Rozpočet správních a provozních
nákladů Pojišťovny spojených s
prováděním všeobecného zdravotního
pojištění a na pořízení
investic je uveden v tabulce č. 14.
Tabulka č. 14: Rozpočet správních
a provozních nákladů spojených s prováděním
všeobecného zdravotního pojištění
v roce 1997 a na investice
1 | spotřeba materiálu | 230 000 | 217 200 | 236 050 | 108,68% |
2 | spotřeba energií | 38 000 | 40 000 | 48 000 | 115,00% |
3 | spotřebované nákupy (ř. 1 + ř. 2) | 268 000 | 257 200 | 282 050 | 109,56% |
4 | opravy a udržování | 50 000 | 50 000 | 53 800 | 107,60% |
5 | cestovné | 6 500 | 6 500 | 7 000 | 107,69% |
6 | náklady na reprezentaci | 1 640 | 1 640 | 1 760 | 107,32% |
7 | identifikační průkazy pojištěnců | 100 000 | |||
8 | ostatní služby | 382 456 | 382 466 | 411 500 | 107,59% |
9 | služby (ř. 4 až ř. 6) | 440 606 | 440 606 | 674 060 | 130,29% |
10 | mzdové náklady | 666 450 | 666 450 | 762 350 | 117,39% |
11 | odměny členům orgánů VZP | 16 884 | 16 864 | 19 220 | 113,64% |
12 | zdr. a soc. pojištění | 233 260 | 233 260 | 273 620 | 117,39% |
13 | ost. soc. poj. a náklady | 30 000 | 40 800 | 47 600 | 116,67% |
14 | osobní náklady (ř. 10 až ř. 13) | 946 594 | 957 394 | 1 122 990 | 117,30% |
15 | daně | 1 300 | 1 300 | 1 400 | 107,69% |
16 | ostatní provozní náklady | 3 300 | 3 300 | 3 500 | 106,06% |
17 | finanční náklady | 10 200 | 10 200 | 11 000 | 107,84% |
18 | NÁKLADY CELKEM bez odpisů | 1 670 000 | 1 670 000 | 1 995 000 | 119,46% |
19 | odpisy | 200 000 | 200 000 | 220 000 | 110,00% |
20 | NÁKLADY CELKEM vč. odpisů | 1 870 000 | 1 870 000 | 2 215 000 | 118,45% |
21 | rekonstrukce,nákup a výstavba budov | 424 000 | 424 000 | 462 600 | 109,10% |
22 | drobné nákupy invest. povahy | 15 000 | 15 000 | 16 400 | 109,33% |
23 | výpočetní technika | 111 000 | 111 000 | 121 000 | 109,01% |
24 | POŘÍZ. INVESTIC (ř. 21 až ř. 23) | 550 000 | 550 000 | 600 000 | 109,09% |
25 | NÁKLADY A INVEST. (ř. 20 + ř. 24) | 2 420 000 | 2 420 000 | 2 615 000 | 116,32% |
26 | INVESTICE hrazené z odpisů IM | -200 000 | -200 000 | -220 000 | 110,00% |
27 | ČÁSTKA ČERPANÁ NA VRUB VŠEOBECNÉHO ZDR. POJIŠTĚNÍ | 2 220 000 | 2 220 000 | 2 595 000 | 116,89% |
KOMENTÁŘ k tabulce č. 14.
Ve sloupci A celkového přehledu o
vnitřním rozpočtu jsou uvedeny nákladové
položky v členění odpovídajícím
syntetickým účtům platné účetní
osnovy pro podnikatelské subjekty.
Ve sloupci B celkového přehledu je
uveden plánovaný a schválený vnitřní
rozpočet pro rok 1996.
Ve sloupci C celkového přehledu
je uveden upravený schválený vnitřní
rozpočet na rok 1996, upřesněný v
jednotlivých nákladových položkách
dle očekávaného čerpání
nákladů v roce 1996.
Ve sloupci D celkového přehledu
je uveden rozpočet Pojišťovny pro rok
1997. Částka 100 mil. Kč v řádku
7 bude deponována na zvláštním účtu
a použita se souhlasem Správní rady ÚP
VZP ČR po upřesnění záměru.
Ve sloupci E celkového přehledu je
uveden meziroční index nákladů (výdajů
na investice) vnitřního rozpočtu Pojišťovny
pro rok 1997.
V řádku 3 vnitřního rozpočtu
- spotřebované nákupy - jsou uvedeny
předpokládané celkové náklady
na nezbytné nákupy a pořízení
provozního materiálu (bezplatně dodávané
formuláře a tiskopisy, informační
materiály pro veřejnost, kancelářský
materiál, drobný hmotný majetek, odborná
literatura, náhradní díly, pohonné
hmoty, spotřební materiál) a na spotřebu
energií (elektrická energie, plyn, pára,
vodné).
V řádku 9 vnitřního rozpočtu
- služby - jsou zahrnuty náklady na udržování
a opravy provozních prostor Ústřední
pojišťovny a okresních pojišťoven a
jejich technických zařízení (např.
elektrických zařízení, výtahů,
spotřebičů, kancelářské
a výpočetní techniky apod.), na cestovné
zaměstnanců a členů orgánu
Pojišťovny, na náklady na reprezentaci všech
organizačních stupňů Pojišťovny,
náklady na zhotovení části nových
čipových identifikačních průkazů
pojištěnců a na ostatní služby
(řádek 8 tabulky), které zahrnují
přepravné a rozvoz tiskopisů (2 mil. Kč),
výkony spojů (75 mil. Kč), ostatní
výkony materiální a nemateriální
povahy (v položce jsou zahrnuty náklady ve výši
207 mil. Kč např. na tisk formulářů
a tiskopisů, montážní služby, zhotovení
zabezpečovacích zařízení, výrobu
orientačních tabulí, na dodavatelský
úklid a mytí oken, ostrahu objektů, překlady
textů, inzerci, vydávání časopisů
Jistota a Zpravodaj, externí pořizování
dat a další dodavatelské služby), nájemné
(76 mil. Kč), propagaci a reklamu (38 mil. Kč),
školení a další vzdělávání
odborných pracovníků (revizní lékaři,
účetní, kontroloři výběru
pojistného a další pracovníci - 13,5
mil. Kč).
V řádku 14 vnitřního rozpočtu
- osobní náklady jsou zahrnuty mzdové
náklady, odměny členů orgánů
Pojišťovny, zákonné sociální
a zdravotní pojištění a ostatní
sociální náklady (vč. příspěvku
na stravování zaměstnanců). V položce
mzdové náklady (řádek 10) se promítá
zvýšení celkového objemu mzdových
prostředků o meziroční nárůst
mezd (13,8%) a o mzdové prostředky na 40 nových
zaměstnanců nově zřizovaného
reklamačního oddělení útvaru
výběru pojistného Okresní pojišťovny
VZP ČR Praha - město a zvýšení
počtu pracovníků o cca 20 osob k vedení
a vyřizování právních agend.
V řádcích 15-17 vnitřního
rozpočtu jsou uvedeny náklady na daně
(včetně daní z nemovitostí), poplatky
a ostatní provozní a finanční náklady.
V mezisoučtu v řádku 18 vnitřního
rozpočtu jsou uvedeny celkové správní
náklady neinvestiční povahy
spojené se zabezpečováním všeobecného
zdravotního pojištění - bez odpisů
investičního majetku Pojišťovny - v roce
1997.
V mezisoučtu v řádku 20 vnitřního
rozpočtu jsou uvedeny celkové správní
náklady neinvestiční povahy
spojené se zabezpečováním všeobecného
zdravotního pojištění a s odpisy investičního
majetku Pojišťovny v roce 1997.
V řádku 21 vnitřního rozpočtu
jsou uvedeny finanční potřeby na rekonstrukce,
nákupy a výstavbu nových objektů a
prostor pro základní fungování
Ústřední pojišťovny a okresních
pojišťoven v roce 1997.
Investiční prostředky ve výši
90 mil. Kč budou v roce 1997 využity na nákup
provozních budov a ve výši 45 mil. Kč
na nákup pozemků pro výstavbu Ústřední
pojišťovny VZP ČR a Okresní pojišťovny
VZP ČR Brno - město. Investiční
prostředky ve výši 10 mil. Kč budou
vynaloženy na úpravy objektů okresních
pojišťoven, na stavební práce menších
rozsahů a zajištění projektové
přípravy výstavby objektu Ústřední
pojišťovny a objektu Okresní pojišťovny
Brno - město.
Největší část celkového
objemu investičních finačních prostředků
ve výši 304 mil. Kč bude využita na dokončení
započatých stavebních prací (OP
VZP ČR Beroun, Chrudim, Vyškov, Uherské Hradiště,
Kladno, Most, Kroměříž, Prostějov,
Nové Město na Moravě) a na zahájení
výstavby nových objektů (pro OP VZP Teplice,
Sokolov, Rychnov nad Kněžnou, Semily).
V řádku 22 vnitřního rozpočtu
jsou uvedeny finanční potřeby na pořízení
a obnovu technických zařízení investičního
charakteru, jakými jsou např. kancelářská
technika, kopírovací stroje, telefonní ústředny,
motorová vozidla apod.
V řádku 23 vnitřního rozpočtu
jsou uvedeny finanční potřeby na rozšíření
a inovaci výpočetní techniky. Do částky
121 mil. Kč jsou m. j. zahrnuty finanční
prostředky na nákupy kapacit pro rozšíření
základních informačních systémů
OP VZP ČR nezbytné pro zpracovávání
narůstajícího objemu zpracovávaných
dat (37 mil. Kč), záložního serveru
(10 mil. Kč), PC a upgrade PC 286 (30 mil. Kč),
zapisovacích jednotek CD ROM (5 mil. Kč), klimatizace
(3 mil. Kč), routerů, HUB, modemů, tiskáren
(20 mil. Kč), notebooků (5 mil. Kč) a investiční
finanční prostředky na dobudování
a zdokonalení komunikační sítě
a rozšíření zabezpečovacího
systému a datových rozvodů.
Uvedené finanční prostředky jsou
nezbytné pro kompletaci informačního systému
Pojišťovny, která je vyvolána potřebou
zdokonalení jeho informačních a analytických
funkcí a dále pro posílení sítě
výpočetní techniky a jejího zálohování
a zvýšení kapacit pro archivace dat.
V mezisoučtu uvedeném v řádku
24 vnitřního rozpočtu jsou uvedeny celkové
potřeby na pořízení hmotných
a nehmotných investic Pojišťovny v roce 1997
ve výši 600 mil. Kč.
V mezisoučtu uvedeném v řádku
25 vnitřního rozpočtu je uveden součet
celkových správních nákladů
neinvestiční povahy (vč. odpisů
investičního majetku) a investičních
prostředků Pojišťovny v roce 1997.
V celkovém součtu v řádku 27
vnitřního rozpočtu jsou uvedeny správní
náklady a investice Pojišťovny v roce 1997
(po odečtení částky kryté
odpisy investičního majetku) čerpané
na vrub všeobecného zdravotního pojištění.
4.
Síť smluvních zdravotnických zařízení
Z hlediska tvorby pojistných plánů v podmínkách
zavedeného systému (všeobecného)
zdravotního pojištění je podstatné,zda
- za finanční prostředky plynoucí
ze zdravotního pojištění je vůbec
možno nakoupit pro uspokojení oprávněných
(nebo dokonce zákonem zaručených) potřeb
pojištěnců nezbytný objem zdravotní
péče, není-li vytvořena - z hlediska
dostupnosti v prostoru a čase - dostatečná
síť zdravotnických zařízení
s rozvinutou infrastrukturou služeb,
- finančními prostředky plynoucími
(v limitovaném množství) ze zdravotního
pojištění je možno zaplatit pouze užitečný
a oprávněným potřebám pojištěnců
odpovídající (zákonem zaručený)
objem zdravotní péče, nebo také
nadbytečný a neužitečný objem
zdravotní péče, poskytovaný pojištěncům
(zejména ve městech) nadměrně
rozvinutou infrastrukturou zdravotnických zařízení
a služeb.
Analytické studie provedené Pojišťovnou
i nezávisle na Pojišťovně ukazují,
že situace v České republice inklinuje nikoli
k prvnímu z uvedených extrémů (projevujícímu
se v některých zemích Afriky, Asie a Jižní
Ameriky), ale k druhému z uvedených extrémů.
Závislost poskytování neúčelně
indikované a poskytované zdravotní péče
(zdravotních výkonů, léčiv,
lázeňské péče a pod.) a
tím i vzniku neefektivních (a neužitečných)
výdajů na zdravotní péči
na počtu zdravotnických zařízení
a rozvinutosti odborných služeb je nutno považovat
- podle studií provedených v zemích OECD
i v České republice - za prokázanou.
Většina těchto zemí proto omezuje -
ve větší či menší míře
- vznik nových lékařských praxí
(např. v SRN až zákazem jejich vzniku v
některých spolkových zemích) a
přijímá (nebo již přijala),
opatření k redukci akutních lůžek
v nemocnicích, redukci počtu lůžkových
zařízení a další regulační
opatření.
Jako součást dlouhodobější
strategie pro výběr smluvních partnerů
proto i Pojišťovna vypracovala - podle podkladů
MZ, na základě srovnávací studie normativů
11 zemí a při plném respektování
existujícího spektra zdravotnických služeb
- doporučený počet lékařských
míst pro zajištění ambulantní
zdravotní péče na území České
republiky, který slouží okresním pojišťovnám
jako "měkký limit" a podklad pro uzavírání
smluvních vztahů.
Doporučený počet přepočtených
lékařských míst pro zajištění
ambulantní zdravotní péče je obsažen
v tabulce č. 15.
KOMENTÁŘ k tabulce č. 15
Ve sloupci A tabulky jsou uvedeny běžně
užívané číselné kódy
daných zdravotnických odborností, ve
sloupci B tabulky jsou uvedeny názvy 56 zdravotnických
odborností, jejichž služby jsou na území
České republiky ambulantně dostupné.
Ve sloupci C tabulky je pomocí kódů
označeno, zda by daná odbornost měla být
zastoupena v každém okrese (O), ve vlastním
nebo bezprostředně sousedícím okrese
(S) nebo na úrovni bývalých krajů.
U odborností s označením S a R se počítá
s dohodou ředitelů okresních pojišťoven
VZP ČR.
Z uvedeného přehledu vyplývá, že
Pojišťovna počítá s tím,
že v každém okrese musí být dostupné
služby 22 hlavních zdravotnických odborností,
(t. j. praktických lékařů pro
dospělé, praktických lékařů
pro děti a dorost, stomatologů, internistů,
diabetologů, geriatrů, kardiologů, revmatologů,
rehabilitačních lékařů, pneumologů,
alergologů, neurologů, specializovaných pediatrů,
psychiatrů, onkologů, dermatologů, chirurgů,
gynekologů, ortopedů, otorinolaryngologů,
oftalmologů, urologů), dále pracoviště
lékařské služby 1. pomoci, zdravotní
záchranná služba a přímo
nebo nepřímo dostupné služby 24 dalších
zdravotnických odborností.
Ve sloupci D tabulky je uveden přepočtený
počet lékařských míst pro zdravotnické
odbornosti na 100 000 obyvatel.
Uvedené doporučené počty byly voleny
při horní hranici únosnosti. Z přepočtu
uvedených čísel např. vyplývá,
že na jednoho praktického lékaře pro
dospělé by mělo připadat cca 2 000
obyvatel (což je bez dětské populace 1 500
dospělých osob), na jednoho praktického lékaře
pro děti a dorost 4350 obyvatel (což je bez dospělých
osob cca 1 200 dětí a dorostu), na jednoho stomatologa
cca 2000 dětí i dospělých, na jednoho
gynekologa cca 4 100 žen (bez dětí a dorostu)
atp.
Ve sloupci E tabulky jsou uvedeny pracovní
poznámky, zpřesňující předchozí
údaje, např. že daná zdravotnická
odbornost může ambulantně působit pouze
za předpokladu, že je provozována při
lůžkovém oddělení stejné
odbornosti a pod.
Tabulka č. 15: Doporučený počet
přepočtených lékařských
míst pro zajištění ambulantní
zdravotní péče
001 | praktický lékař pro dospělé | počet lékařských míst je nepřímo úměrný hustotě obyvatel | ||
002 | praktický lékař pro děti a dorost | počet lékařských míst je nepřímo úměrný hustotě obyvatel | ||
003 | LSPP | musí být pokryto celé území okresu | ||
014 (vč. 015) | prakt. zubní lék. vč. čelistní ortop. | počet nepřímo úměrně k hustotě osídlení | ||
019 | stomatologická LSPP | musí být pokryto celé území okresu | ||
101 | interní lékařství | - | ||
102 | angiologie | - | ||
103 | diabetologie | - | ||
104 | endokrinologie | |||
105 | gastroenterologie a hematologie | - | ||
106 | geriatrie | - | ||
107 | kardiologie | - | ||
108 | nefrologie | - | ||
109 | revmatologie | - | ||
201 | fyziatrie a rehab. lék. | vyšší počet pouze pokud je v okrese Centrum léč. rehabilitace či lůž. odděl. | ||
202 | klinická hematologie | - | ||
203 | přenosné nemoci | jen v SZZ **) poskytujících ústavní péči v oboru | ||
204 | tělovýchovné lékařství | - | ||
205 | tuberkulózy a resp. nemoci | - | ||
206 | klinická farmakologie | - | ||
207 | alergologie a klinická imunol. | - | ||
208 | lékařská genetika | - | ||
209 (vč. 409) | neurologie vč. dětské neur. | - | ||
222 | transfúzní služba | - | ||
301 | pediatrie | včetně dalších pediatrických specializací | ||
302 | dětská kardiologie | v účelném počtu dle předchozího využití, jen u lůžkového odděl. stejné o | ||
303 | dorostové lékařství | v žádném případě se nerozšiřuje stávající stav | ||
304 | neonatologie | - | ||
305 (vč. 307 a 309) | psychiatrie vč. gerontopsych. a sexuologie | event. další navíc v AT poradnách (do 1,5 lék. místa na 100 000 obyvatel) | ||
306 | dětská psychiatrie | - | ||
308 | léčba alkoholismu a jiných toxikománií | - | ||
401 | pracovní lékařství | - | ||
402 | klinická onkologie | - | ||
403 | radioterapie a radiační onkologie | jen v SZZ poskytujících úst. péči v oboru | ||
404 (vč. 405 a 406) | dermatovenerologie, vč. dětské a korektivní | - | ||
407 | nukleární medicína | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
501 | chirurgie | z toho max. 5 mimo SZZ poskytujících úst. péči v oboru | ||
502 | dětská chirurgie | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
503 | úrazová chirurgie | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
504 | cévní chirurgie | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
505 | kardiochirurgie | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
506 | neurochirurgie | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
507 | hrudní chirurgie | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
601 | plastická chirurgie | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
602 | popáleninová medicína | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
603 (vč. 604) | gynekologie, vč. dětské gyn. | z toho alespoň 2 v SZZ poskytující úst. péči v oboru | ||
605 | čelistní a obličejová chirurgie | v účelném počtu, jen u lůžkového oddělení stejné odbornosti | ||
606 | ortopedie | z toho max. 3 mimo SZZ poskytující úst. péči v oboru | ||
607 | ortopedická protetika | - | ||
701 (vč. 704) | ORL, vč. dětské ORL | z toho alespoň 1 v SZZ poskytující úst. péči v oboru | ||
702 | foniatrie | - | ||
703 | audiologie | - | ||
705 | oftalmologie | z toho alespoň 1 v SZZ poskytující úst. péči v oboru | ||
706 (vč. 707) | urologie, vč. dětské urologie | - | ||
708 | anesteziologicko-resuscitační | pouze jde-li o ambulantní pracoviště léčby bolesti | ||
709 | zdravot. záchranná služba | síť je určena státní správou, musí být pokryto celé území okresu |
*)
O - služby příslušné odbornosti
by měly být zajištěny v každém
okrese
S - služby příslušné odbornosti
by měly být zajištěny ve vlastním
nebo některém sousedním okrese - nutná
domluva mezi řediteli sousedních OP VZP
R - služby příslušné odbornosti
by měly být smluvně zajištěny
na úrovni regionů (bývalých krajů)
- nutná domluva ředitelů OP VZP příslušného
regionu
**)
SZZ - smluvní zdravotní zařízení
Porovnání doporučeného počtu
přepočtených lékařských
míst v primární zdravotní péči
se smluvně zajištěným počtem
lékařů je uveden v tabulce č. 16a
a doporučeného počtu přepočtených
lékařských míst v odborné ambulantní
zdravotní péči s počtem smluvních
lékařů je uveden v tabulce 16b - 16d.
KOMENTÁŘ k tabulkám 16a - 16d.
Ve sloupci A tabulek je v řádcích
1 - 7 uveden název bývalých krajů
České republiky, v řádku 8 součet
za celou Českou republiku a v záhlaví sloupců
název porovnávané zdravotnické odbornosti.
Prezentace údajů kumulací do regionů
je volena z prostorově úsporných důvodů.
Analogické tabulky má Pojišťovna vypracovány
pro každý okres.
Ve sloupci B, E, H a K tabulek je uveden doporučený
počet lékařských míst, vypočítaný
pomocí údajů obsažených v tabulce
č. 15, ve sloupci C, F, I a L tabulek skutečný
počet lékařů, se kterými Pojišťovna
navázala smluvní vztahy.
Ve sloupci D, G, J a M tabulek je provedeno (v
procentech) srovnání doporučeného
počtu se skutečností.
Číslo se záporným znaménkem
znamená, že v dané zdravotnické odbornosti
počet doporučených přepočtených
lékařských míst není naplněn,
číslo bez znaménka vyjadřuje o kolik
procent je doporučený počet přepočtených
lékařských míst přeplněn.
Z uvedených čísel je zřejmé,
že v oblasti primární zdravotní péče
by mohlo ve všech bývalých krajích ČR
působit více praktických lékařů
pro dospělé a s výjimkou Prahy i více
praktických lékařů pro děti
a dorost. Stomatologů není dostatek v bývalém
severočeském a východočeském
kraji, v Praze a bývalém středočeském
kraji jich působí o cca 36% více. Přebytek
ambulantních gynekologů se pohybuje mezi 18% (východočeský
region) až 65% (Praha a středočeský
region). Největší počet nenaplněných
doporučených lékařských míst
je v odbornostech ortopedie (-14%) a TBC a respirační
nemoci (-16%). Mezi nejvíce předimenzované
odbornosti patří interní lékařství
- celostátně je o 90% internistů více,
než činí doporučený počet
přepočtených lékařských
míst, fyziatrie a rehabilitační lékařství
- celostátní přespočet lékařů
činí 58% (v západních Čechách
248%) a neurologie - celostátní přespočet
neurologů činí 52%.
Tabulka č. 16a: Porovnání doporučeného
počtu přepočtených lékařských
míst v primární ambulantní zdravotní
péči se smluvně zajištěným
počtem lékařů v členění
dle regionů (bývalých krajů)
J | |||||||||||||
středočeský reg. a Praha | 0,83% | 2,87% | 20,48% | 69,16% | |||||||||
jihočeský region | - 8,56% | -2,85% | 9,11% | 53,14% | |||||||||
západočeský region | -10,07% | -6,27% | 14,22% | 41,86% | |||||||||
severočeský region | -15,90% | -16,10% | -9,86% | 38,10% | |||||||||
východočeský region | -9,09% | -13,69% | -3,50% | 18,36% | |||||||||
jihomoravský region | -0,56% | -6,96% | 17,00% | 47,51% | |||||||||
severomoravský region | -9,56% | -0,91% | 5,51% | 58,60% | |||||||||
ČR | -6,08% | -5,52% | 9,37% | 49,84% |
Tabulka č. 16b: Porovnání doporučeného
počtu přepočtených lékařských
míst v odborné ambulantní zdravotní
péči se smluvně zajištěným
počtem lékařů v členění
dle regionů (bývalých krajů)
středočeský reg. a Praha | 134,13% | 39,63% | 100,75% | 87,31% | |||||||||
jihočeský region | 46,22% | -4,02% | -3,48% | 20,49% | |||||||||
západočeský region | 123,71% | 62,49% | 24,80% | 29,89% | |||||||||
severočeský region | 17,68% | -13,54% | -2,41% | 5,08% | |||||||||
východočeský region | 97,19% | 12,07% | 8,53% | 18,41% | |||||||||
jihomoravský region | 87,65% | 34,87% | 25,60% | 47,85% | |||||||||
severomoravský region | 115,28% | 23,65% | 38,01% | 66,95% | |||||||||
ČR | 90,24% | 25,19% | 37,89% | 48,79% |
Tabulka č. 16c: Porovnání doporučeného
počtu přepočtených lékařských
míst v odborné ambulantní zdravotní
péči se smluvně zajištěným
počtem lékařů v členění
dle regionů (bývalých krajů)
středočeský reg. a Praha | 140,55% | 14,75% | -5,07% | 94,03% | |||||||||
jihočeský region | 57,55% | -5,75% | -17,20% | 9,68% | |||||||||
západočeský region | 46,70% | -3,27% | 26,07% | 27,79% | |||||||||
severočeský region | 24,58% | -29,76% | -33,26% | 0,28% | |||||||||
východočeský region | 16,00% | -0,18% | -11,41% | 17,34% | |||||||||
jihomoravský region | 67,54% | 4,56% | -10,77% | 68,98% | |||||||||
severomoravský region | 73,29% | -7,95% | 5,84% | 79,43% | |||||||||
ČR | 81,90% | -1,32% | -6,07% | 55,31% |
Tabulka č. 16d: Porovnání doporučeného
počtu přepočtených lékařských
míst v odborné ambulantní zdravotní
péči se smluvně zajištěným
počtem lékařů v členění
dle regionů (bývalých krajů)
středočeský reg. a Praha | 29,66% | 61,90% | 117,71% | |||||||
jihočeský region | -22,84% | 31,62% | 32,48% | |||||||
západočeský region | -14,98% | 248,42% | 14,61% | |||||||
severočeský region | -33,56% | 31,05% | 10,12% | |||||||
východočeský region | -17,00% | 23,50% | -9,99% | |||||||
jihomoravský region | -8,53% | 41,80% | 86,48% | |||||||
severomoravský region | -10,30% | 73,75% | -3,84% | |||||||
ČR | 1,39% | 65,58% | 24,20% |
Porovnání Ministerstvem zdravotnictví
doporučeného počtu nemocničních
lůžek v hlavních medicínských
odborech se současným počtem těchto
lůžek je uveden v tabulce č. 17a - 17d.
Ve sloupci A tabulek je v řádcích
1 - 7 uveden název bývalého kraje České
republiky, v řádku 8 součet za celou Českou
republiku a v záhlaví sloupců název
porovnávané zdravotnické odbornosti.
Ve sloupci B, E a H tabulek je uveden současný
počet nemocničních lůžek v hlavních
medicínských oborech (nejde o úplný
výčet lůžkových oborů),
zjištěný z údajů uvedených
v přílohách "Smluv o poskytování
a úhradě zdravotní péče"
a z registru smluvních zdravotnických zařízení,
ve sloupci C, F a I tabulek Ministerstvem zdravotnictví
publikovaný doporučený počet nemocničních
lůžek v hlavních medicínských
oborech.
Ve sloupci D, G a J tabulek je provedeno (v
procentech) srovnání doporučeného
počtu se skutečností.
(Poznámka: protože Pojišťovna neobdržela
včas všechny podklady, v tabulkách není
zahrnut stávající a předpokládaný
počet lůžek ve městech Praha, Ústí
nad Labem, Brno a Ostrava.)
Vzhledem k tomu, že Ministerstvo zdravotnictví navrhuje
snížení počtu lůžek v nemocnicích
ze současných 75 000 na 50 400, je logické,
že ve všech řádcích sloupců
D, G, a J tabulek jsou kladná čísla, která
znamenají přebytek nemocničních lůžek.
Z údajů uvedených v těchto sloupcích
je významná skutečnost, že přebytek
nemocničních lůžek není v jednotlivých
regionech (bývalých krajích) stejnoměrný.
Podle zkušeností Pojišťovny však
výši výdajů na nemocniční
zdravotní péči výrazně neovlivní
redukce části lůžek ve stávající
síti nemocnic, ale pouze redukce počtu nemocnic
poskytujících neodkladnou a akutní péči
ve stávající síti zdravotnických
zařízení.