Tabulka č. 17: Porovnání Ministerstvem zdravotnictví doporučeného počtu nemocničních lůžek v hlavních medicínských oborech se současným počtem lůžek v členění dle regionů (bývalých krajů)

a)

 
Okres
interna
neurologie
pediatrie
  
počet lůžek
návrh MZ **)
%
počet lůžek
návrh MZ
%
počet lůžek
návrh MZ
%
č. ř.
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
1středočeský reg. a Praha *1) 2 0871 25466,43% 274306-10,46% 1 04961869,74%
2jihočeský region 1 18179448,74% 26719437,60% 60739254,85%
3západočeský region 1 31198832,69% 28724119,09% 80448765,09%
4severočeský region *2) 1 8421 19853,76% 35129220,21% 99258968,42%
5východočeský region 1 9291 40137,69% 39634215,79% 1 17569070,29%
6jihomoravský region *3) 2 1371 89212,95% 56746222,73% 1 19293128,03%
7severomoravský region *4) 2 3021 86723,30% 57045425,55% 1 25191836,27%
8ČR12 789 9 39436,10%2 712 2 29118,38%7 070 4 62552,86%


b)

 
Okres
gynekologie a porodnictví
chirurgie a traumatologie
ortopedie
  
počet lůžek
návrh MZ **)
%
počet lůžek
návrh MZ
%
počet lůžek
návrh MZ
%
č. ř.
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
1středočeský reg. a Praha *1) 1 00368646,21% 1 55295063,37% 28519149,21%
2jihočeský region 62443543,45% 1 06960476,99% 21512177,69%
3západočeský region 75353939,70% 1 00475033,87% 27115179,47%
4severočeský region *2) 88265534,66% 1 46391060,77% 30418465,22%
5východočeský region 1 22776660,18% 1 9151 06579,81% 34921562,33%
6jihomoravský region *3) 1 0901 0355,31% 1 8031 43725,47% 36529125,43%
7severomoravský region *4) 1 3031 01927,87% 1 8141 41628,11% 40428641,26%
8ČR6 882 5 13534,02%10 620 7 13248,91%2 193 1 43952,40%


c)

 
Okres
urologie
infekční a TBC
ORL a foniatrie
  
počet lůžek
návrh MZ **)
%
počet lůžek
návrh MZ
%
počet lůžek
návrh MZ
%
č. ř.
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
1středočeský reg. a Praha *1) 94142-33,80% 297368-19,29% 19616320,25%
2jihočeský region 18491102,20% 35923453,42% 11510311,65%
3západočeský region 12811313,27% 31728810,07% 16712929,46%
4severočeský region *2) 19913646,32% 265352-24,72% 20015529,03%
5východočeský region 27916074,38% 371415-10,60% 30318266,48%
6jihomoravský region *3) 23821510,70% 90255562,52% 34624640,65%
7severomoravský region *4) 28421035,24% 79054644,69% 28124216,12%
8ČR1 406 1 06731,74%3 301 2 75819,69%1 608 1 22031,80%


d)

 
Okres
interna
neurologie
pediatrie
  
počet lůžek
návrh MZ
%
počet lůžek
návrh MZ
%
počet lůžek
návrh MZ
%
č. ř.
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
1středočeský reg. a Praha *1) 00
-
12811016,36% 36921274,06%
2jihočeský region 1200
-
1006847,06% 442130240,00%
3západočeský region 1760
-
1458668,60% 701171309,94%
4severočeský region *2) 1750
-
11810413,46% 637197223,35%
5východočeský region 1620
-
17012239,34% 1 095226384,51%
6jihomoravský region *3) 850
-
28716475,00% 1 232296316,22%
7severomoravský region *4) 1180
-
22016235,80% 1 417302369,21%
8ČR836 0
-
1 16881643,14% 5 8931 534284,16%


Poznámka: *) Vzhledem k tomu, že Pojišťovna neobdržela kompletní podklady není v tabulce zahrnut jak stávající, tak plánovaný počet lůžek ve městech:

1) Praha

2) Ústí nad Labem

3) Brno

4) Ostrava

Označené okresy jsou neúplné

**) Čísla jsou převzatá z materiálů publikovaných MZ ČR

Přehled o předpokládaném počtu smluvních zdravotnických zařízení Pojišťovny v roce 1997 v členění podle hlavních druhů zdravotní péče a okresů ČR je uveden v tabulce č. 18.

KOMENTÁŘ k tabulce č. 18.

Ve sloupci A tabulky jsou uvedeny jednotlivé okresy České republiky.

Ve sloupci B tabulky jsou uvedeny předpokládané počty smluvních ambulantních zdravotnických zařízení pro rok 1997.

Uvedená předpokládaná síť smluvních ambulantních zdravotnických zařízení zůstane ještě i v roce 1997 poznamenána ustanovením zákona č. 551/1991 Sb., podle kterého měla Pojišťovna až do 31. 12. 1993 kontraktační povinnost. Pojišťovna má v současné době uzavřeny smluvní vztahy s většinou poskytovatelů ambulantní zdravotní péče, a proto se v roce 1997 s vyšším nárůstem počtu smluvních vztahů nepočítá. To neznamená, že v roce 1997 nedojde k pohybu a změnám ve smluvních vztazích. V návaznosti na stanovení doporučených počtů přepočtených lékařských míst (uvedených v tabulce č. 15) k rozšiřovaní sítě poskytovatelů ambulantní zdravotní péče dojde pouze v těch zdravotnických odbornostech, jejichž služby nejsou dostatečně zajištěny a v těch okresech, ve kterých dojde v rámci pokračující privatizace k dalšímu rozpadu státních nebo obecních ambulantních zdravotnických zařízení. V předimenzovaných zdravotnických odbornostech budou počty poskytovatelů zdravotní péče postupně redukovány. O prodloužení (nebo obnovení) vzájemné "Smlouvy o poskytování a úhradě zdravotní péče" a dalším působení poskytovatele v síti smluvních zdravotnických zařízení bude rozhodováno v tripartitních jednáních.

Ve sloupci C tabulky jsou uvedeny předpokládané počty smluvních zařízení lékárenské péče v roce 1997, ve sloupci D tabulky předpokládané počty smluvních výdejen léčiv a prostředků zdravotnické techniky.

Vzhledem k ještě stále nízkému počtu lékáren v České republice bude Pojišťovna v roce 1997 uzavírat smlouvu s každým nově vyčleněným nebo zřízeným zařízením lékárenské péče, které o ní požádá.

Ve sloupci E tabulky jsou uvedeny předpokládané počty smluvních lůžkových zdravotnických zařízení.

Nárůst počtu smluvních vztahů se v roce 1997 neočekává.

Tabulka č. 18: Předpokládaný počet smluvních zdravotnických zařízení v členění dle okresů v roce 1997

okres
Předpokládaný počet smluvních zdravotnických zařízení v roce 1997
 
ambulantní zdrav. zařízení
lékárny
výdejny
lůžková zdrav. zař.
celkem [v celkovém počtu jsou zahrnuta i další zdrav. zařízení (např. dopr. ZZ, lázeň. zařízení apod.)]
A
B
C
D
E
F
PRAHA HL. M.
2650 - 2670
125 - 140
234
42
3066 - 3066
BENEŠOV
160 - 170
15 - 20
46
5
233 - 253
BEROUN
125 - 130
15 - 20
65
2
165 - 175
KLADNO
230 - 240
20 - 25
72
2
329 - 349
KOLÍN
145 - 155
10 - 15
67
3
230 - 250
KUTNÁ HORA
145 - 155
10 - 15
66
2
185 - 200
MĚLNÍK
150 - 160
10 - 15
60
3
195 - 210
ML. BOLESLAV
160 - 190
10 - 15
56
4
220 - 240
NYMBURK
150 - 160
10 - 15
62
3
200 - 220
PRAHA - VÝCHOD
130 - 135
10 - 15
56
4
175 - 190
PRAHA - ZÁPAD
125 - 130
15 - 20
47
4
185 - 200
PŘÍBRAM
175 - 185
15 - 20
60
6
240 - 255
RAKOVNÍK
75 - 80
5 - 10
40
1
110 - 120
Č. BUDĚJOVICE
395 - 415
20 - 25
74
3
440 - 460
ČES. KRUMLOV
90 - 95
10 - 15
36
2
110 - 125
JINDŘ. HRADEC
175 - 190
15 - 20
57
2
225 - 245
PELHŘIMOV
140 - 150
10 - 15
47
5
175 - 190
PÍSEK
125 - 130
10 - 15
57
1
165 - 175
PRACHATICE
105 - 110
10 - 15
36
2
140 - 150
STRAKONICE
120 - 125
5 - 10
36
2
150 - 160
TÁBOR
210 - 220
10 - 15
53
4
250 - 270
DOMAŽLICE
110 - 115
5 - 10
35
1
130 - 145
CHEB
150 - 160
10 - 15
56
3
185 - 200
KARLOVY VARY
235 - 245
15 - 20
65
4
290 - 310
KLATOVY
150 - 160
10 - 15
54
3
190 - 205
PLZEŇ - MĚSTO
360 - 400
25 - 30
74
5
430 - 450
PLZEŇ - JIH
105 - 110
5 - 10
38
2
120 - 130
PLZEŇ - SEVER
135 - 140
5 - 10
39
0
165 - 175
ROKYCANY
85 - 90
5 - 10
43
2
140 - 130
SOKOLOV
125 - 130
10 - 15
57
2
165 - 175
TACHOV
75 - 60
5 - 10
36
1
100 - 110
ČESKÁ LÍPA
160 - 190
10 - 15
52
5
215 - 235
DĚČÍN
220 - 230
20 - 25
51
6
260 - 280
CHOMUTOV
195 - 205
10 - 15
55
7
250 - 270
JABLONEC N. N.
170 - 160
10 - 15
56
3
205 - 220
LIBEREC
290 - 305
25 - 30
70
3
393 - 418
LITOMĚŘICE
220 - 235
15 - 20
70
3
265 - 285
LOUNY
145 - 150
10 - 15
47
5
180 - 195
MOST
175 - 165
10 - 15
42
2
190 - 205
TEPLICE
165 - 175
25 - 30
45
4
190 - 205
ÚSTÍ N. LABEM
235 - 245
10 - 15
66
2
275 - 295
HAVL. BROD
175 - 160
10 - 15
65
5
235 - 250
HR. KRÁLOVÉ
300 - 310
20 - 25
76
3
406 - 426
CHRUDIM
195 - 205
15 - 20
63
2
280 - 300
JIČÍN
160 - 165
15 - 20
53
2
205 - 220
NÁCHOD
190 - 200
15 - 20
60
4
274 - 294
PARDUBICE
265 - 275
25 - 30
76
3
320 - 340
RYCHNOV N. KN.
160 - 165
10 - 15
54
2
210 - 225
SEMILY
150 - 155
10 - 15
60
5
200 - 215
SVITAVY
165 - 170
10 - 15
74
5
259 - 274
TRUTNOV
210 - 220
15 - 20
62
4
265 - 285
ÚSTÍ N. ORLICÍ
240 - 250
15 - 20
79
5
305 - 325
BLANSKO
165 - 170
10 - 15
52
5
237 - 252
BRNO - MĚSTO
795 - 605
70 - 60
157
17
1044 - 1069
BRNO - VENKOV
255 - 265
10 - 15
61
4
300 - 315
BŘECLAV
195 - 205
10 - 15
59
4
255 - 270
HODONÍN
240 - 250
15 - 20
73
3
290 - 310
JIHLAVA
175 - 185
20 - 25
56
2
205 - 220
KROMĚŘÍŽ
220 - 230
10 - 15
57
2
294 - 314
PROSTĚJOV
190 - 200
10 - 15
40
1
230 - 250
TŘEBÍČ
215 - 225
15 - 20
69
1
290 - 310
UH. HRADIŠTĚ
250 - 260
20 - 25
59
1
300 - 320
VYŠKOV
125 - 130
5 - 10
63
1
185 - 200
ZLÍN
395 - 410
20 - 25
66
6
512 - 537
ZNOJMO
150 - 155
10 - 15
55
1
190 - 205
ŽĎÁR N. SÁZ.
200 - 210
15 - 20
69
3
270 - 290
BRUNTÁL
165 - 190
5 - 10
46
5
240 - 255
FRÝDEK - MÍSTEK
445 - 460
25 - 30
52
6
490 - 510
KARVINÁ
435 - 445
25 - 30
63
7
490 - 510
NOVÝ JIČÍN
260 - 270
15 - 20
56
4
305 - 325
OLOMOUC
460 - 470
30 - 35
75
6
545 - 565
OPAVA
320 - 330
15 - 20
64
4
408 - 426
OSTRAVA
550 - 560
40 - 45
74
6
575 - 600
PŘEROV
245 - 255
20 - 25
56
2
390 - 310
ŠUMPERK
280 - 295
15 - 20
69
5
235 - 255
VSETÍN
220 - 230
10 - 15
53
4
265 - 260
JESENÍK
60 - 90
5 - 10
6
3
135 - 119
Česká republika
18 525 - 19 225
1 205 - 1 605
4 684
310
23 165 - 24 334


ZÁVĚR

Zahájení procesu redukce sítě ambulantních zdravotnických zařízení i počtu akutních nemocničních lůžek (nebo nemocnic) nebo jejich reprofilizace na lůžka ošetřovatelská či sociální a tím i zahájení procesu intenzifikace poskytování zdravotní péče a zvyšování efektivity výdajů je nezbytné. Celý proces jistě nebude možné zvládnout bez koncenzu zúčastněných stran, politické podpory a v jediném roce.

Fond akutních nemocničních lůžek (tj. bez lůžek v léčebnách dlouhodobě nemocných, psychiatrických a odborných léčebných ústavech, ve stacionářích apod.) činí v současné době cca 75 000. Na těchto lůžkách bude v příštím roce pravděpodobně uskutečněno cca 1 718 tis. hospitalizací pojištěnců Pojišťovny, na které bude využito 15 616 tis. ošetřovacích dní, (t. j. 57% z celkové možné kapacity ošetřovacích dní v nemocnicích). Výdaje na nemocniční péči v roce 1997 dosáhnou částky cca 19 947 mil. Kč. Pokud by došlo, podle návrhu Ministerstva zdravotnictví, ke snížení počtu lůžek v nemocnicích na přibližně 50 400, dojde

* ke zvýšení obložnosti lůžek (podle jejich typu) ze současných 55 - 75% na 85 - 90% a ke zvýšení využití lůžek ve dnech v roce,

* ke zvýšení předpokládaných výdajů na 1 den pobytu o 20%, t. j. z cca předpokládaných 1280.- Kč na 1535.- Kč, neboť celkový počet poskytovaných zdravotních výkonů se nesníží a jejich provádění se zkoncentruje do menšího počtu ošetřovacích dní,

* ke zkrácení celkové doby hospitalizace a k absolutnímu poklesu předpokládaného (výše uvedeného) počtu ošetřovacích dní, což by přineslo - při současných sazbách za ošetřovací dny - úsporu cca 1,7 - 1,8 mld. Kč.

Ze vzniklé úspory podílu Základního fondu zdravotního pojištění určeného pro úhradu nemocniční péče by následně bylo možno zvýšit hodnotu bodu o 6 - 7 haléřů.

Také redukce počtu poskytovatelů ambulantní zdravotní péče (ať už působících v ambulancích nelůžkových či lůžkových zdravotnických zařízení) by přinesla úsporu vynakládaných finančních prostředků. Jsou prokázány (a pomocí mikrosimulačních metod Pojišťovnou ověřeny) následující závislosti:

* čím je síť odborných lékařů v určité oblasti hustší (nebo i nemocnic), tím více zdravotních výkonů je v oblasti poskytováno ("nemocnost" pojištěnců roste) a množí se počet pojištěnců navštěvujících pro stejné onemocnění či obtíže ordinace stejných odborných lékařů (specialistů),

* dochází-li do ordinace ambulantního poskytovatele více pojištěnců (tj. ošetřuje-li 1 700 a více pacientů různých rodných čísel), průměrné náklady ordinace na 1 pacienta klesají (nutnost ošetřit větší množství pacientů umožňuje provádění pouze racionálního množství zdravotních výkonů),

* dochází-li do ordinace ambulantního poskytovatele méně pojištěnců (tj. ošetřuje-li 1 500 a méně pacientů různých rodných čísel), průměrné náklady ordinace na 1 pacienta rostou.

Závislost znázorňuje následující schéma:

Dolní odhad vyšších výdajů na ambulantní zdravotní péči při větší než optimální síti zdravotnických zařízení činí 1,4 mld. Kč, horní odhad 1,7 mld. Kč. Úsporou těchto zbytných výdajů podílu Základního fondu zdravotního pojištění určeného pro úhradu zdravotní péče poskytované ambulantními zdravotnickými zařízeními by bylo možno zvýšit hodnotu bodu pro tento druh zdravotnických zařízení o 10 - 13 haléřů.

Rozpad sítě smluvních zdravotnických zařízení pro hromadné či koordinované vypovídání nebo ukončování smluv ze strany poskytovatelů zdravotní péče Pojišťovna v žádném okrese v roce 1997 neočekává.

Existují však reálná rizika neúměrného růstu sítě smluvních zdravotnických zařízení, který může být vyvolán:

* interpretací zákona na ochranu hospodářské soutěže, podle které má Pojišťovna "pro své dominantní postavení na zdravotně pojistném trhu" povinnost uzavřít smlouvu s každým zdravotnickým zařízením, které o to požádá a splňuje zákonem stanovené podmínky,

* tlakem zaměstnavatelů na snížení počtu lékařů v lůžkových zdravotnických zařízeních a přirozenou snahou propuštěných lékařů uplatnit se v ambulantní zdravotní péči, zejména v oblastech s velmi hustou ambulantní sítí (města),

* tlakem zástupců poskytovatelů zdravotní péče (komory, asociace) na umožnění zřizování praxí lékařům, kteří jsou současně zaměstnanci lůžkového zařízení,

* cenovou preferencí určitých zdravotních výkonů nebo jejich skupin v novém Seznamu výkonů s bodovými hodnotami, která by vedla ke spekulativnímu rozvoji jejich poskytovatelů (laboratoře, dialyzační střediska, atd.) a jejichž rozvoj je obtížné omezit pouhými administrativními prostředky.

Vzhledem k tomu, že Pojišťovna je přesvědčena o nezbytnosti opatření vedoucích k omezení sítě zdravotnických zařízení, bude v roce 1997 usilovat - prostřednictvím tripartitních jednání konaných za účasti zástupců státní správy, poskytovatelů zdravotní péče a Pojišťovny na okresních i celostátním stupni - o úpravu počtu smluvních ambulantních zdravotnických zařízení podle optimálních počtů lékařských míst uvedených v tabulce č. 15 a rozsahu lůžkového fondu podle návrhu Ministerstva zdravotnictví uvedeného v tabulce č. 17.

5.

Souhrnná bilance předpokládaných finančních zdrojů a potřeb Pojišťovny

Bilance předpokládaných finančních zdrojů a potřeb Pojišťovny pro rok 1997 je rozčleněna

* na předpokládanou finanční bilanci všeobecného zdravotního pojištění,

* na předpokládanou bilanci smluvního zdravotního pojištění a připojištění,

* na předpokládanou bilanci ostatních zdanitelných činností Pojišťovny,

tj. podle hlavních okruhů odborných činností Pojišťovny, podléhajících - včetně nakládání s jejich hospodářskými výsledky - zvláštním režimům stanoveným platnými právními předpisy (např. všeobecné zdravotní pojištění režimu platných znění zákonů č. 550/1991 Sb., 592/1992 Sb., smluvní pojištění režimu platnému znění zákona č. 185/1991 Sb., a ostatní zdanitelné činnosti Pojišťovny dalším obecně platným právním předpisům). Uvedené bilance metodicky navazují na novelizované znění zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně ČR, na připravovanou vyhlášku Ministerstva financí, kterou se stanoví maximální výše nákladů na činnost VZP ČR. Jednotlivé bilance obsahují vždy rekapitulaci všech hlavních druhů příjmů, výdajů, příp. nákladů Pojišťovny v roce 1997, saldo příjmů a výdajů a předpokládaný hospodářský výsledek příslušného okruhu činnosti Pojišťovny a jeho případné rozdělení.

5. 1

Předpokládaná bilance všeobecného zdravotního pojištění

Bilance předpokládaných finančních zdrojů a potřeb Pojišťovny na zajištění všeobecného zdravotního pojištění v roce 1997 je uvedena v tabulce č. 19.

Tabulka č. 19: Finanční bilance všeobecného zdravotního pojištění v roce 1997

Položka
Příjmy v mil. Kč
Výdaje v mil. Kč
Saldo
ř. č.
A
B
C
D
1Pojistné od individ. a hromadných plátců 50 253  
2Pojistné od státu a z přerozdělení pojistného 23 429  
3Přirážky k pojistnému 12  
4Náhrady zaviněných škod na zdraví 180  
5Věcné dávky zdravotní péče  69 113 
6Ostatní související výdaje  71 
7Odpis nedobytných pohledávek  90 
8Tvorba finančních rezerv pro doplňování Základního fondu zdravotního pojištění  730 
9MEZISOUČET (ř. 1. až ř. 8.) 73 67470 004 3 670
10Správní a provozní činnosti  2215 
11Refundace správních a provozních nákladů    
12Ostatní nezdaňované činnosti 2525 
13HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK základ. fondu zdrav. pojištění 73 69972 244 1 655
14Výnosy z finančního umístění 175  
15Přijaté pokuty a penále 250  
16Dary a dotace    
17MEZISOUČET (ř. 14. až ř. 16.) 425 425
18HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK všeob. zdravotního pojištění (ř. 13 + ř. 17) 74 32472 244 2 080
19ROZDĚLENÍ HOSPODÁŘSKÉHO VÝSLEDKU
20- potřeby na investice  600 
21- investice hrazené z odpisů  -220 
22- převod do Základního jmění   -380
23- převod do Základního fondu Zdr. pojištění k vyrovnání záporného salda z předchozích období   -1500
24- převod do Účelového fondu   -200


KOMENTÁŘ k tabulce č. 19

Ve sloupci A tabulky jsou uvedeny jednotlivé příjmové, výdajové, resp. nákladové položky, ve sloupci B tabulky příjmy v mil. Kč, ve sloupci C tabulky výdaje v mil. Kč a ve sloupci D tabulky saldo sloupců B a C.

V řádku 1. - 4. bilance jsou uvedeny hlavní předpokládané finanční zdroje základního fondu zdravotního pojištění, t. j.

* z pojistného získaného výběrem od individuálních a hromadných plátců pojistného (zaměstnavatelé) a z obdržených podílů z přerozdělování pojistného, prováděného prostřednictvím zvláštního účtu pro přerozdělování pojistného na všeobecné zdravotní pojištění,

* z přirážek k pojistnému, ukládaných zejména zaměstnavatelům, jejichž pracovní procesy jsou příčinou zvýšeného výskytu úrazů nebo chorob z povolání,

* z řízení o náhradu škody proti právnickým a fyzickým osobám, které zavinily úraz nebo poškození zdraví pojištěnci Pojišťovny a za kterého Pojišťovna uhradila náklady potřebného léčení.

V řádku 5. bilance je uveden souhrn veškerých předpokládaných výdajů Pojišťovny v roce 1997 ze základního fondu zdravotního pojištění na úhradu věcných dávek zdravotní péče (pojistná plnění), které budou v roce 1997 poskytnuty jejím pojištěncům různými druhy smluvních zdravotnických zařízení.

V řádku 6. bilance jsou uvedeny výdaje související s prováděním všeobecného zdravotního pojištění, které nepatří (metodicky) mezi náklady na činnost Pojišťovny neboť nemají charakter správních výdajů a mezi které např. patří

* úroky z překlenovacích úvěrů přijatých k provádění včasných finančních plnění zdravotnickým zařízením (k dodržení doby splatnosti faktur a zamezení penalizace Pojišťovny - 20 mil.)

* bonifikace poskytované zdravotnickým zařízením za předkládání dokladů na magnetických nosičích dat ve stanoveném tvaru (40 mil. Kč),

* poplatky snižující příjmy ze zdravotního pojištění (VAKUS, bankovní poplatky, poštovné za platby pojistného realizované složenkami - 10 mil. Kč),

* smluvní finanční plnění předepsaná zdravotnickými zařízeními za prodlení úhrad vyúčtované zdravotní péče (neplánováno = N).

V řádku 7. bilance jsou uvedeny předpokládané náklady na odpisy nedobytných pohledávek Pojišťovny z minulých účetních období vůči

* zdravotnickým zařízením (pohledávky ze zúčtování druhého pololetí 1992, pohledávky vůči zaniklým státním zdravotnickým zařízením a pod.),

* plátcům pojistného (zaúčtované výnosy pojistného, ale nezaplacené pro nedobytnost pohledávky vyvolanou např. úpadkem hromadného plátce pojistného).

V řádku 8. bilance jsou uvedeny předpokládané výdaje na tvorbu finančních rezerv pro doplňování základního fondu zdravotního pojištění.

Je počítáno s tvorbou rezerv ve výši 730 mil. Kč.

V řádku 9. bilance je proveden mezisoučet položek uvedených v řádcích 1 - 8.

V řádku 10. bilance je uveden limitovaný Rozpočet nákladů na správní a provozní činnosti Pojišťovny spojené s prováděním všeobecného zdravotního pojištění (včetně odpisů investičního majetku).

V řádku 12. bilance jsou uvedeny ostatní příjmy a výdaje Pojišťovny plynoucí ze služeb poskytovaných v rámci její hlavní činnosti (provádění všeobecného zdravotního pojištění), které nepodléhají dani z příjmu, např. tržby z prodeje tiskopisů, metodik a číselníků nekomerčním uživatelům a dále tržby z prodeje nepotřebných zásob, tržby z prodeje použitého hmotného a nehmotného investičního majetku a rovněž tržby za vedení centrálního registru pojištěnců a pod.

V řádku 13. bilance je proveden součet hlavních zdrojů a potřeb základního fondu zdravotního pojištění Pojišťovny a vypočteno saldo, které současně představuje i jeho předpokládaný hospodářský výsledek.

V řádcích 14. - 16 bilance jsou uvedeny ostatní finanční zdroje Pojišťovny získávané

* při hospodaření s prostředky všeobecného zdravotního pojištění (úroky z finančního umístění, dividendy z držených dluhopisů, příjmy z jinou formou zhodnocovaných finančních prostředků),

* z pokut a penále přijatých (již ne i předepsaných) od plátců pojistného, poskytovatelů zdravotní péče nebo podle obchodního zákoníku.

V řádku 17. bilance jsou do mezisoučtu sečteny finanční prostředky získané Pojišťovnou z předpokládaných ostatních finančních zdrojů.

V řádku 18. bilance je proveden součet veškerých příjmů a výdajů (nákladů) všeobecného zdravotního pojištění a vypočteno saldo, které současně představuje i jeho předpokládaný hospodářský výsledek v roce 1997.

V řádku 19. - 24. bilance je naznačeno rozdělení případného hospodářského výsledku všeobecného zdravotního pojištění v roce 1997, který je (ve smyslu příslušných zákonů) rozdělován mezi Základní jmění, Účelový fond pro prevenci a podporu zdravotní péče a Základní fond všeobecného zdravotního pojištění.

5. 2

Předpokládaná bilance smluvního zdravotního pojištění a připojištění

Předpokládaná bilance prováděných smluvních pojištění je uvedena v tabulce č. 20.

Obsah položek uvedených v jednotlivých řádcích tabulky o předpokládaných zdrojích a potřebách smluvního pojištění a připojištění (smluvní zdravotní pojištění, cestovní zdravotní pojištění a pod.) vyplývá z jejich názvu.

Z rozdílu příjmů a výdajů je zřejmé, že Pojišťovna předpokládá kladné saldo těchto druhů činností ve výši 42 mil. Kč a po odvodu daně z příjmů kladný hospodářský výsledek ve výši 26 mil. Kč, který bude v rámci rozdělení hospodářského výsledku převeden do Účelového fondu Pojišťovny.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP