Tabulka č. 17: Porovnání Ministerstvem
zdravotnictví doporučeného počtu nemocničních
lůžek v hlavních medicínských
oborech se současným počtem lůžek
v členění dle regionů (bývalých
krajů)
a)
1 | středočeský reg. a Praha *1) | 2 087 | 1 254 | 66,43% | 274 | 306 | -10,46% | 1 049 | 618 | 69,74% |
2 | jihočeský region | 1 181 | 794 | 48,74% | 267 | 194 | 37,60% | 607 | 392 | 54,85% |
3 | západočeský region | 1 311 | 988 | 32,69% | 287 | 241 | 19,09% | 804 | 487 | 65,09% |
4 | severočeský region *2) | 1 842 | 1 198 | 53,76% | 351 | 292 | 20,21% | 992 | 589 | 68,42% |
5 | východočeský region | 1 929 | 1 401 | 37,69% | 396 | 342 | 15,79% | 1 175 | 690 | 70,29% |
6 | jihomoravský region *3) | 2 137 | 1 892 | 12,95% | 567 | 462 | 22,73% | 1 192 | 931 | 28,03% |
7 | severomoravský region *4) | 2 302 | 1 867 | 23,30% | 570 | 454 | 25,55% | 1 251 | 918 | 36,27% |
8 | ČR | 12 789 | 9 394 | 36,10% | 2 712 | 2 291 | 18,38% | 7 070 | 4 625 | 52,86% |
b)
1 | středočeský reg. a Praha *1) | 1 003 | 686 | 46,21% | 1 552 | 950 | 63,37% | 285 | 191 | 49,21% |
2 | jihočeský region | 624 | 435 | 43,45% | 1 069 | 604 | 76,99% | 215 | 121 | 77,69% |
3 | západočeský region | 753 | 539 | 39,70% | 1 004 | 750 | 33,87% | 271 | 151 | 79,47% |
4 | severočeský region *2) | 882 | 655 | 34,66% | 1 463 | 910 | 60,77% | 304 | 184 | 65,22% |
5 | východočeský region | 1 227 | 766 | 60,18% | 1 915 | 1 065 | 79,81% | 349 | 215 | 62,33% |
6 | jihomoravský region *3) | 1 090 | 1 035 | 5,31% | 1 803 | 1 437 | 25,47% | 365 | 291 | 25,43% |
7 | severomoravský region *4) | 1 303 | 1 019 | 27,87% | 1 814 | 1 416 | 28,11% | 404 | 286 | 41,26% |
8 | ČR | 6 882 | 5 135 | 34,02% | 10 620 | 7 132 | 48,91% | 2 193 | 1 439 | 52,40% |
c)
1 | středočeský reg. a Praha *1) | 94 | 142 | -33,80% | 297 | 368 | -19,29% | 196 | 163 | 20,25% |
2 | jihočeský region | 184 | 91 | 102,20% | 359 | 234 | 53,42% | 115 | 103 | 11,65% |
3 | západočeský region | 128 | 113 | 13,27% | 317 | 288 | 10,07% | 167 | 129 | 29,46% |
4 | severočeský region *2) | 199 | 136 | 46,32% | 265 | 352 | -24,72% | 200 | 155 | 29,03% |
5 | východočeský region | 279 | 160 | 74,38% | 371 | 415 | -10,60% | 303 | 182 | 66,48% |
6 | jihomoravský region *3) | 238 | 215 | 10,70% | 902 | 555 | 62,52% | 346 | 246 | 40,65% |
7 | severomoravský region *4) | 284 | 210 | 35,24% | 790 | 546 | 44,69% | 281 | 242 | 16,12% |
8 | ČR | 1 406 | 1 067 | 31,74% | 3 301 | 2 758 | 19,69% | 1 608 | 1 220 | 31,80% |
d)
1 | středočeský reg. a Praha *1) | 0 | 0 | 128 | 110 | 16,36% | 369 | 212 | 74,06% | |
2 | jihočeský region | 120 | 0 | 100 | 68 | 47,06% | 442 | 130 | 240,00% | |
3 | západočeský region | 176 | 0 | 145 | 86 | 68,60% | 701 | 171 | 309,94% | |
4 | severočeský region *2) | 175 | 0 | 118 | 104 | 13,46% | 637 | 197 | 223,35% | |
5 | východočeský region | 162 | 0 | 170 | 122 | 39,34% | 1 095 | 226 | 384,51% | |
6 | jihomoravský region *3) | 85 | 0 | 287 | 164 | 75,00% | 1 232 | 296 | 316,22% | |
7 | severomoravský region *4) | 118 | 0 | 220 | 162 | 35,80% | 1 417 | 302 | 369,21% | |
8 | ČR | 836 | 0 | 1 168 | 816 | 43,14% | 5 893 | 1 534 | 284,16% |
Poznámka: *) Vzhledem k tomu, že Pojišťovna neobdržela kompletní podklady není v tabulce zahrnut jak stávající, tak plánovaný počet lůžek ve městech:
1) Praha
2) Ústí nad Labem
3) Brno
4) Ostrava
Označené okresy jsou neúplné
**) Čísla jsou převzatá z materiálů
publikovaných MZ ČR
Přehled o předpokládaném počtu
smluvních zdravotnických zařízení
Pojišťovny v roce 1997 v členění
podle hlavních druhů zdravotní péče
a okresů ČR je uveden v tabulce č. 18.
KOMENTÁŘ k tabulce č. 18.
Ve sloupci A tabulky jsou uvedeny jednotlivé
okresy České republiky.
Ve sloupci B tabulky jsou uvedeny předpokládané
počty smluvních ambulantních zdravotnických
zařízení pro rok 1997.
Uvedená předpokládaná síť
smluvních ambulantních zdravotnických zařízení
zůstane ještě i v roce 1997 poznamenána
ustanovením zákona č. 551/1991 Sb., podle
kterého měla Pojišťovna až do 31.
12. 1993 kontraktační povinnost. Pojišťovna
má v současné době uzavřeny
smluvní vztahy s většinou poskytovatelů
ambulantní zdravotní péče, a proto
se v roce 1997 s vyšším nárůstem
počtu smluvních vztahů nepočítá.
To neznamená, že v roce 1997 nedojde k pohybu
a změnám ve smluvních vztazích. V
návaznosti na stanovení doporučených
počtů přepočtených lékařských
míst (uvedených v tabulce č. 15) k rozšiřovaní
sítě poskytovatelů ambulantní zdravotní
péče dojde pouze v těch zdravotnických
odbornostech, jejichž služby nejsou dostatečně
zajištěny a v těch okresech, ve kterých
dojde v rámci pokračující privatizace
k dalšímu rozpadu státních nebo obecních
ambulantních zdravotnických zařízení.
V předimenzovaných zdravotnických odbornostech
budou počty poskytovatelů zdravotní péče
postupně redukovány. O prodloužení
(nebo obnovení) vzájemné "Smlouvy o
poskytování a úhradě zdravotní
péče" a dalším působení
poskytovatele v síti smluvních zdravotnických
zařízení bude rozhodováno v tripartitních
jednáních.
Ve sloupci C tabulky jsou uvedeny předpokládané
počty smluvních zařízení lékárenské
péče v roce 1997, ve sloupci D tabulky předpokládané
počty smluvních výdejen léčiv
a prostředků zdravotnické techniky.
Vzhledem k ještě stále nízkému
počtu lékáren v České republice
bude Pojišťovna v roce 1997 uzavírat smlouvu
s každým nově vyčleněným
nebo zřízeným zařízením
lékárenské péče, které
o ní požádá.
Ve sloupci E tabulky jsou uvedeny předpokládané
počty smluvních lůžkových zdravotnických
zařízení.
Nárůst počtu smluvních vztahů
se v roce 1997 neočekává.
Tabulka č. 18: Předpokládaný počet
smluvních zdravotnických zařízení
v členění dle okresů v roce 1997
Předpokládaný počet smluvních zdravotnických zařízení v roce 1997 | |||||
PRAHA HL. M. | |||||
BENEŠOV | |||||
BEROUN | |||||
KLADNO | |||||
KOLÍN | |||||
KUTNÁ HORA | |||||
MĚLNÍK | |||||
ML. BOLESLAV | |||||
NYMBURK | |||||
PRAHA - VÝCHOD | |||||
PRAHA - ZÁPAD | |||||
PŘÍBRAM | |||||
RAKOVNÍK | |||||
Č. BUDĚJOVICE | |||||
ČES. KRUMLOV | |||||
JINDŘ. HRADEC | |||||
PELHŘIMOV | |||||
PÍSEK | |||||
PRACHATICE | |||||
STRAKONICE | |||||
TÁBOR | |||||
DOMAŽLICE | |||||
CHEB | |||||
KARLOVY VARY | |||||
KLATOVY | |||||
PLZEŇ - MĚSTO | |||||
PLZEŇ - JIH | |||||
PLZEŇ - SEVER | |||||
ROKYCANY | |||||
SOKOLOV | |||||
TACHOV | |||||
ČESKÁ LÍPA | |||||
DĚČÍN | |||||
CHOMUTOV | |||||
JABLONEC N. N. | |||||
LIBEREC | |||||
LITOMĚŘICE | |||||
LOUNY | |||||
MOST | |||||
TEPLICE | |||||
ÚSTÍ N. LABEM | |||||
HAVL. BROD | |||||
HR. KRÁLOVÉ | |||||
CHRUDIM | |||||
JIČÍN | |||||
NÁCHOD | |||||
PARDUBICE | |||||
RYCHNOV N. KN. | |||||
SEMILY | |||||
SVITAVY | |||||
TRUTNOV | |||||
ÚSTÍ N. ORLICÍ | |||||
BLANSKO | |||||
BRNO - MĚSTO | |||||
BRNO - VENKOV | |||||
BŘECLAV | |||||
HODONÍN | |||||
JIHLAVA | |||||
KROMĚŘÍŽ | |||||
PROSTĚJOV | |||||
TŘEBÍČ | |||||
UH. HRADIŠTĚ | |||||
VYŠKOV | |||||
ZLÍN | |||||
ZNOJMO | |||||
ŽĎÁR N. SÁZ. | |||||
BRUNTÁL | |||||
FRÝDEK - MÍSTEK | |||||
KARVINÁ | |||||
NOVÝ JIČÍN | |||||
OLOMOUC | |||||
OPAVA | |||||
OSTRAVA | |||||
PŘEROV | |||||
ŠUMPERK | |||||
VSETÍN | |||||
JESENÍK | |||||
Česká republika |
ZÁVĚR
Zahájení procesu redukce sítě ambulantních
zdravotnických zařízení i počtu
akutních nemocničních lůžek (nebo
nemocnic) nebo jejich reprofilizace na lůžka
ošetřovatelská či sociální
a tím i zahájení procesu intenzifikace
poskytování zdravotní péče
a zvyšování efektivity výdajů
je nezbytné. Celý proces jistě nebude
možné zvládnout bez koncenzu zúčastněných
stran, politické podpory a v jediném roce.
Fond akutních nemocničních lůžek
(tj. bez lůžek v léčebnách
dlouhodobě nemocných, psychiatrických a odborných
léčebných ústavech, ve stacionářích
apod.) činí v současné době
cca 75 000. Na těchto lůžkách bude v
příštím roce pravděpodobně
uskutečněno cca 1 718 tis. hospitalizací
pojištěnců Pojišťovny, na které
bude využito 15 616 tis. ošetřovacích
dní, (t. j. 57% z celkové možné
kapacity ošetřovacích dní v nemocnicích).
Výdaje na nemocniční péči v
roce 1997 dosáhnou částky cca 19 947 mil.
Kč. Pokud by došlo, podle návrhu Ministerstva
zdravotnictví, ke snížení počtu
lůžek v nemocnicích na přibližně
50 400, dojde
* ke zvýšení obložnosti lůžek
(podle jejich typu) ze současných 55 - 75% na
85 - 90% a ke zvýšení využití lůžek
ve dnech v roce,
* ke zvýšení předpokládaných
výdajů na 1 den pobytu o 20%, t. j. z cca předpokládaných
1280.- Kč na 1535.- Kč, neboť celkový
počet poskytovaných zdravotních výkonů
se nesníží a jejich provádění
se zkoncentruje do menšího počtu ošetřovacích
dní,
* ke zkrácení celkové doby hospitalizace
a k absolutnímu poklesu předpokládaného
(výše uvedeného) počtu ošetřovacích
dní, což by přineslo - při současných
sazbách za ošetřovací dny - úsporu
cca 1,7 - 1,8 mld. Kč.
Ze vzniklé úspory podílu Základního
fondu zdravotního pojištění určeného
pro úhradu nemocniční péče
by následně bylo možno zvýšit hodnotu
bodu o 6 - 7 haléřů.
Také redukce počtu poskytovatelů ambulantní
zdravotní péče (ať už působících
v ambulancích nelůžkových či
lůžkových zdravotnických zařízení)
by přinesla úsporu vynakládaných
finančních prostředků. Jsou prokázány
(a pomocí mikrosimulačních metod Pojišťovnou
ověřeny) následující závislosti:
* čím je síť odborných lékařů
v určité oblasti hustší (nebo i
nemocnic), tím více zdravotních výkonů
je v oblasti poskytováno ("nemocnost" pojištěnců
roste) a množí se počet pojištěnců
navštěvujících pro stejné onemocnění
či obtíže ordinace stejných odborných
lékařů (specialistů),
* dochází-li do ordinace ambulantního
poskytovatele více pojištěnců (tj.
ošetřuje-li 1 700 a více pacientů různých
rodných čísel), průměrné
náklady ordinace na 1 pacienta klesají (nutnost
ošetřit větší množství
pacientů umožňuje provádění
pouze racionálního množství zdravotních
výkonů),
* dochází-li do ordinace ambulantního
poskytovatele méně pojištěnců
(tj. ošetřuje-li 1 500 a méně pacientů
různých rodných čísel), průměrné
náklady ordinace na 1 pacienta rostou.
Závislost znázorňuje následující
schéma:
Dolní odhad vyšších výdajů
na ambulantní zdravotní péči při
větší než optimální síti
zdravotnických zařízení činí
1,4 mld. Kč, horní odhad 1,7 mld. Kč. Úsporou
těchto zbytných výdajů podílu
Základního fondu zdravotního pojištění
určeného pro úhradu zdravotní péče
poskytované ambulantními zdravotnickými zařízeními
by bylo možno zvýšit hodnotu bodu pro tento druh
zdravotnických zařízení o 10 - 13
haléřů.
Rozpad sítě smluvních zdravotnických
zařízení pro hromadné či koordinované
vypovídání nebo ukončování
smluv ze strany poskytovatelů zdravotní péče
Pojišťovna v žádném okrese v roce
1997 neočekává.
Existují však reálná rizika neúměrného
růstu sítě smluvních zdravotnických
zařízení, který může být
vyvolán:
* interpretací zákona na ochranu hospodářské
soutěže, podle které má Pojišťovna
"pro své dominantní postavení na
zdravotně pojistném trhu" povinnost uzavřít
smlouvu s každým zdravotnickým zařízením,
které o to požádá a splňuje
zákonem stanovené podmínky,
* tlakem zaměstnavatelů na snížení
počtu lékařů v lůžkových
zdravotnických zařízeních a přirozenou
snahou propuštěných lékařů
uplatnit se v ambulantní zdravotní péči,
zejména v oblastech s velmi hustou ambulantní
sítí (města),
* tlakem zástupců poskytovatelů zdravotní
péče (komory, asociace) na umožnění
zřizování praxí lékařům,
kteří jsou současně zaměstnanci
lůžkového zařízení,
* cenovou preferencí určitých zdravotních
výkonů nebo jejich skupin v novém Seznamu
výkonů s bodovými hodnotami, která
by vedla ke spekulativnímu rozvoji jejich poskytovatelů
(laboratoře, dialyzační střediska,
atd.) a jejichž rozvoj je obtížné omezit
pouhými administrativními prostředky.
Vzhledem k tomu, že Pojišťovna je přesvědčena
o nezbytnosti opatření vedoucích k omezení
sítě zdravotnických zařízení,
bude v roce 1997 usilovat - prostřednictvím
tripartitních jednání konaných za
účasti zástupců státní
správy, poskytovatelů zdravotní péče
a Pojišťovny na okresních i celostátním
stupni - o úpravu počtu smluvních ambulantních
zdravotnických zařízení podle
optimálních počtů lékařských
míst uvedených v tabulce č. 15 a rozsahu
lůžkového fondu podle návrhu Ministerstva
zdravotnictví uvedeného v tabulce č. 17.
5.
Souhrnná bilance předpokládaných
finančních zdrojů a potřeb Pojišťovny
Bilance předpokládaných finančních
zdrojů a potřeb Pojišťovny pro rok 1997
je rozčleněna
* na předpokládanou finanční bilanci
všeobecného zdravotního pojištění,
* na předpokládanou bilanci smluvního
zdravotního pojištění a připojištění,
* na předpokládanou bilanci ostatních
zdanitelných činností Pojišťovny,
tj. podle hlavních okruhů odborných činností
Pojišťovny, podléhajících -
včetně nakládání s jejich hospodářskými
výsledky - zvláštním režimům
stanoveným platnými právními předpisy
(např. všeobecné zdravotní pojištění
režimu platných znění zákonů
č. 550/1991 Sb., 592/1992 Sb., smluvní pojištění
režimu platnému znění zákona
č. 185/1991 Sb., a ostatní zdanitelné činnosti
Pojišťovny dalším obecně platným
právním předpisům). Uvedené
bilance metodicky navazují na novelizované znění
zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně ČR, na připravovanou
vyhlášku Ministerstva financí, kterou se stanoví
maximální výše nákladů
na činnost VZP ČR. Jednotlivé bilance
obsahují vždy rekapitulaci všech hlavních
druhů příjmů, výdajů,
příp. nákladů Pojišťovny
v roce 1997, saldo příjmů a výdajů
a předpokládaný hospodářský
výsledek příslušného okruhu činnosti
Pojišťovny a jeho případné rozdělení.
5. 1
Předpokládaná bilance všeobecného
zdravotního pojištění
Bilance předpokládaných finančních
zdrojů a potřeb Pojišťovny na zajištění
všeobecného zdravotního pojištění
v roce 1997 je uvedena v tabulce č. 19.
Tabulka č. 19: Finanční bilance všeobecného
zdravotního pojištění v roce 1997
1 | Pojistné od individ. a hromadných plátců | 50 253 | ||
2 | Pojistné od státu a z přerozdělení pojistného | 23 429 | ||
3 | Přirážky k pojistnému | 12 | ||
4 | Náhrady zaviněných škod na zdraví | 180 | ||
5 | Věcné dávky zdravotní péče | 69 113 | ||
6 | Ostatní související výdaje | 71 | ||
7 | Odpis nedobytných pohledávek | 90 | ||
8 | Tvorba finančních rezerv pro doplňování Základního fondu zdravotního pojištění | 730 | ||
9 | MEZISOUČET (ř. 1. až ř. 8.) | 73 674 | 70 004 | 3 670 |
10 | Správní a provozní činnosti | 2215 | ||
11 | Refundace správních a provozních nákladů | |||
12 | Ostatní nezdaňované činnosti | 25 | 25 | |
13 | HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK základ. fondu zdrav. pojištění | 73 699 | 72 244 | 1 655 |
14 | Výnosy z finančního umístění | 175 | ||
15 | Přijaté pokuty a penále | 250 | ||
16 | Dary a dotace | |||
17 | MEZISOUČET (ř. 14. až ř. 16.) | 425 | 425 | |
18 | HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK všeob. zdravotního pojištění (ř. 13 + ř. 17) | 74 324 | 72 244 | 2 080 |
19 | ROZDĚLENÍ HOSPODÁŘSKÉHO VÝSLEDKU | |||
20 | - potřeby na investice | 600 | ||
21 | - investice hrazené z odpisů | -220 | ||
22 | - převod do Základního jmění | -380 | ||
23 | - převod do Základního fondu Zdr. pojištění k vyrovnání záporného salda z předchozích období | -1500 | ||
24 | - převod do Účelového fondu | -200 |
KOMENTÁŘ k tabulce č. 19
Ve sloupci A tabulky jsou uvedeny jednotlivé
příjmové, výdajové, resp. nákladové
položky, ve sloupci B tabulky příjmy
v mil. Kč, ve sloupci C tabulky výdaje v
mil. Kč a ve sloupci D tabulky saldo sloupců
B a C.
V řádku 1. - 4. bilance jsou uvedeny
hlavní předpokládané finanční
zdroje základního fondu zdravotního pojištění,
t. j.
* z pojistného získaného výběrem
od individuálních a hromadných plátců
pojistného (zaměstnavatelé) a z obdržených
podílů z přerozdělování
pojistného, prováděného prostřednictvím
zvláštního účtu pro přerozdělování
pojistného na všeobecné zdravotní pojištění,
* z přirážek k pojistnému, ukládaných
zejména zaměstnavatelům, jejichž pracovní
procesy jsou příčinou zvýšeného
výskytu úrazů nebo chorob z povolání,
* z řízení o náhradu škody
proti právnickým a fyzickým osobám,
které zavinily úraz nebo poškození zdraví
pojištěnci Pojišťovny a za kterého
Pojišťovna uhradila náklady potřebného
léčení.
V řádku 5. bilance je uveden souhrn
veškerých předpokládaných výdajů
Pojišťovny v roce 1997 ze základního fondu
zdravotního pojištění na úhradu
věcných dávek zdravotní péče
(pojistná plnění), které budou v roce
1997 poskytnuty jejím pojištěncům různými
druhy smluvních zdravotnických zařízení.
V řádku 6. bilance jsou uvedeny
výdaje související s prováděním
všeobecného zdravotního pojištění,
které nepatří (metodicky) mezi
náklady na činnost Pojišťovny neboť
nemají charakter správních výdajů
a mezi které např. patří
* úroky z překlenovacích úvěrů
přijatých k provádění včasných
finančních plnění zdravotnickým
zařízením (k dodržení doby splatnosti
faktur a zamezení penalizace Pojišťovny - 20
mil.)
* bonifikace poskytované zdravotnickým zařízením
za předkládání dokladů
na magnetických nosičích dat ve stanoveném
tvaru (40 mil. Kč),
* poplatky snižující příjmy
ze zdravotního pojištění (VAKUS,
bankovní poplatky, poštovné za platby pojistného
realizované složenkami - 10 mil. Kč),
* smluvní finanční plnění
předepsaná zdravotnickými zařízeními
za prodlení úhrad vyúčtované
zdravotní péče (neplánováno
= N).
V řádku 7. bilance jsou uvedeny
předpokládané náklady na odpisy nedobytných
pohledávek Pojišťovny z minulých účetních
období vůči
* zdravotnickým zařízením (pohledávky
ze zúčtování druhého pololetí
1992, pohledávky vůči zaniklým státním
zdravotnickým zařízením a pod.),
* plátcům pojistného (zaúčtované
výnosy pojistného, ale nezaplacené pro nedobytnost
pohledávky vyvolanou např. úpadkem hromadného
plátce pojistného).
V řádku 8. bilance jsou uvedeny předpokládané
výdaje na tvorbu finančních rezerv pro doplňování
základního fondu zdravotního pojištění.
Je počítáno s tvorbou rezerv ve výši
730 mil. Kč.
V řádku 9. bilance je proveden mezisoučet
položek uvedených v řádcích 1
- 8.
V řádku 10. bilance je uveden limitovaný
Rozpočet nákladů na správní
a provozní činnosti Pojišťovny spojené
s prováděním všeobecného zdravotního
pojištění (včetně odpisů
investičního majetku).
V řádku 12. bilance jsou uvedeny
ostatní příjmy a výdaje Pojišťovny
plynoucí ze služeb poskytovaných v rámci
její hlavní činnosti (provádění
všeobecného zdravotního pojištění),
které nepodléhají dani z příjmu,
např. tržby z prodeje tiskopisů, metodik
a číselníků nekomerčním
uživatelům a dále tržby z prodeje nepotřebných
zásob, tržby z prodeje použitého hmotného
a nehmotného investičního majetku a rovněž
tržby za vedení centrálního registru
pojištěnců a pod.
V řádku 13. bilance je proveden součet
hlavních zdrojů a potřeb základního
fondu zdravotního pojištění Pojišťovny
a vypočteno saldo, které současně
představuje i jeho předpokládaný hospodářský
výsledek.
V řádcích 14. - 16 bilance
jsou uvedeny ostatní finanční zdroje Pojišťovny
získávané
* při hospodaření s prostředky
všeobecného zdravotního pojištění
(úroky z finančního umístění,
dividendy z držených dluhopisů, příjmy
z jinou formou zhodnocovaných finančních
prostředků),
* z pokut a penále přijatých
(již ne i předepsaných) od plátců
pojistného, poskytovatelů zdravotní péče
nebo podle obchodního zákoníku.
V řádku 17. bilance jsou do mezisoučtu
sečteny finanční prostředky získané
Pojišťovnou z předpokládaných ostatních
finančních zdrojů.
V řádku 18. bilance je proveden součet
veškerých příjmů a výdajů
(nákladů) všeobecného zdravotního
pojištění a vypočteno saldo, které
současně představuje i jeho předpokládaný
hospodářský výsledek v roce 1997.
V řádku 19. - 24. bilance je naznačeno
rozdělení případného hospodářského
výsledku všeobecného zdravotního pojištění
v roce 1997, který je (ve smyslu příslušných
zákonů) rozdělován mezi Základní
jmění, Účelový fond pro prevenci
a podporu zdravotní péče a Základní
fond všeobecného zdravotního pojištění.
5. 2
Předpokládaná bilance smluvního
zdravotního pojištění a připojištění
Předpokládaná bilance prováděných
smluvních pojištění je uvedena v tabulce
č. 20.
Obsah položek uvedených v jednotlivých řádcích
tabulky o předpokládaných zdrojích
a potřebách smluvního pojištění
a připojištění (smluvní zdravotní
pojištění, cestovní zdravotní
pojištění a pod.) vyplývá z jejich
názvu.
Z rozdílu příjmů a výdajů
je zřejmé, že Pojišťovna předpokládá
kladné saldo těchto druhů činností
ve výši 42 mil. Kč a po odvodu daně
z příjmů kladný hospodářský
výsledek ve výši 26 mil. Kč, který
bude v rámci rozdělení hospodářského
výsledku převeden do Účelového
fondu Pojišťovny.