3. 2. Revizní činnost a zdravotní politika

Rozsah věcných dávek zdravotní péče, hrazených finančními prostředky všeobecného zdravotního pojištění, jak vyplývá z platných právních předpisů, je uveden na str. 33 Zdravotně pojistného plánu.

Realizaci vlastních preventivních programů Pojišťovna pro rok 1997 neplánuje, bude však hradit uskutečňování celostátně vyhlášených preventivních programů

(péče o ženu a dítě, kardiovaskulární, onkologický, diabetologický apod.) za předpokladu, že je zdravotnická zařízení provádějí lege artis a že frekvence s nimi spojených zdravotních výkonů není v rozporu s ustanoveními Zdravotního řádu.

Srovnání výdajů (nákladů) Pojišťovny na jednoho pojištěnce v členění dle hlavních zdravotnických odborností je provedeno v následující tabulce. Výpočty v tabulce uvedené mají větší význam pro analytické části Výroční zprávy než pro tvorbu Zdravotně pojistného plánu, protože jejich výše je ovlivnitelná a v čase proměnná.

Činnosti revizních pracovníků Pojišťovny budou v roce 1997 zaměřeny na kontroly nedostatků zjišťovaných v předchozích letech a na zjišťování, zda zdravotnickým zařízením uložená nápravná opatření byla realizována nebo jsou dodržována. Zvláštní akcent bude položen na dodržování "Metodiky pro pořizování a předávání dokladů VZP ČR". (Zjišťované nedostatky jsou blíže popsány např. ve Výroční zprávě VZP ČR za rok 1995).

V roce 1997 dojde k rozšíření aplikací informačního systému umožňujících zpracovávání rozsáhlých souborů dat a odhalování většiny formálních a věcných závad v poskytovateli zdravotní péče předkládaných vyúčtováních a zjišťování neodůvodněných rozdílů v průměrných nákladech na zdravotní péči vynaložených na průměrného pojištěnce, mezi jednotlivými poskytovateli zdravotní péče, druhy zdravotnických zařízení a okresy České republiky a jejich odstraňování.

K zefektivnění činnosti revizního systému Pojišťovny dojde i přesunem provádění základních a automatizovaných revizí na nelékařské pracovníky a nasazením revizních lékařů k přímým kontrolám a na řešení odborné problematiky.

K vlastním regulačním opatřením Pojišťovny bude v roce 1997 náležet krácení úhrad za zdravotní péči poskytnutou pojištěncům Pojišťovny podle pravidel dohodnutých (podle typových smluv) ve vzájemných smlouvách, tj.

- ambulantním zdravotnickým zařízením tehdy, překročí-li jimi požadované úhrady o určité procento zveřejněné průměrné náklady na léčení jednoho pacienta (v dané odbornosti a upravené korekčními indexy) a celostátní průměrné náklady na preskribci léčiv (v dané odbornosti a po úpravě korekčními indexy) a po zavedení sledování rozsahu indukované zdravotní péče i tehdy, překročí-li celostátní průměrné náklady na indukovanou zdravotní péči (v dané odbornosti a po úpravě korekčními indexy),

- lůžkovým zdravotnickým zařízením na základě smluvních dodatků podepsaných v souvislosti s akcí Frekvence, vyhlášenou Ministerstvem zdravotnictví, zvýší-li průměrné náklady na hospitalizované pojištěnce Pojišťovny o více než o nárůst cen přímo účtovatelných položek některých zdravotních výkonů a za ošetřovací den provedený v roce 1995 a o dopad vyčlenění skupiny nákladných léčiv z lůžkového lékového paušálu,

- společným léčebným a vyšetřovacím složkám (laboratoře), pokud jimi účtované zdravotní výkony nebudou indikovány ošetřujícími lékaři pojištěnců Pojišťovny.

3. 3. Hodnota bodu

Výše hodnoty bodu je závislá na celkovém množství disponibilních finančních prostředků, které zůstanou na konci kalendářního čtvrtletí ze čtvrtletních příjmů Základního fondu zdravotního pojištění Pojišťovny po zaplacení všech v korunách pevně stanovených (výjimečně dohodnutých) položek věcných dávek zdravotní péče čerpaných pojištěnci během čtvrtletí (např. náklady na přímo spotřebovaný materiál, na zvláště účtovatelný materiál, na zvláště účtovatelná léčiva, na lékové paušály, na léčiva předepsaná na recepty a pod.). O výši hodnoty bodu pak současně rozhodují prováděné úpravy cen a množství pojištěncům ordinovaných věcných dávek zdravotní péče (zdravotních výkonů, léčiv, PZT, dopravy, lázeňské léčby a pod.), které je do značné míry ovlivněno počtem zdravotnických zařízení poskytujících pojištěncům Pojišťovny zdravotní péči.

Pokud by došlo ke snížení počtu akutních lůžek v nemocnicích podle návrhu Ministerstva zdravotnictví o cca 25 - 30% a tím i ke zkrácení celkové doby hospitalizace i počtu ošetřovacích dní, bylo by možno ze vzniklé úspory cca 1,7 mld. Kč zvýšit lůžkovým zdravotnickým zařízením hodnotu bodu o 6 - 7 haléřů. Obdobně ambulantním zdravotnickým zařízení by bylo možno po redukci jejich počtu ze vzniklé finanční úspory zvýšit hodnotu bodu o 10 - 13 haléřů.

O snaze Pojišťovny zvýšit hodnoty bodu není třeba pochybovat. Po zkušenostech z roku 1996 ji však bude zvyšovat teprve tehdy, kdy pro to budou vytvořeny řádné (zejména) finanční předpoklady.

3. 4. Tvorba a čerpání fondů Pojišťovny

Výdaje Pojišťovny budou v roce 1997 realizovány

- ze Základního fondu zdravotního pojištění

- naplňovaného příjmy z výběru a přerozdělení pojistného a částí ostatních příjmů Pojišťovny (pokuty, penále, přirážky k pojistnému, náhrady škody),

- rozdělenému na několik částí podle hlavních druhů zdravotní péče (stomatologické, ambulantní, nemocniční a ostatní) k motivaci poskytovatelů této péče k hospodárnému vynakládání finančních prostředků z odděleného podílu základního fondu (zahrnujícího též finanční prostředky na jimi předepisovaná léčiva a PZT) a k dosahování úspor (nebo ztrát), z kterých bude zvyšována (nebo snižována) hodnota bodu,

- určenému k úhradě zdravotní péče plně nebo částečně hrazené z všeobecného zdravotního pojištění

- z Účelového fondu

- zřízeného v souladu se zákonem souhlasem Správní rady Ústřední pojišťovny VZP ČR,

- naplňovaného z ostatních příjmů Pojišťovny (příjmy z finančního umístění, výnosy z cenných papírů, zisk z komerčních činností),

- určeného - v souladu s platnými právními předpisy - na úhradu nákladů spojených se zlepšováním zdravotní péče o pojištěnce Pojišťovny,

- z Fondu smluvního a cestovního zdravotního pojištění

- zřízeného se souhlasem Ministerstva financí,

- naplňovaného pojistným placeným klienty na základě individuální pojistné smlouvy,

- určeného na úhradu pojistných plnění podle ustanovení pojistných smluv a k tvorbě technických rezerv fondu,

- podle Rozpočtu správních a provozních nákladů Pojišťovny a investic naplňovaného k zabezpečení provádění

- všeobecného zdravotního pojištění 3,67% příjmů plynoucích z výběru a přerozdělení pojistného,

- zdanitelných činností z příjmů z těchto činností získaných.

Tvorba a čerpání fondů Pojišťovny je blíže popsáno v části 3. - Výdaje Pojišťovny Zdravotně pojistného plánu.

4. EKONOMICKÁ ČÁST

4. 1. Kontrola výběru pojistného a sankční činnost Pojišťovny

V oblasti kontroly placení pojistného na všeobecné zdravotní pojištění provedou specializovaní kontrolní pracovníci okresních pojišťoven VZP ČR v roce 1997 takové množství (cca 13 000) kontrol hromadných a individuálních plátců pojistného,

aby kontrola u každého z nich byla provedena dříve než jednou za 5 let. Pojišťovna se rovněž pokusí o vypracování strategie k vymáhání dlužného pojistného, penále, pokut a přirážek k pojistnému uloženým zjištěným porušovatelům zákonů z oblasti všeobecného zdravotního pojištění.

Obtížně řešitelným problémem je skutečnost, že platební výměry vystavené na dlužné pojistné, penále a předepsané pokuty jsou zaplaceny pouze částí dlužníků (v roce 1995 z dlužného pojistného ve výši 581 672 tis. Kč bylo zaplaceno pouze 148 951 tis. Kč, tj. 25,6% z částky předepsané platebními výměry). K tomu by však bylo zapotřebí mj. také upravit znění zákona o konkurzu a vyrovnání.

4. 2. Základní ekonomické ukazatele

obsahuje tabulka navržená Ministerstvem zdravotnictví, která je přílohou této předkládací zprávy. Kalkulace, jejich zdůvodnění a komentáře k části tabulky:

I. Pojištěnci - jsou uvedeny v části 2. 1. 1. - Předpokládaný počet pojištěnců Pojišťovny v roce 1997 - Zdravotně pojistného plánu.

II. Příjmy ze všeobecného zdravotního pojištění - jsou podrobně rozvedeny v části 2. 1. - Kalkulace příjmů z výběru a přerozdělování pojistného - Zdravotně pojistného plánu.

III. Ostatní příjmy Pojišťovny - jsou uvedeny v části 2. 3. - Ostatní nezdaňované příjmy Pojišťovny v roce 1997 - Zdravotně pojistného plánu.

IV. Výdaje související s všeobecným zdravotním pojištěním jsou podrobně rozvedeny v části 3. 1. - Výdaje ze Základního fondu zdravotního pojištění - Zdravotně pojistného plánu.

V. Výnosy z komerční činnosti - jsou uvedeny v části 2. 4. - Ostatní zdaňované příjmy Pojišťovny v roce 1997 - Zdravotně pojistného plánu.

VI. Náklady na vlastní činnost a investice - jsou podrobně rozvedeny v části 3. 5. - Rozpočet nákladů na správní a provozní činnosti spojené s prováděním všeobecného zdravotního pojištění a na investice - Zdravotně pojistného plánu.

VII. Náklady související s komerční činností - jsou uvedeny v části 3. 4. - Výdaje fondu smluvního zdravotního pojištění a připojištění - Zdravotně pojistného plánu.

VIII. Tvorba fondů - jsou uvedeny v části 3. 3 - výdaje Účelového fondu - Zdravotně pojistného plánu a v komentáři k tabulce č. 19 - Finanční bilance všeobecného zdravotního pojištění v roce 1997.

IX. Saldo

- příjmů ze všeobecného zdravotního pojištění a výdajů celkem a saldo příjmů souvisejících s všeobecným zdravotním pojištěním a výdajů na zdravotní péči jsou uvedeny v části 5. 1. - Předpokládaná bilance všeobecného zdravotního pojištění - Zdravotně pojistného plánu,

- výnosů a nákladů souvisejících s komerční činností jsou uvedeny v části 5. 2. - Předpokládaná bilance smluvního zdravotního pojištění a připojištění a v části 5. 3. - Předpokládaná bilance ostatních zdanitelných činností Pojišťovny - Zdravotně pojistného plánu.

4. 3. Provozní náklady Pojišťovny

dosáhnou v roce 1997 částky 2 215 000 tis. Kč, což je pouze o 16,8% více než v roce 1996 přesto, že oproti témuž roku počet pojištěnců Pojišťovny vzroste o 1 100 000 osob. Podíl provozních nákladů na příjmech Pojišťovny ze všeobecného zdravotního pojištění bude činit 3,0%.

Podrobnější údaje týkající se provozních nákladů Pojišťovny jsou uvedeny v části 3. 5. - Rozpočet nákladů na správní a provozní činnosti spojené s prováděním všeobecného zdravotního pojištění a na investice - Zdravotně pojistného plánu.

4. 4. Majetek Pojišťovny, investice

Investice Pojišťovny by v roce 1997 měly činit 600 000 tis. Kč s tím, že investice ve výši 220 000 tis. Kč by měly být hrazeny z odpisů hmotného investičního majetku.

Podrobnější údaje týkající se investic Pojišťovny jsou uvedeny v části 3. 5. - Rozpočet nákladů na správní a provozní činnosti spojené s prováděním všeobecného zdravotního pojištění a na investice - Zdravotně pojistného plánu.

Podíl provozních nákladů a investic na příjmech Pojišťovny ze všeobecného zdravotního pojištění tak bude činit 3,74%, zatím co podle vyhlášky Ministerstva financí č. 220/1996 Sb., kterou se stanoví maximální výše nákladů na činnost a maximální výše výdajů na pořízení hmotného a nehmotného investičního majetku VZP ČR a rezortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťoven, by mohl činit až 4,5836%.

5. DLOUHODOBÝ ROZVOJ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY

S ohledem na připravované novely zákonů týkajících se všeobecného zdravotního pojištění a novou koncepci zdravotnictví a zdravotního pojišťovnictví, prezentovanou koncem září 1996 ve sdělovacích mediích i na odborném semináři tajemníkem ministra zdravotnictví MUDr Miroslavem Mackem, rozvoj Pojišťovny nelze předvídat ani z hlediska střednědobého, ani z hlediska dlouhodobého.

6. ZÁVĚR

Zdravotně pojistný plán pro rok 1997 obsahuje reálné údaje o příjmech a výdajích Pojišťovny,

ovlivnitelných riziky blíže specifikovanými v části 2. 2 - Možná rizika výběru pojistného a naplňování plánu předpokládaných příjmů zdravotně pojistného plánu a v části 3. 2. - Rizika předpokládaných výdajů ze základního fondu zdravotního pojištění - Zdravotně pojistného plánu.

Bilance Základního fondu zdravotního pojištění (a tím i Pojišťovny) bude zejména v první polovině roku 1997 velmi napjatá a to pro každoročně se opakující (sezónní) divergenci příjmů a výdajů Pojišťovny. Pokud však v roce 1997 nedojde na straně predikovaných příjmů či na straně predikovaných výdajů k většímu než předpokládatelnému dopadu rizik - zejména těch, jejichž ovlivnění není v moci Pojišťovny - vyrovnané bilance bude dosaženo.

7. října 1996

111: Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky
 
č. ř.ukazatel
měrná jednotka
skutečnost k 30. 6. 96
oček. skut. k 31. 12. 96
plán 1997
 
I. Pojištěnci
1.Počet pojištěnců celkem osob7 675 2567 780 000 7 800 000
2. z toho: státem hrazení osob4 243 2244 235 000 4 280 000
3.Průměrný počet pojištěnců osob7 560 5247 675 077 7 800 000
4.z toho: státem hrazení osob4 146 4143 852 574 4 280 000
 
II. Příjmy ze všeobecného zdravotního pojištění
5.Výběr pojistného tis. Kč19 733 613 42 974 00050 253 000
6.Saldo z přerozdělení (+ nebo -) tis. Kč10 808 772 19 869 00023 429 000
7.Pojistné po přerozdělení celkem (ř. č. 5 + 6) tis. Kč30 542 585 62 863 00073 682 000
 
III. Ostatní příjmy zdravotní pojišťovny
8Ostatní příjmy Pojišťovny celkem tis. Kč199 817 429 000642 000
8av tom: bankovní úvěry tis. Kč   
8b  ostatní příjmy tis. Kč199 817 429 000642 000
 
IV.Výdaje související se všeobecným zdravotním pojištěním
9Výdaje na zdravotní péči celkem tis. Kč31 766 050 64 226 00069 254 000
9av tom: zdr. péče hrazená smluvním zdr. zařízením tis. Kč23 650 836 48 878 00053 244 000
9b  Zdr. péče hrazená nesmluvním zdr. zařízením tis. Kč   
9c  léky na recepty tis. Kč7 197 541 14 000 00014 800 000
9d  prostředky zdravotnické techniky (PZT) tis. Kč640 326 1 200 000950 000
9e  ostatní výdaje na zdravotní péči tis. Kč79 347 150 000260 000
 
V. Výnosy z komerční činnosti
10Výnosy ze smluvního pojištění tis. Kč15 605 25 00020 000
11Výnosy z připojištění tis. Kč97 352 160 000180 000
12Výnosy z komerční provozní činnosti tis. Kč6 110 10 00014 000
13Výnosy z komerční činnosti celkem (ř. č. 10 + 11 + 12) tis. Kč119 067 195 000214 000
 
VI. Náklady na vlastní činnosti a investice
14Náklady na vlastní činnosti a investice celkem tis. Kč1 021 172 2 220 0002 595 000
14az toho: náklady na provozní činnost tis. Kč774 227 1 870 0002 115 000
14b  v tom: mzdy vč. OON tis. Kč310 126 666 450801 690
14c    odpisy tis. Kč79 688 200 000220 000
14d    ostatní provozní náklady tis. Kč384 413 1 003 5501 093 310
14e  náklady na investice pro vlastní činnost tis. Kč246 945 550 000600 000
14f  ostatní provozní náklady tis. Kč  100 000
 
15Výdaje Pojišťovny celkem (ř. č. 9 + 14) tis. Kč32 789 222 66 448 00071 849 000
 
VII. Náklady související s komerční činností
16Náklady na smluvní pojištění tis. Kč7 139 10 0004 000
17Náklady na připojištění tis. Kč54 315 100 000170 000
18Náklady na komerční provozní činnost tis. Kč2 494 6 00013 000
19Náklady související s komerční činností celkem (ř. č. 16 + 17 + 18) tis. Kč63 947 116 000187 000
 
VIII. Tvorba fondů
20Tvorba rezervního fondu tis. Kč  750 000
21Tvorba ost. účelových fondů nevytvářených ze všeobecného zdravotního pojištění tis. Kč 200 000 200 000
 
IX. Saldo
22Saldo příjmů ze všech zdr. pojištění a výdajů celkem (ř. č. 7 - 15) tis. Kč-2 246 637 -3 585 0001 833 000
23Saldo příjmů souvisejících se všeob. zdravot. pojištěním a výdajů na zdr. péči (ř. č. 7 - 9) tis. Kč-1 225 465 -1 365 0004 428 000
24Saldo výnosů a nákladů souvisejících s komerční činností (ř. č. 13 - 19) tis. Kč55 120 79 00027 000
25Saldo závazků po lhůtě splatnosti vůči zdravot. zařízením a pohledávek za plátci pojistného po lhůtě splatnosti (ř. č. 29 - 33) tis. Kč-401 584 1 200 000 
26Saldo veškerých závazků a pohledávek (ř. č. 27 - 31) tis. Kč1 025 971 2 550 0006 250 000
 
X. Ostatní ukazatele
27Závazky Pojišťovny celkem tis. Kč7 672 567 6 550 0006 250 000
28z toho: závazky vůči ZZ ve lhůtě splatnosti tis. Kč6 372 985 6 000 0006 000 000
29  závazky vůči ZZ po lhůtě splatnosti tis. Kč6 372 985 6 000 0006 000 000
30  ostatní závazky tis. Kč330 037 250 000250 000
31Pohledávky Pojišťovny celkem tis. Kč6 646 596 6 000 000 
32z toho: pohledávky vůči plátcům pojist. po lhůtě spl. tis. Kč1 416 129 1 100 0001 000 000
33  pohledávky vůči ZZ po lhůtě spl. tis. Kč1 191 201 600 000500 000
34  ostatní pohledávky po lhůtě spl. tis. Kč   
35Splátky investičních úvěrů tis. Kč29 500 59 00060 000
36Pořizovací cena investic do zdravotnictví ti. Kč   
37Příjmy na 1 pojištěnce (ř. č. 7 : 3) 4 0408 191 9 446
38Výdaje na zdravotní péči na 1 pojištěnce (ř. č. 9 : 3) 4 2028 368 8 879
39Průměrný počet zaměstnanců Pojišťovny osob4 5824 582 4 640
40Průměrná mzda zaměstnanců Pojišťovny 11 28112 121 14 398
41Počet pojištěnců na 1 zaměstnance (ř. č. 3 : 39) osob1 6501 675 1 681
42Hodnota bodu (průměr za období) 0,570,59  
43Procento provozních nákladů stanovené ve smyslu vyhl. MF č. 220/1996 Sb. %   3,74


VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA ČESKÉ REPUBLIKY

Výňatek z usnesení Sboru zástupců VZP ČR ze dne 24. října 1996

Věc: Zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky pro rok 1997

Sbor zástupců VZP ČR schvaluje předložený Zdravotně pojistný plán Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky pro rok 1997.

V Praze dne 24. října 1996





STANOVISKO

dozorčí rady Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky k pojistnému plánu a vnitřnímu rozpočtu VZP ČR na rok 1997

Dozorčí rada projednala návrh pojistného plánu a vnitřního rozpočtu VZP ČR 21. 10. t. r. na rok 1997 s těmito závěry:

A. Pojistný plán jako celek

1. DR se shoduje s navrženým již mírným růstem počtu pojištěnců na 7,8 mil. osob.

2. DR konstatuje, že příjmové položky jsou opřeny o předpoklad průměrné mzdy ze závislé činnosti 9324,- Kč, tzn. s růstem 13,8%. Ten uvádí i analýza ke státnímu rozpočtu jako průměr podnik. a rozpočtové sféry.

3. DR reálné riziko narušení rovnováhy pojistného plánu spatřuje v růstu platební neschopnosti podniků a v pozdní či slabé účinnosti regulace poskytovatelů.

4. Odhad zaměstnanosti a pohybu průměrných mezd je v toleranci odhadů státní správy i podnikatelských svazů spíše v pásmu jistoty.

Riziko v této kapitole DR spatřuje v nedovýběru pojistného. Vychází z odvětvových agregací růstu pohledávek po lhůtě splatnosti v komerčním styku, kdy tyto potíže se mohou silněji promítat i do platebního kalendáře VZP. Za vážné riziko DR považuje trvalý růst pracovní neschopnosti.

5. DR oceňuje iniciativu managementu VZP v oblasti ostatních výnosů.

Výdaje

Na rozdíl od příjmů považuje DR kategorii nákladů i pro rok 1997 za méně spolehlivou.

Rizika pohybu nákladů se zmenšují společným tlakem VZP a Ministerstva zdravotnictví na jejich regulaci. Motivace k vysokým výkonům však zůstává.

Účelový fond VZP je užitečný institut. Jeho účinky je účelné výrazněji využít k posilování dobrého jména VZP a zároveň velmi racionálně jej využít. DR zahájila v tomto směru podrobnější kontrolu.

Provoz a investice

Úhrn nákladů na provoz VZP a investiční rozvoj dosahuje 3,5% z reálné úrovně příjmů. Pohybuje se stále v úrovni přijaté DR i Sborem zástupců na začátku fungování VZP. Proti roku 1996 o 1/2% klesá a do limitu MF chybí 1,09%. Je o 3% vyšší než růst z vyměřovacích základů a o 15% než růst pojištěnců.

Pokud jde o jednotlivé položky, budou předmětem průběžných kontrol.

Závěr

DR VZP se ztotožňuje se závěry Pojistného plánu.

Doporučuje návrh schválit.

V Praze dne 21. 10. 1996




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP