6.
Závěry
Při formulaci závěrů je nezbytné
vycházet ze skutečnosti, že ani v roce 1994
a 1995, ani během roku 1996 nedošlo v situaci systému
všeobecného zdravotního pojištění
k rozhodujícímu zvratu, a že řešení
celé řady problémů bylo odsunuto spíše
až do roku 1997 nebo i 1998. Není však nereálné,
aby pro udržení stability systému všeobecného
zdravotního pojištění došlo v roce
1997 z popudu státní správy alespoň
k částečným novelizacím stávajících
právních předpisů.
K udržení vyrovnané finanční
bilance všeobecného zdravotního pojištění
prováděného Pojišťovnou v roce
1997 bude třeba:
1. Vyrovnat disproporci mezi příjmy a výdaji
Pojišťovny vznikající zejména v
prvním pololetí roku dosažením dohody
s vládou České republiky (prostřednictvím
ministerstev financí a zdravotnictví) o přesunu
dvou plateb ze státního rozpočtu České
republiky za osoby, za které je plátcem pojistného
stát, ze třetího a čtvrtého
čtvrtletí do prvního a druhého čtvrtletí
roku 1997. Důvody tohoto kroku jsou zjevné (viz
též tabulku č. 22a i tabulku č. 22b.)
2. Snížit rizika výběru pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění
* udržením dosavadní intenzity kontrol správnosti
provádění plateb pojistného na
všeobecné zdravotní pojištění
zaměstnavateli,
* ukládáním penále, pokut a přirážek
k pojistnému zjištěným porušovatelům
zákonů týkajících se všeobecného
zdravotního pojištění,
* uplatňováním sankčních
pravomocí dozoru nad přerozdělením
pojistného vůči těm zdravotním
pojišťovnám, které řádně
neplní své povinnosti vůči zvláštnímu
účtu pro přerozdělování
pojistného,
* zamezením únikům finančních
prostředků, které jsou i zdravotní
pojišťovny v likvidaci povinny odvádět
ve prospěch zvláštního účtu
pro přerozdělování pojistného,
* přeřazením zdravotních pojišťoven
do prioritní skupiny věřitelů v konkursních
řízeních, a to na úroveň
finančních úřadů (novelou zákona
o konkurzu a vyrovnání),
* zvýšením efektivnosti exekuční
praxe soudů vůči neplatičům
zdravotního pojištění.
3. Snížit riziko vysokého růstu výdajů
na zdravotní péči poskytovanou pojištěncům
zdravotnickými zařízeními
* ustálením a úpravou struktury sítě
poskytovatelů zdravotní péče podle
optimálních počtů lékařských
míst uvedených v tabulce č. 15 a rozsahu
lůžkového fondu podle návrhu Ministerstva
zdravotnictví uvedeného v tabulce č. 17,
* uzavíráním (prodlužováním)
smluvních vztahů s poskytovateli zdravotní
péče pouze v těch zdravotnických odbornostech,
ve kterých (dle limitu doporučených přepočtených
lékařských míst) není síť
zdravotnických zařízení plně
saturovaná,
* neuzavíráním (neprodlužováním)
smluvních vztahů v místech, ve kterých
je zdravotní péče přiměřeně
dostupná, hustota sítě zdravotnických
zařízení přiměřená
počtu pojištěnců Pojišťovny
a v dané odbornosti dostatečně zajištěná,
* využíváním institutu tripartitních
jednání a výběrových řízení
pro zařazování zdravotnických zařízení
do jejich lokální nebo regionální
sítě,
* zajištěním zásadního stanoviska
Parlamentu České republiky nebo vlády České
republiky k Úřadem pro hospodářskou
soutěž prosazované interpretací zákona
na ochranu hospodářské soutěže,
podle které má Pojišťovna povinnost
uzavřít smlouvu s každým zdravotnickým
zařízením, které o to požádá,
* rozdělením Základního fondu zdravotního
pojištění (viz tabulka č. 12) na
procentně i objemem finančních prostředků
vyjádřené podíly, určené
pro úhradu zdravotní péče poskytovanou
hlavními druhy zdravotnických zařízení
povýšené o jimi ovlivnitelné (např.
předepisováním) výdaje na léčiva,
PZT a dopravu nemocných, s cílem motivovat poskytovatele
této péče k úspornému vynakládání
finančních prostředků a k dosahování
úspor, z kterých bude zvyšována hodnota
bodu (v případě ztráty bude hodnota
bodu snižována),
* odstraňováním neodůvodněných
rozdílů v průměrných výdajích
vynaložených na zdravotní péči
poskytovanou průměrnému pojištěnci
mezi jednotlivými poskytovateli zdravotní péče,
druhy zdravotnických zařízení a okresy
České republiky rozvinutím
* soustavy statických kontrol proveditelné informačním
systémem Pojišťovny,
* prací na systému klasifikace nákladů
na léčení pacientů lůžkovými
zdravotnickými zařízeními (analogie
DRG) s cílem získat relativně objektivní
nástroje ke srovnávání nákladů
vynaložených různými nemocnicemi na
stejnou léčebnou péči,
vypracováním a vydáním kritérií
pro přijetí pacientů do nemocnic a jejich
pobytu na jednotkách intenzivní péče,
akutních a ošetřovatelských lůžkách,
uzavíráním nových typových
smluv (o poskytování zdravotní péče
a její úhradě), umožňujících
přesnější vymezení podmínek
pro poskytování zdravotní péče
pojištěncům i rozsahu smluvně zajištěné
zdravotní péče a uplatnění
regulačních opatření i následné
(smluvně dohodnuté) krácení
plateb poskytovatelům ambulantní zdravotní
péče
* "klesající sazbou" při překročení
průměrných (celostátně
zjištěných) hodnot nákladů
(upravených korekčními indexy) na
léčení jednoho průměrného
pacienta v dané zdravotnické odbornosti,
* procentním krácením úhrad při
překročení (celostátně
zjištěných) průměrných
nákladů na indukovanou zdravotní péči
ordinovanou poskytovatelem dané odbornosti průměrnému
pacientovi,
* udržením platných cen léčiv
a prostředků zdravotnické techniky alespoň
na období jednoho roku a zavedením sestupné
distribuční přirážky pro prodejce
léčiv podle výše ceny vydávaného
léčiva (je v možnostech Ministerstva financí),
* stanovením povinnosti poskytovatelů zdravotní
péče podílet se finančně na
úhradě výrazného překročení
(např. o 5 - 10%) průměrných
(celostátně zjištěných) nákladů
na léčiva předepisovaná danou
zdravotnickou odborností ošetřenému
průměrnému pacientovi (novelou zákona
550/1991 Sb. nebo smluvně nebo zprostředkovaně
rozdělením Základního fondu zdravotního
pojištění (viz výše),
* simultánním odzkoušením realizovatelnosti
nového Seznamu zdravotních výkonů
s bodovými hodnotami v praxi s cílem identifikovat
zdravotní výkony umožňující
tvorbu nepřiměřených příjmů
a stanovit bilanci Pojišťovny odpovídající
"prováděcí" hodnotu bodu,
* pokračováním v konstruktivním
dialogu se zástupci poskytovatelů zdravotní
péče,
* podporou státních orgánů v úsilí
o zahájení procesu intenzifikace a zefektivnění
poskytování zdravotní péče
na území České republiky.
30. září 1996
Úvod
S ohledem na skutečnost, že
- zákon č. 551/1991 Sb. ve znění pozdějších
změn a doplňků ukládá Všeobecné
zdravotní pojišťovně České
republiky (dále jen Pojišťovna) povinnost předkládat
svůj Zdravotně pojistný plán Parlamentu
ČR prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví
v návaznosti na termín stanovený Ministerstvem
financí pro předkládání návrhu
státního rozpočtu ČR, tj. koncem září
kalendářního roku,
- pokyn ministra zdravotnictví č. j.: KM 539 40
ze dne 20. září 1996 spolu s materiálem
"Zdravotně pojistný plán na rok 1997,
Základní zdravotně politické a ekonomické
ukazatele o činnosti zdravotní pojišťovny",
ve kterém je uvedena poněkud jiná osnova
zdravotně pojistného plánu, než jakou
Pojišťovna již po několik let používá,
byl doručen 24. září 1996,
- návrh Zdravotně pojistného plánu
pro rok 1997 byl v předloženém znění
a podobě předán Správní radě
a Dozorčí radě Ústřední
pojišťovny ČR v polovině září
a 25. září byl oběma orgány
projednán a je - po zapracování připomínek
těchto orgánů - předán k projednání
Sboru zástupců Pojišťovny,
- pokyn náměstka ministra zdravotnictví PharmDr.
Josefa Suchopára k urychlenému předání
Zdravotně pojistného plánu VZP ČR
pro rok 1997, který by obsahově odpovídal
výše uvedenému pokynu ministra zdravotnictví,
byl doručen 27. září 1996, tedy až
po jeho projednání v orgánech Pojišťovny,
Pojišťovna plní požadavek Ministerstva zdravotnictví
na utřídění a doplnění
požadovaných údajů "Zdravotně
pojistného plánu Všeobecné zdravotní
pojišťovny České republiky pro rok 1997"
formou předkládací zprávy. Požadované
ukazatele tabelární části materiálu
č. j.: KM 539 40 jsou v tabulkové podobě
zařazeny na konec této předkládací
zprávy.
Základní zdravotně politické a
ekonomické ukazatele o činnosti Všeobecné
zdravotní pojišťovny České republiky
(111)
I. Textová část
1. ÚVOD
Zdravotně pojistný plán Všeobecné
zdravotní pojišťovny České republiky
pro rok 1997 (dále jen "Zdravotně pojistný
plán") je vypracován jako bilančně
vyvážená soustava příjmů
(výnosů) a výdajů (nákladů),
respektující povinnosti a omezení Pojišťovny
daná platnými zněními právních
předpisů souvisejících s prováděním
všeobecného zdravotního pojištění.
Tato a další charakteristiky jsou obsaženy v
části 1. - Úvod Zdravotně pojistného
plánu na stranách č. 2 - 5, kde jsou také
uvedeny zdroje čerpání podkladů i
hodnot, ze kterých početní i finanční
konstrukce Zdravotně pojistného plánu pro
rok 1997 vycházejí. Dne 7. října 1996
Pojišťovna obdržela od Ministerstva financí
písemně jiná směrná čísla
(např. o předpokládaném růstu
mezd) než jakými disponovala před sestavením
verze Zdravotně pojistného plánu předložené
dne 30. září 1996. Vzhledem k této
skutečnosti Pojišťovna přepočítala
část tabulek obsažených v citované
verzi Zdravotně pojistného plánu.
2. OBECNÁ ČÁST
Obchodní název organizace zní
VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA
ČESKÉ REPUBLIKY
(IČO: 41197518)
a jejím sídlem je PRAHA.
Zakladatelským subjektem Všeobecné
zdravotní pojišťovny České republiky
byla Česká národní rada, která
ji zřídila zákonem č. 551/1991 Sb.,
o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky.
Citovaný zákon stanoví povinnost Pojišťovny
předkládat Parlamentu ČR prostřednictvím
orgánů státní správy základní
písemné dokumenty (Zdravotně pojistný
plán a Výroční zprávu, jejíž
součástí je i zpráva o hospodaření
a bilanci Pojišťovny) a vyžádané
informace. Podle požadavků Výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR Pojišťovna předloží
i v roce 1997 členům tohoto výboru ústně
či písemně požadovaná sdělení
a vysvětlení a uspořádá pro
ně seminář o problematice všeobecného
zdravotního pojištění a záměrech
Pojišťovny ve financování lůžkových
zdravotnických zařízení.
Statutárním orgánem Všeobecné
zdravotní pojišťovny České republiky
- podle § 19 zákona č. 551/1991 Sb., o
Všeobecné zdravotní pojišťovně
ČR - je Sbor zástupců,
složený ze všech členů Správní
rady Ústřední pojišťovny, jednoho
zástupce ředitelství Ústřední
pojišťovny a jednoho zástupce Správní
rady z každé Okresní pojišťovny.
Organizační strukturu Pojišťovny
tvoří Ústřední pojišťovna
sídlící v hlavním městě
Praze a 78 okresních pojišťoven, sídlících
ve většině případů v okresních
městech a 137 úřadoven, zřízených
okresními pojišťovnami.
Ústřední pojišťovna zabezpečuje
součinnost s ústředními orgány
státní správy a dalšími orgány,
právnickými a fyzickými osobami a rozhoduje
o záležitostech týkajících se
chodu a jednotného postupu celé Pojišťovny.
Okresní pojišťovny vykonávají činnost
jménem Pojišťovny v rozsahu pravomocí
svěřených jim organizačním
řádem a rozhodují o otázkách,
které nejsou svěřeny Ústřední
pojišťovně.
Služby Pojišťovny pro plátce
pojistného, pojištěnce a poskytovatele zdravotní
péče jsou zajišťovány celkem 215
úředními místy prostřednictvím
služebního styku zaměstnanců Pojišťovny,
vykonávaného jak v úředních
místech, tak i mimo ně při provádění
informačních, metodických, kontrolních,
revizních a dalších činností.
Při zajišťování styku s klienty
Pojišťovny bude v roce 1997 kladen velký důraz
na schopnost zaměstnanců Pojišťovny kvalitně
podávat informace a provádět úřední
postupy, ochotu a společenskost jejich vystupování
i jednání.
V roce 1997 chce Pojišťovna i nadále
- prohlubovat informovanost pojištěnců a plátců
pojistného o jejich právech a povinnostech, založených
platnými právními předpisy a o jejich
odpovědnosti za péči o zdraví,
- podporovat zábranové činnosti zaměřené
proti drogovým závislostem a některým
infekčním i neinfekčním onemocněním,
- vydávat pro zvyšování zdravotního
povědomí občanů osvětově
orientované písemné materiály a podílet
se na zhotovování pořadů pro vysílání
ve sdělovacích prostředcích,
- rozšiřovat nabídku svých služeb
o další druhy pojistných produktů a
o zprostředkovávání jiných
pojistných služeb,
- využívat svých omezených finančních
možností ke zlepšování zdravotní
péče, zejména o zdravotně oslabenou
dětskou část populace,
- zasílat pojištěncům (na požádání)
přehledy o nákladech zdravotní péče
účtovaných za její poskytnutí
poskytovateli zdravotní péče,
- podávat pro potřeby poskytovatelů zdravotní
péče, např. prostřednictvím
svého Zpravodaje, výklady obsahu zdravotních
výkonů a podmínek jejich provádění,
- dopracovat podklady pro vydání jednotného
výkladu obsahu zdravotních výkonů
a podmínek jejich provádění,
- ověřovat finanční a praktickou realizovatelnost
nového Seznamu zdravotních výkonů
s bodovými hodnotami (bude-li vydán),
- využívat institut smírčího
řízení k řešení sporů
mezi Pojišťovnou a zdravotnickými zařízeními
a k předcházení soudních pří
o krácení předložených vyúčtování
za zdravotní péči,
- účastnit se tripartitních jednání
zaměřených na modelaci sítě
zdravotnických zařízení a pod.
Ve vnitřním uspořádání
organizačních článků Pojišťovny
dojde v roce 1997 k racionalizaci činností
jejich automatizací a personálním posílením
pracovišť majících vliv na příjmy
a výdaje Pojišťovny,
tedy zabývajících se např. kontrolou
plátců pojistného, reklamacemi výběru
pojistného, vyřizováním agend odvolání
proti rozhodnutím ve věcech týkajících
se přirážek k pojistnému a pokut, sporných
případů placení pojistného
a penále a pod., revizemi (zejména statistickými)
vyúčtování předkládaných
poskytovateli zdravotní péče.
V roce 1997 dojde k rozvoji informačního systému
Pojišťovny v oblasti
- registru pojištěnců (snazší
identifikace osob, jednotné přidělování
čísel cizincům, zavádění
dosud neevidovaných osob do evidence zřízeného
nejmenovitého okresu),
- nových úloh zpracovávaných v
informačním systému Ústřední
pojišťovny (bilance podílů hlavních
druhů zdravotnických zařízení
ze základního fondu zdravotního pojištění
v členění dle jednotlivých okresů,
zpracovávání kontinuálních
tabulek podle zdravotnických odborností, projekt
Case MIX - ověřovací provoz, projekt SIS
pro rutinní předávání informací,
projekt Kvalita: stomatologický registr, reoperace, rehospitalizace,
infekce a pod.),
- automatizovaných modelů prognóz příjmů
a výdajů okresních pojišťoven,
- dokončení typových konfigurací,
bezpečnosti systému a monitorování
jeho provozu, sítí (přístup na
Internet, zavedení Intranetu, využití MAIL)
apod.
Zvýšený pohyb pojištěnců
k jiným zdravotním pojišťovnám
a od ostatních zdravotních pojišťoven
k Pojišťovně není v roce 1997 očekáván.
Pojišťovna předpokládá, že
v roce 1997 v rámci běžného pohybu přijde
k Pojišťovně cca 125 000 pojištěnců
a že jejich celkový počet bude činit
cca 7 800 000 osob. Podrobnější údaje
jsou obsaženy v části 2. 1. 1 - Předpokládaný
počet pojištěnců Pojišťovny
v roce 1997 - Zdravotně pojistného plánu
a v připojených tabulkách a grafech na str.
8 - 13.
3. ZDRAVOTNÍ ČÁST
3. 1. Smluvní politika
Je známo, že problémem Pojišťovny
není nedostatečná síť zdravotnických
zařízení nebo nedostupnost zdravotní
péče. Její síť smluvních
zdravotnických zařízení je - s výjimkou
zdravotnických zařízení primární
péče - ve většině okresů
ČR značně předimenzovaná
(ještě jako důsledek kontraktační
povinnosti Pojišťovny do 31. 12. 1993 stanovené
zákonem), což prokazatelně vede i k čerpání
neúčelné indikované a poskytované
zdravotní péče, k neomezené
preskribci léčiv i prostředků zdravotnické
techniky a ke vzniku neefektivních a neužitečných
výdajů na zdravotní péči.
K záměrům Pojišťovny pro rok
1997 patří zahájení redukce sítě
ambulantních zdravotnických zařízení
i počtu akutních nemocničních lůžek
nebo jejich reprofilizace na lůžka rehabilitační
(ošetřovatelská) a tím i zahájení
procesu intenzifikace poskytování zdravotní
péče a zvyšování efektivity výdajů
vynakládaných na úhradu věcných
dávek zdravotní péče.
Tabulka: Průměrná čtvrtletní
úhrada na 1 vyšetřovaného pojištěnce
VZP ČR v ambulantních zdravot. zařízeních
dle jednotlivých odborností
odbornosti | ||||||
001 prakt. lékař pro dosp. | 3,27 | 235 | 12,5 | 1,30 | 2,32 | 160 |
002 prakt. lékař pro děti | 3,13 | 276 | 9,5 | 0,50 | 0,91 | 179 |
013 stomatologická chirurgie | 2,25 | 525 | 163 | 135,00 | 1,19 | 619 |
014 praktický lékař stomatolog | 1,78 | 274 | 79,8 | 275,00 | 0,58 | 523 |
015 čelistní ortopedie | 1,85 | 200 | 31 | 240,00 | 0,43 | 393 |
101 interní lékařství | 1,84 | 245 | 22 | 2,25 | 0,49 | 174 |
102 angiologie | 1,38 | 460 | 42 | 0,00 | 0,90 | 324 |
103 diabetologie | 1,48 | 150 | 16 | 0,50 | 0,33 | 108 |
104 endokrinologie | 1,42 | 232 | 16 | 0,10 | 0,46 | 158 |
105 gastroenterologie a hepatol. | 1,74 | 355 | 250 | 3,50 | 0,78 | 471 |
106 geriatrie | 3,85 | 368 | 42 | 5,60 | 0,00 | 273 |
107 kardiologie | 1,57 | 405 | 60 | 12,00 | 0,82 | 320 |
108 nefrologie | 3,53 | 2050 | 4200 | 35,00 | 2,29 | 5 490 |
109 revmatologie | 2,23 | 330 | 28 | 14,00 | 0,73 | 244 |
128 hemodialýza | 6,71 | 7100 | 16200 | 80,00 | 20 611 | |
201 fyziatrie, balneologie, rehab. | 4,09 | 790 | 41 | 3,30 | 1,51 | 528 |
202 hematologie | 1,35 | 85 | 75 | 18,00 | 0,13 | 145 |
203 přenosné nemoci | 1,67 | 210 | 39 | 45,00 | 0,47 | 213 |
205 tuberkulóza a resp. nemoci | 1,67 | 300 | 44 | 7,40 | 0,65 | 235 |
207 alergologie a klinická imunologie | 2,10 | 400 | 50 | 5,80 | 0,65 | 301 |
208 lékařská genetika | 1,31 | 620 | 510 | 0,00 | 0,00 | 888 |
209 neurologie | 2,05 | 350 | 48 | 5,80 | 0,69 | 268 |
210 dětská neurologie | 1,72 | 380 | 21 | 0,10 | 0,76 | 254 |
301 pediatrie | 2,00 | 415 | 48 | 0,50 | 0,89 | 303 |
302 dětská kardiologie | 1,23 | 640 | 65 | 0,00 | 1,02 | 457 |
303 dorostové lékařství | 2,49 | 165 | 5 | 0,10 | 0,38 | 106 |
305 psychiatrie | 2,60 | 640 | 2 | 10,00 | 1,21 | 404 |
306 dětská psychiatrie | 1,88 | 680 | 1 | 0,30 | 1,00 | 417 |
307 gerontopsychiatrie | 1,13 | 315 | 0 | 0,00 | 0,95 | 193 |
308 pracoviště léčby alkoholismu | 2,95 | 660 | 1 | 0,30 | 1,05 | 406 |
309 sexuologie | 2,55 | 870 | 22 | 1,30 | 1,51 | 556 |
401 hygiena práce a nemoci z povolání | 1,44 | 265 | 23 | 0,00 | 0,00 | 185 |
402 klinická onkologie | 2,30 | 385 | 140 | 230,00 | 0,77 | 606 |
403 radioterapie | 4,85 | 1240 | 10 | 67,00 | 2,57 | 836 |
404 dermatovenerologie | 1,93 | 200 | 37 | 0,30 | 0,37 | 160 |
405 dětská dermatologie | 1,81 | 200 | 21 | 0,00 | 0,33 | 143 |
501 chirurgie | 2,57 | 480 | 93 | 3,40 | 4,00 | 394 |
502 dětská chirurgie | 2,06 | 420 | 70 | 1,00 | 4,47 | 332 |
503 traumatologie | 3,09 | 450 | 70 | 0,00 | 0,40 | 346 |
504 cévní chirurgie | 1,80 | 530 | 140 | 1,00 | 1,08 | 465 |
506 neurochirurgie | 2,82 | 660 | 300 | 100,00 | 1,09 | 804 |
601 plastická chirurgie | 2,53 | 815 | 230 | 3,00 | 1,55 | 732 |
603 gynekologie a porodnictví | 1,85 | 285 | 35 | 1,00 | 0,59 | 210 |
604 dětská gynekologie | 2,10 | 380 | 42 | 1,00 | 0,56 | 276 |
606 ortopedie | 1,98 | 370 | 30 | 15,00 | 0,71 | 271 |
607 ortopedická protetika | 1,72 | 300 | 13 | 0,00 | 0,00 | 196 |
701 otorinolaringologie | 2,20 | 325 | 19 | 2,00 | 1,62 | 221 |
702 foniatrie | 2,02 | 420 | 14 | 1,00 | 0,81 | 272 |
703 audiologie | 1,26 | 400 | 5 | 1,00 | 0,32 | 251 |
704 dětská ORL | 2,37 | 410 | 10 | 0,00 | 0,63 | 261 |
705 oftalmologie | 1,41 | 200 | 6 | 1,00 | 0,40 | 129 |
706 urologie | 2,05 | 380 | 130 | 10,00 | 2,00 | 373 |
707 dětská urologie | 1,46 | 260 | 110 | 1,00 | 0,63 | 270 |
901 klinická psychologie | 2,96 | 1420 | 17 | 0,00 | 0,00 | 883 |
903 klinická logopedie | 2,99 | 705 | 1,5 | 0,00 | 0,00 | 432 |
Podkladem pro redukci počtu smluvních ambulantních
zdravotnických zařízení bude "Doporučený
počet přepočtených lékařských
míst pro zajištění ambulantní
zdravotní péče" uvedený v tabulce
č. 15 Zdravotně pojistného plánu,
ze které je zřejmé, že Pojišťovna
počítá s tím, že v každém
okrese ČR musí být dostupné služby
22 hlavních zdravotnických odborností, pracoviště
lékařské služby 1. pomoci, zdravotní
záchranná služba a dále v tomtéž
nebo v sousedním okrese služby dalších
24 zdravotnických odborností. Podkladem pro redukci
počtu akutních lůžek bude Ministerstvem
zdravotnictví publikovaný doporučený
počet nemocničních lůžek v hlavních
medicínských oborech. Při redukci počtu
poskytovatelů ambulantní zdravotní péče
a počtu akutních nemocničních lůžek
se Pojišťovna bude opírat o stanoviska vzešlá
z tripartitních jednání uskutečňovaných
pravidelně jak na okresní tak i celostátní
úrovni.
Otázka smluvní politiky Pojišťovny a sítě
smluvních zdravotnických zařízení
je podrobně rozvedena v části 4. - Síť
smluvních zdravotnických zařízení
Zdravotně pojistného plánu na str. 70 - 86.