V. NÁVRH NA ZŘÍZENÍ ORGANIZACE
NA PODPORU OBCHODU ČR JAKO SOUČÁSTI INSTITUCIONÁLNÍHO
TRIANGLU VLÁDNÍ PODPORY EXPORTU
Vytvořením instituce pro informační
a poradenskou podporu exportu v ČR, která bude mít
parametry zahraničních TPO, vznikne logický
institucionální triangl vládní podpory
exportu:
Navrhovaný název: CZECH TRADE
Činnost těchto tří institucí
je ve své provázanosti jedním z významných
předpokladů zvyšování a dosahování
synergického efektu v dané oblasti exportní
výkonnosti. Proto je uplatňována právě
v tomto "triangulárním" systému
ve většině vyspělých a dynamicky
se rozvíjejících tržních ekonomikách,
zejména ve všech ekonomikách s výraznou
exportní orientací svého rozvoje. Význam
informací je v tomto kontextu prioritní - informace
jsou předpokladem uzavření vývozního
kontraktu, předcházejí mu - financování
a pojišťování jsou následné
fáze.
a) Důvody pro vyhlášení české
organizace typu TPO právě v současné
době
V současných podmínkách zesiluje tlak
jak odborné, podnikatelské, tak i politické
scény na "péči" vlády o
zajišťování podmínek a předpokladů
pro možnou vyšší exportní razanci
českých vývozců (vždy s odvoláváním
se na analogické "pečování"
vlád v zahraničí o vývozní
expanzi svých podnikatelů). Sílí tlak
podnikatelů - exportérů (i těch největších),
svazů, komor na vybudování systému
adekvátní vládní informační
a poradenské podpory srovnatelné se zahraničím,
česká exportérská veřejnost
požaduje dobudování popisované proexportní
instituce jako zaplnění "bílých
míst" v systému vládní podpory
exportu.
Narůstá význam informací obecně,
v zahraničně obchodních aktivitách
zvláště, roste množství zdrojů
informací, jejichž získání a
efektivní zpracování již přesahuje
možnosti téměř všech jednotlivých
podnikatelů - exportérů. V současných
podmínkách rozvíjení informačních
technologií a existence světového, vysoce
sofistikovaného systému informační
podpory exportu, resp. obchodu, již nelze zajišťovat
informační servis nekvalifikovaně, ale pouze
na profesionální bázi činnosti specializované
instituce. Jsou všeobecně známy existence,
výsledky činnosti a vysoký respekt TPO v
zahraničí, ve většině zemí
OECD, v dynamických rozvojových zemích, ale
dnes také již i v Rumunsku, Litvě, Estonsku
ad.
Ve prospěch přijetí navrhovaných opatření
hovoří i probíhající realizace
programu PHARE v ČR projektem "Informační
podpora exportérům", jehož hlavním
garantem a nositelem bylo vybráno CVEV. Přesto,
že hlavním cílem projektu je přiblížit
rozsah, úroveň a přístupnost informačních
služeb exportérům poskytovaných dosud
v rámci CVEV standardu, který je obvyklý
v zemích EU, nemůže tato podpora programu PHARE
nahradit koncepční a rozpočtovou politiku
vlády v této oblasti infrastruktury v delší
perspektivě.
Významná je v těchto souvislostech skutečnost,
že lze vytvořit velmi rychle TPO na bázi Centra
vnějších ekonomických vztahů
rozšířením, modernizací a zefektivněním
jeho dosavadních činností. Předností
tohoto postupu je možnost využití již existujících
předpokladů pro požadovanou činnost,
které CVEV prokazuje. Rovněž organizační
uspořádání - totiž forma příspěvkové,
neziskové organizace při ekonomickém ministerstvu
(ministerstvo průmyslu a obchodu ČR) - převažuje
ve většině zemí.
Dalším významným momentem je již
vytvořené technické zázemí
pro širší a nové činnosti CVEV
díky programu PHARE. Koncem roku 1996 byla nakontrahována
a zakoupena dodávka HW spojená se zajištěním
příslušného SW v celkové hodnotě
185 tis. ECU (6,2 mil. Kč).
Existuje možnost vytvoření prvních míst
budované vlastní zahraniční sítě
zpravodajů již v roce 1997 těmito způsoby:
- v součinnosti se Správou českých
center, kdy v souladu s uzavřenou Dohodou o spolupráci
CVEV a SČC vyslalo CVEV již začátkem
roku 1997 první 2 pracovníky na Česká
centra v Kyjevě a v Londýně s posláním
zajišťovat informační zdroje (přesně
specifikované) pro činnost CVEV. Podle finančních
možností by bylo možno obsadit další
místa (New York, Paříž, Stockholm, Brusel)
ještě v tomto roce;
- v rámci programu PHARE, kdy se počítá
s vysláním 6 pracovníků CVEV v první
polovině roku 1997 na roční pobyty do zahraničí;
s MZV projednána možnost umístění
těchto pracovníků na ZÚ ČR
v zahraničí;
- ve spolupráci s MZV, na bázi Memoranda o bilaterální
spolupráci CVEV a odboru pro informace a ekonomiku, které
umožňuje - podle finančních možností
CVEV - vysílat jeho pracovníky na stáže
na ZÚ ČR v zahraničí.
b) Obsahový rámec vytvoření české
TPO
Realizace navrhovaného projektu dobudování
současné činnosti CVEV do podoby aktivit
zahraničních TPO předpokládá
zejména rozšíření služeb
Centra vnějších ekonomických vztahů
v těchto oblastech:
- poskytování komoditních - sektorových
informací a studií (typu: trh nábytku ve
Švýcarsku, trh hraček v Argentině),
- poradenství v oblasti zahraničního obchodu
- vše, co potřebuje exportér vědět
pro realizaci vývozu (obchodní operace, certifikace,
celní problematika, finanční operace a možnosti
financování, výstavy, kontakty atd.),
- podrobné zpracování vybraných trhů
zejména z hlediska obchodních příležitostí
a možností pro české exportéry
určitého zboží (vazba na utváření
exportní strategie),
- podrobnější a cílené zpracování
dalších informací o jednotlivých zemích
- teritoriích, včetně adresářů
zahraničních dovozců, výrobců
a distributorů,
- poskytování selektivních informací
o zahraničních projektech, tendrech a veřejných
zakázkách doplněné odbornými
konzultacemi, jak postupovat při ucházení
se o získání těchto zakázek
(včetně přísl. kontaktů),
- zkvalitnění činnosti a vybavení
knihovny z hlediska služeb uživatelům podle evropských,
resp. světových parametrů,
- rozšíření poskytovaných informací
prostřednictvím INTERNETU - a naopak širší
využívání "internetových"
informací,
- zpřístupnění informací pro
exportéry z mezinárodních databází.
Poznámka:
Uvedené informace a služby CVEV již v různé
míře a kvalitě poskytuje (skladbu vytvořila
a vynutila si poptávka exportérů). V rámci
ustavené TPO půjde o širší rámec
a vyšší kvalitu informačních služeb
a uspokojování většího množství
žadatelů v neposlední řadě i
modernizací informačního systému.
Informace o činnosti CVEV v návaznosti na program
PHARE v České republice
Rozhodující pro formování subprojektu
PHARE "Informační služby pro exportéry"
v ČR, jehož iniciátorem a hlavním nositelem
se stalo Centrum vnějších ekonomických
vztahů, byl rok 1996. Závěrečná
zpráva španělské konzultantské
firmy ACE, která designovala celý projekt, určila
po detailním seznámení s řadou institucí
deklarujících proexportní aktivity v ČR,
klíčové postavení CVEV jako hlavního
gestora subprojektu. Partnerskou organizací v subprojektu
je HK ČR a síť místních poboček
HK v ČR.
V první polovině roku 1996 se aktivity CVEV s ohledem
na přípravu projektu zaměřily na analýzu
informačních potřeb českých
exportérů, detailní rozbor dosavadní
činnosti, poslání a formování
hlavních směrů rozvoje instituce a prosazení
vlastních představ do závazných podmínek
tendru pro tento subprojekt.
V říjnu 1996 proběhl tendr, ve kterém
byl vybrán zahraniční konzultant subprojektu
- firma Equinoccio. V prosinci zahájilo CVEV ve shodě
a spolupráci s konzultantskou firmou plnění
záměrů projektu, kterými jsou zejména:
- rozšíření informačních
produktů a služeb pro české exportéry,
- definování nového vnitřního
a vnějšího informačního systému
CVEV, specifikace, nákup (realizováno do konce roku
1996) a instalace HW a SW vybavení,
- vyslání komoditních expertů CVEV
do zahraničí, s úkolem zpracovat 20 marketingových
studií podle předem specifikovaných požadavků
exportérů a oborových asociací,
- výběr vhodných zahraničních
zdrojů obchodních informací (databází)
pro rozšíření spektra informačních
služeb, jejich zakoupení a zařazení
do modernizovaných služeb knihovny,
- stanovení účinné marketingové
a prodejní strategie CVEV,
- výběr a vyškolení marketingových,
prodejních a dalších specialistů, včetně
nového expertního týmu pro poskytování
marketingových informací,
- vypracování nového organizačního
schéma instituce, redefinování náplně
některých oddělení,
- příprava deseti profilů vybraných
odvětví české ekonomiky s ohledem
na exportní možnosti, včetně adresáře
hlavních podniků.
Subprojekt PHARE je časově limitován do konce
roku 1997, i když některými aktivitami (návrat
expertů CVEV ze zahraničí) přesáhne
do roku 1998.
Rozšiřování nabídky informačních
produktů a služeb (včetně konzultantské
činnosti), nové organizační uspořádání,
školení a trénink personálu, a v neposlední
řadě realizace nového vnitřního
a vnějšího informačního systému,
které uskutečňuje CVEV v rámci subprojektu
PHARE, vytvářejí velmi dobré předpoklady
pro relativně bezproblémovou transformaci instituce
do podoby vládní organizace na podporu obchodu.
Export je důležitým faktorem růstu HDP
a zaměstnanosti ve španělské ekonomice.
Závazkem vlády je přispět k diverzifikaci
exportu (slabinou je dosavadní koncentrace na tři
položky potraviny, automobily, strojní zařízení),
počtu exportérů (cílem je zdvojnásobení
počtu vývozců během 5 let) a urychlení
dynamiky růstu exportu.
Jedním z významných nástrojů
vlády k plnění těchto cílů
je činnost ICEXu, jediné celostátní
instituce, která odpovídá za podporu zahraničního
obchodu a investic Španělska v zahraničí.
ICEX byl založen v roce 1982 a reorganizován v roce
1987. V současné době zaměstnává
400 pracovníků a roční rozpočet
představuje 15 mld. pesos. Organizace se spolupodílí
na formování exportní strategie vlády.
Hlavním cílem ICEXu je přispět ke
zvýšení počtu exportérů,
nalézt nové trhy (75% španělského
vývozu směřuje do zemí EU) a podporu
soustředit na vybrané perspektivní obory.
Hlavní aktivity: poskytování informačních
služeb vývozcům (všeobecné informace
o zemích, vstupní komoditní informace, sektorové
studie, informace o zahraničních příležitostech),
vzdělávání exportérů
(kurzy, semináře, spolupráce se specializovanými
školami a univerzitami), konzultační služby
pro nové exportéry (3 měsíce bezplatně,
později za úplatu), organizování misí.
Současnými prioritami: sektorová pomoc ("vybrané
zboží na vybrané trhy - Direct Market Missions")
a dobudování dobrého "image" španělského
zboží v zahraničí (propagační
kampaně).
Součástí vládní strategie podpory
exportu je činnost organizace PROCHILE, která byla
založena Ministerstvem zahraničních věcí
v roce 1974. Rozpočet v roce 1993: 1,3 mil. Ch dolarů,
60% ze státních zdrojů, 40% tvoří
vlastní příjmy z poskytovaných služeb.
Hlavní činnosti: výzkum zahraničních
trhů, organizování zahraničních
misí a účastí firem na veletrzích,
služby na zakázku při zpracovávání
marketingu firem a jejich propagace v zahraničí.
Služby PROCHILE jsou prioritně zaměřeny
na homogenní skupiny výrobců, se kterými
specialisté PROCHILE připravují společné
marketingové strategie o pronikání na zahraniční
trhy. Velmi úspěšně hodnotí fungování
programu "Obchodní most" ("Trade bridge"),
jehož úkolem bylo vyhledávání
zahraničního trhu pro exportéry. Výhodou
tohoto přístupu je minimalizování
nákladů na marketingový výzkum malých
a středních firem. Za určitou slabinu hodnotí
PROCHILE přetrvávající závislost
na Ministerstvu zahraničních věcí.
Naléhavě je pociťována potřeba
zahájit program vzdělávání
a kurzů pro exportéry.
The China External Trade Development Council (CETRA) je nezisková
vládní instituce na podporu exportu. Založena
v roce 1970, v současné době 700 pracovníků.
Roční rozpočet: 155 mil. USD (50% hrazeno
z Fondu na podporu vývozu, který stát vytváří
vybíráním 0,05% poplatku z objemu exportních
a importních operací).
CETRA je řízena 30-tičlennou správní
radou, ve které má převážné
zastoupení podniková sféra, 7 zástupců
vlády v radě jmenuje premiér.
Síť zahraničních kanceláří
CETRA ve 28 zemích světa: 5 v Asii (Hongkong, Indie,
Japonsko, Singapur, Vietnam), 3 na Blízkém a Středním
východě (Irán, Turecko, SAE), 11 v Evropě
(Rakousko, Německo, Francie, Maďarsko, Itálie,
Nizozemí, Portugalsko, Ruská federace, Španělsko,
Švédsko, Velká Británie), 3 v Africe
(Egypt, Maroko, Nigérie), 3 v Severní Americe (USA,
Kanada, Mexiko), 2 v Latinské Americe (Brazílie,
Venezuela) a v Austrálii.
Hlavní aktivity: informační servis
exportérům (např. informace o konkurenci,
o kupujících v jednotlivých zemích,
zprostředkování kontaktů), analýzy
příležitosti na jednotlivých trzích
a komoditách, pořádání veletrhů,
výstav a propagačních akcí, poradenská
činnost pro zavádění moderních
technologií, pomoc při vytváření
moderního designu výrobků (moderních
obalů), rozsáhlý program vzdělávání
exportérů, dobudování příznivého
"image" v zahraničí.
Ministerstvo průmyslu a obchodu, 6000 | Příloha č. 3 |
Program má ve svém rámci úroveň
podnikovou, tj. poskytování finanční
podpory českým exportujícím podnikům
formou grantů, které by měly podpořit
jejich schopnost pronikat na zahraniční trhy, a
institucionální, tj. podporu budování
vládních a nevládních institucí,
jejichž úkolem je rozvoj infrastruktury pro podporu
exportu tak, aby naši vývozci měli přístup
k obdobným službám, jaké jsou poskytovány
například v zemích EU.
Činnost je zajišťována jednotkou Export
Development Programme Management Unit (EXDEV PMU) v působnosti
MPO.
První část programu orientovaná na
podnikovou úroveň je representována programem
JAKOST zaměřeným na zavádění
a certifikaci systému řízení kvality
podle soustavy norem ISO 9000. Spolu s institucionální
úrovní programu se budou realizovat programy INFORMACE,
PROPAGACE, CERTIFIKACE A KOOPERACE.
Poskytování grantů v těchto programech
se bude řídit těmito principy:
- INFORMACE - 75% ceny informačních produktů
a služeb, maximálně 15 tis. ECU za jeden produkt
a 20 tis. ECU na jeden podnik,
- PROPAGACE - 50% ceny služeb spojených s účastí
na projektu komplexního propagačního zpracování
vybraného perspektivního zahraničního
trhu, maximálně však 30 tis. ECU na jeden podnik,
- CERTIFIKACE - 75% ceny služeb spojených s výrobkovou
certifikací vývozních produktů a s
dalšími službami při překonávání
technických překážek obchodu v maximální
výši 5 tis. ECU za jeden výrobek, s úhrnem
15 tis. ECU pro jeden podnik,
- KOOPERACE - 75% ceny členského příspěvku
pro podnik, který se zapojí do tzv. Subkontraktační
burzy budované Svazem průmyslu a dopravy, maximálně
však 1 tis. ECU pro jeden podnik.
Celkově se na uvedené projekty počítá
s finančními prostředky ve výši
2,5 mil. ECU. Zatím alokace finančních prostředků
na poskytování grantů v těchto programech
představuje 1,5 mil. ECU, tj. asi 51 mil. Kč.
O granty budou podniky žádat prostřednictvím
účasti ve Fondu podpory exportérů,
který by spolu s EXDEV PMU měla spravovat Česká
exportní banka, a. s. a jehož členem se může
stát každý český podnik snažící
se využít příspěvek PHARE pro
podporu svých exportních aktivit v jedné
z uvedených oblastí.
Ministerstvo průmyslu a obchodu, 5320 | Příloha č. 4 |
leden | ||
Riva del Garda /Itálie/ | 11. - 15. 1. | Pro Market, s. r. o. |
mez. vel. obuvi a doplňků | ||
Moskva - Consumexpo | 20. - 24. 1. | BVV, a. s. - TR |
mez. veletrh spotř. zboží | Rapid, a. s.- DP | |
Mnichov - BAU | 14. - 19. 1. | Mestex, a. s. |
mez. veletrh staveb. mater. a systémů | ||
únor | ||
Mnichov - ISPO | 4. - 7. 2. | BVV, a. s. |
mez. vel. sport. potřeb a módy | ||
Dusseldorf - CPD | 2. - 5. 2. | Joly |
mez. oděvní veletrh | ||
Frankfurt n./M. - Ambiente Int. | 14. - 18. 2. | Mezinárodní výstavy, s. r. o. |
mez. veletrh bižuterie, skl. předmětů a osvětlovadel | ||
březen | ||
Abu Dhabi - IDEX | 16. - 20. 3. | Messag Time, s. r. o. |
mez. vojenská výstava | ||
Moskva - MOSBUILD | 12. - 15. 3. | A-Print, s. r. o. |
mez. stavební výstava | ||
Dusseldorf - GDS | 13. - 16. 3. | Pro Market, s. r. o. |
mez. vel. obuvi a doplňků | ||
Hannover - CeBit | 13. - 19. 3. | BVV, a. s. |
svět. vel. kanc., inf., telek. techniky | ||
Káhira | 19. - 28. 3. | Progres Partners, s. r. o. |
mez. všeob. veletrh | ||
duben | ||
Hannover Messe | 14. - 19. 4. | Rapid, a. s. |
mez. prům. veletrh | ||
Lipsko - Auto Mobil | 5. - 13. 4. | Consulto, s. r. o. |
mez. výstava automobilů | ||
Friedrichshafen - Aero | 23. - 27. 4. | Joly |
mez. veletrh letectví | ||
Utrecht - Macropak | 21. - 25. 4. | Ronex, s. r. o. |
mez. veletrh obalové tech. | ||
Bulawayo /Zimbabwe/ - ZITF | 23. - 28. 4. | BVV, a. s. |
mez. všeob. veletrh | ||
Peking - CIMT | 22. - 28. 4. | BVV, a. s. |
mez. výstava strojů a nářadí | ||
Záhřeb | 22. - 27. 4. | |
mez. stavební veletrh | ||
květen | ||
Jeddah | 25. - 29. 5. | Messag Time, s. r. o. |
mez. všeob. veletrh | ||
Bratislava - CONECO | 13. - 16. 5. | BVV, a. s. |
mez. stavební veletrh | ||
Nikosia | 22. 5. - 1. 6. | BVV, a. s. |
mez. všeobecný vel. | ||
Budapešť - Industria | 27. - 31. 5. | BVV, a. s. - TR |
mez. strojírenský veletrh | Rapid, a. s. - DP | |
Hannover - Ligna | 5. - 10. 5. | Rapid, a. s. |
svět. výstava dřevoobráběcích strojů | ||
Plovdiv | 5. - 10. 5. | Rapid, a. s. |
mez. vel. spotř. zboží, strojů a technol. | ||
Bělehrad - UFI | 5. - 10. 5. | Messag Time, s. r. o. - TR |
mez. technický veletrh | Rapid, a. s. - DP | |
Tel Aviv - Technology | 19. - 22. 5. | BVV, a. s. |
mez. strojírenský vel. | ||
červen | ||
Dusseldorf - Imprinta | 4. - 10. 6. | Messag Time, s. r. o. |
mez. vel. tiskařské techniky | ||
Paříž - S. I. A. E. | 15. - 22. 6. | Joly |
mez. výstava letectví | ||
Frankfurt n./M - Achema | 9. - 14. 6. | Rapid, a. s. |
mez. chemický veletrh | ||
Kodaň | 10. - 14. 6. | ČPNS, Genia Loci |
výstava /plynárenství/ | ||
Birmingham - Intrade | 17. - 19. 6. | Rapid, a. s. |
mez. obchodní veletrh | ||
St. Peterburg - Baltica | 10. - 14. 6. | Messag Time, s. r. o. - TR |
mez. veletrh spotř. zboží | Rapid, a. s. - DP | |
Poznaň | 15. - 20. 6. | Messag Time, s. r. o. - TR |
mez. technický veletrh | Progres Partners, s. r. o. | |
DP | ||
Kuala Lumpur - IMX | 4. - 8. 6. | BVV, a. s. |
mez. stroj. veletrh | ||
Mnichov - Transport | 10. - 14. 6. | Made in Publicity, s. r. o. |
mez. vel. logistiky a transportu | ||
červenec | ||
Asuncion /Paraquay/ - ITF | 12. - 27. 7. | BVV, a. s. |
mez. všeob. veletrh | ||
srpen | ||
Moskva - Autosalon /MIMS/ | 11. - 25. 8. | BVV, a. s. |
mez. výst. automobilů | ||
Abbotsford /Kanada/ - Aerospace | 6. - 10. 8. | BVV, a. s. |
mez. výstava letectví | ||
Nitra - Agrokomplex | 14. - 21. 8. | BVV, a. s. |
mez. zemědělský veletrh | ||
září | ||
Soluň - TIF | 6. - 15. 9. | BVV, a. s. |
mez. všeob. veletrh | ||
Montreal - Business World Exhib. | 17. - 19. 9. | BVV, a. s. - TR |
mez. výstava prům. a spotř. zboží | Rapid, a. s. - DP | |
Plovdiv - podzim | 22. - 27. 9. | Rapid, a. s. |
mez. technický veletrh | ||
Graz | 27. 9. - 5. 10. | BVV, a. s. |
mez. všeob. veletrh | ||
Záhřeb | 15. - 21. 9. | Integra, s. r. o. |
mez. všeob. veletrh | ||
Hannover - EMO | 12. - 19. 9. | Messag Time, s. r. o. |
svět. výstava obráběcí a tvář. techniky | ||
Singapur - Wood Mac Asia | 16. - 19. 9. | Rapid, a. s. |
mez. vel. dřevoobráběcích strojů | ||
Paříž - CUIR | 7. - 9. 9. | |
mez. veletrh kožedělného průmyslu | ||
Tunis - CAT | 24. - 27. 9. | Consulto |
mez. vel. obchodu, průmyslu a technol. | ||
říjen | ||
Almaty - Astana | 1. - 4. 10. | BVV, a. s. |
mez. veletrh | ||
Poznaň - Polagra | 2. - 7. 10. | BVV, a. s. |
mez. zemědělský veletrh | ||
Dubai - INDEX | 8. - 12. 10. | Messag Time, s. r. o. |
specializovaný obchodní veletrh | ||
Kolín/R - Anuga | 11. - 16. 10. | Made in ... (Publicity), s. r. o. |
mez. veletrh potr. a spotř. zboží | ||
Bologna - CERSAIE | 30. 9. - 5. 10. | A-Print, s. r. o. |
mez. vel. stavební, sanitární keramiky | ||
Bukurešť - TIB | 14. - 19. 10. | BVV, a. s. |
mez. technický veletrh | ||
Teherán | říjen | Messag Time, s. r. o. |
mez. všeobecný veletrh | ||
Stockholm | 14. - 18. 10. | Teris 2002, a. s. |
mez. všeob. veletrh | ||
Johannesburg - Saitex | 22. - 26. 10. | Messag Time, s. r. o. |
mez. všeob. veletrh | ||
Santiago de Chile - FISA | 31. 10. - 10. 11. | BVV, a. s. |
mez. všeob. veletrh | ||
listopad | ||
Lima - FIP | 17. - 23. 11. | BVV, a. s. |
mez. všeob. vel. | ||
Hannover - Agrotechnika | 9. - 15. 11. | BVV, a. s. |
mez. výst. rostl. produkce, zem. a les. strojů | ||
Havana - FIHAV | 2. - 9. 11. | BVV, a. s. |
mez. všeob. veletrh | ||
Dusseldorf - Medica | 19. - 22. 11. | BVV, a. s. |
mez. vel. zdrav. tech. | ||
Guatemala - Interfer | říjen/list. | BVV, a. s. |
mez. všeob. veletrh | ||
Paříž - MIDEST | 24. - 28. 11. | Made in ... (Publicity), s. r. o. |
mez. prům. vel. | ||
Shanghai - Energy & Power China | 11. - 14. 11. | WTC Brno, a. s. |
mez. výstava se zam. na výr. energie | ||
Dubai - Int. Aerospace | 16. - 20. 11. | |
mez. letecká výstava | ||
prosinec | ||
Yangon /Myanmar/ | 2. - 5. 12. | BVV, a. s. |
mez. obchodní veletrh |
SAMOSTATNÉ VÝSTAVY
Kazaň | 22. - 25. 4 | Messag Time, s. r. o./Rapid, a. s. |
Riga/Tallin | 3. - 6. 6./12. - 15. 6. | BVV, a. s. |
New Delhi | 15. - 19. 10. | BVV, a. s. |
Kijev | 11. - 14. 11. | MessagTime/Progres Partners |
Chicago | listopad/prosinec | WTC Brno, a. s. |
Linz (Salcburk) | ||
Nagoya |
Ministerstvo průmyslu a obchodu, 5320 | Příloha č. 5 |
a) Teritoriální Public Relations - zveřejňování
ekonomických článků o ČR v
předním zahraničním tisku (jedná
se cca 25 teritorií).
b) Vydávání zvláštních
příloh o ČR v zahraničím tisku
při příležitosti návštěv
českých představitelů v zahraničí,
při příležitosti konání
samostatné výstavy ČR v zahraničí
(např. zvláštní příloha
v International Herald Tribune, CEER, El País, Le Monde,
Gazeta Wyborcza, Privedni Pregled, Ekonomika a žižnj,
Observer, Business Europa, Business Guide).
c) Vydávání periodických publikací
MPO ČR: měsíčník "Obchod
- Kontakt - Marketing" (informace pro české
vývozce a dovozce) a měsíčník
"Hospodářství a podnikání
v ČR" (informace v angličtině, němčině,
francouzštině a španělštině
pro zahraniční partnery).
d) Vydávání neperiodických publikací
typu Business Guide, Doing Business, Český zahraniční
obchod v číslech, Česká republika,
Czech Republic - Country Profile, Czech Republic in Brief.
Ministerstvo průmyslu a obchodu, 6000, ÚNMZ | Příloha č. 6 |
1. Návody k obsluze v českém jazyce
1. 1. Požadavek vyplývá obecně ze zákona
o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.),
který ukládá v § 9 v odůvodněných
případech povinnost prodávajícímu
zajistit, aby v písemném návodu srozumitelně
uvedl mj. informace o nebezpečí, které vyplývá
z nesprávného použití výrobku
nebo jeho obsluhy. Tento požadavek však mohou dovozci
obejít poukazem na skutečnost, že povinnost
je uložena prodávajícímu.
1. 2. Jiná je situace u těch výrobků,
které jsou v ČR schvalovány či povinně
certifikovány. V metodických pokynech ÚNMZ
pro postup státních zkušeben (MPSZ 1 - 88)
je státní zkušebně při schvalování
uloženo určit požadavky na průvodní
dokumentaci, zejména na návod k obsluze a na bezpečnostní
označení výrobků. U dovážených
výrobků musí být tato dokumentace
v češtině (nebo slovenštině).
2. Vyžadování stejného rozsahu certifikačních
povinností jako v zemích EU
Stávající úprava státního
zkušebnictví (zákon č. 30/1968 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů)
vyžaduje nesporně značně větší
rozsah povinných výkonů zkušeben (schvalování
a certifikace) než je tomu v zemích EU, kde je široce
aplikováno prohlášení shody výrobcem
či dovozcem. V praxi se ovšem exportéři
z ČR setkávají s dodatečně
uplatňovanými požadavky na povinné zkoušky
a zejména na certifikáty národních
certifikačních systémů.
2. 1. Pro omezení nežádoucích dovozů
lze po dobu platného zákona (tj. do 31. 8. 1997)
využít možnosti stanovení skupin problematických
výrobků k povinným výkonům
státního zkušebnictví. Toto stanovení
provádí ÚNMZ po dohodě se zúčastněnými
orgány.
2. 2. Pokud má mít omezení nežádoucích
dovozů dlouhodobější platnost, je nutno
provést změnu v připravených nařízeních
vlády, která jsou v současné době
v mezirezortním připomínkovém řízení.
Jednou z možností je zahrnutí skupin problematických
výrobků do nařízení, kterým
se stanovují požadavky na vybrané výrobky.
2. 3. Po nabytí účinnosti zákona o
TPV (č. 22/1997 Sb.) k 1. 9. 1997 budou účinným
opatřením rozsáhlé dozorové
akce ČOI, které by měly být prováděny
ve spolupráci s autorizovanými osobami. Tyto akce
však mohou mít pouze charakter následného,
nikoliv však preventivního dozoru.
3. Omezení prodeje použitého textilu
Jelikož textilní výrobky mající
charakter ošacení nejsou předmětem povinných
výkonů státního zkušebnictví,
nelze bezprostředně nástrojů státního
zkušebnictví využít. To by bylo možné
po realizaci opatření uvedených v bodě
2, tedy po stanovení ošacení k povinným
výkonům. Ty jsou pak prováděny jak
u výrobků nových, tak i u těch, které
jsou uváděny prvně do oběhu v ČR,
byť v použitém stavu. Je však třeba
uvést, že realizace schvalování by byla
spojena u použitého šatstva s nesmírnými
obtížemi. Stanovení textilu ke schvalování
a později k posuzování shody autorizovanou
osobou je v zásadě možné, ovšem
pouze za předpokladu, že Ministerstvo zdravotnictví
upraví právním předpisem zdravotní
a hygienické požadavky na tyto výrobky.
4. Povinné zkoušky potravin
V současnosti je značná část
potravin schvalována. Výkon provádí
Česká zemědělská a potravinářská
inspekce se sídlem v Brně. Možnosti omezení
nežádoucích dovozů lze hledat v připravovaném
zákonu o potravinách a tabákových
výrobcích, který je předložen
ke schválení na březnovém plenárním
zasedání Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Zákon o TPV ani dosud připravená nařízení
vlády oblast potravin neřeší. I v tomto
případě by však bylo možné
tuto skupinu výrobků ještě zahrnout
do nařízení vlády stanovujícího
požadavky na vybrané výrobky (viz ad 2).