Opatření zahraničně obchodní
politiky
- Mezinárodní obchodní dohody
Tyto dohody budou i nadále právním základem
pro rozvoj zahraničního obchodu a budou navazovat
na rámcová mnohostranná ujednání,
zejména Dohodu o zřízení Světové
obchodní organizace (WTO) a s ni spojenou soustavu mnohostranných
obchodních dohod, zejména GATT. Rovněž
vůči státům, které jsou zatím
mimo rámec WTO, budou při sjednávání
nových smluvních dokumentů prosazovány
v přiměřené míře zásady
uplatňované WTO. Analogicky se bude v této
souvislosti též přihlížet ke smluvní
praxi, uplatňované EU vůči třetím
zemím.
Hlavními dokumenty budou dohody upravující
vzájemnou obchodní výměnu na bilaterálním
nebo multilaterálním základě a dohody,
kterými jsou rámcově upraveny širší
hospodářské vztahy nebo týkající
se některých specifických oblastí,
například podpory a ochrany investic, zabránění
dvojímu zdanění příjmů,
hospodářské kooperace apod.
- Sjednávání dohod o oblasti volného
obchodu
Dosud jsou dohody o volném obchodu prováděny
s Evropskou unií, státy ESVO, Bulharskem, Estonskem,
Lotyšskem, Maďarskem, Polskem, Rumunskem, Slovinskem,
Litvou a Izraelem. Se Slovenskou republikou je sjednána
dohoda o celní unii.
Ve fázi projednávání je nyní
dohoda s Tureckem, která by měla být uzavřena
do konce roku 1997. Připravuje se zahájení
rozhovorů s Marokem a Tuniskem.
- Zahraničně obchodní diplomacie
Vláda bude hospodářské zájmy
ČR prosazovat prostřednictvím diplomatických
zastoupení v zahraničí, cestou návštěv
státních představitelů na všech
úrovních, organizováním podnikatelských
misí vedených státními představiteli,
jednáním smíšených komisí
apod. V zájmu zvýšení ekonomické
aktivity zastupitelských úřadů ČR
v zahraničí budou výrazně posilovány
jejich ekonomická a obchodní oddělení.
Samostatný materiál s tímto zaměřením
připraví MPO s termínem do konce března
1997.
- Veletrhy a výstavy
V zájmu zefektivnění českých
oficiálních účastí na těchto
akcích byla pro rok 1997 vypracována klasifikace
oficiálních propagačních akcí:
* I. kategorie zahrnuje evropské země
Státní rozpočet prostřednictvím
kapitoly MPO hradí 50% nákladů na pronájem
výstavní plochy s maximálním omezením
do výše 100.000;- Kč na jednoho vystavovatele
a 100% úhrady nákladů spojených s
doprovodnou státní propagací.
* II. kategorie, do které jsou zařazeny i samostatné
výstavy ČR v zahraničí je orientována
na mimoevropské země, kdy MPO ČR hradí
100% nákladů na pronájem výstavní
plochy s omezením max. do výše 100.000,- Kč
a současně hradí 100% nákladů
na zajištění doprovodné státní
propagace.
* III. kategorie speciálních akcí
Převážně se jedná o výstavy
vojenského materiálu a techniky.
* IV. kategorie akcí, které nejsou zařazeny
mezi oficiální účasti ČR
Spočívá v částečném
krytí nákladů firmám při jejich
individuálních účastech na veletrzích
a výstavách v zahraničí.
Přehled oficiálních účastí
ČR na mezinárodních veletrzích a výstavách
a samostatných výstavách ČR v zahraničí
v roce 1997 je uveden v příloze č. 4.
- Propagace České republiky
Je nedílnou součástí poskytování
pravidelných ekonomických informací do široké
sítě renomovaných zahraničních
a tuzemských agentur. Jedná se především
o prezentaci výsledků rozvoje české
ekonomiky, hodnocení zahraničního obchodu
i jednotlivých českých firem včetně
jejich výrobního sortimentu, zvláště
pak formou článků a obchodních příloh
umísťovaných v renomovaných světových
periodikách.
Přehled hlavních aktivit MPO v této oblasti
je uveden v příloze č. 5.
- Rozvojová pomoc
Její poskytování se bude i nadále
řídit usnesením vlády č. 153/95.
V souladu s členstvím našeho státu v
OECD poroste náš vklad i do oblasti poskytování
rozvojové pomoci. I když podíl rozvojové
pomoci k hrubému domácímu produktu za léta
1996 až 1997 narůstá, nepřevyšuje
0,03 5% HDP. Přitom by se měl prakticky přiblížit
hodnotě 0,1% HDP, což je nejmenší relativní
vklad členské země OECD.
Plán zahraniční rozvojové pomoci
na rok 1997 byl schválen usnesením vlády
č. 342/96 a č. 90/97. Ze státního
rozpočtu je na tuto pomoc určeno 650 mil Kč,
z toho v gesci MPO 223 mil Kč.
- Podpora dovozu moderních výrobních technologií
Dovoz moderních výrobních technologií
bez cla a případně bez daně z přidané
hodnoty může mít velmi pozitivní vliv
především na modernizaci výroby a její
finalizaci, vyšší zhodnocení domácí
produkce a její kvalitativní změny. Díky
novým technologiím mohou na domácí
trh pronikat nové výrobky tuzemských výrobců,
postupně tak vytlačovat dovoz a zvyšovat vývozní
zdroje.
Materiál s tímto zaměřením
připraví MPO a CzechInvest do konce března
1997.
Opatření na straně dovozu
Jde především o zajištění
a posílení kontroly nad dodržováním
platné ochrany duševního vlastnictví,
včetně ochrany značek a autorských
práv, hygienických a fytokaranténních
předpisů, technických norem, posílení
ochrany před prodejem nekvalitního a pirátského
zboží, ale také ochranu před dovozem
dumpingových výrobků a důsledné
uplatňování živnostenskoprávních
předpisů. Přijetí a uplatňování
antidumpingového zákona a zákona o některých
opatřeních při vývozu a dovozu výrobků
nemůže podstatným způsobem ovlivnit
bilanci zahraničního obchodu ČR, může
ale přispět ke stabilizaci trhu a tím pozitivně
ovlivnit rozvoj domácí nabídky a zároveň
vytvořit další předpoklady pro růst
vývozu.
* V případě autorských práv
podle novely zákona č. 35/1965 Sb. z dubna 1996
se jedná zejména o ochranu počítačových
programů, omezení dovozu zboží označeného
padělanou ochrannou známkou nebo dovozu, šíření
a rozmnožování zboží porušujícího
autorská práva. Při ochraně průmyslových
práv jde o normativní opatření na
hranicích, včetně opatření
v oblasti ochrany vín a lihovin.
* Je připravován věcný záměr
zákona a prováděcích nařízení
o opatřeních týkajících se
zákazu propuštění padělaného
zboží a nedovolených napodobenin do oběhu
a do režimu s podmíněným osvobozením
od cla. Tento návrh je připravován v kontextu
harmonizace českého práva s legislativou
EU a měl by být připraven a projednán
tak, aby platil nejpozději od 1. 1. 1998.
* Opatření upravující provozování
stánkových a obdobných prodejů, resp.
podnikání cizinců, připravovaná
v rámci věcného záměru novelizace
živnostenského zákona přispějí
ke stabilizaci trhu a řešení problémů
spojených s provozováním obchodních
živností.
* Antidumpingový zákon je již projednáván
v Poslanecké sněmovně Parlamentu. Věcný
záměr zákona o některých opatřeních
při vývozu a dovozu výrobků je projednán
vládou.
* Možnosti omezení dovozu některými
nástroji v oblasti technických předpisů
jsou uvedeny v příloze č. 6.
31. 3. 1997
Ministerstvo průmyslu a obchodu
K čj. 9356/97
Ministerstvo průmyslu a obchodu, 6110 | Příloha č. 1 |
Návrh na úpravu zákona č. 586/92 Sb.,
o dani z příjmu, předložený MF
pro jednání vlády v březnu 1997 obsahuje
tyto hlavní změny:
- Snížení sazby daně u právnických
osob ze 39% na 35% se snížením příjmů
do státního rozpočtu o 6,2 mld. Kč.
- Zvýšení základní nezdanitelné
částky u fyzických osob z 28 800 Kč
na 31 320 Kč, tj. o 210 Kč měsíčně,
s dopadem -2,3 mld. Kč.
- Zvýšení odečítatelné
položky na vyživované dítě z
14 400 Kč na 15 720 Kč, tj. o 1100 Kč měsíčně,
se snížením výnosů daně
-0,6 mld. Kč.
- Prodloužení daňových pásem
u fyzických osob, dopad do st. rozpočtu -1,6
mld. Kč.
- Snížení hranice pro srážkovou
daň u příjmů z vedlejšího
zaměstnání z 5000 Kč na 2000 Kč,
s dopadem +0,4 mld. Kč.
- Zahrnování úroků plynoucích
právnickým osobám do obecného základu
daně, dopad +1,3 mld. Kč, tj. zvýšení
ze stávajících 25% na 35%.
- Odpis pohledávek u zahraničně obchodních
společností (bývalé podniky zahraničního
obchodu), dopad -0,1 mld. Kč.
Navržené úpravy představují snížení
celoročního výnosu daní z příjmů
-9,1 mld. Kč. Účinnost zákona je navržena
od 1. 1. 1998.
S ohledem na režim placení záloh se změny
v roce 1998 projeví pouze částkou 6,7 mld.
Kč, z toho:
- snížením příjmů státního
rozpočtu o 4,6 mld. Kč
- místních rozpočtů o 2,1 mld. Kč.
V plném rozsahu se změny projeví až
v roce 1999, a to částkou -10,7 mld. Kč,
z toho:
- snížením příjmů státního
rozpočtu o 6,9 mld. Kč
- místních rozpočtů o 3,8 mld. Kč.
Zhodnocení návrhu z hlediska koncepce proexportní
politiky vlády
Návrh neobsahuje ta ustanovení původního
návrhu projednávaného v lednu t. r. v připomínkovém
řízení, která vzešla z dlouhodobých
úvah zejména podnikatelské sféry o
řešení finanční situace firem
a která byla zahrnuta i do koncepce proexportní
politiky vlády:
- Zvýšení maximálního
odpisu starého bloku pohledávek z 10% na
15% ročně.
- Zkrácení doby odpisování majetku
ve 3. až 5. odpisové skupině
Odpisová skupina | Doba odpisování | Nově navržená doba odpisování | ||
4 | roky | 4 | roky | |
8 | let | 8 | let | |
15 | let | 12 | let | |
30 | let | 25 | let | |
45 | let | 40 | let |
- Některé další náměty:
-- zvýšení odečítatelné
položky od základu daně ze vstupní ceny
nově pořízeného majetku,
-- umožnění tvorby daňově
uznatelné rezervy na financování výzkumu
a vývoje a
-- zvýšení hodnoty vstupních cen
hmotného a nehmotného majetku pro odepisování
ze současných 20 000 Kč na 30 000 Kč
u hmotného a ze 40 000 Kč na 50 000 Kč u
nehmotného majetku.
V novele zákona z těchto úvah zůstalo
jenom snížení sazby daně právnických
osob (z 39% na 35%, původně na 37%).
Poznámky k některým dalším
návrhům
Návrh novely vychází ze základní
teze zabezpečit vyrovnané rozpočtové
hospodaření. Když se ale posoudí i ostatní
návrhy novel daňových zákonů,
které MF předložilo pro jednání
vlády, lze dospět ke zjištění,
že celkově se daňová zátěž
nesnižuje, jenom se mění struktura daní,
protože na jedné straně se snižují
daně z příjmů, ale na druhé
straně se zvyšují spotřební daně
a daň z přidané hodnoty.
V souvislosti s návrhy novel ostatních daňových
zákonů jsou dopady do státního rozpočtu:
dopad z návrhu novely zákona o spotřební dani | +7,2 mld. Kč |
dopad z návrhu novely zákona o dani z přidané hodnoty | +6,5 mld. Kč |
celkem | +13,7 mld. Kč |
dopad z návrhu novely zákona o dani z příjmů | -6,7 mld. Kč |
celkem cca | +7 mld. Kč |
(Pozn.: Původně MF navržené zvýšení
odpisu starého bloku pohledávek z 10% na 15% a zkrácení
doby odpisování majetku ve 3. až 5. odpisové
skupině bylo s dopadem do státního rozpočtu
-4 mld. Kč a -3,1 mld. Kč. Celkem tedy -7,1 mld.
Kč.)
Z uvedeného přehledu vyplývá, že
rezerva i na snížení základu daně,
výše uvedená, je teoreticky možná.
Z pohledu průmyslových firem jsou úpravy
snížení daňového základu
prospěšnější, i když uvítají
i snížení sazby daně. Snížení
horní hranice daně právnických osob
je pozitivním signálem.
Lze doporučit, v kontextu argumentů MF, posoudit
možnost některých původních návrhů,
které by se v podnikatelské sféře
projevily žádoucím způsobem, tj. zvýšením
likvidity.
Odpis pohledávek, které vznikly do konce roku 1990
bývalým zahraničně obchodním
společnostem (PZO), za dlužníky ze zemí,
vůči kterým bylo uplatněno embargo
OSN nebo které byly rozvráceny válečnými
konflikty a pohledávky jsou tak zcela nedobytné,
je vhodný zásah z pohledu podnikatelské sféry.
Tento krok byl navrhován již v obdobích formulace
daňových úlev v roce 1994.
Navržené zvýšení zdanění
úrokových výnosů plynoucích
právnickým osobám pokládáme
z hlediska současných potřeb rozvoje hospodářství
za nevhodné. Podle našeho názoru se tak v důsledku
snížení výnosu omezí přísun
volných finančních prostředků
na finanční trh.
V návrhu postrádáme rozpočtovou vazbu
na navrhované úpravy ostatních daňových
zákonů, zejména daně z přidané
hodnoty a spotřební daně, a z tohoto důvodu
navrhujeme, aby MF aspoň rámcově kvantifikovalo
uvažované výdaje a celkovou bilanci státního
rozpočtu na rok 1998.
Ministerstvo průmyslu a obchodu, CVEV | Příloha č. 2 |
I. ÚVODNÍ POZNÁMKY
V návaznosti na navrhovaná opatření
vycházející z Koncepce proexportní
politiky vlády České republiky podle usnesení
vlády č. 1/1997 je předpokládáno
dobudovaní informačního a asistenčního
systému pro vývozce, srovnatelného s obdobnými
systémy v jiných zemích. Realizace tohoto
opatření je velmi aktuální zejména
v souvislosti s hledáním efektivních cest
ke zvýšení exportní výkonnosti
českých podniků, jejímž jedním
z významných předpokladů je právě
informační a znalostní zázemí
exportérů.
V hospodářsky vyspělých i rozvojových
zemích a nyní často i v zemích s přechodovou
ekonomikou, které spojují rozvoj svého hospodářství
s razantním růstem vývozu (ale nejenom jich),
existují v rámci systémů komplexní
podpory exportu specializované instituce - organizace na
podporu obchodu (Trade Promotion Organization - TPO). Ve všech
těchto systémech je kladen mimořádný
důraz na oblast, která je pro všechny exportéry,
ale především pro exportéry středního
a menšího rozměru zcela jednoznačně
základní podmínkou jejich exportní
expanze - totiž na oblast informačních služeb
a informační podpory.
V procesu dynamického rozvoje mezinárodního
obchodu, růstu intenzity mezinárodních kooperačních
vztahů, narůstání konkurenčních
sil na zahraničních trzích, komunikačního
propojování jednotlivých účastníků
těchto procesů mají informace mimořádně
důležitou roli. Jednou ze základních
podmínek úspěšného exportu na
zahraniční trhy je dnes z hlediska vývozců
považováno získání potřebných
informací, ovšem včas, za úměrnou
cenu, spolu se znalostí, jak s nimi naložit. Všeobecně
je tradována teze, že pro vývozní podniky
představuje nedostatek potřebných "proexportních"
informací stejně vážnou překážku,
jakou jsou např. tarifní a netarifní bariéry
uplatňované partnerskými zeměmi.
II. ORGANIZACE NA PODPORU OBCHODU V ZAHRANIČÍ
Mezinárodní obchodní centrum (International
Trade Centre - ITC) při WTO a UNCTAD v Ženevě
eviduje 123 specializovaných institucí na podporu
obchodu ve 115 zemích světa. Mnohé z nich
existují již desítky let (mj. Španělsko,
Holandsko, Norsko, Chile, Venezuela, SRN, Japonsko, Tchajwan,
Irsko, Francie, Finsko) a působí v rámci
dlouhodobě propracované proexportní strategie
vlád. V řadě zemí je přitom
podpora exportního růstu považována
za veřejnou službu podnikatelskému sektoru
a je deklarována jako jeden z prioritních úkolů
v činnosti vlády. Přestože existují
různé typy jednotlivých TPO, jsou jejich
aktivity standardně soustředěny do hlavních
činností tří základních
okruhů:
1. Poskytování obchodních informací
a služeb pro exportéry:
- vstupní studie o zahraničních trzích
a komoditách, o podmínkách vstupu na zahraniční
trhy a podnikání na nich,
- informace o exportních a obchodních příležitostech
v jednotlivých zemích a komoditách, o vyhlašovaných
veřejných zakázkách a investičních
příležitostech v zahraničí (Market
Research and Market Opportunities), o projektech a mezinárodních
tendrech financovaných mezinárodními institucemi,
příp. vládami jednotlivých zemí,
- praktická asistence exportérům při
vyhledávání zahraničních trhů
a pronikání na ně, zejména formou
konzultační a poradenské činnosti,
- posouzení exportní připravenosti firmy,
informační pomoc při výběru
vhodného trhu, zpracování informací
o trhu (včetně cenové úrovně
a konkurenci), posouzení distribučních kanálů.
Služby v tomto směru zahrnují rovněž
akvizici obchodních poptávek, pomoc při zpracování
propagačních materiálů a další
služby, včetně poradenství v oblasti
mezinárodního obchodu,
- zprostředkování účasti firem
na veletrzích a výstavách, na exportních
a importních misích, prezentace vybraných
produktů prostřednictvím kanceláří
TPO v zahraničí (z exportní strategie, kterou
předkládají TPO, vyplývají
rovněž priority propagačních aktivit
země v zahraničí),
- vytváření specializovaných firemních
databází, rešeršního systému
(informační centrum),
- využívání mezinárodních
databází.
2. Vzdělávání exportérů
a vytváření proexportního klima v
ekonomice:
- pořádání kurzů mezinárodního
marketingu, techniky zahraničního obchodu, obchodního
jednání, průběhu obchodního
případu ad.,
- pořádání specializovaných
seminářů pro výrobní a exportní
společnosti (i za účasti zahraničních
zástupců),
- udělování exportních cen, zakládání
klubů exportérů.
3. Zpracovávání analýz a strategií
zahraničního obchodu:
- účast při utváření
exportních strategií a definování
zahraničně obchodních priorit země,
založených na analýze vývoje jednotlivých
odvětví ekonomiky, zahraničního obchodu
a překážek exportního růstu (mj.
vymezení zájmových trhů, opatření
zaměřená na rozšíření
exportu na prioritní trhy).
Rostoucí význam TPO v současném mezinárodním
obchodě potvrdila i první Světová
konference organizací na podporu obchodu, která
se uskutečnila v Cartageně v září
1996. Jak vyplynulo z jednání konference, je potřeba
podpory vývozu prostřednictvím TPO spojena
především se snahami vlád zvýšit
ekonomický růst ekonomiky, přispět
k vytváření nových pracovních
příležitostí a překonat omezení,
která vyplývají z velikosti domácího
trhu pro řadu produktů a vysokých transakčních
nákladů spojených se vstupem na mezinárodní
trhy.
Význam činnosti TPO zvyšuje postupující
liberalizace světového obchodu, která umožňuje
vyvážet a investovat na nové dynamické
trhy s novými komoditami. Vzrůstajícímu
počtu exportérů (převážně
malých a středních) často chybějí
zkušenosti a profesionální znalosti o pronikání
zejména na vzdálené, z hlediska informací
náročné zahraniční trhy, a
v řadě případů i finanční
zázemí pro nezbytný marketingový výzkum.
Za příznivý efekt činnosti TPO je
považována i jejich možnost prostřednictvím
podpory nově exportně orientované produkce
přispět k formování a "kultivaci"
výrobní struktury ekonomiky. Významnou roli
plní při vzdělávání
managementu výrobních a obchodních firem
a spoluvytváření celkového proexportního
klima v zemi.
Současný trend internacionalizace a globalizace
mezinárodního obchodu se projevuje i v činnosti
TPO především přechodem od tradiční
podpory vývozu směrem k širším
proobchodním aktivitám, za kterými lze spatřovat
v řadě případů ambiciózní
exportní programy rozšiřování
exportu na nové trhy, ale i zájem o diverzifikaci
vlastních dovozních toků a úsilí
o bilaterální spolupráci směrem na
třetí trhy.
Samotná činnost TPO je dnes řazena do širšího
spektra proexportních opatření vlád,
která vyplývají z cílevědomě
vytvářeného proobchodního a proexportního
klima v zemi. Základním předpokladem úspěchu
při naplňování jejich mandátu
je přesné definování funkce TPO a
rozhodná podpora vlády, které odpovídá
dostatečné personální a finanční
vybavení.
V rámci dvojí role, kterou TPO plní - na
straně jedné pomáhá obchodní
komunitě, na straně druhé slouží
jako poradní orgán vládě - je třeba
dbát zejména na to, aby služby TPO byly důsledně
orientovány na plnění požadavků
firemní sféry (Client Service Policy), která
by měla zpětně hodnotit jejich činnosti
i strategické plány dalšího působení.
Úspěšná činnost TPO je současně
podmiňována působením jejich kanceláří
ve všech ekonomicky významných oblastech dané
země a současně, ve spolupráci s diplomatickou
sítí, vytvářením a využíváním
podle možností - sítě zahraničních
kanceláří a reprezentací v zahraničí,
které poskytují nenahraditelné konkrétní
místní informace a kontakty.
III. SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Přestože se v ČR hlásí k podpoře
exportu řada subjektů, dosud neexistuje vládní
instituce na podporu obchodu s komplexní nabídkou
informačních, poradenských, analytických,
strategických, vzdělávacích a propagačních
aktivit, které jsou ve většině zemí
světa "zastřešeny" jedinou vládní
institucí typu TPO. Nejvíce se v současné
době tomuto typu institucí blíží
Centrum vnějších ekonomických vztahů,
příspěvková organizace MPO ČR.
Centrum vnějších ekonomických vztahů
(CVEV), které již nabízí a poskytuje
řadu analytických a informačních výstupů
a služeb, se charakterem činnosti i organizačním
uspořádáním přibližuje
obvyklému uspořádání TPO. Dnešní
model CVEV (příspěvková organizace
ekonomického ministerstva) převažuje ve většině
zemí světa a je významný zejména
v počáteční fázi formování
organizace.
Dosavadní činnost CVEV byla dosud v převážné
míře koncentrována do oblasti informačních
služeb a informační podpory exportu. Jeho aktivity
se však pod sílícím tlakem exportérské
veřejnosti už po určitou dobu postupně
rozšiřují o poradenství, o konzultační
činnost, o kontaktní služby a o obsahově
organizační asistenci při pořádání
setkání se zahraničními partnery,
což jsou aktivity běžně zahrnované
do komplexu činnosti TPO. Přesto však jsou
současné činnosti CVEV pouze menší
částí všech nutných a žádaných
aktivit, které vykonává většina
TPO ve světě při zajišťování
komplexního informačního a poradenského
servisu pro exportéry. Pro dosažení standardní
úrovně těchto služeb, je potřeba
rozhodnout o dalším rozšíření
a dobudování CVEV jako moderní TPO výše
popsaného typu.
Hodnocení dosavadní činnosti CVEV
Všemi dosud vykonávanými aktivitami Centrum
vnějších ekonomických vztahů
prokázalo a prokazuje plnění mandátu,
kterým bylo pověřeno ze strany MPO ČR
pro oblast informační podpory českého
exportu při jeho založení (1. 4. 1993) a zejména
pak v době jeho rozšíření o sekci
Infocentrum 1. 7. 1994. Mezi všemi dalšími institucemi
v ČR, hlásícími se k proexportně
orientovaným informačním službám,
je CVEV jedinou institucí, která informace (především
prvotní) nejen shromažďuje a poskytuje (distribuuje),
ale také je dokumentuje, tříděné
uchovává, analyzuje, hodnotí a zpracovává
formou nových informačních produktů.
Centrum vnějších ekonomických vztahů
je již dnes v ČR jediným producentem v takové
šíři systematicky, i podle potřeby ad
hoc, zpracovávaných informací o
- podmínkách obchodování a investování
na jednotlivých zahraničních trzích,
- obchodní politice ČR a jejích nástrojích,
- konjunkturním vývoji světové ekonomiky,
ekonomik vybraných zemí a vybraných komodit,
- zahraničním obchodu ČR, jeho dynamice,
struktuře, bilanci ve velmi podrobném členění,
- zahraničně obchodních vztazích ČR
s jednotlivými zeměmi i teritoriálními
oblastmi v podrobných strukturálních průřezech,
vývoji cen a devizových kursů,
- obchodních příležitostech pro české
podnikatele v zahraničí a veletrzích a výstavách
pořádaných v zahraničí,
- tendrech, projektech, veřejných zakázkách
financovaných z mezinárodních nebo vládních
zdrojů,
- obchodních kontaktech získávaných
ze zastupitelských úřadů ČR
v zahraničí.
Poskytované informace jsou zpracovávány na
bázi v ČR unikátního informačního
zázemí a mají vysokou odbornou úroveň
díky profesionalitě zpracovatelů (analytici,
statistici, pracovníci s praxí v zahraničním
obchodě, vybaveni jazykově a technicky, se znalostmi
problémů a potřeb podnikové sféry).
Takto bylo Centrum vnějších ekonomických
vztahů hodnoceno i zahraniční expertní
konzultantskou firmou při tvorbě projektu PHARE
"Information Services for Czech Exporters" a bylo vybráno
jako hlavní garant jeho realizace, zahrnující
udělení finančního grantu z prostředků
programu EC PHARE v České republice. Hlavním
cílem projektu je přiblížit rozsah,
úroveň a přístupnost informačních
služeb exportérům poskytovaných v rámci
CVEV standardu, který je obvyklý v zemích
EU.
IV. NÁSTIN DALŠÍHO VÝVOJE
Jak vyplývá z výše uvedených
poznámek, je cílem předkládaného
návrhu opatření v této oblasti dobudování
Centra vnějších ekonomických vztahů
jako specializované vládní instituce pro
informační a poradenskou podporu českého
vývozu (příp. obchodu) srovnatelné
se standardem takovýchto institucí v zahraničí
a zajišťující komplexní nabídku
informačních, poradenských, analytických
a strategických, jakož i vzdělávacích
aktivit, které jsou ve většině zemí
obvykle "zastřešovány" právě
takovouto institucí.
a) Podpůrné skutečnosti pro navrhovaný
postup
Centrum vnějších ekonomických vztahů,
které dlouhodobě sleduje jednotlivé systémy
vládních podpor exportu, (má dnes zdokumentovány
hlavní "aspekty" činnosti 120 TPO, působících
ve více než 100 zemích, jejich roli v hospodářských
politikách vlád vybraných zemí, jejich
finanční, organizační, obsahové
i personální uspořádání,
jejich vývoj), je schopno ve velmi krátké
době zpracovat projekt svého dobudování
do podoby proexportní instituce kompatibilní se
zahraničními typy.
Velmi příznivá je v těchto souvislostech
skutečnost, že od počátku tohoto roku
je realizován výše zmíněný
projekt PHARE (Information Services for Czech Exporters), kdy
ve CVEV působí experti, velmi těsně
spolupracující se španělskou TPO - ICEX.
Tato instituce patří mezi nejkvalitnější
v Evropě; CVEV s ní má shodou okolností
uzavřenou Smlouvu o vzájemné kooperaci a
poskytování recipročních služeb
a je s ní v úzkých pracovních vztazích.
Obsahem realizovaného projektu PHARE je především
vybudování moderního informačního
systému CVEV (vnitřního i vůči
vnějšku) na bázi existujících
systémů v zahraničních TPO, tvorba
"nových informačních a servisních
produktů", získání zkušeností
s činností pracovníků CVEV vyslaných
do zahraničí za účelem získávání
zpracování informací podle požadavku
exportérů, neboť součástí
projektu je vyslání 6 expertů do zahraničí.
Kromě toho se podařilo dovést - po více
než ročním jednání - do stadia
vysokého stupně připravenosti projekt Rozšiřování
obchodních příležitostí, o jehož
realizaci usiluje CVEV na bázi bilaterální
pomoci kanadské vlády ČR, a který
by měl přispět k identifikování
priorit vzájemného obchodu a získání
kanadského know-how při formulování
prvků exportní strategie.
Součinnost při procesu dobudování
CVEV nabídly i zahraniční instituce, s nimiž
má CVEV uzavřené smlouvy o spolupráci
(ICEX - Španělsko, CETRA - Tchajwan, HEPO - Řecko,
v posledních dnech NTC - Norsko).
b) Význam a potřeba informační
a poradenské podpory pro české exportéry
Prokazuje se, že je nad možnosti jednotlivých
českých vývozců všech kategorií
(malých, středních i velkých) disponovat
výše uvedeným souborem informací a znalostí,
které by si opatřovaly vlastními silami.
Informační a znalostní zajištění
vývozců je náročné finančně,
časově, profesionálně; nestačí
jenom informaci získat, ale je nutno ji vyhodnotit, ověřit
a zpracovat, vědět, jak využít atd.
(Žádná - malá, střední,
velká - firma nemůže sledovat tisk a informace
z celého světa, speciální informace
WB, EBRD, zejména o projektech, tendrech, veřejných
zakázkách, změny norem, standardů,
zákazy, kvóty v jednotlivých zemích
atd.).
Informační, znalostní a profesionální
"mezery" velkého počtu českých
vývozců jsou značné, ve srovnání
se zahraničními partnery informačně
vybavenými, jsou tímto velmi znevýhodňováni.
V případě neinformovanosti vývozců
o poptávkách, tendrech, veřejných
zakázkách se omezuje jejich nabídková
činnost, nedostatek informací - o vývozních
příležitostech - limituje v řadě
případů i využívání
finančních (ČEB) a pojišťovacích
(EGAP) podpor vývozcům. Nedostatečná
informovanost o specifických podmínkách dovozu,
podnikání, investování na jednotlivých
trzích velmi často ústí nejenom ve
ztrátu daného kontraktu, ale i ve ztrátu
důvěry v příslušnou firmu, případně
v ČR jako dodavatelskou zemi.
Zajištění informačního zázemí
může ušetřit náklady na předem
ztracené projekty (např. český výrobce
stříbrných šperků připravil
velmi nákladnou propagační a prodejní
akcí směřující na indický
trh, aniž by věděl, že Indie je největším
výrobcem stříbrných šperků
a jeho největším konkurentem); ještě
vážnější jsou případy
při ucházení se o účast ve
výběrovém - tendrovém řízení,
velmi náročném na předběžnou
přípravu a finanční zajištění
tendrových podmínek.
Podrobné a hlavně aktuální informace
o teritoriu - zemi, o kontaktech, předpisech, zvyklostech,
o konkurenci, o cenové úrovni atd., průběžně
doplňované a komoditně cílené,
jsou základní podmínkou pro perspektivní
pronikání na daný trh a pro umístění
se na něm nosnými výrobky, zejména
strojírenskými a dalšími s vyšším
stupněm zpracování.
Informační zázemí poskytují
i soukromé konzultační firmy, jejichž
služby jsou však často velmi drahé a kvalitou
podřízeny kritériu ziskovosti. V případě
vládní informační podpory exportu
(CVEV) je hlavním cílem přispět ke
zvýšení exportního výkonu v ekonomice,
tudíž na prvém místě je kvalita
služeb a jejich využitelnost. Ve velkém počtu
případů dochází k nedodržování
zásad obchodní etiky, českým vývozcům
dosud chybí kultura exportního chování
atd. Potvrzují to informace zahraničních
partnerů, řady pracovníků OEÚ
ZÚ ČR v zahraničí apod.