Regina Praha

Odposlech vysílání dne 10. 9. 1996, v době od 6.00 do 18.00 hodin.

Účel: kontrola plnění zákonných podmínek vysílání se zvláštním zřetelem k plnění § 2, odst. 4, písm. b) zákona č. 40/95 Sb.

1. Časová struktura odvysílaného programu

doba vysílánídélka v min
6.00 časové znamení, znělka  
6.00 - 8.30 Ráno s Reginou  
6.00 - 6.07 zprávy Reginy Praha 7,3
6.12 - 6.12 jmeniny dne, původ jména 0,3
6.15 přesný čas 
6.16 - 6.17 Kalendárium 
6.20 - 6.23 Horoskopy 
6.34 - 6.36 Očekávané události v regionu 1,8
6.39 - 6.41 informace o programu RP 
6.50 - 6.53 telefonát s rockovým zpěvákem  
7.00 časové znamení  
7.00 - 7.17 Ozvěny dne ČRo 1 16,8
7.20 - 7.24 záznam rozhovoru s ředitelem nové ZUŠ 4,2
7.30 časové znamení  
7.33 - 7.40 Ranní dispečink 6,5
7.44 - 7.46 informace z pražské kultury  
7.46 - 7.47 anonce na soutěž festivalu Prix Bohemia 0,7
7.50 - 7.52 záznam rozhovoru s řed. kolínského divadla  
7.56 - 7.57 Kursovní lístek 0,8
8.00 časové znamení  
8.00 - 8.02 Region na stránkách tisku  
8.02 - 8.03 informace o stanicích ČRo 0,5
8.07 - 8.08 záznam rozhovoru s primářem kliniky DDL VFN  
8.18 - 8.20 sportovní informace 1,5
8.23 - 8.23 informace o počasí 0,3
8.28 - 8.29 dopravní informace z Prahy 0,8
8.30 časové znamení  
8.30 - 8.50 Music Hall(4,7 min slova)
8.50 - 8.57 informace o programu RP 
9.00 časové znamení  
9.00 - 9.44 Regina revue 
9.00 - 9.02 dopravní informace z Prahy 1,5
9.03 - 9.04 informace o programu Regina revue  
9.07 - 9.10 Hudební pozvánka  
9.16 - 9.20 Postřehy o zdraví - rozhovor s masérem 3,7
9.23 - 9.26 lnternetová kavárna - sponzor INTIMA  
9.30 - 9.30 přivítání posluchačů RPD 0,3
9.35 - 9.38 Pražský chodec-pozvánka na autogramiádu  
9.42 - 9.43 anonce večerního pořadu stanice Vltava 0,5
9.44 - 9.45 Reklama0,5
9.45 - 10.00 Univerzita - se zástupkyní Národ. vzděl. fondu  
10.00 - časové znamení  
10.00 - 10.01 informace o programu RP 
10.01 - 10.29 Bleší trh  
10.29 - 10.30 Reklama0,4
10.30 časové znamení  
10.30 - 11.00 Přání a písničky  
11.00 časové znamení  
11.00 - 11.29 Region jako na dlani - zprávy  
11.30 - 12.00 Praha a její lidé - red. ČT P. Čech (16 min slova)  
12.00 - 12.22 Ozvěny dne  
12.22 - 12.23 anonce na pořad Přání a písničky 0,8
12.23 - 12.45 Radioburza práce  
12.47 - 12.48 Reklama0,5
12.48 - 12.55 Hraje a zpívá Tichá dohoda  
12.55 - 13.00 ohlášení odpojení RPD 0,5
13.00 - 16.30 Vzrušující Regina  
13.01 - 13.57 Kouzelný telefon 
14.00 - 14.03 Zpráv2,7
14.08 - 14.09 informace o odpoledních pořadech  
14.13 - 14.14 telefonát ze soudního jednání 0,8
14.18 - 14.19 telefonát z oslavy výročí založení Kloknerova ústavu ČVÚT 0,8
14.23 - 14.25 oznámení soutěžní otázky  
14.35 - 14.36 opakování soutěžní otázky  
14.43 - 14.45 telefonát z TK pražského magistrátu 1,5
14.48 - 14.50 losování soutěže  
15.00 - 15.03 Zprávy2,7
15.09 - 16.00 beseda o balónovém létání (26 min slova)  
16.00 - 16.03 Zprávy2,7
16.07 - 16.08 informace o programu RP0,8
16.08 - 16.10 záznam rozhovoru se starostou Prahy 15
16.14 - 16.16 Freude, Freude 
16.19 - 16.21 Kulturní nabídka na dnešní večer 2,5
16.22 - 16.23 Sportovní nabídka 0,5
16.30 - 16.40 Tmavomodrý svět  
16.40 - 17.00 Ave musica 
17.00 - 17.12 Zprávy11,5
17.12 - 17.27 Klub dorozumění (pro německé spoluobčany)  
17.30 odhlášení vysílání stanice Regina Praha  
17.30 - 18.00 Radio Prague Calling (ČRo 7)  
18.00 - 18.20 Ozvěny dne ČRo 1  
18.20 - 6.00 program ČRo 2 

2. Statistika odvysílaného programu

2.1. Struktura programu podle rozhlasových žánrů

  podíl na slovu podíl na vysílaní
politické zpravodajství: 124,7 min..... 39 %......... 17 %
Zprávy Reginy Praha55,9 min   
Ozvěny dne ČRo 138,8 min   
Radio Prague Calling30,0 min   
servisní informace:27,5 min ...... 9 %.......4 %
Horoskopy3,0 min  
Hudební pozvánka3,0 min   
Kalendárium1,0 min   
Kulturní nabídka na večer 2,5 min  
Kursovní lístek0,8 min   
Očekávané události 1,8 min  
Ranní dispečink6,5 min   
Regina na stránkách tisku 2,0 min  
Sportovní nabídka na večer 0,5 min  
dopravní informace2,3 min   
informace o počasí0,3 min   
jmeniny dne0,3 min  
kulturní informace2,0 min   
sportovní informace1,5 min   
publicistika:109,5 min ...... 34 %........15 %
Freude, Freude2,0 min   
Internetová kavárna3,0 min   
Klub dorozumění15,0 min   
Postřehy o zdraví4,0 min   
Praha a její lidé(30 min) 16,0 min   
Pražský chodec3,0 min   
Tmavomodrý svět10,0 min   
Univerzita15,0 min  
beseda(50 min) 26,0 min   
rozhovory9,2 min  
telefonáty6,3 min   
servisní bloky:50,0 min .... 16 %.........7 %
Bleší trh28,0 min   
Radioburza práce22,0 min   
soutěže:5,0 min .........2 %.........1 %
hudební servisní bloky:86,0 min ............ 12 % 
Kouzelný telefon56,0 min   
Přání a písničky 30,0 min  
hudební moderované bloky: 47,0 min............. 7 %  
Ave musica20,0 min  
Hraje a zpívá Tichá dohoda 7,0 min  
Music Hall20,0 min  
informace o programu:15,3 min ................. 2 % 
reklama:1,4 min.................. 0,2 %  

Podíl slovní produkce na celkovém vysílání stanice Regina Praha činil 4,4 % (317 min), reklamy 0,2 % (1,4 min). Moderovaná hudba včetně hudby na přání se na vysílání podílela 19 % a slovo moderátorů společně s informacemi o programu stanice přibližně 4 %. Zbývající vysílací plochu, přibližně 32 %, vyplňovaly snímky populární hudby.

Na slovní produkci se podílelo zpravodajství 39 %, publicistika 34 %, servisní informace a bloky 25 % a soutěžní otázky 2 %.

V dopoledních hodinách vysílá stanice přesný čas každou půlhodinu, odpoledne a večer ohlašuje čas před každými zprávami. Znělka stanice je vysílána nejméně čtyřikrát za hodinu.

2.2. Struktura programu z hlediska veřejnoprávního a regionálního

(podíl na vlastním programu stanice, který činil 681 min)

regionální informace:128,5 min, t.j. 19 %
regionální inzertní servis: 50,0 min, t.j. 7 %
slovní porady pro minoritní posluchače: 55,0 min, t.j. 8 %
hudební pořady pro minoritní posluchače: 40,0 min, t.j. 6 %
ostatní veřejnoprávní tematika 24,0 min, t.j. 3 %
hudební servis:86,0 min, t.j. 13 %
celkem:383,5 min, t.j. 56 %

Přibližně čtvrtina vlastního programu stanice byla věnována zprávám a zprostředkování inzertních služeb pro občany Prahy a středočeského regionu. Dalších 13 % vysílání bylo věnováno splnění jejich hudebních přání a gratulací.

Pořady pro německy a anglicky mluvicí posluchače, nevidomé a pro zájemce o vážnou hudbu a hudbu z filmů a muzikálů se na vysílání podílely celkem 14 %, ostatní pořady s veřejnoprávní tematikou 3 %.

Jedná se o pravidelné rubriky Freude, Freude (rady sexuologa), Postřehy o zdraví (rady maséra), sponzorovaný pořad lnternetová kavárna a pořad Reginy Praha a Národního vzdělávacího centra Univerzita (v den odposlechu byla tématem připravovaná reforma odborného a učňovského školství).

3. Závěr

Struktura a zaměření obsahu vysílání stanice Regina Praha se od února tohoto roku, kdy byly kontrolovány, nezměnily. Stanice splňuje požadavky kladené na regionální veřejnoprávní rozhlasovou stanici.

Problémem Reginy Praha nadále zůstávají některé pořady, obsahující informace, které lze považovat za skrytou reklamu:

Dne 10. září byla v rámci odpoledního bloku Vzrušující Regina vysílána soutěž, bez označení sponzora, přičemž výherní ceny věnovala barrandovská výrobna lahůdek Augur a soutěžní otázky se rovněž týkaly lahůdkářských výrobků. Soutěž latentně propagovala jméno firmy Augur.

Podobné typy pořadů se ve vysílání i jiných rozhlasových stanic vyskytují často.

Návrh:

Zvážit, zda pořady a informace tohoto typu bude Rada klasifikovat a postihovat jako nedovolené vysílání skryté reklamy, či nikoliv.

Záznam soutěže je k dispozici v programovém odboru.

PŘÍLOHA Č. 7

DOPORUČENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU Č. 1147/91 O PARLAMENTNÍ ODPOVĚDNOSTI ZA DEMOKRATICKOU REFORMU VYSÍLÁNÍ

1. Výbor pro kulturu a vzdělávání uspořádal v říjnu 1990 v Praze své druhé kolokvium o audiovizuální spolupráci mezi Východem a Západem, jehož tématem byla parlamentní odpovědnost za demokratickou reformu vysílání.

2. Situace rozhlasového a televizního vysílání a přístup k této problematice se mění jak ve východní, tak v západní Evropě. Na Západě jsme svědky působení vlivů nových technologií, nových forem komerčních aktivit a dimenzí vysílání, jež překračuje hranice, zatímco na Východě politické změny smetly 40 let totalitní ideologie a zanechaly za sebou právní vakuum. Tato situace vede k současnému novému rozboru vysílání v Evropě.

3. Rozhlas a televize mají ohromný vliv na veřejné mínění. V demokracii mají vysílatelé (broadcasters) značnou moc, jež vyplývá ze svobody projevu a z neexistence cenzury a musejí nést odpovědnost za svoje počínání. Parlamenty, které reprezentují regionální, politické a kulturní názorové proudy, a které se řídí dlouhodobými celostátními zájmy, musejí nést konečnou odpovědnost nejen za vytvoření zákonných předloh, v jejichž rámci jsou rozhlas a televize organizovány, ale také za přijetí opatření, která zaručí jejich realizaci.

4. Neexistuje jediné řešení toho, jak organizovat rozhlas a televizi. Modely se různí v každé zemi a jsou předmětem pokračujícího procesu průběžných úprav. Nicméně z omylů minulosti se lze mnohému naučit. Země střední a východní Evropy by měly být zahrnuty do celoevropské spolupráce a do diskuse o těchto otázkách. Také by měla být - jak na dvojstranné, tak na mnohostranné základně poskytnuta pomoc každé zemi při procesu vytváření modelu, který by nejlépe vyhovoval její konkrétní situaci a daným omezením.

5. Základním problémem, před který jsou nové demokracie ve střední a východní Evropě postaveny, je hledání audiovizuálního systému, který by nahradil dosavadní centralizovaná a politicky kontrolovaná média. Nicméně alternativou by neměla být ničím nespoutaná privatizace a kompletní liberalizace, protože by to mohlo vést ke zničující soutěži o exkluzivní práva nebo dokonce o monopol. Aby se tomu zabránilo, je naléhavě třeba, aby právní vakuum vzniklé po kolapsu totalitních systémů se naplnilo koncepcemi vysílání sloužícího veřejnosti (odděleného od veřejného vlastnictví), koncepcemi pluralismu, nezávislosti a vyváženosti.

6. Další problémy, které jsou společné většině systémů vysílání ve střední a východní Evropě, jsou:

I. Vývoj právních, organizačních a finančních struktur sloužících vysílání není v souladu s rozvojem demokratické společnosti a tržního hospodářství v těchto zemích.

II. Jejich současná ekonomická situace a malý rozsah trhu nedovoluje, aby reklama hrála větší úlohu při financování vysílání.

III. Existují zde problémy jazyků a menšin.

IV. Je zde nedostatek kvalifikovaných profesionálů, zvláště na úrovni řízení a managementu, kteří by nahradili dosavadní rozhlasový a televizní personál, jenž se zkompromitoval tím, že souhlasil s někdejšími ideologiemi.

V. Jejich vybavení je zastaralé nebo špatně obsluhované.

VI. Chybí zde možnost odbytu v západní Evropě.

7. Vědomo si těchto problémů, Shromáždění je přesvědčeno, že bude užitečné definovat následující základní principy, které by parlamenty v Evropě měly brát v úvahu při revidování legislativy týkající se vysílání v demokratické společnosti.

I. Úlohou systému vysílání je zajišťovat informace, vzdělání a zábavu co možná nejširšímu publiku v souladu s principy svobodného toku informací, svobody projevu a lidských práv.

II. Informační a vzdělávací role vysílání jsou tím, čím tato veřejná služba zajišťuje veřejné dobro. Mělo by být uznáno, že funkce vysílání sloužícího veřejností může být ve vhodných podmínkách plněna veřejnoprávně i soukromě organizovanými entitami. Je na parlamentu, aby stanovil cíle, aby schválil vysílatelům fondy nezbytné k dosahování těchto cílů, a aby prověřoval, zda je jich dosahováno efektivně. Je na státu nebo na vládě, aby zajistily prostředky a mechanismy pro výkon těchto rozhodnutí a je na profesionálních odbornících, aby vytvářeli programy, jež tyto požadavky uspokojí. V ideálním případě by měla být audiovizuální scéna smíšená a měla by obsahovat sektor veřejné služby, komerční sektor a lokální a regionální komponenty.

III. Nelze však spoléhat na samotné působení tržních sil při zajištění vysílání sloužícímu veřejnosti. Výhradně komerční cíle a cíle veřejné služby jsou ve vzájemném protikladu. Cílem komerční služby je vydělat peníze, a proto tyto společnosti potřebují pořady, cílem veřejné služby je zajišťovat službu ve formě pořadů, a proto vysílatelé potřebují peníze. Vysílání veřejné služby by se mělo vyhýbat přímé soutěži o vyšší procenta sledovanosti na úkor programové kvality.

IV. Při plnění svých cílů by měly být rozhlas a televize odpovědné orgánu nezávislému na vysílání a nezávislému na vládě, ve kterém by byly zastoupeny relevantní regionální, politické, sociální a kulturní názorové proudy, a který by sám byl odpovědný (ovšem nepřímo) parlamentu.

V. Tento orgán by měl zajistit transparentnost vlastnických poměrů a rozhodování ve vysílání a měl by bránit škodlivé koncentraci médií.

VI. Orgán by měl zajistit pluralismus přinejmenším na úrovni celkového mediálního prostředí.

VII. Měl by též sledovat programové standardy. Směrnice nebo kodexy chování pro uvádění zpravodajství, politických názorů, pro prezentaci násilí atd., by měly být sestaveny předem parlamentem v dohodě s vysílateli uvádějíce v soulad práva vysílatelů na svobodu projevu s právem veřejnosti na informace. Cenzura by měla být nahrazena odpovědností.

VIII. Regionální vysílání má hrát důležitou úlohu v rámci celostátního systému, obzvláště pokud je v něm zahrnuto právo menšin na sebevyjádření. Mělo by být chráněno, aby uchovávalo regionální identitu a kulturní dědictví, ačkoliv následné finanční obtíže by neměly být opomíjeny.

IX. Vysílatelům by měla být zajištěna nezávislost bez ohledu na jejich zdroje financování, obzvláště pak diverzifikací těchto zdrojů, včetně koncesionářských poplatků, reklamy, předplatného a prodeje služeb, k tomu ještě státních dotací, pokud jsou nezbytné, na celostátních nebo regionálních úrovních.

X. V prostředí rostoucí interaktivnosti médií je užitečné brát v úvahu zásady zakotvené v Evropské konvenci o vysílání překračujícím hranice.

8. Pražské kolokvium bylo příspěvkem Evropského parlamentu k celkovému přístupu, vedle pomoci expertů, jež byla poskytnuta Radou Evropy na mezivládní úrovni, při vytváření návrhů nové legislativy ve státech střední a východní Evropy. Shromáždění proto doporučuje, aby Výbor ministrů věnoval velkou pozornost pokračování této aktivity.

9. Spolupráce, obsahující vzájemné kontakty a tam, kde je to vhodné, i výměny, by měla pokračovat na všech úrovních - parlamentní, vládní a profesionální - protože nové systémy nelze zavést jedním rázem a nové způsoby uvažování potřebují čas k tomu, aby se rozvinuly.

PŘÍLOHA Č. 8

PŘEHLED SIGNATÁŘŮ ÚMLUVY RADY EVROPY O TELEVIZI PŘESAHUJÍCÍ HRANICE

k 26.11.1996

Členské státy Rady Evropy: Datum podpisu:Ratifikace: Vešlo v platnost:
Albánie   
Andorra   
Rakousko05.05.1989  
Belgie   
Bulharsko   
Kypr03.06.199110.10.1991 01.05.1993
Česká republika   
Dánsko   
Estonsko   
Finsko26.11.199218.08.1994 01.12.1994
Francie12.02.199121.10.1994 01.02.1995
Německo09.10.1991 22.07.199401.11.1994
Řecko12.03.1990   
Maďarsko29.01.1990   
Island   
Irsko   
Itálie16.11.1989 12.02.199201.05.1993
Lotyšsko   
Lichtenštejnsko05.05.1989   
Litva   
Lucembursko05.05.1989   
Malta26.11.199121.01.1993 01.05.1993
Moldávie   
Nizozemí05.05.1989   
Norsko05.05.198930.07.1993 01.11.1993
Polsko16.11.198907.09.1990 01.05.1993
Portugalsko16.11.1989   
Rumunsko   
San Marino05.05.1989 31.01.199001.05.1993
Slovensko11.09.1996 před ratifikací 
Slovinsko   
Španělsko05.05.1989   
Švédsko05.05.1989   
Švýcarsko05.05.1989 09.10.199101.05.1993
Makedonie   
Turecko07.09.199221.01.1994 01.05.1994
Ukrajina   
Spojené království 05.05.198909.10.199101.05.1993

Nečlenské státy Rady Evropy:

Bělorusko   
Bosna a Hercegovina    
Chorvatsko   
Vatikán17.09.1992 07.01.199301.05.1993
Monaco   
Rusko   


PŘÍLOHA Č. 9

Usnesení Stálé komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky vztahující se k činnosti Rady

Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

Stálá komise pro sdělovací prostředky

1996

1. volební období

USNESENÍ

č. 2/1996

ze dne 31. ledna 1996

Komise pro sdělovací prostředky

1) byla Informována, že generální ředitel Českého rozhlasu neakceptoval usnesení č. 45 z 11.12.1995 Rady Českého rozhlasu v záležitosti odvolání ředitele studia Hradec Králové pana Petra Haše.

2) žádá Radu Českého rozhlasu, aby v součinnosti s generálním ředitelem Českého rozhlasu a řediteli regionálních studií Českého rozhlasu předložila do příští schůze komise vlastní představu o postavení a charakteru regionálních rozhlasových studií.

3) žádá Radu České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání, aby během měsíce února 1996 monitorovala vysílání všech regionálních studií Českého rozhlasu, a to především vzhledem k dodržování zákona č. 484/91 Sb. o Českém rozhlasu a aby předložila tuto zprávu komisi na nejbližší schůzi v březnu 1996.







Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

Stálá komise pro sdělovací prostředky

1996

1. volební období

USNESENÍ

č. 3/1996

ze dne 7. března 1996

Stálá komise pro sdělovací prostředky

žádá Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, aby pokračovala v porovnávání právního řádu České republiky s právními normami Evropské unie a obrátila se v této věci na Úřad pro legislativu.

žádá Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, aby zmapovala okruh problémů, o nichž se domnívá, že by měly být změněny. (Optimalizace vztahu zákona o vysílání a správního řádu - revize vyloučených ustanovení správního řádu, formulace speciálních procesních norem).



Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

Stálá komise pro sdělovací prostředky

1996

1. volební období

USNESENÍ

č. 4/1996

ze dne 7. března 1996

Stálá komise pro sdělovací prostředky

konstatuje, že je třeba provést revizi vztahu zák. 468/1991 Sb., a zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy (vzhledem k rozdílnosti definice reklamy a rozhodovacího procesu)



Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

Stálá komise pro sdělovací prostředky

1996

1. volební období

USNESENÍ

č. 6/1996

ze dne 7. března 1996

Stálá komise pro sdělovací prostředky

žádá Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, aby se pokusila s Ministerstvem pro hospodářskou soutěž najít definici lokálního vysílání a malého kabelového rozvodu.

doporučuje, aby Rada pro rozhlasové a televizní vysílání v rámci nejbližší právní úpravy spolupracovala na řešení problematiky přidělování licencí obcím pro rozhlasové a televizní vysílání.



Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

Stálá komise pro sdělovací prostředky

1996

1. volební období

USNESENÍ

č. 7/1996

ze dne 7. března 1996

Stálá komise pro sdělovací prostředky

doporučuje řešit problematiku u tzv. zkušebního provozu a dočasných licencí vydávaných na krátké časové období a možnost prodloužení licence bez licenčního řízení přímo ze zákona a možnost ucházení se o licence pro subjekt obce při nejbližší novele zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání.

žádá Radu ČR pro rozhlasové a televizní vysílání, aby v průběhu kalendářního roku 1996 monitorovala vysílání regionálních studií Českého rozhlasu.


Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

Stálá komise pro sdělovací prostředky

1996

1. volební období

USNESENÍ

č. 8/1996

ze dne 7. března 1996

Stálá komise pro sdělovací prostředky

žádá Radu ČR pro rozhlasové a televizní vysílání, aby nejpozději do 31. března 1996 iniciovala jednání mezi Českou televizí, televizí NOVA a televizí PREMIÉRA, které by vedlo k dohodě o optimalizaci využívání televizních kmitočtů v České republice těmito subjekty, aniž by byly poškozeny zájmy veřejnoprávního subjektu České televize, ale které by též vedlo k podpoře konkurenčního prostředí v rámci soukromých televizních stanic.

Tím však nemohou být jednostranně měněna správní rozhodnutí o přidělení kmitočtů těmto subjektům.

V případě neúspěchu tohoto jednání Komise doporučuje, aby RRTV o této problematice urychleně rozhodla.

žádá Radu ČR pro rozhlasové a televizní vysílání, aby nejpozději do 10. dubna 1996 informovala o naplnění tohoto usnesení.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP