K položkám 93 a 94 (dosud položka 84)
Nemění se zpoplatňované úkony.
Doplňuje se osvobození od poplatku za dovoz vzorků
pro výzkumné účely. Vypouští
se ze zpoplatňovaných úkonů v této
položce úkon pod písmenem d), neboť není
upraveno řízení zvláštním
zákonem, ale pouze dohodou mezi Českou republikou
a Spolkovou republikou Německo. Dohoda není publikována
ve Sbírce zákonů.
K položce 95 (dosud položka 67)
Nemění se úkon ani sazba.
K položkám 96 a 97
Navrhují se nové zpoplatňované úkony,
které jsou obsaženy v návrhu atomového
zákona. Vládní návrh je projednáván
v Parlamentu. Sazby poplatků jsou navrhovány tak,
aby odpovídaly obdobným sazbám poplatků
za úkony související s nakládáním
s nebezpečnými věcmi obsažené
v návrhu sazebníku poplatků.
K položce 98 (dosud položka 85)
Nenavrhuje se změna úkonu ani sazby poplatku.
K položce 99 (dosud položka 86)
Ruší se zpoplatnění pohraniční propustky, která již není dokladem k přestupu státní hranice.
Ruší se zmocnění ke zvýšení
poplatku do výše čtyřnásobku
z důvodu ztráty, zničení nebo poškození
cestovního dokladu. Zmocnění ke snížení
poplatku za vydání cestovního dokladu, jehož
doba platnosti byla omezena, se zařazuje do přechodných
ustanovení (článek II bod 3 návrhu).
K položce 100 (dosud položka 87)
Navrhují se nové zpoplatňované úkony
"změny v Průkazu povolení" a "povolení
k pobytu cizincům mladším 15 let nebo zbavených
svéprávnosti". Reaguje se na zvyšující
se počet žádostí o pobyt cizinců
na území České republiky. Zrušuje
se zmocnění pro správní orgán
zvýšit poplatek za neplnění povinností
poplatníkem.
K položce 101 (dosud položka 88)
Nedochází ke změně úkonů
ani sazeb poplatku. Ruší se zmocnění
ke zvýšení poplatku a osvobození se
sjednocuje s postupem českého zastupitelského
úřadu (položka 128 návrhu).
K položce 102
Navrhuje se zařadit do sazebníku nový úkon"Registrace
námořnické knížky", která
má pro svého držitele charakter cestovního
dokladu. Sazba poplatku se navrhuje ve výši 50 Kč.
K položce 103 (dosud položka 89)
Úkony zpoplatňované podle této položky
se nemění. Doplňuje se osvobození,
protože vláda České republiky rozhodla
o vydání nemovitého majetku církevním
právnickým osobám a některým
spolkům. V doplněném osvobození se
navrhuje osvobodit tyto subjekty od poplatku za úkony podle
položek 103 a 104 návrhu, pokud jde o nemovitosti,
o kterých bylo vládou rozhodnuto.
K položce 104 (dosud položka 90)
Navrhuje se zpoplatňovat návrh na zahájení
řízení o povolení vkladu do katastru
nemovitostí, což bude v praxi nejjednodušší
postup. Dosavadní zpoplatnění vkladu činilo
výkladové problémy v případech
spoluvlastnictví podílového i bezpodílového
apod.
přesouvá se osvobození pro návrhy
na vklady práva při převodu bytů,
garáží a ateliérů (zákon
č. 72/1994 Sb.) z ustanovení § 9 zákona.
Osvobození se rozšiřuje i na stavební
parcely.
Doplňuje se zmocnění, kterým se omezuje
výše poplatků za podávané návrhy
na změnu vlastnického vztahu k nemovitostem (popř.
zřízení věcného břemene)
v důsledku výstavby veřejně prospěšné
stavby. Někdy se změna vlastnického vztahu
týká i jen několika metrů pozemku.
Doplňuje se i nově vysvětlující
poznámka, co se rozumí zpoplatňovaným
návrhem.
K položkám 105 a 106 (dosud položky 91 a 92)
Nemění se zpoplatňované úkony
ani sazby poplatků.
K položce 107 (dosud položka 93)
Ruší se úkony zpoplatňované podle
písmen a) a b) v návaznosti na právní
úpravu celního zákona.
K položce 108 (dosud položka 94)
Dosavadní úkon se ruší a v návaznosti
na celní zákon se navrhuje zpoplatňovaný
úkon nově. Sazbu poplatku se navrhuje stanovit ve
stejné výši jako za rozhodnutí o sazebním
zařazení zboží, tj. 350 Kč.
K položce 109 (dosud položka 95)
Zpoplatňovaný úkon svým obsahem se
nemění. Upravuje se pojem "závazné
informace" na "rozhodnutí" ve smyslu celního
zákona.
K položkám 110 až 127 (dosud položky
96 až 113)
V položce 110 (dosud položka 96) se nemění
zpoplatňovaný úkon ani sazba poplatku. Zpřesňuje
se pojem stránky obdobně jako v položce 3 sazebníku
a navrhuje se o 50% snížit poplatek za fotokopie.
V položce 111 (dosud položka 97) se navrhuje nový
zpoplatňovaný úkon "žádost
o každé prodloužení lhůty"
poté, co již jedno prodloužení lhůty
v řízení před Úřadem
průmyslového vlastnictví bylo kladně
vyřízeno. Sazba poplatku se navrhuje ve výši
500 Kč. Za první prodloužení lhůty
je stanoven poplatek ve výši 200 Kč.
Za rozklad do rozhodnutí Úřadu průmyslového
vlastnictví se navrhuje sazbu poplatku přiměřeně
zvýšit o částku 500 Kč.
V položce 112(dosud 98) se ruší v návaznosti
na právní úpravu v oblasti vynálezů
zpoplatňovaný úkon pod písmenem b)
této položky "žádost o utajení
nebo odtajnění vynálezu" včetně
poznámky k této položce. Jiné změny
nejsou navrženy.
V položkách 113 až 118 (dosud položky 99
až 104) se nenavrhují změny.
V položkách 119, 120 a 122 (dosud položky 105,
106 a 108), tj. v oblasti řízení o průmyslových
vzorech, je navrhováno zvýšení sazby
poplatku "za podání hromadné přihlášky
průmyslového vzoru původcem", pokud
přihláška obsahuje více vyřešení
vnější úpravy výrobků,
a to z dosavadních 50 Kč na 200 Kč. V případě,
že přihlašovatelem není původce,
se navrhuje zvýšení sazby poplatku z dosavadních
100 Kč na 400 Kč.
Za návrh na výmaz průmyslového vzoru
z rejstříku se navrhuje zvýšení
dosavadní sazby poplatku z 500 Kč na 1000 Kč.
Dále se navrhuje nový zpoplatňovaný
úkon "žádost o odklad oznámení
o zápisu průmyslového vzoru do rejstříku"
se sazbou poplatku 500 Kč.
Zvýšení sazeb poplatků v této oblasti je odůvodněno jednak zvyšujícím se počtem vyřizovaných žádostí u Úřadu průmyslového vlastnictví a tím, že do výše poplatku nebyly od roku 1994 promítnuty zvyšující se náklady na jejich provedení.
Sazby poplatků za navrhované úkony jsou stanoveny tak, aby odpovídaly sazbám již uplatňovaným za řízení prováděná Úřadem průmyslového vlastnictví.
V položce 121 (dosud položka 107) se nenavrhuje změna.
V položce 123 (dosud položka 109), v oblasti ochranných známek a označení původu, se navrhují nové úkony "námitky proti zápisu zveřejněného označení do rejstříku" se sazbou poplatku 1000 Kč (sazba je navržena obdobně jako za rozklad do rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví) a "žádost o zápis změny ve složení členů či společníků sdružení podnikatelů do rejstříku" se sazbou 1000 Kč.
V řízení o ochranných známkách se navrhuje zvýšení stávajících sazeb poplatků zejména "za podání přihlášky" individuální o 1000 Kč a kolektivní o 6500 Kč.
Obdobně se navrhuje zvýšení poplatků za žádost o obnovu zápisu ochranné známky. Navrhované zvýšení je odůvodněné nárůstem příslušné agendy u Úřadu průmyslového vlastnictví a v důsledku toho nárůstem výdajů na výkon státní správy.
Návrh na zvýšení poplatku za "žádosti o mezinárodní zápis ochranné známky nebo jeho obnovu" je odůvodněn náklady na řízení v zahraničí.
Výše uvedené je důvodem i pro zvýšení sazby poplatku o 1000 Kč za "žádost o mezinárodní zápis označení původu", zvýšení sazby poplatku za "přihlášku označení původu" o 2000 Kč a zvýšení sazby poplatku za "zápis dalšího uživatele označení původu" o 1000 Kč.
Zrušuje se úkon "prohlášení
ochranné známky za proslulou" (dosud položka
109).
K položkám 128 až 131
Do návrhu se zařazují nové zpoplatňované úkony. Dosud byly upraveny platby jako paušální úhrada nákladů podle ustanovení § 8 vyhlášky č. 43/1987 Sb., o registraci hromadně vyráběných léčivých přípravků a úhradě nákladů s tím spojených. Tato vyhláška je prováděcím předpisem k zákonu č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů. Zavedení těchto nových zpoplatňovaných úkonů a stanovené sazby poplatku, jak jsou navrhovány, odpovídají vládnímu návrhu zákona o léčivech a znamenají i harmonizaci této oblasti na praxi států Evropské unie.
Poplatek za registraci je navrhován jako průměr
částečných nákladů státní
správy za řízení registrační
a poregistrační bez rozdílu, zda přípravky
obsahují nové účinné látky
nebo se u přípravku odkazuje již na posouzené
skutečnosti, tzn generické přípravky.
Při prodloužení registrace se orgán
státní správy musí soustředit
na nově získané údaje o bezpečnosti
přípravku a na zkušenosti z jeho klinického
používání. Navrhovaná výše
poplatku zahrnuje částečné náklady
státní správy vynakládané na
posouzení přípravku a na poregistrační
sledování přípravku na další
pětileté období. Tyto náklady jsou
v současné době v plné výši
hrazeny ze státního rozpočtu.
Změna rozhodnutí o registraci vyžaduje posouzení
a odbornou expertízu (např. změna složení,
indikace nebo dávkování léčiva)
a proto navrhovaná sazba poplatku zahrnuje částečně
náklady spojené s touto činností.
Za pouhé administrativní změny je navrhováno
zmocnění pro správní orgán
ke snížení poplatku.
Registrace přípravku homeopatického nebo přípravku uvedeného v lékopisu je méně náročná, neboť se hodnotí především farmaceutická dokumentace. Tomu také odpovídá navrhovaná sazba správního poplatku.
Za povolení k výrobě léčiv
je navrhována sazba poplatku tak, aby tuzemští
malí výrobci léčiv se mohli rozvíjet.
Ve srovnání se státy Evropské unie
je navrhovaná výše poplatku výrazně
nižší. Např. ve Velké Británii
činí platba za povolení výroby léčiv
cca 100 tisíc Kč.
K položce 132 (dosud položka 114)
Při udělování a prodloužení
víza českým zastupitelským úřadem
se navrhuje jednotná konstrukce osvobození tak,
aby odpovídalo stejným úkonům prováděným
orgány státní správy na území
České republiky (viz položka 101 návrhu).
K položkám 133 až 138 (dosud položky
115 až 120)
Nenavrhují se změny.
K položce 139 (dosud položka 121)
Doplňují se vysvětlující poznámky pod bodem 2 a 3.
Český zastupitelský úřad zvláštním
razítkem ověřuje podpis osoby na listině;
jde o uznání vlastního podpisu. Pro úplnost
se uvádí, že jde o úkon zpoplatňovaný
stejně jako ověření podpisu.
Poznámka pod bodem 3 vysvětluje, že ověření
listiny (apostila) se zpoplatňuje podle písmene
c) této položky (viz odůvodnění
k položce 5 návrhu).
K položce 140 (dosud položka 122)
Upřesňuje se, co se rozumí stránkou
v poznámce bod 1 k položce a doplňuje se poznámka
obdobně jako v položce 3, že za fotokopii se
vybere 50% poplatku podle písmene a) této položky.
K položkám 141 a 142 (dosud položky 123 a
124)
Nenavrhují se změny.
K položce 143 (dosud položka 125)
Navrhuje se stanovit sazbu poplatku ve výši stejné
jako v položce 10, tj. na území České
republiky.
K položce 144 (dosud položka 126)
Doplňuje se poznámka o snížení
poplatku o 50 %, jde-li o kopie pořízené
na kopírovacích strojích.
K položkám 145 až 150 (dosud položky
127 až 132)
V položce 145 se navrhuje změna sazby na stejnou výši jako za stejný úkon na území České republiky (viz položka 12 sazebníku). Zmocnění ke zvýšení poplatku u dosavadní položky 128 (položka 146 návrhu) se ruší.
Další změny se nenavrhují.
Dosavadní položka 133 se ruší v návaznosti
na zákon č. 139/1996 Sb., kterým se mimo
jiné ruší propouštění ze
státního svazku.
K položce 151 (dosud položka 134)
Navrhuje se úprava zpoplatňovaného úkonu
tak, aby odpovídal zákonu č. 288/1995 Sb.(viz
položka 31 sazebníku).
K položkám 152 a 154 (dosud položky 135 a
137)
Nenavrhují se změny.
K položce 153 (dosud položka 136)
Doplňuje se zpoplatňovaný úkon "žádost
o vystavení výpisu z evidence Rejstříku
trestů". Poplatek se vybere od osoby s pobytem mimo
území České republiky.
K čl. II
Bod 1 stanoví splatnost poplatku a použití
právní úpravy v přechodném
období obecně. Ustanovení pod bodem 2 (viz
důvodová zpráva k položce 99).
K čl. III
Navrhuje se zrušit osvobození od správních
a soudních poplatků, které je obsaženo
v § 11 odst. 2 zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně, ve znění
pozdějších předpisů. Toto ustanovení
je zcela neslučitelné s platným právním
řádem. Aplikací tohoto ustanovení
by byla Všeobecná zdravotní pojišťovna
zvýhodněna nejen před jinými zdravotními
pojišťovnami, ale i před všemi ostatními
subjekty správního a soudního řízení.
K čl.IV
Účinnost zákona se navrhuje v návaznosti
na lhůty pro projednání vládních
návrhů zákona Parlamentem České
republiky.
(standardní písmo - platná ustanovení zákona beze změn a doplnění
kurzíva - ustanovení zákona, ve kterých
jsou navrženy změny a doplnění
tučné písmo - nové navrhované
znění ustanovení zákona )
o správních poplatcích
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon upravuje správní poplatky (dále
jen "poplatky") vyměřované a vybírané
orgány státní správy České
republiky, obcemi při výkonu přenesené
působnosti, [1) Např. § 21 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení), ve znění pozdějších
předpisů, § 15 zákona ČNR č.
97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění zákona
ČNR č. 343/1992 Sb., § 33 zákona č.
61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby.]
popřípadě právnickými
osobami, pokud vykonávají státní správu
na základě přenesené působnosti
podle zvláštních předpisů,
[1) Např. § 21 zákona ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších předpisů,
§ 15 zákona ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví,
ve znění zákona ČNR č. 343/1992
Sb., § 33 zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji
rostlinné výroby.]
Rejstříkem trestů a státními
archivy (dále jen "správní orgán").
Předmětem poplatků jsou úkony spojené
s činností správních orgánů
(dále jen "úkon"), které jsou vymezeny
v sazebníku správních poplatků (dále
jen "sazebník"). Sazebník je uveden v
příloze k tomuto zákonu.
(1) Poplatníkem je fyzická nebo právnická
osoba, která dala podnět k úkonu správnímu
orgánu, nebo osoba, v jejímž zájmu nebo
věci byl úkon proveden.
(2) Vznikneli více poplatníkům za týž
úkon povinnost zaplatit poplatek, zaplatí jej společně
a nerozdílně.
Sazby poplatků jsou stanoveny pevnou částkou
nebo procentem ze základu poplatku (dále jen "procentní
poplatek"). Jednotlivé sazby poplatků jsou
uvedeny v sazebníku.
(1) Základem procentního poplatku je cena předmětu
úkonu podle cenových předpisů. [2)
Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách]
Nelzeli cenu takto zjistit, je základem procentního
poplatku cena obvyklá v místě a čase
provedení úkonu.
(2) Jdeli o procentní poplatek, je poplatník
povinen uvést cenu předmětu úkonu.
Neučiníli tak nebo uvedeli cenu zřejmě
nízkou, zjistí cenu předmětu úkonu
správní orgán na náklady poplatníka.
(3) Základ procentního poplatku se zaokrouhluje
na celé desítky Kč nahoru. Procentní
poplatek se zaokrouhluje na celé Kč nahoru.
(1) Poplatky stanovené v sazebníku pevnou částkou
se platí bez vyměření a jsou splatné
před provedením úkonu uvedeného v
jednotlivých položkách sazebníku, s
výjimkou uvedenou v poznámkách k položkám
sazebníku. Nezaplatíli poplatník poplatek
v této době, vyzve ho správní orgán,
aby tak učinil do 15 dnů od doručení
výzvy, s výjimkou poplatků podle položek
80 a 100 sazebníku.
(1) Poplatky stanovené v sazebníku pevnou částkou
se platí bez vyměření a jsou splatné
před provedením úkonu uvedeného v
jednotlivých položkách sazebníku, není-li
stanoveno jinak v poznámkách k jednotlivým
položkám sazebníku. Nezaplatí-li poplatník
poplatek v této době, vyzve ho správní
orgán, aby tak učinil do 15 dnů ode dne,
který následuje po doručení výzvy.
Současně ho poučí, že nebude-li
výzvě vyhověno, zahájené řízení
se zastaví. Proti výzvě k zaplacení
poplatku lze podat odvolání ve lhůtě
15 dnů ode dne, který následuje po doručení
výzvy.
(2) Procentní poplatky se vyměřují
a jsou splatné do 15 dnů od doručení
výměru.
(3) Správní orgán vydá výsledek
provedeného úkonu až poté, co poplatník
prokáže, že poplatek zaplatil. Nezaplatíli
poplatník poplatek ve lhůtě uvedené
v odstavcích 1 a 2, správní orgán
úkon neprovede nebo zahájené řízení
zastaví s výjimkou případů,
kdy poplatník zaplatí poplatek po uvedené
lhůtě a správní orgán zaplacení
poplatku uzná, a s výjimkou poplatků za úkony
podle položek 23 písm. b) a d) a 66 písm. j)
sazebníku.
(3) Správní orgán vydá výsledek
provedeného úkonu až poté, co poplatník
prokáže, že poplatek zaplatil, není-li
v poznámkách k jednotlivým položkám
sazebníku stanoveno jinak. Nezaplatí-li poplatník
poplatek ve lhůtě uvedené v odstavcích
1 a 2, správní orgán úkon neprovede
nebo zastaví zahájené řízení,
pokud to nevylučují zvláštní
předpisy, podle nichž správní orgán
provádí úkon podléhající
poplatku. Zaplatí-li poplatník poplatek po lhůtě
uvedené v odstavcích 1 a 2, správní
orgán uzná zaplacení poplatku a postupuje
v řízení tak, jako by byl poplatek zaplacen
včas, pokud v mezidobí nebylo pravomocně
rozhodnuto o zastavení řízení.
(4) Lhůty pro vydání rozhodnutí stanovené
zvláštními předpisy neběží
v období od zaslání výzvy nebo platebního
výměru k zaplacení poplatku až do prokázání
jeho zaplacení.
(5) Jeli předmětem úkonu u českého
zastupitelského úřadu peněžní
částka, kterou má tento úřad
u sebe, může vybrat správní poplatek
srážkou z této částky.
(1) Správní orgány vyměřují
a vybírají poplatky v české měně
a poplatníci platí poplatky v této měně
s výjimkami uvedenými v odstavcích 2 a 4.
(2) České zastupitelské úřady
vyměřují a vybírají poplatky,
které jsou stanoveny procentem, v té cizí
měně, ve které je vyjádřen
základ poplatku. Poplatky stanovené pevnou částkou
vybírají v měně státu, v němž
mají své sídlo, a to po provedeném
přepočtu české měny na cizí
měnu podle odstavce 3. Český zastupitelský
úřad může přijmout placení
poplatku i v měně jiného státu, než
ve kterém má své sídlo. Tato měna
však musí být znamenána v kurzovním
lístku České národní banky.
(2) České zastupitelské úřady
vyměřují a vybírají poplatky,
které jsou stanoveny procentem, v té cizí
měně, ve které je vyjádřen
základ poplatku. Poplatky stanovené pevnou částkou
vybírají v měně státu, v němž
mají své sídlo, a to po provedeném
přepočtu české měny na cizí
měnu podle odstavce 3. Český zastupitelský
úřad může přijmout placení
poplatku i v měně jiného státu, je-li
Českou národní bankou vyhlašován
její směnný kurs devizového trhu.
Český zastupitelský úřad přijme
vždy placení poplatku v české měně.
(3) Přepočet české měny
na cizí měnu a naopak provádí český
zastupitelský úřad podle příslušného
kurzu platného pro nákup valut, který je
uveden v kurzovním lístku České národní
banky vydaném k prvnímu dni měsíce,
v němž je poplatek vyměřen nebo oznámen.
Pro přepočet měn, které nejsou uvedeny
v kurzovním lístku České národní
banky, se použije kurz USD k místní měně
vyhlášený ústřední nebo
jí na roveň postavenou bankou státu, v němž
má zastupitelský úřad sídlo.
(4) Správní orgány na českém
hraničním přechodu vyměřují
a vybírají poplatky v české měně;
zcela výjimečně může devizový
cizozemec zaplatit poplatek v cizí měně,
nemáli k dispozici českou měnu.
(5) Přepočet cizí měny na českou
měnu se provádí na českém hraničním
přechodu podle kurzu platného pro nákup valut,
který je uveden v kurzovním lístku České
národní banky platném v den vyměření
poplatku. Pokud v době přechodu hranic nebude platný
kurzovní lístek k dispozici, je možno použít
kurz platný v nejbližším předchozím
dni. Rozdíl mezi částkou placenou ve valutách
a sazbou poplatku se vrátí v české
měně.
(3) Přepočet české měny
na cizí měnu a naopak provádí český
zastupitelský úřad podle směnného
kursu devizového trhu vyhlášeného Českou
národní bankou k prvnímu dni měsíce,
v němž je poplatek vyměřován
nebo oznamován. Pro přepočet měn,
jejichž směnný kurs devizového trhu
Česká národní banka nevyhlašuje,
se použije kurs USD k místní měně
vyhlášený zahraniční bankou státu,
v němž má zastupitelský úřad
sídlo, k prvnímu dni měsíce, v němž
je poplatek vyměřován nebo oznamován.
(4) Správní orgány na českém
hraničním přechodu vyměřují
a vybírají poplatky v české měně.
Poplatek může být zaplacen i v cizí
měně, kterou tuzemské banky vykupují.
(5) Přepočet cizí měny na českou
měnu se provádí na českém hraničním
přechodu podle směnného kursu devizového
trhu vyhlášeného Českou národní
bankou v pátek předchozího týdne,
po celý následující kalendářní
týden. Rozdíl mezi částkou placenou
v cizí měně a sazbou poplatku může
být vrácen v české měně.
(6) Poplatky přepočítané na cizí
měnu se zaokrouhlují na celé měnové
jednotky dolů při částkách
do 0,50 Kč a nahoru při částkách
od 0,50 Kč včetně.
(7) Poplatky vyměřované a vybírané
správními orgány, s výjimkou okresních
úřadů, obcí, českých
zastupitelských úřadů a na českých
hraničních přechodech, lze platit kolkovými
známkami, jestliže poplatek nepřevyšuje
5000 Kč. U českých zastupitelských
úřadů se poplatky platí na účty
těchto úřadů v zahraničí.
O způsobu placení poplatků u okresních
úřadů a obcí rozhodují tyto
orgány. V ostatních případech se poplatky
platí na zvláštní účet.
Zvláštní účet státního
rozpočtu zřizuje u České národní
banky pro příslušný správní
orgán Ministerstvo financí.
(1) Správní orgán, který poplatek
vybral, jej vrátí:
a) v plné výši, nedošloli vůbec k provedení úkonu bez viny poplatníka anebo poplatek byl zaplacen, aniž byl k tomu poplatník povinen anebo, bylli poplatek na žádost prominut;
b) v částce, o kterou poplatník zaplatil
na poplatek více, než byl povinen nebo o kterou byl
poplatek na žádost snížen nebo prominut.
(2) Neprovedeli správní orgán úkon
vinou poplatníka nebo správní orgán
zastaví řízení anebo neuzná
zaplacení poplatku po lhůtě uvedené
v § 6, rozhodne k žádosti poplatníka o
částečném vrácení poplatku.
Vrátit lze nejvýše 50 % ze zaplaceného
poplatku.
(3) Rozhodnutí o vrácení poplatku vykonává
správní orgán, který poplatek vyměřil
a vybral, ze zvláštního účtu,
na který byl poplatek zaplacen. Rozhodnutí správního
orgánu o vrácení poplatků zaplacených
kolkovou známkou provede Finanční úřad
pro Prahu 1.
(4) Poplatek podle odstavce 2 se nevrátí, nepřevyšujeli
50 Kč.
(3) Rozhodnutí o vrácení poplatku vykonává správní orgán, který poplatek vyměřil a vybral. Poplatek vrací správní orgán z účtu, na který byl poplatek zaplacen. Ze zvláštního účtu podle § 7 odst. 7 vrací správní orgán i poplatky, které byly zaplaceny kolkovou známkou. Není-li zvláštní účet zřízen, vykonává rozhodnutí správního orgánu o vrácení poplatku zaplaceného kolkovou známkou finanční úřad příslušný podle sídla správního orgánu.
(4) Správní orgán nerozhodne o částečném
vrácení poplatku podle odstavce 2, nepřevyšuje-li
sazba poplatku 50 Kč.
(5) Vracení poplatků podle odstavců 1 a 2
může být stanoveno odchylně v sazebníku
poplatků.
(6) Záporné vyřízení žádosti
nebo jiného podání není důvodem
pro vrácení poplatku.
(6) Nevyhovění žádosti, návrhu,
přihlášce, podnětu, oznámení
nebo jejich zpětvzetí není důvodem
pro vrácení poplatku, je-li poplatek splatný
již při podání (§ 6 odst. 1).
(1) Od poplatků jsou osvobozeny
a) státní orgány a státní fondy,
b) diplomatická zastupitelství cizích států a delegovaní diplomatičtí zástupci, konzulové z povolání a další osoby, jsouli státními příslušníky cizích států, požívající podle mezinárodního práva [3) Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 157/1964 Sb., o Vídeňské úmluvě o diplomatických stycích. Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o konzulárních stycích] výsady a imunity, jeli zaručena vzájemnost a nejdeli o úkony prováděné v osobním zájmu nebo k osobnímu prospěchu těchto osob,
c) obce, jdeli o úkony prováděné obcemi.
c) obce, jde-li o úkony prováděné
orgány obcí nebo o úkony týkající
se výkonu státní správy, který
je na ně přenesen.
(2) Od poplatků jsou osvobozeny úkony
a) související s prováděním právních předpisů o sociálním zabezpečení, o důchodovém pojištění, o státní sociální podpoře, o nemocenském pojištění, o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a ve věcech sociální péče,
a) související s prováděním právních předpisů o sociálním zabezpečení, o důchodovém pojištění, o státní sociální podpoře, o sociálním příspěvku k vyrovnání zvýšení cen tepelné energie, o nemocenském pojištění, o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a ve věcech sociální péče,
b) prováděné v důsledku změny nebo opravy názvu obce (města), ulice, popřípadě rodného čísla a obdobných změn, které jsou důsledkem rozhodnutí z úřední moci,
c) pro účely dědického řízení prováděného notářem soudním komisařem,
d) spojené s převodem bytu, garáže a ateliéru podle zvláštních předpisů, [3a) § 24 odst. 1 a 2 zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů).]
e) o nichž tak stanoví mezinárodní smlouvy a ujednání, kterými je Česká republika vázána, nebo zvláštní předpisy. [4) Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákona č. 458/1990 Sb. Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 93/1992 Sb. Zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech.]
d) o nichž tak stanoví mezinárodní
smlouvy a ujednání, kterými je Česká
republika vázána, nebo zvláštní
předpisy. [4) Zákon
č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd, ve znění
zákona č. 458/1990 Sb. Zákon č. 87/1991
Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Zákon
č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění zákona č. 93/1992
Sb. Zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě
majetkových vztahů a vypořádání
majetkových nároků v družstvech.]
(3) Na výsledku úkonu, který je osvobozen
od správního poplatku podle odstavce 2, vyznačí
správní orgán účel, k němuž
byl úkon proveden.
(4) Od poplatků jsou osvobozeny i další
fyzické nebo právnické osoby, popřípadě
úkony v rozsahu stanoveném v sazebníku.
(4) Od poplatků jsou osvobozeny i další
fyzické nebo právnické osoby, popřípadě
úkony, a to v rozsahu stanoveném v sazebníku.
(5) V rozsahu uvedeném v jednotlivých položkách
sazebníku správní orgán sníží
nebo zvýší poplatek nebo upustí od jeho
vybrání.
(5) V rozsahu uvedeném v jednotlivých položkách
sazebníku správní orgán poplatek sníží
nebo upustí od jeho vybrání.
Při řízení ve věcech poplatků
se postupuje podle zvláštního předpisu,
[5) Zákon ČNR č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků.] pokud
není tímto zákonem stanoveno jinak.
(1) Příslušné územní finanční
orgány kontrolují [5a)
§ 20 odst. 2 zákona ČNR č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová
pravidla republiky), ve znění zákona ČNR
č. 10/1993 Sb..] u správních
orgánů, zda poplatky jsou vybírány,
vyměřovány, placeny, popřípadě
vraceny, včas a ve výši odpovídající
tomuto zákonu. Místní příslušnost
územních finančních orgánů
se řídí sídlem správního
orgánu.
(2) Zjistíli územní finanční
orgán nesprávný postup, upozorní písemně
správní orgán na nedostatky, na povinnost
vymáhat nedoplatky [5b)
§ 73 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, ve znění zákona
ČNR č. 10/1993 Sb.] a stanoví lhůtu
ke zjednání nápravy.
(3) Byloli právo vymáhat nedoplatek promlčeno,
[5c) § 70 zákona ČNR č.
337/1992 Sb., ve znění zákona ČNR
č. 35/1993 Sb.] uloží
územní finanční orgán správnímu
orgánu rozhodnutím podle zvláštního
předpisu [5d) Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád).] zaplatit nedoplatek
místo poplatníka do státního rozpočtu
ze svých rozpočtových prostředků.
Poplatky za úkony, kde řízení bylo
zahájeno z podnětu poplatníka před
účinností tohoto zákona se vybírají
podle dosavadních předpisů, i když se
stanou splatnými po nabytí účinnosti
tohoto zákona.
Ministerstvo financí České republiky může
obecně závazným právním předpisem
přiznat úplné nebo částečné
osvobození od poplatků skupinám osob nebo
stanovit věcné osvobození pro určité
úkony.
Zrušují se:
1. S působností pro Českou republiku zákon
č. 105/1951 Sb., o správních poplatcích,
ve znění zákonného opatření
předsednictva Národního shromáždění
č. 138/1960 Sb.
2. S působností pro Českou republiku vyhláška
federálního ministerstva financí, ministerstva
financí České republiky a ministerstva financí
Slovenské republiky č. 570/1990 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších
předpisů.
3. Opatření ministerstva financí České
republiky ze dne 10. května 1991 o pověření
Magistrátního úřadu hlavního
města Prahy k poskytování úlev u správních
poplatků (vyhlášeno v částce
47/1991 Sb.).
Zákon České národní rady č.
10/1993 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1993,
zákon č. 72/1994 Sb. nabyl účinnosti
dnem 1. května 1994, zákon č. 85/1994 Sb.
nabyl účinnosti dnem 1. června 1994, zákon
č. 273/1994 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna
1995, zákon č. 36/1995 Sb. nabyl účinnosti
dnem 1. dubna 1995, zákon č. 118/1995 Sb. nabyl
účinnosti dnem 1. října 1995, zákon
č. 160/1995 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna
1996 a zákon č. 301/1995 Sb. nabyl účinnosti
dnem 1. ledna 1996.
1. Čl. VII zákona č. 85/1994 Sb. zní:
1. Poplatky splatné před účinností
tohoto zákona se vybírají podle dosavadních
předpisů, s výjimkou uvedenou v bodu 2.
2. Poplatek za prvních pět let udržování
patentu se platí ve výši stanovené sazebníkem
platným v době rozhodnutí o udělení
patentu. Rozhodnutí o udělení patentu obsahuje
i platební výměr na poplatek. Poplatky za
udržování patentu pro další období
se platí bez vyměření ve výši
stanovené sazebníkem platným v době
placení poplatku. Pokud poplatník zaplatil poplatek
předem na dobu, kdy začátek lhůty
k zaplacení poplatku začíná běžet
až za platnosti nového sazebníku, musí
poplatek platit ve výši stanovené tímto
sazebníkem. Případný nedoplatek bude
doměřen a přeplatek vrácen poplatníkovi.
Platíli poplatník poplatek v další
lhůtě šesti měsíců podle
bodu 3 poznámky k položce 100 sazebníku, použije
sazebníku platného v době splatnosti poplatku
v předchozí (prošlé) lhůtě
splatnosti.
2. Čl. II zákona č. 273/1994 Sb. zní:
Přechodná, zmocňovací a závěrečná
ustanovení
(1) Správní orgán postupuje podle položek
32 až 35 a 134 sazebníku zákona č. 85/1994
Sb. až do nabytí účinnosti zákona
o střelných zbraních a střelivu a
zákona o provozování soukromých bezpečnostních
služeb a obdobných činností.
3. Poplatky splatné před účinností
tohoto zákona se vybírají podle dosavadních
předpisů.