K položkám 93 a 94 (dosud položka 84)

Nemění se zpoplatňované úkony. Doplňuje se osvobození od poplatku za dovoz vzorků pro výzkumné účely. Vypouští se ze zpoplatňovaných úkonů v této položce úkon pod písmenem d), neboť není upraveno řízení zvláštním zákonem, ale pouze dohodou mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo. Dohoda není publikována ve Sbírce zákonů.

K položce 95 (dosud položka 67)

Nemění se úkon ani sazba.

K položkám 96 a 97

Navrhují se nové zpoplatňované úkony, které jsou obsaženy v návrhu atomového zákona. Vládní návrh je projednáván v Parlamentu. Sazby poplatků jsou navrhovány tak, aby odpovídaly obdobným sazbám poplatků za úkony související s nakládáním s nebezpečnými věcmi obsažené v návrhu sazebníku poplatků.

K položce 98 (dosud položka 85)

Nenavrhuje se změna úkonu ani sazby poplatku.

K položce 99 (dosud položka 86)

Ruší se zpoplatnění pohraniční propustky, která již není dokladem k přestupu státní hranice.

Ruší se zmocnění ke zvýšení poplatku do výše čtyřnásobku z důvodu ztráty, zničení nebo poškození cestovního dokladu. Zmocnění ke snížení poplatku za vydání cestovního dokladu, jehož doba platnosti byla omezena, se zařazuje do přechodných ustanovení (článek II bod 3 návrhu).

K položce 100 (dosud položka 87)

Navrhují se nové zpoplatňované úkony "změny v Průkazu povolení" a "povolení k pobytu cizincům mladším 15 let nebo zbavených svéprávnosti". Reaguje se na zvyšující se počet žádostí o pobyt cizinců na území České republiky. Zrušuje se zmocnění pro správní orgán zvýšit poplatek za neplnění povinností poplatníkem.

K položce 101 (dosud položka 88)

Nedochází ke změně úkonů ani sazeb poplatku. Ruší se zmocnění ke zvýšení poplatku a osvobození se sjednocuje s postupem českého zastupitelského úřadu (položka 128 návrhu).

K položce 102

Navrhuje se zařadit do sazebníku nový úkon"Registrace námořnické knížky", která má pro svého držitele charakter cestovního dokladu. Sazba poplatku se navrhuje ve výši 50 Kč.

K položce 103 (dosud položka 89)

Úkony zpoplatňované podle této položky se nemění. Doplňuje se osvobození, protože vláda České republiky rozhodla o vydání nemovitého majetku církevním právnickým osobám a některým spolkům. V doplněném osvobození se navrhuje osvobodit tyto subjekty od poplatku za úkony podle položek 103 a 104 návrhu, pokud jde o nemovitosti, o kterých bylo vládou rozhodnuto.

K položce 104 (dosud položka 90)

Navrhuje se zpoplatňovat návrh na zahájení řízení o povolení vkladu do katastru nemovitostí, což bude v praxi nejjednodušší postup. Dosavadní zpoplatnění vkladu činilo výkladové problémy v případech spoluvlastnictví podílového i bezpodílového apod.

přesouvá se osvobození pro návrhy na vklady práva při převodu bytů, garáží a ateliérů (zákon č. 72/1994 Sb.) z ustanovení § 9 zákona. Osvobození se rozšiřuje i na stavební parcely.

Doplňuje se zmocnění, kterým se omezuje výše poplatků za podávané návrhy na změnu vlastnického vztahu k nemovitostem (popř. zřízení věcného břemene) v důsledku výstavby veřejně prospěšné stavby. Někdy se změna vlastnického vztahu týká i jen několika metrů pozemku.

Doplňuje se i nově vysvětlující poznámka, co se rozumí zpoplatňovaným návrhem.

K položkám 105 a 106 (dosud položky 91 a 92)

Nemění se zpoplatňované úkony ani sazby poplatků.

K položce 107 (dosud položka 93)

Ruší se úkony zpoplatňované podle písmen a) a b) v návaznosti na právní úpravu celního zákona.

K položce 108 (dosud položka 94)

Dosavadní úkon se ruší a v návaznosti na celní zákon se navrhuje zpoplatňovaný úkon nově. Sazbu poplatku se navrhuje stanovit ve stejné výši jako za rozhodnutí o sazebním zařazení zboží, tj. 350 Kč.

K položce 109 (dosud položka 95)

Zpoplatňovaný úkon svým obsahem se nemění. Upravuje se pojem "závazné informace" na "rozhodnutí" ve smyslu celního zákona.

K položkám 110 až 127 (dosud položky 96 až 113)

V položce 110 (dosud položka 96) se nemění zpoplatňovaný úkon ani sazba poplatku. Zpřesňuje se pojem stránky obdobně jako v položce 3 sazebníku a navrhuje se o 50% snížit poplatek za fotokopie.

V položce 111 (dosud položka 97) se navrhuje nový zpoplatňovaný úkon "žádost o každé prodloužení lhůty" poté, co již jedno prodloužení lhůty v řízení před Úřadem průmyslového vlastnictví bylo kladně vyřízeno. Sazba poplatku se navrhuje ve výši 500 Kč. Za první prodloužení lhůty je stanoven poplatek ve výši 200 Kč.

Za rozklad do rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví se navrhuje sazbu poplatku přiměřeně zvýšit o částku 500 Kč.

V položce 112(dosud 98) se ruší v návaznosti na právní úpravu v oblasti vynálezů zpoplatňovaný úkon pod písmenem b) této položky "žádost o utajení nebo odtajnění vynálezu" včetně poznámky k této položce. Jiné změny nejsou navrženy.

V položkách 113 až 118 (dosud položky 99 až 104) se nenavrhují změny.

V položkách 119, 120 a 122 (dosud položky 105, 106 a 108), tj. v oblasti řízení o průmyslových vzorech, je navrhováno zvýšení sazby poplatku "za podání hromadné přihlášky průmyslového vzoru původcem", pokud přihláška obsahuje více vyřešení vnější úpravy výrobků, a to z dosavadních 50 Kč na 200 Kč. V případě, že přihlašovatelem není původce, se navrhuje zvýšení sazby poplatku z dosavadních 100 Kč na 400 Kč.

Za návrh na výmaz průmyslového vzoru z rejstříku se navrhuje zvýšení dosavadní sazby poplatku z 500 Kč na 1000 Kč.

Dále se navrhuje nový zpoplatňovaný úkon "žádost o odklad oznámení o zápisu průmyslového vzoru do rejstříku" se sazbou poplatku 500 Kč.

Zvýšení sazeb poplatků v této oblasti je odůvodněno jednak zvyšujícím se počtem vyřizovaných žádostí u Úřadu průmyslového vlastnictví a tím, že do výše poplatku nebyly od roku 1994 promítnuty zvyšující se náklady na jejich provedení.

Sazby poplatků za navrhované úkony jsou stanoveny tak, aby odpovídaly sazbám již uplatňovaným za řízení prováděná Úřadem průmyslového vlastnictví.

V položce 121 (dosud položka 107) se nenavrhuje změna.

V položce 123 (dosud položka 109), v oblasti ochranných známek a označení původu, se navrhují nové úkony "námitky proti zápisu zveřejněného označení do rejstříku" se sazbou poplatku 1000 Kč (sazba je navržena obdobně jako za rozklad do rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví) a "žádost o zápis změny ve složení členů či společníků sdružení podnikatelů do rejstříku" se sazbou 1000 Kč.

V řízení o ochranných známkách se navrhuje zvýšení stávajících sazeb poplatků zejména "za podání přihlášky" individuální o 1000 Kč a kolektivní o 6500 Kč.

Obdobně se navrhuje zvýšení poplatků za žádost o obnovu zápisu ochranné známky. Navrhované zvýšení je odůvodněné nárůstem příslušné agendy u Úřadu průmyslového vlastnictví a v důsledku toho nárůstem výdajů na výkon státní správy.

Návrh na zvýšení poplatku za "žádosti o mezinárodní zápis ochranné známky nebo jeho obnovu" je odůvodněn náklady na řízení v zahraničí.

Výše uvedené je důvodem i pro zvýšení sazby poplatku o 1000 Kč za "žádost o mezinárodní zápis označení původu", zvýšení sazby poplatku za "přihlášku označení původu" o 2000 Kč a zvýšení sazby poplatku za "zápis dalšího uživatele označení původu" o 1000 Kč.

Zrušuje se úkon "prohlášení ochranné známky za proslulou" (dosud položka 109).

K položkám 128 až 131

Do návrhu se zařazují nové zpoplatňované úkony. Dosud byly upraveny platby jako paušální úhrada nákladů podle ustanovení § 8 vyhlášky č. 43/1987 Sb., o registraci hromadně vyráběných léčivých přípravků a úhradě nákladů s tím spojených. Tato vyhláška je prováděcím předpisem k zákonu č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů. Zavedení těchto nových zpoplatňovaných úkonů a stanovené sazby poplatku, jak jsou navrhovány, odpovídají vládnímu návrhu zákona o léčivech a znamenají i harmonizaci této oblasti na praxi států Evropské unie.

Poplatek za registraci je navrhován jako průměr částečných nákladů státní správy za řízení registrační a poregistrační bez rozdílu, zda přípravky obsahují nové účinné látky nebo se u přípravku odkazuje již na posouzené skutečnosti, tzn generické přípravky.

Při prodloužení registrace se orgán státní správy musí soustředit na nově získané údaje o bezpečnosti přípravku a na zkušenosti z jeho klinického používání. Navrhovaná výše poplatku zahrnuje částečné náklady státní správy vynakládané na posouzení přípravku a na poregistrační sledování přípravku na další pětileté období. Tyto náklady jsou v současné době v plné výši hrazeny ze státního rozpočtu.

Změna rozhodnutí o registraci vyžaduje posouzení a odbornou expertízu (např. změna složení, indikace nebo dávkování léčiva) a proto navrhovaná sazba poplatku zahrnuje částečně náklady spojené s touto činností.

Za pouhé administrativní změny je navrhováno zmocnění pro správní orgán ke snížení poplatku.

Registrace přípravku homeopatického nebo přípravku uvedeného v lékopisu je méně náročná, neboť se hodnotí především farmaceutická dokumentace. Tomu také odpovídá navrhovaná sazba správního poplatku.

Za povolení k výrobě léčiv je navrhována sazba poplatku tak, aby tuzemští malí výrobci léčiv se mohli rozvíjet. Ve srovnání se státy Evropské unie je navrhovaná výše poplatku výrazně nižší. Např. ve Velké Británii činí platba za povolení výroby léčiv cca 100 tisíc Kč.

K položce 132 (dosud položka 114)

Při udělování a prodloužení víza českým zastupitelským úřadem se navrhuje jednotná konstrukce osvobození tak, aby odpovídalo stejným úkonům prováděným orgány státní správy na území České republiky (viz položka 101 návrhu).

K položkám 133 až 138 (dosud položky 115 až 120)

Nenavrhují se změny.

K položce 139 (dosud položka 121)

Doplňují se vysvětlující poznámky pod bodem 2 a 3.

Český zastupitelský úřad zvláštním razítkem ověřuje podpis osoby na listině; jde o uznání vlastního podpisu. Pro úplnost se uvádí, že jde o úkon zpoplatňovaný stejně jako ověření podpisu.

Poznámka pod bodem 3 vysvětluje, že ověření listiny (apostila) se zpoplatňuje podle písmene c) této položky (viz odůvodnění k položce 5 návrhu).

K položce 140 (dosud položka 122)

Upřesňuje se, co se rozumí stránkou v poznámce bod 1 k položce a doplňuje se poznámka obdobně jako v položce 3, že za fotokopii se vybere 50% poplatku podle písmene a) této položky.

K položkám 141 a 142 (dosud položky 123 a 124)

Nenavrhují se změny.

K položce 143 (dosud položka 125)

Navrhuje se stanovit sazbu poplatku ve výši stejné jako v položce 10, tj. na území České republiky.

K položce 144 (dosud položka 126)

Doplňuje se poznámka o snížení poplatku o 50 %, jde-li o kopie pořízené na kopírovacích strojích.

K položkám 145 až 150 (dosud položky 127 až 132)

V položce 145 se navrhuje změna sazby na stejnou výši jako za stejný úkon na území České republiky (viz položka 12 sazebníku). Zmocnění ke zvýšení poplatku u dosavadní položky 128 (položka 146 návrhu) se ruší.

Další změny se nenavrhují.

Dosavadní položka 133 se ruší v návaznosti na zákon č. 139/1996 Sb., kterým se mimo jiné ruší propouštění ze státního svazku.

K položce 151 (dosud položka 134)

Navrhuje se úprava zpoplatňovaného úkonu tak, aby odpovídal zákonu č. 288/1995 Sb.(viz položka 31 sazebníku).

K položkám 152 a 154 (dosud položky 135 a 137)

Nenavrhují se změny.

K položce 153 (dosud položka 136)

Doplňuje se zpoplatňovaný úkon "žádost o vystavení výpisu z evidence Rejstříku trestů". Poplatek se vybere od osoby s pobytem mimo území České republiky.

K čl. II

Bod 1 stanoví splatnost poplatku a použití právní úpravy v přechodném období obecně. Ustanovení pod bodem 2 (viz důvodová zpráva k položce 99).

K čl. III

Navrhuje se zrušit osvobození od správních a soudních poplatků, které je obsaženo v § 11 odst. 2 zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně, ve znění pozdějších předpisů. Toto ustanovení je zcela neslučitelné s platným právním řádem. Aplikací tohoto ustanovení by byla Všeobecná zdravotní pojišťovna zvýhodněna nejen před jinými zdravotními pojišťovnami, ale i před všemi ostatními subjekty správního a soudního řízení.

K čl.IV

Účinnost zákona se navrhuje v návaznosti na lhůty pro projednání vládních návrhů zákona Parlamentem České republiky.

V Praze dne 26. února 1997

Předseda vlády

Prof. Ing. Václav Klaus, CSc., v.r.

Místopředseda vlády a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc., v.r.

Zákon České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, se změnami a doplňky provedenými zákonem České národní rady č. 10/1993 Sb., zákonem č. 72/1994 Sb., zákonem č. 85/1994 Sb., zákonem č. 273/1994 Sb., zákonem č. 36/1995 Sb., zákonem č. 118/1995 Sb., zákonem č. 160/1995 Sb. a zákonem č. 301/1995 Sb. a návrhu zákona.

(standardní písmo - platná ustanovení zákona beze změn a doplnění

kurzíva - ustanovení zákona, ve kterých jsou navrženy změny a doplnění

tučné písmo - nové navrhované znění ustanovení zákona )

ZÁKON

České národní rady

o správních poplatcích

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Úvodní ustanovení

Tento zákon upravuje správní poplatky (dále jen "poplatky") vyměřované a vybírané orgány státní správy České republiky, obcemi při výkonu přenesené působnosti, [1) Např. § 21 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 15 zákona ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění zákona ČNR č. 343/1992 Sb., § 33 zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby.] popřípadě právnickými osobami, pokud vykonávají státní správu na základě přenesené působnosti podle zvláštních předpisů, [1) Např. § 21 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, § 15 zákona ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění zákona ČNR č. 343/1992 Sb., § 33 zákona č. 61/1964 Sb., o rozvoji rostlinné výroby.] Rejstříkem trestů a státními archivy (dále jen "správní orgán").

§ 2

Předmět poplatků

Předmětem poplatků jsou úkony spojené s činností správních orgánů (dále jen "úkon"), které jsou vymezeny v sazebníku správních poplatků (dále jen "sazebník"). Sazebník je uveden v příloze k tomuto zákonu.

§ 3

Poplatník

(1) Poplatníkem je fyzická nebo právnická osoba, která dala podnět k úkonu správnímu orgánu, nebo osoba, v jejímž zájmu nebo věci byl úkon proveden.

(2) Vznikne­li více poplatníkům za týž úkon povinnost zaplatit poplatek, zaplatí jej společně a nerozdílně.

§ 4

Sazby poplatků

Sazby poplatků jsou stanoveny pevnou částkou nebo procentem ze základu poplatku (dále jen "procentní poplatek"). Jednotlivé sazby poplatků jsou uvedeny v sazebníku.

§ 5

Základ procentního poplatku

(1) Základem procentního poplatku je cena předmětu úkonu podle cenových předpisů. [2) Zákon č. 526/1990 Sb., o cenách]

Nelze­li cenu takto zjistit, je základem procentního poplatku cena obvyklá v místě a čase provedení úkonu.

(2) Jde­li o procentní poplatek, je poplatník povinen uvést cenu předmětu úkonu. Neučiní­li tak nebo uvede­li cenu zřejmě nízkou, zjistí cenu předmětu úkonu správní orgán na náklady poplatníka.

(3) Základ procentního poplatku se zaokrouhluje na celé desítky Kč nahoru. Procentní poplatek se zaokrouhluje na celé Kč nahoru.

§ 6

Vyměření, splatnost poplatku a následky jeho nezaplacení

(1) Poplatky stanovené v sazebníku pevnou částkou se platí bez vyměření a jsou splatné před provedením úkonu uvedeného v jednotlivých položkách sazebníku, s výjimkou uvedenou v poznámkách k položkám sazebníku. Nezaplatí­li poplatník poplatek v této době, vyzve ho správní orgán, aby tak učinil do 15 dnů od doručení výzvy, s výjimkou poplatků podle položek 80 a 100 sazebníku.

(1) Poplatky stanovené v sazebníku pevnou částkou se platí bez vyměření a jsou splatné před provedením úkonu uvedeného v jednotlivých položkách sazebníku, není-li stanoveno jinak v poznámkách k jednotlivým položkám sazebníku. Nezaplatí-li poplatník poplatek v této době, vyzve ho správní orgán, aby tak učinil do 15 dnů ode dne, který následuje po doručení výzvy. Současně ho poučí, že nebude-li výzvě vyhověno, zahájené řízení se zastaví. Proti výzvě k zaplacení poplatku lze podat odvolání ve lhůtě 15 dnů ode dne, který následuje po doručení výzvy.

(2) Procentní poplatky se vyměřují a jsou splatné do 15 dnů od doručení výměru.

(3) Správní orgán vydá výsledek provedeného úkonu až poté, co poplatník prokáže, že poplatek zaplatil. Nezaplatí­li poplatník poplatek ve lhůtě uvedené v odstavcích 1 a 2, správní orgán úkon neprovede nebo zahájené řízení zastaví s výjimkou případů, kdy poplatník zaplatí poplatek po uvedené lhůtě a správní orgán zaplacení poplatku uzná, a s výjimkou poplatků za úkony podle položek 23 písm. b) a d) a 66 písm. j) sazebníku.

(3) Správní orgán vydá výsledek provedeného úkonu až poté, co poplatník prokáže, že poplatek zaplatil, není-li v poznámkách k jednotlivým položkám sazebníku stanoveno jinak. Nezaplatí-li poplatník poplatek ve lhůtě uvedené v odstavcích 1 a 2, správní orgán úkon neprovede nebo zastaví zahájené řízení, pokud to nevylučují zvláštní předpisy, podle nichž správní orgán provádí úkon podléhající poplatku. Zaplatí-li poplatník poplatek po lhůtě uvedené v odstavcích 1 a 2, správní orgán uzná zaplacení poplatku a postupuje v řízení tak, jako by byl poplatek zaplacen včas, pokud v mezidobí nebylo pravomocně rozhodnuto o zastavení řízení.

(4) Lhůty pro vydání rozhodnutí stanovené zvláštními předpisy neběží v období od zaslání výzvy nebo platebního výměru k zaplacení poplatku až do prokázání jeho zaplacení.

(5) Je­li předmětem úkonu u českého zastupitelského úřadu peněžní částka, kterou má tento úřad u sebe, může vybrat správní poplatek srážkou z této částky.

§ 7

Placení poplatku

(1) Správní orgány vyměřují a vybírají poplatky v české měně a poplatníci platí poplatky v této měně s výjimkami uvedenými v odstavcích 2 a 4.

(2) České zastupitelské úřady vyměřují a vybírají poplatky, které jsou stanoveny procentem, v té cizí měně, ve které je vyjádřen základ poplatku. Poplatky stanovené pevnou částkou vybírají v měně státu, v němž mají své sídlo, a to po provedeném přepočtu české měny na cizí měnu podle odstavce 3. Český zastupitelský úřad může přijmout placení poplatku i v měně jiného státu, než ve kterém má své sídlo. Tato měna však musí být znamenána v kurzovním lístku České národní banky.

(2) České zastupitelské úřady vyměřují a vybírají poplatky, které jsou stanoveny procentem, v té cizí měně, ve které je vyjádřen základ poplatku. Poplatky stanovené pevnou částkou vybírají v měně státu, v němž mají své sídlo, a to po provedeném přepočtu české měny na cizí měnu podle odstavce 3. Český zastupitelský úřad může přijmout placení poplatku i v měně jiného státu, je-li Českou národní bankou vyhlašován její směnný kurs devizového trhu. Český zastupitelský úřad přijme vždy placení poplatku v české měně.

(3) Přepočet české měny na cizí měnu a naopak provádí český zastupitelský úřad podle příslušného kurzu platného pro nákup valut, který je uveden v kurzovním lístku České národní banky vydaném k prvnímu dni měsíce, v němž je poplatek vyměřen nebo oznámen. Pro přepočet měn, které nejsou uvedeny v kurzovním lístku České národní banky, se použije kurz USD k místní měně vyhlášený ústřední nebo jí na roveň postavenou bankou státu, v němž má zastupitelský úřad sídlo.

(4) Správní orgány na českém hraničním přechodu vyměřují a vybírají poplatky v české měně; zcela výjimečně může devizový cizozemec zaplatit poplatek v cizí měně, nemá­li k dispozici českou měnu.

(5) Přepočet cizí měny na českou měnu se provádí na českém hraničním přechodu podle kurzu platného pro nákup valut, který je uveden v kurzovním lístku České národní banky platném v den vyměření poplatku. Pokud v době přechodu hranic nebude platný kurzovní lístek k dispozici, je možno použít kurz platný v nejbližším předchozím dni. Rozdíl mezi částkou placenou ve valutách a sazbou poplatku se vrátí v české měně.

(3) Přepočet české měny na cizí měnu a naopak provádí český zastupitelský úřad podle směnného kursu devizového trhu vyhlášeného Českou národní bankou k prvnímu dni měsíce, v němž je poplatek vyměřován nebo oznamován. Pro přepočet měn, jejichž směnný kurs devizového trhu Česká národní banka nevyhlašuje, se použije kurs USD k místní měně vyhlášený zahraniční bankou státu, v němž má zastupitelský úřad sídlo, k prvnímu dni měsíce, v němž je poplatek vyměřován nebo oznamován.

(4) Správní orgány na českém hraničním přechodu vyměřují a vybírají poplatky v české měně. Poplatek může být zaplacen i v cizí měně, kterou tuzemské banky vykupují.

(5) Přepočet cizí měny na českou měnu se provádí na českém hraničním přechodu podle směnného kursu devizového trhu vyhlášeného Českou národní bankou v pátek předchozího týdne, po celý následující kalendářní týden. Rozdíl mezi částkou placenou v cizí měně a sazbou poplatku může být vrácen v české měně.

(6) Poplatky přepočítané na cizí měnu se zaokrouhlují na celé měnové jednotky dolů při částkách do 0,50 Kč a nahoru při částkách od 0,50 Kč včetně.

(7) Poplatky vyměřované a vybírané správními orgány, s výjimkou okresních úřadů, obcí, českých zastupitelských úřadů a na českých hraničních přechodech, lze platit kolkovými známkami, jestliže poplatek nepřevyšuje 5000 Kč. U českých zastupitelských úřadů se poplatky platí na účty těchto úřadů v zahraničí. O způsobu placení poplatků u okresních úřadů a obcí rozhodují tyto orgány. V ostatních případech se poplatky platí na zvláštní účet. Zvláštní účet státního rozpočtu zřizuje u České národní banky pro příslušný správní orgán Ministerstvo financí.

§ 8

Vrácení poplatku

(1) Správní orgán, který poplatek vybral, jej vrátí:

a) v plné výši, nedošlo­li vůbec k provedení úkonu bez viny poplatníka anebo poplatek byl zaplacen, aniž byl k tomu poplatník povinen anebo, byl­li poplatek na žádost prominut;

b) v částce, o kterou poplatník zaplatil na poplatek více, než byl povinen nebo o kterou byl poplatek na žádost snížen nebo prominut.

(2) Neprovede­li správní orgán úkon vinou poplatníka nebo správní orgán zastaví řízení anebo neuzná zaplacení poplatku po lhůtě uvedené v § 6, rozhodne k žádosti poplatníka o částečném vrácení poplatku. Vrátit lze nejvýše 50 % ze zaplaceného poplatku.

(3) Rozhodnutí o vrácení poplatku vykonává správní orgán, který poplatek vyměřil a vybral, ze zvláštního účtu, na který byl poplatek zaplacen. Rozhodnutí správního orgánu o vrácení poplatků zaplacených kolkovou známkou provede Finanční úřad pro Prahu 1.

(4) Poplatek podle odstavce 2 se nevrátí, nepřevyšuje­li 50 Kč.

(3) Rozhodnutí o vrácení poplatku vykonává správní orgán, který poplatek vyměřil a vybral. Poplatek vrací správní orgán z účtu, na který byl poplatek zaplacen. Ze zvláštního účtu podle § 7 odst. 7 vrací správní orgán i poplatky, které byly zaplaceny kolkovou známkou. Není-li zvláštní účet zřízen, vykonává rozhodnutí správního orgánu o vrácení poplatku zaplaceného kolkovou známkou finanční úřad příslušný podle sídla správního orgánu.

(4) Správní orgán nerozhodne o částečném vrácení poplatku podle odstavce 2, nepřevyšuje-li sazba poplatku 50 Kč.

(5) Vracení poplatků podle odstavců 1 a 2 může být stanoveno odchylně v sazebníku poplatků.

(6) Záporné vyřízení žádosti nebo jiného podání není důvodem pro vrácení poplatku.

(6) Nevyhovění žádosti, návrhu, přihlášce, podnětu, oznámení nebo jejich zpětvzetí není důvodem pro vrácení poplatku, je-li poplatek splatný již při podání (§ 6 odst. 1).

§ 9

Osvobození od poplatku

(1) Od poplatků jsou osvobozeny

a) státní orgány a státní fondy,

b) diplomatická zastupitelství cizích států a delegovaní diplomatičtí zástupci, konzulové z povolání a další osoby, jsou­li státními příslušníky cizích států, požívající podle mezinárodního práva [3) Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 157/1964 Sb., o Vídeňské úmluvě o diplomatických stycích. Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 32/1969 Sb., o Vídeňské úmluvě o konzulárních stycích] výsady a imunity, je­li zaručena vzájemnost a nejde­li o úkony prováděné v osobním zájmu nebo k osobnímu prospěchu těchto osob,

c) obce, jde­li o úkony prováděné obcemi.

c) obce, jde-li o úkony prováděné orgány obcí nebo o úkony týkající se výkonu státní správy, který je na ně přenesen.

(2) Od poplatků jsou osvobozeny úkony

a) související s prováděním právních předpisů o sociálním zabezpečení, o důchodovém pojištění, o státní sociální podpoře, o nemocenském pojištění, o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a ve věcech sociální péče,

a) související s prováděním právních předpisů o sociálním zabezpečení, o důchodovém pojištění, o státní sociální podpoře, o sociálním příspěvku k vyrovnání zvýšení cen tepelné energie, o nemocenském pojištění, o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a ve věcech sociální péče,

b) prováděné v důsledku změny nebo opravy názvu obce (města), ulice, popřípadě rodného čísla a obdobných změn, které jsou důsledkem rozhodnutí z úřední moci,

c) pro účely dědického řízení prováděného notářem ­ soudním komisařem,

d) spojené s převodem bytu, garáže a ateliéru podle zvláštních předpisů, [3a) § 24 odst. 1 a 2 zákona č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů).]

e) o nichž tak stanoví mezinárodní smlouvy a ujednání, kterými je Česká republika vázána, nebo zvláštní předpisy. [4) Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákona č. 458/1990 Sb. Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 93/1992 Sb. Zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech.]

d) o nichž tak stanoví mezinárodní smlouvy a ujednání, kterými je Česká republika vázána, nebo zvláštní předpisy. [4) Zákon č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, ve znění zákona č. 458/1990 Sb. Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění zákona č. 93/1992 Sb. Zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech.]

(3) Na výsledku úkonu, který je osvobozen od správního poplatku podle odstavce 2, vyznačí správní orgán účel, k němuž byl úkon proveden.

(4) Od poplatků jsou osvobozeny i další fyzické nebo právnické osoby, popřípadě úkony v rozsahu stanoveném v sazebníku.

(4) Od poplatků jsou osvobozeny i další fyzické nebo právnické osoby, popřípadě úkony, a to v rozsahu stanoveném v sazebníku.

(5) V rozsahu uvedeném v jednotlivých položkách sazebníku správní orgán sníží nebo zvýší poplatek nebo upustí od jeho vybrání.

(5) V rozsahu uvedeném v jednotlivých položkách sazebníku správní orgán poplatek sníží nebo upustí od jeho vybrání.

§ 10

Řízení

Při řízení ve věcech poplatků se postupuje podle zvláštního předpisu, [5) Zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.] pokud není tímto zákonem stanoveno jinak.

§ 10a

Součinnost územních finančních orgánů

se správními orgány

(1) Příslušné územní finanční orgány kontrolují [5a) § 20 odst. 2 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb..] u správních orgánů, zda poplatky jsou vybírány, vyměřovány, placeny, popřípadě vraceny, včas a ve výši odpovídající tomuto zákonu. Místní příslušnost územních finančních orgánů se řídí sídlem správního orgánu.

(2) Zjistí­li územní finanční orgán nesprávný postup, upozorní písemně správní orgán na nedostatky, na povinnost vymáhat nedoplatky [5b) § 73 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění zákona ČNR č. 10/1993 Sb.] a stanoví lhůtu ke zjednání nápravy.

(3) Bylo­li právo vymáhat nedoplatek promlčeno, [5c) § 70 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., ve znění zákona ČNR č. 35/1993 Sb.] uloží územní finanční orgán správnímu orgánu rozhodnutím podle zvláštního předpisu [5d) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).] zaplatit nedoplatek místo poplatníka do státního rozpočtu ze svých rozpočtových prostředků.

Přechodná, zmocňovací a závěrečná ustanovení

§ 11

Poplatky za úkony, kde řízení bylo zahájeno z podnětu poplatníka před účinností tohoto zákona se vybírají podle dosavadních předpisů, i když se stanou splatnými po nabytí účinnosti tohoto zákona.

§ 12

Ministerstvo financí České republiky může obecně závazným právním předpisem přiznat úplné nebo částečné osvobození od poplatků skupinám osob nebo stanovit věcné osvobození pro určité úkony.

§ 13

Zrušují se:

1. S působností pro Českou republiku zákon č. 105/1951 Sb., o správních poplatcích, ve znění zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 138/1960 Sb.

2. S působností pro Českou republiku vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva financí České republiky a ministerstva financí Slovenské republiky č. 570/1990 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

3. Opatření ministerstva financí České republiky ze dne 10. května 1991 o pověření Magistrátního úřadu hlavního města Prahy k poskytování úlev u správních poplatků (vyhlášeno v částce 47/1991 Sb.).

§ 14

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.

x x x

Zákon České národní rady č. 10/1993 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1993, zákon č. 72/1994 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. května 1994, zákon č. 85/1994 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. června 1994, zákon č. 273/1994 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1995, zákon č. 36/1995 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. dubna 1995, zákon č. 118/1995 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. října 1995, zákon č. 160/1995 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1996 a zákon č. 301/1995 Sb. nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1996.

x x x

1. Čl. VII zákona č. 85/1994 Sb. zní:

Čl. VII

Přechodná ustanovení

1. Poplatky splatné před účinností tohoto zákona se vybírají podle dosavadních předpisů, s výjimkou uvedenou v bodu 2.

2. Poplatek za prvních pět let udržování patentu se platí ve výši stanovené sazebníkem platným v době rozhodnutí o udělení patentu. Rozhodnutí o udělení patentu obsahuje i platební výměr na poplatek. Poplatky za udržování patentu pro další období se platí bez vyměření ve výši stanovené sazebníkem platným v době placení poplatku. Pokud poplatník zaplatil poplatek předem na dobu, kdy začátek lhůty k zaplacení poplatku začíná běžet až za platnosti nového sazebníku, musí poplatek platit ve výši stanovené tímto sazebníkem. Případný nedoplatek bude doměřen a přeplatek vrácen poplatníkovi. Platí­li poplatník poplatek v další lhůtě šesti měsíců podle bodu 3 poznámky k položce 100 sazebníku, použije sazebníku platného v době splatnosti poplatku v předchozí (prošlé) lhůtě splatnosti.

2. Čl. II zákona č. 273/1994 Sb. zní:

Přechodná, zmocňovací a závěrečná ustanovení

Čl.II

(1) Správní orgán postupuje podle položek 32 až 35 a 134 sazebníku zákona č. 85/1994 Sb. až do nabytí účinnosti zákona o střelných zbraních a střelivu a zákona o provozování soukromých bezpečnostních služeb a obdobných činností.

3. Poplatky splatné před účinností tohoto zákona se vybírají podle dosavadních předpisů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP