K bodu 5

Upřesňuje se osvobození obcí od správních poplatků. Jde o osvobození vždy, když jde o přenesený výkon státní správy na obce. V těchto případech také obec vystupuje jako správní orgán ve smyslu zákona o správních poplatcích.

K bodu 6

Konstrukce sociálního příspěvku k vyrovnání zvýšení cen tepelné energie je obdobou státní podpory, proto je třeba doplnit osvobození úkonů, které souvisejí s provedením navrhovaného zákona do ustanovení § 9 odst. 2 písm. a) zákona.

K bodu 7

Vypouští se ustanovení o osvobození úkonů, které souvisejí s převodem bytů, garáží a ateliérů z vlastnictví bytových družstev na jejich členy.

Osvobození původně obsažené v zákoně č. 72/1994 Sb., přejaté jen za účelem jednotné právní úpravy správních poplatků do zákona o správních poplatcích se v praxi míjí účinkem, neboť se výslovně vztahuje jen na byty, garáže a ateliéry. Nevztahuje se na pozemky (stavební parcely), které družstvo současně převádí, je-li jejich vlastníkem.

Navrhuje se předmětné osvobození uplatňovat jen v řízení před katastrálním úřadem a proto je uvedeno u položek 103 a 104 návrhu sazebníku (řízení před katastrálním úřadem).

K bodu 8

Změna vystihuje jen gramatické vyjádření.

K bodu 9

Nadále je vyloučeno zvýšením poplatku postihnout nedodržení povinností stanovených zvláštním předpisem. Na to reaguje úprava ustanovení § 9 odst. 5 zákona.

K bodu 10

Změny a doplnění sazebníku správních poplatků

K položce 1 (dosud položka 1)

Pod písmenem i) se samostatně zavádí zpoplatnění žádosti o vrácení cla, poplatků při dovozu a prominutí celního nedoplatku, které vyplývá ze samostatné úpravy podle celního zákona. Předmětné doplnění se vztahuje jen na případy, kdy jde o zboží obchodního charakteru.

Navrhuje se v poznámkách k této položce vymezit, kolikrát se vybere stanovený poplatek za jednu žádost s více tituly, případně za žádost podanou více poplatníky.

Dále se navrhuje stanovit, že poplatek nebude vybírán, činí-li požadovaná úleva méně než trojnásobek stanovené sazby správního poplatku.

K položce 2 (dosud položka 2)

Doplňuje se osvobození církví, které vedly do 31. 12. 1949 matriky. Toto osvobození se vztahuje i na poplatek za výpis z matriky zpoplatňovaný podle položky 3 sazebníku.

Upřesňuje se "nahlédnutí do živnostenského rejstříku" v poznámce k položce.

K položce 3 (dosud položka 3)

Ze zákona o správě daní a poplatků je přeneseno ustanovení, že poplatku nepodléhá první vydání stejnopisu, fotokopie, výpisu nebo písemné informace z daňového (poplatkového) spisového materiálu správce daně (poplatku. Ověření prvního vydání nepodléhá rovněž poplatku (položka 4 poznámka bod 3).

Upřesňuje se, že stránkou se pro účely zpoplatnění se rozumí stránka formátu A4 a menší formát. Obdobně jako u soudních poplatků se za fotokopie stanoví poplatek ve výši 50% stanovené sazby poplatku.

Je-li žádost o výpis z evidence Rejstříku trestů podána u českého zastupitelského úřadu v zahraničí vybere správní poplatek český zastupitelský úřad za žádost a Rejstřík trestů již výpis podle položky 3 nezpoplatňuje. To znamená, že i při "doručení" výpisu prostřednictvím českého zastupitelského úřadu se poplatek za výpis již nevybírá, byla-li zpoplatněna žádost.

K položce 4 (dosud položka 4)

Doplňuje se poznámka bod 3 k této položce (viz zdůvodnění k položce 3).

K položce 5 (dosud položka 5)

Dosavadní znění je navrženo uvádět pod písmenem a) a doplnit písmeno b) - ověření - "apostila", jehož doplnění navrhlo Ministerstvo spravedlnosti. "Apostila" je obsahem projednávané mezinárodní úmluvy, k níž by měla přistoupit Česká republika. Bude-li smlouva platná pro Českou republiku, nebude třeba provádět legalizaci a superlegalizaci listin vydaných v České republice při jejich použití ve státech, které jsou stranami projednávané mezinárodní dohody. Pro použití listin vydaných v České republice v zahraničí bude stačit jedno ověření, a to konečné, ve smlouvě nazývané "apostila".

K položkám 6 a 7 (dosud položky 6 a 7)

Zůstávají nezměněné.

K položce 8 (dosud položka 9)

Zrušuje se propouštění ze státního svazku na základě zákona č. 139/1966 Sb. a v návaznosti na to se zrušuje zpoplatňovaný úkon. Obdobně se ruší i položka 133 z části konzulárních poplatků. Nově se zařazuje jako položka 8 dosavadní položka 9, v níž se nenavrhuje žádná změna.

K položce 9 (dosud položka 10)

Vypouští se osvobození od poplatku pro poštu (inkasní středisko) jako nadbytečné.

K položkám 10, 11 a 12 (dosud položky 11, 12 a 13)

Zůstávají nezměněné.

K položce 13 (dosud položka 14)

Reaguje se na novou právní úpravu vyplývající ze zákona o myslivosti. Vydání loveckého lístku se zpoplatňuje nově podle jeho platnosti. Navrhuje se oproti současné právní úpravě uplatňovat stejné sazby poplatku pro občany České republiky i pro cizince. Dosavadní osvobození pro studenty a pracovníky v myslivosti se navrhuje zrušit a nahradit zmocněním ke snížení správního poplatku o 50% pro okruh osob dříve osvobozených. Vzhledem k tomu, že loveckého lístku mohou tyto osoby využívat i pro soukromé účely, není důvod k úplnému osvobození.

K položce 14 (dosud položka 15)

Obdobně se navrhuje i za vydání rybářského lístku českému občanu nebo cizinci uplatňovat stejnou sazbu poplatku. Dosavadní osvobození studentů a pracovníků v rybářství se stejně jako v případě loveckého lístku navrhuje zrušit a nahradit zmocněním ke snížení správního poplatku o 50% pro okruh osob dříve osvobozených.

K položce 15 (dosud položka 17)

Dosavadní položka 16 se zrušuje v návaznosti na zrušení některých ustanovení zákona č. 116/1985 Sb., o podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem v ČSSR. Ve zrušeném ustanovení byl obsažen i zpoplatňovaný úkon v dosavadní položce 16.

Samostatná sazba poplatku za vydání občanského průkazu za občanský průkaz ztracený zničený, odcizený apod. se navrhuje zrušit a zpoplatňovat podle dosavadní obecné úpravy obsažené v písmenu a) této položky i náhradou vydávaný občanský průkaz.

Současně se zrušuje i zmocnění pro správní orgány spočívající ve zvýšení správního poplatku v případech vydání náhradního dokladu zapříčiněného nedbalostí poplatníka. Porušení povinností bude nadále jen předmětem sankcí podle zvláštního předpisu (pokuty nebo opatření v přestupkovém řízení).

K položce 16 (dosud položka 18)

Podle této položky je zpoplatňováno stavební povolení, které je výsledkem provedeného stavebního řízení podle stavebního řádu. Ke změně dochází ve zpoplatňování stavebního povolení ke stavbě garáží. Poplatek ve výši 300 Kč se ponechává z dosavadní právní úpravy pro garáže se třemi stáními. Za stavební povolení ke stavbě řadových garáží se poplatek 300 Kč zvyšuje o 150 Kč za čtvrté a každé další stání. Navrhuje se za stavební povolení ke stavbě řadových garáží vybrat maximálně 2500 Kč. Stavební povolení ke stavbě hromadných garáží, např. stavby patrových nebo podzemních garáží, apod.je podle charakteru stavby nebytovým objektem. Sazba poplatku se navrhuje jako pro jiné nebytové objekty. Konstrukce poplatku podle rozpočtových nákladů stavby nebytových objektů se opouští a navrhuje se za účelem zjednodušení pevná sazba zvlášť za novostavby a zvlášť za stavební úpravy nebytových objektů. Dosud stanovený základ poplatku "předpokládaný rozpočtový náklad" stavebník neuvádí podle platného stavebního řádu.

Upřesňuje se vybírání správních poplatků za změnu stavebního povolení (bod 2 položky 16), aby nedocházelo k různým postupům stavebních úřadů.

Nově se od poplatku osvobozuje stavební povolení ke stavebním úpravám nutným pro užívání objektu zdravotně postiženými osobami. To znamená, že osobní osvobození těchto osob se mění na věcné osvobození.

Pokud bude vydáváno stavební povolení ke stavbě více objektů bytových, ke stavebním úpravám, přípojkám apod., navrhuje se vybírat poplatek ve výši součtu sazeb za jednotlivé povolované stavby uvedené ve stavebním povolení. Dosud se vybíral nejvyšší poplatek stanovený za jeden z objektů obsažených ve stavebním povolení.

Navrhuje se zrušit položku 19, ve které byla stanovena sazba poplatku "za vydání dodatečného stavebního povolení" ve výši pětinásobku sazeb stanovených za vydání stavebního povolení. Stavební úřad "černou stavbu" buď schválí dodatečným povolením nebo nařídí zbourání. Přitom může uložit pokutu podle zvláštního předpisu. Za dodatečné stavební povolení se navrhuje vybírat poplatek jako za stavební povolení vydané před zahájením stavby.

K položce 17 (dosud položka 20)

Navrhuje se zvýšení sazby z dosavadních 200 Kč na 1000 Kč. Dosavadní sazba neodpovídá závažnosti a nákladům na vyhotovení územního rozhodnutí. Zachovává se zásada, že tento poplatek se nevybere, je-li územní řízení spojeno s řízením stavebním směřujícím k vydání stavebního povolení. Podle této položky se navrhuje zpoplatňovat i územní rozhodnutí o umístění informačních, reklamních a propagačních zařízení (dosud zařazeno v položce 21 písm. d) se sazbou poplatku 1000 Kč).

K položce 18 (dosud položka 21)

Navrhuje se vybírat za povolení změny v užívání stavby jednotný poplatek ve výši 500 Kč. Tato sazba byla dosud uplatněna jen pro změny užívání bytových objektů na objekty rekreační. Přitom v současné době jsou frekventované změny staveb z bytových na jiné, tj. pro podnikatelské účely. Podle dosavadní úpravy se sazbou poplatku 200 Kč.

Výše poplatku za povolení k odstranění stavby se navrhuje ponechat ve výši 100 Kč.

K položce 19 (dosud položka 22)

Nemění se právní úprava oproti dosavadní úpravě, ale upřesňuje se, že tento poplatek se vyměřuje platebním výměrem, neboť výše poplatku závisí na délce trvání nařízeného místního šetření.

K položce 20 (dosud položka 23)

Nenavrhuje se změna zpoplatňování povolení vydávaných podle zákona č. 202/1990 Sb., o povolování loterií a jiných podobných her, ve znění pozdějších předpisů.

Dosavadní položka 24, podle které se zpoplatňovalo podání oznámení o provozování digitálních a světelných přístrojů apod., se ruší v návaznosti na zrušení vyhlášky Ministerstva kultury č. 117/1991 Sb., o pořádání veřejných produkcí, zákonem č. 237/1995 Sb.

K položce 21 (dosud položka 25)

Nenavrhuje se změna ve zpoplatnění úkonu ani v sazbě poplatku. Navrhuje se zrušit osvobození od poplatku pro osoby zdravotně postižené. Jde o podnikání, ve kterém by neměla být uplatněna zvýhodnění stejně jako nejsou uplatněna v sazbách daně z příjmů plynoucích z podnikání. Osvobození se ruší ze stejných důvodů pro dosavadní položku 26 a položku 27.

K položce 22 (dosud položka 26)

Zpoplatňované úkony z dosavadní právní úpravy jsou včetně sazeb zachovány. Položka se rozšiřuje o navrhované úkony v doplněných písmenech c) až g) této položky. V písmenu c) se navrhuje ve výši 50 Kč zpoplatnit prodloužení platnosti dokladů zpoplatňovaných už dosud podle stávající položky 26 sazebníku. V písmenech d) až g) navrhlo Ministerstvo průmyslu a obchodu zpoplatnění udělení, zrušení a změny autorizace pro podnikání v energetických odvětvích, udělení licence k nakládání s vysoce nebezpečnými látkami a státního povolení k provozování komoditní burzy. V poznámce 3 navržené k této položce se upřesňuje, kdo je správním orgánem, který vybere poplatek, je-li třeba i státních povolení jiných orgánů státní správy k provozování komoditní burzy. S ohledem na náročnost řízení, která souvisejí s vydáním státního povolení k provozování komoditní burzy je poplatek navrhován ve výši 50000 Kč.

K položkám 23 a 24 (dosud položka 27)

Navrhuje se stanovit zvláštní sazbu poplatku za rozhodnutí živnostenského úřadu o provozování stávající povolené živnosti průmyslovým způsobem. Sazba poplatku zohledňuje již zaplacený poplatek za udělené živnostenské oprávnění bez jeho provozování průmyslovým způsobem.

Ministerstvo hospodářství navrhlo i další úkony ke zpoplatnění. Jde o "pozastavení provozování živnosti" a "schválení odpovědného zástupce pro koncesovanou živnost (písm. h) a i) položky 23 návrhu).Tyto úkony vyplynuly ze zákona č. 286/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje od 1.1.1996 zákon o živnostenském podnikání.

Z dosavadní položky 27 (v návrhu položka 23) je vyňato a samostatně zařazeno v navržené položce 24 stávající zpoplatnění rozhodnutí o registraci k provozování nestátního zdravotnického zařízení.

K položkám 25, 26 a 28 (dosud položky 28, 29 a 31)

Nenavrhuje se změna ve zpoplatňovaných úkonech.

K položce 27 (dosud položka 30)

Nenavrhuje se změna zpoplatňovaných úkonů, ale navrhuje se zvýšení sazeb za registrační listinu pro výcvik řidičů motorových vozidel z částky 700 Kč na 1000 Kč. Řízení se zpřísnilo a zdokonalilo natolik, že je třeba zvýšené náklady na státní správu promítnout i do výše správního poplatku. Obdobně se navrhuje zvýšení poplatku za přidělení tabulky státní poznávací značky ze 40 Kč na 100 Kč a za zvláštní státní poznávací značku ze 100 Kč na 1000 Kč. Důvodem návrhu jsou současné podstatně zvýšené pořizovací náklady na jejich výrobu a u zvláštních státních poznávacích značek i samotný účel, pro který jsou přidělovány.

K položkám 29 a 31 (dosud položky 32 a 34)

Navrhuje se úprava zpoplatňovaných úkonů podle platné právní úpravy obsažené v zákoně č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu.

K položce 30 (dosud položka 33)

Nenavrhuje se změna.

Dosavadní položka 35, která ve smyslu přechodných ustanovení zákona není dosud v praxi uplatňována, se navrhuje zrušit, neboť právní úprava detektivních a hlídacích služeb nebyla dosud navržena.

K položce 32 (dosud položka 36)

Navrhuje se změna v bodě 4 této položky spočívající v tom, že nebudou změny v udělené licenci k provozování veřejné linkové vnitrookresní dopravy z důvodu veřejného zájmu zpoplatňovány. Změny podle sdělení Ministerstva dopravy převážně provádí správní orgán stejně ze svého podnětu (tzn. nepodléhají poplatku).

Současně je z podnětu Ministerstva dopravy navrhováno zvýšení sazby poplatku za povolení zahraničnímu provozovateli k provozování příležitostné nebo kyvadlové osobní silniční dopravy a taxislužby, a to z částky 1000 Kč na 5000 Kč. Důvodem navržené úpravy je protiopatření vůči sousedním státům, které ukládají českým provozovatelům osobní dopravy a taxislužby platby podstatně vyšší. Pro porovnání německé úřady vybírají 100 až 1000 DM a rakouské úřady 1200 ATS.

K položkám 33, 34 a 35 (dosud položky 37, 38 a 39)

Nenavrhují se změny dosavadních úkonů ani sazeb poplatků.

K položce 36 (dosud položka 40)

Navrhuje se vypustit úkon zpoplatňovaný podle písmene c) této položky (současné právní úpravy), neboť se již neprovádí a naopak se navrhuje doplnit položku o zpoplatnění zvláštního povolení k provozu plavidla nebo k umístění plavidla a pro plavbu zahraničního plavidla (písmeno d) návrhu) se sazbou 500 Kč.

Navrhuje se zrušit zmocnění ke zvýšení sazby poplatku na trojnásobek z důvodu porušení povinností poplatníkem. Správní orgán bude nadále porušení povinností řešit podle zvláštních předpisů jako přestupek.

K položkám 37 a 38 (dosud položka 41)

Navrhuje se změna zpoplatňovaných úkonů (položka 37) včetně sazeb poplatků a nová položka 38. Změny a doplnění vychází z nového zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě. Tento zákon mění dosud zpoplatňované úkony a zavádí nová řízení. Navrhuje se výraznější zvýšení sazby za vydání průkazu způsobilosti plavidla, a to ze 600 Kč na 2000 Kč, vzhledem k charakteru tohoto průkazu podle nové právní úpravy.

K položkám 39 a 40 (dosud položky 42 a 43)

Nenavrhuje se změna dosavadní úpravy.

K položkám 41 a 42 (dosud položky 44 a 45)

Nenavrhuje se změna stávající úpravy.

K položkám 43 až 55 (dosud položky 46 až 58)

Z podnětu Ministerstva dopravy, které je zpracovatelem návrhu leteckého zákona, se navrhují úpravy v návaznosti na tento návrh zákona, který je předložen k projednání a schválení Parlamentu. Nově navržené úkony jsou obsaženy v navrhované položce 45 (dosud položka 48); navrhuje se zvýšení sazeb poplatků, aby odpovídaly obdobným platbám v zahraničí.

K položkám 56 a 57

Zavádí se nové úkony za drážní řízení, která vyplývají ze zákona č. 266/1994 Sb., o drahách. Sazby poplatku jsou navrhovány ve výši odpovídající sazbám za obdobné úkony obsažené v sazebníku. Např. za vydání licence k provozování drážní dopravy je navržená sazba poplatku obdobná poplatku za licenci podle živnostenského zákona (viz položka 23 návrhu).

K položkám 58 a 59 (dosud položky 59 a 60)

Nenavrhuje se změna úkonů ani sazeb.

K položce 60 (dosud položka 61)

Doplňuje se nový zpoplatňovaný úkon pod písmenem e) a doplňují se poznámky k této položce, které vysvětlují, kdy se za úkony v položce uváděné poplatek nevybere, např. zrušuje-li se výrobní značka z podnětu správního orgánu.

K položkám 61 a 62 (dosud položky 62 až 64)

Navrhuje se vypustit dosavadní položku 64, podle které se zpoplatňuje podání rozkladu do rozhodnutí vydaných Ministerstvem pro hospodářskou soutěž. V položce 62 (dosud 63) se navrhuje doplnit nové úkony pod písmeny b) a c). Navrhuje se zpoplatňovat návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o výběru nabídky podle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona 148/1996 Sb. Sazba poplatku se navrhuje ve výši 0,5% z nabídkové ceny navrhovatele. Procentní sazbu poplatku se navrhuje omezit minimální částkou ve výši 2500 Kč a současně i nejvyšší možnou sazbou poplatku, která je navrhována ve výši 100 tisíc Kč.

K položce 63 (dosud položka 65)

Dosud zpoplatňované udělení povolení k vydávání hypotečních zástavních listů (pevná sazba 20 tisíc Kč) bude zpoplatňováno jako udělení povolení k emisi dluhopisů, kde je v současné době stanoven procentní poplatek omezený částkou nejméně 10 tisíc Kč. Tuto dolní hranici poplatku se navrhuje zvýšit na 20 tisíc Kč, aby byla zachována sazba poplatku "pro hypoteční zástavní listy". Dosud zpoplatňovaný úkon podle písmene d) se navrhuje zrušit a zpoplatňovat každé povolení k veřejnému obchodování s cennými papíry jednotně na základě právní úpravy obsažené v zákoně č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění zákonů č. 61/1996 Sb. a č. 152/1996 Sb.

Osvobození pro banky a spořitelny vázané na hypoteční zástavní listy určené k financování výstavby, rekonstrukce a modernizace bytů se navrhuje rozšířit na všechny hypoteční zástavní listy, a to z důvodů administrativních. Sledování konkrétního druhu, který je osvobozen, bylo v praxi velmi náročné a ne zcela proveditelné.

Dolní hranice sazby u procentního poplatku za udělení povolení k veřejnému obchodování s cennými papíry se navrhuje z 10 tisíc Kč zvýšit na 20 tisíc Kč. Z důvodu náročnějšího řízení podle nové právní úpravy.

K položce 64 (dosud položka 66)

Navrhují se nové zpoplatňované úkony pod písmenem e) až h), l), m), p), r), s), t), které jsou upraveny zákonem č. 248/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění zákona č. 151/1996 Sb. Sazby poplatků jsou navrhovány ve výši odpovídající sazbám poplatků za obdobné úkony v sazebníku i za úkony v téže položce.

Návrh na zvýšení poplatků za udělení povolení podle zákona č. 248/1992 Sb. a zákona 591/1992 Sb. vyplývá z potřeby náročnějšího prověřování žádostí o udělení povolení, zkoumání předpokladů pro činnost těchto subjektů, která vyplývá z obecně akceptovaného požadavku na zvýšení ochrany kapitálového trhu před nežádoucím chováním jeho účastníků, zvýšení ochrany investorů. Vzhledem k ohromnému množství subjektů působících na kapitálovém trhu (investičních společností a investičních fondů, obchodníků s cennými papíry, makléřů) by měl správní poplatek i určitý eliminační charakter, t.j. odrazovat od podání žádosti subjekty, které nejsou kapitálově dostatečně vybaveni. V zahraničí je kapitálová přiměřenost základní podmínkou pro přístup subjektu na kapitálový trh. U tiskáren cenných papírů vyplývá výše poplatku z náročnosti udělovaného povolení, kdy je třeba důkladně prověřit celý bezpečnostní systém tiskárny, aby nedocházelo k padělání cenných papírů. Současně i zde je určitý prohibiční prvek, neboť se dává přednost zaknihovaným cenným papírům před listinnými.

Doplňuje se vysvětlující poznámka, co se rozumí státní zárukou.

K položce 65 (dosud položka 68)

Nenavrhují se změny v úkonu ani sazbě poplatku.

K položce 66 (dosud položka 69)

Navrhuje se změna ve formulaci zpoplatňovaného úkonu s ohledem na nesrovnalosti ve výkladu, zda je zpoplatňováno rozhodnutí kladné nebo i záporné. S ohledem na zvláštnosti v řízení před Úřadem rady pro rozhlasové a televizní vysílání je vhodné zpoplatňovat již podanou žádost. Nenavrhují se změny v sazbě poplatku. Doplňuje se poznámka, na základě níž není zpoplatněna změna vyplývající ze změn provedených subjektem v obchodním rejstříku. Za změny v obchodním rejstříku vedeném krajskými soudy se vybírá soudní poplatek.

K položkám 67 až 92 (dosud položky 70 až 82)

Navrhují se nové zpoplatňované úkony v položkách 71 až 75, 79 až 87 a 92.

Položka 67 až 70 (dosud položka 70 až 73) - Zpoplatňované úkony se upravují tak, aby odpovídaly řízení upravenému zákonem č. 87/1987 Sb., o veterinární péči, ve znění pozdějších předpisů a zákonem č. 108/1987 Sb., o působnosti orgánů veterinární péče, ve znění pozdějších předpisů. Na základě platné právní úpravy, která již nahradila pojem "hromadná zásilka" počtem kusů zvířat se mění dosavadní text. Nevydává se již ani osvědčení k dovozu a průvozu. Ve správním řízení (např. o vydání povolení pro nakládání s veterinárními léčivy a přípravky) se provádí nové časově i finančně náročné místní šetření, proto se navrhuje i zvýšení sazeb poplatků (položky 67 a 68). Naopak se navrhuje snížení sazby v položce 69, aby nedocházelo v důsledku sazby poplatku k obcházení veterinárních předpisů.

Položka 70 (dosud 73) se nemění, a to jak úkon tak i sazba poplatku. Je navrhován nový zpoplatňovaný úkon v položce 71, tj. povolení k výkonu odborných veterinárních činností soukromým veterinárním lékařům a technikům. Povolení je srovnatelné se živnostenským oprávněním. Navrhuje se i správní poplatek ve výši stejné jako za koncesi k podnikání.

Položky 72 až 74 obsahují nové zpoplatňované úkony. Řízení, jehož výsledkem je "rozhodnutí", "udělení akreditace" a "osvědčení", je upraveno zákonem č. 246/1992 Sb., o ochraně zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů. Navrhované sazby poplatku vycházejí z propočtů Ministerstva zemědělství a jsou navrženy ve výši odpovídající částečným nákladům státní správy na provedení úkonu. Přitom navrhované sazby odpovídají sazbám poplatků stanoveným v sazebníku za obdobná řízení.

Položka 75 je rovněž nově zařazena. Obsahuje úkon vyplývající z právní úpravy zákona č. 97/1996 Sb., o ochraně chmele.

Položka 76 (dosud položka 74) je upravena tak, aby zpoplatňovaný úkon odpovídal nové právní úpravě obsažené v zákoně č. 91/1996 Sb., o krmivech. Sazba poplatku se nemění. Nově se navrhuje zpoplatnit i změny v registraci. Navrhovaná sazba 500 Kč odpovídá sazbě poplatku např. za změny živnostenského oprávnění.

Položky 77, 78, 89 až 91 (dosud položky 75, 76, 80 až 82) - se nemění.

Položky 79 až 88 (dosud položky 77 až 79) - Nově se navrhují zpoplatňované úkony v oblasti rostlinolékařského dozoru, zaměřeného na ochranu proti škodlivým organizmům zavlékaným při dovozu, průvozu zásilek rostlin a rostlinných produktů, ale i při jejich vývozu, dále v oblasti povolovacího řízení k manipulaci nebo experimentálnímu používání karanténních škodlivých organizmů, registračního řízení k přípravkům na ochranu rostlin apod. (včetně změn, doplnění a převodů registrace). Navrhované úkony jsou upraveny v zákoně č. 147/1996 Sb., o rostlinolékařské péči.

V položce 87 se navrhuje nový úkon upravený zákonem č. 92/1996 Sb., o odrůdách, osivu a sadbě pěstovaných rostlin. V navržené sazbě poplatku za žádost o registraci a uznání množitelského nebo rozmnožovacího materiálu nejsou zahrnuty náklady na prováděné zkoušky užitné hodnoty atd. Zkoušky podle zákona č. 92/1996 Sb. budou hradit žadatelé podle zvláštních předpisů. Zkoušky nemohou být předmětem řízení a tedy ani správního poplatku, přitom jsou značně finančně nákladné a jsou za úplatu prováděné i v zahraničí.

V položce 92 je navržen nový zpoplatňovaný úkon upravený v zákoně č. 115/1995 Sb., o vinohradnictví a vinařství. Sazba poplatku je navrhována ve výši odpovídající sazbám za obdobné úkony v návrhu sazebníku.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP