K bodu 5
Upřesňuje se osvobození obcí od správních
poplatků. Jde o osvobození vždy, když
jde o přenesený výkon státní
správy na obce. V těchto případech
také obec vystupuje jako správní orgán
ve smyslu zákona o správních poplatcích.
K bodu 6
Konstrukce sociálního příspěvku
k vyrovnání zvýšení cen tepelné
energie je obdobou státní podpory, proto je třeba
doplnit osvobození úkonů, které souvisejí
s provedením navrhovaného zákona do ustanovení
§ 9 odst. 2 písm. a) zákona.
K bodu 7
Vypouští se ustanovení o osvobození
úkonů, které souvisejí s převodem
bytů, garáží a ateliérů
z vlastnictví bytových družstev na jejich členy.
Osvobození původně obsažené v
zákoně č. 72/1994 Sb., přejaté
jen za účelem jednotné právní
úpravy správních poplatků do zákona
o správních poplatcích se v praxi míjí
účinkem, neboť se výslovně vztahuje
jen na byty, garáže a ateliéry. Nevztahuje
se na pozemky (stavební parcely), které družstvo
současně převádí, je-li jejich
vlastníkem.
Navrhuje se předmětné osvobození uplatňovat
jen v řízení před katastrálním
úřadem a proto je uvedeno u položek 103 a 104
návrhu sazebníku (řízení před
katastrálním úřadem).
K bodu 8
Změna vystihuje jen gramatické vyjádření.
K bodu 9
Nadále je vyloučeno zvýšením
poplatku postihnout nedodržení povinností stanovených
zvláštním předpisem. Na to reaguje úprava
ustanovení § 9 odst. 5 zákona.
K bodu 10
Změny a doplnění sazebníku správních
poplatků
K položce 1 (dosud položka 1)
Pod písmenem i) se samostatně zavádí
zpoplatnění žádosti o vrácení
cla, poplatků při dovozu a prominutí celního
nedoplatku, které vyplývá ze samostatné
úpravy podle celního zákona. Předmětné
doplnění se vztahuje jen na případy,
kdy jde o zboží obchodního charakteru.
Navrhuje se v poznámkách k této položce
vymezit, kolikrát se vybere stanovený poplatek za
jednu žádost s více tituly, případně
za žádost podanou více poplatníky.
Dále se navrhuje stanovit, že poplatek nebude vybírán,
činí-li požadovaná úleva méně
než trojnásobek stanovené sazby správního
poplatku.
K položce 2 (dosud položka 2)
Doplňuje se osvobození církví, které
vedly do 31. 12. 1949 matriky. Toto osvobození se vztahuje
i na poplatek za výpis z matriky zpoplatňovaný
podle položky 3 sazebníku.
Upřesňuje se "nahlédnutí do živnostenského
rejstříku" v poznámce k položce.
K položce 3 (dosud položka 3)
Ze zákona o správě daní a poplatků
je přeneseno ustanovení, že poplatku nepodléhá
první vydání stejnopisu, fotokopie, výpisu
nebo písemné informace z daňového
(poplatkového) spisového materiálu správce
daně (poplatku. Ověření prvního
vydání nepodléhá rovněž
poplatku (položka 4 poznámka bod 3).
Upřesňuje se, že stránkou se pro účely
zpoplatnění se rozumí stránka formátu
A4 a menší formát. Obdobně jako u soudních
poplatků se za fotokopie stanoví poplatek ve výši
50% stanovené sazby poplatku.
Je-li žádost o výpis z evidence Rejstříku
trestů podána u českého zastupitelského
úřadu v zahraničí vybere správní
poplatek český zastupitelský úřad
za žádost a Rejstřík trestů již
výpis podle položky 3 nezpoplatňuje. To znamená,
že i při "doručení" výpisu
prostřednictvím českého zastupitelského
úřadu se poplatek za výpis již nevybírá,
byla-li zpoplatněna žádost.
K položce 4 (dosud položka 4)
Doplňuje se poznámka bod 3 k této položce
(viz zdůvodnění k položce 3).
K položce 5 (dosud položka 5)
Dosavadní znění je navrženo uvádět
pod písmenem a) a doplnit písmeno b) - ověření
- "apostila", jehož doplnění navrhlo
Ministerstvo spravedlnosti. "Apostila" je obsahem projednávané
mezinárodní úmluvy, k níž by
měla přistoupit Česká republika. Bude-li
smlouva platná pro Českou republiku, nebude třeba
provádět legalizaci a superlegalizaci listin vydaných
v České republice při jejich použití
ve státech, které jsou stranami projednávané
mezinárodní dohody. Pro použití listin
vydaných v České republice v zahraničí
bude stačit jedno ověření, a to konečné,
ve smlouvě nazývané "apostila".
K položkám 6 a 7 (dosud položky 6 a 7)
Zůstávají nezměněné.
K položce 8 (dosud položka 9)
Zrušuje se propouštění ze státního
svazku na základě zákona č. 139/1966
Sb. a v návaznosti na to se zrušuje zpoplatňovaný
úkon. Obdobně se ruší i položka
133 z části konzulárních poplatků.
Nově se zařazuje jako položka 8 dosavadní
položka 9, v níž se nenavrhuje žádná
změna.
K položce 9 (dosud položka 10)
Vypouští se osvobození od poplatku pro poštu
(inkasní středisko) jako nadbytečné.
K položkám 10, 11 a 12 (dosud položky 11,
12 a 13)
Zůstávají nezměněné.
K položce 13 (dosud položka 14)
Reaguje se na novou právní úpravu vyplývající
ze zákona o myslivosti. Vydání loveckého
lístku se zpoplatňuje nově podle jeho platnosti.
Navrhuje se oproti současné právní
úpravě uplatňovat stejné sazby poplatku
pro občany České republiky i pro cizince.
Dosavadní osvobození pro studenty a pracovníky
v myslivosti se navrhuje zrušit a nahradit zmocněním
ke snížení správního poplatku
o 50% pro okruh osob dříve osvobozených.
Vzhledem k tomu, že loveckého lístku mohou
tyto osoby využívat i pro soukromé účely,
není důvod k úplnému osvobození.
K položce 14 (dosud položka 15)
Obdobně se navrhuje i za vydání rybářského
lístku českému občanu nebo cizinci
uplatňovat stejnou sazbu poplatku. Dosavadní osvobození
studentů a pracovníků v rybářství
se stejně jako v případě loveckého
lístku navrhuje zrušit a nahradit zmocněním
ke snížení správního poplatku
o 50% pro okruh osob dříve osvobozených.
K položce 15 (dosud položka 17)
Dosavadní položka 16 se zrušuje v návaznosti
na zrušení některých ustanovení
zákona č. 116/1985 Sb., o podmínkách
činnosti organizací s mezinárodním
prvkem v ČSSR. Ve zrušeném ustanovení
byl obsažen i zpoplatňovaný úkon v dosavadní
položce 16.
Samostatná sazba poplatku za vydání občanského
průkazu za občanský průkaz ztracený
zničený, odcizený apod. se navrhuje zrušit
a zpoplatňovat podle dosavadní obecné úpravy
obsažené v písmenu a) této položky
i náhradou vydávaný občanský
průkaz.
Současně se zrušuje i zmocnění
pro správní orgány spočívající
ve zvýšení správního poplatku
v případech vydání náhradního
dokladu zapříčiněného nedbalostí
poplatníka. Porušení povinností bude
nadále jen předmětem sankcí podle
zvláštního předpisu (pokuty nebo opatření
v přestupkovém řízení).
K položce 16 (dosud položka 18)
Podle této položky je zpoplatňováno
stavební povolení, které je výsledkem
provedeného stavebního řízení
podle stavebního řádu. Ke změně
dochází ve zpoplatňování stavebního
povolení ke stavbě garáží. Poplatek
ve výši 300 Kč se ponechává z
dosavadní právní úpravy pro garáže
se třemi stáními. Za stavební povolení
ke stavbě řadových garáží
se poplatek 300 Kč zvyšuje o 150 Kč za čtvrté
a každé další stání. Navrhuje
se za stavební povolení ke stavbě řadových
garáží vybrat maximálně 2500
Kč. Stavební povolení ke stavbě hromadných
garáží, např. stavby patrových
nebo podzemních garáží, apod.je podle
charakteru stavby nebytovým objektem. Sazba poplatku se
navrhuje jako pro jiné nebytové objekty. Konstrukce
poplatku podle rozpočtových nákladů
stavby nebytových objektů se opouští
a navrhuje se za účelem zjednodušení
pevná sazba zvlášť za novostavby a zvlášť
za stavební úpravy nebytových objektů.
Dosud stanovený základ poplatku "předpokládaný
rozpočtový náklad" stavebník
neuvádí podle platného stavebního
řádu.
Upřesňuje se vybírání správních
poplatků za změnu stavebního povolení
(bod 2 položky 16), aby nedocházelo k různým
postupům stavebních úřadů.
Nově se od poplatku osvobozuje stavební povolení
ke stavebním úpravám nutným pro užívání
objektu zdravotně postiženými osobami. To znamená,
že osobní osvobození těchto osob se
mění na věcné osvobození.
Pokud bude vydáváno stavební povolení
ke stavbě více objektů bytových, ke
stavebním úpravám, přípojkám
apod., navrhuje se vybírat poplatek ve výši
součtu sazeb za jednotlivé povolované stavby
uvedené ve stavebním povolení. Dosud se vybíral
nejvyšší poplatek stanovený za jeden z
objektů obsažených ve stavebním povolení.
Navrhuje se zrušit položku 19, ve které byla
stanovena sazba poplatku "za vydání dodatečného
stavebního povolení" ve výši pětinásobku
sazeb stanovených za vydání stavebního
povolení. Stavební úřad "černou
stavbu" buď schválí dodatečným
povolením nebo nařídí zbourání.
Přitom může uložit pokutu podle zvláštního
předpisu. Za dodatečné stavební povolení
se navrhuje vybírat poplatek jako za stavební povolení
vydané před zahájením stavby.
K položce 17 (dosud položka 20)
Navrhuje se zvýšení sazby z dosavadních
200 Kč na 1000 Kč. Dosavadní sazba neodpovídá
závažnosti a nákladům na vyhotovení
územního rozhodnutí. Zachovává
se zásada, že tento poplatek se nevybere, je-li územní
řízení spojeno s řízením
stavebním směřujícím k vydání
stavebního povolení. Podle této položky
se navrhuje zpoplatňovat i územní rozhodnutí
o umístění informačních, reklamních
a propagačních zařízení (dosud
zařazeno v položce 21 písm. d) se sazbou poplatku
1000 Kč).
K položce 18 (dosud položka 21)
Navrhuje se vybírat za povolení změny v užívání
stavby jednotný poplatek ve výši 500 Kč.
Tato sazba byla dosud uplatněna jen pro změny užívání
bytových objektů na objekty rekreační.
Přitom v současné době jsou frekventované
změny staveb z bytových na jiné, tj. pro
podnikatelské účely. Podle dosavadní
úpravy se sazbou poplatku 200 Kč.
Výše poplatku za povolení k odstranění
stavby se navrhuje ponechat ve výši 100 Kč.
K položce 19 (dosud položka 22)
Nemění se právní úprava oproti
dosavadní úpravě, ale upřesňuje
se, že tento poplatek se vyměřuje platebním
výměrem, neboť výše poplatku závisí
na délce trvání nařízeného
místního šetření.
K položce 20 (dosud položka 23)
Nenavrhuje se změna zpoplatňování povolení vydávaných podle zákona č. 202/1990 Sb., o povolování loterií a jiných podobných her, ve znění pozdějších předpisů.
Dosavadní položka 24, podle které se zpoplatňovalo
podání oznámení o provozování
digitálních a světelných přístrojů
apod., se ruší v návaznosti na zrušení
vyhlášky Ministerstva kultury č. 117/1991 Sb.,
o pořádání veřejných
produkcí, zákonem č. 237/1995 Sb.
K položce 21 (dosud položka 25)
Nenavrhuje se změna ve zpoplatnění úkonu
ani v sazbě poplatku. Navrhuje se zrušit osvobození
od poplatku pro osoby zdravotně postižené.
Jde o podnikání, ve kterém by neměla
být uplatněna zvýhodnění stejně
jako nejsou uplatněna v sazbách daně z příjmů
plynoucích z podnikání. Osvobození
se ruší ze stejných důvodů pro
dosavadní položku 26 a položku 27.
K položce 22 (dosud položka 26)
Zpoplatňované úkony z dosavadní právní
úpravy jsou včetně sazeb zachovány.
Položka se rozšiřuje o navrhované úkony
v doplněných písmenech c) až g) této
položky. V písmenu c) se navrhuje ve výši
50 Kč zpoplatnit prodloužení platnosti dokladů
zpoplatňovaných už dosud podle stávající
položky 26 sazebníku. V písmenech d) až
g) navrhlo Ministerstvo průmyslu a obchodu zpoplatnění
udělení, zrušení a změny autorizace
pro podnikání v energetických odvětvích,
udělení licence k nakládání
s vysoce nebezpečnými látkami a státního
povolení k provozování komoditní burzy.
V poznámce 3 navržené k této položce
se upřesňuje, kdo je správním orgánem,
který vybere poplatek, je-li třeba i státních
povolení jiných orgánů státní
správy k provozování komoditní burzy.
S ohledem na náročnost řízení,
která souvisejí s vydáním státního
povolení k provozování komoditní burzy
je poplatek navrhován ve výši 50000 Kč.
K položkám 23 a 24 (dosud položka 27)
Navrhuje se stanovit zvláštní sazbu poplatku
za rozhodnutí živnostenského úřadu
o provozování stávající povolené
živnosti průmyslovým způsobem. Sazba
poplatku zohledňuje již zaplacený poplatek
za udělené živnostenské oprávnění
bez jeho provozování průmyslovým způsobem.
Ministerstvo hospodářství navrhlo i další
úkony ke zpoplatnění. Jde o "pozastavení
provozování živnosti" a "schválení
odpovědného zástupce pro koncesovanou živnost
(písm. h) a i) položky 23 návrhu).Tyto úkony
vyplynuly ze zákona č. 286/1995 Sb., kterým
se mění a doplňuje od 1.1.1996 zákon
o živnostenském podnikání.
Z dosavadní položky 27 (v návrhu položka
23) je vyňato a samostatně zařazeno v navržené
položce 24 stávající zpoplatnění
rozhodnutí o registraci k provozování nestátního
zdravotnického zařízení.
K položkám 25, 26 a 28 (dosud položky 28,
29 a 31)
Nenavrhuje se změna ve zpoplatňovaných úkonech.
K položce 27 (dosud položka 30)
Nenavrhuje se změna zpoplatňovaných úkonů,
ale navrhuje se zvýšení sazeb za registrační
listinu pro výcvik řidičů motorových
vozidel z částky 700 Kč na 1000 Kč.
Řízení se zpřísnilo a zdokonalilo
natolik, že je třeba zvýšené náklady
na státní správu promítnout i do výše
správního poplatku. Obdobně se navrhuje zvýšení
poplatku za přidělení tabulky státní
poznávací značky ze 40 Kč na 100 Kč
a za zvláštní státní poznávací
značku ze 100 Kč na 1000 Kč. Důvodem
návrhu jsou současné podstatně zvýšené
pořizovací náklady na jejich výrobu
a u zvláštních státních poznávacích
značek i samotný účel, pro který
jsou přidělovány.
K položkám 29 a 31 (dosud položky 32 a 34)
Navrhuje se úprava zpoplatňovaných úkonů
podle platné právní úpravy obsažené
v zákoně č. 288/1995 Sb., o střelných
zbraních a střelivu.
K položce 30 (dosud položka 33)
Nenavrhuje se změna.
Dosavadní položka 35, která ve smyslu přechodných
ustanovení zákona není dosud v praxi uplatňována,
se navrhuje zrušit, neboť právní úprava
detektivních a hlídacích služeb nebyla
dosud navržena.
K položce 32 (dosud položka 36)
Navrhuje se změna v bodě 4 této položky
spočívající v tom, že nebudou
změny v udělené licenci k provozování
veřejné linkové vnitrookresní dopravy
z důvodu veřejného zájmu zpoplatňovány.
Změny podle sdělení Ministerstva dopravy
převážně provádí správní
orgán stejně ze svého podnětu (tzn.
nepodléhají poplatku).
Současně je z podnětu Ministerstva dopravy
navrhováno zvýšení sazby poplatku za
povolení zahraničnímu provozovateli k provozování
příležitostné nebo kyvadlové
osobní silniční dopravy a taxislužby,
a to z částky 1000 Kč na 5000 Kč.
Důvodem navržené úpravy je protiopatření
vůči sousedním státům, které
ukládají českým provozovatelům
osobní dopravy a taxislužby platby podstatně
vyšší. Pro porovnání německé
úřady vybírají 100 až 1000 DM
a rakouské úřady 1200 ATS.
K položkám 33, 34 a 35 (dosud položky 37,
38 a 39)
Nenavrhují se změny dosavadních úkonů
ani sazeb poplatků.
K položce 36 (dosud položka 40)
Navrhuje se vypustit úkon zpoplatňovaný podle
písmene c) této položky (současné
právní úpravy), neboť se již neprovádí
a naopak se navrhuje doplnit položku o zpoplatnění
zvláštního povolení k provozu plavidla
nebo k umístění plavidla a pro plavbu zahraničního
plavidla (písmeno d) návrhu) se sazbou 500 Kč.
Navrhuje se zrušit zmocnění ke zvýšení
sazby poplatku na trojnásobek z důvodu porušení
povinností poplatníkem. Správní orgán
bude nadále porušení povinností řešit
podle zvláštních předpisů jako
přestupek.
K položkám 37 a 38 (dosud položka 41)
Navrhuje se změna zpoplatňovaných úkonů
(položka 37) včetně sazeb poplatků a
nová položka 38. Změny a doplnění
vychází z nového zákona č.
114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě. Tento zákon
mění dosud zpoplatňované úkony
a zavádí nová řízení.
Navrhuje se výraznější zvýšení
sazby za vydání průkazu způsobilosti
plavidla, a to ze 600 Kč na 2000 Kč, vzhledem k
charakteru tohoto průkazu podle nové právní
úpravy.
K položkám 39 a 40 (dosud položky 42 a 43)
Nenavrhuje se změna dosavadní úpravy.
K položkám 41 a 42 (dosud položky 44 a 45)
Nenavrhuje se změna stávající úpravy.
K položkám 43 až 55 (dosud položky 46
až 58)
Z podnětu Ministerstva dopravy, které je zpracovatelem
návrhu leteckého zákona, se navrhují
úpravy v návaznosti na tento návrh zákona,
který je předložen k projednání
a schválení Parlamentu. Nově navržené
úkony jsou obsaženy v navrhované položce
45 (dosud položka 48); navrhuje se zvýšení
sazeb poplatků, aby odpovídaly obdobným platbám
v zahraničí.
K položkám 56 a 57
Zavádí se nové úkony za drážní
řízení, která vyplývají
ze zákona č. 266/1994 Sb., o drahách. Sazby
poplatku jsou navrhovány ve výši odpovídající
sazbám za obdobné úkony obsažené
v sazebníku. Např. za vydání licence
k provozování drážní dopravy
je navržená sazba poplatku obdobná poplatku
za licenci podle živnostenského zákona (viz
položka 23 návrhu).
K položkám 58 a 59 (dosud položky 59 a 60)
Nenavrhuje se změna úkonů ani sazeb.
K položce 60 (dosud položka 61)
Doplňuje se nový zpoplatňovaný úkon
pod písmenem e) a doplňují se poznámky
k této položce, které vysvětlují,
kdy se za úkony v položce uváděné
poplatek nevybere, např. zrušuje-li se výrobní
značka z podnětu správního orgánu.
K položkám 61 a 62 (dosud položky 62 až
64)
Navrhuje se vypustit dosavadní položku 64, podle které
se zpoplatňuje podání rozkladu do rozhodnutí
vydaných Ministerstvem pro hospodářskou soutěž.
V položce 62 (dosud 63) se navrhuje doplnit nové úkony
pod písmeny b) a c). Navrhuje se zpoplatňovat návrh
na přezkoumání rozhodnutí zadavatele
o výběru nabídky podle zákona č.
199/1994 Sb., o zadávání veřejných
zakázek, ve znění zákona 148/1996
Sb. Sazba poplatku se navrhuje ve výši 0,5% z nabídkové
ceny navrhovatele. Procentní sazbu poplatku se navrhuje
omezit minimální částkou ve výši
2500 Kč a současně i nejvyšší
možnou sazbou poplatku, která je navrhována
ve výši 100 tisíc Kč.
K položce 63 (dosud položka 65)
Dosud zpoplatňované udělení povolení
k vydávání hypotečních zástavních
listů (pevná sazba 20 tisíc Kč) bude
zpoplatňováno jako udělení povolení
k emisi dluhopisů, kde je v současné době
stanoven procentní poplatek omezený částkou
nejméně 10 tisíc Kč. Tuto dolní
hranici poplatku se navrhuje zvýšit na 20 tisíc
Kč, aby byla zachována sazba poplatku "pro
hypoteční zástavní listy". Dosud
zpoplatňovaný úkon podle písmene d)
se navrhuje zrušit a zpoplatňovat každé
povolení k veřejnému obchodování
s cennými papíry jednotně na základě
právní úpravy obsažené v zákoně
č. 591/1992 Sb., o cenných papírech, ve znění
zákonů č. 61/1996 Sb. a č. 152/1996
Sb.
Osvobození pro banky a spořitelny vázané
na hypoteční zástavní listy určené
k financování výstavby, rekonstrukce a modernizace
bytů se navrhuje rozšířit na všechny
hypoteční zástavní listy, a to z důvodů
administrativních. Sledování konkrétního
druhu, který je osvobozen, bylo v praxi velmi náročné
a ne zcela proveditelné.
Dolní hranice sazby u procentního poplatku za udělení
povolení k veřejnému obchodování
s cennými papíry se navrhuje z 10 tisíc Kč
zvýšit na 20 tisíc Kč. Z důvodu
náročnějšího řízení
podle nové právní úpravy.
K položce 64 (dosud položka 66)
Navrhují se nové zpoplatňované úkony
pod písmenem e) až h), l), m), p), r), s), t), které
jsou upraveny zákonem č. 248/1992 Sb., o investičních
společnostech a investičních fondech, ve
znění zákona č. 151/1996 Sb. Sazby
poplatků jsou navrhovány ve výši odpovídající
sazbám poplatků za obdobné úkony v
sazebníku i za úkony v téže položce.
Návrh na zvýšení poplatků za
udělení povolení podle zákona č.
248/1992 Sb. a zákona 591/1992 Sb. vyplývá
z potřeby náročnějšího
prověřování žádostí
o udělení povolení, zkoumání
předpokladů pro činnost těchto subjektů,
která vyplývá z obecně akceptovaného
požadavku na zvýšení ochrany kapitálového
trhu před nežádoucím chováním
jeho účastníků, zvýšení
ochrany investorů. Vzhledem k ohromnému množství
subjektů působících na kapitálovém
trhu (investičních společností a investičních
fondů, obchodníků s cennými papíry,
makléřů) by měl správní
poplatek i určitý eliminační charakter,
t.j. odrazovat od podání žádosti subjekty,
které nejsou kapitálově dostatečně
vybaveni. V zahraničí je kapitálová
přiměřenost základní podmínkou
pro přístup subjektu na kapitálový
trh. U tiskáren cenných papírů vyplývá
výše poplatku z náročnosti udělovaného
povolení, kdy je třeba důkladně prověřit
celý bezpečnostní systém tiskárny,
aby nedocházelo k padělání cenných
papírů. Současně i zde je určitý
prohibiční prvek, neboť se dává
přednost zaknihovaným cenným papírům
před listinnými.
Doplňuje se vysvětlující poznámka,
co se rozumí státní zárukou.
K položce 65 (dosud položka 68)
Nenavrhují se změny v úkonu ani sazbě
poplatku.
K položce 66 (dosud položka 69)
Navrhuje se změna ve formulaci zpoplatňovaného
úkonu s ohledem na nesrovnalosti ve výkladu, zda
je zpoplatňováno rozhodnutí kladné
nebo i záporné. S ohledem na zvláštnosti
v řízení před Úřadem
rady pro rozhlasové a televizní vysílání
je vhodné zpoplatňovat již podanou žádost.
Nenavrhují se změny v sazbě poplatku. Doplňuje
se poznámka, na základě níž není
zpoplatněna změna vyplývající
ze změn provedených subjektem v obchodním
rejstříku. Za změny v obchodním rejstříku
vedeném krajskými soudy se vybírá
soudní poplatek.
K položkám 67 až 92 (dosud položky 70
až 82)
Navrhují se nové zpoplatňované úkony v položkách 71 až 75, 79 až 87 a 92.
Položka 67 až 70 (dosud položka 70 až 73)
- Zpoplatňované úkony se upravují
tak, aby odpovídaly řízení upravenému
zákonem č. 87/1987 Sb., o veterinární
péči, ve znění pozdějších
předpisů a zákonem č. 108/1987 Sb.,
o působnosti orgánů veterinární
péče, ve znění pozdějších
předpisů. Na základě platné
právní úpravy, která již nahradila
pojem "hromadná zásilka" počtem
kusů zvířat se mění dosavadní
text. Nevydává se již ani osvědčení
k dovozu a průvozu. Ve správním řízení
(např. o vydání povolení pro nakládání
s veterinárními léčivy a přípravky)
se provádí nové časově i finančně
náročné místní šetření,
proto se navrhuje i zvýšení sazeb poplatků
(položky 67 a 68). Naopak se navrhuje snížení
sazby v položce 69, aby nedocházelo v důsledku
sazby poplatku k obcházení veterinárních
předpisů.
Položka 70 (dosud 73) se nemění, a to jak úkon
tak i sazba poplatku. Je navrhován nový zpoplatňovaný
úkon v položce 71, tj. povolení k výkonu
odborných veterinárních činností
soukromým veterinárním lékařům
a technikům. Povolení je srovnatelné se živnostenským
oprávněním. Navrhuje se i správní
poplatek ve výši stejné jako za koncesi k podnikání.
Položky 72 až 74 obsahují nové zpoplatňované
úkony. Řízení, jehož výsledkem
je "rozhodnutí", "udělení
akreditace" a "osvědčení",
je upraveno zákonem č. 246/1992 Sb., o ochraně
zvířat proti týrání, ve znění
pozdějších předpisů. Navrhované
sazby poplatku vycházejí z propočtů
Ministerstva zemědělství a jsou navrženy
ve výši odpovídající částečným
nákladům státní správy na provedení
úkonu. Přitom navrhované sazby odpovídají
sazbám poplatků stanoveným v sazebníku
za obdobná řízení.
Položka 75 je rovněž nově zařazena.
Obsahuje úkon vyplývající z právní
úpravy zákona č. 97/1996 Sb., o ochraně
chmele.
Položka 76 (dosud položka 74) je upravena tak, aby zpoplatňovaný
úkon odpovídal nové právní
úpravě obsažené v zákoně
č. 91/1996 Sb., o krmivech. Sazba poplatku se nemění.
Nově se navrhuje zpoplatnit i změny v registraci.
Navrhovaná sazba 500 Kč odpovídá sazbě
poplatku např. za změny živnostenského
oprávnění.
Položky 77, 78, 89 až 91 (dosud položky 75, 76,
80 až 82) - se nemění.
Položky 79 až 88 (dosud položky 77 až 79)
- Nově se navrhují zpoplatňované úkony
v oblasti rostlinolékařského dozoru, zaměřeného
na ochranu proti škodlivým organizmům zavlékaným
při dovozu, průvozu zásilek rostlin a rostlinných
produktů, ale i při jejich vývozu, dále
v oblasti povolovacího řízení k manipulaci
nebo experimentálnímu používání
karanténních škodlivých organizmů,
registračního řízení k přípravkům
na ochranu rostlin apod. (včetně změn, doplnění
a převodů registrace). Navrhované úkony
jsou upraveny v zákoně č. 147/1996 Sb., o
rostlinolékařské péči.
V položce 87 se navrhuje nový úkon upravený
zákonem č. 92/1996 Sb., o odrůdách,
osivu a sadbě pěstovaných rostlin. V navržené
sazbě poplatku za žádost o registraci a uznání
množitelského nebo rozmnožovacího materiálu
nejsou zahrnuty náklady na prováděné
zkoušky užitné hodnoty atd. Zkoušky podle
zákona č. 92/1996 Sb. budou hradit žadatelé
podle zvláštních předpisů. Zkoušky
nemohou být předmětem řízení
a tedy ani správního poplatku, přitom jsou
značně finančně nákladné
a jsou za úplatu prováděné i v zahraničí.
V položce 92 je navržen nový zpoplatňovaný
úkon upravený v zákoně č. 115/1995
Sb., o vinohradnictví a vinařství. Sazba
poplatku je navrhována ve výši odpovídající
sazbám za obdobné úkony v návrhu sazebníku.