Průběh čerpání transferů
domácnostem v letech 1995 a 1996 ukazuje graf:
Graf č. 16
Pozn.: údaje podle pokladního plnění
státního rozpočtu; v roce 1995 pouze výdaje
kap. MPSV (výdaje ostatních kapitol činily
celoročně 4,6 mld. Kč)
Čerpání hlavních skupin dávkových
výdajů (za všechny kapitoly, které dávky
rozpočtují a za územní rozpočty)
a jejich porovnání s rokem 1995 ukazuje tabulka:
Tabulka č. 26
v mld Kč | ||||
Důchody | 109,81 | 127,58 | 17,77 | 116,2 |
Dávky nemocenského pojištění | 18,10 | 20,46 | 2,36 | 113,0 |
z toho: | ||||
- nemocenské | 15,46 | 17,70 | 2,24 | 114,5 |
- peněžitá pomoc v mateřství | 1,73 | 1,82 | 0,09 | 105,2 |
Dávky sociální péče | 4,11 | 4,18 | 0,07 | 101,7 |
Dávky státní sociální podpory | 1,19 | 26,69 |
Vývoj jednotlivých objemově významných
dávek sociálního zabezpečení
je možné charakterizovat takto:
Celkové výdaje na důchody dosáhly
(za Všechny kapitoly vyplácející důchody)
výše 127,6 mld. Kč, tj. o 17,8 mld. Kč
více (růst o 16,2%) než v předchozím
roce. K 31. 12. 1996 bylo vypláceno cca 3 115 tis. důchodů.
Nárůst výdajů ve srovnání
s rokem 1995 vyplývá z realizace nového zákona
o důchodovém pojištění a z provedených
valorizací důchodů. Při zvýšení
důchodů od 1. dubna byl starobní důchod
zvýšen průměrně o 13%, při
valorizaci od 1. října došlo ke zvýšení
průměrně o 8%. U ministerstva práce
a sociálních věcí, které vyplácí
největší počet důchodů,
představovaly měsíční náklady
na dubnové zvýšení důchodů
1 185 mil. Kč, při říjnové
valorizaci měsíční náklady
činily 824 mil. Kč. U důchodů vyplácených
prostřednictvím MPSV dosáhla průměrná
měsíční výše plného
starobního důchodu ke konci roku částku
4 416,- Kč (ve srovnání s rokem 1995 více
o 811,- Kč); průměrná měsíční
výše plného invalidního důchodu
činila 4 409,- Kč a byla vyšší
ve srovnání s prosincem roku 1995 o 763,- Kč.
V roce 1996 požádalo o výplatu důchodu
celkem 224 tis. žadatelů, což je více
o 55 tis. než v roce 1995.
Nižší než předpokládané
čerpání rozpočtu (o 3,1 mld. Kč)
bylo částečně ovlivněno skutečností,
že v upraveném rozpočtu na rok 1996 se uvažovalo
se zálohami na výplatu důchodů v prvních
lednových termínech pro výplaty důchodů
roku 1997 ve výši 3,6 mld. Kč; skutečně
uvolněná záloha (zasílaná České
poště) činila pouze 1,8 mld. Kč. Dalším
důvodem nižších výdajů byla
odlišná struktura nových žadatelů
o důchody v roce 1996 (ve prospěch žadatelů
s nižšími příjmy) podle nového
zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém
pojištění, než předpokládal
rozpočet.
Výdaje na ostatní dávky byly oproti
upravenému rozpočtu nižší o 1,6
mld. Kč především z důvodů
nižších výdajů na nemocenské,
kde se ve druhé polovině roku podstatně zpomalila
dynamika výdajů (nižší nemocnost).
Proti roku 1995 poklesly o 13,6 mld. Kč v důsledku
dopadu zákona č. 117/95 Sb., o státní
sociální podpoře, podle kterého byly
dávky vyplácené doposud ústředními
kapitolami rozpočtu transformovány do nového
systému dávek státní sociální
podpory. V těchto výdajích je zahrnuta pouze
část výdajů na některé
dávky vyplácené podle přechodných
ustanovení cit. zákona.
Z toho výdaje na dávky nemocenského pojištění
(nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství,
podpora při ošetřování člena
rodiny, vyrovnávací příspěvek
v těhotenství a mateřství) vzrostly
proti roku 1995 o 2,4 mld. Kč. V růstu nemocenského,
které je největší dávkou nemocenského
pojištění, o 2,2 mld. Kč, se promítl
především růst mezd, ze kterých
je dávka stanovena. Průměrné procento
pracovní neschopnosti dosáhlo výše 6,19,
což představuje proti roku 1995 zvýšení
pouze o 0,04 bodu. Průměrná délka
pracovní neschopnosti byla v loňském roce
25,01 dne, což je o 0,58 dne více než v roce
1995. Výdaje na peněžitou pomoc v mateřství
vzrostly v porovnání s rokem 1995 o 90 mil. Kč
a jejich růst je podmíněn především
růstem mezd žen odcházejících
na mateřskou dovolenou.
Výdaje na státní politiku zaměstnanosti,
stanovené ve schváleném rozpočtu
kapitoly MPSV ve výši 2 700 mil. Kč, byly ve
skutečnosti čerpány částkou
2 664 mil. Kč. Proti upravenému rozpočtu
zůstalo nevyčerpáno 22 mil. Kč. V
porovnání s rokem 1995 byly tyto výdaje vyšší
o 247 mil. Kč. V návaznosti na vývoj nezaměstnanosti
se zvýšil podíl prostředků vynakládaných
na pasivní politiku zaměstnanosti, podíl
prostředků vynakládaných na aktivní
politiku naopak poklesl:
Tabulka č. 27
v mld Kč | |||||
Výdaje na politiku zaměstnanosti celkem | 2 417 | 2 664 | 247 | 110,2 | |
v tom: | |||||
a) aktivní politika zaměstnanosti | 635 | 558 | -77 | 87,9 | |
z toho: | |||||
- rekvalifikace | 100 | 92 | -8 | 92,0 | |
- veřejně prospěšné práce | 189 | 199 | 10 | 105,3 | |
- společensky účelná pracovní místa | 164 | 102 | -62 | 62,2 | |
- chráněné dílny ZPS | 60 | 57 | -3 | 95,0 | |
Podíl na celkových výdajích | 26,3% | 20,9% | -5,4% | 79,5 | |
b) pasivní politika zaměstnanosti | 1 782 | 2 106 | 324 | 118,2 | |
Podíl na celkových výdajích | 73,7% | 79,1% | 5,4% | 107,3 |
Na zvýšení výdajů proti předchozímu
roku se podílely především výdaje
na pasivní politiku zaměstnanosti. Nárůst
těchto výdajů, které tvoří
především podpory v nezaměstnanosti,
vyplývá z postupného růstu míry
nezaměstnanosti ve II. pololetí roku a částečně
i z růstu částek podpory v nezaměstnanosti
v návaznosti na zvýšení životního
minima k 1. 10. 1996. Míra nezaměstnanosti činila
v lednu minulého roku 3,1%, v květnu a červnu
klesla na 2,7%, avšak dál postupně rostla až
na 3,5% v prosinci; průměrná roční
míra nezaměstnanosti v uplynulém roce dosáhla
3,05%. Nejvyšší míra nezaměstnanosti
v závěru roku 1996 byla v okrese Most (9,4%), Louny
(8,2%), Karviná a Chomutov (7,7%) a Děčín
(7,6%). Nejnižší nezaměstnanost byla v
Praze (0,4%).
V průměru bylo měsíčně
na úřadech práce evidováno 160 657
uchazečů o zaměstnání, z toho
75 484 osob (47%) pobíralo podporu v nezaměstnanosti.
Průměrná výše podpory činila
ve 4. čtvrtletí loňského roku 2 306,-
Kč.
Zároveň v roce 1996 pokračoval trend poklesu
výdajů na aktivní politiku zaměstnanosti.
Nejvíce poklesly výdaje na společensky účelná
pracovní místa, jejichž počet ke konci
roku činil 17 134 oproti 28 005 místům ke
konci roku 1995. Nově bylo vytvořeno pouze 3 612
míst, zatímco v předchozím roce to
bylo 5 963 míst. Tento vývoj byl ovlivněn
snahou o efektivní vynakládání rozpočtových
prostředků i dalšími příčinami.
Příspěvky na zřízení
nových míst byly poskytovány pouze v regionech
s nedostatkem pracovních příležitostí,
a to pro skupiny uchazečů, které jsou obtížně
umístitelné na trhu práce. Pokles využívání
tohoto nástroje aktivní politiky zaměstnanosti
vyplývá i z poklesu výhodnosti příspěvku
pro zaměstnavatele. Mezi uchazeči o zaměstnání
klesá podíl kvalifikovaných pracovníků,
pro které je tento nástroj vhodný a vzrůstá
podíl uchazečů bez kvalifikace.
Prostřednictvím okresních úřadů
a obcí byly i v roce 1996 vypláceny dávky
sociální péče, které jsou určeny
sociálně slabým rodinám, zdravotně
postiženým občanům a na pěstounskou
péči. Nově pak byly po celý rok vypláceny
i dávky, stanovené zákonem č. 117/95
Sb., o státní sociální podpoře.
Dávky státní sociální podpory
představují největší objem
výdajů územních rozpočtů
do této sféry. Částka schváleného
rozpočtu v objemu 25 870 mil. Kč byla usnesením
vlády č. 441/96 zvýšena na 26 260 mil.
Kč, dalšími rozpočtovými opatřeními
pak na konečnou částku 26 692 mil. Kč,
která byla také ve skutečnosti vyčerpána.
Srovnání s rokem 1995 není možné,
jelikož v roce 1995 byly od 1. října vypláceny
novým systémem pouze dávky, které
nejsou poskytovány v závislosti na příjmu
rodin. Rok 1996 je prvním rokem výplaty všech
dávek stanovených zákonem.
Přehled uvádí výdaje na jednotlivé
druhy dávek a počty vyplacených dávek
státní sociální podpory:
přídavek na dítě [dávky poskytované na základě testování příjmů] | 11 124 | 23 868 |
sociální příplatek [dávky poskytované na základě testování příjmů] | 5 691 | 5 488 |
příspěvek na bydlení [dávky poskytované na základě testování příjmů] | 677 | 1 920 |
příspěvek na dopravu [dávky poskytované na základě testování příjmů] | 839 | 3 444 |
rodičovský příspěvek | 7 354 | 3 659 |
zaopatřovací příspěvek | 33 | 28 |
dávky pěstounské péče | 144 | 98 |
porodné | 483 | 57 |
pohřebné | 347 | 116 |
Z celkového objemu dávek státní sociální
podpory představoval největší část
(41,7%) "přídavek na dítě",
který byl průměrně měsíčně
přiznán v 1 989 tis. případech v průměrné
měsíční výši 466 Kč.
V průběhu roku kolísal počet přiznaných
dávek mezi 1 549 tis. (srpen) a 2 211 tis. (květen).
Sociální příplatek určený
rodinám s příjmy do hranice 1,6 násobku
životního minima byl průměrně
měsíčně přiznán v 457
tis. případech. Průměrná dávka
činila 1 037 Kč měsíčně.
Z dávek, které jsou poskytovány všem
žadatelům bez ověření příjmu
při splnění zákonem stanovených
podmínek (narození dítěte, péče
o dítě atd.), byl objemově nejvýznamnější
rodičovský příspěvek. Byl přiznán
průměrně měsíčně
v 305 tis. případech v průměrné
výši 2 010 Kč.
Porovnání celkových výdajů
i výdajů na jednotlivé dávky státní
sociální podpory v roce 1996 s obdobnými
dávkami vyplácenými v roce 1995 je vzhledem
ke změnám v průběhu obou srovnávaných
let, které vyplynuly ze zákona č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře,
obtížné. V roce 1995 byla výdajově
větší část dávek pro rodiny
s dětmi (přídavky na děti, státní
vyrovnávací příspěvek) vyplácena
po celý rok podle původních právních
norem z prostředků státního rozpočtu.
Od 1. října 1995 byly nově, tj. ze systému
státní sociální podpory a dávkovými
pracovišti okresních úřadů a
magistrátů, vypláceny dávky, které
se podle zákona č. 117/1995 Sb. poskytují
bez ohledu na výši příjmu žadatelů;
do tohoto data byly poskytovány rovněž podle
původních předpisů, tj. v jiné
výši a z různých systémů
- jednalo se o rodičovský příspěvek,
zaopatřovací příspěvek, dávky
pěstounské péče (dříve
poskytované okresními úřady), porodné
a pohřebné.
Od 1. ledna 1996 byly veškeré dávky stanovené
zákonem č. 117/1995 Sb., tj. i přídavek
na dítě, sociální příplatek,
příspěvek na bydlení, příspěvek
na dopravu, vypláceny novým systémem státní
sociální podpory. Přitom dávky, na
které vznikl nárok ještě v roce 1995,
tj. podle původních zákonných norem,
však byly podle přechodných ustanovení
zákona vypláceny ještě na počátku
roku 1996 a původními orgány.
Celkem tak v roce 1996 výdaje na dávky státní
sociální podpory vyplácené podle zákona
č. 117/1995 Sb. spolu s výdaji na dávky pro
rodiny s dětmi a dalšími dávkami vyplácenými
podle přechodných ustanovení tohoto zákona
(dávky, na které vznikl nárok před
1. lednem 1996, tj. především přídavky
na děti a státní vyrovnávací
příspěvek) dosáhly výše
28,3 mld. Kč.
Pro účely porovnání výdajů
v obou letech byly sečteny výdaje na dávky
vyplacené podle starých předpisů a
výdaje vyplácené podle zákona č.
117/1995 Sb. Takto sumarizované výdaje vzrostly
v roce 1996 ve srovnání s rokem 1995 o 11,4%:
Tabulka č. 28 | v mil. Kč |
přídavky na děti (přídavek na dítě) | 12 589 | 12 589 | 1 071 | 11 124 | 12 195 | 96,87 | |
podp. při nar. dít. (porodné) | 366 | 75 | 441 | 483 | 483 | 109,52 | |
pohřebné | 270 | 62 | 332 | 347 | 347 | 104,52 | |
rodičovský přísp. | 4 796 | 1 033 | 5 829 | 3 | 7 354 | 7 357 | 126,21 |
zaopatř. přísp. | 35 | 5 | 40 | 33 | 33 | 82,50 | |
státní vyrovn. př. (sociál. přípl.) | 6 029 | 6 029 | 553 | 5 691 | 6 244 | 103,57 | |
přísp. na nájem. (přísp. na bydl.) | 23 | 23 | 677 | 677 | 2943,48 | ||
(přísp. na dopravu) | 839 | 839 | |||||
dávky pěst. péče | 111 | 20 | 131 | 144 | 144 | 109,92 | |
Celkem | 24 219 | 1 195 | 25 414 | 1 627 | 26 692 | 28 319 | 111,43 |
U dávek, které jsou poskytovány v závislosti
na příjmu žadatelů, poklesly ve srovnání
s rokem 1995 výdaje na přídavek na dítě
o 394 mil. Kč (na 96,9%). Tento pokles je kromě
jiných podmínek poskytování dávky
ovlivněn i klesajícím počtem dětí,
na které se přídavek poskytuje. V roce 1996
klesl počet narozených dětí ve srovnání
s rokem 1995 a nárok na přídavek ztratily
děti, které již nejsou vyživované.
Vzrostly výdaje na sociální příplatek
(dříve státní vyrovnávací
příspěvek) a výdaje na příspěvek
na bydlení. Příspěvek na dopravu nebyl
dříve poskytován, takže výdaje
není možné porovnávat.
Výdaje na dávky, které jsou poskytovány
bez ohledu na výši příjmů (porodné,
pohřebné, rodičovský příspěvek,
dávky pěstounské péče, zaopatřovací
příspěvek) vzrostly u všech dávek
kromě zaopatřovacího příspěvku
(dávky pro rodiny vojáků v základní
a náhradní službě). Růst výdajů
je dán především výhodnějšími
podmínkami poskytování i jinou konstrukcí
výše dávek, která je (kromě pohřebného)
vázána na výši životního
minima (např. rodičovský příspěvek
je poskytován o rok déle než dříve).
Dávky sociální péče vyplácené
prostřednictvím okresních úřadů
a obcí byly pro rok 1996 rozpočtovány ve
výši 5 000 mil. Kč, v průběhu
roku byl jejich rozpočet z důvodu nedostačujících
prostředků pro některé okresy a s
využitím prostředků z finančního
zúčtování za rok 1995 zvýšen
celkem o 26 mil. Kč. Skutečné výdaje
na dávky sociální péče činily
4 175 mil. Kč a byly ve srovnání s upraveným
rozpočtem nižší o 851 mil. Kč.
Proti roku 1995 došlo pouze k mírnému nárůstu
výdajů o 1,5%.
Vývoj výdajů na dávky sociální
péče byl ovlivněn následujícími
vlivy:
- zákonem č. 117 o státní sociální
podpoře byl celý komplex dávek "pěstounské
péče" od 1. 10. 1995 převeden z dávek
sociální péče do systému dávek
státní sociální podpory,
- zavedení systému dávek státní
sociální podpory znamenalo snížení
dávek sociální péče podmíněných
sociální potřebností občanů.
Výplata dávek státní sociální
podpory zvedá příjmovou úroveň
rodin, takže se méně rodin dostává
pod hranici životního minima a menšímu
počtu rodin jsou příjmy dorovnávány
dávkou sociální péče,
- zvýšení částek životního
minima od 1. 10. 1996 a novela vyhlášky MPSV č.
182/1991 Sb., kterou se od 1. 10. 1996 zvýšila výše
dávek sociální péče poskytovaných
převážně zdravotně postiženým
občanům (např. příspěvek
na zakoupení motorového vozidla ze 60 tis. na 100
tis. Kč).
2. 2. Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva
a státu
Státní rozpočet na rok 1996 schválený
Poslaneckou sněmovnou stanovil celkové výdaje
na veřejnou spotřebu obyvatelstva a státu
ve výši 186,0 mld. Kč. Tato skupina výdajů
zahrnuje neinvestiční výdaje rozpočtových
a příspěvkových organizací
v souhrnu rozpočtových kapitol (po vyloučení
transferů pro obyvatelstvo).
Dále je uveden přehled o vývoji a plnění
neinvestičních výdajů vynaložených
ze státního rozpočtu na veřejnou spotřebu
obyvatelstva a státu celkem a podle jednotlivých
kapitol státního rozpočtu.
Tabulka č. 29
v mld. Kč | |||||||
Neinvestiční výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva a státu celkem | 160,84 | 186,04 | 183,49 | 179,11 | 97,6 | -4,38 | 111,4 |
v tom | |||||||
- školství | 45,19 | 51,57 | 59,04 | 58,85 | 99,7 | -0,19 | 130,2 |
- zdravotnictví | 3,56 | 3,83 | 2,83 | 2,80 | 98,9 | -0,03 | 78,7 |
- kultura | 2,61 | 2,89 | 2,94 | 2,91 | 99,0 | -0,03 | 111,5 |
- obrana | 19,85 | 20,97 | 22,17 | 22,16 | 99,9 | -0,01 | 111,6 |
- bezpečnost [pouze kapitola MV] | 17,82 | 20,37 | 20,97 | 20,74 | 98,9 | -0,23 | 116,4 |
- ostatní | 71,81 | 86,41 | 75,55 | 71,65 | 94,8 | -3,90 | 99,8 |
Z uvedeného přehledu je patrný nárůst
této skupiny výdajů proti předchozímu
roku o 11,4%, tj. o 1 8,3 mld. Kč. Výdaje všech
jmenovitě uvedených kapitol byly vyšší
než v roce 1995, což se po zahrnutí příspěvku
státu na zdravotní pojištění
týká i kapitoly ministerstva zdravotnictví.
V ostatních výdajích této skupiny
jsou zahrnuty výdaje poskytované z ostatních
rozpočtových kapitol, vč. kapitoly Všeobecná
pokladní správa (po vyloučení transferů
místním rozpočtům, výdajů
na dluhovou službu a transferů do zahraničí).
Stručná charakteristika vývoje neinvestičních
výdajů veřejných rozpočtů
v rozhodujících kapitolách státního
rozpočtu je uvedena v následujících
částech zprávy.
Zdravotnictví
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví
hrazené z veřejných rozpočtů
se v roce 1996 vyvíjely takto:
Tabulka č. 30
v mld. Kč | ||||||
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví celkem | 20,98 | 23,42 | 23,65 | 101,0 | 0,23 | 112,7 |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 16,86 | 19,26 | 19,24 | 99,9 | -0,02 | 114,1 |
z toho: pojistné hrazené státem | 13,30 | 16,44 | 16,44 | 100,0 | 0,00 | 123,6 |
- rozpočty okr. úřadů a obcí | 4,12 | 4,16 | 4,41 | 106,0 | 0,25 | 107,0 |
Z celkových výdajů ve výši 23,7
mld. Kč představuje 16,4 mld. Kč příspěvek
státu do všeobecného zdravotního pojištění.
Rok 1996 byl čtvrtým rokem fungování
nového systému financování všeobecného
zdravotního pojištění na území
České republiky, v němž je zdravotní
péče financována prostřednictvím
zdravotních pojišťoven. V jednotlivých
letech se měnil jak počet zdravotních pojišťoven,
tak postup přerozdělování prostředků
ze státního rozpočtu, neboť v průběhu
tohoto období docházelo k zákonným
úpravám vyměřovacího základu,
výše základny i způsobu propočtu
podílu pro osobu, za kterou je plátcem pojistného
stát. Změny se částečně
dotkly i skupin osob, které patří mezi osoby,
za něž pojistné hradí stát. Z
hlediska osob ekonomicky činných zůstává
od roku 1993 zachováno jednotné procento pojistného
ve výši 13,5% z vyměřovacího
základu.
Začátkem roku 1996 působila na území
České republiky Všeobecná zdravotní
pojišťovna ČR (VZP) a 22 dalších,
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven.
Do prosince se jejich celkový počet snížil
na patnáct. Z devíti pojišťoven, které
již v současné době nefungují,
probíhá likvidace čtyř zdravotních
pojišťoven (Hornická zaměstnanecká
zdravotní pojišťovna, Zdravotní pojišťovna
GARANT HOSPITAL, Zdravotní pokladna škodováků
a Zdravotní pojišťovna SPORT), zbývající
se sloučily se silnějšími zdravotními
pojišťovnami.
Průměrný počet pojištěnců,
na které se vztahovalo všeobecné zdravotní
pojištění, činil v roce 1996 celkem
10 663 tis. osob. Z nich 7 674 tis. osob bylo pojištěnci
VZP, 2 989 tis. osob pojištěnci zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven. Z celkového počtu
patřilo do kategorie osob, za které je plátcem
pojistného stát, 5 591 tis. osob, což činí
52,4% z celkové populace.
Dále uváděné údaje o plnění
pojistných plánů zdravotních pojišťoven
v roce 1996 jsou předběžné, vycházející
z dosud auditem neověřených výročních
zpráv o hospodaření jednotlivých pojišťoven.
V tabulce jsou uvedeny i údaje za zdravotní pojišťovny
sloučené a likvidované, tj. za všechny
zdravotní pojišťovny, které působily
k 1. 1. 1996; skutečnost za rok 1995 vychází
z údajů výročních zpráv
ověřených auditory (rozdíl proti údajům
státního závěrečného
účtu za rok 1995):
Tabulka č. 31
Příjmy z pojistného celkem | 72,19 | 83,08 | 84,37 | 101,6 | 1,29 | 116,9 |
(po přerozdělení mezi pojišťovnami) | ||||||
v tom: | ||||||
- Všeobecná zdravotní pojišťovna | 47,25 | 55,06 | 62,39 | 113,3 | 7,33 | 132,0 |
- zaměstnanecké pojišťovny | 24,94 | 28,02 | 21,98 | 78,4 | -6,04 | 88,1 |
Výdaje na zdrav. péči celkem | 74,12 | 77,39 | 85,73 | 110,8 | 8,34 | 115,7 |
v tom: | ||||||
- Všeobecná zdravotní pojišťovna | 48,93 | 51,75 | 65,34 | 126,3 | 13,59 | 133,5 |
- zaměstnanecké pojišťovny | 25,19 | 25,64 | 20,39 | 79,5 | -5,25 | 80,9 |
Celková výše příjmů z
pojistného, vč. plateb státu do systému
všeobecného zdravotního pojištění,
dosáhla v roce 1996 částky převyšující
84 mld. Kč, což v porovnání s rokem
1995 představuje nárůst o 17%.
Z celkových příjmů z pojistného
více než 80%, tj. cca 68 mld. Kč, činil
vlastní výběr pojistného od ekonomicky
činných pojištěnců, který
byl proti roku 1995 vyšší o 9 mld. Kč.
Příspěvek státu do všeobecného
zdravotního pojištění představoval
v uplynulém roce téměř 20% celkových
příjmů zdravotních pojišťoven.
Finanční prostředky, hrazené ze státního
rozpočtu na pojištěnce, za které je
plátcem pojistného stát, byly schváleny
ve výši 15 325 mil. Kč. Změny rozpočtu
v průběhu roku zahrnovaly vedle snížení
na základě usnesení vlády č.
441/96 (o 700 mil. Kč) především posílení
tohoto výdaje z přebytku státního
rozpočtu za rok 1995, o němž rozhodla Poslanecká
sněmovna při schvalování státního
závěrečného účtu za
rok 1995 a které činilo 1,7 mld. Kč. Rozpočet
po všech změnách dosáhl výše
16 436 mil. Kč a v této výši byl také
ve skutečnosti vyčerpán.
Platba hrazená státem za jednoho pojištěnce
činila k 1. lednu hodnoceného roku 220 Kč;
od 1. července 1996 se tato částka, v souvislosti
se zvýšením vyměřovacího
základu pro pojistné ze 65% na 80% minimální
mzdy, zvýšila na 270 Kč, tj. o 23%.
Výdaje na zdravotní péči byly v roce
1996 o téměř 16% vyšší než
v roce 1995.
Vlastní výdaje, zahrnuté v kapitolách
zdravotnictví veřejných rozpočtů,
dosáhly v hodnoceném roce 7,2 mld. Kč, což
je o 0,5 mld. Kč méně než v roce 1995
a představuje pokles o 6,1%. Především
v důsledku delimitací zdravotnického školství
do kapitoly MŠMT podle zákona č. 272/96 Sb.
byly nižší zejména výdaje ústředně
řízených zdravotnických organizací
(index 78,7), zatímco výdaje vynaložené
územními rozpočty zaznamenaly rychlejší
dynamiku, když vzrostly o 7%.
Rozpočet neinvestičních výdajů
kapitoly ministerstva zdravotnictví byl v průběhu
roku provedenými rozpočtovými opatřeními
snížen zhruba o 1 mld. Kč. Jednalo se především
o rozdělení schválených prostředků
příslušným realizátorům
celorepublikových zdravotnických programů
(Program prevence HIV/AIDS, Národní program podpory
a obnovy zdraví, Program zdravotně - politické
linie, Národní plán odstranění
negativních důsledků zdravotního postižení,
Protidrogový program; cca 17 mil. Kč bylo převedeno
obcím) či o převody prostředků
v rámci spoluúčasti při zajištění
provozu letecké záchranné služby v kapitolách
ministerstva vnitra a ministerstva obrany. Z kapitoly Grantová
agentura byly převedeny prostředky na vědu
a výzkum, které byly rozděleny jednotlivým
řešitelům výzkumných úkolů.
Z kapitoly VPS byl rozpočet posílen převodem
prostředků k zajištění realizace
Programu sociální prevence a prevence kriminality
v působnosti ministerstva zdravotnictví. Další
úpravy byly vyvolány organizačními
změnami a delimitacemi mezi resorty, zejména na
základě zákonů č. 135/96 a
272/96 Sb.; celkem byla k 1. 11. 1996 delimitována z neinvestičních
výdajů kapitoly do působnosti MŠMT částka
832 mil. Kč. Snížení výdajů
se týkalo jak rozpočtové sféry, tak
i prostředků poskytovaným příspěvkovým
organizacím.
Neinvestiční výdaje na zdravotnické
organizace ústředně řízené
byly čerpány ve výši 2,8 mld. Kč,
tj. na cca 99% upraveného rozpočtu. Proti roku 1995
byly nižší o 0,8 mld. Kč. Rozpočtové
organizace se na celkových výdajích podílely
31,5% a z jejich prostředků byly financovány
zejména ústředně řízené
organizace (např. Státní zdravotní
ústav, Státní ústav pro kontrolu léčiv,
ap.), dále úkoly a akce resortu (např. zajišťování
úkolů letecké záchranné služby,
úhrady poskytnuté zdravotní péče
pro cizí státní příslušníky
podle mezinárodních úmluv, léčení
českých občanů v zahraničí,
ap.) a vlastní správa ministerstva.
Největší část (cca 58% výdajů)
představovaly příspěvky na činnost
příspěvkovým organizacím. Jedná
se zejména o financování vybraných
činností, které nejsou hrazeny zdravotními
pojišťovnami, jako jsou příspěvky
na střediska vědeckých lékařských
informací, na soudní lékařství,
toxikologická centra, onkologické registry a dále
na činnost krajských hygien a doškolovacích
ústavů v Praze a v Brně.
Dotace občanským sdružením (cca 10%
celkových výdajů) byly použity na vybrané
projekty občanských sdružení zdravotně
postižených, na činnost Českého
červeného kříže a Horské
služby. Zbývající cca 1% tvoří
ostatní dotace a příspěvky, které
byly použity zejména na aktivity charitativních
a humanitárních organizací. Původně
zahrnuté prostředky pro církevní a
soukromé střední zdravotní školy
byly k 1. 11. 1996 v souladu s kompetenčním zákonem
delimitovány do MŠMT.
Výdaje na zdravotnictví v působnosti okresních
úřadů a obcí přesáhly
částku 4,4 mld. Kč a proti roku 1995 se zvýšily
o 290 mil. Kč, tj. o 7%. Z těchto výdajů
byl zabezpečován především provoz
zdravotnických zařízení s lůžkovými
kapacitami (léčebny dlouhodobě nemocných,
dětské léčebny, dětské
domovy a p.) a další činnosti tohoto odvětví,
např. hygienická služba.
Školství
Neinvestiční výdaje veřejných
výdajů do oblasti školství v roce 1996
dosáhly 68,8 mld. Kč a byly proti roku 1995 vyšší
o 14,2 mld. Kč, tj. o 26%.
Tabulka č. 32
v mld. Kč | ||||||
Neinvestiční výdaje na školství celkem | 54,60 | 69,55 | 68,81 | 98,9 | -0,74 | 126,0 |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 45,19 | 59,04 | 58,85 | 99,7 | -0,19 | 130,2 |
- rozpočty okr. úřadů a obcí | 9,41 | 10,51 | 9,96 | 94,8 | -0,55 | 105,8 |
Nárůst neinvestičních výdajů
kapitoly ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy proti roku 1995 o 30,2% byl ovlivněn
řadou provedených delimitací, z nichž
největší význam měly delimitace
na základě zákona č. 272/96 Sb., jímž
byla provedena některá opatření v
soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky
(např. převod středních odborných
učilišť z bývalého ministerstva
hospodářství a středních zdravotních
škol z ministerstva zdravotnictví do kapitoly MŠMT).
Jestliže celkově byly neinvestiční výdaje
rozpočtových a příspěvkových
organizací kapitoly v průběhu roku zvýšeny
proti schválenému rozpočtu o 7,5 mld. Kč,
připadá rozhodující část
tohoto zvýšení na delimitace podle cit. zákona.
V důsledku jeho přijetí byl rozpočet
kapitoly zvýšen o 7,2 mld. Kč.
Plnění upraveného rozpočtu na 99,7%
ukazuje, že neinvestiční výdaje kapitoly
- včetně delimitovaných prostředků
- byly prakticky vyčerpány. Srovnatelně,
tj. po vyloučení výdajů spojených
s delimitovanými činnostmi, činil nárůst
neinvestiční kapitoly MŠMT v porovnání
s předchozím rokem 14,3%.
Při uvedeném celkovém zvýšení
neinvestičních výdajů ROPO došlo
v průběhu roku v souvislosti s dalším
přechodem škol a školských zařízení
na příspěvkovou formu hospodaření
k výrazným přesunům prostředků
mezi výdaji rozpočtových organizací
na jedné straně a příspěvky
příspěvkovým organizacím a
ostatními dotacemi a příspěvky na
straně druhé. Bylo provedeno celkem 95 rozpočtových
opatření týkajících se neinvestiční
sféry, při nichž došlo ke zvýšení
prostředků na činnost příspěvkových
organizací celkem o 6,9 mld. Kč, z toho 6,5 mld.
Kč představovalo zvýšení z titulu
delimitací na základě zákona č.
272/96 Sb. v návaznosti na přechod učňovských
škol a školských zařízení
především z býv. ministerstva hospodářství.
Rovněž ostatní dotace a příspěvky
byly o 2,1 mld. Kč zvýšeny. Výdaje rozpočtových
organizací se naproti tomu o 1,8 mld. Kč snížily.
V resortu ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy tak v roce 1996 hospodařily
jako příspěvkové organizace všechny
vysoké školy, školní zemědělské
podniky vysokých škol, lesní podniky vysokých
škol, školní hospodářství
středních škol, výzkumné ústavy
a ostatní přímo řízené
organizace a většina škol a školských
zařízení v regionálním školství.
K 31. 12. 1996 bylo MŠMT zřizovatelem 2 431 příspěvkových
organizací. Jako rozpočtové organizace hospodařily
pouze: vlastní úřad MŠMT, Česká
školní inspekce, 86 školských úřadů
a 59 rozpočtových organizací v regionálním
školství a dále Správa přípravy
učňů delimitovaná z býv. ministerstva
hospodářství.
Z celkových neinvestičních výdajů
kapitoly ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy, které ve skutečnosti
činily 58,9 mld. Kč, bylo necelých 30% čerpáno
rozpočtovými organizacemi a téměř
70% představovaly příspěvky PO a ostatní
dotace a příspěvky. Největší
objem představují příspěvky
příspěvkovým organizacím na
provoz, které dosáhly celkové částky
28,9 mld. Kč a ve srovnání s rokem 1995 vzrostly
o 8,8 mld. Kč.
V rámci ostatních dotací a příspěvků
poskytovaných organizacím jiných zřizovatelů
(čerpání celkem na 11,8 mld. Kč) měly
největší váhu dotace poskytované
školám a školským zařízením
zřizovaným obcemi, jimž jsou přidělovány
finanční prostředky na mzdy pedagogických
pracovníků, výdaje na učebnice, školní
pomůcky a školní potřeby. Čerpání
této částky činilo celkem 9,6 mld.
Kč.
Dále byly téměř 2 mld. Kč poskytnuty
soukromým školám, což představuje
100%ní nárůst proti roku 1995, kdy tyto školy
získaly ze státního rozpočtu 1 mld.
Kč. Dotace církevním školám a
školským zařízením byly uvolněny
ve výši cca 3 00 mil. Kč.
Územní orgány vynaložily na školství
ve své působnosti téměř
10 mld. Kč, což je o 5,8% více než v roce
1995. Vynaložené prostředky místních
rozpočtů byly využity k úhradě
výdajů na zabezpečení provozu škol.
Formou ostatních dotací a příspěvků
poskytovaných ze státního rozpočtu,
z kapitoly MŠMT, byly hrazeny především
mzdové výdaje základních škol
a předškolských zařízení
a neinvestiční výdaje soukromých a
církevních škol.
Kultura
Vývoj neinvestičních výdajů
vynakládaných veřejnými rozpočty
k financování kultury ukazuje následující
přehled:
Tabulka č. 33
v mld. Kč | ||||||
Neinvestiční výdaje na kulturu celkem | 7,42 | 7,88 | 8,36 | 106,1 | 0,48 | 112,7 |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 2,61 | 2,94 | 2,91 | 99,0 | -0,03 | 111,5 |
- rozpočty okr. úřadů a obcí | 4,81 | 4,94 | 5,45 | 110,3 | 0,51 | 113,3 |
Celkem bylo v roce 1996 vynaloženo z veřejných
rozpočtů k zabezpečení činnosti
rozpočtových, příspěvkových
a ostatních organizací v oblasti kultury 8,4 mld.
Kč, tj. o 12,7% více než v předchozím
roce. Nárůst těchto výdajů
představuje téměř 1 mld. Kč.
V resortu ministerstva kultury působilo ke konci
hodnoceného roku 83 příspěvkových
organizací a pouze 1 rozpočtová organizace,
kterou je vlastní úřad ministerstva.
Příspěvek na činnost příspěvkových
organizací byl na základě uvolněných
prostředků z kapitoly VPS na výkup předmětů
kulturní hodnoty, rekonstrukci kláštera v Plasích
a posílení rozpočtů národních
institucí, vlivem převodu části investičních
prostředků z programu na záchranu kulturních
památek a prostředků z Grantové agentury
na úkoly výzkumu a vývoje, i přes
úsporná opatření ve smyslu usnesení
vlády č. 441/96, zvýšen o cca 100 mil.
Kč. Součástí této úpravy
bylo i využití přebytku z roku 1995 ve výši
80 mil. Kč na úhradu mimořádných
nákladů spojených s redislokací ministerstva
kultury do nových prostor podle usnesení Poslanecké
sněmovny ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1995. Vyčerpané prostředky
ve výši 2 067 mil. Kč představují
71% z celkových neinvestičních výdajů
rozpočtu kapitoly.
Mimo to obdržely příspěvkové
organizace 38 mil. Kč z mimorozpočtových
zdrojů; tyto prostředky byly použity na jmenovité
akce především za účelem podpory
národních institucí, dále pak na výstavní
činnost a prezentaci umění.
Prostředky kapitoly ministerstva kultury byly vedle zabezpečení
činnosti přímo řízených
organizací a vlastního aparátu ministerstva
použity rovněž na podporu kulturních aktivit
občanských sdružení a činnosti
církví a náboženských společností.
Formou ostatních dotací a příspěvků
byly uvolňovány prostředky především
k hospodářskému zabezpečení
církví a náboženských společností
ve smyslu zákona č. 218/1949 Sb., a to zejména
formou platů duchovních, krytí schodků
hospodaření církví a částečnou
úhradou oprav církevních objektů.
Zbývající část prostředků
byla použita především na odstraňování
havarijního stavu nemovitých kulturních památek,
na členské příspěvky mezinárodním
organizacím zaměřeným na podporu kulturní
činnosti, na významné kulturní akce
regionálního charakteru, projekty literární
i knižní kultury a výtvarného, hudebního
a divadelního neprofesionálního umění.
Celkem bylo touto formou čerpáno 622 mil. Kč,
tj. více než 21% výdajů ministerstva
kultury.
Dotace občanským sdružením, čerpané
ve výši 74 mil. Kč, představovaly pouze
2,5% celkově vynaložených neinvestičních
prostředků kapitoly. Nejvíce se na nich podílely
dotace pro tisk národnostních menšin, dotace
sdružením působícím v oblasti
profesionálního umění, kulturních
aktivit národnostních menšin, literárních
aktivit a publikační činnosti. Dotovány
byly i aktivity zdravotně postižených, projekty
kulturně náboženského charakteru, neprofesionálního
umění a další kulturní mimoumělecké
aktivity.
Prostředky vynaložené na kulturu v působnosti
územních orgánů dosáhly výše
cca 5,5 mld. Kč a představovaly tak cca 65% celkových
výdajů veřejných rozpočtů
vynaložených do této sféry, tj. stejně
jako v předchozím roce. V porovnání
s rokem 1995 vzrostly tyto výdaje o 13,3%.
Na celkových výdajích uskutečňovaných
územními orgány se značnou měrou
podílely i účelové dotace poskytované
ze státního rozpočtu. V roce 1996 se jednalo
o cca 800 mil. Kč, které představovaly jednak
přesuny prostředků z rozpočtu kapitoly
ministerstva kultury určené zejména k finančnímu
zabezpečení Programu záchrany architektonického
dědictví, Programu podpory vícesouborových
regionálních divadel, k podpoře kulturních
aktivit a k obnově a zabezpečení nemovitých
i movitých kulturních památek, jednak další
prostředky z kapitoly VPS, určené především
na Program regenerace městských památkových
rezervací a zón a na opravu objektů kulturních
institucí.
Obrana a bezpečnost
Výdaje na obranu a bezpečnost představovaly
v roce 1996 téměř 10% celkových neinvestičních
výdajů státního rozpočtu. Tento
podíl se proti předchozímu roku nezměnil.
Neinvestiční výdaje vynakládané
ministerstvy obrany a bezpečnosti (bez výdajů
na sociální zabezpečení) se v roce
1996 vyvíjely takto:
Tabulka č. 34
v mld. Kč | |||||||
Neinvestiční výdaje na obranu a bezpečnost celkem | 37,67 | 41,34 | 43,14 | 42,90 | 99,4 | -0,24 | 113,9 |
v tom: | |||||||
- obrana | 19,85 | 20,97 | 22,17 | 22,16 | 99,9 | -0,01 | 111,6 |
- bezpečnost [pouze kapitola ministerstva vnitra] | 17,82 | 20,37 | 20,97 | 20,74 | 98,9 | -0,23 | 116,4 |
Rozpočtové hospodaření v kapitole
ministerstva obrany v roce 1996 provázelo úsilí
zajistit nezbytnou míru výcviku jednotek a druhů
vojsk při současném zachování
trendu kvalitativních změn v Armádě
České republiky v rámci procesu přibližování
se k NATO a zlepšení podmínek pro vojenskou
službu. V duchu těchto požadavků byly
hledány další vnitřní zdroje,
především v těch oblastech organizační
struktury, kde míra jejich užitných hodnot
neodpovídala vynakládaným finančním
zdrojům, přičemž existovala úspornější
alternativa pro jejich nahrazení.
Výdaje do rozvoje technických prostředků
směřovaly především do informačních
a spojovacích systémů zvyšujících
kvalitu řízení ozbrojených sil jak
v míru, tak v krizových situacích a dále
do prostředků se schopností pasivně
eliminovat činnost potenciálního protivníka.
Jednalo se zejména o prostředky průzkumu
všeho druhu, rušiče vysílacích
pásem apod.
Plnění stanovených úkolů bylo
přizpůsobeno rozpočtovým možnostem
kapitoly, přičemž důraz byl kladen především
na zabezpečení investičních potřeb
resortu jako předpokladu rozvoje v dalších
letech. Hospodaření kapitoly v roce 1996 bylo mimo
to ovlivněno i přetrvávajícím
trendem nízkého plnění příjmů
(pouze na 68,8%). Prostředky vyčleněné
rozpočtem do neinvestiční sféry byly
vynakládány především na zabezpečení
resortní infrastruktury, výcviku a základních
podmínek života vojsk.
Neinvestiční výdaje ministerstva obrany,
stanovené schváleným rozpočtem na
rok 1996 ve výši cca 21 mld. Kč (bez výdajů
na sociální zabezpečení), byly v průběhu
roku realizovanými rozpočtovými opatřeními
zvýšeny o 1,2 mld. Kč. Toto zvýšení
rozpočtu bylo určeno především
ke krytí části výdajů souvisejících
s plněním úkolů jednotky Armády
České republiky v operaci IFOR, k nákupu
leteckých pohonných hmot a zajištění
nejnutnějších oprav letecké a ostatní
vojenské techniky či k zajištění
státní sportovní reprezentace.
Ve skutečnosti byl takto upravený rozpočet
splněn na 99,9%, v porovnání s předchozím
rokem byly celkově vyčerpané neinvestiční
výdaje ve výši 22,2 mld. Kč o 2,3 mld.
Kč vyšší než v roce 1995 (nárůst
o 11,6%).
Podstatnou část neinvestičních výdajů
kapitoly ministerstva obrany představovaly v roce 1996
mzdové prostředky. Vyplaceným objemem cca
9 mld. Kč byly čerpány na 99, 8%. Výše
těchto prostředků byla ovlivněna zejména
zvýšením platových tarifů od
1. 4. 1996 podle nařízení vlády č.
72/96 Sb., kterým byl novelizován služební
platový řád a dále poprvé realizovanou
výplatou 14. platu. Průměrný měsíční
plat zaměstnance resortu vzrostl ve srovnání
s rokem 1995 o 17,7%. S výplatou platových prostředků
vojákům z povolání a občanským
zaměstnancům bezprostředně souvisí
výdaje na pojistné na sociální pojištění
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti hrazené zaměstnavatelem podle
platného znění zákona č. 5
89/92 Sb., dále na zdravotní pojištění
ve smyslu zákona č. 592/92 Sb., jakož i příděl
do FKSP na základě zákona č. 310/95
Sb., které v souhrnu činily 3,1 mld. Kč.
Vcelku tato skupina výdajů dosáhla výše
12,1 mld. Kč, což představuje téměř
55% celkově vynaložených neinvestičních
výdajů kapitoly.
Věcné výdaje ministerstva obrany (vč.
příspěvku PO) představovaly cca 45%
celkových neinvestičních výdajů.
V oblasti hospodaření rozpočtových
organizací čerpání těchto výdajů
značně přesáhlo schválený
rozpočet. Nárůst vyplynul z nutnosti zabezpečení
základních podmínek pro výcvik vojsk,
zajištění běžného života
u útvarů a zařízení AČR
a CO ČR v oblasti nákupu materiálu, služeb
a prací, zajištění údržby
a oprav, výplat cestovních a jiných náležitostí.
Vývoj výdajů na zabezpečení
potřeb v oblasti úhrad výdajů na paliva
a energie byl podstatně ovlivněn neúměrně
dlouhým zimním obdobím, zvýšenými
provozními výdaji vojenského letectva i nárůstem
cen materiálu a zejména služeb.
Prostředky vyčleněné pro příspěvkové
organizace byly čerpány v souladu s upraveným
rozpočtem a byly využity ke krytí příspěvku
na činnost 6 vojenských nemocnic, 5 vojenských
technických ústavů, 2 středních
odborných učilišť, Správu vojenského
bytového fondu a Český armádní
film.
Při celkovém pohledu na kapitolu ministerstva obrany
a meziročním porovnání jejího
vývoje je třeba vidět, že i nadále
se projevuje akutní nedostatek prostředků
na provoz letecké i pozemní techniky, prostředků
na údržbu a opravy základních ubytovacích
fondů. Pokles prostředků v oblasti ostatních
neinvestičních výdajů se v roce 1996
projevoval ve všech oblastech zabezpečení výcviku
a života vojsk. Kromě restrikce výdajů
podle usn. vl. č. 441/96 se negativně projevila
i skutečnost, že zvýšené výdaje
spojené s finančním zajištěním
materiálních a osobních výdajů
příslušníků jednotky AČR
v operaci IFOR a ostatních akcí souvisejících
s touto misí byly podle usn. vl. č. 323/96 kryty
z rozpočtu kapitoly ministerstva obrany.
Ze stejných důvodů nebylo možno zcela
realizovat ani původní investiční
záměry modernizace výzbroje a techniky AČR,
podíl investičních výdajů na
celkových výdajích kapitoly dosáhl
pouze 18,1% proti plánovaným 20,6%.
Podíl celkových výdajů (neinvestičních
i investičních) kapitoly MO na hrubém domácím
produktu, který v roce 1995 činil 2,3%, klesl v
roce 1996 na 2,2%; rovněž podíl na celkových
výdajích státního rozpočtu
se snížil ze 6,5% na 6,3%.
Neinvestiční výdaje kapitoly ministerstva
vnitra na rok 1996 (bez výdajů na sociální
zabezpečení) byly stanoveny částkou
20,4 mld. Kč. Po promítnutí více než
30 rozpočtových opatření, zohledňujících
zejména materiální a mzdové potřeby
resortu, byl rozpočet zvýšen o 0,6 mld. Kč.
Celoroční čerpání dosáhlo
částky 20,7 mld. Kč, což představuje
plnění na 98,9%. V porovnání s rokem
1995 byly prostředky, vynaložené státem
do této sféry veřejné spotřeby,
vyšší o 2,9 mld. Kč, tj. o 16,4%.
Nad rámec schváleného rozpočtu kapitoly
na rok 1996 byly v kapitole VPS vyčleněny finanční
prostředky určené k zabezpečení
úkolů realizovaných v gesci ministerstva
vnitra. Jedná se zejména o účelové
prostředky na vrcholový sport a sportovní
reprezentaci, na mimosoudní rehabilitace, na volby do Poslanecké
sněmovny a do Senátu, dále na humanitární
pomoc Bosně, na hmotné zabezpečení
přesídlenců či na prevenci kriminality.
Pro tyto účely byl do neinvestiční
oblasti rozpočtu kapitoly uvolněn objem cca 757
mil. Kč.
Téměř plně (z 99,1%) se na čerpání
neinvestičních výdajů podílejí
rozpočtové organizace kapitoly; příspěvky
poskytované na činnost příspěvkových
organizací a občanských sdružení
představují pouze necelé 1%.
Rozhodující část neinvestičních
výdajů kapitoly ministerstva vnitra představují
mzdové prostředky, vč. souvisejících
zákonných odvodů a přídělů
FKSP. Jejich podíl ve schváleném rozpočtu
na rok 1996 činil 53%, ve skutečnosti dosáhl
52,6%. Proto také při celkovém zvýšení
rozpočtu z titulu provedených rozpočtových
opatření o 0,6 mld. Kč došlo ke zvýšení
mzdových prostředků o cca 132 mil. Kč.
Takto upravený rozpočet mzdových prostředků
byl ve skutečnosti splněn na 99, 8%. V nárůstu
mzdových prostředků proti předchozímu
roku o cca 0, 8 mld. Kč se promítlo rovněž
řešení mzdového zabezpečení
policistů v záměru roku 1995, které
z rozhodnutí ministra vnitra bylo realizováno z
prostředků roku 1996.
Tento vývoj je odrazem situace v resortu, která
právě v oblasti čerpání a vývoje
mzdových prostředků je nejproblematičtější.
I v hodnoceném roce přetrvávala totiž
napjatá situace v této oblasti, projevující
se v nedostatku mzdových prostředků na platy
policistů. Otázka byla řešena ve spolupráci
s ministerstvem financí, které - obdobně
jako v předchozím roce - vyslovilo souhlas s použitím
prostředků roku 1997 na krytí propadu z roku
1996.
Na věcných neinvestičních výdajích
kapitoly, jejichž rozpočet byl v průběhu
roku zvýšen o cca 0,4 mld. Kč, bylo ve skutečnosti
vyčerpáno 9,8 mld. Kč, což představuje
plnění na téměř 98%. Tyto výdaje
byly vynaloženy především na materiálně
technické zabezpečení činnosti resortu.
Formou příspěvků byly poskytovány
prostředky na činnost 4 příspěvkových
organizací, z nichž největší objem
čerpala Nemocnice MV; v rámci dotací občanským
sdružením byly zajištěny především
potřeby těchto sdružení na úseku
požární ochrany.
Celkově lze konstatovat, že v návaznosti na
přidělené rozpočtové prostředky
mohl resort v hodnoceném rozpočtovém období
zabezpečit základní potřeby pro činnost
Policie České republiky a útvarů ministerstva
vnitra.
Na rozdíl od ministerstva obrany došlo v kapitole
ministerstva vnitra meziročně k růstu podílu
celkových výdajů na HDP (z 1,8% v roce 1995
na 1,9% v roce 1996). Rovněž podíl na celkových
výdajích státního rozpočtu
se zvýšil (z 5,1% na 5,5%).
Z ostatních výdajů, zahrnutých ve
skupině výdajů na veřejnou spotřebu
obyvatelstva a státu, jsou níže uvedeny další
rozhodující skupiny výdajů.
Prostředky zahrnuté v rozpočtu Bezpečnostní
informační služby na rok 1996 odpovídaly
základním potřebám této kapitoly.
Schváleným rozpočtem stanovené neinvestiční
výdaje ve výši 566 mil. Kč byly rozpočtovými
opatřeními provedenými v průběhu
roku sníženy o 51 mil. Kč. Skutečné
čerpání těchto výdajů
k 31. 12. 1996 dosáhlo 508 mil. Kč a bylo tak splněno
na 98,8% upraveného rozpočtu. Výdaje byly
směrovány zejména na rekonstrukci stávajících
objektů BIS, na vytváření systémů
spojení, zabezpečení výpočetní
techniky při budování informačních
systémů a na vybavování zpravodajskými
prostředky.
Rozpočtovými opatřeními provedenými
s ohledem na vývoj konkrétních podmínek
došlo ke snížení rozpočtu neinvestičních
výdajů rozpočtových organizací
především z titulu vázání
mzdových prostředků za neobsazená
funkční a pracovní místa podle nařízení
vlády č. 48/95 Sb. a dále za poskytované
služby podle dohod s ministerstvem vnitra.
Nedočerpání těchto výdajů
o 6,4 mil. Kč (tj. o 1,2% upraveného rozpočtu)
bylo ovlivněno zejména nižším čerpáním
všech druhů osobních výdajů v
důsledku nenaplnění počtů pracovníků
BIS. Menších úspor bylo dosaženo i v ostatních
věcných seskupeních položek výdajů.
Přidělenými rozpočtovými prostředky
byly zabezpečeny nezbytné potřeby pro činnost
jednotlivých součástí Bezpečnostní
informační služby.
Vězeňská služba ČR, která
je součástí rozpočtové kapitoly
ministerstva spravedlnosti, řídí 29 věznic
a vazebních věznic všech typů, 4 příspěvkové
organizace - zotavovny a Institut vzdělávání
příslušníků Vězeňské
služby.
Neinvestiční výdaje na její činnost
dosáhly v roce 1996 objemu 3,5 mld. Kč a v porovnání
s předchozím rokem vzrostly o 0,5 mld. Kč,
tj. o 15,4%.
V tomto nárůstu se odrážejí stále
narůstající počty vězňů
(v roce 1996 ve srovnání s rokem 1995 došlo
k nárůstu osob ve vazbě a ve výkonu
trestu odnětí svobody o 1 352) a s tím související
růst věcných výdajů spojených
s technickým a materiálním vybavením
a růst výdajů na mzdové prostředky
pro nově přijímané zaměstnance
Vězeňské služby.
Mzdové výdaje tvořily v uplynulém
roce zhruba 50% celkových neinvestičních
výdajů na Vězeňskou službu. V
jejich růstu o více než 17% se odrazily především
rostoucí počty zaměstnanců a poměrně
velký rozsah přesčasové práce,
jakož i realizace platových úprav v uplynulém
roce.
Těžiště věcných výdajů
ve vězeňství představují především
prostředky na zajištění celodenního
provozu věznic a vazebních věznic (ubytování,
stravování, zabezpečení střežení),
a to při rostoucích počtech vězňů.
V rámci výdajů na opravy a údržbu
byly provedeny rekonstrukce některých vězeňských
objektů a vytvářeny technické podmínky
pro zajištění ostrahy objektů a bezpečné
izolace vězňů.
Z ostatních výdajů této skupiny mají
dále větší význam výdaje
na soudy a státní zastupitelství.
Zahrnují především neinvestiční
výdaje rozpočtových organizací justiční
části resortu ministerstva spravedlnosti, tj. soudů
všech stupňů (v roce 1996 bylo financováno
8 krajských soudů, které přímo
řídily 86 okresních a obvodních soudů,
3 krajské obchodní soudy, Vrchní soud v Praze,
Nejvyšší soud v Brně a od roku 1996 nově
Vrchní soud v Olomouci) a dále státních
zastupitelství všech stupňů (8 krajských
státních zastupitelství, která řídila
86 okresních a obvodních státních
zastupitelství, Vrchní státní zastupitelství
v Praze, Nejvyšší státní zastupitelství
v Brně a nově Vrchní státní
zastupitelství v Olomouci). Dále zahrnují
neinvestiční výdaje aparátu ministerstva
a několika dalších menších rozpočtových
organizací podřízených ministerstvu
spravedlnosti. Na základě zákona č.
272/96 Sb. byl k 1. listopadu 1996 delimitován do ministerstva
spravedlnosti Úřad pro legislativu a veřejnou
správu.
Do skupiny soudnictví náleží také
Ústavní soud ČR se sídlem v Brně,
který je financován jako zvláštní
kapitola státního rozpočtu. Neinvestiční
výdaje Ústavního soudu byly ovlivněny
zejména změnou práva hospodaření
k budově - současnému sídlu soudu,
jejíž stav si vyžádal provedení
nezbytných oprav, dosud odkládaných.
Neinvestiční výdaje dosáhly v roce
1996 celkového objemu téměř 4 mld.
Kč. V porovnání s rokem 1995 byly vyšší
o více než 900 mil. Kč, tj. o 30,1%.
Tabulka č. 35
v mld. Kč | ||||||
Neinvestiční výdaje na soudy a státní zastupitelství celkem [zahrnuje justiční část resortu ministerstva spravedlnosti a Ústavní soud] | 3,06 | 4,30 | 3,98 | 92,6 | -0,32 | 130,1 |
v tom: | ||||||
- mzdové prostředky | 1,58 | 2,39 | 2,18 | 91,2 | -0,21 | 138,0 |
- věcné výdaje | 1,48 | 1,91 | 1,80 | 94,2 | -0,11 | 121,6 |
Rozpočet neinvestičních výdajů
vyčleněných na zabezpečení
činnosti soudů a státních zastupitelství,
upravený v průběhu roku na částku
4,3 mld. Kč, byl ve skutečnosti čerpán
na cca 93%, nevyčerpáno zůstalo celkem 313
mil. Kč.
Provedená rozpočtová opatření
souvisela nejen s platovými úpravami státních
zástupců a soudců (podíl mzdových
prostředků představuje téměř
55% celkových neinvestičních výdajů
vynakládaných do této oblasti veřejné
spotřeby), ale i s růstem četnosti a se zvyšující
se složitostí věcí přicházejících
soudům a státním zastupitelstvím.
Celkově přidělené rozpočtové
prostředky vytvořily nezbytné finanční
podmínky pro plnění úkolů obou
resortů. Věcné výdaje byly u soudů
a státních zastupitelství využity jak
k zajištění chodu organizací justice
i k jejich technickému a materiálnímu vybavení,
tak i k úhradě výdajů přímo
spojených s jejich hlavní činností,
tj. úhradě zákonných nároků
účastníků řízení.
Výdaje související s rozhodovací činností
soudů a státních zastupitelství jsou
přímo odvislé od stálého růstu
počtu věcí vyřizovaných soudy
a státními zastupitelstvími všech stupňů.
Objem věcných výdajů v rozpočtu
justiční části ministerstva spravedlnosti
na rok 1996 zahrnoval i účelové prostředky
určené na výplatu odškodnění
v hotovosti soudně rehabilitovaným osobám
podle zákona č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci,
ve znění pozdějších předpisů.
V průběhu roku bylo odškodněno 1 337
osob, jimž bylo vyplaceno celkem 38 643 tis. Kč. Oproti
roku 1995 (bylo odškodněno 2 500 osob a vyplacena
částka 43 852 tis. Kč) došlo k výraznému
poklesu počtu vyřizovaných věcí
v této agendě, v roce 1997 lze očekávat
další pokles. Termín skončení
výplat odškodnění oprávněným
osobám nelze přesně určit vzhledem
k tomu, že k uplatnění nároku mají
osoby oprávněné k výplatě odškodnění
lhůtu 3 roků od právní moci rozhodnutí
o rehabilitaci.
Vývoj počtu zaměstnanců a čerpání
mzdových prostředků v rozpočtové
sféře
Přehled o vývoji mzdových prostředků
za rozpočtové organizace, z toho za státní
správu a za příspěvkové organizace
podává následující tabulka:
Tabulka č. 36
Rozpočtové organizace celkem | 40 370,5 | 46 390,7 | 45 668,5 | 45 479,0 | 99,6 | -189,5 | 112,7 | 76,0 |
z toho: | ||||||||
Státní správa | 9 361,5 | 22 295,8 | 22 420,8 | 22 112,7 | 98,6 | -308,1 | 236,2 | 117,3 |
Příspěvkové organizace celkem | 21 512,6 | 24 921,7 | 26 475,6 | 25 895,4 | 97,8 | -580,2 | 120,4 | 16,5 |
Rozpočtové a příspěvkové organizace celkem | 61 883,1 | 71 312,5 | 72 144,1 | 71 374,4 | 98,9 | -769,7 | 115,3 | 92,5 |
Rozpočtové organizace mají v rámci
rozpočtu stanoveny dva mzdové ukazatele, a to "mzdové
prostředky celkem" a " z toho státní
správa". Tyto ukazatele jsou závazné
jak za schválený rozpočet, tak za rozpočet
po změnách.
Příspěvkovým organizacím není
objem mzdových prostředků v rámci
rozpočtu stanovován. Ministerstvo financí
v návrhu závazného ukazatele "příspěvek
na provoz" pouze zohledňuje výši mzdových
prostředků; tato je uvedena v tabulce ve sloupci
2. Ve sloupci 3 tabulky je objem mzdových prostředků
stanovený resortem.
Pod souborným názvem "státní
správa" jsou uváděna ministerstva a
ústřední orgány státní
správy, vč. Kanceláře prezidenta republiky
a Úřadu vlády ČR a dále ústředně
řízené rozpočtové organizace,
které jsou ze zákona orgány státní
správy nebo správními úřady
(např. finanční úřady, Úřady
práce, zastupitelské úřady, Puncovní
úřad, Státní plavební správa
atd.) a některé složky ministerstva vnitra,
vč. Policie. Přesný výčet orgánů
a organizací zahrnutých do státní
správy je na tabulce č. 12, v sešitu E a v
sešitu F jako tabulka třetí v pořadí
podle jednotlivých kapitol.
Index zvýšení objemu mzdových prostředků
státní správy (236,2) je ovlivněn
především začleněním bezpečnostního
úseku Ministerstva vnitra (Policie ČR) do státní
správy, bez této změny činí
123,8. Dále se na tomto vývoji výrazně
podílí zvýšení platů ústavních
činitelů a soudců, odměňovaných
podle zákona č. 236/1995 Sb., v platném znění,
k 1. červenci 1996, kdy skončila platnost přepočítacího
koeficientu platové základny. Platy ústavních
činitelů a soudců činily v roce 1996
cca 6,5% z objemu mzdových prostředků státní
správy.
Vývoj počtu zaměstnanců v rozpočtových
a příspěvkových organizacích
ukazuje tento přehled:
Tabulka č. 37
Rozpočtové organizace celkem | 323 440 | 328 355 | 319 091 | 312 459 | -9 264 | -6 632 | -10 981 |
z toho: | |||||||
státní správa | 69 264 | 135 861 | 133 805 | 130 684 | -2 056 | -3 121 | 61 420 |
Příspěvkové organizace celkem | 209 813 | 214 801 | 220 371 | 209 803 | 5 570 | -10 568 | -10 |
Rozpočtové a příspěvkové organizace celkem | 533 253 | 543 156 | 539 462 | 522 262 | -3 694 | -17 200 | -10 991 |
Vláda v souladu s nařízením vlády
č. 48/1995 Sb., ve znění nařízení
vlády č. 306/1995 Sb., o usměrňování
výše prostředků vynakládaných
na platy a na odměny za pracovní pohotovost v rozpočtových
a v některých dalších organizacích
a orgánech, stanoví závazné limity
počtu zaměstnanců jednotlivě ústředním
orgánům státní správy, jednotlivě
(příp. za skupinu stejných organizací)
přímo řízeným organizacím
státní správy a v globále pro všechny
ostatní rozpočtové organizace. Ve stejném
členění stanoví závazně
i limity prostředků na platy.
Příspěvkovým organizacím, v
souladu s výše uvedeným nařízením
vlády, stanoví počty zaměstnanců
a objemy mzdových prostředků zřizovatel.
Ve státní správě je v rozpočtu
na rok 1996 začleněn bezpečnostní
úsek ministerstva vnitra s 60 263 zaměstnanci a
ministerstvo obrany s 1 368 zaměstnanci, které v
roce 1995 byly vedeny v ostatních rozpočtových
organizacích.
Ze snížení počtu zaměstnanců
státní správy o 2 056 osob v průběhu
roku 1996 činí absolutní snížení
1 521 zaměstnanců, saldo přesunů mezi
státní správou a ostatními rozpočtovými
organizacemi představuje snížení o 557
zaměstnanců (z toho zvýšení počtu
zaměstnanců Školských úřadů
o 141 osob). Počet zaměstnanců byl zvýšen
o 22, z toho 18 na základě zákona o zákazu
chemických zbraní.