Výraznější pokles počtu zaměstnanců
v rozpočtových organizacích a naopak jejich
zvýšení v příspěvkových
organizacích souvisí především
se změnou hospodářsko-právní
formy v organizacích resortu školství. Ve snížení
počtu zaměstnanců rozpočtových
organizací se dále promítá snížení
o 1 750 zaměstnanců v resortu ministerstva obrany
v návaznosti na snížení objemu mzdových
prostředků podle usnesení vlády č.
441/1996 a snížení o 1 333 zaměstnanců
v resortu ministerstva vnitra v důsledku reorganizace.
Celkově došlo v rozpočtové a příspěvkové
sféře ve skutečnosti roku 1996 proti skutečnosti
roku 1995 k poklesu počtu zaměstnanců o 10
991 osob.
Průměrný plat se v roce 1996 proti
skutečnosti roku 1995 zvýšil v rozpočtových
a příspěvkových organizacích
o 17,9%.
Vývoj průměrných platů je uveden
v následující tabulce:
Tabulka č. 38
Rozpočtové organizace celkem | 10 090 | 11 761 | 1 671 | 116,6 |
z toho: státní správa | 11 169 | 13 855 | 2 686 | 124,0 |
v tom: | ||||
resort školství | 7 233 | 8 754 | 1 521 | 121,0 |
ostatní resorty | 11 740 | 13 335 | 1 595 | 113,6 |
Příspěvkově organizace celkem | 8 318 | 10 055 | 1 737 | 120,9 |
v tom: | ||||
resort školství | 8 767 | 10 099 | 1 332 | 115,2 |
ostatní resorty | 7 609 | 9 873 | 2 264 | 129,8 |
Rozpočtové a příspěvkově organizace celkem | 9 392 | 11 076 | 1 684 | 117,9 |
v tom: | ||||
resort školství | 8 031 | 9 577 | 1 546 | 119,3 |
ostatní resorty | 10 566 | 12 761 | 2 195 | 120,8 |
V rozpočtových organizacích vzrostly průměrné
platy proti skutečnosti 1995 o 16,6%. Ve státní
správě je růst o 24,0% částečně
zkreslen začleněním aparátu ministerstva
obrany a bezpečnostního úseku ministerstva
vnitra mezi orgány a organizace státní správy.
Srovnatelně, tj. bez těchto přesunů,
vzrostly průměrné platy státní
správy o 17%. Na tomto procentu se ještě výrazně
podílí zvýšení platů soudců.
Po vyloučení soudů, vč. Ústavního
soudu, činí nárůst ve státní
správě 14,7%.
V příspěvkových organizacích,
které mohou v podstatně větší
míře využívat ke zvýšení
platové úrovně další zdroje,
vzrostly průměrné platy proti skutečnosti
1995 o 20,9%, tj. o 4,3 bodu rychleji než v rozpočtových
organizacích. Nejvýraznější růst
zaznamenaly zejména resorty zahraničních
věcí (36,3%), obrany (32,1%) a vnitra (28,1%).
Procento růstu průměrného platu v
rozpočtových a příspěvkových
organizacích v podstatě odpovídá nárůstům
stanoveným v rámci rozpočtu, v nichž
se promítlo zvýšení dvou dalších
platů z 50% na 100%, celoroční dopad zvýšení
tarifních platů od 1. srpna 1995 a zvýšení
platů soudců. Celkový nárůst
upraveného rozpočtu 1996 proti upravenému
rozpočtu roku 1995 činil 15,2%, ve skutečnosti
(rok 1996 proti roku 1995) činil 17,9%, tj. o 2,7 bodu
více. Toto zvýšení je obvyklé
a pramení z čerpání prostředků
za neobsazená místa, což umožňuje
platový předpis do výše, která
odpovídá 3% neobsazených míst. Organizace
v rámci tohoto zvýšení realizovaly úpravu
platových tarifů k 1. dubnu 1996, která nebyla
rozpočtově kryta.
U rozpočtových organizací jako celku je skutečný
průměrný plat proti rozpočtovanému
vyšší o 3,5 bodu. U státní správy
je dokonce o 1,9 bodu nižší než se ve státním
rozpočtu předpokládalo. U příspěvkových
organizací činí zvýšení
proti rozpočtu 1,4 bodu.
V letech 1995 a 1996 byl ve státním rozpočtu
preferován resort školství, což se projevuje
v nárůstu průměrného platu
proti skutečnosti roku 1995 o 19,3%, tj. o 1,4 bodu nad
dosažený průměr rozpočtových
a příspěvkových organizací
a o 5,7 bodu nad dosažený průměr rozpočtových
organizací po vyloučení organizací
resortu školství. Rychlejší tempo růstu
průměrných platů bylo v rozpočtu
určeno k posílení platové úrovně
pedagogických pracovníků.
Relace ve výši a vývoji průměrných
výdělků v jednotlivých oblastech ekonomiky
ukazuje toto srovnání:
jestliže průměrný plat za ústředně
řízené rozpočtové a příspěvkové
organizace - jak je uvedeno v tabulce - v roce 1996 dosáhl
11 076 Kč a proti průměrnému platu
v roce 1995 se zvýšil o 17,9%, průměrný
plat v celé rozpočtové sféře
(v níž jsou zahrnuty i okresní úřady
a obce a jimi zřizované organizace a dále
zdravotnická zařízení financovaná
prostřednictvím zdravotních pojišťoven)
činil 10 140 Kč a proti předchozímu
roku vzrostl o 20,5%.
Podle statistických informací o zaměstnanosti
a mzdách pracovníků za rok 1996 bylo v národním
hospodářství celkem dosaženo průměrného
výdělku 9 994 Kč (na přepočtené
osoby) a proti roku 1995 došlo ke zvýšení
o 18%. V podnikatelské sféře dosáhla
průměrná mzda 9 944 Kč (na přepočtené
osoby) a proti minulému roku vzrostla o 17,2%. Ze srovnání
dosažené úrovně průměrných
výdělků a jejich růstu proti předchozímu
roku vyplývá, že nedochází k
podstatným rozdílům mezi podnikatelskou a
rozpočtovou sférou. Je však třeba konstatovat,
že v příspěvkových organizacích
je dynamika vývoje průměrných platů
v porovnání s rozpočtovými organizacemi
i s podnikatelskou sférou zhruba o 5 bodů, ve zdravotnických
zařízeních zhruba o 7 bodů, výraznější.
Ve státním rozpočtu schváleném
na rok 1996 byly rozpočtovány mzdové prostředky
rozpočtových organizací ve výši
46 390,7 mil. Kč.
V průběhu roku došlo k úpravám,
z nichž nejvýznamnější byly
- zvýšení mzdových prostředků
z rezervy ve Všeobecné pokladní správě
pro resort ministerstva spravedlnosti v celkové výši
80,2 mil. Kč, z toho na zvýšení platů
státních zástupců 42,7 mil. Kč,
na platy soudců 22,6 mil. Kč a na zvýšené
početní stavy Vězeňské služby
14,9 mil. Kč;
- zvýšení mzdových prostředků
o 21 mil. Kč v souvislosti se zřízením
Senátu;
- snížení - převod mzdových prostředků
v souvislosti s přechodem organizací z rozpočtové
do příspěvkové sféry u ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy
ve výši 1 299,9 mil. Kč;
- zvýšení mzdových prostředků
převodem z účelových prostředků
vyčleněných na vědu a výzkum
ve výši 110,2 mil. Kč, z toho pro Akademii
věd 107 mil. Kč;
- zvýšení mzdových prostředků
ministerstva obrany o 498,2 mil. Kč určených
k úhradě mzdových nákladů spojených
s přípravou a činností jednotky Armády
ČR v operaci IFOR;
- snížení mzdových prostředků
ministerstva obrany o 299, 5 mil. Kč v návaznosti
na usnesení vlády č. 441/1996 při
současném snížení počtu
zaměstnanců o 1 750;
- zvýšení mzdových prostředků
ministerstva vnitra o 125,2 mil. Kč na vrub úspor
v oblasti věcných výdajů s určením
na posílení platů policistů.
V návaznosti na výše uvedené úpravy,
zejména přesuny organizací z rozpočtové
do příspěvkové sféry, se původně
schválený rozpočet snížil na
45 668,5 mil. Kč. K zajištění platových
úprav a k výplatě odměn využily
rozpočtové organizace prostředky z fondu
odměn ve výši 87,4 mil. Kč.
Ve skutečnosti byly mzdové prostředky čerpány
ve výši 45 479 mil. Kč, tj. na 99,6%. Z nečerpané
částky 189,5 mil. Kč připadá
na vázání mzdových prostředků
za neobsazená místa částka 76 mil.
Kč - viz tabulka o vývoji čerpání
mzdových prostředků. Z částky
vázané orgány státní správy
ve výši 117,3 mil. Kč bylo pro Vězeňskou
službu k zabezpečení realizace dopadu zvýšení
platových tarifů uvolněno 47 mil. Kč.
Rozpočtové organizace vykázaly k vázání
mzdové prostředky za neobsazená místa
v celkové výši 163 mil. Kč. Výjimku
z vázání povolilo ministerstvo financí
v souladu s nařízením vlády č.
48/1995 Sb. v platném znění, v celkové
výši 87 mil. Kč, především
k zabezpečení realizace dopadu zvýšení
platových tarifů k 1. 4. 1996, které nebylo
rozpočtově kryto v částce 70,1 mil.
Kč (z toho pro Vězeňskou službu 47 mil.
Kč). Kromě toho byla uvolněna částka
13,1 mil. Kč, kterou měla vázat Stavební
obnova železnic a o kterou se snížil objem mzdových
prostředků jako částečná
kompenzace snížení příjmů
v resortu dopravy a spojů, částka 3,5 mil.
Kč k vyrovnání mzdového dopadu v souvislosti
se zrušením ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci a částka 0,34 mil. Kč
na zvýšené čerpání ostatních
osobních nákladů Úřadu vlády
v důsledku zřízení funkce dalšího
místopředsedy vlády a výplat odstupného.
Nad rozsah vykázaného čerpání
mzdových prostředků v roce 1996 čerpaly
na vrub roku 1997 mzdové prostředky
- Vězeňská služba ve výši
32,4 mil. Kč, a to opakovaně již třetím
rokem a
- Akademie věd ve výši 9,9 mil. Kč.
Ministerstvo vnitra čerpalo mzdové prostředky
na vrub rozpočtu roku 1997 ve výši 331 mil.
Kč se souhlasem ministerstva financí. Tyto prostředky
byly v roce 1997 rozpočtovány s cílem definitivně
skončit opakující se propad mzdových
prostředků, který vznikl v důsledku
změny výplatního termínu.
V ústředních orgánech státní
správy a v ústředně řízených
orgánech a organizacích státní správy
se počty zaměstnanců a mzdové prostředky
vyvíjely takto:
Počty zaměstnanců ústředních
orgánů státní správy pro
rok 1996 byly schváleny ve výši 14 908 osob.
V průběhu roku došlo k těmto změnám:
- k 1. 1. zvýšení o 18 zaměstnanců
ministerstva průmyslu a obchodu na základě
usnesení vlády č. 333/1995 k zřízení
Úřadu pro zákaz chemických zbraní;
- k 1. 1. převod 374 zaměstnanců skladů
Správy státních hmotných rezerv do
ústředního orgánu vzhledem k tomu,
že jde o jednu právnickou osobu;
- k 1. 1. při reorganizaci resortu ministerstva vnitra
snížen počet zaměstnanců ústředního
orgánu o 2 157 osob, z toho bylo převedeno do ústředně
řízených organizací státní
správy 201 osob, do ostatních rozpočtových
organizací 623 osob a o 1 333 funkčních míst
snížen stav;
- k 1. 1. v rámci reorganizace ministerstva obrany bylo
převedeno 78 zaměstnanců do ostatních
rozpočtových organizací a o 14 funkčních
míst snížen stav;
- k 1. 1. převod 8 zaměstnanců z České
inspekce životního prostředí do ministerstva
životního prostředí;
- k 1. 4. převod 45 zaměstnanců (v ročním
vyjádření 34 osob) z územních
finančních ředitelství do ministerstva
financí k zabezpečení činnosti Ústředního
finančního a daňového ředitelství;
- k 1. 7. začleněno 5 zaměstnanců
(v ročním vyjádření 3 osoby)
Sekretariátu komise pro UNESCO do ministerstva zahraničních
věcí;
- k 1. 7. zrušením ministerstva pro správu
národního majetku a jeho privatizaci došlo
k absolutnímu snížení o 99 zaměstnanců
v ročním vyjádření, 122 zaměstnanců
(v ročním vyjádření 61 osoba)
bylo delimitováno do ministerstva financí k zabezpečení
převedených agend;
- k 1. 9. zvýšení o 9 zaměstnanců
(v ročním vyjádření 3 osoby)
ministerstva zdravotnictví na základě usnesení
vlády č. 447/1996 k zabezpečení nových
úkolů v souvislosti s novelizací pojišťovacích
zákonů;
- k 1. 9. zvýšení o 4 zaměstnance (v
ročním přepočtu o 1 osobu) Ústavního
soudu k zabezpečení správy budovy v souvislosti
s převodem práva hospodaření k budově;
- k 1. 11. došlo ke změnám v ústředních
orgánech v souvislosti se změnou kompetencí
podle zákona č. 272/1996 Sb.:
- ze zrušeného Úřadu pro legislativu
a veřejnou správu přešlo 80 zaměstnanců
do ministerstva spravedlnosti,
- ze zrušeného ministerstva hospodářství
přešlo z 479 zaměstnanců do
-- nově zřízeného ministerstva pro
místní rozvoj 349 zaměstnanců,
-- nově zřízeného Úřadu
pro státní informační systém
9 zaměstnanců,
-- ministerstva životního prostředí
12 zaměstnanců,
-- ministerstva průmyslu a obchodu 66 zaměstnanců,
-- ministerstva dopravy a spojů 19 zaměstnanců,
-- ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
21 zaměstnanců,
-- Správy státních hmotných rezerv
3 zaměstnanci,
- z Úřadu vlády přešli 4 zaměstnanci
(v ročním přepočtu 1 osoba) do ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy
a 11 zaměstnanců (v ročním přepočtu
2 osoby) do Úřadu pro státní informační
systém,
- z ministerstva zdravotnictví přešlo 5 zaměstnanců
(v ročním přepočtu 1 osoba) do ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
- do ministerstva dopravy a spojů byl začleněn
Český telekomunikační úřad
s 500 zaměstnanci.
Upravený počet zaměstnanců ústředních
orgánů v ročním přepočtu
činil 13 600 osob (upravený limit 13 622 zaměstnanců),
skutečný počet činil 13 147 osob,
což představuje plnění na 96,7%. Nenaplněno
zůstalo 453 míst.
Ministerstvo financí povolilo překročení
limitu počtu zaměstnanců Českému
báňskému úřadu o 2 zaměstnance
na vrub nenaplněných stavů obvodních
báňských úřadů. K překročení
limitu počtu zaměstnanců došlo u ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
v důsledku jeho zrušení k 1. 7. 1996.
Mzdové prostředky celkem byly pro ústřední
orgány státní správy schváleny
ve výši 2 663 mil. Kč. V průběhu
roku se do nich promítly zejména úpravy z
titulu výše uvedených změn v počtech
zaměstnanců. Upravené mzdové prostředky
celkem činily 2 561,1 mil. Kč.
Ve skutečnosti byly mzdové prostředky čerpány
ve výši 2 530,5 mil. Kč, tj. na 98,8%. Z nečerpané
částky 30,6 mil. Kč vázaly ústřední
orgány mzdové prostředky za neobsazená
místa podle nařízení vlády
č. 48/1995 Sb., v platném znění, ve
výši 21,7 mil. Kč. Z fondu odměn čerpaly
ústřední orgány celkem 10,2 mil. Kč,
přičemž 4 ústřední orgány
tímto čerpáním kryly překročení
objemu mzdových prostředků.
Ostatní osobní náklady, schválené
pro ústřední orgány státní
správy ve výši 71,8 mil. Kč a upravené
na částku 64,9 mil. Kč, byly čerpány
ve výši 58,6 mil. Kč, tj. na 90,3%.
Závazný limit objemu mzdových prostředků,
stanovený vládou, překročily
- ministerstvo zdravotnictví o 3 801 tis. Kč, z
toho povolilo ministerstvo financí překročení
ve výši 2 227 tis. Kč na pokrytí platů
zaměstnanců, se kterými byl rozvázán
pracovní poměr v důsledku racionalizace schválené
vládou a k částečnému zabezpečení
dopadu realizace platových úprav. Ministerstvo nedodrželo
takto upravený limit mzdových prostředků
o 1 574 tis. Kč. Překročení závazného
limitu se projevilo v překročení závazného
ukazatele státního rozpočtu mzdové
prostředky o 639 tis. Kč, z toho státní
správa o 1 574 tis. Kč;
- ministerstvo spravedlnosti o 415 tis. Kč nedodržením
povinného vázání mzdových prostředků
za neobsazená místa podle nařízení
vlády č. 48/1995 Sb. v platném znění;
- Správa státních hmotných rezerv
o 1 282 tis. Kč nedodržením povinného
vázání mzdových prostředků
za neobsazená místa podle nařízení
vlády č. 48/1995 Sb. v platném znění.
O tuto částku byl překročen i závazný
ukazatel státního rozpočtu mzdové
prostředky, z toho státní správa.
Počty zaměstnanců v ústředně
řízených orgánech a organizacích
státní správy byly pro rok 1996 schváleny
ve výši 120 953 osob. V průběhu roku
došlo k těmto změnám:
- k 1. 1. převod 374 zaměstnanců Správy
státních hmotných rezerv (skladů)
do ústředního orgánu vzhledem k tomu,
že jde o jednu právnickou osobu;
- k 1. 1. v rámci reorganizace resortu ministerstva vnitra
převedeno z ústředního orgánu
201 zaměstnanců do Policie ČR;
- k 1. 1. snížení o 8 zaměstnanců
Zahraniční služby do příspěvkové
organizace Zdravotnické centrum;
- k 1. 1. převod 166 zaměstnanců tiskárny
ministerstva vnitra na příspěvkovou formu
rozpočtování, ve které se uplatňuje
odměňování podle zákona č.
1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní
pohotovost a o průměrném výdělku,
v platném znění;
- k 1. 1. převod 8 zaměstnanců z České
inspekce životního prostředí do ministerstva
životního prostředí;
- k 1. 1. posílen počet zaměstnanců
Školských úřadů o 141 osob na
vrub rozpočtových organizací resortu školství
k zabezpečení plynulého financování
škol;
- k 1. 4. převod 45 zaměstnanců (v ročním
vyjádření 34 osob) z územních
finančních ředitelství do ministerstva
financí k zabezpečení činnosti Ústředního
finančního a daňového ředitelství;
- k 1. 11. došlo v souvislosti se změnou kompetencí
podle zákona č. 272/1996 Sb. k převodu 500
zaměstnanců Českého telekomunikačního
úřadu do ministerstva dopravy a spojů.
Upravený počet zaměstnanců ústředně
řízených orgánů a organizací
státní správy v ročním přepočtu
činil 120 205 osob (upravený limit 120 2 16 zaměstnanců),
skutečný počet činil 117 537 osob,
což představuje plnění na 97, 8%. Nenaplněno
zůstalo 2 668 míst.
Ministerstvo financí povolilo překročení
limitu počtu zaměstnanců Puncovního
úřadu o 6 zaměstnanců (v ročním
přepočtu o 3 osoby) k zabezpečení
rozšířené činnosti úřadu
s tím, že zvýšení bude kryto neobsazenými
místy v organizacích státní správy
ministerstva průmyslu a obchodu.
Mzdové prostředky celkem byly pro ústředně
řízené orgány a organizace státní
správy schváleny ve výši 19 632,8 mil.
Kč. V průběhu roku se do nich promítly
změny ve vazbě na výše uvedené
úpravy počtu zaměstnanců, dále
pak zejména zvýšení platů soudců
(22,6 mil. Kč) a platů státních zástupců
(42,7 mil. Kč). U České správy sociálního
zabezpečení došlo ke zvýšení
objemu mzdových prostředků o 54,5 mil. Kč
na posílení platové úrovně
a na odměny za vícepráce při valorizaci
důchodů. Po promítnutí změn
činily mzdové prostředky upraveného
rozpočtu 19 859,7 mil. Kč.
Ve skutečnosti byly mzdové prostředky čerpány
ve výši 19 582,3 mil. Kč, tj. na 98,6%. Z nečerpané
částky 277,4 mil. Kč vázaly ústředně
řízené orgány a organizace státní
správy mzdové prostředky za neobsazená
místa podle nařízení vlády
č. 48/1995 Sb. ve výši 95,6 mil. Kč,
z toho na platové úpravy zaměstnanců
Vězeňské služby bylo uvolněno
47 mil. Kč. Z fondu odměn čerpaly 11 mil.
Kč. V resortu školství bylo čerpáním
prostředků z fondu odměn kryto překročení
závazného rozpočtového ukazatele mzdové
prostředky u organizací státní správy.
Ostatní osobní náklady ústředně
řízených orgánů a organizací
státní správy, schválené ve
výši 330,9 mil. Kč a upravené na částku
336,5 mil. Kč, byly čerpány ve výši
327,3 mil. Kč, tj. na 97,3%. Podrobný přehled
o počtech zaměstnanců a mzdových prostředcích
podle jednotlivých rozpočtových kapitol je
uveden v tabulkové části státního
závěrečného účtu (sešit
E) a v souhrnu závěrečných účtů
kapitol (sešit F).
2. 3. Neinvestiční dotace podnikům
V roce 1996 poskytl státní rozpočet formou
neinvestičních transferů do podnikové
sféry celkem 27,3 mld. Kč (v roce 1995 bylo poskytnuto
28,7 mld. Kč). V souladu se záměry omezit
poskytování státních prostředků
do podnikatelské sféry klesl podíl těchto
prostředků na celkových neinvestičních
výdajích státního rozpočtu
(po vyloučení transferů do územních
rozpočtů) z 8,1% v roce 1995 na 7,2% v roce 1996.
Původně schválená výše
dotací 28,5 mld. Kč byla v průběhu
roku snížena na 27,6 mld. Kč.
V porovnání s takto upraveným rozpočtem
zůstalo nedočerpáno 374 mil. Kč. Poskytování
dotací se soustředilo především
do resortů ministerstva dopravy a spojů, ministerstva
průmyslu a obchodu a ministerstva zemědělství.
Téměř 38% celkového objemu těchto
prostředků bylo uvolněno prostřednictvím
kapitoly Všeobecná pokladní správa (podrobněji
viz na následujících stránkách).
Přehled čerpání neinvestičních
dotací poskytovaných podnikatelským subjektům
je uveden v následující tabulce.
Tabulka č. 39
Neinvestiční dotace celkem | 28 656 | 28 456 | 27 642 | 27 268 | 98,6 | - 374 | 95,2 |
v tom: | |||||||
Ministerstvo dopravy a spojů | 6 650 | 5 385 | 5 385 | 5 377 | 99,9 | -8 | 80,9 |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 5 139 | 5 619 | 5 624 | 5 620 | 99,9 | -4 | 109,4 |
Ministerstvo zemědělství | 5 164 | 6 953 | 5 909 | 5 907 | 100,0 | -2 | 114,4 |
Ministerstvo obrany | 77 | 65 | 65 | 65 | 100,0 | 0 | 84,4 |
Ministerstvo zdravotnictví | 12 | 0 | 0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
Dotace z kapitoly VPS | 11 614 | 10 434 | 10 659 | 10 299 | 96,6 | -360 | 88,7 |
z toho: na teplo [v roce 1995 rozpočtováno v kapitole MF - z důvodu srovnatelnosti zahrnuto v roce 1995 do kap. VPS] | 7 300 | 6 300 | 7 025 | 7 016 | 99,9 | -9 | 96,1 |
SFTR | 850 | 1 250 | 1 250 | 1 050 | 84,0 | -200 | 123,5 |
Dále je zhodnoceno čerpání dotací
a využití rozpočtových prostředků
podle jednotlivých kapitol.
Dotace stanovené pro ministerstvo dopravy a spojů
byly účelově určeny pro potřeby
železniční a letecké dopravy. Jejich
čerpání uvádí tento přehled:
Tabulka č. 40
v mil. Kč | ||
Dotace na: | ||
- železniční osobní dopravu | 5 150 | 5 150 |
- kombinovanou dopravu | 75 | 68 |
- leteckou dopravu (úroky pro ČSA) | 160 | 159 |
CELKEM | 5 385 | 5 377 |
Z celkového objemu dotace 5 218 mil. Kč čerpané
státní organizací České dráhy
bylo 5 150 mil. Kč určeno na kompenzaci ztrát
z provozu osobní železniční dopravy.
Dotace byla čerpána v souladu s pravidly ministerstva
dopravy pro poskytování těchto dotací
v roce 1996, podle nichž
- 3 250 mil. Kč bylo použito na úhradu ztrát
z činnosti dopravce ve veřejné dopravě,
- 1 900 mil. Kč na zajištění provozuschopnosti
dopravní cesty.
Vnitřní struktura čerpané dotace odpovídá
podílům příslušných nákladů
osobní dopravy na celkových nákladech železničního
provozu. Dotování podílu osobní dopravy
na nákladech dopravní cesty nepřekročilo
stanovenou limitní částku.
Kromě toho bylo ze státního rozpočtu
poskytnuto 68 mil. Kč k realizaci kombinované přepravy
kamiónů po železnici v relaci Lovosice - Drážďany
(systém Ro-La).
Pro ČSA, a.s., byla přiznána dotace v souladu
s usnesením vlády ČR č. 279/92, podle
něhož se státní rozpočet formou
splátek úroků z úvěrů
podílí stanovenými ročními
částkami na úhradě nákladů
spojených s pořízením letadel Boeing
v roce 1992. Její čerpání v roce 1996
činilo 158,6 mil. Kč. Dotování končí
v roce 1997.
Dotace, poskytovaná v minulých letech pro pravidelnou
autobusovou dopravu ke krytí úbytku tržeb,
který vznikal dopravcům při poskytování
zlevněného jízdného žákům,
byla od roku 1996 zrušena - příspěvek
na dopravu žáků je součástí
dávek státní sociální podpory.
V resortu ministerstva průmyslu a obchodu směřovaly
dotace ve smyslu příslušných usnesení
vlády České republiky především
k restrukturalizaci a útlumu těžby uhlí,
uranu a rud. Podle těchto usnesení se státní
rozpočet podílí na úhradě nákladů
na technickou likvidaci dolů, na zahlazování
následků důlní činnosti a na
sociálně zdravotních výdajích
souvisejících s útlumem hornické činnosti.
V roce 1996 vynaložil státní rozpočet
touto formou 5 140 mil. Kč.
Kromě toho na základě horního zákona
a zmocnění vlády ČR byly uvolněny
těžebním organizacím dotace na akce
napravující škody na životním prostředí
způsobené dobýváním výhradních
ložisek. Dotace ve výši 229 mil. Kč byly
poskytnuty z prostředků odvedených do státního
rozpočtu důlními organizacemi z úhrady
z vydobytých vyhrazených nerostů. Tyto prostředky
jsou horním zákonem určeny k nápravě
škod na životním prostředí.
Na státní program podpory při snižování
spotřeby paliv a energie, vyhlašovaný v ekologickém
zájmu, byly ve státním rozpočtu dále
vyčleněny prostředky na zateplování
budov a na využití alternativních zdrojů
energie, které byly čerpány v celkové
výši 23 2 mil. Kč.
Na základě vyhlášky č. 59/1972
Sb., o ochraně zdraví před ionizujícím
zářením, zabezpečil rozpočet
částku 15 mil. Kč na svoz a uložení
radioaktivního odpadu. Další téměř
4 mil. Kč byly použity na úhradu cenových
rozdílů u potravin pro bezlepkovou a bezbílkovinnou
dietu s cílem zlepšit dostupnost těchto výrobků
pro zdravotně postižené občany.
Na uvedené účely bylo vynaloženo:
Tabulka č. 41
v mil. Kč | |||
Dotace na: | |||
- útlum hornictví | 5 140 | 5 140 | |
v tom: | útlum uhelných dolů | 3 565 | 3 565 |
útlum uranových dolů | 1 415 | 1 415 | |
útlum rudných dolů | 160 | 160 | |
- ekologické akce | 229 | 229 | |
- úsporná energetická opatření (zateplování budov) | 234 | 232 | |
- bezlepkové potraviny | 6 | 4 | |
- svoz a odvoz radioaktivního odpadu | 15 | 15 | |
CELKEM | 5 624 | 5 620 |
Z objemu dotací schválených pro ministerstvo
zemědělství ve výši přesahující
6,9 mld. Kč, byla rozhodující část,
tj. 5,6 mld. Kč, směrována do agropotravinářského
průmyslu. Zbývajících 900 mil. Kč
bylo určeno pro lesní hospodářství
a 400 mil. Kč na podporu řešení vodního
hospodářství.
Z celkové výše dotací schválených
pro lesní a vodní hospodářství
byly v průběhu roku převedeny prostředky
v celkové výši téměř 640
mil. Kč na obce. Převážná část
těchto prostředků byla směrována
na obhospodařování lesních majetků
ve vlastnictví obcí a na řešení
problémů obcí se zásobováním
pitnou vodou.
Skutečné čerpání dotací
ukazuje tento přehled:
Tabulka č. 42
v mil. Kč | ||
Dotace PGRLF | 2 770 | 2 770 |
Přímé dotace celkem | 3 139 | 3 137 |
v tom: | ||
- dotace agrokomplexu | 2 593 | 2 592 |
- dotace lesnímu hospodářství | 533 | 533 |
- dotace vodnímu hospodářství | 12 | 12 |
CELKEM | 5 909 | 5 907 |
Ve vlastním agropotravinářském průmyslu
bylo z celkově vyčerpané částky
5,4 mld. Kč použito na podporu zemědělské
prvovýroby a lesního a vodního hospodářství
prostřednictvím Podpůrného garančního
rolnického a lesnického fondu 2,8 mld. Kč.
Prostředky byly určeny k poskytování
záruk za úvěry a k subvencování
části úroků z úvěrů
podnikatelských subjektů zemědělské
prvovýroby a lesního hospodářství.
Přímé dotace agrárně potravinářského
průmyslu činily 2,6 mld. Kč a byly využity
především na restrukturalizaci zemědělského
podnikání, z toho podstatná část
byla poskytnuta na údržbu zemědělského
půdního fondu v kulturním stavu po celou
dobu vegetace, dále pak na podporu chovu skotu masného
určení v horských a podhorských oblastech,
na nezbytnou obnovu vinic, chmelnic a sadů, k zabránění
úbytku včelstev, na udržování
a zlepšování genetického potenciálu
hospodářských zvířat, na ozdravování
chovu skotu od IBR a na podporu ozdravování rostlin
a restrukturalizaci zemědělské výroby
zalesněním.
Zbývající část dotací
do lesního a vodního hospodářství
byla využita zejména na podporu hospodaření
v lesích ohrožených exhalacemi, na podporu
vybraných lesnických činností a na
podporu řešení problematiky zásobování
obyvatelstva pitnou vodou v menších obcích.
Z kapitoly Všeobecná pokladní správa
bylo formou dotací podnikatelským subjektům
poskytnuto v uplynulém roce celkem 10,3 mld. Kč.
Největší objem těchto prostředků
představuje dotace na tepelnou energii, poskytovaná
vlastníkům domovních objektů podle
nařízení vlády č. 251/1994
Sb. jako rozdíl mezi věcně usměrňovanou
cenou výrobce (dodavatele) a maximální cenou,
kterou hradí uživatel bytu. Výše ceny
je regulována a stanovena příslušnými
cenovými výměry ministerstva financí.
O dotaci žádají vlastníci domovních
objektů příslušný finanční
úřad.
V rozpočtu na rok 1996 byla dotace na tento účel
schválena ve výši 6,3 mld. Kč a tato
částka byla v průběhu roku zvýšena
až na více než 7 mld. Kč. V období
do 15. listopadu 1996 požádalo o dotaci na tepelnou
energii celkem 7 460 vlastníků domovních
objektů (právnické i fyzické osoby),
částka vyplývající z předložených
žádostí představovala 6,5 mld. Kč
(původní požadavek z počátku
roku činil 7,5 mld. Kč). Pokles požadavků
na dotaci ve druhé polovině roku ovlivnilo zvýšení
maximální ceny pro domácnosti k 1. 9. 1996
ze 163,- Kč na 180,- Kč/Gigajoul.
Čerpání dotace k 31. 12. 1996 bylo vykázáno
ve výši 7 016 mil. Kč. Po odečtení
vratek v důsledku provedených kontrol finančních
úřadů, cenových oddělení
Finančních ředitelství a Státní
energetické inspekce ke stejnému datu ve výši
885 mil. Kč činil skutečný výdaj
ze státního rozpočtu pouze 6 131 mil. Kč.
Dále byla v kapitole Všeobecná pokladní
správa vyčleněna částka 1 250
mil. Kč pro Státní fond tržní
regulace v zemědělství. S ohledem na
nižší potřeby fondu však bylo pro
tento účel ve skutečnosti uvolněno
pouze 1 050 mil. Kč. Způsob využití
těchto prostředků je komentován v
další části zprávy.
Dotace určená na podporu malého a středního
podnikání podle schválených programů
a poskytovaná prostřednictvím Českomoravské
záruční a rozvojové banky byla v rozpočtu
na rok 1996 zahrnuta ve výši 1,1 mld. Kč s
tím, že při schvalování státního
rozpočtu požádala Poslanecká sněmovna
svým usnesením č. 849 ze dne 12. prosince
1995 vládu, aby v rámci této dotace připravila
program výrazné podpory drobného podnikání
na venkově.
V návaznosti na tento požadavek byla možnost
poskytování podpor z programu ROZVOJ v říjnu
1996 rozšířena na podnikatele, kteří
realizují podnikatelské záměry v obcích
do 1000 obyvatel. Rovněž navazující
změny a programy na rok 1997 jsou zaměřeny
na další pomoc zejména malým podnikatelům
a na obce a sídla do 999 obyvatel včetně.
Při splnění požadavku Poslanecké
sněmovny byla formou dotace na podporu podnikání
v roce 1996 vyčerpána částka 1 mld.
Kč.
Na podporu exportu byla v kapitole VPS vyčleněna
částka 1 mld. Kč, z níž 800 mil.
Kč bylo určeno pro a. s. EGAP (Exportní garanční
a pojišťovací společnost) a 200 mil. Kč
pro a. s. Českou exportní banku. Uvolnění
této dotace Poslanecká sněmovna cit. usnesením
č. 849 k vládnímu návrhu zákona
o státním rozpočtu České republiky
na rok 1996 podmínila souhlasem rozpočtového
výboru Poslanecké sněmovny.
Rozpočtový výbor dne 24. ledna 1996 po projednání
Informace o pojišťování vývozních
úvěrových rizik, předložené
a. s. EGAP a Informace o zvýhodněném financování,
předložené a. s. ČEB, usneseními
č. 572 a 573 z téhož dne s uvolněním
dotace v obou případech vyslovil souhlas; současně
se usnesl, že z dotace uvolněné a. s. ČEB
v celkové výši 200 mil. Kč bude částka
do výše 100 mil. Kč použita k dotování
podpory exportu obchodních případů
kontrahovaných před účinností
zákona č. 58/95 Sb.
Ve skutečnosti bylo pro obě jmenované organizace
uvolněno v roce 1996 celkem 806,8 mil. Kč, které
byly využity především k dotování
pojistných fondů. Z nevyčerpaného
objemu dotace, vyčleněného původně
pro a. s. ČEB a rozhodnutím Poslanecké sněmovny
ponechaného ministerstvu financí k úhradě
úrokových rozdílů tuzemských
a zahraničních úrokových sazeb obchodních
případů dotovaných ve smyslu usn.
vlády ČSFR č. 289/91, bylo uhrazeno 65,9
mil. Kč a. s. Škodaexport a 15 mil. Kč a. s.
Přerovské strojírny.
Z původně rozpočtované rezervy ve
výši 300 mil. Kč, určené na realizaci
záruk, bylo k 31. 12. 1996 vyčerpáno pouze
90 mil. Kč. Z této částky se cca 67
mil. Kč týká úhrady splatných
úroků za 2. až 4. čtvrtletí ze
zaručovaného úvěru poskytnutého
a. s. Aero Vodochody. Zbývající část
připadla na dodatečnou úhradu úroků
za 4. čtvrtletí 1995 z úvěru pro a.
s. Mitas Praha (cca 11 mil. Kč) a úhradu sankčních
úroků z prodlení (cca 12 mil. Kč)
vzniklých pozdním převodem splatných
částek ze záruky úvěru na obchodní
případ Iranshahr. Pohledávka z realizovaných
státních záruk vzrostla v roce 1996 na 1,7
mld. Kč.
Dále poskytl státní rozpočet přes
255 mil. Kč jako dotaci výrobním organizacím,
které zaměstnávají více než
60% zdravotně postižených občanů.
2. 4. Další běžné výdaje
státního rozpočtu
a) Výdaje na dluhovou službu státu
V roce 1996 byly na dluhovou službu státu, tj. na
úhradu úroků a poplatků státního
dluhu poukázány rozpočtové prostředky
v celkové výši 14 079 mil. Kč (z uvedené
částky 27 mil. Kč na úhradu poplatků
státního dluhu), což představuje čerpání
rozpočtu na 98,7%. Ve srovnání s rokem 1995
a se schváleným (i upraveným) rozpočtem
na rok 1996 se výdaje vynaložené na dluhovou
službu z umořovacího účtu realizovaly
takto:
Tabulka č. 43 | v mil. Kč |
Skutečnost za rok 1995 | Upravený rozpočet 1996 | Skutečnost za rok 1996 | Procento plnění rozpočtu | Index 1996/95 | ||
1. Úhrady úroků státního dluhu | 13 268,3 | 14 169 | 14 052,0 | 99,2 | 105,9 | |
v tom: | z přímých úvěrů od bank | 3 097,1 | 592 | 604,1 | 102,0 | 19,5 |
z přímých úvěrů ze zahraničí | 3 854,8 | 3 000 | 2 350,8 | 78,4 | 61,0 | |
ze státních pokladničních poukázek | 3 214,3 | 6 500 | 7 023,8 | 108,1 | 218,5 | |
ze střednědobých státních dluhopisů | 3 102,1 | 4 077 | 4 073,3 | 99,9 | 131,3 | |
2. Úhrady poplatků státního dluhu | 62,0 | 100 | 27,0 | 27,0 | 43,5 | |
Výdaje na dluhovou službu státu celkem | *) 13 330,3 | 14 269 | 14 079,0 | 98,7 | 105,6 |
*) z toho ze státního rozpočtu kryto 2 630,3
mil. Kč
Příčinou překročení
rozpočtu v úhradách úroků ze
státních pokladničních poukázek
byla zejména vyšší potřeba emise
pro zajištění rozpočtové likvidity
státu a dále k tomu přispěl i růst
úrokových sazeb SPP v důsledku opatření
restriktivní měnové politiky ČNB.
Ve srovnání se skutečností roku 1995
jsou změny ve struktuře úhrad úroků
podle jednotlivých složek státního dluhu
vedle zvýšeného rozsahu emisí SPP na
krytí schodků běžného rozpočtového
hospodaření i odrazem pokračující
sekuritizace a internalizace státního dluhu.
b) Financování vládních úvěrů
Rozpočtové výdaje spojené s financováním
vládních a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí charakterizují
následující údaje:
Tabulka č. 44 | v mil. Kč |
Schválený rozpočet 1996 | Upravený rozpočet 1996 | Skutečnost 1996 | Rozdíl | % plnění | ||
1. | Výdaje související s plynárenskými VIA | 2 600 | 3 666 | 3 682 | 16 | 100,4 |
2. | Výdaje na čerpání vládních úvěrů | 605 | 255 | 131 | -124 | 51,4 |
3. | Výdaje na nárůst pohledávek v NSM převzatých od ČSOB | 28 | 55 | 81 | 26 | 147,3 |
4. | Ostatní výdaje související s vládními úvěry | 222 | 120 | 170 | 50 | 141,7 |
z toho: výdaje na správu a vedení účtů VÚ | 120 | 100 | 122 | 22 | 122,0 | |
Výdaje na vládní a obdobné úvěry celkem | 3 455 | 4 096 | 4 064 | -32 | 99,2 |
Celkově bylo ve výdajích na financování
vládních úvěrů dosaženo
rozpočtové úspory. Zvýšení
výdajů dle upraveného rozpočtu proti
rozpočtu schválenému se týkalo hlavně
plynárenských VIA, kde však mělo rozpočtově
neutrální dopad, neboť o stejnou částku
1 066 mil. Kč byly při úpravě zvýšeny
i příjmy. Proti skutečnosti dosažené
v roce 1995 byl rozsah rozpočtových výdajů
na vládní a obdobné úvěry za
rok 1996 o cca 3,5 mld. Kč nižší.
Dosažená rozpočtová úspora byla
realizována pouze ve výdajích na čerpání
vládních úvěrů a týkala
se hlavně Alžírska, kde přetrvávající
politicko bezpečnostní situace neumožnila realizaci
většiny rozpracovaných investičních
akcí. Menší úspory bylo dosaženo
též u výdajů na dočerpání
vládního úvěru v Etiopii na výstavbu
pneumatikárny Addis Tyre.
Překročení upraveného rozpočtu
u ostatních složek této skupiny rozpočtových
výdajů celkem o 92 mil. Kč se u výdajů
na nárůst pohledávek v nesměnitelných
měnách převzatých od ČSOB týkalo
zejména Indie (krytí vyúčtování
úroků), Turecka (výstavba elektrárny
SOMA) a Iránu (dokončování výstavby
elektrárny Iranshahr). U výdajů souvisejících
s plynárenskými VIA na území Ruské
federace, které se od roku 1996 vztahují v plné
výši ke 2. etapě výstavby, bylo menší
překročení rozpočtované částky
ovlivněno neočekávanými problémy
při přebírání staveb zákazníkem
(upřednostňování dostavby jiných
objektů, přesuny lokality staveb, dodatečné
zásahy do projektů, apod.). Překročení
rozpočtu ostatních výdajů souvisejících
s vládními úvěry bylo ovlivněno
vyšší úhradou vícenákladů
spojených se splácením vládních
úvěrů a s deblokacemi vládních
pohledávek.
c) Dotace občanským sdružením a výdaje
na humanitární pomoc
Dotace občanským sdružením byly rozpočtem
na rok 1996 schváleny ve výši 1 790 mil. Kč,
v průběhu roku byl tento objem snížen
o 13 mil. Kč. Ve skutečnosti zůstalo nevyčerpáno
8, 5 mil. Kč.
Čerpání dotací občanskými
sdruženími ukazuje následující
přehled:
Tabulka č. 45
Min. hospodářství | 2 500 | 0 | 0 | |
Min. práce a soc. věcí | 310 000 | 286 487 | 286 365 | 100,0 |
Min. vnitra | 65 300 | 66 600 | 65 868 | 98,9 |
Min. život. prostředí | 17 300 | 17 260 | 17 187 | 99,6 |
Min. pro místní rozvoj | 0 | 3 600 | 3 600 | 100,0 |
Min průmyslu a obchodu | 7 000 | 5 050 | 4 000 | 79,2 |
Min. dopravy a spojů | 3 680 | 3 680 | 3 680 | 100,0 |
Min. zemědělství | 35 200 | 35 200 | 35 184 | 100,0 |
Min. školství, mládeže a tělovýchovy | 688 924 | 965 934 | 964 931 | 99,9 |
Min. kultury | 54 870 | 74 434 | 73 526 | 98,8 |
Min. zdravotnictví | 245 300 | 269 157 | 265 245 | 98,5 |
Min. spravedlnosti | 151 | 151 | 0 | 0,0 |
Akademie věd ČR | 3 495 | 3 495 | 3 495 | 100,0 |
Všeobecná pokladní správa | 356 000 | 46 044 | 45 550 | 98,9 |
Celkem | 1789 720 | 1 777 092 | 1 768 631 | 99,5 |
Nejvíce prostředků (téměř
965 mil. Kč, tj. více než polovina celkového
objemu těchto výdajů) bylo poskytnuto občanským
sdružením resortu ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy. Dotace byly využity
pro občanská sdružení v oblasti mládeže,
tělovýchovy a sportovní reprezentace, pro
občanská sdružení dětí
a mládeže a pro profesní spolky učitelů
základních, středních a speciálních
škol.
Resort zdravotnictví čerpal na dotacích občanským
sdružením cca 265 mil. Kč. Prostředky
byly určeny na realizaci ministerstvem zdravotnictví
posouzených a vybraných projektů jednotlivých
sdružení a na činnost Horské služby
a Českého červeného kříže.
Prostřednictvím kapitoly ministerstva práce
a sociálních věcí bylo uvolněno
286 mil. Kč občanským sdružením
zdravotně postižených občanů,
občanským sdružením poskytujícím
sociální služby, apod.
Dotace občanským sdružením v resortu
ministerstva vnitra byly čerpány ve výši
téměř 66 mil. Kč, které byly
použity pro občanské sdružení UNITOP,
občanská sdružení na úseku požární
ochrany a na program sociální prevence a prevence
kriminality.
Občanská sdružení resortu ministerstva
kultury čerpala téměř 74 mil. Kč
především na činnosti v oblasti kulturních
aktivit národnostních menšin, profesionálního
umění, literárních aktivit, publikační
činnosti a na tisk národnostních menšin
apod.
V ostatních resortech byly dotace čerpány
např. Českým svazem včelařů,
Českým rybářským svazem, Českým
zahrádkářským svazem a Českým
svazem chovatelů na projekty zajišťované
pro potřeby resortu (Mze), na zpracování
ekologických projektů a zajišťování
činností pro zlepšení životního
prostředí (MŽP), na projekty vědeckých
společností (AV) apod. Z kapitoly VPS byly poskytnuty
dotace v celkové výši téměř
46 mil. Kč na bezpečnost a ochranu zdraví
při práci, pro Svaz bojovníků za svobodu,
Konfederaci politických vězňů, Masarykovo
demokratické hnutí a na dětskou rekreaci.
Na humanitární účely byly v jednotlivých
kapitolách čerpány prostředky především
na humanitární pomoc poskytovanou obyvatelům
Bosny, Zaire a Kuby či pro humanitární organizace
církví.
Nepoužité prostředky budou vráceny do
státního rozpočtu v roce 1997 při
finančním zúčtování
za minulý rok.
d) Dotace Státnímu fondu tržní regulace
v zemědělství
Státní fond tržní regulace v zemědělství
(SFTR) se v roce 1996 zaměřil na regulaci trhu mléka,
mlékárenských výrobků a potravinářské
pšenice.
Celkové zdroje fondu činily 3 495 mil. Kč,
z toho ze státního rozpočtu byly poskytnuty
prostředky ve výši 1 050 mil. Kč, což
představuje 30% všech zdrojů fondu. K nižšímu
čerpání dotace o 200 mil. Kč (ta v
původním rozpočtu činila 1 250 mil.
Kč) došlo zejména z důvodu podstatně
nižších potřeb SFTR z titulu snížení
objemu nákupu potravinářské pšenice.
Skutečné výdaje fondu ve výši
3 047 mil. Kč byly proti upravenému rozpočtu
na rok 1996 nižší o 623 mil. Kč a byly
čerpány jen na 83%. Prostředky fondu byly
vynaloženy především na výdaje
spojené s dotacemi a subvencemi mlékárenských
výrobků ve výši 1 126 mil. Kč
a na výdaje spojené s intervenčním
nákupem potravinářské pšenice
ve výši 1 212 mil. Kč.
Zůstatek finančních prostředků
na regulaci trhu spolu se zůstatkem prostředků
na správní výdaje v celkové výši
448 mil. Kč se v souladu s platnými právními
předpisy převádí do rozpočtu
SFTR na regulaci trhu v roce 1997.
e) Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní
správa
Z neinvestičních výdajů kapitoly Všeobecná
pokladní správa, které nejsou komentovány
v předchozích částech zprávy,
lze uvést zejména úhradu majetkové
úimv peněžních ústavů,
poskytovanou v souladu s § 45 zákona č. 21/1992
Sb., o bankách. Majetková újma vzniká
peněžním ústavům při poskytování
úvěrů se státem stanovenými
zvýhodněnými úrokovými sazbami
jako rozdíl mezi těmito sazbami a platnou diskontní
sazbou vyhlášenou Českou národní
bankou. Pro tento účel bylo ve schváleném
rozpočtu na rok 1996 uvažováno s částkou
3,6 mld. Kč, která byla v rámci úpravy
státního rozpočtu snížena na
3,5 mld. Kč.
Skutečné čerpání bylo vykázáno
ve výši 2 473 mil. Kč, z toho bylo poskytnuto
- 1 169 mil. Kč České spořitelně,
a. s., na krytí majetkové újmy v souvislosti
s poskytováním zvýhodněných
úvěrů na individuální bytovou
výstavbu a půjček mladým manželům,
- 1 304 mil. Kč Investiční a Poštovní
bance, a. s., na krytí majetkové újmy při
poskytování zvýhodněných úvěrů
na družstevní bytovou výstavbu.
Z vykázané úspory ve výši 1 mld.
Kč představuje 839 mil. Kč odloženou
platbu čtvrté splátky zálohy na rok
1996 jako opatření, přijaté v souladu
s usnesením vlády č. 632 ze dne 11. prosince
1996 k zabezpečení vyrovnaného státního
rozpočtu k 31. 12. 1996. Tato platba byla uskutečněna
hned v prvních pracovních dnech roku 1997.
Státní rozpočet vynakládá každoročně
značné prostředky formou státní
podpory stavebního spoření, realizované
na základě zákona č. 96/93 Sb., o
stavebním spoření. I když ve schváleném
rozpočtu na rok 1996 byly na tento účel vyčleněny
2 mld. Kč, v důsledku dalšího nárůstu
klientů a také růstem částek,
které občané pravidelně ukládají,
se tento objem ukázal jako nedostatečný a
byl v průběhu roku zvýšen o více
než 300 mil. Kč.
Ve skutečnosti bylo ze státního rozpočtu
na uvedený účel uvolněno zúčastněným
6 stavebním spořitelnám, z nichž nejznámější
jsou např. Českomoravská stavební
spořitelna či AR stavební spořitelna,
celkem 2 311 mil. Kč, což je více než
dvojnásobná částka v porovnání
s rokem 1995, kdy státní rozpočet vynaložil
formou státní podpory 1 112 mil. Kč.
Součástí politiky zaměřené
na problematiku bydlení byl i záměr státní
podpory hypotečního úvěrování
bytové výstavby, jejíž poskytování
bylo schváleno nařízením vlády
č. 244/95 Sb. Smlouvu o zprostředkování
státní finanční podpory uzavřely
s ministerstvem financí a tehdejším ministerstvem
hospodářství Českomoravská
hypoteční banka, Česká spořitelna,
Komerční banka a Vereinsbank.
Státní rozpočet na rok 1996 počítal
pro uvedenou formu podpory bytové výstavby s částkou
500 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že skutečný
rozvoj hypotečního úvěrování
byl podstatně pomalejší než se původně
předpokládalo a první výplaty státní
podpory byly realizovány až v září
minulého roku, byla rozpočtem předpokládaná
částka výrazně snížena,
a to až na desetinu původní výše.
Ve skutečnosti bylo do konce roku 1996 vyplaceno pouze
798 tis. Kč, což odpovídá smlouvám
o podpoře uzavřeným dosud s 57 klienty hypotečních
bank; celkem banky zapojené do systému poskytování
státní finanční podpory poskytly v
uplynulém roce cca 2 000 hypotečních úvěrů,
u kterých se předpokládá splnění
podmínek pro výplatu státní finanční
podpory v roce 1997.
Počínaje rokem 1995 jsou rozpočtem uvolňovány
i prostředky na výplatu státního
příspěvku penzijního připojištění.
Tyto prostředky jsou poskytovány na základě
zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění
se státním příspěvkem a v roce
1996 byl příspěvek státu podle stanovených
podmínek převáděn celkem 42 penzijním
fondům.
Z celkové částky, původně vyčleněné
v kapitole VPS ve výši 2,6 mld. Kč a postupně
upravené na úroveň skutečného
čerpání, bylo rozpočtem uvolněno
1 690 mil. Kč. Nižší čerpání
vyplývá z nižšího než očekávaného
nárůstu účastníků penzijního
připojištění, ovlivněného
tím, že v hodnoceném roce nedošlo k očekávanému
zvýšení státního příspěvku
podle § 29 odst. 6 cit. zákona.
Specifickým výdajem kapitoly VPS, související
s uplynulým rokem, byly výdaje na volby do
obou komor Parlamentu ČR, konané v roce 1996. Státní
rozpočet na tento účel vyčlenil prostředky
v celkové výši 1,1 mld. Kč. Tato částka
byla z důvodu odděleného konání
voleb do jednotlivých komor Parlamentu zvýšena
o 240 mil. Kč z vládní rozpočtové
rezervy podle usnesení vlády ze dne 20. prosince
1995 č. 782 na celkovou částku 1 340 mil.
Kč.
K zabezpečení průběhu voleb do Poslanecké
sněmovny a do Senátu Parlamentu ČR bylo v
průběhu roku převedeno z kapitoly Všeobecná
pokladní správa do rozpočtu kapitoly ministerstva
vnitra celkem 531 mil. Kč. Převažující
část (cca 529,5 mil. Kč) byla účelově
určena na neinvestiční výdaje, zejména
na nákup papíru na hlasovací lístky,
na tisk informačních publikací a volebních
lístků, nájem informačního
střediska Ústřední volební
komise a na úhrady výdajů na spojení
mezi jednotlivými stupni volebních komisí.
Dále byly tyto prostředky použity na úhrady
cestovních náhrad, refundace mezd a na úhradu
výdajů Policie ČR při mimořádných
bezpečnostních opatřeních k zajištění
veřejného klidu a pořádku v době
konání voleb do Poslanecké sněmovny
Parlamentu podle usnesení vlády č. 513/96.
Na investiční výdaje bylo účelově
určeno cca 1,5 mil. Kč, konkrétně
na nákup mikrobusu a výpočetní techniky
pro potřeby Ústřední volební
komise.
Z převedených prostředků ministerstvo
vnitra vyčerpalo celkem 312,7 mil. Kč, z toho 200
mil. Kč na úhradu výdajů spojených
s volbami do Poslanecké sněmovny a 112,7 mil. Kč
na úhradu výdajů spojených s volbami
do Senátu Parlamentu ČR.
Do kapitoly ministerstva obrany bylo rozpočtovým
opatřením převedeno 72 tis. Kč k úhradě
výdajů spojených s volbami do Poslanecké
sněmovny ve vojenských újezdech.
Na výdaje okresních úřadů,
obcí a volebních komisí v jejich působnosti,
spojených s volbami do jednotlivých komor Parlamentu
ČR, bylo ze státního rozpočtu zálohově
převedeno do rozpočtů okresních úřadů
a jejich prostřednictvím do rozpočtů
obcí celkem 564,4 mil. Kč.
Z této částky bylo vyčerpáno
cca 252 mil. Kč na výdaje spojené s volbami
do Poslanecké sněmovny a 236,3 mil. Kč na
výdaje spojené s volbami do Senátu. V rámci
finančního vypořádání
se státním rozpočtem uplatnila část
okresních úřadů překročení
poskytnuté zálohy na uvedené výdaje
v objemu cca 5 mil. Kč. Celkem vyčerpaly okresní
úřady a obce na výdaje spojené s volbami
do Parlamentu ČR prostředky státního
rozpočtu ve výši 493,3 mil. Kč.
Na statistické zpracování výsledků
voleb do obou komor Parlamentu ČR bylo ve státním
rozpočtu uvažováno s celkovou částkou
119 mil. Kč. V souladu s usnesením vlády
č. 782 ze dne 20. prosince 1995 byly ze státního
rozpočtu přiděleny Českému
statistickému úřadu prostředky z kapitoly
VPS v celkové výši 116,8 mil. Kč, z
toho 101,9 mil. Kč bylo určeno pro zpracování
výsledků voleb do Poslanecké sněmovny
a 14,9 mil. Kč pro zpracování výsledků
voleb do Senátu. Z přidělených prostředků
bylo vyčerpáno 116,3 mil. Kč, vykázaná
úspora ve výši 0,5 mil. Kč se týkala
výdajů spojených s volbami do Senátu.
V rozpočtu bylo uvažováno rovněž
s částkou 144 mil. Kč jako příspěvkem
na činnost politických stran. V průběhu
roku 1996 byla podle ustanovení zákona č.
424/91 Sb., o sdružování v politických
stranách a politických hnutích, ve znění
pozdějších předpisů, vyplacena
politickým stranám a politickým hnutím
částka 132,7 mil. Kč, dalších
4,1 mil. Kč bylo uvolněno z Vládní
rozpočtové rezervy. Nedočerpání
rozpočtové částky o cca 7,2 mil. Kč
bylo ovlivněno tím, že ve volbách do
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR v roce
1996 byl zvolen menší počet politických
stran a politických hnutí než ve volbách
v roce 1992.
Kromě toho v souvislosti s volbami do Poslanecké
sněmovny vyplatil státní rozpočet
podle ustanovení zákona č. 247/95 Sb., o
volbách do Parlamentu České republiky a o
změně a doplnění některých
dalších zákonů, politickým stranám
a politickým hnutím, které získaly
ve volbách minimálně 3% platných hlasů
z celkového množství platných hlasů,
příspěvek na úhradu volebních
nákladů. V kapitole Všeobecná pokladní
správa byla na úhradu těchto nákladů
vyčleněna částka 490 mil. Kč,
podle výsledků voleb bylo politickým stranám
a politickým hnutím vyplaceno celkem 501,3 mil.
Kč.
Podrobněji je hospodaření kapitoly Všeobecná
pokladní správa za rok 1996 uvedeno v souhrnu rozpočtových
kapitol, sešit F.
3. Kapitálové výdaje veřejných
rozpočtů
Účast státního rozpočtu na
financování investic byla v roce 1996 zaměřena
především na řešení výstavby
a technické obnovy dopravní infrastruktury, výstavby
vodovodů a čistíren odpadních vod,
rozvoje materiálně technické základny
vědy a výzkumu, regionálních i vysokých
škol, dále pak finančních a celních
úřadů, úřadů sociálního
zabezpečení, soudů a státních
zastupitelství, vězeňské služby
a policie. Rozhodujícími kritérii pro alokaci
kapitálových výdajů státního
rozpočtu bylo stejně jako v roce 1995 urychlené
dokončování rozestavěných staveb
a výstavba informačních systémů.
Vývoj a strukturu kapitálových výdajů
veřejných rozpočtů ukazuje následující
přehled.
Tabulka č. 46
v mld. Kč | |||||||||
A. Státní rozpočet | 44,12 | x) 54,34 | 47,82 | 46,40 | 97,0 | -1,42 | 105,2 | ||
1. | Kapitálové výdaje rozpočtových organizací | 21,46 | 30,95 | 25,48 | 25,00 | 98,1 | -0,48 | 116,5 | |
2. | Kapitálové transfery | 22,66 | 23,39 | 22,34 | 21,39 | 95,7 | -0,95 | 94,4 | |
v tom: | |||||||||
- dotace příspěvkovým organizacím | 17,18 | 17,71 | 17,14 | 16,56 | 96,6 | -0,58 | 96,5 | ||
- dotace a návratné finanční výpomoci podnikům | 5,48 | 5,68 | 5,20 | 4,83 | 92,9 | -0,37 | 88,1 | ||
B. Rozpočty okr. úřadů a obcí | 50,86 | 39,00 | 43,45 | 53,42 | 122,9 | 9,97 | 105,0 | ||
z toho: | |||||||||
- transfery ze státního rozpočtu | 11,53 | 7,13 | 10,68 | 10,68 | 100,0 | 0,00 | 92,6 | ||
Výdaje veřejných rozpočtů | 94,98 | 93,34 | 91,27 | 99,82 | 109,4 | 8,55 | 105,1 |
x) zákonem č. 305/95 Sb. byly schváleny kapitálové
výdaje ve výši 61,48 mld. Kč, t. j.
včetně transferů místním rozpočtům
ve výši 7,13 mld. Kč
Objem kapitálových výdajů vynakládaných
ze státního rozpočtu a z rozpočtů
okresních úřadů a obcí dosáhl
v roce 1996 téměř 100 mld. Kč a proti
předchozímu roku vzrostl o 4,8 mld. Kč, tj.
o 5,1%. Jejich podíl na celkových výdajích
veřejných rozpočtů činil 16,7%
(v roce 1995 to bylo 17,9%). Růst kapitálových
výdajů v ústředně řízených
orgánech a organizacích i ve sféře
řízené územními orgány
byl v podstatě shodný. Výdaje vynakládané
na investice v rozpočtech okresů a obcí vzrostly
proti roku 1995 celkem o 2,6 mld. Kč, současně
však poklesly transfery ze státního rozpočtu
o cca 0,8 mld. Kč.
Objem kapitálových výdajů zahrnutých
ve schváleném státním rozpočtu
byl v průběhu roku snížen celkem o 6,5
mld. Kč. Rozhodující podíl na tomto
snížení mělo opatření
přijaté vládou usnesením č.
441/96 o úpravě státního rozpočtu
na rok 1996, které znamenalo snížení
kapitálových výdajů o 3,1 mld. Kč.
Rozpočtová opatření provedená
v dalších obdobích byla ovlivněna zejména
transfery do rozpočtů okresů a obcí.
Ty z původně vyčleněné částky
7,1 mld. Kč vzrostly na 10,7 mld. Kč, tj. o celých
50%.
Při celkovém snížení výdajů
došlo rovněž k přesunům investičních
výdajů mezi jednotlivými rozpočtovými
kapitolami, mimo jiné v souvislosti s delimitacemi činností
realizovanými na základě zákona č.
272/96 Sb., jímž byla provedena některá
opatření v soustavě ústředních
orgánů státní správy. Celkem
byly v průběhu roku o 1,1 mld. Kč posíleny
především výdaje kapitoly MŠMT,
na druhé straně došlo ke snížení
rozpočtovaných výdajů zejména
u kapitol ministerstva zemědělství (-2,8
mld. Kč) a ministerstva dopravy a spojů (-1,9 mld.
Kč).
Ve skutečnosti byly kapitálové výdaje
státního rozpočtu čerpány ve
výši 46,4 mld. Kč a byly o 2,3 mld. Kč
vyšší než v roce 1995. Ve srovnání
s rozpočtem po všech změnách bylo čerpání
o 1,4 mld. Kč nižší, zejména v
důsledku v závěru roku vládou odsouhlaseného
vázání výdajů v resortu dopravy
o 1 mld. Kč.
Přehled výdajů rozpočtových
kapitol, které mají rozhodující podíl
na celkových kapitálových výdajích
státního rozpočtu a srovnání
s rokem 1995 je uvedeno v následující tabulce:
Tabulka č. 47
v mil. Kč | Skutečnost 1995 | Skutečnost 1996 | Index 96/95 |
Státní rozpočet celkem (bez dotací okres. úřadům a obcím) | 44 120 | 46 396 | 105,2 |
z toho: | |||
ministerstvo dopravy a spojů | 12 571 | 13 670 | 108,7 |
ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 4 078 | 4 919 | 120,6 |
ministerstvo zdravotnictví | 4 227 | 3 372 | 79,8 |
ministerstvo obrany | 5 925 | 5 524 | 93,2 |
ministerstvo vnitra | 2 464 | 3 656 | 148,4 |
ministerstvo financí | 2 902 | 3 547 | 122,2 |
ministerstvo práce a sociálních věcí | 1 670 | 1 924 | 115,2 |
ministerstvo spravedlnosti | 1 230 | 1 315 | 106,9 |
ministerstvo zahraničních věcí | 1 133 | 1 235 | 109,0 |
ministerstvo kultury | 713 | 620 | 87,0 |
Ve veřejném sektoru (výdaje rozpočtových
a příspěvkových organizací)
došlo v uplynulém roce k růstu kapitálových
výdajů o 2,9 mld. Kč, tj. o 7,6% a jejich
rozhodující podíl byl směrován
především do kapitoly MDS na výstavbu
a technickou obnovu dálniční a silniční
infrastruktury. Rozpočtovými a příspěvkovými
organizacemi tohoto resortu tak bylo vynaloženo o 0,7 mld.
Kč více než v předchozím roce.
Významný byl rovněž objem prostředků
na investice ve školství, který dosáhl
výše 4,9 mld. Kč a ve zdravotnictví
v částce 3,4 mld. Kč. V obou případech
však byly výdaje vynaložené v roce 1996
téměř o 1 mld. Kč nižší
než v roce 1995.
V kapitolách ministerstva obrany a ministerstva vnitra
došlo v roce 1995 ke změně metodiky financování
investic. Po těchto úpravách vzrostly investiční
výdaje ministerstva vnitra v roce 1996 ve srovnání
s předchozím rokem o 1,2 mld. Kč a byly čerpány
na 102,1%. Naproti tomu kapitálové výdaje
ministerstva obrany byly - v souladu s upraveným rozpočtem
- o 400 mil. Kč nižší než v roce
1995. Další prostředky pak směřovaly
především do investic územních
finančních orgánů a celních
úřadů a dále do resortů práce
a sociálních věcí, ministerstva spravedlnosti
a ministerstva zahraničních věcí.
Dotace a návratné finanční výpomoci
poskytované podnikatelskému sektoru byly čerpány
v celkové výši 4,8 mld. Kč, což
je o 0,6 mld. Kč méně než v roce 1995.
Rovněž tyto prostředky byly určeny zejména
pro kapitolu MDS, kde byly využity na výstavbu a obnovu
železniční dopravní infrastruktury a
na obnovu vozidel železniční osobní
dopravy. Celkem bylo podnikatelským subjektům této
kapitoly poskytnuto 3,9 mld. Kč. Investice související
s programem útlumu těžby uranu (MPO) si vyžádaly
dotace v částce 0,4 mld. Kč.