Tabulka č. 1 |
Kapitola: Všeobecná pokladní správa
v tis. Kč |
DAŇOVÉ PŘÍJMY | 289 400 00 | 286 757 093 | 283 044 471 | 283 044 471 | 98,7 | ||
v tom: | |||||||
Daň z přidané hodnoty | 109 069 000 | 111 512 193 | 109 313 451 | 109 313 451 | 98,0 | ||
Spotřební daně | 62 700 000 | 61 500 000 | 61 169 681 | 61 169 681 | 99,5 | ||
Daň z příjmů | |||||||
v tom: | daň z příjmů právnických osob | 54 240 000 | 47 900 000 | 48 566 892 | 48 566 892 | 101,4 | |
daň z příjmů fyzických osob | 28 491 000 | 30 900 000 | 29 726 449 | 29 726 449 | 96,2 | ||
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | 3 300 000 | 4 300 000 | 3 857 125 | 3 857 125 | 89,7 | ||
Silniční daň | 4 200 000 | 4 300 000 | 4 303 463 | 4 303 463 | 100,0 | ||
Clo | 19 000 000 | 20 344 900 | 19 676 356 | 19 676 356 | 96,7 | ||
Poplatek za užívání dálnic a silnic | 1 100 000 | 900 000 | 919 468 | 919 468 | 102,2 | ||
Ostatní daně a poplatky | 7 300 000 | 5 100 000 | 5 511 586 | 5 511 586 | 108,1 | ||
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI | |||||||
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 11 894 039 | 15 110 741 | 13 895 694 | 13 895 694 | 92,0 | ||
v tom: | |||||||
Příjmy rozpočtových organizací | |||||||
z toho: odvody příspěvkových organizací | |||||||
Odvody České národní banky | 300 000 | 0 | 0 | 0 | |||
Přijaté úroky | 3 794 000 | 3 406 000 | 3 544 438 | 3 544 438 | 104,1 | ||
Ostatní příjmy | 7 800 039 | 11 704 741 | 10 351 256 | 10 351 256 | 88,4 | ||
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ | 11 644 000 | 7 682 000 | 6 490 062 | 6 490 062 | 84,5 | ||
PŘÍJMY KAPITOLY CELKEM | 312 938 039 | 309 549 834 | 303 430 227 | 303 430 227 | 98,0 | ||
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 102 932 875 | 115 893 034 | 112 095 654 | 108 444 191 | 96,7 | ||
Výdaje rozpočtových organizací | 59 165 675 | 30 633 424 | 27 400 532 | 24 558 658 | 89,4 | [ve sl. 2, 3 a 4 bez účelových prostředků pro územní orgány v kapitole VPS] | |
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | |||||||
Úrokové platby | 14 169 000 | 14 169 000 | 14 049 003 | 14 049 003 | 99,2 | ||
Dotace, platby a příspěvky | 29 598 200 | 71 090 610 | 70 646 119 | 69 836 530 | 99,4 | ||
v tom: | dotace podnikatelským subjektům | 9 184 000 | 9 409 000 | 9 249 156 | 9 249 156 | 98,3 | |
dotace občanským sdružením | 356 000 | 356 000 | 355 506 | 45 550 | 99,9 | ||
ostatní dotace a příspěvky | |||||||
dotace jiným rozpočtům | 18 098 200 | 60 688 610 | 60 488 608 | 60 488 608 | 99,7 | ||
v tom: územním rozpočtům | 16 848 200 | 59 438 610 | 59 438 610 | 59 438 610 | 100,0 | [ve sl. 2, 3 a 4 včetně účelových prostředků pro územní orgány v kapitole VPS] | |
mimorozpočtovým fondům | 1 250 000 | 1 250 000 | 1 049 998 | 1 049 998 | 84,0 | ||
platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | 460 000 | 70 000 | 50 000 | 0 | 71,4 | [ve sl. 2, 3 a 4 bez účelových prostředků pro územní orgány v kapitole VPS] | |
z toho: důchody | |||||||
platby do zahraničí | 1 500 000 | 567 000 | 502 849 | 53 216 | 88,7 | ||
INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM | 11 097 600 | 3 893 813 | 3 553 656 | 2 253 194 | 91,3 | [ve sl. 2, 3 a 4 bez účelových prostředků pro územní orgány v kapitole VPS] | |
VLÁDNÍ ÚVĚRY | 3 455 000 | 4 096 000 | 4 064 476 | 4 064 476 | 99,2 | ||
VÝDAJE KAPITOLY CELKEM | 117 485 475 | 123 882 847 | 119 713 786 | 114 761 861 | 96,6 | ||
Hodnocení výdajové části kapitoly
VPS je provedeno k rozpočtu po změnách, kterým
se rozumí úprava rozpočtu podle usn. vlády
č. 441/96, přesuny mezi položkami kapitoly
VPS a zajištění pokladních operací
kapitoly VPS, u územních rozpočtů
včetně účelových prostředků
z kapitoly VPS. Rozpočet po změnách není
pro hodnocení korektní, jelikož jsou z tohoto
rozpočtu vyloučena rozpočtová opatření
vůči jednotlivým resortům.
Tabulka č. 2 | |
List č. 1, 2 |
Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní
správa
v tis. Kč |
| ||||||||
státní fond tržní regulace | 1 250 000 | 1 250 000 | 1 049 998 | 0 | 1 049 998 | 200 002 | ||
Rezerva na dotace pro EGAP a ČEB [Uvolnění dotace pro EGAP ve výši do 800 mil. Kč a České exportní bance ve výši do 200 mil. Kč je vázáno na souhlas rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny (usnesení Poslanecké sněmovny č. 849 z 37. schůze 12. prosince 1995)] | 1 000 000 | 1 000 000 | 887 700 | 0 | 887 700 | 112 300 | ||
Vládní záruky | 300 000 | 100 000 | 90 488 | 0 | 90 488 | 9 512 | ||
Dotace podnikatelským subjektům zaměstnávajícím více než 60% zdravotně postižených občanů | 284 000 | 284 000 | 255 311 | 0 | 255 311 | 28 689 | ||
Dotace ČMZRB | 1 100 000 | 1 000 000 | 1 000 000 | 0 | 1 000 000 | 0 | ||
Dotace na teplo (v r. 1995 v kapitole MF) | 6 300 000 | 7 025 000 | 7 015 657 | 7 015 657 | 9 343 | |||
Rezerva na krytí ztrát spojených s vývozem másla | 200 000 | 0 | 0 | 0 | ||||
Dotace podnikatelským subjektům | 10 434 000 | 10 659 000 | 10 299 154 | 0 | 10 299 154 | 359 846 0 | ||
Rezerva na sociální problémy | 460 000 | 70 000 | 70 000 | 50 000 | 20 000 | 0 | 20 000 | |
Transfery domácnostem | 460 000 | 70 000 | 70 000 | 50 000 | 20 000 | 0 | 20 000 | |
Vládní rozpočtová rezerva | 1 379 577 | 1 474 577 | 712 460 | 146 881 | 565 579 | 752 117 | 470 432 | |
Dopady embarga | 500 000 | 69 000 | 68 155 | 0 | 68 155 | 845 | ||
Majetková újma peněžních ústavů | 3 650 000 | 3 479 000 | 2 473 207 | 0 | 2 473 207 | 1 005 793 | ||
Souhrnné pojištění | 50 000 | 49 968 | 15 040 | 0 | 15 040 | 34 928 | ||
Poplatky dluhové služby a za vedení účtů peněž. ústavům | 140 000 | 140 000 | 66 360 | 0 | 66 360 | 73 640 | ||
Prostředky na řešení mimořádných situací | 203 398 | 203 396 | 189 696 | 31 950 | 157 746 | 13 702 | 156 856 | |
Sportovní reprezentace - kapitoly | 240 100 | 240 100 | 240 100 | 240 100 | 0 | |||
Regenerace městských památkových rezervací a zón | 350 000 | 350 000 | 349 478 | 615 | 348 563 | 522 | 348 863 | |
Výkup uměleckých předmětů | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 25 000 | 0 | |||
Pojistné zdravotního pojištění - platba státu | 15 325 000 | 16 436 000 | 16 435 566 | 0 | 16 435 566 | 434 | ||
Penzijní připojištění | 2 600 000 | 1 688 000 | 1 689 635 | 0 | 1 689 635 | -1 635 | ||
Novomanželské půjčky | 200 000 | 139 848 | 88 000 | 0 | 88 000 | 51 848 | ||
Soudní a mimosoudní rehabilitace | 150 000 | 150 000 | 52 000 | 52 000 | 98 000 | |||
Prostředky na zabezpečení uprchlíků a přesídlenců | 73 000 | 73 000 | 37 846 | 9 086 | 28 762 | 35 152 | 28 762 | |
Stavební spoření | 2 000 000 | 2 311 152 | 2 310 854 | 0 | 2 310 854 | 298 | ||
Státní podpora hypotéčního úvěrovaní | 500 000 | 50 000 | 798 | 0 | 798 | 49 202 | ||
Sportovní reprezentace - občanská sdružení | 286 000 | 286 000 | 286 000 | 286 000 | 0 | |||
Svaz bojovníků za svobodu | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 0 | 6 000 | 0 | ||
Konfederace politických vězňů | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 450 | 2 550 | 0 | ||
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci | 27 000 | 27 000 | 27 000 | 0 | 27 000 | 0 | ||
Dětská rekreace - invalidní děti | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 0 | 9 000 | 0 | ||
Masarykovo demokratické hnutí | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | ||
Tisk národnostních menšin | 24 000 | 24 000 | 23 506 | 23 506 | 494 | |||
Příspěvek politickým stranám | 144 000 | 132 683 | 132 683 | 0 | 132 683 | 0 | ||
Příspěvek na úhradu volebních nákladů politickým stranám | 490 000 | 501 317 | 501 317 | 0 | 501 317 | 0 | ||
Výdaje na volby (MV, obce) | 1 100 000 | 1 100 000 | 1 095 456 | 531 042 | 564 414 | 4 544 | 564 414 | |
Zpracování výsledků voleb (ČSÚ) neinv. výdaje | 119 000 | 119 000 | 116 800 | 116 800 | 2 200 | |||
Zahraniční vysílání rozhlasu | 52 000 | 52 000 | 52 000 | 52 000 | 0 | |||
Závazky ČR k MMF a organizacím Světové banky | 104 000 | 104 000 | 100 032 | 0 | 100 032 | 3 968 | ||
Rezerva na platy vč. pojistného | 766 700 | 766 700 | 207 103 | 142 103 | 65 000 | 559 597 | 65 000 | |
Program sociální prevence a prevence kriminality | 100 000 | 100 000 | 99 854 | 76 485 | 23 369 | 146 | 23 369 | |
Protidrogová politika státu | 100 000 | 100 000 | 95 921 | 0 | 95 921 | 4 079 | 95 921 | |
Příspěvky zoologickým zahradám | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 0 | 40 000 | 0 | 40 000 | |
Program obnovy venkova | 202 000 | 202 000 | 202 000 | 939 | 201 061 | 0 | 201 061 | |
Oslavy 110. výročí nar. J. Masaryka vč. mezinár. semináře | 900 | 900 | 900 | 0 | 900 | 0 | ||
Příspěvek pro botanické zahrady | 20 000 | 20 000 | 19 681 | 15 024 | 4 657 | 319 | 3 235 | |
Rezerva na Filmový festival v Karlových Varech | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 0 | |||
Rezerva na zřízení stálé mise OECD | 120 000 | 120 000 | 120 000 | 120 000 | 0 | |||
Rezerva na zřízení Senátu | 250 000 | 250 000 | 250 000 | 250 000 | 0 | |||
Rezerva na účast AČR na mezinár. mírových akcích | 650 000 | 650 000 | 649 981 | 649 981 | 19 | |||
Dotace na vady panelové technologie | 100 000 | 123 000 | 123 000 | 0 | 123 000 | 0 | 38 700 | |
Rezerva na provoz hvězdárny Úpice | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 | |
Dotace na péči o krajinu | 150 000 | 150 000 | 150 000 | 150 000 | 0 | |||
Pokladní operace - neinvestiční | 0 | 1 313 578 | 1 310 582 | 7 000 | 1 303 582 | 2 996 | 1 303 330 | |
Finanční vypořádání za rok 1995 | 1 386 110 | 1 346 577 | 167 368 | 1 179 209 | 39 533 | 685 109 | ||
Pojištění vkladů | 500 000 | 0 | 0 | 500 000 | ||||
Veřejná spotřeba obyvatelstva a státu celkem | 32 160 675 | 34 976 33 | 31 733 590 | 3 103 330 | 28 630 260 | 3 242 741 | 4 026 052 | |
Dluhová služba, úroky | 14 169 000 | 14 169 000 | 14 049 003 | 0 | 14 049 003 | 119 997 | ||
Dluhová služba celkem | 14 169 000 | 14 169 000 | 14 049 003 | 0 | 14 049 003 | 119 997 | 0 | |
Transfery do zahraničí | 1 500 000 | 567 000 | 502 849 | 449 633 | 53 216 | 64 151 | ||
Transfery do zahraničí celkem | 1 500 000 | 567 000 | 502 849 | 449 633 | 53 216 | 64 151 | 0 | |
Vládní úvěry | 3 455 000 | 4 096 000 | 4 064 476 | 0 | 4 064 476 | 31 524 | ||
Vládní úvěry celkem | 3 455 000 | 4 096 000 | 4 064 476 | 0 | 4 064 476 | 31 524 | 0 | |
Dotace okresním úřadům a obcím | 16 848 200 | 16 846 200 | 16 846 200 | 0 | 15 848 200 | 0 | 16 848 200 | |
Pozemkové úpravy | 700 000 | 700 000 | 700 000 | 0 | 700 000 | 0 | 700 000 | |
Dávky statní sociální podpory | 25 870 000 | 26 700 000 | 26 692 100 | 0 | 26 692 100 | 7 900 | 26 692 100 | |
Dotace na komplexní bytovou výstavbu | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 0 | 50 000 | 0 | 50 000 | |
Družstevní bytová výstavba | 50 000 | 20 260 | 20 000 | 0 | 20 000 | 260 | 20 0000 | |
Rezerva na správní výdaje na systém státní sociální podpory | 300 000 | 139 400 | 136 915 | 48 500 | 88 415 | 2 485 | 88 415 | |
Rezerva na zvýšení rozpočtu věcných, mzdových a investičních výdajů - hasičské záchranné sbory | 250 000 | 170 000 | 170 000 | 0 | 170 000 | 0 | 170 000 | |
Rezerva na dotace na dopravní obslužnost - viz tabulka č. 12a | 141 000 | 141 000 | 141 000 | 0 | 141 000 | 0 | 141 000 | |
Okresní úřady a obce celkem | 44 209 200 | 44 768 860 | 44 758 215 | 48 500 | 44 709 715 | 10 645 | 44 709 715 | |
CELKEM NEINVESTIČNÍ VÝDAJE | 106 387 875 | 109 306 191 | 105 477 287 | 3 651 463 | 101 825 824 | 3 828 904 | 48 755 767 |
| ||||||||
Dotace podnikatelským subjektům zaměstnávajícím více než 60% zdravotně postižených občanů - syst. inv. dotace | 200 000 | 200 000 | 189 319 | 0 | 189 319 | 10 681 | ||
Revitalizace říčních toků a vodních nádrží - syst. inv. dotace | 250 000 | 250 000 | 241 644 | 107 338 | 134 306 | 8 356 | 84 476 | |
Technická opatření v pásmech ochrany vod - syst. inv. dotace | 50 000 | 25 000 | 23 547 | 0 | 23 547 | 1 453 | 1 999 | |
Rezerva na urychlení výstavby a řešení havarijních situací | 115 200 | 115 200 | 91 716 | 82 878 | 8 840 | 23 482 | 3 000 | |
Rezerva na splátky úvěrů od EIB | 250 000 | 250 000 | 61 240 | 0 | 61 240 | 188 760 | ||
Zkvalitnění tech. stavu a vybavení škol - z. č. 218/94 Sb. | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 499 550 | 379 446 | 1 120 104 | 450 | 1 120 104 | |
Sportovní reprezentace - kapitoly | 71 000 | 71 000 | 52 400 | 52 400 | 18 600 | |||
Vytvoření páteřní sítě (WAN) státního informačního systému | 1 000 000 | 420 000 | 420 000 | 410 400 | 9 600 | 0 | 9 600 | |
Občanská sdružení v tělovýchově - investice | 59 000 | 59 000 | 59 000 | 59 000 | 0 | |||
Rezerva na řešení havarijních situací ve zdravotnictví | 400 000 | 400 000 | 399 778 | 118 500 | 281 278 | 222 | 274 778 | |
Účelová investiční dotace - Rekonstrukce Arcibiskupského paláce | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 0 | |||
Dotace podnikatelským subjektům a ostatní výdaje | 3 965 200 | 3 360 200 | 3 108 196 | 1 279 962 | 1 828 234 | 252 004 | 1 493 957 | |
Individuální investiční dotace | 2 858 700 | 2 843 700 | 2 841 913 | 0 | 2 841 913 | 1 787 | 2 841 913 | |
Dotace na komunální ekologické investice | 600 000 | 600 000 | 586 393 | 0 | 586 393 | 13 607 | 583 993 | |
Dotace na protiradonová opatření | 100 000 | 100 000 | 100 000 | 5 500 | 94 500 | 0 | 94 500 | |
Dotace na investice v oblasti požární ochrany | 278 000 | 358 000 | 357 895 | 0 | 357 895 | 105 | 357 895 | |
Dotace na modernizaci bytového fondu | 275 000 | 275 000 | 275 000 | 0 | 275 000 | 0 | 275 000 | |
Obnova a rozvoj městské hromadné dopravy | 600 000 | 600 000 | 571 838 | 0 | 571 838 | 28 162 | 558 650 | |
Dotace na bytovou výstavbu | 2 100 000 | 2 179 740 | 2 179 739 | 0 | 2 179 739 | 1 | 2 179 739 | |
Indiv. inv. dotace - divadlo Šumperk | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 0 | 40 000 | 0 | 40 000 | |
Havárie divadla Jablonec n. Nisou | 35 000 | 35 000 | 35 000 | 0 | 35 000 | 0 | 35 000 | |
Oprava zámku Valašské Meziříčí | 38 000 | 38 000 | 38 000 | 0 | 38 000 | 0 | 38 000 | |
Statické zajištění kláštera Plasy - okr. Plzeň - sever | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 0 | |||
Účel. inv. dotace - Rekonstrukce Obecního domu v Praze | 130 000 | 130 000 | 130 000 | 0 | 130 000 | 0 | 130 000 | |
Rekonstrukce hradu Špilberk | 62 700 | 62 700 | 62 697 | 0 | 62 697 | 3 | 62 697 | |
Ostatní naléhavé inv. potřeby OkÚ a obcí | 29 300 | 29 300 | 0 | 29 300 | 0 | 29 300 | ||
Pokladní operace VPS - investiční | 0 | 3 910 016 | 3 865 528 | 0 | 3 665 528 | 44 488 | 1 962 199 | |
Okresní úřady a obce | 7 132 400 | 11 216 456 | 11 128 303 | 20 500 | 11 107 803 | 88 153 | 9 188 886 | |
CELKEM INVESTIČNÍ VÝDAJE | 11 097 600 | 14 576 656 | 14 236 499 | 1 300 462 | 12 936 037 | 340 157 | 10 682 843 | |
Celková rekapitulace: | ||||||||
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM | 106 387 875 | 109 306 191 | 105 477 287 | 3 651 463 | 101 825 824 | 3 828 904 | 48 755 767 | |
INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM | 11 097 600 | 14 576 656 | 14 236 499 | 1 300 462 | 12 936 037 | 340 157 | 10 682 843 | |
VÝDAJE KAPITOLY VPS CELKEM | 117 485 475 | 123 882 847 | 119 713 786 | 4 951 925 | 114 761 861 | 4 169 061 | 59 438 610 |
Tabulka č. 3 |
Rezerva na dotace pro EGAP a ČEB | 1 000 000 | 1 000 000 | 887 700 | 887 700 | 112 300 | 0 | ||
Rezerva na krytí ztrát spojených s vývozem másla | 200 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Rezerva na sociální problémy | 460 000 | 70 000 | 70 000 | 20 000 | 0 | 20 000 | ||
Vládní rozpočtová rezerva | 1 379 577 | 1 474 577 | 712 460 | 565 579 | 762 117 | 470 432 | ||
Rezerva na platy vč. pojistného | 766 700 | 766 700 | 207 103 | 65 000 | 559 597 | 65 000 | ||
Rezerva na Filmový festival v Karlových Varech | 9 000 | 9 000 | 9 000 | 0 | 0 | 0 | ||
Rezerva na zřízení stálé mise OECD | 120 000 | 120 000 | 120 000 | 0 | 0 | 0 | ||
Rezerva na zřízení Senátu | 250 000 | 250 000 | 250 000 | 0 | 0 | 0 | ||
Rezerva na účast AČR na mezinár. mírových akcích | 650 000 | 650 000 | 649 981 | 0 | 19 | 0 | ||
Rezerva na provoz hvězdárny Úpice | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 0 | 1 000 | ||
Rezerva na správní výdaje na systém státní sociální podpory | 300 000 | 139 400 | 136 915 | 88 415 | 2 485 | 88 415 | ||
Rezerva na zvýšení rozpočtu věcných, mzdových a investičních výdajů - hasičské záchranné sbory | 250 000 | 170 000 | 170 000 | 170 000 | 0 | 170 000 | [částka 80 mil. Kč rozpočtově přesunuta do investičních výdajů kap. VPS (zvýšení dotací na investice v oblasti požární ochrany)] | |
Rezerva na dotace na dopravní obslužnost | 141 000 | 141 000 | 141 000 | 141 000 | 0 | 141 000 | ||
Rezerva na urychlení výstavby a řešení havarijních situací | 115 200 | 115 200 | 91 718 | 8 840 | 23 482 | 3 000 | ||
Rezerva na splátky úvěrů od EIB | 250 000 | 250 000 | 61 240 | 61 240 | 188 760 | 0 | ||
Rezerva na řešení havarijních situací ve zdravotnictví | 400 000 | 400 000 | 399 778 | 281 278 | 222 | 274 778 | ||
Celkem rezervy VPS | 6 292 477 | 5 556 877 | 3 907 895 | 2 290 052 | 1 648 982 | 1 233 625 |
Kapitola 398 - Všeobecná pokladní správa
V souladu se specifickým posláním kapitoly
Všeobecná pokladní správa byly jejím
prostřednictvím rozpočtovány příjmy
a výdaje, které není možno, resp. není
ekonomicky opodstatněné sledovat podle jejich odvětvového
určení a které nelze předem zahrnout
do určité rozpočtové kapitoly.
Schválený rozpočet kapitoly Všeobecná
pokladní správa (dále VPS) na rok 1996 obsahoval
příjmy ve výši 312,9 mld. Kč
a výdaje ve výši 117,5 mld. Kč. V průběhu
roku byl tento rozpočet upraven na základě
usnesení vlády č. 441/1996 k úpravě
státního rozpočtu České republiky
na rok 1996. Dále byla provedena některá
rozpočtová opatření na základě
zmocnění daného ministru financí v
§ 3 zákona č. 305/1995 Sb. o státním
rozpočtu České republiky na rok 1996 a podle
§ 13 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice při splnění podmínky, že
provedenými opatřeními nedojde ke zhoršení
výsledného salda příjmů a výdajů
státního rozpočtu. Charakteristika těchto
změn je uvedena v dalším textu.
Ve srovnání s rozpočtem po změnách
došlo v kapitole Všeobecná pokladní správa
k nižšímu plnění jak v oblasti
příjmů (98%), tak v oblasti výdajů
(96,6%).
Souhrnné plnění rozpočtu kapitoly
VPS je charakterizováno těmito údaji:
v mil. Kč |
Příjmy | |||||
Výdaje |
A. Příjmy kapitoly Všeobecná pokladní
správa
1. Rozpočet příjmů
V příjmech kapitoly byly rozpočtovány:
a) daňové příjmy
- daň z přidané hodnoty a spotřební
daně,
- daň z příjmů právnických
a fyzických osob,
- daň dědická, darovací a z převodu
nemovitostí,
- silniční daň,
- clo,
- poplatek za užívání dálnic
a silnic,
- ostatní daně a poplatky;
b) nedaňové příjmy (odvody ČNB,
přijaté úroky, poplatky a penále,
ostatní příjmy, příjmy z vládních
úvěrů).
Rozpočet daňových příjmů
byl snížen na základě usnesení
vlády č. 441/1996 o celkovou částku
3 mld. Kč. Tento upravený rozpočet byl naopak
zvýšen o 0,3 mld. Kč (DPH a clo) se souvztažným
zvýšením výdajů na úhradu
uvedených daní v kapitolách Ministerstva
obrany (usnesení vlády č. 745/95 - výměna
letounů Mig 29 za vrtulníky) a Ministerstva vnitra
(usnesení vlády č. 769/95 - částečná
úhrada pohledávek ČR v Ruské federaci
prostřednictvím dodávky letounu TU 154 A).
Charakteristika těchto změn je uvedena ve Zprávě
k návrhu státního závěrečného
účtu.
Rozpočet nedaňových příjmů
byl rovněž snížen na základě
výše citovaného usnesení vlády
o úpravě státního rozpočtu
na rok 1996 o částku 4,6 mld. Kč. Snížení
se týkalo odvodů ČNB (-0,3 mld. Kč),
a to v návaznosti na uplatňování specifického
odvodového režimu. ČNB ze svých zdrojů
zabezpečovala i v roce 1996 výdaje vyplývající
z realizace měnové politiky a z minulého
ekonomického vývoje (tvorba rezerv a opravných
položek spojených s financováním stabilizace
bankovního sektoru a s pohledávkou za NBS v důsledku
rozdělení bilance bývalé SBČS).
Dále byly upraveny příjmy z přijatých
úroků (-0,4 mld. Kč) vlivem změny
úročení vkladů státu deponovaných
u ČNB a částečně i deficitnějším
pokladním plněním státního
rozpočtu než se předpokládalo. Snížení
rozpočtovaných příjmů z vládních
úvěrů ovlivnil výpadek splátek
úvěrů z Ruské federace v důsledku
jednání Pařížského klubu
věřitelů (-5,2 mld. Kč), snížení
splátek vládních úvěrů
z Alžíru (-0,4 mld. Kč). Výpadky splátek
byly částečně kompenzovány
vyššími příjmy plynoucími
ze splátek civilních úvěrů
a z provedených deblokací (+0,6 mld. Kč)
a vyššími příjmy souvisejícími
s vyššími dodávkami plynu dojednanými
v rámci akcí VIA v Ruské federaci (+1,1 mld.
Kč).
Dále byl rozpočet nedaňových příjmů
v průběhu roku zvýšen o některé
mimořádné příjmy, které
byly účelově použity k zajištění
dalších nerozpočtovaných výdajů.
Tak např. v souladu s usnesením vlády č.
237/1996 o státním závěrečném
účtu za rok 1995 na vrub odvedených příjmů
z finančního vypořádání
byly rozpočtovány výdaje související
s finančním vypořádáním
za rok 1995 vůči ústředním
orgánům a ostatním subjektům a vůči
rozpočtům okresních úřadů
a obcí v celkové výši 1,39 mld. Kč,
v souladu s horním zákonem byly použity prostředky
inkasované v průběhu roku na realizaci ekologických
opatření v resortu Ministerstva průmyslu
a obchodu (0,23 mld. Kč). Dále byly příjmy
zvýšeny o použití přebytku státního
rozpočtu roku 1995 k financování pojistného
zdravotního pojištění - platby státu
VZP a na výdaje spojené s přestěhováním
Ministerstva kultury podle usnesení Poslanecké sněmovny
č. 64/1996 (celkem 1,78 mld. Kč), o příjmy
z prodeje majetku Masarykovy univerzity v Brně odvedené
do státního rozpočtu (0,18 mld. Kč)
k financování stavby Ekonomicko správní
fakulty této univerzity (dle usnesení vlády
č. 628/1994) a o příjmy odvedené do
státního rozpočtu okresními úřady
z prodeje a pronájmu státního majetku, které
byly použity na financování výdajů
okresních úřadů spojených s
péčí o svěřený státní
majetek (0,2 mld. Kč).
2. Plnění rozpočtu příjmů
Příjmy rozpočtované v kapitole VPS
nebyly splněny o 6,1 mld. Kč, tj. o 2%. Ve srovnání
s rozpočtem po změnách nebylo dosaženo
předpokládaného inkasa daňových
příjmů (-3,7 mld. Kč), přičemž
vznikly odchylky ve struktuře plnění daňových
příjmů. Nižší inkaso bylo
dosaženo u daně z přidané hodnoty (-2,2
mld. Kč, tj. o 2%), u daně z příjmů
fyzických osob (-1,2 mld. Kč, tj. o 3,8% méně),
u majetkových daní (- 0,4 mld. Kč, tj. o
10,3%), u cla (-0,7 mld. Kč, tj. o 3,3% méně)
a u spotřebních daní (-0,3 mld. Kč).
Vyšší než rozpočtované příjmy
byly dosaženy u ostatních daní (daň
z příjmů právnických osob o
0,7 mld. Kč. u ostatních daní a poplatků
o 0,4 mld. Kč, u poplatku za používání
dálnic a silnic o 0,02 mld. Kč), jak je patrné
z přiložené tabulky č. 1.
Nedaňové příjmy včetně
vládních úvěrů nebyly naplněny
o 2,4 mld. Kč. Na jejich neplnění se podílely
zejména příjmy z vládních úvěrů
(-1,2 mld. Kč) a ostatních příjmů
(-1,2 mld. Kč) - např. nižší příjmy
ze splátek půjček u Ministerstva zemědělství
a příjmy z pokut a vratek dotací. Výpadek
příjmů ze splátek vládních
úvěrů zásadně ovlivnily nerealizované
splátky úroků z Ruské federace. kdy
nebyly splněny ani uzavřené dohody o splácení
redukovaných úroků.
Plnění příjmů podle jednotlivých
druhů je podrobně rozebráno ve Zprávě
k návrhu státního závěrečného
účtu za rok 1996.
B. Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní
správa
1. Rozpočet výdajů
Výdaje kapitoly VPS byly určeny na tyto základní
výdajové oblasti:
* dotace podnikatelským subjektům,
* rezervy kapitoly VPS,
* výdaje na zdravotní pojištění
za neproduktivní skupiny občanů,
* výdaje na dluhovou službu,
* transfery do zahraničí,
* vládní úvěry,
* dotace okresním úřadům a obcím
dle zákona,
* dávky státní sociální podpory,
* další rozpočtové prostředky,
které z hlediska účelovosti a hospodárnosti
při jejich vynakládání jsou rozpočtovány
a spravovány centrálně,
* investiční výdaje a dotace.
Usnesení vlády č. 441/1996, kterým
bylo rozhodnuto o úpravě státního
rozpočtu na rok 1996, se dotklo i rozpočtu výdajů
kapitoly VPS. Tento rozpočet byl v souhrnu snížen
2,1 mld. Kč. Krácení se týkalo těchto
výdajů:
- vládní záruky (0,2 mld. Kč),
- dotace ČMZRB (0,1 mld. Kč),
- rezerva na krytí ztrát spojených s vývozem
másla (0,2 mld. Kč),
- majetková újma peněžních ústavů
(0,07 mld. Kč),
- pojistné zdravotního pojištění
- platba VZP v návaznosti na očekávaný
nižší počet pojištěnců
(0,7 mld. Kč),
- státní příspěvek na penzijní
připojištění podle předpokládaného
nižšího počtu účastníků
(1,1 mld. Kč),
- novomanželské půjčky (0,05 mld. Kč),
- státní podpora hypotéčního
úvěrování v důsledku platnosti
právního předpisu až koncem roku 1995
(0,4 mld. Kč),
- transfery do zahraničí v důsledku nestanovení
plateb ze strany OSN na mírové operace (0,5 mld.
Kč),
- rezerva na sociální problémy (0,39 mld.
Kč) na níže uvedené zvýšení
dávek státní sociální podpory,
- rezerva na správní výdaje na systém
státní sociální podpory (0,16 mld.
Kč),
- rezerva na státní informační systém
(0,58 mld. Kč),
- prostředky na individuální investiční
dotace (0,06 mld. Kč).
Jako reakce na skutečný vývoj v průběhu
roku byly naopak zvýšeny výdaje na:
- stavební spoření v návaznosti na
počet klientů a růst ukládaných
částek (0,3 mld. Kč),
- dotace na teplo (0,6 mld. Kč),
- výdaje na dávky státní sociální
podpory (0,39 mld. Kč),
- výdaje na návratnou půjčku Fondu
pojištění vkladů podle usnesení
vlády č. 412/1996 (0,5 mld. Kč),
- výdaje na vládní úvěry (0,6
mld. Kč) v souvislosti se zvýšením příjmů
z vládních úvěrů u tzv. plynárenských
VIA o 1,1 mld. Kč a upřesněním ostatních
výdajů.
K zajištění naléhavých a nezabezpečených
potřeb, o nichž rozhodla vláda nebo místopředseda
vlády a ministr financí v souladu se zákonem
č. 576/1990 Sb. ve znění pozdějších
předpisů (rozpočtová pravidla republiky),
zákonem o státním rozpočtu č.
305/1995 Sb. a usnesením vlády č. 530/1995
o státním rozpočtu České republiky
na rok 1996, byly využity nečerpané prostředky
v kapitole VPS. Jednalo se zejména o tyto prostředky:
-- transfery do zahraničí - 433 mil. Kč (v
důsledku nestanovení příspěvku
na mírové operace ze strany OSN),
-- státní podpora hypotéčního
úvěrování - 50 mil. Kč (v důsledku
pomalejšího náběhu této formy
podpory bytové výstavby),
-- novomanželské půjčky - 14 mil. Kč
(v důsledku nižšího objemu příspěvků
při narození dítěte),
-- dopady embarga - 431 mil. Kč (zrušení embarga
vůči Svazové republice Jugoslávie
v závěru roku 1995 a následné zrušení
embarga počátkem roku 1996 vůči území
Bosny a Hercegoviny ovládané bosenskými Srby),
-- dotace na družstevní bytovou výstavbu -
29,7 mil. Kč.
K tomu byly provedeny příslušné rozpočtové
přesuny mezi výdajovými tituly této
kapitoly a pokryty zejména tyto výdaje:
- zvýšení dotace na teplo (125 mil. Kč),
- zvýšení výdajů na pojistné
zdravotního pojištění - platba VZP (111
mil. Kč),
- zvýšení výdajů na státní
podporu penzijního připojištění
(187 mil. Kč),
- dotace na bytovou výstavbu (79,7 mil. Kč),
- stavební spoření (15 mil. Kč),
- dávky státní sociální podpory
(440 mil. Kč).
Rozpočet kapitoly byl dále zvýšen o
výdaje spojené s finančním vypořádáním
ústředních orgánů, ostatních
subjektů a okresních úřadů
a obcí v návaznosti na projednání
státního závěrečného
účtu za rok 1995 (usnesení vlády č.
237/1996) v částce 1 386 mil. Kč. Výdaje
byly hrazeny na vrub příjmů z finančního
vypořádání za uplynulý rok
(viz komentář k nedaňovým příjmům)
jako rozpočtová operace roku 1996. Z vypořádání
nečerpaných příspěvků
na individuální bytovou výstavbu za rok 1995
(55 mil. Kč) byly posíleny výdaje na vady
panelové výstavby (23 mil. Kč) a řešeny
dostavba základní školy ve Žďáře
n. S. (15 mil. Kč) a některé další
naléhavé potřeby okresních úřadů
a obcí (17 mil. Kč). Z odvedených prostředků
na depozitním účtu OkÚ Mělník
(12,3 mil. Kč) byla řešena přestavba
vojenského objektu Byšice na domov důchodců
náhradou za restituovaný objekt.
Zvýšení rozpočtu výdajů
kapitoly dále ovlivnilo i použití přebytku
státního rozpočtu za rok 1995 pro účely
zdravotního pojištění - platba státu
VZP k úhradě dopadu vyplývajícího
ze zákona ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění,
ve znění pozdějších předpisů,
ve výši 1 700 mil. Kč podle usnesení
Poslanecké sněmovny č. 64 z 2. října
1996.
Součástí neinvestičních výdajů
jsou i výdaje spojené s pokladními operacemi
kapitoly VPS (částka 1 314 mil. Kč). Tyto
výdaje však ve svém důsledku neznamenaly
zatížení rozpočtu, protože představují
výdaje původně rozpočtované
v příslušných kapitolách, které
byly prostřednictvím kapitoly VPS transferovány
do rozpočtů okresních úřadů
a obcí, příp. šlo o výdaje, které
byly kompenzovány mimořádnými příjmy.
Šlo např. o prostředky neinvestičních
dotací v kapitole Ministerstva zemědělství
(použité na podporu mimoprodukčních
funkcí lesa, ochranu lesa a asanaci lesních pozemků
a na podporu řešení vodního hospodářství
v souladu se Zásadami pro poskytování investičních
a neinvestičních dotací Ministerstvem zemědělství),
prostředky Ministerstva kultury (na podporu různých
kulturních projektů, záchranu objektů
ve vlastnictví obcí, na projekty zaměřené
na uchování a využití movitého
kulturního bohatství regiónů, na podporu
kulturních aktivit v oblasti neprofesionálního
umění, na podporu muzeí), prostředky
Ministerstva dopravy (na zajištění financování
správy údržby a oprav silnic, u kterých
nebyl dosud ukončen převod silnic z oblasti měst
do vlastnictví státu podle usnesení vlády
č. 455/1995), prostředky Ministerstva životního
prostředí (na výzkumný projekt životního
prostředí Teplice), Ministerstva obrany (delimitace
vojenské nemocnice v Českých Budějovicích),
prostředky Ministerstva zdravotnictví (z programu
Národního plánu opatření na
snížení důsledků zdravotního
postižení, na podporu humanitárních
projektů). Na vrub ostatních příjmů
(příjmy odvedené do státního
rozpočtu okresními úřady z prodeje
a pronájmu státního majetku) je ve výdajích
zahrnuta dotace na financování nákladů
okresních úřadů spojených s
péčí o svěřený státní
majetek (0,2 mld. Kč) a úhrada škod po sovětské
armádě na majetku ze státních finančních
aktiv (12 mil. Kč).
Zvýšení rozpočtu výdajů
ovlivnily i pokladní operace VPS - investiční
v rozsahu 3,9 mld. Kč, které jsou komentovány
v části týkající se investičních
výdajů kapitoly VPS.
V souladu se záznamem z jednání vlády
dne 3. ledna 1996 byla zvýšena vládní
rozpočtová rezerva o 150 mil. Kč z prostředků
Ministerstva dopravy v souvislosti s projednáním
návrhu na osvobození autobusů, které
zabezpečují linkovou osobní vnitrostátní
dopravu, od silniční daně.
V souladu se svým určením byla rezerva na
zvýšení rozpočtu věcných,
mzdových a investičních výdajů
pro hasičské záchranné sbory rozdělena
na neinvestiční a investiční výdaje.
Investiční výdaje v oblasti požární
ochrany rozpočtované původně ve výši
275 mil. Kč byly zvýšeny o částku
80 mil. Kč.
Celkový přehled o úpravách rozpočtuje
patrný z tabulky č. 2 (sloupec 2).
2. Plnění rozpočtu výdajů
Celkový přehled o čerpání výdajů
v kapitole VPS podle jednotlivých titulů je uveden
v tabulce č. 2. Ve srovnání s rozpočtem
po změnách (123 883 mil. Kč) byly výdaje
kapitoly čerpány ve výši 119 714 mil.
Kč, tj. na 96,6%.
Přehled o čerpání v základních
výdajových oblastech podává následující
tabulka (v mil. Kč):
Dotace podnik. subjektům (pol. č. 1, 3 - 6) | 9 234 | 9 659 | 9 411 | 0 | 97,4 |
Rezervy kapitoly VPS (tab. č. 3) | 6 292 | 5 557 | 3 908 | 1 233 | 70,3 |
Pojistné zdravotního pojištění - platba VZP (pol. č. 18) | 15 325 | 16 436 | 16 436 | 0 | 100,0 |
Dluhová služba - úroky (pol. č. 55) | 14 169 | 14 169 | 14 049 | 0 | 99,2 |
Transfery do zahraničí (pol. č. 56) | 1 500 | 567 | 503 | 0 | 88,7 |
Vládní úvěry (pol. č. 57) | 3 455 | 4 096 | 4 064 | 0 | 99,2 |
Dotace okresním úřadům a obcím - zákon (pol. č. 58) | 16 848 | 16 848 | 16 848 | 16 848 | 100,0 |
Dávky státní sociální podpory (pol. č. 60) | 25 870 | 26 700 | 26 692 | 26 692 | 100,0 |
Ostatní výdaje kapitoly VPS | 14 459 | 16 040 | 14 119 | 4 261 | 88,0 |
Investiční výdaje a dotace bez rezerv (pol. č. 66 - 91 mimo 69, 70, 75) | 10 333 | 13 811 | 13 684 | 10 405 | 99,1 |
Výdaje VPS celkem | 117 485 | 123 883 | 119 714 | 59 439 | 96,6 |
Poznámka: Odkazy na čísla položek
v tabulce č. 2, u rezerv kapitoly VPS na tabulku č.
3.
V rámci dotací podnikatelským subjektům
zůstaly nedočerpány dotace Státnímu
fondu tržní regulace (200 mil. Kč) v důsledku
situace na trhu s obilím, kdy fond nenakoupil původně
nasmlouvanou výši potravinářské
pšenice. V souladu s vystavenými vládními
zárukami byly rozpočtované prostředky
použity na splacení úvěrů a úroků:
12,4 mil. Kč za Mitas Praha, a. s., za První brněnskou
strojírnu, a. s. 11,7 mil. Kč (obchodní případ
Iranshahr), za AERO Vodochody, a. s. 66,4 mil. Kč (vývoj
a výroba letadel L-159). Dotace podnikatelským subjektům
zaměstnávajícím více než
60% zdravotně postižených občanů
byly poskytovány v souladu s příslušnými
zásadami pro používání těchto
prostředků a jejich čerpání
dosáhlo 89,9% rozpočtu. V plné výši
byly čerpány dotace ČMZRB na podporu programu
podnikání. Dotace na teplo poskytované podle
nařízení vlády č. 251/1994
Sb., jejichž rozpočet byl zvýšen o 725
mil. Kč v návaznosti na očekávanou
potřebu prostředků, byly vyčerpány
v téměř v plné výši.
Přehled o čerpání rezerv podává
tabulka č. 3. Rezerva na dotace pro EGAP a ČEB
byla použita na dotaci pro EGAP, a. s. ve výši
800 mil. Kč (usnesení rozpočtového
výboru Poslanecké sněmovny č. 572/1996),
na dotování úrokových rozdílů
u obchodních případů kontrahovaných
před účinností zákona č.
58/1995 Sb. [o pojišťování a financování
vývozu se státní podporou a o doplnění
zák. č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu, ve znění
pozdějších předpisů] v částce
81 mil. Kč - 66 mil. Kč pro Škodaexport, a.
s. a 15 mil. Kč pro Přerovské strojírny,
a. s. a na úhradu ztráty ČEB (usnesení
rozpočtového výboru č. 573/1996).
Dotace ze strany ČEB na úhradu její ztráty
nebyla plně vyčerpána vzhledem k získání
mimořádně výhodných podmínek
při obstarávání finančních
zdrojů na zahraničních trzích. Rezerva
na sociální problémy byla použita
ke zvýšení rozpočtu na dávky
státní sociální podpory dle zákona
č. 117/1995 Sb. (390 mil. Kč), posílení
dávek sociální péče u okresních
úřadů (20 mil. Kč) a zvýšení
mzdových prostředků pro Českou správu
sociálního zabezpečení (47,3 mil.
Kč) a pro ústavy sociální péče
přímo řízené MPSV (2,7 mil.
Kč). Rezerva na platy byla čerpána
na 27% rozpočtované výše. Prostředky
byly čerpány na pokrytí zvýšených
mzdových tarifů u hasičských záchranných
sborů, na zvýšení platových tarifů
státních zástupců, na zvýšení
mzdových prostředků v kapitole Ministerstva
spravedlnosti v návaznosti na zvýšení
početních stavů zaměstnanců
vězeňské služby podle usnesení
vlády č. 223/1996, na zvýšení
platů ústavních činitelů a
soudců podle zákona č. 236/1995 Sb. Nečerpání
této rezervy ovlivnilo nenaplnění početních
stavů policie a vězeňské služby.
Rezerva na zřízení stálé
mise OECD byla uvolněna do rozpočtu Ministerstva
zahraničních věcí (na pořízení
budovy - její nutné stavební úpravy
a na zakoupení bytů pro pracovníky mise).
Rezerva na správní výdaje na systém
státní sociální podpory byla směrována
na úhradu poštovních výdajů (88
mil. Kč) a dále na výdaje spojené
s fungováním informačního systému
dávek státní sociální podpory.
Z rezervy na řešení urychlení výstavby
a řešení havarijních situací
byly uhrazeny např. havárie parního kotle
v nemocnici ve Vimperku (2 mil. Kč), havárie části
nosné konstrukce budovy kliniky radioterapie a onkologie
FN Královské Vinohrady (7,1 mil. Kč), výstavba
sdružené stavby administrativní budovy ve Žďáru
n. S. (28 mil. Kč), dodávka počítačů
pro územní finanční orgány
(48 mil. Kč). Rezerva na splátky úvěrů
od EIB byla čerpána ve výši 61 mil.
Kč - prostředky byly převedeny do státních
finančních aktiv k úhradě budoucích
splátek úvěrů. Rezerva na řešení
havarijních situací ve zdravotnictví
(čerpána ve výši 399,8 mil. Kč,
tj. na 99,9%) byla uvolňována v souladu s doporučením
podvýboru pro investice do zdravotnictví při
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
Poslanecké sněmovny a byla použita na financování
naléhavých investičních potřeb
ve zdravotnictví, a to jak v působnosti územních
orgánů (275 mil. Kč), tak v působnosti
Ministerstva zdravotnictví formou účelových
dotací. Rezervy na Filmový festival v Karlových
Varech, na zřízení Senátu,
na účast armády ČR na mezinárodních
mírových akcích, na provoz hvězdárny
Úpice, rezervy pro hasičské záchranné
sbory a na dopravní obslužnost byly použity
v souladu s jejich rozpočtovým určením.
Specifickou rezervou státního rozpočtu je
vládní rozpočtová rezerva.
Z této rezervy byly uvolňovány výdaje,
které nebyly rozpočtovány v ostatních
položkách a jejichž potřeba vyplynula
v průběhu rozpočtového roku. Prostředky
této rezervy byly uvolňovány na základě
rozhodnutí vlády a na základě zmocnění
daného pro místopředsedu vlády a ministra
financí. Přehled o čerpání
této rozpočtové rezervy státního
rozpočtu podává tabulka:
Poskytnutí dodávky pšenice Albánii (usn. vl. 88/96) | 10,3 | |
Nemocnice Břeclav návrat. finanční výpomoc | 35,0 | [prostředky rozpočtově přesunuty do investičních výdajů VPS a investory čerpány prostřednictvím limitů u České spořitelny, a. s. O tyto částky je vykázaná skutečnost v tab. č. 2 nižší.] |
Zákl. církevní škola Valašské Meziříčí | 3,6 | |
Úhrada úroků z úvěrů poskytnutých nemocnicím se státní zárukou | 72,0 | |
Pomoc českým krajanům v Rumunsku (usn. vl. č. 25/95) | 16,5 | |
Likvidace škod - mor prasat - ZD Sedlec u Mikulova | 5,8 | |
Humanit. pomoc občanům jižního Libanonu (usn. vl. č. 256/96) | 2,0 | |
Úhrada ztráty a. s. MUFIS za rok 1995 | 2,2 | |
Úhrada škody a. s. Omnipol (usn. vl. č. 246/96) | 8,9 | |
Provozní výdaje Nadace Fond pomocí místní správě | 2,0 | |
Humanit. pomoc občanům Gruzínské republiky (usn. vl. č. 311/96) | 3,0 | |
MK - zvýšení výdajů Nár. muzea a dalších národních institucí | 14,0 | |
Řešení fin. dopadů z uplynutí lhůty zřízených věc. břemen na restituovaných objektech ÚSP - návrat. fin. výpomoc (usn. vl. č. 261/96) | 290,0 | |
Dotace Nadání J., M. a Zd. Hlávkových | 3,6 | |
Pomoc ČR při poválečné hospodářské obnově Bosny a Hercegoviny (usn. vl. č. 743/95) | 80,4 | |
Oprava mauzolea bojovníků padlých v I. sv. válce. - Jindřichovice okr. Sokolov (usn. vl. č. 727/95) | 1,0 | |
Zvýšení výdajů kapitoly Ústavní soud (nákup osobních vozidel) | 1,2 | |
Dotace městu Liberec v souvislosti s kandidaturou ČR na organizaci mistrovství světa v klas. lyžování v r. 2003 (usn. vl. č. 262/96) | 20,0 | [prostředky rozpočtově přesunuty do investičních výdajů VPS a investory čerpány prostřednictvím limitů u České spořitelny, a. s. O tyto částky je vykázaná skutečnost v tab. č. 2 nižší.] |
Min. obrany - zlepšení životní podmínek účastníků zahraničního odboje | 10,0 | |
Fin. podpora státu při přestavbě bytů v býv. voj. újezdech Ralsko - Mladá (usn. vl. č. 428/96) | 50,0 | |
Valorizace náhrad ztráty výdělku - škody občanům způsobených sov. armádou v návaznosti na smlouvu mezi ČSFR a Ruskou federací | 2,2 | |
Posílení prostředků na pozemkové úpravy (usn. vl. č. 590/96) | 120,0 | |
Humanitární pomoc uprchlíkům v oblasti Velkých jezer v Africe a obyvat. Kuby postiž. přírodní katastrofou (usn. vl. č. 600/96 a 601/96) | 8,0 | |
Příspěvky politickým stranám dle zákona | 4,1 | |
Ostatní | 1,7 | |
Celkem | 767,5 |
Z prostředků této rezervy byla rovněž
uvolněna návratná finanční
výpomoc Fondu pojištění vkladů
ve výši 150 mil. Kč na výplatu zákonem
stanovených náhrad za pojištěné
vklady podle usnesení vlády č. 492/1996,
která však byla v závěru m. r. splacena
zpět do státního rozpočtu.
Prostředky na pojistné zdravotního pojištění
- platba státu byly vyčerpány ve výši
rozpočtu po změnách.
Výdaje na úhradu úroků dluhové
služby dosáhly částky 14 049 mil.
Kč (tj. 99,2% rozpočtované výše).
Na poplatky dluhové služby bylo vynaloženo 27
mil. Kč (výdaje zahrnuty v položce č.
13 Poplatky dluhové služby a za vedení účtů
peněžními ústavy). Celkový pohled
na problematiku dluhové služby státu je komentován
ve Zprávě k návrhu státního
závěrečného účtu za
rok 1996.
Transfery do zahraničí - prostředky
rozpočtu po změnách ve výši 567
mil. Kč nebyly dočerpány v částce
64 mil. Kč. Prostředky byly uvolněny na platby
příspěvků do zahraničí
(442,1 mil. Kč), zahraniční pomoc (7,5 mil.
Kč) a na posílení depozitního účtu
vedeného pro zastupitelské úřady (50
mil. Kč) do kapitoly Ministerstva zahraničních
věcí a dále na úhradu příspěvku
na činnost Stálého sekretariátu Rady
celní unie (3,2 mil. Kč).
Dosažená úspora ve výdajích
na vládní úvěry ve výši
téměř 32 mil. Kč byla ovlivněna
zejména výdaji na čerpání vládních
úvěrů a týkala se hlavně Alžírska,
kde přetrvávající politicko bezpečnostní
situace neumožnila realizací většiny rozpracovaných
investičních akcí. Menší úspory
bylo dosaženo též u výdajů na dočerpání
vládního úvěru v Etiopii na výstavbu
pneumatikárny. Podrobněji je financování
vládních úvěrů uvedeno ve Zprávě
k návrhu státního závěrečného
účtu za rok 1996.
Dotace okresním úřadům a obcím
- ze zákona ve výši 16 848 mil. Kč
byly v průběhu roku 1996 postupně převedeny
na účty okresních úřadů.
Rozpočtované prostředky na dávky
státní sociální podpory byly čerpány
z účtů státního rozpočtu
v dispozici okresních úřadů pověřených
výkonem státní správy dávek
sociálního zabezpečení a využity
v téměř plné výši rozpočtu
po změnách.
Ostatní výdaje kapitoly VPS nebyly dočerpány
ve výši 1,9 mld. Kč (tj. 12% rozpočtu
po změnách). Prostředky byly uvolňovány
v souladu s jejich rozpočtovým určením.
K vybraným výdajům se uvádí:
* výdaje na majetkovou újmu peněžních
ústavů byly čerpány ve výši
71,1% rozpočtu po změnách. Vykázaná
úspora ve výši 1 006 mil. Kč představuje
zčásti odloženou platbu čtvrté
zálohy na rok 1996 v souvislosti s opatřeními
přijatými vládou v závěru roku
k zabezpečení vyrovnaného státního
rozpočtu usnesením vlády č. 632/1996
(839 mil. Kč). Na krytí výdajů spojených
s poskytováním zvýhodněných
úvěrů na individuální bytovou
výstavbu a půjček mladým manželům
u České spořitelny, a. s. bylo vynaloženo
1 169 mil. Kč a na pokrytí výdajů
spojených s poskytováním zvýhodněných
úvěrů na družstevní bytovou výstavbu
u Investiční a Poštovní banky Praha,
a. s. 1304 mil. Kč;
* dopady embarga - uskutečněné výdaje
se týkaly úhrady ztrát z embarga vůči
Iráku;
* nespecifikovaná částka "prostředky
na řešení mimořádných
situací" byla použita z převážné
části na likvidaci škod způsobených
povodněmi (133 mil. Kč), dále např.
na pomoc městu Děčín - havárie
zámku (5 mil. Kč), na havárii tělocvičny
ZŠ Javorník (10,6 mil. Kč), na finanční
pomoc OkÚ Kladno - očkování proti
hepatitidě A (3 mil. Kč), na humanitární
pomoc pro zvláště sociálně slabé
a současně povodněmi extrémně
postižené občany okresů Bruntál,
České Budějovice, Opava a Praha -východ
dle usnesení vlády č. 377/1996 (9,8 mil.
Kč), na stavební příspěvek
Nadaci Český fond umění (10,8 mil.
Kč) na pokrytí nařízených stavebních
úprav objektu Mánes v Praze, na havarijní
údržbu v kapitole Ústavní soud (1,9
mil. Kč), na návratnou finanční výpomoc
městu Kojetín na rekonstrukci požárem
poškozené budovy (5 mil. Kč);
* na státní podporu penzijního připojištění
bylo vyplaceno 1690 mil. Kč. Konečnou výši
vyplacených příspěvků ovlivnil
počet účastníků připojištění,
kdy nebylo dosaženo předpokládaného
nárůstu účastníků, mj.
i proto, že se neuskutečnilo očekávané
zvýšení státního příspěvku
podle § 29, odst. 6 zákona č. 42/94 Sb. [o
penzijním připojištění se státním
příspěvkem a o změnách některých
zákonů souvisejících s jeho zavedením].
Počet účastníků za třetí
čtvrtletí roku 1996 činí 1 544 tis.
s průměrným měsíčním
státním příspěvkem 103 Kč.
Státní příspěvek byl podle
stanovených podmínek převáděn
42 penzijním fondům;
* výdaje na státní příspěvky
stavebního spoření byly oproti schválenému
rozpočtu vyšší o 311 mil. Kč. Vyplacené
příspěvky v roce 1996 za rok 1995 se týkaly
1 026 tis. klientů s průměrnou výší
státní podpory na jednu smlouvu 2 250 Kč
prostřednictvím 6 stavebních spořitelen;
* částka 50 mil. Kč určená
rozpočtem po změnách na státní
podporu hypotéčního úvěrování
byla čerpána pouze v minimální výši
(798 tis. Kč) v důsledku pomalejšího
náběhu této formy podpory bytové výstavby.
Čerpané prostředky odpovídají
smlouvám uzavřeným s 57 klienty hypotéčních
bank. Smlouvu o zprostředkování této
podpory uzavřely s Ministerstvem financí a tehdejším
Ministerstvem hospodářství 4 banky;
* na volby do Poslanecké sněmovny a Senátu
bylo vynaloženo 1095 mil. Kč. Prostředky byly
vynaloženy jednak prostřednictvím kapitoly
Ministerstva vnitra (531 mil. Kč) na výdaje spojené
se zajištěním voleb, na činnost Ústřední
volební komise a na platy policistů podle usnesení
vlády č. 513/96, jednak převedeny okresním
úřadům (564 mil. Kč) na činnost
volebních komisí vč. odměn jejich
členům. Na výdaje se zpracováním
výsledků voleb Českým statistickým
úřadem bylo uvolněno téměř
117 mil. Kč, přičemž prostředky
byly použity na neinvestiční výdaje
(45 mil. Kč) a na investice (72 mil. Kč). V této
souvislosti byly v souladu se zákonem č. 247/1995
Sb. uvolněny i příspěvky politickým
stranám na úhradu volebních nákladů
v celkové výši 501 mil. Kč. Překročení
těchto příspěvků (11,3 mil.
Kč) bylo rozpočtově kryto očekávaným
nečerpáním příspěvků
na činnost politických stran v důsledku zvolení
menšího počtu politických stran a politických
hnutí než ve volbách v roce 1992;
* příspěvky na činnost politických
stran vyplácené podle zák. č. 424/1991
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
činily 136,8 mil. Kč (z toho 4,1 mil. Kč
bylo uvolněno z vládní rozpočtové
rezervy);
* součástí úpravy rozpočtu
podle výše citovaného usnesení byla
i návratná finanční výpomoc
Fondu pojištění vkladů ve výši
500 mil. Kč (odsouhlasená usnesením vlády
č. 412/1996). Prostředky byly v závěru
roku Fondem vráceny do státního rozpočtu,
a proto na uvedené položce vznikla úspora;
* prostředky určené na dotace na péči
o krajinu byly uvolněny v plné výši
Ministerstvu životního prostředí po
vypracování příslušných
zásad pro jejich poskytování;
* dotace na pozemkové úpravy byly rovněž
vyčerpány v plné výši, přičemž
tyto výdaje byly posíleny z vládní
rozpočtové rezervy podle usnesení č.
590/1996 o dalších 120 mil. Kč;
* prostředky na protidrogovou politiku státu byly
uvolněny v částce 96 mil. Kč okresním
úřadům podle usnesení vlády
č. 281 a 648/1996 se současným stanovením
podmínek použití uvedených rozpočtových
prostředků;
* prostředky na program sociální prevence
a prevence kriminality byly uvolněny do kapitol Ministerstva
vnitra (8 mil. Kč), Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy (43 mil. Kč),
Ministerstva zdravotnictví (3,5 mil. Kč), Ministerstva
spravedlnosti (10 mil. Kč), Ministerstva obrany (12 mil.
Kč), okresním úřadům (9 mil.
Kč) a vybraným městům (14,4 mil. Kč)
podle usnesení vlády č. 137 a 491/1996;
* na dotace občanským sdružením (položky
č. 25 až 31 tabulky č. 2) bylo vynaloženo
355,5 mil. Kč (99,9% rozpočtované částky);
* v rámci závazků ČR k MMF a organizacím
Světové banky byly uhrazeny v souladu s rozpočtovým
určením příspěvky 100 mil.
Kč;
* příspěvky zoologickým zahradám
byly poskytnuty prostřednictvím zřizovatelů
(OkÚ, magistrátní úřady, obce)
v odborné gesci Ministerstva životního prostředí
na zajištění konkrétních projektů
(40 mil. Kč);
* příspěvky botanickým zahradám
byly rovněž v gesci Ministerstva životního
prostředí poskytnuty zejména na opravy a
rekonstrukce skleníků, cest, nádrží,
nákup nezbytného materiálu a zařízení
pro zajištění běžného provozu
zahrad. Příspěvek v celkové výši
19,7 mil. Kč obdrželo 12 botanických zahrad.
Rozpočtované investiční výdaje
kapitoly VPS vč. rezerv (viz tabulka č. 2, list
č. 2) v objemu 11 098 mil. Kč byly v průběhu
roku sníženy na základě usnesení
vlády č. 441/1996 v souvislosti s úpravou
státního rozpočtu o 640 mil. Kč a
dále byly provedeny nezbytné přesuny prostředků,
které byly uvedeny výše. Prostřednictvím
kapitoly VPS (položka pokladní operace VPS - investiční)
byly financovány investiční akce rozpočtované
dle věcné a odborné působnosti v resortech
Ministerstva zemědělství (rekonstrukce vodovodů,
kanalizací, úpraven vod a čistíren
odpadních vod), Ministerstva průmyslu a obchodu
(návratná finanční výpomoc
Ostravsko karvinským koksovnám na ekologická
opatření), Ministerstva životního prostředí
(prostředky na povodňové škody), Ministerstva
zdravotnictví (prostředky v rámci programu
Zdravotně politická linie na přístrojovou
techniku okresním nemocnicím) a Ministerstva kultury
(pořízení zabezpečovacích systémů,
program záchrany architektonického dědictví),
Ministerstva dopravy (výstavba silničního
okruhu kolem Prahy), jejichž investory byly organizace jimi
neřízené (obce, Spolky či sdružení
obcí, akciové společnosti) v rozsahu 3,9
mld. Kč. Uvedené prostředky byly transferovány
buď přímo na účty okresních
úřadů nebo čerpány prostřednictvím
otevřených limitů konkrétními
investory u České spořitelny, a. s.
Prostředky určené na investiční
výdaje, poskytnuté investorům formou investiční
dotace nebo návratné finanční výpomoci,
byly směrovány zejména na financování
investic organizací v působnosti okresních
úřadů a obcí. V rámci prostředků
pro místní rozpočty bylo mj. použito:
- na individuálně dotované stavby 2 842 mil.
Kč (z toho na výstavbu a technickou obnovu nemocnic
1 098 mil. Kč, na výstavbu a technickou obnovu základních
škol 634 mil. Kč, na výstavbu a technickou
obnovu komunálního hospodářství
110 mil. Kč, na výstavbu pražského metra
1 000 mil. Kč),
- na investice hasičských záchranných
sborů 358 mil. Kč,
- na obecní byty, podporu nájemního bydlení
a výstavbu infrastruktury pro bytovou výstavbu 2
455 mil. Kč,
- na protiradonová opatření 94,5 mil. Kč,
- na komunální ekologické investice v nejvíce
postižených regionech ČR 584 mil. Kč,
z toho: | - v severočeském regionu 23 1 mil. Kč |
- v okrese Sokolov 22 mil. Kč | |
- v severomoravském regionu 233 mil. Kč | |
- v hl. m. Praze 98 mil. Kč, |
- na program zkvalitnění technického stavu
škol a školských zařízení
1 120 mil. Kč,
- na rekonstrukci a havarijní stavy nemocnic 275 mil. Kč,
- na obnovu a rozvoj městské hromadné dopravy
(559 mil. Kč),
- na rekonstrukce a havárie divadel a dalších
objektů 306 mil. Kč,
- na výstavbu vodovodů, úpraven vod, ČOV,
přístrojovou techniku pro nemocnice, místní
komunikace a další účely z prostředků
původně rozpočtovaných v ostatních
kapitolách 2 mld. Kč.
Dále byly z kapitoly VPS financovány stanovené
specifické programy, u kterých jsou z věcného
hlediska gestory ústřední orgány státní
správy, v souhrnné výši 447 mil. Kč.
Z této částky bylo vynaloženo na
- program revitalizací vodních toků a vodních
nádrží (MŽP) 242 mil. Kč (z toho
místní rozpočty 84 mil. Kč),
- program technických opatření v pásmech
ochrany vod (MZe) 24 mil. Kč (z toho místní
rozpočty 2 mil. Kč),
- prostředky na sportovní reprezentaci 52 mil. Kč
(MŠMT 16 mil. Kč a MO 36 mil. Kč),
- prostředky pro občanská sdružení
v tělovýchově (MŠMT) 59 mil. Kč,
- rekonstrukce Arcibiskupského paláce (MK) 70 mil.
Kč.
Částka 189 mil. Kč byla vynaložena na
investiční dotace podnikatelským subjektům
zaměstnávajícím více než
60% zdravotně postižených občanů.
Prostředky určené na "Program zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol a školských
zařízení" byly uvolňovány
za podmínek stanovených vyhláškou MŠMT
č. 49/1995 Sb., přičemž kromě
výše uvedené částky pro územní
rozpočty bylo 379 mil. Kč směrováno
do kapitoly MŠMT.
Prostředky na státní informační
systém byly uvolněny na program výstavby
komunikačních systémů a sítí
Ministerstva vnitra (410,4 mil. Kč) a metropolitní
informační systém města Třebíče
(9,6 mil. Kč).
Územním rozpočtům byly v roce 1996
poskytnuty rozpočtové prostředky v celkové
výši 59 439 mil. Kč. Kromě dotace do
rozpočtů okresních úřadů
a obcí ve výši 16 848 mil. Kč bylo z
výdajových položek kapitoly VPS poskytnuto
do rozpočtů okresních úřadů
a obcí dalších 42 591 mil. Kč. V
rámci investičních výdajů kapitoly
VPS byla čerpána částka 10 683 mil.
Kč. Další prostředky byly poskytnuty
na financování bytové výstavby, na
pozemkové úpravy, na program obnovy vesnice, k podpoře
vybraných lesnických činností, na
činnost kontaktních míst výplaty státních
dávek sociální podpory, na výplatu
dávek státního sociální podpory,
pro zoologické zahrady, na řešení mimořádných
situací (např. řešení následků
povodní, havárie zdravotnických a školských
objektů, ústavů sociální péče
apod.), na dopravní obslužnost, na financování
voleb, regeneraci městských památkových
rezervací a zón, na náhrady objektů
ústavů sociální péče
za restituované objekty, na individuální
investiční dotace, na snížení
znečištění životního prostředí
v nejvíce postižených regionech, na program
zkvalitnění technického stavu a vybavení
škol a školských zařízení,
na výstavbu vodovodů, čistíren odpadních
vod, na věcné, mzdové a investiční
výdaje požární ochrany, na protiradonová
opatření, obnovu a rozvoj městské
hromadné dopravy, rekonstrukce a opravy divadel a dalších
objektů apod. Podrobná skladba těchto výdajů
je uvedena ve sloupci 7 tabulky č. 2.
Hospodaření kapitoly VPS bylo zabezpečováno
v souladu s jejím ekonomickým posláním.
Při nepřekročení rozpočtu po
změnách výdajové části
došlo k určitým strukturálním
odchylkám, kdy na vrub nečerpání některých
výdajových položek byly posíleny v souladu
se zákonným zmocněním vlády,
resp. místopředsedy vlády a ministra financí
ekonomicky naléhavé a účelné
výdaje, aniž tím byla narušena vyrovnanost
státního rozpočtu.