398

Všeobecná pokladní správa

 Tabulka č. 1


Kapitola: Všeobecná pokladní správa

 v tis. Kč


UKAZATEL
Rozpočet
Skutečnost
z toho: poukazy prostředků
% plnění 3: 2
 
 
schválený
po změnách
    
 
1
2
3
4
5
 
DAŇOVÉ PŘÍJMY 289 400 00286 757 093 283 044 471283 044 471 98,7 
v tom:       
Daň z přidané hodnoty 109 069 000111 512 193 109 313 451109 313 45198,0  
Spotřební daně 62 700 00061 500 000 61 169 68161 169 68199,5  
Daň z příjmů        
v tom:daň z příjmů právnických osob 54 240 00047 900 000 48 566 89248 566 892101,4  
 daň z příjmů fyzických osob 28 491 00030 900 000 29 726 44929 726 44996,2  
Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí 3 300 0004 300 000 3 857 1253 857 12589,7  
Silniční daň 4 200 0004 300 000 4 303 4634 303 463100,0  
Clo19 000 000 20 344 90019 676 35619 676 356 96,7 
Poplatek za užívání dálnic a silnic 1 100 000900 000919 468 919 468102,2 
Ostatní daně a poplatky 7 300 0005 100 000 5 511 5865 511 586108,1  
        
POJISTNÉ SOC. ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI        
        
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 11 894 03915 110 741 13 895 69413 895 694 92,0 
v tom:       
 Příjmy rozpočtových organizací        
   z toho: odvody příspěvkových organizací        
 Odvody České národní banky 300 00000 0
x
 
 Přijaté úroky 3 794 0003 406 000 3 544 4383 544 438104,1  
 Ostatní příjmy 7 800 03911 704 741 10 351 25610 351 25688,4  
        
PŘÍJMY Z VLÁDNÍCH ÚVĚRŮ 11 644 0007 682 000 6 490 0626 490 062 84,5 
        
PŘÍJMY KAPITOLY CELKEM 312 938 039309 549 834 303 430 227303 430 227 98,0 
        
NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 102 932 875115 893 034 112 095 654108 444 191 96,7 
        
Výdaje rozpočtových organizací 59 165 67530 633 424 27 400 53224 558 65889,4 [ve sl. 2, 3 a 4 bez účelových prostředků pro územní orgány v kapitole VPS]
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím        
Úrokové platby 14 169 00014 169 00014 049 003 14 049 00399,2 
Dotace, platby a příspěvky 29 598 20071 090 610 70 646 11969 836 53099,4  
v tom:dotace podnikatelským subjektům 9 184 0009 409 000 9 249 1569 249 15698,3  
 dotace občanským sdružením 356 000356 000355 506 45 55099,9 
 ostatní dotace a příspěvky        
 dotace jiným rozpočtům 18 098 20060 688 610 60 488 60860 488 60899,7  
 v tom: územním rozpočtům 16 848 20059 438 610 59 438 61059 438 610100,0 [ve sl. 2, 3 a 4 včetně účelových prostředků pro územní orgány v kapitole VPS]
 mimorozpočtovým fondům 1 250 0001 250 000 1 049 9981 049 99884,0  
 platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) 460 00070 00050 000 071,4[ve sl. 2, 3 a 4 bez účelových prostředků pro územní orgány v kapitole VPS]
 z toho: důchody       
 platby do zahraničí 1 500 000567 000502 849 53 21688,7 
        
INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM 11 097 6003 893 813 3 553 6562 253 194 91,3[ve sl. 2, 3 a 4 bez účelových prostředků pro územní orgány v kapitole VPS]
        
VLÁDNÍ ÚVĚRY 3 455 0004 096 000 4 064 4764 064 476 99,2 
        
VÝDAJE KAPITOLY CELKEM 117 485 475123 882 847 119 713 786114 761 861 96,6 
        


Hodnocení výdajové části kapitoly VPS je provedeno k rozpočtu po změnách, kterým se rozumí úprava rozpočtu podle usn. vlády č. 441/96, přesuny mezi položkami kapitoly VPS a zajištění pokladních operací kapitoly VPS, u územních rozpočtů včetně účelových prostředků z kapitoly VPS. Rozpočet po změnách není pro hodnocení korektní, jelikož jsou z tohoto rozpočtu vyloučena rozpočtová opatření vůči jednotlivým resortům.

 Tabulka č. 2
 List č. 1, 2


Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa

 v tis. Kč


č. pol.
Neinvestiční výdaje
Státní rozpočet 1996
Rozpočet po změnách
Skutečnost k 31. 12. 1996
Rozdíl

úspora (+)

překročení (-)
ve sl. 2, 3 a 5
    
CELKEM
v tom
 
dotace územ. rozpočtům
     
rozpočtová opatření
poukaz prostředků
  
  
1
2
3
4
5
6
7
          
1
státní fond tržní regulace 1 250 0001 250 000 1 049 99801 049 998 200 002 
2
Rezerva na dotace pro EGAP a ČEB [Uvolnění dotace pro EGAP ve výši do 800 mil. Kč a České exportní bance ve výši do 200 mil. Kč je vázáno na souhlas rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny (usnesení Poslanecké sněmovny č. 849 z 37. schůze 12. prosince 1995)] 1 000 0001 000 000 887 7000887 700 112 300 
3
Vládní záruky 300 000100 00090 488 090 4889 512  
4
Dotace podnikatelským subjektům zaměstnávajícím více než 60% zdravotně postižených občanů 284 000284 000255 311 0255 31128 689  
5
Dotace ČMZRB 1 100 0001 000 000 1 000 00001 000 000 0 
6
Dotace na teplo (v r. 1995 v kapitole MF) 6 300 0007 025 000 7 015 6577 015 6579 343   
7
Rezerva na krytí ztrát spojených s vývozem másla 200 0000 0 0  
 Dotace podnikatelským subjektům 10 434 00010 659 000 10 299 1540 10 299 154359 846 0  
          
8
Rezerva na sociální problémy 460 00070 00070 000 50 00020 0000 20 000
 Transfery domácnostem 460 00070 000 70 00050 000 20 0000 20 000
          
9
Vládní rozpočtová rezerva 1 379 5771 474 577 712 460146 881565 579 752 117470 432
10
Dopady embarga 500 00069 00068 155 068 155845  
11
Majetková újma peněžních ústavů 3 650 0003 479 000 2 473 20702 473 207 1 005 793 
12
Souhrnné pojištění 50 00049 96815 040 015 04034 928  
13
Poplatky dluhové služby a za vedení účtů peněž. ústavům 140 000140 00066 360 066 36073 640  
14
Prostředky na řešení mimořádných situací 203 398203 396189 696 31 950157 74613 702 156 856
15
Sportovní reprezentace - kapitoly 240 100240 100240 100 240 100 0  
16
Regenerace městských památkových rezervací a zón 350 000350 000349 478 615348 563522 348 863
17
Výkup uměleckých předmětů 25 00025 00025 000 25 000 0  
18
Pojistné zdravotního pojištění - platba státu 15 325 00016 436 000 16 435 566016 435 566 434 
19
Penzijní připojištění 2 600 0001 688 000 1 689 63501 689 635 -1 635 
20
Novomanželské půjčky 200 000139 84888 000 088 00051 848  
21
Soudní a mimosoudní rehabilitace 150 000150 00052 000 52 000 98 000  
22
Prostředky na zabezpečení uprchlíků a přesídlenců 73 00073 00037 846 9 08628 76235 152 28 762
23
Stavební spoření 2 000 0002 311 152 2 310 85402 310 854 298 
24
Státní podpora hypotéčního úvěrovaní 500 00050 000798 079849 202  
25
Sportovní reprezentace - občanská sdružení 286 000286 000286 000 286 000 0  
26
Svaz bojovníků za svobodu 6 0006 0006 000 06 0000  
27
Konfederace politických vězňů 3 0003 0003 000 4502 5500  
28
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci 27 00027 00027 000 027 0000  
29
Dětská rekreace - invalidní děti 9 0009 0009 000 09 0000  
30
Masarykovo demokratické hnutí 1 0001 0001 000 01 0000  
31
Tisk národnostních menšin 24 00024 00023 506 23 506 494  
32
Příspěvek politickým stranám 144 000132 683132 683 0132 6830  
33
Příspěvek na úhradu volebních nákladů politickým stranám 490 000501 317501 317 0501 3170  
34
Výdaje na volby (MV, obce) 1 100 0001 100 000 1 095 456531 042564 414 4 544564 414
35
Zpracování výsledků voleb (ČSÚ) neinv. výdaje 119 000119 000116 800 116 800 2 200  
36
Zahraniční vysílání rozhlasu 52 00052 00052 000 52 000 0  
37
Závazky ČR k MMF a organizacím Světové banky 104 000104 000100 032 0100 0323 968  
38
Rezerva na platy vč. pojistného 766 700766 700207 103 142 10365 000559 597 65 000
39
Program sociální prevence a prevence kriminality 100 000100 00099 854 76 48523 369146 23 369
40
Protidrogová politika státu 100 000100 00095 921 095 9214 079 95 921
41
Příspěvky zoologickým zahradám 40 00040 00040 000 040 0000 40 000
42
Program obnovy venkova 202 000202 000202 000 939201 0610 201 061
43
Oslavy 110. výročí nar. J. Masaryka vč. mezinár. semináře 900900900 09000  
44
Příspěvek pro botanické zahrady 20 00020 00019 681 15 0244 657319 3 235
45
Rezerva na Filmový festival v Karlových Varech 9 0009 0009 000 9 0000  
46
Rezerva na zřízení stálé mise OECD 120 000120 000120 000 120 0000  
47
Rezerva na zřízení Senátu 250 000250 000250 000 250 000 0  
48
Rezerva na účast AČR na mezinár. mírových akcích 650 000650 000649 981 649 981 19  
49
Dotace na vady panelové technologie 100 000123 000123 000 0123 0000 38 700
50
Rezerva na provoz hvězdárny Úpice 1 0001 0001 000 01 0000 1 000
51
Dotace na péči o krajinu 150 000150 000150 000 150 000 0  
52
Pokladní operace - neinvestiční 01 313 5781 310 582 7 0001 303 5822 996 1 303 330
53
Finanční vypořádání za rok 1995  1 386 1101 346 577 167 3681 179 20939 533 685 109
54
Pojištění vkladů  500 0000  0500 000  
 Veřejná spotřeba obyvatelstva a státu celkem 32 160 67534 976 33 31 733 5903 103 330 28 630 2603 242 741 4 026 052
          
55
Dluhová služba, úroky 14 169 00014 169 000 14 049 003014 049 003 119 997 
 Dluhová služba celkem 14 169 00014 169 000 14 049 0030 14 049 003119 997 0
          
56
Transfery do zahraničí 1 500 000567 000502 849 449 63353 21664 151  
 Transfery do zahraničí celkem 1 500 000567 000 502 849449 633 53 21664 151 0
          
57
Vládní úvěry 3 455 0004 096 000 4 064 47604 064 476 31 524 
 Vládní úvěry celkem 3 455 0004 096 000 4 064 4760 4 064 47631 524 0
          
58
Dotace okresním úřadům a obcím 16 848 20016 846 200 16 846 200015 848 200 016 848 200
59
Pozemkové úpravy 700 000700 000700 000 0700 0000 700 000
60
Dávky statní sociální podpory 25 870 00026 700 000 26 692 100026 692 100 7 90026 692 100
61
Dotace na komplexní bytovou výstavbu 50 00050 00050 000 050 0000 50 000
62
Družstevní bytová výstavba 50 00020 26020 000 020 000260 20 0000
63
Rezerva na správní výdaje na systém státní sociální podpory 300 000139 400136 915 48 50088 4152 485 88 415
64
Rezerva na zvýšení rozpočtu věcných, mzdových a investičních výdajů - hasičské záchranné sbory 250 000170 000170 000 0170 0000 170 000
65
Rezerva na dotace na dopravní obslužnost - viz tabulka č. 12a 141 000141 000141 000 0141 0000 141 000
 Okresní úřady a obce celkem 44 209 20044 768 860 44 758 21548 500 44 709 71510 645 44 709 715
          
 CELKEM NEINVESTIČNÍ VÝDAJE 106 387 875109 306 191 105 477 2873 651 463 101 825 8243 828 904 48 755 767


č. pol.
Investiční výdaje
Státní rozpočet 1996
Rozpočet po změnách
Skutečnost k 31. 12. 1996
Rozdíl

úspora (+)

překročení (-)
ve sl. 2, 3 a 5
    
CELKEM
v tom
 
dotace územ. rozpočtům
     
rozpočtová opatření
poukaz prostředků
  
  
1
2
3
4
5
6
7
66
Dotace podnikatelským subjektům zaměstnávajícím více než 60% zdravotně postižených občanů - syst. inv. dotace 200 000200 000189 319 0189 31910 681  
67
Revitalizace říčních toků a vodních nádrží - syst. inv. dotace 250 000250 000241 644 107 338134 3068 356 84 476
68
Technická opatření v pásmech ochrany vod - syst. inv. dotace 50 00025 00023 547 023 5471 453 1 999
69
Rezerva na urychlení výstavby a řešení havarijních situací 115 200115 20091 716 82 8788 84023 482 3 000
70
Rezerva na splátky úvěrů od EIB 250 000250 00061 240 061 240188 760  
71
Zkvalitnění tech. stavu a vybavení škol - z. č. 218/94 Sb. 1 500 0001 500 000 1 499 550379 4461 120 104 4501 120 104
72
Sportovní reprezentace - kapitoly 71 00071 00052 400 52 400 18 600  
73
Vytvoření páteřní sítě (WAN) státního informačního systému 1 000 000420 000420 000 410 4009 6000 9 600
74
Občanská sdružení v tělovýchově - investice 59 00059 00059 000 59 000 0  
75
Rezerva na řešení havarijních situací ve zdravotnictví 400 000400 000399 778 118 500281 278222 274 778
76
Účelová investiční dotace - Rekonstrukce Arcibiskupského paláce 70 00070 00070 000 70 000 0  
 Dotace podnikatelským subjektům a ostatní výdaje 3 965 2003 360 200 3 108 1961 279 962 1 828 234252 004 1 493 957
          
77
Individuální investiční dotace 2 858 7002 843 700 2 841 9130 2 841 9131 787 2 841 913
          
78
Dotace na komunální ekologické investice 600 000600 000 586 3930 586 39313 607 583 993
          
79
Dotace na protiradonová opatření 100 000100 000100 000 5 50094 5000 94 500
80
Dotace na investice v oblasti požární ochrany 278 000358 000357 895 0357 895105 357 895
81
Dotace na modernizaci bytového fondu 275 000275 000275 000 0275 0000 275 000
82
Obnova a rozvoj městské hromadné dopravy 600 000600 000571 838 0571 83828 162 558 650
83
Dotace na bytovou výstavbu 2 100 0002 179 740 2 179 73902 179 739 12 179 739
84
Indiv. inv. dotace - divadlo Šumperk 40 00040 00040 000 040 0000 40 000
85
Havárie divadla Jablonec n. Nisou 35 00035 00035 000 035 0000 35 000
86
Oprava zámku Valašské Meziříčí 38 00038 00038 000 038 0000 38 000
87
Statické zajištění kláštera Plasy - okr. Plzeň - sever 15 00015 00015 000 15 000 0  
88
Účel. inv. dotace - Rekonstrukce Obecního domu v Praze 130 000130 000130 000 0130 0000 130 000
89
Rekonstrukce hradu Špilberk 62 70062 70062 697 062 6973 62 697
90
Ostatní naléhavé inv. potřeby OkÚ a obcí  29 30029 300 029 3000 29 300
91
Pokladní operace VPS - investiční 03 910 0163 865 528 03 665 52844 488 1 962 199
 Okresní úřady a obce 7 132 40011 216 456 11 128 30320 500 11 107 80388 153 9 188 886
          
 CELKEM INVESTIČNÍ VÝDAJE 11 097 60014 576 656 14 236 4991 300 462 12 936 037340 157 10 682 843
          
 Celková rekapitulace:         
 NEINVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM 106 387 875109 306 191 105 477 2873 651 463 101 825 8243 828 904 48 755 767
 INVESTIČNÍ VÝDAJE CELKEM 11 097 60014 576 656 14 236 4991 300 462 12 936 037340 157 10 682 843
 VÝDAJE KAPITOLY VPS CELKEM 117 485 475123 882 847 119 713 7864 951 925 114 761 8614 169 061 59 438 610


 Tabulka č. 3


Přehled o plnění rezerv v kapitole Všeobecná pokladní správa 1996

čís. pol. VSP [čísla položek z tabulky č. 2]
Rezerva
Státní rozpočet 1996
Rozpočet po změnách
Skutečnost k 31. 12. 1996
ROZDÍL Úspora (+) Překročení (-)
ve sl. 2, 3 a 4 dotace územním rozpočtům
     
CELKEM
z toho: poukaz prostředků
  
  
1
2
3
4
5 = 2 - 3
6
2
Rezerva na dotace pro EGAP a ČEB 1 000 0001 000 000 887 700887 700112 300 0 
7
Rezerva na krytí ztrát spojených s vývozem másla 200 00000 000  
8
Rezerva na sociální problémy 460 00070 00070 000 20 000020 000  
9
Vládní rozpočtová rezerva 1 379 5771 474 577 712 460565 579762 117 470 432 
38
Rezerva na platy vč. pojistného 766 700766 700207 103 65 000559 59765 000  
45
Rezerva na Filmový festival v Karlových Varech 9 0009 0009 000 000  
46
Rezerva na zřízení stálé mise OECD 120 000120 000120 000 000  
47
Rezerva na zřízení Senátu 250 000250 000250 000 000  
46
Rezerva na účast AČR na mezinár. mírových akcích 650 000650 000649 981 0190  
60
Rezerva na provoz hvězdárny Úpice 1 0001 0001 000 1 00001 000  
63
Rezerva na správní výdaje na systém státní sociální podpory 300 000139 400136 915 88 4152 48588 415  
64
Rezerva na zvýšení rozpočtu věcných, mzdových a investičních výdajů - hasičské záchranné sbory 250 000170 000170 000 170 0000170 000 [částka 80 mil. Kč rozpočtově přesunuta do investičních výdajů kap. VPS (zvýšení dotací na investice v oblasti požární ochrany)]
65
Rezerva na dotace na dopravní obslužnost 141 000141 000141 000 141 0000141 000  
69
Rezerva na urychlení výstavby a řešení havarijních situací 115 200115 20091 718 8 84023 4823 000  
70
Rezerva na splátky úvěrů od EIB 250 000250 00061 240 61 240188 7600  
75
Rezerva na řešení havarijních situací ve zdravotnictví 400 000400 000399 778 281 278222274 778  
          
 Celkem rezervy VPS 6 292 4775 556 877 3 907 8952 290 052 1 648 9821 233 625  


Kapitola 398 - Všeobecná pokladní správa

V souladu se specifickým posláním kapitoly Všeobecná pokladní správa byly jejím prostřednictvím rozpočtovány příjmy a výdaje, které není možno, resp. není ekonomicky opodstatněné sledovat podle jejich odvětvového určení a které nelze předem zahrnout do určité rozpočtové kapitoly.

Schválený rozpočet kapitoly Všeobecná pokladní správa (dále VPS) na rok 1996 obsahoval příjmy ve výši 312,9 mld. Kč a výdaje ve výši 117,5 mld. Kč. V průběhu roku byl tento rozpočet upraven na základě usnesení vlády č. 441/1996 k úpravě státního rozpočtu České republiky na rok 1996. Dále byla provedena některá rozpočtová opatření na základě zmocnění daného ministru financí v § 3 zákona č. 305/1995 Sb. o státním rozpočtu České republiky na rok 1996 a podle § 13 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice při splnění podmínky, že provedenými opatřeními nedojde ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu. Charakteristika těchto změn je uvedena v dalším textu.

Ve srovnání s rozpočtem po změnách došlo v kapitole Všeobecná pokladní správa k nižšímu plnění jak v oblasti příjmů (98%), tak v oblasti výdajů (96,6%).

Souhrnné plnění rozpočtu kapitoly VPS je charakterizováno těmito údaji:

 v mil. Kč


Ukazatel
Schválený rozpočet
Rozpočet po změnách
Skutečnost
Rozdíl proti rozpočtu po změnách
% plnění
Příjmy
312 938
309 550
303 430
-6 120
98,0
Výdaje
117 485
123 883
119 714
-4 169
96,6


A. Příjmy kapitoly Všeobecná pokladní správa

1. Rozpočet příjmů

V příjmech kapitoly byly rozpočtovány:

a) daňové příjmy

- daň z přidané hodnoty a spotřební daně,

- daň z příjmů právnických a fyzických osob,

- daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí,

- silniční daň,

- clo,

- poplatek za užívání dálnic a silnic,

- ostatní daně a poplatky;

b) nedaňové příjmy (odvody ČNB, přijaté úroky, poplatky a penále, ostatní příjmy, příjmy z vládních úvěrů).

Rozpočet daňových příjmů byl snížen na základě usnesení vlády č. 441/1996 o celkovou částku 3 mld. Kč. Tento upravený rozpočet byl naopak zvýšen o 0,3 mld. Kč (DPH a clo) se souvztažným zvýšením výdajů na úhradu uvedených daní v kapitolách Ministerstva obrany (usnesení vlády č. 745/95 - výměna letounů Mig 29 za vrtulníky) a Ministerstva vnitra (usnesení vlády č. 769/95 - částečná úhrada pohledávek ČR v Ruské federaci prostřednictvím dodávky letounu TU 154 A). Charakteristika těchto změn je uvedena ve Zprávě k návrhu státního závěrečného účtu.

Rozpočet nedaňových příjmů byl rovněž snížen na základě výše citovaného usnesení vlády o úpravě státního rozpočtu na rok 1996 o částku 4,6 mld. Kč. Snížení se týkalo odvodů ČNB (-0,3 mld. Kč), a to v návaznosti na uplatňování specifického odvodového režimu. ČNB ze svých zdrojů zabezpečovala i v roce 1996 výdaje vyplývající z realizace měnové politiky a z minulého ekonomického vývoje (tvorba rezerv a opravných položek spojených s financováním stabilizace bankovního sektoru a s pohledávkou za NBS v důsledku rozdělení bilance bývalé SBČS). Dále byly upraveny příjmy z přijatých úroků (-0,4 mld. Kč) vlivem změny úročení vkladů státu deponovaných u ČNB a částečně i deficitnějším pokladním plněním státního rozpočtu než se předpokládalo. Snížení rozpočtovaných příjmů z vládních úvěrů ovlivnil výpadek splátek úvěrů z Ruské federace v důsledku jednání Pařížského klubu věřitelů (-5,2 mld. Kč), snížení splátek vládních úvěrů z Alžíru (-0,4 mld. Kč). Výpadky splátek byly částečně kompenzovány vyššími příjmy plynoucími ze splátek civilních úvěrů a z provedených deblokací (+0,6 mld. Kč) a vyššími příjmy souvisejícími s vyššími dodávkami plynu dojednanými v rámci akcí VIA v Ruské federaci (+1,1 mld. Kč).

Dále byl rozpočet nedaňových příjmů v průběhu roku zvýšen o některé mimořádné příjmy, které byly účelově použity k zajištění dalších nerozpočtovaných výdajů. Tak např. v souladu s usnesením vlády č. 237/1996 o státním závěrečném účtu za rok 1995 na vrub odvedených příjmů z finančního vypořádání byly rozpočtovány výdaje související s finančním vypořádáním za rok 1995 vůči ústředním orgánům a ostatním subjektům a vůči rozpočtům okresních úřadů a obcí v celkové výši 1,39 mld. Kč, v souladu s horním zákonem byly použity prostředky inkasované v průběhu roku na realizaci ekologických opatření v resortu Ministerstva průmyslu a obchodu (0,23 mld. Kč). Dále byly příjmy zvýšeny o použití přebytku státního rozpočtu roku 1995 k financování pojistného zdravotního pojištění - platby státu VZP a na výdaje spojené s přestěhováním Ministerstva kultury podle usnesení Poslanecké sněmovny č. 64/1996 (celkem 1,78 mld. Kč), o příjmy z prodeje majetku Masarykovy univerzity v Brně odvedené do státního rozpočtu (0,18 mld. Kč) k financování stavby Ekonomicko správní fakulty této univerzity (dle usnesení vlády č. 628/1994) a o příjmy odvedené do státního rozpočtu okresními úřady z prodeje a pronájmu státního majetku, které byly použity na financování výdajů okresních úřadů spojených s péčí o svěřený státní majetek (0,2 mld. Kč).

2. Plnění rozpočtu příjmů

Příjmy rozpočtované v kapitole VPS nebyly splněny o 6,1 mld. Kč, tj. o 2%. Ve srovnání s rozpočtem po změnách nebylo dosaženo předpokládaného inkasa daňových příjmů (-3,7 mld. Kč), přičemž vznikly odchylky ve struktuře plnění daňových příjmů. Nižší inkaso bylo dosaženo u daně z přidané hodnoty (-2,2 mld. Kč, tj. o 2%), u daně z příjmů fyzických osob (-1,2 mld. Kč, tj. o 3,8% méně), u majetkových daní (- 0,4 mld. Kč, tj. o 10,3%), u cla (-0,7 mld. Kč, tj. o 3,3% méně) a u spotřebních daní (-0,3 mld. Kč). Vyšší než rozpočtované příjmy byly dosaženy u ostatních daní (daň z příjmů právnických osob o 0,7 mld. Kč. u ostatních daní a poplatků o 0,4 mld. Kč, u poplatku za používání dálnic a silnic o 0,02 mld. Kč), jak je patrné z přiložené tabulky č. 1.

Nedaňové příjmy včetně vládních úvěrů nebyly naplněny o 2,4 mld. Kč. Na jejich neplnění se podílely zejména příjmy z vládních úvěrů (-1,2 mld. Kč) a ostatních příjmů (-1,2 mld. Kč) - např. nižší příjmy ze splátek půjček u Ministerstva zemědělství a příjmy z pokut a vratek dotací. Výpadek příjmů ze splátek vládních úvěrů zásadně ovlivnily nerealizované splátky úroků z Ruské federace. kdy nebyly splněny ani uzavřené dohody o splácení redukovaných úroků.

Plnění příjmů podle jednotlivých druhů je podrobně rozebráno ve Zprávě k návrhu státního závěrečného účtu za rok 1996.

B. Výdaje kapitoly Všeobecná pokladní správa

1. Rozpočet výdajů

Výdaje kapitoly VPS byly určeny na tyto základní výdajové oblasti:

* dotace podnikatelským subjektům,

* rezervy kapitoly VPS,

* výdaje na zdravotní pojištění za neproduktivní skupiny občanů,

* výdaje na dluhovou službu,

* transfery do zahraničí,

* vládní úvěry,

* dotace okresním úřadům a obcím dle zákona,

* dávky státní sociální podpory,

* další rozpočtové prostředky, které z hlediska účelovosti a hospodárnosti při jejich vynakládání jsou rozpočtovány a spravovány centrálně,

* investiční výdaje a dotace.

Usnesení vlády č. 441/1996, kterým bylo rozhodnuto o úpravě státního rozpočtu na rok 1996, se dotklo i rozpočtu výdajů kapitoly VPS. Tento rozpočet byl v souhrnu snížen 2,1 mld. Kč. Krácení se týkalo těchto výdajů:

- vládní záruky (0,2 mld. Kč),

- dotace ČMZRB (0,1 mld. Kč),

- rezerva na krytí ztrát spojených s vývozem másla (0,2 mld. Kč),

- majetková újma peněžních ústavů (0,07 mld. Kč),

- pojistné zdravotního pojištění - platba VZP v návaznosti na očekávaný nižší počet pojištěnců (0,7 mld. Kč),

- státní příspěvek na penzijní připojištění podle předpokládaného nižšího počtu účastníků (1,1 mld. Kč),

- novomanželské půjčky (0,05 mld. Kč),

- státní podpora hypotéčního úvěrování v důsledku platnosti právního předpisu až koncem roku 1995 (0,4 mld. Kč),

- transfery do zahraničí v důsledku nestanovení plateb ze strany OSN na mírové operace (0,5 mld. Kč),

- rezerva na sociální problémy (0,39 mld. Kč) na níže uvedené zvýšení dávek státní sociální podpory,

- rezerva na správní výdaje na systém státní sociální podpory (0,16 mld. Kč),

- rezerva na státní informační systém (0,58 mld. Kč),

- prostředky na individuální investiční dotace (0,06 mld. Kč).

Jako reakce na skutečný vývoj v průběhu roku byly naopak zvýšeny výdaje na:

- stavební spoření v návaznosti na počet klientů a růst ukládaných částek (0,3 mld. Kč),

- dotace na teplo (0,6 mld. Kč),

- výdaje na dávky státní sociální podpory (0,39 mld. Kč),

- výdaje na návratnou půjčku Fondu pojištění vkladů podle usnesení vlády č. 412/1996 (0,5 mld. Kč),

- výdaje na vládní úvěry (0,6 mld. Kč) v souvislosti se zvýšením příjmů z vládních úvěrů u tzv. plynárenských VIA o 1,1 mld. Kč a upřesněním ostatních výdajů.

K zajištění naléhavých a nezabezpečených potřeb, o nichž rozhodla vláda nebo místopředseda vlády a ministr financí v souladu se zákonem č. 576/1990 Sb. ve znění pozdějších předpisů (rozpočtová pravidla republiky), zákonem o státním rozpočtu č. 305/1995 Sb. a usnesením vlády č. 530/1995 o státním rozpočtu České republiky na rok 1996, byly využity nečerpané prostředky v kapitole VPS. Jednalo se zejména o tyto prostředky:

-- transfery do zahraničí - 433 mil. Kč (v důsledku nestanovení příspěvku na mírové operace ze strany OSN),

-- státní podpora hypotéčního úvěrování - 50 mil. Kč (v důsledku pomalejšího náběhu této formy podpory bytové výstavby),

-- novomanželské půjčky - 14 mil. Kč (v důsledku nižšího objemu příspěvků při narození dítěte),

-- dopady embarga - 431 mil. Kč (zrušení embarga vůči Svazové republice Jugoslávie v závěru roku 1995 a následné zrušení embarga počátkem roku 1996 vůči území Bosny a Hercegoviny ovládané bosenskými Srby),

-- dotace na družstevní bytovou výstavbu - 29,7 mil. Kč.

K tomu byly provedeny příslušné rozpočtové přesuny mezi výdajovými tituly této kapitoly a pokryty zejména tyto výdaje:

- zvýšení dotace na teplo (125 mil. Kč),

- zvýšení výdajů na pojistné zdravotního pojištění - platba VZP (111 mil. Kč),

- zvýšení výdajů na státní podporu penzijního připojištění (187 mil. Kč),

- dotace na bytovou výstavbu (79,7 mil. Kč),

- stavební spoření (15 mil. Kč),

- dávky státní sociální podpory (440 mil. Kč).

Rozpočet kapitoly byl dále zvýšen o výdaje spojené s finančním vypořádáním ústředních orgánů, ostatních subjektů a okresních úřadů a obcí v návaznosti na projednání státního závěrečného účtu za rok 1995 (usnesení vlády č. 237/1996) v částce 1 386 mil. Kč. Výdaje byly hrazeny na vrub příjmů z finančního vypořádání za uplynulý rok (viz komentář k nedaňovým příjmům) jako rozpočtová operace roku 1996. Z vypořádání nečerpaných příspěvků na individuální bytovou výstavbu za rok 1995 (55 mil. Kč) byly posíleny výdaje na vady panelové výstavby (23 mil. Kč) a řešeny dostavba základní školy ve Žďáře n. S. (15 mil. Kč) a některé další naléhavé potřeby okresních úřadů a obcí (17 mil. Kč). Z odvedených prostředků na depozitním účtu OkÚ Mělník (12,3 mil. Kč) byla řešena přestavba vojenského objektu Byšice na domov důchodců náhradou za restituovaný objekt.

Zvýšení rozpočtu výdajů kapitoly dále ovlivnilo i použití přebytku státního rozpočtu za rok 1995 pro účely zdravotního pojištění - platba státu VZP k úhradě dopadu vyplývajícího ze zákona ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, ve výši 1 700 mil. Kč podle usnesení Poslanecké sněmovny č. 64 z 2. října 1996.

Součástí neinvestičních výdajů jsou i výdaje spojené s pokladními operacemi kapitoly VPS (částka 1 314 mil. Kč). Tyto výdaje však ve svém důsledku neznamenaly zatížení rozpočtu, protože představují výdaje původně rozpočtované v příslušných kapitolách, které byly prostřednictvím kapitoly VPS transferovány do rozpočtů okresních úřadů a obcí, příp. šlo o výdaje, které byly kompenzovány mimořádnými příjmy. Šlo např. o prostředky neinvestičních dotací v kapitole Ministerstva zemědělství (použité na podporu mimoprodukčních funkcí lesa, ochranu lesa a asanaci lesních pozemků a na podporu řešení vodního hospodářství v souladu se Zásadami pro poskytování investičních a neinvestičních dotací Ministerstvem zemědělství), prostředky Ministerstva kultury (na podporu různých kulturních projektů, záchranu objektů ve vlastnictví obcí, na projekty zaměřené na uchování a využití movitého kulturního bohatství regiónů, na podporu kulturních aktivit v oblasti neprofesionálního umění, na podporu muzeí), prostředky Ministerstva dopravy (na zajištění financování správy údržby a oprav silnic, u kterých nebyl dosud ukončen převod silnic z oblasti měst do vlastnictví státu podle usnesení vlády č. 455/1995), prostředky Ministerstva životního prostředí (na výzkumný projekt životního prostředí Teplice), Ministerstva obrany (delimitace vojenské nemocnice v Českých Budějovicích), prostředky Ministerstva zdravotnictví (z programu Národního plánu opatření na snížení důsledků zdravotního postižení, na podporu humanitárních projektů). Na vrub ostatních příjmů (příjmy odvedené do státního rozpočtu okresními úřady z prodeje a pronájmu státního majetku) je ve výdajích zahrnuta dotace na financování nákladů okresních úřadů spojených s péčí o svěřený státní majetek (0,2 mld. Kč) a úhrada škod po sovětské armádě na majetku ze státních finančních aktiv (12 mil. Kč).

Zvýšení rozpočtu výdajů ovlivnily i pokladní operace VPS - investiční v rozsahu 3,9 mld. Kč, které jsou komentovány v části týkající se investičních výdajů kapitoly VPS.

V souladu se záznamem z jednání vlády dne 3. ledna 1996 byla zvýšena vládní rozpočtová rezerva o 150 mil. Kč z prostředků Ministerstva dopravy v souvislosti s projednáním návrhu na osvobození autobusů, které zabezpečují linkovou osobní vnitrostátní dopravu, od silniční daně.

V souladu se svým určením byla rezerva na zvýšení rozpočtu věcných, mzdových a investičních výdajů pro hasičské záchranné sbory rozdělena na neinvestiční a investiční výdaje. Investiční výdaje v oblasti požární ochrany rozpočtované původně ve výši 275 mil. Kč byly zvýšeny o částku 80 mil. Kč.

Celkový přehled o úpravách rozpočtuje patrný z tabulky č. 2 (sloupec 2).

2. Plnění rozpočtu výdajů

Celkový přehled o čerpání výdajů v kapitole VPS podle jednotlivých titulů je uveden v tabulce č. 2. Ve srovnání s rozpočtem po změnách (123 883 mil. Kč) byly výdaje kapitoly čerpány ve výši 119 714 mil. Kč, tj. na 96,6%.

Přehled o čerpání v základních výdajových oblastech podává následující tabulka (v mil. Kč):

Ukazatel
Schválený rozpočet
Rozpočet po změnách
Skutečnost
ze skutečnosti: dotace místním rozpočtům
% plnění k rozp. po změnách
Dotace podnik. subjektům (pol. č. 1, 3 - 6) 9 2349 6599 411 097,4
Rezervy kapitoly VPS (tab. č. 3) 6 2925 5573 908 1 23370,3
Pojistné zdravotního pojištění - platba VZP (pol. č. 18) 15 32516 43616 436 0100,0
Dluhová služba - úroky (pol. č. 55) 14 16914 16914 049 099,2
Transfery do zahraničí (pol. č. 56) 1 500567503 088,7
Vládní úvěry (pol. č. 57) 3 4554 0964 064 099,2
Dotace okresním úřadům a obcím - zákon (pol. č. 58) 16 84816 84816 848 16 848100,0
Dávky státní sociální podpory (pol. č. 60) 25 87026 70026 692 26 692100,0
Ostatní výdaje kapitoly VPS 14 45916 04014 119 4 26188,0
Investiční výdaje a dotace bez rezerv (pol. č. 66 - 91 mimo 69, 70, 75) 10 33313 81113 684 10 40599,1
      
Výdaje VPS celkem117 485 123 883119 71459 439 96,6


Poznámka: Odkazy na čísla položek v tabulce č. 2, u rezerv kapitoly VPS na tabulku č. 3.

V rámci dotací podnikatelským subjektům zůstaly nedočerpány dotace Státnímu fondu tržní regulace (200 mil. Kč) v důsledku situace na trhu s obilím, kdy fond nenakoupil původně nasmlouvanou výši potravinářské pšenice. V souladu s vystavenými vládními zárukami byly rozpočtované prostředky použity na splacení úvěrů a úroků: 12,4 mil. Kč za Mitas Praha, a. s., za První brněnskou strojírnu, a. s. 11,7 mil. Kč (obchodní případ Iranshahr), za AERO Vodochody, a. s. 66,4 mil. Kč (vývoj a výroba letadel L-159). Dotace podnikatelským subjektům zaměstnávajícím více než 60% zdravotně postižených občanů byly poskytovány v souladu s příslušnými zásadami pro používání těchto prostředků a jejich čerpání dosáhlo 89,9% rozpočtu. V plné výši byly čerpány dotace ČMZRB na podporu programu podnikání. Dotace na teplo poskytované podle nařízení vlády č. 251/1994 Sb., jejichž rozpočet byl zvýšen o 725 mil. Kč v návaznosti na očekávanou potřebu prostředků, byly vyčerpány v téměř v plné výši.

Přehled o čerpání rezerv podává tabulka č. 3. Rezerva na dotace pro EGAP a ČEB byla použita na dotaci pro EGAP, a. s. ve výši 800 mil. Kč (usnesení rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny č. 572/1996), na dotování úrokových rozdílů u obchodních případů kontrahovaných před účinností zákona č. 58/1995 Sb. [o pojišťování a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zák. č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů] v částce 81 mil. Kč - 66 mil. Kč pro Škodaexport, a. s. a 15 mil. Kč pro Přerovské strojírny, a. s. a na úhradu ztráty ČEB (usnesení rozpočtového výboru č. 573/1996). Dotace ze strany ČEB na úhradu její ztráty nebyla plně vyčerpána vzhledem k získání mimořádně výhodných podmínek při obstarávání finančních zdrojů na zahraničních trzích. Rezerva na sociální problémy byla použita ke zvýšení rozpočtu na dávky státní sociální podpory dle zákona č. 117/1995 Sb. (390 mil. Kč), posílení dávek sociální péče u okresních úřadů (20 mil. Kč) a zvýšení mzdových prostředků pro Českou správu sociálního zabezpečení (47,3 mil. Kč) a pro ústavy sociální péče přímo řízené MPSV (2,7 mil. Kč). Rezerva na platy byla čerpána na 27% rozpočtované výše. Prostředky byly čerpány na pokrytí zvýšených mzdových tarifů u hasičských záchranných sborů, na zvýšení platových tarifů státních zástupců, na zvýšení mzdových prostředků v kapitole Ministerstva spravedlnosti v návaznosti na zvýšení početních stavů zaměstnanců vězeňské služby podle usnesení vlády č. 223/1996, na zvýšení platů ústavních činitelů a soudců podle zákona č. 236/1995 Sb. Nečerpání této rezervy ovlivnilo nenaplnění početních stavů policie a vězeňské služby. Rezerva na zřízení stálé mise OECD byla uvolněna do rozpočtu Ministerstva zahraničních věcí (na pořízení budovy - její nutné stavební úpravy a na zakoupení bytů pro pracovníky mise). Rezerva na správní výdaje na systém státní sociální podpory byla směrována na úhradu poštovních výdajů (88 mil. Kč) a dále na výdaje spojené s fungováním informačního systému dávek státní sociální podpory. Z rezervy na řešení urychlení výstavby a řešení havarijních situací byly uhrazeny např. havárie parního kotle v nemocnici ve Vimperku (2 mil. Kč), havárie části nosné konstrukce budovy kliniky radioterapie a onkologie FN Královské Vinohrady (7,1 mil. Kč), výstavba sdružené stavby administrativní budovy ve Žďáru n. S. (28 mil. Kč), dodávka počítačů pro územní finanční orgány (48 mil. Kč). Rezerva na splátky úvěrů od EIB byla čerpána ve výši 61 mil. Kč - prostředky byly převedeny do státních finančních aktiv k úhradě budoucích splátek úvěrů. Rezerva na řešení havarijních situací ve zdravotnictví (čerpána ve výši 399,8 mil. Kč, tj. na 99,9%) byla uvolňována v souladu s doporučením podvýboru pro investice do zdravotnictví při výboru pro sociální politiku a zdravotnictví Poslanecké sněmovny a byla použita na financování naléhavých investičních potřeb ve zdravotnictví, a to jak v působnosti územních orgánů (275 mil. Kč), tak v působnosti Ministerstva zdravotnictví formou účelových dotací. Rezervy na Filmový festival v Karlových Varech, na zřízení Senátu, na účast armády ČR na mezinárodních mírových akcích, na provoz hvězdárny Úpice, rezervy pro hasičské záchranné sbory a na dopravní obslužnost byly použity v souladu s jejich rozpočtovým určením.

Specifickou rezervou státního rozpočtu je vládní rozpočtová rezerva. Z této rezervy byly uvolňovány výdaje, které nebyly rozpočtovány v ostatních položkách a jejichž potřeba vyplynula v průběhu rozpočtového roku. Prostředky této rezervy byly uvolňovány na základě rozhodnutí vlády a na základě zmocnění daného pro místopředsedu vlády a ministra financí. Přehled o čerpání této rozpočtové rezervy státního rozpočtu podává tabulka:

titul
v mil. Kč
 
Poskytnutí dodávky pšenice Albánii (usn. vl. 88/96) 10,3 
Nemocnice Břeclav návrat. finanční výpomoc 35,0[prostředky rozpočtově přesunuty do investičních výdajů VPS a investory čerpány prostřednictvím limitů u České spořitelny, a. s. O tyto částky je vykázaná skutečnost v tab. č. 2 nižší.]
Zákl. církevní škola Valašské Meziříčí 3,6 
Úhrada úroků z úvěrů poskytnutých nemocnicím se státní zárukou 72,0 
Pomoc českým krajanům v Rumunsku (usn. vl. č. 25/95) 16,5 
Likvidace škod - mor prasat - ZD Sedlec u Mikulova 5,8 
Humanit. pomoc občanům jižního Libanonu (usn. vl. č. 256/96) 2,0 
Úhrada ztráty a. s. MUFIS za rok 1995 2,2 
Úhrada škody a. s. Omnipol (usn. vl. č. 246/96) 8,9 
Provozní výdaje Nadace Fond pomocí místní správě 2,0 
Humanit. pomoc občanům Gruzínské republiky (usn. vl. č. 311/96) 3,0 
MK - zvýšení výdajů Nár. muzea a dalších národních institucí 14,0 
Řešení fin. dopadů z uplynutí lhůty zřízených věc. břemen na restituovaných objektech ÚSP - návrat. fin. výpomoc (usn. vl. č. 261/96) 290,0 
Dotace Nadání J., M. a Zd. Hlávkových 3,6 
Pomoc ČR při poválečné hospodářské obnově Bosny a Hercegoviny (usn. vl. č. 743/95) 80,4 
Oprava mauzolea bojovníků padlých v I. sv. válce. - Jindřichovice okr. Sokolov (usn. vl. č. 727/95) 1,0 
Zvýšení výdajů kapitoly Ústavní soud (nákup osobních vozidel) 1,2 
Dotace městu Liberec v souvislosti s kandidaturou ČR na organizaci mistrovství světa v klas. lyžování v r. 2003 (usn. vl. č. 262/96) 20,0[prostředky rozpočtově přesunuty do investičních výdajů VPS a investory čerpány prostřednictvím limitů u České spořitelny, a. s. O tyto částky je vykázaná skutečnost v tab. č. 2 nižší.]
Min. obrany - zlepšení životní podmínek účastníků zahraničního odboje 10,0 
Fin. podpora státu při přestavbě bytů v býv. voj. újezdech Ralsko - Mladá (usn. vl. č. 428/96) 50,0 
Valorizace náhrad ztráty výdělku - škody občanům způsobených sov. armádou v návaznosti na smlouvu mezi ČSFR a Ruskou federací 2,2 
Posílení prostředků na pozemkové úpravy (usn. vl. č. 590/96) 120,0 
Humanitární pomoc uprchlíkům v oblasti Velkých jezer v Africe a obyvat. Kuby postiž. přírodní katastrofou (usn. vl. č. 600/96 a 601/96) 8,0 
Příspěvky politickým stranám dle zákona 4,1 
Ostatní1,7 
   
Celkem767,5 


Z prostředků této rezervy byla rovněž uvolněna návratná finanční výpomoc Fondu pojištění vkladů ve výši 150 mil. Kč na výplatu zákonem stanovených náhrad za pojištěné vklady podle usnesení vlády č. 492/1996, která však byla v závěru m. r. splacena zpět do státního rozpočtu.

Prostředky na pojistné zdravotního pojištění - platba státu byly vyčerpány ve výši rozpočtu po změnách.

Výdaje na úhradu úroků dluhové služby dosáhly částky 14 049 mil. Kč (tj. 99,2% rozpočtované výše). Na poplatky dluhové služby bylo vynaloženo 27 mil. Kč (výdaje zahrnuty v položce č. 13 Poplatky dluhové služby a za vedení účtů peněžními ústavy). Celkový pohled na problematiku dluhové služby státu je komentován ve Zprávě k návrhu státního závěrečného účtu za rok 1996.

Transfery do zahraničí - prostředky rozpočtu po změnách ve výši 567 mil. Kč nebyly dočerpány v částce 64 mil. Kč. Prostředky byly uvolněny na platby příspěvků do zahraničí (442,1 mil. Kč), zahraniční pomoc (7,5 mil. Kč) a na posílení depozitního účtu vedeného pro zastupitelské úřady (50 mil. Kč) do kapitoly Ministerstva zahraničních věcí a dále na úhradu příspěvku na činnost Stálého sekretariátu Rady celní unie (3,2 mil. Kč).

Dosažená úspora ve výdajích na vládní úvěry ve výši téměř 32 mil. Kč byla ovlivněna zejména výdaji na čerpání vládních úvěrů a týkala se hlavně Alžírska, kde přetrvávající politicko bezpečnostní situace neumožnila realizací většiny rozpracovaných investičních akcí. Menší úspory bylo dosaženo též u výdajů na dočerpání vládního úvěru v Etiopii na výstavbu pneumatikárny. Podrobněji je financování vládních úvěrů uvedeno ve Zprávě k návrhu státního závěrečného účtu za rok 1996.

Dotace okresním úřadům a obcím - ze zákona ve výši 16 848 mil. Kč byly v průběhu roku 1996 postupně převedeny na účty okresních úřadů.

Rozpočtované prostředky na dávky státní sociální podpory byly čerpány z účtů státního rozpočtu v dispozici okresních úřadů pověřených výkonem státní správy dávek sociálního zabezpečení a využity v téměř plné výši rozpočtu po změnách.

Ostatní výdaje kapitoly VPS nebyly dočerpány ve výši 1,9 mld. Kč (tj. 12% rozpočtu po změnách). Prostředky byly uvolňovány v souladu s jejich rozpočtovým určením. K vybraným výdajům se uvádí:

* výdaje na majetkovou újmu peněžních ústavů byly čerpány ve výši 71,1% rozpočtu po změnách. Vykázaná úspora ve výši 1 006 mil. Kč představuje zčásti odloženou platbu čtvrté zálohy na rok 1996 v souvislosti s opatřeními přijatými vládou v závěru roku k zabezpečení vyrovnaného státního rozpočtu usnesením vlády č. 632/1996 (839 mil. Kč). Na krytí výdajů spojených s poskytováním zvýhodněných úvěrů na individuální bytovou výstavbu a půjček mladým manželům u České spořitelny, a. s. bylo vynaloženo 1 169 mil. Kč a na pokrytí výdajů spojených s poskytováním zvýhodněných úvěrů na družstevní bytovou výstavbu u Investiční a Poštovní banky Praha, a. s. 1304 mil. Kč;

* dopady embarga - uskutečněné výdaje se týkaly úhrady ztrát z embarga vůči Iráku;

* nespecifikovaná částka "prostředky na řešení mimořádných situací" byla použita z převážné části na likvidaci škod způsobených povodněmi (133 mil. Kč), dále např. na pomoc městu Děčín - havárie zámku (5 mil. Kč), na havárii tělocvičny ZŠ Javorník (10,6 mil. Kč), na finanční pomoc OkÚ Kladno - očkování proti hepatitidě A (3 mil. Kč), na humanitární pomoc pro zvláště sociálně slabé a současně povodněmi extrémně postižené občany okresů Bruntál, České Budějovice, Opava a Praha -východ dle usnesení vlády č. 377/1996 (9,8 mil. Kč), na stavební příspěvek Nadaci Český fond umění (10,8 mil. Kč) na pokrytí nařízených stavebních úprav objektu Mánes v Praze, na havarijní údržbu v kapitole Ústavní soud (1,9 mil. Kč), na návratnou finanční výpomoc městu Kojetín na rekonstrukci požárem poškozené budovy (5 mil. Kč);

* na státní podporu penzijního připojištění bylo vyplaceno 1690 mil. Kč. Konečnou výši vyplacených příspěvků ovlivnil počet účastníků připojištění, kdy nebylo dosaženo předpokládaného nárůstu účastníků, mj. i proto, že se neuskutečnilo očekávané zvýšení státního příspěvku podle § 29, odst. 6 zákona č. 42/94 Sb. [o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením]. Počet účastníků za třetí čtvrtletí roku 1996 činí 1 544 tis. s průměrným měsíčním státním příspěvkem 103 Kč. Státní příspěvek byl podle stanovených podmínek převáděn 42 penzijním fondům;

* výdaje na státní příspěvky stavebního spoření byly oproti schválenému rozpočtu vyšší o 311 mil. Kč. Vyplacené příspěvky v roce 1996 za rok 1995 se týkaly 1 026 tis. klientů s průměrnou výší státní podpory na jednu smlouvu 2 250 Kč prostřednictvím 6 stavebních spořitelen;

* částka 50 mil. Kč určená rozpočtem po změnách na státní podporu hypotéčního úvěrování byla čerpána pouze v minimální výši (798 tis. Kč) v důsledku pomalejšího náběhu této formy podpory bytové výstavby. Čerpané prostředky odpovídají smlouvám uzavřeným s 57 klienty hypotéčních bank. Smlouvu o zprostředkování této podpory uzavřely s Ministerstvem financí a tehdejším Ministerstvem hospodářství 4 banky;

* na volby do Poslanecké sněmovny a Senátu bylo vynaloženo 1095 mil. Kč. Prostředky byly vynaloženy jednak prostřednictvím kapitoly Ministerstva vnitra (531 mil. Kč) na výdaje spojené se zajištěním voleb, na činnost Ústřední volební komise a na platy policistů podle usnesení vlády č. 513/96, jednak převedeny okresním úřadům (564 mil. Kč) na činnost volebních komisí vč. odměn jejich členům. Na výdaje se zpracováním výsledků voleb Českým statistickým úřadem bylo uvolněno téměř 117 mil. Kč, přičemž prostředky byly použity na neinvestiční výdaje (45 mil. Kč) a na investice (72 mil. Kč). V této souvislosti byly v souladu se zákonem č. 247/1995 Sb. uvolněny i příspěvky politickým stranám na úhradu volebních nákladů v celkové výši 501 mil. Kč. Překročení těchto příspěvků (11,3 mil. Kč) bylo rozpočtově kryto očekávaným nečerpáním příspěvků na činnost politických stran v důsledku zvolení menšího počtu politických stran a politických hnutí než ve volbách v roce 1992;

* příspěvky na činnost politických stran vyplácené podle zák. č. 424/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, činily 136,8 mil. Kč (z toho 4,1 mil. Kč bylo uvolněno z vládní rozpočtové rezervy);

* součástí úpravy rozpočtu podle výše citovaného usnesení byla i návratná finanční výpomoc Fondu pojištění vkladů ve výši 500 mil. Kč (odsouhlasená usnesením vlády č. 412/1996). Prostředky byly v závěru roku Fondem vráceny do státního rozpočtu, a proto na uvedené položce vznikla úspora;

* prostředky určené na dotace na péči o krajinu byly uvolněny v plné výši Ministerstvu životního prostředí po vypracování příslušných zásad pro jejich poskytování;

* dotace na pozemkové úpravy byly rovněž vyčerpány v plné výši, přičemž tyto výdaje byly posíleny z vládní rozpočtové rezervy podle usnesení č. 590/1996 o dalších 120 mil. Kč;

* prostředky na protidrogovou politiku státu byly uvolněny v částce 96 mil. Kč okresním úřadům podle usnesení vlády č. 281 a 648/1996 se současným stanovením podmínek použití uvedených rozpočtových prostředků;

* prostředky na program sociální prevence a prevence kriminality byly uvolněny do kapitol Ministerstva vnitra (8 mil. Kč), Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (43 mil. Kč), Ministerstva zdravotnictví (3,5 mil. Kč), Ministerstva spravedlnosti (10 mil. Kč), Ministerstva obrany (12 mil. Kč), okresním úřadům (9 mil. Kč) a vybraným městům (14,4 mil. Kč) podle usnesení vlády č. 137 a 491/1996;

* na dotace občanským sdružením (položky č. 25 až 31 tabulky č. 2) bylo vynaloženo 355,5 mil. Kč (99,9% rozpočtované částky);

* v rámci závazků ČR k MMF a organizacím Světové banky byly uhrazeny v souladu s rozpočtovým určením příspěvky 100 mil. Kč;

* příspěvky zoologickým zahradám byly poskytnuty prostřednictvím zřizovatelů (OkÚ, magistrátní úřady, obce) v odborné gesci Ministerstva životního prostředí na zajištění konkrétních projektů (40 mil. Kč);

* příspěvky botanickým zahradám byly rovněž v gesci Ministerstva životního prostředí poskytnuty zejména na opravy a rekonstrukce skleníků, cest, nádrží, nákup nezbytného materiálu a zařízení pro zajištění běžného provozu zahrad. Příspěvek v celkové výši 19,7 mil. Kč obdrželo 12 botanických zahrad.

Rozpočtované investiční výdaje kapitoly VPS vč. rezerv (viz tabulka č. 2, list č. 2) v objemu 11 098 mil. Kč byly v průběhu roku sníženy na základě usnesení vlády č. 441/1996 v souvislosti s úpravou státního rozpočtu o 640 mil. Kč a dále byly provedeny nezbytné přesuny prostředků, které byly uvedeny výše. Prostřednictvím kapitoly VPS (položka pokladní operace VPS - investiční) byly financovány investiční akce rozpočtované dle věcné a odborné působnosti v resortech Ministerstva zemědělství (rekonstrukce vodovodů, kanalizací, úpraven vod a čistíren odpadních vod), Ministerstva průmyslu a obchodu (návratná finanční výpomoc Ostravsko karvinským koksovnám na ekologická opatření), Ministerstva životního prostředí (prostředky na povodňové škody), Ministerstva zdravotnictví (prostředky v rámci programu Zdravotně politická linie na přístrojovou techniku okresním nemocnicím) a Ministerstva kultury (pořízení zabezpečovacích systémů, program záchrany architektonického dědictví), Ministerstva dopravy (výstavba silničního okruhu kolem Prahy), jejichž investory byly organizace jimi neřízené (obce, Spolky či sdružení obcí, akciové společnosti) v rozsahu 3,9 mld. Kč. Uvedené prostředky byly transferovány buď přímo na účty okresních úřadů nebo čerpány prostřednictvím otevřených limitů konkrétními investory u České spořitelny, a. s.

Prostředky určené na investiční výdaje, poskytnuté investorům formou investiční dotace nebo návratné finanční výpomoci, byly směrovány zejména na financování investic organizací v působnosti okresních úřadů a obcí. V rámci prostředků pro místní rozpočty bylo mj. použito:

- na individuálně dotované stavby 2 842 mil. Kč (z toho na výstavbu a technickou obnovu nemocnic 1 098 mil. Kč, na výstavbu a technickou obnovu základních škol 634 mil. Kč, na výstavbu a technickou obnovu komunálního hospodářství 110 mil. Kč, na výstavbu pražského metra 1 000 mil. Kč),

- na investice hasičských záchranných sborů 358 mil. Kč,

- na obecní byty, podporu nájemního bydlení a výstavbu infrastruktury pro bytovou výstavbu 2 455 mil. Kč,

- na protiradonová opatření 94,5 mil. Kč,

- na komunální ekologické investice v nejvíce postižených regionech ČR 584 mil. Kč,

z toho:- v severočeském regionu 23 1 mil. Kč
 - v okrese Sokolov 22 mil. Kč
 - v severomoravském regionu 233 mil. Kč
 - v hl. m. Praze 98 mil. Kč,


- na program zkvalitnění technického stavu škol a školských zařízení 1 120 mil. Kč,

- na rekonstrukci a havarijní stavy nemocnic 275 mil. Kč,

- na obnovu a rozvoj městské hromadné dopravy (559 mil. Kč),

- na rekonstrukce a havárie divadel a dalších objektů 306 mil. Kč,

- na výstavbu vodovodů, úpraven vod, ČOV, přístrojovou techniku pro nemocnice, místní komunikace a další účely z prostředků původně rozpočtovaných v ostatních kapitolách 2 mld. Kč.

Dále byly z kapitoly VPS financovány stanovené specifické programy, u kterých jsou z věcného hlediska gestory ústřední orgány státní správy, v souhrnné výši 447 mil. Kč. Z této částky bylo vynaloženo na

- program revitalizací vodních toků a vodních nádrží (MŽP) 242 mil. Kč (z toho místní rozpočty 84 mil. Kč),

- program technických opatření v pásmech ochrany vod (MZe) 24 mil. Kč (z toho místní rozpočty 2 mil. Kč),

- prostředky na sportovní reprezentaci 52 mil. Kč (MŠMT 16 mil. Kč a MO 36 mil. Kč),

- prostředky pro občanská sdružení v tělovýchově (MŠMT) 59 mil. Kč,

- rekonstrukce Arcibiskupského paláce (MK) 70 mil. Kč.

Částka 189 mil. Kč byla vynaložena na investiční dotace podnikatelským subjektům zaměstnávajícím více než 60% zdravotně postižených občanů.

Prostředky určené na "Program zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení" byly uvolňovány za podmínek stanovených vyhláškou MŠMT č. 49/1995 Sb., přičemž kromě výše uvedené částky pro územní rozpočty bylo 379 mil. Kč směrováno do kapitoly MŠMT.

Prostředky na státní informační systém byly uvolněny na program výstavby komunikačních systémů a sítí Ministerstva vnitra (410,4 mil. Kč) a metropolitní informační systém města Třebíče (9,6 mil. Kč).

Územním rozpočtům byly v roce 1996 poskytnuty rozpočtové prostředky v celkové výši 59 439 mil. Kč. Kromě dotace do rozpočtů okresních úřadů a obcí ve výši 16 848 mil. Kč bylo z výdajových položek kapitoly VPS poskytnuto do rozpočtů okresních úřadů a obcí dalších 42 591 mil. Kč. V rámci investičních výdajů kapitoly VPS byla čerpána částka 10 683 mil. Kč. Další prostředky byly poskytnuty na financování bytové výstavby, na pozemkové úpravy, na program obnovy vesnice, k podpoře vybraných lesnických činností, na činnost kontaktních míst výplaty státních dávek sociální podpory, na výplatu dávek státního sociální podpory, pro zoologické zahrady, na řešení mimořádných situací (např. řešení následků povodní, havárie zdravotnických a školských objektů, ústavů sociální péče apod.), na dopravní obslužnost, na financování voleb, regeneraci městských památkových rezervací a zón, na náhrady objektů ústavů sociální péče za restituované objekty, na individuální investiční dotace, na snížení znečištění životního prostředí v nejvíce postižených regionech, na program zkvalitnění technického stavu a vybavení škol a školských zařízení, na výstavbu vodovodů, čistíren odpadních vod, na věcné, mzdové a investiční výdaje požární ochrany, na protiradonová opatření, obnovu a rozvoj městské hromadné dopravy, rekonstrukce a opravy divadel a dalších objektů apod. Podrobná skladba těchto výdajů je uvedena ve sloupci 7 tabulky č. 2.

Hospodaření kapitoly VPS bylo zabezpečováno v souladu s jejím ekonomickým posláním. Při nepřekročení rozpočtu po změnách výdajové části došlo k určitým strukturálním odchylkám, kdy na vrub nečerpání některých výdajových položek byly posíleny v souladu se zákonným zmocněním vlády, resp. místopředsedy vlády a ministra financí ekonomicky naléhavé a účelné výdaje, aniž tím byla narušena vyrovnanost státního rozpočtu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP