(1) Studijní obory, v nichž vysoké školy uskutečňují podle dosavadních předpisů obsahově ucelenou část vysokoškolského studia, vysokoškolské studium a postgraduální studium a jsou uvedeny v jejich statutech, se stávají studijními programy podle tohoto zákona a jsou akreditovány na dobu čtyř let s tím, že:
ucelená část vysokoškolského studia podle § 21 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 216/1993 Sb., je považována za bakalářský studijní program podle tohoto zákona,
vysokoškolské studium podle § 18 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 216/1993 Sb., je považováno za magisterský studijní program podle tohoto zákona,
postgraduální studium podle § 22 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 216/1993 Sb., je považováno za doktorský studijní program podle tohoto zákona.
(2) Dosavadní oprávnění
vysokých škol a fakult konat ve stanovených
oborech habilitační řízení
a řízení ke jmenování profesorem
zanikají po šesti měsících ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Pokud však rektor v této lhůtě podá
ministerstvu žádost podle § 123 odst. 2, zůstává
do rozhodnutí ministerstva v platnosti stávající
oprávnění konat habilitační
řízení a řízení ke jmenování
profesorem ve stanovených oborech.
1) Akademicko vědecký titul
"doktor" a titul "bakalář" přiznané
podle zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých
školách, ve znění zákona č.
216/1993 Sb., se považují za akademické tituly
"doktor" a "bakalář" podle tohoto
zákona.
(2) Akademický titul "inženýr",
který získali podle § 21 zákona č.
172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění
zákona č. 216/1993 Sb., absolventi technických
vysokých škol v oboru architektura, se nahrazuje akademickým
titulem "inženýr architekt" (ve zkratce
"Ing. arch." uváděné před
jménem). Osvědčení o nahrazení
tohoto akademického titulu jim na žádost vydá
příslušná vysoká škola.
(3) Titul "bakalář",
který získali podle § 21 zákona č.
172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění
zákona č. 216/1993 Sb., absolventi obsahově
ucelené části vysokoškolského
studia uměleckých vysokých škol, se
nahrazuje akademickým titulem "bakalář
umění" (ve zkratce "BA." uváděné
před jménem). Osvědčení o nahrazení
tohoto akademického titulu jim na žádost vydá
příslušná vysoká škola.
(4) Akademický titul "magistr",
který získali podle § 21 zákona č.
172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění
zákona č. 216/1993 Sb., absolventi uměleckých
vysokých škol, se nahrazuje akademickým titulem
"magistr umění" (ve zkratce "MA."
uváděné před jménem). Osvědčení
o nahrazení tohoto akademického titulu jim na žádost
vydá příslušná vysoká
škola.
(5) Absolventi vysokých škol,
kteří získali podle § 21 odst. 2 a §
43 odst. 2 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých
školách, ve znění zákona č.
216/1993 Sb., akademický titul "magistr", mohou
vykonat v téže oblasti studia státní
rigorózní zkoušku a získat akademický
titul podle § 74 odst. 5.
(6) Absolventi postgraduálního
studia, kteří získali podle § 22 zákona
o vysokých školách akademicko vědecký
titul "doktor", mohou požádat o nahrazení
zkratky "Dr." zkratkou "Ph.D.". Osvědčení
o nahrazení zkratky akademicko vědeckého
titulu jim vydá příslušná vysoká
škola.
(7) Akademický titul "doktor"
(ve zkratce "Ph.D." uváděné za
jménem) se přiznává absolventům
lékařského a veterinárního
studia, kteří ukončili studium podle §
22 zákona o vysokých školách. Osvědčení
o přiznání tohoto akademického titulu
jim na žádost vydá příslušná
vysoká škola.
(1) Vědecká výchova,
vedoucí k udělení vědecké hodnosti
"kandidát věd" (ve zkratce "CSc."),
již nebude po dni nabytí účinnosti tohoto
zákona zahajována. Účastníci
vědecké výchovy, kteří ji zahájili
podle dosavadních předpisů, mohou vědeckou
výchovu ukončit podle těchto předpisů
s tím, že obhajoby kandidátských disertačních
prací se ukončí nejpozději do dvou
let od nabytí účinnosti tohoto zákona.
(2) Řízení vedoucí
k udělení vědecké hodnosti "doktor
věd" (ve zkratce "DrSc.") již nebude
po dni nabytí účinnosti tohoto zákona
zahajováno. Obhajoby již předložených
doktorských disertačních prací se
ukončí nejpozději do jednoho roku ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona.
(3) Účastníci vědecké
výchovy mohou být na vlastní žádost
přijati ke studiu v doktorském studijním
programu. Při přijetí a studiu se přihlíží
k dosavadnímu průběhu vědecké
výchovy a vykonaným kandidátským zkouškám.
(1) Veřejnými vysokými
školami ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona jsou vysoké školy uvedené v příloze,
která je součástí tohoto zákona.
(2) Vysoké školy uvedené
v odstavci 1 předloží k registraci statutární
předpisy upravené podle tohoto zákona do
šesti měsíců ode dne nabytí jeho
účinnosti.
(3) Platnost jmenování nebo
volby akademických funkcionářů a jejich
funkční období zůstávají
tímto zákonem nedotčeny.
(4) Studenti studující na vysokých
školách uvedených v příloze ke
dni nabytí účinnosti tohoto zákona
jsou studenty podle tohoto zákona. Vysoké školy
jsou povinny zápis těchto studentů do Matriky
studentů provést do dvou měsíců
ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Akademické tituly, stavovská
označení a ostatní tituly absolventů
vysokých škol přiznané podle dřívějších
předpisů s výjimkami uvedenými v §
133 zůstávají nedotčeny. Vědecké
hodnosti "kandidát věd" (ve zkratce "CSc.")
a "doktor věd" (ve zkratce "DrSc.")
udělené podle dřívějších
předpisů zůstávají nedotčeny.
(1) Nově zřízená
veřejná vysoká škola je povinna ustavit
své orgány a funkcionáře do dvou let
ode dne zřízení. Do doby ustavení
jednotlivých orgánů uvedených v §
16 vykonává v nezbytném rozsahu jejich působnost
osoba pověřená ministrem.
(2) Nově zřízená
fakulta je povinna ustavit své orgány a funkcionáře
do jednoho roku ode dne zřízení. Do doby
ustavení jednotlivých orgánů uvedených
v § 37 vykonává v nezbytném rozsahu
jejich působnost osoba pověřená rektorem.
(3) Vysoké školy uvedené
v příloze, které do pěti let ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona nesplní
podmínky stanovené pro vysokou školu, se zrušují.
Platnost jmenování členů
Akreditační komise a jejich funkční
období zůstávají tímto zákonem
nedotčeny.
Na rozhodování podle tohoto zákona se vztahují
obecné předpisy o správním řízení
[8) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).],
pokud tento zákon nestanoví jinak.
Ministerstvo stanoví vyhláškou:
podrobnosti o vedení Matriky studentů podle § 128 a podrobnosti o oznamování habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem podle § 114 odst. 2,
bližší podmínky a
způsob poskytování stipendií hrazených
ze státního rozpočtu podle § 131.
Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
v rozpočtových a v některých dalších
organizacích a orgánech, ve znění
pozdějších předpisů, se doplňuje
a mění takto:
1 V § 1 odst. 1 se za písm. e) připojuje písm.
f), které zní: "f) veřejnou vysokou
školou." ; v písm. e) se tečka nahrazuje
čárkou.
2. V § 23 písm. h) se za slovo "učitelů,"
vkládají slova "vyjma učitelů
veřejných vysokých škol,".
(1) Zrušují se:
§ 2 odst. 1 bod 4 zákona ČNR
č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky, ve znění zákona ČNR č.
575/1990 Sb. a zákona č. 47/1994 Sb.,
§ 33 až 41, 43 a 45 zákona
č. 39/1977 Sb., o výchově nových vědeckých
pracovníků a o dalším zvyšování
kvalifikace vědeckých pracovníků,
zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých
školách,
zákon č. 216/1993 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon č.
172/1990 Sb., o vysokých školách,
nařízení vlády
České republiky č. 350/1990 Sb., o akreditační
komisi,
vyhláška ministerstva školství a kultury č. 96/1961 Sb., kterou se vydává statut institutů národohospodářského plánování na vysokých školách ekonomických v Praze a Bratislavě,
vyhláška ministerstva školství a kultury č. 31/1963 Sb., kterou se doplňuje statut institutů národohospodářského plánování na vysokých školách ekonomických v Praze a Bratislavě,
vyhláška Československé akademie věd č. 55/1977 Sb., o dalším zvyšování kvalifikace a o hodnocení tvůrčí způsobilosti vědeckých pracovníků,
vyhláška České komise pro vědecké hodnosti č. 144/1979 Sb., o obhajobách kandidátských a doktorských disertačních prací československých státních občanů v členských státech Rady vzájemné hospodářské pomoci,
vyhláška ministerstva školství České socialistické republiky č. 114/1980 Sb., o poskytování stipendií a příspěvků studentům, kteří po absolvování internátních středních škol pro pracující studují na vysokých školách,
vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České socialistické republiky č. 60/1985 Sb., o doplňujícím studiu studentů vysokých škol a absolventů vysokých a středních škol pro získání pedagogické způsobilosti,
§ 9 vyhlášky ministerstva školství České socialistické republiky č. 61/1985 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
směrnice ministerstva školství České socialistické republiky o hospodářském zabezpečení studentů vysokých škol v období praxe ze dne 30. 5. 1969, čj. 19 261/69-III/5, registrovaná v částce 30/1969 Sb.,
směrnice ministerstva školství České socialistické republiky, kterou se mění směrnice o hospodářském zabezpečení studentů vysokých škol v období praxe ze dne 10. 3. 1970, čj. 12 300/70-III/5, registrovaná v částce 10/1970 Sb.,
směrnice ministerstva školství České socialistické republiky o ubytování studentů vysokých škol ze dne 20. 6. 1982, čj. 20 797/82-34, registrovaná v částce 17/1982 Sb.,
směrnice ministerstva školství České socialistické republiky o zřizování, zrušování a provozu menz a bufetů vysokých škol ze dne 20. 7. 1982, čj. 20 798/82-34, registrovaná v částce 17/1982 Sb.,
směrnice ministerstva školství
České socialistické republiky, kterými
se mění směrnice o zřizování,
zrušování a provozu menz a bufetů vysokých
škol ze dne 16. 7. 1985, čj. 15 330/85-34, registrovaná
v částce 19/1985 Sb.
(2) Dnem 31. 12. 2000 se zrušují:
zákon č. 53/1964 Sb., o udělování vědeckých hodností a o Státní komisi pro vědecké hodnosti,
zákon č. 39/1977 Sb., o výchově nových vědeckých pracovníků a o dalším zvyšování kvalifikace vědeckých pracovníků,
vyhláška Československé akademie věd č. 53/1977 Sb., o výchově nových vědeckých pracovníků a o studijních pobytech,
vyhláška Československé akademie věd č. 54/1977 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti o pracovněprávních vztazích účastníků vědecké výchovy a studijních pobytů a o poskytování stipendií,
vyhláška České komise pro vědecké hodnosti č. 64/1977 Sb., o řízení při udělování vědeckých hodností,
vyhláška Československé akademie věd č. 40/1979 Sb., jíž se mění a doplňují některá ustanovení vyhlášky č. 54/1977 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti o pracovněprávních vztazích účastníků vědecké výchovy a studijních pobytů a o poskytování stipendií,
vyhláška Československé akademie věd č. 5/1986 Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška Československé akademie věd č. 53/1977 Sb., o výchově nových vědeckých pracovníků a o studijních pobytech,
vyhláška Československé akademie věd č. 125/1988 Sb., kterou se mění a doplňují některá ustanovení vyhlášky Československé akademie věd č. 54/1977 Sb., kterou se upravují některé podrobnosti o pracovněprávních vztazích účastníků vědecké výchovy a studijních pobytů a o poskytování stipendií, ve znění vyhlášky č. 40/1979 Sb.,
vyhláška České komise pro vědecké hodnosti č. 187/1990 Sb., kterou se mění vyhláška České komise pro vědecké hodnosti č. 64/1977 Sb., o řízení při udělování vědeckých hodností,
vyhláška Československé akademie věd
č. 393/1992 Sb., kterou se mění a doplňuje
vyhláška Československé akademie věd
č. 54/1977 Sb., kterou se upravují některé
podrobnosti o pracovněprávních vztazích
účastníků vědecké výchovy
a studijních pobytů a o poskytování
stipendií, ve znění pozdějších
předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
1. ledna 1998.
Vysoké školy v České
republice:
Univerzita Karlova v Praze
Univerzita Palackého v Olomouci
České vysoké učení technické v Praze
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
Akademie výtvarných umění v Praze
Vysoké učení technické v Brně
Veterinární a farmaceutická univerzita Brno
Masarykova univerzita v Brně
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně
Akademie múzických umění v Praze
Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze
Janáčkova akademie múzických umění v Brně
Univerzita Pardubice
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
Česká zemědělská univerzita v Praze
Technická univerzita v Liberci
Vysoká škola ekonomická v Praze
Vysoká škola pedagogická v Hradci Králové
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Ostravská univerzita v Ostravě
Slezská univerzita v Opavě
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Západočeská univerzita
v Plzni
Předmět úpravy | 2 |
Vysoká škola | 2 |
Akademická obec, akademické orgány a funkcionáři vysoké školy | 3 |
Přístup k vysokoškolskému vzdělání | 3 |
Akademické svobody a akademická práva | 4 |
Omezení činnosti politických stran a politických hnutí | 4 |
Zřízení a zrušení veřejné vysoké školy | 5 |
Členění veřejné vysoké školy | 5 |
Samosprávná působnost veřejné vysoké školy | 6 |
Akademický senát veřejné vysoké školy | 6 |
Rektor | 8 |
Vědecká nebo umělecká rada veřejné vysoké školy | 9 |
Disciplinární komise veřejné vysoké školy | 10 |
Kvestor | 10 |
Statutární předpisy veřejné vysoké školy | 10 |
Majetek veřejné vysoké školy | 11 |
Finanční hospodaření veřejné vysoké školy | 11 |
Financování veřejné vysoké školy | 11 |
Stipendijní fond veřejné vysoké školy | 12 |
Mzdy zaměstnanců veřejné vysoké školy | 12 |
Akademická obec fakulty | |
Orgány a funkcionáři fakulty | 14 |
Samospráva fakulty | 14 |
Akademický senát fakulty | 15 |
Děkan | 15 |
Vědecká nebo umělecká rada fakulty | 15 |
Disciplinární komise fakulty | 16 |
Tajemník | 16 |
Správní rada universitní nemocnice | |
Ředitel universitní nemocnice | 19 |
Kliniky a ústavy | 19 |
Klinická rada | 19 |
Statut universitní nemocnice | 20 |
Vysokoškolský zemědělský nebo lesní statek | 22 |
Státní souhlas | 26 |
Státní dozor | 27 |
Vytváření a obsah studijního programu | 28 |
Typy studijních programů | 28 |
Bakalářský studijní program | 28 |
Magisterský studijní program | 28 |
Doktorský studijní program | 29 |
Programy celoživotního vzdělávání | 30 |
Přijímání ke studiu | 31 |
Přijímací řízení | 31 |
Zápis do studia | 32 |
Rozvrh studia a školní rok | 32 |
Zkoušky | 32 |
Přerušení studia | 33 |
Ukončení studia | 33 |
Poplatky spojené se studiem | 34 |
Doklady o studiu | 36 |
Práva studenta | 37 |
Povinnosti studenta | 38 |
Disciplinární přestupek | 38 |
Zvláštní ustanovení o vyloučení ze studia | 39 |
Rozhodování o právech a povinnostech studentů | 39 |
Akademičtí pracovníci | 41 |
Výběrové řízení | 41 |
Pracovněprávní vztahy | 41 |
Akademické hodnosti a způsob jmenování | 42 |
Jmenování docentem | 42 |
Habilitační řízení | 42 |
Jmenování profesorem | 44 |
Řízení ke jmenování profesorem | 44 |
Zveřejňování údajů o habilitačním řízení a řízení ke jmenování | |
profesorem | 45 |
Vědecká dovolená | 45 |
Akreditace studijního programu | 46 |
Akreditace habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem | 48 |
Akreditační komise | 49 |
Působnost ministerstva | 51 |
Matrika studentů | 51 |
Osvědčování a nostrifikace vysokoškolského vzdělání dosaženého | |
v cizině | 52 |
Stipendia hrazená ze státního rozpočtu | 53 |
Vztah ke správnímu řádu | 56 |
Zmocňovací ustanovení | 56 |
Zrušovací ustanovení | 57 |
Účinnost | 58 |
Vysoké školy (university) prošly u nás
během staletí složitým vývojem.
Po vyhlášení nové Československé
republiky v roce 1918 byly zřizovány nové
university i vysoké školy, které byly na jednu
stranu veřejnými korporacemi, na stranu druhou však
stále zůstávaly a byly také státem
chápány jako státní ústavy.
Pražské university byly v roce 1920 dokonce zákonem
výslovně uznány za subjekty majetkových
práv.
Od roku 1945 byly zakládány četné
další vysoké školy, po roce 1948 se však
postavení všech vysokých škol podstatně
změnilo. Zákon o vysokých školách
č. 58/1950 Sb. svěřil - podle pravidel uplatňovaných
tehdejším režimem - působnost týkající
se majetkových práv a samosprávy
"do rukou vlády a ministra školství".
Zestátněním vysokých škol došlo
i k zestátnění vědy. Vysoké
školy měly napříště sloužit
státu a samozřejmě i jediné monopolně
vládnoucí politické straně. Pozdější
zákony o vysokých školách (č.
19/1966 Sb. a č. 39/1980) přinesly sice některé
zčásti positivní změny, na principu
se však mnoho nezměnilo. Podle tehdejší
ústavy byla vedoucí silou ve společnosti
i ve státě jediná komunistické strana
a státním názorem stále zůstával
marxismus - leninismus.
Krátce po listopadu 1989 se započalo s pracemi
nad novým zákonem o vysokých školách,
který byl předložen jako poslanecký
návrh a schválen Federálním shromážděním
ČSFR 4. května 1990 (vyhlášen pod č.
172/1990 Sb.). Zákon byl pojat jako rámcová
právní úprava (45 paragrafů), která
má umožnit urychlenou přeměnu vysokých
škol v demokraticky organizované samosprávné
instituce, na nichž je zaručena svoboda vědeckého
bádání a zveřejňování
jeho výsledků, právo vyučovat a učit
se, jakož i další akademická práva
a svobody. Současně měl být poskytnut
čas pro vypracování nové, dostatečně
široké a fundované zákonné úpravy,
která by odpovídala zvyklostem evropských
demokratických států.
Dosud však byla přijata jenom dílčí
novela (zákon č. 216/1993 Sb.), která se
týkala pouze otázek personálních,
zasáhla výrazně do samosprávy vysokých
škol a setkala se na nich s výrazným nesouhlasem
(pozoruhodná je okolnost, že návrh na zrušení
některých ustanovení zákona pro jejich
rozpor s Ústavou a mezinárodními smlouvami
o lidských právech a základních svobodách
sice Ústavní soud formálně zamítl,
ve skutečnosti se však ani pro vyhovění
návrhu ani pro jeho zamítnutí nenašla
dostatečná většina soudců - nález
č. 24/1994 Sb. nálezů a usnesení Ústavního
soudu).
Stále tedy platí zákon z r. 1990, který
je sice svými východisky demokratický, mnohé
závažné otázky však výslovně
neřeší a řešení přenechává
praxi, která je rozkolísaná a v mnohém
závisí na aktuální politické
konstelaci. Zejména samotné právní
postavení vysokých škol není dostatečně
jasné, protože jsou sice (stejně jako jejich
fakulty) přímo ze zákona právnickými
osobami, mají však být financovány ze
státních zdrojů a jsou proto pojímány
jako státní (příspěvkové)
organizace, které nemají vlastní majetek
a s majetkem státu pouze hospodaří.
V roce 1932 význačný český
konstitucionalista prof. Vavřínek v polemice proti
pojetí universit jako pouhých státních
ústavů napsal: "Jest dobrodiní pro stát,
kde uvnitř jeho skladby jsou nezávislé
korporace, které mají schopnost samosprávy,
jejich trvalost omezuje všemocnost státu, v jejich
užším kruhu možno svobodně se rozvíjeti,
dosíci cti a pravé důstojnosti ve sboru,
proniknutém týmž přesvědčením
společného ducha a povinnosti stavu, bez potřeby
zavděčovat se mocným nebo lichotiti davu
veřejného mínění". Tato
myšlenka je ve své podstatě platná dosud
a také jí se inspiroval tento návrh.
Ústava České republiky sice o vysokých
školách a jejich právu na samosprávu
nic nestanoví (upravuje jen územní samosprávu
a zaručuje samosprávu územních samosprávných
celků), její demokratická východiska
však dovolují závěr, že stejně
jako územní společenství občanů
(obce ve smyslu územním) mají právo
na samosprávu i ona "vysokoškolská"
společenstva "učících a učících
se" (universitas doctorum, magistrorum et scholarium) - ve
svém původním významu, tedy akademické
obce, s jejichž existencí i dosavadní zákon
vysoké školy nerozlučně spojuje, a na
nichž samosprávu vysokých škol zakládá.
Listina základních práv a svobod zaručuje
každému právo na vzdělání,
včetně vzdělání vysokoškolského
- státním občanům České
republiky navíc zaručuje podle jejich schopností
a možností společnosti vysokoškolského
vzdělání bezplatné (čl. 33
odst. 1,2). Zákon má stanovit, za jakých
podmínek mají státní občané
České republiky při studiu právo na
pomoc státu (čl. 33 odst. 4).
Zřizovat soukromé (tj. jiné než
státní, veřejné) vysoké školy
a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených
zákonem, na takových školách se může
vzdělání poskytovat za úplatu (čl.
33 odst. 3 Listiny).
Svoboda vědeckého bádání
a umělecké tvorby je zaručena (čl.
15 odst. 2 Listiny). Zaručeny jsou svoboda projevu a právo
na informace, každý má právo vyjadřovat
své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem
nebo jiným způsobem, jakož i svobodně
vyhledávat, přijímat a rozšiřovat
ideje a informace. Omezení těchto práv je
přípustné jen na základě zákona
a z důvodů Listinou stanovených (čl.
17 Listiny).
Z těchto ústavních principů
předkládaný návrh zákona vychází
když koncipuje tuto organizační soustavu českého
vysokého školství:
1. Veřejné vysoké školy
nemají být propříště státními
organizacemi, nýbrž právně samostatnými
veřejnoprávními korporacemi způsobilými
mít vlastní majetek a vystupovat v právních
vztazích vlastním jménem. Protože stát
má ústavní povinnost zajišťovat
realizaci práva na vysokoškolské vzdělání,
ukládá mu návrh na jedné straně
závažné právní povinnosti (zejm.
poskytovat veřejné vysoké škole každoroční
stálou dotaci § 30), na straně druhé
mu poskytuje vůči veřejné vysoké
škole i rozsáhlá veřejnoprávní
oprávnění mířící
k tomu, aby veřejná vysoká škola poskytovala
vysokoškolské vzdělání řádně
nejen po stránce kvantitativní, ale zvláště
také po stránce kvalitativní (§ 116
- § 126 - akreditace studijních programů, habilitačního
řízení a řízení ke jmenování
profesorem), aby statutární předpisy veřejné
vysoké školy nevybočovaly z mezí zákona
(§ 62), aby nevhodnými majetkoprávními
úkony veřejné vysoké školy nebylo
ohrožováno plnění jejích úkolů
(§ 63) atd.
Současně mají veřejné
vysoké školy vykonávat i některé
působnosti v oboru státní správy (
§ 127 písm. n. - obdoba tzv. přenesené
působnosti obcí).
Návrh předpokládá, že dnem
kdy zákon nabude účinnosti, přejde
na veřejné vysoké školy vlastnictví
majetku státu, k němuž jim zatím přísluší
pouhé právo hospodaření (§ 28
odst. 2). Obdobně by tomu mělo být také
u universitních nemocnic, jejichž zřízení
je navrhováno (§ 59 odst. 3).
Veřejnými vysokými školami ve
smyslu navrhovaného zákona by se přímo
ze zákona měly stát dosavadní vysoké
školy uvedené v příloze k zákonu
(§ 136 odst. 1).
2. Existenci soukromých vysokých škol
návrh připouští (§ 66), nepočítá
však s tím, že by se měly stát
páteří českého vysokého
školství. Oprávnění působit
jako soukromá vysoká škola může
mít jen právnická osoba se sídlem
v České republice, které Ministerstvo školství
udělilo státní souhlas.
3. Vojenské a policejní vysoké školy
mají zcela specifickou funkci a proto i postavení
odlišné od vysokých škol "civilních".
Jejich hlavním úkolem by mělo být
vychovávat a vzdělávat vojáky a policisty
z povolání, což respektuje i dosavadní
zákonná úprava mj. tím, že působnosti,
které jinak náleží ministru (ministerstvu)
školství, svěřuje ministru (ministerstvu)
obrany resp. vnitra. Těmito vysokými školami
jsou dosud Vysoká vojenská škola pozemního
vojska ve Vyškově, Vojenská akademie v Brně,
Vojenská lékařská akademie J. E. Purkyně
v Hradci Králové a Policejní akademie v Praze,
která uskutečňuje ucelenou část
vysokoškolského studia, po jehož ukončení
vydává vysvědčení, popř.
přiznává titul "bakalář".
Tyto vojenské a policejní akademie se z naznačených
důvodů nemohou přetvořit v právně
samostatné veřejnoprávní korporace
a mělo by být proto zachováno jejich dosavadní
postavení jakožto státních organizací
(ústavů).
Návrh vidí řešení v tom,
že dosavadní zákon o vysokých školách
zůstane pro tyto akademie v platnosti do doby, kdy o nich
bude přijat zvláštní zákon (§
132). Jejich zařazení do rámce navrhovaného
zákona by nebylo funkční a celkovou koncepci
zákona by deformovalo.
Návrh není v rozporu s ústavním
pořádkem České republiky ani s mezinárodními
smlouvami podle čl. 10 Ústavy. Sám o sobě
neklade nové nároky na plnění ze státního
rozpočtu (předpokládá se, že
celkovou výši stálých dotací
pro veřejné vysoké školy rozepisovaných
Ministerstvem školství by každodenně stanovil
státní rozpočet, s nárokem soukromých
vysokých škol na dotace ze státního
rozpočtu se nepočítá).