Zvláštní část

K části první - návrhu

V části první jsou obsaženy principy společné pro veřejné i soukromé vysoké školy.

Zdůrazňuje se především nerozlučná souvislost vzdělávací činnosti vysokých škol s jejich činností vědeckou a výzkumnou (§ 2 odst. 1).

Vysokým školám se vyhrazuje oprávnění poskytovat nejvyšší stupeň vzdělání, přiznávat akademické tituly (srov. § 73 až 75) a konat habilitační řízení, resp. ve stanoveném rozsahu konat řízení ke jmenování profesorů (srov. § 109 až 114), v souvislosti s tím se jiným osobám zakazuje užívat označení "vysoká škola" a další označení, která jsou vyhrazena jen vysokým školám podle návrhu zákona.

Každá vysoká škola musí mít nejméně jeden v rámci akreditace schválený magisterský studijní program (§ 3), nestačí tedy pouhý studijní program bakalářský, ani pouhý program doktorský.

Výslovně se stanoví, že vysoká škola se může dohodnout s jinými právnickými osobami o jejich účasti na vzdělávací, vědecké a výzkumné činnosti vysoké školy (§ 6). Tyto právnické osoby se ovšem na uvedených činnostech vysoké školy mohou jen podílet, nemůže být proto na ně přenesena celková odpovědnost vysoké školy za uskutečňování určitých studijních programů apod.

V § 7 je definována akademická obec vysoké školy (k pojmu "akademický pracovník" viz § 105, k pojmu "student" § 95). Akademické orgány veřejné vysoké školy jsou podrobněji upraveny v § 17 - 24, o akademických funkcionářích se podrobněji pojednává v § 19 - 22. Navrhuje se, aby akademickou obec, akademické orgány a akademické funkcionáře měly i soukromé vysoké školy (srv. § 70), neboť jde o pojmové znaky každé vysoké školy.

Podle čl. 41 odst. 1 Listiny základních práv a svobod se lze práva na vysokoškolské vzdělání (čl. 33 odst. 1 Listiny) domáhat v mezích zákonů, která ust. čl. 33 odst. 1 provádějí. V návrhu zákona se proto stanoví (§ 8), že každý má právo studovat na vysoké škole, jestliže splňuje podmínky stanovené tímto zákonem a v jeho mezích vysokou školou nebo fakultou. Návrh zákona stanoví podrobnější podmínky v § 78 a v § 79 pak upravuje rozsah oprávnění vysoké školy tyto podmínky konkretizovat vzhledem k charakteru studijního programu a dalším okolnostem.

Veřejným i soukromým vysokým školám se ukládá povinnost (§ 9) zajistit studentům možnost dokončení stejných nebo obdobných studijních programů na jiné vysoké škole, byla-li vysoká škola zrušena. Obdobnou povinnost mají mít vysoké školy i v případě, že akreditace studijního programu byla pozastavena nebo odňata (§ 121). Taková povinnost je sice těžko přímo vynutitelná, v případě jejího porušení však může přicházet v úvahu např. právo na náhradu škody.

Akademické svobody a akademická práva se zaručují na veřejných vysokých školách (§ 10), a to jak těmto školám samotným, tak i akademickým obcím a jejich členům. Jde jen o jeden z pojmových znaků vysoké školy.

Na vysokých školách má být zakázáno organizovat činnost politických stran nebo politických hnutí (§ 11), protože vysoké školy mají být v tomto smyslu nepolitické. Návrh tímto ustanovením navazuje na ust. § 5 odst. 3 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož zakládat a organizovat činnost stran a hnutí na pracovištích nebo v případech stanovených zvláštními zákony je nepřípustně (zvláštní úprava je potřebná, protože pro studenty není vysoká škola "pracovištěm").

K části druhé - hlava první - návrhu

Tato část je věnována výhradně veřejným vysokým školám.

Veřejné vysoké školy se zřizují a zrušují jedině zákonem (§ 12), rozhodnutí je tedy vyhrazeno Parlamentu.

V § 14 se stanoví, jakým způsobem se může veřejná vysoká škola členit, přitom je postaráno i o potřebnou ingerenci státu (§ 14 odst. 2), což souvisí i s poskytováním stálé dotace ze státního rozpočtu.

Působnost vysoké školy uvedená v § 15 je označena jako "samosprávná působnost", aby bylo jasné, že do výkonu této působnosti může stát zasahovat jen na základě zákona, v jeho mezích a způsobem zákonem stanoveným (§ 15 odst. 3), tedy při splnění těch podmínek, které jsou obecně stanoveny pro uplatňování státní moci (čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod). Vychází se z toho, že veřejné vysoké školy jsou veřejnoprávní samosprávné korporace právně od státu odlišné, vztahy mezi nimi a státem jsou proto vztahy právními (nejde tu tedy o vztah nadřízenosti či podřízenosti).

Akademický senát veřejné vysoké školy (§ 17) je pojat jako zastupitelský orgán akademické obce. Navrhuje se, aby zákon studentům zaručil nejméně jednu třetinu míst v senátu (dosavadní zákon přenechává řešení této otázky statutu vysoké školy), studenti mají mít možnost reálně ovlivňovat správu vysoké školy, současně však za ni nést i spoluodpovědnost, čímž se jim umožní získat zkušenosti důležité pro jejich pozdější společenské uplatnění.

V § 18 jsou uvedeny věci akademickému senátu vyhrazené. Přitom se počítá i s veřejnými vysokými školami, které se nečlení na fakulty, jakož i s tím, že v některých případech studenty přijímá přímo vysoká škola, ačkoliv se na fakulty člení.

Rektor je čelním akademickým funkcionářem veřejné vysoké školy, jejím představitelem navenek. Rozhoduje a jedná ve všech věcech školy, které nejsou tímto zákonem nebo statutárním předpisem školy svěřeny do působnosti jiných orgánů (§ 19 a 20). Rektora jmenuje, popř. odvolává president republiky, vždy však jen na návrh akademického senátu (takové rozhodnutí presidenta vyžaduje podle čl. 63 odst. 3 Ústavy ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády). Prorektoři (§ 22) jsou zástupci rektora při výkonu jeho působnosti a vlastní působnost nemají.

Vědecká (na vysokých školách uměleckého zaměření umělecká) rada veřejné vysoké školy není zastupitelským, nýbrž odborným orgánem školy (§ 23 a 24). Její členy jmenuje a odvolává rektor po projednání záměru v akademickém senátu (srv. § 18 odst. 3 písm. b) návrhu).

Disciplinární řízení se studentem, který se dopustil disciplinárního přestupku (srv. § 98 - 101 návrhu), provádí disciplinární komise fakulty (§ 45 návrhu), pokud se veřejná vysoká škola na fakulty člení, jinak je provádí disciplinární komise veřejné vysoké školy (§ 25). V zájmu objektivity řízení se navrhuje, aby komise měla paritní složení (polovina studenti, polovina ostatní členové akademické obce). Komise o disciplinárním přestupku sama nerozhoduje, svůj návrh na rozhodnutí předkládá děkanovi, popř. rektorovi. Členy disciplinární komise jmenuje rektor, ke jmenování je však třeba souhlasu akademického senátu (§ 18 odst. 1 písm. e) návrhu).

Kvestor (§ 26) řídí hospodaření a vnitřní správu veřejné vysoké školy. Jmenuje a odvolává jej rektor po projednání svého záměru v akademickém senátu (§ 18 odst. 3 písm. d) návrhu).

Své vnitřní záležitosti upravuje veřejná vysoká škola v mezích zákona samostatně vlastními statutárními předpisy (§ 27), které jsou v návrhu vypočteny jen příkladmo (vypočtené statutární předpisy je škola povinna přijmout - § 65 návrhu). Statutární předpisy veřejné vysoké školy schvaluje její akademické senát (§ 18 odst. 1 písm. b) návrhu), k jejich platnosti je však ještě třeba registrace Ministerstvem školství, při níž se zkoumá pouze, zda neodporují zákonu nebo jinému právnímu předpisu (srv. § 62 návrhu).

Jak již bylo uvedeno v obecné části důvodové zprávy, veřejná vysoká škola je podle návrhu právnickou osobou způsobilou mít vlastní majetek (§ 28). Pravidla hospodaření s majetkem školy stanoví její statutární předpis, který může též určit případy, kdy pro nakládání s tímto majetkem není nutný předchozí souhlas akademického senátu (běžné hospodaření apod.). K platnosti závažných majetkoprávních úkonů veřejné vysoké školy se však vyžaduje ještě schválení Ministerstvem školství, které zamýšlený úkon posuzuje pouze z toho hlediska, zda by jím nebylo ohroženo plnění úkolů školy (§ 63 návrhu). Stejně jako v případě registrace statutárního předpisu jde i v tomto případě o rozhodnutí vydávané ve správním řízení (srv. § 140 návrhu), proti němuž je přípustná právní obrana podle obecných zásad. Důvody případného odepření schválení by tedy musely být v rozhodnutí konkrétně uvedeny.

Také financování a finanční hospodaření veřejné vysoké školy musí být upraveny vzhledem k tomu, že jde o veřejnoprávní korporaci (§ 29, 30), která plní veřejně prospěšné úkoly. Celkovou výši stálých dotací pro všechny veřejné vysoké školy stanoví každoročně Poslanecká sněmovna ve státním rozpočtu schvalovaném zákonem (čl. 42 Ústavy). Hlediska pro určení dotací jednotlivým veřejným vysokým školám stanoví ministr školství podle zásad uvedených v zákoně, v rámci takto stanovených obecných hledisek má každá veřejná vysoká škola nárok na stálou dotaci ze státního rozpočtu.

Podle § 94 odst. 3) návrhu má mít student právo na stipendium z prostředků vysoké školy, splní-li podmínky pro jeho přiznání stanovené ve stipendijním řádu (tj. statutárním předpisu). Navrhuje se proto, aby fakulta (srv. § 47 návrhu) a popř. i veřejná vysoká škola (§ 31) povinně vytvářely svůj stipendijní fond sloužící tomuto účelu.

Veřejné vysoké školy poskytují obecně prospěšné služby v oblasti vysokoškolského vzdělávání, navrhuje se proto, aby požívaly obdobné daňové, poplatkové a celní úlevy, jako obecně prospěšné společnosti ve smyslu zákona č. 248/1995 Sb. (§ 33). Při této formulaci není nezbytně zapotřebí, aby jednotlivé daňové a další zákony byly výslovně novelizovány.

Závažnou otázkou jsou mzdové poměry zaměstnanců veřejných vysokých škol. Podle dosavadní úpravy nejsou pracovníci vysokých škol (a to ani jejich učitelé) zaměstnanci státu, nýbrž zaměstnanci jednotlivých vysokých škol (soukromoprávní poměr podle zákoníku práce). Jejich platové poměry se řídí zákonem č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, a prováděcími právními předpisy k němu. Přeměnou vysokých škol v právně samostatné veřejnoprávní korporace se na ně tento zákon přestane vztahovat. Protože mají plnit veřejné úkoly a vzhledem k jejich financování především z prostředků státního rozpočtu je třeba zachovat veřejnoprávní regulaci odměňování jejich zaměstnanců. Navrhuje se proto v tomto směru odkázat na zvláštní zákon (§ 34). Tím by byl zákon č. 143/1995 Sb., v nezbytném rozsahu novelizovaný tak, jak je uvedeno v § 142 návrhu.

K části druhé - hlava druhá - návrhu

Členění veřejné vysoké školy je obecně upraveno v § 14 návrhu.

Nejdůležitější součástí veřejné vysoké školy je její fakulta (§ 35 - 47). Na rozdíl od dosavadního zákona fakulta nemá být samostatnou právnickou osobou (dosavadní řešení vyvolává nejasnosti a potíže, protože vyvolává dojem, jako kdyby vysoká škola byla jakousi federací fakult). Zákon jí však chce zaručit právo na samosprávu uvnitř vysoké školy a zajistit její motivaci i ve věcech finančních (srovnej § 32 návrhu, podle něhož příjmy veřejné vysoké školy dosahované prostřednictvím fakulty slouží v zásadě jen potřebám rozvoje této fakulty).

Fakulta má svoji akademickou obec, své orgány a funkcionáře, obdobně jako vysoká škola sama.

Děkana fakulty má na rozdíl od dosavadní úpravy (volí jej a z funkce odvolává akademický senát fakulty) jmenovat, popř. odvolávat rektor veřejné vysoké školy (§ 41 odst. 2), vždy však jen na návrh akademického senátu fakulty.

Také fakulta má mít své statutární předpisy. Stejně jako podle dosavadní úpravy se o nich má usnášet akademický senát fakulty (§ 40 odst. 1 písm. b), schvaluje je však akademický senát veřejné vysoké školy (§ 18 odst. 1 písm. b) návrhu).

Mezi další součásti veřejné vysoké školy patří vysokoškolský ústav (§ 48). Je zařízením vysoké školy bez právní subjektivity (jeho ředitel může navenek jednat jen jménem školy). Ústav nemůže nahrazovat fakultu, na plnění úkolů veřejné vysoké školy se ve stanoveném rozsahu pouze podílí (nemůže např. samostatně uskutečňovat studijní program).

Nesamostatnou součástí veřejné vysoké školy může být také vysokoškolský zemědělský nebo lesní statek (§ 60).

Veřejná vysoká škola může ovšem zřizovat i jiná svá zařízení (součásti) k účelům uvedeným v § 14 odst. 1 návrhu.

Universitní nemocnice (§ 49 - 59) má být podle návrhu samostatnou právnickou osobou a součástí veřejné vysoké školy je proto jen v tom smyslu, že je veřejnou vysokou školou založena a spojena s ní řadou specifických vztahů.

Podle dosavadní úpravy výukovými základnami lékařských a farmaceutických fakult jsou vysoce kvalifikovaná pracoviště zdravotnických zařízení, Ministerstvo zdravotnictví v dohodě s Ministrem školství určuje tato pracoviště, napomáhá jejich rozvoji a ustanovuje a odvolává jejich vedoucí pracovníky. Taková pracoviště se označují jako kliniky (§ 60 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů). Podle vyhlášky č. 394/1991 Sb., o postavení, organizaci a činnosti fakultních nemocnic atd., fakultní nemocnice jsou vybraná zdravotnická a vzdělávací zařízení určená Ministerstvem zdravotnictví. Jejich odborná pracoviště jsou výukovými základnami mj. lékařských a farmaceutických fakult, vybraná lůžková oddělení se označují jako kliniky. Podíl fakultní nemocnice na výchově a vzdělávání studentů lékařských a farmaceutických fakult se stanoví dohodou mezi ředitelem fakultní nemocnice a děkanem příslušné fakulty. Přednosty klinik jmenuje a odvolává ministr zdravotnictví po dohodě s ministrem školství. Při plnění povinností v zajišťování diagnostické a léčebné péče podléhají přednostové klinik řediteli fakultní nemocnice, v otázkách vysokoškolského vzdělávání však podléhají děkanovi fakulty. Složitost těchto vztahů a problémy s tím související vedou k závěru, že by bylo účelnější vytvořit samostatné universitní nemocnice, které by - na rozdíl od nynějšího stavu - zakládaly a stanovenými způsoby usměrňovaly samy veřejné vysoké školy, kdežto Ministerstvo zdravotnictví by v součinnosti s profesními komorami a profesními občanskými sdruženími pouze dohlíželo, zda universitní nemocnice dodržují povinnosti související s jejich provozem jakožto zdravotnických zařízení a na odbornost jimi poskytované zdravotní péče.

Statutárním orgánem universitní nemocnice má být její správní rada (§ 51), která je podle návrhu složena tak, aby na správu universitní nemocnice mohl být vykonán účinný vliv jak ze strany školské, tak i ze strany zdravotnické.

Úkoly universitní nemocnice jsou vymezeny v § 50 návrhu: Všechny tři okruhy (poskytování zdravotní péče, výuka, vědecké bádání) spolu nerozlučně souvisejí a funkci universitní nemocnice komplexně charakterizují.

K části druhé - hlava třetí - návrhu

Dosavadní zákon charakterizuje Radu vysokých škol jako orgán samosprávy vysokých škol, který však nemá právní subjektivitu.

Návrh toto pojetí v podstatě zachovává a výslovně stanoví, že Rada reprezentuje akademické obce vysokých škol v České republice. Skládá se především ze zástupců akademických obcí veřejných vysokých škol (tím je také odůvodněno zařazení této úpravy do části druhé návrhu), do Rady však mohou delegovat své zástupce i soukromé vysoké školy.

Funkcí Rady je především vyjadřovat společné stanovisko vysokých škol k zamýšleným návrhům a opatřením státních orgánů, která se vysokých škol týkají.

K části druhé - hlava čtvrtá - návrhu

Jak již bylo uvedeno, Ministerstvo školství má vykonávat vůči veřejným vysokým školám určité působnosti, jejichž smyslem je bránit, aby se tyto školy chovaly v rozporu se zákonem a vybočovaly z mezí svého poslání.

Registrace statutárních předpisů byla osvětlena již v souvislosti s odůvodněním § 27, a schvalování majetkoprávních úkonů v souvislosti s § 28.

Zbylá ustanovení této hlavy (§ 64 a 65) upravují působnost ministerstva pro případy, že je některé opatření veřejné vysoké školy nebo její součásti nezákonné nebo že škola neplní některou ze svých základních povinností. Pravomoc učinit radikální opatření, která se Ministerstvu školství poskytuje, je vzhledem k postavení a funkci veřejných vysokých škol nezbytná.

K části třetí - návrhu

Souhlas k působení jako soukromá vysoká škola může Ministerstvo školství dát jenom právnické osobě (bez ohledu na její formu - může to být např. akciová společnost, obecně prospěšná společnost apod.), a to jen takové, která má sídlo v České republice (sídlem právnické osoby je podle § 2 odst. 3 obchodního zákoníku adresa, která je zapsána v obchodním nebo živnostenském rejstříku nebo v jiné evidenci). Souhlas nesmí být vydán, existují-li překážky uvedené v § 66 odst. 8 návrhu.

Státní dozor nad činností soukromé vysoké školy vykonává Ministerstvo školství (§ 68). Zjištěné závady mohou být důvodem pro odejmutí již uděleného státního souhlasu (§ 69).

Také pro soukromou vysokou školu platí obecné zásady upravené v části první návrhu a ustanovení uvedená v částech čtvrté až deváté. Jinak se ponechává organizace a činnost soukromé vysoké školy na její úvaze.

Ustanovení § 28 - 30 návrhu o majetku, finančním hospodaření a financování veřejných vysokých škol se na soukromé vysoké školy nevztahují.

K části čtvrté - návrhu

Pokud jde o studijní programy, návrh zdůrazňuje, že musí být vytvořeny s ohledem na nejnovější poznatky vědy a techniky, na potřeby odborné praxe, jakož i na srovnatelnost s obdobným studiem na vysokých školách v zahraničí (§ 71), vysokým školám se ukládá, aby studijní programy průběžně prověřovaly a prováděly potřebné změny k jejich zkvalitnění, umožňuje se jim i potřebný experiment.

Vedle třech základních typů studijních programů (bakalářský, magisterský, doktorský) umožňuje návrh i programy celoživotního vzdělávání (§ 76), na úhradu výdajů spojených s tímto studiem může veřejná vysoká škola vybírat poplatky (výslovnou úpravou se odstraňují případné pochybnosti o oprávnění takový program uskutečňovat bez živnostenského oprávnění).

Na rozdíl od dosavadní úpravy se umožňuje, aby absolventi magisterských studijních programů, kteří získali akademický titul "magistr", vykonali v téže oblasti studia státní rigorózní zkoušku, jejíž součástí je obhajoba rigorózní práce, a po jejím vykonání získali doktorský nebo jiný akademický titul (§ 74 odst. 5). Doktorský program, zaměřený na výchovu k samostatné tvůrčí činnosti, zůstává v podstatě zachován, mění se však zkratky udělovaných akademických titulů (§ 75).

K části páté - návrhu

Návrh zákona především sám podrobněji upravuje přijímání ke studiu na vysokých školách a přijímací řízení (§ 78 - 80). Provádí se tak ustanovení čl. 33 Listiny základních práv a svobod a upřesňuje se zásada vyjádřená v § 8 návrhu, aniž by bylo nutno tyto věci ještě upravovat prováděcími předpisy.

Podrobněji se upravuje zápis do studia, rozvrh studia a školní rok, zkoušky, přerušení a ukončení studia.

Veřejným vysokým školám se nově umožňuje stanovit a vybírat jednak poplatky za jednotlivé správní úkony (§ 88), jednak další poplatky za opakování zkoušky, semestru apod. (§ 89). Poplatky za správní úkony jsou omezeny horní hranicí určenou stanoveným procentem z výše měsíční částky nejvyššího prospěchového stipendia, další poplatky horní hranicí určenou nejvyšším prospěchovým stipendiem veřejnou vysokou školou vyplaceným. Paušální poplatek za studium (školné) se návrhem nezavádí. Poplatky je veřejná škola oprávněna - nikoliv však povinna - stanovit a vybírat. Poplatky za správní úkony musí být stanoveny předem na celkovou dobu studia podle studijního programu (§ 91).

Soukromé vysoké školy určují platby spojené se studiem samy (§ 90). I tyto platby však musí být stanoveny předem na celkovou dobu studia podle studijního programu (§ 91).

K části šesté - návrhu

V této části je podrobněji upraveno postavení studentů vysokých škol, jejich práva a povinnosti.

Práva studentů spojená s jejich účastí na uskutečňování studijního programu (§ 94 odst. 1) mohou být upřesněna statutárními předpisy vysoké školy, jestliže je to vzhledem k objektivním okolnostem nezbytné (např. technické a prostorové možnosti, počet učitelů).

Podle ust. čl. 33 odst. 4 Listiny základních práv a svobod má zákon stanovit, za jakých podmínek mají státní občané České republiky při studiu právo na pomoc státu. Návrh proto stanoví, že studentům mohou být prostřednictvím vysoké školy (veřejné i soukromé) poskytována stipendia hrazená ze státního rozpočtu (§ 95). Druhy těchto stipendií jsou uvedeny v § 131. Stipendia může poskytovat také přímo Ministerstvo školství. Kromě toho mohou stipendia poskytovat i vysoké školy samy ze svých prostředků.

Výslovně se stanoví, že pro činnost studentů při uskutečňování studijních programů platí obdobně obecné předpisy o bezpečnosti a hygieně práce (§ 96 odst. 2), aby se zamezilo dosavadním nejasnostem a zdraví studentů bylo náležitě chráněno.

Výslovně se též stanoví, že za poškození zdraví či jinou škodu vzniklou studentovi vysoké školy při uskutečňování studijního programu nebo v přímé souvislosti s ním odpovídá vysoká škola studentovi stejně jako odpovídá zaměstnavatel zaměstnanci (§ 96 odst. 3). Zatím platí, že na studenty vysokých škol se hlava osmá zákoníku práce o náhradě škody vztahuje v rozsahu stanoveném nařízením vlády (§ 206 odst. 1 zákoníku práce, nařízení vlády č. 108/1994 Sb.), jde však o to, aby zásada vyjádřená v § 96 odst. 3 návrhu byla obsažena přímo v zákoně o vysokých školách (zejména s ohledem na připravované rekodifikace).

O disciplinární odpovědnosti studentů (§ 98 - 101) byla učiněna zmínka již v souvislosti s disciplinárními komisemi (§ 25 - 45 návrhu).

Rozhodování o právech a povinnostech studentů je podrobněji upraveno (§ 103 a 104), protože pro ně nemají platit obecné předpisy o správním řízení (srv. § 140 návrhu).

K části sedmé - návrhu

Podrobněji se stanoví, které osoby patří do kategorie akademických pracovníků (§ 105). Vymezení je důležité také proto, že akademičtí pracovníci tvoří spolu se studenty akademickou obec vysoké školy (fakulty). Místa učitelů a vědeckých pracovníků se obsazují na základě výběrového řízení prováděného způsobem, který stanoví statutární předpis vysoké školy (§ 106).

Akademičtí pracovníci jsou k veřejné i soukromé vysoké škole v soukromoprávním (pracovněprávním) vztahu, upraveném zákoníkem práce. Návrh upravuje jen nezbytné veřejnoprávní odchylky, mezi něž patří ukončení pracovního poměru koncem školního roku, v němž akademický pracovník dovršil věk 65 let (§ 108 odst. 1), a povinnost uzavírat s akademickými pracovníky (kromě profesorů) pracovní poměr jen na dobu určitou (§ 107 odst. 1). Tyto odchylky souvisejí zejména s vysokými nároky na činnost vysokých škol a tedy i na jejich učitele a další akademické pracovníky.

Zachovávají se dosavadní tituly (navrhuje se označovat je jako akademické hodnosti) docent a profesor i jejich právní význam (nejde o označení pracovního zařazení na určité vysoké škole). Habilitační řízení (řízení ke jmenování docentem) i řízení ke jmenování profesorem jsou v návrhu podrobně upravena, aby nebylo zapotřebí prováděcího předpisu. Mimořádný důraz se klade na to, aby docenty a profesory byly jmenovány jen takové osoby, které předpoklady pro udělení těchto hodností všestranně splňují.

K části osmé - návrhu

Akreditaci podléhají jak studijní programy vysokých škol, tak i habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem. Má tím být zajištěno, že studijní programy budou kvalitní a budou řádně uskutečňovány, jakož i že v habilitačním řízení a v řízení ke jmenování profesorem budou uplatňována náležitě náročná měřítka. Bez akreditace není dovoleno studijní programy uskutečňovat a uvedená řízení provádět, budou-li zjištěny závady, může být akreditace omezena, pozastavena nebo odejmuta.

Akreditaci uděluje Ministerstvo školství na základě souhlasného stanoviska Akreditační komise. Také o omezení, pozastavení nebo odnětí akreditace rozhoduje Ministerstvo školství, a to na návrh Akreditační komise.

Členy Akreditační komise jmenuje vláda na návrh ministra školství (§ 125), s přihlédnutím k doporučení Rady vysokých škol, Rady vlády pro výzkum a vývoj a Akademie Věd ČR. Tak by měla být zajištěna nejen vysoká odborná úroveň, ale také nezbytná objektivita členů komise.

Působnost Akreditační komise je stanovena § 126 návrhu. Samostatnou rozhodovací pravomoc komise nemá. Materiálně a finančně zabezpečuje její činnost Ministerstvo školství.

K části deváté - návrhu

V této části je souhrnně upravena státní správa v oboru vysokého školství. Ustanovení § 127 v podstatě sumarizuje působnost Ministerstva školství, jak je již upravena na jiných místech zákona.

Nově se zřizuje matrika studentů (§ 128), aby byla zajištěna celková evidence o studentech pro rozpočtové a statistické údaje. Matrika má však i právní význam (např. student přestává být studentem dnem, kdy je do matriky učiněn záznam o ukončení studia nebo o přerušení studia - § 87 odst. 4 návrhu). Podrobnosti o vedení matriky upraví Ministerstvo školství právním předpisem (§ 141 písm. a) návrhu).

Osvědčování a nostrifikace vysokoškolského vzdělání dosaženého v cizině jsou upraveny přímo v zákoně (§ 129 a 130), takže není třeba prováděcího předpisu. Provádění nostrifikace je svěřeno vysokým školám.

V § 131 se stanoví, z jakých důvodů mohou být poskytována stipendia ze státního rozpočtu (srv. odůvodnění k § 94 návrhu).

K části desáté - návrhu

Tato část obsahuje společná, přechodná a závěrečná ustanovení.

Smysl ustanovení § 132 byl vysvětlen již v obecné části této důvodové zprávy, smysl ustanovení § 142 v odůvodnění k § 34.

Zvlášť je třeba upozornit, že se navrhuje zastavení výchovy vědeckých pracovníků vedoucí k udělení vědeckých hodností kandidát věd a doktor věd (§ 135). Tento systém byl ve své době zaveden podle sovětského vzoru a po nové úpravě vysokého školství ztrácí své odůvodnění.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP