Příloha č. 11 |
Nelegální migrace
Pašování
Při provádění celního dohledu
v celním pohraničním pásmu bylo zjištěno
6.524 případů porušení celních
předpisů, při nichž byly uloženy
pokuty ve výši 7 mil. Kč. V blízkosti
státních hranic bylo zadrženo 971 osob,
které nezákonně překročily
nebo se pokusily překročit státní
hranice.
Celní orgány provedly v r. 1996 celkem 5.717
kontrol na tržištích, burzách a u individuálních
pouličních prodejců. Výsledkem
je zajištěné zboží různého
charakteru v hodnotě přes 22 mil. Kč, uložení
3.845 pokut v hodnotě téměř 3,5 mil.
Kč.
V souladu s ustanovením § 127 Celního zákona
č. 13/1993 Sb. provedly celní orgány ve sledovaném
období celkem 16.395 následných kontrol po
propuštění zboží (o 22,8% více
než v r. 1995), při kterých zjistily 3.056
případů porušení celních
předpisů; v této souvislosti byl dodatečně
vyměřen celní dluh ve výši více
než 198 mil. Kč, což je nárůst
oproti r. 1995 o 23,8%.
Celní úřady evidovaly a prověřovaly
celkem 622 trestných činů, ve kterých
mohou provádět procesní úkony (§
12 TŘ). Trestná činnost byla dokumentována
v 466 případech, z nichž 200 bylo předáno
vyšetřovatelům Policie ČR ke sdělení
obvinění, 150 případů bylo
uzavřeno a 116 případů je dále
v šetření celních úřadů.
Dále bylo celními orgány ve sledovaném
období zjištěno celkem 10.534 (+8%)
celních deliktů (§ 293) a 38.760
(+9,8%) celních přestupků. Hodnota
zboží, které se stalo předmětem
celních deliktů, činila téměř
3,3 miliardy Kč, a celních přestupků
cca 677 mil. Kč. Dále bylo zjištěno
634 jiných správních deliktů. Celková
hodnota zboží činila 24,6 mil. Kč. V
souvislosti s porušením celních předpisů
vyměřily celní orgány pokuty ve výši
téměř 150 mil. Kč.
V souvislosti se zjištěnými případy
porušení celních předpisů činila
v 11.006 případech výše celního
dluhu více než 947 mil. Kč. Celková
výše cla a daní, které byly dovyměřeny,
byla přes 683 mil. Kč (v r. 1995 - 1,05 miliardy
Kč).
K nejrozšířenějším způsobům
porušování celních předpisů
patří:
- úmyslné nesprávné tarifní
zařazování zboží do podpoložky
celního sazebníku, zneužívání
pravidel o původu zboží, zneužívání
celních kvót;
- uvádění nesprávných údajů
o celní hodnotě a množství zboží;
- neplnění stanovených podmínek u
zboží propuštěného do režimu
s ekonomickými účinky;
- nedodržování předpisů týkajících se dovozních a vývozních licencí;
- porušování stanovených podmínek
režimu tranzitu;
- porušování předpisů v oblasti
obchodního značení, ochranných známek,
dovoz padělaného zboží resp. zboží
"pirátského" původu.
V r. 1996 zjistili celní orgány 1.513 případů
nelegálního dovozu neznačených cigaret
v hodnotě více než 21 mil. Kč, 548
případů nelegálního prodeje,
resp. skladováni neznačených cigaret v
hodnotě přes 8 mil. Kč. Celkový únik
na cle a daních by v těchto případech
činil přes 52 mil. Kč. ČR se stává
manipulačním územím pro zpětný
podloudný dovoz cigaret na území členských
států EU. Část zboží zůstává
našem území a jeho prodej se realizuje především
prostřednictvím stánkového prodeje
vietnamských prodejců. Také v r. 1996 pokračovala
poměrně rozsáhlá podloudná
přeprava lihu a alkoholických nápojů.
Zdroje výroby jsou podchyceny ve Francii, Španělsku
a Portugalsku a přepravu zajišťují čeští
přepravci. K páchání podvodů
jsou často používána falešná
celní razítka.
Příloha č. 12 |
Organizovaný zločin
V oblasti násilných trestných činů
a vydírání, podle ÚOOZ, roste
"profesionalita" pachatelů, jsou zaznamenány
pokusy o působení na svědky i justiční
orgány. S násilnými projevy úzce souvisí
vydírání, klasická forma vymáhání
výpalného je zaznamenávána v menší
míře z důvodů neoznamování
této trestné činnosti poškozenými.
Do vymáhaní dlužných finančních
částek se mnohdy zapojují i soukromé
bezpečnostní agentury (v této souvislosti
ÚOOZ upozorňuje na nepřímou podporu
způsobenou nízkou efektivitou justičních
orgánů při vymáhání
dluhů soudní cestou).
V roce 1996 nebyl na území ČR zaznamenán
teroristický útok. Byla prováděna
preventivní činnost (prověrky osob z vlastních
zdrojů a informací předaných Interpolem)
a prověřovány výhrůžky
uskutečnění teroristických činů,
hrozby ústavním činitelům. Přestože
se osoby podezřelé z příslušnosti
k teroristickým nebo fundamentalistickým organizacím,
nebo osoby sympatizující s těmito organizacemi,
dosud zabývaly obchodní činností případně
lobbysmem, nelze v budoucnosti, podle ÚOOZ, vyloučit
násilné prosazování jejich zájmů.
V oblasti nelegálního obchodu se zbraněmi
a výbušninami je, podle ÚOOZ, problémem
únik funkčních zbraní při likvidaci
starých a nevyhovujících zbraní v
Armádě ČR. V poslední době
byli pracovníky ÚOOZ zaznamenány a rozpracovány
případy, kdy plastické trhaviny typu Semtex
obstarávají současní či bývalí
příslušníci českých jednotek
mírových sil OSN. Touto cestou se do ČR dostávají
i nové druhy plastických trhavin a granátů.
V dalším období bude ÚOOZ směřovat
svou činnost v této oblasti do kriminálně
závadového prostředí (aby monitoroval
nabídku a předcházel tak pronikání
zbraní a výbušnin do tohoto prostředí)
a do podnikatelské sféry (kde hlavním cílem
bude odhalování fiktivních nákupů,
obchodů a exportů zbraní a výbušnin).
V roce 1996 bylo provedeno celkem 15 zásahů (+6)
při mimořádných událostech
souvisejících s radioaktivními materiály.
Situace na úseku nelegálního obchodu s těmito
materiály byla stabilizovaná. (Preventivní
aktivity ÚOOZ se ve sledovaném období týkaly
přepravy jaderného paliva přes území
ČR a preventivních pyrotechnických prohlídek
skladu čerstvého jaderného paliva v jaderné
elektrárně Temelín).
S organizovanou prostitucí nejčastěji souvisí
najímání mladých žen a dívek
v ČR na práci servírek, tanečnic nebo
modelek v zahraničí. Podle poznatků ÚOOZ
byla organizovaná prostituce nejčastěji sledována
v Severočeském kraji, kde bylo zaznamenáno
nejvíce trestných činů kuplířství
(viz příloha č. 4 "Bezpečnostní
situace na území Severočeského kraje").
V oblasti organizovaného mezinárodního obchodu
s omamnými a psychotropními látkami (OPL)
došlo k nárůstu počtu osob realizovaných
za drogovou kriminalitu i počtu občanů ČR
trestně stíhaných za drogové delikty
v zahraničí. Aktivity zločineckých
skupin v této oblasti jsou, podle ÚOOZ, umožněny
příliš liberálními podmínkami
pro uznání legálního pobytu na území
ČR, jednoduchostí zakládání
krycích firem a nízkými náklady
na jejich provozování i dobrou pozicí některých
krycích firem v oblasti finanční. Vliv má
etnická soudržnost, nízké tresty ukládané
v ČR za drogové delikty, ochota občanů
ČR zapojit se do obchodu OPL a vysoká pravděpodobnost
nepropadnutí majetku získaného z obchodu
s OPL.
Po pervitinu je nejužívanější
drogou heroin. Negativní skutečností
na domácí drogové scéně je
nabídka heroinu v oblastech, kde se dříve
nevyskytoval nebo se vyskytoval pouze sporadicky. S tím
souvisí zvýšená míra drobné
majetkové kriminality (vykrádání sklepů,
vozidel, krádeže apod.), prostituce a další
kriminalita (osoba závislá na heroinu potřebuje
denně minimálně 2000 Kč na pokrytí
své potřeby). Podle poznatků ÚOOZ
denní zisk organizátorů zabývajících
se prodejem heroinu v ČR činí kolem 1,000.000
Kč. Vytváření domácí
heroinové scény a dynamický nárůst
klientel závislých odběratelů bylo
významným markantem pro rok 1996.
Celkem realizovali v r. 1996 pracovníci ÚOOZ 1.176
trestných činů. Z hlediska teritoriálních
rozdílů bylo nejvíce trestných činů
realizováno expoziturou Plzeň (137 tr. č.),
Ostrava (107 tr. č.) a Brno (100 tr. č.). Oproti
r. 1995 vzrostl celkový počet realizovaných
osob na 1.073 (+7,62%), z nichž 237 bylo cizinců (+4,41%).
Podíl cizinců na struktuře realizovaných
osob zůstává ve srovnání s
r. 1995 přibližně stejný (cca 22%).
Z hlediska jednotlivých odborů ÚOOZ byli
cizinci nejvíce zastoupeni v trestné činnosti
nelegálního obchodu s lidmi a padělání
(48 osob) a obchodu s drogami (46 osob). Celkové zjištěné
škody byly v r. 1996 cca 1,700.000 tis. Kč (v r. 1994
cca 3.000 tis. Kč, v r. 1995 cca 1,000.000 tis. Kč).
Aktivity organizovaných kriminálních skupin
v r. 1996 se projevují na celém území
ČR, ale jednotlivé regiony mají svá
specifika.
Jihočeský kraj se vyznačuje nejnižším
počtem realizovaných trestných činů
(expozitura České Budějovice realizovala
v r. 1996 celkem 35 tr. č.) zatím se zde neprojevuje
větší měrou trestná činnost
cizinců. V r. 1996 zde byla zaznamenána trestná
činnost zejména v oblastech nedovolené výroby
a držení omamných a psychotropních látek
a jedů, vydírání, nedovoleného
ozbrojování, padělání a pozměňování
peněz, krácení daně ,ublížení
na zdraví, podvodů a kuplířství.
Západočeský kraj je z hlediska trestné
činnosti v oblasti organizované kriminality jednou
z nejzatíženějších oblastí
(expozitura Plzeň realizoval v r. 1996 celkem 137 tr. č.).
Nově se vytvářejí zločinné
skupiny našich občanů s cizími státními
příslušníky, především
s občany SNS a Bulharska. Podílejí se na
nelegálním obchodu s lidmi, padělání
peněz a na obchodu s drogami, do kterého se zapojují
i osoby původem z bývalé Jugoslávie,
tzv. kosovští Albánci. Obdobně stoupající
trend je i ve vytváření a upevňování
asijských, zejména vietnamských zločineckých
struktur. Při řešení této situace
se ukazuje jako velmi dobrá spolupráce se státními
zastupitelstvími ČR a soudy, pokračuje spolupráce
s policií SRN.
V Severočeském kraji operují organizované
kriminální skupiny po celém území.
Jejich činnost je značně variabilní,
expozitura Teplice zde v r. 1996 realizoval 72 tr. č.,
a to především obchod s lidmi, padělání
a pozměňování peněz, nedovolený
obchod se zbraněmi (Teplice, Liberec, Chomutov a Ústí
n/Labem), kterými se většinou zabývají
občané ČR, SR, SRN a Ruska. Násilné
aktivity, související zejména s vykrádáním,
jsou páchány převážně
najatými Ukrajinci, Čečenci a Rusy. Prakticky
ve všech okresech je rozšířena výroba
a distribuce drog. Pachatelé se rekrutují z řad
občanů bývalé Jugoslávie, SNS
a arabských zemí. Krádeže motorových
vozidel a pojišťovací podvody jsou zaměřeny
na okamžitý vývoz kradených aut do Ruska,
pachatelé pocházejí většinou
z Bulharska, SNS a býv. Jugoslávie. Expozitura Teplice
dosáhla při své činnosti dobré
spolupráce s Interpolem Praha, Kriminální
policií Svčk SPOK Ústí n/Labem, OÚV
Teplice, Litoměřice a dalšími. V oblasti
prevence se expozitura Teplice zapojila do nově zřízeného
K centra v Mostě, určeného pro osoby závislé
na užívání drog.
Ve Východočeském kraji realizovala
v r. 1996 expozitura Hradec Králové v oblasti organizovaného
zločinu 87 tr. č. Nejčastěji se týkaly
nedovolené výroby, obchodu a distribuce omamných
a psychotropních látek, násilné trestné
činnosti, obchodu se zbraněmi, obchodu s lidmi a
padělání. Rovněž byl zaznamenán
zvýšený výskyt osob pocházejících
ze zemí bývalého SNS bez platného
povolení. Pracovníci expozitury udržují
velmi dobrou spolupráci s KS jednotlivých OŘ,
z preventivních akcí byly nejvýznamnější
přednášky pro referenty Vězeňské
služby ve věznicích Pardubice, Hradec Králové
a Valtice o drogové problematice.
V Jihomoravském kraji realizovala expozitura Brno
v oblasti organizované kriminality v r. 1996 celkem 100
tr. č. Bezpečnostní situaci zde, podobně
jako v jiných krajích ČR, nepříznivě
ovlivňuje nárůst počtu cizinců
bez řádného povolení k pobytu (z Ukrajiny
a bývalé Jugoslávie, Kosova). Nejčastěji
se zabývají obchodem s drogami, obchodem se ženami,
paděláním. V této souvislosti se ukazují
opatření, související s ukončením
pobytu a vyhoštěním cizinců ze strany
cizinecké policie, jako nedostatečná.
Severomoravský kraj, zejména Ostravsko, patří
z hlediska organizovaného zločinu k oblastem s dynamickým
vývojem, v r. 1996 zde expozitura Ostrava realizovala 107
tr. č. Nejčastěji se jednalo o vydírání,
loupeže, nelegální obchod se zbraněmi,
výbušninami, štěpnými látkami,
omamnými a psychotropními látkami, organizovanou
prostituci a obchod s kradenými vozidly. Působí
zde tzv. kosovští Albánci jako převozci
odcizených vozidel směřujících
přes Polsko do zemí SNS, italské struktury
se (zvl. v Olomouci) zabývají distribucí
padělaných bankovek, prodejem odcizených
vozidel a drog. Pracovníci expozitury Ostrava mají
dobrou spolupráci s KÚV Ostrava i s pracovištěm
BIS Olomouc. V oblasti prevence se expozitura zaměřila
v r. 1996 na informovanost zaměstnanců bankovních
domů o výskytu padělaných bankovek.
Příloha č. 13 |
Rasové konflikty
Nejvíce extremisticky motivovaných trestných
činů bylo spácháno v Severomoravském
kraji (37), v Praze (23) a v Jihomoravském kraji (21);
nejméně v kraji Jihočeském
(3). Ze srovnání s údaji za rok 1994
a 1995 vyplývá trvalá zatíženost
Severomoravského a Jihomoravského kraje nápadem
této trestné činnosti. Správa Jihomoravského
kraje upozornila na prvky vnitřní organizovanosti
a vzájemné informovanosti, které se jasně
projevují u některých akcí skinheads.
Dominantními nositeli extrémních postojů
a projevů rasismu byli v roce 1996, stejně jako
v roce 1995, příznivci hnutí SKINHEADS.
Charakter jejich aktivit se podstatně nezměnil.
Šlo především o fyzické útoky
skinheads na občany romské národnosti
(43). Cizince napadli ve 14 případech, Čecha
v 11. Vzájemné napadení mezi skinheads
a anarchisty bylo registrováno v 10 případech.
Příslušníci PČR rovněž
zaznamenali útoky Romů proti skinheads
(12), napadení Čecha - neskinheada Romem
(5) a Roma Čechem neskinheadem (8).
Rasistické a fašistické projevy skinheads byly
registrovány na koncertech, srazech, demonstracích
apod. Téměř ve všech krajích
České republiky byly zaregistrovány srazy
skinheads. Největší akce proběhla
v Západočeském kraji, kde se dne 9.
11. 1996 sešlo v obci Kozolupy v okrese Plzeň
- sever na rockovém koncertu pěti skinheadských
hudebních skupin více než 700 skinheads
a jejich příznivců.
Při různých demonstracích a srazech
extremistických a anarchistických skupin a hnutí
byla Policií ČR přijata opatření
ve 23 případech (+11).
PČR pokračovala i v roce 1996 v zintenzívněném
sledování aktivit extremistických skupin
a trestné činnosti s rasovým podtextem. Zlepšila
se situace ve vyhledávání latentní
trestné činnosti tohoto druhu (opatřeními
zajištěné srazy, bylo provedeno šetření
ve věci skinheadské skupiny "Vlajka")
a zlepšil se přehled specialistů o extremistických
skupinách (např. Severočeský kraj
uvádí získání poznatků
k Satanistům, sektě Modrá alfa, NSDAP/AO
či napojení skinheads na zahraničí).
Dále byla zahájena práce v oblasti sekt a
diváckého násilí (na základě
usnesení vlády č. 27 ze dne 11. 1. 1995 byla
zřízena Koordinační komise k problematice
diváckého násilí a nevhodného
chování při sportovních utkáních,
zvláště při fotbalových zápasech,
jejíž činnost zabezpečuje odbor prevence
kriminality MV). Na rok 1997 jsou naplánovány příhraniční
pracovní schůzky s partnery ze sousedních
zemí (Maďarsko, slovensko, Polsko, Německé)
zaměřené na výměnu zkušeností
v oblasti řešení problematiky extremismu.
Příloha č. 14 |
Kriminalita některých skupin mládeže
Z hlediska podílu pachatelů na trestné činnosti
dominují u mládeže ve všech krajích
požáry, kde podíl mládeže dosáhl,
stejně jako v roce 1995, téměř 60%
(59,02%), vysoký je i jejich podíl na počtu
objasněných trestných činů
požárů (45,42%).
Z celorepublikového hlediska se mládež více
než 56,43% podílela na počtu objasněných
trestných činů krádeží
věcí z aut (70,26% v Severomoravském
kraji), krádeží kapesních 52,90%
(69,26% v Jihomoravském kraji) a krádeží
jízdních kol 38,86% (v Severočeském
kraji 55,02%). Vysoký podíl mladistvých je
i na počtu objasněných trestných činů
loupeží 34,89% (42,23% v Severomoravském
kraji).
Příloha č. 15 |
Majetková kriminalita
Nejvíce trestných činů bylo
tradičně spácháno na území
hl. m. Prahy (86.209 tr. č., +18,30%), kde zároveň
došlo ke zvýšení objasněnosti (+2,04%).
Druhý nejvyšší růst byl zaznamenán
ve Středočeském kraji (+4,03%, + 1.204 tr.
č.), ten je však provázen poklesem objasněnosti
(-2,74%). V Severomoravském kraji, kde 50.235 tr. č.
je druhý nejvyšší počet zjištěných
trestných činů majetkové kriminality
v krajích ČR, došlo ve sledovaném období
k druhému nejvyššímu poklesu (-2,18%)
této trestné činnosti a vůbec k nejvyššímu
růstu objasněnosti (+2,55%) v rámci krajů
ČR.
U krádeží vloupáním do bytů
mírně klesla objasněnost (-3,40%, -628
tr. č.), nejvyšší pokles byl zaznamenán
na území hl. m. Prahy (-8,05%), k největšímu
růstu objasněnosti došlo v Jihomoravském
kraji (+2,03%). Nejvyšší procento nárůstu
krádeží vloupáním do bytů
bylo zaznamenáno v Jihočeském kraji (+21,60%,
jedná se však o malé číslo +62
tr. č.), k velkému snížení došlo
v krajích Severočeském (-11,86%, -322 tr.
č.) a Severomoravské (-9,54%, -263 tr. č.).
Nejčastějším předmětem
zájmu pachatelů byly peníze, šperky,
starožitnosti a elektronika.
Pokles zjištěných trestných činů
krádeží vloupáním do rekreačních
objektů byl zaznamenán ve všech krajích
s výjimkou území hl. m. Prahy (+21,98%, +140
tr. č.), kde však 777 tr. č. je vůbec
nejnižší počet zjištěných
trestných činů v krajích ČR.
V místech s tradičně vysokým počtem
zjištěných trestných činů,
kterými jsou kraje Středočeský (4815
tr. č.) a Jihomoravský (2.964 tr. č.), došlo
k jejich největšímu poklesu; ve Středočeském
kraji o -6,94% a v Jihomoravském o -6,70%.
Zjištěné trestné činy krádeží
prostých vzrostly o +5,25% (v krajích mimo území
hl. m. Prahy +1,82%, k celkovému nárůstu
došlo po dvou letech poklesu), jsou však provázeny
růstem objasněných trestných činů
(+4,66%). Na majetkové kriminalitě se krádeže
prosté podílejí 58,31% o 45% na celkové
zjištěné kriminalitě. Na nárůstu
zjištěných trestných činů
krádeží prostých se nejvíce podílí
kraj Středočeský, kde došlo ke zvýšení
o 15,80% a hl. m. Praha s nárůstem 13,35%. Největší
snížení bylo v Severomoravském kraji
(-2,54%), kde také jako v jediném kraji v ČR
došlo k poklesu zjištěných trestných
činů krádeží motorových
vozidel dvoustopých (-6,30%).
K nejvyššímu růstu zjištěných
trestných činů v rámci majetkové
kriminality došlo u trestného činu podvodu
(+27,15%), s výrazným růstem na území
hl. m. Prahy (+107,79%, +3.308 tr. č.).
K nové formě trestné činnosti, podle
ŘSKP, dochází na úseku ochrany
kulturních památek při získávání
nálezů v archeologických lokalitách.
Dalším typem majetkové kriminality je přepadení
pošt či vloupání do pošt.
Pachatelé se zaměřují na pošty
v okrajových částech větších
měst a na menší pošty. V r. 1995 bylo
evidováno 53 případů vloupání
(škoda 1 mil. 333 tis. Kč) a 26 případů
přepadení (škoda 10 mil. 51 tis. Kč),
v r. 1996 bylo evidováno 51 případů
vloupání (škoda 2 mil. 274 tis. Kč)
a 48 případů přepadení (škoda
2 mil. 987 tis. Kč). Proto byla přijata opatření
k zajištění větší bezpečnosti
pošt. V r. 1996 se zvýšil počet pošt
s bezpečnostním přepážkami s
neprůstřelnými skly a počet pošt
napojených na pult centrální ochrany. Pro
zkvalitnění ochrany poštovních doručovatelů
byly v r. 1996 vyvinuty bezpečnostní brašny,
které budou posupně zaváděny.
Příloha č. 16 |
Hospodářská kriminalita
K poklesu zjištěných trestných
činů došlo ve třech krajích,
nejvýrazněji na území hl. m. Prahy
(-12,19%, -470 tr. č.).
Největší podíl (44%) na zjištěných
trestných činech hospodářské
kriminality mají trestné činy podvodu.
K jejich výraznému poklesu došlo v Jihomoravském
kraji (-21,13%, 425 tr. č.) a na území hl.
m. Prahy (-12,56%, -195 tr. č.). Nejvýraznější
zvýšení bylo v Západočeském
kraji (+36,96%, +224 tr. č.), kde je však druhý
nejnižší počet podvodů v rámci
krajů ČR (830 tr. č.). Největší
škody byly způsobeny uzavíráním
podvodných obchodních smluv (1,819.400 tis. Kč),
dále šlo o vylákání úvěru
na zboží s úmyslem nezaplatit a o finanční
machinace.
Na úseku hospodářské kriminality došlo
dále ve sledovaném období k vysokému
nárůstu u zjištěných trestných
činů zpronevěry (+29.87%), která
se podílí na hospodářské kriminalitě
20%. Ke zvýšení došlo ve všech krajích
s výjimkou Jihočeského (+0%) a Jihomoravského
(-4,53%), k výraznému růstu došlo v
hl. m. Praze (+60,42%, +400 tr. č.) a ve Východočeském
kraji (+54,79%, +223 tr. č.). Vzrostly i škody způsobené
touto trestnou činností (+44,10%, + 35,5 mil Kč).
S hospodářskou kriminalitou souvisí i informace
týkající se porušování
závazných pravidel hospodářského
styku, nekalé soutěže i porušování
povinností při správě cizího
majetku (způsobená škoda touto trestnou
činností činila v roce 1996 8,5 miliard Kč
- výši škody ovlivnil jediný případ
POLDI STEEL - Bohemia Art).
Příloha č. 17 |
Násilná kriminalita
V krajích s nejvyšším počtem zjištěných
trestných činů násilné kriminality
došlo k jejich nejnižšímu nárůstu,
na území hl. m. Prahy o +2,45% a o +2,82% v Severomoravském
kraji, největší růst byl zaznamenán
ve Středočeském kraji, a to jak procentní,
tak i v absolutních číslech (+13,51%, +272
tr. č.).
Ve sledovaném období zjistili policisté 267
vražd; nejméně vražd bylo zjištěno
v Jihočeském kraji, kde také došlo k
nejvyššímu procentnímu poklesu (-38,46%,
-7 tr. č.), k druhému nejvyššímu
poklesu došlo na území hl. m. Prahy (-21,05%,
-12 tr. č.). Jihomoravský kraj se vysokým
nárůstem vražd (+51,43%, +18 tr. č.)
dostal počtem vražd (53 tr. č.) na 7. místo
za Severomoravský kraj (54 tr. č.). Podíl
vražd na násilné kriminalitě je 3,43%.
Ve srovnání se stejným obdobím loňského
roku vzrostly trestné činy loupeže (+7,62%).
Nejvyšší počet loupeží
zjistili policisté v hl. m. Praze (1.271 tr. č.),
zde však došlo k mírnému poklesu zjištěných
loupeží (-0,24%), pokles byl zaznamenán i ve
Východočeském kraji (-3,14%), v ostatních
krajích došlo k nárůstu.
Ve sledovaném období se zvýšil počet
mrtvol nezjištěné totožnosti (+68,40%,
+67), objasněnost činila 86,63%.
Požáry zaznamenaly pokles počtu případů
o -3,90% (-28). Snížil se počet úmyslně
založených požárů, kterých
bylo zjištěno 393 (-12,40%, -56). Motivem je především
msta, snaha o zakrytí stop, rodinné rozpory, častěji
jsou zjišťovány poznatky o založení
požáru z důvodu pojišťovacího
podvodu.
Příloha č. 18 |
Bezpečnost silničního provozu
Rok | ||
Počet nehod | 175 520 | 201 697 |
Počet usmrcených | 1 384 | 1 386 |
Počet těžce zraněných | 6 298 | 6 621 |
Počet lehce zraněných | 30 866 | 31 296 |
Příloha č. 19 |
Organizační, ekonomická a personální
opatření V resortu Ministerstva vnitra
Personální oblast
V roce 1996 došlo ke značným přesunům
v personální oblasti, mimo jiné také
kvůli akcelerujícímu procesu zcivilňování
resortu. K 31. 12. 1996 nebylo v rámci resortu naplněno
4147 tabulkových míst, z toho 2958 míst policistů.
Nejhorší situace je v Praze - 776 neobsazených
míst policistů. Tento deficit částečně
zmírňuje opatření, podle kterého
jsou absolventi středních policejních škol
nejprve odveleni na tříměsíční
stáž do Prahy. Tito mladí policisté
však nemají praktické zkušenosti, což
omezuje jejich výkon.
Z celkového počtu 2579 vyšetřovatelů
mělo 41,99% úplné střední a
58,01% vysokoškolské vzdělání
(z toho právnické 23,61%). Velmi nepříznivá
situace v tomto ohledu je na útvarech krajských
správ: odešlo 401 policistů s vysokoškolským
vzděláním a 2866 s úplným středním
vzděláním, zatímco bylo přijato
pouze 135 vysokoškoláků a 1632 středoškoláků.
Nejhorší poměr opět vykazuje Praha (VŠ
66 : 15, SŠ 545 : 195).
Z šetření příčin odchodu
policistů na vlastní žádost vyplynulo,
že se vedle "tradičního" pocitu nenaplnění
očekávání materiální
povahy objevuje frustrace z nízké společenské
prestiže práce policisty a výtky na nedostatečnou
právní ochranu při razantnějším
zákroku, ale i na špatnou organizaci práce.
Aby byly vytvořeny podmínky pro naplnění
početních stavů a personální
stabilizaci Policie ČR především v hlavním
městě Praze, byl zpracován návrh nařízení
vlády o zvláštní jednorázové
peněžní náležitosti vyplácené
při vzniku služebního poměru k Policii
ČR.
Dále bylo navrženo, aby byly náborové
a výběrové činnosti navráceny
na jednotlivá obvodní ředitelství
Policie České republiky. Jsou sledovány aktuální
informace z úřadů práce o získávání
uchazečů pro obsazení volných míst
v Policii České republiky. Provádí
se aktivní informační průnik na vysoké
školy s nabídkou možnosti uplatnění
u Policie České republiky. Průběžně
se zjišťují perspektivy náboru policistů
v okresech Středočeského kraje s největší
mírou nezaměstnanosti, a na jejich základě
je posléze nábor realizován.
Jelikož pouze 25% policistů zaměstnaných
u správy hlavního města Prahy má v
Praze trvalé bydliště, hledá Ministerstvo
vnitra možnosti získání bytů
v Praze.
Vzdělávací soustava resortu zahrnuje 7 SPŠ,
Policejní akademii a Jazykový institut MV a 10 školních
policejních středisek pro realizaci praktické
odborné části přípravy. Rostoucí
zájem o čtyřleté maturitní
studium na SPŠ umožňuje postupné zkvalitňování
výběru uchazečů. V r. 1996 ukončilo
SPŠ ve všech formách studia 6614 absolventů.
Pokračuje studium policistů na civilních
a vojenských vysokých školách. V rámci
dalšího vzdělávání policistů
jsou pořádány služební přípravy,
specializované kursy a výcvikové akce a nadále
se využívají možnosti spolupráce
se zahraničím.
Základním instrumentem hodnocení výkonu
policistů zůstává nevyhovující
"čárkovací systém", akcentující
kvantitativní kritéria práce. V roce 1996
proto začala být osvojována tzv. funkční
analýza pracovních činností. Tato
analýza je použitelná pro hodnocení
pracovního výkonu i pro budování republikové
databáze personálních rezerv.
V roce 1996 bylo Ministerstvem vnitra vyzkoušeno 3.792 strážníků
obecních policií, z nichž 352 u zkoušek
neuspělo. V 55 případech bylo zahájeno
správní řízení o odejmutí
osvědčení, z toho v 46 případech
pro pochybnosti o bezúhonnosti strážníka.
Priority MV a PČR v personální oblasti
pro rok 1997:
Řešit nepříznivou personální situaci s policisty v hlavním městě Praze.
Zkvalitnit nábor a výběr a aktualizovat databázi policistů pro řídící funkce.
Pokračovat v realizaci projektu funkční analýzy pracovních činností.
Inovovat obsah, formu a organizaci základní odborné přípravy policistů.
Dopracovat koncepci uceleného systému dalšího vzdělávání v resortu MV.
Analyzovat legislativní zabezpečení resortního vzdělávacího systému a navrhnout změnu systému řízení resortního školství.
Připravit aplikaci věcného záměru
zákona o státní službě v resortu
MV.
Ekonomická oblast
U neinvestičních výdajů byla pozornost
věnována propadu ve mzdovém zabezpečení
policistů v letech 1995 - 1996. Tento problém bude
řešen v rámci ostatních osobních
nákladů na rok 1997.
Oblast investičních prostředků byla
plánována v rámci programu "Rekondice
materiálně technického zabezpečení
Policie ČR".
Nad rámec rozpočtových prostředků
byly navýšeny výdaje na zabezpečení
Letecké záchranné služby (delimitací
od MZ ČR) a z kapitoly Všeobecné pokladní
správy byly financovány potřeby Odboru prevence
kriminality MV.
V roce 1996 pokračovala výstavba systému
HELIOS (v oboru telekomunikací a přenosu dat) a
projektu PEGAS (v oboru radiokomunikací).
Dále byla pořizována ostatní výpočetní
a spojovací technika pro útvary PČR a MV.
Priority MV a PČR v ekonomické oblasti pro rok
1997:
Novelizovat NMV č. 88/1994 tak, aby byla upřesněna pravomoc a odpovědnost konkrétních řídících pracovníků za hospodaření v jejich útvarech.
Budovat ekonomický informační systém poskytující přesné a včasné informace.
Zajistit metodickou pomoc při zadávání veřejných zakázek.
Zvýšit dohled nad vydáváním rozpočtových prostředků.
Analyzovat činnost za účelem snížení výdajů rozpočtových prostředků
Analyzovat možnosti odprodeje přebytečného
a neupotřebitelného majetku a navrhnout převod
některých ekonomických činností
MV do jeho příspěvkových a rozpočtových
organizací či mimo resort.
Oblast organizace a řízení
V rámci reorganizace MV byly v roce 1996 převedeny
do rozpočtových organizací Státní
letecký útvar, Správa uprchlických
zařízení, Muzeum PČR a Jazykový
institut (celkem 66 policistů a 459 občanských
pracovníků), nově byla zřízena
příspěvková organizace Bytová
správa MV. Do příspěvkových
organizací byla převedena tiskárna MV (166
občanských pracovníků) a do PČR
byla převedena Hudba HS a Ústřední
hudba MV (122 policistů, 2 občanští
pracovníci).
V roce 1996 probíhalo zcivilnění v útvarech
MV a rozpočtových organizacích, zcivilněno
bylo celkem 779 míst.
Došlo ke zpřesnění působnosti
některých útvarů ministerstva:
- byla rozšířena působnost odboru prevence kriminality,
- byla zřízena sekce správních činnosti
s působností na úseku dohledu na bezpečnost
a plynulost silničního provozu, občanských
průkazů, hlášení a evidence pobytu
občanů a cestovních dokladů a dalších
činností,
Dále došlo k převodu materiálního
odboru a odboru servisních služeb týlové
sekce MV do PČR (tzn. další "zeštíhlení"
MV o 26 policistů a 3 22 občanských pracovníků).
Priority MV a PČR v oblasti organizace a řízení
pro rok 1997:
Zpracovat koncepci nového vymezení působnosti
v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích
mezi MV a MDS.
Vytvořit konečný model ministerstva vnitra
jako jednotného orgánu státní správy,
bez jeho dosavadního rozdělení na bezpečnostní
a civilněsprávní úsek.
Posoudit návrh na vytvoření účinnější
organizační struktury PČR v Praze.
Příloha č. 20 |
Plnění priorit základního zaměření
Policie ČR v r. 1996
Úkol č. 1
Zvýšit důvěru občanů
v Policii ČR a její image především
a) vstřícným a adekvátním
jednáním policistů s poškozenými
a veřejnosti vůbec,
b) profesionálními zásahy a včasnými
príjezdy Policie ČR na místo činu,
c) vhodnou prezentací úkolů a výsledků
činností PČR zejména v hromadných
sdělovacích prostředcích.
ad a) Důslednou kontrolou ze strany nadřízených
jsou policisté trvale vedeni k adekvátnímu
a vstřícnému jednání s poškozenými
i s ostatními občany. Před nástupem
do běžného výkonu služby jsou policisté
instruováni jednak k samotnému průběhu
služby, jednak k tomu, jak mají vystupovat při
styku s občany. Jsou jim neustále vštěpovány
zásady slušného, ale rozhodného jednání.
O mírném zlepšení v jednání
policistů k občanům svědčí
i snížení počtu oprávněných
stížností na policisty.
ad b) Včasné příjezdy na místo
činu jsou závislé na mnoha okolnostech. Zejména
se negativně projevuje vysoká zatíženost
útvarů, nenaplněnost početních
stavů, stav a technická úroveň materiálně
technického vybavení útvarů. Z těchto
důvodů záleží i na četnosti
oznámených událostí, přičemž
hlídky jsou vysílány na místo činu
na základě posouzení naléhavosti.oznámených
událostí. Profesionalita zákroků závisí
zejména na odborných znalostech a praktických
zkušenostech policistů. Ze strany nadřízených
je vyvíjen tlak na zvyšování právního
vědomí policistů na všech útvarech,
ale získání profesionálních
návyků je dlouhodobá záležitost.
Občané posuzují činnost policie zejména
podle osobních zkušeností při styku
s policisty. Hodnotí jejich upravenost, způsob vystupování,
vyjadřovací schopnosti a zejména schopnost
občanovi poradit ve složitých osobních
situacích. Těmto otázkám vedení
Policie ČR věnuje stálou pozornost.
ad c) Prohlubování důvěry občanů
k Policii ČR úzce souvisí s prezentací
jejích činností ve sdělovacích
prostředcích. Na tomto úseku se projevilo
zkvalitnění práce tiskových mluvčích
a policistů pověřených stykem s veřejností.
Sdělovací prostředky jsou využívány
k prezentaci práce policistů, ale i k preventivnímu
působení na občany k ochraně jejich
zdraví a majetku.
Úkol č. 2
Zlepšit právní vědomí policistů
a zvýšit úroveň jejich psychické
odolnosti při výkonu služby.
Otázkám zvyšování právního
vědomí policistů je věnována
stálá pozornost. Rozkazem policejního prezidenta
je uloženo všem útvarům, aby jednou měsíčně
byli všichni policisté seznamováni s právními
předpisy, které jsou potřebné pro
výkon služby. Úroveň znalostí
právních norem je pravidelně prověřována
pomocí vypracovaných zkušebních testů.
Je rovněž uplatňován individuální
přístup proškolování mladých
policistů, kteří po ukončení
základní odborné přípravy nastupují
do služby k jednotlivým útvarům.
Úkol č. 3
Důsledně postupovat proti nekázni v dopravě
a při zajišťování plynulosti a
bezpečnosti silničního provozu.
Kromě nepřetržitého výkonu služby
při dohledu nad bezpečností a plynulostí
silničního provozu, zejména v místech
s častými dopravními nehodami, byly organizovány
2 celostátní a 2.404 krajských dopravně
bezpečnostních akcí, za účelem
ovlivnění negativního vývoje dopravní
nehodovosti v rámci ČR.
Vyhodnocením činností útvarů
podílejících se na dohledu nad bezpečností
a plynulostí v silničním provozu lze konstatovat,
že v r. 1996 došlo na tomto úseku v porovnání
s r. 1995 k nárůstu ve všech ukazatelích.
Celkem bylo zjištěno 1,691.648 dopravních přestupků
(+55,16% oproti r. 1995), z toho bylo na místě vyřízeno
1,178.551 přestupků (tj. 69,66%). [Jde o souhrnné
údaje, týkající se dopravních
přestupků zjištěných jednotlivými
službami Policie ČR, a proto je nelze srovnávat
s údaji v kapitole 1.2. Přestupky, které
zahrnují pouze údaje pořádkové
a dopravní policie.]. Celková výše
pokut, které policisté uložili za dopravní
přestupky, činila 614,515.930 Kč (+39,12%).
Policisté věnují velkou pozornost i preventivně
- výchovnému působení. Pořádají
přednášky na školách, besedy s
řidiči motorových vozidel, zveřejňují
články v tisku i příspěvky
v rozhlasovém i televizním vysílání.
Prováděnými opatřeními se sice
zvýšila intenzita výkonu služby, která
se projevila zvýšeným počtem zjištěných
přestupků, ale výrazněji se neprojevila
v celkové situaci v bezpečnosti a plynulosti v dopravě.
Úkol č. 4
Přednostně zabezpečovat útvary
Policie ČR podílející se na boji proti
organizovanému zločinu potřebnou technikou
a naplňovat tyto útvary speciálně
vyškoleným personálem.
V průběhu roku 1996 pokračovalo doplňování
útvaru pro odhalování organizovaného
zločinu služby kriminální policie potřebnou
technikou, zejména služebními dopravními
prostředky, výpočetní technikou a
další speciální technikou. Podařilo
se v rámci finančních možností
Policie ČR vybavenost tohoto útvaru částečně
zlepšit. Doplňování útvaru vyškoleným
personálem je prováděno s ohledem na uplatňování
přísnějších kritérií
uchazečů o tuto službu. Uchazeč musí
splňovat jednak psychické i fyzické předpoklady,
ale musí mít i určitou policejní kriminalistickou
praxi. Po splnění těchto kritérií
uchazeč o službu u útvaru pro odhalování
organizovaného zločinu musí absolvovat základní
odbornou přípravu v resortních školách
MV. Doplňování tohoto útvaru je tedy
soustavná a dlouhodobá činnost.
Úkol č. 5
Razantně postupovat proti veřejným projevům
rasové nesnášenlivosti a extremistickým
vystoupením
Veřejným projevům rasové nesnášenlivosti
a extremistickým vystoupením je ze strany Policie
ČR věnována trvalá pozornost. Policie
ČR v boji proti pachatelům trestných činů
s rasovým podtextem a proti extremistickým vystoupením
postupovala v roce 1996 v mezích zákona a plnila
úkoly na tomto úseku v souladu se závazným
pokynem policejního prezidenta, který stanoví
postup policie při zabezpečování ochrany
veřejného pořádku v případech
jeho hromadného narušování a při
páchání trestné činnosti s
rasovým či národnostním motivem.
Problematika extremismu byla svěřena do gesce ředitelství
služby kriminální policie PČR, kde bylo
zřízeno specializované pracoviště,
které v rámci celé republiky získává
a vyhodnocuje poznatky a vede příslušné
evidence o této trestné činnosti a metodicky
řídí územní útvary služby
kriminální policie v této oblasti. Na okresech
ČR jsou všechny útvary úkolovány
ke zjišťování poznatků, které
by nasvědčovaly na přípravu, či
organizování extremistických vystoupení.
Na základě vyhodnocení poznatků jsou
přijímána příslušna opatření
k zajištění klidu a veřejného
pořádku.
Rasové a národnostní konflikty jsou v prvé
řadě problémem společenským
a teprve následně až problémem kriminálním.
Především se musí projevit preventivní
působení všech zúčastněných
subjektů na potencionální pachatele a až
při selhání výchovného účelu
musí nastoupit represivní činnost státních
orgánů.
Úkol č. 6
Zlepšit úroveň technického vybavení
v oblasti výpočetní techniky, informatiky
datových přenosů
V průběhu roku 1996 docházelo k postupnému
doplňování technického vybavení
jednotlivých pracovišť Policie ČR. Výpočetní
technika byla rozmístěna na jednotlivé útvary
a započalo se s budováním počítačové
sítě. Vznikly však technické problémy
s budováním datových přenosů,
zapříčiněných nedostatečnou
kvalitou spojovacích cest, které se musí
řešit výstavbou nových. Na oživování
všech instalovaných komponent se podílely zejména
nově zřízená oddělení
analytiky a informatiky na jednotlivých okresních
ředitelstvích PČR. Přes technické
problémy se podařilo základní informační
systém vybudovat, zajistit přenosy z okresů
na kraje a do centra. Byly vytvořeny základní
předpoklady pro zpřístupnění
informací z databází všem policistům.
Úkol č. 7
Podílet se na důsledném zabezpečení
veřejného klidu a pořádku při
volbách do zastupitelských orgánů.
Zajištění klidu a veřejného pořádku
v době konání voleb do zastupitelských
orgánů věnovala Policie ČR značnou
pozornost. Rozkazy policejního prezidenta byly pro období
voleb stanoveny úkoly jednotlivým útvarům,
které bylo nutno plnit v době konání
voleb. Řádnou přípravou opatření
a iniciativním přístupem všech policistů
byl na celém území ČR zajištěn
klid a veřejný pořádek. K narušení
veřejného pořádku v souvislosti s
konáním voleb nedošlo.