(1) Kromě případů, kdy lze uložit
předběžné opatření podle
obecných předpisů o správním
řízení, je Komise oprávněna
při výkonu státního dozoru podle tohoto
zákona nebo zvláštních zákonů
uložit předběžné opatření
také tehdy, jestliže to je třeba k zajištění
ochrany práv a právem chráněných
zájmů osob, které nejsou účastníky
správního řízení, nebo byl-li
by výkon konečného rozhodnutí zmařen
či vážně ohrožen. Takové
předběžné opatření může
spočívat i v nařízení Komise
směřujícím k zajištění
majetku účastníka řízení
nebo třetí osoby, a to:
a) uložením povinnosti osobě, která vede pro účastníka správního řízení účet cenných papírů, aby neprováděla jakékoliv úkony směřující k převodu cenných papírů z účtu účastníka řízení na účet jiné osoby, ani registraci zástavního práva, tuto povinnost může Komise uložit uvedené osobě i ve vztahu k jí vedenému účtu cenných papírů jiné osoby, na který byly účastníkem správního řízení převedeny cenné papíry z jejího účtu,
b) uložením povinnosti osobě, která má listinné cenné papíry účastníka správního řízení v úschově nebo správě, aby neprováděla jakékoliv úkony směřující k převodu cenných papírů na jinou osobu,
c) uložením povinnosti bance, která vede pro
účastníka správního řízení
peněžní účet, aby neprováděla
jakékoliv úkony směřující
k převodu finančních prostředků
z účtu účastníka správního
řízení na peněžní účet
jiné osoby; tuto povinnost může Komise uložit
peněžnímu ústavu i ve vztahu k jí
vedenému účtu jiné osoby, na který
byly účastníkem správního řízení
převedeny finanční prostředky z jejího
účtu.
(2) Rozhodnutí o předběžném opatření
uvedeném v odstavci 1 se doručuje účastníkovi
řízení a dalším osobám,
kterým jsou tímto rozhodnutím ukládány
povinnosti, a je účinné do dne rozhodnutí
soudu, nejdéle však do marného uplynutí
lhůty určené soudu k rozhodnutí. Rozklad
proti rozhodnutí o předběžném
opatření nemá odkladný účinek.
Nepominou-li důvody k jeho uložení, podá
Komise nejpozději do tří dnů ode dne
rozhodnutí o předběžném opatření
návrh na nařízení předběžného
opatření soudu. Soud o tomto návrhu rozhodne
do pěti dnů od jeho podání.
(1) Státnímu dozoru Komise podléhá
činnost bank v rozsahu, v němž
a) vykonávají činnost obchodníka s cennými papíry,
b) vykonávají činnost podle § 70a zákona o cenných papírech,
c) vykonávají činnost depozitáře investičních společností, investičních fondů a penzijních fondů,
d) vykonávají činnost spočívající ve vydávání investičních instrumentů uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) a b)
podléhají v rozsahu této činnosti
nebo plnění povinností státnímu
dozoru Komise.
(2) Státnímu dozoru Komise podléhá
činnost penzijních fondů a pojišťoven
v rozsahu jejich povinností při investování
do investičních instrumentů a obchodování
s investičními instrumenty na vlastní účet.
(3) Komise je oprávněna uplatňovat ve vztahu
k činnosti obchodníka s cennými papíry,
kterou provádí banka, pravomoce státního
dozoru ve stejném rozsahu, v jakém může
tyto pravomoce uplatňovat ve vztahu k činnosti obchodníků
s cennými papíry, kteří nejsou bankami.
Ve vztahu k činnosti depozitáře, kterou provádí
banka, je Komise oprávněna uplatňovat pravomoce
státního dozoru jak podle zákona o investičních
společnostech a investičních fondech, zákona
o penzijním připojištění se státním
příspěvkem, tak i podle tohoto zákona.
Ve vztahu k činnosti banky spočívající
ve vydávání investičních instrumentů
uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) a b) je Komise
oprávněna uplatňovat pravomoce státního
dozoru jak podle zákona o dluhopisech a zákona o
cenných papírech, tak i podle tohoto zákona.
(4) Při uplatňování pravomocí
vůči bankám podle odstavců 1 a 3 je
Komise povinna postupovat tak, aby nebyly narušeny pravomoce
orgánu bankovního dohledu podle zákona o
České národní bance. To stejné
platí i ve vztahu k ministerstvu při jeho výkonu
státního dozoru podle zákona o penzijním
připojištění se státním
příspěvkem a podle zákona o pojišťovnictví.
(1) Komise vede seznamy
a) obchodníků s cennými papíry, [35) § 45 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., ve znění zákona č. 152/1996 Sb.]
b) makléřů, [36) § 49 zákona ČNR č. 591/1992 Sb.]
c) organizátorů mimoburzovního trhu, [37) § 50 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., ve znění zákona č. 152/1996 Sb.]
d) osob provádějících vypořádání obchodů s cennými papíry, [38) § 70b zákona ČNR č. 591/1992 Sb.]
e) tiskáren, které jsou oprávněny k tisku veřejně obchodovatelných cenných papírů, [39) § 76 odst. 2 zákona ČNR č. 591/1992 Sb.]
f) investičních společností, podílových
a investičních fondů, [40)
Zákon č. 248/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.]
g) nucených správců a likvidátorů investičních společností a investičních fondů, [41) § 36a, 37m zákona č. 248/1992 Sb, ve znění zákona č. 151/1996 Sb.]
h) depozitářů investičních společností, investičních fondů a penzijních fondů, [42) § 30 zákona č. 248/1992 Sb., ve znění zákona č. 151/1992 Sb.]
i) penzijních fondů, [43) Zákon č. 42/1994 Sb., ve znění zákona č. 61/1996 Sb.]
j) pojišťoven, [44) Zákon č. 185/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.]
k) právnických osob podle § 70a odst. 1 zákona
o cenných papírech.
(2) Seznamy uveřejňuje Komise nejméně
jednou v průběhu každého kalendářního
čtvrtletí ve Věstníku Komise pro cenné
papíry a zabezpečuje, aby na místě,
které určí ve Věstníku Komise
pro cenné papíry byly veřejně přístupné
k nahlédnutí.
(1) Komise vydává Věstník Komise.
(2) Komise uveřejňuje ve Věstníku
Komise zejména:
a) seznamy podle § 13 odst. 1 písm. a) ve lhůtách podle § 13 odst. 2,
b) pravomocná rozhodnutí Komise, která jsou významná pro seznámení veřejnosti s rozhodovací činností Komise, s výjimkou těch, které obsahují skutečnosti, na které se vztahuje zvláštní zákon, [45) Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění zákona č. 399/1990 Sb.]
c) stanoviska Komise,
d) jiná sdělení nebo oznámení
důležitá pro kapitálový trh.
(3) Komise ve Věstníku Komise určí místo, na kterém budou veřejně přístupné k nahlédnutí
a) schválené prospekty veřejně obchodovatelných cenných papírů, včetně statutů investičních a podílových fondů, statutů penzijních fondů a pojišťoven a emisních podmínek dluhopisů,
b) informace o hospodaření emitentů veřejně
obchodovatelných cenných papírů podle
zvláštního zákona.13),16),17),
[46) Zákon ČNR č.
591/1992 Sb.]
(1) Obchodník s cennými papíry nebo institucionální
investor, který uzavřel mimo veřejný
trh obchod s investičními instrumenty na svůj
nebo cizí účet, je povinen podat o tomto
obchodu Komisi hlášení.
(2) O obchodech vymezených v odstavci 1, které byly
uzavřeny na veřejném trhu, podává
Komisi hlášení příslušný
organizátor veřejného trhu.
(3) Ministerstvo financí (dále jen "ministerstvo")
právním předpisem stanoví, na jaké
obchody s investičními instrumenty a od jakého
objemu se povinnost podle odstavce 1 vztahuje, a dále stanoví,
v jaké lhůtě se podávají hlášení,
obsahové náležitosti hlášení
a podrobnosti týkající se jeho rozsahu, struktury,
způsobu a formy.
(4) Komise je oprávněna uveřejňovat
údaje z hlášení, musí však
při této činnosti dbát na utajení
konkrétních účastníků
obchodů ve vazbě na konkrétní obchod.
Tímto však není dotčeno právo
Komise uveřejňovat údaje o účastnících
kapitálového trhu v souvislosti s pravomocnými
rozhodnutími Komise o uložení opatření
k nápravě nebo sankce.
(1) Komise, Česká národní banka a
ministerstvo:
a) si navzájem poskytují všechny informace a zjištění, které mohou být významné pro výkon jejich působností, pokud zvláštní zákon nestanoví, že určité informace nelze poskytovat nebo jen za splnění určitých podmínek, [47) Např. § 38 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 84/1995 Sb., § 7 zákona č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů.]
b) koordinují činnost vykonávanou v rámci jejich vymezené působnosti, zejména ve vztahu k osobám, které podléhají současně výkonu dozoru nebo dohledu Komise, ministerstva nebo České národní banky,
c) navzájem se předem informují o zahájení
řízení a jeho průběhu, jehož
předmětem je udělení opatření
k nápravě a sankcí, které mají
být uloženy v rámci jejich působnosti
při výkonu státního dozoru nebo dohledu
a které mohou mít význam pro druhou stranu
z hlediska výkonu její působnosti. O přijetí
opatření k nápravě a sankcí
se budou tyto orgány okamžitě informovat.
(2) Česká národní banka a ministerstvo
zasílají Komisi kopii nebo opis rozhodnutí,
kterým bylo rozhodnuto o uložení opatření
k nápravě nebo sankce ve vztahu k činnosti
osob, které podléhají rovněž
státnímu dozoru Komise, a to bez zbytečného
prodlení ode dne nabytí právní moci
tohoto rozhodnutí. Komise v téže lhůtě
zasílá České národní
bance nebo ministerstvu kopii nebo opis rozhodnutí, kterým
bylo rozhodnuto o uložení opatření k
nápravě nebo sankce ve vztahu k činnosti
osob, které podléhají rovněž
státnímu dozoru ministerstva nebo dohledu České
národní banky.
(1) V případě, že se Česká
národní banka ve své činnosti dozví
o obchodech s investičními instrumenty, které
mohou mít význam pro Komisi při plnění
jejích úkolů při výkonu státního
dozoru, informuje o nich neprodleně Komisi, pokud zvláštní
zákon nestanoví, že určité informace
nelze poskytovat nebo jen za splnění určitých
podmínek.18) Pokud Komise požádá
Českou národní banku o provedení kontroly
peněžních transakcí spojených
s těmito obchody, je Česká národní
banka povinna kontrolu provést a podat o jejím výsledku
zprávu Komisi.
(2) V případě, že se Komise ve své
činnosti dozví o obchodech s investičními
instrumenty, které mohou mít význam pro Českou
národní banku při plnění jejích
úkolů při výkonu bankovního
dohledu, informuje o nich neprodleně Českou národní
banku. Pokud Česká národní banka požádá
Komisi o provedení kontroly obchodů s investičními
instrumenty, je Komise povinna kontrolu provést a podat
o jejím výsledku zprávu České
národní bance.
(1) Komise
a) sleduje soustavně působení zákonů a jiných právních předpisů v oblasti kapitálového trhu a informuje ministerstvo o potřebě přijetí zákonných úprav v oblasti kapitálového trhu,
b) podává návrhy pro vypracování právních předpisů, upravující činnost Komise podle tohoto zákona,
c) podává nejméně čtvrtletně
zprávu ministerstu o situaci na kapitálovém
trhu a o opatřebích, která přijala.
(2) V případě, že se ministerstvo ve
své činnosti dozví o obchodech s investičními
instrumenty, které mohou mít význam pro Komisi
při plnění jejích úkolů
při výkonu státního dozoru, informuje
o nich neprodleně Komisi. Pokud Komise požádá
ministerstvo o provedení kontroly těchto obchodů,
je ministerstvo povinno kontrolu provést a podat o jejím
výsledku zprávu Komisi.
(3) V případě, že se Komise ve své
činnosti dozví o obchodech s investičními
instrumenty, které mohou mít význam pro ministerstvo
při plnění jeho úkolů při
výkonu dozoru, informuje o nich neprodleně ministerstvo.
Pokud ministerstvo požádá Komisi o provedení
kontroly těchto obchodů, je Komise povinna kontrolu
provést a podat o jejím výsledku zprávu
ministerstvu.
(4) Komise je povinna předávat zvláštní
organizační složce ministerstva údaje
o neobvyklých obchodech v rozsahu a za podmínek
uvedených ve zvláštním zákonu.
[48) Zákon č. 61/1996
Sb.]
Komise spolupracuje s Komorou auditorů České
republiky, zejména při zavádění
mezinárodně uznávaných auditorských
postupů ve vztahu k poskytovatelům služeb na
kapitálovém trhu a emitentům a usměrňování
činnosti auditorů při aplikaci těchto
postupů.
(1) V rámci spolupráce s příslušnými
správními úřady a institucemi jiných
států působícími v oblasti
dozoru nad kapitálovým trhem, je Komise oprávněna
poskytovat těmto správním úřadům
a institucím informace o účastnících
kapitálového trhu, které si tyto úřady
a instituce vyžádají pro účely
správního nebo soudního řízení
v souvislosti s výkonem dozoru nad kapitálovým
trhem.
(2) Informace uvedené v odstavci 1 je Komise oprávněna
poskytnout pouze za předpokladu, že je zajištěna
vzájemnost a dožadující strana zajistí,
aby poskytnuté informace byly použity pouze k tomu
účelu, který Komise určí při
jejich předání.
(3) Osobní údaje účastníků
kapitálového trhu mohou být poskytnuty pouze
za předpokladu, že je zajištěna vzájemnost
a že jejich předání není v rozporu
s právním řádem České
republiky.
(1) Orgány Komise jsou prezídium Komise a předseda
Komise. Prezídium Komise se skládá z předsedy
Komise a čtyř členů. Předsedu
Komise a členy prezídia jmenuje a odvolává
na návrh ministra financí prezident republiky.
(2) Prezídium Komise, které stojí v čele
Komise, schvaluje zejména:
a) plán činnosti Komise a jeho změny,
b) návrh rozpočtu a závěrečného účtu Komise,
c) organizační řád Komise a jednací řád prezídia Komise, včetně jejich změn,
d) pravidla profesionální etiky pro předsedu Komise, členy zídia a zaměstnance Komise,
e) zprávy pro vládu a Poslaneckou sněmovnu,
f) podněty vládě.
(3) Prezídium Komise rozhoduje hlasováním.
Rozhodnutí prezídia Komise je přijato, pokud
pro něj hlasovala nadpoloviční většina
všech členů Prezídia Komise.
(1) V čele prezídia Komise stojí předseda
Komise, který řídí jeho činnost
a jedná jeho jménem podepisuje rozhodnutí
Komise. Předseda Komise schvaluje organizační
a spisový řád Komise.
(2) Vyžádá-li si vláda, Poslanecká
sněmovna, Senát nebo jejich orgány přítomnost
předsedy Komise na jednání, je povinen se
jejich jednání zúčastnit.
(3) Nevykonává-li předseda Komise svoji funkci,
vykonává funkci jím určený
člen prezídia.
(4) Předseda Komise může v rozsahu stanoveném
organizačním řádem Komise zplnomocnit
jím určeného člena prezídia
Komise ke svému zastupování.
(1) Předsedou Komise a členem prezídia Komise
může být jmenován občan České
republiky, který
a) je plně způsobilý k právním úkonům,
b) je bezúhonný a jeho odborné znalosti a
zkušenosti a morální vlastnosti dávají
záruku, že bude svoji funkci řádně
zastávat.
(2) Bezúhonnou je pro účely tohoto zákona
fyzická osoba, která nebyla pravomocně odsouzena
pro trestný čin majetkové povahy nebo úmyslný
trestný čin.
(3) Funkční období předsedy Komise
a člena prezídia Komise je pět let. Předseda
Komise a člen prezídia Komise může být
do funkce jmenován pouze dvě po sobě jdoucí
funkční období. V případě
prvních členů prezídia Komise bude
jeden člen jmenován na jeden rok, druhý na
dva roky, třetí na tři roky, čtvrtý
na čtyři roky, přičemž délku
prvního funkčního období jednotlivých
členů prezídia Komise stanoví v návrhu
na jmenování prezidentu republiky ministr financí.
(4) S funkcí předsedy Komise a člena prezídia
Komise je neslučitelná funkce poslance nebo senátora,
soudce, státního zástupce, jakákoliv
funkce ve veřejné správě, funkce člena
orgánů územní samosprávy.
(5) Předseda Komise a členové prezídia
Komise nesmějí zastávat jinou placenou funkci
ani vykonávat jinou výdělečnou činnost
s výjimkou literární, umělecké
nebo pedagogické činnosti a správy vlastního
majetku. Předseda Komise a členové prezídia
Komise nesmějí zastávat ani neplacené
funkce ve statutárních a jiných orgánech
žádné obchodní společnosti, státního
podniku, státní organizace nebo družstva. Dále
se nesmějí podílet po dobu výkonu
funkce předsedy Komise nebo člena prezídia
Komise přímo nebo zprostředkovaně
na podnikání osob podléhajících
státnímu dozoru Komise. Investiční
instrumenty, které získali před jmenováním
do funkce předsedy Komise nebo člena prezídia
Komise nebo v souladu s tímto zákonem v průběhu
výkonu funkce, jsou povinni svěřit do správy
třetí osoby, které nesmějí
udělovat pokyny k nakládání s nimi.
(6) Výkon funkce předsedy Komise a člena
prezídia Komise končí
a) uplynutím funkčního období,
b) odvoláním prezidentem republiky z důvodů uvedených v odstavci 7,
c) doručením rezignace prezidentu republiky,
d) právní mocí rozsudku, jímž je zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo omezen ve způsobilosti k právním úkonům,
e) právní mocí rozsudku, jímž byl odsouzen pro trestný čin,
f) právní mocí rozhodnutí o prohlášení konkursu na jeho majetek,
g) nevykonává-li z jakýchkoli důvodů svou funkci po dobu delší než šest měsíců,
h) úmrtím.
(7) Prezident republiky odvolá předsedu Komise a
člena prezídia Komise, porušil-li ustanovení
tohoto zákona nebo se dopustil takového jednání,
které zpochybňuje jeho nezávislost.
(8) Předseda Komise a členové prezídia
Komise vykonávají státní dozor nad
kapitálovým trhem. Oprávnění
k této činnosti prokazují průkazem
státního dozoru nad kapitálovým trhem.
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak vztahují
se na zaměstance Komise ustanovení zákoníku
práce.
(2) Zaměstnanci Komise vykonávající
státní dozor v oblasti kapitálového
trhu prokazují své oprávnění
k této činnosti průkazem státního
dozoru nad kapitálovým trhem.
(1) Na předsedu Komise a členy prezídia Komise
se vztahují ustanovení zákoníku práce,
pokud tento zákon nestanoví jinak.
(2) Předseda Komise má nárok na plat, další
plat, náhradu výdajů a naturální
plnění jako prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu podle zvláštního
zákona. [49)
Zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších
náležitostech spojených s výkonem
funkce představitelů státní moci a
některých státních orgánů,
ve znění zákona č. 138/1996 Sb.,
nařízení vlády č. 253/1992
Sb., o platových poměrech zaměstnanců
orgánů státní správy, některých
dalších orgánů a obcí, ve znění
pozdějších předpisů.]
(3) Členové prezídia Komise mají nárok
na plat, další plat, náhradu výdajů
a naturální plnění jako viceprezident
Nejvyššího kontrolního úřadu
podle zvláštního zákona.24)
Platové poměry zaměstnanců Komise
vykonávajících státní dozor
stanoví zvláštní zákon. Do doby
přijetí tohoto zákona se platové poměry
zaměstanců Komise řídí právními
předpisy upravujícími platové poměry
zaměstnanců orgánů státní
správy. [50)
Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně
za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých
dalších organizacích a orgánech, ve
znění pozdějších předpisů,
nařízení vlády č. 253/1992
Sb., o platových poměrech zaměstnanců
orgánů státní správy, některých
dalších orgánů a obcí, ve znění
pozdějších předpisů.]
(1) Předseda Komise, členové prezídia
Komise a zaměstnanci Komise jsou povinni zachovávat
mlčenlivost ve věcech, o kterých se dozvěděli
při své činnosti v rámci výkonu
státního dozoru v oblasti kapitálového
trhu. Tato povinnost trvá i po skončení pracovněprávního
vztahu nebo výkonu funkce. Povinnost zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, se kterými se
seznámí při výkonu své funkce,
platí i pro členy poradních orgánů.
(2) Členové prezídia Komise, zaměstnanci
Komise a členové poradních orgánů
mohou být zproštěni povinnosti mlčenlivosti
pouze z důvodu veřejného zájmu předsedou
Komise.
(3) Předseda Komise, členové prezídia
Komise ani zaměstnanci Komise nesmějí využívat
informace, které získali při výkonu
své funkce nebo svého zaměstnání
pro sebe ani pro jiného.
(1) Za účelem zajištění co možná
nejvyšší důvěryhodnosti Komise
jsou členové prezídia Komise a zaměstnanci
Komise povinni dodržovat pravidla profesionální
etiky.
(2) Zaměstnanci Komise nemohou vykonávat podnikatelskou
činnost, podílet se na podnikatelské činnosti
jiných osob nebo zastávat funkce ve statutárních
a jiných orgánech jakékoli obchodní
společnosti. Toto ustanovení se nevztahuje na činnost
literární, uměleckou nebo pedagogickou a
správu vlastního majetku.
(1) Výdaje na činnost Komise se hradí ze
státního rozpočtu České republiky.
(2) Komise má samostatnou rozpočtovou kapitolu ve
státním rozpočtu České republiky.
Tato rozpočtová kapitola je součástí
zákona o státním rozpočtu České
republiky.
(3) Návrh rozpočtu předkládá
předseda Komise Poslanecké sněmovně
a zároveň ministerstvu.
(4) Výši poplatků, způsob jejich stanovení
a placení stanoví zvláštní zákon.
Zvláštní zákon zároveň
stanoví, na které subjekty se bude vztahovat povinnost
poplatky za činnost na kapitálovém trhu platit.
(1) V řízení zahájeném ministerstvem
podle zvláštních zákonů přede
dnem účinnosti tohoto zákona bude pokračováno
před Komisí podle tohoto zákona. Povolení
vydaná podle § 45 a 46 zákona o cenných
papírech do dne účinnosti tohoto zákona
zůstávají v platnosti.
(2) Ministerstvo, Česká národní banka
a Komise vypracují nejpozději do tří
měsíců od účinnosti tohoto
zákona společně systém vzájemné
spolupráce v této oblasti.
(3) Vzor průkazu státního dozoru nad kapitálovým
trhem stanoví ministerstvo právním předpisem.