§ 11

Předběžné opatření

(1) Kromě případů, kdy lze uložit předběžné opatření podle obecných předpisů o správním řízení, je Komise oprávněna při výkonu státního dozoru podle tohoto zákona nebo zvláštních zákonů uložit předběžné opatření také tehdy, jestliže to je třeba k zajištění ochrany práv a právem chráněných zájmů osob, které nejsou účastníky správního řízení, nebo byl-li by výkon konečného rozhodnutí zmařen či vážně ohrožen. Takové předběžné opatření může spočívat i v nařízení Komise směřujícím k zajištění majetku účastníka řízení nebo třetí osoby, a to:

a) uložením povinnosti osobě, která vede pro účastníka správního řízení účet cenných papírů, aby neprováděla jakékoliv úkony směřující k převodu cenných papírů z účtu účastníka řízení na účet jiné osoby, ani registraci zástavního práva, tuto povinnost může Komise uložit uvedené osobě i ve vztahu k jí vedenému účtu cenných papírů jiné osoby, na který byly účastníkem správního řízení převedeny cenné papíry z jejího účtu,

b) uložením povinnosti osobě, která má listinné cenné papíry účastníka správního řízení v úschově nebo správě, aby neprováděla jakékoliv úkony směřující k převodu cenných papírů na jinou osobu,

c) uložením povinnosti bance, která vede pro účastníka správního řízení peněžní účet, aby neprováděla jakékoliv úkony směřující k převodu finančních prostředků z účtu účastníka správního řízení na peněžní účet jiné osoby; tuto povinnost může Komise uložit peněžnímu ústavu i ve vztahu k jí vedenému účtu jiné osoby, na který byly účastníkem správního řízení převedeny finanční prostředky z jejího účtu.

(2) Rozhodnutí o předběžném opatření uvedeném v odstavci 1 se doručuje účastníkovi řízení a dalším osobám, kterým jsou tímto rozhodnutím ukládány povinnosti, a je účinné do dne rozhodnutí soudu, nejdéle však do marného uplynutí lhůty určené soudu k rozhodnutí. Rozklad proti rozhodnutí o předběžném opatření nemá odkladný účinek. Nepominou-li důvody k jeho uložení, podá Komise nejpozději do tří dnů ode dne rozhodnutí o předběžném opatření návrh na nařízení předběžného opatření soudu. Soud o tomto návrhu rozhodne do pěti dnů od jeho podání.

§ 12

Státní dozor Komise ve zvláštních případech

(1) Státnímu dozoru Komise podléhá činnost bank v rozsahu, v němž

a) vykonávají činnost obchodníka s cennými papíry,

b) vykonávají činnost podle § 70a zákona o cenných papírech,

c) vykonávají činnost depozitáře investičních společností, investičních fondů a penzijních fondů,

d) vykonávají činnost spočívající ve vydávání investičních instrumentů uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) a b)

podléhají v rozsahu této činnosti nebo plnění povinností státnímu dozoru Komise.

(2) Státnímu dozoru Komise podléhá činnost penzijních fondů a pojišťoven v rozsahu jejich povinností při investování do investičních instrumentů a obchodování s investičními instrumenty na vlastní účet.

(3) Komise je oprávněna uplatňovat ve vztahu k činnosti obchodníka s cennými papíry, kterou provádí banka, pravomoce státního dozoru ve stejném rozsahu, v jakém může tyto pravomoce uplatňovat ve vztahu k činnosti obchodníků s cennými papíry, kteří nejsou bankami. Ve vztahu k činnosti depozitáře, kterou provádí banka, je Komise oprávněna uplatňovat pravomoce státního dozoru jak podle zákona o investičních společnostech a investičních fondech, zákona o penzijním připojištění se státním příspěvkem, tak i podle tohoto zákona. Ve vztahu k činnosti banky spočívající ve vydávání investičních instrumentů uvedených v § 3 odst. 1 písm. a) a b) je Komise oprávněna uplatňovat pravomoce státního dozoru jak podle zákona o dluhopisech a zákona o cenných papírech, tak i podle tohoto zákona.

(4) Při uplatňování pravomocí vůči bankám podle odstavců 1 a 3 je Komise povinna postupovat tak, aby nebyly narušeny pravomoce orgánu bankovního dohledu podle zákona o České národní bance. To stejné platí i ve vztahu k ministerstvu při jeho výkonu státního dozoru podle zákona o penzijním připojištění se státním příspěvkem a podle zákona o pojišťovnictví.

Díl 3

Vedení seznamů

Vedení seznamů a dokumentace a jejich uveřejňování

§ 13

(1) Komise vede seznamy

a) obchodníků s cennými papíry, [35) § 45 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., ve znění zákona č. 152/1996 Sb.]

b) makléřů, [36) § 49 zákona ČNR č. 591/1992 Sb.]

c) organizátorů mimoburzovního trhu, [37) § 50 zákona ČNR č. 591/1992 Sb., ve znění zákona č. 152/1996 Sb.]

d) osob provádějících vypořádání obchodů s cennými papíry, [38) § 70b zákona ČNR č. 591/1992 Sb.]

e) tiskáren, které jsou oprávněny k tisku veřejně obchodovatelných cenných papírů, [39) § 76 odst. 2 zákona ČNR č. 591/1992 Sb.]

f) investičních společností, podílových a investičních fondů, [40) Zákon č. 248/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.]

g) nucených správců a likvidátorů investičních společností a investičních fondů, [41) § 36a, 37m zákona č. 248/1992 Sb, ve znění zákona č. 151/1996 Sb.]

h) depozitářů investičních společností, investičních fondů a penzijních fondů, [42) § 30 zákona č. 248/1992 Sb., ve znění zákona č. 151/1992 Sb.]

i) penzijních fondů, [43) Zákon č. 42/1994 Sb., ve znění zákona č. 61/1996 Sb.]

j) pojišťoven, [44) Zákon č. 185/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.]

k) právnických osob podle § 70a odst. 1 zákona o cenných papírech.

(2) Seznamy uveřejňuje Komise nejméně jednou v průběhu každého kalendářního čtvrtletí ve Věstníku Komise pro cenné papíry a zabezpečuje, aby na místě, které určí ve Věstníku Komise pro cenné papíry byly veřejně přístupné k nahlédnutí.

Díl 4

Věstník Komise

§ 14

(1) Komise vydává Věstník Komise.

(2) Komise uveřejňuje ve Věstníku Komise zejména:

a) seznamy podle § 13 odst. 1 písm. a) ve lhůtách podle § 13 odst. 2,

b) pravomocná rozhodnutí Komise, která jsou významná pro seznámení veřejnosti s rozhodovací činností Komise, s výjimkou těch, které obsahují skutečnosti, na které se vztahuje zvláštní zákon, [45) Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění zákona č. 399/1990 Sb.]

c) stanoviska Komise,

d) jiná sdělení nebo oznámení důležitá pro kapitálový trh.

(3) Komise ve Věstníku Komise určí místo, na kterém budou veřejně přístupné k nahlédnutí

a) schválené prospekty veřejně obchodovatelných cenných papírů, včetně statutů investičních a podílových fondů, statutů penzijních fondů a pojišťoven a emisních podmínek dluhopisů,

b) informace o hospodaření emitentů veřejně obchodovatelných cenných papírů podle zvláštního zákona.13),16),17), [46) Zákon ČNR č. 591/1992 Sb.]

Díl 5

Oznámení o uzavřených obchodech s investičními instrumenty

§ 15

(1) Obchodník s cennými papíry nebo institucionální investor, který uzavřel mimo veřejný trh obchod s investičními instrumenty na svůj nebo cizí účet, je povinen podat o tomto obchodu Komisi hlášení.

(2) O obchodech vymezených v odstavci 1, které byly uzavřeny na veřejném trhu, podává Komisi hlášení příslušný organizátor veřejného trhu.

(3) Ministerstvo financí (dále jen "ministerstvo") právním předpisem stanoví, na jaké obchody s investičními instrumenty a od jakého objemu se povinnost podle odstavce 1 vztahuje, a dále stanoví, v jaké lhůtě se podávají hlášení, obsahové náležitosti hlášení a podrobnosti týkající se jeho rozsahu, struktury, způsobu a formy.

(4) Komise je oprávněna uveřejňovat údaje z hlášení, musí však při této činnosti dbát na utajení konkrétních účastníků obchodů ve vazbě na konkrétní obchod. Tímto však není dotčeno právo Komise uveřejňovat údaje o účastnících kapitálového trhu v souvislosti s pravomocnými rozhodnutími Komise o uložení opatření k nápravě nebo sankce.

Díl 6

Spolupráce s jinými institucemi a správními úřady

§ 16

Spolupráce s jinými správními úřady a institucemi

(1) Komise, Česká národní banka a ministerstvo:

a) si navzájem poskytují všechny informace a zjištění, které mohou být významné pro výkon jejich působností, pokud zvláštní zákon nestanoví, že určité informace nelze poskytovat nebo jen za splnění určitých podmínek, [47) Např. § 38 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění zákona č. 84/1995 Sb., § 7 zákona č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů.]

b) koordinují činnost vykonávanou v rámci jejich vymezené působnosti, zejména ve vztahu k osobám, které podléhají současně výkonu dozoru nebo dohledu Komise, ministerstva nebo České národní banky,

c) navzájem se předem informují o zahájení řízení a jeho průběhu, jehož předmětem je udělení opatření k nápravě a sankcí, které mají být uloženy v rámci jejich působnosti při výkonu státního dozoru nebo dohledu a které mohou mít význam pro druhou stranu z hlediska výkonu její působnosti. O přijetí opatření k nápravě a sankcí se budou tyto orgány okamžitě informovat.

(2) Česká národní banka a ministerstvo zasílají Komisi kopii nebo opis rozhodnutí, kterým bylo rozhodnuto o uložení opatření k nápravě nebo sankce ve vztahu k činnosti osob, které podléhají rovněž státnímu dozoru Komise, a to bez zbytečného prodlení ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí. Komise v téže lhůtě zasílá České národní bance nebo ministerstvu kopii nebo opis rozhodnutí, kterým bylo rozhodnuto o uložení opatření k nápravě nebo sankce ve vztahu k činnosti osob, které podléhají rovněž státnímu dozoru ministerstva nebo dohledu České národní banky.

§ 17

Spolupráce s Českou národní bankou

(1) V případě, že se Česká národní banka ve své činnosti dozví o obchodech s investičními instrumenty, které mohou mít význam pro Komisi při plnění jejích úkolů při výkonu státního dozoru, informuje o nich neprodleně Komisi, pokud zvláštní zákon nestanoví, že určité informace nelze poskytovat nebo jen za splnění určitých podmínek.18) Pokud Komise požádá Českou národní banku o provedení kontroly peněžních transakcí spojených s těmito obchody, je Česká národní banka povinna kontrolu provést a podat o jejím výsledku zprávu Komisi.

(2) V případě, že se Komise ve své činnosti dozví o obchodech s investičními instrumenty, které mohou mít význam pro Českou národní banku při plnění jejích úkolů při výkonu bankovního dohledu, informuje o nich neprodleně Českou národní banku. Pokud Česká národní banka požádá Komisi o provedení kontroly obchodů s investičními instrumenty, je Komise povinna kontrolu provést a podat o jejím výsledku zprávu České národní bance.

§ 18

Spolupráce s ministerstvem

(1) Komise

a) sleduje soustavně působení zákonů a jiných právních předpisů v oblasti kapitálového trhu a informuje ministerstvo o potřebě přijetí zákonných úprav v oblasti kapitálového trhu,

b) podává návrhy pro vypracování právních předpisů, upravující činnost Komise podle tohoto zákona,

c) podává nejméně čtvrtletně zprávu ministerstu o situaci na kapitálovém trhu a o opatřebích, která přijala.

(2) V případě, že se ministerstvo ve své činnosti dozví o obchodech s investičními instrumenty, které mohou mít význam pro Komisi při plnění jejích úkolů při výkonu státního dozoru, informuje o nich neprodleně Komisi. Pokud Komise požádá ministerstvo o provedení kontroly těchto obchodů, je ministerstvo povinno kontrolu provést a podat o jejím výsledku zprávu Komisi.

(3) V případě, že se Komise ve své činnosti dozví o obchodech s investičními instrumenty, které mohou mít význam pro ministerstvo při plnění jeho úkolů při výkonu dozoru, informuje o nich neprodleně ministerstvo. Pokud ministerstvo požádá Komisi o provedení kontroly těchto obchodů, je Komise povinna kontrolu provést a podat o jejím výsledku zprávu ministerstvu.

(4) Komise je povinna předávat zvláštní organizační složce ministerstva údaje o neobvyklých obchodech v rozsahu a za podmínek uvedených ve zvláštním zákonu. [48) Zákon č. 61/1996 Sb.]

§ 19

Spolupráce s Komorou auditorů

Komise spolupracuje s Komorou auditorů České republiky, zejména při zavádění mezinárodně uznávaných auditorských postupů ve vztahu k poskytovatelům služeb na kapitálovém trhu a emitentům a usměrňování činnosti auditorů při aplikaci těchto postupů.

§ 20

Mezinárodní spolupráce

(1) V rámci spolupráce s příslušnými správními úřady a institucemi jiných států působícími v oblasti dozoru nad kapitálovým trhem, je Komise oprávněna poskytovat těmto správním úřadům a institucím informace o účastnících kapitálového trhu, které si tyto úřady a instituce vyžádají pro účely správního nebo soudního řízení v souvislosti s výkonem dozoru nad kapitálovým trhem.

(2) Informace uvedené v odstavci 1 je Komise oprávněna poskytnout pouze za předpokladu, že je zajištěna vzájemnost a dožadující strana zajistí, aby poskytnuté informace byly použity pouze k tomu účelu, který Komise určí při jejich předání.

(3) Osobní údaje účastníků kapitálového trhu mohou být poskytnuty pouze za předpokladu, že je zajištěna vzájemnost a že jejich předání není v rozporu s právním řádem České republiky.

Hlava II

Organizační struktura Komise

§ 21

Orgány Komise

(1) Orgány Komise jsou prezídium Komise a předseda Komise. Prezídium Komise se skládá z předsedy Komise a čtyř členů. Předsedu Komise a členy prezídia jmenuje a odvolává na návrh ministra financí prezident republiky.

(2) Prezídium Komise, které stojí v čele Komise, schvaluje zejména:

a) plán činnosti Komise a jeho změny,

b) návrh rozpočtu a závěrečného účtu Komise,

c) organizační řád Komise a jednací řád prezídia Komise, včetně jejich změn,

d) pravidla profesionální etiky pro předsedu Komise, členy zídia a zaměstnance Komise,

e) zprávy pro vládu a Poslaneckou sněmovnu,

f) podněty vládě.

(3) Prezídium Komise rozhoduje hlasováním. Rozhodnutí prezídia Komise je přijato, pokud pro něj hlasovala nadpoloviční většina všech členů Prezídia Komise.

§ 22

Předseda Komise

(1) V čele prezídia Komise stojí předseda Komise, který řídí jeho činnost a jedná jeho jménem podepisuje rozhodnutí Komise. Předseda Komise schvaluje organizační a spisový řád Komise.

(2) Vyžádá-li si vláda, Poslanecká sněmovna, Senát nebo jejich orgány přítomnost předsedy Komise na jednání, je povinen se jejich jednání zúčastnit.

(3) Nevykonává-li předseda Komise svoji funkci, vykonává funkci jím určený člen prezídia.

(4) Předseda Komise může v rozsahu stanoveném organizačním řádem Komise zplnomocnit jím určeného člena prezídia Komise ke svému zastupování.

§ 23

Podmínky pro výkon funkce předsedy Komise a člena prezídia Komise

(1) Předsedou Komise a členem prezídia Komise může být jmenován občan České republiky, který

a) je plně způsobilý k právním úkonům,

b) je bezúhonný a jeho odborné znalosti a zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že bude svoji funkci řádně zastávat.

(2) Bezúhonnou je pro účely tohoto zákona fyzická osoba, která nebyla pravomocně odsouzena pro trestný čin majetkové povahy nebo úmyslný trestný čin.

(3) Funkční období předsedy Komise a člena prezídia Komise je pět let. Předseda Komise a člen prezídia Komise může být do funkce jmenován pouze dvě po sobě jdoucí funkční období. V případě prvních členů prezídia Komise bude jeden člen jmenován na jeden rok, druhý na dva roky, třetí na tři roky, čtvrtý na čtyři roky, přičemž délku prvního funkčního období jednotlivých členů prezídia Komise stanoví v návrhu na jmenování prezidentu republiky ministr financí.

(4) S funkcí předsedy Komise a člena prezídia Komise je neslučitelná funkce poslance nebo senátora, soudce, státního zástupce, jakákoliv funkce ve veřejné správě, funkce člena orgánů územní samosprávy.

(5) Předseda Komise a členové prezídia Komise nesmějí zastávat jinou placenou funkci ani vykonávat jinou výdělečnou činnost s výjimkou literární, umělecké nebo pedagogické činnosti a správy vlastního majetku. Předseda Komise a členové prezídia Komise nesmějí zastávat ani neplacené funkce ve statutárních a jiných orgánech žádné obchodní společnosti, státního podniku, státní organizace nebo družstva. Dále se nesmějí podílet po dobu výkonu funkce předsedy Komise nebo člena prezídia Komise přímo nebo zprostředkovaně na podnikání osob podléhajících státnímu dozoru Komise. Investiční instrumenty, které získali před jmenováním do funkce předsedy Komise nebo člena prezídia Komise nebo v souladu s tímto zákonem v průběhu výkonu funkce, jsou povinni svěřit do správy třetí osoby, které nesmějí udělovat pokyny k nakládání s nimi.

(6) Výkon funkce předsedy Komise a člena prezídia Komise končí

a) uplynutím funkčního období,

b) odvoláním prezidentem republiky z důvodů uvedených v odstavci 7,

c) doručením rezignace prezidentu republiky,

d) právní mocí rozsudku, jímž je zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo omezen ve způsobilosti k právním úkonům,

e) právní mocí rozsudku, jímž byl odsouzen pro trestný čin,

f) právní mocí rozhodnutí o prohlášení konkursu na jeho majetek,

g) nevykonává-li z jakýchkoli důvodů svou funkci po dobu delší než šest měsíců,

h) úmrtím.

(7) Prezident republiky odvolá předsedu Komise a člena prezídia Komise, porušil-li ustanovení tohoto zákona nebo se dopustil takového jednání, které zpochybňuje jeho nezávislost.

(8) Předseda Komise a členové prezídia Komise vykonávají státní dozor nad kapitálovým trhem. Oprávnění k této činnosti prokazují průkazem státního dozoru nad kapitálovým trhem.

§ 24

Zaměstnanci Komise

(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak vztahují se na zaměstance Komise ustanovení zákoníku práce.

(2) Zaměstnanci Komise vykonávající státní dozor v oblasti kapitálového trhu prokazují své oprávnění k této činnosti průkazem státního dozoru nad kapitálovým trhem.

§ 25

Platy, požitky a náhrady

(1) Na předsedu Komise a členy prezídia Komise se vztahují ustanovení zákoníku práce, pokud tento zákon nestanoví jinak.

(2) Předseda Komise má nárok na plat, další plat, náhradu výdajů a naturální plnění jako prezident Nejvyššího kontrolního úřadu podle zvláštního zákona. [49) Zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů, ve znění zákona č. 138/1996 Sb., nařízení vlády č. 253/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí, ve znění pozdějších předpisů.]

(3) Členové prezídia Komise mají nárok na plat, další plat, náhradu výdajů a naturální plnění jako viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu podle zvláštního zákona.24) Platové poměry zaměstnanců Komise vykonávajících státní dozor stanoví zvláštní zákon. Do doby přijetí tohoto zákona se platové poměry zaměstanců Komise řídí právními předpisy upravujícími platové poměry zaměstnanců orgánů státní správy. [50) Zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č. 253/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí, ve znění pozdějších předpisů.]

§ 26

Povinnost mlčenlivosti

(1) Předseda Komise, členové prezídia Komise a zaměstnanci Komise jsou povinni zachovávat mlčenlivost ve věcech, o kterých se dozvěděli při své činnosti v rámci výkonu státního dozoru v oblasti kapitálového trhu. Tato povinnost trvá i po skončení pracovněprávního vztahu nebo výkonu funkce. Povinnost zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, se kterými se seznámí při výkonu své funkce, platí i pro členy poradních orgánů.

(2) Členové prezídia Komise, zaměstnanci Komise a členové poradních orgánů mohou být zproštěni povinnosti mlčenlivosti pouze z důvodu veřejného zájmu předsedou Komise.

(3) Předseda Komise, členové prezídia Komise ani zaměstnanci Komise nesmějí využívat informace, které získali při výkonu své funkce nebo svého zaměstnání pro sebe ani pro jiného.

§ 27

(1) Za účelem zajištění co možná nejvyšší důvěryhodnosti Komise jsou členové prezídia Komise a zaměstnanci Komise povinni dodržovat pravidla profesionální etiky.

(2) Zaměstnanci Komise nemohou vykonávat podnikatelskou činnost, podílet se na podnikatelské činnosti jiných osob nebo zastávat funkce ve statutárních a jiných orgánech jakékoli obchodní společnosti. Toto ustanovení se nevztahuje na činnost literární, uměleckou nebo pedagogickou a správu vlastního majetku.

Hlava III

Hospodaření Komise

§ 28

Financování a hospodaření Komise

(1) Výdaje na činnost Komise se hradí ze státního rozpočtu České republiky.

(2) Komise má samostatnou rozpočtovou kapitolu ve státním rozpočtu České republiky. Tato rozpočtová kapitola je součástí zákona o státním rozpočtu České republiky.

(3) Návrh rozpočtu předkládá předseda Komise Poslanecké sněmovně a zároveň ministerstvu.

(4) Výši poplatků, způsob jejich stanovení a placení stanoví zvláštní zákon. Zvláštní zákon zároveň stanoví, na které subjekty se bude vztahovat povinnost poplatky za činnost na kapitálovém trhu platit.

Hlava IV

Ustanovení přechodná

§ 29

(1) V řízení zahájeném ministerstvem podle zvláštních zákonů přede dnem účinnosti tohoto zákona bude pokračováno před Komisí podle tohoto zákona. Povolení vydaná podle § 45 a 46 zákona o cenných papírech do dne účinnosti tohoto zákona zůstávají v platnosti.

(2) Ministerstvo, Česká národní banka a Komise vypracují nejpozději do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona společně systém vzájemné spolupráce v této oblasti.

(3) Vzor průkazu státního dozoru nad kapitálovým trhem stanoví ministerstvo právním předpisem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP