Státní dluh
Státní dluh České republiky se v 1.
čtvrtletí 1997 vyvíjel takto:
v mld. Kč |
|
| |||||
A. Vnitřní státní dluh střednědobý | 109,3 | 48,1 | 46,1 | 111,3 | ||
- přímé závazky státu u IPB | 4,3 | 4,3 | ||||
- střednědobé státní dluhopisy | 44,0 | 8,1 | 2,1 | 50,0 | ||
- revolvingové emise SPP | 61,0 | 40,0 | 39,7 | 61,3 | ||
B. Zahraniční státní dluh střednědobý | 44,3 | 1,9 | -1,3 [včetně vyúčtovaných kurozových rozdílů a rektifikací] | 43,0 | ||
- přijaté půjčky k podpoře PB | 23,3 | 0,6 | -0,2 [včetně vyúčtovaných kurozových rozdílů a rektifikací] | 23,1 | ||
- závazky převzaté od ČSOB | 20,3 | 1,3 | -1,1 [včetně vyúčtovaných kurozových rozdílů a rektifikací] | 19,2 | ||
- směnky k úhradě účasti u IBRD | 0,7 | 0,7 | ||||
Střednědobý státní dluh celkem (A + b) | 153,6 | 48,1 | 48,0 | 0,7 [včetně vyúčtovaných kurozových rozdílů a rektifikací] | 154,3 | |
C. Krátkodobý (přechodný) státní dluh | 8,0 | 49,5 | 45,9 | 11,6 | ||
- SPP na schodek rozp. hospodaření 1996 | 1,6 | 1,6 | ||||
- SPP na schodek rozp. hospodaření 1997 | 6,4 | 49,5 | 45,9 | 10,0 | ||
Státní dluh ČR úhrnem (A + B + C) | 161,6 | 97,6 | 93,9 | 165,9 |
Z vývoje státního dluhu a jeho hlavních
složek je zřejmé, že plnění
vládních záměrů ve stabilizaci
absolutní výše státního dluhu
ohrožuje od roku 1997 zvýšená schodkovost
běžného hospodaření státního
rozpočtu. Střednědobý státní
dluh se v 1. čtvrtletí zvýšil jen mírně,
a to v rozsahu odpovídajícím vyúčtování
debetních kurzových rozdílů u zahraničního
státního dluhu ve formě přímých
závazků státu v cizích měnách.
I když v souladu s vládním návrhem předloženým
Parlamentu ČR uhradit výsledný rozpočtový
schodek za rok 1996 emisí státních dluhopisů
se střednědobý státní dluh
o 1,6 mld. Kč zvýší, bude jeho úroveň
stále ještě nižší než
158,8 mld. Kč vytýčených vládou
k udržení v horizontu roku 2000. Problémem
k řešení z hlediska plnění vládních
záměrů stabilizace státního
dluhu je tedy omezit rozpočtovou schodkovost v roce 1997
a nedopustit její růst v dalších letech.
Při řízení státního
dluhu je i v roce 1997 s úspěchem uplatňována
jeho sekuritizace, tj. přeměna přímých
úvěrů od bank a ze zahraničí
do formy státních dluhopisů, i když
prostor jejího pozitivního vlivu na úrokové
úspory se postupně vyčerpává.
Celkem se objem emitovaných státních dluhopisů
v oběhu (bez SPP na krytí schodků běžného
rozpočtového hospodaření) zvýšil
v 1. čtvrtletí o 6,3 mld. Kč, z čehož
bylo použito 4,3 mld. Kč k úhradám přímých
závazků státu u bank (fakticky k úplnému
splacení závazku vůči IPB poté,
co v roce 1996 byl zlikvidován přímý
dluh u ČNB) a 1,3 mld. Kč ke splátkám
části přímých zahraničních
závazků státu (zadluženosti CDZ vč.
rektifikace jistiny). Sekuritizací přímých
úvěrů státu od domácích
bank se podařilo dosáhnout úspor ve výši
cca 68 mil. Kč (z titulu nižších úroků
a urychlení úmoru).
Přeměna skladby státního dluhu ze
zahraničního na vnitřní (tzv. internalizace)
byla v 1. čtvrtletí 1997 provedena v rozsahu 1,3
mld. Kč. Ke snížení stavu a k poklesu
podílu přímých zahraničních
závazků státu v úhrnné výši
státního dluhu (z 27,4% na 25,9%) přispěly
při nulových výpůjčkách
jen splátky těchto závazků, neboť
vyúčtované rozdíly ze změn
kurzů české koruny vůči měnám,
v nichž jsou tyto zahraniční závazky
vedeny, byly debetní. U půjček přijatých
k podpoře platební bilance přispěly
v březnu uskutečněné splátky
jistiny ke snížení jejich stavu o 624 mil.
Kč. vyúčtované debetní kurzové
rozdíly ve výši 388 mil. Kč však
snížení těchto vládních
závazků částečně kompenzovaly.
Obdobně u převzatých závazků
státu ve volných měnách z titulu CDZ
byl vliv uskutečněných splátek jistiny
ve výši 1,3 mld. Kč na snížení
jejich stavu částečně kompenzován
vyúčtovanými debetními kurzovými
rozdíly ve výši 249 mil. Kč.
Emise státních dluhopisů, jejich úrokové
náklady a umístění
Při přeměně přímých
úvěrů státu na státní
dluhopisy je kladen důraz na jejich rovnoměrné
rozložení mezi nástroje peněžního
a kapitálového trhu. Emisí státních
pokladničních poukázek (SPP), které
patří k základním nástrojům
peněžního trhu, se v 1. čtvrtletí
1997 realizovalo celkem 8, z toho 7 emisí (revolvingových)
na splátky státního dluhu a jedna emise na
krytí schodků a výkyvů v běžném
rozpočtovém hospodaření v průběhu
roku. Revolvingové emise byly realizovány podle
emisního kalendáře zpracovaného koncem
roku 1996, který vychází ze standardních
splatností SPP v délce 13, 26, 39 a 52 týdnů.
2. 1. 1997 | 31. 1. 1997 | 29 | 12,60 | ||
10. 1. 1997 | 11. 7. 1997 | 182 | 12,23 | ||
17. 1. 1997 | 18. 4. 1997 | 91 | 11,90 | ||
21. 2. 1997 | 23. 5. 1997 | 91 | 12,10 | ||
28. 2. 1997 | 29. 8. 1997 | 182 | 11,90 | ||
14. 3. 1997 | 13. 3. 1998 | 364 | 11,55 | ||
21. 3. 1997 | 20. 6. 1997 | 91 | 9,00 | ||
28. 3. 1997 | 23. 12. 1997 | 270 | 8,69 |
Ke krytí schodků běžného hospodaření
státního rozpočtu na počátku
roku 1997 sloužila již emise SPP z 13. 12. 1996 v objemu
7 999 mil. Kč, a to konkrétně její
část v objemu 6 371 mil. Kč, kdežto
zbývající část v objemu 1 628
mil. Kč kryje až do rozhodnutí Parlamentu ČR
výsledný rozpočtový schodek za rok
1996. Dne 2. 1. 1997 byl objem SPP na krytí dočasného
nesouladu mezi rozpočtovými příjmy
a výdaji na počátku roku posílen o
další 3 mld. Kč. V souvislosti s příznivějším
vývojem běžného rozpočtového
hospodaření ve druhé polovině ledna
byly emitované SPP ve výši cca 6 mld. Kč
postupně odkoupeny zpět do portfolia MF ještě
před jejich splatností.
K řešení dalších výkyvů
v běžném rozpočtovém hospodaření
v únoru a březnu byly postupně prodávány
SPP z portfolia MF, a to v celkovém objemu 40,15 mld. Kč.
Úhrnný objem výpůjček z těchto
emisí dosáhl za 1. čtvrtletí částky
49,52 mld. Kč při průměrném
denním stavu těchto SPP ve výši 7 562
mil. Kč a průměrné úrokové
sazbě 13,38% p. a. Průměrný úrokový
výnos revolvingových SPP emitovaných za 1.
čtvrtletí v objemu 39,94 mld. Kč (vč.
prodejů z portfolia) dosáhl 11,61% p. a.
Úrokové náklady všech emisí SPP
se na konci března 1997 proti úrovni z konce roku
1996 značně zvýšily z 10,34% p. a. na
11,81% p. a., tj. o 147 procentních bodů. Na tomto
zvýšení se hlavní měrou podílely
dopady zvýšení úrokových sazeb
od poloviny roku 1996. V druhé polovině ledna 1997
došlo k mírnému poklesu sazeb, ten se však
projeví v úrokových nákladech až
s určitým zpožděním.
Pokud jde o střednědobé státní
dluhopisy, které patří k základním
nástrojům kapitálového trhu, byla
koncem ledna 1997 umístěna na sekundárním
trhu neprodaná část srpnové emise
těchto dluhopisů z roku 1996, a to v objemu 3 154,3
mil. Kč a s výnosem 10,95% p. a. Dne 14. 2. 1997
byla realizována emise střednědobých
státních dluhopisů v nominální
hodnotě 5 mld. Kč, s 5letou splatností, kuponem
ve výši 10,55% p. a. a s výnosem 10,57% p.
a.
Po více než třech letech byla na trh umísťována
emise SSD s hrubým kuponem podléhajícím
25%ní srážkové dani, což se v primárním
prodeji odrazilo ve zvýšené poptávce
i v rozložení investorů. Z celkového
objemu této emise bylo 53,5% umístěno do
zahraničí, 5,1% získaly pojišťovny
a penzijní fondy, zbylou část emise pak banky
a obchodníci s cennými papíry.
Poptávka po těchto střednědobých
dluhopisech převýšila v aukci nabídku
o více než 13 mld. Kč. Minimální
výnos uspokojených požadavků činil
10,44% p. a., maximální výnos 10,6% p. a.
Úrokové náklady na střednědobé
státní dluhopisy vzrostly v 1. čtvrtletí
1997 proti roku 1996 z 9,39% p. a. na 9,62% p. a., tj. o 23 procentních
bodů.
Změny v umístění státních
dluhopisů jako výsledku jejich prodeje na primárních
a sekundárních trzích dokumentuje následující
tabulka:
- u domácích bank | 83 775 | 74,2 | 85 589 | 69,6 | +1 814 |
- u ostatních domácích institucí | 24 412 | 21,6 | 31 308 | 25,5 | +6 896 |
- u obyvatelstva (domácností) | 1 133 | 1,01 | 287 | 1,0 | +154 |
- u zahraničních subjektů | 3 655 | 3,2 | 4 745 | 3,9 | +1 090 |
Státní dluhopisy (vč. SPP) celkem | 112 975 | 100,0 | 122 929 | 100,0 | +9 954 |
Nejvýraznější změny v umístění
státních dluhopisů, které z části
ovlivnily sektorové rozložení celkového
věřitelského salda státních
finančních aktiv a pasív, proběhly
v 1. čtvrtletí 1997 mezi domácími
bankovními a nebankovními institucemi. Držba
státních dluhopisů se přitom nejvýrazněji
zvýšila u pojišťovacích společností
(o 3,9 mld. Kč) a u nefinančních podniků
a korporací (o 3,5 mld. Kč). Domácí
banky (komerční) zůstávají
nejvýznamnějším držitelem státních
dluhopisů s výrazným absolutním přírůstkem
držby, jejich podíl na celkové držbě
se však dále snížil (o 452 procentních
bodů). Na rozdíl od vývoje v roce 1996 se
absolutně i relativně zvýšila držba
státních dluhopisů u zahraničních
subjektů.
Tabulka č. 1 | |
Strana: 1 |
Ministerstvo financí ČR
Oddělení 201
Pokladní plnění státního
rozpočtu České republiky - Příjmy
v mil. Kč
PŘÍJMY CELKEM (A. + B.) | 107 831 | 549 100 | 106 762 | 19,4 | 99,0 | |
A. | BĚŽNÉ PŘÍJMY (I. + II.) | 107 831 | 549 100 | 106 762 | 19,4 | 99,0 |
I. | DAŇOVÉ PŘÍJMY | 101 735 | 524 131 | 102 516 | 19,6 | 100,8 |
1. | Daň z příjmů | 17 762 | 90 900 | 16 222 | 17,8 | 91,3 |
1. 1. | fyzických osob | 8 292 | 35 900 | 8 728 | 24,3 | 105,3 |
1. 2. | právnických osob | 9 470 | 55 000 | 7 494 | 13,6 | 79,1 |
2. | Pojistné sociálního zabezpečení | 38 876 | 205 531 | 44 109 | 21,5 | 113,5 |
3. | Daně z majetku | 895 | 4 500 | 812 | 18,0 | 90,7 |
4. | Domácí daně za zboží a služby | 38 036 | 197 400 | 36 393 | 18,4 | 95,7 |
4. 1. | Daň z přidané hodnoty | 23 005 | 127 800 | 21 896 | 17,1 | 95,2 |
4. 2. | Spotřební daň | 14 433 | 65 400 | 13 731 | 21,0 | 95,1 |
4. 3. | Silniční daň | 598 | 4 200 | 766 | 18,2 | 128,1 |
5. | Daně ze zahraničního obchodu | 4 562 | 19 600 | 3 385 | 17,3 | 74,2 |
5. 1. | Cla | 4 562 | 19 600 | 3 385 | 17,3 | 74,2 |
6. | Ostatní daňové příjmy | 1 604 | 6 200 | 1 595 | 25,7 | 99,4 |
6. 1. | Příjmy min. daň. soustav | 170 | 0 | 181 | 106,5 | |
6. 2. | Ostatní | 1 434 | 6 200 | 1 414 | 22,8 | 98,6 |
II. | NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 6 096 | 24 969 | 4 246 | 17,0 | 69,7 |
7. | Podnikové a z majetku | 2 185 | 7 346 | 987 | 13,4 | 45,2 |
7. 1. | odvody ČNB | 0 | 0 | 0 | ||
7. 2. | kreditní úroky | 237 | 3 008 | 2 | 0,1 | 0,8 |
7. 3. | příjmy RO, PO | 1 948 | 4 338 | 985 | 22,7 | 50,6 |
8. | Pokuty, penále a ostatní nedaňové příjmy | 2 972 | 8 727 | 1 742 | 20,0 | 58,6 |
9. | Splátky vládních úvěrů | 939 | 8 896 | 1 517 | 17,1 | 161,6 |
B. | KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 |
Datum: | 05/14/97 | |
Zpracoval: | ing. Duffek/2513 | |
ing. Balounová/2195 | ||
EXCEL\POKLPL\MES97 |
Tabulka č. 1 | |
Strana: 2 |
Ministerstvo financí ČR
Oddělení 201
Pokladní plnění státního
rozpočtu České republiky - Výdaje
v mil. Kč
VÝDAJE CELKEM (A. + B.) | 106 129 | 549 100 | 115 282 | 21,0 | 108,6 | |
A. | BĚŽNÉ VÝDAJE (NEINVESTIČNÍ) | 96 585 | 483 344 | 107 342 | 22,2 | 111,1 |
1. | Výdaje na zboží a služby (RO) | 23 985 | 142 732 | 23 101 | 16,2 | 96,3 |
Školství | 2 546 | 19 747 | 2 661 | 13,5 | 104,5 | |
Zdravotnictví | 3 862 | 19 714 | 4 741 | 24,0 | 122,8 | |
z toho: pojistné zdrav. pojišť. - platba státu | 3 694 | 18 313 | 4 547 | 24,8 | 123,1 | |
Obrana a bezpečnost | 8 297 | 49 440 | 9 085 | 18,4 | 109,5 | |
Ostatní | 9 280 | 53 831 | 6 614 | 12,3 | 71,3 | |
z toho: účel. prostř. pro místní orgány | 843 | 1 108 | 422 | 38,1 | 50,1 | |
2. | Debetní úroky | 3 849 | 14 442 | 2 915 | 20,2 | 75,7 |
3. | Dotace a běžné transfery | 68 445 | 322 448 | 79 424 | 24,6 | 116,0 |
3. 1. | Dotace | 19 971 | 86 771 | 22 141 | 25,5 | 110,9 |
Podnikům | 6 289 | 27 685 | 7 880 | 28,5 | 125,3 | |
Finančním institucím | 0 | 0 | 0 | |||
Příspěvkovým a ostatním organizacím | 13 682 | 59 086 | 14 261 | 24,1 | 104,2 | |
3. 2. | Transfery | 48 474 | 235 677 | 57 283 | 24,3 | 118,2 |
3. 2. 1. | Transfery do jiných úrovní vlády | 6 202 | 19 884 | 5 152 | 25,9 | 83,1 |
Místním rozpočtům | 6 000 | 18 524 | 5 150 | 27,78 | 85,8 | |
Fondu tržní regulace | 202 | 1 360 | 2 | 0,1 | 1,0 | |
3. 2. 2. | Transfery občanským sdružením | 216 | 1 808 | 187 | 10,3 | 86,6 |
3. 2. 3. | Transfery obyvatelstvu | 42 006 | 212 485 | 51 184 | 24,1 | 121,8 |
Dávky sociálního zabezpečení | x) 40 874 | 209 385 | 50 289 | 24,0 | 123,0 | |
Státní vyrovnávací příspěvek | 537 | 0 | 0 | 0,0 | ||
Politika zaměstnanosti | 595 | 3 100 | 895 | 28,9 | 150,4 | |
3. 2.4. | Transfery do zahraničí | 50 | 1 500 | 760 | 50,7 | |
4. | Vládní úvěry | 306 | 3 722 | 1 902 | 51,1 | |
B. | KAPITÁLOVÉ VÝDAJE (INVESTIČNÍ) | 9 544 | 65 756 | 7 940 | 12,1 | 83,2 |
5. | Investiční výdaje (RO) | 2 967 | 28 857 | 2 161 | 7,5 | 72,8 |
6. | Kapitálové transfery | 6 577 | 36 899 | 5 779 | 15,7 | 87,9 |
6. 1. | Domácí | 6 577 | 36 899 | 5 779 | 15,7 | 87,9 |
Podnikům | 419 | 5 854 | 1 512 | 25,8 | 360,9 | |
z toho: územním orgánům | 0 | |||||
Příspěvkovým organizacím | 6 158 | 31 045 | 4 267 | 13,7 | 69,3 | |
z toho: územním orgánům | 3 159 | 12 111 | 919 | 7,6 | 29,1 | |
6. 2. | Zahraniční | 0 | 0 | 0 | ||
PŘEBYTEK/SCHODEK | 1 702 | 0 | -8 520 | |||
EMISE STÁT. POKL. POUKÁZEK (SPP) | 0 | 0 | 9 718 | |||
PŘEBYTEK/SCHODEK vč. SPP | 1 702 | 0 | 1 198 | 70,4 |
x) změna metodiky - vč. dávek státní
sociální podpory
Datum: | 05/14/97 | |
Zpracoval: | ing. Duffek/2513 | |
ing. Balounová/2195 | ||
EXCEL\POKLPL\MES97 |
Tabulka č. 2 | |
Strana: 1 |
Období: leden až březen 1997 | v tisících Kč |
Kancelář prezidenta republiky | 1 250 | 1 250 | 46 | 3,71 | 1 250 | 1 250 | 46 | 3,71 | ||||
Parlament | 10 000 | 10 000 | 4 059 | 40,59 | 10 000 | 10 000 | 4 059 | 40,59 | ||||
Senát | 500 | 500 | 1 711 | 342,15 | 500 | 500 | 1 711 | 342,15 | ||||
Úřad vlády | 9 000 | 9 000 | 3 485 | 38,72 | 9 000 | 9 000 | 3 485 | 38,72 | ||||
Bezpečnostní informační služba | 82 450 | 82 450 | 15 207 | 18,44 | 82 450 | 82 450 | 15 207 | 18,44 | ||||
Ministerstvo zahraničních věcí | 380 000 | 380 000 | 21 911 | 5,77 | 380 000 | 380 000 | 21 911 | 5,77 | 10 000 | 10 000 | 2 502 | 25,02 |
Ministerstvo obrany | 2 668 543 | 2 668 543 | 526 579 | 19,73 | 724 818 | 724 818 | 113 691 | 15,69 | ||||
Ministerstvo financí | 299 804 | 299 804 | 67 143 | 22,40 | 299 804 | 299 804 | 67 143 | 22,40 | ||||
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 199 775 154 | 199 775 154 | 42 967 823 | 21,51 | 129 154 | 129 154 | 66 987 | 51,87 | ||||
Ministerstvo vnitra | 3 902 114 | 3 902 114 | 888 283 | 22,76 | 469 417 | 469 417 | 199 072 | 42,41 | ||||
Ministerstvo životního prostředí | 23 700 | 32 400 | 3 644 | 11,25 | 23 700 | 32 400 | 3 644 | 11,25 | ||||
Ministerstvo pro místní rozvoj | 6 880 | 6 880 | 3 055 | 44,40 | 6 880 | 6 880 | 3 055 | 44,40 | ||||
Grantová agentura | 264 | 264 | 83 | 31,58 | 264 | 264 | 83 | 31,58 | ||||
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 68 048 | 68 048 | 21 964 | 32,28 | 68 048 | 68 048 | 21 964 | 32,28 | ||||
Ministerstvo dopravy a spojů | 417 815 | 417 815 | 102 235 | 24,47 | 417 815 | 417 815 | 102 235 | 24,47 | ||||
Ministerstvo zemědělství | 75 950 | 75 950 | 32 766 | 43,14 | 75 950 | 75 950 | 32 766 | 43,14 | ||||
Ministerstvo školství, mládeže a tělov. | 231 182 | 231 182 | 75 961 | 32,86 | 231 182 | 231 182 | 75 961 | 32,86 | ||||
Ministerstvo kultury | 3 175 | 3 175 | ||||||||||
Ministerstvo zdravotnictví | 85 000 | 85 000 | 14 747 | 17,35 | 85 000 | 85 000 | 14 747 | 17,35 | ||||
Ministerstvo spravedlnosti | 894 128 | 894 128 | 192 237 | 21,50 | 385 328 | 385 328 | 86 832 | 22,53 | ||||
Úřad pro státní informační systém | 0 | 0 | ||||||||||
Úřad průmyslového vlastnictví | 27 000 | 27 000 | 2 365 | 8,76 | 27 000 | 27 000 | 2 365 | 8,76 | ||||
Český statistický úřad | 12 000 | 12 000 | 3 625 | 30,20 | 12 000 | 12 000 | 3 625 | 30,20 | ||||
Český úřad zeměměřičský a katastrální | 57 720 | 57 720 | 14 782 | 25,61 | 57 720 | 57 720 | 14 782 | 25,61 | ||||
Český báňský úřad | 2 500 | 2 500 | 638 | 25,52 | 2 500 | 2 500 | 638 | 25,52 | ||||
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | 188 | 188 | ||||||||||
Ústavní soud | 33 | 33 | 255 | 772,48 | 33 | 33 | 255 | 772,48 | ||||
Akademie věd | 134 523 | 134 523 | 29 533 | 21,95 | 134 523 | 134 523 | 29 533 | 21,95 | ||||
Rada pro rozhlas. a televizní vysílání | 82 | 82 | 15 | 18,29 | 82 | 82 | 15 | 18,29 | ||||
Správa státních hmotných rezerv | 700 000 | 700 000 | 108 316 | 15,47 | 700 000 | 700 000 | 108 316 | 15,47 | ||||
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 790 | 790 | 516 | 65,29 | 790 | 790 | 516 | 65,29 | ||||
Nejvyšší kontrolní úřad | 2 270 | 2 270 | 1 003 | 44,19 | 2 270 | 2 270 | 1 003 | 44,19 | ||||
Všeobecná pokladní správa | 339 231 300 | 339 235 169 | 61 654 295 | 18,17 | ||||||||
549 100 000 | 549 112 569 | 106 761 644 | 19,44 | 4 337 478 | 4 346 178 | 999 009 | 22,99 | 10 000 | 10 000 | 2 502 | 25,02 |