C. Financování vládních úvěrů
Rozpočtové výdaje spojené s financováním
vládních a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí byly v 1. čtvrtletí
realizovány ve výši 1 902 mil. Kč, což
představuje 51,1% celoročních rozpočtovaných
výdajů. Ve srovnání s 1. čtvrtletím
minulého roku se jejich úroveň zvýšila
o cca 1 mld. Kč.
K více než dvojnásobnému překročení
čtvrtletní alikvoty výdajů došlo
v čerpání půjčky na plynárenské
VIA (1 697 mil. Kč, představující
54,2% celoročního rozpočtového limitu).
V souladu s uzavřenou smlouvou roku 1995 mezi ministerstvem
financí a o. z. Transgas šlo o financování
vynaložených nákladů na předané
stavby zahraničnímu zákazníkovi v
závěru roku 1996 a na počátku roku
1997 na území Ruské federace v rámci
2. etapy VIA.
Rozpočtové výdaje na nárůst
pohledávek v NSM převzatých od ČSOB
byly v 1. čtvrtletí 1997 čerpány ve
výši 204,9 mil. Kč, což znamená
překročení celoroční rozpočtované
částky o 52,9%. Důvodem byla vrácená
platba podniku GARA Trutnov ve výši 193,2 mil. Kč,
týkající se dodávek železné
rudy z Ruska, které byly v minulosti chybně proplaceny
z podnikových zdrojů, ačkoliv tehdy šlo
o financování v rámci státního
clearingu.
4. Čerpání rezerv státního
rozpočtu
Ve státním rozpočtu na rok 1997 jsou zahrnuty
rezervy v celkové částce 4 525 mil. Kč.
Jedná se zejména o vládní rozpočtovou
rezervu, dále jsou v kapitole Všeobecná pokladní
správa obsaženy rezervy např. na návratné
finanční výpomoci při slučování
zdravotních pojišťoven (1 mld. Kč), na
realizaci státních záruk, na splátky
úvěrů od EIB (vždy 500 mil. Kč),
dále rezerva na sociální problémy
(400 mil. Kč), na platy vč. pojistného (434
mil. Kč), na vyrovnání finančních
nároků vyplývajících z financování
soukromých škol v roce 1997 (200 mil. Kč) a
některé další. Tyto rezervy byly k 31.
březnu uvolněny ve výši 372 mil. Kč,
tj. zatím pouze z 8,2%.
Z vládní rozpočtové rezervy ve výši
1 150 mil. Kč byly zatím uvolněny rozpočtové
prostředky ve výši 13,4 mil. Kč především
na tyto účely:
- úhrada úroků z úvěrů nemocnicím poskytnutých se státní zárukou | 9,07 mil. Kč |
- dotace Fondu pomoci místní správě | 1,00 mil. Kč |
- odměna za výkon funkce členů Grantové agentury (usn. vlády č. 625/96) | 0,30 mil. Kč |
- dotace Sdružení býv. politických vězňů let 1948-49 | 0,05 mil. Kč |
- úhrada finančních ztrát a. s. MUFIS | 2,97 mil. Kč |
Celkem | 13,39 mil. Kč |
III. Výsledky hospodaření státního
rozpočtu ke konci dubna 1997
Podle bankovních údajů o pokladním
plnění státního rozpočtu k
30. dubnu 1997 vykázalo hospodaření státního
rozpočtu za první čtyři měsíce
letošního roku schodek ve výši 12 mld.
Kč. Tento výsledek je ve srovnání
s dubnem loňského roku, kdy schodek činil
1,8 mld. Kč, výrazně horší vlivem
pomalejšího plnění příjmů.
Proti konci 1. čtvrtletí (-8,5 mld. Kč) se
schodek státního rozpočtu v letošním
roce dále prohloubil.
Celkové příjmy státního rozpočtu
dosáhly 153,9 mld. Kč, celkové výdaje
165,9 mld. Kč.
Pro účely hodnocení výsledků
ke konci dubna jsou - kromě rozpočtu schváleného
zákonem č. 315/1996 Sb. - dále použity
číselné údaje nově odhadovaných
příjmů státního rozpočtu,
které byly východiskem pro vázání
výdajů státního rozpočtu, a
údaje výdajů po vázání
podle usnesení vlády ČR č. 229 ze
dne 16. dubna 1997 ("zpřesněná predikce").
Na výsledku hospodaření státního
rozpočtu ke konci dubna se podílejí příjmy
a výdaje takto:
v mld. Kč |
| |||||||
Příjmy | |||||||
Výdaje | |||||||
Saldo |
Pozn.: Srovnatelně, tj. po vyloučení převodu
ze SFA ve výši 1,5 mld. Kč v roce 1996, činí
meziroční růst příjmů
104,7%.
V porovnání se stejným obdobím minulého
roku jsou příjmy státního rozpočtu
v letošním roce vyšší o 5,4 mld.
Kč, tj. o 3,7%. Po vyloučení již zmíněného
převodu ze státních finančních
aktiv ve výši 1,5 mld. Kč pro MŠMT činí
srovnatelný index 104,7, zatímco rozpočet
na rok 1997 uvažuje s celoročním přírůstkem
příjmů proti skutečnosti 1996 o 66,3
mld. Kč, tj. o 13,7% (respektive o 40,8 mld. Kč,
tj. o 8,4% - rozpočet včetně vázání
podle usn. vl. č. 229/97).
I když meziroční dynamika rozpočtových
příjmů ke konci dubna stále zaostává
za dynamikou uvažovanou ve státním rozpočtu
na rok 1997, došlo v samotném dubnu ke zlepšení,
neboť ve srovnání s dubnem 1996 jsou příjmy
vyšší o 16% (podrobnější údaje
o vývoji rozpočtových příjmů
podle jednotlivých měsíců a kumulovaně
od počátku roku jsou uvedeny v tabulce č.
4), přičemž hlavním činitelem
tohoto zlepšení je zvýšení daňových
příjmů v dubnu o 17%. Tím se v podstatě
podařilo vyrovnat absolutní pokles inkasa daňových
příjmů vykazovaný ke konci 1. čtvrtletí.
Přes toto zlepšení je plnění
daňových příjmů za čtyři
měsíce ve vztahu ke "zpřesnění
predikcí" příjmů na r. 1997 stále
ještě nízké.
V rámci daňových příjmů
nejvíce zaostává daň z příjmů
právnických osob, plněná zatím
pouze na 21,9% (resp. 25,9%). V porovnání s loňským
rokem je výnos této daně nižší
o 2,2 mld. Kč, tj. o 15,7%. Velmi nízké plnění
se týká i daně z přidané hodnoty
(28,2%, resp. 29,7% ročního úkolu) a cla,
jehož inkaso rovněž zatím zaostává
za předpoklady rozpočtu na letošní rok.
Okolo 30% ročního úkolu se pohybuje dosavadní
plnění spotřebních daní.
Pojistné sociálního zabezpečení
bylo ke konci dubna inkasováno ve výši představující
cca 29% rozpočtu, v porovnání s loňským
rokem bylo inkaso vyšší o 7,2 mld. Kč,
tj. o 13,8%.
Plnění celkových příjmů
státního rozpočtu a podle jednotlivých
položek ukazuje následující tabulka:
v mld. Kč |
| |||||||
Příjmy celkem | 148,47 | 549,10 | 523,60 | 153,90 | 28,0 | 29,4 | 103,7 |
v tom: | |||||||
Daňové příjmy | 88,21 | 318,60 | 298,20 | 88,06 | 27,6 | 29,5 | 99,8 |
z toho: | |||||||
- DPH | 34,34 | 127,80 | 121,50 | 36,03 | 28,2 | 29,7 | 104,9 |
- spotřební daň | 18,68 | 65,40 | 64,00 | 19,38 | 29,6 | 30,3 | 103,7 |
- daně z příjmů PO | 14,28 | 55,00 | 46,40 | 12,04 | 21,9 | 25,9 | 84,3 |
- daně z příjmů FO | 9,83 | 35,90 | 34,20 | 10,63 | 29,6 | 31,1 | 108,1 |
- clo | 6,09 | 19,60 | 17,00 | 4,81 | 24,5 | 28,3 | 79,0 |
Pojistné SZ | 51,89 | 205,53 | 198,93 | 59,06 | 28,7 | 29,7 | 113,8 |
Nedaňové příjmy | 8,37 | 24,97 | 26,47 | 6,78 | 27,2 | 25,6 | 81,0 |
Čerpání výdajů státního
rozpočtu za první čtyři měsíce
v zásadě odpovídá obvyklému
ročnímu průběhu v tomto období
a je shodné s loňským rokem, kdy ve stejném
období bylo vyčerpáno rovněž
30,2% ročního objemu.
Je však třeba vidět, že v samotném
měsíci dubnu výdaje státního
rozpočtu výrazně vzrostly a jejich měsíční
přírůstek (9,2% podle schváleného
rozpočtu) překročil měsíční
alikvotu. Dubnový přírůstek výdajů
byl o 12,2 mld. Kč vyšší než činil
měsíční průměr za 1.
čtvrtletí a o 3,5 mld. Kč vyšší
než přírůstek příjmů
za stejné období. V této výši
se také prohloubil dosavadní schodek státního
rozpočtu.
Uvedený vývoj byl ovlivněn některými
mimořádnými výdaji uskutečněnými
z kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Jednalo se především o úhradu státní
podpory stavebního spoření, poskytované
rozpočtem podle § 11 zákona č. 96/1993
Sb., o stavebním spoření a státní
podpoře stavebního spoření; v dubnu
byla na základě žádosti stavebních
spořitelen uvolněna roční záloha
této podpory za rok 1996 ve výši 3,8 mld. Kč.
Kromě toho byla na základě dohody mezi ministerstvem
financí a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou
a při respektování rozhodnutí Dozorčího
orgánu VZP ČR ze dne 8. 4. 1997 ve věci změny
frekvence plateb státu za pojištěnce, za které
platí pojistné stát do systému všeobecného
zdravotního pojištění, dále uvolněna
v dubnu předsunutá platba ze státního
rozpočtu do tohoto systému ve výši 1,5
mld. Kč.
Vývoj a plnění výdajů státního
rozpočtu je zřejmé z následujícího
přehledu:
v mld. Kč |
| ||||||||
Výdaje celkem | 150,23 | 549,10 | 523,60 | 165,88 | 30,2 | 31,7 | 110,4 | |
Neinvestiční výdaje celkem | 136,59 | 479,62 | 463,62 | 151,30 | 31,5 | 32,6 | 110,8 | |
z toho: | ||||||||
Výdaje rozpočtových organizací | 41,60 | 142,11 | 135,92 | 40,51 | 28,5 | 29,8 | 97,4 | |
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím | **) 25,28 | 44,87 | 41,55 | **) 20,11 | 44,8 | 48,4 | 79,5 | |
Úrokové platby | 3,85 | 14,44 | 14,74 | 4,57 | 31,6 | 31,0 | 118,7 | |
Dotace podnikatelským subjektům | 8,03 | 27,69 | 26,17 | 9,47 | 34,2 | 36,2 | 117,9 | |
Dotace občanským sdružením | 0,63 | 1,81 | 1,69 | 0,45 | 24,9 | 26,6 | 71,4 | |
Ostatní dotace a příspěvky | 14,21 | 13,59 | ||||||
Dotace územním rozpočtům | 6,00 | 18,52 | 18,52 | 6,16 | 33,3 | 33,3 | 102,7 | |
Dotace státním fondům | 0,32 | 1,51 | 1,51 | 0,00 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | *) 50,88 | 212,49 | 208,92 | 70,03 | 33,0 | 33,5 | 137,6 | |
z toho: důchody | 39,78 | 150,46 | 148,19 | 50,32 | 33,4 | 34,0 | 126,5 | |
Platby do zahraničí | 1,50 | 1,00 | ||||||
Investiční výdaje celkem | 12,83 | 65,76 | 56,32 | 12,67 | 19,3 | 22,5 | 98,8 | |
Vládní úvěry | 0,81 | 3,72 | 3,66 | 1,91 | 51,3 | 52,2 | 235,8 |
*) srovnatelné, tj. vč. výdajů na
dávky státní sociální podpory,
činily výdaje na soc. zabezpečení
v roce 1996 58,51 mld. Kč, meziroční index
119,7 (ve skutečnosti k 30. 4. 96 jsou tyto výdaje
ve výši 7,63 mld. Kč zahrnuty ve výdajích
rozpočtových organizací)
**) vč. ostatních dotací a příspěvků,
plnění celkem na 36,2%
V rámci neinvestičních výdajů
největší objem představují výdaje
na sociální zabezpečení, jejichž
čerpání na cca 33% (absolutně 70,0
mld. Kč) odpovídá hodnocenému období.
Při zachování srovnatelnosti, tj. při
zahrnutí výdajů na výplatu dávek
státní sociální podpory do této
skupiny výdajů v roce 1996, jsou výdaje na
sociální zabezpečení v letošním
roce vyšší o 11,5 mld. Kč, což znamená
růst o 19,7%. Důchody vzrostly v porovnání
s loňským rokem o 26,5%, tj. o 10,5 mld. Kč
a byly čerpány rovněž v souladu s časovým
průběhem.
Poměrně vysoké čerpání
(obdobně jako za období do konce března t.
r.) vykázaly i neinvestiční dotace poskytované
podnikatelským subjektům. Jejich plnění
se podle předběžných výsledků
pohybuje mezi 34% až 36% a je patrný i poměrně
značný nárůst proti roku 1996. Je
však třeba vidět, že součástí
těchto výdajů jsou i dotace na teplo, poskytované
z kapitoly VPS a čerpané ke konci dubna již
na 76,4% v celkové výši 3,4 mld. Kč.
Po vyloučení tohoto výdaje činí
čerpání ostatních neinvestičních
dotací podnikatelským subjektům pouze 26%
až 28%.
Na dynamiku rozpočtových výdajů mělo
vliv rovněž zrychlené čerpání
investičních výdajů a dotací,
které v tomto měsíci vzrostly o 4,7 mld.
Kč (7,2% úkolu podle schváleného rozpočtu)
a předstihly průměrné měsíční
čerpání v 1. čtvrtletí o 2,1
mld. Kč. Celkově tak investiční výdaje
státního rozpočtu dosáhly ke konci
dubna 12,7 mld. Kč a jejich plnění se zvýšilo
na 19,3, resp. na 22,3% celoročně předpokládané
výše.
IV. Výsledky hospodaření rozpočtů
okresních úřadů a obcí k 31.
3. 1997
Rozpočet okresních úřadů a
obcí na rok 1997 byl schválen ve stejných
podmínkách jako v roce 1996. Znamená to,
že jsou vytvořeny předpoklady pro stabilitu
místních rozpočtů.
První čtvrtletí 1997 je prvním obdobím
realizace nové rozpočtové skladby a sestavování
nových finančních výkazů pro
okresní úřady a pro obce. Údaje o
výsledku finančního hospodaření
územních orgánů za první čtvrtletí
roku podle jednotlivých položek mohou být z
důvodu metodických změn porovnávány
s vývojem stejného období minulého
roku pouze orientačně, v některých
případech ani nelze toto srovnání
provádět, protože struktura položek je
odlišná. Za metodickou změnu lze považovat
i tu skutečnost, že do celkových příjmů
a výdajů jsou zahrnuty údaje za finanční
hospodaření dobrovolných svazků obcí.
Z důvodu zachování věcné srovnatelnosti
jsou údaje o DSO zahrnuty do dat za rok 1996. Současně
jsou údaje o příjmech a o výdajích
za první čtvrtletí roku 1996 očištěny
o dávky státní sociální podpory.
Hospodaření okresních úřadů
a obcí skončilo k 31. březnu 1997 schodkem
ve výši 1,6 mld. Kč. Obce a dobrovolné
svazky obcí (dále jen DSO) vykazují schodek
ve výši 2,8 mld. Kč, okresní úřady
přebytek 1,2 mld. Kč.
Ve financování po konsolidaci ve výši
1,6 mld. Kč se promítají výnosy a
splátky emitovaných komunálních dluhopisů,
poskytnuté a přijaté půjčky
a výnosy z cenných papírů. Z údajů
k 31. březnu 1997 je patrné, že u obcí
převažují splátky nad výnosy
komunálních dluhopisů, tedy že obce
více splácely půjčky než přijímaly.
Obce ve sledovaném období nakoupily větší
objemy cenných papírů než splatily (saldo
těchto finančních operací činilo
k 31. březnu celkem 0,7 mld. Kč).
Ve stejném období minulého roku skončilo
hospodaření okresních úřadů
a obcí převahou příjmů nad
výdaji ve výši 2,0 mld. Kč, letošní
výsledky jsou tedy o 3,6 mld. Kč horší.
Celkové příjmy územních
rozpočtů dosáhly ke konci sledovaného
období 26,6 mld. Kč, což představuje
plnění na 19,3% ročního předpokladu.
Obce se na dosažených příjmech podílejí
téměř 79%.
Daňové příjmy se v prvním
čtvrtletí 1997 podílely na celkových
příjmech okresních úřadů
a obcí 47,6%. V absolutním vyjádření
se jedná o částku 12,6 mld. Kč, která
představuje plnění ve výši 15,0%
celkového rozpočtovaného objemu.
Meziroční přírůstek daňových
příjmů územních rozpočtů
ve srovnání s minulým obdobím činil
6,4% a podílejí se na něm daň z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti
a funkčních požitků a daň z příjmů
právnických osob za obce.
Daň z příjmů fyzických
osob dosáhla ke konci března 9,2 mld. Kč,
což je 15,0% celoročního rozpočtovaného
objemu a obce se na celkovém objemu této daně
podílejí 77%.
Daň z příjmů fyzických
osob ze závislé činnosti a funkčních
požitků činila ke konci sledovaného
období téměř 8,0 mld. Kč (plnění
na 18,9%) a téměř celý výnos
se týká letošního roku, zaúčtovaná
částka 0,5 mld. Kč se váže ještě
k roku 1996. Ze srovnání s vývojem stejného
období minulého roku je patrná vyšší
dynamika této daně.
Dan z příjmů fyzických osob
ze samostatné výdělečné činnosti
dosáhla výše 1,2 mld. Kč a tato částka
představuje zhruba polovinu zůstatku z minulého
roku (celková nepřevedená částka
činí 2,2 mld. Kč). Celkově dosáhly
výnosy této daně na účtech
ČNB částky 6,5 mld. Kč a částka
bude postupně převedena do pokladen obcí
po zpracování daňových přiznání
- převod se předpokládá v průběhu
měsíce května.
Dan z příjmů právnických
osob dosáhla ke konci prvního čtvrtletí
výše 2,3 mld. Kč.
Tato daň vykazuje rychlejší tempo ve srovnání
se stejným obdobím minulého roku pouze u
položky daň z příjmů právnických
osob za obce, to je v těch případech, kdy
je poplatníkem obec a platí daň sama sobě.
Stejný vývoj byl i v minulém roce.
Daň z příjmů právnických
osob, která je od roku 1996 sdíleným daňovým
příjmem obcí a státního rozpočtu,
je plněna na 10,5% rozpočtovaného objemu
Z vývoje za první čtvrtletí nelze
zatím usuzovat, zda se jedná o výkyv z důvodu
sezónních vlivů nebo nižší
dynamiky makroekonomických ukazatelů.
Nízký výnos daně z majetku
(zatím 4,8%) je dán termínem její
splatnosti a je na stejné úrovni jako v loňském
roce.
Součástí daňových příjmů
jsou správní poplatky, které
dosáhly výše 0,4 mld. Kč, tj. plnění
na 18,0%.
Z nedaňových příjmů představují
největší položku příjmy
z vlastní činnosti, které se na celkových
nedaňových příjmech podílejí
34%, a příjmy z pronájmu majetku, jejichž
podíl ke konci prvního čtvrtletí činil
28%.
Kapitálové příjmy dosáhly
ve sledovaném období výše 1,6 mld. Kč
a jsou na zhruba stejné úrovni jako ve stejném
období minulého roku. Jedná se zejména
o příjmy realizované z prodeje pozemků,
z prodeje hmotného a nehmotného investičního
majetku a z prodeje cenných akcií a majetkových
podílů.
V průběhu prvního čtvrtletí
byla ze státního rozpočtu uvolněna
částka 5,2 mld. Kč, tj. 28,1% celkové
rozpočtované částky, jako dotace
v rámci souhrnného dotačního vztahu.
V této dotaci jsou zahrnuty dotace na domy s pečovatelskou
službou a na domy - penziony, na sociální dávky,
na výkon státní správy. Dále
to jsou dotace na školství, na ústavy sociální
péče, na domovy důchodců, na vybraná
zdravotnická zařízení, která
nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotnických
pojišťoven, na hasičské záchranné
sbory a na dopravní obslužnost. Součástí
této dotace je i územní vyrovnávací
dotace, která je poskytována těm okresům,
ve kterých očekávaný výnos
daně ze závislé činnosti (bez magistrátních
úřadů) přepočtený na
jednoho obyvatele nepřesáhl republikový průměr.
Kromě této dotace byly z kapitoly Všeobecná
pokladní správa poskytnuty účelové
prostředky ve výši 1,3 mld. Kč.
Jedná se o dotace na pozemkové úpravy, na
výstavbu a technickou obnovu zdravotnických a školských
zařízení, jak byly jmenovitě schváleny
v rozpočtu na rok 1997 a dotace na výstavbu a technickou
obnovu vodovodů a úpraven vod.
Obce vykazují částku 0,2 mld. Kč (tj.
9,6% z celoročního rozpočtovaného
objemu) jako dotace ze Státního fondu životního
prostředí, které byly poskytnuty na akce
související s ochranou životního prostředí.
Celkové výdaje byly čerpány
ve výši 28,2 mld. Kč, tj. na 20,8%. Obce se
na celkových výdajích podílejí
84% (ve stejném období minulého roku činil
tento podíl 73,3%), což je rychlejší tempo
čerpání proti stejnému období
minulého roku o téměř 11 procentních
bodů. Okresní úřady vykazují
zpomalení tempa výdajové části
rozpočtů.
Tři čtvrtiny celkových výdajů
tvoří běžné výdaje,
které dosáhly ke konci března výše
21,4 mld. Kč. Největší položku
představuje nákup vody, paliv, energie, služeb
a ostatní nákupy nezbytné pro běžný
chod okresních úřadů a obcí
a jejich organizací. Na druhé místo se řadí
neinvestiční příspěvky příspěvkovým
organizacím. Další položkou, ale objemově
méně výraznou, jsou platy zaměstnanců
a ostatní platby a neinvestiční dotace podnikatelským
subjektům (v odvětví dopravy). Obce se podílejí
na celkových běžných výdajích
80,7% (ve stejném období minulého roku činil
tento podíl 68,1%).
Úhrnný objem kapitálových výdajů
okresních úřadů a obcí
dosáhl částky 6,8 mld. Kč a je zhruba
na stejné úrovni jako ve stejném období
minulého roku. Zvýšil se však podíl
obcí na celkových kapitálových výdajích,
a to z 92,8% na 94,7% Znamená to, že dochází
k útlumu kapitálových výdajů
u okresních úřadů. Většina
výdajů byla směrována na financování
akcí infrastruktury, zhruba 14% kapitálových
výdajů tvoří investice financované
přímo ze státního rozpočtu.
V. Vývoj státních finančních
aktiv a pasív
Vývoj státních finančních aktiv
a pasív za 1. čtvrtletí 1997 charakterizují
následující údaje:
v mld. Kč |
| |||
Prostředky státu na bankovních účtech | 34,2 | 33,6 | -0,6 |
z toho: účelové prostředky z půjček k podpoře platební bilance | 24,0 | 23,4 | -0,6 |
prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let | 6,1 | 6,1 | - |
Vládní pohledávky vůči zahraničí | 101,0 | 106,8 | +5,8 |
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) | 55,5 | 60,1 | +4,6 |
Majetkové účasti státu u mezinárod. bank a tuzem. společností | 7,9 | 7,9 | - |
Směnky tuzemských společností v držbě státu | 5,5 | 6,2 | +0,7 |
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | 22,5 | 23,0 | +0,5 |
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu | 0,4 | 0,4 | - |
Státní finanční aktiva celkem | 227,0 | 238,0 | +11,0 |
Závazky státu u komerčních bank | 4,4 | - | -4,4 |
Vládní závazky vůči zahraničí | 23,3 | 23,1 | -0,2 |
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) | 20,2 | 19,2 | -1,0 |
Závazky z emise státních cenných papírů | 113,7 | 123,6 | +9,9 |
z toho: státní pokladniční poukázky | 69,0 | 72,9 | +3,9 |
střednědobé státní dluhopisy | 44,0 | 50,0 | +6,0 |
Státní finanční pasíva celkem | 161,6 | 165,9 | +4,3 |
Saldo státních finančních aktiv a pasív | 65,4 | 72,1 | +6,7 |
v tom: pozice vůči bankovní soustavě | -51,6 | -49,7 | +1,9 |
pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku | 4,1 | -1,6 | -5,7 |
pozice vůči zahraničí | 112,9 | 123,4 | +10,5 |
Poznámka: Kvalifikace rozložení salda státních
finančních aktiv a pasív na pozice vůči
bankovní soustavě, ostatním subjektům
v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje
sektorové rozdělení držby státních
cenných papírů a majetkových účastí
státu.
Je zřejmé, že zvýšení celkové
věřitelské finančně majetkové
pozice státu o 6,7 mld. Kč bylo ovlivněno
zejména nárůstem věřitelské
pozice vůči zahraničí, konkrétně
pak růstem vládních a ostatních zahraničních
pohledávek státu, neboť pokles zahraničního
zadlužení státu ve formě přímých
závazků (o 1,3 mld. Kč) byl téměř
kompenzován zvýšením držby státních
dluhopisů u zahraničních subjektů.
Snížení čisté zadluženosti
státu vůči bankovní soustavě
souviselo v 1. čtvrtletí 1997 výhradně
s likvidací přímých závazků
státu u komerčních bank a přechod
pozice státu vůči ostatním tuzemským
subjektům z věřitelské na dlužnickou
byl důsledkem přesunů v umístění
státních dluhopisů na peněžním
a kapitálovém trhu.
Pohledávky státu vůči zahraničí
Stav vládních a ostatních pohledávek
státu vůči zahraničí vzrostl
v 1. čtvrtletí 1997 celkem o 10,4 mld. Kč,
což bylo způsobeno zejména vyúčtováním
kreditních rozdílů ze změn kurzů
cizích měn (hlavně USD) vůči
české koruně. U vládních pohledávek
činil tento kurzový dopad cca 6 mld. Kč,
u zahraničních pohledávek převzatých
od ČSOB ovlivnily vyúčtované kreditní
kursové rozdíly jejich nárůst v rozsahu
cca 4,4 mld. Kč. Operace finančně dopadající
do příjmů a výdajů státního
rozpočtu měly na změnu stavu pohledávek
státu vůči zahraničí podstatně
nižší vliv.
U vládních pohledávek vůči
zahraničí nebyly sice za 1. čtvrtletí
1997 čerpány žádné nové
úvěry, splátky však byly realizovány
pouze za civilní oblast v rozsahu 66,3 mil. Kč,
což představuje plnění těchto
rozpočtovaných příjmů jen na
2,9%. Hlavní část těchto splátek
v rozsahu 55,1 mil. Kč byla dosažena z čistého
inkasa deblokačních akcí v Nikaragui a Ghaně.
Naproti tomu nebyly zatím vůbec realizovány
dohodnuté splátky úroků z Ruské
federace v rozsahu 2 006,4 mil. Kč, které mají
v rozpočtované částce příjmů
z vládních úvěrů rozhodující
podíl.
U zahraničních pohledávek převzatých
od ČSOB bylo ze státního rozpočtu
profinancováno jejich navýšení v rozsahu
205 mil. Kč, ve prospěch rozpočtových
příjmů však byly realizovány
splátky pouze v rozsahu 33 mil. Kč, což představuje
jen 2% celoroční rozpočtované částky
těchto příjmů. I zde bylo hlavní
příčinou neplnění dohodnutých
splátek úroků z Ruské federace v rozsahu
1 277,6 mil. Kč. Kromě toho pokračovala ovšem
likvidace části těchto pohledávek
vůči Polsku jejich převedením na vnitřní
státní půjčky v celkovém rozsahu
27,5 mil. Kč představujících čerpání,
které české organizace a obce realizovaly
dodávkami polského investičního zboží
a služeb.
Finanční aktiva státu vůči
tuzemsku
Ve vztahu k tuzemsku se objemově největší
část operací probíhajících
na bankovních účtech státních
finančních aktiv týkala operací na
umořovacím účtě k uspořádání
prostředků krytí dluhové služby
státního dluhu. Kromě výnosů
z emisí státních dluhopisů (vč.
přírůstku revolvingových emisí
SPP) ve výši 8,6 mld. Kč bylo v 1. čtvrtletí
1997 ve prospěch tohoto účtu převedeno
ze státního rozpočtu 9,2 mld. Kč k
úhradě úrokových výdajů
a poplatků dluhové služby státního
dluhu. Krátkodobý přebytek prostředků
na umořovacím účtě byl v lednu
a zejména v únoru investován do pokladničních
poukázek ČNB, z čehož byl za 1. čtvrtletí
dosažen čistý výnos ve výši
22 mil. Kč. K pokrytí začínajících
splátek jistiny zahraničních půjček
k podpoře platební bilance ve výši 624
mil. Kč byly v březnu použity účelové
prostředky deponované na k tomu určeném
účtě SFA.
Ve srovnání s výše uvedenými
operacemi byl objem operací na ostatních účtech
SFA již podstatně méně významný.
V příjmových operacích v celkové
výši 16,3 mil. Kč převažovaly v
1. čtvrtletí 1997 vratky, zejména nepoužitých
prostředků z výnosů státních
dluhopisů na komplexní bytovou výstavbu.
Z výdajových operací v celkové výši
13,7 mil. Kč se 10 mil. Kč týkalo poukázaných
záloh na úhrady restitucí zemědělského
majetku prostřednictvím ministerstva zemědělství
a 3,5 mil. Kč poukázaných finančních
příspěvků na demolice objektů
po sovětské armádě dle vl. usn. č.
540/92.
Zvýšení stavu celkových pohledávek
státu z poskytnutých půjček a návratných
finančních výpomocí z 20,8 mld. Kč
na více než 21 mld. Kč ovlivnila v 1. čtvrtletí
1997 státní půjčka na plynárenské
VIA, která se nejvýrazněji podílela
též na celkovém objemu čerpání
a splácení těchto tuzemských pohledávek
státu. Na čerpání státní
půjčky na plynárenské VIA bylo ze
státního rozpočtu uvolněno 1 697 mil.
Kč, což představuje 54,2% celoročně
rozpočtovaných výdajů. Ze splátek
této státní půjčky realizovaných
dodávkami zemního plynu z Ruské federace
byly v 1. čtvrtletí inkasovány rozpočtové
příjmy ve výši 1 418 mil. Kč,
tj. 28,9% celoročně rozpočtovaných
příjmů.
Z prostředků státního rozpočtu
byly dále poskytnuty pouze menší návratné
finanční výpomoci podnikatelským subjektům
v celkové výši 2,8 mil. Kč a z prostředků
státních finančních aktiv žádné
nové státní půjčky ani návratné
finanční výpomoci poskytnuty nebyly. Na příjmové
účty státního rozpočtu došly
v 1. čtvrtletí splátky od podnikatelských
subjektů ve výši 19,2 mil. Kč (většina
z nich v lednu, kdy dobíhaly úhrady částek
splatných v roce 1996) a splátky od zemědělců
z finančních výpomocí poskytovaných
jim do roku 1995 ve výši 24,6 mil. Kč. Bonifikace
ve formě odpisu dluhu byly vybraným zemědělským
subjektům přiznány v úhrnné
výši 0,3 mil. Kč.
V rámci postoupení pohledávek České
republiky vůči Polsku pokračovalo v 1. čtvrtletí
1997 čerpání příslušného
limitu finančních prostředků, a to
v částce 27,5 mil. Kč. O uvedenou částku
se zvýšily tuzemské pohledávky státu
za příslušnými podnikatelskými
subjekty, příp. obcemi, které na smluvním
základě realizovaly dodávky polského
investičního zboží a služeb na
ekologicky zaměřené akce. Pohledávky
byly z části sníženy splátkami
ve výši 9,4 mil. Kč a dále o 1,6 mil.
Kč vlivem úprav přepočítacího
kurzu USD v průběhu realizace některých
akcí v souladu s uzavřenými smluvními
vztahy.
Rozsah vnitřních a zahraničních úvěrů
krytých státními zárukami ČR
(vč. záruk solidárních) se za 1. čtvrtletí
1997 zvýšil z 80,5 mld. Kč na 8 1,1 mld. Kč.
Zvýšení bylo způsobeno vyúčtovanými
kurzovými rozdíly v ocenění státem
garantovaných zahraničních úvěrů
a půjček v rozsahu 2,9 mld. Kč, které
převýšily rozsah splátek ze strany dlužníků
i realizaci záruk. Úvěry kryté státními
zárukami byly příslušnými dlužníky
uhrazeny v rozsahu více než 2 mld. Kč, což
se týká hlavně zahraničních
úvěrů (úhrady ve výši
1 333 mil. Kč od a. s. ČEZ za akce Energy I a odsíření
elektrárny Prunéřov, od a. s. ČSA
za leasing Boeingů a Airbusů, od SPT Telecom a od
s. r. o. Chepos Engineering) a solidárních záruk
za závazky Slovenské republiky (bezproblémové
splátky zadluženosti z titulu CDZ ve výši
660 mil. Kč).
V oblasti vnitřních úvěrů krytých
státní zárukou uhradila v 1. čtvrtletí
a. s. ČEZ řádnou splátku úvěru
na odsíření elektrárny Počerady.
Realizace státních záruk úhradou z
prostředků státního rozpočtu
byla provedena ve výši 291,2 mil. Kč, týkala
se hlavně státních zdravotnických
zařízení (úhrada jistiny úvěru
za 256,6 mil. Kč) a též a. s. Aero Vodochody
(úhrada úroků a poplatků za 34,6 mil.
Kč). Za vnitřní ani zahraniční
úvěry nebyla v 1. čtvrtletí žádná
nová státní záruka poskytnuta, na
základě usnesení vlády ČR č.
51/97 vydal však ministr financí ve prospěch
České národní banky záruku
ve výši 22,5 mld. Kč za její pohledávky,
vystavené záruky a převzatá aktiva
v souvislosti s konsolidací a stabilizací bankovního
sektoru. Uvedená záruka by mohla být po 10ti
letech eventuelně realizována, pokud by centrální
bance nepostačovala k pokrytí čistých
nákladů konsolidace a stabilizace bank tvorba jejích
oprávek a rezerv.
Zvýšení rozsahu držby směnek tuzemských
organizací státem, k němuž došlo
v 1. čtvrtletí 1997, souvisí s řešením
problematiky ziskových sald devalvačních
rozdílů z přepočtu devizových
aktiv a pasív vybraných organizací (většinou
býv. OZO) na základě zákona FS č.
499/1990 Sb. V únoru 1997 uzavřelo ministerstvo
financí s a. s. Skloexport dohodu o způsobu úhrady
závazku v celkové výši 782,7 mil. Kč,
který této společnosti vznikl právě
z titulu dosud neprovedeného odvodu ziskových devalvačních
rozdílů z přepočtu DAP dle výše
uvedeného zákona. V dohodě je stanoveno,
že a. s. Skloexport provede v letech 1997 až 2003 osm
dílčích splátek svého závazku,
přičemž všechny tyto splátky jsou
zajištěny vystavenými směnkami vlastními
se splatnostmi odpovídajícími datům
stanoveným v příslušném článku
dohody. Splátky jsou směrovány ve prospěch
k tomu určeného účtu SFA.