C. Financování vládních úvěrů

Rozpočtové výdaje spojené s financováním vládních a obdobných úvěrů poskytnutých do zahraničí byly v 1. čtvrtletí realizovány ve výši 1 902 mil. Kč, což představuje 51,1% celoročních rozpočtovaných výdajů. Ve srovnání s 1. čtvrtletím minulého roku se jejich úroveň zvýšila o cca 1 mld. Kč.

K více než dvojnásobnému překročení čtvrtletní alikvoty výdajů došlo v čerpání půjčky na plynárenské VIA (1 697 mil. Kč, představující 54,2% celoročního rozpočtového limitu). V souladu s uzavřenou smlouvou roku 1995 mezi ministerstvem financí a o. z. Transgas šlo o financování vynaložených nákladů na předané stavby zahraničnímu zákazníkovi v závěru roku 1996 a na počátku roku 1997 na území Ruské federace v rámci 2. etapy VIA.

Rozpočtové výdaje na nárůst pohledávek v NSM převzatých od ČSOB byly v 1. čtvrtletí 1997 čerpány ve výši 204,9 mil. Kč, což znamená překročení celoroční rozpočtované částky o 52,9%. Důvodem byla vrácená platba podniku GARA Trutnov ve výši 193,2 mil. Kč, týkající se dodávek železné rudy z Ruska, které byly v minulosti chybně proplaceny z podnikových zdrojů, ačkoliv tehdy šlo o financování v rámci státního clearingu.

4. Čerpání rezerv státního rozpočtu

Ve státním rozpočtu na rok 1997 jsou zahrnuty rezervy v celkové částce 4 525 mil. Kč. Jedná se zejména o vládní rozpočtovou rezervu, dále jsou v kapitole Všeobecná pokladní správa obsaženy rezervy např. na návratné finanční výpomoci při slučování zdravotních pojišťoven (1 mld. Kč), na realizaci státních záruk, na splátky úvěrů od EIB (vždy 500 mil. Kč), dále rezerva na sociální problémy (400 mil. Kč), na platy vč. pojistného (434 mil. Kč), na vyrovnání finančních nároků vyplývajících z financování soukromých škol v roce 1997 (200 mil. Kč) a některé další. Tyto rezervy byly k 31. březnu uvolněny ve výši 372 mil. Kč, tj. zatím pouze z 8,2%.

Z vládní rozpočtové rezervy ve výši 1 150 mil. Kč byly zatím uvolněny rozpočtové prostředky ve výši 13,4 mil. Kč především na tyto účely:

- úhrada úroků z úvěrů nemocnicím poskytnutých se státní zárukou 9,07 mil. Kč
  
- dotace Fondu pomoci místní správě 1,00 mil. Kč
  
- odměna za výkon funkce členů Grantové agentury (usn. vlády č. 625/96) 0,30 mil. Kč
  
- dotace Sdružení býv. politických vězňů let 1948-49 0,05 mil. Kč
  
- úhrada finančních ztrát a. s. MUFIS 2,97 mil. Kč
  
Celkem13,39 mil. Kč


III. Výsledky hospodaření státního rozpočtu ke konci dubna 1997

Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu k 30. dubnu 1997 vykázalo hospodaření státního rozpočtu za první čtyři měsíce letošního roku schodek ve výši 12 mld. Kč. Tento výsledek je ve srovnání s dubnem loňského roku, kdy schodek činil 1,8 mld. Kč, výrazně horší vlivem pomalejšího plnění příjmů. Proti konci 1. čtvrtletí (-8,5 mld. Kč) se schodek státního rozpočtu v letošním roce dále prohloubil.

Celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly 153,9 mld. Kč, celkové výdaje 165,9 mld. Kč.

Pro účely hodnocení výsledků ke konci dubna jsou - kromě rozpočtu schváleného zákonem č. 315/1996 Sb. - dále použity číselné údaje nově odhadovaných příjmů státního rozpočtu, které byly východiskem pro vázání výdajů státního rozpočtu, a údaje výdajů po vázání podle usnesení vlády ČR č. 229 ze dne 16. dubna 1997 ("zpřesněná predikce").

Na výsledku hospodaření státního rozpočtu ke konci dubna se podílejí příjmy a výdaje takto:

 v mld. Kč


Rok
1996

Skutečnost duben
1997
% plnění ke schv. rozpočtu
% plnění ke zpřesn. predikci
Index skutečnost 97/96
  
Rozpočet schválený
Zpřesněná predikce
Skutečnost duben
   
Příjmy
148,47
549,10
523,60
153,90
28,0
29,4
103,7
Výdaje
150,23
549,10
523,60
165,88
30,2
31,7
110,4
Saldo
-1,76
0
0
-11,98
-
-
680,7


Pozn.: Srovnatelně, tj. po vyloučení převodu ze SFA ve výši 1,5 mld. Kč v roce 1996, činí meziroční růst příjmů 104,7%.

V porovnání se stejným obdobím minulého roku jsou příjmy státního rozpočtu v letošním roce vyšší o 5,4 mld. Kč, tj. o 3,7%. Po vyloučení již zmíněného převodu ze státních finančních aktiv ve výši 1,5 mld. Kč pro MŠMT činí srovnatelný index 104,7, zatímco rozpočet na rok 1997 uvažuje s celoročním přírůstkem příjmů proti skutečnosti 1996 o 66,3 mld. Kč, tj. o 13,7% (respektive o 40,8 mld. Kč, tj. o 8,4% - rozpočet včetně vázání podle usn. vl. č. 229/97).

I když meziroční dynamika rozpočtových příjmů ke konci dubna stále zaostává za dynamikou uvažovanou ve státním rozpočtu na rok 1997, došlo v samotném dubnu ke zlepšení, neboť ve srovnání s dubnem 1996 jsou příjmy vyšší o 16% (podrobnější údaje o vývoji rozpočtových příjmů podle jednotlivých měsíců a kumulovaně od počátku roku jsou uvedeny v tabulce č. 4), přičemž hlavním činitelem tohoto zlepšení je zvýšení daňových příjmů v dubnu o 17%. Tím se v podstatě podařilo vyrovnat absolutní pokles inkasa daňových příjmů vykazovaný ke konci 1. čtvrtletí. Přes toto zlepšení je plnění daňových příjmů za čtyři měsíce ve vztahu ke "zpřesnění predikcí" příjmů na r. 1997 stále ještě nízké.

V rámci daňových příjmů nejvíce zaostává daň z příjmů právnických osob, plněná zatím pouze na 21,9% (resp. 25,9%). V porovnání s loňským rokem je výnos této daně nižší o 2,2 mld. Kč, tj. o 15,7%. Velmi nízké plnění se týká i daně z přidané hodnoty (28,2%, resp. 29,7% ročního úkolu) a cla, jehož inkaso rovněž zatím zaostává za předpoklady rozpočtu na letošní rok. Okolo 30% ročního úkolu se pohybuje dosavadní plnění spotřebních daní.

Pojistné sociálního zabezpečení bylo ke konci dubna inkasováno ve výši představující cca 29% rozpočtu, v porovnání s loňským rokem bylo inkaso vyšší o 7,2 mld. Kč, tj. o 13,8%.

Plnění celkových příjmů státního rozpočtu a podle jednotlivých položek ukazuje následující tabulka:

 v mld. Kč


Rok
1996

Skutečnost duben
1997
% plnění ke schv. rozpočtu
% plnění ke zpřesn. predikci
Index skutečnost 97/96
  
Rozpočet schválený
Zpřesněná predikce
Skutečnost duben
   
Příjmy celkem148,47 549,10523,60 153,9028,0 29,4103,7
v tom: 
Daňové příjmy 88,21318,60 298,2088,06 27,629,5 99,8
z toho: 
- DPH34,34127,80 121,5036,0328,2 29,7104,9
- spotřební daň18,68 65,4064,0019,38 29,630,3103,7
- daně z příjmů PO 14,2855,0046,40 12,0421,925,9 84,3
- daně z příjmů FO 9,8335,9034,20 10,6329,631,1 108,1
- clo6,0919,60 17,004,8124,5 28,379,0
Pojistné SZ51,89 205,53198,93 59,0628,7 29,7113,8
Nedaňové příjmy 8,3724,97 26,476,78 27,225,6 81,0


Čerpání výdajů státního rozpočtu za první čtyři měsíce v zásadě odpovídá obvyklému ročnímu průběhu v tomto období a je shodné s loňským rokem, kdy ve stejném období bylo vyčerpáno rovněž 30,2% ročního objemu.

Je však třeba vidět, že v samotném měsíci dubnu výdaje státního rozpočtu výrazně vzrostly a jejich měsíční přírůstek (9,2% podle schváleného rozpočtu) překročil měsíční alikvotu. Dubnový přírůstek výdajů byl o 12,2 mld. Kč vyšší než činil měsíční průměr za 1. čtvrtletí a o 3,5 mld. Kč vyšší než přírůstek příjmů za stejné období. V této výši se také prohloubil dosavadní schodek státního rozpočtu.

Uvedený vývoj byl ovlivněn některými mimořádnými výdaji uskutečněnými z kapitoly Všeobecná pokladní správa. Jednalo se především o úhradu státní podpory stavebního spoření, poskytované rozpočtem podle § 11 zákona č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření; v dubnu byla na základě žádosti stavebních spořitelen uvolněna roční záloha této podpory za rok 1996 ve výši 3,8 mld. Kč.

Kromě toho byla na základě dohody mezi ministerstvem financí a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a při respektování rozhodnutí Dozorčího orgánu VZP ČR ze dne 8. 4. 1997 ve věci změny frekvence plateb státu za pojištěnce, za které platí pojistné stát do systému všeobecného zdravotního pojištění, dále uvolněna v dubnu předsunutá platba ze státního rozpočtu do tohoto systému ve výši 1,5 mld. Kč.

Vývoj a plnění výdajů státního rozpočtu je zřejmé z následujícího přehledu:

 v mld. Kč


Rok
1996

Skutečnost duben
1997
% plnění ke schv. rozpočtu
% plnění ke zpřesn. predikci
Index skutečnost 97/96
  
Rozpočet schválený
Zpřesněná predikce
Skutečnost duben
   
Výdaje celkem150,23 549,10523,60 165,8830,2 31,7110,4
Neinvestiční výdaje celkem 136,59479,62 463,62151,30 31,532,6 110,8
z toho:        
 Výdaje rozpočtových organizací 41,60142,11135,92 40,5128,529,8 97,4
 Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím **)           25,28 44,8741,55**)          20,11 44,848,479,5
 Úrokové platby 3,8514,4414,74 4,5731,631,0 118,7
 Dotace podnikatelským subjektům 8,0327,6926,17 9,4734,236,2 117,9
 Dotace občanským sdružením 0,631,811,69 0,4524,926,6 71,4
 Ostatní dotace a příspěvky
-
14,21 13,59
-
x
x
x
 Dotace územním rozpočtům 6,0018,5218,52 6,1633,333,3 102,7
 Dotace státním fondům 0,321,511,51 0,000,00,0 0,0
 Platby a příspěvky obyvatelstvu - sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) *)           50,88 212,49208,9270,03 33,033,5137,6
 z toho: důchody 39,78150,46148,19 50,3233,434,0 126,5
 Platby do zahraničí
-
1,50 1,00
-
x
x
x
Investiční výdaje celkem 12,8365,76 56,3212,67 19,322,5 98,8
Vládní úvěry 0,813,72 3,661,9151,3 52,2235,8

*) srovnatelné, tj. vč. výdajů na dávky státní sociální podpory, činily výdaje na soc. zabezpečení v roce 1996 58,51 mld. Kč, meziroční index 119,7 (ve skutečnosti k 30. 4. 96 jsou tyto výdaje ve výši 7,63 mld. Kč zahrnuty ve výdajích rozpočtových organizací)

**) vč. ostatních dotací a příspěvků, plnění celkem na 36,2%

V rámci neinvestičních výdajů největší objem představují výdaje na sociální zabezpečení, jejichž čerpání na cca 33% (absolutně 70,0 mld. Kč) odpovídá hodnocenému období. Při zachování srovnatelnosti, tj. při zahrnutí výdajů na výplatu dávek státní sociální podpory do této skupiny výdajů v roce 1996, jsou výdaje na sociální zabezpečení v letošním roce vyšší o 11,5 mld. Kč, což znamená růst o 19,7%. Důchody vzrostly v porovnání s loňským rokem o 26,5%, tj. o 10,5 mld. Kč a byly čerpány rovněž v souladu s časovým průběhem.

Poměrně vysoké čerpání (obdobně jako za období do konce března t. r.) vykázaly i neinvestiční dotace poskytované podnikatelským subjektům. Jejich plnění se podle předběžných výsledků pohybuje mezi 34% až 36% a je patrný i poměrně značný nárůst proti roku 1996. Je však třeba vidět, že součástí těchto výdajů jsou i dotace na teplo, poskytované z kapitoly VPS a čerpané ke konci dubna již na 76,4% v celkové výši 3,4 mld. Kč. Po vyloučení tohoto výdaje činí čerpání ostatních neinvestičních dotací podnikatelským subjektům pouze 26% až 28%.

Na dynamiku rozpočtových výdajů mělo vliv rovněž zrychlené čerpání investičních výdajů a dotací, které v tomto měsíci vzrostly o 4,7 mld. Kč (7,2% úkolu podle schváleného rozpočtu) a předstihly průměrné měsíční čerpání v 1. čtvrtletí o 2,1 mld. Kč. Celkově tak investiční výdaje státního rozpočtu dosáhly ke konci dubna 12,7 mld. Kč a jejich plnění se zvýšilo na 19,3, resp. na 22,3% celoročně předpokládané výše.

IV. Výsledky hospodaření rozpočtů okresních úřadů a obcí k 31. 3. 1997

Rozpočet okresních úřadů a obcí na rok 1997 byl schválen ve stejných podmínkách jako v roce 1996. Znamená to, že jsou vytvořeny předpoklady pro stabilitu místních rozpočtů.

První čtvrtletí 1997 je prvním obdobím realizace nové rozpočtové skladby a sestavování nových finančních výkazů pro okresní úřady a pro obce. Údaje o výsledku finančního hospodaření územních orgánů za první čtvrtletí roku podle jednotlivých položek mohou být z důvodu metodických změn porovnávány s vývojem stejného období minulého roku pouze orientačně, v některých případech ani nelze toto srovnání provádět, protože struktura položek je odlišná. Za metodickou změnu lze považovat i tu skutečnost, že do celkových příjmů a výdajů jsou zahrnuty údaje za finanční hospodaření dobrovolných svazků obcí. Z důvodu zachování věcné srovnatelnosti jsou údaje o DSO zahrnuty do dat za rok 1996. Současně jsou údaje o příjmech a o výdajích za první čtvrtletí roku 1996 očištěny o dávky státní sociální podpory.

Hospodaření okresních úřadů a obcí skončilo k 31. březnu 1997 schodkem ve výši 1,6 mld. Kč. Obce a dobrovolné svazky obcí (dále jen DSO) vykazují schodek ve výši 2,8 mld. Kč, okresní úřady přebytek 1,2 mld. Kč.

Ve financování po konsolidaci ve výši 1,6 mld. Kč se promítají výnosy a splátky emitovaných komunálních dluhopisů, poskytnuté a přijaté půjčky a výnosy z cenných papírů. Z údajů k 31. březnu 1997 je patrné, že u obcí převažují splátky nad výnosy komunálních dluhopisů, tedy že obce více splácely půjčky než přijímaly. Obce ve sledovaném období nakoupily větší objemy cenných papírů než splatily (saldo těchto finančních operací činilo k 31. březnu celkem 0,7 mld. Kč).

Ve stejném období minulého roku skončilo hospodaření okresních úřadů a obcí převahou příjmů nad výdaji ve výši 2,0 mld. Kč, letošní výsledky jsou tedy o 3,6 mld. Kč horší.

Celkové příjmy územních rozpočtů dosáhly ke konci sledovaného období 26,6 mld. Kč, což představuje plnění na 19,3% ročního předpokladu. Obce se na dosažených příjmech podílejí téměř 79%.

Daňové příjmy se v prvním čtvrtletí 1997 podílely na celkových příjmech okresních úřadů a obcí 47,6%. V absolutním vyjádření se jedná o částku 12,6 mld. Kč, která představuje plnění ve výši 15,0% celkového rozpočtovaného objemu.

Meziroční přírůstek daňových příjmů územních rozpočtů ve srovnání s minulým obdobím činil 6,4% a podílejí se na něm daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků a daň z příjmů právnických osob za obce.

Daň z příjmů fyzických osob dosáhla ke konci března 9,2 mld. Kč, což je 15,0% celoročního rozpočtovaného objemu a obce se na celkovém objemu této daně podílejí 77%.

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků činila ke konci sledovaného období téměř 8,0 mld. Kč (plnění na 18,9%) a téměř celý výnos se týká letošního roku, zaúčtovaná částka 0,5 mld. Kč se váže ještě k roku 1996. Ze srovnání s vývojem stejného období minulého roku je patrná vyšší dynamika této daně.

Dan z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti dosáhla výše 1,2 mld. Kč a tato částka představuje zhruba polovinu zůstatku z minulého roku (celková nepřevedená částka činí 2,2 mld. Kč). Celkově dosáhly výnosy této daně na účtech ČNB částky 6,5 mld. Kč a částka bude postupně převedena do pokladen obcí po zpracování daňových přiznání - převod se předpokládá v průběhu měsíce května.

Dan z příjmů právnických osob dosáhla ke konci prvního čtvrtletí výše 2,3 mld. Kč.

Tato daň vykazuje rychlejší tempo ve srovnání se stejným obdobím minulého roku pouze u položky daň z příjmů právnických osob za obce, to je v těch případech, kdy je poplatníkem obec a platí daň sama sobě. Stejný vývoj byl i v minulém roce.

Daň z příjmů právnických osob, která je od roku 1996 sdíleným daňovým příjmem obcí a státního rozpočtu, je plněna na 10,5% rozpočtovaného objemu Z vývoje za první čtvrtletí nelze zatím usuzovat, zda se jedná o výkyv z důvodu sezónních vlivů nebo nižší dynamiky makroekonomických ukazatelů.

Nízký výnos daně z majetku (zatím 4,8%) je dán termínem její splatnosti a je na stejné úrovni jako v loňském roce.

Součástí daňových příjmů jsou správní poplatky, které dosáhly výše 0,4 mld. Kč, tj. plnění na 18,0%.

Z nedaňových příjmů představují největší položku příjmy z vlastní činnosti, které se na celkových nedaňových příjmech podílejí 34%, a příjmy z pronájmu majetku, jejichž podíl ke konci prvního čtvrtletí činil 28%.

Kapitálové příjmy dosáhly ve sledovaném období výše 1,6 mld. Kč a jsou na zhruba stejné úrovni jako ve stejném období minulého roku. Jedná se zejména o příjmy realizované z prodeje pozemků, z prodeje hmotného a nehmotného investičního majetku a z prodeje cenných akcií a majetkových podílů.

V průběhu prvního čtvrtletí byla ze státního rozpočtu uvolněna částka 5,2 mld. Kč, tj. 28,1% celkové rozpočtované částky, jako dotace v rámci souhrnného dotačního vztahu. V této dotaci jsou zahrnuty dotace na domy s pečovatelskou službou a na domy - penziony, na sociální dávky, na výkon státní správy. Dále to jsou dotace na školství, na ústavy sociální péče, na domovy důchodců, na vybraná zdravotnická zařízení, která nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotnických pojišťoven, na hasičské záchranné sbory a na dopravní obslužnost. Součástí této dotace je i územní vyrovnávací dotace, která je poskytována těm okresům, ve kterých očekávaný výnos daně ze závislé činnosti (bez magistrátních úřadů) přepočtený na jednoho obyvatele nepřesáhl republikový průměr.

Kromě této dotace byly z kapitoly Všeobecná pokladní správa poskytnuty účelové prostředky ve výši 1,3 mld. Kč. Jedná se o dotace na pozemkové úpravy, na výstavbu a technickou obnovu zdravotnických a školských zařízení, jak byly jmenovitě schváleny v rozpočtu na rok 1997 a dotace na výstavbu a technickou obnovu vodovodů a úpraven vod.

Obce vykazují částku 0,2 mld. Kč (tj. 9,6% z celoročního rozpočtovaného objemu) jako dotace ze Státního fondu životního prostředí, které byly poskytnuty na akce související s ochranou životního prostředí.

Celkové výdaje byly čerpány ve výši 28,2 mld. Kč, tj. na 20,8%. Obce se na celkových výdajích podílejí 84% (ve stejném období minulého roku činil tento podíl 73,3%), což je rychlejší tempo čerpání proti stejnému období minulého roku o téměř 11 procentních bodů. Okresní úřady vykazují zpomalení tempa výdajové části rozpočtů.

Tři čtvrtiny celkových výdajů tvoří běžné výdaje, které dosáhly ke konci března výše 21,4 mld. Kč. Největší položku představuje nákup vody, paliv, energie, služeb a ostatní nákupy nezbytné pro běžný chod okresních úřadů a obcí a jejich organizací. Na druhé místo se řadí neinvestiční příspěvky příspěvkovým organizacím. Další položkou, ale objemově méně výraznou, jsou platy zaměstnanců a ostatní platby a neinvestiční dotace podnikatelským subjektům (v odvětví dopravy). Obce se podílejí na celkových běžných výdajích 80,7% (ve stejném období minulého roku činil tento podíl 68,1%).

Úhrnný objem kapitálových výdajů okresních úřadů a obcí dosáhl částky 6,8 mld. Kč a je zhruba na stejné úrovni jako ve stejném období minulého roku. Zvýšil se však podíl obcí na celkových kapitálových výdajích, a to z 92,8% na 94,7% Znamená to, že dochází k útlumu kapitálových výdajů u okresních úřadů. Většina výdajů byla směrována na financování akcí infrastruktury, zhruba 14% kapitálových výdajů tvoří investice financované přímo ze státního rozpočtu.

V. Vývoj státních finančních aktiv a pasív

Vývoj státních finančních aktiv a pasív za 1. čtvrtletí 1997 charakterizují následující údaje:

 v mld. Kč


 
Stav k
Změna za

1. čtvrtl. 1997
 
1. 1. 1997
31. 3. 1997
 
Prostředky státu na bankovních účtech 34,233,6-0,6
z toho: účelové prostředky z půjček k podpoře platební bilance 24,023,4-0,6
  prostředky z výsledků rozpočtového hospodaření minulých let 6,16,1-
Vládní pohledávky vůči zahraničí 101,0106,8+5,8
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) 55,560,1+4,6
Majetkové účasti státu u mezinárod. bank a tuzem. společností 7,97,9-
Směnky tuzemských společností v držbě státu 5,56,2+0,7
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk 22,523,0+0,5
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu 0,40,4-
Státní finanční aktiva celkem 227,0238,0 +11,0
Závazky státu u komerčních bank 4,4--4,4
Vládní závazky vůči zahraničí 23,323,1-0,2
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) 20,219,2-1,0
Závazky z emise státních cenných papírů 113,7123,6+9,9
z toho: státní pokladniční poukázky 69,072,9+3,9
  střednědobé státní dluhopisy 44,050,0+6,0
Státní finanční pasíva celkem 161,6165,9 +4,3
Saldo státních finančních aktiv a pasív 65,472,1 +6,7
v tom: pozice vůči bankovní soustavě -51,6-49,7+1,9
  pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku 4,1-1,6-5,7
  pozice vůči zahraničí 112,9123,4+10,5


Poznámka: Kvalifikace rozložení salda státních finančních aktiv a pasív na pozice vůči bankovní soustavě, ostatním subjektům v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje sektorové rozdělení držby státních cenných papírů a majetkových účastí státu.

Je zřejmé, že zvýšení celkové věřitelské finančně majetkové pozice státu o 6,7 mld. Kč bylo ovlivněno zejména nárůstem věřitelské pozice vůči zahraničí, konkrétně pak růstem vládních a ostatních zahraničních pohledávek státu, neboť pokles zahraničního zadlužení státu ve formě přímých závazků (o 1,3 mld. Kč) byl téměř kompenzován zvýšením držby státních dluhopisů u zahraničních subjektů. Snížení čisté zadluženosti státu vůči bankovní soustavě souviselo v 1. čtvrtletí 1997 výhradně s likvidací přímých závazků státu u komerčních bank a přechod pozice státu vůči ostatním tuzemským subjektům z věřitelské na dlužnickou byl důsledkem přesunů v umístění státních dluhopisů na peněžním a kapitálovém trhu.

Pohledávky státu vůči zahraničí

Stav vládních a ostatních pohledávek státu vůči zahraničí vzrostl v 1. čtvrtletí 1997 celkem o 10,4 mld. Kč, což bylo způsobeno zejména vyúčtováním kreditních rozdílů ze změn kurzů cizích měn (hlavně USD) vůči české koruně. U vládních pohledávek činil tento kurzový dopad cca 6 mld. Kč, u zahraničních pohledávek převzatých od ČSOB ovlivnily vyúčtované kreditní kursové rozdíly jejich nárůst v rozsahu cca 4,4 mld. Kč. Operace finančně dopadající do příjmů a výdajů státního rozpočtu měly na změnu stavu pohledávek státu vůči zahraničí podstatně nižší vliv.

U vládních pohledávek vůči zahraničí nebyly sice za 1. čtvrtletí 1997 čerpány žádné nové úvěry, splátky však byly realizovány pouze za civilní oblast v rozsahu 66,3 mil. Kč, což představuje plnění těchto rozpočtovaných příjmů jen na 2,9%. Hlavní část těchto splátek v rozsahu 55,1 mil. Kč byla dosažena z čistého inkasa deblokačních akcí v Nikaragui a Ghaně. Naproti tomu nebyly zatím vůbec realizovány dohodnuté splátky úroků z Ruské federace v rozsahu 2 006,4 mil. Kč, které mají v rozpočtované částce příjmů z vládních úvěrů rozhodující podíl.

U zahraničních pohledávek převzatých od ČSOB bylo ze státního rozpočtu profinancováno jejich navýšení v rozsahu 205 mil. Kč, ve prospěch rozpočtových příjmů však byly realizovány splátky pouze v rozsahu 33 mil. Kč, což představuje jen 2% celoroční rozpočtované částky těchto příjmů. I zde bylo hlavní příčinou neplnění dohodnutých splátek úroků z Ruské federace v rozsahu 1 277,6 mil. Kč. Kromě toho pokračovala ovšem likvidace části těchto pohledávek vůči Polsku jejich převedením na vnitřní státní půjčky v celkovém rozsahu 27,5 mil. Kč představujících čerpání, které české organizace a obce realizovaly dodávkami polského investičního zboží a služeb.

Finanční aktiva státu vůči tuzemsku

Ve vztahu k tuzemsku se objemově největší část operací probíhajících na bankovních účtech státních finančních aktiv týkala operací na umořovacím účtě k uspořádání prostředků krytí dluhové služby státního dluhu. Kromě výnosů z emisí státních dluhopisů (vč. přírůstku revolvingových emisí SPP) ve výši 8,6 mld. Kč bylo v 1. čtvrtletí 1997 ve prospěch tohoto účtu převedeno ze státního rozpočtu 9,2 mld. Kč k úhradě úrokových výdajů a poplatků dluhové služby státního dluhu. Krátkodobý přebytek prostředků na umořovacím účtě byl v lednu a zejména v únoru investován do pokladničních poukázek ČNB, z čehož byl za 1. čtvrtletí dosažen čistý výnos ve výši 22 mil. Kč. K pokrytí začínajících splátek jistiny zahraničních půjček k podpoře platební bilance ve výši 624 mil. Kč byly v březnu použity účelové prostředky deponované na k tomu určeném účtě SFA.

Ve srovnání s výše uvedenými operacemi byl objem operací na ostatních účtech SFA již podstatně méně významný. V příjmových operacích v celkové výši 16,3 mil. Kč převažovaly v 1. čtvrtletí 1997 vratky, zejména nepoužitých prostředků z výnosů státních dluhopisů na komplexní bytovou výstavbu. Z výdajových operací v celkové výši 13,7 mil. Kč se 10 mil. Kč týkalo poukázaných záloh na úhrady restitucí zemědělského majetku prostřednictvím ministerstva zemědělství a 3,5 mil. Kč poukázaných finančních příspěvků na demolice objektů po sovětské armádě dle vl. usn. č. 540/92.

Zvýšení stavu celkových pohledávek státu z poskytnutých půjček a návratných finančních výpomocí z 20,8 mld. Kč na více než 21 mld. Kč ovlivnila v 1. čtvrtletí 1997 státní půjčka na plynárenské VIA, která se nejvýrazněji podílela též na celkovém objemu čerpání a splácení těchto tuzemských pohledávek státu. Na čerpání státní půjčky na plynárenské VIA bylo ze státního rozpočtu uvolněno 1 697 mil. Kč, což představuje 54,2% celoročně rozpočtovaných výdajů. Ze splátek této státní půjčky realizovaných dodávkami zemního plynu z Ruské federace byly v 1. čtvrtletí inkasovány rozpočtové příjmy ve výši 1 418 mil. Kč, tj. 28,9% celoročně rozpočtovaných příjmů.

Z prostředků státního rozpočtu byly dále poskytnuty pouze menší návratné finanční výpomoci podnikatelským subjektům v celkové výši 2,8 mil. Kč a z prostředků státních finančních aktiv žádné nové státní půjčky ani návratné finanční výpomoci poskytnuty nebyly. Na příjmové účty státního rozpočtu došly v 1. čtvrtletí splátky od podnikatelských subjektů ve výši 19,2 mil. Kč (většina z nich v lednu, kdy dobíhaly úhrady částek splatných v roce 1996) a splátky od zemědělců z finančních výpomocí poskytovaných jim do roku 1995 ve výši 24,6 mil. Kč. Bonifikace ve formě odpisu dluhu byly vybraným zemědělským subjektům přiznány v úhrnné výši 0,3 mil. Kč.

V rámci postoupení pohledávek České republiky vůči Polsku pokračovalo v 1. čtvrtletí 1997 čerpání příslušného limitu finančních prostředků, a to v částce 27,5 mil. Kč. O uvedenou částku se zvýšily tuzemské pohledávky státu za příslušnými podnikatelskými subjekty, příp. obcemi, které na smluvním základě realizovaly dodávky polského investičního zboží a služeb na ekologicky zaměřené akce. Pohledávky byly z části sníženy splátkami ve výši 9,4 mil. Kč a dále o 1,6 mil. Kč vlivem úprav přepočítacího kurzu USD v průběhu realizace některých akcí v souladu s uzavřenými smluvními vztahy.

Rozsah vnitřních a zahraničních úvěrů krytých státními zárukami ČR (vč. záruk solidárních) se za 1. čtvrtletí 1997 zvýšil z 80,5 mld. Kč na 8 1,1 mld. Kč. Zvýšení bylo způsobeno vyúčtovanými kurzovými rozdíly v ocenění státem garantovaných zahraničních úvěrů a půjček v rozsahu 2,9 mld. Kč, které převýšily rozsah splátek ze strany dlužníků i realizaci záruk. Úvěry kryté státními zárukami byly příslušnými dlužníky uhrazeny v rozsahu více než 2 mld. Kč, což se týká hlavně zahraničních úvěrů (úhrady ve výši 1 333 mil. Kč od a. s. ČEZ za akce Energy I a odsíření elektrárny Prunéřov, od a. s. ČSA za leasing Boeingů a Airbusů, od SPT Telecom a od s. r. o. Chepos Engineering) a solidárních záruk za závazky Slovenské republiky (bezproblémové splátky zadluženosti z titulu CDZ ve výši 660 mil. Kč).

V oblasti vnitřních úvěrů krytých státní zárukou uhradila v 1. čtvrtletí a. s. ČEZ řádnou splátku úvěru na odsíření elektrárny Počerady. Realizace státních záruk úhradou z prostředků státního rozpočtu byla provedena ve výši 291,2 mil. Kč, týkala se hlavně státních zdravotnických zařízení (úhrada jistiny úvěru za 256,6 mil. Kč) a též a. s. Aero Vodochody (úhrada úroků a poplatků za 34,6 mil. Kč). Za vnitřní ani zahraniční úvěry nebyla v 1. čtvrtletí žádná nová státní záruka poskytnuta, na základě usnesení vlády ČR č. 51/97 vydal však ministr financí ve prospěch České národní banky záruku ve výši 22,5 mld. Kč za její pohledávky, vystavené záruky a převzatá aktiva v souvislosti s konsolidací a stabilizací bankovního sektoru. Uvedená záruka by mohla být po 10ti letech eventuelně realizována, pokud by centrální bance nepostačovala k pokrytí čistých nákladů konsolidace a stabilizace bank tvorba jejích oprávek a rezerv.

Zvýšení rozsahu držby směnek tuzemských organizací státem, k němuž došlo v 1. čtvrtletí 1997, souvisí s řešením problematiky ziskových sald devalvačních rozdílů z přepočtu devizových aktiv a pasív vybraných organizací (většinou býv. OZO) na základě zákona FS č. 499/1990 Sb. V únoru 1997 uzavřelo ministerstvo financí s a. s. Skloexport dohodu o způsobu úhrady závazku v celkové výši 782,7 mil. Kč, který této společnosti vznikl právě z titulu dosud neprovedeného odvodu ziskových devalvačních rozdílů z přepočtu DAP dle výše uvedeného zákona. V dohodě je stanoveno, že a. s. Skloexport provede v letech 1997 až 2003 osm dílčích splátek svého závazku, přičemž všechny tyto splátky jsou zajištěny vystavenými směnkami vlastními se splatnostmi odpovídajícími datům stanoveným v příslušném článku dohody. Splátky jsou směrovány ve prospěch k tomu určeného účtu SFA.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP