Tabulka č. 3 | |
Strana: 3 |
v mil. Kč |
| |||||||
Třída 8 - Financování | 1 632,9 | ||||||
v tom: | |||||||
- dluhopisy (saldo) | 1 200,0 | -70,3 | |||||
- přijaté půjčky (saldo) | -1 227,1 | -424,7 | |||||
- poskytnuté půjčky (saldo) | [údaje nejsou k dispozici] | -187,6 | |||||
- nakoupené cenné papíry (saldo) | [údaje nejsou k dispozici] | -692.1 | |||||
- změna stavu peněž. prostředků na bank. účtech (s) | [údaje nejsou k dispozici] | 4 150,0 | |||||
- financování j. n. (saldo) | [údaje nejsou k dispozici] | -535,1 | |||||
- operace z peněžních účtů organizace nemající charakter příjmů a výdajů vládního sektoru (saldo) | [údaje nejsou k dispozici] | 2,9 | |||||
- nerealizované kurzové rozdíly (saldo) | [údaje nejsou k dispozici] | ||||||
-opravné položky k peněžním operacím j. j. (saldo) | [údaje nejsou k dispozici] | -610,2 | |||||
Konsolidace celkem (financování) | [údaje nejsou k dispozici] | 30,4 | |||||
Financování po konsolidaci | [údaje nejsou k dispozici] | 1 602,5 | |||||
(Třída 8 - Financování mínus Konsolidace celkem) |
Tabulka č. 4 | |
Strana: 1 |
v mld. Kč, v % |
PŘÍJMY CELKEM | 45,50 | 43,07 | 94,7 | 25,82 | 27,04 | 104,7 | 36,51 | 36,65 | 100,4 | 40,64 | 47,14 | 116,0 | |
v tom: | |||||||||||||
daňové příjmy | 26,54 | 25,66 | 90,0 | 12,02 | 11,58 | 96,3 | 22,29 | 21,15 | 94,9 | 25,35 | 29,65 | 117,0 | |
z toho: | DPH | 13,26 | 11,38 | 85,8 | 0,89 | 1,07 | 120,2 | 8,86 | 9,45 | 106,7 | 11,34 | 14,13 | 124,6 |
spotřební daně | 5,94 | 5,55 | 93,4 | 3,65 | 3,79 | 103,8 | 4,84 | 4,39 | 90,7 | 4,25 | 5,65 | 132,9 | |
DPPO | 1,90 | 1,68 | 88,4 | 2,92 | 2,03 | 69,5 | 4,65 | 3,78 | 81,3 | 4,81 | 4,55 | 94,6 | |
DPFO | 4,75 | 4,74 | 99,8 | 2,04 | 2,42 | 118,6 | 1,50 | 1,57 | 104,7 | 1,54 | 1,90 | 123,4 | |
clo | 1,69 | 1,27 | 75,1 | 1,33 | 1,02 | 76,7 | 1,54 | 1,09 | 70,8 | 1,53 | 1,43 | 93,5 | |
pojistné SZ | 14,39 | 16,21 | 112,6 | 12,24 | 14,19 | 115,9 | 12,25 | 13,71 | 111,9 | 13,02 | 14,95 | 114,8 | |
nedaňové příjmy | 2,57 | 1,18 | 45,9 | 1,56 | 1,27 | 81,4 | 1,97 | 1,79 | 90,9 | 2,27 | 2,54 | 111,9 |
PŘÍJMY CELKEM | |||
(bez 1,5 mld. Kč ze SFA v lednu 1996 | 44,00 | 43,07 | 97,9 |
z toho: | |||
nedaňové příjmy | 1,07 | 1,18 | 110,3 |
Tabulka č. 4 | |
Strana: 2 |
v mld. Kč, v % |
PŘÍJMY CELKEM | 71,32 | 70,11 | 98,3 | 107,83 | 106,76 | 99,0 | 148,47 | 153,90 | 103,7 | |
v tom: | ||||||||||
daňové příjmy | 40,56 | 37,26 | 91,9 | 62,85 | 58,41 | 92,9 | 88,21 | 88,06 | 99,8 | |
z toho: | DPH | 14,15 | 12,45 | 88,0 | 23,01 | 21,90 | 95,2 | 34,34 | 36,03 | 104,9 |
spotřební daně | 9,59 | 9,34 | 97,4 | 14,43 | 13,73 | 95,1 | 18,68 | 19,38 | 103,7 | |
DPPO | 4,82 | 3,71 | 77,0 | 9,47 | 7,49 | 79,1 | 14,28 | 12,04 | 84,3 | |
DPFO | 6,79 | 7,16 | 105,4 | 8,29 | 8,73 | 105,3 | 9,83 | 10,63 | 108,1 | |
clo | 3,02 | 2,29 | 75,8 | 4,56 | 3,39 | 74,3 | 6,09 | 4,81 | 79,0 | |
pojistné SZ | 26,63 | 30,40 | 114,2 | 38,88 | 44,11 | 113,5 | 51,89 | 59,06 | 113,8 | |
nedaňové příjmy | 4,13 | 2,45 | 59,3 | 6,10 | 4,24 | 69,5 | 8,37 | 6,78 | 81,0 |
PŘÍJMY CELKEM | |||||||||
(bez 1,5 mld. Kč ze SFA v lednu 1996) | 69,82 | 70,11 | 100,4 | 106,33 | 106,76 | 100,4 | 146,97 | 153,90 | 104,7 |
z toho: | |||||||||
nedaňové příjmy | 2,63 | 2,45 | 93,2 | 4,60 | 4,24 | 92,2 | 6,87 | 6,78 | 98,7 |
Tabulka č. 5 | |
Strana: 1 |
v mld. Kč, v % |
VÝDAJE CELKEM | 38,55 | 39,23 | 101,6 | 29,57 | 37,58 | 127,1 | 36,00 | 38,47 | 101,2 | 44,11 | 50,60 | 114,7 | |
v tom: | |||||||||||||
neinvestiční | 36,31 | 35,69 | 98,3 | 27,20 | 34,47 | 126,7 | 32,76 | 35,28 | 107,7 | 40,31 | 45,66 | 113,8 | |
z toho: | soc. zabezp. (vč. SSP) | 13,07 | 18,49 | 141,5 | 14,32 | 16,68 | 116,5 | 14,62 | 16,02 | 109,6 | 16,50 | 18,84 | 114,2 |
dotace míst. rozpočtům | 5,00 | 2,07 | 41,4 | 2,07 | 1,00 | 1,01 | 101,0 | 1,01 | |||||
investiční | 2,24 | 2,31 | 103,1 | 2,11 | 2,44 | 115,6 | 5,20 | 3,19 | 61,3 | 3,29 | 4,73 | 143,8 | |
vládní úvěry | 1,23 | 0,26 | 0,67 | 257,7 | 0,04 | 0,51 | 0,01 | 2,0 |
Tabulka č. 5 | |
Strana: 2 |
v mld. Kč, v % |
VÝDAJE CELKEM | 68,12 | 76,81 | 112,8 | 106,13 | 115,28 | 108,6 | 150,23 | 165,88 | 110,4 | |
v tom: | ||||||||||
neinvestiční | 63,51 | 70,16 | 110,5 | 96,28 | 105,44 | 109,5 | 136,59 | 151,30 | 110,8 | |
z toho: | soc. zabezp. (vč. SSP) | 27,39 | 35,17 | 128,4 | 42,01 | 51,18 | 121,8 | 58,51 | 70,03 | 119,7 |
dotace míst. rozpočtům | 5,00 | 4,14 | 82,8 | 6,00 | 5,15 | 85,8 | 6,00 | 6,16 | 102,7 | |
investiční | 4,34 | 4,75 | 109,4 | 9,54 | 7,94 | 83,2 | 12,83 | 12,67 | 98,8 | |
vládní úvěry | 0,27 | 1,90 | 703,7 | 0,31 | 1,90 | 612,9 | 0,81 | 1,91 | 235,8 |
Příloha č. 1 |
Vláda na svém jednání dne 16. dubna
1997 reagovala na vývoj státního rozpočtu
a usnesením č. 229/1997 přijala opatření,
jejichž cílem je uvést do rovnováhy
jeho příjmovou a výdajovou stranu.
I. Vývoj státního rozpočtu v
prvním čtvrtletí roku 1997 a jeho příčiny
Vývoj státního rozpočtu v prvním
čtvrtletí letošního roku byl nepříznivý.
Příjmy dosáhly k 31. březnu 106,8
mld. Kč, výdaje 115,3 mld. Kč; schodek tak
po prvním kvartálu činil 8,5 mld. Kč.
Schodek státního rozpočtu je způsoben
nízkým plněním příjmů,
zejména pak příjmů z daní.
Za tři měsíce roku 1997 byly inkasovány
celkové příjmy v objemu, který odpovídá
99,0% skutečnosti prvního čtvrtletí
roku 1996; z toho daňové příjmy dosáhly
jen 92,9% kvartálního inkasa v roce 1996.
Čerpání výdajů státního
rozpočtu probíhalo v zásadě podle
očekávání. Jako každoročně
se mírně zpožďovalo za čtvrtletní
časovou alikvotou. Proti srovnatelnému období
roku 1996 vzrostly výdaje v roce 1997 o 8,6%. Rychleji
se čerpají pouze dotace k cenám tepla (vyčerpáno
je 61,5% ročního rozpočtu); u dané
položky se ovšem významně projevuje vliv
sezónnosti.
Podle analýz Ministerstva financí má současný
negativní vývoj příjmů státního
rozpočtu několik příčin:
- A) nižší než očekávaný
ekonomický růst v roce 1996 a z toho plynoucí
i nižší plnění daňových
příjmů v roce 1996 (o 3,4 mld. Kč)
Mezi nejvýznamnější odchylky makroekonomických
ukazatelů patří nižší tempo
ekonomického růstu v roce 1996. Podle údajů
ČSÚ se odhaduje dynamika růstu HDP v r. 1996
ve stálých cenách na 4,4%, což je o
0,8 procentního bodu méně proti úvaze
ze srpna 1996. I když přírůstek HDP
za IV. čtvrtletí 1996 činil 4,7%, byl závěr
loňského roku (a také začátek
roku letošního) poznamenán zřetelným
zpomalením ekonomického růstu. Nižší
dynamika HDP v běžných cenách oproti
původním předpokladům představuje
nižší objem HDP v roce 1996 o 14 mld. Kč
(tj. 1 414 mld. Kč místo 1 428 mld. Kč).
- B) nižší výběr pojistného
na sociální zabezpečení v roce 1996
Kvantitativně nejvyšší výpadek
v příjmech státního rozpočtu
v roce 1996, v porovnání s upraveným rozpočtem,
byl zaznamenán u příjmů z pojistného
na sociální zabezpečení, a to v objemu
5,5 mld. Kč.
K hlavním příčinám nižších
příjmů z pojistného zřejmě
patřila legislativní úprava zakládající
za určitých podmínek nárok plátců
na odklad placení jejich závazků z titulu
pojistného. Tento fakt je potvrzen vysokým nárůstem
těchto závazků v průběhu roku
1996. Menší vliv měla i stagnace příjmů
z pojistného od osob samostatně výdělečně
činných.
- C) změna odhadů makroekonomických
ukazatelů na rok 1997
Nové odhady makroekonomických ukazatelů na
rok 1997 (z března 1997) ukazují, podobně
jako pro rok 1996, odchylky od predikcí, na kterých
je založen státní rozpočet na rok 1997.
Jde především o předpokládanou
nižší dynamiku HDP ve stálých
cenách. Zatímco v září roku
1996 se odhadoval meziroční reálný
růst HDP na úrovni 5,4%, nové odhady MF se
pohybují zhruba okolo 2,6%, tedy hluboko pod úrovní
původního předpokladu.
Určitý záporný fiskální
efekt přinese i pokles spotřeby domácností
v důsledku přijatých opatření.
Ten se promítne do řady daňových příjmů,
především do výnosu DPH, pojistného
a daní vázaných na mzdy, ale zprostředkovaně
se dotkne např. i daně z příjmů
právnických osob.
Analýzy MF ukazují, že snížení
dynamiky ekonomického růstu má příčiny
i v měnových restriktivních opatřeních,
ke kterým přistoupila v loňském roce
centrální banka.
Dalším významným vlivem působícím
na příjmy státního rozpočtu
je snížení odhadu tempa dovozu zboží.
Oproti původně uvažované dynamice 14,0%,
použité při sestavování státního
rozpočtu, se pohybuje nový odhad meziroční
dynamiky jen okolo 4,7%. Nižší korunový
objem dovozů a související nižší
výnos z daní vybíraných u dovozu (DPH,
clo, spotřební daně) je vedle samotného
hmotného poklesu také ovlivněn pohybem
koruny v apreciačním pásmu směnného
kursu směrem k paritě od počátku
roku 1997.
Nad rámec makroekonomických vlivů je nutné
korigovat odhad výnosu DPPO. Podle informací a odhadů
správců daní bude i v roce 1997 pokračovat
umořování ztrát z předchozích
let a spolu s tím budou působit i další
vlivy: např. konsolidace bankovního sektoru a s
tím spojená tvorba rezerv, daňové
odpisy, které přesahují úroveň
účetních odpisů a dalších
položek snižujících základ daně.
Toto poznání posiluje argument, aby do novely zákona
o dani z příjmů nebylo zahrnuto zkrácení
odpisových lhůt. Přesnější
kvantifikace bude známa až z daňových
přiznání, které většina
subjektů předloží ke konci června
t. r.
Odhady vlivu změny predikce makroekonomického rámce
a dalších vlivů v roce 1997 na daňové
příjmy jsou velmi obtížné. Vzhledem
k tomu, že výnos každé daně je
determinován kombinací řady makroekonomických
veličin a dalších vlivů, je přesná
kvantifikace v podstatě nemožná. Ministerstvo
financí, po dosavadních zkušenostech s mírou
korelace jednotlivých daňových příjmů
na jednotlivé indikátory a po prognóze vlivu
některých uvažovaných opatření
na vývoj ekonomiky a na chování jednotlivých
subjektů, odhaduje souhrnně fiskální
vlivy nové makroekonomické pozice v roce 1997 spolu
s autonomními vlivy u daně z příjmů
právnických osob (nad rámec vlivů
zahrnutých do státního rozpočtu) celkem
na zhruba 16 - 18 mld. Kč (v tom 12 - 14 mld. Kč
změna makro-predikce a cca 4 mld. Kč autonomní
vlivy u daně z příjmů právnických
osob). Vyčíslení korigovaného celoročního
odhadu jednotlivých druhů daňových
příjmů a ostatních příjmů
státního rozpočtu v roce 1997 je uvedeno
v následující tabulce.
Odhad celoročního výnosu příjmů
státního rozpočtu
Daňové příjmy celkem | 283 044 | 318 600 | 298 200 | -20 400 | 112,6 | 105,4 |
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | 109 313 | 127 800 | 121 500 | -6 300 | 116,9 | 111,1 |
spotřební daně | 61 170 | 65 400 | 64 000 | -1 400 | 106,9 | 104,6 |
daň z příjmů PO | 48 567 | 55 000 | 46 400 | -8 600 | 113,2 | 95,5 |
daň z příjmů FO - zvl. sazba | 10 298 | 12 100 | 10 500 | -1 600 | 117,5 | 102,0 |
daň z příjmů FO - ze záv. práce | 19 429 | 23 800 | 23 700 | -100 | 122,5 | 122,0 |
clo | 19 676 | 19 600 | 17 000 | -2 600 | 99,6 | 86,4 |
silniční daň | 4 303 | 4 200 | 4 400 | 200 | 97,6 | 102,3 |
majetkové daně | 3 857 | 4 500 | 4 500 | 0 | 116,7 | 116,7 |
popl. za užívání dálnic a silnic | 919 | 900 | 900 | 0 | 97,9 | 97,9 |
ostatní daně a poplatky | 5 512 | 5 300 | 5 300 | 0 | 96,2 | 96,2 |
Pojistné na SZ | 174 316 | 205 531 | 198 927 | -6 604 | 117,9 | 114,1 |
z toho: | ||||||
pojist. na důch. poj. | 133 927 | 157 166 | 152 117 | -5 049 | 117,4 | 113,6 |
Nedaňové příjmy celkem | 25 457 | 24 969 | 26 469 | 1 500 | 98,1 | 104,0 |
v tom: | ||||||
příjmy kapitol | 5 071 | 4 338 | 5 838 | 1 500 | 85,5 | 115,1 |
přijaté úroky | 3 545 | 3 008 | 3 008 | 0 | 84,9 | 84,9 |
příjmy z vl. úvěrů | 6 490 | 8 896 | 8 896 | 0 | 137,1 | 137,1 |
ostatní příjmy | 10 351 | 8 727 | 8 727 | 0 | 84,3 | 84,3 |
Příjmy celkem | 482 817 | 549 100 | 523 596 | -25 504 | 113,7 | 108,4 |