II. Opatření k zajištění vyrovnanosti státního rozpočtu

Na základě usnesení vlády č. 229/1997 ze dne 16. dubna 1997:

1. se zvyšují příjmy státního rozpočtu z titulu racionalizačních opatření v hmotných rezervách a mobilizačních rezervách o cca 1,5 mld. Kč.

2. jsou v jednotlivých kapitolách státního rozpočtu na rok 1997 vázány prostředky výdajových položek v celkovém objemu 25 504 mil. Kč.

Zvolená forma opatření - vázání prostředků výdajových položek jednotlivých kapitol - nemění výši příjmů a výdajů státního rozpočtu a umožňuje na rozdíl od úpravy rozpočtu reagovat v průběhu dalšího období na aktuální vývoj státního rozpočtu.

Vzhledem k celkové výši částky bylo možné uskutečnit vázání pouze restrikcí nejširší struktury výdajů.

Metoda kombinuje plošný i selektivní způsob vázání, a to zhruba touto cestou:

- z omezení se v zásadě vylučují mandatorní výdaje, které musí být uhrazeny ve výši stanovené příslušným předpisem. Navržené vázání u důchodů a ostatních sociálních dávek vychází z odhadu skutečné potřeby prostředků na tyto tituly do konce roku a neznamená v žádném případě krácení nároků jejich příjemců,

- vázání se nenavrhuje v zákonem stanovených dotacích do místních rozpočtů, ve výdajích kapitol Poslanecká sněmovna, Senát a Nejvyšší kontrolní úřad, kde k tomu vláda zákonem není oprávněna. Vyloučeny jsou rovněž platy soudců a ústavních činitelů a členů Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

- z vázání se vylučují některé další položky, u kterých není snižování rozpočtu žádoucí především z hlediska vládních priorit. Nerestringují se proto věcné výdaje na výzkum a vývoj, na podporu exportu, dopravní územní obslužnost, investice do dopravní infrastruktury, mírnější vázání je navrženo u investic v resortu Ministerstva obrany,

- u neinvestičních dotací podnikatelským subjektům u kapitol MPO, MZe, MO a MŽP a dotace SFTR (kapitola VPS) se váže cca 9%, u dotace na ztrátu dopravce z provozu osobní železniční dopravy je vázána částka ve výši 4,1%,

- selektivně jsou vázány i vybrané položky kapitoly VPS, zejména na veřejnou spotřebu státu. Vázání je podloženo důkladnou inventurou jednotlivých výdajových položek a schůdnosti jejich omezení. Úpravy v této kapitole obsahují i zvýšení některých mandatorních položek (úroky dluhové služby a majetková újma), u kterých je evidentní celoroční překročení. V kapitole VPS byly vázány částky v těchto položkách:

- vládní rozpočtová rezerva,

- rezerva na dopady embarga (podle výsledků minulého roku lze předpokládat nižší výdaje),

- prostředky na řešení mimořádných situací,

- sportovní reprezentace v kapitolách,

- příspěvky k novomanželským půjčkám (nižší výdaje na státní příspěvky při narození dítěte dle skutečnosti 1996),

- příspěvek na stavební spoření (vázání vychází z předložených nároků stavebních spořitelen za rok 1996),

- sportovní reprezentace pro občanská sdružení,

- rezerva na platy včetně pojistného (ponechání jen nejnutnějších položek, mimo jiné je vázána i část této rezervy určená na zvýšení početních stavů policistů a zaměstnanců Vězeňské služby),

- rezerva na finanční výpomoci při slučování zdravotních pojišťoven (znamená to posunout některé doplatky výpomoci na začátek roku 1998 - pojišťovny GRAL a MV),

- transfery do zahraničí (vychází z předpokladu, že v letošním roce nebude požadováno splacení příspěvku na mírové operace OSN).

- Vázáním mzdových výdajů a výdajů na pojistné na sociální a zdravotní pojištění a příspěvek do FKSP se tempo jejich růstu snižuje v průměru z 11,9% na 7,3%. Zároveň je však umožněno využít mzdové prostředky za neobsazená místa, tzn. že při realizaci racionalizačních opatření se vázání v objemu mzdových prostředků nemusí promítnout do snížení průměrné mzdy.

- u ostatních výdajů kapitol, zahrnujících především tzv. věcné výdaje ROPO a investiční výdaje, byla navržena v podstatě shodná míra vázání, která by znamenala i shodný pokles podílu těchto výdajů jednotlivých kapitol na HDP. Ministerstvo financí navrhlo strukturovanější přístup, kdy výdaje na investice jsou plošně vázány o 20% (vyjma Ministerstva dopravy a Ministerstva obrany) a tzv. věcné výdaje kapitol plošně o 15%. Razantnější pokles u investic vychází z předpokladu větší schůdnosti jejich úspory v rozpočtech jednotlivých kapitol (odklad, pozastavení) než u věcných neinvestičních výdajů, kde podle názoru MF není vyšší pokles reálný. Po vázání se bude objem věcných výdajů u rozpočtových organizací pohybovat u jednotlivých resortů nejčastěji mezi 80 - 100% srovnatelné nominální úrovně roku 1996, někdy i pod tímto intervalem.

Správci kapitol využili svého zmocnění uskutečnit vázání v investičních a neinvestičních výdajích podle potřeb kapitoly. Celková částka vázaných investičních výdajů ve prospěch ostatních neinvestičních výdajů se tak zvýšila o 1 735 mil. Kč.

Místopředseda vlády a ministr financí požádal v souladu s bodem III/2 Poslaneckou sněmovnu Parlamentu o souhlas s vázáním prostředků v kapitolách Poslanecká sněmovna, Senát a Nejvyšší kontrolní úřad. Tyto prostředky by byly použity ve prospěch bytové výstavby.

Přehled položek a vázaných částek v porovnání původně navržené a konečné varianty je uveden v následující tabulce:

 v mil. Kč


Položka k vázání
Částky podle příloh usn. vl. 229/97
Částky po změnách ve smyslu zmocnění dle bodu III/1 usn. vl. 229/97
Vládní rozpočtová rezerva 600600
Veřejná spotřeba kapitoly VPS 1 1211 121
Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům 1 5031 514
Investiční výdaje 7 6999 434
Mzdové výdaje a pojistné 4 1864 162
Transfery obyvatelstvu3 300 3 565
Vládní úvěry 6565
Ostatní neinvestiční výdaje 7 0305 043
Vázání výdajů celkem 25 50425 504


Ve smyslu úkolu uloženého v bodě II/I/b bude podrobná informace Ministerstva financí o účinnosti přijatých opatření ve výdajích státního rozpočtu v roce 1997 obsažena ve zprávě o plnění státního rozpočtu ČR za I. pololetí.

V připojených tabulkách jsou uvedeny vázané částky rozpočtových výdajů podle rozpisu na jednotlivé kapitoly a vyčísleny odhady příjmů a výdajů státního rozpočtu ČR podle usnesení vlády ČR č. 229/1997.

VYČÍSLENÍ ODHADU PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ PO VÁZÁNÍ VÝDAJŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR

PODLE USNESENÍ VLÁDY ČR č. 229/97

Ukazatel rozpočet v mil. Kč a index v %
Skutečnost 1996
Státní rozpočet 1997
1997 po us. v. č. 229/97
INDEX
ROZDÍL
INDEX
INDEX
 
1
2
3
4 = 3/2
6 = 3 - 2
7 = 2/1
8 = 3/1
DAŇOVÉ PŘÍJMY CELKEM 283 044318 600 298 20093,6 -20 400112,6 105,4
v tom:daň z přidané hodnoty 109 313127 800121 500 95,1-6 300116,9 111,1
 spotřební daně 61 17065 40064 000 979-1 400106,9 104,6
 daň z příjmů právnických osob 48 56755 00046 400 64,4-8 600113,2 95,5
 daň z příjmů fyzických osob - zvl. sazba 10 29812 10010 500 86,8-1 600117,5 102,0
 daň z příjmů fyzických osob - ze záv. práce 19 42923 60023 700 99,6-100122,5 122,0
 clo19 676 19 60017 00086,7 -2 60099,686,4
 silniční daň 4 3034 2004 400 104,620097,6 102,3
 majetkové daně 3 8574 5004 500 100,00116,7 116,7
 poplatek za užívání dálnic a silnic 919900900 100,0097,9 97,9
 ostatní daně a poplatky 5 5125 3005 300 100,0096,2 96,2
        
POJISTNÉ NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ A PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI 174 316205 531 198 92796,8 -6 604117,9 114,1
 z toho pojistné na důchodové pojištění 133 927157 166 152 11796,6 -5 049117,4 113,6
        
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY CELKEM 25 45724 969 26 469106,0 1 50098,1 104,0
v tom:příjmy kapitol 5 0714 3385 838 134,61 50085,5 115,1
 přijaté úroky 3 5453 0083 006 100,0084,9 84,9
 příjmy z vládních úvěrů 6 4908 6966 896 100,00137,1 137,1
 ostatní příjmy 10 3518 7278 727 100,0084,3 84,3
          
PŘÍJMY CELKEM 462 817549 100 523 59695,4 -25 504113,7 108,4
        
I.
BĚŽNÉ VÝDAJE 423 236479 622 463 61696,7 -16 006113,3 109,5
 Dotace podnikatelským subjektům 27 26829 04527 531 94,8-1 514106,5 101,0
 Transfery obyvatelstvu 154 000212 465206 920 96,3-3 565136,0 135,7
v tom:zaměstnanost 2 6653 1003 100 100,00116,3 116,3
 státní vyrovnávací příspěvek 55300 00,00,0  
 dávky nemocenského pojištění 21 53124 44423 444 95,9-1 000113,5 108,9
 ostatní dávky 1 6702 4822 482 100,00148,6 146,6
 důchody 127 561150 459148 194 98,5-2 265117,9 116,2
 dávky státní sociální podpory [dávky st. sociální podpory v roce 1996 součástí dotací OkÚ a obcím (26 692 mil. Kč)] 32 00031 70099,1 -300xx  
        
 Veřejná spotřeba státu 179 110202 518191 791 94,7-10 727113,1 107,1
v tom:školství 58 65363 21659 910 94,8-3 306107,4 101,8
 zdravotnictví 2 8023 2673 012 91,6-275117,3 107,3
 kultura2 910 3 1262 87291,9 -254107,498,7
 obrana22 159 22 06621 56297,7 -50499,697,3
 bezpečnost 20 73822 63021 304 94,1-1 326109,1 102,7
 ostatní kapitoly 71 64686 19363 131 94,3-5 062123,1 116,0
        
 Dluhová služba 14 04914 44214 742 102,1300102,8 104,9
 Transfery do zahraničí 531 5001 000 66,7-5002 830,2 1 886,8
        
 Dotace okresním úřadům a obcím neinv. 48 75619 63219 632 100,0040,3 40,3
II.KAPITÁLOVÉ VÝDAJE 57 07965 756 56 32365,7 -9 433115,2 98,7
z toho:         
 dotace okresním úřadům a obcím 10 6835 8954 396 74,6-1 49955,2 41,1
III.VLÁDNÍ ÚVĚRY 4 0643 722 3 65796,3 -6591,690,0
VÝDAJE CELKEM484 379 549 100523 596 95,4-25 504 113,4106,1
 
ROZDÍL PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ CELKEM -1 5620 0x0 xx


CELKOVÉ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE KAPITOL

vázání výdajů podle jednotlivých kapitol

 v tisících Kč


Kapitola
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem
z toho
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím
Neinvestiční dotace občanským sdružením
Ostatní dotace a příspěvky
Neinvestiční dotace a návratné finan. výpomoci podnikatelským subjektům
Dotace okresním úřadům a obcím
Investiční výdaje celkem
Výdaje celkem
  
mzdové prostředky
pojistné a příděl do FKSP *)
důchody
ostatní dávky
prostředky na státní politiku zaměstnanosti
ostatní věcné výdaje
        
  
celkem
z toho státní správa
             
Kancelář prezidenta republiky -4 371-1 331-1 331 -490    -2 550-8 312  -400   -45 880-58 963
Poslanecká sněmovna Parlamentu                  
Senát Parlamentu                 
Úřad vlády-7 346 -2 344-2 344-865     -4 137      -12 409 -19 755
Bezpečnostní informační služba -58 709       -58 709      -45 540-104 249
Ministerstvo zahraničních věcí -361 063-14 402-14 402 -5 327   -341 354-3 228      -224 000-588 311
Ministerstvo obrany-573 696 -343 316-11 137-126 664 -102 000  -1 716-32 476    -893 826 -1 500 000
Ministerstvo financí-544 636 -170 766-170 548-63 162     -310 666      -84 5437 -1 390 073
Ministerstvo práce a sociálních věcí -3 534 753-78 896-73 772 -29 188-2 163 000-1 000 000  -263 667-596      -600 819-4 136 170
Ministerstvo vnitra-1 321 712 -499 979-466 169-184 431     -637 302-4 684    -888 972 -2 195 368
Ministerstvo životního prostředí -37 492-9 668-6 406 -3 576   -24 248-45 203  -29 392-31 105  -82 000-225 192
Ministerstvo pro místní rozvoj **) -88 222-3 150-2 668 -1 163   -83 909-21 394 -1 667-1 770  -440 660-553 953
Grantová agentura-14 386 -310 -112     -13 964      -18 014 -32 400
Ministerstvo průmyslu a obchodu -69 309-11 765-11 260 -4 327   -53 217-6 447  -1 000-490 000  -92 000-658 756
Ministerstvo dopravy a spojů-67 546 -12 666-8 364-4 684     -50 196-900 204  -150 000  -1 117 750
Ministerstvo zemědělství -164 055-31 606-31 809 -11 677   -120 772-101 804   -721 000  -637 513-1 624 372
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy -874 008-492 454-20 915 -182 092   -199 462-1 814 994 -69 512-548 076  -922 200-4 228 790
Ministerstvo kultury-3 557 -1 648-1 646-609     -1 300-207 371-5 141 -37 023  -174 665-427 757
Ministerstvo zdravotnictví-122 760 -6 2122 029-2 290     -114 258-151 510    -733 100 -1 007 370
Ministerstvo spravedlnosti-195 784 -126 440-56 166-46 563     -22 761-1 609    -621 238 -818 631
Úřad pro státní informační systém -2 857-605-605 -224    -2 026-5 002      -4 490-12 349
Úřad průmyslového vlastnictví -7 540-1 923-1 923 -711    -4 906      -3 500-11 040
Český statistický úřad -17 491-12 775-12 641 -4 716          -35 844-53 335
Český úřad zeměměřický a katastrální -127 046-35 156-35 156 -13 007   -78 863      -52 885-179 931
Český báňský úřad -3 507-1 545-1 545 -572    -1 390      -1 200-4 707
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže -1 827-766-766 -283    -778      -1 200-3 027
Ústavní soud-2 549 -448-448-165     -1 936      -4 000 -6 549
Akademie věd-26 499 -19 342 -7 157      -19 314     -60 000 -105 813
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání -1 910-216 -80    -1 614      -300-2 210
Správa státních hmotných rezerv -208 573-2 603-2 603 -963    -205 007      -63 200-271 773
Státní úřad pro jadernou bezpečnost -5 979-2 000-1 259 -740    -3 239   -2 000   -13 076-21 057
Nejvyšší kontrolní úřad                  
Všeobecná pokladní správa **) -2 041 516-165 000 -61 050 -300 000  -1 515 468 -45 000 -122 000  -1 935 631-4 144 349
                 
CELKEM-10 490 721 -2 049 356-957 936-756 908 -2 265 000-1 300 000 0-4 119 457-3 324 152 -121 340-619 661-1 514 105 0-9 434 021-25 504 000


*) pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné zdravotního pojištění a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb

**) dotace na komunální ekologické investice byly rozpočtovým opatřením převedeny z kapitoly VPS do kapitoly MMR, kde je rovněž zajištěno vládou schválené vázání ve výši 60 mil. Kč.

Proto je částka vázání korigována o převedené prostředky ve výši 320 mil. Kč


CELKOVÉ VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE KAPITOL

vázání výdajů podle jednotlivých kapitol

 v tisících Kč


Kapitola
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem
z toho
Příspěvky na činnost příspěvkovým organizacím
Neinvestiční dotace občanským sdružením
Ostatní dotace a příspěvky
Neinvestiční dotace a návratné finan. výpomoci podnikatelským subjektům
Dotace okresním úřadům a obcím
Investiční výdaje celkem
Výdaje celkem
Index Rozp. po vázání 97 SR 97
  
mzdové prostředky
pojistné a příděl do FKSP *)
důchody
ostatní dávky
prostředky na státní politiku zaměstnanosti
ostatní věcné výdaje
         
  
celkem
z toho státní správa
              
Kancelář prezidenta republiky 60 08233 74533 745 11 885   14 45292 765  -400   184 220336 667 85,10
Poslanecká sněmovna Parlamentu 739 071213 060 76 066   449 945      636 0001 375 071 100,00
Senát Parlamentu572 221 87 517 31 257     453 447      236 200 808 421100,00
Úřad vlády155 536 63 27363 27323 334     68 929      17 341 172 87789,74
Bezpečnostní informační služba 594 892       594 892      182 160777 05288,17
Ministerstvo zahraničních věcí 2 420 407349 347349 347 129 218   1 941 84245 835      896 0003 362 242 85,11
Ministerstvo obrany24 181 684 6 639 400271 0593 026 926 2 108 0001 253 900  9 153 458742 142   70 000  5 506 17430 500 000 95,31
Ministerstvo financí8 260 266 4 142 7744 136 963 1 532 803   2 584 689      2 763 56311 023 829 88,80
Ministerstvo práce a sociálních věcí 175 074 4901 914 736 1 790 396708 331144 448 842 23 385 6083 100 000 1 516 97327 590308 866 279 928  2 389 881178 080 753 97,73
Ministerstvo vnitra23 363 544 12 128 88111 793 887 4 240 8981 469 000768 204  4 756 561111 803 65 300   2 631 02826 171 675 92,26
Ministerstvo životního prostředí 934 174235 429156 347 87 055   611 690694 672 18 800276 608124 830  328 0002 377 084 91,35
Ministerstvo pro místní rozvoj **) 603 14476 40464 709 28 210   498 530122 802 2 71395  3 363 5204 092 274 88,08
Grantová agentura621 669 7 538 2 776     611 355      188 986 810 65596,16
Ministerstvo průmyslu a obchodu 1 938 742278 926274 063 103 119   1 556 697164 991 4 50012 0694 961 000  129 5007 210 852 91,63
Ministerstvo dopravy a spojů1 807 916 398 807204 245147 443     1 261 6665 341 7833 900 4 9105 716 000 18 755 80031 630 309 96,59
Ministerstvo zemědělství 2 221 783932 921771 633 345 073   943 7891 992 449 35 20050 0007 289 000  2 465 48714 053 919 89,64
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 18 872 67912 254 908 508 2304 532 551   2 085 220 28 239 354619 41212 178 256   3 388 800 63 598 50193,77
Ministerstvo kultury136 756 40 88240 88215 094     80 7801 946 46748 729 740 511  1 019 0353 891 498 90,10
Ministerstvo zdravotnictví1 278 950 240 20050 11488 882     949 6861 448 120245 300 40 000  2 932 4005 944 770 85,51
Ministerstvo spravedlnosti8 880 846 4 675 7872 984 192 1 735 070168 000118 730  2 183 25925 740  169   952 1629 858 917 92,33
Úřad pro státní informační systém 31 59014 66914 669 5 427   11 49447 787      17 96097 337 88,74
Úřad průmyslového vlastnictví 93 68346 63546 635 17 248   29 800      12 500106 183 90,58
Český statistický úřad 538 695309 873306 633 114 664   114 158  30   57 756596 481 91,79
Český úřad zeměměřický a katastrální 1 496 790852 765852 765 315 524   328 50117 400      300 4151 814 605 90,98
Český báňský úřad 61 86237 46137 461 13 860   10 541      2 80064 662 93,21
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 33 88518 59918 599 6 879   8 407      1 80035 685 92,18
Ústavní soud57 590 24 79124 7919 164     23 635      6 500 64 09090,73
Akademie věd1 294 260 566 340 207 764     520 156487 6813 495 3 751   240 0002 029 18795,04
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání 19 0377 251 2 643   9 143      1 20020 237 90,15
Správa státních hmotných rezerv 1 248 20563 13763 137 23 360   1 161 708      252 8001 501 005 84,67
Státní úřad pro jadernou bezpečnost 148 65648 51730 539 17 950   82 189  6 490  26 922182 068 89,63
Nejvyšší kontrolní úřad 247 965138 945 51 136   57 884  100   39 300287 365 100,00
Všeobecná pokladní správa **) 86 399 114    32 100 000  54 229 114 330 500 9 370 000 18 523 9006 096 215 120 719 72996,68
                   
CELKEM364 390 184 48 843 51824 888 314 17 651 610148 193 84257 626 442 3 100 00088 974 772 41 549 3811 686 71513 592 515 27 530 83018 523 900 56 322 475523 596 00095,36


*) pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné zdravotního pojištění a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb

**) dotace na komunální ekologické investice byly rozpočtovým opatřením převedeny z kapitoly VPS do kapitoly MMR, kde je rovněž zajištěno vládou schválené vázání ve výši 60 mil. Kč.

Proto je částka vázání korigována o převedené prostředky ve výši 320 mil. Kč


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP