Příloha č. 2 |
Úvod k přehledům o vývoj í
daňových a nedaňových nedoplatků
Daňové nedoplatky (jako stavová veličina)
souvisejí s dosaženými příjmy
státního rozpočtu pouze nepřímo.
Na příjmy veřejných rozpočtů
má vliv pouze celkový objem všech zaplacených
nedoplatků v daném rozpočtovém roce.
Racionálně vyjádřit relativní
váhu nedoplatků lze pouze kumulovaně
(základny pro výpočty - kumulativní
součty příjmů od roku 1993, viz. tabulka
č. 2), a to výhradně u nově
zavedených daní. Pro rozhodující
daně nové daňové soustavy podává
odpovídající srovnání tabulka
č. 3 srovnávající vývoj kumulativního
inkasa hlavních daní nové daňové
soustavy se stavy jejich daňových nedoplatků
na konci jednotlivých let 1993 - 1997.
Vznik i splácení nedoplatků jsou funkcí
mnoha faktorů jak na straně finančních
úřadů, tak na straně daňových
subjektů. Na straně finančních úřadů
jde o zvýšení účinnosti správy
(vyhledávací a kontrolní činnost,
schopnost vymáhání nedoplatků). Na
straně daňového subjektu jde zejména
o vývoj daňové disciplíny a solventnosti.
V této souvislosti je nežádoucím, a
bohužel častým jevem spekulativní platební
neschopnost, která je důsledkem platné nedaňové
právní úpravy usnadňující
záměrné "přesouvání"
daňové pohledávky na subjekty bez přiměřené
majetkové podstaty. Je nezbytné provést úpravy
v Obchodním zákoníku, které zpřísní
podmínky zakládání, rozdělování
a zánik společností, omezí dispozice
se základním jměním a zvýší
odpovědnost společníků obchodních
společností za závazky vůči
státu, zejména daňové.
Komentář k tabulkám
V tabulkách jsou uvedeny všechny nedoplatky evidované
finančními úřady, celními úřady
a Českou správou sociálního zabezpečení
(na pojistném) na daních nové daňové
soustavy i staré daňové soustavy.
1. Přehled daňových nedoplatků
se netýká pouze daňových příjmů
státního rozpočtu, ale i daňových
příjmů místních rozpočtů.
Důvodem jsou především daně z
příjmů společně sdílené
státním rozpočtem i místními
rozpočty, kde není možné jejich jednotnou
správu navzájem oddělit, a dále fakt,
že až na poplatky jsou všechny daňové
příjmy obcí, měst i okresních
úřadů vybírány výhradně
prostřednictvím finančních úřadů.
2. Daň z přidané hodnoty a daně
spotřební jsou spravovány současně
finančními úřady a celními
úřady, proto jsou v těchto podrobných
přehledech uváděny údaje za celní
i daňovou správu. U daně z přidané
hodnoty však mají vypovídací schopnost
pouze celkové údaje za finanční i
celní úřady.
3. Nedoplatkem daně je rozdíl mezi daní (včetně
jejího příslušenství), která
měla být zaplacena, a skutečně zaplacenou
částkou. Daní, která měla být
zaplacena, může být nejen daň poplatníkem
nebo plátcem přiznaná, ale daň doměřená
finančním úřadem a příslušenství
daně (penále, pokuty, úrok, náklady
řízení atd.) Dále uvedené daňové
nedoplatky jsou propočteny k 31. 12. a k 31. 3. příslušných
let.
4. Zvláštním typem nedoplatku je tzv. posečkaná
daň, jejíž vymáhání je
správcem daně odloženo. K 31. 12 1996 činila
posečkaná daň 3,9 mld. Kč a do přehledu
nedoplatků není zahrnuta (informace o její
výši za minulá léta nejsou dostupné
a její průběžné sledování
je nově zajištěno).
5. V celním řízení je nedoplatkem
rozdíl mezi clem a daněmi (včetně
příslušenství), které vyměřil
celní orgán, a skutečnými úhradami.
Specifika celního řízení, zejména
efektivní možnost zajistit zboží podléhající
clu a zdanění, umožňuji relativně
omezit nedoplatky vzhledem k celkově vyměřeným,
resp. vybraným daním a clu na poměrně
nízké úrovni.
6. Nedoplatky na daních staré daňové
soustavy (platné do 31. 12. 1992) jsou z
podstatné části tvořeny nedoplatky
na důchodové dani a odvodech ze zisku (mj. pohledávky
za tzv. zbytkovými státními podniky, jejichž
řešení se věnuje návrh zákona
o státním podniku). Většinou jsou nedoplatky
na daních staré daňové soustavy objektivně
a definitivně nedobytné, to dokumentují údaje
v tabulce č. 2.
tabulka č. 1 |
Daň | ||||||||
Daň z přidané hodnoty celkem | 7 516 | 9 461 | 9 865 | 10 868 | 15 309 | 16 700 | 21 698 | 22 636 |
Daň z přidané hodnoty finanční úřady | 3 917 | 5 351 | 7 529 | 8 720 | 12 790 | 14 005 | 18 969 | 20 331 |
Daň z přidané hodnoty celní úřady | 3 599 | 4 110 | 2 336 | 2 148 | 2 519 | 2 695 | 2 729 | 2 205 |
Daně spotřební celkem | 816 | 2 568 | 1 429 | 3 165 | 4 678 | 6 137 | 6 647 | 7 652 |
Daně spotřební finanční úřady | 491 | 1 434 | 1 018 | 2 605 | 3 829 | 5 302 | 5 647 | 6 620 |
Daně spotřební celní úřady | 325 | 1 134 | 411 | 560 | 849 | 835 | 900 | 932 |
Daň z příjmů právnických osob | 2 477 | 7 318 | 2 941 | 6 701 | 3 761 | 3 512 | 6 187 | 6 263 |
Daň z příjmů vybíraná srážkou - § 36 | 2 | 44 | 65 | 80 | 66 | 99 | 126 | 148 |
Daň silniční | 253 | 206 | 139 | 171 | 166 | 263 | 226 | 372 |
Daň dědická | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 5 | 6 | 6 |
Daň darovací | 31 | 38 | 199 | 267 | 242 | 262 | 866 | 917 |
Daň z převodu nemovitostí | 126 | 159 | 455 | 542 | 857 | 966 | 1 359 | 1 456 |
Ost. příjmy, odvody. pokuty a popl. | 705 | 765 | 1 664 | 1 686 | 1 523 | 1 597 | 2 016 | 2 329 |
Clo | 1 507 | 1 835 | 1 386 | 1 290 | 1 186 | 1 119 | 1 089 | 976 |
Daň z obratu | 3 128 | 2 657 | 2 736 | 2 735 | 2 861 | 3 238 | 3 318 | 3 155 |
Odvod ze zisku | 3 134 | 2 539 | 1 960 | 2 000 | 911 | 888 | 834 | 862 |
Odvod z objemu mezd | 3 314 | 3 172 | 2 746 | 2 466 | 2 030 | 2 002 | 2 256 | 2 224 |
Důchodová daň | 2 010 | 1 946 | 2 270 | 2 337 | 2 425 | 2 561 | 2 642 | 2 566 |
Daň z objemu mezd | 472 | 463 | 497 | 472 | 497 | 503 | 482 | 480 |
Ostatní zrušené daně do rozp. rep. | 3 413 | 3 417 | 3 143 | 3 106 | 2 953 | 2 970 | 2 895 | 2 879 |
Daň z příjmů fyz. osob - podnikat. | 1 447 | 2 630 | 1 837 | 1 940 | 2 099 | 2 755 | 3 678 | 3 690 |
Daň z příjmů fyz. osob ze záv. čin. | 47 | 136 | 401 | 505 | 784 | 891 | 1 441 | 1 787 |
Daň z nemovitostí | 416 | 311 | 501 | 374 | 474 | 391 | 629 | 462 |
Daň z příjmů obyvatelstva | 1 193 | 1 216 | 722 | 747 | 880 | 862 | 971 | 1 002 |
Ostatní zrušené daně do míst. rozp. | 570 | 511 | 739 | 728 | 740 | 742 | 688 | 701 |
Celkem nové daně do rozp. rep. | 13 434 | 22 396 | 18 146 | 24 674 | 27 793 | 30 650 | 40 118 | 42 555 |
Celkem staré daně do rozp. rep. | 15 471 | 14 194 | 13 352 | 13 116 | 11 677 | 12 162 | 12 427 | 12 167 |
CELKEM DO ROZP. REPUBLIKY | 28 905 | 36 590 | 31 498 | 37 790 | 39 470 | 42 812 | 52 544 | 54 722 |
Celkem nové daně do míst. rozp. | 1 910 | 3 076 | 2 739 | 2 819 | 3 357 | 4 037 | 5 548 | 5 928 |
Celkem staré daně do míst. rozp. | 1 763 | 1 727 | 1 461 | 1 475 | 1 620 | 1 604 | 1 658 | 1 703 |
CELKEM DO MÍSTNÍCH ROZP. | 3 673 | 4 803 | 4 200 | 4 294 | 4 977 | 5 641 | 7 206 | 7 631 |
CELKEM NOVÉ DANĚ | 15 344 | 25 472 | 20 885 | 27 493 | 31 150 | 34 687 | 45 665 | 48 483 |
CELKEM STARÉ DANĚ | 17 234 | 15 921 | 14 813 | 14 591 | 13 297 | 13 766 | 14 085 | 13 870 |
CELKEM nedoplatky staré i nové daňové soustavy | 32 578 | 41 303 | 35 608 | 42 084 | 44 447 | 48 453 | 50 750 | 62 353 |
Pojistné na sociální zabezpečení | 3 145 | 3 941 | 7 049 | 8 268 | 13 762 | 16 490 | 21 985 | 24 365 |
35 723 | 45 334 | 42 747 | 60 352 | 68 209 | 63 943 | 81 735 | 86 708 |
tabulka č. 2 |
Daň | ||||||||
Daň z přidané hodnoty celkem | 70 179 | 85 844 | 154 113 | 172 722 | 248 897 | 270 452 | 368 187 | 378 405 |
Daň z přidané hodnoty finanční úřady | 514 | -4 734 | -13 122 | -19 929 | -34 378 | -41 911 | -58 746 | -66 728 |
Daň z přidané hodnoty celní úřady | 69 665 | 90 578 | 167 235 | 192 651 | 283 275 | 312 363 | 416 933 | 445 133 |
Daně spotřební celkem | 37 086 | 45 782 | 83 157 | 96 175 | 139 767 | 153 998 | 200 916 | 214 286 |
Daně spotřební finanční úřady | 30 400 | 37 846 | 64 900 | 74 620 | 106 950 | 117 121 | 144 491 | 151 823 |
Daně spotřební celní úřady | 6 686 | 7 936 | 18 257 | 21 555 | 32 817 | 36 877 | 56 424 | 62 463 |
Daň z příjmů právnických osob | 66 221 | 83 830 | 122 346 | 134 069 | 177 728 | 187 268 | 227 696 | 235 114 |
Daň z příjmů vybíraná srážkou - § 36 | 6 169 | 10 879 | 20 284 | 25 596 | 37 585 | 43 748 | 58 623 | 64 296 |
Daň silniční | 4 263 | 5 682 | 8 350 | 8 885 | 12 230 | 12 820 | 16 492 | 17 263 |
Daň dědická | 13 | 21 | 68 | 91 | 159 | 186 | 256 | 278 |
Daň darovací | 166 | 234 | 545 | 639 | 902 | 979 | 1 198 | 1 264 |
Daň z převodu nemovitostí | 616 | 889 | 2 261 | 2 878 | 5 029 | 5 821 | 8 493 | 9 217 |
Ost. příjmy, odvody, pokuty a popl. | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 417 | 4 694 | 6 190 | |
Clo | 15 122 | 19 024 | 32 167 | 36 063 | 49 680 | 63 925 | 69 256 | 72 450 |
Daň z obratu | 9 477 | 9 824 | 10 102 | 10 141 | 10 281 | 10 313 | 10 360 | 10 401 |
Odvod ze zisku | -2 935 | -2 394 | -1 600 | -1 626 | -1 135 | -1 095 | -542 | -496 |
Odvod z objemu mezd | 4 184 | 4 405 | 5 078 | 5 351 | 5 500 | 5 553 | 5 802 | 5 856 |
Důchodová daň | 3 395 | 3 540 | 3 904 | 3 994 | 4 136 | 4 140 | 4 205 | 4 227 |
Daň z objemu mezd | 1 257 | 1 287 | 1 345 | 1 380 | 1 398 | 1 404 | 1 403 | 1 404 |
Ostatní zrušené daně do rozp. rep. | 517 | 649 | 1 014 | 1 230 | 1 422 | 1 447 | 1 584 | 1 598 |
Daň z příjmů fyz. osob - podnikat. | 3 486 | 7 719 | 17 726 | 22 783 | 32 541 | 37 046 | 48 384 | 52 683 |
Daň z příjmů fyz. osob ze záv. čin. | 24 781 | 32 334 | 59 820 | 69 494 | 105 036 | 116 701 | 159 138 | 172 440 |
Daň z nemovitostí | 3 434 | 3 824 | 7 092 | 7 507 | 10 870 | 11 130 | 14 861 | 15 151 |
Daň z příjmů obyvatelstva | 5 689 | 5 814 | 5 835 | 5 893 | 6 012 | 6 072 | 6 189 | 6 233 |
Ostatní zrušené daně do míst. rozp. | 18 | 264 | 295 | 325 | 411 | 423 | 467 | 476 |
Celkem nové daně do rozp. rep. | 199 825 | 262 186 | 423 290 | 477 118 | 671 877 | 730 604 | 945 810 | 998 753 |
Celkem staré daně do rozp. rep. | 15 896 | 17 311 | 19 843 | 20 470 | 21 602 | 21 762 | 22 812 | 22 990 |
CELKEM DO ROZP. REPUBLIKY | 215 720 | 250 471 | 410 966 | 461 525 | 643 899 | 698 441 | 899 366 | 949 293 |
Celkem nové daně do míst. rozp. | 31 701 | 43 877 | 84 638 | 99 784 | 148 447 | 164 877 | 222 383 | 240 274 |
Celkem staré daně do míst. rozp. | 5 707 | 6 078 | 6 131 | 6 218 | 6 423 | 6 495 | 6 656 | 6 709 |
CELKEM DO MÍSTNÍCH ROZP. | 37 408 | 49 955 | 90 769 | 106 002 | 154 870 | 171 372 | 229 039 | 246 983 |
CELKEM NOVÉ DANĚ | 231 526 | 277 038 | 476 761 | 640 839 | 770 744 | 841 566 | 1 098 937 | 1 166 577 |
CELKEM STARÉ DANĚ | 21 603 | 23 388 | 25 974 | 26 688 | 28 025 | 28 257 | 29 468 | 29 699 |
CELKEM inkaso staré i nové daňové soustavy | 253 128 | 300 426 | 501 735 | 567 528 | 798 769 | 869 814 | 1 128 406 | 1 196 277 |
Pojistné na sociální zabezpečení | 106 027 | 135 410 | 234 772 | 268 796 | 384 263 | 422 877 | 663 178 | 596 080 |
359 155 | 435 836 | 736 507 | 836 324 | 1 183 032 | 1 292 691 | 1 681 584 | 1 792 367 |
tabulka č. 3 |
Daň | ||||||||
Daň z přidané hodnoty celkem | 10,7% | 11,0% | 6,4% | 6,3% | 6,2% | 6,2% | 6,1% | 6,0% |
Daň z přidané hodnoty finanční úřady [vysvětlivky k tabulkám a způsobu hodnocení jsou uvedeny v komentáři] | ||||||||
Daň z přidané hodnoty celní úřady [vysvětlivky k tabulkám a způsobu hodnocení jsou uvedeny v komentáři] | ||||||||
Daně spotřební celkem | 2,2% | 5,6% | 1,7% | 3,3% | 3,3% | 4,0% | 3,3% | 3,5% |
Daně spotřební finanční úřady | 1,6% | 3,8% | 1,6% | 3,5% | 3,6% | 4,5% | 3,9% | 4,4% |
Daně spotřební celní úřady | 4,9% | 14,3% | 2,3% | 2,6% | 2,6% | 2,3% | 1,6% | 1,5% |
Daň z příjmů právnických osob | 3,7% | 8,7% | 2,4% | 5,0% | 2,1% | 1,9% | 2,7% | 2,7% |
Daň z příjmů vybíraná srážkou - §36 | 0,0% | 0,4% | 0,3% | 0,3% | 0,2% | 0,2% | 0,2% | 0,2% |
Daň silniční | 5,9% | 3,6% | 1,7% | 1,9% | 1,4% | 2,1% | 1,4% | 2,2% |
Daň dědická | 7,7% | 9,5% | 4,4% | 4,4% | 3,1% | 2,7% | 2,5% | 2,2% |
Daň darovací | 19,9% | 16,2% | 36,5% | 41,8% | 26,8% | 25,7% | 72,2% | 72,5% |
Daň z převodu nemovitostí | 20,5% | 17,9% | 20,1% | 18,8% | 17,0% | 16,6% | 16,0% | 15,8% |
Ost. příjmy, odvody, pokuty a popl. | 112,7% | 42,9% | 37,6% | |||||
Clo | 10,0% | 9,6% | 4,3% | 3,6% | 2,4% | 2,1% | 1,6% | 1,3% |
Daň z příjmů fyz. osob - podnikat. | 41,5% | 34,1% | 10,4% | 8,5% | 6,6% | 7,4% | 7,4% | 7,0% |
Daň z příjmů fyz. osob ze záv. čin. | 0,2% | 0,4% | 0,7% | 0,7% | 0,7% | 0,8% | 0,9% | 1,0% |
Daň z nemovitostí | 12,1% | 8,1% | 7,1% | 6,0% | 4,4% | 3,5% | 3,6% | 3,0% |
Celkem nové daně do rozp. rep. | 6,7% | 8,9% | 4,3% | 5,2% | 4,1% | 4,2% | 4,2% | 4,3% |
CELKEM DO ROZP. REPUBLIKY | 13,4% | 14,6% | 7,7% | 8,2% | 6,1% | 6,1% | 6,8% | 5,8% |
Celkem nové daně do míst. rozp. | 6,0% | 7,0% | 3,2% | 2,8% | 2,3% | 2,4% | 2,6% | 2,5% |
CELKEM DO MÍSTNÍCH ROZP. | 9,8% | 9,6% | 4,6% | 4,1% | 3,2% | 3,3% | 3,1% | 3,1% |
CELKEM NOVÉ DANĚ | 6,6% | 9,2% | 4,4% | 5,1% | 4,0% | 4,1% | 4,2% | 4,2% |
Podíl nedoplatků všech daní staré i nové daňové soustavy | 12,9% | 13,8% | 7,1% | 7,4% | 5,6% | 5,6% | 5,3% | 5,2% |
Pojistné na sociální zabezpečení | 3,0% | 2,9% | 3,0% | 3,1% | 3,6% | 3,7% | 4,0% | 4,1% |
9,9% | 10,4% | 5,8% | 6,0% | 4,9% | 4,9% | 4,9% | 4,8% |