Příloha č. 2

Přehled

o vývoji daňových a nedaňových nedoplatků

u příjmů státního rozpočtu a rozpočtů okresních úřadů a obcí

Úvod k přehledům o vývoj í daňových a nedaňových nedoplatků

Daňové nedoplatky (jako stavová veličina) souvisejí s dosaženými příjmy státního rozpočtu pouze nepřímo. Na příjmy veřejných rozpočtů má vliv pouze celkový objem všech zaplacených nedoplatků v daném rozpočtovém roce.

Racionálně vyjádřit relativní váhu nedoplatků lze pouze kumulovaně (základny pro výpočty - kumulativní součty příjmů od roku 1993, viz. tabulka č. 2), a to výhradně u nově zavedených daní. Pro rozhodující daně nové daňové soustavy podává odpovídající srovnání tabulka č. 3 srovnávající vývoj kumulativního inkasa hlavních daní nové daňové soustavy se stavy jejich daňových nedoplatků na konci jednotlivých let 1993 - 1997.

Vznik i splácení nedoplatků jsou funkcí mnoha faktorů jak na straně finančních úřadů, tak na straně daňových subjektů. Na straně finančních úřadů jde o zvýšení účinnosti správy (vyhledávací a kontrolní činnost, schopnost vymáhání nedoplatků). Na straně daňového subjektu jde zejména o vývoj daňové disciplíny a solventnosti. V této souvislosti je nežádoucím, a bohužel častým jevem spekulativní platební neschopnost, která je důsledkem platné nedaňové právní úpravy usnadňující záměrné "přesouvání" daňové pohledávky na subjekty bez přiměřené majetkové podstaty. Je nezbytné provést úpravy v Obchodním zákoníku, které zpřísní podmínky zakládání, rozdělování a zánik společností, omezí dispozice se základním jměním a zvýší odpovědnost společníků obchodních společností za závazky vůči státu, zejména daňové.

Komentář k tabulkám

V tabulkách jsou uvedeny všechny nedoplatky evidované finančními úřady, celními úřady a Českou správou sociálního zabezpečení (na pojistném) na daních nové daňové soustavy i staré daňové soustavy.

1. Přehled daňových nedoplatků se netýká pouze daňových příjmů státního rozpočtu, ale i daňových příjmů místních rozpočtů. Důvodem jsou především daně z příjmů společně sdílené státním rozpočtem i místními rozpočty, kde není možné jejich jednotnou správu navzájem oddělit, a dále fakt, že až na poplatky jsou všechny daňové příjmy obcí, měst i okresních úřadů vybírány výhradně prostřednictvím finančních úřadů.

2. Daň z přidané hodnoty a daně spotřební jsou spravovány současně finančními úřady a celními úřady, proto jsou v těchto podrobných přehledech uváděny údaje za celní i daňovou správu. U daně z přidané hodnoty však mají vypovídací schopnost pouze celkové údaje za finanční i celní úřady.

3. Nedoplatkem daně je rozdíl mezi daní (včetně jejího příslušenství), která měla být zaplacena, a skutečně zaplacenou částkou. Daní, která měla být zaplacena, může být nejen daň poplatníkem nebo plátcem přiznaná, ale daň doměřená finančním úřadem a příslušenství daně (penále, pokuty, úrok, náklady řízení atd.) Dále uvedené daňové nedoplatky jsou propočteny k 31. 12. a k 31. 3. příslušných let.

4. Zvláštním typem nedoplatku je tzv. posečkaná daň, jejíž vymáhání je správcem daně odloženo. K 31. 12 1996 činila posečkaná daň 3,9 mld. Kč a do přehledu nedoplatků není zahrnuta (informace o její výši za minulá léta nejsou dostupné a její průběžné sledování je nově zajištěno).

5. V celním řízení je nedoplatkem rozdíl mezi clem a daněmi (včetně příslušenství), které vyměřil celní orgán, a skutečnými úhradami. Specifika celního řízení, zejména efektivní možnost zajistit zboží podléhající clu a zdanění, umožňuji relativně omezit nedoplatky vzhledem k celkově vyměřeným, resp. vybraným daním a clu na poměrně nízké úrovni.

6. Nedoplatky na daních staré daňové soustavy (platné do 31. 12. 1992) jsou z podstatné části tvořeny nedoplatky na důchodové dani a odvodech ze zisku (mj. pohledávky za tzv. zbytkovými státními podniky, jejichž řešení se věnuje návrh zákona o státním podniku). Většinou jsou nedoplatky na daních staré daňové soustavy objektivně a definitivně nedobytné, to dokumentují údaje v tabulce č. 2.

Přehled vývoje nedoplatků [vysvětlivky k tabulkám a způsobu hodnocení jsou uvedeny v komentáři]

za roky 1993, 1994, 1995, 1996 a 1997

údaje v mil. Kč

 tabulka č. 1


Daň
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
Daň z přidané hodnoty celkem 7 5169 461 9 86510 868 15 30916 700 21 69822 636
Daň z přidané hodnoty finanční úřady 3 9175 351 7 5298 72012 790 14 00518 969 20 331
Daň z přidané hodnoty celní úřady 3 5994 110 2 3362 1482 519 2 6952 729 2 205
Daně spotřební celkem 8162 568 1 4293 1654 678 6 1376 647 7 652
Daně spotřební finanční úřady 4911 434 1 0182 6053 829 5 3025 647 6 620
Daně spotřební celní úřady 3251 134 411560849 835900 932
Daň z příjmů právnických osob 2 4777 318 2 9416 7013 761 3 5126 187 6 263
Daň z příjmů vybíraná srážkou - § 36 24465 806699 126148
Daň silniční 253206139 171166 263226372
Daň dědická 123 455 66
Daň darovací31 38199267 242262 866917
Daň z převodu nemovitostí 126159 455542857 9661 359 1 456
Ost. příjmy, odvody. pokuty a popl. 705765 1 6641 6861 523 1 5972 016 2 329
         
Clo1 507 1 8351 3861 290 1 1861 119 1 089976
         
Daň z obratu3 128 2 6572 736 2 7352 8613 238 3 3183 155
Odvod ze zisku3 134 2 5391 960 2 000911888 834862
Odvod z objemu mezd3 314 3 1722 746 2 4662 0302 002 2 2562 224
Důchodová daň 2 0101 9462 270 2 3372 425 2 5612 6422 566
Daň z objemu mezd472 463497 472497503 482480
Ostatní zrušené daně do rozp. rep. 3 4133 417 3 1433 1062 953 2 9702 895 2 879
         
Daň z příjmů fyz. osob - podnikat. 1 4472 630 1 8371 9402 099 2 7553 678 3 690
Daň z příjmů fyz. osob ze záv. čin. 47136401 505784 8911 4411 787
Daň z nemovitostí 416311501 374474 391629462
         
Daň z příjmů obyvatelstva 1 1931 216 722747880 862971 1 002
Ostatní zrušené daně do míst. rozp. 570511 739728740 742688 701
         
Celkem nové daně do rozp. rep. 13 43422 396 18 14624 674 27 79330 650 40 11842 555
Celkem staré daně do rozp. rep. 15 47114 194 13 35213 116 11 67712 162 12 42712 167
CELKEM DO ROZP. REPUBLIKY28 905 36 59031 498 37 79039 470 42 81252 544 54 722
Celkem nové daně do míst. rozp. 1 9103 076 2 7392 8193 357 4 0375 548 5 928
Celkem staré daně do míst. rozp. 1 7631 727 1 4611 4751 620 1 6041 658 1 703
CELKEM DO MÍSTNÍCH ROZP. 3 6734 803 4 2004 2944 977 5 6417 206 7 631
CELKEM NOVÉ DANĚ15 344 25 47220 885 27 49331 150 34 68745 665 48 483
CELKEM STARÉ DANĚ 17 23415 921 14 81314 591 13 29713 766 14 08513 870
CELKEM nedoplatky staré i nové daňové soustavy 32 57841 303 35 60842 084 44 44748 453 50 75062 353

Vývoj nedoplatků pojistného na sociální zabezpečení

 
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
Pojistné na sociální zabezpečení 3 1453 941 7 0498 26813 762 16 49021 985 24 365

Vývoj nedoplatků všech daní, cla a pojistného

 
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
CELKEM
35 723 45 33442 747 60 35268 209 63 94381 735 86 708


Vývoj kumulativního inkasa od počátku nové daňové soustavy [vysvětlivky k tabulkám a způsobu hodnocení jsou uvedeny v komentáři]

za roky 1993, 1994, 1995, 1996 a 1997

údaje v mil. Kč

 tabulka č. 2


Daň
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
Daň z přidané hodnoty celkem 70 17985 844 154 113172 722 248 897270 452 368 187378 405
Daň z přidané hodnoty finanční úřady 514-4 734 -13 122-19 929 -34 378-41 911 -58 746-66 728
Daň z přidané hodnoty celní úřady 69 66590 578 167 235192 651 283 275312 363 416 933445 133
Daně spotřební celkem 37 08645 782 83 15796 175 139 767153 998 200 916214 286
Daně spotřební finanční úřady 30 40037 846 64 90074 620 106 950117 121 144 491151 823
Daně spotřební celní úřady 6 6867 936 18 25721 555 32 81736 877 56 42462 463
Daň z příjmů právnických osob 66 22183 830 122 346134 069 177 728187 268 227 696235 114
Daň z příjmů vybíraná srážkou - § 36 6 16910 879 20 28425 596 37 58543 748 58 62364 296
Daň silniční 4 2635 6828 350 8 88512 230 12 82016 492 17 263
Daň dědická 132168 91159186 256278
Daň darovací166 234545 639902979 1 1981 264
Daň z převodu nemovitostí 616889 2 2612 8785 029 5 8218 493 9 217
Ost. příjmy, odvody, pokuty a popl. 000 01 417 4 6946 190 
         
Clo15 122 19 02432 167 36 06349 680 63 92569 256 72 450
         
Daň z obratu9 477 9 82410 102 10 14110 281 10 31310 360 10 401
Odvod ze zisku-2 935 -2 394-1 600 -1 626-1 135 -1 095-542 -496
Odvod z objemu mezd4 184 4 4055 078 5 3515 5005 553 5 8025 856
Důchodová daň 3 3953 5403 904 3 9944 136 4 1404 2054 227
Daň z objemu mezd1 257 1 2871 345 1 3801 3981 404 1 4031 404
Ostatní zrušené daně do rozp. rep. 517649 1 0141 2301 422 1 4471 584 1 598
         
Daň z příjmů fyz. osob - podnikat. 3 4867 719 17 72622 783 32 54137 046 48 38452 683
Daň z příjmů fyz. osob ze záv. čin. 24 78132 334 59 82069 494 105 036116 701 159 138172 440
Daň z nemovitostí 3 4343 8247 092 7 50710 870 11 13014 861 15 151
         
Daň z příjmů obyvatelstva 5 6895 814 5 8355 8936 012 6 0726 189 6 233
Ostatní zrušené daně do míst. rozp. 18264295 325411 423467476
         
Celkem nové daně do rozp. rep. 199 825262 186 423 290477 118 671 877730 604 945 810998 753
Celkem staré daně do rozp. rep. 15 89617 311 19 84320 470 21 60221 762 22 81222 990
CELKEM DO ROZP. REPUBLIKY215 720 250 471410 966 461 525643 899 698 441899 366 949 293
Celkem nové daně do míst. rozp. 31 70143 877 84 63899 784 148 447164 877 222 383240 274
Celkem staré daně do míst. rozp. 5 7076 078 6 1316 218 6 4236 495 6 6566 709
CELKEM DO MÍSTNÍCH ROZP. 37 40849 955 90 769106 002 154 870171 372 229 039246 983
CELKEM NOVÉ DANĚ231 526 277 038476 761 640 839770 744 841 5661 098 937 1 166 577
CELKEM STARÉ DANĚ 21 60323 388 25 97426 688 28 02528 257 29 46829 699
CELKEM inkaso staré i nové daňové soustavy 253 128300 426 501 735567 528 798 769869 814 1 128 4061 196 277

Vývoj inkasa pojistného na sociální zabezpečení

 
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
Pojistné na sociální zabezpečení 106 027135 410 234 772268 796 384 263422 877 663 178596 080

Vývoj celkového inkasa všech daní, cla a pojistného

 
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
CELKEM
359 155 435 836736 507 836 3241 183 032 1 292 6911 681 584 1 792 367


Přehled vývoje podílů nedoplatků na celkovém inkasu [vysvětlivky k tabulkám a způsobu hodnocení jsou uvedeny v komentáři]

za roky 1993, 1994, 1995, 1996 a 1997

údaje v %

 tabulka č. 3

Daň
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
Daň z přidané hodnoty celkem 10,7%11,0% 6,4%6,3%6,2% 6,2%6,1% 6,0%
Daň z přidané hodnoty finanční úřady [vysvětlivky k tabulkám a způsobu hodnocení jsou uvedeny v komentáři]         
Daň z přidané hodnoty celní úřady [vysvětlivky k tabulkám a způsobu hodnocení jsou uvedeny v komentáři]         
Daně spotřební celkem 2,2%5,6% 1,7%3,3%3,3% 4,0%3,3% 3,5%
Daně spotřební finanční úřady 1,6%3,8% 1,6%3,5%3,6% 4,5%3,9% 4,4%
Daně spotřební celní úřady 4,9%14,3% 2,3%2,6%2,6% 2,3%1,6% 1,5%
Daň z příjmů právnických osob 3,7%8,7% 2,4%5,0%2,1% 1,9%2,7% 2,7%
Daň z příjmů vybíraná srážkou - §36 0,0%0,4% 0,3%0,3%0,2% 0,2%0,2% 0,2%
Daň silniční 5,9%3,6%1,7% 1,9%1,4% 2,1%1,4%2,2%
Daň dědická 7,7%9,5%4,4% 4,4%3,1% 2,7%2,5%2,2%
Daň darovací19,9% 16,2%36,5% 41,8%26,8%25,7% 72,2%72,5%
Daň z převodu nemovitostí 20,5%17,9% 20,1%18,8%17,0% 16,6%16,0% 15,8%
Ost. příjmy, odvody, pokuty a popl.      112,7%42,9% 37,6%
         
Clo10,0% 9,6%4,3%3,6% 2,4%2,1% 1,6%1,3%
         
Daň z příjmů fyz. osob - podnikat. 41,5%34,1% 10,4%8,5%6,6% 7,4%7,4% 7,0%
Daň z příjmů fyz. osob ze záv. čin. 0,2%0,4% 0,7%0,7%0,7% 0,8%0,9% 1,0%
Daň z nemovitostí 12,1%8,1%7,1% 6,0%4,4% 3,5%3,6%3,0%
         
Celkem nové daně do rozp. rep. 6,7%8,9% 4,3%5,2%4,1% 4,2%4,2% 4,3%
CELKEM DO ROZP. REPUBLIKY13,4% 14,6%7,7% 8,2%6,1%6,1% 6,8%5,8%
Celkem nové daně do míst. rozp. 6,0%7,0% 3,2%2,8%2,3% 2,4%2,6% 2,5%
CELKEM DO MÍSTNÍCH ROZP. 9,8%9,6% 4,6%4,1%3,2% 3,3%3,1% 3,1%
CELKEM NOVÉ DANĚ6,6% 9,2%4,4% 5,1%4,0%4,1% 4,2%4,2%
Podíl nedoplatků všech daní staré i nové daňové soustavy 12,9%13,8% 7,1%7,4%5,6% 5,6%5,3% 5,2%


Pojistné na sociální zabezpečení

 
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
Pojistné na sociální zabezpečení 3,0%2,9% 3,0%3,1%3,6% 3,7%4,0% 4,1%

Podíly nedoplatků všech daní, cla a pojistného

 
Rok 93
I. Q 94
Rok 94
I. Q 95
Rok 95
I. Q 96
Rok 96
I. Q 97
CELKEM
9,9% 10,4%5,8% 6,0%4,9%4,9% 4,9%4,8%



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP