Příloha č. 3 | |
k usnesení vlády č. |
Kancelář prezidenta republiky | -1 771 | -792 | -792 | -256 | -723 | -3 105 | -26 400 | -31 276 | |||||||
Poslanecká sněmovna Parlamentu | -11 084 | -8 210 | -2 874 | -11 084 | |||||||||||
Senát Parlamentu | -4 091 | -3 030 | -1 061 | -4 091 | |||||||||||
Úřad vlády | -5 785 | -1 714 | -1 714 | -625 | -3 446 | -2 500 | -8 285 | ||||||||
Bezpečnostní informační služba | -17 873 | -17 873 | -26 400 | -44 273 | |||||||||||
Ministerstvo zahraničních věcí | -89 812 | -8 230 | -8 230 | -3 045 | -78 537 | -1 525 | -4 283 | -95 620 | |||||||
Ministerstvo obrany | -266 861 | -194 243 | -6 291 | -71 868 | -750 | -20 291 | -287 152 | ||||||||
Ministerstvo financí | -266 468 | -97 835 | -97 702 | -36 199 | -132 434 | -400 700 | -667 168 | ||||||||
Ministerstvo práce a sociálních věcí | -2 037 873 | -45 274 | -42 342 | -16 750 | -900 000 | -1 000 000 | -75 849 | -986 | -15 443 | -13 996 | -346 500 | -2 414 798 | |||
Ministerstvo vnitra | -120 902 | -271 205 | -263 433 | -100 344 | 500 000 | -249 353 | -2 654 | -3 265 | -381 500 | -508 321 | |||||
Ministerstvo životního prostředí | -64 370 | -5 572 | -3 719 | -2 060 | -56 738 | -24 957 | -940 | -13 830 | -48 100 | -152 197 | |||||
Ministerstvo pro místní rozvoj | -27 318 | -1 745 | -1 492 | -646 | -24 927 | -7 486 | -136 | -5 | -340 000 | -374 945 | |||||
Grantová agentura | -3 338 | -111 | -41 | -3 186 | -3 338 | ||||||||||
Ministerstvo průmyslu a obchodu | -199 882 | -6 568 | -6 492 | -2 429 | -190 885 | -3 898 | -225 | -603 | -500 000 | -18 500 | -723 108 | ||||
Ministerstvo dopravy a spojů | -82 921 | -9 371 | -4 832 | -3 466 | -70 084 | -226 110 | -195 | -246 | -200 000 | -2 728 700 | -3 238 172 | ||||
Ministerstvo zemědělství | -91 040 | -21 970 | -18 536 | -8 129 | -60 941 | -60 151 | -1 760 | -2 500 | -300 000 | -361 600 | -817 051 | ||||
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | -553 366 | -288 257 | -12 428 | -106 654 | -158 455 | -853 819 | -30 971 | -351 137 | -548 200 | -2 337 493 | |||||
Ministerstvo kultury | -5 392 | -989 | -989 | -364 | -4 039 | -64 964 | -2 436 | -37 026 | -146 400 | -256 218 | |||||
Ministerstvo zdravotnictví x) | -72 878 | -5 603 | -1 343 | -2 072 | -65 203 | 118 101 | -12 265 | -2 000 | -425 200 | -394 242 | |||||
Ministerstvo spravedlnosti | -358 021 | -181 643 | -141 913 | -67 208 | -109 170 | -815 | -8 | -138 100 | -496 944 | ||||||
Úřad pro státní informační systém | -1 038 | -338 | -338 | -125 | -575 | 716 | -2 600 | -2 922 | |||||||
Úřad průmyslového vlastnictví | -2 990 | -1 095 | -1 095 | -405 | -1 490 | -1 800 | -4 790 | ||||||||
Český statistický úřad | -15 316 | -7 013 | -6 967 | -2 595 | -5 708 | -2 | -8 400 | -23 718 | |||||||
Český úřad zeměměřický a katastrální | -44 095 | -20 197 | -20 197 | -7 473 | -16 425 | -870 | -43 600 | -88 565 | |||||||
Český báňský úřad | -1 741 | -886 | -886 | -328 | -527 | -400 | -2 141 | ||||||||
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže | -1 019 | -437 | -437 | -162 | -420 | -300 | -1 319 | ||||||||
Ústavní soud | -2 816 | -1 193 | -1 193 | -441 | -1 182 | -900 | -3 716 | ||||||||
Akademie věd | -52 114 | -13 175 | -4 875 | -34 064 | -19 704 | -175 | -188 | -72 181 | |||||||
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání | -626 | -124 | -45 | -457 | -200 | -826 | |||||||||
Správa státních hmotných rezerv | -60 122 | -1 487 | -1 487 | -550 | -58 085 | -32 300 | -92 422 | ||||||||
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | -5 680 | -1 146 | -721 | -424 | -4 110 | -325 | -3 900 | -9 905 | |||||||
Nejvyšší kontrolní úřad | -1 251 | -927 | -324 | -1 251 | |||||||||||
Všeobecná pokladní správa | 2 677 083 | -366 617 | 3 043 700 | 20 000 | -503 776 | -1 111 700 | 1 081 607 | ||||||||
CELKEM | -1 792 771 | -1 200 380 | -645 539 | -443 838 | -400 000 | -1 366 617 | 0 | 1 618 064 | -1 172 518 | -67 811 | -421 866 | -503 776 | -7 149 183 | -12 087 925 |
*) pojistné na sociální zbezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti a pojistné zdravotního pojištění
a příděl do fondu kulturních a sociálních
potřeb
x) po rozhodnutí vlády dne 18. 6. 1997 o zvýšení
příspěvku na činnost o 180 000 tis.
Kč (původní vázání činilo
61 899 tis. Kč)
Příloha č. 4 | |
k usnesení vlády č. |
Ministerstvo dopravy | -200 000 | |
v tom: | ||
dotace pro osobní železniční dopravu | -200 000 | |
v tom: | ||
podíl na nákladech dopravní cesty | 0 | |
ztráta dopravce z provozu osob. dopr. | -200 000 | |
rezerva na úhradu úroků | 0 | |
dotace pro kombinovanou dopravu | 0 | |
úroky pro ČSA, a. s. | 0 | |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | -500 000 | |
v tom: | ||
útlum hornictví | -400 000 | |
v tom: | ||
uhelné | -300 000 | |
uranové | -100 000 | |
rudné | 0 | |
úsporná energetická opatření | -100 000 | |
bezlepkové potraviny | 0 | |
svoz a odvoz radioaktivního odpadu | 0 | |
Ministerstvo zemědělství | -300 000 | |
v tom: | ||
dotace PGRLF, a. s. | 0 | |
přímé dotace celkem | -300 000 | |
v tom: | dotace agrokomplexu | |
dotace lesnímu hospodářství | ||
dotace vodnímu hospodářství | ||
Ministerstvo životního prostředí | 0 | |
v tom: | ||
pro a. s. Povodí na vodní cesty | 0 | |
na protipovodňová opatření | 0 | |
Ministerstvo obrany | 0 | |
v tom: | ||
dotace s. p. Vojenské lesy a statky | 0 | |
Všeobecná pokladní správa | 20 000 | |
v tom: | ||
dotace na teplo | 0 | |
dotace Státnímu fondu tržní regulace | -100 000 | |
z toho správní výdaje fondu | 0 | |
dotace na podporu exportu - EGAP, a. s. | -400 000 | |
dotace na podporu exportu - MF | 0 | |
dotace na podporu exportu - ČEB, a. s. | -180 000 | |
rezerva na realizaci státních záruk | 1 000 000 | |
dotace pro org. zam. 60 % postiž. obč. | 0 | |
dotace pro podporu podnikání ČMZRB, a. s. | -300 000 | |
rezerva na správu skládek pro s. p. DIAMO | 0 | |
Celkem | -980 000 |
Poznámka: | zvýšení se týká pouze výdajů na realizaci státních záruk - viz důvodová zpráva |
vázání výdajů celkem činí 1 980 mil. Kč, po kompenzaci se zvýšením výdajů o částku 1 000 mil. Kč činí vázání -980 mil. Kč |
Ministr financí předkládá k informaci
v rámci projednávání Zprávy
o vývoji státního rozpočtu za první
čtvrtletí roku 1997 vládou schválený
návrh dalšího vázání rozpočtových
prostředků v rámci stabilizačního
rozpočtového programu vlády. Tato informace
vychází plně z materiálu, který
vláda projednala dne 18. června 1997 a ke kterému
přijala usnesení č. 356. Text tohoto usnesení
v neoficiální (neaprobované a premiérem
vlády neschválené) verzi je součástí
této přílohy.
Návrh navazuje na první vázání,
které vláda projednala na svém mimořádném
jednání dne 9. června 1997 a přijala
k němu usnesení č. 229. Popis prvního
vázání výdajů je obsažen
v jiné části tohoto materiálu.
V české ekonomice v současné době
pokračují tendence ze závěru roku
1996, zejména zpomalování růstu produkčních
odvětví při trvajícím předstihu
růstu mezd před výkonem, růst míry
inflace, zvyšování nezaměstnanosti,
prohlubování nerovnováhy obchodní
bilance a sklon veřejných rozpočtů
k deficitu. Po dlouhodobé nominální stabilitě
směnného kurzu koruny došlo v květnu
1997 k jeho depreciaci.
Státní rozpočet na rok 1997, který
byl konstruován se znalostí ekonomického
vývoje makroekonomických indikátorů
do 1. čtvrtletí 1996, uvedené tendence nemohl
předpokládat, respektive ocenit jejich intenzitu.
Proto došlo k nadhodnocení předpokládaného
růstu příjmů státního
rozpočtu, a tím i rozsahu rozpočtových
výdajů. Při konstrukci rozpočtu jako
vyrovnaného se nižší skutečná
dynamika příjmů promítla do narůstání
rozpočtového deficitu již od počátku
letošního roku.
Mezi hlavní příčiny ekonomických
problémů lze zařadit:
- pokles konkurenční schopnosti v důsledku
nižšího růstu produktivity výrobních
faktorů než je reálné zhodnocování
směnného kurzu,
- nevyjasněnost vlastnických vztahů, propojenost
bankovních a investičních institucí
s podniky,
- nedokonalý právní rámec pro fungování
tržního prostředí a obtížná
vynutitelnost práva.
Došlo k evidentnímu zpomalení ekonomického
růstu, které je ve své podstatě důsledkem
prohlubování dílčích makroekonomických
nerovnováh. Klíč k řešení
ekonomických problémů neleží
v současné době v krátkodobých
opatřeních na podporu ekonomického růstu
(náročných na rozpočtové výdaje),
ale v důsledném úsilí o obnovení
vnější i vnitřní ekonomické
rovnováhy, jako fundamentálního východiska
pro dlouhodobou ekonomickou prosperitu.
Nastolení rovnováhy z dlouhodobého hlediska
vyžaduje dořešení základních
institucionálních a legislativních podmínek
pro efektivní fungování ekonomických
subjektů. V kratším časovém horizontu
musí monetární a fiskální politika
přijmout opatření ke zbrzdění
růstu domácí poptávky.
V monetární oblasti došlo od konce května
t. r. k uvolnění kursového režimu, které
sice přinese mírné zvýšení
růstu cenové hladiny, ale na druhé straně
bude umožňovat prostřednictvím tržního
ocenění měny plynulé vyrovnávání
konkurenčního prostředí a vztahu mezi
běžným a kapitálovým účtem
platební bilance.
Dalším význačným rysem monetární
politiky je zvýšení hladiny úrokových
sazeb, které znamená určitou ochranu před
spekulativními útoky na směnný kurz
a současně působí i jako faktor proti
zvyšování cenového růstu. Vyšší
úrokové sazby budou mít pravděpodobně
vliv na rozhodování ekonomických subjektů
mezi spotřebou a úsporami.
V oblasti fiskální politiky je legitimní
požadavek na vyrovnanost veřejných rozpočtů
a v tomto smyslu je orientováno i řešení
parciálního problému státního
rozpočtu snížením jeho výdajů.
Efekty rozpočtových škrtů by se měly
projevit také jako snížení přímých
dovozů pro potřebu státu, rozpočtová
úspornost ve mzdách může posloužit
jako impuls mzdové racionality v organizacích nestátního
sektoru. Vedle toho tato výdajová zdrženlivost
znamená i urychlení strategického záměru
omezování státních zásahů
do ekonomiky.
Břemeno nákladů opatření na
obnovení rovnováhy je nutno racionálně
rozložit na všechny sektory ekonomiky. Půjde
zejména o důsledky krátkodobého zpomalení
ekonomického růstu, bankroty neefektivních
podniků, zvýšení nezaměstnanosti,
zbrzdění růstu mezd i spotřeby domácností,
odložení potřebných investičních
záměrů. Tyto krátkodobé negativní
dopady jsou nezbytným předpokladem pro to, aby se
znovu obnovil ekonomický růst v rovnovážných
a stabilních podmínkách.
V zájmu řešení vzniklé situace
musí vláda přistoupit vedle dlouhodobých
systémových opatření i k některým
krátkodobějším bezprostředním
krokům především v oblasti fiskální
politiky. V zájmu stabilizace ekonomické situace
je nezbytná těsnější součinnost
a konzistentnost fiskální politiky vlády
s politikou monetární. V praxi to znamená
přistoupit k dalšímu kolu rozpočtové
restrikce, která by měla v konečném
důsledku znamenat další snížení
vládní spotřeby, resp. přispět
k omezení celkové domácí poptávky
tažené státním rozpočtem, a tak
tedy v konečném důsledku přispět
k omezení nerovnovážných tendencí
v domácím hospodářství.
Základní otázkou je nyní:
- stanovení celkového rozsahu rozpočtové
restrikce,
- stanovení časové dimenze rozpočtové
restrikce.
I. Vývoj státního rozpočtu v
roce 1997 a rozsah potenciálních opatření
k zajištění jeho vyrovnanosti
Podle analýz výsledků státního
rozpočtu za pět měsíců roku
a výhledu do konce roku se ukazuje, že celoroční
objem příjmů nedosáhne ani úrovně,
se kterou se uvažovalo při prvním vázání
výdajů v polovině dubna t. r. Nižší
plnění se odhaduje zejména u daňových
příjmů z titulu vyššího
zpomalení dynamiky hrubého domácího
produktu a dále vlivem nezbytných krátkodobých
stabilizačních opatření České
národní banky a očekávaných
opatření ke snížení dynamiky
mezd. Podrobnější informace k očekávanému
vývoji hlavních daňových příjmů
jsou uvedeny v příloze č. 1. Změny
v oblasti příjmů z mezd a míry nezaměstnanosti
se dotknou i pojistného, kde se také počítá
s určitým poklesem výnosu oproti odhadu z
prvního kola opatření k zajištění
rozpočtové vyrovnanosti.
Vedle snížení příjmů státního
rozpočtu je nutné řešit i některé
problémy na straně mandatorních (zákonných,
nárokových) výdajů státního
rozpočtu. Jde zejména o úroky dluhové
služby, kde se s ohledem na vývoj úroků
na peněžním trhu a nepříznivý
pokladní vývoj státního rozpočtu
v letošním roce předpokládá zvýšení
rozpočtu v rozsahu 3,0 mld. Kč. Je nutné
také zvýšení rezervy na poskytování
státních záruk o 1,0 mld. Kč a
dále prostředků na tzv. majetkovou újmu
bank o cca 0,3 mld. Kč z titulu zvýšení
diskontní sazby centrální bankou (bude záviset
na diskontní politice ČNB do konce roku). Dlouhodobě
neřešeným problémem je nedostatek
prostředků na výplatu důchodů
v resortu MV (jde o 500 mil. Kč).
Rekapitulace deficitních vlivů na státní
rozpočet 1997:
Snížení daňových příjmů (proti predikci z usnesení č. 229) | 11,0 - 16,0 mld. Kč |
Snížení pojistného SZ (proti predikci z usnesení č. 229) | 2,2 mld. Kč |
Zvýšení rozpočtu dluhové služby | 3,0 mld. Kč |
Zvýšení rozpočtu na státní záruky | 1,0 mld. Kč |
Zvýšení rozpočtu na majetkovou újmu | 0,3 mld. Kč |
Zvýšení rozpočtu na důchody v kapitole MV | 0,5 mld. Kč |
Celkem deficitní vlivy v rozpočtu 1997 | 18,0 - 23,0 mld. Kč |
II. Návrh principů osmnáctiměsíčního
stabilizačního rozpočtového plánu
Dosažení vyrovnanosti za cenu rozpočtových
škrtů až v úrovni 23 mld. Kč v
roce 1997 považuje MF za jen velmi těžko realizovatelné:
1. Realizace takovéhoto opatření by znamenala
přistoupit současně k hluboké, podle
názoru MF veřejným sektorem jen velmi těžko
absorbovatelné, restrikci vlastních investičních
a neinvestičních výdajů kapitol a
dotací podnikatelským subjektům nebo revokovat
již vyhlášené úpravy sociálních
dávek v roce 1997.
2. Je velmi citlivou otázkou, zda se má krácení
státních výdajů dotknout oblasti sociálních
transferů. Na svém jednání dne
9. 6. 1997 vláda nepodpořila návrh na revokaci
již schválených opatření v sociální
oblasti, tj. valorizace životního minima od 1. 7.
1997 či valorizace důchodů od 1. 8. 1997,
ani odsunutí deregulace cenových opatření
schválených k 1. 7. 1997.
Je však na druhé straně zřejmé,
že valorizační schémata v oblasti důchodového
zabezpečení jako taková představují
do budoucna vysoké riziko udržitelnosti vyrovnanosti
státního rozpočtu a profinancovatelnosti
z tzv. důchodového účtu. Podmínka
povinné valorizace důchodů podle stanovené
rovnice při zvýšení indexu spotřebitelských
cen o 5% výrazně rozevírá nůžky
mezi tempem celkových zdrojů státního
rozpočtu (resp. zdrojů z pojistného důchodového
pojištění) a potřebou zdrojů
pro výplaty důchodů, a to především
v obdobích charakteristických nižší
celkovou dynamikou ekonomiky a rozpočtových příjmů.
Již v roce 1997 skončí velmi pravděpodobně
tzv. důchodový účet ve státním
rozpočtu ve výrazném deficitu a tento trend
by mohl pokračovat i nadále. Vláda proto
uložila MPSV předložit novely zákonů
týkajících se důchodového pojištění.
Obdobně MPSV připravilo i novely právních
norem v oblasti státní sociální podpory,
sociální potřebnosti a zaměstnanosti
a vyhlášky MPSV č. 182/1991 Sb. "Balík"
těchto právních úprav již projednala
vláda.
Vedle nesporného dlouhodobého přínosu
řešení sociálních transferů
pro vybilancovanost zdrojů a potřeb v důchodovém
pojištění by schválení těchto
návrhů znamenalo významný efekt i
pro zdroje a potřeby státního rozpočtu
na rok 1998 a let dalších. Pokud nebude muset státní
rozpočet hradit ze svých prostředků
např. deficit důchodového účtu,
bude moci výrazněji posílit rozvojové
výdajové programy, zejména v oblasti investic.
Jinými slovy, MF preferuje odklad investiční
i neinvestiční spotřeby, plynoucí
z restrikce těchto výdajů v roce 1997, a
jejich realizaci, příp. posílení,
v roce 1998 a i určitý několikamiliardový
přínos pro úspory v roce 1997.
Tato východiska v podstatě znamenají rozložení
dopadu restriktivních opatření ne pouze do
zbytku roku 1997, ale do osmnáctiměsíčního
období (tj. červenec 1997 prosinec 1998). Rozložení
dopadu rozpočtových opatření na toto
období:
- na jedné straně umožní zmírnit
negativní vlivy restriktivních kroků na rok
1997,
- umožní vědět v předstihu rozsah
prostředků pro rozpočtovou kapitolu a adaptovat
se tak na podmínky rozpočtového omezení,
- provést v resortech některé žádoucí
zásadnější a systémovější
kroky ve směru k efektivnosti hospodaření,
které by v období šesti měsíců
byly jen velmi těžko proveditelné. V tomto
směru připravuje mimo jiné MF návrh
tzv. pravidel hospodárnosti v rámci "balíčku"
schváleného vládou v dubnu t. r., který
bude vládě předložen na konci června,
- v období roku 1998 se mohou projevit již i některé
pozitivní stabilizační a prorůstové
efekty přijatého "balíčku"
opatření (změny v oblasti kapitálového
trhu, novelizace zákona o konkursu a vyrovnání,
rozšíření činnosti EGAP a ČEB,
restrukturalizace státních podniků, apod.).
Přijetí principů 18-měsíčního
rozpočtového stabilizačního plánu
znamenalo pro vládu stanovit:
1. únosnou míru krácení rozpočtových
výdajů realizovatelnou ještě v roce
1997,
2. základní principy a východiska pro
podobu návrhu státního rozpočtu na
rok 1998, především z hlediska salda příjmů
a výdajů.
Ad 1) a) Ministerstvo financí navrhlo a vláda
schválila realizovat další vázání
výdajů v roce 1997 v rozsahu cca 16,9 mld. Kč.
Tento objem představuje první krok k zajištění
vyrovnanosti státního rozpočtu v roce 1997.
Přijetí tohoto opatření je proveditelné
při dalším krácení zejména
investičních výdajů o 14,5%, neinvestičních
věcných výdajů o dalších
5% a mezd o 2,4%, při selektivním krácení
neinvestičních dotací podnikatelským
subjektům v objemu cca 2,0 mld. Kč a očekávaných
úspor podle predikce autonomního vývoje některých
sociálních dávek. Při tomto opatření
tak nemuselo dojít k zásahu do již schválených
valorizačních opatření v oblasti důchodů
a životního minima.
Ad 1) b) Vláda projednala návrhy na urychlení
realizace opatření v oblasti sociálního
zabezpečení, v jejichž důsledku by se
objem úspor měl zvýšit na 18 mld. Kč.
Ad 1) c) Ministerstvo financí bude usilovat o urychlení
účinnosti novely zákona o spotřebních
daních na 1. 10. 1997. Fiskální efekt pro
rok 1997 by měl činit 2 mld. Kč.
Celkový přínos uvedených opatření
ve výši cca 20 mld. Kč by měl zajistit
vyrovnanost státního rozpočtu v roce 1997.
Ad 2) Pro rok 1998 se navrhuje jako základní
princip rozpočtové politiky stanovit přebytkový
rozpočet ve výši 10 mld. Kč. I za dvouleté
fiskální období 1997 - 1998 by tak státní
rozpočet byl zachován jako přebytkový.
Jako další východiska přípravy
státního rozpočtu na rok 1998 se navrhují:
- zmrazení objemu mezd na rok 1998 v ROPO na úrovni
nyní navrhované restrikce státního
rozpočtu roku 1997 (úspora proti původnímu
předpokladu včetně pojistného činí
cca 10 mld. Kč). Toto opatření může
napomoci rychlejší restrukturalizaci a personálním
úsporám v orgánech a organizacích
veřejného sektoru,
- promítnutí systémových opatření
v oblasti adresnosti dávek státní sociální
podpory (úspora proti původnímu předpokladu
cca 5 mld. Kč),
- zmírnění tvrdosti valorizačních
podmínek v oblasti důchodů (úspora
proti původnímu předpokladu až 6 mld.
Kč).
Realizace těchto opatření by umožnila
vedle sestavení přebytkového státního
rozpočtu i stabilizaci situace na tzv. důchodovém
účtu a umožnila by realizovat programy a projekty
pozastavené z titulu restrikce výdajů v roce
1997. Přitom by zůstal zachován výrazný
rozpočtový tlak na realizaci systémových
kroků směrem k efektivnosti, především
v oblasti racionalizace lidských zdrojů ve veřejném
sektoru a úspor neinvestičních výdajů.