I. Další vázání výdajů
státního rozpočtu v roce 1997 v objemu 16,9
mld. Kč
- Vláda odsouhlasila základní principy
vázání rozpočtových výdajů.
Na rozpočtových restrikcích se budou podílet
všechny resorty, přičemž míra krácení
jednotlivých kapitol se navrhuje podle následujících
pravidel (klíče):
* z vázání jsou vyloučeny s výjimkou
platů ústavních činitelů výdaje
kapitol Poslanecká sněmovna, Senát a Nejvyšší
kontrolní úřad, u kterých musí
být vázání schváleno Poslaneckou
sněmovnou (návrh na jejich vázání
podá vláda po schválení novely zákona
o platech ústavních činitelů),
* ve východisku se rozhodlo krátit více
investiční výdaje (vesměs plošně)
a cíleně neinvestiční dotace podnikatelským
subjektům a mírněji naopak mzdové
výdaje a tzv. věcné výdaje. Ačkoliv
dopad restrikce investic má dlouhodobě z hlediska
ekonomiky vyšší negativní efekt, jsou
vláda i MF přesvědčeni, že v
oblasti neinvestičních výdajů je prostor
pro okamžité krácení ještě
výrazně nižší. Prokázalo
to již první kolo vázání výdajů
z dubna, kdy resorty využily svého zmocnění
a preferovaly vyšší krácení v oblasti
investic a naopak určité uvolnění
v oblasti věcných neinvestičních výdajů.
Platí to i o mzdách, kde by razantnější
opatření v letošním roce vyvolalo vyšší
tlaky na mzdy v rozpočtové sféře v
příštím roce a snížilo by
možnost jejich zmrazení, jak to předpokládá
vládní program stabilizačních kroků
(z důvodu výrazného rozevření
mzdových nůžek mezi podnikatelskou a rozpočtovou
sférou),
* investiční výdaje se krátí
v zásadě plošně v kapitolách
až do výše 14,5% proti upravenému rozpočtu
s výjimkou kapitol Ministerstva obrany, Grantové
agentury, Akademie věd a výše uvedených
tří kapitol a při mírnějším
vázání investičních výdajů
v oblasti bytové politiky a resortu Ministerstva zahraničních
věcí (z důvodu tvrdosti dopadu kursových
rozdílů na rozpočet této kapitoly).
V kapitole Všeobecná pokladní správa
jsou vázány investiční prostředky
ve výši 18,4%, snížení se týká
i investičních dotací okresním úřadům
a obcím, které se váží o stejnou
částku jako kapitoly státního rozpočtu,
tj. o 14,5%. Vázání představuje
objem 7,1 mld. Kč.
* dotace podnikatelským subjektům krátit
selektivně s celkovou úsporou 2,0 mld. Kč:
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Snížení o 500 mil. Kč umožňuje
zajistit hranici bezpečnosti ve smyslu báňských
předpisů útlumu, s tím, že dojde
k výraznému zpomalení útlumu a posunutí
problémů a výdajů do dalších
let (což např. v oblasti rekultivace a zahlazení
důsledků důlní činnosti nese
záporné ekologické efekty). Objemy prostředků,
které jsou určeny na sociální opatření
by měly zůstat zachovány, snížení
jejich výše by znamenalo novelizaci příslušných
právních předpisů. I když nejde
o obligatorní dávky státního rozpočtu,
v některých případech již není
v zásadě žádný jiný zdroj
příjmu z vlastní výrobní činnosti
utlumovaných organizací.
Ministerstvo dopravy
Situace v Českých drahách je značně
kritická, o čemž svědčí
výše závazků po lhůtě
splatnosti 2,9 mld. Kč k 31. 5. 1997 a vysoké úvěrové
zatížení. V tomto roce budou zaplaceny úroky
ve výši cca 1,0 mld. Kč.
To znamená, že další výraznější
krácení dotace by mohlo vést k ochromení
provozu železnice, vzhledem k možnému zastavení
dodávek pohonných hmot a elektrické energie,
pokud by zadluženost měla nadále narůstat.
Z výše uvedených důvodů představuje
snížení dotace maximálně 200
mil. Kč. Na druhé straně je zcela nezbytnou
podmínkou dalšího fungování ČD
urychlená racionalizace jejího provozu včetně
udržení mzdového vývoje v závislosti
na úrovni dosahované produktivity.
Ministerstvo zemědělství
Celkově za resort se krátí o 300 mil. Kč
(což je o 300 mil. Kč méně než
byl původní návrh).
- Největší objem u přímých
dotací do zemědělství váže
na programy podpory kulturní krajiny, která obnáší
70% přímých dotací do zemědělství
(bez lesního a vodního hospodářství).
Ze stanoveného objemu dotací byla vyčerpána
podstatná část, a to na zálohy poskytované
příjemcům dotace na základě
uzavřených smluv. Prostor pro snížení
dotací lze hledat ve zbývajících dotačních
titulech, případně u vodního hospodářství
omezením výstavby vodovodů u malých
obcí. V pravomoci MZe je rozhodnutí o struktuře
krácení mezi přímé dotace o
dotace PGRLF.
Státní fond tržní regulace
Snížení dotace je navrženo ve výši
100 mil. Kč. Minimální požadavek na
dotaci činí 1,1 mld. Kč. Přitom 1,0
mld. Kč bude spotřebována na podporu exportu
mléčných produktů. Vzhledem k tomu,
že do systému podpory nákupu potravinářského
obilí jsou zapojeny i úvěrové zdroje,
je třeba ze státního rozpočtu řešit
i úroky z poskytnutých úvěrů
a dále náklady jeho skladování. Navíc
rizikem může být situace přebytku potravinářského
obilí, kdy Státní fond tržní
regulace za stanovené ceny obilí vykoupil, avšak
není jistota, že za tuto cenu bude též
prodáno.
EGAP
Snížení dotace u EGAP o 400 mil. Kč
z 1 244 mil. Kč na 844 mil. Kč je možno zdůvodnit
tím, že některé předpokládané
obchodní případy byly vypuštěny
z obchodního plánu, vzhledem k jejich nízké
reálnosti. Dále není pravděpodobné,
že novela zákona o podpoře exportu bude schválena
v nejbližší době, aby navrhované
rozšíření činnosti EGAP vyvolávalo
pro rok 1997 nároky na státní rozpočet,
jak bylo předpokládáno při jeho schvalování.
ČEB
U ČEB je možné dotaci snížit na
106 mil. Kč, tj. o 180 mil. Kč vzhledem k
pravděpodobnosti platnosti novely nejdříve
v příštím roce. Tato částka
by měla pokrýt výši ztráty z
úrokových rozdílů a nákladů
emise dluhopisů. Krácení u EGAP a ČEB
má bohužel minimálně negativní
signální efekt v období, kdy je oživení
exportu a podpora narovnání obchodní bilance
klíčovým úkolem vlády. Proto
se navrhuje výrazněji preferovat dotace těmto
dvěma institucím v roce 1998.
ČMZRB
Dotace se snižuje o 300 mil. Kč, tj. na 900 mil. Kč.
Toto krácení však povede k situaci, že
ČMZRB přestane v II. pololetí t. r. uzavírat
další smlouvy na částečnou úhradu
úroků z úvěrů pro drobné
a střední podnikatele zejména v regionech
s vyšší mírou nezaměstnanosti.
I zde se navrhuje výraznější posílení
rozpočtu na rok 1998.
* plošné vázání tzv. ostatních
neinvestičních výdajů ROPO o 5%, tj.
úspora 2,1 mld. Kč. Toto vázání
zahrnuje i snížení rozpočtu neinvestičních
výdajů na výzkum a vývoj v rozsahu
260 mil. Kč a postihuje i krácení dotací
občanským sdružením. Ostatní
neinvestiční výdaje nebyly vázány
v kapitole Ministerstva obrany. Nižší vázání
je promítnuto v kapitole Ministerstva zahraničních
věcí z důvodu tvrdosti dopadu kursových
změn na výdaje na činnost zahraniční
služby. Snížení v kapitole VPS v položce
transfery do zahraničí dále pokrývá
rozdíl mezi ostatními neinvestičními
výdaji MZV, které jsou kráceny 5%, a částkou
určenou na krytí náhrad zvýšených
životních výdajů pracovníků
zahraniční služby (jsou součástí
věcných výdajů), která je krácena
2,2%. Vláda dále rozhodla posílit prostředky
na provozní výdaje příspěvkových
organizací resortu zdravotnictví o 180 mil. Kč.
Původně navržené vázání
v této položce ve výši cca 61,9 mil. Kč
tak bylo změněno na posílení prostředků
o 118,1 mil. Kč.
* plošné vázání mzdových
prostředků v rozsahu 2,4%, což odpovídá
nevyplacení zbývající části
čtrnáctého platu zaměstnancům
ROPO. Tento krok nese s sebou i významný signální
efekt ve vztahu k podnikatelskému sektoru, což je
důležité především v době,
kdy snížená dynamiky mezd je klíčovým
krokem pro redukci domácí poptávky a tlaku
na vnější dovozy. Úspora činí
v tomto případě 2,3 mld. Kč
(včetně pojistného placeného
zaměstnavatelem),
* snížení platů ústavních
činitelů formou zrušení 14. platu včetně
pojistného (stejně jako u ostatních platů
ve veřejném sektoru). Tento krok závisí
na schválení novely příslušného
zákona Parlamentem, který ho právě
projednává. Úspora by představovala
cca 0,2 mld. Kč (zhruba 170 mil. Kč),
* snížení výdajů na zahraniční
rozvojovou pomoc o 50%. Toto opatření je nutno
chápat v souvislosti s vlastními problémy
rozpočtu republiky. Tento krok znamená úsporu
ve výši 0,3 mld. Kč (přesně
by šlo o 325 mil. Kč). Tyto prostředky byly
rozpočtovány v kapitole VPS a v převážné
míře byly již převedeny do jednotlivých
kapitol,
* v kapitole Všeobecná pokladní správa
se váže částka 0,2 mld. Kč
v položce vládní rozpočtová rezerva.
* Ve schváleném objemu účelové
dotace ze státního rozpočtu na rok 1997 pro
hasičské záchranné sbory okresů
a jednotky sborů dobrovolných hasičů
vybraných obcí jsou obsaženy mzdové
prostředky ve výši 1,6 mld. Kč. K zajištění
jednotného postupu ve mzdové oblasti vůči
všem subjektům ve sféře státní
správy se upravuje objem mzdových prostředků
obsažených v uvedené účelové
dotaci ve státním rozpočtu na rok 1997 na
částku 1,5 mld. Kč. Aby byla zajištěna
akceschopnost Hasičského záchranného
sboru České republiky při ochraně
životů, zdraví a majetku občanů
před zahořením, nekrátí se
schválený objem finančních prostředků
na věcné výdaje. Celkově se tedy krátí
prostředky ve výši 0,1 mld. Kč.
V oblasti sociálních transferů obyvatelstvu
se počítá s těmito úsporami
pro rok 1997:
* posun platby zálohy pro výplatu důchodů
na přelomu 1997/98 z konce prosince 1997 na začátek
ledna 1998. Jde o technické opatření
s odhadovaným efektem úspory 0,9 mld. Kč,
* snížení výdajů na nemocenské
pojištění v rámci položky "ostatní
dávky". Úspora je vyčíslena
na 1 mld. Kč.
* úsporou čerpání dávek
sociální péče se předpokládá
snížení výdajů o 0,4 mld.
Kč. Stanovení výše dávek
pro rok 1997 vycházelo ze základny roku 1996, která
však nebyla o plných 800 mil. Kč dočerpána.
Je tedy opodstatněný předpoklad možnosti
úspory v roce 1997.
* úspora dávek státní sociální
podpory ve výši 0, 4 mld. Kč
Rekapitulace vázání v dotacích
okresním úřadům a obcím:
Je vázána celková částka 1
119 mil. Kč v této struktuře:
- v kapitole VPS investice ve výši 615 mil. Kč,
- v rámci finančního vztahu dávky
sociální péče ve výši
400 mil. Kč,
- v rámci finančního vztahu prostředky
na platy hasičů 104 mil. Kč.
Rekapitulace položek navržených k vázání:
Opatření k vázání výdajů | v mld. Kč |
Vázání investičních výdajů o 14,5% s vyloučením resortu MO, GA, AV a vázání u resortu MMR jen o 10,1% | 7,1 |
Selektivní vázání dotací podnikatelským subjektům | 2,0 |
Plošné vázání tzv. ostatních neinvestičních výdajů ROPO o 5% s vyloučením resortu MO | 2,1 |
Plošné vázání mezd a pojistného ROPO o 2,4% | 2,3 |
Vázání 14. platu ústavních činitelů včetně pojistného | 0,2 |
Vázání 50% prostředků na zahraniční rozvojovou pomoc | 0,3 |
Vázání vládní rozpočtové rezervy | 0,2 |
Vázání prostředků na platy hasičů | 0,1 |
Posun převodu zálohy na výplatu důchodů na zač. ledna 98 | 0,9 |
Úspora dávek státní sociální podpory | 0,4 |
Úspora výdajů na nemocenské pojištění | 1,0 |
Úspora čerpání dávek sociální péče v rámci finančního vztahu | 0,4 |
Vázání výdajů celkem | 16,9 |
Krácení výdajů o dalších
16,9 mld. Kč znamená, že vládní
restrikce v součtu za oba kroky schválené
v letošním roce činí celkem 42,4 mld.
Kč, což představuje 7,7% původně
rozpočtovaných výdajů, resp. 2,7%
z předpokládaného HDP v roce 1997 (odhad
MF činí 1 558 mld. Kč HDP v roce 1997).
Jak bylo zmíněno v předchozí části
této důvodové zprávy, současně
s úspornými opatřeními je nutné
zajistit na straně výdajů zvýšení
některých mandatorních položek:
Výdajová položka | v mld. Kč |
Dluhová služba | 3,0 |
Státní záruky | 1,0 |
Majetková újma | 0,3 |
Důchody v kapitole MV | 0,5 |
Zvýšení výdajů celkem | 4,8 |
Rezerva na realizaci státních záruk byla
navýšena o 1,0 mld. Kč z důvodu nutnosti
uhradit splátky úvěrů za CHEPOS ENG.
(výstavba hliníkárny v Íránu)
ve výši 0,7 mld. Kč. Zároveň
došlo k posunu garantované splátky úvěrů
za zdravotnická zařízení z roku 1996
do roku 1997 ve výši 0,3 mld. Kč.
II. Další opatření ke snížení
výdajů státního rozpočtu v
roce 1997
Předpokladem realizace dalších opatření
je urychlení legislativního procesu a doby účinnosti
některých právních předpisů
a opatření k 1. 10. 1997.
Vzhledem k tomu, že se nepředpokládá
(podle informace rozpočtového výboru) řádná
schůze PSP v měsících srpnu a září,
je třeba technické a legislativní zabezpečení
navrhovaných úprav v oblasti důchodů
a sociálních dávek projednat na červencové
schůzi Poslanecké sněmovny. V případě
úpravy dávek státní sociální
podpory, s jejichž dopadem kalkulujeme i v číselných
škrtech letošního roku (úspora 0,6 mld.
Kč, platnost od 1. 10. 1997), by navíc muselo dojít
ke zkrácení lhůt jejich projednávání
v rámci prvního - třetího čtení
a následně i v Senátu. Některé
z navržených změn jsou závislé
na novele podzákonných norem (vyhláška
MPSV, MF) a jsou proto z legislativního hlediska snáze
realizovatelné.
Navrhují se následující opatření:
[Tato část důvodové zprávy
byla zpracována v době před uzavřením
jednání vlády dne 18. 6. 1997, na kterém
byly právě zmíněné návrhy
opatření v sociální oblasti projednávány.
Výsledky jednání proto mohou být od
textu částečné odlišné.]
1) v oblasti práce a sociálních věcí
- Úpravou vyhlášky č. 182/1991 Sb.,
kterou se provádí zákon o sociálním
zabezpečení a zákon ČNR o působnosti
orgánů ČR v sociálním zabezpečení,
zpřísnit podmínky pro vyplácení
dávek na koupi a provozování motorového
vozidla (§ 35 a § 36) a podmínit nárok
na příspěvek na zvýšené
životní náklady sociální potřebností.
Předpokládaná úspora činí
170 mil. Kč a týká se dotací
okresním úřadům a obcím v rámci
finančního vztahu.
- Úpravou vyhlášky č. 182/1991 Sb.,
kterou se provádí zákon o sociálním
zabezpečení a zákon ČNR o působnosti
orgánů ČR v sociálním zabezpečení
zpřísnit podmínky v oblasti výplaty
dávek sociální péče uchazečům
o zaměstnání a OSVČ. Předpokládaná
úspora 40 mil. Kč se týká také
dotací okresním úřadům a obcím
v rámci finančního vztahu.
- Předsunutím účinnosti změny
konstrukce dávek státní sociální
podpory změnou zákona č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře,
a to podle návrhu MPSV jen u "přídavku
na dítě" (u ostatních dávek ponechat
původně navrhovanou účinnost od 1.
ledna 1998). Předpokládaná úspora
činí 567 mil. Kč.
- Snížení podpory v nezaměstnanosti
(dávek hmotného zabezpečení při
nezaměstnanosti a horní hranici výše
podpory) - lze realizovat novelou zákona č. 1/1991
Sb., o zaměstnanosti. Předpokládá
se úspora ve výši 220 mil. Kč.
Celkové úspory, se kterými by bylo možno
počítat ve státním rozpočtu
na rok 1997 (při plném prosazení rozsahu
i účinnosti legislativních změn od
1. října t. r.) činí 997 mil. Kč.
2) v oblasti jízdného na dráze
-- Změnit výměr Ministerstva financí
č. 01/1997, kterým se vydává seznam
zboží s regulovanými cenami v příloze
č. 6 v části týkající
se jízdních výhod důchodců
a občanů starších 70 let na Českých
drahách. Předpokládaná úspora
v roce 1997 je 0,1 mld. Kč v neinvestičních
dotacích podnikatelským subjektům v kapitole
Ministerstva dopravy a spojů.
3) v oblasti daní
-- při projednávání návrhu
novely zákona o spotřebních daních
v orgánech Poslanecké sněmovny Parlamentu
prosazovat zrychlení účinnosti novely zákona
od 1. 10. 1997. Předpokládané zvýšení
příjmů z titulu zvýšení
spotřební daně je vyčísleno
na cca 2 mld. Kč.
Rekapitulace dopadů legislativních opatření
mil. Kč | |
změny v oblasti legislativy sociálního zabezpečení | 997 |
změny v oblasti jízdného na drahách | 100 |
urychlení novely zákona o spotřebních daních | 2 000 |
Předpokládané fiskální efekty legislativních změn celkem | 3097 |
III. Celková rekapitulace opatření
v předkládaném materiálu:
mld. Kč | |
Úspory ve výdajích dalším vázáním v kapitolách | 16,9 |
Úspory ve výdajích na základě legislativních opatření | 1,1 |
Předpokládané další úspory v roce 1997 celkem | 18,0 |
Zvýšení příjmů z výnosu spotřební daně | 2,0 |
Celkový fiskální efekt | 20,0 |
Objem výdajů státního rozpočtu
v roce 1997 po jednotlivých opatřeních (mld.
Kč):
schválený SR 97 | rozpočet po u. v. 229/1997 | Rozpočet po nových úpravách |
549,1 | 523,6 | 510,4 |
Celkový přehled výše uvedených
opatření (tj. obou vázání rozpočtových
prostředků v roce 1997 a dalších úspor
po splnění legislativních předpokladů)
a vyčíslení odhadů příjmů
a zvýšení některých položek
mandatorních výdajů je uveden v příloze
důvodové zprávy "Vyčíslení
odhadu příjmů a snížení
výdajů státního rozpočtu na
rok 1997 po všech navrhovaných změnách"
(tabulka č. 8 Důvodové zprávy).
Přiložené tabulky Důvodové zprávy
ilustrují jednotlivé kroky vázání
rozpočtových prostředků včetně
dopadů zvýšených výdajů
a včetně dopadů předpokládaných
legislativních úprav.
I druhý návrh úspor bude realizován
formou vázání rozpočtových
prostředků. Finální úprava
rozpočtu bude uskutečněna po legislativních
úpravách a možnosti promítnutí
úspor s legislativními změnami souvisejícími.
Tato úprava se dotkne i rozpočtovaných příjmů
kapitol v oblasti pojistného na sociální
zabezpečení.
Správci rozpočtových kapitol mají
mít možnost provést v rámci celkové
částky vázání v kapitole změnu
struktury vázání mezi mzdovými,
věcnými a investičními výdaji,
ale se zachováním snížené výše
prostředků na sociální transfery,
zahraniční rozvojovou pomoc a výzkum a vývoj.
Ministr financí je zmocněn v souvislosti se změnami
na základě projednání předkládaného
materiálu promítnout do rozpočtu jednotlivých
kapitol i rozpočtová opatření, která
se uskutečnila v období do přijetí
tohoto usnesení.