Část C.

Principy a struktura vázání rozpočtových výdajů v roce 1997

I. Další vázání výdajů státního rozpočtu v roce 1997 v objemu 16,9 mld. Kč

- Vláda odsouhlasila základní principy vázání rozpočtových výdajů. Na rozpočtových restrikcích se budou podílet všechny resorty, přičemž míra krácení jednotlivých kapitol se navrhuje podle následujících pravidel (klíče):

* z vázání jsou vyloučeny s výjimkou platů ústavních činitelů výdaje kapitol Poslanecká sněmovna, Senát a Nejvyšší kontrolní úřad, u kterých musí být vázání schváleno Poslaneckou sněmovnou (návrh na jejich vázání podá vláda po schválení novely zákona o platech ústavních činitelů),

* ve východisku se rozhodlo krátit více investiční výdaje (vesměs plošně) a cíleně neinvestiční dotace podnikatelským subjektům a mírněji naopak mzdové výdaje a tzv. věcné výdaje. Ačkoliv dopad restrikce investic má dlouhodobě z hlediska ekonomiky vyšší negativní efekt, jsou vláda i MF přesvědčeni, že v oblasti neinvestičních výdajů je prostor pro okamžité krácení ještě výrazně nižší. Prokázalo to již první kolo vázání výdajů z dubna, kdy resorty využily svého zmocnění a preferovaly vyšší krácení v oblasti investic a naopak určité uvolnění v oblasti věcných neinvestičních výdajů. Platí to i o mzdách, kde by razantnější opatření v letošním roce vyvolalo vyšší tlaky na mzdy v rozpočtové sféře v příštím roce a snížilo by možnost jejich zmrazení, jak to předpokládá vládní program stabilizačních kroků (z důvodu výrazného rozevření mzdových nůžek mezi podnikatelskou a rozpočtovou sférou),

* investiční výdaje se krátí v zásadě plošně v kapitolách až do výše 14,5% proti upravenému rozpočtu s výjimkou kapitol Ministerstva obrany, Grantové agentury, Akademie věd a výše uvedených tří kapitol a při mírnějším vázání investičních výdajů v oblasti bytové politiky a resortu Ministerstva zahraničních věcí (z důvodu tvrdosti dopadu kursových rozdílů na rozpočet této kapitoly). V kapitole Všeobecná pokladní správa jsou vázány investiční prostředky ve výši 18,4%, snížení se týká i investičních dotací okresním úřadům a obcím, které se váží o stejnou částku jako kapitoly státního rozpočtu, tj. o 14,5%. Vázání představuje objem 7,1 mld. Kč.

* dotace podnikatelským subjektům krátit selektivně s celkovou úsporou 2,0 mld. Kč:

Ministerstvo průmyslu a obchodu

Snížení o 500 mil. Kč umožňuje zajistit hranici bezpečnosti ve smyslu báňských předpisů útlumu, s tím, že dojde k výraznému zpomalení útlumu a posunutí problémů a výdajů do dalších let (což např. v oblasti rekultivace a zahlazení důsledků důlní činnosti nese záporné ekologické efekty). Objemy prostředků, které jsou určeny na sociální opatření by měly zůstat zachovány, snížení jejich výše by znamenalo novelizaci příslušných právních předpisů. I když nejde o obligatorní dávky státního rozpočtu, v některých případech již není v zásadě žádný jiný zdroj příjmu z vlastní výrobní činnosti utlumovaných organizací.

Ministerstvo dopravy

Situace v Českých drahách je značně kritická, o čemž svědčí výše závazků po lhůtě splatnosti 2,9 mld. Kč k 31. 5. 1997 a vysoké úvěrové zatížení. V tomto roce budou zaplaceny úroky ve výši cca 1,0 mld. Kč.

To znamená, že další výraznější krácení dotace by mohlo vést k ochromení provozu železnice, vzhledem k možnému zastavení dodávek pohonných hmot a elektrické energie, pokud by zadluženost měla nadále narůstat. Z výše uvedených důvodů představuje snížení dotace maximálně 200 mil. Kč. Na druhé straně je zcela nezbytnou podmínkou dalšího fungování ČD urychlená racionalizace jejího provozu včetně udržení mzdového vývoje v závislosti na úrovni dosahované produktivity.

Ministerstvo zemědělství

Celkově za resort se krátí o 300 mil. Kč (což je o 300 mil. Kč méně než byl původní návrh).

- Největší objem u přímých dotací do zemědělství váže na programy podpory kulturní krajiny, která obnáší 70% přímých dotací do zemědělství (bez lesního a vodního hospodářství). Ze stanoveného objemu dotací byla vyčerpána podstatná část, a to na zálohy poskytované příjemcům dotace na základě uzavřených smluv. Prostor pro snížení dotací lze hledat ve zbývajících dotačních titulech, případně u vodního hospodářství omezením výstavby vodovodů u malých obcí. V pravomoci MZe je rozhodnutí o struktuře krácení mezi přímé dotace o dotace PGRLF.

Státní fond tržní regulace

Snížení dotace je navrženo ve výši 100 mil. Kč. Minimální požadavek na dotaci činí 1,1 mld. Kč. Přitom 1,0 mld. Kč bude spotřebována na podporu exportu mléčných produktů. Vzhledem k tomu, že do systému podpory nákupu potravinářského obilí jsou zapojeny i úvěrové zdroje, je třeba ze státního rozpočtu řešit i úroky z poskytnutých úvěrů a dále náklady jeho skladování. Navíc rizikem může být situace přebytku potravinářského obilí, kdy Státní fond tržní regulace za stanovené ceny obilí vykoupil, avšak není jistota, že za tuto cenu bude též prodáno.

EGAP

Snížení dotace u EGAP o 400 mil. Kč z 1 244 mil. Kč na 844 mil. Kč je možno zdůvodnit tím, že některé předpokládané obchodní případy byly vypuštěny z obchodního plánu, vzhledem k jejich nízké reálnosti. Dále není pravděpodobné, že novela zákona o podpoře exportu bude schválena v nejbližší době, aby navrhované rozšíření činnosti EGAP vyvolávalo pro rok 1997 nároky na státní rozpočet, jak bylo předpokládáno při jeho schvalování.

ČEB

U ČEB je možné dotaci snížit na 106 mil. Kč, tj. o 180 mil. Kč vzhledem k pravděpodobnosti platnosti novely nejdříve v příštím roce. Tato částka by měla pokrýt výši ztráty z úrokových rozdílů a nákladů emise dluhopisů. Krácení u EGAP a ČEB má bohužel minimálně negativní signální efekt v období, kdy je oživení exportu a podpora narovnání obchodní bilance klíčovým úkolem vlády. Proto se navrhuje výrazněji preferovat dotace těmto dvěma institucím v roce 1998.

ČMZRB

Dotace se snižuje o 300 mil. Kč, tj. na 900 mil. Kč. Toto krácení však povede k situaci, že ČMZRB přestane v II. pololetí t. r. uzavírat další smlouvy na částečnou úhradu úroků z úvěrů pro drobné a střední podnikatele zejména v regionech s vyšší mírou nezaměstnanosti. I zde se navrhuje výraznější posílení rozpočtu na rok 1998.

* plošné vázání tzv. ostatních neinvestičních výdajů ROPO o 5%, tj. úspora 2,1 mld. Kč. Toto vázání zahrnuje i snížení rozpočtu neinvestičních výdajů na výzkum a vývoj v rozsahu 260 mil. Kč a postihuje i krácení dotací občanským sdružením. Ostatní neinvestiční výdaje nebyly vázány v kapitole Ministerstva obrany. Nižší vázání je promítnuto v kapitole Ministerstva zahraničních věcí z důvodu tvrdosti dopadu kursových změn na výdaje na činnost zahraniční služby. Snížení v kapitole VPS v položce transfery do zahraničí dále pokrývá rozdíl mezi ostatními neinvestičními výdaji MZV, které jsou kráceny 5%, a částkou určenou na krytí náhrad zvýšených životních výdajů pracovníků zahraniční služby (jsou součástí věcných výdajů), která je krácena 2,2%. Vláda dále rozhodla posílit prostředky na provozní výdaje příspěvkových organizací resortu zdravotnictví o 180 mil. Kč. Původně navržené vázání v této položce ve výši cca 61,9 mil. Kč tak bylo změněno na posílení prostředků o 118,1 mil. Kč.

* plošné vázání mzdových prostředků v rozsahu 2,4%, což odpovídá nevyplacení zbývající části čtrnáctého platu zaměstnancům ROPO. Tento krok nese s sebou i významný signální efekt ve vztahu k podnikatelskému sektoru, což je důležité především v době, kdy snížená dynamiky mezd je klíčovým krokem pro redukci domácí poptávky a tlaku na vnější dovozy. Úspora činí v tomto případě 2,3 mld. Kč (včetně pojistného placeného zaměstnavatelem),

* snížení platů ústavních činitelů formou zrušení 14. platu včetně pojistného (stejně jako u ostatních platů ve veřejném sektoru). Tento krok závisí na schválení novely příslušného zákona Parlamentem, který ho právě projednává. Úspora by představovala cca 0,2 mld. Kč (zhruba 170 mil. Kč),

* snížení výdajů na zahraniční rozvojovou pomoc o 50%. Toto opatření je nutno chápat v souvislosti s vlastními problémy rozpočtu republiky. Tento krok znamená úsporu ve výši 0,3 mld. Kč (přesně by šlo o 325 mil. Kč). Tyto prostředky byly rozpočtovány v kapitole VPS a v převážné míře byly již převedeny do jednotlivých kapitol,

* v kapitole Všeobecná pokladní správa se váže částka 0,2 mld. Kč v položce vládní rozpočtová rezerva.

* Ve schváleném objemu účelové dotace ze státního rozpočtu na rok 1997 pro hasičské záchranné sbory okresů a jednotky sborů dobrovolných hasičů vybraných obcí jsou obsaženy mzdové prostředky ve výši 1,6 mld. Kč. K zajištění jednotného postupu ve mzdové oblasti vůči všem subjektům ve sféře státní správy se upravuje objem mzdových prostředků obsažených v uvedené účelové dotaci ve státním rozpočtu na rok 1997 na částku 1,5 mld. Kč. Aby byla zajištěna akceschopnost Hasičského záchranného sboru České republiky při ochraně životů, zdraví a majetku občanů před zahořením, nekrátí se schválený objem finančních prostředků na věcné výdaje. Celkově se tedy krátí prostředky ve výši 0,1 mld. Kč.

V oblasti sociálních transferů obyvatelstvu se počítá s těmito úsporami pro rok 1997:

* posun platby zálohy pro výplatu důchodů na přelomu 1997/98 z konce prosince 1997 na začátek ledna 1998. Jde o technické opatření s odhadovaným efektem úspory 0,9 mld. Kč,

* snížení výdajů na nemocenské pojištění v rámci položky "ostatní dávky". Úspora je vyčíslena na 1 mld. Kč.

* úsporou čerpání dávek sociální péče se předpokládá snížení výdajů o 0,4 mld. Kč. Stanovení výše dávek pro rok 1997 vycházelo ze základny roku 1996, která však nebyla o plných 800 mil. Kč dočerpána. Je tedy opodstatněný předpoklad možnosti úspory v roce 1997.

* úspora dávek státní sociální podpory ve výši 0, 4 mld. Kč

Rekapitulace vázání v dotacích okresním úřadům a obcím:

Je vázána celková částka 1 119 mil. Kč v této struktuře:

- v kapitole VPS investice ve výši 615 mil. Kč,

- v rámci finančního vztahu dávky sociální péče ve výši 400 mil. Kč,

- v rámci finančního vztahu prostředky na platy hasičů 104 mil. Kč.

Rekapitulace položek navržených k vázání:

Opatření k vázání výdajů v mld. Kč
Vázání investičních výdajů o 14,5% s vyloučením resortu MO, GA, AV a vázání u resortu MMR jen o 10,1% 7,1
Selektivní vázání dotací podnikatelským subjektům 2,0
Plošné vázání tzv. ostatních neinvestičních výdajů ROPO o 5% s vyloučením resortu MO 2,1
Plošné vázání mezd a pojistného ROPO o 2,4% 2,3
Vázání 14. platu ústavních činitelů včetně pojistného 0,2
Vázání 50% prostředků na zahraniční rozvojovou pomoc 0,3
Vázání vládní rozpočtové rezervy 0,2
Vázání prostředků na platy hasičů 0,1
Posun převodu zálohy na výplatu důchodů na zač. ledna 98 0,9
Úspora dávek státní sociální podpory 0,4
Úspora výdajů na nemocenské pojištění 1,0
Úspora čerpání dávek sociální péče v rámci finančního vztahu 0,4
Vázání výdajů celkem 16,9


Krácení výdajů o dalších 16,9 mld. Kč znamená, že vládní restrikce v součtu za oba kroky schválené v letošním roce činí celkem 42,4 mld. Kč, což představuje 7,7% původně rozpočtovaných výdajů, resp. 2,7% z předpokládaného HDP v roce 1997 (odhad MF činí 1 558 mld. Kč HDP v roce 1997).

Jak bylo zmíněno v předchozí části této důvodové zprávy, současně s úspornými opatřeními je nutné zajistit na straně výdajů zvýšení některých mandatorních položek:

Výdajová položka v mld. Kč
Dluhová služba3,0
Státní záruky1,0
Majetková újma0,3
Důchody v kapitole MV0,5
Zvýšení výdajů celkem 4,8

Rezerva na realizaci státních záruk byla navýšena o 1,0 mld. Kč z důvodu nutnosti uhradit splátky úvěrů za CHEPOS ENG. (výstavba hliníkárny v Íránu) ve výši 0,7 mld. Kč. Zároveň došlo k posunu garantované splátky úvěrů za zdravotnická zařízení z roku 1996 do roku 1997 ve výši 0,3 mld. Kč.

II. Další opatření ke snížení výdajů státního rozpočtu v roce 1997

Předpokladem realizace dalších opatření je urychlení legislativního procesu a doby účinnosti některých právních předpisů a opatření k 1. 10. 1997.

Vzhledem k tomu, že se nepředpokládá (podle informace rozpočtového výboru) řádná schůze PSP v měsících srpnu a září, je třeba technické a legislativní zabezpečení navrhovaných úprav v oblasti důchodů a sociálních dávek projednat na červencové schůzi Poslanecké sněmovny. V případě úpravy dávek státní sociální podpory, s jejichž dopadem kalkulujeme i v číselných škrtech letošního roku (úspora 0,6 mld. Kč, platnost od 1. 10. 1997), by navíc muselo dojít ke zkrácení lhůt jejich projednávání v rámci prvního - třetího čtení a následně i v Senátu. Některé z navržených změn jsou závislé na novele podzákonných norem (vyhláška MPSV, MF) a jsou proto z legislativního hlediska snáze realizovatelné.

Navrhují se následující opatření: [Tato část důvodové zprávy byla zpracována v době před uzavřením jednání vlády dne 18. 6. 1997, na kterém byly právě zmíněné návrhy opatření v sociální oblasti projednávány. Výsledky jednání proto mohou být od textu částečné odlišné.]

1) v oblasti práce a sociálních věcí

- Úpravou vyhlášky č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon ČNR o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, zpřísnit podmínky pro vyplácení dávek na koupi a provozování motorového vozidla (§ 35 a § 36) a podmínit nárok na příspěvek na zvýšené životní náklady sociální potřebností. Předpokládaná úspora činí 170 mil. Kč a týká se dotací okresním úřadům a obcím v rámci finančního vztahu.

- Úpravou vyhlášky č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon ČNR o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení zpřísnit podmínky v oblasti výplaty dávek sociální péče uchazečům o zaměstnání a OSVČ. Předpokládaná úspora 40 mil. Kč se týká také dotací okresním úřadům a obcím v rámci finančního vztahu.

- Předsunutím účinnosti změny konstrukce dávek státní sociální podpory změnou zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, a to podle návrhu MPSV jen u "přídavku na dítě" (u ostatních dávek ponechat původně navrhovanou účinnost od 1. ledna 1998). Předpokládaná úspora činí 567 mil. Kč.

- Snížení podpory v nezaměstnanosti (dávek hmotného zabezpečení při nezaměstnanosti a horní hranici výše podpory) - lze realizovat novelou zákona č. 1/1991 Sb., o zaměstnanosti. Předpokládá se úspora ve výši 220 mil. Kč.

Celkové úspory, se kterými by bylo možno počítat ve státním rozpočtu na rok 1997 (při plném prosazení rozsahu i účinnosti legislativních změn od 1. října t. r.) činí 997 mil. Kč.

2) v oblasti jízdného na dráze

-- Změnit výměr Ministerstva financí č. 01/1997, kterým se vydává seznam zboží s regulovanými cenami v příloze č. 6 v části týkající se jízdních výhod důchodců a občanů starších 70 let na Českých drahách. Předpokládaná úspora v roce 1997 je 0,1 mld. Kč v neinvestičních dotacích podnikatelským subjektům v kapitole Ministerstva dopravy a spojů.

3) v oblasti daní

-- při projednávání návrhu novely zákona o spotřebních daních v orgánech Poslanecké sněmovny Parlamentu prosazovat zrychlení účinnosti novely zákona od 1. 10. 1997. Předpokládané zvýšení příjmů z titulu zvýšení spotřební daně je vyčísleno na cca 2 mld. Kč.

Rekapitulace dopadů legislativních opatření

Opatření
mil. Kč
změny v oblasti legislativy sociálního zabezpečení 997
změny v oblasti jízdného na drahách 100
urychlení novely zákona o spotřebních daních 2 000
Předpokládané fiskální efekty legislativních změn celkem 3097


III. Celková rekapitulace opatření v předkládaném materiálu:

Opatření
mld. Kč
Úspory ve výdajích dalším vázáním v kapitolách 16,9
Úspory ve výdajích na základě legislativních opatření 1,1
Předpokládané další úspory v roce 1997 celkem 18,0
Zvýšení příjmů z výnosu spotřební daně 2,0
Celkový fiskální efekt 20,0


Objem výdajů státního rozpočtu v roce 1997 po jednotlivých opatřeních (mld. Kč):

schválený SR 97rozpočet po u. v. 229/1997 Rozpočet po nových úpravách
549,1523,6 510,4


Celkový přehled výše uvedených opatření (tj. obou vázání rozpočtových prostředků v roce 1997 a dalších úspor po splnění legislativních předpokladů) a vyčíslení odhadů příjmů a zvýšení některých položek mandatorních výdajů je uveden v příloze důvodové zprávy "Vyčíslení odhadu příjmů a snížení výdajů státního rozpočtu na rok 1997 po všech navrhovaných změnách" (tabulka č. 8 Důvodové zprávy).

Přiložené tabulky Důvodové zprávy ilustrují jednotlivé kroky vázání rozpočtových prostředků včetně dopadů zvýšených výdajů a včetně dopadů předpokládaných legislativních úprav.

x x x x x

I druhý návrh úspor bude realizován formou vázání rozpočtových prostředků. Finální úprava rozpočtu bude uskutečněna po legislativních úpravách a možnosti promítnutí úspor s legislativními změnami souvisejícími. Tato úprava se dotkne i rozpočtovaných příjmů kapitol v oblasti pojistného na sociální zabezpečení.

Správci rozpočtových kapitol mají mít možnost provést v rámci celkové částky vázání v kapitole změnu struktury vázání mezi mzdovými, věcnými a investičními výdaji, ale se zachováním snížené výše prostředků na sociální transfery, zahraniční rozvojovou pomoc a výzkum a vývoj.

Ministr financí je zmocněn v souvislosti se změnami na základě projednání předkládaného materiálu promítnout do rozpočtu jednotlivých kapitol i rozpočtová opatření, která se uskutečnila v období do přijetí tohoto usnesení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP