K § 36
Stávající ustanovení § 36 odst.
1 neobsahuje lhůtu, v níž má být
účastníkům řízení
oznámen termín ústního jednání.
Lhůta 7 dnů pro uplatnění námitek,
stanovená v odstavci 2, se jeví jako nepřiměřeně
krátká vzhledem k otázkám, které
je třeba v územním řízení
řešit a neumožňuje v některých
případech zodpovědné posouzení
návrhu.
Navrhovaná úprava vychází ze skutečnosti,
že právní předpisy mimo rámec
stavebního zákona ukládají ve většině
případů navrhovateli opatřit stanovisko
orgánu státní správy, které
přikládá jako jeden z podkladů návrhu
na vydání územního rozhodnutí.
V zájmu odstranění zbytečné
byrokracie se proto zakotvuje právní domněnka,
že orgán státní správy, jehož
rozhodnutí či opatření (stanovisko,
posudek, souhlas, vyjádření apod.) bylo obstaráno
do doby oznámení zahájení řízení,
souhlasí s návrhem pokud ve stanovené lhůtě
nesdělí jiné stanovisko. Tím se dosahuje
i plného souladu s požadavkem § 126 odst. 1.
V odstavci 4 se rozšiřuje možnost použití
ediktálního způsobu vedení územního
řízení i na řízení o
chráněném území, ochranném
pásmu a stavební uzávěře.
K § 37
Úprava znění odstavce 1 se provádí
v návaznosti na změny v části zákona
týkající se územně plánovací
dokumentace.
Doplnění v odstavci 2 vyplývá z úplného
názvu vyhlášky č. 174/1994 Sb. Novým
zněním odstavce 3 se umožňuje zjednodušit
územní řízení obdobně
jako stavební řízení (§ 64) v
těch případech, kdy návrh na vydání
územního rozhodnutí již respektuje zcela
nebo zčásti požadavky dotčených
orgánů státní správy. Úkolem
stavebního úřadu v řízení
je mimo jiné posoudit, zda a v jakém rozsahu bylo
požadavkům spolupůsobících orgánů
státní správy vyhověno.
K § 38
Ustanovení odstavce 1 se po novele zákona v r. 1992,
resp. po zařazení nového odstavce 2, stalo
neúčinným a nadbytečným.
K § 39
Doplnění a úprava vyplynula z potřeby
rozlišovat předpisy na ochranu zdraví od předpisů
na ochranu životního prostředí a dále
z požadavku zákonem zabezpečit podání
návrhu na vyhlášení ochranného
pásma v případech nadlimitních negativních
důsledků stavby.
K § 40
Vypuštěním části textu v odstavci
1 se reaguje na to, že pro informační, reklamní
a propagační zařízení se nevyžaduje
územní rozhodnutí (§ 32 odst. 2).
Současná praxe dokládá, že mnozí
navrhovatelé změní své záměry
a upustí z vlastní vůle od svých záměrů,
které byly podkladem rozhodování. Vydaná
rozhodnutí však tím nepozbývají
platnosti a není možno vydat pro takto blokované
území nové rozhodnutí o umístění
stavby a rozhodnutí o využití území
jinému navrhovateli, dokud neuplyne lhůta platnosti
existujícího rozhodnutí.
K § 41
Ustanovení vztahující se k dřívějšímu
institutu závazného úkolu státního
plánu rozvoje národního hospodářství
již neodpovídají současným hospodářským
a právním podmínkám. Současně
se zpřesňuje a zjednodušuje postup při
řízení o změně územního
rozhodnutí.
K § 42
Doplňuje se možnost v souladu s ustanovením
§ 36 odst. 4 oznámit územní rozhodnutí
o chráněném území a stavební
uzávěře veřejnou vyhláškou.
K § 44
Problematika podnikání zůstává
i nadále upravena obchodním zákoníkem
a živnostenským zákonem. Navržená
úprava reaguje na legislativní změny k nimž
došlo v této oblasti. Zřetelněji se
rozlišuje provádění staveb
- dodavatelsky právnickými a podnikajícími
fyzickými osobami, které mají provádění
stavebních nebo montážních prací
jako předmět své činnosti,
- svépomocí, kdy stavebník (právnická
i fyzická osoba) může provádět
sám pro sebe jen některé druhy staveb, jejich
změn a udržovací práce, a to s rozlišením,
kdy musí být zajištěno odborné
vedení realizace stavby osobou oprávněnou
(odst. 2) a kdy postačí odborný dozor nad
prováděním stavby osobou s odpovídající
kvalifikací (odst. 3).
Nekonkrétní a obtížně kontrolovatelný
dosavadní požadavek na přiměřené
technické vybavení stavebníka byl vypuštěn,
naproti tomu se specifikovaly předpoklady osoby, označované
v zákoně jako kvalifikovaná.
Pokud se týká zahraničních právnických
osob jako zhotovitelů staveb, je jejich právní
postavení upraveno v § 5 živnostenského
zákona.
K § 46a
Výčet činností ve výstavbě,
k jejichž vykonávání se vyžaduje
oprávnění podle zvláštních
předpisů, se oproti dosavadní úpravě
zužuje na činnosti z hlediska ochrany veřejných
zájmů nezbytně nutné. K liberalizaci
dochází mimo jiné tím, že napříště
nebude pro projektování a vedení realizace
drobných staveb a některých jednoduchých
staveb a jejich změn vyžadován doklad o oprávnění
k výkonu vybrané činnosti.
K § 46b
Nově se formulují povinnosti projektantů
a osob zajišťujících vedení realizace
staveb, které dosud byly pouze ve vyhlášce.
K § 47
Nová právní úprava zakládá
povinnost ověřit vlastnosti výrobků,
které mají zásadní význam pro
výslednou kvalitu staveb, včetně výrobků
nových a výrobků sice obvyklých, ale
použitých neobvyklým způsobem. V odstavci
2 je vyjádřen zájem státu na ověření
těch výrobků, jejichž kvalita ve svém
výsledku ovlivňuje požadované vlastnosti
staveb. Zpřesňuje se, že o ověřování
vlastností jde jen u těch výrobků,
které jsou povinně zkoušeny podle zvláštních
předpisů uvedených v poznámce pod
čarou. Stanovení těchto výrobků,
u kterých se ověření vlastností
provádí ve veřejném zájmu,
zabezpečuje v rámci své působnosti
příslušný orgán státní
správy.
V návrhu jsou shodně se Směrnicí EHS
č. 393LO106 zapracována hlediska pro hodnocení
způsobilosti stavby pro navrhovaný účel
a kritéria ekonomické odůvodněnosti
z hlediska předpokládané životnosti
stavby.
Novelizovaná úprava vychází z požadavku
Směrnice pro výrobky a objekty ve stavebnictví
ze dne 21. 12. 1988 (č. 89/106/EEC), která zahrnuje
např. i požadavky na zajištění
bezpečnosti a uživatelnosti stavby pro osoby s omezenou
schopností pohybu a orientace. Konkrétní
podobu základních požadavků uvedených
ve směrnici dávají interpretační
dokumenty vydané k jejímu provedení.
K § 55
Úpravou se jednoznačně stanoví, že
ohlášení stavebnímu úřadu
postačí u všech drobných staveb.
Dosavadní znění odstavce 3 bylo jako duplicitní
vypuštěn vzhledem k tomu, že zmocnění
k podrobnější úpravě obsahuje
§ 143 odst. 1 písm. i). Nové znění
odstavce 3 jednoznačněji vyjadřuje postup
u rozsáhlejších udržovacích prací
a u údržby na stavebních památkách.
K § 56
Samostatně stojící telefonní budky
se projednávají v územním řízení,
ve kterém se v dostatečné míře
ochrání veřejné zájmy, zejména
zajištění bezpečnosti provozu na komunikaci
a jiném veřejném prostranství. Vzhledem
ke stavebně technické nenáročnosti
jejich realizace však bylo možné upustit od jejich
povolování.
K § 57
Stávající postup aplikovaný u udržovacích
prací se rozšiřuje i na drobné stavby
a stavební úpravy, které bude moci stavebník
provést pokud mu stavební úřad do
30 dnů nesdělí, že drobná stavba
či stavební úprava podléhá
stavebnímu povolení. Tato úprava představuje
zjednodušení postupu zejména u staveb občanů
aniž by to vzhledem k povaze těchto staveb a prací
ohrožovalo veřejné zájmy.
K § 58
Aktualizuje a zpřesňuje se požadavek na stavebníka,
aby stavebnímu úřadu prokázal, že
je vlastníkem pozemku či stavby, anebo má
k pozemku či stavbě jiné právo opravňující
jej zřídit navrhovanou stavbu. Rovněž
se zpřesňuje formulace požadavku na prokázání
vlastnického nebo jiného práva k pozemku
či stavbě na něm u podzemních staveb.
Nové znění odstavce 5 sjednocuje postup stavebníků
u staveb, které jsou stavebně-technicky přímo
závislé na jiných stavbách.
K § 59
Správné vymezení okruhu účastníků
stavebního řízení je jedním
ze základních předpokladů zákonnosti
stavebního povolení; proto se zpřesňuje
a aktualizuje dosavadní znění.
Odstavec 1 byl doplněn v tom smyslu, že účastníkem
stavebního řízení je pouze ten, jehož
práva mohou být stavebním povolením
přímo dotčena. Tato dikce odpovídá
pojmu účastníka řízení
podle správního řádu (§ 14 odst.
1) a vychází z toho, že stavebním povolením
se již stanoví podmínky pro provádění
stavby, zatímco důsledky umístění
stavby a její vliv na okolí byly předmětem
územního řízení.
Okruh účastníků řízení
byl rozšířen tak, aby bylo pamatováno
na občanská sdružení uvedená
v § 70 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny.
K § 60
Úprava v odstavci 2 sleduje odstranění nepřiměřené tvrdosti zákona, ke které někdy docházelo při pouhém opomenutí stavebníka předložit předepsaný doklad.
V souvislosti s novou úpravou obecných technických
požadavků zabezpečujících užívání
staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace
bylo nutné provést úpravu v odstavci 3, aby
bylo pamatováno na všechny stavby podléhající
režimu uvedeného předpisu.
K § 61
S ohledem na nové druhy územně plánovací
dokumentace se zpřesňuje, kdy se nepřihlíží
k připomínkám a námitkám účastníků
řízení.
Do odstavce 3 byla doplněna dosud chybějící
lhůta pro vyrozumění účastníků
řízení v případech, kdy stavební
úřad upustil od ústního jednání.
Vzhledem k nově doplněnému odstavci 6 bylo
jako duplicitní vypuštěno ustanovení,
že stavební úřad nemusí přihlédnout
k později uplatněným stanoviskům dotčených
orgánů státní správy. Protože
stavebník předkládá též
stanoviska dotčených orgánů státní
správy požadovaná podle zvláštních
předpisů, ztrácí opodstatněnost
případné prodlužování
lhůt k vyjádření těchto orgánů.
V zájmu urychlení a racionalizace stavebního
řízení se v odstavci 6 zpřísňuje
dosavadní úprava tzv. koncentrační
zásady obdobně jako v územním řízení
(viz zdůvodnění k § 36 odst. 3).
K § 62
Úprava v odstavci 1 písmeno b) vyplynula z požadavku
rozlišovat ochranu životního prostředí
od ochrany zdraví a dále z požadavku na zdůraznění
potřeby bezbariérové výstavby u vybraných
staveb.
V odstavci 3 se s ohledem na novou procesní úpravu
zakotvenou v § 61 odst. 6 zpřesňují
povinnosti stavebního úřadu ve stavebním
řízení ve vztahu k rozhodnutím a stanoviskům,
která se podle zvláštních předpisů
pro stavební řízení opatřují.
Ustanovení odstavce 4 pamatuje především
na ty případy, kdy se územní rozhodnutí
nevydává a v rámci stavebního řízení
je třeba zkoumat i důsledky stavby. Rovněž
v případech, kdy se územní rozhodnutí
vydává a ke stavebnímu řízení
dochází i s několikaletým odstupem,
se podmínky v území mohou natolik změnit,
že již není možné stavbu uskutečnit.
K § 63
Celé ustanovení se v důsledku zásadních
změn a doplnění v § 61, zejména
odstavec 6, a v § 62, stalo duplicitním. Z hlediska
veřejných zájmů chráněných
zvláštními předpisy již prakticky
nelze ve stavebním řízení rozlišovat
mezi stavbami jednoduchými, drobnými a ostatními,
a proto bylo ustanovení jako nadbytečné vypuštěno.
K § 66
Vzhledem k tomu, že vznik a rozsah věcného
břemene je upraven občanským zákoníkem
a že byl v § 58 vypuštěn odstavec 6 a nově
formulován odstavec 5, vypouští se i znění
odstavce 2.
K § 68
V odstavci 3 se aktualizuje přesné znění
vyhlášky upravující požadavky na
zabezpečení užívání staveb
osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.
K § 71 až 74
Informační, reklamní a propagační
zařízení budou podle nové úpravy
podléhat ohlášení s tím, že
stavební úřad může po posouzení
sdělit navrhovateli, že ohlášené
zařízení vyžaduje povolení. Pamatuje
se tak nejen na určitou stavebnětechnickou jednoduchost
těchto zařízení na straně jedné,
ale na straně druhé i na ochranu veřejných
zájmů (příroda, památky, bezpečnost
dopravy) tím, že stavebník musí vyčkat
sdělení stavebního úřadu, že
proti provedení ohlášeného zařízení
nemá námitek. Náležitosti ohlášení
zařízení bude upravovat prováděcí
vyhláška, kde se bude pamatovat i na náležitosti
vyplývající z jiných právních
předpisů (péče o památky, ochrana
přírody a krajiny). Vyslovuje se zákaz umísťování
reklamních a propagačních zařízení
na stavbách, které jsou kulturní památkou
a v jejich prostorech.
Novou dikcí v odstavci 2 se odstraňují dosavadní
nejasnosti související s posouzením, která
zařízení vyžadují povolení
a stanovuje se nově, že ohlášení
vyžaduje každé zařízení
umístěné na pozemku nebo stavbě tím,
že se vypouští požadavek spojení
s nimi. V obvodu dráhy se bude k umístění
zařízení vyžadovat souhlas drážního
správního orgánu.
Nově byla vymezena plocha zařízení,
která nevyžaduje ohlášení. Vycházelo
se z obdobné právní úpravy v jiných
zemích.
Odstavec 5 byl upraven tak, aby bylo zřejmé, že
jde jen o příkladmý výčet a
že se mají na mysli obecně informativní
zařízení budov orgánů a institucí,
zastupitelských úřadů a dalších.
Zmocněním v odstavci 6 se obcím umožňuje,
aby si podle své potřeby a specifických podmínek
regulovaly režim umísťování reklamních,
propagačních a informačních zařízení.
Ustanovení § 74 bylo vypuštěno, neboť
již nejde o výkon státní správy
v působnosti stavebních úřadů.
K § 75
V odstavci 1 se dosavadní formulace upravuje v souladu
s právní úpravou týkající
se provádění zeměměřických
prací.
Ustanovení odstavce 4 se vypouští jako nadbytečné
a překonané.
K § 78
Mezi účastníky kolaudačního
řízení byl doplněn i vlastník
stavby v návaznosti na ustanovení § 58 odst.
3, podle kterého může, za podmínek zde
uvedených, být stavebníkem i nájemce
stavby; pro tyto případy je okruh účastníků
stavebního a kolaudačního řízení
rozšířen i na vlastníka stavby.
K § 80
Navržená úprava reaguje na změny v dodavatelsko
odběratelských vztazích podle obchodního
zákoníku, který některá ustanovení
hospodářského zákoníku, týkající
se předčasného užívání
stavby, komplexního vyzkoušení, předání
a převzetí stavby a zkušebního provozu,
nepřevzal.
V odstavci 3 bylo z důvodů legislativních
a v souladu s obchodním zákoníkem nahrazeno
slovo "dodavatel" slovem "zhotovitel".
K § 81
Doplněním v odstavci se zdůrazňuje
nezbytnost dodržení podmínek územního
rozhodnutí a stavebního povolení stanovených
k zajištění bezbariérového užívání
stavby.
K § 82
Dosavadní znění odstavce 3, zejména
slova "nevydá kolaudační rozhodnutí",
bylo právně neurčité a vyvolávalo
nejistotu o jejich významu a o postupu (činnosti)
stavebních úřadů. Pokud se v kolaudačním
řízení zjistí nedodržení
podmínek stanovených v územním rozhodnutí
a stavebním povolení k bezbariérovosti stavby,
jde o provedení stavby v rozporu s těmito rozhodnutími.
V takovém případě je třeba
buď zajistit odstranění závad a do doby
jejich odstranění řízení přerušit
anebo postupovat podle § 88 odst. 1 písm. b) zákona.
Vzhledem k tomu a dále k doplnění §
81 odst. 3 a k vypuštění § 63 byl dosavadní
odstavec 3 z § 82 vypuštěn. Navrhovanou změnou
nedošlo k oslabení záměru původního
ustanovení.
K § 85
Úprava odstavce 1 byla provedena s ohledem na časté
problémy související s hromadným rozšiřováním
hracích automatů a heren. Tyto změny způsobu
užívání stávajících
restauračních a dalších veřejných
zařízení výrazně negativně
ovlivňují nejen životní prostředí,
ale i zdraví osob.
Doplňované ustanovení odstavce 3 je nástrojem
proti živelným změnám v užívání
staveb bez ohledu na existující schválenou
územně plánovací dokumentaci; je cíleno
též na ochranu, respektive zachování
stávajícího bytového fondu.
K § 87
K zajištění zájmů na ochraně
životního prostředí byly důvody
pro nařízení nezbytných úprav
rozšířeny.
Dosavadní úprava v § 87 je velmi kusá,
pokud jde o nařizování nezbytných
úprav a zejména jejich realizaci na základě
potřebné dokumentace. Některé podrobnosti
sice obsahuje § 47 prováděcí vyhlášky,
avšak ani tato úprava neumožňuje překlenout
všechny nedostatky a zejména ukládat povinnost
stavebníkovi obstarat potřebnou dokumentaci (projekt),
včetně náhradního výkonu této
povinnosti na jeho náklady.
Navrhované doplnění odstavců 3 a 4
upravuje shora uvedená chybějící ustanovení
a připojuje rovněž dosud neřešenou
povinnost kolaudace provedených nezbytných úprav,
pokud stavební úřad od jejich kolaudace neupustil.
K § 88
S ohledem na striktní postup soudů při aplikaci
jednotlivých ustanovení stavebního zákona
při přezkoumávání zákonnosti
rozhodnutí stavebních úřadů
je třeba doplnit dosavadní znění odstavce
1 písm. b) tak, že se nařizuje odstranění
i takových staveb, které byly realizovány
bez ohlášení stavebnímu úřadu
nebo byly postaveny v rozporu s přijatým ohlášením.
Současná ochrana před černými
stavbami je nedostatečná a tato měkkost zákona
bývá často využívána i
zneužívána. Proto nové znění
odstavce 1 písmeno b), části věty
za středníkem, přenáší
důkazní břemeno na stavebníka nepovolené
stavby. Pokud ve stanovené lhůtě předloženými
doklady neprokáže, že stavba postavená
bez stavebního povolení nebo v rozporu s ním
není v rozporu s veřejnými zájmy,
které se příkladmo specifikují, nařídí
stavební úřad její odstranění.
Stavebník předkládá stejné
doklady, které by musel předložit v rámci
řádného stavebního řízení
a stavební úřad zkoumá možnost
dodatečného povolení ze stejných hledisek
jako v územním a stavebním řízení.
K § 94
Navržená úprava umožňuje stavebnímu
úřadu, aby ve vymezených případech
mohl ve spolupráci s obcí zajistit provedení
zabezpečovacích prací u odborně způsobilého
podnikatelského subjektu, který je k provedení
prací odborně vybaven. Pamatuje se i na případy,
kdy by nedošlo k dohodě o provedení prací,
aby je mohl stavební úřad nařídit.
Vždy však platí zásada, že náklady
na provedení zabezpečovacích prací
hradí vlastník stavby.
K § 95
Po zániku národních výborů
nemají obce postavení orgánů státní
správy a nemohou proto poskytovat příspěvky
ze státního rozpočtu. Nereálnou se
stala i podmínka, že potřebné prostředky
lze poskytnout m.j. jen když je vlastník nemůže
získat půjčkou, zejména od peněžního
ústavu. Proto bylo ustanovení odstavce 1 aktualizováno
a doplněno stanovením dalších zpřísňujících
kritérií pro poskytnutí příspěvku.
Z účelů, na které bylo možno
poskytnout státní stavební příspěvek,
byly vypuštěny nařízené udržovací
práce, protože jejich provádění
je zákonem stanovenou povinností vlastníků
staveb.
K § 96
Po zrušení předpisů, které upravovaly
hospodaření s byty, bylo nutné vypustit část
týkající se vyrozumění orgánu
hospodařícího s byty o potřebě
zajištění náhradního bytu.
V odstavci 3 se vypouští podmínka, že
stavební úřad nařídí
vyklizení stavby jen "v dohodě s orgánem
příslušným podle zákona o hospodaření
s byty a nebytovými prostory", neboť takový
zákon již neexistuje. Rovněž se vypouští
oprávnění stavebního úřadu
nařídit vyklizení stavby pro uskutečnění
nezbytných úprav a údržby, které
sám nařídil.
V případech kalamitních situací, jejichž
řešení nesnese odkladu, se jeví jako
jediné možné řešení, aby
stavební úřad postupoval v součinnosti
s obcí, přičemž k zajištění
bytové náhrady lze přiměřeně
použít postupu podle zákona č. 102/1992
Sb. Odpovědnost vlastníka za stavebně technický
stav stavby zůstává nedotčena.
K § 96a
Okruh osob, pro které jsou vydaná rozhodnutí
závazná, se rozšiřuje o ustanovení
§ 85 a též na právní nástupce
všech účastníků řízení.
K § 97
Vymezení okruhu účastníků řízení
se rozšiřuje o § 85 zákona a sjednocuje
se ve shodě s ustanoveními § 34 a 59. Změna
v odstavci 3 je vyvolána změnou v § 94 odst.
2.
K § 98
Do náplně činnosti státního
stavebního dohledu se doplňuje pravomoc jeho orgánů
dohlížet také na dodržování
povinností vyplývajících pro právnické
a fyzické osoby z nařízení vlády
nebo z obecně závazných vyhlášek
obcí, jimiž byly vyhlášeny schválené
části územně plánovací
dokumentace, a dále povinností, které jsou
obsaženy v územních rozhodnutích, po
kterých nenásleduje další rozhodnutí
stavebního úřadu, při němž
se plnění takových povinností kontroluje.
K § 99
Text ustanovení u písm. b) se doplňuje o
působnosti podle § 124 zákona, které
většina obcí v ČR vykonává.
Je žádoucí, aby pracovníci obce, na
kterou byla přenesena částečná
pravomoc stavebního úřadu, mohli být
pověřeni výkonem státního stavebního
dohledu.
K § 100
Do zákona se začleňují povinnosti
stavebníků, zhotovitelů staveb, popřípadě
dalších odpovědných osob související
s vedením stavebního deníku nebo jednoduchého
záznamu o stavbě, jako jeden z předpokladů
pro řádný výkon státního
stavebního dohledu Dosud byly tyto povinnosti upraveny
ve vyhlášce č. 85/1976 Sb., v platném
znění.
K § 102
Návrh zpřesňuje postup orgánů
státního stavebního dohledu, zjistí-li
nedostatky v činnosti osob, kterou vykonávají
na základě oprávnění k vybraným
činnostem ve výstavbě (§ 46a).
K § 103
V současné době jsou informace o rozvodných
sítích a kanalizaci a jiných liniových
podzemních stavbách a zařízeních
(např. drenážní systémy, kabelová
vedení) poskytovány bez zákonné povinnosti
a závaznosti, což způsobuje stav nejen právní
nejistoty a nezodpovědnosti za správnost údajů,
ale představuje to i nebezpečí poškození
těchto podzemních staveb při zakládání
staveb nových a při provádění
zemních prací. Slovy "ověřené
údaje" je třeba rozumět jakékoli
potvrzení vlastníka stavby o tom, že sdělovaný
údaj odpovídá vedené evidenci.
K § 105 až 106
Navržené úpravy se opírají o
změny, k nimž došlo v navazujících
oblastech českého právního řádu
a zařazuje se sem beze změny dosavadní úprava
lhůt z § 107. Doplňují se některé
skutkové podstaty přestupků a jiných
správních deliktů, které ztěžují
výkon státní správy na úseku
stavebního řádu a jejichž postih dosavadní
právní úprava neumožňovala.
Zásadní změnu představuje zvýšení
pokut za přestupky na pětinásobek a stanovení
rozmezí sazeb za přestupky i správní
delikty. Jde o úpravu, která vyplynula z připomínkového
řízení, ve kterém byly uplatňovány
požadavky na výrazné zvýšení
pokut podporované některými městy,
která mají největší zkušenosti
se stavební nekázní. Stejný požadavek
vyplynul na základě dopisů došlých
i Komisi pro odstraňování byrokratické
zátěže.
Mimo to byla v souvislosti se změnou § 134 odst. 1
provedena odpovídající změna textu
i v § 105 odstavci 1 písm. f).
K § 107
Nové znění odstavce 2 umožňuje
větší diferenciaci pokut, půjde-li o
opakované protiprávní jednání,
neuposlechnutí výzvy orgánu státního
stavebního dohledu, popř. rozhodnutí stavebního
úřadu nebo pokud by se takové jednání
týkalo stavby, která je předmětem
státní památkové péče
a ochrany přírody a krajiny. Zpřísňuje
se postih fyzických osob, které se dopouštějí
přestupku provádění a užívání
stavby bez povolení resp. bez kolaudace, má-li stavba
sloužit pro účely podnikání.
K § 107a
Výnos pokut ukládaných za přestupky
je upraven zákonem o přestupcích a výnos
pokut ukládaných za jiné správní
delikty je v návrhu řešen podle obdobných
zásad. Postup při vymáhání
pokut se podřizuje jednotnému režimu zákona
o správě daní a poplatků.
K § 108
Možnosti vyvlastnění byly rozšířeny
v odstavci 2 písmeno f) tak, aby podle tohoto zákona
a pro plnění úkolů z tohoto zákona
vyplývajících, bylo možno vyvlastnit
i pro účely uvedené v jiných zákonech.
Veřejně prospěšné stavby musí
být vymezeny v závazné části
územně plánovací dokumentace (§
29 odst. 2). Příklady v závorce v odstavci
3 jsou nadbytečné a zavádějící,
protože navozují domněnku, že stavby tam
uvedené jsou vždy veřejně prospěšné.
K § 117
Struktura stavebních úřadů se upravuje
s ohledem na ustanovení čl. 79 odst. 1 Ústavy,
podle něhož lze působnost orgánů
na úseku výkonu státní správy
stanovit pouze zákonem. Pokud jde o hl. m. Prahu a územně
členěná statutární města,
návrh vychází z právní úpravy
obsažené v zákoně o hl. m. Praze a v
zákoně o obcích. U ostatních měst
a obcí se respektuje stav ke dni 31.12.1997.
K § 118
Novým zněním se odstraňují
některé problémy vznikající
v souvislosti s výkonem tzv. obvodové působnosti
stavebních úřadů a pamatuje se i na
případy, kdy stavební úřad
přestane tuto působnost vykonávat pro jinou
obec. Nová úprava i ve specifických podmínkách
činnosti stavebních úřadů vychází
z ustanovení zákonů o obcích a o hlavním
městě Praze.
K § 119
Nové znění § 119 aktualizuje a zjednodušuje
postup pro všechny případy, kdy se má
stavba nebo opatření uskutečnit v územním
obvodu dvou nebo více stavebních úřadů.
K § 120 - 121
Z § 120 odstavce 1 se vypouští telekomunikační
stavby, které budou napříště
v působnosti obecných stavebních úřadů,
neboť ustanovení o speciálním stavebním
úřadu pro tyto stavby nebylo v praxi naplněno.
Doplňuje se, že v případech, kdy se
územní rozhodnutí nevydává,
mohou speciální stavební úřady
vydat povolení pro stavbu na základě osvědčení
o souladu navrhované stavby se záměry územního
plánování, které vydá obecný
stavební úřad.
Označení vojenských a jiných stavebních
úřadů se aktualizují v souladu se
změnami názvů, struktury a kompetencí
ústředních orgánů státní
správy.
K § 124
Pravomoci obcí, které nejsou stavebním úřadem,
ale lze je pověřit výkonem části
jeho působnosti, jsou upraveny s ohledem na novelizované
ustanovení zákona v jeho části druhé,
oddílech 4 až 9. Na tuto změnu se rovněž
reaguje v přechodných ustanoveních.
K § 125
Upravují se označení orgánů
státní správy v souladu se současnou
právní úpravou.
K § 126
Smyslem uvedeného ustanovení v odstavci 1 je ochrana
nejen složek životního prostředí
ale i jiných zájmů chráněných
zvláštními zákony. Přestože
v tomto ustanovení byly předpisy chránící
zvláštní zájmy vyjmenovány taxativně,
uváděl zákon pouze některé
chráněné zájmy, zejména pak
ochranu složek životního prostředí,
a opomíjel ochranu dalších zvláštních
zájmů, jako je např. doprava. Vzhledem k
tomu, že v současné době se okruh ochrany
zvláštních zájmů dále
rozšiřuje (např. zákon č. 19/1997
Sb.), je vhodnější vyjádřit ochranu
zvláštních zájmů v zákoně
obecně. Proto se navrhuje vypustit taxativní výčet
zvláštních předpisů a upravit
text zákona tak, aby všechny zájmy, které
jsou chráněny podle zvláštních
předpisů, byly respektovány v rozhodnutích
vydávaných podle stavebního zákona
a každá změna nebo rozšíření
zvláštních zákonů týkající
se ochrany speciálních zájmů nemusela
být promítána do úpravy stavebního
zákona.
Nové znění odstavce 3 je odvozeno ze zákona
č. 18/1997 Sb.
Nové znění odstavce 4 je zpřesněno
s cílem, aby toto ustanovení bylo v souladu se zákony,
o které se posuzování vlivu na životní
prostředí opírá.
K § 127
Ustanovení § 127 obsahuje ochranu zájmu v oblasti
nálezů kulturně cenných předmětů,
jejichž význam potvrdí Ministerstvo kultury.
Náklady na zajištění tohoto veřejného
zájmu by měly být hrazeny z veřejných
prostředků, nikoli na úkor vlastníka.
Významnou změnou je to, že proti rozhodnutí
Ministerstva kultury o úhradě nákladů
a ztrát bude možné podat odvolání
soudu.
K § 128 až 130
Navrhuje se soustavu vybraných informací jako institut
ve stavebním zákoně již obsolentní
zrušit, neboť tato soustava spočívala
v pojetí centrálního modelu řízení
investiční výstavby. V minulosti bylo sběrem
těchto dat a rozšiřováním informací
pověřeno Československé středisko
výstavby a architektury, problematika informací
o výrobcích pro stavební část
staveb byla zahrnuta v dnes již zrušené vyhlášce
č. 87/1976 Sb.
K § 131
V souvislosti s vypuštěním slova "doplňky"
v § 30 a 31 se upravuje i znění tohoto ustanovení
K § 134
Znění odstavce 1 bylo formulačně upraveno
tak, aby respektovalo současnou terminologii, aby byly
odstraněny případné pochybnosti o
tom, kdo je považován za funkcionáře
a zejména aby byla plně respektována nedotknutelnost
obydlí zakotvená v Listině základních
práv a svobod.
K § 136 až 138
Úpravy vyplývají ze změn v ostatních
právních předpisech a ve struktuře
a kompetenci ústředních orgánů
státní správy. V § 137 odst. 3 dochází
ke zpřesnění procesního postupu stavebního
úřadu u občanskoprávních námitek
K § 138a
Toto nové ustanovení reaguje na novou právní
úpravu, podle které platné normy zásadně
ztratily závaznost. Současně však ochrana
veřejných zájmů, zejména bezpečnost
a zdraví osob, ochrana majetku, vyžadují stanovení
některých závazných požadavků,
aby bylo tohoto cíle dosaženo.
Pro případy zvláštního zřetele
hodné se umožňuje povolit výjimku z
obecných technických požadavků, a to
v dohodě s příslušným dotčeným
orgánem státní správy.
K § 139
Pod písmeny b) až f) se nově nebo přesněji
definují frekventované pojmy použité
v textu zákona.
Byl vypuštěn současný neúplný
výčet tzv. jiných práv k pozemkům
a stavbám (dosud § 139 odst. 1), neboť právní
úprava majetkoprávních vztahů k pozemkům
i stavbám je obsažena v občanském zákoníku,
obchodním zákoníku a v dalších
zvláštních předpisech. Reaguje se tak
rovněž na změny v právním řádu,
které mají vztah ke stavebnímu zákonu,
k nimž došlo v období od přijetí
jeho novely v r. 1992, a používá se současná
právní terminologie.
K § 139a a 139b
Těmito ustanoveními se vyhovuje požadavku,
aby základní definice územního plánování
a stavebního řádu byly uvedeny v zákoně.
Účelem definic územního plánování
je jednotný a nekolizní výkon veřejné
správy na tomto i na navazujících úsecích.
Z tohoto důvodu byl definován i pojem "současně
zastavěné území obce". Cílem
je vytvořit předpoklady pro účinné
a hospodárné využívání
urbanizovaného území, pro soustřeďování
nové výstavby v současně zastavěném
území obce a pro zvýšení ochrany
okolní krajiny. Touto definicí se nemění
platný režim ochrany zemědělského
půdního fondu, stanovený v příslušných
právních předpisech.
Pokud se týká pojmu "jednoduchá stavba",
který má mít význam nejen pro procesní
stránku věci jako tomu bylo dosud, ale i pro požadavky
na jejich projektování a provádění,
v § 139b odst. 5 písm. e) se z důvodů
statických a bezpečnostních omezuje hloubka
podzemní stavby na 3 m. Dále je zde stanoveno, že
jednoduchými ani drobnými stavbami nejsou stavby
vodohospodářských děl a sklady a skládky
nebezpečných odpadů.
K § 142
Zvláštní úprava výkonu státní
správy na úseku územního plánování
a rozhodování v Praze byla jako nadbytečná
zrušena, neboť vyplývá ze zákona
o hl.m. Praze a ze Statutu hl.m. Prahy.
K § 143
V odstavci 1 se zmocnění k vydání
prováděcích předpisů svěřuje
Ministerstvu pro místní rozvoj.
Upravuje se název zadání v souladu se zněním § 20.
Dále se v souvislosti s novou koncepcí závaznosti
technických norem v odst. 5 zmocňují Ministerstvo
dopravy a spojů, Ministerstvo zemědělství,
Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo
průmyslu a obchodu k vydání předpisů
o požadavcích pro speciální stavby v
jejich působnosti.
K čl. II.
Článek II má charakter přechodných
ustanovení. V bodech 1 - 4 se upravují otázky
pořizování, projednávání
a schvalování územně plánovací
dokumentace, bod 5 se týká řízení,
která vedou jednak stavební úřady,
jednak obce, které stavebními úřady
nejsou a vykonávají část pravomoci
přenesenou na ně podle § 124. Bod 6 reaguje
na upravený rozsah pravomocí, jejichž výkon
lze svěřit obcím, které nejsou stavebním
úřadem.
V bodě 7 jsou v návaznosti na společenské
a právní změny nastalé po novele zákona
v roce 1992 změněny pojmy, označení
a názvy, které již neexistují, respektive
byly změněny.
K čl. III.
S cílem odstranit nejasnosti a problémy při
udělování živnostenských oprávnění
ve skupině 213 Stavebnictví se navrhuje změna
a doplnění přílohy č. 2 živnostenského
zákona.
K bodu 1
Ve sloupci 2 se doplňuje specifikace oboru, který
je nutno chápat v souladu s působností živnostenského
zákona jako obor živnosti, t.j. projektovou činnost
ve výstavbě. Odstraní se tak problémy,
které občas vznikají ohledně dokládání
autorizace z jiných oborů.
Ve sloupci 3 se vypouští nadbytečná
specifikace jednotlivých ustanovení zákona
č. 360/1992 Sb. vzhledem k zachování platnosti
dosavadních oprávnění a poukazem na
příslušný § 46a stavebního
zákona se vymezuje rozsah dané vázané
živnosti v souladu s tímto zákonem.
K bodu 2
Ve sloupci 1 se z názvu oboru živnosti vypouští
slova "udržovací práce na nich",
což jsou činnosti, které ve smyslu ust. §
42 živnostenského zákona jednoznačně
náleží do rozsahu živnostenského
oprávnění pro výrobní živnosti
a které podle stavebního zákona nenáleží
mezi vybrané činnosti ve výstavbě.
V oboru živnosti se tak zachovává oblast provádění
staveb, jejich změn a odstraňování,
jak to vyplývá ze stavebního zákona.
Ve sloupci 3 se obdobně jako u oboru živnosti projektová
činnost ve výstavbě nahrazuje stávající
odkaz na jednotlivá ustanovení zákona č.
360/1992 Sb., který je již uveden ve sloupci 2, odkazem
na příslušné ustanovení stavebního
zákona upravující provádění
staveb.
K bodu 3
Ve sloupci 1 je doplněn nový obor živnosti
"provádění jednoduchých a drobných
staveb, jejich změn a odstraňování".
Jde o soubor činností, které ve smyslu stavebního
zákona není možno jednoznačně
zařadit mezi vybrané činnosti ve výstavbě
a jejichž odborná náročnost a ochrana
veřejných zájmů nevyžaduje regulaci
vstupu do podnikání a požadavky na úrovni
souhrnné živnosti provádění staveb,
jejich změn a odstraňování, t.j. autorizaci.
Jde o činnosti, pro jejichž výkon v plné
míře postačuje odborná způsobilost
získaná školním vzděláním
a praxí v oboru v takovém rozsahu, jaký je
uveden ve sloupci 2.
Zavedením této vázané živnosti,
která tvoří určitou ohraničenou
oblast v oboru provádění staveb, se současně
odstraní závažné problémy podnikatelů,
kteří jsou nuceni při vstupu do podnikání
získat autorizaci a prokazovat tak špičkovou
odbornou způsobilost na úrovni, jaká je pro
provádění jednoduchých a drobných
staveb nadbytečná.
V sloupci 3 se obdobně doplňuje odkaz na příslušná
ustanovení stavebního zákona upravující
provádění staveb a specifikující
jednoduché a drobné stavby.
K čl. IV.
Vzhledem k celkovým změnám stavebního
práva bylo nutno upravit dosavadní zastaralé
znění § 4 zákona o péči
o zdraví lidu.
K čl. V.
Navrhuje doplnění zákona o podmínkách
podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a
o Státní energetické inspekci. Doplněním
se sleduje vytvoření oprávnění
pro dodavatele energií zřizovat a provozovat na
cizích nemovitostech liniová rozvodná zařízení,
která ve smyslu § 108 odst. 3 je možno považovat
za stavby veřejně prospěšné.
Současně se stanoví podmínky, za kterých
lze toto oprávnění uplatňovat. Návrh
souvisí s doplněním § 108 odst. 2 o
možnost vyvlastnění práv pro účely
vymezené zvláštními zákony a
je v souladu s ustanoveními stavebního zákona,
která pro liniové stavby obsahují procesní
zjednodušení ve vztahu k účastníkům
řízení (např. § 36 odst. 4 a
§ 61 odst. 4).
K čl. VI.
Vzhledem k tomu, že předkládaný návrh
je již pátou novelou stavebního zákona,
je nezbytné zpracovat jeho úplné znění.
K čl. VII.
V tomto ustanovení se předpokládá
nezbytná legisvakance, která umožní,
aby na základě konečného znění
novely v podobě přijaté Parlamentem bylo
možné dopracovat prováděcí předpisy
tak, aby jejich účinnost byla shodná s účinností
změn stavebního zákona.