(1) Výdaje na činnost Nejvyššího
kontrolního úřadu se hradí ze státního
rozpočtu České republiky.
(2) Nejvyšší kontrolní úřad
má samostatnou rozpočtovou kapitolu ve státním
rozpočtu České republiky; tato rozpočtová
kapitola je součástí zákona o státním
rozpočtu České republiky.
(3) Návrh rozpočtu projednává a schvaluje
Rada.
(4) Schválený návrh rozpočtové
kapitoly Nejvyššího kontrolního úřadu
předkládá prezident Poslanecké sněmovně
a ministerstvu financí.
(1) Nejvyšší kontrolní úřad
je právnickou osobou hospodařící s
prostředky rozpočtové kapitoly shodně
jako orgány státní správy, pokud tento
zákon nestanoví jinak.
(2) Rozpočtovou kapitolu Nejvyššího kontrolního
úřadu kontroluje Poslanecká sněmovna
nebo její orgán, který Poslanecká
sněmovna touto kontrolou pověří.
(3) Závěrečný účet rozpočtové
kapitoly Nejvyššího kontrolního úřadu
předkládá prezident Poslanecké sněmovně
současně se zprávou o ověření
roční účetní závěrky
auditorem.
(4) Závěrečný účet rozpočtové
kapitoly Nejvyššího kontrolního úřadu
předkládá prezident ministerstvu financí
k zapracování spolu se stanoviskem Poslanecké
sněmovny nebo jejího orgánu, je-li takové
stanovisko přijato, do návrhu státního
závěrečného účtu.
Platy a požitky prezidenta, viceprezidenta a členů
Rady upravuje zvláštní zákon.1)
___________________
1) zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších
náležitostech spojených s výkonem funkce
představitelů státní moci, některých
státních orgánů a soudců ve
znění zákona č. 138/1996 Sb.
(1) Prezident, viceprezident, členové Rady, kontroloři,
ostatní zaměstnanci Nejvyššího
kontrolního úřadu a další osoby
podílející se na činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvědí
při své činnosti a které tvoří
státní, hospodářské a služební
tajemství, a o skutečnostech, jimiž by mohla
být dotčena práva třetích osob.
Tato povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení
funkce nebo pracovního poměru. O zproštění
této povinnosti rozhoduje prezident; jestliže má
být této povinnosti zproštěn prezident,
rozhoduje o tom Poslanecká sněmovna.
Na prezidenta, viceprezidenta, členy Rady, kontrolory a
ostatní zaměstnance Nejvyššího
kontrolního úřadu se vztahují ustanovení
zákoníku práce, pokud tento zákon
nestanoví jinak.
Škody způsobené kontrolovaným subjektům
Nejvyšším kontrolním úřadem
hradí stát.
Vláda, orgány státní správy
a další orgány České republiky
jsou povinny poskytnout na vyžádání
Nejvyššího kontrolního úřadu
podklady a informace vztahující se ke skutečnostem
zjišťovaným při kontrole.
Nejvyšší kontrolní úřad
může na smluvním základě zapojovat
do své kontrolní a ostatní činnosti
externí odborníky.
Zrušuje se zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu, ve znění
pozdějších předpisů.
(1) Výkon funkce prezidenta, viceprezidenta a členů
Nejvyššího kontrolního úřadu
ustavených do svých funkcí podle zákona
č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním
úřadu, ve znění pozdějších
předpisů, končí dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona.
(2) Osoby uvedené v odst. 1, jejichž funkce končí
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona,
mohou být ustaveny do funkcí v Nejvyšším
kontrolním úřadu zřízeném
tímto zákonem, pokud splňují podmínky
tohoto zákona, a to způsobem v něm stanoveným.
(3) Kontroloři a ostatní zaměstnanci, kteří
byli ke dni účinnosti tohoto zákona v pracovním
poměru k Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu na základě zákona č.
166/1993 Sb., se stávají dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona zaměstnanci Nejvyššího
kontrolního úřadu zřízeného
tímto zákonem. To neplatí, jestliže
s tímto postupem projeví do 15 dnů ode dne
účinnosti tohoto zákona nesouhlas. Kontrolorům
a ostatním zaměstnancům, kterým zanikl
pracovní poměr podle předchozí věty,
přísluší odstupné ve výši
dvojnásobku průměrného měsíčního
výdělku.
(4) Pokud kontrolor vykonával kontrolní činnost
a splňuje podmínky uvedené v § 12 odst.
2 a 3 tohoto zákona, může být prezidentem
jmenován do funkce kontrolora podle § 12 odst. 1 tohoto
zákona.
(5) Prezident, viceprezident a členové Nejvyššího
kontrolního úřadu, jimž skončil
výkon funkce podle odst. 1, jsou povinni vypořádat
a vrátit naturální plnění přiznaná
jim podle zvláštního předpisu.1)
Hmotný majetek a majetková práva včetně
závazků souvisejících s tímto
majetkem, jakož i jiná práva a závazky
přecházejí ke dni účinnosti
tohoto zákona ze stávajícího Nejvyššího
kontrolního úřadu na Nejvyšší
kontrolní úřad zřízený
tímto zákonem, pokud tento zákon nestanoví
jinak.
Při kontrolách zahájených před
účinností tohoto zákona se ode dne
jeho účinnosti pokračuje podle jeho ustanovení.
Pokud jiné právní předpisy upravují
vztahy k Nejvyššímu kontrolnímu úřadu,
jeho členům a kontrolorům ve smyslu zákona
č. 166/1993 Sb., rozumí se tím podle povahy
věci Nejvyšší kontrolní úřad,
člen Rady a kontrolor podle tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem .....................
Ústava České republiky (dále jen "Ústava")
v samostatné hlavě páté zakotvuje
Nejvyšší kontrolní úřad
vedle orgánů moci zákonodárné,
výkonné a soudní jako orgán nezávislý
a stanoví jeho základní funkce a odpovědné
orgány.
Působnost Nejvyššího kontrolního
úřadu vymezuje Ústava slovy, že Nejvyšší
kontrolní úřad "vykonává
kontrolu hospodaření se státním majetkem
a plnění státního rozpočtu"
(Čl. 97 odst. 1).
Ústava v Čl. 97 odst. 2 ustanovením, že
prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu jmenuje prezident republiky na návrh
Poslanecké sněmovny, vyjadřuje princip monokratického
řízení Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Podle Čl. 97 odst. 3 Ústavy má prováděcí
zákon stanovit (tj.blíže rozvést) jeho
postavení, působnost, organizační
strukturu a další podrobnosti.
Postavení, působnost, organizační
strukturu a činnost Nejvyššího kontrolního
úřadu sice upravil zákon č. 166/1993
Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu
(dále jen "zákon"), ale místy nedokonale
nebo ne zcela v souladu s Ústavou.
K těmto nedostatkům vyskytujícím se
v legislativní úpravě stávajícího
Nejvyššího kontrolního úřadu
patří zejména :
1) Absence některých nezbytných ustanovení.
a) Hned v odst. 1 článku 97 Ústavy se obecně
stanoví, že Nejvyšší kontrolní
úřad je nezávislý orgán, ale
zákon tuto nezávislost blíže
nevyjadřuje, tj. nedává odpověď,
v čem tato nezávislost spočívá
a vůči komu směřuje (na kom nebo na
čem je Nejvyšší kontrolní úřad
vlastně nezávislý). Tato vágně
vyjádřená nezávislost je spíše
proklamativním výrokem, než zákonem
zajištěnou garancí.
b) Nezávislost tohoto úřadu byla legislativně
oslabena dále tím, že do zákona nebylo
pojato ustanovení zaručující, že
"Nejvyšší kontrolní úřad
se ve své činnosti řídí pouze
zákony", které obsahovaly předcházející
úpravy našich nezávislých kontrolních
úřadů. Jestliže takové ustanovení
(běžné u všech nezávislých
kontrolních institucí) není v zákoně
uvedeno, nemá Nejvyšší kontrolní
úřad zákonnou oporu pro odmítání
a ohrazení se proti zasahování různých
orgánů a subjektů do jeho činnosti.
c) V úvodním ustanovení zákona v §
1 odst. 2 se hovoří o tom, že zákon
stanoví práva a povinnost orgánů a
představitelů Úřadu, avšak nikoliv
také práva a povinnosti kontrolovaných subjektů.
Tomu odpovídá i vlastní dikce zákona,
v jehož § 21 se upravují oprávnění
kontrolujících, a naproti tomu v § 24 jsou
zakotveny pouze povinnosti kontrolovaných osob. Podle tohoto
ustanovení "kontrolované osoby jsou povinny
poskytnout součinnost odpovídající
oprávněním kontrolujících uvedených
v § 21". Kontrolovaným subjektům potřebná
práva zákon nedává.
d) V § 27 odst. 6 se stanovuje, že "proti rozhodnutí
příslušného orgánu Úřadu
nebo člena Úřadu je odvolání
nepřípustné". Kromě toho zákon
nedává oprávnění kontrolovaným
subjektům, aby se seznámily, popřípadě
podaly námitky proti kontrolním závěrům,
které Nejvyšší kontrolní úřad
podle ustanovení § 30 zveřejňuje ve
Věstníku Nejvyššího kontrolního
úřadu, zasílá Poslanecké sněmovně,
Senátu a vládě. Kontrolní závěry
jsou tedy jednostranným aktem Nejvyššího
kontrolního úřadu bez možnosti kontradikčního
dialogu, tzn. dialogu mezi kontrolovanou osobou a kontrolujícím
o kontrolním závěru a bez možnosti připojení
odlišného stanoviska kontrolovaného subjektu
ke kontrolnímu závěru.
2) Podstatné zúžení působnosti
Nejvyššího kontrolního úřadu
stanovené v § 3 zákona (oproti působnosti,
kterou měly předcházející nejvyšší
kontrolní úřady v našem státě)
nerespektující důležitá doporučení
Limské deklarace ani součsné podmínky
a potřeby našeho státu.
a) Podle ustanovení § 3 odst. 1 písm. a) Nejvyšší
kontrolní úřad vykonává kontrolu
hospodaření se státním majetkem, nikoliv
však nakládání s ním. Hospodaření
a nakládání s majetkem jsou dva rozdílné
ekonomicko-právní pojmy, rozlišované
nejenom v ekonomii, ale i našich právních normách
(např. občanský zákoník §
123, zákon č. 77/1997 Sb., o státním
podniku v § 17, nebo zákonné opatření
č. 364/1990 Sb., o nakládání s majetkem
svěřeným státnímu podniku).
Při převodu majetku státu na jiné
osoby ve smyslu zákona č. 92/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, tedy při
"privatizaci", příslušné orgány
státní správy, Fond národního
majetku a Pozemkový fond s tímto majetkem nehospodaří,
ale nakládají s ním.
V důsledku toho, že kontrola nakládání
se státním majetkem není citovaným
zákonem dána do působnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu, nepřísluší
mu provádět kontrolu privatizace. Pokud Nejvyšší
kontrolní úřad za stávající
legislativní úpravy v některých případech
tak činí, překračuje tím svoji
zákonem stanovenou kompetenci.
b) Do kompetence stávajícího Nejvyššího
kontrolního úřadu nebyla zařazena
kontrola dodržování povinností a
práv vyplývajících z právních
předpisů nebo povinností uložených
na jejich základě, pokud upravují finančně
ekonomické vztahy. Do působnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu nepatří kontroly,
jejichž cílem je prověřit dodržování
zákonů a předpisů ze strany kontrolovaných
subjektů, ať již se jedná např.
o předpisy restituční a privatizační,
o pravidla hospodaření se státním
majetkem, o pravidla dotační nebo např. o
vyhlášku o vyřizování stížností
a podnětů občanů apod. Pokud současný
Nejvyšší kontrolní úřad
do svého programu zařazuje kontroly zaměřené
na dodržování právních předpisů,
jedná opět nad rámec stanovený zákonem.
c) Obdobně byla z kompetence Nejvyššího
kontrolního úřadu - oproti předcházející
úpravě - vypuštěna kontrola výkonu
státní správy. Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu proto nepřísluší
kontrolovat činnost orgánů státní
správy. Nejvyšší kontrolní úřad
nemá tedy ze zákona kompetenci kontrolovat, zda
ústřední orgány státní
správy nebo územní správy řádně
vykonávají svoji funkci na úseku zdravotnictví,
hygieny, školství, živnostenského podnikání,
sociálního zabezpečení, životního
prostředí, jakým způsobem rozhodují
o dotacích a jak tyto prostředky spravují
apod. I při těchto kontrolách Nejvyšší
kontrolní úřad, pokud je vykonává,
překračuje působnost danou mu zákonem.
d) Do působnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu nebyla zařazena kontrola hospodaření
a nakládání s dluhy státu a hospodaření
s jeho úvěry, pohledávkami a majetkovými
právy, ač podle předcházející
úpravy Nejvyšší kontrolní úřad
ČR tuto kompetenci měl. K tomu je třeba poznamenat,
že Spolkový účetní dvůr
v SRN nejenom dluhy státu kontroluje, ale příslušné
dokumenty kontrasignuje.
e) Kontrola hospodaření s finančními
prostředky státu je omezena pouze na "finanční
prostředky vybírané na základě
zákona ve prospěch právnických osob",
jimiž jsou např. pojistné na všeobecné
zdravotní pojištění, pojistné
placené z titulu odpovědnosti za škodu způsobenou
provozem motorového vozidla nebo z titulu odpovědnosti
organizace za škodu při pracovním úrazu
nebo nemoci z povolání, rozhlasové a televizní
poplatky. Naproti tomu finanční prostředky
plynoucí státu, státním orgánům
a institucím z ostatních zdrojů do kontrolní
působnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu zákonem svěřeny nejsou.
f) Namísto kontroly tvorby a užití prostředků
státního rozpočtu má současný
Nejvyšší kontrolní úřad
podle ustanovení § 3 odst. 1 písm. c) v kompetenci
pouze "plnění státního rozpočtu".
Uvedené ustanovení zcela nejasně formuluje,
co je v této oblasti možno kontrolovat, zda jde pouze
o naplňování rozpočtu, tzn. o
jeho příjmovou část, nebo jestli
tento termín je zde užit ve smyslu "plnění"
z doby direktního řízení státu,
kdy vše bylo upraveno direktivami, které bylo nutno
plnit, jako např. plnění plánu, plnění
rozpočtových výdajů apod. Podle stanoviska
Úřadu vlády pro legislativu a veřejnou
správu lze pod tento výraz zahrnout pouze ověření
plnění státního rozpočtu a
zjištění příčin jeho nepřiměřeného
neplnění, příp. překračování,
a nikoliv kontrolu plnění daňových
povinností u daňových poplatníků,
celních deklarantů a jiných subjektů
podléhajících daním, nebo kontrolu
hospodaření s prostředky poskytnutými
státem (např. s dotacemi) u adresátů
těchto prostředků. Pokud Nejvyšší
kontrolní úřad takovéto kontroly vykonává,
jedná opět nad rámec stanovený zákonem.
g) Také přešetřování
stížností a podnětů podaných
občany nebo předaných k prošetření
poslanci a senátory Parlamentu ČR neumožňuje
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu
působnost daná mu zákonem. Stížnosti
a podněty nikdy totiž nesměřují
do oblasti plnění státního rozpočtu
a pouze jen ojediněle do oblasti hospodaření
se státním majetkem. Většinou se týkají
výkonu státní správy nebo dodržování
povinností a práv vyplývajících
ze zákonů a z předpisů na jejich základě
vydaných. To znamená, že směřují
do oblastí, které nebyly zákonem zařazeny
do působnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Vzhledem k tomu, že nynější Nejvyšší
kontrolní úřad nemá vytvořeny
legislativní podmínky, aby uvedená podání
občanů mohl přešetřovat, a dosud
u nás nebyl ustaven veřejný ochránce
práv (ombudsman), není již 4 roky pro občany
našeho státu zabezpečena možnost obracet
se se svými stížnostmi a podněty na
zvláštní státní orgán,
který by ze zákona byl povinen se jimi zabývat
a je vyřizovat.
h) Nejvyšší kontrolní úřad podle ustanovení § 3 odst. 2 zákona "vykonává kontrolu
v rozsahu podle odst. 1 u ministerstev, jiných správních
úřadů a státních orgánů
a u fyzických a právnických osob, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak". Z této kontrolní
působnosti je vyňata podle ustanovení
§ 3 odst. 3 zákona Česká národní
banka.
V porovnání s působností předcházejícího
Nejvyššího kontrolního úřadu
ČR a se zásadami Limské deklarace byly
z kontrolní působnosti NKÚ dále vypuštěny
:
- vláda (Limská deklarace, odd. III, část 9 ),
- právnické a fyzické osoby, pokud hospodaří s dotacemi nebo s jinými prostředky ze státního rozpočtu, včetně fondů spravovaných orgány České republiky,
- právnické osoby s majetkovou nebo finanční účastí státu,
- právnické osoby zřízené zákonem (např. některé pojišťovny),
- další právnické osoby, u nichž
tak stanoví zákon (např. pořadatelé
sbírek, vydavatelé losů apod.).
3) Nerespektování principu monokratického
řízení Nejvyššího kontrolního
úřadu vyplývajícího z Ústavy
Ústava tím, že v Čl. 97 odst. 2 vyjmenovává
jako statutární orgány Nejvyššího
kontrolního úřadu prezidenta a viceprezidenta,
vyjadřuje princip monokratického řízení
úřadu, nikoliv kolegiální, jak jej
zavádí předmětný zákon.
Kolegium, senáty a Kárná komora Nejvyššího
kontrolního úřadu zákon uvádí
jako další orgány Nejvyššího
kontrolního úřadu, které mají
v některých případech větší
pravomoc než Ústavou předvídané
orgány úřadu jmenované prezidentem
republiky na návrh Poslanecké sněmovny.
4) Legislativní vady zásadního charakteru
Zákon č. 166/1993 Sb. zrušil Nejvyšší
kontrolní úřad ČR zřízený
ústavním zákonem č. 481/1991 Sb.,
ale zároveň jej nikde v celém svém
obsahu nezřídil a nečiní tak
ani žádný jiný zákon.
Skutečnost, že neexistuje tzv. zřizovací
ustanovení o Nejvyšším kontrolním
úřadu v žádném zákoně,
má za následek zpochybňování
jeho právní subjektivity, a tím i aktů
vydaných tímto úřadem. V praxi se
proto vychází z právní konstrukce
navazující na přechodná ustanovení
zákona (§ 50 odst. 2), z něhož se dovozuje
právní subjektivita Nejvyššího
kontrolního úřadu, a tedy i platnost aktů
jím vydaných.
Absence jednoznačné právní úpravy
činí problémy i v soudním řízení,
v němž vystupuje jako účastník
Nejvyšší kontrolní úřad.
V této souvislosti je třeba připomenout ustanovení
Čl. 84 odst. 2 písm. a), první odraz, Evropské
dohody o přidružení mezi Českou republikou
a Evropským společenstvím, v němž
se Česká republika zavázala, že "spolupráce
bude zaměřena na zřízení nezávislého
nejvyššího kontrolního úřadu
v ČR".1)
___________________
1) Sdělení Ministerstva zahraničních
věcí č. 7/1995 Sb.
Tyto zásadní nedostatky v legislativní úpravě
stávajícího Nejvyššího kontrolního
úřadu spolu s celou řadou formálně
právních závad zákona č. 166/1993
Sb. vedou v praxi k jeho soustavnému porušování,
a to ze strany vysokého státního orgánu,
jímž Nejvyšší kontrolní úřad
nepochybně je. Dochází k tomu, jakmile Nejvyšší
kontrolní úřad do plánu své
kontrolní činnosti zařadí kontrolu
privatizace, kontrolu dodržování právních
předpisů nebo povinností uložených
na jejich základě, kontrolu vnitřních
nebo rezortních norem apod. Kromě toho v souvislosti
s publikováním kontrolních závěrů
ve Věstníku Nejvyššího kontrolního
úřadu dochází navíc k porušování
předpisů o utajovaných skutečnostech.
Předložený návrh zákona
si klade za cíl napravit vady a nedostatky stávající
právní úpravy, a to tak, aby se vytvořil
bezpečný právní základ pro
výkon nezávislé kontroly v našem státě.
V návrhu zákona je v potřebném rozsahu
rozpracována působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu, jeho organizace, povinnosti
a oprávnění kontrolorů tohoto úřadu
a povinnosti i práva kontrolovaných subjektů.
Působnost Nejvyššího kontrolního
úřadu je z věcného hlediska zaměřena
především na kontrolu příjmů
a výdajů státního rozpočtu
České republiky v průběhu rozpočtového
období, na výsledky rozpočtového hospodaření,
státní závěrečný účet
a hospodaření s finančními, hmotnými
a ostatními prostředky státu, jakož
i s jejich zdroji a účelovými fondy. Jako
mimořádně závažný úkol
bude tento úřad vypracovávat stanovisko ke
státnímu závěrečnému
účtu republiky a předkládat jej Poslanecké
sněmovně.
V návrhu zákona je formována organizace Nejvyššího
kontrolního úřadu s kolegiálními
prvky jeho řízení při ponechání
plné odpovědnosti za řízení
úřadu na prezidentovi. Kolegiální
prvky řízení, způsob ustavování
řídících orgánů (prezidenta
a viceprezidenta) a členů prezidiální
rady a jejich odvolání pouze z důvodů
uvedených v zákoně vytváří
reálné předpoklady pro nezávislost
výkonu jejich funkce, a tedy i pro nezávislost této
kontrolní instituce.
Oprávnění Nejvyššího kontrolního
úřadu mají mu pouze zajistit nerušený
výkon kontroly. Nepočítá se se žádnými
oprávněními znamenajícími zásahy
do řídicí pravomoci kontrolovaných
subjektů.
Koncepce Nejvyššího kontrolního úřadu
zakotvená v tomto návrhu zákona a jeho postavení
jako kontrolního orgánu zcela nezávislého,
odpovědného Parlamentu, podřízeného
pouze zákonu, vychází z "Limské
deklarace o základních pravidlech finanční
kontroly", přijaté na IX. mezinárodním
kongresu Nejvyšších kontrolních úřadů
v roce 1977 a je s ní zcela v souladu.
V návrhu organizační výstavby tohoto
úřadu se uvažuje podstatné zjednodušení
jeho struktury, a v důsledku toho zvýšená
operativnost úřadu a zkvalitnění kontrolní
činnosti za současného snížení
jeho osobních i věcných nákladů.
Přijetí tohoto zákona a promítnutí
jeho koncepce do organizační struktury Nejvyššího
kontrolního úřadu a jeho činnosti
bude znamenat úsporu nákladů vůči
státnímu rozpočtu ročně cca
50 mil. Kč.
Úvodní ustanovení, obsažené v
§ 1 podává přehled o předmětu
úpravy provedené tímto zákonem. Návazně
na Ústavu upravuje postavení, působnost
a organizační strukturu Nejvyššího
kontrolního úřadu, jakož i jeho oprávnění
a povinnosti a práva a povinnosti kontrolovaných
subjektů.
V základních ustanoveních se v §
2 zřizuje Nejvyšší kontrolní
úřad, čímž se vyplňuje
stávající závažná mezera
v konstituování tohoto úřadu.
Navrhovaná úprava vychází i z Dohody
o přidružení k Evropským společenstvím,
kterou se Česká republika zavázala v Čl.
84 odst. 2 písm. a) druhý odtrh zřídit
nezávislý nejvyšší kontrolní
orgán v ČR. Tato Dohoda byla publikována
pod č. 7/1995 Sb.
V souladu s Čl. 97 odst. 1 Ústavy je Nejvyšší
kontrolní úřad konstituován jako nezávislý
ústřední orgán. Aby se tato nezávislost
pouze nedeklarovala, zákon uvádí subjekty,
na nichž je úřad nezávislý.
Konstituováním Nejvyššího kontrolního
úřadu jako plně nezávislého
kontrolního orgánu, podřízeného
pouze zákonu, se splňuje i hlavní podmínka
"Limské deklarace o základních pravidlech
finanční kontroly", jak již bylo zmíněno
v obecné části této zprávy.
Nezávislost Nejvyššího kontrolního
úřadu, zakotvená v ústavním
zákoně a blíže vymezená v tomto
zákoně, vytváří základní
předpoklady pro objektivní výkon kontroly.
Jeho nezávislost na vládě, jejích
orgánech a ústředních orgánech
státní správy mu reálně umožní
kontrolovat, jak vláda České republiky, její
orgány, orgány státní správy
republiky a další subjekty průběžně
realizují finanční a rozpočtovou politiku
v rozsahu a působnosti, ve kterých byly k tomu zmocněny,
a jak příslušné ústřední
orgány a další kontrolované subjekty
napojené na státní rozpočet nakládají
s veřejnými prostředky, které jsou
jim státním rozpočtem a příslušnými
zákony svěřeny k obhospodařování.
Ustanovení, podle něhož se Nejvyšší
kontrolní úřad ve své činnosti
řídí pouze zákony, mu vytváří
prostor pro nezávislost i na zákonodárném
sboru České republiky, a tím i na působení
případných politických tlaků.
Odpovědnostním vztahem k Poslanecké sněmovně
se vrací k osvědčené koncepci nejvyššího
kontrolního úřadu zřízeného
zákonem č. 175/1919 Sb. z. a n., o zřízení
a působnosti Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, který bez jakékoliv
změny platil 32 let.
Zahraniční zkušenosti ukazují, že
v současných demokratických státech
značně převažují úpravy,
podle nichž mají kontrolní úřady
blízký vztah k parlamentu. Působí
buď přímo jako orgány parlamentu (např.
Rakousko, Maďarsko) nebo mají k němu vztah
odpovědnostní (např. SRN, Anglie, USA, Kanada).
Výslovně se v této části zákona
uvádí, že Nejvyšší kontrolní
úřad má postavení ústředního
orgánu České republiky.