V § 3 se stanoví věcný rozsah
kontrolní působnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu, kterým je hospodaření
se státními finančními prostředky
a ostatním hmotným i nehmotným majetkem České
republiky a jeho zdroji. Uvedené pojetí jednoznačně
preferuje kontrolu vykonávanou v oblasti státního
rozpočtu jako nástroje realizace finanční
politiky státu.
Kontrole podle písm. a) bude podléhat především
tvorba a užití prostředků státního
rozpočtu. Hlavním hlediskem při výkonu
kontroly bude realizace finanční a rozpočtové
politiky prováděná vládou České
republiky, jejími orgány a ústředními
orgány státní správy.
Základním kritériem při této
kontrole bude dodržování zákonnosti,
prosazování účelnosti a zabezpečování
hospodárnosti, zejména ve výdajích
státního rozpočtu. Zvláštní
pozornost v průběhu rozpočtového roku
bude věnována dodržování rozpočtových
částek a provádění změn
rozpočtu.
Postavení Nejvyššího kontrolního
úřadu a věcně vymezená jeho
působnost na hospodaření s rozpočtovými
prostředky, umožňuje vykonávat kontrolu
nezávisle na kontrolní činnosti finančních
orgánů, a tím i realizovat princip vrcholné
kontroly nad nimi jako uplatnění objektivního
a nestranného hodnocení vývoje rozpočtového
hospodaření státu.
Zatímco podle písm. a) půjde o kontrolu tvorby
příjmů a výdajů rozpočtu
realizovanou v průběhu roku, budou se podle písm.
b) podrobovat kontrole po skončení rozpočtového
roku výsledky celkového rozpočtového
hospodaření. V této souvislosti bude kontrola
zaměřena na zabezpečování stanovených
prioritních rozpočtových opatření
a na plnění vybraných záměrů
ve vztahu k vývoji hospodaření.
Kontrolován bude státní závěrečný
účet jako celek, jeho jednotlivé kapitoly,
doložení rozpočtových položek,
odůvodněnost čerpání výdajů
ze státního rozpočtu, čerpání
jeho rezerv a odůvodněnost odchylek od stanovených
záměrů.
Podle § 3, písm. c) bude kontrolován majetek
státu, a to jak jeho hmotná součást,
tak i finanční a ostatní prostředky,
jakož i zdroje těchto prostředků včetně
dluhů.
Při této kontrole se bude Nejvyšší
kontrolní úřad zabývat tím,
jak je pečováno o státní majetek,
a posuzovat nakládání a hospodaření
se státním majetkem z hlediska zákonnosti,
účelnosti a hospodárnosti, a to ve všech
orgánech a u všech subjektů, které majetek
státu spravují.
Podle písm. g) bude Nejvyšší kontrolní
úřad také kontrolovat, jak jsou plněny
povinnosti a využívána práva vyplývající
pro státní orgány z obecně závazných
právních předpisů nebo povinnosti
uložené na jejich základě, pokud upravují
finančně ekonomické vztahy a výkon
státní správy. Předmětem kontroly
v tomto případě bude dodržování
právních předpisů vytvářejících
předpoklady pro řádné hospodaření
s rozpočtovými prostředky nebo s majetkem
státu a dodržování předpisů
upravujících činnost orgánů
státní správy.
V § 4 se stanovují subjekty, na něž
se vztahuje kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu, věcně definovaná
v § 3. Patří mezi ně především
vláda České republiky, orgány státní
správy a další orgány České
republiky (písm. a/ ), jakož i státní
podniky, rozpočtové a příspěvkové
organizace České republiky (písm. b/).
Kromě těchto subjektů, které jsou
zcela nebo zčásti napojeny na státní
rozpočet nebo hospodaří se státním
majetkem, se kontrolní působnost vztahuje podle
písm. c) na právnické a fyzické osoby,
jimž byly poskytnuty dotace nebo příspěvky
ze státního rozpočtu České
republiky, a dále fondy zřízené jako
samostatné právnické osoby spravované
státními orgány České republiky,
jakož i nadace dotované ze státního
rozpočtu.
Kontrola v této oblasti bude zaměřena pouze
na nakládání s dotacemi nebo s jinými
prostředky získanými ze státního
rozpočtu. Při přezkoumání zákonnosti,
účelnosti a hospodárnosti užití
těchto prostředků bude přihlíženo
i k odůvodněnosti jejich poskytování.
Pro výkon kontroly u právnických osob s majetkovou
nebo finanční účastí státu
podle písm. d) platí hledisko účasti
státních finančních, hmotných
i ostatních prostředků v jejich hospodaření
v rozsahu stanoveném zákonem. Přitom pro
vykonání kontroly v konkrétních případech
není rozhodující podíl těchto
prostředků v majetku těchto kontrolovaných
subjektů ani jejich absolutní výše.
Výsledky těchto kontrol budou posuzovány
jen z hlediska vynakládání státních
prostředků a nebudou zasahovat do hospodaření
s ostatními prostředky.
Podle písm. e) se vztahuje kontrola Nejvyššího
kontrolního úřadu na Fond národního
majetku České republiky, Pozemkový fond České
republiky a jiné právnické osoby zřízené
zákonem.
Podle písm. f) tohoto paragrafu se kontrolní působnost
Nejvyššího kontrolního úřadu
vztahuje i na další právnické osoby,
pokud tak stanoví zákon. V tomto případě
se jedná o subjekty, které sice nehospodaří
s rozpočtovými ani jinými prostředky
státu, ale kde za účelem ochrany veřejného
zájmu nebo ochrany záruk poskytnutých státem
tak stanoví příslušný zákon
(např. na úseku nemocenského a sociálního
pojištění, veřejných sbírek,
loterií apod.).
V § 5 se v odst. 1 stanoví kritéria
kontroly a současně i kontrolní činnost
Nejvyššího kontrolního úřadu,
kterou je prověřování, zda kontrolované
operace jsou v souladu s právními předpisy,
přezkoumávání jejich věcné
a formální správnosti a posuzování,
zda jsou účelné a hospodárné.
Podle § 6 vypracovává Nejvyšší
kontrolní úřad stanovisko ke státnímu
závěrečnému účtu,
které je souhrnným výstupem kontrol v oblasti
státního rozpočtu. Při vypracování
tohoto stanoviska bude Nejvyšší kontrolní
úřad vycházet z výsledků kontroly
státního závěrečného
účtu (podle § 3, odst. b/) a z poznatků
získaných při kontrolách tvorby a
užití prostředků státního
rozpočtu v průběhu roku (podle § 3,
písm. a/), jakož i z dalších svých
kontrolních nálezů.
Podle § 7 odst. 1 Nejvyšší kontrolní
úřad na vyžádání Poslanecké
sněmovny nebo jejích orgánů, např.
rozpočtového výboru, vypracovává
stanoviska ke zprávám o průběžném
plnění státního rozpočtu, a
to opět především na základě
poznatků získaných při kontrolách
v průběhu roku podle § 3 písm. a).
Odst. 1 umožňuje, aby se Nejvyšší
kontrolní úřad na vyžádání
orgánů Parlamentu České republiky
vyjadřoval k návrhům právních
předpisů, které mají vztah k rozpočtovému
hospodaření, účetnictví, státní
statistice a výkonu kontrolní činnosti v
širším slova smyslu. Toto ustanovení sleduje
využití profesionálních kontrolních
poznatků Nejvyššího kontrolního
úřadu při přípravě návrhů
těchto právních předpisů a
znamená i preventivní působení Nejvyššího
kontrolního úřadu ve věcně
upravovaných oblastech.
Podle § 8 působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu vykonávají
jeho prezident, viceprezident, Prezidiální rada
(dále jen "Rada"), členové této
Rady, kontroloři a další jeho zaměstnanci,
kteří se odborně podílejí na
kontrole.
V § 9 odst. 1 se v souladu s Ústavou zvýrazňuje
postavení prezidenta, který řídí
úřad a jeho jménem jedná navenek.
V odst. 2 je stanovena odpovědnost prezidenta za činnost
Nejvyššího kontrolního úřadu
a tím odstraněn dosavadní bezodpovědnostní
stav za chod tohoto úřadu a za jeho správu.
Odst. 3 a 4 řeší zastupování
nepřítomného prezidenta viceprezidentem a
umožňují prezidentovi pověřit
viceprezidenta trvalým plněním některých
úkolů.
V § 10 odst. 1 se v souladu s ustanovením Čl.
97 odst. 2 uvádí, že prezidenta a viceprezidenta
jmenuje prezident republiky na návrh Poslanecké
sněmovny a doplňuje se o institut jejich odvolání
v Ústavě zřejmě opomenutý.
Tento způsob ustavení prezidenta a viceprezidenta
do funkce odpovídá jejich nezávislému
postavení a má vést k uplatnění
vysokých nároků na jejich výběr.
Tomu odpovídá i způsob navrhování
kandidátů na funkci prezidenta a viceprezidenta
uvedený v odst. 2 a 3, který má vést
k eliminaci přímého vlivu politických
stran a hnutí na jejich výběr.
V odst. 4 se uvádějí předpoklady,
které musí splňovat prezident a viceprezident
k ustavení do funkce. Poměrně vysoké
požadavky na tyto představitele Nejvyššího
kontrolního úřadu vycházejí
z nezbytnosti zabezpečit pro řízení
tohoto úřadu jen občany České
republiky, kteří svými odbornými a
morálními kvalitami a svými dosavadními
životními zkušenostmi a vzděláním
budou garantovat vysokou úroveň práce tohoto
úřadu.
Odst. 5 upravuje funkční období prezidenta
a viceprezidenta na dobu 6 let a odst. 6 omezuje jejich volitelnost
na dobu dvou po sobě jdoucích funkčních
období, tj. maximálně na dobu 12 let. Časové
omezení volitelnosti prezidenta a viceprezidenta má
zajistit při dostatečné stabilitě
vedení tohoto úřadu potřebnou obměnu
jeho představitelů.
Odst. 7 a 8 obsahuje standardní text slibu, který
skládají prezident a viceprezident do rukou prezidenta
republiky a ujímají se svých funkcí.
Odst. 9 a 10, obsahující požadavek neslučitelnosti
funkcí představitelů Nejvyššího
kontrolního úřadu, vytvářejí
předpoklady pro jejich nezávislost a pro nezávislost
úřadu, tedy i pro objektivitu jeho kontrolních
zjištění. Předpoklady pro výkon
funkce představitelů Nejvyššího
kontrolního úřadu a požadavek neslučitelnosti
těchto funkcí odpovídají i obvyklým
úpravám ve vyspělých demokratických
státech.
Odst. 11 a 12 řeší způsob ukončení
funkce prezidenta nebo viceprezidenta na jejich vlastní
žádost.
V odst. 13 jsou uvedeny důvody, pro které mohou
končit funkce prezidenta a viceprezidenta před uplynutím
jejich funkčního období, a v odstavci 14
tohoto paragrafu důvody, pro něž mohou být
tito představitelé Nejvyššího kontrolního
úřadu odvoláni ze svých funkcí.
Před uplynutím funkčního období
mohou uvedené funkce končit pouze z důvodů
stanovených zákonem; stejně tak odvolání
těchto představitelů Nejvyššího
kontrolního úřadu je vázáno
na důvody stanovené zákonem. Toto řešení,
obdobné jako u soudců, odpovídá nezávislému
postavení Nejvyššího kontrolního
úřadu.
V § 11 odst. 1 se pojednává o devítičlenné
Prezidiální radě (dále jen "Rada"),
jejímiž členy jsou prezident, viceprezident
a dalších sedm členů. Těchto
sedm členů podle odst. 2 volí a odvolává
Poslanecká sněmovna na návrh prezidenta na
dobu 4 let, přičemž se umožňuje
opakovatelnost jejich volby bez omezení. To má význam
pro maximální využívání
jejich kvalifikace a zkušeností ve prospěch
úrovně kontroly vykonávané tímto
úřadem.
Odst. 3 vztahuje na členy Rady splnění
podmínek pro jejich jmenování požadovaných
v § 10 odst. 4 písm. a) až c) (obdobně
jako pro ustanovení do funkce prezidenta a viceprezidenta).
Odst. 4 vztahuje na členy Rady ustanovení §
10 odst. 9 a 10 o neslučitelnosti funkce.
Odst. 5 a 6 upravují skládání slibu
členy Rady a ujímání se jejich funkce.
V odst. 7 se uvádějí dokumenty, které
Rada projednává a schvaluje. Kromě stanoviska
ke státnímu závěrečnému
účtu a kontrolních nálezů s
ním souvisejících podle písm. a) a
kontrolních nálezů, které jí
podle písm. e) prezident přikáže, Rada
projednává a schvaluje vnitřní organizační
normy úřadu, návrh rozpočtu Nejvyššího
kontrolního úřadu a souhrnné dokumenty,
jimiž jsou plán kontrolní činnosti na
příslušný rok a zpráva o jeho
činnosti za uplynulý rok.
Podle odst. 8 člen Rady vykonává funkci ředitele
odboru, jehož řízením ho prezident pověřil.
Tímto ustanovením se do vnitřní organizace
Nejvyššího kontrolního úřadu
vnáší řešení, které
je typické v zahraničí pro Nejvyšší
kontrolní instituce, které mají kolegiální
způsob řízení (např. Španělsko,
SRN) nebo mají zavedeny v systému monokratického
řízení kolegiální prvky.
V odst. 9 je členu Rady uložena povinnost zajistit
pravdivost, úplnost a průkaznost kontrolních
nálezů a zpráv o kontrolách, které
řídil nebo byl pověřen jejich koordinací.
Tím se stává odpovědným za
kvalitu uvedených kontrolních dokumentů.
Odst. 10 a 11 uvádí důvody ukončení
funkce člena Rady a způsob včetně
důvodů jeho odvolání, a to obdobně
jako v případě funkce viceprezidenta.
V odst. 12 se stanovuje lhůta 60 dnů, ve které
prezident předloží návrh na nového
člena Rady na uvolněné místo.
§ 12 stanovuje předpoklady, které
musí splňovat kontroloři, obdobně
jako jsou vyžadovány pro členy Rady s výjimkou
věku, jehož hranici snižuje na 30 let; toto ustanovení
netrvá také na vysokoškolském vzdělání
z toho důvodu, aby funkci kontrolora mohl zastávat
i vynikající odborník, který vysokoškolské
vzdělání nemá, ale složil auditorskou
nebo kontrolorskou zkoušku.
V části čtvrté jsou uvedena základní
pravidla, kterými se řídí výkon
kontroly.
§ 13 obsahuje obecná ustanovení, podle
nichž kontrolu vykonávají členové
Rady a kontroloři na základě písemného
pověření (odst. 2), jehož obsah je uveden
v odst. 4.
Odst. 3 stanovuje, že při výkonu kontroly
má člen Rady povinnosti a oprávnění
kontrolora; to znamená, že kde se hovoří
v dalších ustanoveních o povinnostech a oprávněních
kontrolorů, platí to při výkonu kontroly
i pro členy Rady.
Odst. 5 obsahuje ustanovení o vyloučení kontrolorů
z výkonu kontroly v případech, kdy lze mít
pochybnosti o jejich nepodjatosti, a upravuje postup při
řízení v této věci. Toto ustanovení
směřuje k prosazování objektivity
kontroly a současně k ochraně práv
kontrolovaných subjektů.
Odst. 6 pojednává o výsledném dokumentu
z kontroly, jímž je kontrolní nález,
a stanovují se jeho náležitosti.
§ 14 vymezuje základní povinnosti
kontrolorů při výkonu kontroly. Jejich
dodržování je předpokladem pro ochranu
práv kontrolovaných subjektů a současně
pro naplnění principů objektivity kontroly.
Rozhodující povinností musí být
proto takový postup kontrolorů, který zajistí
pravdivost, úplnost i průkaznost kontrolních
zjištění a bude probíhat v souladu s
obecně závaznými předpisy.
K zabezpečení jednotnosti a jednoznačnosti
kontrolní činnosti, k vymezení vztahů
mezi kontrolujícím a kontrolovaným a k zabezpečení
práv kontrolovaných jsou zde určeny povinnosti
týkající se zahájení kontroly,
projednání jejích výsledků,
vyžádání si vyjádření
kontrolovaných subjektů a reagování
na námitky proti pravdivosti, úplnosti nebo průkaznosti
kontrolních zjištění.
§ 15 odst. 1 písm. a) až e) stanoví
základní povinnosti, které mají
kontrolované subjekty při vytváření
podmínek k výkonu kontroly. Vymezené povinnosti
kontrolovaných subjektů zajišťují
základní nezbytnou součinnost s kontrolory
při výkonu kontroly včetně potřebného
materiálního a technického zajištění,
vstupu do objektů a na pozemky, pokud souvisejí
s předmětem kontroly, a poskytování
informací.
Ustanovení pod písm. f) tohoto paragrafu směřuje
k odstranění zjištěných závad
a za tím účelem ukládá
kontrolovaným subjektům povinnost předložit
podle požadavků Nejvyššího kontrolního
úřadu písemnou zprávu o opatřeních,
která budou realizovat k odstranění zjištěných
závad, a také zprávu o výsledcích
jejich plnění.
V odst. 2 se uvádějí práva, která
dává tento zákon kontrolovaným subjektům
od zahájení kontroly až po seznámení
s obsahem kontrolního nálezu, vznesení námitek
proti pravdivosti, úplnosti a průkaznosti kontrolních
zjištění a podání případného
odvolání, jestliže námitkám nebylo
vyhověno.
§ 16 v bodě 1 nově formuluje povinnosti,
které má člen Rady, jemuž bylo podáno
výše uvedené odvolání.
Ustanovení pod písm. a) a b) mu ukládají
povinnost přezkoumat pravdivost, úplnost a průkaznost
kontrolních zjištění a opodstatněnost
důvodů proti nim uvedených v odvolání
a zajistit, aby kontrolní nález obsahoval pouze
tvrzení pravdivá, úplná a prokázaná.
Podle ustanovení písm. c) postupuje člen
Rady námitky, jejichž odůvodněnost neuznal,
k posouzení Radě, která o nich rozhodne s
konečnou platností.
Podle odst. 2 sice není proti rozhodnutí Rady opravný
prostředek přípustný, ale odst. 3
dává kontrolovanému subjektu právo
požádat, aby jeho odlišné stanovisko
ke kontrolním zjištěním uvedeným
v kontrolním nálezu bylo k němu připojeno
a tvořilo jeho součást.
Podle odst. 4 požadavku kontrolovaného subjektu o
připojení odlišného stanoviska ke kontrolnímu
nálezu Nejvyšší kontrolní úřad
vyhoví. Tímto způsobem přestává
být kontrolní nález jednostranným
aktem Nejvyššího kontrolního úřadu
a poskytuje pro případné rozhodování
dalších orgánů i odlišné
stanovisko kontrolovaného subjektu.
V § 17 odst. 1 je umožněno Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu
- k prosazení potřebných podmínek
pro výkon kontroly uplatnit vůči fyzické
osobě, která zavinila, že kontrolovaný
subjekt nesplnil povinnost podle § 15 odst. 1 písm
a) až e) pořádkovou pokutu až do
výše 100 000,- Kč , a to i opakovaně,
- uložit pokutu až do výše 1 000 000,- Kč
kontrolovaným subjektům, které nepředloží
ve stanovené lhůtě písemné
zprávy o opatřeních, jež budou realizovat
k odstranění zjištěných závad,
nebo zprávy o výsledcích jejich plnění.
V odst. 2 až 7 tohoto paragrafu je stanoven postup při
ukládání pořádkových
pokut a při podání rozkladu proti jejich
uložení.
Podle odst. 8 jsou pokuty příjmem státního
rozpočtu České republiky.
Část pátá v § 18 upravuje
další činnost Nejvyššího kontrolního
úřadu, která zahrnuje vydávání
Věstníku Nejvyššího kontrolního
úřadu (a to čtyřikrát ročně)
a spolupráci s nejvyššími kontrolními
institucemi v zahraničí.
Část šestá upravuje vztah Nejvyššího
kontrolního úřadu k Parlamentu a k vládě
České republiky.
V § 19 odst. 1 se uvádějí dokumenty,
které prezident povinně předkládá
Poslanecké sněmovně; jsou to stanovisko ke
státnímu závěrečnému
účtu České republiky a souhrnná
zpráva o kontrolní činnosti za uplynulý
rok.
Podle odst. 2 prezident předkládá příslušnému
orgánu Parlamentu České republiky vždy
plán kontrolní činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu na příslušný
rok uvedený pod písm. d). Dokumenty uvedené
pod písm. b) a c) předkládá na základě
vyžádání Poslanecké sněmovny
nebo jejího orgánu, popřípadě
Senátu. Stanovisko ke zprávě o průběžném
plnění státního rozpočtu vypracované
podle § 7 odst. 1, stanoviska k návrhům právních
předpisů uvedených v § 7 odst. 2 tohoto
zákona a zprávy o výsledcích kontrolní
činnosti (kontrolní nálezy) předkládá
na základě dohody s příslušným
orgánem Poslanecké sněmovny.
Na základě ustanovení odst. 3 se upouští
od dosavadního neproduktivního systému předkládání
všech kontrolních závěrů vládě
k informaci. Namísto toho bude prezident předkládat
vládě k projednání jen zprávy
o závažných zjištěních,
kde potřebná opatření k nápravě
zjištěného stavu přesahují rámec
kompetence jednotlivých ústředních
orgánů státní správy, a informaci
o závažných závadách a nedostatcích,
uvedených v kontrolních nálezech předaných
příslušným ústředním
orgánům státní správy, k jejichž
odstranění nebo nápravě tyto orgány
nepodnikly potřebné kroky.
Odst. 4 opravňuje prezidenta účastnit se
schůzí Parlamentu České republiky,
všech jeho orgánů a schůzí vlády
České republiky s tím, že požádá-li
o slovo, bude mu uděleno. Toto právo prezidenta
vyplývá z postavení Nejvyššího
kontrolního úřadu a z charakteru jeho činnosti.
Odst. 5 a 6 ukládají prezidentovi povinnost zúčastnit
se jednání výše uvedených orgánů,
pokud budou projednávána stanoviska, zprávy
a informace jím předložené podle odst.
1 písm. a), b) a odst. 3 nebo bude-li o to některým
z těchto orgánů požádán.
V § 20 se uvádí způsob financování
Nejvyššího kontrolního úřadu
ze státního rozpočtu, způsob vnitřního
projednání a schválení návrhu
rozpočtu, jakož i jeho předložení
Poslanecké sněmovně a Ministerstvu financí.
V § 21 odst. 1 se uvádí, že Nejvyšší
kontrolní úřad je právnickou osobou
hospodařící s prostředky rozpočtové
kapitoly shodně jako orgány státní
správy.
V odst. 2, 3, 4 se pojednává o kontrole rozpočtové
kapitoly Nejvyššího kontrolního úřadu,
jejím závěrečném účtu
a jeho předložení Poslanecké sněmovně
nebo jejím orgánům.
Podle § 22 upravuje platy a požitky prezidenta,
viceprezidenta a členů Rady zvláštní
zákon, jímž je zákon č. 236/1995
Sb., o platu a dalších náležitostech spojených
s výkonem funkce představitelů státní
moci, některých státních orgánů
a soudců ve znění zákona č.
138/1996 Sb.
§ 23 ukládá prezidentovi, viceprezidentovi,
členům Rady, kontrolorům, ostatním
zaměstnancům a dalším osobám
podílejícím se na činnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu povinnost mlčenlivosti
o skutečnostech, o nichž se dozvědí
při své činnosti. Ochrana poskytovaná
tímto ustanovením se vztahuje nejen na státní,
hospodářské a služební tajemství,
ale i na skutečnosti, jimiž by mohla být dotčena
práva třetích osob. V tomto případě
jde také o to, aby poznatky získané při
kontrole nemohly být zneužity v neprospěch
kontrolovaných subjektů při jejich další
činnosti (nekalá soutěž, snížení
konkurenceschopnosti a další), popřípadě
v neprospěch jejich zaměstnanců.
§ 26 upravuje součinnost vlády, orgánů
státní správy a dalších orgánů
České republiky s Nejvyšším
kontrolním úřadem v těch případech,
kdy z této jejich součinnosti by nebylo možno
dospět k úplnosti kontrolního zjištění.
Předpokládá se součinnost alespoň
poskytnutím podkladů a informací vztahujících
se ke skutečnostem zjištěným při
kontrole.
§ 27 umožňuje Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu zapojovat na smluvním
základě externí odborníky. Půjde
zejména o specialisty, jejichž spoluúčast
při určitých kontrolách povede ke
zvýšení odbornosti při přezkoumávání
jednotlivých případů.
Část devátá obsahuje přechodná
a závěrečná ustanovení.
V § 28 se zrušuje zákon č. 166/1993
Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu,
ve znění pozdějších předpisů.
§ 29 v odst. 1 pojednává o zrušení
funkce prezidenta, viceprezidenta a členů Nejvyššího
kontrolního úřadu ustavených do svých
funkcí podle zákona č. 166/1993 Sb.
Podle odst. 2 mohou být výše uvedené
osoby ustaveny do funkcí v Nejvyšším kontrolním
úřadu zřízeném tímto
zákonem, pokud splňují podmínky tohoto
zákona, a to způsobem v něm stanoveným.
Podle odst. 3 se kontroloři a ostatní zaměstnanci
stávají zaměstnanci Nejvyššího
kontrolního úřadu, zřízeného
tímto zákonem.
§ 30, 31 obsahují přechodná ustanovení
týkající se přechodu hmotného
majetku a majetkových a dalších práv
na nově vzniklý Nejvyšší kontrolní
úřad, dokončení kontrol zahájených
podle předcházející právní
úpravy.
Podle § 32 jiné právní předpisy,
pokud upravují vztahy k Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu, jeho členům a kontrolorům
ve smyslu zákona č. 166/1993 Sb., se vztahují
podle povahy věci na Nejvyšší kontrolní
úřad, členy Rady a kontrolory podle tohoto
zákona.
Ústavní zákon České národní
rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky,
v čl. 97 odst. 1 stanoví, že Nejvyšší
kontrolní úřad je nezávislý
orgán, který vykonává kontrolu hospodaření
se státním majetkem a plnění státního
rozpočtu.
V čl. 97 odst. 2 Ústavy se stanoví, že
prezidenta a viceprezidenta jmenuje na návrh Poslanecké
sněmovny prezident republiky a konečně v
odst. 3 se uvádí, že postavení, působnost,
organizační strukturu a další podrobnosti
stanoví zákon. K realizaci ustanovení uvedeného
v odst. 3 byl přijat zákon č. 166/1993 Sb.,
o Nejvyšším kontrolním úřadu.
Od 1. července 1993, kdy nabyl citovaný zákon
účinnosti, byl šestkrát novelizován
a v lednu loňského roku byl předložen
návrh již sedmé novely, která však
nebyla dosud přijata.
Návrh této novely předložili poslanci
podvýboru rozpočtového výboru Poslanecké
sněmovny pro kontrolu na základě svých
poznatků o množství a závažnosti
nedostatků stávající právní
úpravy. Předložená novela obsahovala
50 různých změn proti předcházejícímu
znění citovaného zákona, přitom
však neřešila jeho nejpodstatnější
vady.
Za nedostatečné považovala znění
návrhu novely i skupina členů Kolegia Nejvyššího
kontrolního úřadu, která vypracovala
protinávrh a shrnula výhrady proti předloženému
návrhu ve "Stanovisku" schváleném
Kolegiem Nejvyššího kontrolního úřadu
dne 4. března 1996.
Návrh novely i protinávrh však shodně
usilovaly o nové vymezení působnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu tak, aby byla nezávislou
kontrolou pokryta rozsáhlá oblast, v níž
dochází k nakládání se státním
majetkem a rozpočtovými prostředky nebo jde
o hospodaření s veřejnými prostředky
vybíranými na základě zákona.1)
Z výše uvedeného vyplývá, že
dosud platná právní úprava Nejvyššího
kontrolního úřadu obsažená v
zákoně č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu, ve znění
pozdějších předpisů, byla již
v minulém volebním období shledána
jako nevyhovující nejen poslanci příslušného
podvýboru rozpočtového výboru Poslanecké
sněmovny, ale i členy Kolegia Nejvyššího
kontrolního úřadu.
Legislativně právní vady a nedostatky vyplývající
z celkové koncepce citovaného zákona jsou
však takového rázu, že je nelze odstranit
jeho novelizací. Proto se přistoupilo ke zpracování
a předložení návrhu zákona nového,
který vytváří pevný právní
základ pro výkon nezávislé kontroly
v našem státě.
___________________
1) Důvodová zpráva k návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadu ve znění pozdějších
předpisů - parlamentní tisk č. 2061/1966
Tento návrh zákona vychází z tradic
nezávislých kontrolních institucí
v našem státě, ze zkušeností s
fungováním nejvyšších kontrolních
úřadů existujících u nás
od roku 1992 a z poznatků o postavení, působnosti
a vnitřní organizaci nejvyšších
kontrolních institucí ve vyspělých
státech.
Přínos navrhovaného zákona lze charakterizovat
následovně :
a) Respektuje ustanovení hlavy páté Ústavy
České republiky 2), věnované
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu,
ustanovení Listiny základních lidských
práv a svobod 3) a zásady Limské
deklarace4) pro formování nejvyšších
kontrolních institucí.
b) Sleduje naplnění ujednání Evropské
dohody zakládající přidružení
České republiky na jedné straně a
Evropskými společenstvími a jejich členskými
státy na straně druhé 5) , v jejímž
článku 84 odst. 2 písm. a) se Česká
republika zavazuje (dne 4. října 1993 s nabytím
platnosti dnem 2. února 1995), že "spolupráce
bude zaměřena na zřízení nezávislého
nejvyššího kontrolního úřadu
v ČR".
c) Napravuje legislativní vady stávající
právní úpravy, mezi něž patří
např. legislativní anomálie spočívající
v tom, že zákon č. 166/1993 Sb., který
upravil postavení, působnost, organizační
strukturu a činnost Nejvyššího kontrolního
úřadu a současně zrušil Nejvyšší
kontrolní úřad České republiky,
zřízený ústavním zákonem
č. 481/1991 Sb., ale žádný nový
Nejvyšší kontrolní úřad
ve svých ustanoveních nezřídil. Stávající
Nejvyšší kontrolní úřad
má sice svoji funkční a personální
náplň, ale nebyl zákonem zřízen,
tudíž právně neexistuje, což se
vymyká ústavnímu pořádku v
našem státě.
d) Oproti stávající právní
úpravě
- stanovuje kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu v souladu s doporučeními
Limské deklarace a s naléhavou potřebou ochrany
majetku státu a dozoru nad jeho hospodařením
s prostředky státního rozpočtu,
- upravuje na nových základech vztah Nejvyššího
kontrolního úřadu k Parlamentu České
republiky a k vládě České republiky,
- zjednodušuje vnitřní organizační
strukturu Nejvyššího kontrolního úřadu
a vytváří předpoklady pro zvýšení
operativnosti jeho jednání,
- zavádí odpovědnost prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu za činnost úřadu
a odpovědnost jednotlivých organizačních
článků Nejvyššího kontrolního
úřadu za pravdivost, úplnost a průkaznost
kontrolních zjištění,
___________________
2) Ústavní zákon České národní rady č. 1/1992 Sb.
3) Usnesení předsednictva České národní rady o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky č. 2/1992 Sb.
4) "Limská deklarace o základních směrech finanční kontroly", přijatá na IX. kongresu světové organizace INTOSAI, sdružující kontrolní instituce všech členských zemí OSN.
5) Sdělení Ministerstva zahraničních
věcí č. 7/1995 Sb.
- odstraňuje nerovnoprávné postavení
kontrolovaných subjektů vůči kontrolorům
a stanovuje vedle povinností uložených jim
ve stávajícím zákoně také
jejich práva,
- dává oprávnění kontrolovanému
subjektu po vyčerpání námitkového
a odvolacího řízení požádat,
aby jeho odlišné stanovisko ke kontrolním zjištěním
uvedeným v kontrolním nálezu bylo k němu
připojeno a tvořilo jeho součást,
a tím odstraňuje dosavadní jednostranné
zveřejňování informací o orgánech
státní správy a dalších institucích
bez jejich stanovisek,
- upravuje obsah Věstníku Nejvyššího
kontrolního úřadu, aby mohla být důsledně
zachována mlčenlivost o utajovaných skutečnostech,
- ukládá kontrolovaným subjektům povinnost
předložit zprávu o opatřeních,
která učiní k odstranění zjištěných
závad, jakož i zprávu o výsledcích
jejich plnění,
- umožňuje zapojovat do své kontrolní
a ostatní činnosti externí odborníky
na smluvním základě.