1. Vstupní údaje
2. Slovo úvodem
3. Orgány Pojišťovny
3.1 Sbor zástupců
3.2 Správní rada Ústřední pojišťovny
3.3 Dozorčí rada Ústřední pojišťovny
3.4 Správní a dozorčí rady okresních pojišťoven
3.5 Rozhodčí orgán Pojišťovny
4. Činnost Pojišťovny
4.1 Organizační struktura Pojišťovny
4.2 Právní hlediska činnosti Pojišťovny
4.3 Zdravotní politika Pojišťovny
4.4 Informační systém Pojišťovny
4.5 Kontrola a kontrolní systém Pojišťovny
4.6 Rozšiřování služeb Pojišťovny
4.7 Zabezpečení činností Pojišťovny
hmotným a nehmotným majetkem
5. Pojištěnci Pojišťovny a jejich pohyb
v roce 1996
5.1 Pojištěnci Pojišťovny
5.2 Pohyb pojištěnců Pojišťovny
6. Výnosy Pojišťovny
6.1 Výnosy všeobecného zdravotního pojištění
6.2 Výnosy smluvního pojištění a při pojištění
6.3 Výnosy ostatních zdanitelných činností
6.4 Rekapitulace výnosů Pojišťovny
7. Náklady Pojišťovny
7.1 Náklady všeobecného zdravotního pojištění
7.2 Čerpání účelového fondu
7.3 Náklady smluvního pojištění a při pojištění
7.4 Náklady ostatních zdanitelných činností
Pojišťovny
8. Bilance Pojišťovny
8.1 Výkazy zisků a ztrát
8.2 Bilance Pojišťovny
8.3 Postupy účtování, účetní
systém Pojišťovny
9. Závěry
10. Přílohy177
-výrok auditora
-stanovisko Dozorčí rady ÚP VZP ČR
-usnesení Sboru zástupců
Výroční zprávu předkládá:
VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA
ČESKÉ REPUBLIKY
se sídlem
PRAHA 2, KARLOVO NÁMĚSTÍ 8
IČO 41197518 DIČ 0241197518
zřízená
zákonem ČNR č. 551/1991 Sb.,
o Všeobecné zdravotní pojišťovně
České republiky, dnem 1. ledna 1992
bankovní spojení
Agrobanka Praha, a.s.,
Hybernská 18, Praha 1
statutární zástupce
RNDr. Ing. Jiří Němec, CSc.,
ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny
ČR
Ing. Jiřina Musílková,
prokurista Všeobecné zdravotní pojišťovny
ČR
Z pohledu Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky (dále jen Pojišťovna)
byl uplynulý rok 1996 rokem velmi rozporuplným.
To proto, že v něm na jedné straně přibyly
pozitivní tendence k regulaci systému všeobecného
zdravotního pojištění, reformní
snahy i návrhy a obecné povědomí o
potřebě systémových změn, ale
na druhé straně přetrvávaly nejenom
chronické problémy předchozích let,
ale přibývaly další vývojové
tendence a vlivy, o kterých nelze tvrdit, že přispívaly
ke zvýšení stability a plynulosti financování
zdravotní péče.
K systémově pozitivním tendencím uplynulého
roku je možno přiřadit snížení
počtu zdravotních pojišťoven na "trhu
zdravotního pojištění". Ukončení
činnosti Hornické zaměstnanecké zdravotní
pojišťovny a dalších menších
zdravotních pojišťoven vyvolalo koncem roku 1995
a v roce 1996 značný pohyb pojištěnců
mezi zdravotními pojišťovnami. Největší
přírůstek pojištěnců zaznamenala
Pojišťovna, ke které se v průběhu
roku vrátilo přes milion klientů, což
způsobilo, že Pojišťovna získala
opět 75 % podíl na trhu zdravotního pojištění.
Rubem pozitivní tendence však byla skutečnost,
že klientela, přicházející od
zrušených zdravotních pojišťoven,
patřila - z hlediska skladby pojištěnců
- do skupiny s nižšími platbami pojistného
a zvýšenou spotřebou věcných
dávek zdravotní péče (což bylo
jednou z hlavních příčin finančních
potíží likvidovaných zdravotních
pojišťoven).
Mezi pozitivní tendence roku 1996 patří snížení
tempa růstů průměrných nákladů
na zdravotní péči na jednoho pojištěnce,
které dosáhly částky 8 547,- Kč.
Vlivem regulačních a kontrolních činností
Pojišťovny se podařilo meziroční
růst těchto nákladů, který
mezi roky 1994 a 1995 činil 14,4 %, snížit
mezi rokem 1995 a 1996 na 13,1 %. Přes tyto pozitivní
tendence hospodaření Pojišťovny skončilo
v roce 1996 ztrátou ve výši 3,4 mld. Kč
(která je - vzhledem k výrazně vyššímu
počtu pojištěnců - přibližně
stejná jako v roce 1995), jejíž příčinou
jsou tytéž důvody, které byly příčinami
ztrát předchozích.
Hodnota bodu, nastavená na počátku roku 1993,
se ukázala v následujících letech
jako o něco vyšší, než odpovídalo
růstu příjmů zdravotního pojištění,
růstu objemu poskytovaných zdravotních výkonů
a celkovému tempu růstu nákladů na
zdravotní péči. Přesto, že reálná
hodnota bodu - vzhledem k vývoji všeobecné
inflace - byla již od druhé poloviny roku 1993 o něco
nižší, než skutečně vyplácená
(rozdíl v některých čtvrtletích
činil až 8 haléřů), Pojišťovna
neřešila vznikající deficit snížením
hodnoty bodu, neboť by mělo velmi negativní
dopad na zdravotnická zařízení (ponejvíce
ambulantní), závislá svými příjmy
především na bodové hodnotě zdravotních
výkonů. Problém se snažila řešit
především tlumením frekvence poskytování
zdravotních výkonů a růstu celkových
nákladů.
Zvolený postup tlumení růstu nákladů
Pojišťovnou byl narušován každoročně
řadou vlivů, pro které rostoucí výběr
pojistného nebyl schopen vznikající finanční
deficit všeobecného zdravotního pojištění
rychle zacelit, a na které Pojišťovna upozorňovala
účastníky dohodovacího řízení
i ministerstvo zdravotnictví. K nejvýznamnějším
vlivům patřily růst nákladů
zejména na předepisovaná léčiva,
nárůst objemu poskytovaných zdravotních
výkonů (prováděných zejména
pomocí rostoucího parku přístrojové
techniky), sítě zdravotnických zařízení
(který však v roce 1996 již nedominoval) a nikoli
neutrálně (ale vždy směrem k vyšším
příjmům poskytovatelů zdravotní
péče vedoucí) prováděné
úpravy ohodnocení zdravotních výkonů.
Pokud by tyto úpravy byly od roku 1993 prováděny
neutrálně (tj. tak, že zvýšení
relativně podhodnocených výkonů některých
zdravotnických odborností by bylo kompenzováno
snížením úhrad výkonů
odborností relativně nadhodnocených), došlo
by nejenom k vyrovnání deficitu všeobecného
zdravotního pojištění vzniklého
koncem roku 1994, ale současná hodnota bodu by mohla
být až o 13 haléřů větší,
než vyplácená.
Do roku 1996 vstupoval systém zdravotního pojištění
s řadou úprav Seznamu výkonů (z nichž
nejnákladnější bylo zvýšení
sazby za ošetřovací den v nemocnici, tvořící
dominantní část příjmů
lůžkových zařízení) a
Pojišťovna s očekáváním
opatření, pomocí kterých by bylo v
roce 1996 dosaženo určité stabilizace systému
financování zdravotní péče.
Ani krátkodobý, ani dlouhodobý program ministerstva
zdravotnictví však toto očekávání
nenaplnily, neboť nepřinesly opatření,
která by k této stabilizaci mohla výrazně
přispět, a "Akce Frekvence", vyhlášená
ministerstvem zdravotnictví na jaře roku 1996, byla
ve velmi omezené míře (mj. pro technické
problémy a odpor managementů) použitelná
jen v nemocnicích. Faktickým přínosem
"Akce Frekvence", do které se Pojišťovna
aktivně zapojila, bylo zvýšení příspěvku
státu za osoby, za které je plátcem pojistného,
a přesun dvou plateb státního rozpočtu
za tyto pojištěnce z podzimu do jara roku 1996. Aktivní
přístup Pojišťovny ke snaze ministerstva
zdravotnictví a jeho ministra nespočíval
pouze ve smluvním a technicky náročném
zajištění vlastní akce, ale především
v tom, že navýšení příjmů
z pojistného použila plně na zvýšení
hodnoty bodu, i když by bylo logické a věcně
správnější využití vyšších
příjmů ke snížení nerovnováhy
mezi výnosy a náklady. Současně se
zvýšením hodnoty bodu Pojišťovna
upozornila jak státní orgány, tak i zdravotnickou
veřejnost, že přijatý postup s velkou
pravděpodobností povede ke snížení
schopnosti Pojišťovny platit předkládané
a přijaté účty ve smluvně dohodnutých
termínech. Požadavek na další zvyšování
hodnoty bodu Pojišťovna v průběhu roku
odmítla, neboť byly vyčerpány jak finanční
rezervy z roku 1993, tak i z přesunuté platby státu
za osoby, za které je plátcem pojistného,
a docházelo k nežádoucímu zkracování
časového prostoru mezi příjmem pojistného
a platbou faktur zdravotnickým zařízením,
využívaného Pojišťovnou ke zvyšování
svých výnosů aplikací umístění
finančních prostředků.
Příčiny nárůstu nákladů
v roce 1996 byly předvídatelné pro chronicky
se vyskytující vývojové tendence a
vlivy. Jestliže náklady Pojišťovny na zdravotní
péči v roce 1995 činily 48,9 mld. Kč,
pak - vlivem zvýšeného počtu pojištěnců
v roce 1996 o 20,6 % - nákladům roku 1995 by v roce
1996 odpovídaly náklady (přepočtené
na standardizované pojištěnce) o cca 10 mld.
Kč vyšší, tj. náklady cca 58,0
mld. Kč. Na zvýšení hodnoty bodu Pojišťovna
v roce 1996 věnovala 2,4 mld. Kč, na zvýšení
úhrady ošetřovacích dnů v lůžkových
zařízeních 1,3 mld. Kč a na další
úpravy cen vyplývající z vyhlášek
ministerstva zdravotnictví (a navazujících
Seznamů léčiv a PZT a Seznamu výkonů)
další cca 1 mld. Kč. Růst nákladů
na předepisovaná léčiva zvýšil
celkové náklady navíc o 2,5 mld. Kč.
Součet uvedených položek je obsahem růstu
nákladů Pojišťovny na zdravotní
péči, poskytovanou jejím pojištěncům
zdravotnickými zařízeními, které
dosáhly v roce 1996 sumy 65,3 mld. Kč.
V roce 1996 Pojišťovna podepsala s reprezentací
poskytovatelů nové typové smlouvy, které
obsahují - zejména pro okruh ambulantních
poskytovatelů zdravotní péče - řadu
nových regulačních mechanismů. Pro
možnost zavedení "autoregulace" poskytovatelů
zdravotní péče při tvorbě nákladů
na zdravotní péči byl v roce 1996 rozdělen
základní fond zdravotního pojištění
Pojišťovny na čtyři části,
nákladově odpovídající hlavním
druhům zdravotnických zařízení
(stomatologických, ambulantních, lůžkových
a ostatních). K tomu byl zřízen institut
cenových jednání mezi Pojišťovnou
a reprezentanty skupin poskytovatelů přináležejících
věcně k jednotlivým fondům. Podstatou
" autoregulačního" experimentu bylo, že
o finanční prostředky, které budou
při ordinování, poskytování
a předepisování věcných dávek
zdravotní péče v kalendářním
čtvrtletí ušetřeny, bude v následujícím
čtvrtletí v "šetřící"
části poskytovatelů zvýšena hodnota
bodu. Pozitivní důsledky samoregulace poskytovatelů
se do konce roku 1996 dostavily v části stomatologické.
Přijatými regulačními opatřeními
bylo dosaženo úspory ve výši 183 mil.
Kč ve vnitřním rozpočtu Pojišťovny,
takže v roce 1996 činil pouze 3,2 % z celkových
výnosů Pojišťovny. Uspořené
finanční prostředky byly použity k posílení
základního fondu zdravotního pojištění,
určeného na úhradu poskytnutých věcných
dávek zdravotní péče. V rámci
rozpočtu investičních finančních
prostředků pokračovaly rekonstrukce i výstavba
prostor nezbytných pro provozní činnosti
okresních pojišťoven.
V oblasti komerčních aktivit Pojišťovna
upevnila své pozice v oblasti cestovního pojištění,
kde došlo k velmi slušnému přírůstku
pojistných smluv, pojištěnců a výběru
pojistného a přes nízké, avšak
pro pojištěnce příznivé ceny
pojistek a po zaplacení pojistných plnění
i k přebytkové bilanci.
Je evidentní, že v roce 1997 bude nezbytné
mobilizovat síly, a to nejenom Pojišťovny, ke
stabilizaci celého systému všeobecného
zdravotního pojištění a k jeho postupné
přeměně, zejména v oblasti financování
zdravotnických zařízení. Ke změně
financování zdravotnických zařízení
a přijetí konkrétních organizačních
opatření pro restrukturalizaci sítě
zdravotnických zařízení si Pojišťovna
v roce 1996 vytvořila potřebné předpoklady.
Jiří Němec
Na rozhodování o zásadních otázkách
činnosti Pojišťovny se v roce 1996 podílely,
stejně jako v předchozích letech, orgány
Pojišťovny, kterými jsou podle platného
znění zákona ČNR č. 551/1991
Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně
ČR
- Sbor zástupců
- Správní a dozorčí rada Ústřední
pojišťovny
- Správní a dozorčí rady 77 okresních
pojišťoven
a podle zákona č. 592/1991 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění
též
- Dozorčí orgán Pojišťovny.
V souladu s příslušnými ustanoveními
citovaného zákona jsou všechny orgány
Pojišťovny složeny ze zástupců pojištěnců
a zástupců zaměstnavatelů pojištěnců,
v případě Ústřední pojišťovny
také ze zástupců státu.
3.1 SBOR ZÁSTUPCŮ
Sbor zástupců, který má celkem 108
členů, je složen z 30 členů Správní
rady Ústřední pojišťovny, 77 zástupců
Správních rad okresních pojišťoven
a z jednoho zástupce ředitelství Ústřední
pojišťovny. Sbor zástupců se v roce
1996 sešel na dvou zasedáních:
- 7. května 1996 za předsednictví
Ing. Jiřího Babického, zástupce Správní
rady Okresní pojišťovny Domažlice,
- 24. října 1996 za předsednictví
PhDr. Miroslava Lejska, zástupce Správní
rady Okresní pojišťovny Brno-venkov.
Zasedání Sboru zástupců projednala
v roce 1996 zejména:
- Výroční zprávu Všeobecné
zdravotní pojišťovny ČR za rok 1995,
která byla, spolu s bilancí hospodaření
ve zprávě obsaženou, schválena a doporučena
k předložení Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky prostřednictvím
vlády České republiky
- Zdravotně pojistný plán VZP ČR
na rok 1997, který byl rovněž jednomyslně
schválen a doporučen k předložení
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky prostřednictvím vlády České
republiky
- podrobnou a propočty podloženou situační
zprávu ředitele Všeobecné zdravotní
pojišťovny ČR, vyžádanou skupinou
členů Sboru zástupců, o zvýšení
náročnosti práce v jednotlivých oblastech
činnosti Pojišťovny, o situaci v oblasti kontroly
výběru pojistného, o úrovni, náročnosti
a výtěžnosti prováděných
kontrol zdravotnických zařízení a
o dalších souvisejících problémech
- metodiku a mechanismus rozdělování finančních
prostředků přidělovaných do
účelového fondu Pojišťovny
mezi Ústřední pojišťovnu a okresní
pojišťovny.
3.2 SPRÁVNÍ RADA ÚSTŘEDNÍ
POJIŠŤOVNY
pracovala v roce 1996 v následujícím složení:
předseda | JUDr. Richard SCHWARZ |
(zástupce pojištěnců) | |
místopředseda | RNDr. Petr MUŽÁK |
(zástupce státu) | |
radové: | |
pro ekonomické otázky | Ing. Pavel ERNST, CSc. |
(zástupce zaměstnavatelů) | |
pro právní otázky | JUDr. Ivan PŘIKRYL |
(zástupce zaměstnavatelů) | |
členové: | Jaroslav DOSTAL, CSc. |
zástupci státu | Ing. Katarína DVOŘÁKOVÁ |
JUDr. Aleš DVOULETÝ | |
(od 7. 10. 1996) | |
PhDR. Jaroslav GACKA | |
JUDr. Karel KOS | |
(od 7. 10. 1996) | |
Ing. Marie LÁNÍKOVÁ | |
MUDr. Antonín PEČENKA | |
(do 30. 9. 1996) | |
PharmDr. Josef SUCHOPÁR | |
(od 7. 10. 1996) | |
JUDr. Vlastislav ŠMOLCNOP | |
(do 30. 9. 1996) | |
Ing. Miroslava ŠTASTNÁ, CSc. | |
(do 30. 9. 1996) | |
Ing. Miloslav VANĚK | |
Doc. Ing. Jiří VOLF, CSc. | |
zástupci pojištěnců | Ing. František BEER |
(do 25. 3. 1996) | |
MUDr. Rostislav ČEVELA | |
JUDr. Josef EGRT | |
Jaroslav KORÁB | |
Ing. Petr PAVLÍK | |
(do 21. 10. 1996) | |
Ing. Jiří VÁCHA | |
Ing. Karel VAŠÍČEK | |
Ing. Petr VRŠEK | |
Milan ZAORAL | |
zástupci | |
zaměstnavatelů | Ing. Petr BROŽEK |
Ing. Pavel DVOŘÁK | |
Ing. Jan FENCL | |
Ing. Zdeněk LIŠKA | |
Ing. Miloslav MAŠEK, CSc. | |
Roman PAUL | |
Ing. Pavel PRIOR | |
Jan WIESNER |
Na jednáních Správní rady Ústřední
pojišťovny (dále jen Správní
rada), kterých se v roce 1996 za řízení
předsedy JUDr. Richarda Schwarze uskutečnilo
11, bylo projednáno 60 písemných materiálů,
z nichž nejdůležitější
jsou uvedeny v následujícím přehledu
o jednáních Správní rady:
23. ledna | aktualizace smlouvy s a.s. Agrobanka Praha |
opatření k udržení vyrovnané platební bilance Pojišťovny v roce 1996 |
13. února | za účasti ministra zdravotnictví PhDr. Jana Stráského byla diskutována podstata návrhu ministra na možnost zvýšení hodnoty bodu |
29. února | za účasti ministra zdravotnictví PhDr. Jana Stráského projednán rozbor návrhů ministra na zvýšení hodnoty bodu, prognóza finančního vývoje Pojišťovny v roce 1996 a schválena opatření ke zvýšení hodnoty bodu a k regulacím výdajů se zvýšením souvisejících |
19. března | stanovení hodnoty bodu na II. čtvrtletí 1996 |
rozdělení základního fondu zdravotního pojištění do čtyř účetních skupin dle hlavních druhů zdravotnických zařízení (stomatologická, ambulantní, lůžková a ostatní zdravotnická zařízení) | |
23. dubna | Výroční zpráva VZP ČR za rok 1995 |
problematika cenových jednání s poskytovateli zdravotní péče | |
18. června | finanční bilance Pojišťovny a stanovení hodnoty bodu na III. čtvrtletí 1996 |
25. září | postavení a situace Pojišťovny v souvislosti se zavedením nucené správy v Agrobance, a.s., za účasti nuceného správce |
Zdravotně pojistný plán VZP ČR na rok 1997 | |
stanovení hodnoty bodu na IV. čtvrtletí 1996 | |
17. října | spolupráce s penzijním fondem "Slávie" |
řešení trvalého umístění Ústřední pojišťovny | |
21. listopadu | rozdělení hospodářského výsledku ze smluvního pojištění a připojištění a z ostatních zdanitelných činností Pojišťovny za rok 1995 |
návrh na posílení finanční bilance VZP ČR do konce roku 1996 | |
stav sítě smluvních zdravotnických zařízení | |
3. prosince | mimořádné jednání na základě požadavku jedné třetiny členů Správní rady k možnosti sloučení Pojišťovny se zdravotní pojišťovnou Garant Hospital |
16. prosince | převzetí agendy účelového fondu do kompetence Správní rady, zřízení příslušné komise |
návrh hodnoty bodu na I. čtvrtletí 1997. |
V roce 1996 se uskutečnilo také 23 jednání
odborných komisí Správní rady,
a to komise ekonomické, investiční, legislativní,
personální a mzdové, pro marketing a propagaci
a v závěru roku 1996 již i komise pro účelový
fond a komise pro projekt léčebných pobytů
dětí u moře "Mořský koník".
V průběhu roku 1996 se jednotliví členové
Správní rady účastnili rovněž
práce a jednání výběrových
komisí zřízených pro výběr
dodavatelů zakázek přesahujících
finanční hranici 100 000,- Kč.
3.3 DOZORČÍ RADA ÚSTŘEDNÍ
POJIŠŤOVNY
pracovala v roce 1996 ve složení:
předseda | Doc. Ing. Milan VEVERKA, CSc. |
(zástupce zaměstnavatelů) | |
místopředseda | RNDr. Zdeněk ROZLÍVKA |
(zástupce pojištěnců) | |
členové: | |
zástupci státu | Mgr. Ctirad ONDRAČKA |
Ing. René PECHAR | |
Ing. Rudolf PROKOP | |
zástupci pojištěnců | Miroslav RAŠKA |
Ing. Karel SLEZÁK | |
zástupci zaměstnavatelů | Mgr. Dalibor KOŠČO |
JUDr. Josef SVOBODA |
Jednání Dozorčí rady se v roce 1996,
za řízení jejího předsedy Doc.
Ing. Milana Veverky, CSc., uskutečnila 2. května,
3. června, 2. září, 21. října
a 10. listopadu.
Na svých jednáních, prioritně zaměřených
na hospodárnost chodu Pojišťovny, Dozorčí
rada:
- zpracovala stanovisko ke zprávě o hospodaření
Pojišťovny za rok 1995, které bylo postoupeno
- po schválení zasedáním Sboru zástupců
- prostřednictvím vlády České
republiky Poslanecké sněmovně Parlamentu
České republiky,
- posoudila návrh Zdravotně pojistného
plánu Pojišťovny na rok 1997 a vypracovala
k němu kladné průvodní stanovisko,
- provedla podrobnou analýzu a doplnění
projektu transformace akcií a.s. Preciosa na obligace,
majícího zajistit stabilizaci příjmů
a ochranu zájmů i pozice Pojišťovny,
- podrobila kontrole projekt léčebných
pobytů dětí u moře, nazvaný
"Mořský koník", provedla inspekci
pobytového místa a shledala pořádání
akce jako užitečné a pro dobré jméno
Pojišťovny prospěšné,
- zkontrolovala objektivitu rozhodování, naplňování
účelu a vhodnosti projektů, pro které
byly poskytovány finanční prostředky
z účelového fondu Pojišťovny,
- věnovala pozornost činnosti a potřebám
Rozhodčího orgánu Pojišťovny
a shledala nezbytnost posílení jeho pracovního
zázemí,
- projednala informace předsedy Dozorčí
rady z jednání Správní rady, týkající
se cenových jednání s poskytovateli zdravotní
péče, výběru pojistného, čerpání
vnitřního rozpočtu Pojišťovny,
problematiky umístění Ústřední
pojišťovny apod.,
- seznamovala se s podněty a stížnostmi
přicházejícími z okresních
pojišťoven a s výsledky vnitřní
kontroly.
3.4 SPRÁVNÍ A DOZORČÍ RADY
OKRESNÍCH POJIŠŤOVEN
Správní a dozorčí rady okresních
pojišťoven se v roce 1996 zabývaly jak cyklicky
se opakující problematikou související
s průběhem hospodářského roku,
tak i s problematikou související s uzavíráním
nových typových smluv se smluvními zdravotnickými
zařízeními. Činnosti správních
a dozorčích rad okresních pojišťoven
proto v roce 1996 zahrnovaly nejenom
- kontrolu účetních závěrek
za rok 1995,
- sledování vývoje výběru pojistného
i úhrad poskytovatelům za zdravotní péči
poskytnutou pojištěncům,
- dohled na hospodaření okresní pojišťovny
a na dodržování čerpání
ročního rozpočtu,
- zajišťování optimální
dostupnosti a infrastruktury zdravotní péče
apod.,
ale v rámci přípravy na uzavírání
kvalitativně nových smluvních vztahů
také
- řešení vztahů a vazeb v síti
poskytovatelů zdravotní péče uvnitř
i vně vlastního okresu,
- přezkoumávání příčin
překračování (celostátních)
průměrných výdajů na poskytování
zdravotní péče pojištěncům
jednotlivými poskytovateli ambulantní zdravotní
péče v jednotlivých zdravotnických
odbornostech,
- projednávání zvyšování
nákladů na nemocniční péči
nad limity sjednané v souvislosti s akcí FREKVENCE
apod.,
- objektivizaci hodnocení rozsahu sítě zdravotnických
zařízení v daném okrese.
V roce 1996 se uskutečnilo 539 jednání
správních rad a 308 jednání dozorčích
rad okresních pojišťoven. Na činnostech
správních rad okresních pojišťoven
se v roce 1996 podílelo 389 zástupců pojištěnců
zvolených okresními shromážděními
a 302 zástupců zaměstnavatelů
pojištěnců jmenovaných příslušnými
zaměstnavatelskými organizacemi a na činnostech
dozorčích rad 227 zástupců pojištěnců
a 162 zástupců zaměstnavatelů pojištěnců.
Správní i dozorčí rady okresních
pojišťoven jsou nezastupitelné ve znalosti potřeb
mateřského okresu, v řešení problémů
místního charakteru, v účinné
kontrole hospodaření okresních pojišťoven,
v podpoře vedení okresní pojišťovny
při uplatňování ne vždy populárních
opatření a v upevňování
dobrého jména Pojišťovny v obecném
povědomí občanů.
3.5 ROZHODČÍ ORGÁN POJIŠŤOVNY
pracoval v roce 1996 v následujícím složení:
předseda | JUDr. Jiří Vyšín |
(Ministerstvo práce a sociálních věcí) | |
jednatelka | JUDr. Marie Hirschová |
(Ústřední pojišťovna VZP ČR) | |
členové: | |
za Správní radu ÚP VZP ČR | Ing. Petr Pavlík |
(do 21. 10. 1996) | |
JUDr. Vlastimil Šmolcnop | |
(do 30. 9. 1996) | |
Ing. Miroslava Šťastná, CSc. | |
(do 30. 9. 1996) | |
Ing. Marie Láníková | |
(od 21. 11. 1996) | |
Ing. Pavel Ernst, CSc. | |
(od 21. 11. 1996) | |
Milan Zaoral | |
(od 17. 10. 1996) | |
za Dozorčí radu ÚP VZP ČR | Mgr. Dalibor Koščo |
Ing. René Pechar | |
RNDr. Zdeněk Rozlívka | |
za Ministerstvo zdravotnictví | MUDr. Petr Veselka |
(do 15. 10. 1996) | |
Ing. Miroslava Šťastná, CSc. | |
(od 15. 10. 1996) | |
za Ministerstvo financí | Ing. Marie Heranová. |
Rozhodčí orgán Pojišťovny se
v roce 1996 sešel k 21 celodenním pracovním
jednáním, na kterých s konečnou platností
projednal 1529 případů odvolání
plátců pojistného proti platebním
výměrům vystaveným ve správním
řízení okresními pojišťovnami
ve věcech týkajících se
- pokut a přirážek k pojistnému
- sporných případů placení
pojistného a penále
- tvrdostí platného znění zákona
č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění, které se
vyskytly při uložení pokuty, vyměření
penále nebo přirážky k pojistnému
- vracení přeplatku na pojistném
- snížení záloh na pojistné.
Nejvíce odvolání, projednaných
v roce 1996, bylo podáno proti platebním výměrům
vystaveným na pokuty za nesplnění povinností
plátců pojistného (689 případů)
a dále proti platebním výměrům
na penále, vystaveným pro nižší
nebo opožděné platby pojistného
(599 případů). Každý případ
odvolání posuzoval Rozhodčí orgán
individuálně a ve všech jeho souvislostech.
Při projednávání vyměřených
pokut tak posuzoval, s ohledem na princip přiměřenosti
postihu ve správním řízení,
úměrnost jejich výše, při projednávání
odvolání proti výměrům na penále
a dlužné pojistné, zda byly vyměřeny
v souladu s platnou právní úpravou. Institut
odstranění tvrdosti zákona (kdy důsledky
přesné aplikace zákona by byly v rozporu
se záměrem zákonodárce) využíval
Rozhodčí orgán mimořádně
v dokonale doložených případech.
Nejčastějším důvodem podaných
odvolání byla platební neschopnost plátce
pojistného a stále ještě neznalost právní
úpravy v oblasti všeobecného zdravotního
pojištění. Jako tvrdost zákona shledal
Rozhodčí orgán skutečnost, že
občané České republiky zaměstnaní
na území Slovenské republiky, kteří
jsou povinni platit pojistné na zdravotní pojištění
jak z titulu svého zaměstnání ve Slovenské
republice, tak i z titulu trvalého bydliště
v České republice, by měli platit penále
při neplacení pojistného v ČR. Rozhodčí
orgán rozhodl, že tyto osoby jsou povinny v České
republice uhradit dlužné pojistné, nikoli však
penále, jehož předepsání (a vymáhání)
by bylo nepřiměřenou tvrdostí zákona.
V roce 1996 Rozhodčí orgán využil
pravomoci k odstranění tvrdosti zákona ve
158 případech odvolání, při
kterých prominul celkem 531 955,- Kč.
V souvislosti s rozvojem kontrolní činnosti okresních
pojišťoven došlo v roce 1996 k dalšímu
nárůstu agendy Rozhodčího orgánu
Pojišťovny. K plynulému zvládání
této agendy byla proto přijata řada organizačních
opatření:
- celodenní jednání Rozhodčího
orgánu se konala ve 14denních intervalech
- počet případů projednávaných
na celodenním zasedání byl zvýšen
na cca 100 odvolání.
Celkový přehled o meziročním
nárůstu počtu Rozhodčím orgánem
evidovaných a projednaných odvolání
plátců pojistného proti platebním
výměrům vystaveným okresními
pojišťovnami, počtu jednání Rozhodčího
orgánu a o celkových částkách,
o kterých bylo mezi roky 1993-1996 rozhodnuto ve
prospěch Pojišťovny, je uveden v následující
tabulce č. 1.
Tabulka č. 1: MEZIROČNÍ NÁRŮST
ODVOLÁNÍ K ROZHODČÍMU ORGÁNU
| ||||
Protože lze v souvislosti se vznikem nových
reklamačních oddělení okresních
pojišťoven očekávat další
nárůst agendy, jediným způsobem, jak
zajistit, aby případy odvolání byly
řešeny v zákonných lhůtách,
průběžně, důsledně
a objektivně, je změna platné právní
úpravy zákona tak, aby rozhodovací pravomoc
Rozhodčího orgánu byla rozložena mezi
více odvolacích orgánů s regionální
působností.
Celkový přehled o počtech rozhodnutí
Rozhodčího orgánu v roce 1996 podle jednotlivých
typů odvolání plátců pojistného,
indexu nárůstu či poklesu počtu těchto
rozhodnutí, částkách předepsaných
platebními výměry vystavenými okresními
pojišťovnami a rozhodnutými Rozhodčím
orgánem ve prospěch Pojišťovny v roce
1996 je uveden v tabulce č. 2.
Tabulka č. 2: POČTY ROZHODNUTÍ ROZHODČÍHO ORGÁNU
VYDANÝCH V ROCE 1996
|
|
| ||
penále | 599 | 1,45 | 219 024 | 213 993 |
pokut za nepředložení dokladů a Přehledů OSVČ ke kontrole | 689 | 3,20 | 3 270 | 1 075 |
dlužného pojistného | 90 | 0,96 | 21 072 | 19 190 |
přirážek k pojistnému | 33 | 0,48 | 805 | 404 |
pokut za nesplnění oznamovací povinnosti | 93 | 2,20 | 735 | 386 |
pokut za nezaslání kopie záznamu o pracovním úrazu | 25 | 1,78 | 188 | 111 |
CELKEM 1996 | 1 529 | 1,81 | 245 095 | 235 159 |