4.4 INFORMAČNÍ SYSTÉM POJIŠŤOVNY
Také v roce 1996 pokračovala výstavba
informačního systému Pojišťovny
tak, aby poskytoval včas a v dobré kvalitě
informace potřebné pro finanční hospodaření
Pojišťovny. Informační systém
byl proto doplňován a upravován v těch
jeho částech, které jsou zaměřeny
na usměrňování nebo úspory
výdajů, vynakládaných Pojišťovnou
na úhradu pojištěncům poskytované
zdravotní péče. Během roku 1996
byly zahájeny a dále rozvíjeny práce
na vytvoření Strategického informačního
systému (SIS) Pojišťovny, který je určen
k rychlejšímu získávání
informací ze všech úseků činnosti
Pojišťovny pro racionální řízení.
Zavedení Strategického informačního
systému do užívání se předpokládá
v roce 1997.
Pro zlepšení činností spojených
s výběrem pojistného byl v roce 1996 do informačního
systému a do užívání - po
provedení analýzy, specifikace a naprogramování
- zaveden projekt "Platby V". Možnosti registru
pojištěnců byly rozšířeny
o možnost doplňovat rodné příjmení
pojištěnce. Úloha Informačního
systému SALDOKONTO (viz též Výroční
zpráva VZP ČR za rok 1995) byla v roce 1996 rozšířena
např. o funkce
- Racionalizace prací při pořizování
saldokontních dokladů závazkového
charakteru
- Vytváření podkladů pro přidělování
prostředků z ÚP
- Platby na sporožiro a Automatizované zápočty
- Kniha došlých faktur
- Inventarizace nevyrovnaných položek a další
a úloha ÚČETNICTVÍ doplněna
o funkce
- Změna způsobu agregace účetních
dat
- Pořizování limitů a sledování
rozpočtů
- Hromadné zpracování transportů účetních
dat
- Aktualizace účtového rozvrhu z ÚP
dle transportu katalogů
- Doplnění druhu obratu a další.
Po rozdělení základního fondu zdravotního
pojištění na čtyři části
(podle hlavních druhů zdravotnických zařízení)
byl Informační systém upraven tak, aby
dokázal souběžně (v tomtéž
časovém období) pracovat s diferencovanou
hodnotou bodu.
Ve druhé polovině roku 1996 byla završena
1. etapa projektu "Individuální revize",
kterým se dále zkvalitňuje revizní
činnost v Pojišťovně před uznáním
finančních závazků Pojišťovny
vůči smluvním zdravotnickým zařízením.
V roce 1996 byl rovněž vytvořen analytický
projekt "Náhrady", který přesunul
část právní agendy - tj. nově
koncipovanou funkci " Evidence náhrad za lékařskou
péči" - do prostředí základního
informačního systému Pojišťovny.
Projekt umožňuje - soustavou vzájemně
propojených úloh - pořízení
a zaevidování případu náhrady,
sledování průběhu jeho vyřizování,
vytváření podkladů pro dopisy a výpočet
statistik. Zavedením projektu do běžného
užívání byla vyřešena situace,
kdy agenda, sledovaná právním oddělením,
byla rozdělena mezi různá aplikační
prostředí.
Jako nová aplikace vnitřního IS Ústřední
pojišťovny byla počátkem roku 1996 spuštěna
úloha "Platební kalendář ÚP",
která zpracovává agendu přerozdělování
finančních prostředků mezi Ústřední
pojišťovnou a okresními pojišťovnami
na základě jimi vypracovaných výkazů.
Současně se začala analyticky připravovat
úloha "Platební kalendář OP",
která se zabývá stejnou problematikou, avšak
z hlediska okresní pojišťovny.
K výpočtu regulačních srážek
poskytovatelům ambulantní zdravotní péče
(jejichž mechanismus byl se zdravotnickými zařízeními
smluvně dohodnut) byla analyticky i programově
připravena k zavedení úloha "Regulační
srážka". Po spuštění (na
okresní pojišťovně) úloha vypočte
smluvním ambulantním poskytovatelům zdravotní
péče podle jejich odbornosti celkové průměrné
čtvrtletní náklady (na základě
znalosti) podle počtu ošetřených pojištěnců,
jejich věkové skladby a poskytnutých zdravotních
výkonů. Současně vypočte
jejich průměrné čtvrtletní
náklady na jimi indukované složky zdravotní
péče (tj. na předepsaná léčiva,
prostředky zdravotnické techniky a na zdravotní
péči vyžádanou od jiných poskytovatelů).
Úloha provede porovnání spočtených
čtvrtletních nákladů příslušného
poskytovatele na zdravotní péči s celostátními
průměrnými čtvrtletními standardizovanými
náklady příslušné zdravotnické
odbornosti na jednoho ošetřeného pojištěnce
a s celostátními průměrnými
čtvrtletními standardizovanými náklady
příslušné zdravotnické odbornosti
na indukovanou zdravotní péči. Při
překročení součtu těchto nákladů
je pro daného poskytovatele zdravotní péče
proveden - podle příslušného algoritmu
- výpočet regulační srážky.
Od ledna 1996 začala platit verze 5.0 "Metodiky
pro pořizování a předávání
dokladů VZP" (dále jen "Metodika"
), která obsahuje - proti předchozí verzi
- celou řadu formálních a věcných
změn, umožňujících nejenom snazší
orientaci v textu, ale i snazší vykazování
a účtování poskytnuté zdravotní
péče. Metodika je nově strukturovaná.
Přepracován byl zejména první díl,
zabývající se výkladem základních
pojmů a pravidel vykazování. Lékařská
péče, poskytovaná ošetřujícím
lékařem, je definována a rozdělená
na jednotlivé typy. Ke každému typu zdravotní
péče je přiřazen výčet
dokladů, na nichž se vykazuje. Věcné
změny se týkaly zejména zjednodušení
manipulace s doklady v lékárnách a výdejnách
prostředků zdravotnické techniky, přesnějšího
způsobu vykazování stomatologických
výkonů a umístění stomatologických
výrobků pomocí lokalizace zubu, zavedení
jednotné evidence pro vícenásobné
využití cirkulovatelných PZT a zavedení
některých specializovaných tiskopisů.
Důraz je v ní kladen na správné
vykazování diagnóz pro zkvalitnění
statistických údajů, potřebných
ke sledování nákladů na jednotlivé
diagnózy.
Během roku 1996 bylo rovněž zahájeno
testování systému úhrad za diagnózu
(DRG)pro financování hospitalizačních
zařízení.
4.5 KONTROLA A KONTROLNÍ SYSTÉM
POJIŠŤOVNY
Kontrola v roce 1996 zahrnovala
- vnější a vnitřní kontrolu činností
a hospodaření Pojišťovny včetně
stížnostní agendy
- kontroly plátců pojistného
- kontroly poskytovatelů zdravotní péče.
4.5.1 Vnější kontrola činností
a hospodaření Pojišťovny
Stejně jako v minulých letech vykonávaly
dohled nad činnostmi Pojišťovny ústřední
orgány státní správy, Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky a její
orgány, sdělovací prostředky,
laická a ve zvýšené míře
i odborná veřejnost. Kontrolu v rámci svých
zákonných pravomocí vykonávaly také
orgány Ústřední pojišťovny,
reprezentující pojištěnce, jejich zaměstnavatele
a stát. Dohled nad činnostmi jednotlivých
okresních pojišťoven zabezpečovaly především
jejich správní a dozorčí rady
a prostřednictvím svých zdravotních
referátů také okresní (magistrátní,
městské) úřady.
Při kontrole hospodaření Pojišťovny
v roce 1996 vycházely kontrolní mechanismy ministerstva
zdravotnictví a ministerstva financí (kromě
účasti jejich zástupců ve Správní
radě a Dozorčí radě Ústřední
pojišťovny VZP ČR) především
z povinností uložených Pojišťovně
zákonem při zveřejňování
a předkládání Zdravotně pojistného
plánu, Výroční zprávy a čtvrtletních
zpráv o hospodaření.
4.5.2 Vnitřní kontrola činností
a hospodaření Pojišťovny
Vnitřní kontrolu vykonávali v rámci
svých působností vedoucí pracovníci
a v souladu s kompetencemi stanovenými organizačním
řádem také oddělení hlavního
kontrolora. Oddělení hlavního kontrolora
provedlo v roce 1996 celkem 26 kontrolních akcí,
z nichž 19 byly komplexní kontroly hospodaření
okresních pojišťoven a 7 tematické kontroly
vybraných okruhů činností Ústřední
pojišťovny a okresních pojišťoven.
Vnitřní kontrolní činnost je v Pojišťovně
chápána a organizována především
jako účinné a včasné ověřování
výsledků řídících činností
přímo v místech jejich realizace, jako prevence
nedostatků a metodická činnost směřující
k jejich předcházení a odstraňování.
Takto pojatá kontrolní činnost účinně
napomáhá sjednocování pracovních
postupů okresních pojišťoven, a tím
i celé Pojišťovny.
Současné personální složení
oddělení hlavního kontrolora umožnilo
postupně zvyšovat kvantitu i kvalitu prováděných
kontrol hospodaření okresních pojišťoven.
Zatímco v předchozích letech byly kontroly
zaměřeny převážně na hospodaření
s provozními prostředky, v roce 1996 se jednalo
o komplexní kontroly hospodaření, obsahující
všechny okruhy činností okresních pojišťoven
se zdůrazněním kontroly příjmové
a výdajové části základního
fondu zdravotního pojištění.
Kontroly evidence pojištěnců a systému
výběru pojistného prověřovaly
úroveň využití všech dostupných
zdrojů informací a dalších možností
k naplňování příjmů
okresních pojišťoven. Současně
byla prověřována účinnost systému
zjišťování nesprávně a neoprávněně
účtované zdravotní péče
a kontrolní zjištění byla využita
ke zkvalitnění celého systému kontrol
této oblasti činnosti. V souvislosti s postupným
zaváděním nových typových smluv
se zdravotnickými zařízeními se kontrola
zaměřovala i na realizaci jednotné smluvní
politiky v Pojišťovně, jako základního
předpokladu kvalitních vztahů se smluvními
partnery.
Trvale byla velká pozornost věnována využívání
prostředků účelového fondu
u všech prověřovaných okresních
pojišťoven a také u Ústřední
pojišťovny s cílem zvýšit transparentnost
této činnosti Pojišťovny. Součástí
náplně vnitřní kontroly bylo i zjišťování
kvality vnitřního provozu Pojišťovny,
využívání finačních a
materiálních prostředků v této
činnosti, ochrana majetku a dat, ale také zajištění
potřebné úrovně komunikace s pojištěnci
a smluvními partnery tak, jak to odpovídá
významu a postavení Pojišťovny v oblasti
všeobecného zdravotního pojištění.
Tematické kontroly, prováděné na Ústřední
pojišťovně i okresních pojišťovnách,
byly zaměřovány podle aktuálních
potřeb vedení Pojišťovny na dílčí
vybrané oblasti, zvláště na hospodaření
s majetkem a finančními prostředky.
Oddělení hlavního kontrolora v součinnosti
s ostatními odbornými úseky Ústřední
pojišťovny vyřizovalo v roce 1996 celkem 405
stížností, z toho neoprávněných
88,1 %, oprávněných 9,4 % a částečně
oprávněných 2,5 %. Ke změnám
nedošlo ani v zastoupení jednotlivých kategorií
stěžovatelů, kde je největší
zastoupení pojištěnců (47,7 %) před
zdravotnickými zařízeními (27,4 %).
Anonymní stížnosti představovaly 8,2
%.
Stížnosti pojištěnců nejčastěji
poukazovaly na neposkytnutí nárokových dávek
zdravotní péče (31,1 %). Odděleně
jsou sledovány stížnosti na kvalitu a ceny
poskytované lázeňské péče,
jejichž zastoupení (8,9 % všech podaných
stížností) téměř trojnásobně
překračuje podíl tohoto druhu zdravotní
péče ve vynakládaných finančních
prostředcích Pojišťovny. Pokles zastoupení
stížností na oblast smluvních vztahů
(20,5 %) se zdravotnickými zařízeními
je pozitivním důsledkem realizace dvoustupňových
tripartitních jednání s poskytovateli zdravotní
péče. Podstatně se snížil počet
stížností na činnost revizních
lékařů a na chování pracovníků
Pojišťovny.
Pojišťovna i nadále chápe vyřizování
stížností jako výraz seriózního
vztahu ke všem svým partnerům, kteří
většinou pozitivně vnímají vstřícný
přístup k jejich problémům a mnohdy
netrvají na plném vyhovění svým
často nereálným požadavkům, ale
místo toho akceptují řádné
objasnění a vysvětlení postupu Pojišťovny.
4.5.3 Kontroly plátců pojistného
Specializovanými kontrolními pracovníky
okresních pojišťoven bylo v roce 1996 v rámci
kontrolní činnosti - prováděné
podle § 22 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění
- provedeno
- 16 262 kontrol placení pojistného na všeobecné
zdravotní pojištění (dále
jen "pojistné"), z toho bylo provedeno
- 14 238 kontrol u hromadných plátců pojistného,
jejichž evidenční počet činí
227 106,
- 2 024 kontrol přímo u individuálních
plátců pojistného, jichž je evidováno
612 000, a další pomocí odevzdaných
"Přehledů" a výpočetní
techniky.
Přesto, že oproti roku 1995 se počet provedených
kontrol zvýšil o 2 960, tj. o 22 %, stávajícím
počtem pracovníků není možno
zajistit kontrolu každého hromadného plátce
pojistného 1x za pět let. Při kontrolách
byl v roce 1996 zjištěn
- v 9 490 případech dluh na pojistném,
- ve 12 056 případech bylo vyměřeno
penále.
Z výše uvedených čísel je zřejmé,
že kontrolní činnost v oblasti výběru
pojistného byla v roce 1996 přednostně zaměřována
na hromadné plátce pojistného (zaměstnavatele),
u nichž dlužné pojistné a penále
lze vyčíslit a vymáhat pouze na základě
fyzicky provedené kontroly.
Obsahově byly kontroly zaměřeny na správnost
vyměřovacích základů, výši
odváděného pojistného a včasnost
plateb. Provedená zjištění se obdobně
jako v předchozích letech týkala
- převážně neplacení pojistného
nebo prodlení v platbách pojistného,
jejichž příčinou je platební
nekázeň nebo skutečná platební
neschopnost plátce,
- v menším rozsahu chybného stanovení
vyměřovacích základů a výše
pojistného,
- porušení oznamovací povinnosti plátců
pojistného,
- porušení povinnosti zasílat Pojišťovně
záznamy o pracovních úrazech.
Na dlužné pojistné a penále (vyčíslené
buď na základě provedené kontroly, nebo
z vyúčtování pojistného individuálního
plátce), pokud je hromadný nebo individuální
plátce dobrovolně neuhradil, okresní pojišťovny
vystavovaly ve správním řízení
platební výměry. Platebními výměry
ve správním řízení ukládaly
OP VZP také pokuty za porušení oznamovací
povinnosti, za nepředložení dokladů
ke kontrole, nepředložení ročních
"Přehledů o úhrnu záloh, příjmech
a výdajích" OSVČ nebo za porušení
povinnosti zaměstnavatele zasílat OP VZP záznamy
o pracovním úrazu.
Celkový přehled o počtu jednotlivých
druhů platebních výměrů vystavených
v roce 1996 okresními pojišťovnami na
základě kontrol a vyúčtování
pojistného individuálních plátců
a přehled o propočtech nedoplatků na
pojistném, penále a pokutách za rok 1996
je zpracován v tabulce č. 7a a 7b. Kumulativní
přehled o pohledávkách Pojišťovny
(mezi roky 1994-1996) je uveden v tabulce č. 7c, přehled
o dlužnících Pojišťovny podle výše
pohledávky v tabulce č. 7d a předpoklad vymožitelnosti
pohledávek v tabulce č. 7e.
Tabulka č. 7a: CELKOVÝ PŘEHLED O POČTU PLATEBNÍCH
VÝMĚRŮ VYSTAVENÝCH V ROCE 1996
PLATEBNÍ VÝMĚRY
(druh) |
|
|
dlužné pojistné | ||
penále | ||
pokuty | ||
CELKEM |
Tabulka č. 7b: CELKOVÝ PŘEHLED O NEDOPLATCÍCH
NA POJISTNÉM ZA ROK 1996
PLATEBNÍ VÝMĚRY
(druh) |
|
|
|
dlužné pojistné | |||
penále | |||
pokuty | |||
CELKEM |
Zaměstnavatelům, u nichž v roce 1995 došlo
k opakovanému výskytu pracovních úrazů
nebo nemocí z povolání ze stejných
příčin a v důsledku toho i ke
zvýšení nákladů na zdravotní
péči, mohly okresní pojišťovny
(podle § 17 zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném
zdravotním pojištění) vyměřit
přirážku k pojistnému. V roce 1996
okresní pojišťovny této možnosti
využívaly a vyměřily zaměstnavatelům
přirážky k pojistnému v celkové
výši 5 104 738,- Kč. Na přirážkách
k pojistnému bylo v roce 1996 uhrazeno 4 502 266,- Kč.
Opakovaná závažná zjištění
z každodenně aplikovaných činností
spojených s výběrem a kontrolou výběru
pojistného sumarizuje odborný útvar Ústřední
pojišťovny, který v roce 1996 předal
kompetentním státním orgánům
k provedení potřebných změn platných
právních předpisů celou řadu
poznatků. Podle zobecněných zjištění
Pojišťovny je tak úpravami nebo změnami
příslušných právních předpisů
třeba
- omezit liberální možnost vstupu
osob bez trvalého pobytu v České republice
do systému všeobecného zdravotního pojištění,
neboť současné znění zákona
(často zneužívané) jim umožňuje
čerpat jakékoliv věcné dávky
zdravotní péče (nákladné
operace, porody, potraty, sanace chrupu apod.) ihned poté,
co se stanou zaměstnanci (byť krátkodobými)
zaměstnavatele s trvalým sídlem na území
ČR,
- zařadit mezi osoby, za které je plátcem
pojistného stát
- osoby propuštěné z vazby nebo z výkonu
trestu odnětí svobody, u nichž byla přikázána
z rozhodnutí soudu ochranná léčba,
- pacienty psychiatrických léčeben, kteří
nepobírají žádný důchod,
tj. osoby, které by si měly samy platit pojistné
v kategorii "osob bez zdanitelných příjmů",
což nemohou, neboť nepobírají žádný
důchod ani dávky sociální pomoci,
- uložit povinnost zahrnovat do vyměřovacího
základu na pojistné
- veškerá plnění (finanční,
věcná) zaměstnavatelem, která podléhají
dani z příjmu,
- příjmy plynoucí ze zaměstnání
z ciziny, neboť současná právní
úprava umožňuje těmto osobám
(zaměstnaným u cizího zaměstnavatele
podle cizích předpisů a pobírajícím
i mnohatisícové měsíční
příjmy, které dokonce v ČR řádně
zdaňují) platit pojistné - protože
nejsou ani "zaměstnanci", ani "osoby samostatně
výdělečně činné"
v kategorii osob bez zdanitelných příjmů
(tj. z vyměřovacího základu 2 500,-
Kč!),
Tabulka č. 7c: Kumulativní přehled o pohledávkách
Pojišťovny vůči plátcům
pojistného
|
|
|
|
| ||||||
1 | Dlužné pojistné | 371 691 | 47 938 798 | 0,01 | 712 543 | 47 254 582 | 0,02 | 1 460 488 | 62 381 750 | 0,02 |
2 | Pokuty a penále | 394 958 | 615 809 | 0,39 | 714 710 | 199 157 | 3,59 | 1 291 604 | 319 786 | 4,04 |
3 | Přirážky k pojistnému | 3 033 | 0,00 | 140 | 6 537 | 0,02 | 641 | 4 502 | 0,14 | |
4 | Celkem | 766 649 | 48 557 640 | 0,02 | 1 427 393 | 47 460 276 | 0,03 | 2 752 733 | 62 706 038 | 0,04 |
Tabulka č. 7d: Rozčlenění dlužníků
Pojišťovny dle výše dluhu
1 | větším než 25 mil.Kč | 13 | 539 109 | |
2 | 10 až 25 mil.Kč | 19 | 309 103 | |
3 | 5 až 10 mil.Kč | 62 | 427 345 | |
4 | 2 až 5 mil.Kč | 198 | 578 518 | |
5 | 1 až 2 mil.Kč | 382 | 473 942 | |
6 | 0,5 až 1 mil.Kč | 599 | 424 716 | |
7 | Součet | 1 273 | 2 752 733 | |
8 | 0,25-0,50 mil.Kč | cca 1 200 | 410 000 | |
9 | do 25 mil.Kč | cca 2 500 | 530 000 | |
10 | Samoplátci | cca 250 000 | 1 000 000 |
Tabulka č. 7e: Plátci pojistného s dluhem
větším než 0,5 mil. Kč
1 | Dluh na pojistném, penále a pokutách | 2 752 733 | |
z toho | |||
2 | -pravděpodobně vymahatelné pohledávky | 744 | 1 557 496 |
3 | -nedobytné pohledávky | 529 | 1 195 237 |
4 | Celkem | 1 273 | 2 752 733 |
- neumožňovat osobám samostatně výdělečně
činným zahrnování plateb pojistného
(záloh, doplatků) na zdravotní pojištění
(sociální zabezpečení) do výdajů
či nákladů (což značně
snižuje vlastní vyměřovací základ),
ale snížit o zaplacené pojistné základ
daně s tím, že se základ daně
případně vráceným přeplatkem
pojistného na zdravotní pojištění
(a sociální zabezpečení) opět
zvýší,
- vypustit ze zákona ustanovení o provádění
"odpočtů poživatelů důchodů",
které působí zaměstnavatelům
(i pojišťovnám) značné administrativní
a účetní problémy (např.
při zpětném přiznání
důchodu musí vrátit pojišťovna
zaměstnavateli a ten důchodci přeplacené
pojistné, doúčtovat daň apod.) bez
podstatného finančního efektu,
- zavést zákonnou povinnost zaměstnavatele
(pod sankcí) předávat zdravotní
pojišťovně, u které jsou pojištěni
jeho zaměstnanci, v den splatnosti pojistného "Přehled
o platbách" (obsahující součet
vyměřovacích základů zaměstnanců
a součet pojistného jednotlivých zaměstnanců),
který by umožňoval zdravotním pojišťovnám
(jako správě sociálního pojištění)
účtovat o částkách uvedených
v "Přehledu" jako o pohledávkách
a vyměřovat penále i bez provedení
přímé kontroly,
- umožnit Pojišťovně (zdravotním
pojišťovnám)
- výkon exekuční pravomoci (obdobně
jako má např. OSSZ, VšZP Slovenské republiky,
AOK v SRN), neboť čekání na výkon
rozhodnutí soudu je zdlouhavé a neúčinné,
- nevymáhat drobné nedoplatky na pojistném
(např. do výše 200,- Kč za rok), neboť
jejich vymáhání je dražší,
- získávat na dožádání
od finančních úřadů informace
o plátcích pojistného získávané
v daňových řízeních (prolomení
mlčenlivosti, které bylo uzákoněno,
avšak zrušeno Parlamentem ČR k 1. 5. 1995).
4.5.4 Kontroly poskytovatelů zdravotní péče
V oblasti kontroly správnosti a oprávněnosti
vyúčtování za zdravotní péči
(poskytnutou pojištěncům Pojišťovny
zdravotnickými zařízeními) pracovalo
ke konci roku 1996 na okresních pojišťovnách
o 37 revizních lékařů méně
než v roce 1995, tj. celkem 1 054 revizních lékařů,
a o 2 odborné revizní pracovníky (nelékaře)
více, tj. celkem 55 odborných revizních pracovníků.
Z uvedeného celkového počtu revizních
lékařů pracovalo 811 v zaměstnaneckém
poměru (tj. absolutní pokles o 48 osob) a 243 ve
smluvním poměru (nárůst o 11 osob).
Přepočtený pracovní úvazek
revizních lékařů okresních
pojišťoven v roce 1996 činil 380,0 lékařských
míst. Průměrný pracovní
úvazek revizních lékařů
pracujících na okresní pojišťovně
v roce 1996 činil - stejně jako v roce 1995 - 0,47
lékařského místa. Úvazek vyšší
než 0,8 lékařského místa mělo
232 lékařů, tj. o 13 více než
v roce 1995. Na odboru revize zdravotní péče
Ústřední pojišťovny (dále
jen odbor revize) působilo v roce 1996 deset lékařů
na celý pracovní úvazek, 20 revizních
lékařů a 5 odborných revizních
pracovníků na průměrný úvazek
0,35 pracovního místa a dalších 10 revizních
lékařů ve smluvním poměru.
K doplnění počtu revizních pracovníků
byla v roce 1996 uskutečněna 4 výběrová
řízení na revizní pracovníky
(z toho 2 na okresních pojišťovnách a
2 na Ústřední pojišťovně
VZP ČR), která úspěšně
absolvovalo 86 uchazečů.
Přehled o vývoji počtu revizních
lékařů Pojišťovny v letech 1994
až 1996 je uveden v tabulce č. 8 a přehledně
znázorněn v grafu č. 4.
Z uvedených statistických údajů lze
pozitivně hodnotit stoupající počet
revizních lékařů s pracovním
úvazkem 0,8-1,0. Ostatní ukazatele se během
roku výrazněji nezměnily.
Pro možnost častějšího, a tím
i účinnějšího využívání
revizních lékařů k přímým
revizím poskytnuté zdravotní péče
a dalším revizním činnostem byla
během roku 1996 systematicky přesouvána příprava
podkladů pro revizní činnost na odborné
revizní pracovníky. Tomu napomohla nově
provedená kategorizace revizních pracovníků
a upřesnění metodiky revizní činnosti,
spočívající ve vymezení úloh
jednotlivých kategorií revizních pracovníků
při revizích jak nad pracovní, tak i nad
archivní databází.
Během první poloviny roku 1996 odbor revize Ústřední
pojišťovny provedl na všech okresních pojišťovnách
cílené kontroly dodržování
závazných metodik Pojišťovny pro revizní
činnosti s cílem sjednotit, v rámci celé
Pojišťovny, revizní postupy vůči
smluvním zdravotnickým zařízením
(jejichž rozdílnost byla oprávněně
kritizována zástupci poskytovatelů). Pro
zajištění jednotných postupů
a stejné informovanosti všech revizních lékařů
Pojišťovny odbor revize vydával v roce 1996 čtvrtý
ročník periodika "Informační
bulletin revizních lékařů VZP ČR",
ve kterém byly zveřejňovány přehledy
všech aktualit týkajících se revizní
činnosti na úseku oprávněnosti vyúčtování
za zdravotní péči. Část
těchto aktualit, určených k provázání
informací mezi revizními lékaři a
lékaři smluvních zdravotnických zařízení,
byla v roce 1996 paralelně zveřejňována
také ve "Zpravodaji VZP ČR".
Cestou Informačního bulletinu byla v polovině
roku 1996 vydána kompletní metodika revizní
činnosti Pojišťovny, která byla v zájmu
standardizace revizních postupů v ČR poskytnuta
také ostatním zdravotním pojišťovnám.
Pořádáním vzdělávacích
akcí v revizním lékařství
ve spolupráci s Výukovým pracovištěm
revizního lékařství Institutu postgraduálního
vzdělávání ve zdravotnictví
v Praze pracovníci odboru revize Ústřední
pojišťovny v roce 1996 pomáhali zajišťovat
systematické vzdělávání
revizních lékařů České
republiky (tj. všech zdravotních pojišťoven).
Statistické přehledy o činnostech revizních
lékařů a odborných revizních
pracovníků okresní pojišťovny pravidelně
předávaly odboru revize Ústřední
pojišťovny. Ze sumarizace čtvrtletních
přehledů vyplývá, že v roce 1996
- revizní pracovníci okresních pojišťoven
provedli celkem 31 363 kontrol státních i nestátních
zdravotnických zařízení (ekonomický
přínos těchto kontrol je uveden v samostatné
tabulce),
- revizní lékaři se vyjádřili
celkem k 560 944 žádostem o schválení,
povolení či posouzení vázaných
položek léků a PZT (tzv. výjimek dle
Zdravotního řádu), návrhů na
léčení pojištěnců v zařízeních
lázeňské péče, návrhů
na léčení v dětských odborných
léčebných ústavech a ozdravovnách
postoupených jim smluvními zdravotnickými
zařízeními (z toho odmítli skoro
4 % žádostí),
- revizní útvary okresních pojišťoven
posoudily v 10 974 případech oprávněnost
úhrad za zdravotnické transporty (z toho 10
% bylo neoprávněných),
- revizní útvary okresních pojišťoven
se vyjádřily k 15 286 příloh č.
2 (tzv. "pasportů") ke Smlouvám o
poskytování a úhradě zdravotní
péče.
Přehled o četnosti hlavních druhů
činnosti revizních pracovníků v letech
1994 až 1996 je uveden v tabulce č. 9 a znázorněn
v grafu č. 5. Bližší pohled na schvalovací,
povolovací a posuzovací činnosti revizních
lékařů v letech 1994 až 1996 umožňuje
tabulka č. 10 a graf č. 6.
Tabulka č. 8: Přehled o vývoji počtu
revizních lékařů Pojišťovny
v letech 1994 až 1996
smluvní | ||||
s úvazkem 0,8-1,0 | ||||
s úvazkem do 0,79 |
Tabulka č. 9: Přehled četnosti hlavních
druhů činnosti revizních lékařů
v letech 1994 až 1996
Ukončené kontroly | 41 614 | 36 987 | 31 363 | |
Schvalování přílohy č.2(pasportu) | 17 093 | 13 293 | 15 286 | |
Povolování výjimek(dle Zdrav.řádu) | 58 600 | 58 755 | 65 134 | |
Schvalování léků a PZT(vázané položky) | 240 005 | 256 362 | 344 295 | |
Projednání lázeňských návrhů | 115 265 | 103 603 | 133 682 | |
Schvalování dětských léčeben | nesledováno | nesledováno | 6 471 | |
Schvalování ozdravoven | nesledováno | nesledováno | 11 272 |
Tak jako v předchozích letech útvary revize
okresních pojišťoven prováděly
i v roce 1996 jak plánované revize zdravotnickými
zařízeními vykázané a vyúčtované
zdravotní péče (které tvořily
54 % všech kontrol), tak cílené revize
(které tvořily 46 % všech kontrol) smluvních
zdravotnických zařízení. Z celostátního
přehledu vyplývá, že cílené
kontroly (na základě excesů vyúčtování
jednotlivých smluvních zdravotnických zařízení
vůči celostátním, případně
okresním průměrným úhradám
v dané zdravotnické odbornosti) bylo nutno mnohem
častěji provádět u státních
zdravotnických zařízení. Ve druhém
pololetí roku 1996 provedly všechny okresní
pojišťovny podle jednotné metodiky cílené
plošné revize v nemocnicích.
Na základě softwarové podpory informačního
systému Pojišťovny byla během roku
1996 řešena zcela nově metodika revize nad
pracovní databází, která díky
svým modulům ("Deník revizního
lékaře" a "Samočinné kontroly")
umožňuje mnohem přesnější
evidenci a kontrolu schválených položek a povolených
výjimek. Pro potřeby kontroly výdajové
složky zdravotního pojištění nad
archivní databází slouží četné
"skripty" - pomocné programy provádějící
výběr dat podle standardně či revizními
pracovníky ad hoc zadaných parametrů. K
lepší a rychlejší orientaci revizních
pracovníků Pojišťovny byl také
připraven softwarový program "Revizní
listy VZP", který poskytuje ke každému
zdravotnímu výkonu v Číselníku
výkonů VZP souhrnné informace.
Při plánovaných a cílených
kontrolách smluvních zdravotnických zařízení
revizní lékaři během roku 1996
zjišťovali, že
- praktičtí lékaři poskytovali
pojištěncům Pojišťovny značné
množství medicínsky neodůvodněných
zdravotních výkonů, návštěv
v bydlišti pojištěnce a předepisovali
jim neúměrný rozsah a množství
léčiv
- lůžková zdravotnická zařízení
často neoprávněně účtovala
- finančně náročnější
kategorie ošetřovacího dne
- zdravotní výkony smluvně nedohodnutých
odborností
- zdravotní výkony, jejichž úhrada
je zahrnuta do agregované úhrady za ošetřovací
den
Tabulka č. 10: Přehled hlavních druhů
činností revizních lékařů
vázaným položkám | 344 385 | 61,39% | 11 956 | 3,47% | |
z toho:léčiva | 83 145 | 24,14% | 4 638 | 5,58% | |
PZT | 228 102 | 66,23% | 5 719 | 2,51% | |
výkony | 33 138 | 9,62% | 1 599 | 4,83% | |
žádostem o výjimky | 65 134 | 11,61% | 6 653 | 10,21% | |
z toho:preskripčníomezení | 22 071 | 33,89% | 1 544 | 7,00% | |
plná úhrada | 37 325 | 57,30% | 4 531 | 12,14% | |
sazba D | 5 738 | 8,81% | 578 | 10,07% | |
lázeňským návrhům | 133 682 | 23,83% | 2 724 | 2,04% | |
z toho:komplexní LL | 109 366 | 81,81% | 1 887 | 1,73% | |
příspěvková LL | 24 316 | 18,19% | 837 | 3,44% | |
návrhům do dětských OLÚ | 6 471 | 1,15% | 59 | 0,91% | |
návrhům do ozdravoven | 11 272 | 2,01% | 221 | 1,96% | |
Celkem | 560 944 | 100,00% | 21 613 | 3,85% |
Tabulka č. 11: Přehled odmítnutých
položek revizní činnosti v letech 1994 až
1996
přímý materiál v Kč | 361 503 435 | 222 381 471 | 209 751 805 | |
počet bodů | 423 307 159 | 379 602 970 | 327 312 264 | |
další účtovatelné položky v Kč | 164 280 259 | 95 851 800 | 79 348 427 |
- delší pobyty v nemocničních zařízeních
na základě "propustek" účelově
vystavovaných v posledních 3 dnech hospitalizace
- neúčelně opakovaná, ambulantně
již provedená předhospitalizační
vyšetření
- úhradu za pojištěnce předčasně
přijaté do nemocnice před plánovanými
diagnostickými a léčebnými výkony
- v návrzích na lázeňskou léčbu
opakovaně chybí povinná vyšetření,
navrhujícími lékaři není
respektován Indikační seznam a brán
zřetel na kontraindikace lázeňské
léčby
- ošetřující lékaři
při preskripci léčivých přípravků
velice často porušovali preskripční
omezení stanovená vyhláškou MZ a
nerespektovali povinnost získat k předepsání
zvláštní položky předchozí
schválení (souhlas) revizního lékaře
- ošetřující lékaři
v nemocnicích předepisují léčivé
přípravky hospitalizovaným pojištěncům
(v rozporu s platnými právními předpisy)
na recepty místo na žádanky, případně
vymáhají prostřednictvím rodinných
příslušníků na ambulantním
ošetřujícím lékaři předepsání
léků pro jejich hospitalizovaného příbuzného
- často dochází k duplicitnímu
účtování léčivých
prostředků a zdravotnického materiálu
zahrnutých do úhrady zdravotních výkonů
jako zvlášť účtovaného materiálu
či zvlášť účtovaných
léčiv
- lékaři předepisovali pojištěncům
Pojišťovny bez dostatečné zdravotní
indikace prostředky zdravotnické techniky, zejména
invalidní vozíky, inhalátory a glukometry
- zdravotní transporty pojištěnců sanitním
nebo soukromým vozidlem byly často předkládány
Pojišťovně k úhradě, aniž
by bylo jejich provedení dostatečně zdůvodněno
zdravotním stavem pojištěnce, nebo aniž
by byly prováděny do nejbližšího
smluvního zdravotnického zařízení
- výjezdy běžně vybaveným
sanitním vozem byly často a bezdůvodně
nahrazovány výjezdy vozy služby rychlé
záchranné pomoci.
Ze sumarizace čtvrtletních přehledů,
které předávaly okresní pojišťovny
v roce 1996 odboru revize zdravotní péče,
je evidentní ekonomický efekt prováděných
revizí. Ze součtu přehledů je zřejmé,
že
- suma bodových hodnot odmítnutých zdravotních
výkonů (nebo opravených na zdravotní
výkony s nižšími bodovými hodnotami)
činila celkem 327 312 264 bodů, tj. při
průměrné hodnotě bodu 0,60 Kč
celkem 196 387 370,- Kč
- hodnota přímo spotřebovaného materiálu
v odmítnutých výkonech činila 209
751 805,- Kč
- hodnota dalších odmítnutých účtovaných
položek (včetně zvlášť
účtovaného materiálu) činila
79 348 427,- Kč
- celkový ekonomický efekt výsledků
revizní činnosti na OP VZP v roce 1996 činil
488 760 713,- Kč.
Částka 488 760 713,- Kč, vypovídající
o ekonomické účinnosti odborné kontrolní
činnosti, by mohla být nepoměrně vyšší,
kdyby byly řešeny přes opakovaná upozornění
neustále se vyskytující problémy,
tj. pokud by
- právní předpisy dostatečně
a aktuálně vymezovaly, které typy zdravotnických
zařízení, za jakých technických
podmínek a při jakém dosaženém
vzdělání zdravotnických pracovníků
mohou provádět určité druhy zdravotních
výkonů
- bylo známo, k čemu opravňují majitele
licence udělované Českou lékařskou
komorou
- bylo možno sankcionovat opakované a průkazné
porušování smluvně dohodnuté
Metodiky vyúčtování a neoprávněné
účtování neprovedených či
zkresleně účtovaných výkonů,
případně léčivých přípravků
a prostředků zdravotnické techniky
- byly konečně v České republice
vypracovány a stanoveny standardní a všeobecně
uznávané diagnostické a léčebné
postupy.
Přehled o vývoji ekonomických přínosů
revizní činnosti v letech 1994 až 1996 je uveden
v tabulce č. 11.
4.6 ROZŠIŘOVÁNÍ SLUŽEB
POJIŠŤOVNY
Jak v oblasti zákonného zdravotního pojištění,
tak i v oblasti komerčního připojištění
řada činností Pojišťovny byla
v roce 1996 orientována na udržení jejího
dobrého jména a image jisté a spolehlivé
instituce. Prostřednictvím těchto činností
měla být veřejnost upozorněna na skutečnost,
že Pojišťovně jde nejenom o to, co je spojeno
s finanční stránkou poskytování
zdravotní péče, ale také o podporu
zdraví jejích klientů. Většina
propagačních aktivit Pojišťovny byla proto
cílena do oblasti zdravotní prevence a zdravého
životního stylu.
K šíření osvětových
informací z oblasti podpory péče o zdraví
byly v roce 1996 vydány další tituly odborné
řady, zaměřené na zdravou výživu,
péči o chrup a na prevenci infarktu myokardu. Pro
zvýšení dovednosti občanů a zájmu
o problematiku první pomoci a správného
přístupu k ošetřování
jednoduchých i komplikovanějších úrazů
byl za přispění Pojišťovny zpracován
a Českou televizí odvysílán 20dílný
seriál "Zachraň se, kdo můžeš",
který volně navazoval na obdobný 25dílný
seriál natočený rovněž za přispění
Pojišťovny "Zdravíčko, pane doktore",
jehož druhá polovina byla odvysílána
v prvním čtvrtletí roku 1996. Zdravý
životní styl byl propagován i účastí
Pojišťovny na sportovních akcích zaměřených
většinou na děti a mládež (soutěž
družstev dětí a mládeže v aerobiku,
soutěž základních škol v atletice
o Pohár Českého rozhlasu, akce okresních
pojišťoven "Sportujeme s VZP" apod.).
Pro zvýšení informovanosti pojištěnců
byla v roce 1996 vydána dvě čísla
časopisu Pojišťovny JISTOTA, která
aktuálně reagovala na vývoj ve zdravotním
pojištění, a informační letáky,
zaměřené na práva a povinnosti
pojištěnců. Stejným účelům
byly podřízeny také pravidelně svolávané
tiskové konference a sdělovacím prostředkům
poskytované informace, vystoupení ředitele
VZP ČR v rozhlasových i televizních publicistických
pořadech ("21", "Debata", "Aréna")
a prezentace Pojišťovny na významných
oborových výstavách a veletrzích
(FIBEX, Kursalon apod.), kterých se v roce 1996 účastnila.
K rozšíření a zkvalitnění
činností Pojišťovny na úseku
smluvního pojištění a připojištění,
prováděných na základě povolení
ministerstva financí č.j. 323/44338/1995 ze dne
26. září 1995, došlo i v roce 1996.
Z produktů cestovního zdravotního připojištění
byly v roce 1996 nabízeny následující
typy a varianty připojištění:
- individuální, s možností uzavřít
pojistnou smlouvu na krátkodobé či dlouhodobé
pobyty nebo na roční paušál pro opakované
výjezdy,
- skupinové, s možností uzavření
smlouvy na krátkodobé pobyty do 90 kalendářních
dnů,
- rodinné, rovněž s možností
uzavření smlouvy pouze na krátkodobé
pobyty.
Pojistné sazby byly stanoveny vždy podle věku
pojištěnce, jeho příslušnosti ke
zdravotní pojišťovně (v rámci
všeobecného zdravotního pojištění),
druhu pobytu v cizině (soukromý či
pracovní pobyt) a oblasti pobytu. Zvýhodněné
sazby a širší nabídka druhů pojištění
byly určeny pojištěncům Pojišťovny
a smluvním zdravotním pojištěncům
Pojišťovny. Bezpříspěvkoví
dárci krve, pokud byli pojištěnci Pojišťovny
a darovali krev nejméně dvakrát během
posledních 12 měsíců, byli nadále
zvýhodňováni bezplatným poskytováním
cestovního zdravotního připojištění
s limitem 35 dnů pobytu v cizině za rok.
Na výše uvedené typy připojištění
bylo v roce 1996 uzavřeno 606 805 smluv, jejichž účastníky
bylo 957 927 pojištěnců. Ze srovnání
statistických údajů za rok 1995 s údaji
za rok 1996 je zřejmé, že v roce 1996 došlo
k nárůstu pojištěnců cestovního
zdravotního připojištění o 46
% a k nárůstu uzavřených pojistných
smluv o 48 %. K dosažení uvedených výsledků
přispěla nejenom výhodnost pojistných
sazeb (zejména pro pojištěnce Pojišťovny),
ale také zesílení propagace těchto
pojistných produktů. Pojistné plnění
v cestovním zdravotním připojištění
za rok 1996 dosáhne cca částky 50 mil. Kč.
Zpřesnit tuto částku bude možno až
po zpracování všech faktur EuroCrossu, které
přicházejí s tří i pětiměsíčním
zpožděním.
V roce 1996 byla změněna organizace ověřování
uzavřených smluv pro potřeby asistenční
služby a upraven postup při likvidaci pojistných
událostí. Provádění těchto
činností bylo převedeno z okresních
pojišťoven na Ústřední pojišťovnu,
což vedlo ve prospěch klientů ke sjednocení
postupu, zjednodušení a zrychlení jejich vyřizování.
Nárůst zájmu klientů byl zaznamenán
v roce 1996 také v oblasti smluvního zdravotního
pojištění, určeného cizincům
s dlouhodobým pobytem v České republice,
kteří nesplňují podmínky pro
účast ve všeobecném zdravotním
pojištění. Oproti roku 1995, kdy bylo
takto pojištěno cca 3 000 klientů, bylo
v roce 1996 evidováno již 4 534 smluv. Více
než polovinu klientů smluvního zdravotního
pojištění tvoří pojištěnci
ve věku do sedmnácti let, z hlediska národnostního
složení převládají občané
vietnamské národnosti. Rozsah pojistného
plnění pro smluvní zdravotní pojištění
zůstává téměř shodný
se všeobecným zdravotním pojištěním.
Přehled o počtech smluv a pojištěnců
cestovního zdravotního připojištění
v roce 1996 je uveden v tabulce č. 12 a jejich rozložení
podle cílových zemí v grafech č. 7a
a 7b.
Také pro rok 1996 Pojišťovna uzavřela
s Všeobecnou zdravotnou poisťovnou Slovenské
republiky (VšZP) "Dohodu o úhradě
nutné a neodkladné zdravotní péče
poskytnuté pojištěncům jedné
smluvní strany smluvními zdravotnickými zařízeními
druhé smluvní strany", jejímž
smyslem je zajištění možnosti klientů
obou pojišťoven čerpat, v případě
potřeby, nutnou a neodkladnou péči bez přímé
úhrady ve zdravotnických zařízeních
navštívené země. Na základě
této dohody zdravotní pojišťovny uhradí
zdravotní péči poskytnutou pojištěncům
druhé smluvní strany svým smluvním
zdravotnickým zařízením a následně
si ji přeúčtují. V roce 1996 bylo
ve Slovenské republice ošetřeno cca 2 400 pojištěnců
Pojišťovny. Náklady na jejich ošetření
činily 4 956 tis. Kč. V České republice
využilo možnosti ošetření cca 15
000 pojištěnců VšZP a náklady uhrazené
za jejich ošetření činily 23 000 tis.
Kč. Plnění uzavřené dohody
probíhalo bez větších problémů.
Pouze výjimečně požadovala zdravotnická
zařízení (většinou nesmluvní)
na obou stranách od ošetřených pacientů
přímou úhradu.
4.7 ZABEZPEČENÍ ČINNOSTÍ
POJIŠŤOVNY HMOTNÝM
A NEHMOTNÝM MAJETKEM
Růst celkového objemu dat a informací (účtovaných
zdravotních výkonů, výnosové
a nákladové části účetnictví,
registru pojištěnců i registru smluvních
zdravotnických zařízení, kontrolních
a analytických údajů), které je zapotřebí
včas a v odpovídající kvalitě
zpracovat do operativních i analytických výstupů,
vyvolal v roce 1996 nutnost rozšíření
kapacit Informačního systému Pojišťovny.
Jeho základní konfigurace byla proto rozšířena
zejména pořízením serveru HP 420 pro
potřeby Ústřední pojišťovny,
provedením upgrade 27 serverů HP 630, 39 serverů
HP 640 a 2 serverů HP H50, nákupem RAM o kapacitě
5 888 MB a disků o kapacitě 464 GB.
Tabulka č. 12: Cestovní zdravotní připojištění
v roce 1995 a 1996
|
|
|
| |||||||
345 510 | 1 913 | 769 | 55 665 | 172 912 | 6 469 | 133 648 | 410 326 | 654 752 | ||
500 667 | 3 143 | 1 242 | 89 343 | 281 530 | 12 410 | 171 345 | 606 805 | 957 927 | ||
155 157 | 1 230 | 473 | 33 678 | 108 618 | 5 941 | 37 697 | 196 479 | 303 175 | ||
145% | 164% | 162% | 161% | 163% | 192% | 128% | 148% | 146% |
Typ smlouvy: | R | Rodinná krátkodobá smlouva - do 90 dnů | |
K | Krátkodobá smlouva - 90 dnů | S | Skupinová krátkodobá smlouva - do 90 dnů |
D | Dlouhodobá smlouva - do 180 dnů | O | Smlouva pro opakované cesty - do 360 dnů |
K zajištění operativního provádění
kontroly výběru pojistného a revizí
úhrady zdravotní péče v místě
vzniku prvotních dat byl v roce 1996 realizován
nákup většího počtu notebooků
Echos P75 Olivetti. V roce 1996 bylo rovněž významně
rozšířeno propojení informačního
systému okresních pojišťoven s informačními
systémy instalovanými na jejich úřadovnách.
Tím došlo nejenom ke zlepšení komunikace
uvnitř Pojišťovny, ale především
k rozšíření počtu služeb
poskytovaných těmito detašovanými pracovišti
klientům Pojišťovny.
V průběhu roku 1996 byly
- pořízeny nemovitosti (budovy s pozemky,
pozemky nebo části budov) pro okresní
pojišťovny
- Děčín | - Most (pozemek) | - Příbram |
- Chomutov | - Olomouc (pozemek) | - Rychnov n. Kněžnou |
- Karlovy Vary | - Pelhřimov | - Uherské Hradiště |
- Louny | - Prostějov | - Žďár n. Sázavou |
- započaty rekonstrukce objektů pro okresní
pojišťovny
- Chrudim | - Sokolov | - Uherské Hradiště |
- Prostějov | - Teplice | - Vyškov |
- uvedeny do provozu po stavebních rekonstrukcích
objekty pro okresní pojišťovny
- Jeseník | - Litoměřice | - Plzeň - město |
- Kolín | - Nymburk | - Plzeň - sever |
- Liberec | - Olomouc | - Ústí nad Labem |
Optimálního rozsahu pojistné ochrany, hladkého
provozu pojištění, operativního zpracování
změn a likvidace vzniklých škod bylo v průběhu
roku 1996 dosaženo uzavřením centrálního
pojištění majetku a rizikových činností
Pojišťovny.