Tabulka č. 3b: Počty smluvně zajištěných přepočtených lékařských míst v ambulantní péči v dalších odbornostech (dle šetření k 30, 6. 1996)
pokračování
41 | Ústí nad Labem | 5,20 | 6,10 | 1,80 | 8,48 | 4,60 | 4,20 | 1,80 |
42 | Havlíčkův Brod | 2,90 | 5,40 | 2,50 | 2,80 | 7,00 | 2,00 | 0,40 |
43 | Hradec Králové | 9,20 | 13,20 | 4,40 | 9,80 | 15,20 | 5,60 | 4,40 |
44 | Chrudim | 1,40 | 7,00 | 2,20 | 4,20 | 4,00 | 2,60 | 0,60 |
45 | Jičín | 2,20 | 2,60 | 1,10 | 2,20 | 5,40 | 4,20 | 1,60 |
46 | Náchod | 3,80 | 3,80 | 3,00 | 4,60 | 4,20 | 5,60 | 1,00 |
47 | Pardubice | 7,00 | 10,00 | 3,87 | 7,80 | 5,40 | 6,76 | 2,20 |
48 | Rychnov nad Kněžnou | 1,60 | 2,60 | 2,00 | 3,00 | 1,20 | 2,60 | 1,00 |
49 | Semily | 1,80 | 1,90 | 1,80 | 3,40 | 1,00 | 1,40 | 0,00 |
50 | Svitavy | 4,60 | 1,80 | 5,20 | 5,20 | 3,80 | 2,40 | 1,60 |
51 | Trutnov | 4,00 | 6,00 | 1,00 | 3,40 | 3,00 | 2,90 | 1,20 |
52 | Ústí nad Orlicí | 4,80 | 7,80 | 6,00 | 12,00 | 6,60 | 6,20 | 2,80 |
53 | Blansko | 3,00 | 3,00 | 2,00 | 3,00 | 4,00 | 4,00 | 2,00 |
54 | Brno-město | 40,20 | 47,80 | 15,60 | 66,10 | 47,90 | 30,10 | 28,70 |
55 | Brno-venkov | 5,60 | 8,00 | 4,00 | 8,20 | 6,40 | 4,40 | 3,80 |
56 | Břeclav | 3,60 | 3,80 | 4,00 | 4,40 | 2,40 | 2,20 | 2,40 |
57 | Hodonín | 4,40 | 4,80 | 4,40 | 7,60 | 5,40 | 5,60 | 3,40 |
58 | Jihlava | 3,80 | 3,70 | 2,80 | 4,00 | 3,80 | 1,40 | 0,40 |
59 | Kroměříž | 5,20 | 4,20 | 4,80 | 5,80 | 8,20 | 2,30 | 5,00 |
60 | Prostějov | 3,00 | 7,00 | 1,60 | 6,60 | 3,00 | 1,00 | 1,20 |
61 | Třebíč | 5,00 | 4,60 | 3,40 | 5,20 | 3,20 | 2,00 | 0,60 |
62 | Uherské Hradiště | 7,30 | 3,50 | 3,00 | 7,20 | 3,00 | 3,40 | 1,40 |
63 | Vyškov | 2,20 | 2,00 | 1,80 | 3,20 | 1,00 | 1,60 | 1,40 |
64 | Zlín | 9,00 | 9,20 | 4,00 | 9,00 | 7,00 | 4,00 | 5,00 |
65 | Znojmo | 6,00 | 2,20 | 2,00 | 5,20 | 4,60 | 4,80 | 2,80 |
66 | Žďár nad Sázavou | 6,10 | 4,79 | 2,20 | 4,90 | 4,60 | 14,20 | 0,00 |
67 | Bruntál | 4,00 | 5,00 | 2,00 | 5,00 | 3,00 | 5,80 | 4,20 |
68 | Frýdek-Místek | 8,20 | 7,60 | 5,00 | 7,90 | 6,20 | 8,20 | 2,00 |
69 | Karviná | 13,80 | 13,60 | 5,20 | 14,20 | 7,60 | 13,20 | 2,00 |
70 | Nový Jičín | 6,80 | 5,00 | 4,20 | 6,80 | 4,20 | 1,80 | 1,60 |
71 | Olomouc | 19,60 | 13,60 | 10,80 | 28,00 | 28,60 | 21,40 | 3,20 |
72 | Opava | 5,00 | 7,00 | 3,20 | 6,80 | 7,00 | 5,40 | 2,20 |
73 | Ostrava | 28,00 | 19,40 | 21,20 | 49,20 | 18,40 | 22,60 | 7,80 |
74 | Přerov | 6,60 | 5,60 | 2,20 | 6,40 | 5,00 | 4,00 | 2,40 |
75 | Šumperk | 6,20 | 7,40 | 5,60 | 10,60 | 7,00 | 6,20 | 0,00 |
76 | Vsetín | 3,80 | 6,40 | 3,80 | 6,40 | 5,40 | 5,00 | 3,40 |
77 | Jeseník | 1,80 | 1,30 | 0,20 | 2,00 | 6,10 | 1,80 | 0,00 |
Tabulka č. 4: Soustava smluvních ZZ v členění
dle druhu zdravotní péče a hlavních
zdravotnických odborností v r. 1996
| ||||
Ambulantní ZZ
z toho | 18 760 | 18 954 | 1,01 | |
- praktický lékař pro dospělé (odb.001) | 4 458 | 4 529 | 1,02 | |
- praktický lékař pro děti a dorost (odb.002) | 2 205 | 2 212 | 1,00 | |
- praktický zubní lékař (odb.014-018) | 5 492 | 5 547 | 1,01 | |
- ambulantní specialisté celkem
z toho | 6 032 | 6 041 | 1,00 | |
- - chirurgie (odb.501-602, kromě 503) | 538 | 524 | 0,97 | |
- - interna (odb.101-107, 128, 202) | 1 018 | 1 030 | 1,01 | |
- - gynekologie (odb.603,604) | 1 121 | 1 113 | 0,99 | |
- - ORL (odb.701-703) | 468 | 467 | 1,00 | |
- - oční (odb.705) | 517 | 530 | 1,03 | |
- - alergologie (odb.207) | 199 | 202 | 1,02 | |
- - neurologie (odb.209,210) | 466 | 472 | 1,01 | |
- - ortopedie (odb.606,607) | 451 | 442 | 0,98 | |
- - kožní (odb.404-406) | 414 | 418 | 1,01 | |
- - psychiatrie (odb,305-310) | 435 | 440 | 1,01 | |
- - rehabilitace (odb.201) | 312 | 319 | 1,02 | |
Lůžková ZZ
z toho | 294 | 296 | 3,09 | |
- nemocnice | 251 | 251 | 1,00 | |
- léčebny psychiatrické | 20 | 20 | 1,00 | |
- ostatní odb. léčebny | 23 | 25 | 1,09 | |
Stacionáře | 17 | 23 | 1,35 | |
Záchranná služba (odb.709) | 183 | 195 | 1,07 | |
Lékařská služba první pomoci (odb.003) | 756 | 769 | 1,02 | |
Zařízení Home care (odb.911) | 626 | 675 | 1,08 | |
Rehabilitační ZZ (odb.902 a 918) | 1 048 | 1 090 | 1,04 | |
ZZ komplementu (odb.801-899) | 792 | 878 | 1,11 | |
Lázně a ozdravovny | 72 | 78 | 1,08 | |
Dopravní zdravotní služba | 263 | 285 | 1,08 | |
Lékárny a výdejny PZT | 2 535 | 2 582 | 1,02 | |
celkový počet smluvních ZZ *) | 22 756 | 22 515 | 0,99 |
*) Celkový počet smluvních ZZ uvedený
v ř.č. 29 není součtem čísel
uvedených na předchozích řádcích
K řešení vznikajících sporů
byla poskytovateli zdravotní péče v roce
1996 využívána poměrně často
také "Dohoda o řešení sporů
mezi smluvními zdravotnickými zařízeními
a VZP ČR smírčím řízením",
podepsaná mezi Pojišťovnou a 11 dalšími
signatáři, podle které bylo podáno
34 návrhů na zahájení smírčího
řízení. Ve 30 případech byla
navrhovatelem smírčích řízení
smluvní zdravotnická zařízení,
ve 4 případech okresní pojišťovny.
Podané návrhy se dotýkaly 21 z celkového
počtu 77 okresních pojišťoven. Z celkového
počtu 28 uskutečněných smírčích
řízení došlo ve 24 případech
k nalezení smírného řešení
a pouze ve 4 případech smíru dosaženo
nebylo. Nejčastěji projednávanými
byly spory odborného charakteru, vzniklé provedením
revizních kontrol ve zdravotnických zařízeních.
Spory vznikající na žádost pojištěnce
o ochranu se v roce 1996 nevyskytly.
Možnosti vypovídání smluvních
vztahů před ukončením jejich platnosti
využívala Pojišťovna v závažných
případech nesrovnalostí ve vykazování
nebo účtování zdravotní péče
(např. účtování ambulantní
péče za pojištěnce v té době
hospitalizované, nerealizovaných návštěv
v bytě pojištěnců, za vybírání
úhrady od pojištěnců za zdravotní
výkony hrazené zdravotním pojištěním
a současně účtované Pojišťovně
apod.).
Pro zajištění méně konfliktního
průběhu procesu intenzifikace poskytování
zdravotní péče a zvyšování
efektivity výdajů, spočívajícího
mj. v redukci sítě ambulantních i nemocničních
zdravotnických zařízení či
nemocničních lůžek nebo v jejich reprofilizaci
na lůžka ošetřovatelská či
sociální, je nutné dořešit
přístup Úřadu pro hospodářskou
soutěž k této problematice. Není
možné, aby jím bylo i nadále považováno
celospolečensky nezbytné jednání Pojišťovny
za "omezování soutěže mezi zdravotnickými
zařízeními na trhu zdravotnických
služeb" nebo za "zneužívání
dominantního postavení", kterým je znemožňováno
uplatňování práva občana na
volbu lékaře či zdravotnického zařízení.
Během roku 1996 došlo z rozhodnutí státních
orgánů k ukončení činnosti
a k zahájení likvidace řady zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven. Tato skutečnost
způsobila Pojišťovně komplikace a finanční
újmu nejenom v oblasti vymáhání
pohledávek za zdravotní péči zaplacenou
v minulých letech za pojištěnce zrušených
zdravotních pojišťoven, ale především
jako správci zvláštního účtu
pro přerozdělování pojistného.
Jenom vůči tomuto účtu činí
dluh likvidované Hornické zaměstnanecké
pojišťovny - z celkové pohledávky
Pojišťovny ve výši 100 mil. Kč -
cca 80 mil. Kč. Zatímco vláda ČR
svým usnesením z 6. 3. 1996 vyřešila
pohledávky zdravotnických zařízení
vůči Hornické zaměstnanecké
pojišťovně tím, že rozhodla o jejich
odkoupení Konsolidační bankou, neumožnila
uspokojit stejným způsobem uvedenou pohledávku
Pojišťovny. Protože naděje na uspokojení
této pohledávky z konkursní podstaty byly
minimální, Pojišťovna požádala
- ve snaze o vyčlenění pohledávky
zvláštního účtu z konkursní
podstaty - podle zákona o konkursu a vyrovnání
o provedení přezkumného řízení,
které se však může konat - vzhledem
ke značnému množství věřitelů
Hornické zdravotní pojišťovny - až
za několik roků. Dluh ve výši cca 19
milionů Kč vůči zvláštnímu
účtu pro přerozdělení pojistného
zanechala rovněž Zdravotní pokladna škodováků.
Právo na náhrady škody, podle
ustanovení § 20a zákona č. 550/1991
Sb., o všeobecném zdravotním pojištění,
Pojišťovna využívala v roce 1996 vůči
osobám, které zavinily a způsobily újmu
na zdraví jejím pojištěncům a
Pojišťovna náklady za léčení
jejich újmy uhradila. Pojišťovna uplatnila
v roce 1996 nárok na náhradu škody vydáním
11 563 výzev v částce 149 566 tisíc
Kč. Za případy náhrady škody
uplatněné v tomto roce za starší pohledávky
Pojišťovna získala celkem 98 081 tis. Kč.
V případech, kdy nedošlo k jednorázové
úhradě vzniklé škody nebo pokud nebyly
s povinnými osobami uzavřeny dohody o splátkách,
Pojišťovna vymáhala své pohledávky
v trestním či občanskoprávním
řízení a některé pohledávky
i v řízení exekučním. S
nárokem poškozeného na náhradu škody
se okresní pojišťovny připojily v roce
1996 k trestnímu řízení ve 3750 případech,
žalob v občanskoprávním řízení
podaly 1763. Finanční efekt této agendy je
velmi nejistý, a to pro povinnost Pojišťovny
doložit každý uplatňovaný nárok
právně obhajitelnými důkazy a pro
faktickou nedobytnost pohledávek od povinných osob
(např. pachatelů trestných činů).
Okresní pojišťovny vystavily v roce 1996
- podle ustanovení § 17 zákona č. 550/1991
Sb. v platném znění - ve 306 případech
také platební výměry na přirážky
k pojistnému v částce 6 469 tisíc
Kč, ze které bylo zaplaceno 4 619 tisíc Kč.
K vymožení pohledávek vzniklých vystavenými
platebními výměry v celkové částce
978 985 tis. Kč Pojišťovna podala v roce 1996
cca 15 800 návrhů na výkon rozhodnutí,
z toho v 1 090 případech šlo o opakované
exekuční řízení na vymožení
pohledávek ve výši 91 264 tis. Kč. Pro
nekázeň plátců pojistného či
jejich skutečnou nebo předstíranou platební
neschopnost průběžný stav pohledávek
Pojišťovny (tj. rozdíl mezi finanční
hodnotou všech platebních výměrů
vystavených Pojišťovnou do konce roku 1996 a
celkovými příjmy skutečně přijatými
v roce 1996 na úhradu platebních výměrů,
tedy i vystavených v předchozích letech)
dosáhl v roce 1996 částky cca 1,4 mld.
Kč.
V rámci likvidace pohledávek za plátci
pojistného se okresní pojišťovny v roce
1996 účastnily 570 případů
konkursního řízení s požadavkem
úhrady pohledávek ve výši 404 143 tis.
Kč, z toho ve 43 případech okresní
pojišťovny podaly soudu návrh na vyhlášení
konkursu a zajištění úhrady pohledávek
ve výši 143 060 tis. Kč. Z majetku úpadců,
na němž většinou vázne zástavní
právo peněžních ústavů,
nelze pohledávky Pojišťovny uspokojit: v roce
1996 získala Pojišťovna v konkursních
řízeních na uspokojení předmětných
pohledávek celkem 2 406 tis. Kč (tj. včetně
pohledávek zjištěných v rámci
kontrolní činnosti Pojišťovny za celou
dobu jejího působení).
Právní odbor Pojišťovny věnoval
v roce 1996 nemalou pozornost také interním právním
normám (Příkazy ředitele, Metodické
pokyny a Informace), které řešily aktuální
problémy spojené s činností Pojišťovny,
a celkové aktualizaci Souborných pravidel pro okresní
pojišťovny, na které se podílely všechny
odborné útvary Ústřední pojišťovny.
4.3 ZDRAVOTNÍ POLITIKA POJIŠŤOVNY
Strategie postupu Pojišťovny ve zdravotní
politice v roce 1996 směřovala, tak jako v předchozích
letech, k udržení výdajů za zdravotní
péči v mezích příjmů
dosažitelných z výběru a přerozdělení
pojistného na všeobecné zdravotní pojištění
a k zachování dostupné a pokud možno
kvalitní zdravotní péče pro pojištěnce
Pojišťovny ve všech okresech České
republiky. Dosažení uvedených cílů
byla podřízena také taktika přístupu
Pojišťovny k jednotlivým článkům
zdravotnického systému, k četným
a časově náročným jednáním,
probíhajícím na nejrůznějších
úrovních po celý rok 1996, a k řešení
aktuálních problémů spojených
s poskytováním zdravotní péče.
V lednu 1996 dokončilo ministerstvo zdravotnictví
návrh nového Seznamu výkonů
s bodovými hodnotami (dále "Seznam výkonů")
a předalo jej plátcům i poskytovatelům
zdravotní péče k připomínkovému
řízení. Po zevrubné analýze
předložených písemných podkladů
zástupci Pojišťovny, za podpory ostatních
účastníků dohodovacího řízení
svolaného v únoru 1996, vyslovili k vydání
Seznamu výkonů v předložené pod
obě záporné stanovisko a formulovali
společný požadavek na systematické a
odborné zapracování předložených
a dalších připomínek při dodržení
dohodnutých a již projednaných zásad.
Vysloven byl požadavek na provedení podrobné
a strukturované následné analýzy a
modelace nového Seznamu výkonů. Na základě
takto formulovaného stanoviska se jmenovaní zástupci
Pojišťovny zúčastňovali dvakrát
týdně na půdě ministerstva zdravotnictví
mnohahodinových jednání, na kterých
docházelo od počátku března až
do poloviny července 1996 k postupnému vypořádávání
připomínek účastníků
dohodovacího řízení.
Na dohodovacím řízení svolaném
v srpnu 996 zástupci Pojišťovny upozornili,
že ani čtyři a půl měsíce
trvající vypořádávání
připomínek neodstranilo závažné
nedostatky původního návrhu Seznamu výkonů.
Předběžná analýza Pojišťovny
totiž ukázala, že nemůže být
- při navrženém bodovém ohodnocení
zdravotních výkonů a současném
objemu prostředků všeobecného zdravotního
pojištění - hodnoty bodu 1,- Kč dosaženo,
pokud nedojde k frekvenčnímu omezení provádění
zdravotních výkonů a k časovému
omezení jejich vykazování. Zástupci
Pojišťovny nabídli zpracování modelací
a úprav bez jejichž provedení nelze navržený
Seznam výkonů prakticky realizovat.
V říjnu a listopadu byly modelace dopadu nového
Seznamu výkonů zpracované Pojišťovnou
předány ministerstvu zdravotnictví. Modelace
prokázaly, že hodnota bodu by mohla být blízká
1,- Kč pouze za předpokladu, dojde-li ke snížení
času výkonů nebo ke snížení
hodnoty přímo spotřebovaného materiálu
ve výkonech nebo ke kombinaci obou snížení.
Modelace Pojišťovny ministerstvo zdravotnictví
neakceptovalo.
Poslední negativní stanovisko Pojišťovny
k novému Seznamu výkonů, připojené
k zápisu z dohodovacího řízení
konaného v prosinci 1996, opakovaně poukazovalo
na možnost vzniku až několikamiliardového
rozdílu mezi Seznamem výkonů zakládanou
potřebou finančních zdrojů a objemem
finančních prostředků, který
je pro úhradu poskytované zdravotní
péče ze zdravotního pojištění
k dispozici (pokud Seznam výkonů vejde v
platnost).
Rozhodujícím regulačním opatřením
v oblasti výdajů na lůžkovou nemocniční
zdravotní péči se mělo stát
Usnesení vlády České republiky č.
162 ze dne 28. února 1996, které mělo vést
- při zvýšení hodnoty bodu - ke zpomalení
tempa růstu výdajů na lůžkovou
péči, a tím i ke snížení
prohlubujícího se deficitu všeobecného
zdravotního pojištění. Na základě
citovaného usnesení vlády České
republiky Pojišťovna vypracovala dodatky ke Smlouvám
o poskytování a úhradě zdravotní
péče, které nepodepsala všechna nemocniční
zdravotnická zařízení. Jak předběžná,
tak i konečná hodnocení faktického
dopadu přijatého opatření prokázala,
že růst průměrných výdajů.
Pojišťovny na lůžkovou nemocniční
péči se v roce 1996 nezpomalil, ale - vlivem systémových
opatření, jakými bylo zvýšení
hodnoty bodu, zvýšení úhrady za ošetřovací
den a vynětí řady nákladných
léčiv z nemocničního lékového
paušálu a jejich přesunutí mezi zvlášť
účtovaná léčiva - dokonce
(ve srovnání s předchozími roky) zvýšil
o cca 30 %. (Viz také část Výroční
zprávy "Náklady Pojišťovny".)
Síť smluvních nemocničních
zařízení Pojišťovny je znázorněna
na obrázku č. 3, růst výdajů
na jednotlivé složky nemocniční zdravotní
péče je znázorněn na grafech č.
1 a 2.
Z porovnání statistických studií
zemí OECD s vlastními studiemi Pojišťovny
je zřejmé, že zařízení
ústavní péče v České
republice disponují značnou lůžkovou
kapacitou, kterou využívají k poskytování
velkého rozsahu i objemu zdravotnických služeb
a zdravotní péče pojištěncům.
Výdaje na věcné dávky lůžkové
zdravotní péče (tj. skutečně
pouze na hospitalizační péči a bez
ambulantní zdravotní péče poskytované
nemocnicemi) v roce 1996 dosáhly 37,69 % veškerých
výdajů Pojišťovny na zdravotní
péči, stále rostou rychleji než celostátní
index inflace a významně se podílejí
na celkovém finančním deficitu všeobecného
zdravotního pojištění. Využívání
současného nemocničního lůžkového
fondu ČR je - ve srovnání s okolními
zeměmi - přitom stále nízké
a činí pouze 72,6 % (v zemích OECD cca
85,0-92,0%), tzn., že každé nemocniční
lůžko je využíváno cca 265,0 dní
v kalendářním roce (v sousedních
zemích cca 300-320 dní v roce).
Mezi hlavní příčiny nadměrného
růstu výdajů na lůžkovou zdravotní
péči (kromě uplatňovaného
způsobu honorování zdravotnických
zařízení apod.) patří
také nevhodná struktura lůžkového
fondu České republiky, který je nadbytečný
v oblasti akutních nemocničních lůžek
a nedostatečný v oblasti lůžek pro poskytování
následné (léčebné, ošetřovatelské
a rehabilitační) zdravotní péče.
Důsledkem nedostatečnosti počtu lůžek
pro poskytování následné zdravotní
péče (a samozřejmě i lůžek
ústavní sociální péče)
je delší průměrná doba
pobytu pojištěnců na (akutním)
nemocničním lůžku (viz
tabulku č. 5 a graf č. 3), která činí
10,2 dne (v okolních zemích činí
průměrná délka 1 hospitalizace cca
5,6-8,5 dne), a nežádoucí vývoj
výdajů na 1 průměrnou hospitalizaci
(v roce 1996 činily cca 14 040,- Kč), a
tím i na lůžkovou péči. Lze
očekávat, že nesprávná struktura
lůžkového nemocničního fondu
bude zpomalovat a ztěžovat zavedení těch
způsobů plateb za poskytnutou zdravotní péči
(např. DRGs), které vedou (ekonomickým
tlakem) ke zkracování doby pobytu na lůžku
(a ke stabilizaci výdajů na zdravotní péči),
neboť část pacientů nebude možno
přeložit na jiná lůžka.
Vzhledem k uvedeným (a dalším) důsledkům
nesprávného rozložení stávajícího
lůžkového nemocničního fondu
se Pojišťovna již v roce 1996 připojila
k iniciativě na provedení jeho restrukturalizace
podle věcně správného a současně
reálného klíče navrženého
tak, aby ze stávajícího lůžkového
fondu nemocnic a LDN v dohledné době připadalo
na 1 000 obyvatel:
- 5 lůžek v nemocnicích,
- 2 lůžka pro poskytování následné
ústavní zdravotní péče.
Navržený poměrový ukazatel 5 nemocničních
lůžek na 1000 obyvatel Pojišťovna v roce
1996 - pro kontrolu výpočtu globálních
čísel a pro stanovení věcně
správné struktury okresních lůžkových
fondů - dále rozvedla o poměrové
ukazatele relací mezi 13 hlavními medicínskými
obory (tj. pro obory: interna, chirurgie, gynekologie a porodnictví,
dětské, urologie, ortopedie, anesteziologie a resuscitace,
infekční, TBC a respirační nemoci,
neurologie, otorinolaryngologie, oční a kožní),
přepočtené na 100 000 obyvatel.
V oblasti koncepce úhrady lůžkové
péče nedošlo v průběhu roku
1996 k realizaci podstatných změn či úprav.
I nadále byla úhrada nemocniční zdravotní
péče prováděna "platbou za výkon"
a pomocí "sestupné platby za ošetřovací
den". Jako důsledek diferencované platby za
ošetřovací den se v některých
okresech projevily tendence k restrukturalizaci stávajícího
lůžkového fondu směrem k lůžkům
ošetřovatelské péče, většinou
však v těch okresech, ve kterých zcela chyběla
nebo byl nedostatečný počet lůžek
pro dlouhodobě nemocné. K převedení
zdravotnických zařízení do oblasti
sociálních služeb v roce 1996 prakticky nedošlo.
S velkým pracovním nasazením v roce
1996 pokračovalo provádění
analýz, modelací a příprav na
zavedení systému tzv. "platby za diagnózu"
(DRGs), které zejména v závěru roku
1996 pokročily natolik, že systém bude možné
v druhé polovině roku 1997 prakticky ověřit.
K významnému pokroku v koordinaci schvalovacích
pravomocí ministerstva zdravotnictví a kontraktačních
možností Pojišťovny v oblasti provozně
nákladné zdravotnické techniky došlo
ve druhé polovině roku 1996 po podpisu "Smlouvy
o spolupráci MZ ČR a VZP ČR při posuzování
provozování vybrané zdravotnické techniky".
Projednávání pořizování
a instalace vybrané zdravotnické techniky ve zdravotnických
zařízeních před tzv. "Ústřední
tripartitní komisí" ("Ústřední
komise pro projednávání smluvních
vztahů mezi VZP ČR a poskytovateli zdravotní
péče") pomohlo výrazně eliminovat
tlaky na pořizování této techniky
z odpisů, sponzorských darů, příspěvků
obcí apod., vyvolávané v řadě
případů subjektivními a lokálně
omezenými zájmy představitelů zdravotnických
zařízení.
Tabulka č. 5: Přehled o průměrné délce hospitalizace pojištěnců
Pojišťovny v lůžkových zdravotnických
zařízeních
Přehled o nákladné zdravotnické
technice v České republice je uveden v následující
tabulce. Její stav k 31. 8. 1996 je uveden ve
sloupci B tabulky, její stav k 31. 12. 1996 ve sloupci
C.
Tabulka č. 6: PŘEHLED O NÁKLADNĚ ZDRAVOTNICKÉ TECHNICE
V ČESKÉ REPUBLICE
| ||
Počítačový tomograf | ||
Angiografický komplet | ||
Rtg. simulátor | ||
Rtg. skiagraf. komplet | ||
Hyperbarická komora | ||
Dialyzační lůžko | ||
Magnetická rezonance | ||
Terapeutický ozařovač | ||
Gama kamera | ||
Litotryptor | ||
Mammograf |
K nevelkému navýšení počtů
zdravotnické techniky mezi oběma daty došlo
jak z důvodu dokončení dříve
zahájené přestavby nemocnic, tak i pro zajištění
oblastní komplexnosti zdravotní péče.
(Obměny přístrojů tabulka nezachycuje.)
K hlavním prioritám Pojišťovny v oblasti
ambulantní zdravotní péče patřilo
v roce 1996 vytváření poskytovateli akceptovatelných
regulačních opatření, spočívajících
v zavedení "sestupné platby" při
překročení celostátně zjištěných
průměrných úhrad za jednoho pojištěnce.
K tomu Pojišťovna vypracovala - podle historických
dat ambulantních zdravotnických zařízení
- pro 52 zdravotnických odborností průměry
úhrad na jednoho ošetřeného pojištěnce
a čtvrtletí, vztažené na věk
pojištěnce. Obdobné průměry úhrad
na jednoho pojištěnce byly vypracovány i
pro léčiva a prostředky zdravotnické
techniky předepsané na recepty nebo na poukaz.
V průběhu roku 1996 probíhal rovněž
sběr dat pro vytvoření průměrné
úhrady v oblasti vyžádané péče.
Navržená regulační opatření
se po opakovaných a vleklých diskusích stala
součástí nových typových Smluv
o poskytování a úhradě ambulantní
zdravotní péče.
Pro sjednocení okresními pojišťovnami
rozdílně sjednaných rozsahů poskytované
zdravotní péče Pojišťovna vypracovala
celkem 50 základních souborů výkonů
pro jednotlivé ambulantní zdravotnické odbornosti.
Tento obsáhlý materiál Pojišťovna
předala v polovině roku 1996 České
lékařské komoře, která se do
konce roku vyjádřila pouze k základním
souborům výkonů praktických lékařů
a praktických lékařů pro děti
a dorost. Odsouhlasené základní soubory
výkonů se následně staly i součástí
typových smluv pro obě zdravotnické odbornosti.
Ke shora uvedeným výsledkům pravidelných
jednání mezi Pojišťovnou a Českou
lékařskou komorou v roce 1996 lze dále
přiřadit
- uzavření dohody o podmínkách úhrady
neodkladné péče poskytnuté pojištěncům
Pojišťovny nesmluvními zdravotnickými
zařízeními,
- vymezení obsahu neodkladné péče,
- stanovení podkladů nezbytných pro úhradu
a výši úhrady neodkladné péče,
- vydání "Závazného stanoviska
České lékařské komory"
k využití licencí pro účely typových
smluv a k posuzování personálního
vybavení smluvních zdravotnických zařízení,
- vymezení podmínek pro vydávání
osvědčení pro výkon funkce odborného
garanta a nutné délky jeho přítomnosti
(a dosažitelnosti) na garantovaném pracovišti.
Za výsledky jednání uskutečněných
v roce 1996 mezi Pojišťovnou a Českou stomatologickou
komorou je možno považovat
- dosažení dohody o základních souborech
stomatologických zdravotních výkonů
a výrobků, které může poskytovat
praktický zubní lékař, a jejich
začlenění do příloh typových
smluv,
- stanovení souboru stomatologických výkonů,
poskytovatelných v rámci neodkladné péče,
které budou propláceny nesmluvním stomatologickým
zařízením, pokud ošetří
pojištěnce Pojišťovny,
- projednání způsobu provádění
a účtování stomatologických
preventivních prohlídek, organizace a úhrada
péče o děti,
- ručení za kvalitu provedených stomatologických
výkonů a možnost jejich kontroly,
- zpřesnění pravidel pro vykazování
a úhradu stomatologických výkonů a
výrobků.
Poskytování a úhrada lázeňské
a ozdravenské péče probíhaly na základě
smluv uzavřených pro rok 1996 mezi Pojišťovnou
a 53 smluvními lázeňskými organizacemi
a 19 smluvními dětskými ozdravovnami.
V roce 1996 byla v lázních České republiky
poskytnuta komplexní lázeňská péče
87 844 pojištěncům (z toho 12 265 dětem)
a příspěvková lázeňská
péče 19 723 pojištěncům (viz
také část Výroční zprávy
"Náklady Pojišťovny").
Součástí typové smlouvy, kterou
se podařilo v roce 1996 vypracovat a se zdravotnickými
dopravci projednat, je mj. standardní soubor výkonů
zdravotních transportů, které musí
dopravní zdravotní služba zajistit, a bližší
specifikace podmínek pro poskytování tohoto
druhu zdravotní péče, např. povinnost
nepřetržitého provozu, napojení dopravní
zdravotní služby na dispečink apod.
K modelaci a tvorbě účelné sítě
smluvních zdravotnických zařízení
docházelo uzavíráním nových
a obnovou stávajících smluv s poskytovateli
zdravotní péče. Neshoda, vzniklá mezi
poskytovatelem zdravotní péče a Pojišťovnou
při jejím odmítavém stanovisku k navázání
smluvních vztahů, byla řešena podle
"Protokolu o postupu při projednávání
smluvních vztahů mezi VZP a poskytovateli zdravotní
péče", vypracovaného ministerstvem a
Pojišťovnou, který věcně naplňoval
vládní usnesení č. 162 ze dne 28.
2. 1996. Problematika smluvních vztahů Pojišťovny
a ambulantních zdravotnických zařízení
(včetně ambulantní složky lůžkových
zařízení) byla projednávána
na úrovni okresu tzv. okresní "tripartitní
komisí" za účasti zdravotního
rady příslušného okresního úřadu,
zástupce okresní pojišťovny, zástupce
České lékařské komory a zástupce
samosprávy podle místa sídla zdravotnického
zařízení. Při shodě názoru
představitele státní správy a představitele
Pojišťovny na řešenou otázku požadovaného
smluvního vztahu bylo stanovisko "okresní tripartitní
komise" konečné. V případě
neshody byl případ postoupen ústřední
"tripartitní komisi", tvořené
3 zástupci ministerstva zdravotnictví, 3 zástupci
Pojišťovny, zástupcem České lékařské
komory nebo České stomatologické komory a
zástupcem příslušné asociace
nemocnic, pokud byl řešen případ lůžkového
zdravotnického zařízení. Výsledkem
jednání ústřední "tripartitní
komise" bylo stanovisko, které bylo konečné.
(Viz také část Výroční
zprávy "Právní problematika".)
Růst finančních nákladů
na léčiva a prostředky zdravotnické
techniky nebyl v roce 1996 tak značný jako v
roce 1995, přesto ještě stále výrazně
předbíhal tempo všeobecné inflace. Podle
zkušeností Pojišťovny se na růstu
nákladů na léčiva v roce 1996 podílely
- faktory, které nelze ovlivnit, např. nové
farmakoterapeutické možnosti, zvyšování
podílu nákladných onemocnění
v celkovém spektru nemocnosti (kardiovaskulární
onemocnění, diabetes), stárnutí populace
apod.,
- chybně vysoko stanovené úhrady účinných
látek uvedených ve vyhlášce ministerstva
zdravotnictví, které umožnily výrobcům
obcházet kategorizaci léčiv a vedly k plýtvání
finančními prostředky,
- nadsazení maximálních cen léčiv
stanovených ministerstvem financí, což
vedlo výrobce (či distributory) k nadsazování
cen léčiv na českém trhu nad ceny,
za které tatáž léčiva prodávají
v jiných evropských zemích,
- vyjmutí řady finančně nákladných
léčiv (novelizací vyhlášky
ministerstva zdravotnictví) z hospitalizačních
paušálů a jejich převedení do
kategorie zvlášť účtovaných
léčiv, což vedlo k preferování
a zvýšení preskripce dražších,
ale zvlášť účtovaných léčiv,
před používáním léčiv
levnějších, avšak hrazených lékovým
paušálem,
- nesnížení hospitalizačních
lékových paušálů po převedení
nákladných léčiv mezi léčiva
zvlášť účtovaná,
- absence dopadu neodůvodněně vysokých
nákladů na předepsaná léčiva
na příjmy lékařů, kteří
náklady způsobili,
- neprovedení kategorizace individuálně
vyráběných léčivých
přípravků, což nutí zdravotní
pojišťovny plně hradit všechny, tj. i zbytečně
magistraliter zhotovené přípravky,
- přiřazování nových prostředků
zdravotnické techniky do jejich početně velmi
obsazeného seznamu.
Také v roce 1996 Pojišťovna převáděla
závazné, avšak velmi obecné právní
předpisy a podklady, předávané ministerstvem
zdravotnictví, do podoby Číselníků,
které byly stále ještě jediným
informačním zdrojem zdravotnických pracovníků
o sortimentu a ceně léčiv, prostředků
zdravotnické techniky a stomatologických výrobků.
Pozdní předávání podkladů
Pojišťovně pro přípravu Číselníků
bylo příčinou jejich pozdních dodání
uživatelům.
Sledování cen konkrétních léčiv
na zahraničních trzích a jejich porovnávání
jak s maximálními cenami vyhlašovanými
ministerstvem financí, tak i s cenami na domácím
trhu vedlo Pojišťovnu k tomu, že od srpna 1996
začala vést jednání s výrobci
léčiv a uzavírat s nimi samostatné
smlouvy o dohodnutých nejvyšších cenách.
V těchto smlouvách se konkrétní výrobce
zavazoval nepřekračovat dohodnuté ceny (které
jsou nižší než maximální ceny
stanovené ministerstvem financí). Přesto,
že se Pojišťovně do konce roku 1996 podařilo
dojednat s výrobci snížení cen pouze
u několika desítek léčiv, provedený
výběr přinesl úsporu několika
desítek milionů korun, které by jinak
byly vynaloženy zcela zbytečně. Dohodnuté
ceny byly publikovány v Číselníku
VZP.
Finanční úsporu tradičně přinesly
Pojišťovnou organizované hromadné nákupy
speciálních a finančně nákladných
léčiv (erytropoetin a růstový hormon),
které potřebují úzké skupiny
jmenovitých nemocných pojištěnců.