(1) Právnická nebo fyzická osoba, která
vypouští odpadní vody1) do vod povrchových
(dále jen "znečišťovatel"),
je za podmínek stanovených v tomto zákoně
povinna platit poplatek za znečištění
vypouštěných odpadních vod a poplatek
z objemu vypouštěných odpadních vod
(dále jen "poplatky").
(2) Placení poplatků nenahrazuje povolení
k vypouštění odpadních vod.2)
(1) Poplatek za znečištění vypouštěných
odpadních vod je znečišťovatel povinen
platit, jestliže jím vypouštěné
odpadní vody obsahují znečišťující
látky uvedené v příloze č.
1 (dále jen "ukazatele znečištění")
a překročí v příslušném
ukazateli znečištění zároveň
hmotnostní a koncentrační limit zpoplatnění.
Hmotnostní a koncentrační limity zpoplatnění
a sazby poplatku členěné podle jednotlivých
ukazatelů znečištění jsou uvedeny
v příloze č. 2.
(2) Poplatek za znečištění vypouštěných
odpadních vod se rovná součtu dílčích
částek vypočtených podle jednotlivých
ukazatelů znečištění jako násobek
sazby poplatku a celkového množství znečištění
za kalendářní rok. Celkové množství
znečištění se zjistí vynásobením
průměrné roční koncentrace
znečištění u příslušného
ukazatele znečištění ročním
objemem vypouštěných odpadních vod.
(3) Sazba pro zpoplatnění u ukazatele znečištění
"organické látky charakterizované chemickou
spotřebou kyslíku" se použije podle odpovídajícího
druhu odpadních vod. Sazba pro zpoplatnění
u ukazatele znečištění "amoniakální
dusík" se použije do roku 2000 včetně
a od roku 2001 se použije sazba u ukazatele znečištění
"celkový anorganický dusík". Poplatky
za vypouštěné znečištění
v ukazateli adsorbovatelné organické halogeny (AOX)
se platí od 1.1.2001.
___________________
1) § 22 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon).
2) § 8 odst. 1 písm. c) zákona č.
138/1973 Sb.
(4) Znečišťovatel může pro účely
výpočtu poplatku odečíst množství
znečištění obsažené v jím
odebrané3) vodě od zjištěného
celkového množství znečištění
ve vypouštěných odpadních vodách.
Odečtené množství znečištění
odebrané vody doloží údaji o koncentracích
znečištění v odebrané vodě
podle příslušných ukazatelů znečištění
a údajem o jejím odebraném množství
v roce, za který je poplatek vypočítáván.
(1) Poplatek z objemu vypouštěných odpadních
vod do vod povrchových je znečišťovatel
povinen platit, jestliže objem jím vypouštěných
odpadních vod překročí za kalendářní
rok 30 000 m3 a současně mu vznikla za
týž kalendářní rok povinnost
platit poplatek za jejich znečištění
podle § 2.
(2) Poplatek z objemu vypouštěných odpadních
vod se vypočte vynásobením celkového
objemu vypouštěných odpadních vod sazbou
0,1 Kč za 1 m3.
(1) Pro účel stanovení výše poplatků
je znečišťovatel, kterému vznikla poplatková
povinnost podle tohoto zákona, povinen u každého
zdroje a výpustě soustavně sledovat koncentraci
znečištění ve vypouštěných
odpadních vodách v příslušných
ukazatelích, měřit objem vypouštěných
odpadních vod a vést o tomto sledování
a měření provozní evidenci podle jednotlivých
ukazatelů znečištění. Znečišťovatel
odpovídá za správnost zjištění
zdrojů znečišťování vypouštěných
odpadních vod, stanovení koncentrace znečištění
podle příslušných ukazatelů znečištění,
měření objemu vypouštěných
odpadních vod a vedení provozní evidence.
Veškeré podklady k vedení provozní evidence
je znečišťovatel povinen uchovávat po
dobu 5 let.
(2) Vypouští-li znečišťovatel odpadní
vody v jedné lokalitě více výpustmi,
pro účely výpočtu poplatků
se do množství znečištění
a objemu vypouštěných odpadních vod
započítávají vypouštěné
odpadní vody ze všech výpustí. Více
výpustmi v jedné lokalitě se rozumí
např. jednotlivé výpustě z veřejné
kanalizace v rámci jedné obce, jednotlivé
výpustě z areálu průmyslové
výroby. Pokud jsou z více výpustí
v jedné lokalitě vypouštěny čištěné
i nečištěné odpadní vody, pro
účely výpočtu poplatků se jejich
množství znečištění i objem
zjišťuje samostatně pro čištěné
a samostatně pro nečištěné odpadní
vody. Čištěné odpadní vody jsou
vody vyčištěné například
v mechanicko-biologické nebo mechanicko-chemické
čistírně odpadních vod. V pochybnostech
o tom, zda jde o čištěné odpadní
vody či nikoliv, rozhodne Česká inspekce
životního prostředí (dále jen
"Inspekce").
___________________
3) § 5 odst. 1 a § 8 odst. 1 zákona č.
138/1973 Sb.
(3) Bližší vymezení zdroje znečišťování,
postup pro určování znečištění
obsaženého v odpadních vodách, zjišťování
průměrné koncentrace znečištění
a ročního objemu vypouštěných
odpadních vod, provádění odečtů
množství znečištění podle
§ 2 odst. 4, provádění měření
objemu vypouštěných odpadních vod a
náležitosti provozní evidence stanoví
Ministerstvo životního prostředí (dále
jen "ministerstvo") vyhláškou.
(1) Rozbory ke zjištění koncentrace znečišťujících
látek v odpadních vodách pro účely
tohoto zákona mohou provádět jen odborně
způsobilé právnické osoby nebo fyzické
osoby oprávněné k podnikání
(dále jen "oprávněná laboratoř").
Pro účely kontroly správnosti sledování
znečištění odpadních vod mohou
provádět rozbory jen oprávněné
laboratoře pověřené ministerstvem
(dále jen "kontrolní laboratoře").
(2) Kontrolu správnosti sledování a měření
objemu vypouštěných odpadních vod mohou
zajišťovat jen odborně způsobilé
právnické osoby nebo fyzické osoby oprávněné
k podnikání pověřené ministerstvem
(dále jen "měřící skupiny").
Způsob sledování znečištění
odpadních vod, měření objemu vypouštěných
odpadních vod, požadavky na způsobilost oprávněných
laboratoří, kontrolních laboratoří
a měřících skupin k provádění
rozborů ke zjištění koncentrace znečišťujících
látek v odpadních vodách a pro kontrolu správnosti
měření objemu vypouštěných
odpadních vod pro účely tohoto zákona
stanoví ministerstvo vyhláškou. Ministerstvo
pravidelně zveřejňuje ve Věstníku
ministerstva seznam oprávněných laboratoří,
kontrolních laboratoří a měřících
skupin.
(3) Znečišťovatel je povinen umožnit pověřeným
osobám kontrolních laboratoří a měřících
skupin vstup do kontrolovaných objektů, poskytnout
jim podklady nezbytné pro provedení kontroly a zajistit
podmínky k odběru vzorků ze všech výpustí
kontrolovaného zdroje znečištění.
(4) Úhrady nákladů spojených s prováděním
rozborů a kontrol znečištění
odpadních vod pro účely výkonu státní
správy zajistí Státní fond životního
prostředí České republiky (dále
jen "Fond") na základě návrhu Inspekce.
(1) Pro stanovení výše záloh na poplatky
pro následující kalendářní
rok je znečišťovatel povinen zpracovat poplatkové
hlášení s uvedením skutečností
rozhodných k jejímu výpočtu, zejména
údaje o množství i koncentraci ukazatelů
znečištění a o objemu vypouštěných
odpadních vod v členění podle jednotlivých
zdrojů znečišťování a jejich
výpustí včetně údajů
pro odpočet znečištění v odebrané
vodě (§ 2 odst. 4) a údajů o poskytnutých
odkladech pro účely výpočtu výše
poplatků. V poplatkovém hlášení
znečišťovatel vypočte výši
záloh na poplatky a předloží je Inspekci
nejpozději do 15. října běžného
roku. Vzor poplatkového hlášení stanoví
ministerstvo vyhláškou.
___________________
4) Zákon ČNR č. 388/1991 Sb., o Státním
fondu životního prostředí České
republiky, ve znění zákona ČNR č.
334/1992 Sb.
(2) Inspekce na podkladě poplatkového hlášení
a ověření údajů rozhodných
pro výpočet záloh na poplatky stanoví
výši zálohy výměrem, který
doručí znečišťovateli, příslušnému
finančnímu úřadu a Fondu do 15. prosince
běžného roku. Ve výměru Inspekce
stanoví rovnoměrné čtvrtletní
zálohy, pokud jejich souhrnná výše se
rovná nebo je nižší než 1 mil Kč,
nebo rovnoměrné měsíční
zálohy, pokud jejich souhrnná výše je
vyšší než 1 mil. Kč.
(3) Měsíční zálohy je znečišťovatel
povinen zaplatit nejpozději do 25. dne kalendářního
měsíce, za který byla záloha vyměřena.
Čtvrtletní zálohy je znečišťovatel
povinen zaplatit nejpozději do 25. dne posledního
měsíce kalendářního čtvrtletí,
za které byla záloha vyměřena.
(4) Zjistí-li Inspekce v průběhu roku, v
němž jsou zálohy splatné, že skutečné
údaje rozhodné pro výpočet záloh
na poplatky se liší od údajů uvedených
v poplatkovém hlášení o více
než 30 % nebo že znečišťovatel neuvedl
v poplatkovém hlášení hodnoty znečištění
za všechny ukazatele znečištění
přesahující limitní hodnoty uvedené
v příloze č. 2, vydá podle skutečných
údajů nový výměr do 30 dnů
ode dne, v němž uvedené skutečnosti
zjistila. V tomto novém výměru stanoví
nově výši záloh pro zbývající
část roku, a to obdobným způsobem
podle odstavce 2; výše dosud splatných záloh
se nemění.
(5) Zjistí-li znečišťovatel, že se
skutečné údaje rozhodné pro výpočet
záloh na poplatky liší od údajů,
které uvedl v poplatkovém hlášení,
o více než 30 %, je povinen podat nové poplatkové
hlášení, na jehož podkladě Inspekce
vydá nový výměr o stanovení
záloh na poplatky, a to do 30 dnů ode dne obdržení
nového poplatkového hlášení.
V ostatním platí obdobně odstavce 2 a 4.
(6) Povinnosti uvedené v odstavcích 4 a 5 se nevztahují
na ojedinělé jednorázové odchylky.
(1) Znečišťovatel je povinen do 15. února
předložit Inspekci poplatkové přiznání
za uplynulý kalendářní rok. V tomto
přiznání znečišťovatel uvede
skutečné údaje o množství ukazatelů
znečištění podléhajících
zpoplatnění, jejich koncentraci ve vypouštěných
odpadních vodách a o objemu vypouštěných
odpadních vod, v členění podle jednotlivých
zdrojů znečišťování a jejich
výpustí, včetně údajů
potřebných pro případný odečet
v odebrané vodě (§ 2 odst. 4), údajů
o poskytnutých odkladech a výši zaplacených
záloh. Vzor poplatkového přiznání
stanoví ministerstvo vyhláškou.
(2) Inspekce na podkladě poplatkového přiznání
a ověření údajů rozhodných
pro výpočet poplatků stanoví výši
poplatků za uplynulý kalendářní
rok poplatkovým výměrem, který doručí
znečišťovateli, příslušnému
finančnímu úřadu a Fondu do 30. dubna
běžného roku. V případě,
že zaplacené zálohy jsou nižší
než vyměřená výše poplatků,
je znečišťovatel povinen nedoplatek zaplatit
na účet příslušného finančního
úřadu do osmi dnů ode dne doručení
poplatkového výměru. V případě,
že zaplacené zálohy jsou vyšší
než vyměřené poplatky, vrátí
příslušný finanční úřad
znečišťovateli přeplatek bez žádosti
do 30. června běžného roku. Nedoplatky
vyměřených poplatků nepřesahující
částku 500,- Kč znečišťovatel
neplatí; přeplatky nepřesahující
tuto částku příslušný
finanční úřad znečišťovateli
nevrací.
(1) Znečišťovatel, který prokazatelně
na podkladě povolení podle zvláštních
předpisů5) zahájil práce
na stavbě čistírny odpadních vod (dále
jen "stavba") nebo jiného zařízení
investičního charakteru (dále jen "jiné
zařízení") ke snížení
množství znečištění ve vypouštěných
odpadních vodách na úroveň stanovenou
v povolení k vypouštění odpadních
vod2), avšak nepřesahující
úroveň stanovenou zvláštním předpisem6)
nebo pro tento účel smluvně sdružil
prostředky, může nejpozději do jednoho
roku ode dne zahájení stavby či jiného
zařízení nebo uzavření smlouvy
o sdružení finančních prostředků
požádat Inspekci o povolení odkladu placení
až o 80 % výše poplatků za zdroj znečištění,
pro který tyto práce zahájil nebo finanční
prostředky sdružil (dále jen "odklad").
Inspekce rozhodne o odkladu podle správního řádu.7)
Rozhodnutí o odkladu placení poplatků
zašle Inspekce znečišťovateli, příslušnému
finančnímu úřadu a Fondu.
(2) Odklad lze povolit od prvního dne měsíce
následujícího po dni skutečného
zahájení stavby nebo výstavby jiného
zařízení doloženého zápisem
ve stavebním deníku nebo v případě
sdružení finančních prostředků
až po zahájení stavby či jiného
zařízení, nejdříve od prvního
dne měsíce následujícího po
dni uzavření smlouvy o sdružení. Odklad
trvá do posledního dne měsíce stanoveného
pro dokončení stavby v pravomocném povolení
vodohospodářského orgánu. Inspekce
povolí odklad nejvýše do částky
nákladů stavby nebo jiného zařízení.
(3) Pokud znečišťovatel nebo ten, s kým
znečišťovatel uzavřel smlouvu o sdružení
prostředků, dokončí stavbu nebo jiné
zařízení před termínem stanoveným
k jejich dokončení v pravomocném povolení
vodohospodářského orgánu, je povinen
tuto skutečnost do jednoho měsíce ode dne
jejich dokončení písemně oznámit
Inspekci. Odklad končí posledním dnem měsíce,
ve kterém bylo písemné oznámení
inspekci doručeno.
(4) Pokud znečišťovatel nebo ten, s kým
znečišťovatel uzavřel smlouvu o sdružení
prostředků, požádal podle zvláštního
předpisu8) o souhlas se zahájením
zkušebního provozu nebo mu bylo vydáno povolení
o prozatímním užívání
stavby nebo jiného zařízení ke zkušebnímu
provozu před vydáním kolaudačního
rozhodnutí, a tento souhlas mu byl udělen, odklad
trvá po dobu zkušebního provozu, nejpozději
však dva roky od udělení souhlasu nebo povolení.
(5) V případě, že znečišťovatel
nebo ten, s kým znečišťovatel uzavřel
smlouvu o sdružení prostředků, nesplnil
podmínky odkladu, je znečišťovatel na
základě rozhodnutí Inspekce vydaného
podle správního řádu povinen odloženou
část poplatku zaplatit nejpozději do jednoho
roku ode dne nabytí právní moci rozhodnutí
rovnoměrnými měsíčními
splátkami. Případné odvolání
proti takovému rozhodnutí nemá odkladný
účinek.
___________________
5) Např. § 9 zákona č. 138/1973 Sb., § 66 a násl. zákona č. 50/1976 Sb. , o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
6) Nařízení vlády ČR č. 171/1992 Sb., kterým se stanoví ukazatele přípustného stupně znečištění vod, ve znění nařízení vlády č. 185/1996 Sb.
7) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
8) § 84 zákona č. 50/1976 Sb.
(6) Znečišťovatel může požádat
o odklad nejpozději do jednoho roku ode dne zahájení
stavby nebo jiného zařízení nebo od
data uzavření smlouvy o sdružení prostředků.
(7) Znečišťovatel je povinen předložit
Inspekci potřebné doklady pro přiznání
odkladu a pro posouzení splnění jeho podmínek.
(8) Náležitosti žádostí o povolení
odkladu a postup Inspekce pro jejich posuzování
a povolování odkladu stanoví ministerstvo
vyhláškou.
(1) Dodržel-li znečišťovatel nebo ten, s
kým znečišťovatel uzavřel smlouvu
o sdružení prostředků, lhůtu
k dokončení stavby nebo jiného zařízení
stanovenou v povolení vodohospodářského
orgánu a znečištění vypouštěných
odpadních vod dosahuje úrovně stanovené
v povolení vodohospodářského orgánu
k vypouštění odpadních vod2),
maximálně však úrovně stanovené
zvláštním předpisem6), promine
Inspekce znečišťovateli část poplatků
ve výši odpovídající částce,
jejíž zaplacení bylo podle § 8 rozhodnutím
Inspekce odloženo.
(2) O prominutí části poplatků v případech
podle odstavce 1 rozhoduje Inspekce na podkladě žádosti
znečišťovatele. Rozhodnutí zasílá
znečišťovateli, příslušnému
finančnímu úřadu a Fondu.
Neuhradí-li znečišťovatel vyměřenou
zálohu na poplatek nebo nedoplatek vyplývající
z poplatkového výměru ve stanovených
termínech nebo v plné výši, je povinen
za každý den prodlení zaplatit penále
ve výši 0,1 % z dlužné částky.
(1) Znečišťovateli, kterému vznikla poplatková povinnost podle tohoto zákona, může Inspekce uložit pokutu ve výši od 1 000 do 50 000 Kč, jestliže
a) nepředloží poplatkové hlášení nebo poplatkové přiznání ve stanoveném termínu,
b) soustavně nesleduje koncentraci znečištění ve vypouštěných odpadních vodách nebo ji nesleduje v ukazatelích znečištění, uvedených v příloze č. 2, u všech zdrojů a výpustí,
c) neměří objem vypouštěných odpadních vod nebo jej neměří u všech zdrojů a výpustí,
d) nevede provozní evidenci o sledování koncentrace znečištění ve vypouštěných odpadních vodách a o měření objemu vypouštěných odpadních vod,
e) neumožní vstup pověřených osob kontrolních laboratoří do kontrolovaných objektů,
f) neuchovává podklady k vedení předepsané
provozní evidence po stanovenou dobu nebo je neuchovává
předepsaným způsobem.
(2) Pokutu lze znečišťovateli uložit do
dvou let ode dne, kdy se o porušení povinnosti Inspekce
dozvěděla, nejpozději však do pěti
let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.
(3) Při ukládání pokuty Inspekce postupuje
podle správního řádu.7)
(1) Správu poplatků vykonávají místně
příslušné finanční úřady
na základě podkladů vydaných Inspekcí;
přitom postupují podle zákona o správě
daní a poplatků9), pokud tento zákon
nestanoví jinak.
(2) Poplatky včetně záloh, penále9)
a pokut7) platí znečišťovatel
na účet příslušného finančního
úřadu a jsou příjmem Fondu. Výnos
poplatků a jejich příslušenství
včetně záloh, vybraná penále
a pokuty převádí příslušný
finanční úřad na účet
Fondu měsíčně.
Poplatky vypočtené podle sazeb uvedených
v příloze č. 2 se za roky 1998 a 1999 platí
jen ve výši 60 % a za roky 2000 a 2001 se platí
jen ve výši 80 %.
Zpoplatnění za znečištění
vypouštěných odpadních vod za rok 1997
a předchozí roky se řídí dosavadními
předpisy.10)
Poplatkové hlášení pro stanovení
výše záloh na poplatky za rok 1998 je znečišťovatel
povinen předložit Inspekci nejpozději do 31.
března 1998. Inspekce znečišťovateli doručí
výměr, kterým stanoví výši
záloh za rok 1998, do 31. května 1998. Znečišťovatel,
platící podle výměru zálohy
poplatků měsíčně, doplatí
zálohy za měsíc leden až květen
v červnové záloze. Znečišťovatel
platící zálohy poplatků čtvrtletně
doplatí zálohu za 1. čtvrtletí v záloze
za 2. čtvrtletí.
___________________
9) Zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.
10) Nařízení vlády ČSSR
č. 35/1979 Sb., o úplatách ve vodním
hospodářství, ve znění pozdějších
předpisů
Podklady potřebné k zajištění
správy poplatků podle tohoto zákona Inspekci
předají správci toků nejpozději
do 30 dnů ode dne účinnosti tohoto zákona.
Zrušují se :
1. Část třetí a příloha
nařízení vlády ČSSR č.
35/1979 Sb., o úplatách ve vodním hospodářství,
ve znění nařízení vlády
č. 91/1988 Sb. a zákona ČNR č. 281/1992
Sb.
2. § 44 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách
(vodní zákon).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1998.
Příloha č. 1 k zákonu č.
1) Organické látky charakterizované chemickou
spotřebou kyslíku (CHSKCr) stanovenou
dichromanovou metodou podle ČSN 83 0540 část
8.
2) Rozpuštěné anorganické soli (RAS)
stanovené podle ČSN 83 0540 část 3
B.
3) Nerozpuštěné látky (NL) stanovené
podle ČSN 83 0540, část 3 C, velikost pórů
filtru 0,7-1,3 mikrometru.
4) Fosfor (Pcelk.) celkový stanovený
podle ČSN 83 0540 část 14 B.
5) Dusík amoniakální (N-NH4+) stanovený podle ČSN ISO 5664 resp. 7150-1 ve filtrovaném vzorku.
(Zpoplatněn do 31.12.2000)
6) Dusík anorganický celkový (Nanorg), vypočítaný jako součet hmotnostních koncentrací dusíku amoniakálního ( N-NH4+), stanoveného podle (viz 5), dusíku dusitanového (N-NO2-), stanoveného podle ČSN EN 26 777, a dusíku dusičnanového (N-NO3-), stanoveného podle ČSN ISO 7890-3 ve filtrovaném vzorku .
(Nanorg zpoplatněn od 1.1.2001).
7) Adsorbovatelné organicky vázané halogeny (AOX) stanovené podle ČSN EN 1485 ve filtrovaném vzorku.
(AOX zpoplatněny od 1.1.2001).
8) Rtuť (Hg) stanovená podle ČSN ISO 5666-1
(lze použít i speciálně konstruované
merkurometry, např. tuzemské TMA 254 resp. AMA a
jim odpovídající metodiku analýzy).
9) Kadmium (Cd) stanovené podle ČSN EN 5961 (ČSN
75 7418).
Případné změny výše uvedených
norem uveřejní ministerstvo ve svém Věstníku.
Příloha č. 2 k zákonu č.
|
| ||||
1)
a) CHSK nečištěné odpadní vody | |||||
do 31.12.2004 | 16 | 20 000 | 40 | ||
od 1.1.2005 | 16 | 8 000 | 40 | ||
b) CHSK čištěné odpadní vody | |||||
8 | 10 000 | 40 | |||
c) CHSK pro odpadní vody čištěné z výroby celulózy | |||||
3 | 10 000 | 40 | |||
2) RAS | 0,5 | 20 000 | 1000 | ||
3) nerozpuštěné látky | |||||
2 | 10 000 | 30 | |||
4) fosfor celkový | |||||
do 31.12.2004 | 70 | 13 000 | 3 | ||
od 1.1.2005 | 70 | 3 000 | 3 | ||
5) dusík amoniakální | |||||
do 31.12. 2000 | 40 | 15 000 | 15 | ||
6) dusík Nanorg | |||||
od 1.1.2001 | 30 | 20 000 | 20 |
|
| ||||
7) AOX od 1.1.2001 | |||||
300 | 15 | 0,2 | |||
8) rtuť | 20000 | 0,4 | 0,002 | ||
9) kadmium | 4000 | 2 | 0,01 |
Poznámka :
* Poplatek za tento ukazatel platí pouze znečišťovatelé, kteří
a) neplatí poplatek za CHSK, ale znečištění přesahuje limit pro zpoplatnění NL, nebo
b) vypouštějí v odpadních vodách
více NL, než činí trojnásobek
množství zpoplatněné CHSK.
Obecná část
Vláda České republiky předkládá
v souladu se svým legislativním programem návrh
zákona o poplatcích za vypouštění
odpadních vod do vod povrchových.
V současné době platná právní
úprava poplatků (úplat) za vypouštění
odpadních vod upravená nařízením
vlády ČSSR č. 35/l979 Sb., o úplatách
ve vodním hospodářství, ve znění
pozdějších předpisů, již
nevyhovuje současným potřebám ochrany
vod. Stávající sazby úplat již
nevyvíjejí dostatečný ekonomický
tlak na likvidaci rozhodujících druhů znečištění
v odpadních vodách ani na snižování
jejich objemu.
Protože poslední úprava výše poplatků
byla provedena v roce 1992 zákonem ČNR č.281/1992
Sb., je v důsledku růstu nákladů na
výstavbu a provoz čistíren odpadních
vod dnes pro řadu znečišťovatelů
ekonomicky výhodnější platit poplatky
za vypouštění odpadních vod bez jejich
čištění než provozovat čistírnu
odpadních vod. Platná právní úprava
již nevyhovuje také proto, že zpoplatňuje
jen některé základní druhy znečištění
(biochemická spotřeba kyslíku, nerozpuštěné
látky, ropné látky, rozpuštěné
anorganické soli a zjevnou aciditu a alkalitu), jejichž
zneškodňování je dnes u většiny
zdrojů v podstatě vyřešeno vybudováním
základního mechanicko-biologického čištění
odpadních vod.
V současnosti jsou potřeby ochrany vod vyjádřeny
nařízením vlády ČR č.171/1992
Sb., kterým se stanoví ukazatele přípustného
znečištění vod. Tento předpis
je základním administrativním nástrojem
ochrany vod. V souladu s ním je třeba přizpůsobit
i ekonomický nástroj, t. j. poplatky, a zaměřit
se na likvidaci a snížení dalších
druhů významného znečištění
vod, např. sloučenin fosforu, dusíku, adsorbovatelných
organických halogenů (AOX), vybraných těžkých
kovů (Hg, Cd) a u organického znečištění
realizovat přechod ze v současné době
platného ukazatele biochemické spotřeby kyslíku
pětidenní (BSK5) na moderní, výhodnější
a větší šíři organického
znečištění podchycující
ukazatel chemické spotřeby kyslíku stanovené
dichromanovou metodou (CHSKCr).
Návrh zákona nově upravuje zpoplatnění
vypouštění odpadních vod. Poplatek je
stanoven od určitého minimálního množství
vypouštěného znečištění
a objemu odpadních vod tak, aby nepostihoval nevýznamné
znečišťovatele. Zavedení poplatků
za některé ukazatele znečištění
je časově odstupňováno v souladu s
Programem ochrany vod před znečištěním
z komunálních zdrojů a s připravovaným
novým nařízením vlády, kterým
se stanoví ukazatele přípustného stupně
znečištění vod, aby byl příslušným
skupinám znečišťovatelů poskytnut
časový prostor na snížení množství
vypouštěného znečištění
v daném ukazateli úpravou technologie výroby
nebo technologickou úpravou čištění
odpadních vod. Dopad poplatků na ekonomiku znečišťovatelů
a na výši stočného je tlumen po první
čtyři roky po zavedení poplatků náběhem
placených poplatků ve výši 60 a 80%
po dvou letech obdobně, jak je tomu u jiných poplatků
za znečišťování životního
prostředí, např. v ovzduší a
v odpadech. Náběhová křivka poplatků
při tom zhruba odpovídá míře
inflace, předpokládané v tomto období.
Poplatek tím, že postihuje především
subjekty, které nečistí odpadní vody,
ekonomicky stimuluje budování čistíren
odpadních vod (ČOV), mimo jiné i zavedením
možnosti odkladu 80 % předpokládané
výše poplatku, který mohou použít
znečišťovatelé budující
nebo rekonstruující ČOV přímo
na financování této výstavby.
Správcem poplatků jsou podle návrhu Česká
inspekce životního prostředí (ukládá
poplatky) a Finanční úřady, které
je budou vybírat a vymáhat podle zákona ČNR
č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
ve znění pozdějších předpisů.
Příjemcem poplatku bude Státní fond
životního prostředí.
Návrh zákona je v souladu s ústavním
pořádkem České republiky. K problematice
řešené návrhem zákona se vztahuje
ustanovení Čl. 11 odst. 5 Listiny základních
práv a svobod, které praví, že daně
a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.
Tento požadavek je návrhem zákona splněn,
neboť ten svěřuje samotnému zákonu
nejen stanovení povinnosti poplatek platit, ale i veškerá
kritéria pro stanovení jeho výše.
Ohledně souladu s mezinárodními závazky
České republiky v upravované oblasti se konstatuje,
že problematika upravovaná návrhem zákona
není obsahem žádné mezinárodní
smlouvy, které by byla Česká republika signatářem.
Návrh zákona je v souladu s právem Evropských
společenství, respektive nelze porovnávat
právní úpravu, protože právo
Evropských společenství neobsahuje nařízení,
směrnice a doporučení s tímto obsahem.
Evropská společenství ponechávají
úpravu zpoplatnění znečištění
vod na jednotlivých členských státech
bez nároku na společnou regulaci.
Současná právní úprava zpoplatnění
znečištění povrchových vod odpadními
vodami je řešena, jak již uvedeno výše,
nařízením vlády ČSSR č.
35/1979 Sb., o úplatách ve vodním hospodářství,
ve znění pozdějších předpisů.
Návrh zákona se tedy dotkne tohoto nařízení
vlády, a to tak, že se zrušuje dosavadní
právní úprava úplat za vypouštění
odpadních vod do vod povrchových v tomto nařízení
v části třetí.
Ekonomický rozbor - dopady na obyvatelstvo, znečišťovatele
a státní rozpočet
Přímé ekonomické dopady na komunální
a průmyslovou sféru byly explicitně vyhodnoceny
a jsou následující :
komunální sféra (dopad na obyvatelstvo daný změnou stočného)
Poplatek v letech 1998 a 1999 zatíží stočné
částkou 1,6 Kč/m3 (t.j. průměrně
88 Kč na jednoho obyvatele ročně), což
představuje průměrný nárůst
35 Kč na obyvatele za rok.
průmyslová sféra
Za celkové znečištění vod v letech
1998 a 1999 zaplatí průmyslová sféra
přibližně o 112,4 mil. Kč (t.j. o 38,9
% více než v roce 1996).
S ohledem na skutečnost, že srovnávací
báze - úplaty platí beze změny již
od r. 1993 a s přihlédnutím k vývoji
celkových indexů v období 1992-6 nelze zvýšení
poplatku o 35 Kč na obyvatele ročně, respektive
nárůst poplatků pro průmysl o 38,9
% v žádném případě považovat
za nepřiměřené. Nárůst
poplatků v letech 2000 a 2001 na 80 % plné sazby
a v letech 2002 a 2003 na plnou sazbu bude velmi pravděpodobně
pouze vyrovnávat reálnou inflaci v tomto období.
Detailní propočet dopadů na obce podle počtu
obyvatel :
obce do deseti tisíc obyvatel
U obcí do 5000 ekvivalentních obyvatel (EO) bude
výše poplatku až do roku 2002 prakticky nižší
nebo rovna výši stávajících úplat,
u obcí od 5000 do 7000 EO převýší
poplatky stávající úplaty až
od roku 2000. U obcí od 7000 do 10000 obyvatel bude plná
sazba poplatku (t.j. od roku 2002) představovat zvýšení
o 20 - 25 % proti současnému stavu, což se
však bude týkat pouze 4 obcí, které
nemají příslušné čištění
(Kraslice, Lovosice, Nejdek, Přelouč).
obce nad deset tisíc obyvatel
U obcí této velikosti se již významně
projevil výrazný nárůst čištění
odpadních vod, neboť bez čistíren nebo
jen s provizorními čistírnami odpadních
vod jsou již jen tři města - Děčín,
Kolín a Mělník. U těchto tří
měst by však zvýšení stočného
vlivem poplatků v prvních letech po zavedení
nemělo být vyšší než 25 %.
Další města nad deset tisíc obyvatel
jsou vybavena čističkami a poplatky by ve většině
případů neměly být vyšší
než stávající úplaty.
Uvedené kvantifikace, které podrobněji popisuje
příloha č. 1, ukazují, že dopady
nového zákona o poplatcích za vypouštění
odpadních vod do vod povrchových lze ve srovnání
s platnými předpisy považovat za velmi mírné,
a to zejména s ohledem na reálný vývoj
cenových indexů. Celkový nárůst
poplatků ve srovnání se stávajícími
úplatami je v úrovni inflace od roku 1993, kdy vstoupily
v platnost nynější sazby úplat. Poplatky
v modelové obci totiž vzrostou proti stávajícím
úplatám v průměru o 20 - 24 %, zatímco
úředně vyhlášená míra
inflace od roku 1993 do roku 1996 činila 30,6 % (součin
oficiálních cenových indexů), úřední
odhad inflace v roce 1997 je 8,5 - 9,5 %, pro rok 1998 pak činí
odhad 9,5 % (celkový index 1993 - 1998 tedy činí
1,558). Je tedy zřejmé, že nižší
sazby poplatků by jednoznačně znamenaly výraznou
erozi plateb za znečišťování a
zvýšení disproporce mezi náklady na
čištění a skutečně placenými
poplatky za vypouštění znečištěných
odpadních vod.
V příloze č. 2 jsou uvedeny propočty
výše poplatků (ve srovnání se
současným stavem) pro vybrané typické
případy konkrétních čistíren
odpadních vod.
V příloze č. 3 je graficky znázorněn
podíl jednotlivých zpoplatněných ukazatelů
na celkovém objemu poplatků.
Roční příjem Státního
fondu životního prostředí se odhaduje
v prvních dvou letech po zavedení zákona
ve výši cca 1,1 mld. Kč. To je sice téměř
dvojnásobek současného příjmu
fondu z úplat, ale přesto o 1,1 mld. méně,
než činí současné výdaje
fondu na zlepšení čistoty vod.
Z hlediska vlivu navrhovaného zákona na státní
rozpočet jsou poplatky za vypouštění
odpadních vod jednou z položek snižujících
základ daně z příjmu. Předpokládané
zvýšení poplatků o cca 500 mil. Kč
ročně v období 1998 - 1999 pak může
znamenat snížení dosahovaného zisku
o cca 200 mil. Kč. Reálně však nutno
počítat s tím, že organizace si pravděpodobně
zahrnou část zvýšených poplatků
do ceny stočného a výrobků. Pokud
by tento vliv měl poloviční váhu,
lze odhadnout snížení výnosu z daně
z příjmu na cca 100 mil. Kč ročně
a inflační vliv na cca 250 mil. Kč ročně.
Při komplexním posuzování těchto
vlivů na státní rozpočet je však
třeba přihlížet i k protisměrně
působícím faktorům, např. :
zvýšené příjmy SFŽP adekvátně
sníží nároky na obecní rozpočty,
které by jinak bylo třeba posílit i ze zdrojů
státního rozpočtu.
Předmětem hodnocení dopadů na státní
rozpočet je také návrh na změnu kompetencí
ve správě poplatků, t.j. přechod správy
poplatků od a.s. Povodí jako správců
vodních toků vodohospodářsky významných
na Českou inspekci životního prostředí
(ČIŽP) a finanční úřady.
Náklady na tuto činnost si vyžádají
navýšení rozpočtu MŽP v roce 1998
o 6 mil. Kč ze státního rozpočtu pro
jednorázové investiční vybavení
České inspekce životního prostředí.
Náklady na nutné rozbory vod spojené s agendou
poplatků lze očekávat ve výši
cca 35 mil. Kč ročně s tím, že
budou hrazeny ze SFŽP (z výnosů poplatků).
V současné době je hrazeno ze SFŽP 26
mil. Kč ročně pro tyto účely.
Zvláštní část
k § 1
Navrhovaná úprava vychází ze současné,
ve stávající právní úpravě
uplatněné a obecně přijímané
zásady "Kdo znečišťuje, za znečištění
platí".
Placení poplatků v žádném případě
nenahrazuje automaticky povolení vodohospodářského
orgánu k vypouštění odpadních
vod podle zákona č. 138/1973 Sb., o vodách,
ve znění pozdějších předpisů,
§ 8 odst.1 písm. c).
Stanovení poplatku za vypouštěné znečištění
představuje objektivní a ve světě
nejvíce používaný systém. Na
rozdíl od pouze souhrnného stanovení finanční
úhrady (např. forma stočného) je možno
rozlišit přítomnost jednotlivých znečišťujících
látek a cíleně ekonomicky motivovat k jejich
snižování ve vypouštěných
odpadních vodách.
V současné době platný poplatkový
systém měl za cíl ekonomicky motivovat odstranění
"klasických" ukazatelů znečištění,
charakterizovaných především biologicky
odbouratelnými látkami (BSK5) a nerozpuštěnými
látkami. Předmětem zpoplatnění
je v současné době jen pět ukazatelů
znečištění (biochemická spotřeba
kyslíku - BSK5, nerozpuštěné látky,
nepolární extrahovatelné látky - NEL,
rozpuštěné anorganické soli - RAS a
zjevná acidita nebo alkalita). Lze říci,
že hlavní cíle tohoto systému již
byly dosaženy tím, že téměř
všechny zdroje znečištění větší
než 10 000 EO mají vybudované základní
biologické čištění odpadních
vod.
Je tedy třeba vycházet z nových priorit ochrany vod a zavést ekonomickou motivaci k odstraňování dalších znečišťujících látek způsobujících eutrofizaci vod a látek kumulujících se ve vodách, ve vodních organismech a škodlivě působících na živé organismy vstupem do potravních řetězců především pitnou vodou. Návrh zákona proto zavádí další ukazatele znečištění, a to:
- celkový fosfor,
- amoniakální dusík do roku 2001, od roku
2001 celkový anorganický dusík (Nanorg.
= N-NH4+ + N-NO2- + N-NO3-)
- adsorbovatelné organicky vázané halogeny (AOX) od roku 2001,
- vybrané kovy (rtuť, kadmium).
Tyto látky jsou obecně uznávány jako
rozhodující škodliviny ve vodách, pro
jejich stanovení existují uzanční
a zavedené metody a zahraniční právní
úpravy s nimi také pracují.
Poplatky za BSK5 se nahrazují poplatky za chemickou spotřebu
kyslíku stanovenou dichromanovou metodou (CHSKCr). Nynější
stav finančně stimuluje jen odstraňování
biologicky lehce odbouratelných látek, zatímco
zpoplatnění nepodléhají látky
biochemicky rezistentní. Přitom právě
tyto látky jsou obecně považovány za
škodlivější. Je nutno zdůraznit,
že ukazatel CHSKCr podchytí i stávající
BSK5. U chemické spotřeby kyslíku pak jde
navíc i o chemický rozbor s vyšší
mírou reprodukovatelnosti. Navrhuje se zohlednit odlišný
charakter CHSKCr vzhledem k biologické rozložitelnosti
látek a zpoplatnit CHSKCr zvláštním
způsobem s odlišenými sazbami podle charakteru
vypouštěných odpadních vod.
Zrušuje se povinnost placení poplatků za vypouštěné
znečištění v ukazateli zjevná
acidita nebo zjevná alkalita, které běžné
způsoby čištění odpadních
vod zcela vyloučí, a v ukazateli ropné látky
(nepolární extrahovatelné látky),
kde vliv vypouštěných odpadních vod
na jakost povrchových vod již není významný.
Poplatky za vypouštění odpadních vod
se skládají ze dvou složek, a to poplatku za
znečištění vypouštěných
odpadních vod a poplatku z objemu vypouštěných
odpadních vod.
Zavedení poplatku z objemu vypouštěných
odpadních vod má za účel motivovat
snížení celkového objemu vypouštěných
odpadních vod do toků a odstranit možnou motivaci
k ředění odpadních vod s cílem
dosáhnout stanovených koncentračních
limitů.
k § 2
Poplatek za znečištění vypouštěných
odpadních vod se bude platit od stanovené minimální
hranice koncentrace a množství znečištění
a poplatek z objemu vypouštěných odpadních
vod se bude platit od stanoveného limitu objemu vypouštěných
odpadních vod tak, aby nepostihoval drobné znečišťovatele,
kteří sice představují početně
velkou skupinu, ale jejichž zpoplatnění by
bylo finančně a administrativně náročnější,
než efekt tím získaný. Nebudou zpoplatněni
také znečišťovatelé, kteří
vypouštějí nízké koncentrace
zpoplatněných znečišťujících
látek. Pro ukazatel CHSKCr jsou hranice zpoplatnění
navrženy až od cca 500 ekvivalentních obyvatel,
což je skupina, kterou je účelné řešit
z hlediska ochrany vod v období cca do roku 2005. Po roce
2005 by měly být motivovány k realizaci nápravných
opatření i menší zdroje , zvláště
obce, podle individuálního posouzení.
Limity koncentrace znečištění pro stanovení
hranic zpoplatnění byly stanoveny na základě
hodnot dosažitelných nejmodernějšími
technologiemi čištění odpadních
vod pro velké komunální čistírny,
např. u ukazatele CHSKCr pro nízkozatěžované
biologické čištění se simultánním
srážením fosforu a s filtrací.
Konstrukce výpočtu poplatku za znečištění
vypouštěných odpadních vod představuje
nejjednodušší způsob jeho stanovení.
Pro CHSKCr je třeba zvolit jiný, složitější
způsob výpočtu s několika sazbami,
protože je nutno postihnout odlišné typy vypouštěných
odpadních vod (čištěných a nečištěných),
charakterizované poměrem mezi ukazateli znečištění
CHSKCr a BSK5. Přechod pouze na jednu sazbu CHSKCr by způsobil
potíže zejména u průmyslu celulózy,
kde i přesto, že se odpadní vody čistí
na dosažitelné technologické úrovni,
je u tohoto typu odpadních vod poměr neodstraněné
rezidentní CHSKCr k BSK5 příliš vysoký.
Přestože je sazba odlišena v závislosti
na charakteru vypouštěných odpadních
vod (nečištěné městské
odpadní vody mají poměr CHSKCr:BSK5 cca 2:1,
čištěné 4:1 a čištěné
z výroby celulózy až 15:1), uvedené
sazby dobře vystihují cíl postihovat vypouštění
hůře biologicky rozložitelných organických
látek i se zohledněním ekonomické
únosnosti.
Předmětem zpoplatnění nebude znečištění,
které znečišťovatel nezpůsobil
vlastní činností. Vzhledem k tomu, že
množství odebraného znečištění
v některých případech je nepatrné,
ponechává se na zvážení znečišťovatele,
zda odečet odebraného znečištění
má pro něj ekonomický význam.
k § 3
Zde je uvedena konstrukce výpočtu poplatku z objemu
vypouštěných odpadních vod.
k § 4
Pro účely výpočtu výše
poplatku za znečištění vypouštěných
odpadních vod a poplatku z objemu vypouštěných
odpadních vod a pro určení, zda vypouštění
daného ukazatele znečištění je
zpoplatněno podle tohoto zákona, je nutno zavést
sledování koncentrace znečištění
a objemu vypouštěných odpadních vod.
Podrobnosti stanoví ministerstvo vyhláškou.
k § 5
Je upraven režim zabezpečující potřebnou
kvalitu práce laboratoří pro stanovení
koncentrace znečištění pro účely
výpočtu poplatků a kontrolních rozborů,
včetně kontroly správnosti sledování
a měření objemu vypouštěných
odpadních vod. Upraveno je také finanční
zajištění tohoto kontrolního systému.
K § 6 a 7
Stanovují se zásady režimu placení poplatků
a příslušné lhůty. Předpokládá
se formalizovaný styk mezi znečišťovateli
a Českou inspekcí životního prostředí
(dále jen "Inspekce"), obdobný daňovému
řízení. Podrobnosti včetně
vzorů potřebných tiskopisů stanoví
vyhláška Ministerstva životního prostředí.
Systém správy poplatků, obdobně jako
současný způsob, bude založen na vyměření
plateb ročních záloh poplatků pravidelnými
měsíčními či čtvrtletními
splátkami na základě předpokladu vypouštění
znečištění a odpadních vod pro
rok příští (poplatkové hlášení
a zálohový výměr) s tím, že
po skončení běžného roku inspekce
provede zúčtování zaplacených
záloh se skutečností (poplatkové přiznání
a poplatkový výměr). Je tak zavedena obdoba
administrativního provedení daňového
systému. Bude také zabezpečena kontinuita
při přechodu ze starého systému, který
je zabezpečován formou záloh, na nový
systém a bude zajištěn pravidelný příjem
poplatků do Státního fondu životního
prostředí (dále jen "fond") a rovnoměrné
finanční zatížení znečišťovatelů.
k § 8 a 9
Jde o zásadu, která již byla v principu zavedena
zákonem ČNR č. 281/1992 Sb., umožňující
znečišťovateli využít část
poplatků na výstavbu ČOV nebo jinou akci
k ochraně vod vedoucí ke snížení
vypouštěného znečištění.
Dle stávající právní úpravy
je odklad stanovený ve výši 60 % úplat,
pokud plátce buduje zařízení, které
sníží znečištění
vypouštěné do toků na úroveň
stanovenou vodohospodářským rozhodnutím.
Tato úprava navrhuje zvýšit procento odkladu
na 80% výše placených poplatků.
Lhůta pro odklad bude vázána na termín
skutečného zahájení a dokončení
akce. Skutečně prostavěné investiční
náklady bude investor dokladovat po skončení
roku u správce poplatku, který podle toho upraví
výši odkladu v doúčtování
poplatku za minulý rok.
Doplacení poplatku v případech, kdy znečišťovatel
nesplní podmínky odkladu, má zabránit
spekulacím s placením poplatků a docílit,
aby akce na ochranu vod byly dokončovány bez zbytečných
průtahů v termínech stanovených ve
stavebním povolení vydaném vodohospodářským
orgánem.
Podrobnosti k odkladu stanoví ministerstvo vyhláškou.
k § 10 a 11
Jde o sankční ustanovení zákona. Penále
a pokuty nastupují v případě nesplnění
uvedených povinností znečišťovatelem.