Státní dluh

Státní dluh České republiky se v I. pololetí 1997 vyvíjel takto:

v mld Kč

 
Stav k 1. 1. 1997
Financování státního dluhu
Stav k 30. 6. 1997
  
výpůjčky
splátky
saldo
 
A. Vnitřní státní dluh střednědobý 110,9109,2 107,02,2 113,1
- přímé závazky státu u IPB 4,3-4,3 -4,3-
- střednědobé státní dluhopisy 44,013,17,1 6,050,0
- revolvingové emise SPP na splátky státního dluhu 61,092,992,4 0,561,5
- státní dluhopisy (SPP) na úhradu rozpočtového schodku 1996 1,63,23,2 -1,6
B. Zahraniční státní dluh střednědobý 44,30,1 3,01,545,8
- přijaté půjčky k podpoře PB 23,3-0,6 2,1*)25,4
- závazky převzaté od ČSOB 20,3-2,4 -0,7*)19,6
- směnky k úhradě účasti u lBRD 0,70, l- 0,10,8
Střednědobý státní dluh celkem (A+B) 155,2109,3 110,03,7*) 158,9
C. Krátkodobý (přechodný) státní dluh ve formě emisi SPP na schodek rozpočtového hospodaření 1997 6,4177,0 163,613,4 19,8
Státní dluh ČR úhrnem (A+B+C) 161,6286,3 273,617,1*) 178,7

*) včetně vyúčtovaných kurzových rozdílů a rektifikaci

Z vývoje státního dluhu a jeho hlavních složek je zřejmé, že plnění vládních záměrů ve stabilizaci absolutní výše státního dluhu ohrožuje od roku 1997 především zvýšená schodkovost běžného hospodaření státního rozpočtu. Střednědobý státní dluh, zahrnující po schválení Parlamentem ČR i státní dluhopisy emitované k úhradě výsledného rozpočtového schodku za rok 1996, dosáhl k 30. 6. 1997 úrovně zhruba odpovídající záměrům vlády k udržení v horizontu roku 2000. Jeho zvýšení o 3,7 mld Kč bylo způsobeno výhradně kursovými vlivy, tj. vyúčtováním debetních kursových rozdílů u zahraničního státního dluhu ve formě přímých závazků státu v cizích měnách. Dopad kursových rozdílů na zvýšení státního dluhu činil cca 4,5 mld Kč, z toho cca 4,3 mld Kč představuje vliv devalvace české koruny. Problémem k řešení z hlediska plnění vládních záměrů stabilizace státního dluhu je tedy omezit rozpočtovou schodkovost v roce 1997, nedopustit její růst v dalších letech a do budoucna usilovat o kursovou stabilitu, resp. bránit výraznějšímu zhoršování kursu české koruny.

Při řízení státního dluhu je i v roce 1997 uplatňována jako sekuritizace, tj. přeměna přímých úvěrů od bank a ze zahraničí do formy státních dluhopisů, i když prostor jejího pozitivního vlivu na úrokové úspory je již vyčerpán. Celkem se objem emitovaných státních dluhopisů v oběhu (bez SPP na krytí rozpočtových schodků) zvýšil v I. pololetí o 6,5 mld Kč, z čehož bylo použito 4,3 mld Kč k úhradám přímých závazků státu u bank (fakticky k úplnému splacení závazku vůči IPB poté, co v roce 1996 byl zlikvidován přímý dluh u ČNB) a 2,2 mld Kč ke splátkám části přímých zahraničních závazků státu (zadluženosti CDZ vč. rektifikace jistiny). Sekuritizací přímých úvěrů státu od domácích bank se podařilo dosáhnout úspor (ve výši cca 68 mil. Kč z titulu nižších úroků a urychlení úmoru) naposled v 1. čtvrtletí.

Přeměna skladby státního dluhu ze zahraničního na vnitřní (tzv. internalizace) se v I. pololetí 1997 neprojevila absolutním snížením stavu přímých zahraničních závazků státu, ale jen relativně, tj. poklesem jejich podílu v úhrnné výši státního dluhu (z 27,4 % na 25,6 %). Při řádově zanedbatelných výpůjčkách (týkajících se jen vystavení další směnky k úhradě účasti státu u IBRD v nominální hodnotě cca 66 mil. Kč) přispěly k uvedenému poklesu podílu přímých zahraničních závazů státu jen jejich splátky, neboť vyúčtované rozdíly ze změn kursů české koruny vůči měnám, v nichž jsou tyto zahraniční závazky vedeny, byly debetní. U půjček přijatých k podpoře platební bilance byly vyúčtovány debetní kursové rozdíly v rozsahu 2 734 mil. Kč, zatímco v březnu uskutečněné splátky jistiny těchto půjček činily v korunovém přepočtu jen 624 mil. Kč. U převzatých závazků státu ve volných měnách z titulu CDZ vyúčtované debetní kursové rozdíly v rozsahu 1 517 mil. Kč výrazně kompenzovaly vliv splátek jistiny ve výši 2 171 mil. Kč (vč. rektifikace) na snížení stavu těchto závazků. Celkově právě vlivem převahy vyúčtovaných debetních kursových rozdílů nad uskutečněnými splátkami jistiny došlo při relativní internalizaci k absolutnímu zvýšení stavu zahraničního státního dluhu o cca 1,5 mld Kč.

Emise státních dluhopisů, jejich úrokové náklady a umístění

Při přeměně přímých úvěrů státu na státní dluhopisy je kladen důraz na jejich rovnoměrné rozložení mezi nástroje peněžního a kapitálového trhu. Emisí státních pokladničních poukázek (SPP), které patří k základním nástrojům peněžního trhu, se v I. pololetí 1997 realizovalo celkem 16, z toho 12 emisí (revolvingových) na splátky státního dluhu a 4 emise na krytí schodků a výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření v průběhu roku. Revolvingové emise byly realizovány podle emisního kalendáře zpracovaného koncem roku 1996, který vychází ze standardních splatností SPP v délce 13, 26, 39 a 52 týdnů.

Datum
Splatnost
Průměrný úrok
Objem emise
z toho:
emise
splatnosti
ve dnech
v % p. a.
v mil. Kč
do portfolia MF
2. 1. 199731. 1. 1997 2912,605 000 2 000
10. 1. 199711. 7. 1997 18212,235 300  
17. 1. 199718. 4. 1997 9111,907 999 3 000
21. 2. 199723. 5. 1997 9112,104 999  
28. 2. 199729. 8. 1997 18211,904 995  
14. 3. 199713. 3. 1998 36411,554 999  
21. 3. 199720. 6. 1997 919,009 999 4 000
28. 3. 199723. 12. 1997 2708,694 999  
11. 4. 199710. 10. 1997 18211,494 999  
16. 4. 199714. 5. 1997 2811,794 000  
18. 4. 199718. 7. 1997 9111,607 999 3 000
23. 5. 199720. 6. 1997 2813,0015 000 15 000
13. 6. 199711. 7. 1997 2813,0025 000 25 000
20. 6. 199719. 9. 1997 9120,0010 000  
20. 6. 199718. 7. 1997 2825,0019 995 15 000
27. 6. 199725. 7. 1997 2818,5015 000 11 600

Ke krytí schodků běžného hospodaření státního rozpočtu na počátku roku 1997 sloužila již emise SPP z 13. 12. 1996 v objemu 7 999 mil. Kč, a to konkrétně její část v objemu 6 371 mil. Kč, kdežto zbývající část v objemu 1 628 mil. Kč byla určena na krytí výsledného rozpočtového schodku za rok 1996. V průběhu I. pololetí 1997 byla uvedená emise SPP obměňována, výpůjčky dosáhly částky 3 182 mil. Kč, splátky pak 3 216 mil. Kč, takže k 30. 6. 1997 byl rozpočtový schodek roku 1996 kryt SPP v nominálním objemu 1 594 mil. Kč.

Dne 2. 1. 1997 byl objem SPP na kryti dočasného nesouladu mezi rozpočtovými příjmy a výdaji na počátku roku posílen o další 3 mld Kč. V souvislosti s příznivějším vývojem běžného rozpočtového hospodaření ve druhé polovině ledna byly emitované SPP ve výši cca 6 mld Kč postupně odkoupeny zpět do portfolia MF ještě před jejich splatností. K řešení dalších výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření v únoru a březnu byly postupně prodávány SPP z portfolia MF. V souvislosti s prohloubením schodkovosti státního rozpočtu byly v dubnu a červnu vydávány k pokrytí schodků další emise SPP.

Objem prodejů SPP z portfolia MF na krytí schodků a výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření dosáhl za I. pololetí 1997 částky 161,2 mld Kč, nové emise SPP dosáhly výše 15,8 mld Kč. Úhrnný objem výpůjček z těchto emisí dosáhl tedy částky 177 mld Kč při průměrném denním stavu 11 158 mil. Kč a průměrné úrokové sazbě 19,44 % p. a. Průměrný úrokový náklad revolvingových SPP emitovaných za I. pololetí v objemu 92,9 mld Kč (vč. prodejů z portfolia) dosáhl 12,55 % p. a.

Úrokové náklady všech emisí SPP se na konci června 1997 proti úrovni z konce roku 1996 značně zvýšily, a to z 10,34 % p. a. na 13,68 % p. a., tj. o 3,34 procentních bodů. Toto zvýšení bylo ovlivněno nepříznivým vývojem hospodaření státního rozpočtu i vývojem úrokových sazeb na peněžním trhu. Přispěla k němu i květnová opatření ČNB související s jejími intervencemi proti oslabování kursu české koruny a rozhodnutím o změně kursového režimu.

Pokud jde o střednědobé státní dluhopisy (SSD), které patří k základním nástrojům kapitálového trhu, byla koncem ledna 1997 umístěna na sekundárním trhu neprodaná část srpnové emise těchto dluhopisů z roku 1996, a to v objemu 3 154,3 mil. Kč a s úrokem 10,95 % p. a. Kromě toho byly v I. pololetí 1997 realizovány ještě dvě emise střednědobých státních dluhopisů.

Datum
Splatnost v letech
Celková nominální hodnota emise v mld Kč
Způsob primárního prodeje
Kupón v % p. a.
Úrok v % p. a.
emise
splatnosti
      
       
14. 2. 1997
14. 2. 2002
5
5
americká výnosová aukce
10,55
10,57
16. 5. 1997
16. 5. 1999
2
5
americká výnosová aukce
11,10
11,12

Po více než třech letech byla v únoru na trh umisťována emise SSD s hrubým kuponem podléhajícím 25 %ní srážkové dani, což se v primárním prodeji odrazilo ve zvýšené poptávce i v rozložení investorů. Z celkového objemu této emise bylo 53,5 % umístěno do zahraničí, 5,1 % získaly pojišťovny a penzijní fondy, zbylou část emise pak banky a obchodnici s cennými papíry. Poptávka po těchto SSD převýšila v aukci nabídku o více než 13 mld Kč. Minimální úrok uspokojených požadavků činil 10,44 % p. a., maximální úrok 10,6 % p. a.

V květnové aukci dvouletých státních dluhopisů se projevila počínající nejistota zahraničních i domácích investorů v budoucí ekonomický vývoj ČR. Poptávka po těchto SSD převýšila nabídku pouze minimálně. Téměř 80 % emise bylo umístěno mezi banky a obchodníky s cennými papíry, zahraniční investoři projevili o uvedené dluhopisy minimální zájem. Minimální úrok uspokojených požadavků činil 10,9 % p. a., maximální úrok 11,15 % p. a.

Úrokové náklady na střednědobé státní dluhopisy vzrostly v I. pololetí 1997 proti roku 1996 z 9,39 % p. a. na 9,63 % p. a., tj. o 0,24 procentní body. Příčiny nárůstu úrokových nákladů SSD jsou obdobné jako u státních pokladničních poukázek.

Změny v umístění státních dluhopisů jako výsledku jejich prodeje na primárních a sekundárních trzích dokumentuje následující tabulka:

Umístění státních dluhopisů
Stav k 1. 1. 1997
Stav k 30. 6. 1997
Změny (+,-) v mil. Kč
 
v mil. Kč
v %
v mil. Kč
v %
 
- u domácích bank83 775 74,2105 52879,4 +21 753
- u ostatních domácích institucí 24 41221,623 255 17,5-1 157
- u obyvatelstva (domácností) 1 1331,0668 0,5-465
- u zahraničních subjektů 3 6553,23 461 2,6-194
Státní dluhopisy (vč. SPP) celkem 112 975100,0 132 912100,0 +19 937

Nejvýraznější změny v umístění státních dluhopisů, které z části ovlivnily sektorové rozložení věřitelského salda státních finančních aktiv a pasív, proběhly v I. pololetí 1997 mezi domácími bankovními a nebankovními institucemi. Přitom v průběhu 2. čtvrtletí se obrátily tendence dosavadních výraznějších přesunů v umístění státních dluhopisů ve prospěch domácího nebankovního sektoru i zahraničních subjektů. Vlivem již zmíněné počínající nejistoty z budoucího ekonomického vývoje v ČR se počala výrazně snižovat držba státních dluhopisů v uvedených sektorech ve prospěch bank, které plně absorbovaly též veškeré emisní přírůstky, zejména pokud jde o SPP. Za 2. čtvrtletí se držba státních dluhopisů u domácích nebankovních instituci snížila o více než 8 mld Kč (z toho u nefinančních podniků a korporaci o 6,7 mld Kč, u pojišťovacích společnosti o 1,2 mld Kč), zahraniční investoři snížili držbu českých státních dluhopisů o 1,3 mld Kč.

VI. Závěry

Vývoj ekonomiky v I. pololetí letošního roku byl poznamenán opatřeními vlády zaměřenými na řešení vyvstalých problémů ekonomické situace v České republice, jejichž součástí byly i kroky ke stabilizaci rozpočtového hospodaření.

Hodnocení makroekonomických ukazatelů za prvních šest měsíců roku oprávněnost těchto kroků potvrdilo, současně však výhled na nadcházející období přináší jisté zklidnění situace.

Neuspokojivé byly v letošním I. pololetí i výsledky hospodaření státního rozpočtu.

Trvalý pokles tohoto výsledku od přebytku 3,8 mld Kč na konci ledna až po schodek 14,8 mld Kč ke konci června a 11,2 mld Kč ke konci srpna svědčí o trvale se prohlubujícím napětím mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu.

Dosavadní výsledky jsou ovlivněny především velmi nízkým plněním příjmů, s nimiž rozpočet v tomto období počítal. Právě vývoj příjmů, které zatím zaostávají jak za úvahami zahrnutými v rozpočtu, tak za dosavadním vývojem výdajů, má rozhodující význam pro udržení vyrovnaného celoročního rozpočtového hospodaření.

Plnění příjmů státního rozpočtu v první polovině roku bylo nejnižší od vzniku České republiky v roce 1993 a tento nepříznivý trend přetrval i do konce měsíce srpna. Plnění příjmů za osm měsíců je o 0,5 bodu horší než v roce 1996, kdy v této době získal státní rozpočet již 63,9 % celoročně dosažených příjmů, přesto však jejich celková výše zůstala o 2,6 % za předpoklady rozpočtu na minulý rok (absolutně činilo nesplnění příjmů v roce 1996 celkem 12,7 mld Kč).

Stejně znepokojivé je na druhé straně i zatím poměrně vysoké čerpání výdajů státního rozpočtu, z nichž řada má charakter zákonných nároků.

Čerpání ke konci srpna je o 0,7 bodu vyšší než v roce 1996. Pouze díky mimořádným opatřením vlády, spočívajícím v blokaci některých rozpočtových výdajů s cílem zabezpečení vyrovnaného celoročního hospodaření státního rozpočtu, se podařilo docílit, že proti rozpočtu byly skutečné výdaje státního rozpočtu v minulém roce o 2,2 %, tj. o 11,1 mld Kč, nižší.

l když ve II. pololetí lze očekávat zpomalení vývoje ve výdajové části státního rozpočtu, v souhrnu jsou závěry z jeho dosavadního hospodaření alarmující i pro celkové celoroční výsledky za rok 1997. Navíc bude II. pololetí letošního roku nesporně velmi nepříznivě ovlivněno i dopadem červencových povodní, který zatím nelze hodnověrně vyčíslit.

Je tedy třeba v současné době počítat s tím, že již veřejně avizovaný schodek státního rozpočtu za letošní rok se zřejmě stane skutečností. Minimalizace tohoto schodku je pak mimořádně naléhavým úkolem, který pro zbytek roku stojí nejen před ministerstvem financí, ale i před všemi správci jednotlivých rozpočtových kapitol a před celou vládou.

Rovněž výsledky hospodaření místních rozpočtů se zhoršují. Schodek rozpočtů okresních úřadů a obcí ke konci června ve výši 3,2 mld Kč je sice v podstatě shodný s loňským rokem (byl vykázán rovněž schodek -3 mld Kč), proti 1. čtvrtletí letošního roku je však dvojnásobný. Vzhledem k tomu, že i v této oblasti veřejných rozpočtů se předpokládají značné dopady zejména z titulu povodní, lze pro II. pololetí počítat s dalším zhoršováním dosavadních výsledků.

TABULKOVÁ ČÁST

Tabulka č. 1

Strana: 1

Ministerstvo financí ČR

Oddělení 201

Pokladní plnění státního rozpočtu České republiky 1997 - Příjmy

v mil Kč

ČERVEN
Skutečnost VI. 96
Rozp. 1997
Skutečnost VI. 97
Plnění % sk97/r97
Index % sk97/sk96
PŘÍJMY CELKEM (A.+B.)229345 54910024150844,0 105,3
A. BĚŽNÉ PŘÍJMY (I.+II.) 229345549100241508 44,0105,3
I. DAŇOVÉ PŘÍJMY 215821524131228251 43,5105,8
1. Daň z příjmů 392599090039192 43,199,8
1. 1. fyzických osob14382 359001586144,2 110,3
1. 2. právnických osob24877 550002333142,4 93,8
2. Pojistné sociálního zabezpečení 8080220553192531 45,0114,5
3. Daně z majetku1830 4500198444,1 108,4
4. Domácí daně za zboží a služby 8135719740083917 42,5103,1
4. 1 Daň z přidané hodnoty 5099712780052710 41,2103,4
4. 2 Spotřební daň 285786540029267 44,8102,4
4. 3 Silniční daň 178242001940 46,2108,9
5. Daně ze zahraničního obchodu 9445196007359 37,577,9
5. 1 Cla944519600 735937,577,9
6. Ostatní daňové příjmy 312862003268 52,7104,5
6. 1 Příjmy min. daň. soustav 4520404 x89,4
6. 2 Ostatní2676 6200286446,2 107,0
II. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 135242496913257 53,198,0
7. Podnikové a z majetku5529 7346390953,2 70,7
7. 1. odvody ČNB0 00x x
7. 2 kreditní úroky944 3008142647,4 151,1
7. 3 příjmy RO, PO4585 4338248357,2 54,2
8. Pokuty, penále a ostatní nedaňové příjmy 591787274878 55,982,4
9. splátky vládních úvěrů 207888964470 50,2215,1
B. KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY 000 xx

Poznámka: upraveno podle údajů účetnictví

09/09/97

ing. Duffek/2513

ing. Balounová/2195

Tabulka č. 1

Strana: 2

Ministerstvo financí ČR

Oddělení 201

Pokladní plnění státního rozpočtu České republiky 1997 - Výdaje

v mil Kč

ČERVEN
Skutečnost vI. 96
Rozp. 1997
Skutečnost vI. 97
Plnění % sk97/r97
Index % sk97/sk96
VÝDAJE CELKEM (A.+B.)230349 54910025633546,7 111,3
A. BĚŽNÉ VÝDAJE (NEINVESTIČNÍ) 207249483344232654 48,1112,3
1. Výdaje na zboží a služby(RO) 6117614273265752 46,1107,5
Školství7695 19747814441,2 105,8
Zdravotnictví9767 197141107656,2 113,4
z toho: pojistné zdrav. pojišť. - platba státu 93921831310661 58,2113,5
Obrana a bezpečnost20489 494402177744,0 106,3
Ostatní23225 538312475546,0 106,6
z toho: účel. prostř. pro místní orgány 29541108950 85,732,2
2. Debetní úroky6140 14442723350,1 117,8
3. Dotace a běžné transfery 138717322448157312 48,8113,4
3. 1 Dotace4305086771 4882656,3113,4
Podnikům13470 276851603657,9 119,0
Finančním institucím 000x x
Příspěvkovým a ostatním organizacím 295805908632790 55,5110,9
3. 2. Transfery95667 23567710848646,0 113,4
3. 2. 1 Transfery do jiných úrovní vlády 8912198849437 47,5105,9
Místním rozpočtům 8486185249348 50,5110,2
Fondu tržní regulace426 1360896,5 20,9
3. 2. 2 Transfery občanským sdružením 8631808912 50,4105,7
3. 2. 3 Transfery obyvatelstvu85510 2124859813746,2 114,8
Dávky sociálního zabezpečení 83743x)20938596322 46,0115,0
Státní vyrovnávací příspěvek 55400 x0,0
Politika zaměstnanosti1213 3100181558,5 149,6
3. 2. 4 Transfery do zahraničí 3821500. 0,0x
4. Vládní úvěry 121637222357 63,3193,8
B. KAPITÁLOVÉ VÝDAJE (INVESTIČNÍ) 231006575623681 36,0102,5
5. Investiční výdaje RO 8192288576247 21,676,3
6. Kapitálové transfery14908 368991743447,2 116,9
6. 1 Domácí14908 368991743447,2 116,9
Podnikům1413 5854280547,9 198,5
z toho: územním orgánům 0.. xx
Příspěvkovým organizacím 134953104514649 47,1108,4
z toho: územním orgánům 6063121115921 48,997,7
6. 2 Zahraniční0 00x x
PŘEBYTEK/SCHODEK-1004 0 -14827x 1476,8
EMISE STAT. POKL. POUKÁZEK (SPP) 4957019419 x391,7
PŘEBYTEK/SCHODEK vč. SPP 395304592 x116,2

x) změna metodiky - vč. dávek státní sociální podpory

Datum: 09/09/97

Poznámka: upraveno podle údajů účetnictví

Zpracoval: ing. Duffek/2513

ing. Balounová/2195


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP