Státní dluh
Státní dluh České republiky se v I.
pololetí 1997 vyvíjel takto:
v mld Kč
A. Vnitřní státní dluh střednědobý | 110,9 | 109,2 | 107,0 | 2,2 | 113,1 |
- přímé závazky státu u IPB | 4,3 | - | 4,3 | -4,3 | - |
- střednědobé státní dluhopisy | 44,0 | 13,1 | 7,1 | 6,0 | 50,0 |
- revolvingové emise SPP na splátky státního dluhu | 61,0 | 92,9 | 92,4 | 0,5 | 61,5 |
- státní dluhopisy (SPP) na úhradu rozpočtového schodku 1996 | 1,6 | 3,2 | 3,2 | - | 1,6 |
B. Zahraniční státní dluh střednědobý | 44,3 | 0,1 | 3,0 | 1,5 | 45,8 |
- přijaté půjčky k podpoře PB | 23,3 | - | 0,6 | 2,1*) | 25,4 |
- závazky převzaté od ČSOB | 20,3 | - | 2,4 | -0,7*) | 19,6 |
- směnky k úhradě účasti u lBRD | 0,7 | 0, l | - | 0,1 | 0,8 |
Střednědobý státní dluh celkem (A+B) | 155,2 | 109,3 | 110,0 | 3,7*) | 158,9 |
C. Krátkodobý (přechodný) státní dluh ve formě emisi SPP na schodek rozpočtového hospodaření 1997 | 6,4 | 177,0 | 163,6 | 13,4 | 19,8 |
Státní dluh ČR úhrnem (A+B+C) | 161,6 | 286,3 | 273,6 | 17,1*) | 178,7 |
*) včetně vyúčtovaných kurzových
rozdílů a rektifikaci
Z vývoje státního dluhu a jeho hlavních složek je zřejmé, že plnění vládních záměrů ve stabilizaci absolutní výše státního dluhu ohrožuje od roku 1997 především zvýšená schodkovost běžného hospodaření státního rozpočtu. Střednědobý státní dluh, zahrnující po schválení Parlamentem ČR i státní dluhopisy emitované k úhradě výsledného rozpočtového schodku za rok 1996, dosáhl k 30. 6. 1997 úrovně zhruba odpovídající záměrům vlády k udržení v horizontu roku 2000. Jeho zvýšení o 3,7 mld Kč bylo způsobeno výhradně kursovými vlivy, tj. vyúčtováním debetních kursových rozdílů u zahraničního státního dluhu ve formě přímých závazků státu v cizích měnách. Dopad kursových rozdílů na zvýšení státního dluhu činil cca 4,5 mld Kč, z toho cca 4,3 mld Kč představuje vliv devalvace české koruny. Problémem k řešení z hlediska plnění vládních záměrů stabilizace státního dluhu je tedy omezit rozpočtovou schodkovost v roce 1997, nedopustit její růst v dalších letech a do budoucna usilovat o kursovou stabilitu, resp. bránit výraznějšímu zhoršování kursu české koruny.
Při řízení státního dluhu je i v roce 1997 uplatňována jako sekuritizace, tj. přeměna přímých úvěrů od bank a ze zahraničí do formy státních dluhopisů, i když prostor jejího pozitivního vlivu na úrokové úspory je již vyčerpán. Celkem se objem emitovaných státních dluhopisů v oběhu (bez SPP na krytí rozpočtových schodků) zvýšil v I. pololetí o 6,5 mld Kč, z čehož bylo použito 4,3 mld Kč k úhradám přímých závazků státu u bank (fakticky k úplnému splacení závazku vůči IPB poté, co v roce 1996 byl zlikvidován přímý dluh u ČNB) a 2,2 mld Kč ke splátkám části přímých zahraničních závazků státu (zadluženosti CDZ vč. rektifikace jistiny). Sekuritizací přímých úvěrů státu od domácích bank se podařilo dosáhnout úspor (ve výši cca 68 mil. Kč z titulu nižších úroků a urychlení úmoru) naposled v 1. čtvrtletí.
Přeměna skladby státního dluhu ze
zahraničního na vnitřní (tzv. internalizace)
se v I. pololetí 1997 neprojevila absolutním snížením
stavu přímých zahraničních
závazků státu, ale jen relativně,
tj. poklesem jejich podílu v úhrnné výši
státního dluhu (z 27,4 % na 25,6 %). Při
řádově zanedbatelných výpůjčkách
(týkajících se jen vystavení další
směnky k úhradě účasti státu
u IBRD v nominální hodnotě cca 66 mil. Kč)
přispěly k uvedenému poklesu podílu
přímých zahraničních závazů
státu jen jejich splátky, neboť vyúčtované
rozdíly ze změn kursů české
koruny vůči měnám, v nichž jsou
tyto zahraniční závazky vedeny, byly debetní.
U půjček přijatých k podpoře
platební bilance byly vyúčtovány debetní
kursové rozdíly v rozsahu 2 734 mil. Kč,
zatímco v březnu uskutečněné
splátky jistiny těchto půjček činily
v korunovém přepočtu jen 624 mil. Kč.
U převzatých závazků státu
ve volných měnách z titulu CDZ vyúčtované
debetní kursové rozdíly v rozsahu 1 517 mil.
Kč výrazně kompenzovaly vliv splátek
jistiny ve výši 2 171 mil. Kč (vč. rektifikace)
na snížení stavu těchto závazků.
Celkově právě vlivem převahy vyúčtovaných
debetních kursových rozdílů nad uskutečněnými
splátkami jistiny došlo při relativní
internalizaci k absolutnímu zvýšení
stavu zahraničního státního dluhu
o cca 1,5 mld Kč.
Emise státních dluhopisů, jejich úrokové
náklady a umístění
Při přeměně přímých
úvěrů státu na státní
dluhopisy je kladen důraz na jejich rovnoměrné
rozložení mezi nástroje peněžního
a kapitálového trhu. Emisí státních
pokladničních poukázek (SPP), které
patří k základním nástrojům
peněžního trhu, se v I. pololetí 1997
realizovalo celkem 16, z toho 12 emisí (revolvingových)
na splátky státního dluhu a 4 emise na krytí
schodků a výkyvů v běžném
rozpočtovém hospodaření v průběhu
roku. Revolvingové emise byly realizovány podle
emisního kalendáře zpracovaného koncem
roku 1996, který vychází ze standardních
splatností SPP v délce 13, 26, 39 a 52 týdnů.
2. 1. 1997 | 31. 1. 1997 | 29 | 12,60 | 5 000 | 2 000 |
10. 1. 1997 | 11. 7. 1997 | 182 | 12,23 | 5 300 | |
17. 1. 1997 | 18. 4. 1997 | 91 | 11,90 | 7 999 | 3 000 |
21. 2. 1997 | 23. 5. 1997 | 91 | 12,10 | 4 999 | |
28. 2. 1997 | 29. 8. 1997 | 182 | 11,90 | 4 995 | |
14. 3. 1997 | 13. 3. 1998 | 364 | 11,55 | 4 999 | |
21. 3. 1997 | 20. 6. 1997 | 91 | 9,00 | 9 999 | 4 000 |
28. 3. 1997 | 23. 12. 1997 | 270 | 8,69 | 4 999 | |
11. 4. 1997 | 10. 10. 1997 | 182 | 11,49 | 4 999 | |
16. 4. 1997 | 14. 5. 1997 | 28 | 11,79 | 4 000 | |
18. 4. 1997 | 18. 7. 1997 | 91 | 11,60 | 7 999 | 3 000 |
23. 5. 1997 | 20. 6. 1997 | 28 | 13,00 | 15 000 | 15 000 |
13. 6. 1997 | 11. 7. 1997 | 28 | 13,00 | 25 000 | 25 000 |
20. 6. 1997 | 19. 9. 1997 | 91 | 20,00 | 10 000 | |
20. 6. 1997 | 18. 7. 1997 | 28 | 25,00 | 19 995 | 15 000 |
27. 6. 1997 | 25. 7. 1997 | 28 | 18,50 | 15 000 | 11 600 |
Ke krytí schodků běžného hospodaření státního rozpočtu na počátku roku 1997 sloužila již emise SPP z 13. 12. 1996 v objemu 7 999 mil. Kč, a to konkrétně její část v objemu 6 371 mil. Kč, kdežto zbývající část v objemu 1 628 mil. Kč byla určena na krytí výsledného rozpočtového schodku za rok 1996. V průběhu I. pololetí 1997 byla uvedená emise SPP obměňována, výpůjčky dosáhly částky 3 182 mil. Kč, splátky pak 3 216 mil. Kč, takže k 30. 6. 1997 byl rozpočtový schodek roku 1996 kryt SPP v nominálním objemu 1 594 mil. Kč.
Dne 2. 1. 1997 byl objem SPP na kryti dočasného nesouladu mezi rozpočtovými příjmy a výdaji na počátku roku posílen o další 3 mld Kč. V souvislosti s příznivějším vývojem běžného rozpočtového hospodaření ve druhé polovině ledna byly emitované SPP ve výši cca 6 mld Kč postupně odkoupeny zpět do portfolia MF ještě před jejich splatností. K řešení dalších výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření v únoru a březnu byly postupně prodávány SPP z portfolia MF. V souvislosti s prohloubením schodkovosti státního rozpočtu byly v dubnu a červnu vydávány k pokrytí schodků další emise SPP.
Objem prodejů SPP z portfolia MF na krytí schodků a výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření dosáhl za I. pololetí 1997 částky 161,2 mld Kč, nové emise SPP dosáhly výše 15,8 mld Kč. Úhrnný objem výpůjček z těchto emisí dosáhl tedy částky 177 mld Kč při průměrném denním stavu 11 158 mil. Kč a průměrné úrokové sazbě 19,44 % p. a. Průměrný úrokový náklad revolvingových SPP emitovaných za I. pololetí v objemu 92,9 mld Kč (vč. prodejů z portfolia) dosáhl 12,55 % p. a.
Úrokové náklady všech emisí SPP se na konci června 1997 proti úrovni z konce roku 1996 značně zvýšily, a to z 10,34 % p. a. na 13,68 % p. a., tj. o 3,34 procentních bodů. Toto zvýšení bylo ovlivněno nepříznivým vývojem hospodaření státního rozpočtu i vývojem úrokových sazeb na peněžním trhu. Přispěla k němu i květnová opatření ČNB související s jejími intervencemi proti oslabování kursu české koruny a rozhodnutím o změně kursového režimu.
Pokud jde o střednědobé státní
dluhopisy (SSD), které patří k základním
nástrojům kapitálového trhu, byla
koncem ledna 1997 umístěna na sekundárním
trhu neprodaná část srpnové emise
těchto dluhopisů z roku 1996, a to v objemu 3 154,3
mil. Kč a s úrokem 10,95 % p. a. Kromě toho
byly v I. pololetí 1997 realizovány ještě
dvě emise střednědobých státních
dluhopisů.
Po více než třech letech byla v únoru na trh umisťována emise SSD s hrubým kuponem podléhajícím 25 %ní srážkové dani, což se v primárním prodeji odrazilo ve zvýšené poptávce i v rozložení investorů. Z celkového objemu této emise bylo 53,5 % umístěno do zahraničí, 5,1 % získaly pojišťovny a penzijní fondy, zbylou část emise pak banky a obchodnici s cennými papíry. Poptávka po těchto SSD převýšila v aukci nabídku o více než 13 mld Kč. Minimální úrok uspokojených požadavků činil 10,44 % p. a., maximální úrok 10,6 % p. a.
V květnové aukci dvouletých státních dluhopisů se projevila počínající nejistota zahraničních i domácích investorů v budoucí ekonomický vývoj ČR. Poptávka po těchto SSD převýšila nabídku pouze minimálně. Téměř 80 % emise bylo umístěno mezi banky a obchodníky s cennými papíry, zahraniční investoři projevili o uvedené dluhopisy minimální zájem. Minimální úrok uspokojených požadavků činil 10,9 % p. a., maximální úrok 11,15 % p. a.
Úrokové náklady na střednědobé státní dluhopisy vzrostly v I. pololetí 1997 proti roku 1996 z 9,39 % p. a. na 9,63 % p. a., tj. o 0,24 procentní body. Příčiny nárůstu úrokových nákladů SSD jsou obdobné jako u státních pokladničních poukázek.
Změny v umístění státních
dluhopisů jako výsledku jejich prodeje na primárních
a sekundárních trzích dokumentuje následující
tabulka:
- u domácích bank | 83 775 | 74,2 | 105 528 | 79,4 | +21 753 |
- u ostatních domácích institucí | 24 412 | 21,6 | 23 255 | 17,5 | -1 157 |
- u obyvatelstva (domácností) | 1 133 | 1,0 | 668 | 0,5 | -465 |
- u zahraničních subjektů | 3 655 | 3,2 | 3 461 | 2,6 | -194 |
Státní dluhopisy (vč. SPP) celkem | 112 975 | 100,0 | 132 912 | 100,0 | +19 937 |
Nejvýraznější změny v umístění
státních dluhopisů, které z části
ovlivnily sektorové rozložení věřitelského
salda státních finančních aktiv a
pasív, proběhly v I. pololetí 1997 mezi domácími
bankovními a nebankovními institucemi. Přitom
v průběhu 2. čtvrtletí se obrátily
tendence dosavadních výraznějších
přesunů v umístění státních
dluhopisů ve prospěch domácího nebankovního
sektoru i zahraničních subjektů. Vlivem již
zmíněné počínající
nejistoty z budoucího ekonomického vývoje
v ČR se počala výrazně snižovat
držba státních dluhopisů v uvedených
sektorech ve prospěch bank, které plně absorbovaly
též veškeré emisní přírůstky,
zejména pokud jde o SPP. Za 2. čtvrtletí
se držba státních dluhopisů u domácích
nebankovních instituci snížila o více
než 8 mld Kč (z toho u nefinančních
podniků a korporaci o 6,7 mld Kč, u pojišťovacích
společnosti o 1,2 mld Kč), zahraniční
investoři snížili držbu českých
státních dluhopisů o 1,3 mld Kč.
VI. Závěry
Vývoj ekonomiky v I. pololetí letošního roku byl poznamenán opatřeními vlády zaměřenými na řešení vyvstalých problémů ekonomické situace v České republice, jejichž součástí byly i kroky ke stabilizaci rozpočtového hospodaření.
Hodnocení makroekonomických ukazatelů za prvních šest měsíců roku oprávněnost těchto kroků potvrdilo, současně však výhled na nadcházející období přináší jisté zklidnění situace.
Neuspokojivé byly v letošním I. pololetí i výsledky hospodaření státního rozpočtu.
Trvalý pokles tohoto výsledku od přebytku 3,8 mld Kč na konci ledna až po schodek 14,8 mld Kč ke konci června a 11,2 mld Kč ke konci srpna svědčí o trvale se prohlubujícím napětím mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu.
Dosavadní výsledky jsou ovlivněny především velmi nízkým plněním příjmů, s nimiž rozpočet v tomto období počítal. Právě vývoj příjmů, které zatím zaostávají jak za úvahami zahrnutými v rozpočtu, tak za dosavadním vývojem výdajů, má rozhodující význam pro udržení vyrovnaného celoročního rozpočtového hospodaření.
Plnění příjmů státního rozpočtu v první polovině roku bylo nejnižší od vzniku České republiky v roce 1993 a tento nepříznivý trend přetrval i do konce měsíce srpna. Plnění příjmů za osm měsíců je o 0,5 bodu horší než v roce 1996, kdy v této době získal státní rozpočet již 63,9 % celoročně dosažených příjmů, přesto však jejich celková výše zůstala o 2,6 % za předpoklady rozpočtu na minulý rok (absolutně činilo nesplnění příjmů v roce 1996 celkem 12,7 mld Kč).
Stejně znepokojivé je na druhé straně i zatím poměrně vysoké čerpání výdajů státního rozpočtu, z nichž řada má charakter zákonných nároků.
Čerpání ke konci srpna je o 0,7 bodu vyšší než v roce 1996. Pouze díky mimořádným opatřením vlády, spočívajícím v blokaci některých rozpočtových výdajů s cílem zabezpečení vyrovnaného celoročního hospodaření státního rozpočtu, se podařilo docílit, že proti rozpočtu byly skutečné výdaje státního rozpočtu v minulém roce o 2,2 %, tj. o 11,1 mld Kč, nižší.
l když ve II. pololetí lze očekávat zpomalení vývoje ve výdajové části státního rozpočtu, v souhrnu jsou závěry z jeho dosavadního hospodaření alarmující i pro celkové celoroční výsledky za rok 1997. Navíc bude II. pololetí letošního roku nesporně velmi nepříznivě ovlivněno i dopadem červencových povodní, který zatím nelze hodnověrně vyčíslit.
Je tedy třeba v současné době počítat s tím, že již veřejně avizovaný schodek státního rozpočtu za letošní rok se zřejmě stane skutečností. Minimalizace tohoto schodku je pak mimořádně naléhavým úkolem, který pro zbytek roku stojí nejen před ministerstvem financí, ale i před všemi správci jednotlivých rozpočtových kapitol a před celou vládou.
Rovněž výsledky hospodaření místních
rozpočtů se zhoršují. Schodek rozpočtů
okresních úřadů a obcí ke konci
června ve výši 3,2 mld Kč je sice v
podstatě shodný s loňským rokem (byl
vykázán rovněž schodek -3 mld Kč),
proti 1. čtvrtletí letošního roku je
však dvojnásobný. Vzhledem k tomu, že
i v této oblasti veřejných rozpočtů
se předpokládají značné dopady
zejména z titulu povodní, lze pro II. pololetí
počítat s dalším zhoršováním
dosavadních výsledků.
Tabulka č. 1
Strana: 1
Ministerstvo financí ČR
Oddělení 201
Pokladní plnění státního
rozpočtu České republiky 1997 - Příjmy
v mil Kč
PŘÍJMY CELKEM (A.+B.) | 229345 | 549100 | 241508 | 44,0 | 105,3 |
A. BĚŽNÉ PŘÍJMY (I.+II.) | 229345 | 549100 | 241508 | 44,0 | 105,3 |
I. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 215821 | 524131 | 228251 | 43,5 | 105,8 |
1. Daň z příjmů | 39259 | 90900 | 39192 | 43,1 | 99,8 |
1. 1. fyzických osob | 14382 | 35900 | 15861 | 44,2 | 110,3 |
1. 2. právnických osob | 24877 | 55000 | 23331 | 42,4 | 93,8 |
2. Pojistné sociálního zabezpečení | 80802 | 205531 | 92531 | 45,0 | 114,5 |
3. Daně z majetku | 1830 | 4500 | 1984 | 44,1 | 108,4 |
4. Domácí daně za zboží a služby | 81357 | 197400 | 83917 | 42,5 | 103,1 |
4. 1 Daň z přidané hodnoty | 50997 | 127800 | 52710 | 41,2 | 103,4 |
4. 2 Spotřební daň | 28578 | 65400 | 29267 | 44,8 | 102,4 |
4. 3 Silniční daň | 1782 | 4200 | 1940 | 46,2 | 108,9 |
5. Daně ze zahraničního obchodu | 9445 | 19600 | 7359 | 37,5 | 77,9 |
5. 1 Cla | 9445 | 19600 | 7359 | 37,5 | 77,9 |
6. Ostatní daňové příjmy | 3128 | 6200 | 3268 | 52,7 | 104,5 |
6. 1 Příjmy min. daň. soustav | 452 | 0 | 404 | x | 89,4 |
6. 2 Ostatní | 2676 | 6200 | 2864 | 46,2 | 107,0 |
II. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 13524 | 24969 | 13257 | 53,1 | 98,0 |
7. Podnikové a z majetku | 5529 | 7346 | 3909 | 53,2 | 70,7 |
7. 1. odvody ČNB | 0 | 0 | 0 | x | x |
7. 2 kreditní úroky | 944 | 3008 | 1426 | 47,4 | 151,1 |
7. 3 příjmy RO, PO | 4585 | 4338 | 2483 | 57,2 | 54,2 |
8. Pokuty, penále a ostatní nedaňové příjmy | 5917 | 8727 | 4878 | 55,9 | 82,4 |
9. splátky vládních úvěrů | 2078 | 8896 | 4470 | 50,2 | 215,1 |
B. KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | x | x |
Poznámka: upraveno podle údajů účetnictví
09/09/97
ing. Duffek/2513
ing. Balounová/2195
Tabulka č. 1
Strana: 2
Ministerstvo financí ČR
Oddělení 201
Pokladní plnění státního
rozpočtu České republiky 1997 - Výdaje
v mil Kč
VÝDAJE CELKEM (A.+B.) | 230349 | 549100 | 256335 | 46,7 | 111,3 |
A. BĚŽNÉ VÝDAJE (NEINVESTIČNÍ) | 207249 | 483344 | 232654 | 48,1 | 112,3 |
1. Výdaje na zboží a služby(RO) | 61176 | 142732 | 65752 | 46,1 | 107,5 |
Školství | 7695 | 19747 | 8144 | 41,2 | 105,8 |
Zdravotnictví | 9767 | 19714 | 11076 | 56,2 | 113,4 |
z toho: pojistné zdrav. pojišť. - platba státu | 9392 | 18313 | 10661 | 58,2 | 113,5 |
Obrana a bezpečnost | 20489 | 49440 | 21777 | 44,0 | 106,3 |
Ostatní | 23225 | 53831 | 24755 | 46,0 | 106,6 |
z toho: účel. prostř. pro místní orgány | 2954 | 1108 | 950 | 85,7 | 32,2 |
2. Debetní úroky | 6140 | 14442 | 7233 | 50,1 | 117,8 |
3. Dotace a běžné transfery | 138717 | 322448 | 157312 | 48,8 | 113,4 |
3. 1 Dotace | 43050 | 86771 | 48826 | 56,3 | 113,4 |
Podnikům | 13470 | 27685 | 16036 | 57,9 | 119,0 |
Finančním institucím | 0 | 0 | 0 | x | x |
Příspěvkovým a ostatním organizacím | 29580 | 59086 | 32790 | 55,5 | 110,9 |
3. 2. Transfery | 95667 | 235677 | 108486 | 46,0 | 113,4 |
3. 2. 1 Transfery do jiných úrovní vlády | 8912 | 19884 | 9437 | 47,5 | 105,9 |
Místním rozpočtům | 8486 | 18524 | 9348 | 50,5 | 110,2 |
Fondu tržní regulace | 426 | 1360 | 89 | 6,5 | 20,9 |
3. 2. 2 Transfery občanským sdružením | 863 | 1808 | 912 | 50,4 | 105,7 |
3. 2. 3 Transfery obyvatelstvu | 85510 | 212485 | 98137 | 46,2 | 114,8 |
Dávky sociálního zabezpečení | 83743x) | 209385 | 96322 | 46,0 | 115,0 |
Státní vyrovnávací příspěvek | 554 | 0 | 0 | x | 0,0 |
Politika zaměstnanosti | 1213 | 3100 | 1815 | 58,5 | 149,6 |
3. 2. 4 Transfery do zahraničí | 382 | 1500 | . | 0,0 | x |
4. Vládní úvěry | 1216 | 3722 | 2357 | 63,3 | 193,8 |
B. KAPITÁLOVÉ VÝDAJE (INVESTIČNÍ) | 23100 | 65756 | 23681 | 36,0 | 102,5 |
5. Investiční výdaje RO | 8192 | 28857 | 6247 | 21,6 | 76,3 |
6. Kapitálové transfery | 14908 | 36899 | 17434 | 47,2 | 116,9 |
6. 1 Domácí | 14908 | 36899 | 17434 | 47,2 | 116,9 |
Podnikům | 1413 | 5854 | 2805 | 47,9 | 198,5 |
z toho: územním orgánům | 0 | . | . | x | x |
Příspěvkovým organizacím | 13495 | 31045 | 14649 | 47,1 | 108,4 |
z toho: územním orgánům | 6063 | 12111 | 5921 | 48,9 | 97,7 |
6. 2 Zahraniční | 0 | 0 | 0 | x | x |
PŘEBYTEK/SCHODEK | -1004 | 0 | -14827 | x | 1476,8 |
EMISE STAT. POKL. POUKÁZEK (SPP) | 4957 | 0 | 19419 | x | 391,7 |
PŘEBYTEK/SCHODEK vč. SPP | 3953 | 0 | 4592 | x | 116,2 |
x) změna metodiky - vč. dávek státní sociální podpory
Datum: 09/09/97
Poznámka: upraveno podle údajů účetnictví
Zpracoval: ing. Duffek/2513