4. Financování

V souvislosti s novou rozpočtovou skladbou platnou od ledna roku 1997 byly realizovány i změny ve sledování údajů o přijatých a poskytnutých půjčkách. Z údajů dostupných v účetních sestavách je patrné, že obce přijaly v průběhu prvního pololetí více půjček než splatily (vykázané saldo činilo k 30. červnu 0,4 mld Kč). Ze stejných podkladů je patrné, že za účelem řízení likvidity byly poskytnuty půjčky v objemu 0,3 mld Kč. Údaje o celkové zadluženosti obcí budou k dispozici až v závěru roku.

V prvním pololetí roku 1997 byla povolena emise komunálních obligací městu Židlochovice ve výši 40,0 mil. Kč. Město použije výnos emise na financování infrastruktury města a na bydlení.

Ve sledovaném období nakoupily zejména obce (jejich podíl na celkovém objemu činil 97 %) cenné papíry v objemu 0,6 mld Kč za účelem řízení likvidity.

IV. Výsledky hospodaření státního rozpočtu ke konci srpna 1997

V červenci a srpnu pokračoval vývoj státního rozpočtu, charakterizovaný napětím mezi jeho příjmy a výdaji.

Po schodku ve výši 14,8 mld Kč, jímž skončilo rozpočtové hospodaření za I. pololetí, vykázal státní rozpočet ke konci července schodek 8,8 mld Kč, který se ke konci srpna opět prohloubil na 11,2 mld Kč.

Přehled o vývoji státního rozpočtu do konce srpna letošního roku podává následující tabulka:

v mld Kč

Rok
1996 Skutečnost k 31. 8.
1997
% plnění ke schv. rozpočtu
% plnění k rozp. vč. usn. vl.
Index skutečnost 97/96
  
Rozpočet schválený
Rozpočet vč. usb. vl. č. 229/97 a 356/97
Skutečnost k 31. 8.
   
         
         
Příjmy
308,74
549,10
510,41
323,65
58,9
63,4
104,8
Výdaje
312,31
549,10
513,52
334,87
61,0
65,2
107,2
Saldo
-3,57
0,00x)
-3,11
-11,22
-
-
x

x) vyrovnání předpokládá schválení navrhovaných legislativních úprav

Hodnocení plnění příjmů a výdajů je provedeno ve vztahu k rozpočtu zahrnujícímu krácení výdajů podle usnesení vlády č. 229/97 a č. 356/97. Údaje o skutečnosti jsou čerpány z pokladního plnění státního rozpočtu.

Takto upravený rozpočet příjmů státního rozpočtu byl ke konci srpna splněn na 63,4 %, výdaje byly čerpány na 65,2 % (alikvota 2/3 roku by představovala 66,6 %). Předstih čerpání výdajů před plněním příjmů, který k 30. červnu činil 2,6 procentního bodu, se ke konci srpna snížil na 1,8 bodu.

Vykázaný výsledek potvrzuje, že za poslední dva měsíce (červenec a srpen) došlo ke zpomalení čerpání výdajů, což bylo záměrem opatření vlády přijatých ke stabilizaci rozpočtového hospodaření: jestliže totiž za uvedené období vzrostly příjmy státního rozpočtu o 16,1 procentního bodu, čerpání výdajů ve stejné době vzrostlo pouze o 15,3 bodu.

Přes toto pozitivní zjištění se však současně nelze spokojit jak s dosavadním stále nízkým inkasem rozpočtových příjmů, z něhož lze usuzovat na celoroční nesplnění úkolu, tak na druhé straně s dosavadním poměrně vysokým čerpáním rozpočtových výdajů.

V porovnání s rokem 1996 jsou příjmy státního rozpočtu dosažené za osm měsíců letošního roku o 14,9 mld Kč, tj. o 4,8 % vyšší než v loňském roce, výdaje však za stejné období vzrostly o 22,6 mld Kč, tj. o 7,2 %.

Úroveň plnění příjmů státního rozpočtu se v porovnání s I. pololetím zvýšila pouze nepatrně. Jestliže za období do konce června dosáhly celkové příjmy výše 241,5 mld Kč, což představuje měsíční průměr 40,3 mld Kč, činil jejich přírůstek za měsíce červenec a srpen v úhrnu 82,1 mld Kč.

Hlavní druhy příjmů ke konci srpna vykazují následující plnění:

v mld Kč

Rok
1996 Skutečnost k 31. 8.
1997
% plnění ke schv. rozpočtu
% plnění k rozp. vč. usn. vl.
Index skutečnost 97/96
  
Rozpočet schválený
Rozpočet vč. usn. vl. č. 229/97 a 356/97
Skutečnost k 31. 8.
   
         
         
Příjmy celkem308,74 549,10510,41 323,6558,9 63,4104,8
v tom: Daňové příjmy 181,19318,60 285,20180,10 56,563,1 99,4
z toho: - DPH68,42127,80 117,2072,2756,5 61,7105,6
- spotřební daň39,64 65,4064,0040,62 62,163,5102,5
- daň z příjmů PO 31,8755,0040,60 26,0047,364,0 81,6
- daň z příjmů FO 19,3736,6032,50 21,7259,366,8 112,1
- clo12,6219,60 16,009,5748,8 59,875,8
Pojistné SZ112,14 205,5319,74 124,6460,6 63,4111,1
Nedaňové příjmy 15,4124,97 28,4718,91 75,766,4 122,7

V rámci hodnoceného období byly měsíce červenec a srpen z hlediska inkasa především daňových příjmů značně odlišné. V důsledku sezonního vývoje byly v červenci zaznamenány vysoké přírůstky zejména daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob, jejichž inkaso v tomto měsíci v porovnání s předchozím obdobím výrazně vzrostlo. To se odrazilo v růstu celkových příjmů státního rozpočtu a v již komentovaném snížení schodku na 8,8 mld Kč. V měsíci srpnu se tento příznivý vývoj již neopakoval, naopak z důvodu realizovaných vratek a vyrovnání dříve inkasovaných odvodů došlo k výraznému poklesu daňových a tím i celkových příjmů. Důsledkem byl opět nárůst schodku státního rozpočtu.

Vývoj inkasa daně z přidané hodnoty (DPH) a daně z příjmů právnických osob (DPPO) v průběhu roku potvrzuje sezonnost u obou těchto rozhodujících položek daňových příjmů, která se projevuje každoročně (mimořádně nízké inkaso DPPO v srpnu je zřejmě ovlivněno i červencovými povodněmi):

 
leden - červen
měsíční průměr
červenec
srpen
DPH
32,7 mld Kč

0,5 %
8,8 mld Kč

7,5 %
13,9 mld Kč

11,0 %
5,6 mld Kč

4,7 %
DPPO
23,3 mld Kč

57,2 %
3,9 mld Kč

9,6 %
2,6 mld Kč

6,4 %
0,1 mld Kč

0,1%

Vedle stále nízkého inkasa daňových příjmů je celková úroveň příjmů státního rozpočtu ovlivněna i nadále přetrvávajícím relativně nižším plněním pojistného na sociální zabezpečení, které ke konci srpna činilo pouze 63,4 % ročního úkolu (v roce 1996 to bylo 64,3 % roční skutečnosti).

V čerpání celkových výdajů státního rozpočtu za osm měsíců roku v porovnání s vývojem v I. pololetí se ukazují dva závažné momenty:

Především ve vztahu k plnění příjmů se - jak bylo zdůrazněno již v úvodu této pasáže - čerpání výdajů státního rozpočtu zpomalilo. Při zvýšení příjmů celkem o 82,1 mld Kč vzrostly výdaje pouze o 78,5 mld Kč, což přispělo ke snížení dosavadního schodku státního rozpočtu.

Totéž platí i ve vztahu k vývoji výdajů v první polovině roku. Jestliže ke konci června bylo vyčerpáno celkem 256,3 mld Kč, což představuje měsíční průměr cca 42,7 mld Kč (resp. 8,3 % rozpočtu vč. provedených opatření), bylo v měsíci červenci na výdajích státního rozpočtu vynaloženo pouze 40,1 mld Kč (tj. 7,8 %) a v srpnu dokonce již jen 38,5 mld Kč (tj. 7,5 % upraveného rozpočtu). Uvedená čísla svědčí o tom, že opatření přijatá vládou k omezení výdajové stránky státního rozpočtu v rámci obou "balíčků " se již začala prosazovat.

Na druhé straně je plnění výdajů ke konci srpna na 65,2 % sice nižší než představuje alikvota 2/3 roku, avšak vzhledem k tomu, že tradičně je jejich čerpání rychlejší ve 3. a zejména ve 4. čtvrtletí roku, je třeba letošní čerpání označit za poměrně vysoké. V předchozích letech se podíl srpnových výdajů na celoroční skutečnosti pohyboval mezi 61 až 64 %, nejvyšší (64,5 %) byl v loňském roce, kdy také hospodaření státního rozpočtu na konci roku skončilo schodkem.

Lze usuzovat, že po zbývající část roku se budou ve vývoji výdajů zřejmě projevovat současně obě výše uvedené tendence - tj. zpomalování čerpání výdajů jako odpověď na přijatá opatření vlády na jedné straně a naopak jejich tradičně vyšší čerpání v závěru roku na straně druhé.

Jednotlivé druhy výdajů byly do konce srpna čerpány takto:

v mld Kč

Ukazatel
1996 Skutečnost k 31. 8.
1997
% plnění ke schvál. rozpočtu
% plnění k rozp. vč. usn. vl.
Index skutečnost 97/96
  
Rozpočet schválený
Rozpočet vč. usn. vl. č. 229/97 a 356/97
Skutečnost k 31. 8.
   
         
         
Výdaje celkem312,31 549,10513,52 334,8761,0 65,2107,2
- neinvestiční výdaje 276,13479,62 459,94301,08 62,865,5 109,0
- výdaje RO78,74 145,4131,2487,04 59,866,3110,5
- platby a příspěvky obyvatelstvu 117,97212,09206,61 134,2063,365,0 13,8
z toho: důchody82,37 150,46147,3797,23 64,666,0118,0
- příspěvky PO38,50 59,0856,5739,03 66,169,0101,4
- dotace podnikatelským subjektům 16,2825,4125,10 15,3060,261,0 94,0
- dotace územním rozpočtům 13,2018,5219,70 12,5167,563,5 94,8
- dotace fondům0,83 1,511,280,26 xxx
- dotace občanským sdružením 1,271,431,62 1,1479,770,4 89,8
- úrokové platby8,85 14,4417,7411,60 80,365,4131,1
- platby do zahraničí0,49 1,500,08. xxx
- investiční výdaje celkem 32,7965,76 49,9230,84 46,961,8 94,1
- vládní úvěry 3,393,72 3,662,9579,3 80,687,0

Zatímco (podle předběžných údajů o pokladním plnění státního rozpočtu) úrovni osmi měsíců se nejvíce blíží neinvestiční výdaje, výdaje investiční i nadále vykazují zatím nízké čerpání a výdaje na vládní úvěry naopak čerpání vyšší než by odpovídalo alikvotě.

Z uvedeného přehledu je zřejmé, že i nadále trvá rychlejší čerpání příspěvků a dotací poskytovaných příspěvkovým organizacím a občanským sdružením, jejichž plnění za 8 měsíců roku se pohybuje okolo 70 % rozpočtu.

Významnou položku výdajů představují úrokové platby, které vzhledem ke schodkovému hospodaření rozpočtu v letošním roce jsou o 2,8 mld Kč vyšší než v roce 1996. Po zvýšení rozpočtu o 3,3 mld Kč je tato položka ke konci srpna plněna v podstatě na úrovni alikvoty.

Výdaje v sociální oblasti nepřekračují záměry rozpočtu, když byly za 8 měsíců čerpány celkem na 65,0 %. Z transferů domácnostem v celkové výši 134,2 mld Kč představují největší položku důchody vyplacené ve výši 97,2 mld Kč a dávky státní sociální podpory ve výši 19,6 mld Kč. Na ostatních dávkách sociálního zabezpečení bylo vyplaceno 14,9 mld Kč, na státní politiku zaměstnanosti 2,4 mld Kč.

V dotaci územním rozpočtům, vykázané ve výši 12,5 mld Kč (plnění na 63,5 % upraveného rozpočtu) nejsou zahrnuty prostředky převáděné z ostatních rozpočtových kapitol.

Již v závěru července a zejména pak v průběhu srpna začalo ministerstvo financí uvolňovat prostředky na odstraňování důsledků červencových povodní.

Na zvláštní účet ministerstva financí, na němž se soustřeďují prostředky podle rozhodnutí vlády a Poslanecké sněmovny ze začátku července, připlynulo do konce srpna celkem 6 832 mil. Kč. Z toho představují

5 000 mil. Kčprostředky z výnosů z malé privatizace
900 mil. Kčprostředky převedené ze státních finančních aktiv
932 mil. Kčdosavadní platby za vydané povodňové dluhopisy.

Ke stejnému datu bylo rozhodnuto o uvolnění částky 3 608 mil. Kč, z toho 170 mil. Kč bylo poskytnuto ze státního rozpočtu (podle usnesení vlády č. 415 ze dne 10. července 1997); převažující část, t. j. 3 438 mil. Kč, byla hrazena z prostředků soustředěných na výše uvedeném zvláštním účtu.

Z uvolněné částky bylo použito

1 103 mil. Kčpřímo pro potřeby okresních úřadů
1 200 mil. Kčna podporu bydlení v zatopených oblastech
900 mil. Kčk odstranění škod v železniční a silniční dopravě
273 mil. Kčk podpoře obnovy průmyslových podniků
80 mil. Kčdo zemědělství
52 mil. Kčk odstranění škod na životním prostředí.

V. Vývoj státních finančních aktiv a pasív

Vývoj státních finančních aktiv a pasív za I. pololetí 1997 charakterizuj následující údaje:

v mld Kč

 
Stav k
Změna za 1. pololetí 1997
 
1. 1. 1997
30. 6. 1997
 
Prostředky státu na bankovních účtech 34,232,9-1,3
z toho: účelové prostředky z půjček k podpoře platební bilance 24,023,4-0,6
prostředky z výsledku rozpočtového hospodaření minulých let 6,16,1-
Vládní pohledávky vůči zahraničí 101,0116,8+15,8
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) 55,565,6+10,1
Majetkové účasti státu u mezinárod. bank a tuzem. společností 7,98,3+0,4
směnky tuzemských společností v držbě státu 5,56,2+0,7
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk 22,523,5+0,1
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu 0,40,4-
Státní finanční aktiva celkem 227,0253,7 +26,7
Závazky státu u komerčních bank 4,4--4,4
Vládní závazky vůči zahraničí 23,325,4+2,1
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) 20,219,6-0,6
Závazky z emise státních cenných papírů 113,7133,7+20,0
z toho: státní pokladniční poukázky 69,082,9+13,9
střednědobé státní dluhopisy 44,050,0+6,0
státní finanční pasíva celkem 161,6178,7 +17,1
saldo státních finančních aktiv a pasiv 65,475,0 +9,6
v tom: pozice vůči bankovní soustavě -51,6-70,3-18,7
pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku 4,17,4+3,3
pozice vůči zahraničí 112,9137,9+25,0

Poznámka: Kvantifikace rozložení salda státních finančních aktiv a pasív na pozice vůči bankovní soustavě, ostatním subjektům v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje sektorové rozdělení držby státních cenných papírů a majetkových účastí státu.

Je zřejmé, že zvýšení celkové věřitelské finančně majetkové pozice státu o 9,6 mld Kč bylo ovlivněno zejména nárůstem věřitelské pozice vůči zahraničí. Na vyšší růst pohledávek a jiných aktiv státu vůči zahraničí oproti růstu zahraničních závazků státu působily především kursové vlivy, jejichž intenzita nebývale vzrostla po uvolnění fluktuačního pásma pro pohyb kursu české koruny koncem května 1997. Kreditní saldo vyúčtovaných rozdílů ze změn kursu české koruny vůči cizím měnám vztahující se k zahraniční pozici státu činilo za 1. pololetí 1997 cca 22,6 mld Kč.

Zvýšení dlužnické pozice (čisté zadluženosti) státu vůči bankovní soustavě bylo kromě poklesu prostředků státu na bankovních účtech především důsledkem přesunů v umístění státních dluhopisů na peněžním a kapitálovém trhu. Na rozdíl od 1. čtvrtletí, kdy hlavní část přírůstku emise státních dluhopisů byla umístěna u domácího nebankovního sektoru, došlo ve 2. čtvrtletí k výrazné změně. Za celé I. pololetí 1997 se rozsah státních dluhopisů v držbě domácích bank zvýšil o cca 21,8 mld Kč, což při celkovém dvacetimiliardovém emisním přírůstku znamená, že v ostatních sektorech došlo k absolutnímu poklesu držby státních dluhopisů.

Pohledávky a jiná aktiva státu vůči zahraničí

Stav vládních a ostatních pohledávek státu vůči zahraničí vzrostl v I. pololetí 1997 celkem o 25,9 mld Kč, což bylo způsobeno zejména vyúčtováním kreditních rozdílů ze změn kurzů cizích měn (hlavně USD) vůči české koruně. U vládních pohledávek činil tento kurzový dopad cca 17,2 mld Kč, u zahraničních pohledávek převzatých od ČSOB ovlivnily vyúčtované kreditní kursové rozdíly jejich nárůst v rozsahu cca 9,4 mld Kč. Operace finančně dopadající do příjmů a výdajů státního rozpočtu měly na změnu stavu pohledávek státu vůči zahraničí podstatně nižší vliv.

U vládních pohledávek vůči zahraničí převýšily za I. pololetí 1997 příjmy ze splátek výdaje na čerpání nových úvěrů o 1 424 mil. Kč, což představuje 68,6 % předpokládaného celoročního převýšení. Hlavní podíl na tomto poměrně příznivém plnění schváleného ročního rozpočtu měly dosažené splátky civilních vládních úvěrů v rozsahu 1 490 mil. Kč ovlivněné zejména realizací první ze dvou mezivládně dohodnutých splátek úroků z Ruské federace. Splátka byla provedena v květnu 1997 ve výši 39,4 mil. USD, tj. 1 206 mil. Kč. Kromě toho byly realizovány splátky jistiny v korunové protihodnotě 98 mil. Kč a deblokace vládních pohledávek (v Barmě, Nikaragui, Vietnamu a Ghaně) s čistým inkasem 183 mil. Kč.

Převaha splácení nad čerpáním byla v I. pololetí 1997 realizována též u zahraničních pohledávek převzatých od ČSOB, a to ve výši 101 mil. Kč, což však představuje jen 6,7 % předpokládaného celoročního převýšení těchto příjmů nad výdaji ve schváleném rozpočtu. Kromě překročení schváleného ročního objemu rozpočtových výdajů na nárůst příslušných pohledávek (o 71,8 procentních bodů) je nepříznivé plnění ovlivněno i zatím poměrně nízkým plněním splátek (na 20,3 %). Dosažené rozpočtové příjmy z těchto splátek ve výši 331 mil. Kč pocházejí hlavně z inkasa z Turecka. Z rozpočtované částky splátek úroků z Ruské federace ve výši 1 277,6 mil. Kč bylo zatím inkasováno pouze 68,6 mil. Kč. Kromě toho pokračovala ovšem likvidace části od ČSOB převzatých pohledávek vůči Polsku jejich převedením na vnitřní státní půjčky v celkovém rozsahu 62,7 mil. Kč představujících čerpáni, které české organizace a obce realizovaly dodávkami polského investičního zboží a služeb.

Zvýšení majetkových účasti státu u mezinárodních bank ze 4 228 mil. Kč na 4 676 mil. Kč bylo ovlivněno jednak vyúčtováním kreditních kursových rozdílů v rozsahu 320 mil. Kč, jednak faktickým navýšením účasti České republiky u instituci Světové banky. Dne 15. 4. 1997 byla dle usnesení vlády ČR č. 322/96 provedena úhrada příspěvku ČR do Interim Trust Fund v rámci 11. doplnění kapitálových zdrojů IDA ve výši 1,5 mil. SDR, což představovalo 2 049 855,- USD, přičemž korunově bylo toto kapitálové navýšení kryto ze státního rozpočtu v rozsahu 61,9 mil. Kč. Obdobně bylo dne 30. 6. 1997 v korunové části podílu ČR na kapitálu IBRD provedeno z titulu znehodnocení české měny valorizační vyrovnání ve výši 65 785 609,- Kč. Úhrada byla v tomto případě provedena směnkou vystavenou ministerstvem financí, což znamená, že o výše uvedenou částku byl zvýšen zahraniční státní dluh.

Finanční aktiva státu vůči tuzemsku

Ve vztahu k tuzemsku se objemově největší část operací probíhajících na bankovních účtech státních finančních aktiv týkala operací na umořovacím účtě k uspořádání prostředků krytí dluhové služby státního dluhu. Kromě výnosů z emisí státních dluhopisů (vč. přírůstku revolvingových emisí SPP) ve výši 13,9 mld Kč bylo v I. pololetí ve prospěch tohoto účtu převedeno ze státního rozpočtu 7,3 mld Kč k úhradě úrokových výdajů a poplatků dluhové služby státního dluhu. Krátkodobý přebytek prostředků na umořovacím účtě byl v lednu a zejména v únoru investován do pokladničních poukázek ČNB, z čehož byl dosažen čistý výnos ve výši 22 mil. Kč. K pokrytí začínajících splátek jistiny zahraničních půjček k podpoře platební bilance ve výši 624 mil. Kč byly v březnu použity účelové prostředky deponované na k tomu určeném účtě SFA.

Ve srovnání s výše uvedenými operacemi byl objem operací na ostatních účtech SFA podstatně nižší. V příjmových operacích v celkové výši 67,3 mil. Kč převažovaly v I. pololetí 1997 odvody ziskových devalvačních rozdílů z přepočtu devizových aktiv a pasív organizací na základě zákona FS č. 499/1990 Sb., vratky nepoužitých prostředků na restituce zemědělského majetku od ministerstva zemědělství a vratky nepoužitých prostředků z výnosů státních dluhopisů na komplexní bytovou výstavbu. Z výdajových operací se 700 mil. Kč týkalo převodu prostředků na zabezpečení kontingentu armády ČR v operaci SFOR dle usnesení Poslanecké sněmovny č. 201/1996, 50 mil. Kč převodu záloh ČSSZ na pokračující úhrady odškodného obětem nacistické perzekuce dle zákona PS č. 217/1994 Sb., 20 mil. Kč poukázaných záloh na úhrady restituci zemědělského majetku prostřednictvím ministerstva zemědělství a 3,5 mil. Kč poukázaných finančních příspěvků na demolice objektů po sovětské armádě dle vl. usn. č. 540/92.

Snížení stavu celkových pohledávek státu z poskytnutých půjček a návratných finančních výpomocí z 20,8 mld Kč na 20,4 mld Kč ovlivnila v I. pololetí 1997 státní půjčka na plynárenské VIA, která se nejvýrazněji podílela též na celkovém objemu čerpání a splácení těchto tuzemských pohledávek státu. Na čerpání státní půjčky na plynárenské VIA bylo ze státního rozpočtu uvolněno 2 055 mil. Kč, což představuje 65,6 % celoročně rozpočtovaných výdajů. Ze splátek této státní půjčky realizovaných dodávkami zemního plynu z Ruské federace byly v I. pololetí inkasovány rozpočtové příjmy ve výši 2 649 mil. Kč, tj. 54,1 % celoročně rozpočtovaných příjmů.

Návratné finanční výpomoci ze státního rozpočtu byly v 1. pololetí 1997 poskytnuty hlavně Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra ve výši 466 mil. Kč na úhradu převzatých závazků od zrušené Železniční zdravotní pojišťovny Grál dle vl. usn. č. 226/97. Dále byly ze státního rozpočtu poskytnuty pouze menší návratné finanční výpomoci jednotlivým podnikatelským subjektům a okresním úřadům v souhrnné výši 14,4 mil. Kč. Na příjmové účty státního rozpočtu došly v 1. pololetí splátky od podnikatelských subjektů ve výši 189,9 mil. Kč (z toho 49,2 mil. Kč od zdravotnických zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí) a splátky od zemědělců ve výši 49,1 mil. Kč z finančních výpomocí poskytovaných jim do roku 1995. Bonifikace ve formě odpisu dluhu byly vybraným zemědělským subjektům přiznány v úhrnné výši 20,9 mil. Kč.

V rámci postoupení pohledávek České republiky vůči Polsku pokračovalo v I. pololetí 1997 čerpání příslušného limitu finančních prostředků, a to v částce 62,7 mil. Kč. O uvedenou částku se zvýšily tuzemské pohledávky státu za příslušnými podnikatelskými subjekty, příp. obcemi, které na smluvním základě realizovaly dodávky polského investičního zboží a služeb na ekologicky zaměřené akce. Pohledávky byly z části sníženy splátkami ve výši 30,5 mil. Kč a dále o 1,6 mil. Kč vlivem úprav přepočítacího kursu USD v průběhu realizace některých akcí v souladu s uzavřenými smluvními vztahy.

Rozsah vnitřních a zahraničních úvěrů krytých státními zárukami ČR (vč. záruk solidárních) se za I. pololetí 1997 zvýšil z 80,5 mld Kč na téměř 89 mld Kč. Zvýšení bylo způsobeno v rozhodující míře vyúčtovanými kursovými rozdíly v ocenění státem garantovaných zahraničních úvěrů a půjček v rozsahu cca 9,7 mld Kč, které více než dvojnásobně převýšily rozsah splátek ze strany dlužníků i realizaci záruk. Přitom ve 2. čtvrtletí došlo též k poskytnutí několika nových státních záruk za vnitřní a zahraniční úvěry v celkové výši 2,85 mld Kč.

V oblasti vnitřních úvěrů došlo v souladu s usnesením vlády č. 238/97 k zaručení úvěrů (vč. úroků a ostatního příslušenství) poskytnutých Konsolidační bankou Všeobecné fakultní nemocnici Praha a Fakultní nemocnici Motol v celkové částce 1 995 mil. Kč na vyrovnání jejich závazků vůči dodavatelům. Na základě usnesení vlády č. 352/97 bylo odstoupeno od státní záruky ve výši cca 974 mil. Kč za úvěry poskytnuté zdravotním pojišťovnám k úhradě jejich závazků vůči zdravotnickým zařízením, kde povinnost úhrady v případě nesolventnosti dlužníků byla přenesena na Fond národního majetku. V oblasti zahraničních úvěrů převzal stát záruku ve výši cca 856 mil. Kč za druhou tranši půjčky od amerického investora poskytnuté prostřednictvím a. s. Mufis k financování municipální infrastruktury.

Úvěry kryté státními zárukami byly v I. pololetí 1997 příslušnými dlužníky uhrazeny v rozsahu více než 2,8 mld Kč, což se týká hlavně zahraničních úvěrů (úhrady ve výši 1 461 mil. Kč od a. s. ČEZ za akce Energy I a odsíření elektrárny Prunéřov, od a. s. ČSA za leasing Boeingů a Airbusů, od SPT Telecom a od s. r. o. Chepos Engineering) a solidárních záruk za závazky Slovenské republiky (bezproblémové splátky zadluženosti z titulu CDZ ve výši cca 1 200 mil. Kč). Pokud jde o státem zaručené vnitřní úvěry, uhradila s. o. České dráhy 100 mil. Kč z úvěru poskytnutého na nákup nových kolejových vozidel a a. s. ČEZ poskytla 54,6 mil. Kč na řádnou splátku úvěru k odsíření elektrárny Počerady.

Realizace státních záruk úhradou splatných úvěrů z prostředků státního rozpočtu byla v I. pololetí 1997 provedena v rozsahu téměř 1 307 mil. Kč. U vnitřních bankovních úvěrů se realizace týkala hlavně státních zdravotnických zařízení (úhrada jistiny za 537,2 mil. Kč, z čehož 6,3 mil. Kč bylo mezitím dlužníky státnímu rozpočtu vráceno) a dále a. s. Aero Vodochody (úhrada úroků a poplatků za 74,6 mil. Kč). V oblasti zahraničních úvěrů bylo nutno přikročit k realizaci státní záruky ve výši 701,4 mil. Kč týkající se dlužníka Chepos Engineering, s. r. o., kde příčinou bylo nedořešené profinancování vícenákladů na výstavbu hliníkárny Jarjam ze strany Iránu.

Kromě státem zaručených vnitřních a zahraničních úvěrů a v minulosti poskytnutých solidárních záruk je od roku 1997 rozsah státních záruk rozšířen o záruku ve výši 22,5 mld Kč, kterou na základě usnesení vlády ČR č. 51/97 vydal ministr financí ve prospěch České národní banky za její pohledávky, vystavené záruky a převzatá aktiva v souvislosti s konsolidací a stabilizací bankovního sektoru. Uvedená záruka by mohla být po 10 letech eventuelně realizována, pokud by centrální bance nepostačovala k pokrytí čistých nákladů konsolidace a stabilizace bank tvorba jejich oprávek a rezerv.

Zvýšení rozsahu držby směnek tuzemských organizací státem, k němuž došlo v l. pololetí 1997, souvisí s řešením problematiky ziskových sald devalvačních rozdílů z přepočtu devizových aktiv a pasív vybraných organizací (většinou býv. OZO) na základě zákona FS č. 499/1990 Sb. V únoru 1997 uzavřelo ministerstvo financí s a. s. Skloexport dohodu o způsobu úhrady závazku v celkové výši 782,7 mil. Kč, který této společnosti vznikl právě z titulu dosud neprovedeného odvodu ziskových devalvačních rozdílů z přepočtu DAP dle výše uvedeného zákona. V dohodě je stanoveno, že a. s. Skloexport provede v letech 1997 až 2003 osm dílčích splátek svého závazku, přičemž všechny tyto splátky jsou zajištěny vystavenými směnkami vlastními se splatnostmi odpovídajícími datům stanoveným v příslušném článku dohody. Splátky jsou směrovány ve prospěch k tomu určenému účtu SFA a první z nich ve výši 26 mil. Kč byla již k 31. 5. 1997 realizována.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP