Obsah: | Str. | |
Zákon o vysokých školách |
Část první | Základní ustanovení | 1 | |
Část druhá | Veřejná vysoká škola a její součásti | 2 | |
Část třetí | Soukromá vysoká škola | 17 | |
Část čtvrtá | Studijní program | 20 | |
Část pátá | Studium na vysoké škole | 22 | |
Část šestá | Studenti | 27 | |
Část sedmá | Akademičtí pracovníci | 30 | |
Část osmá | Akreditace | 34 | |
Část devátá | Státní správa | 39 | |
Část desátá | Fakultní nemocnice | 42 | |
Část jedenáctá | Vojenské a policejní vysoké školy | 43 | |
Část dvanáctá | Změna a doplnění zákona o daních z příjmů | 46 | |
Část třináctá | Společná, přechodná a závěrečná ustanovení | 46 | |
Příloha | Vysoké školy v České republice | 53 | |
Důvodová zpráva | 55 |
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
(1) Vysoká škola poskytuje vysokoškolské
vzdělání a podle typu a zaměření
této vzdělávací činnosti pěstuje
a rozvíjí činnost vědeckou nebo výzkumnou,
vývojovou, uměleckou a další tvůrčí
činnost. Vysoká škola může uskutečňovat
též další vzdělávací
činnost.
(2) Typ vysokoškolské vzdělávací
činnosti je určen typem uskutečňovaných
akreditovaných studijních programů. Typy
studijních programů jsou bakalářský,
magisterský a doktorský.
(3) Vysoká škola je právnickou osobou.
(4) Vysoká škola je univerzitní nebo neuniverzitní.
(5) Vysoká škola univerzitní uskutečňuje
převážně magisterské nebo doktorské
studijní programy v jedné nebo několika oblastech
studia a v souvislosti s tím vědeckou a výzkumnou,
vývojovou nebo uměleckou a další tvůrčí
činnost.
(6) Vysoká škola neuniverzitní uskutečňuje
převážně bakalářské
studijní programy a v souvislosti s tím výzkumnou,
vývojovou nebo uměleckou a další tvůrčí
činnost. Vysoká škola neuniverzitní
se nečlení na fakulty.
(7) Typ vysoké školy je uveden v jejím statutu
a musí být v souladu se stanoviskem Akreditační
komise.
(8) Vysoká škola je veřejná nebo soukromá.
(9) Na vzdělávací a vědecké,
výzkumné, vývojové, umělecké,
anebo další tvůrčí činnosti
vysokých škol se mohou podílet i jiné
právnické osoby, které se touto činností
zabývají.
(10) Nikdo kromě vysoké školy nemá právo
přiznávat akademický titul, konat habilitační
řízení, konat řízení
ke jmenování profesorem, používat akademické
insignie a konat akademické obřady.
(11) Na vysokých školách je nepřípustné
zakládat a organizovat činnost politických
stran a politických hnutí [§ 5 odst. 3 zákona
č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických
stranách a v politických hnutích, ve znění
zákona č. 117/1994 Sb.].
Akademičtí pracovníci a studenti vysoké
školy tvoří akademickou obec vysoké
školy.
Na vysoké škole se zaručují tyto akademické
svobody a tato akademická práva:
a) svoboda vědy, výzkumu a umělecké
tvorby a zveřejňování jejich výsledků,
b) svoboda výuky, spočívající
především v její otevřenosti
různým vědeckým názorům,
vědeckým a výzkumným metodám
a uměleckým směrům,
c) právo učit se, zahrnující svobodnou
volbu zaměření studia v rámci studijních
programů a svobodu vyjadřovat vlastní názory
ve výuce,
d) právo členů akademické obce volit
zastupitelské akademické orgány,
e) právo používat akademické insignie
a konat akademické obřady.
(1) Veřejná vysoká škola se zřizuje
a zrušuje zákonem. Zákon též stanoví
její název a sídlo.
(2) Veřejná vysoká škola se může
sloučit nebo splynout jen s jinou veřejnou vysokou
školou; rozdělit se může jen na jiné
veřejné vysoké školy. Tyto změny
je možné provést pouze zákonem.
(3) V případě zrušení veřejné
vysoké školy podle odstavce 1 nebo sloučení,
splynutí nebo rozdělení veřejné
vysoké školy podle odstavce 2, zákon též
stanoví, na které právnické osoby
přechází její majetek a práva
a závazky.
(1) Do samosprávné působnosti veřejné
vysoké školy patří zejména:
a) vnitřní organizace,
b) určování počtu přijímaných
uchazečů o studium, podmínek pro přijetí
ke studiu a rozhodování v přijímacím
řízení,
c) tvorba a uskutečňování studijních
programů,
d) organizace studia,
e) rozhodování o právech a povinnostech studentů,
f) zaměření a organizace vědecké,
výzkumné, vývojové, umělecké,
anebo další tvůrčí činnosti,
g) pracovněprávní vztahy a určování
počtu akademických pracovníků a ostatních
zaměstnanců,
h) habilitační řízení a řízení
ke jmenování profesorem,
i) spolupráce s jinými vysokými školami
a institucemi a zahraniční styky,
j) ustavování akademických orgánů
vysoké školy,
k) hospodaření vysoké školy a nakládání
s majetkem v souladu s tímto zákonem,
l) stanovení výše úhrad spojených
se studiem.
(2) Organizaci a činnost veřejné vysoké
školy, jakož i postavení členů
akademické obce upravují její vnitřní
předpisy.
(3) Státní orgány mohou zasahovat do činnosti
veřejné vysoké školy jen na základě
a v mezích zákona a způsobem zákonem
stanoveným.
(1) Akademickými orgány veřejné vysoké
školy jsou
a) akademický senát,
b) rektor,
c) vědecká rada nebo umělecká rada
anebo na neuniverzitní vysoké škole akademická
rada (dále jen "vědecká rada veřejné
vysoké školy"),
d) disciplinární komise.
(2) Dalšími orgány veřejné vysoké
školy jsou
a) rada veřejné vysoké školy,
b) kvestor.
(1) Akademický senát veřejné vysoké
školy je jejím zastupitelským akademickým
orgánem. Má nejméně jedenáct
členů, z toho nejméně jednu třetinu
a nejvýše jednu polovinu tvoří studenti.
Členy akademického senátu volí ze
svých řad členové akademické
obce veřejné vysoké školy. Volby jsou
přímé, s tajným hlasováním.
Vnitřní předpis veřejné vysoké
školy stanoví počet členů akademického
senátu, způsob volby předsedy akademického
senátu a další podrobnosti o volbách,
důvody a postup odvolání člena akademického
senátu.
(2) Funkční období jednotlivých členů
akademického senátu veřejné vysoké
školy je nejvýše tříleté.
(3) Zasedání akademického senátu veřejné
vysoké školy jsou veřejně přístupná
členům její akademické obce. Rektor
nebo v jeho zastoupení prorektor má právo
vystoupit na zasedání, kdykoliv o to požádá.
Na žádost rektora je předseda senátu
povinen svolat mimořádné zasedání
akademického senátu.
(1) Akademický senát veřejné vysoké
školy
a) rozhoduje na návrh rektora o zřízení,
sloučení, splynutí, rozdělení
nebo zrušení součástí vysoké
školy,
b) schvaluje vnitřní předpisy vysoké
školy a jejích součástí,
c) schvaluje rozpočet vysoké školy předložený
rektorem a kontroluje využívání finančních
prostředků vysoké školy,
d) schvaluje výroční zprávu o činnosti
a hospodaření vysoké školy předloženou
rektorem,
e) schvaluje hodnocení činnosti vysoké školy
předložené rektorem,
f) schvaluje návrh rektora na členy vědecké
rady a disciplinární komise veřejné
vysoké školy,
g) usnáší se o návrhu na jmenování
rektora, popřípadě navrhuje jeho odvolání
z funkce.
(2) Akademický senát veřejné vysoké
školy se vyjadřuje zejména
a) k návrhům těch studijních programů,
které se neuskutečňují na fakultách,
b) k záměru rektora jmenovat nebo odvolat prorektory,
c) k právním úkonům, které
vyžadují souhlas Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy (dále jen
"ministerstvo") podle § 35 odst. 1 nebo souhlas
rady veřejné vysoké školy podle §
13 odst. 4 písm. c) a d).
(3) O návrzích podle odstavce 1 písm. g)
se akademický senát veřejné vysoké
školy usnáší tajným hlasováním.
Návrh na jmenování je přijat, jestliže
se pro něj vyslovila nadpoloviční většina
všech členů akademického senátu;
návrh na odvolání je přijat, jestliže
se pro něj vyslovily nejméně dvě třetiny
všech členů akademického senátu.
(1) V čele veřejné vysoké školy
je rektor; jedná a rozhoduje ve věcech školy,
pokud zákon nestanoví jinak.
(2) Rektora jmenuje a odvolává na návrh akademického
senátu veřejné vysoké školy prezident
republiky. Návrh se podává prostřednictvím
ministra školství, mládeže a tělovýchovy
(dále jen "ministr").
(3) Rektorem veřejné vysoké školy může
být jmenován profesor nebo docent, který
je členem její akademické obce.
(4) Funkční období rektora je tříleté.
Funkci rektora může tatáž osoba vykonávat
na téže veřejné vysoké škole
nejvýše dvě po sobě bezprostředně
jdoucí funkční období.
(5) Rektora zastupují v jím určeném
rozsahu prorektoři. Prorektory jmenuje a odvolává
rektor.
(6) Mzdu rektora stanoví ministr.
Vědecká rada veřejné vysoké
školy
(1) Členy vědecké rady veřejné
vysoké školy jmenuje a odvolává rektor.
(2) Členy vědecké rady veřejné
vysoké školy jsou významní představitelé
oborů, v nichž vysoká škola uskutečňuje
vzdělávací a vědeckou, výzkumnou,
vývojovou, uměleckou, anebo další tvůrčí
činnost. Nejméně jedna třetina členů
jsou jiné osoby než členové akademické
obce této školy.
(3) Předsedou vědecké rady veřejné
vysoké školy je rektor.
(1) Vědecká rada veřejné vysoké
školy
a) schvaluje dlouhodobý záměr vzdělávací
a vědecké, výzkumné, vývojové,
umělecké,anebo další tvůrčí
činnosti vysoké školy a jeho každoroční
aktualizaci (dále jen "dlouhodobý záměr
veřejné vysoké školy"),
b) schvaluje studijní programy, pokud jejich schválení
nepatří do působnosti vědecké
rady nebo umělecké rady fakulty (dále jen
"vědecká rada fakulty") nebo vědecké
rady nebo umělecké rady anebo na neuniverzitní
vysoké škole akademické rady vysokoškolského
ústavu (dále jen "vědecká rada
vysokoškolského ústavu"),
c) vykonává působnost v řízení
ke jmenování profesorem a v habilitačním
řízení v rozsahu stanoveném tímto
zákonem.
(2) Vědecká rada veřejné vysoké
školy se vyjadřuje k otázkám, které
jí předloží rektor.
(1) Členy disciplinární komise veřejné
vysoké školy a jejího předsedu jmenuje
rektor z členů akademické obce. Polovinu
členů disciplinární komise veřejné
vysoké školy tvoří studenti této
školy.
(2) Funkční období jednotlivých členů
disciplinární komise veřejné vysoké
školy je nejvýše dvouleté.
(3) Disciplinární komise veřejné vysoké
školy projednává disciplinární
přestupky studentů veřejné vysoké
školy, pokud nejsou zapsáni na žádné
z jejích fakult, a předkládá návrhy
na rozhodnutí rektorovi.
(4) Pokud jsou všichni studenti veřejné vysoké
školy zapsáni na jejích fakultách, disciplinární
komisi veřejné vysoké školy není
nutno jmenovat.
(1) Rada veřejné vysoké školy má
nejméně sedm členů, které po
projednání s rektorem jmenuje a odvolává
ministr tak, aby v ní byli přiměřeně
zastoupeni představitelé veřejného
života, územní samosprávy a státní
správy. Členové rady nemohou být zaměstnanci
dané veřejné vysoké školy. Členové
rady jsou jmenováni na dobu nejvýše pěti
let.
(2) Rada veřejné vysoké školy dbá
na uplatnění veřejného zájmu
v činnosti veřejné vysoké školy
a na řádné hospodaření s jejím
majetkem.
(3) Zasedání rady veřejné vysoké
školy svolává její předseda,
a to nejméně dvakrát ročně.Volbu
předsedy a způsob jednání rady veřejné
vysoké školy upraví její statut, který
schvaluje ministr.
(4) Rada veřejné vysoké školy
a) vyjadřuje se k rozpočtu vysoké školy
a sleduje jeho dodržování,
b) vyjadřuje se k výroční zprávě
o činnosti a hospodaření vysoké školy
a k výsledkům hodnocení činnosti vysoké
školy,
c) vydává předchozí písemný
souhlas k právním úkonům, kterými
vysoká škola hodlá nabýt nebo převést
movitý majetek, jehož cena je vyšší
než stonásobek částky, od níž
jsou věci považovány podle zvláštního
předpisu [§ 26 odst. 2 zákona ČNR
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění zákona č. 157/1993 Sb., zákona
č. 323/1993 Sb., zákona č. 259/1994 Sb.,
zákona č. 149/1995 Sb., zákona č.
316/1996 Sb. a zákona č. 210/1997 Sb.] za hmotný
majetek,
d) vydává předchozí písemný
souhlas k právnímu úkonu, kterým vysoká
škola hodlá bezúplatně převést
movité věci, s výjimkou přiměřeného
daru k životnímu jubileu nebo obdobné příležitosti,
e) schvaluje zásady vnitřního mzdového
předpisu vysoké školy [§ 18 odst. 2
zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně
za pracovní pohotovost a o průměrném
výdělku.],
f) schvaluje pravidla pro poskytování stipendia
v případě tíživé sociální
situace studenta,
g) vyjadřuje se k dlouhodobému záměru
veřejné vysoké školy a k dalším
věcem, které jí k projednání
předloží rektor nebo ministr.
(5) Právní úkony uvedené v odstavci
4 písm. c) a d) jsou bez souhlasu rady veřejné
vysoké školy neplatné.
(6) Činnost členů rady veřejné
vysoké školy je úkonem v obecném zájmu
[§ 124 odst. 1 a 2 zákoníku práce
č. 65/1965 Sb., ve znění zákona č.
3/1991 Sb. a zákona č. 74/1994 Sb.]. Těmto
osobám poskytuje veřejná vysoká škola
cestovní náhrady podle zvláštního
předpisu [Zákon č. 119/1992 Sb., o cestovních
náhradách, ve znění zákona
č. 44/1994 Sb.]; ministerstvo jim může
poskytnout odměnu.
(1) Kvestor řídí hospodaření
a vnitřní správu veřejné vysoké
školy a vystupuje jejím jménem v rozsahu stanoveném
opatřením rektora.
(2) Kvestora jmenuje a odvolává rektor.
(1) Vnitřními předpisy veřejné
vysoké školy jsou
a) statut veřejné vysoké školy,
b) statuty součástí veřejné
vysoké školy,
c) volební a jednací řád akademického
senátu veřejné vysoké školy,
d) vnitřní mzdový předpis3,
e) jednací řád vědecké rady
veřejné vysoké školy,
f) řád výběrového řízení
pro obsazování míst akademických pracovníků,
g) studijní a zkušební řád,
h) disciplinární řád pro studenty,
i) stipendijní řád,
j) další předpisy pokud tak stanoví
statut veřejné vysoké školy.
(2) Statut veřejné vysoké školy obsahuje
zejména
a) název, sídlo a typ vysoké školy,
b) právní předchůdce,
c) podmínky pro přijetí ke studiu a způsob
podávání přihlášek,
d) podmínky studia cizinců,
e) seznam akreditovaných studijních programů
uskutečňovaných na vysoké škole
včetně jejich typu, formy výuky a standardní
doby studia a seznam oborů, ve kterých je vysoká
škola oprávněna konat habilitační
řízení nebo řízení ke
jmenování profesorem,
f) vymezení obsahu, podmínek a četnosti hodnocení
činnosti vysoké školy,
g) organizační strukturu,
h) ustanovení o úhradách spojených
se studiem,
i) pravidla pro užívání akademických
insignií a pro konání akademických
obřadů.
(1) Veřejná vysoká škola sestavuje svůj
rozpočet a hospodaří podle něj. Rozpočet
sestavuje na kalendářní rok, vyúčtování
výsledků svého hospodaření
provede po skončení kalendářního
roku a předloží ho ministerstvu v termínech
určených pro zúčtování
finančních vztahů se státním
rozpočtem. Rozpočet veřejné vysoké
školy je sestavován jako vyrovnaný.
(2) Příjmy rozpočtu veřejné
vysoké školy jsou zejména
a) dotace ze státního rozpočtu (dále
jen "dotace"),
b) úhrady spojené se studiem,
c) výnosy z majetku,
d) jiné příjmy ze státního
rozpočtu, ze státních fondů a z rozpočtů
obcí,
e) výnosy z doplňkové činnosti,
f) příjmy z darů a dědictví.
(3) Veřejné vysoké škole se poskytují
dotace na uskutečňování akreditovaných
studijních programů, s nimi spojenou vědeckou,
výzkumnou, vývojovou, uměleckou, anebo další
tvůrčí činnost a na rozvoj vysoké
školy. Podmínky dotací, jejich užití
a zúčtování se řídí
obecnými předpisy pro nakládání
s prostředky státního rozpočtu [§
5 odst. 2 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky).].
(4) Pro výši dotací je rozhodný dlouhodobý
záměr veřejné vysoké školy,
dlouhodobý záměr vzdělávací
a vědecké, výzkumné, vývojové,
umělecké a další tvůrčí
činnosti pro oblast vysokých škol vypracovaný
ministerstvem a jeho každoroční aktualizace
(dále jen "dlouhodobý záměr ministerstva"),
typ a finanční náročnost akreditovaných
studijních programů, počet studentů
a dosažené výsledky ve vzdělávací
a vědecké nebo výzkumné, vývojové,
umělecké a další tvůrčí
činnosti a její náročnost.
(5) Veřejná vysoká škola zřizuje
tyto fondy:
a) rezervní fond na krytí ztrát v následujících
účetních obdobích,
b) fond reprodukce investičního majetku,
c) stipendijní fond,
d) fond odměn.
(6) Fondy veřejné vysoké školy jsou
vytvářeny z hospodářského výsledku
po zdanění, stipendijní fond též
převodem školného podle § 57 odst. 9,
fond reprodukce investičního majetku též
z odpisů hmotného a nehmotného majetku [§
26 až 33 zákona ČNR č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů, ve znění
zákona č. 157/1993 Sb., zákona č.
323/1993 Sb., zákona č. 259/1994 Sb., zákona
č. 149/1995 Sb., zákona č. 316/1996 Sb.,
zákona č. 151/1997 Sb. a zákona č.
210/1997 Sb.].
(7) Prostředky rozpočtu se používají
pouze na financování činností, pro
které byla veřejná vysoká škola
zřízena a na financování doplňkové
činnosti.
(1) Veřejná vysoká škola vlastní
majetek potřebný k činnostem, pro které
byla zřízena. Majetkem veřejné vysoké
školy jsou věci a majetková práva.
(2) O nakládání s majetkem veřejné
vysoké školy rozhoduje rektor nebo orgány nebo
osoby, o nichž to stanoví statut veřejné
vysoké školy. V případech uvedených
v § 35 odst. 1 rozhoduje rektor po předchozím
souhlasu ministerstva a v případech uvedených
v § 13 odst. 4 písm. c) a d) po předchozím
souhlasu rady veřejné vysoké školy.
(3) Veřejná vysoká škola může
nabývat cenné papíry vydané státem,
anebo cenné papíry, za jejichž splacení
se stát zaručil.
(1) Veřejná vysoká škola je povinna
majetek užívat k plnění úkolů
ve vzdělávací a vědecké, výzkumné,
vývojové, umělecké, anebo další
tvůrčí činnosti. Může
jej užívat i k doplňkové činnosti
v souladu s tímto zákonem.
(2) V doplňkové činnosti veřejná
vysoká škola vykonává za úplatu
činnost navazující na její vzdělávací
a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou,
anebo další tvůrčí činnost
nebo činnost sloužící k účinnějšímu
využití lidských zdrojů a majetku. Doplňková
činnost nesmí ohrozit kvalitu, rozsah a dostupnost
činností, k jejichž uskutečňování
byla veřejná vysoká škola zřízena.
(3) Veřejná vysoká škola není
oprávněna k převzetí ručení
za peněžitý dluh jiné osoby, ke zřízení
zástavního práva k nemovitosti ani k peněžitému
nebo nepeněžitému vkladu do obchodní
společnosti nebo družstva.
(4) Veřejná vysoká škola účtuje
v soustavě podvojného účetnictví,
ve kterém je povinna důsledně oddělit
náklady a výnosy spojené s doplňkovou
činností. V ostatním platí pro veřejnou
vysokou školu obecné předpisy o účetnictví
[Např. zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
ve znění zákona č. 117/1994 Sb.].
(5) Za účelné využívání
dotací a jejich vypořádání
se státním rozpočtem a za řádné
hospodaření s majetkem veřejné vysoké
školy je ministrovi odpovědný rektor.
(1) Veřejná vysoká škola je povinna
a) každoročně vypracovat, předložit
ministerstvu a zveřejnit výroční zprávu
o činnosti a hospodaření vysoké školy
v termínu a formě, kterou stanoví ministr,
b) vypracovat, projednat s ministerstvem a zveřejnit dlouhodobý
záměr veřejné vysoké školy
v termínu, který stanoví ministr,
c) poskytovat Akreditační komisi a ministerstvu
na jejich žádost ve stanovených termínech
a bezplatně informace potřebné pro jejich
činnost podle tohoto zákona,
d) poskytovat uchazečům o studium, studentům
a dalším osobám informační a
poradenské služby, související se studiem
a s možností uplatnění absolventů
studijních programů v praxi,
e) učinit všechna dostupná opatření
pro vyrovnání příležitostí
studovat na vysoké škole i osobám se zdravotním
postižením,
f) provádět pravidelně hodnocení činnosti
vysoké školy a vhodným způsobem zveřejňovat
jeho výsledky,
(2) Výroční zpráva o činnosti
a hospodaření veřejné vysoké
školy obsahuje zejména:
a) přehled činností vykonávaných
v kalendářním roce,
b) roční účetní závěrku
a zhodnocení základních údajů
v ní obsažených,
c) výrok auditora k roční účetní
závěrce, pokud byla auditorem ověřována,
d) přehled o peněžních příjmech
a výdajích,
e) přehled rozsahu příjmů a výnosů
v členění podle zdrojů,
f) vývoj a konečný stav fondů,
g) stav a pohyb majetku a závazků,
h) úplný objem nákladů v členění
na náklady pro plnění činností
doplňkových a ostatních,
i) změny vnitřních předpisů
a změny v orgánech vysoké školy k nimž
došlo v průběhu roku.
(3) Výroční zpráva o činnosti
a hospodaření, dlouhodobý záměr
veřejné vysoké školy a výsledky
hodnocení činnosti veřejné vysoké
školy musí být veřejně přístupné.
Veřejná vysoká škola se může
členit na tyto součásti:
a) fakulty,
b) vysokoškolské ústavy,
c) jiná pracoviště pro vzdělávací
a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou,
anebo další tvůrčí činnost
nebo pro poskytování informačních
služeb,
d) účelová zařízení
pro kulturní a sportovní činnost, pro ubytování
a stravování členů akademické
obce nebo k zajišťování provozu školy.
(1) Fakulta uskutečňuje nejméně jeden
akreditovaný studijní program a vykonává
vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou,
anebo další tvůrčí činnost.
(2) Na fakultě se ustanovuje zastupitelský akademický
orgán. Fakulta má právo používat
vlastní akademické insignie a konat akademické
obřady.
(3) O zřízení, sloučení, splynutí,
rozdělení nebo zrušení fakulty rozhoduje
na návrh rektora akademický senát veřejné
vysoké školy. Před tímto rozhodnutím
si veřejná vysoká škola vyžádá
stanovisko Akreditační komise a ministerstva.
(1) Orgány fakulty mají právo rozhodovat
nebo jednat jménem veřejné vysoké
školy v těchto věcech týkajících
se fakulty:
a) tvorba a uskutečňování studijních
programů,
b) zaměření a organizace vědecké,
výzkumné, vývojové, umělecké,
anebo další tvůrčí činnosti,
c) pracovněprávní vztahy,
d) habilitační řízení a řízení
ke jmenování profesorem v rozsahu stanoveném
tímto zákonem,
e) zahraniční styky a aktivity,
f) ustavování akademických orgánů
fakulty a vnitřní organizace fakulty,
g) nakládání s přidělenými
finančními prostředky,
h) doplňková činnost a nakládání
s prostředky získanými z této činnosti.
(2) Orgány fakulty rozhodují v dalších
věcech veřejné vysoké školy,
pokud jim rozhodování o nich svěří
statut veřejné vysoké školy.
(1) Akademickými orgány fakulty jsou
a) akademický senát fakulty,
b) děkan,
c) vědecká rada fakulty,
d) disciplinární komise fakulty.
(2) Dalším orgánem fakulty je tajemník.
(3) Akademickou obec fakulty tvoří akademičtí
pracovníci působící na této
fakultě a studenti zapsaní na této fakultě.
(1) Akademický senát fakulty je jejím zastupitelským
akademickým orgánem. Má nejméně
devět členů, z toho nejméně
jednu třetinu a nejvýše jednu polovinu tvoří
studenti. Členy akademického senátu fakulty
volí ze svých řad členové akademické
obce fakulty. Volby jsou přímé, s tajným
hlasováním. Počet členů, způsob
volby předsedy senátu a další podrobnosti
o volbách a důvody a postup odvolání
člena akademického senátu fakulty stanoví
vnitřní předpis fakulty.
(2) Funkční období jednotlivých členů
akademického senátu fakulty je nejvýše
tříleté.
(3) Zasedání akademického senátu fakulty
jsou veřejně přístupná členům
akademické obce veřejné vysoké školy.
Děkan nebo v jeho zastoupení proděkan má
právo vystoupit na zasedání kdykoliv o to
požádá. Na žádost děkana
je předseda senátu povinen svolat mimořádné
zasedání akademického senátu fakulty.
(1) Akademický senát fakulty
a) na návrh děkana rozhoduje o zřízení,
sloučení, splynutí, rozdělení
nebo zrušení fakultních pracovišť,
b) schvaluje návrh vnitřních předpisů
fakulty,
c) schvaluje rozdělení finančních
prostředků fakulty předložené
děkanem a kontroluje jejich využívání,
d) schvaluje výroční zprávu o činnosti
a hospodaření fakulty předloženou děkanem,
e) schvaluje podmínky pro přijetí ke studiu
na fakultě,
f) schvaluje návrh děkana na členy vědecké
rady a disciplinární komise fakulty,
g) usnáší se o návrhu na jmenování
děkana, popřípadě navrhuje jeho odvolání
z funkce.
(2) Akademický senát fakulty se vyjadřuje
zejména
a) k návrhům studijních programů uskutečňovaných
na fakultě,
b) k záměru děkana jmenovat nebo odvolat
proděkany.
(3) O návrzích podle odstavce 1 písm. g)
se akademický senát fakulty usnáší
tajným hlasováním. Návrh na jmenování
je přijat, jestliže se pro něj vyslovila nadpoloviční
většina všech členů akademického
senátu; návrh na odvolání je přijat,
jestliže se pro něj vyslovily nejméně
dvě třetiny všech členů akademického
senátu.
(1) V čele fakulty je děkan; jedná a rozhoduje
ve věcech fakulty, pokud tento zákon nebo vnitřní
předpis nestanoví jinak.
(2) Děkana jmenuje a odvolává na návrh
akademického senátu fakulty rektor.
(3) Rektor může odvolat děkana z vlastního
podnětu, a to po projednání s akademickým
senátem fakulty a se souhlasem akademického senátu
veřejné vysoké školy v případě,
kdy děkan závažným způsobem neplní
své povinnosti nebo závažným způsobem
poškozuje zájem vysoké školy nebo fakulty.
(4) Děkanem může být jmenován
profesor nebo docent, který je členem akademické
obce fakulty.
(5) Funkční období děkana je tříleté.
Funkci děkana může tatáž osoba
vykonávat na téže fakultě nejvýše
dvě po sobě bezprostředně jdoucí
funkční období.
(6) Děkana zastupují v jím určeném
rozsahu proděkani. Proděkany jmenuje a odvolává
děkan.
(1) Členy vědecké rady fakulty jmenuje a
odvolává děkan.
(2) Členové vědecké rady fakulty jsou
významní představitelé oborů,
v nichž fakulta uskutečňuje vzdělávací
a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou,
anebo další tvůrčí činnost.
Nejméně jedna třetina členů
jsou jiné osoby než členové akademické
obce veřejné vysoké školy, jejíž
je fakulta součástí.
(3) Předsedou vědecké rady fakulty je děkan.
§ 28
(1) Vědecká rada fakulty
a) schvaluje dlouhodobý záměr vzdělávací
a vědecké, výzkumné, vývojové,
umělecké, anebo další tvůrčí
činnosti fakulty,
b) schvaluje studijní programy, které mají
být uskutečňovány na fakultě,
c) vykonává působnost v habilitačním
řízení a v řízení ke
jmenování profesorem v rozsahu stanoveném
tímto zákonem.
(2) Vědecká rada fakulty se vyjadřuje k otázkám,
které jí předloží děkan.
(1) Členy disciplinární komise fakulty a
jejího předsedu jmenuje děkan z členů
akademické obce fakulty. Polovinu členů disciplinární
komise fakulty tvoří studenti zapsaní na
této fakultě.
(2) Funkční období jednotlivých členů
disciplinární komise fakulty je nejvýše
dvouleté.
(3) Disciplinární komise projednává
disciplinární přestupky studentů zapsaných
na fakultě a předkládá návrh
na rozhodnutí děkanovi.
(1) Tajemník řídí hospodaření
a vnitřní správu fakulty v rozsahu stanoveném
opatřením děkana.
(2) Tajemníka jmenuje a odvolává děkan.
(1) Vnitřní předpisy fakulty upravují
záležitosti fakulty spadající do její
samosprávné působnosti a její vztah
k veřejné vysoké škole, pokud nejsou
upraveny zákonem. Vnitřní předpisy
fakulty musí být v souladu s vnitřními
předpisy veřejné vysoké školy.
(2) Vnitřními předpisy fakulty jsou
a) statut fakulty,
b) studijní a zkušební řád fakulty,
pokud se fakulta neřídí studijním
a zkušebním řádem veřejné
vysoké školy,
c) disciplinární řád fakulty,
d) stipendijní řád fakulty,
e) volební a jednací řád akademického
senátu fakulty,
f) jednací řád vědecké rady
fakulty,
g) další předpisy pokud tak stanoví
statut fakulty.
(3) Na obsah statutu fakulty se vztahuje přiměřeně
§ 15 odst. 2.
(4) Vnitřní předpisy teologických
fakult se předkládají ke schválení
akademickému senátu vysoké školy po
jejich schválení příslušnou církví,
pokud je povinnost schválení zakotvena ve vnitřních
předpisech této církve.
(1) Vysokoškolský ústav vykonává
vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou,
anebo další tvůrčí činnost
a může uskutečňovat akreditované
studijní programy nebo jejich části.
(2) O zřízení, sloučení, splynutí,
rozdělení nebo zrušení vysokoškolského
ústavu rozhoduje na návrh rektora akademický
senát veřejné vysoké školy.
(3) V čele vysokoškolského ústavu je
ředitel, kterého jmenuje a odvolává
rektor.
(4) Ředitel vysokoškolského ústavu je
oprávněn jednat jménem veřejné
vysoké školy pouze ve věcech, o nichž
to stanoví vnitřní předpis této
školy.
(5) Pokud vysokoškolský ústav uskutečňuje
studijní program, přísluší jeho
řediteli ve studijních záležitostech
působnost děkana.
(6) Ředitel vysokoškolského ústavu jmenuje
se souhlasem akademického senátu veřejné
vysoké školy vědeckou radu vysokoškolského
ústavu, pro kterou platí § 27 a 28 obdobně.
(1) Vysokoškolský zemědělský
nebo lesní statek je pracoviště veřejné
vysoké školy, kde se uskutečňuje praxe
studentů studijních programů v oblasti zemědělství,
veterinárního lékařství a hygieny
nebo lesnictví a v návaznosti na tyto studijní
programy se vykonává výzkumná nebo
vývojová činnost.
(2) O zřízení, sloučení, splynutí,
rozdělení nebo zrušení vysokoškolského
zemědělského nebo lesního statku rozhoduje
na návrh rektora akademický senát veřejné
vysoké školy.
(3) V čele vysokoškolského zemědělského
nebo lesního statku je ředitel, kterého jmenuje
a odvolává rektor.
(4) Ředitel vysokoškolského zemědělského
nebo lesního statku je oprávněn jednat jménem
veřejné vysoké školy pouze ve věcech,
o nichž to stanoví vnitřní předpis
této školy.
(1) Vnitřní předpisy veřejné
vysoké školy podléhají registraci ministerstvem.
Žádost o registraci podává ministerstvu
rektor.
(2) Ministerstvo rozhodne o žádosti do 90 dnů
ode dne jejího předložení. Je-li žádosti
vyhověno, vyznačí registraci ministerstvo
na stejnopisu registrovaného vnitřního předpisu.
Rozhodnutí o registraci se nevydává.
(3) Odporuje-li vnitřní předpis veřejné
vysoké školy zákonu nebo jinému právnímu
předpisu, ministerstvo žádost o registraci
zamítne.
(4) Vnitřní předpis nabývá
platnosti registrací.
(5) Ustanovení odstavců 1 až 4 platí
i pro změny vnitřních předpisů.
Při návrhu změny se vnitřní
předpis posuzuje jako jeden celek.
(1) Ministerstvo vydává souhlas formou písemného
rozhodnutí k těmto právním úkonům:
a) nabytí a převod nemovité věci,
b) zřízení věcného břemene
nebo předkupního práva,
c) založení jiné právnické osoby
s výjimkou obchodní společnosti a družstva
a peněžité a nepeněžité
vklady do těchto právnických osob.
(2) Ministerstvo rozhodne o žádosti do 60 dnů
ode dne jejího předložení. Na toto rozhodnutí
se nevztahují obecné předpisy o správním
řízení.
(3) Ministerstvo právní úkon neschválí,
jestliže je v rozporu s požadavkem řádného
využívání majetku veřejné
vysoké školy nebo jestliže by jím bylo
ohroženo plnění úkolů školy.
(4) Právní úkon uvedený v odstavci
1 je bez souhlasu ministerstva neplatný.
Je-li některé opatření veřejné
vysoké školy nebo její součásti
v rozporu se zákonem nebo jiným právním
předpisem a nestanoví-li zákon jiný
způsob jeho přezkoumání, vyzve ministerstvo
vysokou školu, aby v přiměřené
lhůtě zjednala nápravu.