Celkový počet kontaktů
z toho: kontakty v ambulanci LSPP
z toho: kontakty návštěvní službou LSPP
1992
3 608 541
2 774 502
834 039
1995
2 972 858
2 320 580
652 278
1996
2 648 508
2 129 048
519 460

Zdroj: Statistické ročenky České zdravotnictví 1992, 1995; roční výkaz LSPP A063

C) spoluúčast pojištěnců na péči ambulantních specialistů

Spoluúčast pojištěnců na péči ambulantních specialistů je návrhem zákona limitována. Za předpokladu že ambulantní specializovanou péči čerpá v kalendářním roce ročně přibližně 60% pojištěnců [Kvalifikovaný odhad dle frekvencí návštěv ambulantních specialistů v roce 1996.] lze odhadnout celkové dopady na 5.088 mil. Kč ročně za předpokladu, že výše této částky, která bude stanovena zvláštním zákonem ve výši cca 800,- Kč ročně na jednoho pojištěnce.

D) platba pacientů za péči ambulantních specialistů poskytnutou bez doporučení registrujícího lékaře

Předpokládá se, že přibližně 6% kontaktů pojištěnce s ambulantním specialistou se uskuteční bez doporučení registrujícího praktického lékaře (nyní přibližně 10%). Při předpokládaných průměrných výdajích na péči ambulantních specialistů na jednoho pojištěnce 1.170,- Kč ročně, by dopady činily 70,- Kč na jednoho pojištěnce ročně, tj. celkem přibližně 700 mil. Kč ročně.

E) spoluúčast pacientů na léky

Z vývoje výdajů za léky v prvním pololetí 1997 vyplývá, že při celkově rostoucí spotřebě léků ve finančním vyjádření (nárůst o 11% ve srovnání se shodným obdobím roku 1996) nevzrostly výdaje zdravotních pojišťoven za léky předepsané na recepty. Předpokládá se, že spoluúčast pacientů na léky se ve srovnání se současným stavem zvýší o přibližně 240 mil. Kč ročně (a dosáhne tak celkem 840 mil. Kč ročně).

Celkové výdaje na léčiva
výdaje občanů (volně prodejné léky)
výdaje občanů (doplatky na léky)
výdaje zdravotních pojišťoven za léky předepsané na recept
výdaje nemocnic na léky
1993
14,2
1,9
0,1
10,0
2,2
1994
21,3
2,9
0,3
13,7
4,4
1995
25,7
3,4
0,5
16,8
5,0
1996
28,3
3,9
0,6
19,3
4,7

Údaje jsou uvedeny v mld. Kč

Zdroj: SÚKL a výroční zprávy zdravotních pojišťoven.

F) spoluúčast pacientů na prostředky zdravotnické techniky

U prostředků zdravotnické techniky nedochází v návrhu zákona k žádným změnám. Lze očekávat, že nedojde ke zvýšení spoluúčasti pojištěnců v této oblasti.

G) spoluúčast pacientů na stomatologické výrobky

U stomatologických výrobků nedochází v návrhu zákona k podstatnějším změnám (vyjma vypuštění obsoletních a neužívaných výrobků). Lze očekávat, že nedojde ke zvýšení spoluúčasti pojištěnců v této oblasti.

H) platby za nehrazenou zdravotní péči

U plateb za zdravotní péči nehrazenou z veřejného zdravotního pojištění nedochází s výjimkou výše uvedeného k podstatnějším změnám. Lze očekávat, že nedojde ke zvýšení spoluúčasti pojištěnců v této oblasti.

2) Dopady na pojištěnce v lůžkové péči.

A) úhrada za lůžkovou péči na akutních lůžcích

Domácnosti s minimálními příjmy (ve statistických sledování s čistými příjmy na jednoho člena domácnosti pod 36.000,- Kč ročně) měly výdaje na jednoho člena 19.305,- Kč ročně na výživu, alkoholické nápoje, tabák, léčebnou péči, dopravu, spoje, kulturu, vzdělávání, sport a rekreaci, při celkových průměrných čistých příjmech 35.432,- Kč. Při délce hospitalizace 365 dní v roce by činily výdaje spojené s platbou 50,- Kč za den hospitalizace 18.250,- Kč. Ostatní výdaje (bydlení, odívání, obuv, bytové zařízení, ostatní daně, pojištění a další platby) by zůstaly nedočteny.

1995
1996
Čistý příjem 34.020,-35.862,-
Čistá peněžní vydání 30.757,-31.432,-
z toho:

- potraviny, nápoje, veřejné

stravování

10.590,-11.261,-
- alkoholické nápoje a tabák 1.197,-972,-
- odívání a obuv 2.590,-2.518,-
- bydlení4.365,- 4.831,-
- bytové zařízení, provoz domácnosti 2.666,-2.279,-
- osobní potřeby, léčebná péče 1.849,-1.849,-
- doprava a spoje2.393,- 2.693,-
- kultura, vzdělávání, sport,

rekreace

2.679,-2.530,-
- ostatní daně, pojištění a další

platby

2.428,-2.499,-

Údaje jsou uvedeny v Kč na osobu

Zdroj: Český statistický úřad (statisticka rodinných účtů 1995 a 1996)

Průměrná peněžní vydání domácností zaměstnanců dosáhla v roce 1996 průměrně 63.688,- Kč na osobu a byla nominálně o 14,5% vyšší než v roce 1995 a o 5,3% reálně vyšší než v roce 1995. Výdaje na výživu činily 17.132,- Kč (tj. 46,90 Kč denně). Průměrná peněžní vydání domácností důchodců dosáhla v roce 1996 průměrně 55.812,- Kč na osobu a byla nominálně o 19,3% vyšší než v roce 1995 a o 9,0% reálně vyšší než v roce 1995. Výdaje na výživu činily 20.004,- Kč (tj. 54,80 Kč denně).

Celkem
akutní lůžka
odborné léčebné ústavy (bez LDN)
léčebny dlouhodobě nemocných (LDN)
ozdravovny a ostatní lůžková zařízení
1993
28 965
21 640
4 557
1 912
856
1994
28 818
21 534
4 629
1 909
746
1995
27 810
20 579
4 615
1 958
658
1996
26 975
19 621
4 739
1 957
658

Zdroj: Statistické ročenky České zdravotnictví 1993, 1994, 1995 a 1996.

V roce 1996 bylo vykázáno lůžkovými zdravotnickými zařízeními akutní péče celkem 19,621 mil. ošetřovacích dnů. Při úhradě 50,- Kč za jeden ošetřovací den by činily celkové dopady 980 mil. Kč.

B) poplatek na hospitalizaci na lůžcích následné péče a lázeňskou péči

V roce 1996 bylo vykázáno lůžkovými zdravotnickými zařízeními následné péče celkem 7.354 mil. ošetřovacích dnů. Při úhradě 50,- Kč za jeden ošetřovací den by činily celkové dopady 367,7 mil. Kč.

C) spoluúčast pojištěnců na léky a prostředky zdravotnické techniky v rámci hospitalizace

V návrhu zákona se nově upravují nároky pojištěnce v oblasti léků a prostředků zdravotnické techniky v rámci hospitalizace. V případě, že pojištěnec požaduje léky nebo prostředky zdravotnické techniky mimo takové, které ordinuje ošetřující lékař. Celkové dopady z tohoto titulu lze jen velmi obtížně odhadnout, nelze však předpokládat celkový dopad vyšší než 100 mil. Kč.

Celkové dopady související s návrhem zákona na pojištěnce z důvodu poplatků a spoluúčasti 7 575,7 mil. Kč, z důvodu zvýšení vyměřovacího základu, zvýšení horní meze vyměřovacího základu a rozšířením okruhu vyměřovacího základu 4 573 mil. Kč.

3) Dopady na státní rozpočet

Ročně se fond mimořádně nákladné péče naplňuje částkou 500 mil. Kč ze státního rozpočtu, které se poukáží na účet fondu do konce měsíce ledna jednorázově.

Stát je plátcem pojistného za vyjmenované osoby; celková výše platby státu se navrhuje zvýšit ze stávajících 270,- Kč (na jednoho pojištěnce měsíčně) na 297,- Kč (na jednoho pojištěnce měsíčně). Při celkovém počtu 5.650.000 osob, za které platí pojistné stát, to měsíčně reprezentuje nárůst o 152,55 mil. Kč (1,83 mld. Kč ročně).

Návrh zákona převádí správu registru pojištěnců a poskytovatelů na Ministerstvo zdravotnictví. Jednorázový dopad na státní rozpočet související s příslušným převodem výše uvedených registrů na Ministerstvo zdravotnictví činí celoročně 50 mil. Kč, a pro okresní pracoviště Ústavu zdravotnických informací a statistiky (pro jeho 85 poboček v jednotlivých okresech) činí celoročně 85 mil. Kč. Předpokládá se nárůst počtu zaměstnanců Ministerstva zdravotnictví o 50 osob (správa registrů, metodika, kontrola, poskytování informací zdravotním pojišťovnám, zdravotnickým zařízením a zaměstnavatelům dle zákona), což činí celoročně 15. mil. Kč mzdových nákladů včetně příslušných zákonných odvodů. Dále se předpokládá nárůst počtu zaměstnanců Ústavu zdravotnických informací a statistiky na úrovni okresů o 2 osoby na okresní pobočku, celkem o 170 osob, což činí celoročně 28 mil. Kč mzdových nákladů včetně příslušných zákonných odvodů. Celkový nárok na státní rozpočet z titulu správy registrů činí celoročně 135 mil. Kč na investice, 43 mil. Kč na mzdové náklady včetně příslušných zákonných odvodů a 17 mil. Kč na provozní výdaje (nájemné, telekomunikační poplatky a spotřební materiál).

Celkové dopady na státní rozpočet tak činí celoročně 2 525 mil. Kč.

V Praze dne 19. listopadu 1997

Předseda vlády:

Prof.Ing.Václav Klaus,CSc. v.r.

Ministr zdravotnictví:

PhDr. Jan Stráský v.r.

PLATNÉ ZNĚNÍ souvisejících zákonů S VYZNAČENÝMI ZMĚNAMI

(nové znění je vyznačeno tučně)

48/1997 Sb.

Zákon

o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů

ČÁST DVANÁCTÁ

§ 61

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1997, s výjimkou § 15 odst. 10 věty první a § 59 bodu 5, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1998, a pozbývá účinnosti dnem 30. června 1998 s výjimkou § 4 až § 10, které pozbývají účinnosti dnem 31. prosince 1998.

Zeman v. r.

Havel v. r.

Klaus v. r.

586/1992 Sb.

ZÁKON

České národní rady

ze dne 20. listopadu 1992

o daních z příjmů

Změna: 35/1993 Sb.

Změna: 96/1993 Sb.

Změna: 157/1993 Sb.

Změna: 196/1993 Sb.

Změna: 323/1993 Sb.

Změna: 42/1994 Sb.

Změna: 85/1994 Sb.

Změna: 114/1994 Sb.

Změna: 259/1994 Sb.

Změna: 32/1995 Sb.

Změna: 149/1995 Sb.

Změna: 118/1995 Sb.

Změna: 87/1995 Sb., 149/1995 Sb. (část), 248/1995 Sb.

Změna: 316/1996 Sb.

Změna: 18/1997 Sb.

Změna: 151/1997 Sb., 209/1997 Sb., 210/1997 Sb., 227/1997 Sb.

§ 19

Osvobození od daně

(1) Od daně jsou osvobozeny

a) členské příspěvky podle stanov, statutu, zřizovacích nebo zakladatelských listin, přijaté zájmovými sdruženími právnických osob, profesními komorami s nepovinným členstvím,18a) občanskými sdruženími včetně odborových organizací, politickými stranami a politickými hnutími,

b) výnosy kostelních sbírek, příjmy za církevní úkony a příspěvky členů u registrovaných církví a náboženských společností,

c) příjmy z cenově regulovaného18d) nájemného za byty, z nájemného za garáže a z úhrad za plnění poskytovaná s užíváním těchto bytů a garáží

1. v domech ve vlastnictví a spoluvlastnictví bytových družstev, zřízených po roce 1958, na jejichž výstavbu byla poskytnuta finanční, úvěrová a jiná pomoc podle zvláštních předpisů,18e) a v domech ve vlastnictví a spoluvlastnictví lidových bytových družstev, označovaných podle dřívějších předpisů jako lidová bytová družstva, 18f)

2. plynoucí z pronájmu bytů a garáží společníkům,

členům nebo zakladatelům u poplatníků vzniklých za účelem, aby se stali vlastníky domů,

d) příjmy z provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW, větrných elektráren, tepelných čerpadel, solárních zařízení, zařízení na výrobu a energetické využití bioplynu a dřevoplynu, zařízení na jiné způsoby výroby elektřiny nebo tepla z biomasy, zařízení na výrobu biologicky degradovatelných látek stanovených zvláštním předpisem, zařízení na využití geotermální energie (dále jen "zařízení"), a to v kalendářním roce, v němž byly poprvé uvedeny do provozu, a v bezprostředně následujících pěti letech. Za první uvedení do provozu se považují i případy, kdy zařízení byla rekonstruována, pokud příjmy z provozu těchto zařízení nebyly již osvobozeny. Doba osvobození se nepřerušuje ani v případě odstávky v důsledku technického zhodnocení (§ 33) nebo oprav a udržování,

e) příjmy státních fondů stanovené zvláštními předpisy,19)

f) příjmy Fondu dětí a mládeže,

g) výtěžek provozovatelů loterií a jiných podobných her povolovaných podle zvláštních předpisů,12) který je určen ve výši alespoň 90% na veřejně prospěšné účely,

h) příjmy plynoucí z odpisu závazků při vyrovnání provedeném podle zvláštního zákona,19a)

ch) hospodářský výsledek (zisk nebo ztráta) plynoucí ze zpeněžení konkursní podstaty,19a)

i) úrokové příjmy poplatníků uvedených v § 17 odst. 4, které jim plynou z dluhopisů vydávaných v zahraničí poplatníky se sídlem v České republice,

j) příjmy Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a. s., plynoucí z prodeje cenných papírů v majetku fondu,

k) podíly na zisku tichého společníka z účasti na podnikání, pokud jsou použity k doplnění vkladu sníženého o podíly na ztrátách do původní výše,

l) úrokové výnosy z hypotéčních zástavních listů,4d)

m) příjmy spořitelních a úvěrních družstev18c) z úroků a jiných výnosů z vkladů u bank,

n) příjmy z úroků z přeplatků zaviněných správcem daně49) a z úroků z přeplatků zaviněných orgánem správy sociálního zabezpečení,50)

o) příjmy Fondu pojištění vkladů a Zajišťovacího fondu družstevních záložen,

p) rozdíl závazků a hodnoty vráceného majetku státnímu podniku zemědělské prvovýroby, který odpisoval nájemce podle § 28 odst. 2 a který je po ukončení nájmu součástí výnosů podle předpisů o účetnictví,20)

r) příjmy plynoucí z pronájmu nemovitostí, které jsou součástí nadačního jmění a jsou zapsány v nadačním rejstříku, příjmy plynoucí z pronájmu uměleckých děl, které jsou součástí nadačního jmění a jsou zapsány v nadačním rejstříku, úrokové a dividendové příjmy plynoucí z cenných papírů, které jsou součástí nadačního jmění a jsou zapsány v nadačním rejstříku, příjmy plynoucí z úroků z finančních prostředků, které jsou součástí nadačního jmění a jsou zapsány v nadačním rejstříku, za podmínky, že jsou uloženy na zvláštním účtu u banky, příjmy plynoucí z autorských a patentových práv, které jsou součástí nadačního jmění a jsou zapsány v nadačním rejstříku; osvobození se nevztahuje na příjmy, které byly nadací použity v rozporu se zvláštním zákonem.57),

s) příjmy zdravotních pojišťoven plynoucích z veřejného zdravotního pojištění.

(2) Osvobození příjmů uvedených v odstavci 1 písm. d) se nepoužije, pokud se poplatník tohoto osvobození vzdá oznámením správci daně, a to nejpozději ve lhůtě pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, v němž byly tyto zdroje a zařízení

uvedeny do provozu; osvobození se v uvedeném případě nepoužije ani při pronájmu těchto zařízení nebo při převedení vlastnických práv k těmto zdrojům a zařízením na dalšího vlastníka.

------------------------------------------------------------------

18a) Např. zákon ČNR č. 301/1992 Sb., o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky, ve znění zákona č. 121/1993 Sb.

18b) § 15 odst. 4 zákona ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění zákona č. 546/1992 Sb.".

19a) Zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů.

18c) Zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění

pozdějších předpisů.

18d) § 3 a 4 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách.

18e) Např. vyhláška Federálního ministerstva financí, Ministerstva financí ČSR, Ministerstva financí SSR a předsedy Státní banky československé č. 136/1985 Sb., o finanční, úvěrové a jiné pomoci družstevní a individuální bytové výstavbě

a modernizaci rodinných domků v osobním vlastnictví, ve znění pozdějších předpisů.

18f) Zákon č. 53/1954 Sb., o lidových družstvech a o družstevních organizacích, ve znění zákonného opatření Předsednictva Národního shromáždění č. 20/1956 Sb., a následující předpisy.

19) Např. zákon ČNR č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky.

20) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví.

Směrnice k účtové osnově a Zásady jednoduchého účetnictví, vyhlašované ve Sbírce zákonů.

49) § 64 odst. 6 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.

50) § 17 odst. 3 zákona ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.

57) Zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (zákon

o nadacích a nadačních fondech).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP