K § 40
Přebírá se úprava úhrady preventivní
zdravotní péče. Některé druhy
zdravotní péče, které se ze zdravotního
pojištění nehradí, jsou podle zvláštních
předpisů hrazeny ze státního rozpočtu
(např. anonymní vyšetření na
HIV se hradí z prostředků hygienické
služby).
K § 41
Přebírá se úprava úhrady dispenzární
zdravotní péče.
K § 42
V souladu se současným stavem je hrazena zdravotní péče poskytnutá v rámci lékařské služby první pomoci.
Nově se zavádí povinnost pojištěnce
zaplatit úhradu za čerpání zdravotní
péče formou lékařské služby
první pomoci. Výši úhrady stanoví
zvláštní zákon (zákon o základním
pojistném plánu). Důvodem je regulace čerpání
péče LSPP. Regulační účinek
poplatku povede k racionálnímu využívání
lékařské služby první pomoci
a k přesunu části péče lékařské
služby první pomoci na primárné péči.
Stanoví se však výjimky, kdy se poplatek neplatí.
Tyto výjimky vycházejí pouze ze zdravotního
stavu pojištěnce.
K § 43
Přebírá se úprava úhrady zdravotní
péče poskytnuté v rámci přednemocniční
neodkladné péče.
K § 44
Nově se upravuje úhrada dopravní zdravotní
služby. Tato bude ze zdravotního pojištění
hrazena pouze pokud ji vyžaduje zdravotní stav pacienta
a zároveň ji schválí revizní
lékař zdravotní pojišťovny. Důvodem
je zamezit zneužívání dopravní
zdravotní služby a regulace jejího objemu.
K § 45
Přebírá se úprava
úhrady posudkové činnosti s tím, že
se zpřesňuje úhrada posuzování
nemocí z povolání.
K § 46
Úhrada lázeňské zdravotní
péče bude stanovena každoročně
v zákoně o základním pojistném
plánu.
K § 47
Přebírá se úprava úhrady zvláštní
zdravotní péče.
K § 48
Přebírá se úprava úhrady pitvy a převozu zemřelého.
K § 49 až § 51
Přebírá se úprava úhrady léčivých
přípravků, zdravotnických prostředků
i stomatologických výrobků. Vzhledem k tomu,
že úhrada léčivých přípravků
se provádí na základě množství
účinné látky obsažené
v léčivém přípravku, není
nutné tuto oblast každoročně upravovat
zákonem o základním pojistném plánu
a je možno ponechat úpravu v zákoně,
který má dlouhodobější účinnost.
K § 52
Přebírá se úprava úhrady zdravotní
péče ve výjimečných případech.
K § 53
Přebírá se ustanovení o úhradě zdravotní péče na základě smlouvy.
Nově se stanoví okruh účastníků
dohodovacího řízení (dále DŘ)
k rámcové smlouvě. Upřesňují
se pravidla svolání DŘ a předání
jeho výsledku MZČR. Přebírá
se oprávnění MZČR vydat rámcovou
smlouvu, pokud se na jejím obsahu nedohodnou účastníci
DŘ do 6 měsíců od zahájení
tohoto DŘ. Přebírá se definice obsahu
rámcové smlouvy. Důvodem je upřesnění
mechanismu přípravy a vydávání
rámcové smlouvy.
K § 54 a § 55
Přebírá se úprava způsobů úhrady zdravotní péče.
Nově se definuje okruh účastníků DŘ k seznamu výkonů (dále SV). Upřesňují se pravidla svolání DŘ a předání jeho výsledku MZČR. Důvodem je upřesnění mechanismu přípravy a vydávání SV.
Nově se definuje okruh účastníků
DŘ o cenách. Upřesňují se pravidla
svolání DŘ a předání
jeho výsledku MZČR. Důvodem je upřesnění
mechanismu přípravy a vydávání
výsledků DŘ.
K § 56
Způsoby úhrad jednotlivých druhů, forem a typů zdravotní péče budou vycházet z rámcových smluv.
Upravují se pravidla, za kterých může
zdravotní pojišťovna realizovat regulační
opatření limitací.
K § 57
Provádění veřejného zdravotního
pojištění zůstává i nadále
ponecháno zdravotním pojišťovnám
tak, jak je tomu doposud podle zákona č. 48/1997
Sb., o veřejném zdravotním pojištění
a změně a doplnění některých
souvisejících zákonů, zákona
ČNR č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní
pojišťovně České republiky, ve
znění pozdějších předpisů
a zákona ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních,
oborových, podnikových a dalších pojišťovnách,
ve znění pozdějších předpisů
Podle navrhované úpravy mají všechny
zdravotní pojišťovny rovné postavení,
jsou otevřené všem pojištěncům
s tím, že správní činnosti vykonávané
doposud Všeobecnou zdravotní pojišťovnou
České republiky ve prospěch veřejného
zdravotního pojištění (např.
vedení registru pojištěnců, přerozdělování
vybraného pojistného atd.) bude podle tohoto návrhu
zajišťovat stát prostřednictvím
Ministerstva zdravotnictví.
K § 58
Oproti stávající právní úpravě
zákona č. 48/1997 Sb. je nově stanoveno,
že smluvní pojištění určené
ke krytí zdravotní péče nehrazené
ze zdravotního pojištění, nesmějí
provádět jiné osoby než zdravotní
pojišťovny.
K § 59
Mimo již uvedené úkoly zdravotních pojišťoven
se tímto ustanovením zakládají další
povinnosti zdravotních pojišťoven související
s výběrem pojistného, kontrolou účelnosti
jeho poskytování, hospodařením s majetkem
zdravotní pojišťovny, službami pro pojištěnce,
službami plátcům pojistného a službami
poskytovatelům zdravotní péče včetně
zabezpečení informovanosti všech uvedených
subjektů.
K § 60 a § 62
Ustanovení definuje, co je myšleno sítí
poskytovatelů a stanoví pravidla výběrového
řízení. Oproti stávající
úpravě zákonem č. 48/1997 Sb. se nově
dělí výběrová řízení
na řádná, vyhlašovaná jedenkrát
za 5 let pro všechny druhy a typy zdravotní péče
a na mimořádná výběrová
řízení, vyhlašovaná mimo stanovený
termín, na základě konkrétní
potřeby příslušného územního
celku. Termín pro první kolo řádného
výběrového řízení se
stanoví na rok 2002 tak, aby nebyl zmařen výsledek
výběrových řízení probíhajících
podle současné právní úpravy.
K § 63 a § 64
Organizační struktura zdravotních pojišťoven
a jejich vnitřní členění je
převzato ze stávající právní
úpravy s nově navrhovaným zpřísněním
kritérií pro výběr vedoucích
pracovníků. Shodně se současnou právní
úpravou nebudou mít ani nadále nižší
organizační složky zdravotní pojišťovny
právní subjektivitu.
K § 65 až § 67
Struktura orgánů zdravotní pojišťovny
(ředitel zdravotní pojišťovny, správní
rada a dozorčí rada) zůstává
zachována. Upravují se však nově některá
ustanovení např. volba zástupců pojištěnců
a zaměstnavatelů, jakož i ustanovení
týkající se záležitostí,
v nichž tyto orgány povinně rozhodují.
K § 68
Ustanovení taxativně stanoví, kdo může
založit zdravotní pojišťovnu a formu povolení.
K § 69
Obdobně jako stávající právní
úprava toto ustanovení upravuje náležitosti
žádosti o povolení..
K § 70
Ustanovení podmiňuje vznik zdravotní pojišťovny
jejím zápisem do obchodního rejstříku
a povinnost zdravotní pojišťovny převést
složenou kauci do rezervního fondu zdravotní
pojišťovny. Dále se stanoví, kdo bude
vykonávat funkci ředitele a orgánů
zdravotní pojišťovny do doby jejich ustavení.
K § 71
Ustanovení obsahuje demonstrativní výčet
údajů, které má obsahovat statut zdravotní
pojišťovny.
K § 72 a § 73
Zrušení zdravotní pojišťovny bez
likvidace formou sloučení je upraveno rozdílně
od stávající právní úpravy,
kdy mohla být zdravotní pojišťovna sloučena
pouze se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou.
Podle navržené úpravy je sloučení
možné mezi zdravotními pojišťovnami,
a to na základě dohody zdravotních pojišťoven,
a povolení MZ, nebo na základě rozhodnutí
MZ a se souhlasem správních rad dotčených
zdravotních pojišťoven nebo na základě
rozhodnutí MZ, pokud počet pojištěnců
této zdravotní pojišťovny klesl pod stanovený
limit po dobu delší 6 měsíců.
Současně se zpřesňuje přechod
všech závazků, pohledávek i pojištěnců.
K § 74
Oproti stávající právní úpravě
jsou navrženým zněním zpřesněny
důvody, pro které se zdravotní pojišťovna
zrušuje likvidací. Nově se stanoví,
že likvidátor provádí likvidaci v zaměstnaneckém
poměru k Ministerstvu zdravotnictví, a to především
z toho důvodu, aby postup při provádění
likvidace mohl kontrolovat ten, kdo o likvidaci rozhodl, tedy
Ministerstvo zdravotnictví. Dále je nově
založena povinnost likvidátora převádět
finanční prostředky došlé na
účty základního fondu zdravotní
pojišťovny po dni jejího vstupu do likvidace
do zajišťovacího fondu a možnost převodu
zůstatku po likvidaci na žadatele.
K § 75
Ustanovením je stanovena právní účinnost
zániku zdravotní pojišťovny a subjekt,
který návrh na výmaz z obchodního
rejstříku podává.
K § 76 až § 78
Navržená ustanovení vymezují obdobně
jako je tomu ve stávající právní
úpravě kontrolní činnost zdravotních
pojišťoven, kontrolované subjekty, činnost
revizních lékařů včetně
jejich oprávnění a povinnosti kontrolovaných
subjektů.
K § 79
Nově se zavádí ustanovení o státním
dozoru nad zdravotními pojišťovnami, který
bude provádět Ministerstvo zdravotnictví
v součinnosti s Ministerstvem financí. Výkon
dozoru umožní lépe kontrolovat činnost
a hospodaření zdravotních pojišťoven.
K § 80
Ministerstvo zdravotnictví v součinnosti s Ministerstvem
financí budou mít právo ukládat zdravotním
pojišťovnám opatření ke zjednání
nápravy v případě, kdy zjistí
nedostatky v jejich činnosti.
K § 81
Zavedení nucené správy u zdravotních
pojišťoven je upraveno obdobným způsobem
jako ve stávající právní úpravě,
nyní se však doba, na kterou lze nucenou správu
zavést zkracuje, a to z původních 12 měsíců
na 6 měsíců.
K § 82
Nově se zavádí pasáž upravující
podrobně zásadní pravidla hospodaření
zdravotních pojišťoven, zejména pokud
jde o vedení účetnictví a oddělování
jednotlivých druhů příjmů a
výdajů, především pokud jde o
příjmy a výdaje zdravotního pojištění
(veřejného) a smluvního pojištění.
K § 83 a § 84
Obsahem tohoto ustanovení jsou náležitosti
zdravotně pojistného plánu a výroční
zprávy, postup při jejich schvalování,
výčet schvalovacích subjektů a následky
jejich neschválení. U zdravotně pojistného
plánu se stanoví postup zdravotní pojišťovny
do doby jeho schválení.
K § 85
Navrhované ustanovení obsahuje výčet
fondů, které je povinna zdravotní pojišťovna
vytvářet. Oproti stávající
právní úpravě se stanoví taxativní
výčet fondů, kterým vedle základního
a reservního fondu jsou dále provozní fond,
sociální fond, fond investičního majetku
a fond reprodukce investičního majetku. Bližší
podrobnosti o těchto fondech budou stanoveny vyhláškou.
K § 86
Oproti stávající právní úpravě
jsou navrženým ustanovením přesněji
vymezeny příjmy a výdaje základního
fondu zdravotní pojišťovny včetně
stanovení postupu zdravotní pojišťovny
při kladném či záporném zůstatku
tohoto fondu.
K § 87
Navržená úprava rezervního fondu zdravotní
pojišťovny zpřesňuje příjmy
a výdaje s tím, že minimální
výše rezervního fondu není vázána
na průměrné roční výdaje
základního fondu za bezprostředně
předcházející 3 roky, nýbrž
na výši základního fondu v příslušném
kalendářním roce.
K § 88
Možnost zdravotních pojišťoven provádět
smluvní pojištění je převzato
ze stávající právní úpravy.
Zdravotní pojišťovny musí mít k
takové činnosti povolení podle obecných
předpisů o pojišťovnictví. Oproti
stávající úpravě jsou taxativně
uvedeny příjmy a výdaje tohoto fondu.
K § 89
Vyjmenovávají se společné fondy veřejného
zdravotního pojištění, které
bude spravovat Ministerstvo zdravotnictví. Bližší
pravidla hospodaření s těmito fondy se navrhuje
stanovit vyhláškou.
K § 90
Zajišťovací fond má vzniknout k 1. lednu
1998 již na základě současné
právní úpravy provedené zákonem
č. 48/1997 Sb. Navrhovaný zákon tedy přejímá
tento institut, který má sloužit k zajištění
plnění závazků vůči
poskytovatelům za zaniklými zdravotními pojišťovnami.
Na rozdíl od úpravy provedené zákonem
č. 48/1997 Sb. však do fondu nebudou přispívat
jednotlivé zdravotní pojišťovny, ale bude
se do něj poskytovat příspěvek přímo
z fondu přerozdělení. Navrhuje se dále,
aby na využíváním prostředků
shromážděných v tomto fondu dohlížela
rada, složená ze zástupců Ministerstva
financí, Ministerstva zdravotnictví a zdravotních
pojišťoven. Upravuje se též způsob
hlasování a usnášeníschopnost
rady.
K § 91
Zavádí se fond mimořádně nákladné zdravotní péče. Tento společný fond zdravotního pojištění bude spravovat MZČR.
Důvodem existence tohoto fondu je potřeba zvláštního
režimu úhrady vybraných druhů mimořádně
nákladné zdravotní péče - například
transplantace orgánů. Zvláštní
režim úhrady vyčleňuje část
prostředků ze zdravotního pojištění
mimo jednotlivé pojišťovny a kombinuje je s prostředky
státního rozpočtu. Je způsobem realizace
státní zdravotním politiky ve vybraných
zdravotních situacích.
K § 92
Upravují se příjmy a výdaje fondu
přerozdělení, zřízeného
podle § 30 a § 31. Příjmy tohoto fondu
jsou upraveny shodně se současnou právní
úpravou. Nově se do výdajů tohoto
fondu zařazuje odvod příspěvku do
zajišťovacího fondu a do fondu mimořádně
nákladné péče.
K § 93
Oproti stávající právní úpravě,
kde registry pojištěnců a poskytovatelů
vedla Všeobecná zdravotní pojišťovna
je navrhovaným ustanovením určeno k vedení
těchto registrů Ministerstvo zdravotnictví.
K § 94
Nově se upravuje správa registru pojištěnců.
Správu registru pojištěnců přebírá
MZČR. Důvodem je rovné postavení všech
zdravotních pojišťoven, kdy jedna z nich nemůže
plnit roli správce centrálních registrů.
K § 95
Nově se vytváří registr poskytovatelů
zdravotní péče, který spravuje MZČR.
Registr poskytovatelů bude plnit funkce stávajícího
informačního centra zdravotního pojištění.
Důvodem je rovné postavení všech zdravotních
pojišťoven, kdy jedna z nich nemůže plnit
roli správce centrálních registrů.
K § 96
Povinnost plátce platit penále, pokud nezaplatil
pojistné včas, nebo ve stanovené výši,
se přebírá ze současné právní
úpravy.
K § 97
Výše pokut za jednotlivá porušení
či nesplnění povinností uložených
navrhovaným zákonem se z větší
části přebírají z dosavadní
právní úpravy.
K § 98
Nově se navrhuje, aby přirážku k pojistnému
bylo možno uložit jen na základě pravomocného
rozhodnutí příslušného orgánu,
nikoliv pouze na základě opakování
se pracovních úrazů ze stejných příčin,
jako je tomu v současné právní úpravě.
Úprava přirážek k pojistnému,
resp. možnost jejího uložení, se tak upravuje
shodně s možností uložit přirážku
v oblasti pojistného na sociální pojištění.
K § 99
Zdravotní pojišťovny budou i nadále ve
vyjmenovaných věcech rozhodovat ve správním
řízení. Zpřesňuje se oproti
současné právní úpravě,
v kterých případech zdravotní pojišťovny
rozhodují platebními výměry. Zdravotní
pojišťovny mohou provádět exekuci až
na základě rozhodnutí soudu tak, jako je
tomu doposud.
K § 100
Nově se upravuje postup projednávání
podání či stížností, které
pojištěnci uplatňují proti rozhodnutí
revizních lékařů. Na toto rozhodování
se nevztahuje správní řád a stanoví
se postup a lhůty pro vyřizování stížností.
K § 101
O odvoláních proti rozhodnutí zdravotní
pojišťovny rozhoduje rozhodčí orgán.
Navrhuje se jeho složení, které umožní,
aby tento rozhodčí orgán mohl rozhodovat
nejen jako celek, ale i v tříčlenných
senátech. Rozhodování v senátech současná
právní úprava nezná a toto řešení
se navrhuje z důvodu urychlení vyřizování
odvolání zdravotními pojišťovnami.
Z důvodu zajištění objektivního
posuzování při rozhodování
v senátu se navrhuje, aby členem senátu vždy
musely být po jednom zástupce státní
správy, zástupce zdravotní pojišťovny
a zástupce orgánů zdravotní pojišťovny.
K § 102
Stejně jako doposud se rozhodčímu orgánu
svěřuje rozhodovat nejenom o odvoláních,
ale též o odstraňování tvrdosti
zákona. Zpřesňuje se však, že na
rozhodování o odstraňování
tvrdosti zákona se nevztahuje správní řád.
K § 103 a § 104
Přebírají se ustanovení o povinné
mlčenlivosti zaměstnanců zdravotních
pojišťoven a členů jejich orgánů
z právní úpravy obsažené jak
v zákoně č. 592/1992 Sb., tak v zákoně
č. 551/1991 Sb. a zákoně č. 280/1992
Sb. Povinnost zachovávat mlčenlivost se však
nově stanoví zaměstnancům Ministerstva
zdravotnictví, popřípadě jiným
osobám plnícím úkoly podle navrhovaného
zákona, neboť Ministerstvo zdravotnictví bude
v navrhovaném systému veřejného zdravotního
pojištění hrát významnou roli,
především pokud jde o vedení registrů
a společných fondů zdravotního pojištění.
Rovněž ustanovení o informačních
systémech zdravotních pojišťoven se zčásti
přebírají.
K § 105 a § 106
Ustanovení o náhradě škody a o počítání
času se beze změny přebírají
ze současné právní úpravy.
K § 107
Tiskopisy budou napříště vydávat
zdravotní pojišťovny podle vzoru vydaného
Ministerstvem zdravotnictví.
K § 108, § 109 a § 110
Upravuje se specifické postavení některých
osob (vojáků, žáků vojenských
škol, policistů, žáků policejních
škol osob ve vazbě a ve výkonu trestu odnětí
svobody) s ohledem na to, že u těchto skupin pojištěnců
je nezbytné stanovit určitá omezení
jak z hlediska výběru zdravotní pojišťovny,
tak z hlediska výběru poskytovatele.
K § 111 až § 116
Jde o nutná přechodná a zrušovací
ustanovení související se změnou zákona.
K § 117
Vzhledem k tomu, že zákon č. 48/1997 Sb. pozbývá
jako celek účinnosti ke 30.6.1998 je nutné
prodloužit účinnost některých
jeho ustanovení souvisejících s placením
pojistného až do konce roku 1998. Není možné
zavádět změny v pojistném k jinému
datu než vždy jen k l. lednu kalendářního
roku. S účinností od l.l.l999 bude tímto
zákonem nahražen i zákon č. 592/1992
Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění.
K § 118
Přebírá se z dosavadní právní
úpravy osvobození zdravotních pojišťoven
od daně z příjmů obsažené
dosud v zákonu č. 551/1991 Sb. a v zákonu
č. 280/1990 Sb. avšak provádí se přímou
novelou zákona o daních z příjmů.
K § 119
S výjimkou ustanovení, která mají
vztah k pojistnému a některých ustanovení
týkajících se úhrady (např.
návštěvní služba, pohotovostní
služba), se navrhuje účinnost k l.7.1998. Ustanovení
týkající se pojistného a některých
úhrad pak nabydou účinnosti k 1.1.1999. Z
důvodu právní kontinuity musí nabýt
účinnosti novela zákona č. 48/1997
Sb. dnem vyhlášení. Pokud by se tak nestalo,
týkala by se jeho navrhovaná novela zákona,
který by již neplatil.
Ekonomický rozbor
1) Dopady na pojištěnce v ambulantní péči.
A) úhrada v primární péči v rámci návštěvní péče
V roce 1996 se uskutečnilo přibližně
1 mil. kontaktů pojištěnců se zdravotnickými
zařízeními primární péče
rámci návštěvní služby,
lze odhadnout, že třetina těchto kontaktů
se uskutečnila v době mezi 19.00 až 6.00 nebo
v mimopracovní dny, kdy se předpokládá
vyšší úhrada. Lze předpokládat,
že kolem 50% kontaktů v rámci návštěvní
služby bylo uskutečněno u pojištěnců
se sníženou mobilitou, při akutním zhoršení
zdravotního stavu, nebo se jednalo o dlouhodobou aplikaci
léčiv lékařem. Z výše
uvedeného lze odhadnout, že zavedení příslušných
úhrad bude znamenat dopad na pojištěnce kolem
50 mil. Kč ročně.
B) poplatek v primární péči v rámci lékařské služby první pomoci
V rámci lékařské služby první
pomoci (dále jen LSPP) bylo v roce 1996 uskutečněno
celkem 2,6 mil. kontaktů, z toho přibližně
0,5 mil. kontaktů formou návštěvní
služby LSPP v místě jeho bydliště.
Lze předpokládat, že kolem 70% kontaktů
v rámci LSPP bylo uskutečněno z důvodů,
pro které dle zákona nebude vyžadována
úhrada. Z výše uvedeného lze odhadnout,
že zavedení příslušných
poplatků bude znamenat dopad na pojištěnce
kolem 50 mil. Kč ročně.