K vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad
bezpečností práce, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
České národní rady č. 61/1988
Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
a zákoník práce č. 65/1965 Sb., ve
znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk 338)
Poslanecká sněmovna
schvaluje vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad
bezpečností práce, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
České národní rady č. 61/1988
Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
a zákoník práce č. 65/1965 Sb., ve
znění pozdějších předpisů,
podle sněmovního tisku 338.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České
republiky:
Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona České národní rady č.
575/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 159/1992 Sb. a zákona č. 47/1994
Sb., se mění a doplňuje takto:
1. § 3 odst. 1 zní:
"(1) Působnost orgánů a organizací
státního odborného dozoru se vztahuje na
všechny právnické osoby (dále jen "organizace")
a na fyzické osoby provozující podnikatelskou
činnost, pokud jde o provozování této
činnosti (dále jen "podnikající
fyzické osoby").".
2.§ 4 písm. d) zní:
"d) rozhodují o odnětí oprávnění
organizacím a podnikajícím fyzickým
osobám k výrobě, montáži, opravám,
údržbě a revizím vyhrazených
technických zařízení a k plnění
nádob plyny v případě zjištěného
porušení předpisů k zajištění
bezpečnosti práce a technických zařízení,".
3.§ 6a odst. 1 písm. c) zní:
"c) prověřují odbornou způsobilost
organizací a podnikajících fyzických
osob k výrobě, montáži, opravám,
údržbě a revizím vyhrazených
technických zařízení a k plnění
nádob plyny a vydávají jim oprávnění,".
4. Za § 6a se vkládají nové § 6b
a 6c, které včetně poznámky č.
6 zní:
(1) Vyhrazenými technickými zařízeními
jsou zařízení se zvýšenou mírou
ohrožení zdraví a bezpečnosti osob a
majetku, která podléhají dozoru podle tohoto
zákona. Jsou to technická zařízení
a) tlaková, zdvihací, elektrická a plynová,
b) v jaderné energetice též zabezpečující
ovládání a ochranu vyhrazených tlakových
zařízení a činnosti havarijních
systémů a systémů dochlazování
reaktorů.
(2) Podle stupně nebezpečnosti se vyhrazená
technická zařízení zařazují
do tříd, popřípadě skupin,
a stanoví se způsob prověřování
odborné způsobilosti fyzických osob k činnostem
na těchto zařízeních.
(1) Organizace a podnikající fyzické osoby
a) zajistí při uvádění do provozu
a při provozování vyhrazených technických
zařízení provedení prohlídek,
revizí a zkoušek ve stanoveném rozsahu,
b) mohou vyrábět, montovat, opravovat, provádět
údržbu a revize vyhrazených technických
zařízení a plnit nádoby plyny jen
pokud jsou odborně způsobilé a mají
oprávnění (§ 6a odst. 1 písm.
c)),
c) zajistí, aby ve stanovených případech
zkoušky, revize, opravy nebo obsluhu vyhrazených technických
zařízení vykonávaly jen fyzické
osoby, které jsou odborně způsobilé
a ve stanovených případech mají též
osvědčení.
(2) Předpoklady odborné způsobilosti organizací
a podnikajících fyzických osob jsou potřebné
technické vybavení a odborná způsobilost
jejich pracovníků.
(3) Předpoklady odborné způsobilosti fyzických
osob (odst. 1 písm. c)) jsou
a) dosažení věku 18 let,
b) zdravotní způsobilost podle zvláštních
předpisů [§ 6 odst. 1 zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
zákona ČNR č. 548/1991 Sb., zákona
č. 14/1997 Sb. a zákona č. 110/1997 Sb. Směrnice
Ministerstva zdravotnictví č. 49/1967 Věstníku
Ministerstva zdravotnictví, o posuzování
zdravotní způsobilosti k práci (registrována
v částce 2/1968 Sb.), ve znění směrnice
č. 17/1970 Věstníku Ministerstva zdravotnictví
ČSR (registrována v částce 20/1970
Sb.), vyhlášky č. 487/1991 Sb. a vyhlášky
č. 31/1993 Sb.".],
c) předepsaná kvalifikace,
d) doba praxe v oboru,
e) osvědčení podle § 6a odst. 1 písm.
d), provádí-li revize a zkoušky vyhrazených
technických zařízení, opravy, včetně
montáže vyhrazených plynových zařízení
1. třídy nebo obsluhu vyhrazených tlakových
zařízení - kotlů.
(4) Osvědčení k činnostem na vyhrazených
technických zařízeních vydané
organizací státního odborného dozoru
má platnost pět let ode dne vydání.
5. § 7b včetně poznámky č. 7
zní:
(1) Ministerstvo práce a sociálních věcí
vyhláškou
a) stanoví, která technická zařízení
v působnosti orgánů a organizací státního
odborného dozoru (§ 3) se považují za
vyhrazená, zároveň určí jejich
zařazení do tříd, popřípadě
skupin,
b) stanoví bližší podmínky kladené
na bezpečnost vyhrazených technických zařízení
z hlediska jejich konstrukce, výroby, montáže,
oprav, provádění údržby, prohlídek,
revizí, zkoušek a technické a provozní
dokumentace,
c) blíže vymezí předpoklady kladené
na odbornou způsobilost organizací a podnikajících
fyzických osob z hlediska potřebného technického
vybavení a odborné způsobilosti jejich pracovníků,
d) blíže vymezí předpoklady kladené
na odbornou způsobilost fyzických osob z hlediska
předepsané kvalifikace a doby odborné praxe
v oboru.
(2) Oprávnění Ministerstva práce a
sociálních věcí stanovit ve vyhláškách
podle odstavce 1 bližší podmínky kladené
na bezpečnost vyhrazených technických zařízení
podle § 6b při jejich uvádění
na trh lze použít jen tehdy, není-li vydáno
k provedení zvláštního zákona
[Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích
na výrobky a o změně a doplnění
některých zákonů.".] nařízení
vlády.
Zákon České národní rady č.
61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě,
ve znění zákona České národní
rady č. 425/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 542/1991 Sb. a zákona
č. 169/1993 Sb., se mění a doplňuje
takto:
l. V § 8 se vypouští odstavec 4 a v odstavci 5 se vypouští písmeno b). Současně se ruší v odstavci 5 označení písmene a) a text se označuje jako odstavec 4.
2. Za § 8 se vkládá nový § 8a,
který včetně poznámek č. 25
a č. 26 zní:
(1) Vyhrazenými technickými zařízeními
jsou zařízení se zvýšenou mírou
ohrožení zdraví a bezpečnosti osob a
majetku, která podléhají dozoru podle tohoto
zákona. Jsou to zařízení tlaková,
zdvihací, elektrická a plynová.
(2) Podle stupně nebezpečnosti se vyhrazená
technická zařízení zařazují
do tříd, popřípadě skupin,
a stanoví se způsob prověřování
odborné způsobilosti fyzických osob k činnostem
na těchto zařízeních.
(3) Organizace
a) zajistí při uvádění do provozu
a při provozování vyhrazených technických
zařízení provedení prohlídek,
revizí a zkoušek ve stanoveném rozsahu,
b) mohou vyrábět, montovat, opravovat, provádět
údržbu a revize vyhrazených technických
zařízení a plnit nádoby plyny jen
pokud jsou odborně způsobilé a mají
oprávnění podle odstavce 6 písm. a),
c) zajistí, aby ve stanovených případech
zkoušky, revize, opravy nebo obsluhu vyhrazených technických
zařízení vykonávaly jen fyzické
osoby, které jsou odborně způsobilé
a ve stanovených případech mají též
osvědčení.
(4) Předpoklady odborné způsobilosti organizací
jsou potřebné technické vybavení a
odborná způsobilost jejich pracovníků.
(5) Předpoklady odborné způsobilosti fyzických
osob (odst. 3 písm. c)) jsou
a) dosažení věku 18 let,
b) zdravotní způsobilost podle zvláštních
předpisů [§ 6 odst. 1 zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
zákona ČNR č. 548/1991 Sb., zákona
č. 14/1997 Sb. a zákona č. 110/1997 Sb. Směrnice
Ministerstva zdravotnictví č. 49/1967 Věstníku
Ministerstva zdravotnictví, o posuzování
zdravotní způsobilosti k práci (registrována
v částce 2/1968 Sb.), ve znění směrnice
č. 17/1970 Věstníku Ministerstva zdravotnictví
ČSR (registrována v částce 20/1970
Sb.), vyhlášky č. 487/1991 Sb. a vyhlášky
č. 31/1993 Sb.],
c) předepsaná kvalifikace,
d) doba praxe v oboru,
e) osvědčení podle odstavce 6 písm.
b), provádí-li revize a zkoušky vyhrazených
technických zařízení, opravy, včetně
montáže, vyhrazených plynových zařízení
1. třídy nebo obsluhu vyhrazených tlakových
zařízení - kotlů.
(6) Orgány státní báňské
správy prověřují odbornou způsobilost
a) organizací k výrobě, montáži,
opravám, údržbě a revizím vyhrazených
technických zařízení a k plnění
nádob plyny a vydávají jim oprávnění,
b) fyzických osob ke zkouškám, revizím,
opravám nebo obsluze vyhrazených technických
zařízení a vydávají jim o tom
osvědčení.
(7) Osvědčení k činnostem na vyhrazených
technických zařízeních vydané
orgány státní báňské
správy má platnost pět let ode dne vydání.
(8) Český báňský úřad
vyhláškou
a) stanoví, která technická zařízení
v působnosti orgánů státní
báňské správy se považují
za vyhrazená, zároveň určí
jejich zařazení do tříd, popřípadě
skupin,
b) stanoví bližší podmínky kladené
na bezpečnost vyhrazených technických zařízení
z hlediska jejich konstrukce, výroby, montáže,
oprav, provádění údržby, prohlídek,
revizí, zkoušek a technické a provozní
dokumentace,
c) blíže vymezí předpoklady kladené
na odbornou způsobilost organizací z hlediska potřebného
technického vybavení a odborné způsobilosti
jejich pracovníků,
d) blíže vymezí předpoklady kladené
na odbornou způsobilost fyzických osob z hlediska
předepsané kvalifikace a doby odborné praxe
v oboru.
(9) Oprávnění Českého báňského
úřadu stanovit ve vyhláškách
podle odstavce 8 bližší podmínky kladené
na bezpečnost vyhrazených technických zařízení
podle odstavce 1 při jejich uvádění
na trh lze použít jen tehdy, není-li vydáno
k provedení zvláštního zákona
[Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích
na výrobky a o změně a doplnění
některých zákonů.".] nařízení
vlády.
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
ve znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona
České národní rady č. 591/1992
Sb., zákona č. 600/1992 Sb., zákona č.
273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona
č. 38/1994 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona
č. 136/1994 Sb., zákona č. 200/1994 Sb.,
zákona č. 237/1995 Sb., zákona č.
286/1995 Sb., zákona č. 94/1996 Sb., zákona
č. 95/1996 Sb., zákona č. 147/1996 Sb., zákona
č. 19/1997 Sb., zákona č. 49/1997 Sb., zákona
č. 61/1997 Sb., zákona č. 79/1997 Sb. a zákona
č. 217/1997 Sb., se mění a doplňuje
takto:
1. V příloze č. 1 se mezi skupiny 104 a 106
nově zařazuje skupina 105, jejíž text
zní:
"Skupina 105: Elektrické stroje a přístroje
Výroba, instalace a opravy elektrických strojů
a přístrojů
Výroba, instalace a opravy elektronických zařízení".
2.V příloze č. 2 skupině 202 text
ve sloupcích označených 1 až 3 zní:
1 | 2 | 3 |
" Výroba, montáž, opravy, údržba a revize vyhrazených technických zařízení a plnění nádob plyny | Oprávnění (§ 6c odst. 1 písm. b) zák. č. 174/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nebo § 8a odst. 6 písm. a) zák. ČNR č. 61/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů)". |
3. V příloze č. 2 se skupina 205 vypouští.
1. Platnost oprávnění vydaných orgány
a organizacemi státního odborného dozoru
a orgány státní báňské
správy organizacím a podnikajícím
fyzickým osobám před l. lednem 1993 končí
uplynutím tří let ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona; oprávnění vydaná
po 31. prosinci 1992 zůstávají v platnosti.
2. Platnost osvědčení vydaných orgány
a organizacemi státního odborného dozoru
a orgány státní báňské
správy fyzickým osobám před nabytím
účinnosti tohoto zákona končí
uplynutím tří let ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
3. Živnostenská oprávnění získaná
přede dnem účinnosti tohoto zákona
pro provozování živností vázaných
skupiny 202, přílohy č. 2 živnostenského
zákona, se ode dne účinnosti tohoto zákona
považují za živnostenská oprávnění
pro provozování živnosti vázané
"Výroba, montáž, opravy, údržba
a revize vyhrazených technických zařízení
a plnění nádob plyny". Opravňují
k provozování živnosti v rozsahu oprávnění
vydaného orgánem nebo organizací státního
odborného dozoru nebo orgánem státní
báňské správy.
4. Živnostenská oprávnění získaná
přede dnem účinnosti tohoto zákona
pro provozování živnosti vázané,
skupiny 205, přílohy č. 2 živnostenského
zákona "Montáž, opravy, údržba
a revize vyhrazených elektrických zařízení
a výroba rozvaděčů nízkého
napětí" se ode dne účinnosti
tohoto zákona považují za živnostenská
oprávnění pro provozování živnosti
vázané "Výroba, montáž,
opravy, údržba a revize vyhrazených technických
zařízení a plnění nádob
plyny". Opravňují k provozování
živnosti v rozsahu oprávnění vydaného
orgánem nebo organizací státního odborného
dozoru nebo orgánem státní báňské
správy.
5. Živnostenská oprávnění získaná
přede dnem účinnosti tohoto zákona
pro provozování živnosti vázané
skupiny 205, přílohy č. 2 živnostenského
zákona "Projektování elektrických
zařízení" se ode dne účinnosti
tohoto zákona považují za živnostenská
oprávnění pro provozování živnosti
ohlašovací volné s tímto předmětem
podnikání.
6. Živnostenská oprávnění získaná
přede dnem účinnosti tohoto zákona
pro provozování živností vázaných
skupiny 205 přílohy č. 2 živnostenského
zákona "Výroba, instalace a opravy elektrických
strojů a přístrojů" a "Výroba,
instalace a opravy elektronických zařízení"
se ode dne účinnosti tohoto zákona považují
za živnostenská oprávnění pro
provozování živnosti řemeslné,
skupiny 105: Elektrické stroje a přístroje
(Příloha č. 1 živnostenského
zákona) "Výroba, instalace a opravy elektrických
strojů a přístrojů" a "Výroba,
instalace a opravy elektronických zařízení".
7. Živnostenský úřad vydá podnikatelům
provozujícím živnost na základě
živnostenských oprávnění získaných
přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, uvedených v bodě 3 až 6, nejpozději
do 18 měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona živnostenské listy s předmětem
podnikání podle právní úpravy
stanovené tímto zákonem.
8. Živnostenská oprávnění pro
živnosti volné ohlašovací, vzniklé
přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, s předmětem podnikání
zahrnujícím výrobu vyhrazených plynových
zařízení a výrobu vyhrazených
elektrických zařízení, které
jsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
součástí vázané živnosti
"Výroba, montáž, opravy, údržba
a revize vyhrazených technických zařízení
a plnění nádob plyny", zůstávají
v platnosti po dobu 6 měsíců ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona. Ve lhůtě
do 5 měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona je podnikatel povinen doložit živnostenskému
úřadu oprávnění podle §
6c odst. 1 písm. b) zákona č. 174/1968 Sb.,
ve znění tohoto zákona, nebo podle §
8a odst. 6 písm. a) zákona ČNR č.
61/1988 Sb., ve znění tohoto zákona. Živnostenský
úřad po předložení tohoto dokladu
vydá do 30 dnů nový živnostenský
list. Pokud podnikatel tyto doklady nepředloží
živnostenskému úřadu, oprávnění
k provozování živnosti zaniká uplynutím
6 měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
Zrušuje se ustanovení § 133 odst. 8 věta
třetí zákoníku práce č.
65/1965 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
Tento zákon nabývá účinnosti
prvním dnem čtvrtého kalendářního
měsíce po dni vyhlášení.
Obecná část
Zákonem č. 174/1968 Sb., o státním
odborném dozoru nad bezpečností práce,
byly orgány státního odborného dozoru
zmocněny prověřovat odbornou způsobilost
organizací, samostatných provozovatelů a
jednotlivých uživatelů technických zařízení
a pracovníků k určitým činnostem
na vyhrazených technických zařízeních
a vydávat k tomu oprávnění a osvědčení,
provádět prohlídky, řídit a
vyhodnocovat zkoušky vyhrazených technických
zařízení. Zrcadlová povinnost těchto
subjektů (provádět určité činnosti
na vyhrazených technických zařízeních
jen na základě oprávnění a
osvědčení, zajištění určitých
úkonů k zajištění bezpečnosti
vyhrazených technických zařízení)
však v zákoně založena nebyla. Tato povinnost
byla upravena ve vyhláškách Českého
úřadu bezpečnosti práce (dále
jen "ČÚBP") na základě zmocnění
ČÚBP vydávat předpisy k zajištění
bezpečnosti práce a technických zařízení,
a to zároveň s určením technických
zařízení za vyhrazená. Pouze ve vyhláškách
byla rovněž úprava oprávnění
k plnění nádob plyny.
Právní úprava této oblasti byla a
je dotčena následujícími legislativními
změnami:
1. V roce 1992 byl určitý okruh činností
vztahující se k vyhrazeným technickým
zařízením zajišťovaný orgány
státního odborného dozoru (inspektoráty
bezpečnosti práce a ČÚBP) převeden
novelou zákona č. 174/1968 Sb. na nově zřízené
organizace státního odborného dozoru (Institut
technické inspekce). Do shora uvedených vyhlášek
však změna promítnuta nebyla.
2. Nabytím účinnosti nového ústavního
pořádku se právní úprava této
oblasti dostala do rozporu s ustanoveními Ústavy
čl. 2 odst. 4, čl. 79 odst. 3 a Listiny základních
práv a svobod čl. 4 odst. 1 tím, že
originální úprava povinností organizací
a podnikajících fyzických osob (jak byly
subjekty těchto povinností nově v roce 1992
označeny) byla provedena na úrovni vyhlášek
ČÚBP bez zákonného rámce a
výslovného zákonného zmocnění.
3. V roce 1994 byla legislativní pravomoc Českého
úřadu bezpečnosti práce plně
převedena na Ministerstvo práce a sociálních
věcí.
4. Na základě zákona č. 22/1997 Sb.,
o technických požadavcích na výrobky
a o změně a doplnění některých
zákonů, nabyla účinnosti k 1. 9. 1997
nařízení vlády, která stanoví
výrobky, představující zvýšenou
míru ohrožení oprávněného
zájmu a u kterých proto musí být posouzena
shoda jejich vlastností s požadavky technických
předpisů a dále stanoví technické
požadavky na tyto výrobky (zejména nařízení
vlády č. 170/1997 Sb., kterým se stanoví
technické požadavky na strojní zařízení).
Některé tyto "výrobky" jsou "
vyhrazeným technickým zařízením"
podle vyhlášek ČÚBP. Některé
vyhlášky ČÚBP rovněž obsahují
technické požadavky na vyhrazená technická
zařízení, na něž jsou shora uvedenými
vládními nařízeními stanoveny
jiné technické požadavky na výrobek.
Vzhledem k tomu, že právní úprava sledovaná
prováděcími předpisy k zákonu
č. 22/1997 Sb. sleduje plnou harmonizaci českého
právního řádu s právem ES,
je nezbytné upravit předpisy v kompetenci MPSV tak,
aby nedocházelo k rozporné právní
úpravě téže věci.
Potřeba vydat nově vyhlášky o vyhrazených
technických zařízeních je naléhavá
proto, že činnosti vztahující se k těmto
zařízením přešly z inspektorátů
bezpečnosti práce na organizace státního
odborného dozoru bez promítnutí této
změny do příslušných vyhlášek.
Naléhavost této potřeby je v současné
době umocněna přijetím zákona
č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích
na výrobky a v důsledku toho přijímaných
prováděcích předpisů. Vydání
nových vyhlášek však brání
Ústavou a Listinou základních práv
a svobod stanovený požadavek, že povinnosti mohou
být uloženy organizacím a osobám toliko
na základě zákona, což do současné
doby nebylo splněno.
Provedení těchto potřebných legislativních
opatření umožní předkládaný
návrh novely zákona č. 174/1968 Sb., o státním
odborném dozoru nad bezpečností práce,
ve znění pozdějších předpisů.
Návrh byl zpracován na základě věcného
záměru novely zákona č. 174/1968 Sb.,
schváleného usnesením vlády České
republiky ze dne 5.března 1997 č. 118. Návrh
rámcově definuje vyhrazená technická
zařízení, zakotvuje v zákoně
č. 174/1968 Sb. povinnosti organizací a podnikajících
fyzických osob v souvislosti s činnostmi na vyhrazených
technických zařízeních a při
plnění nádob plyny, stanoví rámcově
předpoklady odborné způsobilosti organizací
a fyzických osob, včetně podnikajících,
k činnostem na vyhrazených technických zařízeních
a plnění nádob plyny a zmocňuje Ministerstvo
práce a sociálních věcí stanovit
vyhláškou, která technická zařízení
se považují za vyhrazená s určením
jejich zařazení do tříd, popřípadě
skupin, stanovit vyhláškou bližší
podmínky kladené na bezpečnost vyhrazených
technických zařízení a vyhláškou
blíže vymezit odbornou způsobilost organizací
a fyzických osob včetně podnikajících.
Podle § 3 odst. 2 písm. a) zákona č.
174/1968 Sb. se působnost orgánů a organizací
státního odborného dozoru nevztahuje na činnost,
pracoviště a technická zařízení
podléhající podle zvláštních
předpisů dozoru orgánů státní
báňské správy. Tímto zvláštním
předpisem je zákon ČNR č. 61/1988
Sb., o hornické činnosti, výbušninách
a o státní báňské správě.
Na základě tohoto zákona je ČBÚ
zmocněn rovněž určovat, která
technická zařízení se považují
za vyhrazená a stanovit postup jejich povolování.
Současná právní úprava je provedena
společnými vyhláškami ČÚBP
a ČBÚ (určení technických zařízení
za vyhrazená, požadavky na odbornou způsobilost
a způsob jejího ověřování,
požadavky na bezpečnost vyhrazených technických
zařízení), které rovněž
pro oblast státní báňské správy
znamenají rozpor podzákonné právní
úpravy s Listinou základních práv
a svobod a zákonem č. 22/1997 Sb., tak jak je shora
uvedeno. Kromě toho dosavadní zákonná
úprava neobsahuje dostatečné zmocnění
orgánů státní báňské
správy k prověřování odborné
způsobilosti organizací a fyzických osob.
Souběžná novela zákona ČNR č.
61/1988 Sb. s novelou zákona č. 174/1968 Sb. v navrhovaném
znění umožní řešit problematiku
vyhrazených technických zařízení
ve vztahu k zákonu č. 22/1997 Sb. a jeho prováděcím
nařízením vlády časově
a věcně společnými kroky MPSV a ČBÚ
vydáním vyhlášek týkajících
se vyhrazených technických zařízení.
Živnostenský zákon ve své příloze
2 - Vázané živnosti, odkazuje na ustanovení
společných vyhlášek ČÚBP
a ČBÚ o vyhrazených technických zařízeních
a o odborné způsobilosti a na zákon č.
174/1968 Sb., a to na ustanovení o prověřování
odborné způsobilosti organizacemi státního
odborného dozoru. V návaznosti na navržené
úpravy zákona č. 174/1968 Sb. a zákona
ČNR č. 61/1988 Sb. je nezbytné změnit
přílohu č. 2 živnostenského zákona.
V té souvislosti dochází k přeměně
některých živností vázaných
na živnosti řemeslné či volné.
Tyto změny předpokládají transformaci
živnostenských listů; úkony provedené
k transformaci jsou osvobozeny od správních poplatků
podle ust. §9 odst. 2 písm. b) zákona ČNR
č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích,
ve znění pozdějších předpisů.
Vztah k zákoníku práce. Zákoník
práce v § 132 a násl. upravuje
otázky bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, a to v pracovněprávních vztazích.
Problematiku bezpečnosti vyhrazených technických
zařízení však z hlediska hmotněprávního
neřeší. Zatímco zákoník
práce zajišťuje bezpečnost práce
ukládáním povinností účastníkům
pracovněprávních vztahů, bezpečnost
vyhrazených technických zařízení
je zajišťována ukládáním
povinností organizacím a podnikajícím
fyzickým osobám při výrobě,
montáži, opravách, údržbě,
revizích, zkouškách atd., tedy v převážné
míře při živnostenském podnikání.
Vzhledem k tomu, že tato problematika jde nad rámec
pracovněprávních vztahů, jeví
se řešení zařadit hmotněprávní
úpravu bezpečnosti vyhrazených technických
zařízení do zákona č. 174/1968
Sb. v současné době jedinou schůdnou
cestou.
Přechod legislativní pravomoci ČÚBP
na MPSV byl v roce 1994 řešen jak novelou zákona
č. 174/1968 Sb., tak novelou zákoníku práce.
V souvislosti s předkládanou novelou je ust. §
7b zákona č. 174/1968 Sb., nejen doplněno
novými zmocněními pro MPSV v oblasti vyhrazených
technických zařízení, ale zároveň
upraveno tak, že nadále bude obsahovat jen ta zmocnění
pro vydání prováděcích předpisů
MPSV, která se týkají vyhrazených
technických zařízení. Navrhuje se
zrušit zmocnění pro MPSV, uvedené v
zákoníku práce v § 133 odst. 8 ve třetí
větě, které je duplicitní se zmocněním
uvedeným v § 7b zákona č. 174/1968 Sb.
Navrhovaná právní úprava žádným
způsobem nezasahuje do působnosti Ministerstva
dopravy, pokud se týče určených
technických zařízení a dozoru nad
nimi prováděného podle zákona č.
266/1997 Sb., o drahách.
Vztah k ústavnímu pořádku ČR.
Navrhovaná novelizace zákona č. 174/1968
Sb. a zák. ČNR č. 61/1988 Sb. odstraní
stávající rozpor s Ústavou a Listinou
základních práv a svobod tím, že
rámec a meze právní úpravy bezpečnosti
vyhrazených technických zařízení
zakotví na úrovni zákona a stanoví
výslovné zmocnění pro MPSV a ČBÚ
upravit vyhláškami podrobněji právní
předpoklady kladené na odbornou způsobilost
organizací a fyzických osob, včetně
podnikajících, k činnostem na vyhrazených
technických zařízeních a způsoby
prověřování odborné způsobilosti.
Soulad s mezinárodními smlouvami, jimiž
je Česká republika vázána, a s právem
ES. Mezinárodní smlouvy, kterými je ČR
vázána, neupravují problematiku související
s vyhrazenými technickými zařízeními.
Právo ES rovněž nezná kategorii technických
zařízení, která jsou vyhrazena zvláštnímu
dozoru zajišťovanému státem. Vzhledem
k tomu, že platná právní regulace bezpečnosti
vyhrazených technických zařízení
a dozoru nad nimi začíná již v předprovozních
fázích, dochází k určitým
duplicitám v úpravě uvádění
výrobků, stanovených navrhovanými
nařízeními vlády ČR k zákonu
č. 22/1997 Sb., na trh a v úpravě bezpečnosti
vyhrazených technických zařízení
v prováděcích vyhláškách
k zákonu č. 174/1968 Sb. a zák. ČNR
č. 61/1988 Sb. Doplnění zákona č.
174/1968 Sb. a zák. ČNR č. 61/1988 Sb. v
navrhovaném znění umožní realizovat
legislativní práce na nových vyhláškách
týkajících se vyhrazených technických
zařízení tak, aby navrhovaná nařízení
vlády ČR k zákonu č. 22/1997 Sb. mohla
být plně slučitelná s právem
ES a realizována tak, jak předpokládá
čl. 100a Smlouvy o založení Evropského
společenství.
Předpokládaný hospodářský
a finanční dopad navrhované úpravy.
Navrhovaná novelizace zákona č. 174/1968
Sb. a zák. ČNR č. 61/1988 Sb. nevyvolá
nárůst pracovních sil a nevyvolá zvýšené
nároky na státní rozpočet. Novelizace
živnostenského zákona předpokládá
transformaci cca 50 tisíc živnostenských listů
za běžné administrativní náklady
(tiskopisy, poštovné).