Zvláštní část
K bodu l
V § 3 odst. l se zavádí pro právnické
osoby legislativní zkratka "organizace".
K bodu 2 a 3
V § 6a odst. 1 písm. c) se stanoví kompetence
organizací státního odborného dozoru
prověřovat odbornou způsobilost organizací
a podnikajících fyzických osob k plnění
nádob plyny. Tuto činnost prováděly
organizace státního odborného dozoru dosud
na základě podzákonných norem, společné
vyhlášky ČÚBP a ČBÚ č.
21/1979 Sb., ve znění vyhl. č. 554/1990 Sb.
Zároveň se rozšiřuje pravomoc inspektorátů
bezpečnosti práce k rozhodování o
odejmutí oprávnění organizacím
a podnikajícím fyzickým osobám k plnění
nádob plyny v případě zjištěného
porušení předpisů k zajištění
bezpečnosti práce a technických zařízení.
K bodu 4
V § 6b se charakterizují vyhrazená technická
zařízení a stanoví se jejich základní
výčet. Navrhovaná úprava vychází
z praxe členských zemí EU, kdy zařízením
se zvýšenou mírou ohrožení zdraví,
bezpečnosti osob a majetku je věnována zvýšená
pozornost při uvádění do provozu a
provozování. Pro takováto zařízení
platí v jednotlivých členských státech
zvláštní předpisy, které vytvářejí
systémový rámec zajištění
jejich bezpečnosti.
V §6 c se stanoví povinnosti pro organizace a podnikající
fyzické osoby při uvádění vyhrazených
technických zařízení do provozu a
jejich provozování (prohlídky, revize a zkoušky)
a stanoví se požadavek odborné způsobilosti
k činnostem v souvislosti s vyhrazenými technickými
zařízeními a to jak organizací, tak
fyzických osob, včetně podnikajících.
K bodu 5
V § 7b se Ministerstvo práce a sociálních
věcí opravňuje stanovit vyhláškou,
která technická zařízení se
považují za vyhrazená s určením
jejich zařazení do tříd, popřípadě
skupin, stanovit vyhláškou bližší
podmínky kladené na bezpečnost vyhrazených
technických zařízení a vyhláškou
blíže vymezit odbornou způsobilost organizací
a fyzických osob včetně podnikajících.
Zároveň se vypouštějí ta zmocňovací
ustanovení MPSV, která se netýkají
vyhrazených technických zařízení
a jsou obsažena též v zákoníku
práce. Posledně jmenovaná zmocňovací
ustanovení zůstanou nadále zachována
jen v zákoníku práce.
Nově stanovené oprávnění Ministerstva
práce a sociálních věcí stanovit
ve vyhláškách bližší podmínky
kladené na bezpečnost vyhrazených technických
zařízení při jejich uvádění
na trh lze použít jen tehdy, není-li vydáno
k provedení zákona č. 22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky a o změně
a doplnění některých zákonů,
nařízení vlády. Cílem navrhované
úpravy je zabránit dvojí popř. rozporné
úpravě požadavků na věci uváděné
na trh, které jsou výrobkem a vyhrazeným
technickým zařízením zároveň.
K bodu 1
Vypuštění odstavce 4 z § 8 se navrhuje
v souvislosti s duplicitou, ke které by došlo přijetím
navržené změny zákona. V souvislosti
s nově navrhovaným ustanovením § 8a
odst. 8, kterým je Český báňský
úřad zmocněn upravit vyhláškou
vyhrazená technická zařízení,
stanovit bližší podmínky jejich bezpečnosti
a právní předpoklady na odbornou způsobilost
organizací a fyzických osob, se ruší
dosavadní zmocnění uvedené v §
8 odst. 5 písm. b).
K bodu 2
Důvody této navrhované právní
úpravy jsou shodné s odůvodněním
k návrhu čl. I bod.2. Odlišná je úprava
pouze v tom, že v působnosti státní
báňské správy nejsou vyhrazená
technická zařízení v jaderné
energetice. Nově se stanoví oprávnění
orgánů státní báňské
správy prověřovat odbornou způsobilost
organizací a fyzických osob a vydávat jim
oprávnění a osvědčení.
Toto oprávnění je doposud upraveno vyhláškami.
K bodu 1 až 3
Navrhovaná novela zákona č. 174/1968 Sb.,
o státním odborném dozoru nad bezpečností
práce a zákona České národní
rady č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a státní báňské
správě se zásadně promítá
do stávajících živností vázaných
skupin 202 a 205. V souladu s jednotnou regulací, kterou
novela shora uvedených zákonů navrhuje, se
sjednocují živnosti týkající
se vyhrazených technických zařízení
a plnění nádob plyny do jediné vázané
živnosti, u níž bude rozsah živnostenského
oprávnění specifikován oprávněním
organizace státního odborného dozoru nebo
orgánu státní báňské
správy. Současně se zjednodušují
podmínky pro další činnosti z oblasti
výroby, instalace a oprav elektrických strojů
a přístrojů a elektronických zařízení,
které se převádějí ze živností
vázaných do živností řemeslných.
Projektování elektrických zařízení
(pokud není součástí projektové
činnosti ve výstavbě - ohlašovací
živnost vázaná, skupina 213, obor projektová
činnost ve výstavbě) přechází
do živností volných. Původních
sedm vázaných živností navrhovaný
zákon redukuje na jednu živnost vázanou.
K bodu 1 a 2
Navrhuje se tříleté přechodné
období, ve kterém organizace a podnikající
fyzické osoby, které mají oprávnění
od orgánů či organizací státního
odborného dozoru nebo orgánů státní
báňské správy z doby před 1.
lednem 1993, mohou vykonávat činnosti v souvislosti
s vyhrazenými technickými zařízeními
na základě původně získaných
oprávnění. Platnost oprávnění
vydaných po 31. prosinci 1992 se navrhuje časově
neomezovat.
Přechodné tříleté období
se navrhuje též pro platnost osvědčení
vydaných orgány a organizacemi státního
odborného dozoru nebo orgány státní
báňské správy fyzickým osobám
před nabytím účinnosti zákona.
K bodům 3 až 8
Navrhuje se zachovat platnost živnostenských oprávnění, dosud vydaných k provozování živností týkajících se vyhrazených technických zařízení s tím, že do 18 měsíců živnostenské úřady vydají nové živnostenské listy podle nové právní úpravy.
U živností, které původně byly
živnostmi ohlašovacími volnými, a novelou
se navrhuje nově je zařadit do živností
vázaných (výroba vyhrazených plynových
zařízení a výroba vyhrazených
elektrických zařízení), se stanoví
přechodné období 6 měsíců,ve
kterém zůstávají v platnosti jejich
dosavadní živnostenská oprávnění.
Ve stanovené lhůtě si podnikatelé
mohou zajistit nová oprávnění od organizací
státního odborného dozoru nebo orgánů
státní báňské správy
prokazující jejich odbornou způsobilost a
doložit je živnostenským úřadům
tak, aby jim mohly být vydány živnostenské
listy podle nové právní úpravy.
Návrh na vypuštění zmocnění
Ministerstva práce a sociálních věcí
určovat vyhláškou, která technická
zařízení se považují za vyhrazená,
je jen legislativně technickou úpravou odstraňující
duplicitu v právním řádu.
Navrhuje se stanovení minimální tříměsíční
legisvakanční lhůty, aby organizace a fyzické
osoby, včetně podnikajících, měly
dostatečný časový prostor na získání
oprávnění či osvědčení
o odborné způsobilosti v těch případech,
kde je tento požadavek navrhovanou zákonnou úpravou
stanoven nově.
(1) Péče o bezpečnost a ochranu zdraví
při práci a stálé zlepšování
pracovního prostředí je rovnocennou a neoddělitelnou
součástí plnění výrobních
a pracovních úkolů.
(2) Znalost předpisů k zajištění
bezpečnosti práce, bezpečnosti technických
zařízení a ochrany zdraví při
práci je nedílnou a trvalou součástí
kvalifikačních předpokladů.
(1) Zaměstnavatelé jsou v rozsahu své působnosti
povinni vytvářet podmínky pro bezpečnou
a zdraví neohrožující práci v
souladu s předpisy o bezpečnosti práce, bezpečnosti
technických zařízení a o ochraně
zdraví při práci. Zejména jsou povinni:
a) vyhledávat, posuzovat a hodnotit rizika možného
ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců,
informovat o nich zaměstnance a činit opatření
k jejich ochraně,
b) uvádět do provozu a provozovat stroje, zařízení
a provozní prostory a zavádět technologické
postupy odpovídající požadavkům
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
c) zřizovat, udržovat a zlepšovat potřebná
ochranná zařízení,
d) přijímat opatření pro případy
poskytování první pomoci, zdolávání
havárií a požárů, evakuace zaměstnanců
a jiného vážného nebezpečí,
e) nepřipustit, aby zaměstnanec vykonával
práce, jejichž výkon by neodpovídal
jeho schopnostem nebo zdravotní způsobilosti,
f) seznamovat zaměstnance s právními a ostatními
předpisy k zajištění bezpečnosti
práce, bezpečnosti technických zařízení
a ochrany zdraví při práci, které
doplňují jejich kvalifikační předpoklady
pro výkon práce, pravidelně ověřovat
znalosti těchto předpisů a vyžadovat
a kontrolovat jejich dodržování,
g) pravidelně kontrolovat úroveň péče
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
stav technické prevence, dodržování
zásad bezpečnosti práce a odstraňovat
zjištěné závady, jakož i příčiny
poruch a havárií technických zařízení,
h) bezodkladně zjišťovat a odstraňovat
příčiny pracovních úrazů
a nemocí z povolání, vést jejich evidenci
a oznamovat je příslušným orgánům
a provádět opatření potřebná
k nápravě,
ch) neposuzovat jako nesplnění povinnosti, jestliže
zaměstnanec nevykonal práci, o níž měl
důvodně za to, že bezprostředně
a vážně ohrožuje jeho život a zdraví,
případně život a zdraví jiných
fyzických osob,
i) nepoužívat takový způsob odměňování
prací, při kterém jsou zaměstnanci
vystaveni zvýšenému nebezpečí
úrazu a jehož použití by vedlo při
zvyšování pracovních výsledků
k ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců,
j) nahrazovat fyzicky namáhavé práce a práce
ve ztížených pracovních podmínkách
novými technologickými a pracovními postupy
a použitím mechanizace, automatizace, hermetizace
apod.,
k) uplatňovat požadavky bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci také při sjednávání
dovozu strojů, zařízení, nástrojů,
technologií a materiálů,
l) organizovat nejméně jednou v roce prověrky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
na všech pracovištích a zařízeních
zaměstnavatele v dohodě s příslušným
odborovým orgánem, zjištěné nedostatky
odstraňovat a potřebná opatření
investičního charakteru plánovat a zahrnovat
do kolektivních smluv,
m) k zajištění bezpečnosti a bezporuchovosti
provozu provádět pravidelné kontroly a revize
stavu technických zařízení a plnit
další úkoly stanovené právními
a ostatními předpisy k zajištění
bezpečnosti práce, bezpečnosti technických
zařízení a ochrany zdraví při
práci jako nedílnou součást preventivní
údržby; plnění těchto úkolů
zaměstnavatel zajišťuje v případech
stanovených zvláštními předpisy
nebo podle potřeby kvalifikovanými osobami,
n) zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví
při práci při vývoji a výzkumu
a zajišťovat, aby projekty a projektová dokumentace
splňovaly požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci v souladu s novými poznatky vědy
a techniky,
o) pro zaměstnance se změněnou pracovní
schopností zajišťovat na svůj náklad
technickými a organizačními opatřeními
zejména potřebnou úpravu pracovních
podmínek, úpravu pracovišť, zřízení
chráněných dílen, zaškolení
nebo zaučení těchto zaměstnanců
a zvyšování jejich kvalifikace při výkonu
jejich pravidelného zaměstnání.
(2) Zaměstnavatelé jsou povinni poskytovat zaměstnancům,
u nichž to vyžaduje ochrana jejich života a zdraví
nebo ochrana života a zdraví fyzických osob,
podle pracovněprávních předpisů
k bezplatnému používání potřebné
osobní ochranné pracovní prostředky
a mycí, čistící a dezinfekční
prostředky, popřípadě též
ochranné nápoje a specifické účinné
doplňky stravy; zaměstnancům v prostředí,
v němž oděv nebo obuv podléhá
při práci mimořádnému opotřebení
nebo znečištění, poskytuje zaměstnavatel
jako osobní ochranné pracovní prostředky
též pracovní oděv nebo obuv. Zaměstnavatel
je povinen udržovat osobní ochranné pracovní
prostředky v použivatelném stavu, kontrolovat
jejich používání a zabezpečovat
řádné hospodaření s nimi. Poskytování
osobních ochranných pracovních prostředků
nesmí zaměstnavatel nahrazovat finančním
plněním.
(3) Zaměstnavatelé jsou povinni dbát, aby
zdraví zaměstnanců nebylo ohrožováno
kouřením na pracovištích. Za tím
účelem jsou povinni zabezpečovat dodržování
zákazu kouření na pracovištích
stanoveného zvláštními předpisy
a stanovit zákaz kouření na pracovištích,
kde pracují také nekuřáci.
(4) Za plnění úkolů zaměstnavatele
v péči o bezpečnost a ochranu zdraví
při práci odpovídají vedoucí
zaměstnanci na všech stupních řízení
v rozsahu svých funkcí. Tyto úkoly jsou rovnocennou
a neoddělitelnou součástí jejich pracovních
povinností.
(5) Povinnost zaměstnavatele všestranně pečovat
o bezpečnost a ochranu zdraví při práci
se vztahuje na všechny osoby, které se s jeho vědomím
zdržují na jeho pracovištích.
(6) Plní-li na jednom pracovišti úkoly zaměstnanci
více zaměstnavatelů, jsou tito zaměstnavatelé
povinni zajišťovat koordinovaný postup pro zabezpečení
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(7) Veškeré náklady spojené se zajišťováním
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
hradí zaměstnavatel.
(8) Ministerstvo práce a sociálních věcí
může stanovit vyhláškou bližší
podmínky týkající se bezpečnosti
práce, bezpečnosti technických zařízení,
evidence a registrace pracovních úrazů, hlášení
provozních nehod (havárií) a poruch technických
zařízení. Působnost orgánů
stanovených zvláštními předpisy
tím není dotčena [Např. zákon
ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské
správě, ve znění pozdějších
předpisů.]. Ministerstvo práce a sociálních
věcí určuje vyhláškou, která
technická zařízení se považují
za vyhrazená. Ministerstvo práce a sociálních
věcí v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví
stanoví vyhláškou rozsah a bližší
podmínky poskytování osobních ochranných
pracovních prostředků, mycích, čisticích
a dezinfekčních prostředků a specifických
účinných doplňků stravy.
Příloha č. 1
SKUPINA 101: Kovy a kovové výrobky
Kovářství
Zámečnictví
Nástrojářství
Kovoobráběčství
Galvanizérství
Smaltérství
Slévárenství
SKUPINA 103: Motorové a ostatní dopravní
prostředky
Opravy motorových vozidel
Opravy karoserií
Opravy ostatních dopravních prostředků
SKUPINA 104: Zdravotnické výrobky a výrobky
jemné mechaniky
Hodinářství
SKUPINA 105: Elektrické stroje a přístroje
Výroba, instalace a opravy elektrických strojů
a přístrojů
Výroba, instalace a opravy elektronických
zařízení
SKUPINA 106: Zpracování kameniva a zemin, keramika
Broušení a leptání skla
Zpracování kamene
SKUPINA 107: Chemická výroba
Výroba kosmetických přípravků
SKUPINA 108: Potraviny a nápoje
Řeznictví a uzenářství
Mlynářství
Pivovarnictví a sladovnictví
Mlékárenství
SKUPINA 109: Textilie a oděvy
Barvení a chemická úprava textilií
SKUPINA 110: Kůže, kožené výrobky,
pryžové výrobky a výrobky z plastických
hmot
Zpracování kůží
Zpracování kožešin
Zpracování gumárenských směsí
SKUPINA 111: Dřevařská výroba, výroba
nábytku, hudebních nástrojů a ostatních
výrobků
Truhlářství
Zlatnictví a stříbrnictví, klenotnictví
a kovotepectví
SKUPINA 112: Papírenská a polygrafická výroba
Polygrafická výroba
SKUPINA 113: Stavebnictví
Zednictví
Tesařství
Obkladačství
Pokrývačství
Klempířství
Štukatérství
Podlahářství
Vodoinstalatérství
Izolatérství
Kominictví
Topenářství
SKUPINA 114: Ostatní
Čistění textilu
Holičství, kadeřnictví
Hostinská činnost
Kosmetické služby
Pedikura, manikura
Prodej drogistického zboží
Příloha č.2
Obor | Průkaz způsobilosti | Poznámka |
SKUPINA 201: Kovy a kovové výrobky
1 | 2 | 3 |
Výroba slitin drahých kovů pro klenotnické a dentální účely | Osvědčení o splnění dalších podmínek podle § 48 zákona č. 539/1992 Sb., o puncovnictví a zkoušení drahých kovů |
SKUPINA 202: Výroba strojů a přístrojů
všeobecná a pro určitá hospodářská
odvětví
1 | 2 | 3 |
Výroba, montáž, opravy, rekonstrukce, revize a periodické zkoušky vyhrazených tlakových zařízení x/ | Oprávnění (§4 vyhl. č. 18/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená tlaková zařízení, stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění vyhl. č. 551/1990 Sb.) specifikující rozsah | x/ § 6a odst. 1 písm.c) zák. č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zák. c. 159/1992 Sb. a zák. č. 47/1994 Sb., § 2 vyhl. č. 18/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená tlaková zařízení a stanoví některé podmníky k zajištění jejich bezpečnosti |
Výroba, montáž, generální opravy, rekonstrukce, revize a revizní zkoušky provozní způsobilosti vyhrazených zdvihacích zařízení x/ | Oprávnění (§3 vyhl. č. 19/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená zdvihací zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění vyhl. č. 552/1990 Sb.) specifikující rozsah | x/ § 6a odst. 1 písm. c) zák. č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zák. c. 159/1992 Sb. a zák. č. 47/1994 Sb., § 2 vyhl. č. 19/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená zdvihací zařízení a stanoví některé podmníky k zajištění jejich bezpečnosti |
Montáž, opravy a revize vyhrazených plynových zařízení x), plnění tlakových nádob plyny | Oprávnění (§3 vyhl. č. 21/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění vyhl. č 554/1990 Sb.) specifikující rozsah | x/ § 6a odst. 1 písm. c) zák. č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zák. c. 159/1992 Sb. a zák. č. 47/1994 Sb., § 2 vyhl. č. 21/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmníky k zajištění jejich bezpečnosti |
Výroba, montáž, opravy, údržba a revize vyhrazených technických zařízení a plnění nádob plyny | Oprávnění
(§ 6c odst. 1 písm. b) zák. č. 174/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů, nebo § 8a odst. 6 písm. a) zák. ČNR č. 61/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů) |