Vláda
I. schvaluje zdravotně pojistné plány
na rok 1998 následujícím zaměstnaneckým
zdravotním pojišťovnám
201 - Vojenská zdravotní pojišťovna České
republiky,
205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna,
207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců
bank a pojišťoven,
209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA,
211 - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra
České republiky,
212 - Stavební zdravotní pojišťovna STAZPO,
213 - Revírní bratrská pokladna v Ostravě,
214 - Regionální zaměstnanecká zdravotní
pojišťovna REZAPO,
217 - Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE,
222 - Česká národní zdravotní
pojišťovna;
II. souhlasí s vyjádřením k
návrhu zdravotně pojistného plánu
Všeobecné zdravotní pojišťovny České
republiky na rok 1998 uvedeným v příloze
tohoto usnesení;
III. pověřuje
1. předsedu vlády, aby informoval o schválených
zdravotně pojistných plánech uvedených
v bodě I tohoto usnesení a o vyjádření
vlády k návrhu zdravotně pojistného
plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky uvedené v bodě II
tohoto usnesení předsedu Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky,
2. ministra zdravotnictví, aby odůvodnil vyjádření
uvedené v bodě II tohoto usnesení v Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
při projednávání návrhu zdravotně
pojistného plánu Všeobecné zdravotní
pojišťovny České republiky.
Provedou:
předseda vlády,
ministr zdravotnictví
Příloha | |
k usnesení vlády | |
ze dne 19. listopadu 1997 č. 721 |
Hodnocení ekonomické
- S ohledem na snahu zaměstnaneckých zdravotních
pojišťoven řešit ekonomické problémy
vzájemným slučováním, neplánuje
v roce 1998 Všeobecná zdravotní pojišťovna
České republiky (dále jen "VZP ČR")
nárůst pojištěnců. V roce 1998
předpokládá dosáhnout celkem průměrného
počtu pojištěnců ve výši
7 860 tis. osob. Z toho osoby "státem hrazené"
dosahují 4 395 tis. osob, což činí 55,92%.
Tento stav odpovídá očekávanému
stavu vývoje pojištěnců v závěru
roku 1997.
Limit nákladů na vlastní činnost a
investice propočtený metodikou odpovídající
návrhu nové vyhlášky MF byl dodržen.
Skutečně plánovaná hodnota nákladů
na vlastní činnost a investice činí
3,43%, což oproti návrhu limitu ve výši
4,0% činí úsporu 0,57%. Celkové náklady
na vlastní činnost a pořízení
investic, po odpočtu zohledněných položek,
plánuje VZP ČR ve výši 2 662 mil Kč.
Oproti očekávané skutečnosti činí
meziroční nárůst 167 mil. Kč,
což představuje pouze 6,7%.
- Při porovnání plánované částky
s definitivním návrhem limitu obsaženým
v návrhu vyhlášky předané k projednání
do legislativních komisí vlády, činí
úspora oproti limitu 0,09%. V absolutním vyjádření
činí plánovaná úspora 9 650
tis. Kč, neboť definitivní výše
limitu s vazbou na plánovaný počet pojištěnců
činí 3,52%. Jak bylo zjištěno, je rozpočet
nákladů uvedený na souhrnné tabulce
již očištěný o zohledňované
náklady související s odpisem pohledávek
a výdaji na úroky s vazbou na úvěry
čerpané na zdravotní péči.
- Při porovnání dodržení absolutního
limitu nákladů na vlastní činnost
a investice s podmínkami vyhlášky MF č.
220/1996 Sb., můžeme konstatovat, že plánované
procento režie oproti tomuto limitu je nižší
o 1,07%, což v absolutní částce činí
831 mil. Kč.
- Plánované saldo příjmů po
přerozdělení a výdajů na zdravotní
péči hrazenou z veřejného zdravotního
pojištění činí +4 564 mil. Kč.
Plánované saldo příjmů z veřejného
zdravotního pojištění a výdajů
na zdravotní péči činí +5 254
mil. Kč. Kladný výsledek obou sald je způsoben
především plánovanými restriktivními
opatřeními ve výdajové stránce,
kde se předpokládá pozitivní dopad
z opatření Ministerstva zdravotnictví při
plánované redukci počtu zdravotnických
zařízení. Plánovaný meziroční
nárůst výdajů na zdravotní
péči činí pouze 1,15%, na rozdíl
od plánovaného nárůstu příjmů
po přerozdělení, který činí
7,35%. V návaznosti na tento plánovaný trend
očekává pojišťovna v přepočtu
na jednoho pojištěnce roční příjmy
z veřejného zdravotního pojištění
ve výši 9 878 Kč oproti výdajům
na zdravotní péči ve výši 9 210
Kč. Plánovaný příznivý
vývoj poměru příjmů a výdajů
se odlišuje diametrálně od dosaženého
poměru v minulém roce a 1. pololetí 1997,
kde je nepříznivý vývoj ještě
navíc částečně eliminován
předsunutou platbou státu do přerozdělení
v dubnu 1997. O to markantněji by se stávající
trend měl projevit v 2. pololetí 1997, kdy bude
platba od státu o tuto částku nižší.
Očekávaná skutečnost na rok 1997 je
však sestavena optimisticky a očekává
již zřejmě ve 2. pololetí 1997 "nástup
trendu snížení nákladů"
na zdravotní péči.
- Předložený pojistný plán neobsahoval
údaj o plánovaných závazcích
v r. 1998, ani očekávaný vývoj stavu
závazků vůči ZZ po lhůtě
splatnosti. Ve vazbě na doplněné údaje
v průběhu prověřování
materiálu je možno konstatovat, že pojišťovna
očekává snížení celkového
stavu závazků k 31. 12. 1998 oproti 31. 12. 1997
o 2 250 mil. Kč. Tomuto předpokladu odpovídá
i plánovaný kladný rozdíl mezi příjmy
a výdaji v roce 1998.
- Stav závazků vůči zdravotnickým
zařízením po lhůtě splatnosti
není v očekávané skutečnosti
za rok 1997 ovlivněn poskytnutým úvěrem
ve výši 800 mil. Kč, který pojišťovna
obdržela v 2. pololetí 1997. S vazbou na očekávané
snížení celkových závazků
v r. 1998 je plánováno snížení
stavu závazků po lhůtě splatnosti
ve výši 1 700 mil. Kč.
- Pokud vyjádříme platební neschopnost
jako poměr závazků po lhůtě
splatnosti k průměrným měsíčním
výdajům na zdravotní péči je
možno konstatovat, že v oč. skutečnosti
činí závazky po lhůtě splatnosti
vůči zdravotnickým zařízením
pouze 29% měsíčních výdajů.
V roce 1998 očekává pojišťovna
veškeré závazky vůči zdravotnickým
zařízením hradit ve lhůtě splatnosti.
Platební neschopnost vyjádřená jako
poměr celkových závazků k průměrným
měsíčním výdajům se
ve stavech k 31. 12. 1997 pohybuje ve výši 1,47 a
31. 12. 1998 se snižuje na částku 1,08, což
odpovídá plánovaným úhradám
ve lhůtě splatnosti i v závěru roku.
- S ohledem na zápornou výši základního
fondu v předchozích letech, nebylo možno naplnit
rezervní fond v zákonném rozsahu. Rezervní
fond je k 31. 12. 1997 naplněn částkou 259
mil. Kč, která byla do rezervního fondu vložena
v r. 1993. V roce 1998 plánuje pojišťovna z kladného
zůstatku základního fondu převést
do rezervního fondu částku 872 mil. Kč
a dosáhnout tak na konci roku 1998 zůstatku ve výši
1 130 809 tis. Kč. Limit ve výši 3% z průměrných
výdajů základního fondu za období
95,96 a 97 by měl činit 1 858 mil. Kč. Konečný
stav roku 1998 pokrývá tedy pouze 61% objemu stanoveného
zákonem ČNR č. 551/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Vyšší
stupeň snížení "dluhu z minulých
let" by však mohl být proveden pouze na úkor
zvýšení závazků vůči
zdravotnickým zařízením.
- Tvorba zajišťovacího fondu se v roce 1998 týká
pouze zaměstnaneckých pojišťoven.
- Usnesením vlády č. 238/97 a dále
č. 352/97 byl VZP ČR schválen dlouhodobý
úvěr od Konsolidační banky ve výši
800 mil. Kč. S ohledem na posunutí splátek
ovlivní tento úvěr v roce 1998 výdajovou
stránku hospodaření VZP ČR pouze částkou
200 mil Kč. Vzhledem k tomu, že pojišťovna
čerpá i další úvěry, dosáhnou
celkové splátky úvěrů v roce
1998 hodnoty 600 mil. Kč.
- Návratnou finanční výpomoc VZP ČR
v minulosti neobdržela a neplánuje jí získat
ani v roce 1998.
Pojistný plán VZP ČR se odlišuje od
pojistných plánů ostatních zaměstnaneckých
pojišťoven tím, že obsahuje navíc:
- Pasáže zabývající se hodnocením
stávající sítě zdravotnických
zařízení, která z pohledu smluvních
vztahů VZP ČR se jeví jako předimenzovaná.
V pojistném plánu jsou uvedeny předpoklady
úspěšně provedené redukce této
sítě, což by mělo umožnit dosažení
plánovaného snížení nárůstu
výdajů na zdravotní péči v
roce 1998.
- Obsáhlou pasáž plánovaného
výběru pojistného od jednotlivých
skupin plátců v členění na
jednotlivá čtvrtletí roku 1998.
- Upozornění na legislativní nedostatky ve
stávajícím zákonu ČNR č.
592/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů i další zákonech ovlivňujících
příjmovou a výdajovou stránku veřejného
zdravotního pojištění.
Hodnocení zdravotní
Cílem smluvní politiky VZP ČR bude omezit
síť poskytovatelů zdravotní péče,
která je v některých odbornostech předimenzována.
V síti ambulantních poskytovatelů se bude
VZP ČR řídit doporučeným počtem
lékařských míst, která uvádí
ve svém pojistném plánu. Počty poskytovatelů
u odborností 001, 209, 305, 404 a 603 jsou nižší,
než doporučilo Ministerstvo zdravotnictví v
r. 1996 okresním úřadům jako orientační
vodítko k zajištění zdravotní
péče v okrese a tedy jejich dodržení
nemusí zaručit dostatečnou dostupnost poskytované
péče v těchto odbornostech. Předložené
počty lékařských míst ve všech
odbornostech nemohou být zveřejňována
bez zdůraznění, že tato čísla
nejsou rigidní a dle různých faktorů,
ovlivňujících zdravotní stav populace
a dostupnost péče v regionu, se dle místní
situace mohou i výrazně měnit.
V síti lůžkových ZZ bude postupováno
v souladu s doporučeným počtem lůžek
dle návrhu Ministerstva zdravotnictví.
Ve zdravotní politice dominuje příprava na
zvládnutí problémů spojených
se zavedením kapitačně výkonového
systému, s pasportizací a kategorizací léčeben
pro dlouhodobě nemocné a se změnou platby
pro lůžková ZZ.
Nejsou plánovány žádné vlastní
preventivní programy, pouze účast na celostátně
vyhlášených programech za předpokladu,
že frekvence s nimi spojených výkonů
nebude v rozporu se zákonnými předpisy. V
revizní činnosti se předpokládá
rozvinutí kontrolních metody používaných
pro systémy úhrad zdravotní péče
agregovanými platbami a rozšíření
aplikací informačního systému o kontrolní
a analytické programy umožňující
zjišťování závad v předkládaných
účtech ZZ. Dojde i k posílení přímých
kontrol revizními lékaři.
Kromě základního fondu je zřízen
Fond smluvního a cestovního zdravotního pojištění,
který je naplňován pojistným placeným
klienty a na základě individuálních
pojistných smluv.
Zdravotně pojistné plány zdravotních
pojišťoven byly předloženy Ministerstvu
zdravotnictví a následně Ministerstvu financí
v souladu s ust. § 15 odst. 2 zák. ČNR č.
280/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a ust. § 6 odst. 3 zák. ČNR
č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Dle ust. § 15 odst. 3 zák.
ČNR č. 280/1992 Sb., schvaluje zdravotně
pojistné plány zaměstnaneckých zdravotních
pojišťoven vláda České republiky.
Pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu ČR
schvaluje pojistný plán, po předchozím
projednání vládou České republiky
v souladu s ust. § 6 odst. 4 zák. ČNR č.
551/1991 Sb. Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky.
Pro hodnocení zdravotně pojistných plánů
jednotlivých zdravotních pojišťoven, především
z hlediska jejich reálnosti, byla vzata v úvahu
následující kritéria:
a) vývoj počtu pojištěnců,
b) limit výdajů na vlastní činnost
a investice,
c) saldo příjmů z veřejného
zdravotního pojištění a výdajů
na zdravotní péči,
d) závazky a pohledávky,
e) tvorba rezervního fondu,
f) příděl do zajišťovacího
fondu,
g) splácení bankovních úvěrů
a návratných finančních výpomocí.
Poznamenává se, že Zdravotní pojišťovna
CRYSTAL se ke dni 1. listopadu 1997 sloučila s Vojenskou
zdravotní pojišťovnou ČR a tím
došlo k jejímu zrušení bez likvidace.
Ve zdravotně pojistném plánu Vojenské
zdravotní pojišťovny ČR na rok 1998 jsou
proto již zohledněny i údaje za Zdravotní
pojišťovnu CRYSTAL.
Ze stávajícího počtu 11 zdravotních
pojišťoven se doporučuje u všech schválit
zdravotně pojistný plán na rok 1998.
Předpokládaný souhrnný materiál
byl zpracován společně odbornými pracovišti
Ministerstva zdravotnictví ČR a Ministerstva financí
ČR.
Zdravotně pojistné plány (dále jen
"pojistné plány") zdravotních pojišťoven
byly předloženy Ministerstvu zdravotnictví
a následně Ministerstvu financí v souladu
s ustanovením § 15 odst. 2 zákona ČNR
č. 280/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a § 6 odst. 3 zákona ČNR
č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Dle ust. § 15 odst. 3 zákona
ČNR č. 280/1992 Sb., schvaluje pojistné plány
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven
vláda ČR. Pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnou
schvaluje pojistný plán, po předchozím
projednání vládou ČR, v souladu
s § 6 odst. 4 zákona ČNR č. 551/1991
Sb., Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.
Pro hodnocení pojistných plánů jednotlivých
zdravotních pojišťoven (dále jen "pojišťoven"),
především z hlediska jejich reálnosti,
se považují za určující následující
kritéria:
- vývoj počtu pojištěnců
- limit výdajů na vlastní činnost
a investice
- saldo příjmů z veřejného
zdravotního pojištění a výdajů
na zdravotní péči
- závazky a pohledávky
- tvorba rezervního fondu
- příděl do zajišťovacího
fondu
- splácení bankovních úvěrů
a návratných finančních výpomocí
Pojišťovny zpracovaly své pojistné plány
ve vazbě na stávající předpisy
v souladu s metodickým doporučením Ministerstva
zdravotnictví. Jako podklad pro sjednocení přístupu
pojišťoven při sestavení příjmové
stránky pojistného plánu obdržely dále
zdravotní pojišťovny metodiku Ministerstva financí
(č. j. 371/56173/1997), ve kterém byla uvedena predikce
mezd, inflace a míry nezaměstnanosti na rok 1997
a 1998 s vazbou na údaje zapracované do návrhu
státního rozpočtu pro rok 1998. Současně
byly seznámeny i s očekávaným vývojem
platby státu za pojištěnce, za které
je plátcem pojistného stát. Jak vyplývá
z pojistných plánů jednotlivých pojišťoven,
byly do výše uvedených makroagregátů
promítnuty i další očekávané
specifické podmínky ovlivňující
hospodaření daných pojišťoven.
Zvýšení očekávaného příjmu
z výběru pojistného činí v
průměru 10%. Index průměrného
plánovaného nárůstu příjmů
po přerozdělení na jednoho pojištěnce
činí 8%. V tomto ukazateli se, kromě stagnující
platby od státu, projevuje i vliv individuálního
plánování přírůstku
pojištěnců u 11 samostatných subjektů.
Přístup ke konstrukci výdajové stránky
byl u převažující části
pojišťoven odlišný.
Některé pojišťovny s ohledem na zahájenou
restrukturalizaci lůžek zapracovaly do pojistného
plánu očekávané úspory z tohoto
postupu. Průměrný index nárůstu
výdajů dosahuje pouze hodnoty 3%. Lze konstatovat,
že především z výše uvedených
důvodů očekávají pojišťovny
vytvoření kladného zůstatku základního
fondu zdravotního pojištění v celkové
hodnotě 3 mld. Kč, i když pravděpodobně
i v roce 1997 dojde k deficitu v hospodaření pojišťoven
(především Všeobecná zdravotní
pojišťovna ČR), což způsobuje jejich
platební neschopnost, která je likvidována
pouze na úkor zvýšeného úvěrového
zatížení, nebo nárůstu čerpání
návratných finančních výpomocí
z prostředků státního rozpočtu.
Z tohoto pohledu je samozřejmě diskutabilní,
zda ve skutečnosti dojde k vytvoření volných
zdrojů pro doplnění rezervních fondů
pojišťoven a snížení stavu závazků
vůči zdravotnickým zařízením
po lhůtě splatnosti v plánované výši
cca 2 mld. Kč.
Další skutečnost, která ovlivnila způsob
zpracování pojistných plánů
je, že v době jejich zpracování byla
projednávána v připomínkovém
řízení nová vyhláška MF,
jejímž úkolem je nahradit stávající
vyhlášku MF č. 220/1996 Sb., kterou se stanoví
maximální výše nákladů
na činnost a maximální výše výdajů
na pořízení hmotného a nehmotného
investičního majetku. Nová vyhláška
má, mimo jiné, i snížit procento těchto
nákladů, a dále částečně
upravit i rozvrhovou základnu. S ohledem na tuto situaci
bylo zdravotním pojišťovnám doporučeno,
aby ve svých pojistných plánech již
zohlednily navrhované snížení tak, aby
se konečné použití finančních
prostředků v pojistném plánu přiblížilo
očekávaným podmínkám roku 1998.
Jak vyplývá z vyhodnocení pojistných
plánů, respektovaly zdravotní pojišťovny
navrhované snížení limitu s výjimkou
Vojenské zdravotní pojišťovny ČR
(dále jen VoZP ČR), kde se však projeví
v roce 1998 vícenáklady související
se sloučením se Zdravotní pojišťovnou
CRYSTAL.
Pojistné plány předložilo ve stanoveném
termínu celkem 11 pojišťoven. Pojistný
plán nepředložila pouze Zdravotní pojišťovna
CRYSTAL, která se na základě povolení
Ministerstva zdravotnictví sloučila s VoZP ČR
k 1. 11. 1997. V předkládaném vyhodnocení
je již zapracován pojistný plán VoZP
ČR na rok 1998 včetně vlivu uvedeného
sloučení. Toto sloučení ovlivnilo
i vykazování očekávané skutečnosti
roku 1997 u obou pojišťoven, neboť termín
sloučení byl schválen k datu 1. 11. 1997.
Na základě této skutečnosti pak souhrn
zdravotně pojistných plánů za 11 zdravotních
pojišťoven představuje celkový očekávaný
vývoj jednotlivých vybraných ukazatelů
uvedených v tabulkové části (příloha
č. 3) za ČR jako celek.
Do tabulkové části hodnocení byly
zapracovány nejdůležitější
ukazatele z předložených pojistných
plánů, které jsou komentovány i v
části věnované vyhodnocení
jednotlivých pojistných plánů.
Při posouzení souhrnných výstupů
lze, ve vazbě na tabulkovou přílohu, konstatovat
následující:
- Meziroční nárůst výběru
pojistného od plátců pojistného činí
10%. Jeho výše je ovlivněna nejvíce
Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR
(dále jen VZP ČR), která plánuje nárůst
indexem 1,10. Výjimku z předpokládaného
trendu představují Zdravotní pojišťovna
Ministerstva vnitra ČR (dále jen ZP MV ČR)
a Česká národní zdravotní pojišťovna
(dále jen ČNZP), jejichž zvýšený
nárůst je ovlivněn očekávaným
zvýšením počtu pojištěnců.
- Souhrnné saldo z přerozdělení představuje
očekávanou výši platby od státu
do systému přerozdělení. Vzhledem
k tomu, že se na očekávané výši
platby podílí "individuálním
přístupem plánování vývoje
pojištěnců této kategorie" celkem
11 subjektů, je zjištěná odchylka od
platby státu zapracované do návrhu státního
rozpočtu ve výši 18 364 mil. Kč minimální.
- Pojistné vč. vlivu přerozdělení
představuje skutečně použitelné
zdroje jednotlivých zdravotních pojišťoven.
Meziroční nárůst ve výši
8% je odrazem stagnace platby státu, jejíž
výše se odvíjí od znění
zákona ČNR č. 592/1992 Sb. a výše
minimální mzdy stanovené nařízením
vlády. Ve sníženém tempu růstu
se projevuje i očekávané snížení
tempa růstu mezd především ve státním
sektoru.
- Příjmy z veřejného zdravotního
pojištění představují souhrn
příjmu pojistného včetně vlivu
přerozdělení a ostatních příjmů
získaných jak hospodařením s prostředky
z výběru pojistného (úroky z běžných
i termínovaných účtů) tak především
prostředky získané z pokut, penále
přirážek a náhrad škod. Tato kategorie
příjmů je sledována odděleně
z toho důvodu, že návrh nové vyhlášky
MF má zohlednit tyto příjmy při propočtu
limitu režijních nákladů, jejichž
rozvrhovou základnou mají být příjmy
celkem z veřejného zdravotního pojištění.
Tímto způsobem mají být zohledněny
i zvýšené provozní výdaje související
s kontrolní činností dané zdravotní
pojišťovny.
- Příjmy celkem z veřejného zdravotního
pojištění představují souhrn
veškerých příjmů souvisejících
se zdravotním pojištěním.
- Příjmy zdravotní pojišťovny celkem
zahrnují, kromě všech výše uvedených
kategorií, i příjmy podléhající
daňové povinnosti. Jedná se o příjmy
z připojištění, smluvního pojištění,
z pronájmu, z prodeje majetku a pod. Z uvedeného
přehledu jednotlivých kategorií příjmů
je zřejmé, že příjmy podléhající
daňové povinnosti v očekávané
skutečnosti tvoří pouze 588 mil. Kč,
tj. 0,63% z celkových příjmů. V pojistných
plánech je plánováno jejich mírné
snížení na 473 mil. Kč, neboť podmínky
provozování smluvního zdravotního
pojištění v druhé polovině roku
1998 nejsou ještě známy.
- Náklady zdravotních pojišťoven celkem
představují očekávanou a plánovanou
skutečnost nákladů účtovaných
v účtové třídě 5 zahrnující
náklady na celkovou zdravotní péči
a celkové provozní náklady včetně
hodnoty odpisů. Provozní náklady činí
v pojistných plánech celkem 3 741 mil. Kč,
což je 3,89% z očekávaných nákladů
celkem.
- Výdaje zdravotní pojišťovny související
s veřejným zdravotním pojištěním
nezahrnují daňově uznatelné výdaje
související s dalšími činnostmi,
které však, obdobně jako příjmy
z těchto "doplňkových činností",
tvoří zanedbatelnou část celkových
výdajů.
- Výdaje na zdravotní péči celkem
zahrnují i výdaje na rozšířenou
zdravotní péči, jejíž úhradu
provádějí zdravotní pojišťovny
z účelových fondů tvořených
v souladu s ust. § 19 odst. 1 zákona ČNR č.
280/1992 Sb., a ust. § 6 odst. 7 zákona ČNR
č. 551/1991 Sb. Doplňkovým zdrojem jsou i
zůstatky účelových fondů vytvořených
před 1. 5. 1995, kdy došlo ke zrušení
možnosti hradit tzv. "nadstandardy" z prostředků
základního fondu. Výdaje na rozšířenou
zdravotní péči jsou u většiny
pojišťoven věnovány na rozšířené
preventivní programy, které následně
mají působit snížení výdajů
na zdravotní péči. Celková výše
těchto výdajů tvoří za ČR
343 mil. Kč, což je 0,37% z celkových výdajů
na zdravotní péči. Vyhodnocení specifik
je provedeno v hodnocení dané zdravotní pojišťovny.
Výdaje na vlastní činnost a investice související
s veřejným zdravotním pojištěním
jsou v očekávané skutečnosti 1997
limitovány u jednotlivých pojišťoven s
vazbou na dosažený počet pojištěnců
a výši příjmů z pojistného
po přerozdělování způsobem,
který stanoví vyhláška MF č.
220/1996 Sb. Rok 1997 je prvním rokem, kdy není
pro všechny pojišťovny stanoven jednotný
limit v %, ale je výše uvedeným způsobem
diferencován. Jak již bylo uvedeno v úvodu,
je rok 1998 hodnocen ve vztahu k platné vyhlášce
MF č. 220/1996 Sb. a současně i k návrhu
nové vyhlášky, která byla předána
po ukončeném připomínkovém
řízení do legislativních komisí.
- Celkový vývoj salda příjmů
souvisejících s veřejným zdravotním
pojištěním a výdajů na zdravotní
péči mezi rokem 1998 a 1997 činí 4
200 mil. Kč, což představuje nárůst
indexem 2,58. Tento výsledek je především
ovlivněn plánovaným relativním snížením
výdajů na zdravotní péči u
VZP ČR. Na rozdíl od této pojišťovny
plánuje např. Oborová zdravotní pojišťovna
bank a pojišťoven a Zaměstnanecká pojišťovna
Škoda meziroční zvýšení
výdajů v poměru k příjmům
tak, že jejich index klesá pod hodnotu 1.
- Saldo pohledávek a závazků celkem vykazuje
zvyšující se tendenci indexem 3,10 ovlivněnou
především pojistným plánem VZP
ČR, který v oblasti pohledávek neplánuje
v pojistném plánu pohledávky ve lhůtě
splatnosti.
- Průměrný počet pojištěnců
vykazuje za ČR nárůst o 24 tis. pojištěnců,
který vzniká uplatněním vlastních
strategií 11 zdravotních pojišťoven. Vzniklá
souhrnná chyba je však v porovnání s
předchozími pojistnými plány zanedbatelná
a ukazuje na "střízlivý" přístup
pojišťoven k otázce pohybu pojištěnců.
- Průměrný počet zaměstnanců
vykazuje za celou republiku očekávané snížení
126 pracovních míst, kterých je pro rok 1998
plánováno celkem 6 867.
- Na jednoho pracovníka připadá pak v roce
1997 celkem 1 513 a v roce 1998 se předpoklad zvyšuje
na 1 544 pojištěnců. I tento vývoj signalizuje
snahu pojišťoven o minimalizaci provozních nákladů.
Průměrné mzdové náklady vč.
OON na jednoho pracovníka jsou plánovány
v roce 1998 ve výši 15 847 Kč, což v porovnání
s rokem 1997 činí očekávaný
nárůst cca 8%.
- Očekávané výše závazků
k 31. 12. 1997 a r. 1998 signalizují snahu pojišťoven
o snížení závazků ve výši
2,9 mld. Kč. Z toho očekávaná výše
závazků po lhůtě splatnosti v r. 1998
není, s ohledem na čerpání návratných
finančních výpomocí a zvýhodněných
úvěrů v r. 1996 a r. 1997, plánována.
Tento příznivý stav je dále v pojistných
plánech ovlivněn především důvěrou
pojišťoven v restriktivní opatření
Ministerstva zdravotnictví související s
postupnou restrukturalizací zdravotnických zařízení,
která jsou zapracována především
do pojistného plánu VZP ČR.
- Z celkového objemu pohledávek v r. 1998 celkem
ve výši 4,1 mld. Kč tvoří pohledávky
po lhůtě splatnosti 95%. Tyto pohledávky
jsou tvořeny především dlužným
pojistným, pokutami a penále. Částka
reprezentuje veškeré dlužné částky,
včetně podrozvahově sledovaných částek.
- Poměr celkových závazků k měsíčním
výdajům na zdravotní péči přesahuje
v r. 1998 index 2 pouze u pojišťovny REZAPO. Zde však
tento plánovaný stav k 31. 12. 1997 a 1998 vyplývá
z použité účetní metodiky zahrnující
do prosince i neuhrazené závazky daného roku,
které budou fakturovány zdravotnickými zařízeními
až v lednu následujícího roku.
- Meziroční očekávaný vývoj
pohledávek celkem je ovlivněn především
neplánováním pohledávek ve lhůtě
splatnosti u VZP ČR ve zdravotně pojistném
plánu 1998 na rozdíl od očekávané
skutečnosti roku 1997, kde jsou plánovány
ve výši 4,1 mld. Kč (v souladu s uplatňovanou
účetní metodikou v daném roce).
- Očekávané průměrné
příjmy z veřejného zdravotního
pojištění na jednoho pojištěnce
v roce 1997 se pohybují v rozmezí od 4 972 do 9
224 Kč. V průměru za ČR se očekávají
ve výši 8 711 Kč. V plánu roku 1998
se očekává zvýšení těchto
průměrných příjmů indexem
1,07 na částku 9 352 Kč ročně.
Největší odchylku od průměru
vykazuje VoZP ČR, u které je však tento nepříznivý
vliv eliminován i sníženými výdaji
na zdravotní péči.
- Odhad průměrných výdajů na
zdravotní péči na jednoho pojištěnce
v roce 1997 se pohybuje v rozmezí od 5 904 do 9 100 Kč.
Průměrné výdaje za ČR v roce
1997 se očekávají ve výši 8 459
Kč. V plánu roku 1998 je očekáváno
zvýšení průměrným indexem
pouze 1,03 na částku 8 705 Kč. Tuto výši
ovlivňuje především způsob sestavení
pojistného plánu roku 1998 u VZP ČR (jak
je uvedeno v hodnocení této pojišťovny).
- Tabulka porovnání limitů maximálních
výdajů na činnost a výdajů
na investice je sestavena z limitů daných v současné
době platnou vyhláškou MF č. 220/1996
Sb. a dále s vazbou na definitivní návrh
vyhlášky. Z uvedeného přehledu vyplývá,
že v roce 1997 očekává pouze VoZP ČR
a ZP MV ČR překročení limitu z důvodů
probíhajících procesů sloučení.
Pro rok 1998 nový limit překračován
pouze u VoZP ČR. Podrobně je tento ukazatel vyhodnocen
u každé pojišťovny.
- Plánovaná výše rezervního fondu
r. 1998 byla u jednotlivých pojišťoven porovnána
s minimálním limitem propočteným ve
vazbě na ust. § 7 odst. b) zákona ČNR
č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a ust. § 18 odst. 1 zákona
ČNR č. 280/1992 Sb. S výjimkou VZP ČR
je daný limit u všech zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven naplněn. Komentář
k uvedeným pojišťovnám je uveden v jejich
hodnocení.
- Tvorba zajišťovacího fondu v r. 1998 vyplývá
z ust. § 22 a) zákona ČNR č. 280/1992
Sb. a je tudíž povinná pouze pro zaměstnanecké
zdravotní pojišťovny. Jeho plánované
naplnění k 31. 1. 1998 splňuje limit daný
zákonem.
- Nesplacený zůstatek bankovních úvěrů
očekávaný v roce 1997 tvoří
1,3 mld. Kč a v roce 1998 celkem 654 mil Kč. V těchto
bankovních úvěrech jsou zahrnuty i zvýhodněné
úvěry poskytnuté zdravotním pojišťovnám
v roce 1997 v celkové částce 916 384 tis.
Kč, na základě usnesení vlády
č. 238 z 23. 4. 1997 doplněného usnesením
vlády č. 352/1997. V souladu se splátkovým
kalendářem plánuji zdravotní pojišťovny
zahájit splátky v druhé polovině roku
1998.
V očekávané skutečnosti za rok 1997
jsou uvedeny absolutní hodnoty všech forem bezúročných
návratných finančních výpomocí,
které byly daným pojišťovnám poskytnuty
v průběhu roku 1996 a 1997 v souvislosti se sloučením
těchto pojišťoven s pojišťovnami, které
se dostaly do finančních potíží
a nebyly schopny své závazky vůči
zdravotnickým zařízením hradit z vlastních
zdrojů. S vazbou na splátkové kalendáře
uzavřené ve smlouvách s KOB, s. p. ú.
byly první splátky posunuty až do roku 1998,
což je v pojistných plánech daných pojišťoven
zapracováno.
Závěr
Ve většině předložených
pojistných plánů se vyskytly drobné
nesrovnalosti vzniklé především při
přepisu číselných hodnot, nebo nepochopením
metodického dopisu Ministerstva zdravotnictví. Ve
svých důsledcích provedené změny
neovlivnily základní ukazatele pojistného
plánu.
Lze tedy konstatovat, že všechny pojistné
plány zaměstnaneckých zdravotních
pojišťoven, včetně zapracovaných
změn, lze doporučit vládě ČR
ke schválení. Ke schválení
se předkládá i pojistný plán
Regionální zdravotní pojišťovny
REZAPO, která však signalizuje zhoršující
se finanční situaci tím, že ve svém
pojistném plánu uvádí snížené
splátky návratné finanční výpomoci
o částku 40 mil. Kč z důvodů
chybějících volných finančních
prostředků.