Příloha č. 1

K jednotlivým zdravotně pojistným plánům:

201 - Vojenská zdravotní pojišťovna ČR (dále jen VoZP ČR)

Hodnocení ekonomické

- V roce 1998 pojišťovna předpokládá nárůst pojištěnců vlivem sloučení s ZP CRYSTAL z 484 783 pojištěnců VoZP ČR v současné době na plánovaných 529 569 v roce 1998 po sloučení. Nárůst pojištěnců v r. 1998 vlivem sloučení je plánován o 44 786. U současného kmene státních pojištěnců VoZP ČR je očekáván úbytek, vzhledem k plánovanému snížení počtu vojáků základní služby, o 2,1%. Vlivem sloučení se však předpokládá zvýšení počtu státních pojištěnců v roce 1998 celkem o 24 347. Příjmy po přerozdělení v roce 1998 se plánují zvýšené, především vlivem sloučení, o 84 519 tis. Kč.

- Výdaje na vlastní činnost a investice jsou posuzovány již po uvažovaném sloučení. Pojišťovna na rok 1998 plánuje tyto výdaje ve výši 202 120 tis. Kč, což je nárůst oproti roku 1997 včetně sloučení o 10 181 tis. Kč. Limit pro rok 1998 činí ve vazbě na definitivní návrh vyhlášky 5,13% a skutečně plánované procento výdajů na rok 1998 vlivem sloučení činí 5,76%, což znamená překročeni limitu o 0,63%. V roce 1997 je limit výdajů na vlastní činnost a investice v návaznosti na očekávaný počet pojištěnců a podle dosud platné vyhlášky 5,5%, skutečně plánované procento těchto výdajů v roce 1997 se předpokládá ve výši 5,6%. Překročení procenta limitu těchto výdajů v roce 1997 činí 0,1%. Jako důvod překročení procenta v pojistném plánu uváděna skutečnost, že je nutné zajistit zejména pořízení vhodného objektu pro nově vzniklou pobočku v Liberci a dále vyplácení odstupného propuštěným zaměstnancům ZP CRYSTAL.

- Propočtené procento limitu výdajů na vlastní činnost a investice podle dosud platné vyhlášky na rok 1998 může dosáhnout 5,49%, skutečně plánované provozní náklady vlivem sloučení se ZP CRYSTAL přesahují povolený limit o 0,27% a činí 5,76%. Propočet limitu podle definitivního návrhu nové vyhlášky činí pro tuto pojišťovnu 5,13% v roce 1998.

- V roce 1998 plánuje pojišťovna zvýšení příjmů po přerozdělení z očekávaných příjmů 3 380 719 tis. Kč v roce 1997 na 3 465 238 tis. Kč v roce 1998, výdaje na zdravotní péči by měly vzrůst z očekávaných 3 179 500 tis. Kč v roce 1997 na 3 207 134 tis. Kč v roce 1998.V přepočtu na 1 pojištěnce jsou očekávány příjmy v roce 1997 ve výši 6 519 Kč, v roce 1998 plánují příjmy na 1 pojištěnce 6 630 Kč, tj. zvýšení o 111 Kč. Výdaje na 1 pojištěnce se předpokládají v roce 1997 ve výši 6 050 Kč, v roce 1998 se plánují ve výši 6 056 Kč, což je zvýšení pouze o 0,1%.

- Saldo celkových příjmů a výdajů (včetně zdanitelných) v roce 1997 se očekává ve výši 66 104 tis. Kč, v roce 1998 je předpoklad 111 654 tis. Kč, což je zvýšení kladného salda v r. 1998 mezi příjmy a výdaji o 45 550 tis. Kč.

- Závazky vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti plánuje pojišťovna uhradit do konce března 1998 ve výši 37 500 tis. Kč (závazky ZP CRYSTAL). Po splacení tohoto závazku pojišťovna neplánuje na rok 1998 žádné závazky po lhůtě splatnosti. Pohledávky vůči plátcům pojistného po lhůtě splatnosti se vlivem sloučení zvýšily o 13 000 tis. Kč, nárůst pohledávek vůči plátcům pojistného po lhůtě splatnosti v roce 1998 pojišťovna nepředpokládá a činí v obou letech 38 567 tis. Kč.

- Celkové závazky očekává pojišťovna v roce 1997 ve výši 301 613 tis. Kč, z čehož vůči zdravotnickým zařízením ve lhůtě splatnosti 255 313 tis. Kč, po lhůtě splatnosti 37 500 tis. Kč (závazky převzaté za ZP CRYSTAL), ostatní závazky uvádějí ve výši 8 800 tis. Kč. Na rok 1998 pojišťovna neplánuje závazky žádné.

- Pojišťovna neplánuje žádné závazky po lhůtě splatnosti.

- V roce 1998 plánuje pojišťovna naplnit rezervní fond podle zásad stanovených zákonem č. 280/1992 Sb., do výše 3% z předpokládaných průměrných výdajů obou pojišťoven v letech 1995,1996,1997 tj. 94 679 tis. Kč.

- Do zajišťovacího fondu je povinna pojišťovna od 1. 1. 1998 přispívat částkou ve výši 0,5% z průměrných ročních výdajů základního fondu od vzniku pojišťovny. V roce 1998 je tento příspěvek v pojistném plánu ve výši 13 921 tis. Kč.

- Pojišťovna nečerpá žádné bankovní úvěry ani návratné finanční výpomoci z veřejných rozpočtů.

Hodnocení zdravotní

VoZP vytváří prostřednictvím svých poboček mimo sítě vojenských zdravotnických zařízení síť civilních zdravotnických zařízení s cílem smluvně zajistit po celé republice nezbytnou míru geografické, časové a dopravní dostupnosti jednotlivých druhů hrazené péče. Smlouvy jsou uzavírány na podkladě výběrových řízení, při kterých se zohledňují všeobecná a speciální kritéria, která zaručí vysokou kvalitu poskytované zdravotní péče a ve kterých jsou definovány regulační mechanismy k zastavení nárůstu výdajů na zdravotní péči.

Z důvodu náročné práce vojáků z povolání i civilních zaměstnanců vojenské správy bude VoZP pokračovat v úhradě preventivních programů péče o pracující v riziku, péče o létající personál a programu preventivně zdravotních pobytů dětí v zahraničí. Dále bude poskytovat příspěvek dětem se závažným defektem smyslových orgánů, příspěvek na ortodontický aparát a hradit diagnostiku karcinomu tlustého střeva u mužů nad 45 let věku.

Revizní činnost bude nově zaměřena i na vykazování neodkladných výkonů u neregistrovaných pacientů v primární péči, na náklady na preskripci léčiv u registrovaných pojištěnců ve vazbě na stanovený limit, na preskripci a účelnou farmakoterapii u ambulantních odborných lékařů a na zintenzivnění aktivity revizních lékařů přímo ve smluvních ZZ.

Mezi fondy VoZP je z hlediska zdravotní politiky významný Fond prevence a upevňování zdraví. Úhrada je v souladu s platnými právními předpisy.

205 - Hutnická zaměstnanecká pojišťovna (dále jen HZP)

Hodnocení ekonomické

- V pojistném plánu roku 1998 plánuje pojišťovna stagnaci počtu pojištěnců na úrovni očekávané skutečnosti. Tato úvaha vychází z předpokladu stability stávajícího kmene pojištěnců, ve kterém se neočekávají výrazné změny.

- Limit výdajů na vlastní činnost a investice činí v percentuálním vyjádření 5,76% z příjmů po přerozdělení dle podmínek vyhlášky MF ČR č. 220/1996 Sb. Pojišťovna plánuje tyto výdaje ve výši 5,43%, neboť při sestavení pojistného plánu respektovala očekávané snížení hranice limitu. Navrhovaná výše limitu je v souladu i s definitivním návrhem nové vyhlášky v připomínkovém řízení, která pro plánovaný počet pojištěnců a očekávanou výši příjmů stanoví maximální hranici 5,44%. V absolutní hodnotě činí výdaje na vlastní činnost a investice 123 260 tis. Kč, což je oproti očekávané skutečnosti roku 1997 nárůst o 5,71%.

- Pokud by nedošlo ke změně limitu, mohla by pojišťovna na výdaje na vlastní činnost a investice věnovat částku 130 750 tis. Kč, což je o 7 490 tis. Kč více než hodnota obsažená v pojistném plánu.

- Saldo příjmů z veřejného zdravotního pojištění a výdajů na zdravotní péči je kladné ve výši 161 770 tis. Kč. Největší vliv na očekávané meziroční zvýšení o 30 mil. Kč při stagnaci počtu pojištěnců má zvýšení příjmů z přerozdělení, které bylo ověřeno kontrolním propočtem z celkových plánovaných údajů za ČR. Průměrné příjmy s vazbou na veřejné zdravotní pojištění na jednoho pojištěnce jsou očekávány r. 1998 ve výši 8 902 Kč. Meziroční nárůst činí 5,54%. Průměrné výdaje na zdravotní péči jsou v r. 1998 plánovány ve výši 8 267 Kč, tj. plánovaný meziroční nárůst 4,43%. Do plánovaného nižšího tempa růstu nákladů se promítají očekávané úspory z připravovaných celostátních opatření v redukci sítě zdravotnických zařízení.

- V oblasti celkových pohledávek očekává pojišťovna pokles o 43 mil. Kč. Tyto prostředky by měly zlepšit platební bilanci r. 1998. V oblasti závazků celkem očekává pojišťovna zvýšení pouze o 5 mil. Kč úměrně ke zvýšení objemu hrazené zdravotní péče.

- Závazky vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti pojišťovna nevykazuje. U pohledávek po lhůtě splatnosti se očekává meziroční snížení o 10 mil. Kč, což činí 20% celkových evidovaných pohledávek po lhůtě splatnosti za plátci pojistného.

- Vzhledem k tomu, že pojišťovna neočekává ani v roce 1997 ani v r. 1998 závazky po lhůtě splatnosti, je porovnání těchto závazků s měsíčními výdaji na zdravotní péči pro zjištění vývoje platební neschopnosti bezpředmětné.

- V propočtu předepsané výše rezervního fondu pro rok 1998 se promítá i navýšení fondu po sloučení se zdravotní pojišťovnou Atlas, ke kterému došlo k 1. 7. 1996. Celková plánovaná výše rezervního fondu činí v roce 1998 61 570 tis. Kč.

- Výpočet přídělu do zajišťovacího fondu pro rok 1998 provedla pojišťovna v souladu se zákonem ČNR č. 280/1992 Sb. s využitím metodiky Ministerstva zdravotnictví. Očekávaný příspěvek do zajišťovacího fondu MZ ČR činí u této pojišťovny 8 470 tis. Kč.

- Pojišťovna nečerpá žádné bankovní úvěry a neplánuje jejich čerpání ani v r. 1998.

- Splácení návratné finanční výpomoci, kterou zdravotní pojišťovna obdržela v roce 1996 v souvislosti se sloučením se zdravotní pojišťovnou Atlas ve výši 130 mil. Kč, je v roce 1998 naplánováno ve výši 30 mil Kč, což odpovídá podmínkám splátkového kalendáře.

Hodnocení zdravotní

HZP předpokládá i nadále převahu počtu svých pojištěnců v severomoravském regionu a po sloučení se ZP Atlas i v oblasti Zlínska a jižní Moravy. V těchto oblastech bude pojištěncům zajišťovat dostupnost zdravotní péče prostřednictvím sítě ZZ, s nimiž uzavírá smlouvy na základě výběrových řízení v souladu se zákonem č. 48/97 Sb. Vzorové smlouvy pro jednotlivé druhy zdravotní péče zakotvují způsob úhrady, který pro rok 1998 upřednostňuje kapitační platbu, paušální sazby a DRG systém. Síť smluvních poskytovatelů ZZ poroste jen v uvedených regionech Moravy, a to jen v souvislosti s dokončováním privatizace poliklinik. Výsledky výběrových řízení bude HZP respektovat v souladu s optimalizací sítě ZZ dle MZ ČR a v souladu s požadavkem ČLK na přesun lékařů z lůžkových zařízení do oblasti primární péče.

HZP bude i v r. 1998 pokračovat v realizaci projektu z r. 1996 s názvem "Zdraví", který soustřeďuje preventivní programy se zvláštním důrazem na prevenci kardiovaskulárních nemocí na pracovišti. Do programů jsou významně zapojeny velké moravské podniky a Interní grantová agentura Ministerstva zdravotnictví.

V revizní činnosti bude HZP sledovat vedle nákladovosti v ambulantní a ústavní péči a vykazování objemu preskripce ambulantních zařízení i četnost a objem indukované péče a ambulantních ZZ, opakování hospitalizací a počet komplikací v jednotlivých ZZ.

Z hlediska zdravotní politiky vytvořila HZP dva fondy, a to Fond specifické zdravotní péče pro úhrady závodní preventivní a specifické péče, jehož zdrojem jsou akcie a. s. Nová Huť a finanční příspěvky zaměstnavatelů a Fond zlepšení zdravotní péče, jehož zdrojem jsou příjmy z pokut, úroků, přirážek a regresních náhrad a který bude financovat aktivity z oblasti primární prevence.

207 - Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank a pojišťoven (dále jen OZP)

Hodnocení ekonomické

- Výrazné zvýšení počtu pojištěnců v roce 1998 pojišťovna neplánuje. Nárůst pojištěnců v roce 1998 se předpokládá o 5 250, zvýšení počtu pojištěnců státem hrazených se plánuje o 5 450. Příjmy z pojistného po přerozdělení plánuje pojišťovna na rok 1998 ve výši 2 322 000 tis. Kč oproti očekávané skutečnosti za rok 1997 ve výši 2 096 000 tis. Kč, tj. zvýšení příjmů v roce 1998 o 226 000 tis. Kč.

- Výdaje na vlastní činnost a investice plánuje pojišťovna na rok 1998 ve výši 126 913 tis. Kč, očekávaná skutečnost za rok 1997 je ve výši 120 965 tis. Kč, což představuje meziroční zvýšení těchto výdajů o 5 948 tis. Kč. Limit na r. 1998 propočtený podle dosud platné vyhlášky č. MF 220/1996 Sb. je 5,77%, limit výdajů propočtený podle podmínek definitivního návrhu vyhlášky je 5,45%, což nepřevyšuje procento skutečně plánovaných výdajů na vlastní činnost a investice na rok 1998 ve výši 5,44%. Limit procenta provozních nákladů pro 1997 činí dle platné vyhlášky 5,78%, skutečně plánované provozní náklady v roce 1997 jsou 5,74%, pojišťovna nepřekračuje limit stanovený vyhláškou MF č. 220/1996 Sb.

- Podle dosud platné vyhlášky procento limitu výdajů na vlastní činnost a investice je dodrženo, jak na rok 1997, tak i na rok 1998. Plánované procento na rok 1998 podle definitivního návrhu vyhlášky rovněž nepřekračuje stanovený limit.

- Příjmy po přerozdělení pojišťovna plánuje v r. 1997 dosáhnout 2 096 000 tis. Kč v roce 1998 plánuje zvýšení na 2 322 000 tis. Kč, výdaje na zdravotní péči se v roce 1998 mají zvýšit o 262 000 tis. Kč, tj. z 1 970 000 tis. Kč v roce 1997 na 2 232 000 tis. Kč v roce 1998. V přepočtu na 1 pojištěnce jsou očekávané příjmy z veřejného zdravotního pojištění v roce 1997 ve výši 8 851 Kč, v roce 1998 se plánuje tento příjem na 1 pojištěnce ve výši 9 592 Kč, což je meziroční nárůst příjmů o 741 Kč na 1 pojištěnce. Výdaje na 1 pojištěnce v roce 1997 se očekává ve výši 8 277 Kč, v roce 1998 se předpokládá zvýšení výdajů o 899 Kč na 1 pojištěnce, tj. na 9 176 Kč.

- Saldo celkových příjmů a výdajů (včetně zdanitelných) se v roce 1997 očekává ve výši 33 567 tis. Kč, v roce 1998 plánuje pojišťovna totéž saldo mezi celkovými příjmy a výdaji (včetně zdanitelných) pouze ve výši 225 tis. Kč, což je odrazem zvýšeného indexů výdajů na zdravotní péči v roce 1998.

- Pojišťovna plánuje závazky v roce 1997 i v roce 1998 uhradit vždy ve lhůtě splatnosti, pohledávky vůči plátcům pojistného po lhůtě splatnosti se plánuje v roce 1998 o 2 000 tis. Kč vyšší než se očekává v roce 1997, hlavně v souvislosti s povodněmi v letošním roce a s celkovým zhoršujícím se trendem platební morálky.

- Závazky vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti pojišťovna neočekává v roce 1997, ani neplánuje na rok 1998.

- Pojišťovna, jak bylo již uvedeno v předchozím bodě, neplánuje žádné závazky po lhůtě splatnosti.

- Rezervní fond pojišťovna plánuje pro rok 1998 naplnit do výše 100%, v návaznosti na zásady stanovené zákonem č. 280/1992 Sb., tj. 48 250 tis. Kč.

- Příspěvek do zajišťovacího fondu, který představuje 0,5% z průměrných ročních výdajů základního fondu od vzniku pojišťovny je ve výši 8 042 tis. Kč.

- S ohledem na dobrou finanční situaci nečerpá tato pojišťovna žádné bankovní úvěry.

- Finanční výpomoc z veřejných rozpočtů pojišťovna nečerpá.

Hodnocení zdravotní

Dostupnost zdravotní péče zajišťuje OZP pro své pojištěnce prostřednictvím smluvních ZZ, což je 68% poskytovatelů. Pro rok 1998 předpokládá OZP stabilizaci ve smluvní oblasti, výraznější nárůst poskytovatelů zdravotní péče není plánován, naopak síť bude budována z vybraných smluvních partnerů, u kterých je soustředěn větší počet pojištěnců OZP. V typových smlouvách se aktualizují způsoby úhrad dle výsledků dohodovacího řízení.

Úhrada zdravotní péče je rozšířena o preventivní programy, z nichž vyniká program prevence karcinomu tlustého střeva a prevence metabolického onemocnění skeletu, a velký důraz je kladen na závodní preventivní péči, na níž se významně podílí zaměstnavatel.

Revizní činnost bude v r. 1998 orientována k tomu, aby změny ve financování kapitační platbou, paušální částkou a platbou za diagnózy nevedly k omezení poskytované péče pojištěncům OZP.

Z fondů OZP je pro konkrétní zvýšenou zdravotní péči u zaměstnavatelů určen Fond specifické zdravotní péče a k financování ucelených zdravotních programů je vytvořen Fond pro zlepšení zdravotní péče. Úhrada je v souladu s platnými právními předpisy.

209 - Zaměstnanecká pojišťovna ŠKODA (dále jen ZPŠ)

Hodnocení ekonomické

- Počet pojištěnců se stabilizoval v roce 1996 cca na 86 000 pojištěnců a ani v roce 1998 se nepředpokládá výraznější nárůst či pokles pojištěnců. V důsledku toho se u příjmu pojistného po přerozdělení plánuje na rok 1998 zvýšení pouze o předpokládané procento inflace promítnuté do mezd. Rozdíl v příjmech po přerozdělení mezi očekávanou skutečností 1997 a plánem na rok 1998 je 62 042 tis. Kč.

- Výdaje na vlastní činnost a investice se plánují na rok 1998 ve výši 44 065 tis. Kč, což představuje 5,34% z příjmů souvisejících s veřejným zdravotním pojištěním. Limit nákladů na vlastní činnost pojišťovny propočtený podle podmínek definitivního návrhu nové vyhlášky činí 5,65%. V roce 1997 pojišťovna nepředpokládá překročení vlastních nákladů na svoji činnost, neboť očekávaná skutečnost 40 533 tis. Kč je 5,28% skutečných nákladů z příjmů souvisejících s veřejným zdravotním pojištěním. Limit nákladů na činnost pojišťovny propočtený podle podmínek definitivního návrhu nové vyhlášky činí 5,65%.

- Náklady na vlastní činnost a investice propočtené podle dosud platné vyhlášky č. 220/1996 Sb., jsou na rok 1997 i 1998 ve výši 5,95% z příjmů po přerozdělení. Pojišťovna nepřekračuje limit nákladů na vlastní činnost a investice v roce 1997 (skutečnost 5,28%) ani v roce 1998 (plán 5,34%).

- Pojišťovna plánuje nárůst příjmů po přerozdělení z 760 670 tis. Kč v roce 1997 na 822 712 tis. Kč v roce 1998 tj. zvýšení o 62 042 tis. Kč. Výdaje na zdravotní péči z očekávaných 665 138 tis. Kč v roce 1997 se plánuje v roce 1998, že vzrostou o 122 921 tis. Kč, tj. na 788 059 tis. Kč. Příjmy z veřejného zdravotního pojištění na 1 pojištěnce v roce 1997 se předpokládají ve výši 8 921 Kč, v roce 1998 se tyto příjmy plánují na 1 pojištěnce ve výši 9 568 Kč. Nárůst těchto příjmů na 1 pojištěnce o 647 Kč odráží předpokládaný růst vyměřovacích základů pro odvod pojistného. Výdaje na zdravotní péči na 1 pojištěnce v roce 1997 se předpokládá ve výši 7 730 Kč, v roce 1998 se plánují výdaje na zdravotní péči na 1 pojištěnce ve výši 9 132 Kč, což je nárůst o 1 402 Kč, tj. 18% předpokládaného zvýšení nákladů na zdravotní péči na 1 pojištěnce v příštím roce.

- Saldo celkových příjmů a celkových výdajů (včetně zdaněných) v roce 1997 očekává pojišťovna ve výši 71 032 tis. Kč, v roce 1998 plánuje saldo nulové.

- Celkové závazky v roce 1997 očekává pojišťovna ve výši 78 320 tis. Kč, všechny závazky předpokládá uhradit ve lhůtě splatnosti, na rok 1998 plánuje pojišťovna závazky téměř ve stejné výši tj. 78 745 tis. Kč, závazky po lhůtě splatnosti neplánuje. Celkové pohledávky v roce 1997 se očekávají ve výši 74 188 tis. Kč, pohledávky po lhůtě splatnosti se očekávají ve výši 2 308 tis. Kč, z toho pohledávky vůči zdravotnickým zařízením 8 tis. Kč a ostatní pohledávky 2 300 tis. Kč. Pohledávky vůči plátcům pojistného po lhůtě splatnosti pojišťovna nepředpokládá vzhledem k dobré platební morálce svých pojištěnců.

- Celkové závazky vůči zdravotnickým zařízením v roce 1997 ve výši 63 440 tis. Kč pojišťovna všechny uhradí ve lhůtě splatnosti, v plánu na rok 1998 nejsou závazky vůči zdravotnickým zařízením uvedeny. Pojišťovna plánuje pouze celkové závazky, jak je uvedeno v předchozím bodě.

- Závazky po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením ani ostatní závazky po lhůtě splatnosti pojišťovna neplánuje.

- Rezervní fond je tvořen v návaznosti na zásady stanovené zákonem č. 280/1992 Sb. a jeho výše činí 103,6% stanoveného limitu, tj. 19 020 tis. Kč.

- Novela zákona ČNR č. 280/1992 Sb. uložila v roce 1997 zaměstnaneckým pojišťovnám od 1. 1. 1998 přispívat částkou 0,5% z průměrných ročních výdajů základního fondu od vzniku pojišťovny do zajišťovacího fondu. V roce 1998 plánuje pojišťovna příspěvek ve výši 2 313 tis. Kč.

- Bankovní úvěry pojišťovna nečerpá.

- Finanční výpomoc z veřejných rozpočtů pojišťovna v minulosti neobdržela.

Hodnocení zdravotní

Dostupnost zdravotní péče je zajišťována sítí poskytovatelů, jejichž počet je s ohledem na regionální i zaměstnanecký charakter ZPŠ nejvyšší v okrese Mladá Boleslav, v Praze a v severočeském kraji. Síť je prakticky dotvořena a v r. 1998 budou v okrese M. Boleslav nové smluvní vztahy navazovány pouze v případě potřeby doplnění či změně provozovatele.

Revizní činnost se v novém paušálním systému úhrady zdravotní péče nově rozšíří o kontrolu zachování rozsahu a kvality poskytované zdravotní péče.

Zdravotní politika ZPŠ se zaměří jednak na celkovou spokojenost pojištěnců sledováním kvality ošetřovatelské péče, dostupnosti a včasnosti ošetření a přístupu zdravotnických pracovníků k pacientům v regionální nemocnici a jednak na další pokračování preventivních programů pro předcházení kardiovaskulárních nemocí, včasnou diagnostiku karcinomu tlustého střeva, prostaty a osteoporozy, na rehabilitační psoriatický program a jiné.

Kromě základního fondu má ZPŠ vytvořen Fond specifické péče a chystá i naplnění Fondu zlepšené zdravotní péče. Úhrada je v souladu s platnými právními předpisy.

211 - Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (dále jen ZP MV ČR)

Hodnocení ekonomické

- Oproti roku 1997 je v roce 1998 počítáno s nárůstem průměrného počtu pojištěnců z 550 000 na 565 000, tj. o 2,73%, z toho u státem hrazených pojištěnců z 247 000 na 248 600, tj. o 0,65%.

- Limit výdajů na vlastní činnost a investice podle vyhl. MF č. 220/1996 Sb. v roce 1997 činí 5,48%, tj. 203 255 tis. Kč, totéž v roce 1998 činí 5,46%, tj. 253 912 tis. Kč.

- Limit výdajů na vlastní činnost a investice podle vyhlášky MF č. 220/1996 Sb. v roce 1997 bude překročen o 181 010 tis. Kč. Shodný limit v roce 1998 již překročen nebude. Skutečnost roku 1997 je ovlivněna procesem sloučení s pojišťovnou GRÁL - ŽZP. Ve vazbě na připravovanou novou vyhlášku MF, která má nahradit vyhl. MF č. 220/1996 Sb. zapracovala pojišťovna do pojistného plánu na rok 1998 výši výdajů na vlastní činnost a investice tak, že tyto výdaje činí pouze 4,96% a znamenají proti novému limitu ve výši 5,09% úsporu o 0,13%.

- Pro rok 1998 představují příjmy z veřejného zdravotního pojištění celkem 4 650 395 tis. Kč a výdaje na zdravotní péči celkem 4 313 115 tis. Kč. V přepočtu na jednoho pojištěnce dosahují veškeré příjmy z veřejného zdravotního pojištění částky 8 231 Kč a výdaje částky 7 634 Kč.

l- Očekávané saldo celkových příjmů a výdajů (včetně zdanitelných) v roce 1998 je plánováno kladné ve výši 88 772 tis. Kč.

- Plánované saldo celkových závazků a pohledávek v roce 1997 se očekává záporné ve výši 260 307 tis. Kč a v roce 1998 je očekáváno kladné ve výši 30 000 tis. Kč. Očekávaný zůstatek závazků k 31. 12. 1997 je ovlivněn postupnou likvidací závazků bývalé pojišťovny GRÁL -ŽZP z prostředků návratné finanční výpomoci z veřejných rozpočtů. V návaznosti na tuto skutečnost plánuje pojišťovna prokázat potřebu druhé části návratné finanční výpomoci na počátku roku 1998 ve výši 195 mil. Kč. Za těchto předpokladů se jeví vývoj salda závazků a pohledávek jako reálný.

- Závazky vůči ZZ po lhůtě splatnosti jsou k 31. 12. 1997 očekávány ve výši 195 000 tis. Kč, což představuje zůstatek závazků bývalé pojišťovny GRÁL - ŽZP. V roce 1998 nejsou plánovány tyto závazky žádné, neboť pojišťovna předpokládá zůstatek těchto závazků uhradit 2. částí návratné finanční výpomoci, kterou má obdržet na základě ověření její konečné výše kontrolou státních orgánů.

- Platební neschopnost v roce 1998 není plánována žádná.

- Limit rezervního fondu pro rok 1998 ve výši 96 085 tis. Kč bude naplněn částkou 96 085 tis. Kč, což představuje 100%.

- Příspěvek do zajišťovacího fondu pro rok 1998 plánuje pojišťovna ve výši 10 033 tis. Kč.

- ZP MV ČR nemá žádné bankovní úvěry.

- Z návratné finanční výpomoci z veřejných rozpočtů ve výši 466 000 tis. Kč, přijaté v roce 1997, splatí ZP MV ČR do konce roku 1998 částku 40 000 tis. Kč, takže s předpokládaným navýšením této výpomoci v roce 1998 o 195 000 tis. Kč bude zůstatek činit 621 000 tis. Kč.

Hodnocení zdravotní

Dostupnost zdravotní péče zajišťuje pojišťovna prostřednictvím sítě smluvních zařízení, která je dostatečná a pokrývá celé spektrum péče ve všech druzích a odbornostech, pro rok 1998 pak klade důraz zejména na dostupnost primární péče, nárůst počtu smluvních partnerů se předpokládá pouze se vznikem nových ZZ v důsledku restrukturalizace lůžkových zařízení.

Ve zdravotní politice zmiňuje pojistný plán program ozdravných pobytů dětí s chronickými chorobami kůže a dýchacího ústrojí, preventivní programy pro řidiče z povolání a blíže nespecifikované diagnosticko-edukační programy u vybraných skupin pojištěnců. Revizní činnost pojišťovny se připravuje na kontroly při nových způsobech financování zdravotní péče, sledování časových limitů a minutové režie. Bude usilovat, aby vynucený paušální způsob úhrady zdravotní péče byl v průběhu roku 1998 potlačen, neboť snižuje možnosti kvalifikované revizní činnosti.

Preventivní programy budou hrazeny z fondů pojišťovny (v souladu s platnými právními předpisy) k tomu účelu zřízených, tj. z Fondu podpory zdraví a z Podílového fondu.

212 - Stavební zdravotní pojišťovna - STAZPO (dále jen STAZPO)

Hodnocení ekonomické

- Oproti roku 1997 je v roce 1998 počítáno s nárůstem průměrného počtu pojištěnců z 97 300 na 101 000, tj. o 3,80%, z toho u státem hrazených pojištěnců z 37 500 na 39 000, tj. o 4,00%.

- Limit výdajů na vlastní činnost a investice podle vyhlášky MF č. 220/1996 Sb. v roce 1997 činí 5,94%, tj. 39 727 tis. Kč, dle téže vyhlášky v roce 1998 činí 5,94%, tj. 44 372 tis. Kč.

- Limit výdajů na vlastní činnost a investice podle vyhlášky MF č. 220/1996 Sb. v roce 1997 ani v roce 1998 nebude překročen, neboť očekávané náklady na vlastní činnost a investice v roce 1997 činí 36 465 tis. Kč a v roce 1998 je jejich hodnota naplánována částkou 41 400 tis. Kč. Pojišťovna respektovala při sestavení pojistného plánu na rok 1998 novou výši limitu s vazbou na připravovanou vyhlášku MF, jehož hodnota pro pojišťovnu činí 5,63%. Hodnota limitu dle pojišťovny činí v plánu 5,54%.

- Pro rok 1998 představují příjmy z veřejného zdravotního pojištění celkem 747 000 tis. Kč a výdaje na zdravotní péči celkem 680 000 tis. Kč. V přepočtu na jednoho pojištěnce tak dosahují v roce 1998 příjmy z veřejného zdravotního pojištění částky 7 396 Kč a výdaje částky 6 733 Kč.

- Očekávané saldo celkových příjmů a výdajů (včetně zdanitelných) v roce 1998 bude kladné ve výši 30 500 tis. Kč.

- Plánované saldo celkových závazků a pohledávek v roce 1997 bude kladné ve výši 17 430 tis. Kč a v roce 1998 rovněž kladné ve výši 15 000 tis. Kč.

- Závazky vůči ZZ po lhůtě splatnosti v roce 1997 i v roce 1998 nejsou žádné.

- Platební neschopnost v roce 1998 není plánována žádná.

- Limit rezervního fondu pro rok 1998 bude naplněn částkou ve výši 30 000 tis. Kč.

- Příspěvek do zajišťovacího fondu je do pojistného plánu 1998 zahrnut částkou 3 500 tis. Kč.

- Ze schváleného bankovního úvěru podle usnesení vlády ČR ve výši 20 493 tis. Kč vyčerpala pojišťovna pouze 10 000 tis. Kč. Ke dni 31. 12. 1998 bude činit nesplacený zůstatek 5 000 tis. Kč, což je v souladu se splátkovým kalendářem.

- Návratnou finanční výpomoc z veřejných rozpočtů pojišťovna nečerpá.

Hodnocení zdravotní

Dostupnost zajišťuje pojišťovna sítí smluvních lékařů ve všech odbornostech a ve všech regionech republiky. Nepředpokládá výraznější nárůst jejich počtu, v místech s přechodně větší stavební činností s větším počtem pojištěnců bude uzavírat smlouvy časově limitované. Důraz ve smluvní politice bude soustředěn na poskytovatele primární péče.

Preventivní programy a specifická zdravotní péče, zaměřená dosud na užší skupiny zaměstnanců velkých podniků, bude rozšířena v návaznosti na využití zdravotního připojištění a řízené zdravotní péče prostřednictvím preferovaných poskytovatelů i na další pojištěnce. Vzhledem k charakteru pojišťovny je kladen důraz na programy prevence poškození pohybové soustavy, profesionálních dermatitid a zdravého způsobu života.

Revizní činnost bude rozšířena o rozesílání osobních účtů pojištěncům ke kontrole výdajové části a celý systém kontroly poskytovatelů zdravotní péče bude prohlouben a zefektivněn využitím počítačové technologie. STAZPO neplánuje vytvoření jiných než zákonem daných fondů, hrazených v souladu s platnými právními předpisy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP