213 - Revírní bratrská pokladna (dále
jen RBP)
Hodnocení ekonomické
- Pojišťovna plánuje nárůst průměrného
počtu pojištěnců z počtu 230
461, očekávaných k 31. 12. 1997, na počet
232 000 k 31. 12. 1998, tj. nárůst o 0,7%. Toto
mírné zvýšení počtu pojištěnců
předpokládá dosáhnout udržením
tradičně velmi dobré úrovně
služeb se zaměřením na rodinné
příslušníky svých pojištěnců.
Poměr pojištěnců, za které je
plátcem stát a ostatních pojištěnců
se v roce 1998 nezmění.
- Výdaje na vlastní činnost a investice jsou
v roce 1997 ve smyslu vyhlášky MF č. 220/1996
Sb., odhadovány ve výši 95 516 tis. Kč,
čímž povolený limit 5,78%, ve smyslu
cit. vyhlášky, nebude vyčerpán o 0,29%,
tj. cca o 4 997 tis. Kč.
V roce 1998 jsou tyto náklady plánovány ve
výši 98 900 tis. Kč, tj. 5,45%. Navrhovaný
snížený limit s vazbou na definitivní
znění návrhu nové vyhlášky
MF ve výši 5,46% nebude vyčerpán o 0,01%.
- Saldo příjmů z pojistného na veřejné
zdravotní pojištění a výdajů
na zdravotní péči celkem je v roce 1997 očekáváno
s přebytkem ve výši 126 968 tis. Kč
a v roce 1998 s přebytkem ve výši 152 200 tis.
Kč. V přepočtu na 1 pojištěnce
je saldo příjmů a výdajů souvisejících
s veřejným zdravotním pojištěním
v roce 1997 očekáváno s přebytkem
ve výši 46 Kč/měsíc a v roce
1998 je plánováno s přebytkem 55 Kč/měsíc.
Podle údajů pojistného plánu na rok
1998 jsou uvedená salda reálná. V ročním
vyjádření činí v roce 1998
příjmy na jednoho pojištěnce 7 825 Kč
a výdaje 7 169 Kč.
Saldo celkových příjmů a celkových
výdajů (včetně zdanitelných)
je v roce 1997 očekáváno ve výši
25 545 tis. Kč a v roce 1998 je plánováno
ve výši 53 500 tis. Kč. S přihlédnutím
k ostatním údajům pojistného plánu
je dosažení tohoto salda reálné.
- Vývoj celkových závazků a pohledávek
za roky 1997 a 1998 lze hodnotit pozitivně. Nejsou očekávány
ani plánovány závazky po lhůtě
splatnosti. Podle údajů pojistného plánu
1998 lze očekávat pouze závazky ve lhůtě
splatnosti do výše výdajů za 1 měsíc.
- Závazky vůči zdravotnickým zařízením
po lhůtě splatnosti nejsou v roce 1997 očekávány,
ani v roce 1998 plánovány.
- Pojišťovna je dosud plně platebně schopná
a nemá závazky po lhůtě splatnosti.
V roce 1998 není zhoršení její platební
schopnosti plánováno.
- Rezervní fond se v roce 1998 zvýší
o 3 100 tis. Kč na částku 46 926 tis. Kč.
- Příspěvek do zajišťovacího
fondu je pojišťovnou v roce 1998 plánován
ve výši 7 900 tis. Kč.
- Do konce roku 1998 pojišťovna plánuje splacení
celého úvěru ve výši 37 977 tis.
Kč poskytnutého prostřednictvím Konsolidační
banky Praha s. p. ú. na základě usnesení
vlády ČR ze dne 23. 4. 1997 č. 238 ve znění
usnesení vlády ČR ze dne 12. 6. 1997 č.
352 na úhradu pohledávek poskytovatelů zdravotní
péče. Tímto bude úvěr splacen
v předstihu, neboť jeho poslední splátka
byla smlouvou stanovena na červenec 1999.
V roce 1998 pojišťovna plánuje též
zahájení splátek návratné finanční
výpomoci, jejíž výše činila
147 000 tis Kč na úhradu oprávněných
pohledávek zdravotnických zařízení
za bývalou Moravskou zdravotní pojišťovnou.
Splátka je plánována ve výši
4 320 tis. Kč a je v souladu s platebním kalendářem.
S ohledem na kladné saldo celkových příjmů
a výdajů (včetně zdanitelných)
na zdravotní péči pojišťovny v
roce 1998 je úhrada uvedených splátek obou
úvěrů reálná.
Hodnocení zdravotní
Dostupnost zdravotní péče pro pojištěnce
je dána hustou sítí poskytovatelů
v regionu severní Moravy, mimo region je smluvně
zajištěno poskytování zdravotní
péče v nemocnicích a poliklinikách
na okresní či městské úrovni.
Růst počtu smluvních poskytovatelů
se předpokládá pouze v oblasti primární
péče v souvislosti s restrukturalizací lůžkových
zařízení, s čímž souvisí
i předpokládaný nárůst smluv
se zařízeními ošetřovatelské
péče.
Koncepce preventivních programů je přizpůsobena
potřebám pojištěnců, převážně
zaměstnanců v hornictví. Důraz je
proto kladen na cílenou rekondiční péči
po závažných úrazech, po závažných
onemocněních souvisejících s výkonem
práce a u pracovníků vystavených rizikovým
faktorům pracovního prostředí. Významným
preventivním program je i vitaminózní fortifikace
u vybraných pracovníků rizikových
pracovišť a u dětí z ekologicky zatížených
oblastí, pro které jsou navíc pořádány
léčebné pobyty přímořské
a vysokohorské.
Revizní činnost RBP se bude opírat o kvalitní
informační systém a o efektivní individualizaci
smluvní politiky na základě výběrových
řízení.
Kromě základního fondu má RBP k zajišťování
preventivních programů Fond zlepšené
(preventivní) péče, který je hrazen
v souladu s platnými právními předpisy.
214 - Regionální zdravotní pojišťovna
- REZAPO (dále jen REZAPO)
Hodnocení ekonomické
- Oproti roku 1997 je v roce 1998 počítáno
s nárůstem průměrného počtu
pojištěnců ze 123 050 na 123 450, tj. o 0,33%,
z toho u státem hrazených pojištěnců
ze 65 950 na 66 420, tj. o 0,71%.
- Limit výdajů na vlastní činnost
a investice podle vyhlášky MF č. 220/1996 Sb.
v roce 1997 činí 5,91%, tj. 57 026 tis. Kč,
s ohledem na malý nárůst počtu pojištěnců
zůstává i pro rok 1998 (stanovený
shodnou metodikou) ve výši 5,91%. Změnou výše
příjmů roste absolutní částka
na 60 560 Kč.
- Očekávaná výše výdajů
na vlastní činnost a investice v roce 1997 činí
55 000 tis. Kč, což je 96,45% daného limitu.
Při sestavení pojistného plánu na
rok 1998 pojišťovna respektovala očekávané
snížení limitu s vazbou na nově připravovanou
vyhlášku MF. Absolutní výše výdajů
na vlastní činnost a investice v roce 1998 je plánována
částkou 55 200 tis. Kč, což představuje
čerpání limitu ve výši 5,39%.
Návrh limitu dle nové vyhlášky činí
5,60%.
- Pro rok 1998 představují příjmy
z veřejného zdravotního pojištění
celkem 1 024 700 tis. Kč a výdaje na zdravotní
péči celkem 946 300 tis. Kč. V přepočtu
na jednoho pojištěnce tak dosahují celkové
příjmy z veřejného zdravotního
pojištění v roce 1998 částky
8 301 Kč a výdaje částky 7 665 Kč.
- Očekávané saldo celkových příjmů
a výdajů (včetně zdanitelných)
v roce 1998 je kladné ve výši 9 300 tis. Kč.
- Plánované saldo celkových závazků
a pohledávek v roce 1997 i v roce 1998 je nulové.
Závazky vůči ZZ po lhůtě splatnosti
v roce 1997 i v roce 1998 nejsou žádné. Platební
neschopnost v roce 1998 není plánována žádná,
což však vyplývá pouze z toho, že
není dodržen splátkový kalendář
návratné finanční výpomoci
o 40 mil. Kč.
- Limit rezervního fondu pro rok 1998 bude naplněn
částkou 30 300 tis. Kč.
- Odvod do zajišťovacího fondu pro rok 1998 je
plánován ve výši 2 932 tis. Kč.
- Z bankovního úvěru ve výši
45 000 tis. Kč bude ke dni 31. 12. 1998 činit nesplacený
zůstatek 35 000 tis. Kč.
- Z návratné finanční výpomoci
z veřejných rozpočtů ve výši
300 000 tis. Kč, přijaté v roce 1996, plánuje
uhradit pojišťovna do konce roku 1998 pouze částku
20 000 tis. Kč, takže zůstatek bude ještě
činit 280 000 tis. Kč. Ze splátkového
kalendáře vyplývá povinnost uhradit
splátky ve výši 60 000 tis. Kč.
Podle názoru vedení této pojišťovny,
není schopnost uvedeného subjektu vlastními
silami vyvážit v roce 1998 disproporce mezi počtem
pojištěnců a výší závazků
sloučené Zdravotní pojišťovny SALVUS.
Z těchto důvodů rozhodla Správní
rada o vyhledání vhodné zdravotní
pojišťovny jako partnera ke sloučení,
výsledkem čehož je podepsání
dohody o sloučení se ZP MV ČR.
Hodnocení zdravotní
Smluvní politika odpovídá regionálnímu
charakteru REZAPO s převahou pojištěnců
na jižní střední Moravě. V této
oblasti budou při uzavírání smluv
respektovány závěry výběrových
řízení a stanoviska příslušných
referátů zdravotnictví O Ú. Mimo region
jsou uzavírány smlouvy s většími
ZZ. REZAPO bude i nadále hradit poskytnutou zdravotní
péči nesmluvním zdravotnickým zařízením,
je-li provedená péče zdokladována
vyúčtována pojišťovně. Množství
a struktura smluvních ZZ zůstane v roce 1998 přibližně
na stejné úrovni.
Ve zdravotní politice se stávající
preventivní programy rozšíří
o program onkologické prevence a o program psychologicko-sociální
prevence mládeže.
V revizní činnosti předpokládá
REZAPO úspory jednak s ohledem na plánovanou historickou
postrevizi, která se osvědčila u ZP SALVUS
při jejich slučování, jednak s ohledem
na důkladnou přípravu úhrady ústavní
péče DRG systémem.
Zlepšování zdravotní péče
v rámci preventivních programů bude hrazeno
z Fondu specifické zdravotní péče,
tvořeného z prostředků získaných
výběrem penále a pokut od plátců
pojistného.
217 - Zdravotní pojišťovna METAL - ALIANCE
(dále jen ZP M-A)
Hodnocení ekonomické
- V pojistném plánu na rok 1998 plánuje uvedená
zdravotní pojišťovna nárůst oproti
průměrnému stavu r. 1997 pouze 500 pojištěnců,
což činí 0,26% z celkového průměrného
počtu pojištěnců ve výši
190 tis. osob.
- Limit výdajů na vlastní činnost
a investice činí v r. 1997 v percentuálním
vyjádření 5,83% z příjmů
po přerozdělení dle podmínek vyhlášky
MF ČR č. 220/1996 Sb. Pojišťovna očekává
spotřebu finančních prostředků
pro vlastní činnost a investice ve výši
4,79%.
- Výše limitu pro rok 1998 je v souladu s definitivním
návrhem nové vyhlášky v připomínkovém
řízení, která stanoví maximální
hranici ve výši 5,52%. V absolutní hodnotě
činí náklady na vlastní činnost
a investice 79 400 tis. Kč, což je oproti očekávané
skutečnosti roku 1997 nárůst o 12 900 tis.
Kč.
- Pro oba roky 1997 a 1998 pojišťovna předpokládá
splnit stanovené limity výdajů na vlastní
činnost a investice, jejichž výše je v
r. 1997 stanovena na 5,83% a v roce 1998 na 5,38%.
- Příjmy z veřejného zdravotního
pojištění na jednoho pojištěnce
za rok 1997 činí 7 327 Kč, v roce 1998 se
zvyšují na 7 763 Kč. Plánovaný
nárůst činí 436 Kč, což
je nárůst o 6%.
- V oblasti výdajů na zdravotní péči
na jednoho pojištěnce za rok 1997 jde o hodnotu 6
596 Kč a za rok 1998 jde o hodnotu 7 187 Kč, výdaje
za rok 1998 převyšují výdaje za rok
1997 o 591 Kč, což je nárůst o 9%. Příjmy
po přerozdělení jsou očekávány
ve výši 1 450 000 tis. Kč a výdaje na
zdravotní péči 1 365 500 tis. Kč.
Saldo celkových příjmů a výdajů
(včetně zdaněných) je plánováno
v r. 1998 ve výši 36 500 tis. Kč.
- V oblasti plánovaného celkového vývoje
závazků za rok 1997 je očekáváno
102 200 tis. Kč a v r. 1998 se hodnota zvyšuje na
105 000 tis. Kč, jde tedy o nárůst o 2,7%
oproti roku 1997. Plánované pohledávky za
rok 1997 činí 125 300 tis. Kč a za rok 1998
jsou ve výši 125 000 tis. Kč. Jde o nepatrný
pokles oproti roku 1997. Saldo pohledávek a závazků
za rok 1998 je očekáváno kladné ve
výši 20 000 tis. Kč.
- Závazky vůči zdravotnickým zařízením
po lhůtě splatnosti za rok 1997 pojišťovna
nevykazuje, rovněž v oblasti pohledávek vůči
zdravotnickým zařízením po lhůtě
splatnosti na rok 1998 pojišťovna nevykazuje žádné
hodnoty. Pohledávky vůči plátcům
pojistného po lhůtě splatnosti předpokládá
v r. 1998 ve výši 125 000 tis. Kč.
- Pojišťovna neplánuje v roce 1998 platební
neschopnost.
- Rezervní fond plánuje pojišťovna naplnit
v roce 1998 na celkovou částku 30 500 tis. Kč.
- Příspěvek do zajišťovacího
fondu plánuje pojišťovna ve výši
5 100 tis. Kč.
- Pojišťovna získala zvýhodněný
úvěr v návaznosti na usnesení vlády
č. 238 ze dne 23. 4. 1997 doplněné usnesením
vlády č. 352/1997 v celkové částce
23 407 tis. Kč. Splácení úvěru
bude zahájeno 15. 8. 1998 v částce 1 951
tis. Kč. Celkem bude dvanáct splátek, z nichž
poslední bude realizována 15. 7. 1999. V roce 1998
bude realizováno 5 splátek v celkové výši
9 755 tis. Kč.
Hodnocení zdravotní
Síť smluvních ZZ je stabilizovaná, stejně
jako počet pojištěnců. Plánováno
je jen malé rozšíření v závislosti
na růstu počtu pojištěnců, při
navazování nových smluv bude přihlíženo
k výsledkům výběrových řízení.
Ve smlouvách se ZZ se zakotvuji způsoby úhrad,
které plně respektují závěry
dohodovacích řízení.
V rámci preventivních programů bude ZP M-A
přispívat na rekondiční rehabilitační
ozdravné pobyty dětí z mateřských
a základních škol.
Revizní systém se bude i nadále opírat
o počítačový systém a o provádění
fyzických kontrol přímo ve zdravotnických
zařízeních.
Kromě základního fondu zřizuje ZP
M-A Fond preventivní péče, Fond zlepšené
zdravotní péče a Fond stimulační,
k jejichž naplňování přispívají
podniky v rámci svých personálně-sociálních
programů.
222 - Česká národní zdravotní
pojišťovna (dále jen ČNZP)
Hodnocení ekonomické
- Pojišťovna plánuje nárůst průměrného
počtu pojištěnců z 381 080 v r. 1997
na 420 000 v r. 1998 tj. o 10,2%. Tento nárůst se
předpokládá dosáhnout zvýšenou
péčí o potřeby svých pojištěnců
a zaměřením na získání
rodinných příslušníků
svých současných pojištěnců.
Poměr pojištěnců, za které je
plátcem stát a ostatních pojištěnců
se v roce 1998 nezmění.
- Výdaje na vlastní činnost a investice jsou
v roce 1997 ve smyslu vyhlášky MF č. 220/1996
Sb., odhadovány ve výši 139 686 tis. Kč,
tj. 5,59%, čímž povolený limit 5,63%
ve smyslu cit. vyhlášky nebude vyčerpán
o 0,04%. V roce 1998 jsou tyto náklady plánovány
ve výši 150 mil. Kč tj. 5,19%, čímž
povolený limit 5,25% nebude vyčerpán o 0,06%,
tj. cca 1,83 mil. Kč.
- Saldo příjmů z veřejného
zdravotního pojištění a výdajů
na zdravotní péči celkem je v roce 1997 očekáváno
s přebytkem ve výši 250 mil. Kč a v
roce 1998 s přebytkem ve výši 262 mil. Kč.
V přepočtu na 1 pojištěnce je uvedené
saldo v roce 1997 očekáváno s přebytkem
ve výši 55 Kč/měsíc a v roce
1998 je plánováno s přebytkem 52 Kč/měsíc.
Podle údajů pojistného plánu na rok
1998 jsou uvedená salda reálná. V ročním
vyjádření na jednoho pojištěnce
činí plánovaná částka
příjmů 6 886 Kč a výdajů
6 262 Kč.
- Saldo celkových příjmů a celkových
výdajů (včetně zdaněných)
je v roce 1997 očekáváno ve výši
130 020 tis. Kč a v roce 1998 plánováno ve
stejné výši 130 000 tis. Kč. S přihlédnutím
k ostatním údajům pojistného plánu
je dosažení tohoto salda reálné.
- Vývoj očekávaných celkových
závazků a pohledávek za roky 1997 a plánovaných
pro rok 1998 lze hodnotit pozitivně. Nejsou očekávány
ani plánovány závazky po lhůtě
splatnosti. Podle údajů pojistného plánu
na rok 1998 lze očekávat pouze závazky ve
lhůtě splatnosti do výše výdajů
pojišťovny za 1 měsíc.
- Závazky vůči zdravotnickým zařízením
po lhůtě splatnosti nejsou v roce 1997 očekávány
ani v roce 1998 plánovány.
- Pojišťovna je podle údajů pojistného
plánu plně platebně schopná a nemá
závazky po lhůtě splatnosti. V roce 1998
není zhoršení její platební schopnosti
plánováno.
- S ohledem na kladné saldo celkových příjmů
a výdajů (včetně zdanitelných)
v roce 1997, pojišťovna plánuje v roce 1997 doplnění
rezervního fondu o 32 513 tis. Kč. Jak bylo zjištěno
při posuzování pojistného plánu
na rok 1998 byl k 30. 9. 1997 tvořen rezervní fond
v rozporu s ust. § 18 zákona MZ č. 280/1992
Sb., o resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťovnách,
v platném znění, neboť v době
projednávání pojistného plánu
je zde evidován kromě finančních prostředků
i majetek:
a) | finanční prostředky | 1 085 765,37 Kč |
b) | majetek | 12 666 208,99 Kč |
celkem | 13 751974,36 Kč |
Celá záležitost byla v průběhu
posuzování pojistných plánů
projednána se zástupci pojišťovny. Pro
posouzení plnění stanoveného limitu
je hodnoceno pouze finanční krytí, které
v roce 1997 má dosáhnout 45 mil. Kč a v roce
1998 má být navýšeno na celkovou částku
69 mil. Kč. Při splnění těchto
plánovaných předpokladů by měla
zdravotní pojišťovna dosáhnout v roce
1998 naplnění rezervního fondu na 153% stanoveného
limitu. S ohledem na použitý způsob účtování
bylo odborem 28 MF doporučeno sledovat majetek na odděleném
analytickém účtu. Při jakékoliv
statistice nelze hodnotu majetku zahrnout do sledování
plnění rezervního fondu. Konečné
účetní řešení doporučuje
odbor 28 MF provést až při přechodu
na zvláštní účtovou osnovu pro
zdravotní pojišťovny.
- Příspěvek do zajišťovacího
fondu je v plánu roku 1998 zahrnut ve výši
5 042 tis. Kč.
- Pojišťovna nemá bankovní úvěry
vyplývající z usnesení vlády
ani návratné finanční výpomoci.
V roce 1998 jsou, mimo jiné, plánována opatření
k zahájení činnosti zjišťování,
uplatňování a vymáhání
pohledávek v oblasti plateb pojistného, kterou pojišťovna
v předchozích letech nevykonávala. Při
této činnosti bude využívat stávající
vybavení informačního systému a v
průběhu roku prověří a navrhne
řešení této oblasti. Těmto informacím
odpovídá i plánovaný objem pohledávek
za plátci pojistného po lhůtě splatnosti,
který činí 2 mil. Kč. Tento objem
vymáhaných pohledávek je pojišťovnou
klasifikován jako podstatný nárůst,
avšak ve srovnání s ostatními zdravotními
pojišťovnami je i nadále výjimečně
nízký. Tímto objemem však bude splněna
povinnost pojišťovny vymáhat dlužné
pojistné a penále podle současné dikce
zákona.
I v roce 1998 bude pojišťovna smluvně zajišťovat
provoz, tj. služby pojištěncům a zdravotnickým
subjektům, prostřednictvím PVT a. s. Tato
závislost na cizím subjektu má významný
vliv na možnost snižování nákladů
na vlastní činnost ve smyslu vyhl. MF č.
220/1996 Sb. Zároveň však činí
tuto pojišťovnu obtížně srovnatelnou
s ostatními pojišťovnami při hodnocení
počtu pojištěnců na jednoho zaměstnance
nebo při vykazování absolutní výše
mzdových prostředků. V současné
době i výhledově lze tuto závislost
na cizím subjektu považovat za významný
rizikový prvek v činnosti pojišťovny,
resp. služeb klientům této pojišťovny.
Hodnocení zdravotní
Ve smluvní politice bude ČNZP spolupracovat s referáty
zdravotnictví O Ú a komorami, rozšiřovat
počet smluvních vztahů v primární
péči a redukovat síť ZZ na tuto péči
navazující za předpokladu kompenzace komplexností
a úrovní těchto ZZ. Při zajišťování
dostupnosti zdravotní péče budou zohledňovány
geografické podmínky i potřeby pojištěnců
ČNZP v dané lokalitě. V dalších
8 regionech bude zaváděn plán řízené
péče, bude se zvyšovat počet smluv na
lůžka ošetřovatelské péče
a odstraňovat překrývání zdravotní
sítě. Mezi základní principy smluvní
politiky patří preference kvality před kvantitou.
Ve zdravotní politice je definováno 11 programů,
jejichž podstatou je výběrové zaměření
na určité profesní, sociální
a zájmové skupiny ve spojení se systematičností,
dlouhodobostí, pravidelným opakováním
a řízenou edukací.
Revizní činnost se bude opírat jednak o kontrolní
systém v oblasti lékové, PZT a ambulantních
specialistů, jednak o pozitivní motivaci poskytovatelů,
která je dle ČNZP účinnější
než restrikce v podobě limitací úhrad.
Hlavní roli v tomto způsobu ovlivnění
nákladovosti zdravotní péče má
lékař primární péče,
který reguluje potřebu pacientů navštěvovat
lékaře specialisty, nutnost hospitalizace a drahé
medikace a z úspor fondu praktického lékaře
má prospěch v podobě zvýšené
hodnoty bodu. Zároveň je počítáno
s nutností kontroly kvality poskytované péče.
Kromě základního fondu je zřízen
Účelový fond na zlepšení zdravotní
péče, Účelový fond na snížení
nákladů na plně nebo částečně
hrazenou zdravotní péče a Účelový
fond "profesor" pro zajištění výdajů
u nesmluvních poskytovatelů zdravotní péče
k vytváření finanční rezervy
k úhradě nákladů na zdravotní
péči u špičkových poskytovatelů.
Příloha č. 2 |
Hodnocení návrhu zdravotně pojistného
plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny
ČR na rok 1998
Doporučuje se vzít návrh zdravotně
pojistného plánu VZP ČR na rok 1998 na vědomí
a schválit níže uvedené vyjádření
zpracované Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem
financí jako vyjádření vlády
České republiky pro jeho projednání
Poslaneckou sněmovnou Parlamentu.
Vyjádření vlády České
republiky ke zdravotně pojistnému plánu Všeobecné
zdravotní pojišťovny ČR na rok 1998
111 - Všeobecná zdravotní pojišťovna
ČR (dále jen VZP ČR)
Hodnocení ekonomické
- S ohledem na snahu zaměstnaneckých zdravotních
pojišťoven řešit ekonomické problémy
vzájemným slučováním, neplánuje
v roce 1998 VZP ČR nárůst pojištěnců.
V roce 1998 předpokládá dosáhnout
celkem průměrného počtu pojištěnců
ve výši 7 860 tis. osob. Z toho osoby "státem
hrazené" dosahují 4 395 tis. osob, což
činí 55,92%. Tento stav odpovídá očekávanému
stavu vývoje pojištěnců v závěru
roku 1997.
Limit nákladů na vlastní činnost a
investice propočtený metodikou odpovídající
návrhu nové vyhlášky MF byl dodržen.
Skutečně plánovaná hodnota nákladů
na vlastní činnost a investice činí
3,43%, což oproti návrhu limitu ve výši
4,0% činí úsporu 0,57%. Celkové náklady
na vlastní činnost a pořízení
investic, po odpočtu zohledněných položek,
plánuje VZP ČR ve výši 2 662 mil Kč.
Oproti očekávané skutečnosti činí
meziroční nárůst 167 mil. Kč,
což představuje pouze 6,7%.
- Při porovnání plánované částky
s definitivním návrhem limitu obsaženým
v návrhu vyhlášky předané k projednání
do legislativních komisí vlády, činí
úspora oproti limitu 0,09%. V absolutním vyjádření
činí plánovaná úspora 9 650
tis. Kč, neboť definitivní výše
limitu s vazbou na plánovaný počet pojištěnců
činí 3,52%. Jak bylo zjištěno, je rozpočet
nákladů uvedený na souhrnné tabulce
již očištěný o zohledňované
náklady související s odpisem pohledávek
a výdaji na úroky s vazbou na úvěry
čerpané na zdravotní péči.
- Při porovnání dodržení absolutního
limitu nákladů na vlastní činnost
a investice s podmínkami vyhlášky MF č.
220/1996 Sb., můžeme konstatovat, že plánované
procento režie oproti tomuto limitu je nižší
o 1,07%, což v absolutní částce činí
831 mil. Kč.
- Plánované saldo příjmů po
přerozdělení a výdajů na zdravotní
péči hrazenou z veřejného zdravotního
pojištění činí +4 564 mil. Kč.
Plánované saldo příjmů z veřejného
zdravotního pojištění a výdajů
na zdravotní péči činí 5 254
mil. Kč. Kladný výsledek obou sald je způsoben
především plánovanými restriktivními
opatřeními ve výdajové stránce,
kde se předpokládá pozitivní dopad
z opatření Ministerstva zdravotnictví při
plánované redukci počtu zdravotnických
zařízení. Plánovaný meziroční
nárůst výdajů na zdravotní
péči činí pouze 1,15%, na rozdíl
od plánovaného nárůstu příjmů
po přerozdělení, který činí
7,35%. V návaznosti na tento plánovaný trend
očekává pojišťovna v přepočtu
na jednoho pojištěnce roční příjmy
z veřejného zdravotního pojištění
ve výši 9 878 Kč oproti výdajům
na zdravotní péči ve výši 9 210
Kč. Plánovaný příznivý
vývoj poměru příjmů a výdajů
se odlišuje diametrálně od dosaženého
poměru v minulém roce a 1. pololetí 1997,
kde je nepříznivý vývoj ještě
navíc částečně eliminován
předsunutou platbou státu do přerozdělení
v dubnu 1997. O to markantněji by se stávající
trend měl projevit v 2. pololetí 1997, kdy bude
platba od státu o tuto částku nižší.
Očekávaná skutečnost na rok 1997 je
však sestavena optimisticky a očekává
již zřejmě ve 2. pololetí 1997 "nástup
trendu snížení nákladů"
na zdravotní péči.
- Předložený pojistný plán neobsahoval
údaj o plánovaných závazcích
v r. 1998, ani očekávaný vývoj stavu
závazků vůči ZZ po lhůtě
splatnosti. Ve vazbě na doplněné údaje
v průběhu prověřování
materiálu je možno konstatovat, že pojišťovna
očekává snížení celkového
stavu závazků k 31. 12. 1998 oproti 31. 12. 1997
o 2 250 mil. Kč. Tomuto předpokladu odpovídá
i plánovaný kladný rozdíl mezi příjmy
a výdaji v roce 1998.
- Stav závazků vůči zdravotnickým
zařízením po lhůtě splatnosti
není v očekávané skutečnosti
za rok 1997 ovlivněn poskytnutým úvěrem
ve výši 800 mil. Kč, který pojišťovna
obdržela v 2. pololetí 1997. S vazbou na očekávané
snížení celkových závazků
v r. 1998 je plánováno snížení
stavu závazků po lhůtě splatnosti
ve výši 1 700 mil. Kč.
- Pokud vyjádříme platební neschopnost
jako poměr závazků po lhůtě
splatnosti k průměrným měsíčním
výdajům na zdravotní péči je
možno konstatovat, že v oč. skutečnosti
činí závazky po lhůtě splatnosti
vůči zdravotnickým zařízením
pouze 29% měsíčních výdajů.
V roce 1998 očekává pojišťovna
veškeré závazky vůči zdravotnickým
zařízením hradit ve lhůtě splatnosti.
Platební neschopnost vyjádřená jako
poměr celkových závazků k průměrným
měsíčním výdajům se
ve stavech k 31. 12. 1997 pohybuje ve výši 1,47 a
31. 12. 1998 se snižuje na částku 1,08, což
odpovídá plánovaným úhradám
ve lhůtě splatnosti i v závěru roku.
- S ohledem na zápornou výši základního
fondu v předchozích letech, nebylo možno naplnit
rezervní fond v zákonném rozsahu. Rezervní
fond je k 31. 12. 1997 naplněn částkou 259
mil. Kč, která byla do rezervního fondu vložena
v r. 1993. V roce 1998 plánuje pojišťovna z kladného
zůstatku základního fondu převést
do rezervního fondu částku 872 myl. Kč
a dosáhnout tak na konci roku 1998 zůstatku ve výši
1 130 809 tys. Kč. Limit ve výši 3% z průměrných
výdajů základního fondu za období
95, 96 a 97 by měl činit 1 858 mil. Kč. Konečný
stav roku 1998 pokrývá tedy pouze 61% objemu stanoveného
zákonem ČNR č. 551/1991 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Vyšší
stupeň snížení "dluhu z minulých
let" by však mohl být proveden pouze na úkor
zvýšení závazků vůči
zdravotnickým zařízením.
- Tvorba zajišťovacího fondu se v roce 1998 týká
pouze zaměstnaneckých pojišťoven.
- Usnesením vlády č. 238/97 a dále
č. 352/97 byl VZP ČR schválen dlouhodobý
úvěr od Konsolidační banky ve výši
800 mil. Kč. S ohledem na posunutí splátek
ovlivní tento úvěr v roce 1998 výdajovou
stránku hospodaření VZP ČR pouze částkou
200 mil Kč. Vzhledem k tomu, že pojišťovna
čerpá i další úvěry, dosáhnou
celkové splátky úvěrů v roce
1998 hodnoty 600 mil. Kč.
- Návratnou finanční výpomoc VZP ČR
v minulosti neobdržela a neplánuje ji získat
ani v roce 1998.
Pojistný plán VZP ČR se odlišuje
od pojistných plánů ostatních zaměstnaneckých
pojišťoven tím, že obsahuje navíc:
- Pasáže zabývající se hodnocením
stávající sítě zdravotnických
zařízení, která z pohledu smluvních
vztahů VZP ČR se jeví jako předimenzovaná.
Na str. 22 - 35 pojistného plánu jsou uvedeny předpoklady
úspěšně provedené redukce této
sítě, což by mělo umožnit dosažení
plánovaného snížení nárůstu
výdajů na zdravotní péči v
roce 1998.
- Obsáhlou pasáž plánovaného
výběru pojistného od jednotlivých
skupin plátců v členění na
jednotlivá čtvrtletí roku 1998.
- Upozornění na legislativní nedostatky ve
stávajícím zákonu ČNR č.
592/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů i další zákonech ovlivňujících
příjmovou a výdajovou stránku veřejného
zdravotního pojištění.
Hodnocení zdravotní
Cílem smluvní politiky VZP ČR bude omezit
síť poskytovatelů zdravotní péče,
která je v některých odbornostech předimenzována.
V síti ambulantních poskytovatelů se bude
VZP ČR řídit doporučeným počtem
lékařských míst, která uvádí
ve svém pojistném plánu. Počty poskytovatelů
u odborností 001, 209, 305, 404 a 603 jsou nižší,
než doporučilo Ministerstvo zdravotnictví v
r. 1996 okresním úřadům jako orientační
vodítko k zajištění zdravotní
péče v okrese a tedy jejich dodržení
nemusí zaručit dostatečnou dostupnost poskytované
péče v těchto odbornostech. Předložené
počty lékařských míst ve všech
odbornostech nemohou být zveřejňována
bez zdůraznění, že tato čísla
nejsou rigidní a dle různých faktorů,
ovlivňujících zdravotní stav populace
a dostupnost péče v regionu, se dle místní
situace mohou i výrazně měnit.
V síti lůžkových ZZ bude postupováno
v souladu s doporučeným počtem lůžek
dle návrhu Ministerstva zdravotnictví.
Ve zdravotní politice dominuje příprava na
zvládnutí problémů spojených
se zavedením kapitačně výkonového
systému, s pasportizací a kategorizací léčeben
pro dlouhodobě nemocné a se změnou platby
pro lůžková ZZ.
Nejsou plánovány žádné vlastní
preventivní programy, pouze účast na celostátně
vyhlášených programech za předpokladu,
že frekvence s nimi spojených výkonů
nebude v rozporu se zákonnými předpisy. V
revizní činnosti se předpokládá
rozvinutí kontrolních metody používaných
pro systémy úhrad zdravotní péče
agregovanými platbami a rozšíření
aplikací informačního systému o kontrolní
a analytické programy umožňující
zjišťování závad v předkládaných
účtech ZZ. Dojde i k posílení přímých
kontrol revizními lékaři.
Kromě základního fondu je zřízen
Fond smluvního a cestovního zdravotního pojištění,
který je naplňován pojistným placeným
klienty a na základě individuálních
pojistných smluv.