213 - Revírní bratrská pokladna (dále jen RBP)

Hodnocení ekonomické

- Pojišťovna plánuje nárůst průměrného počtu pojištěnců z počtu 230 461, očekávaných k 31. 12. 1997, na počet 232 000 k 31. 12. 1998, tj. nárůst o 0,7%. Toto mírné zvýšení počtu pojištěnců předpokládá dosáhnout udržením tradičně velmi dobré úrovně služeb se zaměřením na rodinné příslušníky svých pojištěnců. Poměr pojištěnců, za které je plátcem stát a ostatních pojištěnců se v roce 1998 nezmění.

- Výdaje na vlastní činnost a investice jsou v roce 1997 ve smyslu vyhlášky MF č. 220/1996 Sb., odhadovány ve výši 95 516 tis. Kč, čímž povolený limit 5,78%, ve smyslu cit. vyhlášky, nebude vyčerpán o 0,29%, tj. cca o 4 997 tis. Kč.

V roce 1998 jsou tyto náklady plánovány ve výši 98 900 tis. Kč, tj. 5,45%. Navrhovaný snížený limit s vazbou na definitivní znění návrhu nové vyhlášky MF ve výši 5,46% nebude vyčerpán o 0,01%.

- Saldo příjmů z pojistného na veřejné zdravotní pojištění a výdajů na zdravotní péči celkem je v roce 1997 očekáváno s přebytkem ve výši 126 968 tis. Kč a v roce 1998 s přebytkem ve výši 152 200 tis. Kč. V přepočtu na 1 pojištěnce je saldo příjmů a výdajů souvisejících s veřejným zdravotním pojištěním v roce 1997 očekáváno s přebytkem ve výši 46 Kč/měsíc a v roce 1998 je plánováno s přebytkem 55 Kč/měsíc. Podle údajů pojistného plánu na rok 1998 jsou uvedená salda reálná. V ročním vyjádření činí v roce 1998 příjmy na jednoho pojištěnce 7 825 Kč a výdaje 7 169 Kč.

Saldo celkových příjmů a celkových výdajů (včetně zdanitelných) je v roce 1997 očekáváno ve výši 25 545 tis. Kč a v roce 1998 je plánováno ve výši 53 500 tis. Kč. S přihlédnutím k ostatním údajům pojistného plánu je dosažení tohoto salda reálné.

- Vývoj celkových závazků a pohledávek za roky 1997 a 1998 lze hodnotit pozitivně. Nejsou očekávány ani plánovány závazky po lhůtě splatnosti. Podle údajů pojistného plánu 1998 lze očekávat pouze závazky ve lhůtě splatnosti do výše výdajů za 1 měsíc.

- Závazky vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti nejsou v roce 1997 očekávány, ani v roce 1998 plánovány.

- Pojišťovna je dosud plně platebně schopná a nemá závazky po lhůtě splatnosti. V roce 1998 není zhoršení její platební schopnosti plánováno.

- Rezervní fond se v roce 1998 zvýší o 3 100 tis. Kč na částku 46 926 tis. Kč.

- Příspěvek do zajišťovacího fondu je pojišťovnou v roce 1998 plánován ve výši 7 900 tis. Kč.

- Do konce roku 1998 pojišťovna plánuje splacení celého úvěru ve výši 37 977 tis. Kč poskytnutého prostřednictvím Konsolidační banky Praha s. p. ú. na základě usnesení vlády ČR ze dne 23. 4. 1997 č. 238 ve znění usnesení vlády ČR ze dne 12. 6. 1997 č. 352 na úhradu pohledávek poskytovatelů zdravotní péče. Tímto bude úvěr splacen v předstihu, neboť jeho poslední splátka byla smlouvou stanovena na červenec 1999.

V roce 1998 pojišťovna plánuje též zahájení splátek návratné finanční výpomoci, jejíž výše činila 147 000 tis Kč na úhradu oprávněných pohledávek zdravotnických zařízení za bývalou Moravskou zdravotní pojišťovnou. Splátka je plánována ve výši 4 320 tis. Kč a je v souladu s platebním kalendářem.

S ohledem na kladné saldo celkových příjmů a výdajů (včetně zdanitelných) na zdravotní péči pojišťovny v roce 1998 je úhrada uvedených splátek obou úvěrů reálná.

Hodnocení zdravotní

Dostupnost zdravotní péče pro pojištěnce je dána hustou sítí poskytovatelů v regionu severní Moravy, mimo region je smluvně zajištěno poskytování zdravotní péče v nemocnicích a poliklinikách na okresní či městské úrovni. Růst počtu smluvních poskytovatelů se předpokládá pouze v oblasti primární péče v souvislosti s restrukturalizací lůžkových zařízení, s čímž souvisí i předpokládaný nárůst smluv se zařízeními ošetřovatelské péče.

Koncepce preventivních programů je přizpůsobena potřebám pojištěnců, převážně zaměstnanců v hornictví. Důraz je proto kladen na cílenou rekondiční péči po závažných úrazech, po závažných onemocněních souvisejících s výkonem práce a u pracovníků vystavených rizikovým faktorům pracovního prostředí. Významným preventivním program je i vitaminózní fortifikace u vybraných pracovníků rizikových pracovišť a u dětí z ekologicky zatížených oblastí, pro které jsou navíc pořádány léčebné pobyty přímořské a vysokohorské.

Revizní činnost RBP se bude opírat o kvalitní informační systém a o efektivní individualizaci smluvní politiky na základě výběrových řízení.

Kromě základního fondu má RBP k zajišťování preventivních programů Fond zlepšené (preventivní) péče, který je hrazen v souladu s platnými právními předpisy.

214 - Regionální zdravotní pojišťovna - REZAPO (dále jen REZAPO)

Hodnocení ekonomické

- Oproti roku 1997 je v roce 1998 počítáno s nárůstem průměrného počtu pojištěnců ze 123 050 na 123 450, tj. o 0,33%, z toho u státem hrazených pojištěnců ze 65 950 na 66 420, tj. o 0,71%.

- Limit výdajů na vlastní činnost a investice podle vyhlášky MF č. 220/1996 Sb. v roce 1997 činí 5,91%, tj. 57 026 tis. Kč, s ohledem na malý nárůst počtu pojištěnců zůstává i pro rok 1998 (stanovený shodnou metodikou) ve výši 5,91%. Změnou výše příjmů roste absolutní částka na 60 560 Kč.

- Očekávaná výše výdajů na vlastní činnost a investice v roce 1997 činí 55 000 tis. Kč, což je 96,45% daného limitu. Při sestavení pojistného plánu na rok 1998 pojišťovna respektovala očekávané snížení limitu s vazbou na nově připravovanou vyhlášku MF. Absolutní výše výdajů na vlastní činnost a investice v roce 1998 je plánována částkou 55 200 tis. Kč, což představuje čerpání limitu ve výši 5,39%. Návrh limitu dle nové vyhlášky činí 5,60%.

- Pro rok 1998 představují příjmy z veřejného zdravotního pojištění celkem 1 024 700 tis. Kč a výdaje na zdravotní péči celkem 946 300 tis. Kč. V přepočtu na jednoho pojištěnce tak dosahují celkové příjmy z veřejného zdravotního pojištění v roce 1998 částky 8 301 Kč a výdaje částky 7 665 Kč.

- Očekávané saldo celkových příjmů a výdajů (včetně zdanitelných) v roce 1998 je kladné ve výši 9 300 tis. Kč.

- Plánované saldo celkových závazků a pohledávek v roce 1997 i v roce 1998 je nulové. Závazky vůči ZZ po lhůtě splatnosti v roce 1997 i v roce 1998 nejsou žádné. Platební neschopnost v roce 1998 není plánována žádná, což však vyplývá pouze z toho, že není dodržen splátkový kalendář návratné finanční výpomoci o 40 mil. Kč.

- Limit rezervního fondu pro rok 1998 bude naplněn částkou 30 300 tis. Kč.

- Odvod do zajišťovacího fondu pro rok 1998 je plánován ve výši 2 932 tis. Kč.

- Z bankovního úvěru ve výši 45 000 tis. Kč bude ke dni 31. 12. 1998 činit nesplacený zůstatek 35 000 tis. Kč.

- Z návratné finanční výpomoci z veřejných rozpočtů ve výši 300 000 tis. Kč, přijaté v roce 1996, plánuje uhradit pojišťovna do konce roku 1998 pouze částku 20 000 tis. Kč, takže zůstatek bude ještě činit 280 000 tis. Kč. Ze splátkového kalendáře vyplývá povinnost uhradit splátky ve výši 60 000 tis. Kč.

Podle názoru vedení této pojišťovny, není schopnost uvedeného subjektu vlastními silami vyvážit v roce 1998 disproporce mezi počtem pojištěnců a výší závazků sloučené Zdravotní pojišťovny SALVUS. Z těchto důvodů rozhodla Správní rada o vyhledání vhodné zdravotní pojišťovny jako partnera ke sloučení, výsledkem čehož je podepsání dohody o sloučení se ZP MV ČR.

Hodnocení zdravotní

Smluvní politika odpovídá regionálnímu charakteru REZAPO s převahou pojištěnců na jižní střední Moravě. V této oblasti budou při uzavírání smluv respektovány závěry výběrových řízení a stanoviska příslušných referátů zdravotnictví O Ú. Mimo region jsou uzavírány smlouvy s většími ZZ. REZAPO bude i nadále hradit poskytnutou zdravotní péči nesmluvním zdravotnickým zařízením, je-li provedená péče zdokladována vyúčtována pojišťovně. Množství a struktura smluvních ZZ zůstane v roce 1998 přibližně na stejné úrovni.

Ve zdravotní politice se stávající preventivní programy rozšíří o program onkologické prevence a o program psychologicko-sociální prevence mládeže.

V revizní činnosti předpokládá REZAPO úspory jednak s ohledem na plánovanou historickou postrevizi, která se osvědčila u ZP SALVUS při jejich slučování, jednak s ohledem na důkladnou přípravu úhrady ústavní péče DRG systémem.

Zlepšování zdravotní péče v rámci preventivních programů bude hrazeno z Fondu specifické zdravotní péče, tvořeného z prostředků získaných výběrem penále a pokut od plátců pojistného.

217 - Zdravotní pojišťovna METAL - ALIANCE (dále jen ZP M-A)

Hodnocení ekonomické

- V pojistném plánu na rok 1998 plánuje uvedená zdravotní pojišťovna nárůst oproti průměrnému stavu r. 1997 pouze 500 pojištěnců, což činí 0,26% z celkového průměrného počtu pojištěnců ve výši 190 tis. osob.

- Limit výdajů na vlastní činnost a investice činí v r. 1997 v percentuálním vyjádření 5,83% z příjmů po přerozdělení dle podmínek vyhlášky MF ČR č. 220/1996 Sb. Pojišťovna očekává spotřebu finančních prostředků pro vlastní činnost a investice ve výši 4,79%.

- Výše limitu pro rok 1998 je v souladu s definitivním návrhem nové vyhlášky v připomínkovém řízení, která stanoví maximální hranici ve výši 5,52%. V absolutní hodnotě činí náklady na vlastní činnost a investice 79 400 tis. Kč, což je oproti očekávané skutečnosti roku 1997 nárůst o 12 900 tis. Kč.

- Pro oba roky 1997 a 1998 pojišťovna předpokládá splnit stanovené limity výdajů na vlastní činnost a investice, jejichž výše je v r. 1997 stanovena na 5,83% a v roce 1998 na 5,38%.

- Příjmy z veřejného zdravotního pojištění na jednoho pojištěnce za rok 1997 činí 7 327 Kč, v roce 1998 se zvyšují na 7 763 Kč. Plánovaný nárůst činí 436 Kč, což je nárůst o 6%.

- V oblasti výdajů na zdravotní péči na jednoho pojištěnce za rok 1997 jde o hodnotu 6 596 Kč a za rok 1998 jde o hodnotu 7 187 Kč, výdaje za rok 1998 převyšují výdaje za rok 1997 o 591 Kč, což je nárůst o 9%. Příjmy po přerozdělení jsou očekávány ve výši 1 450 000 tis. Kč a výdaje na zdravotní péči 1 365 500 tis. Kč. Saldo celkových příjmů a výdajů (včetně zdaněných) je plánováno v r. 1998 ve výši 36 500 tis. Kč.

- V oblasti plánovaného celkového vývoje závazků za rok 1997 je očekáváno 102 200 tis. Kč a v r. 1998 se hodnota zvyšuje na 105 000 tis. Kč, jde tedy o nárůst o 2,7% oproti roku 1997. Plánované pohledávky za rok 1997 činí 125 300 tis. Kč a za rok 1998 jsou ve výši 125 000 tis. Kč. Jde o nepatrný pokles oproti roku 1997. Saldo pohledávek a závazků za rok 1998 je očekáváno kladné ve výši 20 000 tis. Kč.

- Závazky vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti za rok 1997 pojišťovna nevykazuje, rovněž v oblasti pohledávek vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti na rok 1998 pojišťovna nevykazuje žádné hodnoty. Pohledávky vůči plátcům pojistného po lhůtě splatnosti předpokládá v r. 1998 ve výši 125 000 tis. Kč.

- Pojišťovna neplánuje v roce 1998 platební neschopnost.

- Rezervní fond plánuje pojišťovna naplnit v roce 1998 na celkovou částku 30 500 tis. Kč.

- Příspěvek do zajišťovacího fondu plánuje pojišťovna ve výši 5 100 tis. Kč.

- Pojišťovna získala zvýhodněný úvěr v návaznosti na usnesení vlády č. 238 ze dne 23. 4. 1997 doplněné usnesením vlády č. 352/1997 v celkové částce 23 407 tis. Kč. Splácení úvěru bude zahájeno 15. 8. 1998 v částce 1 951 tis. Kč. Celkem bude dvanáct splátek, z nichž poslední bude realizována 15. 7. 1999. V roce 1998 bude realizováno 5 splátek v celkové výši 9 755 tis. Kč.

Hodnocení zdravotní

Síť smluvních ZZ je stabilizovaná, stejně jako počet pojištěnců. Plánováno je jen malé rozšíření v závislosti na růstu počtu pojištěnců, při navazování nových smluv bude přihlíženo k výsledkům výběrových řízení. Ve smlouvách se ZZ se zakotvuji způsoby úhrad, které plně respektují závěry dohodovacích řízení.

V rámci preventivních programů bude ZP M-A přispívat na rekondiční rehabilitační ozdravné pobyty dětí z mateřských a základních škol.

Revizní systém se bude i nadále opírat o počítačový systém a o provádění fyzických kontrol přímo ve zdravotnických zařízeních.

Kromě základního fondu zřizuje ZP M-A Fond preventivní péče, Fond zlepšené zdravotní péče a Fond stimulační, k jejichž naplňování přispívají podniky v rámci svých personálně-sociálních programů.

222 - Česká národní zdravotní pojišťovna (dále jen ČNZP)

Hodnocení ekonomické

- Pojišťovna plánuje nárůst průměrného počtu pojištěnců z 381 080 v r. 1997 na 420 000 v r. 1998 tj. o 10,2%. Tento nárůst se předpokládá dosáhnout zvýšenou péčí o potřeby svých pojištěnců a zaměřením na získání rodinných příslušníků svých současných pojištěnců. Poměr pojištěnců, za které je plátcem stát a ostatních pojištěnců se v roce 1998 nezmění.

- Výdaje na vlastní činnost a investice jsou v roce 1997 ve smyslu vyhlášky MF č. 220/1996 Sb., odhadovány ve výši 139 686 tis. Kč, tj. 5,59%, čímž povolený limit 5,63% ve smyslu cit. vyhlášky nebude vyčerpán o 0,04%. V roce 1998 jsou tyto náklady plánovány ve výši 150 mil. Kč tj. 5,19%, čímž povolený limit 5,25% nebude vyčerpán o 0,06%, tj. cca 1,83 mil. Kč.

- Saldo příjmů z veřejného zdravotního pojištění a výdajů na zdravotní péči celkem je v roce 1997 očekáváno s přebytkem ve výši 250 mil. Kč a v roce 1998 s přebytkem ve výši 262 mil. Kč. V přepočtu na 1 pojištěnce je uvedené saldo v roce 1997 očekáváno s přebytkem ve výši 55 Kč/měsíc a v roce 1998 je plánováno s přebytkem 52 Kč/měsíc. Podle údajů pojistného plánu na rok 1998 jsou uvedená salda reálná. V ročním vyjádření na jednoho pojištěnce činí plánovaná částka příjmů 6 886 Kč a výdajů 6 262 Kč.

- Saldo celkových příjmů a celkových výdajů (včetně zdaněných) je v roce 1997 očekáváno ve výši 130 020 tis. Kč a v roce 1998 plánováno ve stejné výši 130 000 tis. Kč. S přihlédnutím k ostatním údajům pojistného plánu je dosažení tohoto salda reálné.

- Vývoj očekávaných celkových závazků a pohledávek za roky 1997 a plánovaných pro rok 1998 lze hodnotit pozitivně. Nejsou očekávány ani plánovány závazky po lhůtě splatnosti. Podle údajů pojistného plánu na rok 1998 lze očekávat pouze závazky ve lhůtě splatnosti do výše výdajů pojišťovny za 1 měsíc.

- Závazky vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti nejsou v roce 1997 očekávány ani v roce 1998 plánovány.

- Pojišťovna je podle údajů pojistného plánu plně platebně schopná a nemá závazky po lhůtě splatnosti. V roce 1998 není zhoršení její platební schopnosti plánováno.

- S ohledem na kladné saldo celkových příjmů a výdajů (včetně zdanitelných) v roce 1997, pojišťovna plánuje v roce 1997 doplnění rezervního fondu o 32 513 tis. Kč. Jak bylo zjištěno při posuzování pojistného plánu na rok 1998 byl k 30. 9. 1997 tvořen rezervní fond v rozporu s ust. § 18 zákona MZ č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, v platném znění, neboť v době projednávání pojistného plánu je zde evidován kromě finančních prostředků i majetek:

a)finanční prostředky 1 085 765,37 Kč
b)majetek12 666 208,99 Kč
 celkem13 751974,36 Kč

Celá záležitost byla v průběhu posuzování pojistných plánů projednána se zástupci pojišťovny. Pro posouzení plnění stanoveného limitu je hodnoceno pouze finanční krytí, které v roce 1997 má dosáhnout 45 mil. Kč a v roce 1998 má být navýšeno na celkovou částku 69 mil. Kč. Při splnění těchto plánovaných předpokladů by měla zdravotní pojišťovna dosáhnout v roce 1998 naplnění rezervního fondu na 153% stanoveného limitu. S ohledem na použitý způsob účtování bylo odborem 28 MF doporučeno sledovat majetek na odděleném analytickém účtu. Při jakékoliv statistice nelze hodnotu majetku zahrnout do sledování plnění rezervního fondu. Konečné účetní řešení doporučuje odbor 28 MF provést až při přechodu na zvláštní účtovou osnovu pro zdravotní pojišťovny.

- Příspěvek do zajišťovacího fondu je v plánu roku 1998 zahrnut ve výši 5 042 tis. Kč.

- Pojišťovna nemá bankovní úvěry vyplývající z usnesení vlády ani návratné finanční výpomoci.

V roce 1998 jsou, mimo jiné, plánována opatření k zahájení činnosti zjišťování, uplatňování a vymáhání pohledávek v oblasti plateb pojistného, kterou pojišťovna v předchozích letech nevykonávala. Při této činnosti bude využívat stávající vybavení informačního systému a v průběhu roku prověří a navrhne řešení této oblasti. Těmto informacím odpovídá i plánovaný objem pohledávek za plátci pojistného po lhůtě splatnosti, který činí 2 mil. Kč. Tento objem vymáhaných pohledávek je pojišťovnou klasifikován jako podstatný nárůst, avšak ve srovnání s ostatními zdravotními pojišťovnami je i nadále výjimečně nízký. Tímto objemem však bude splněna povinnost pojišťovny vymáhat dlužné pojistné a penále podle současné dikce zákona.

I v roce 1998 bude pojišťovna smluvně zajišťovat provoz, tj. služby pojištěncům a zdravotnickým subjektům, prostřednictvím PVT a. s. Tato závislost na cizím subjektu má významný vliv na možnost snižování nákladů na vlastní činnost ve smyslu vyhl. MF č. 220/1996 Sb. Zároveň však činí tuto pojišťovnu obtížně srovnatelnou s ostatními pojišťovnami při hodnocení počtu pojištěnců na jednoho zaměstnance nebo při vykazování absolutní výše mzdových prostředků. V současné době i výhledově lze tuto závislost na cizím subjektu považovat za významný rizikový prvek v činnosti pojišťovny, resp. služeb klientům této pojišťovny.

Hodnocení zdravotní

Ve smluvní politice bude ČNZP spolupracovat s referáty zdravotnictví O Ú a komorami, rozšiřovat počet smluvních vztahů v primární péči a redukovat síť ZZ na tuto péči navazující za předpokladu kompenzace komplexností a úrovní těchto ZZ. Při zajišťování dostupnosti zdravotní péče budou zohledňovány geografické podmínky i potřeby pojištěnců ČNZP v dané lokalitě. V dalších 8 regionech bude zaváděn plán řízené péče, bude se zvyšovat počet smluv na lůžka ošetřovatelské péče a odstraňovat překrývání zdravotní sítě. Mezi základní principy smluvní politiky patří preference kvality před kvantitou.

Ve zdravotní politice je definováno 11 programů, jejichž podstatou je výběrové zaměření na určité profesní, sociální a zájmové skupiny ve spojení se systematičností, dlouhodobostí, pravidelným opakováním a řízenou edukací.

Revizní činnost se bude opírat jednak o kontrolní systém v oblasti lékové, PZT a ambulantních specialistů, jednak o pozitivní motivaci poskytovatelů, která je dle ČNZP účinnější než restrikce v podobě limitací úhrad. Hlavní roli v tomto způsobu ovlivnění nákladovosti zdravotní péče má lékař primární péče, který reguluje potřebu pacientů navštěvovat lékaře specialisty, nutnost hospitalizace a drahé medikace a z úspor fondu praktického lékaře má prospěch v podobě zvýšené hodnoty bodu. Zároveň je počítáno s nutností kontroly kvality poskytované péče.

Kromě základního fondu je zřízen Účelový fond na zlepšení zdravotní péče, Účelový fond na snížení nákladů na plně nebo částečně hrazenou zdravotní péče a Účelový fond "profesor" pro zajištění výdajů u nesmluvních poskytovatelů zdravotní péče k vytváření finanční rezervy k úhradě nákladů na zdravotní péči u špičkových poskytovatelů.

 Příloha č. 2

Hodnocení návrhu zdravotně pojistného plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR na rok 1998

Doporučuje se vzít návrh zdravotně pojistného plánu VZP ČR na rok 1998 na vědomí a schválit níže uvedené vyjádření zpracované Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem financí jako vyjádření vlády České republiky pro jeho projednání Poslaneckou sněmovnou Parlamentu.

Vyjádření vlády České republiky ke zdravotně pojistnému plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR na rok 1998

111 - Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR (dále jen VZP ČR)

Hodnocení ekonomické

- S ohledem na snahu zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven řešit ekonomické problémy vzájemným slučováním, neplánuje v roce 1998 VZP ČR nárůst pojištěnců. V roce 1998 předpokládá dosáhnout celkem průměrného počtu pojištěnců ve výši 7 860 tis. osob. Z toho osoby "státem hrazené" dosahují 4 395 tis. osob, což činí 55,92%. Tento stav odpovídá očekávanému stavu vývoje pojištěnců v závěru roku 1997.

Limit nákladů na vlastní činnost a investice propočtený metodikou odpovídající návrhu nové vyhlášky MF byl dodržen. Skutečně plánovaná hodnota nákladů na vlastní činnost a investice činí 3,43%, což oproti návrhu limitu ve výši 4,0% činí úsporu 0,57%. Celkové náklady na vlastní činnost a pořízení investic, po odpočtu zohledněných položek, plánuje VZP ČR ve výši 2 662 mil Kč. Oproti očekávané skutečnosti činí meziroční nárůst 167 mil. Kč, což představuje pouze 6,7%.

- Při porovnání plánované částky s definitivním návrhem limitu obsaženým v návrhu vyhlášky předané k projednání do legislativních komisí vlády, činí úspora oproti limitu 0,09%. V absolutním vyjádření činí plánovaná úspora 9 650 tis. Kč, neboť definitivní výše limitu s vazbou na plánovaný počet pojištěnců činí 3,52%. Jak bylo zjištěno, je rozpočet nákladů uvedený na souhrnné tabulce již očištěný o zohledňované náklady související s odpisem pohledávek a výdaji na úroky s vazbou na úvěry čerpané na zdravotní péči.

- Při porovnání dodržení absolutního limitu nákladů na vlastní činnost a investice s podmínkami vyhlášky MF č. 220/1996 Sb., můžeme konstatovat, že plánované procento režie oproti tomuto limitu je nižší o 1,07%, což v absolutní částce činí 831 mil. Kč.

- Plánované saldo příjmů po přerozdělení a výdajů na zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění činí +4 564 mil. Kč. Plánované saldo příjmů z veřejného zdravotního pojištění a výdajů na zdravotní péči činí 5 254 mil. Kč. Kladný výsledek obou sald je způsoben především plánovanými restriktivními opatřeními ve výdajové stránce, kde se předpokládá pozitivní dopad z opatření Ministerstva zdravotnictví při plánované redukci počtu zdravotnických zařízení. Plánovaný meziroční nárůst výdajů na zdravotní péči činí pouze 1,15%, na rozdíl od plánovaného nárůstu příjmů po přerozdělení, který činí 7,35%. V návaznosti na tento plánovaný trend očekává pojišťovna v přepočtu na jednoho pojištěnce roční příjmy z veřejného zdravotního pojištění ve výši 9 878 Kč oproti výdajům na zdravotní péči ve výši 9 210 Kč. Plánovaný příznivý vývoj poměru příjmů a výdajů se odlišuje diametrálně od dosaženého poměru v minulém roce a 1. pololetí 1997, kde je nepříznivý vývoj ještě navíc částečně eliminován předsunutou platbou státu do přerozdělení v dubnu 1997. O to markantněji by se stávající trend měl projevit v 2. pololetí 1997, kdy bude platba od státu o tuto částku nižší. Očekávaná skutečnost na rok 1997 je však sestavena optimisticky a očekává již zřejmě ve 2. pololetí 1997 "nástup trendu snížení nákladů" na zdravotní péči.

- Předložený pojistný plán neobsahoval údaj o plánovaných závazcích v r. 1998, ani očekávaný vývoj stavu závazků vůči ZZ po lhůtě splatnosti. Ve vazbě na doplněné údaje v průběhu prověřování materiálu je možno konstatovat, že pojišťovna očekává snížení celkového stavu závazků k 31. 12. 1998 oproti 31. 12. 1997 o 2 250 mil. Kč. Tomuto předpokladu odpovídá i plánovaný kladný rozdíl mezi příjmy a výdaji v roce 1998.

- Stav závazků vůči zdravotnickým zařízením po lhůtě splatnosti není v očekávané skutečnosti za rok 1997 ovlivněn poskytnutým úvěrem ve výši 800 mil. Kč, který pojišťovna obdržela v 2. pololetí 1997. S vazbou na očekávané snížení celkových závazků v r. 1998 je plánováno snížení stavu závazků po lhůtě splatnosti ve výši 1 700 mil. Kč.

- Pokud vyjádříme platební neschopnost jako poměr závazků po lhůtě splatnosti k průměrným měsíčním výdajům na zdravotní péči je možno konstatovat, že v oč. skutečnosti činí závazky po lhůtě splatnosti vůči zdravotnickým zařízením pouze 29% měsíčních výdajů. V roce 1998 očekává pojišťovna veškeré závazky vůči zdravotnickým zařízením hradit ve lhůtě splatnosti. Platební neschopnost vyjádřená jako poměr celkových závazků k průměrným měsíčním výdajům se ve stavech k 31. 12. 1997 pohybuje ve výši 1,47 a 31. 12. 1998 se snižuje na částku 1,08, což odpovídá plánovaným úhradám ve lhůtě splatnosti i v závěru roku.

- S ohledem na zápornou výši základního fondu v předchozích letech, nebylo možno naplnit rezervní fond v zákonném rozsahu. Rezervní fond je k 31. 12. 1997 naplněn částkou 259 mil. Kč, která byla do rezervního fondu vložena v r. 1993. V roce 1998 plánuje pojišťovna z kladného zůstatku základního fondu převést do rezervního fondu částku 872 myl. Kč a dosáhnout tak na konci roku 1998 zůstatku ve výši 1 130 809 tys. Kč. Limit ve výši 3% z průměrných výdajů základního fondu za období 95, 96 a 97 by měl činit 1 858 mil. Kč. Konečný stav roku 1998 pokrývá tedy pouze 61% objemu stanoveného zákonem ČNR č. 551/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Vyšší stupeň snížení "dluhu z minulých let" by však mohl být proveden pouze na úkor zvýšení závazků vůči zdravotnickým zařízením.

- Tvorba zajišťovacího fondu se v roce 1998 týká pouze zaměstnaneckých pojišťoven.

- Usnesením vlády č. 238/97 a dále č. 352/97 byl VZP ČR schválen dlouhodobý úvěr od Konsolidační banky ve výši 800 mil. Kč. S ohledem na posunutí splátek ovlivní tento úvěr v roce 1998 výdajovou stránku hospodaření VZP ČR pouze částkou 200 mil Kč. Vzhledem k tomu, že pojišťovna čerpá i další úvěry, dosáhnou celkové splátky úvěrů v roce 1998 hodnoty 600 mil. Kč.

- Návratnou finanční výpomoc VZP ČR v minulosti neobdržela a neplánuje ji získat ani v roce 1998.

Pojistný plán VZP ČR se odlišuje od pojistných plánů ostatních zaměstnaneckých pojišťoven tím, že obsahuje navíc:

- Pasáže zabývající se hodnocením stávající sítě zdravotnických zařízení, která z pohledu smluvních vztahů VZP ČR se jeví jako předimenzovaná. Na str. 22 - 35 pojistného plánu jsou uvedeny předpoklady úspěšně provedené redukce této sítě, což by mělo umožnit dosažení plánovaného snížení nárůstu výdajů na zdravotní péči v roce 1998.

- Obsáhlou pasáž plánovaného výběru pojistného od jednotlivých skupin plátců v členění na jednotlivá čtvrtletí roku 1998.

- Upozornění na legislativní nedostatky ve stávajícím zákonu ČNR č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů i další zákonech ovlivňujících příjmovou a výdajovou stránku veřejného zdravotního pojištění.

Hodnocení zdravotní

Cílem smluvní politiky VZP ČR bude omezit síť poskytovatelů zdravotní péče, která je v některých odbornostech předimenzována.

V síti ambulantních poskytovatelů se bude VZP ČR řídit doporučeným počtem lékařských míst, která uvádí ve svém pojistném plánu. Počty poskytovatelů u odborností 001, 209, 305, 404 a 603 jsou nižší, než doporučilo Ministerstvo zdravotnictví v r. 1996 okresním úřadům jako orientační vodítko k zajištění zdravotní péče v okrese a tedy jejich dodržení nemusí zaručit dostatečnou dostupnost poskytované péče v těchto odbornostech. Předložené počty lékařských míst ve všech odbornostech nemohou být zveřejňována bez zdůraznění, že tato čísla nejsou rigidní a dle různých faktorů, ovlivňujících zdravotní stav populace a dostupnost péče v regionu, se dle místní situace mohou i výrazně měnit.

V síti lůžkových ZZ bude postupováno v souladu s doporučeným počtem lůžek dle návrhu Ministerstva zdravotnictví.

Ve zdravotní politice dominuje příprava na zvládnutí problémů spojených se zavedením kapitačně výkonového systému, s pasportizací a kategorizací léčeben pro dlouhodobě nemocné a se změnou platby pro lůžková ZZ.

Nejsou plánovány žádné vlastní preventivní programy, pouze účast na celostátně vyhlášených programech za předpokladu, že frekvence s nimi spojených výkonů nebude v rozporu se zákonnými předpisy. V revizní činnosti se předpokládá rozvinutí kontrolních metody používaných pro systémy úhrad zdravotní péče agregovanými platbami a rozšíření aplikací informačního systému o kontrolní a analytické programy umožňující zjišťování závad v předkládaných účtech ZZ. Dojde i k posílení přímých kontrol revizními lékaři.

Kromě základního fondu je zřízen Fond smluvního a cestovního zdravotního pojištění, který je naplňován pojistným placeným klienty a na základě individuálních pojistných smluv.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP