Účast producentky tvůrčí
skupiny 17 ve vzdělávací sekci EBU
Paní Zita Drdová byla zvolena do tzv. skupiny odborníků
vzdělávací sekce EBU, v níž již
několik let pracuje. V roce 1996 byla v tajném hlasování
zvolena do řídícího byra nově
ustaveného Clearing Unit EBU a je pro volby 1997 navržena
na funkci viceprezidentky vzdělávací sekce
EBU.
Z titulu funkce producentky vzdělávacích
pořadů České televize a vzhledem k
renomé České televize v zahraničí
byla požádána o účast v ICEM,
které by z hlediska financí (koprodukcí)
a trhu budoucnosti jistě bylo pro Českou televizi
přínosem.
Redaktoři se dle své odbornosti či náplně
zúčastňují mezinárodních
setkání na nejrůznější
úrovni, což zvyšuje jejich kvalifikaci, rozšiřuje
pracovní styky a možnosti a popularizuje Českou
televizi v zahraničí. Někteří
se zúčastňují i písemnými
přednáškami a diskusními příspěvky.
Česká televize umožnila i podobné odborné
zahraniční pobyty i svým stálým
externím spolupracovníkům za stejným
účelem jako u redaktorů (I. Látal,
A. Lederer, J. Vondráček atd).
Mnozí členové tvůrčí
skupiny byli pozváni jako členové do mezinárodních
porot.
Opakovaně je Česká televize zvána
k účasti na tzv. First View do USA a na další
zahraniční setkání "vzdělávačů"
(Singapur, Austrálie apod.), které dosud z finančních
důvodů neakceptovala.
V roce 1997 se poprvé uskuteční Rotterdam
Market pro vzdělávací a dokumentární
pořady pod záštitou EBU, jehož se zúčastní
a má nabídku sdílet stánek s SVT Stockholm.
TELEVIZNÍ STUDIO OSTRAVA
Spolupráce s evropskými televizními společnostmi
se dějí také prostřednictvím
organizace Circom regional.
Se Circom Regional vyrábí Česká televize
každý rok výměnné projekty převážně
publicistického a dokumentárního charakteru.
Producent dr. Vladimír Štvrtňa je národním
koordinátorem a členem výkonného výboru
organizace. Atraktivita a programové využití
společných projektů Circomu Regional jsou
však do značné míry limitovány
(na tomto poli dochází k porovnávání
kvalit různých televizních stanic v Evropě),
a proto do nich Česká televize vstupuje ve víceméně
ojedinělých případech a ve vysílání
je využívá omezeně. Naše pořady
se objevily ve vysílání regionálních
studií nejméně deseti evropských zemí
a rovněž na satelitu EU v pořadu Europe by
Satellite. Úspěšná je účast
v přehlídce Prix CIRCOM Regional.
Spolupráce s Deutsche Welle na základě smlouvy
mezi Českou televizí a DW o bezplatném přebírání
pořadů má jednodušší podobu:
z vysílání DW přebírá
Česká televize dokumenty dle vlastního výběru
(vysílá je v cyklu Evropa dnes). DW rovněž
nabídla pro rok 1997 cyklus dokumentů Treasures
of the World (Poklady světa) o nejvýznamnějších
stavebních památkách.
TELEVIZNÍ STUDIO BRNO
Tvůrčí skupina Karla Fuksy a Hany Vrbové
CESTY K SOUSEDŮM - Waldviertel - ORF
NÁSLEDNÍK TRŮNU
FRANTIŠEK JOSEF I. (Soumrak jedné monarchie)
1.1.4. POŘADY ČT OCENĚNÉ V ROCE 1996
CENY
1) ZAHRANIČNÍ
ČESKÁ TELEVIZE PRAHA
Kolja (koprodukce s Biograf Jan Svěrák
a Portobello Pictures)
Mezinárodní filmový festival Tokio 1996
Hlavní cena Grand Prix
Zdeněk Svěrák - cena za nejlepší
scénář
Festival Madridimagen 1996 Madrid
Vladimír Smutný - cena za nejlepší kameru
Zdeněk Svěrák - cena za nejfotogeničtější
objekt
Mňága-Happy End
Cottbus 1996, 3. cena v soutěži
Cena německých klubů, Cottbus 1996
Záhrada (koprodukce s výrazným-podílem ČT)
Koproducenti: Charlie's, Artcam International Paris, STV Bratislava
SPT Koliba
The 17th Filmfestival
Max Olphus Preis Saarbrücken, BRD
The International Film Festival Rotterdam 1996
4th Place of the Audience
Mamers en Mars. Festival de Films Européens
Prize of Audience
Indiánské léto (výrazný koprodukční podíl ČT)
Koproducenti: T. Art Production - Petr Oukropec, Mars Production, PININGER
Production
Trieste Per La Pace, Terst 1996
First Prize
Marian (výrazný koprodukční podíl ČT)
Koproducenti: Tosara Film, KF a.s., Artcam Int. France, Les Films de I Observatoir
Výkonný výrobce: Tosara Film)
MFF Locarno 1996
Stříbrný leopard
Festival Cottbus 1996, 2. místo v soutěži
Vivat Evropa z cyklu NO COMMENT (výroba 1995)
Central European Initiative Festival Budapest
2. cena (1. nebyla udělena) v kategorii zábavných
pořadů
Život zvonařky Marie Tomáškové-Dytrychové
Etnofilm Čadca, SR;
Zlatý turoň
Mišpacha je rodina z cyklu Svět bez hranic
Central European Initiative TV Festival, Budapest
Druhá cena v kategorii Kulturní dokument
Agent z cyklu TELESKOP
Envirofilm Banská Bystrica, SR
1. cena v kategorii "Ochrana zdraví"
Sladké horkosti Lídy Baarové
Artfilm Trenčianské Teplice, SR
Bronzový klíč
Aréna s Jiřím Hromadou, předsedou SOHO
II. Gay film festival Slovakia 96
Strieborný Gay
Já Mauglí
VETRINA EUROPA Itálie, festival věnovaný evropskému divadlu pro mládež
Camera blue (Modrá kamera ), Cena Eti
Princezna ze mlejna
XXVI. GIFFONI FILM FESTIVAL 1996
Telefono azzuro v dětské sekci
Výlet se slepicí
Soutěžní setkání v Trevisu (Itálie)
Soška Oscara Juniora
TELEVIZNÍ STUDIO BRNO
Kunsthistorik, Migrantka, pořady z cyklu Cesty
Etnofilm Čadca, SR
Strieborný turoň
TELEVIZNÍ STUDIO OSTRAVA
Takové normální manželství
II. Gay film festival Slovakia 1996
Strieborný Gay
2) DOMÁCÍ
ČESKÁ TELEVIZE PRAHA
Z deníku žáka II.B,díly: Edudant a Francimor útočí
Edudant a Francimor ve vězení
XXXVI. Mezinárodní festival filmů pro děti a mládež - "Zlín 96"
Stříbrný střevíček
Vodnická čertovina
XXVIII. dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana-Ostrov 96
Cena dětského diváka (V kategorii Televizní
tvorba)
Kde padají hvězdy
XXVIII. dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana - Ostrov 96
V kategorii televizní tvorba:
Zlatý dudek - cena za nejlepší dívčí
herecký výkon (Vendule Ježkové za roli
Kristýny)
Zlatý dudek - cena za nejlepší chlapecký
herecký výkon (Vladimíru Škultétymu
za roli Lojzy)
Jak si pan Pinajs kupoval sádlo
XXVIII. dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana - Ostrov 96
(V kategorii Televizní tvorba)
Cena nejsympatičtějšímu dospělému herci - Miroslavu Donutilovi
za roli pana Pinajse (Uděluje dětská porota.)
Golet v údolí
Český lev 1996
Luboš Fišer za nejlepší hudbu
Juraj Šajmovič za nejlepší kameru
Finále 1996 - bilanční přehlídka české kinematografie Plzeň
Hlavní cena Zlatý ledňáček za nejlepší film
Ondřej Vetchý - cena za nejlepší mužský
herecký výkon
Cena Zdeňka Sirového Českého literárního fondu
Zeno Dostál in memoriam za režii
Juraj Šajmovič za kameru
Fany (koprodukce s KF, a.s.)
Český lev 1996
Jiřina Bohdalová za nejlepší herecký
výkon
Finále 1996 - bilanční přehlídka české kinematografie Plzeň
Karel Kachyňa - cena za nejlepší divácký film
Jiřina Bohdalová - cena za nejlepší
ženský herecký výkon
Mňága-Happy End
Novoměstský hrnec smíchu
Cena Zdeňka Podskalského pro mladé tvůrce
1996
Tachovská dýně 3. soutěži cena
v soutěži
Záhrada (koprodukce s výrazným-podílem ČT)
Koproducenti: Charlie's, Artcam International Paris, STV Bratislava SPT Koliba
Český lev
Nejlepší film roku
Nejlepší výtvarný počin (František Lipták)
Nejlepší scénář (Marek Leščák, Ondrej Šulaj, Martin Šulík)
Nejlepší mužský herecký výkon
ve vedlejší roli (Marian Labuda)
Mladí muži poznávají svět
MFF Karlovy Vary 1996
Cena Mezinárodní federace filmových klubů
MFF Karlovy Vary 1996
Cena Ekumenické poroty
Svatbičky pro Češi ztracený
Trilobit 1996
Karel Slach za kameru
Zač jsme bojovali
Český lev za audiovizuální počin
Academia film Olomouc 1996:
Velká cena a Cena studentské poroty
Novinářská cena Českého svazu
bojovníků za svobodu Lva Sychry
Jean od Floretty a Manon od pramene
FITES
Hlavní cena F. Filipovského za nejlepší
mužský herecký výkon v dabingu Luďku
Munzarovi
Francouzská revoluce 1-4
FITES
Cena za mimořádný dabing konkrétního audiovizuálního díla
(Režie českého znění Elmar Kloss,
úprava Josef Eismann)
Z letopisů Máselné Lhoty
Trilobit 1996
Vladimíru Branislavovi za námět a dramaturgii
Nedej se
Trilobit 1996
Pavlu Bezouškovi za jmenovaný ekologický týdeník
Život zvonařky Marie Tomáškové-Dytrychové
Techfilm 1996:
Cena Ministerstva hospodářství ČR
Praha z cyklu Zjizvená tvář země
Techfilm 1996:
Cena primátora města Hradec Králové
Čtvrtý rozměr závislosti z cyklu EGO
Křišťálové srdce Poděbrady
Krystaly z vesmíru z cyklu TELESKOP
Techfilm 1996
Druhá cena
Návraty k životu z cyklu TELESKOP
Cena Microsoft
Řekni své jméno
Academia film Olomouc
Cena Komenského dokumentu režisérky Marie Šandové
(R. 1995 oceněn i mezinárodními cenami)
TELEVIZNÍ STUDIO BRNO
Dílna duše
Pierot 96
Tři blázni v jednom
Pierot 96 Antonínu Přidalovi za scénář
Cena křepelek Josefu Souchopovi
Za televizní publicistiku týkající
se v minulosti zakázaných nebo vězněných
spisovatelů básníků.
Jiří Pecha zkouší Krále Leara
Pierot 96 za režii Vladimíru Morávkovi
Pierot 96 Karlu Fuksovi za dramaturgii
Nadace Český literární fond
Cena křepelek Antonínu Přidalovi
Za mimořádný přínos publicistických
pořadů Z očí do očí
a Klub Netopýr
TELEVIZNÍ STUDIO OSTRAVA
Zlatník Ondra
XXVIII. dětský filmový a televizní festival Oty Hofmana - Ostrov 96
Křišťálová váza - hlavní
cena
Proměny mimů
Pierot za kameru Karlu Slachovi
ČESTNÁ UZNÁNÍ
1) ZAHRANIČNÍ
ČESKÁ TELEVIZE PRAHA
Mňága-Happy End
Čestné uznání poroty FICC (Mezinárodní federace filmových klubů)
Cottbus 1996
Marian
Čestné uznání německých
klubů, Cottbus 1996
Neklidné vidiny
8. Video Danse, Grasse, Francie
Zvláštní uznání poroty
Mišpacha je rodina z cyklu Svět bez hranic
Etnofilm Čadca, SR
Čestné uznání pořadu režiséra
Vladimíra Merty
Vikingové z Bronských vršků
Festival of Television for Australian Children 1996
A Celebration of Quality Childern s Television
Martinovo tajemství (z cyklu EBU-drama)
Festival of Television for Australian Children, uznání
ve výběrové akci
2)DOMÁCÍ
ČESKÁ TELEVIZE PRAHA
Eine kleine Jazzmusik
XXXVI. Mezinárodní festival filmů pro děti a mládež -"Zlín 96"
Zvláštní uznání poroty hranému
filmu (režie Zuzana Zemanová)
Lékárníkových holka 1.-7.
Výroční cena FITES 1996
Čestné uznání Kláře
Issové za titulní roli ve jmenovaném seriálu
Hermíny Frankové
Dobré chutnání vaše lordstvo 1.-7.
Výroční cena FITES
Čestné uznání Václavu Merglovi
za výtvarnou a režijní podobu
Inscenace Ruleta
Trilobit 1996
Čestné uznání kameramanovi Jiřímu
Špeldovi
Fany
MEDICFILM 1996 - Zlaté srdce Poděbrady
Vítězství v divácké anketě
v kategorii celovečerní film
Mariken z Nimeque
Festival Zlatá Praha
Čestné uznání s ohledem na dramaturgii
a režijní zpracování
Země bez hrdinů
Režie Martin Vadas
Trilobit 1996 - čestné uznání
Referent výchovy (reportáž v rámci pořadu Nadoraz)
Trilobit 1996 - čestné uznání
Svobody se nevzdáme
FITES, čestné uznání
Mezní situace
Trilobit 1996
Čestné uznání za film režiséra
Michaela Baumrucka
Šílená láska
Trilobit 1996
Čestné uznání za film Martiny Kudlacek
Milan Kňažko
Prémie Literárního fondu dokumentu režisérky
Dagmar Průchové
VOJTA z cyklu Svět bez hranic
Výroční ceny FITES
Čestné uznání autorovi pořadu,
režiséru Jaroslavu Hovorkovi
TELEVIZNÍ STUDIO BRNO
Světlana
Pierot 96
Zvláštní ocenění režiséru
Jaroslavu Bařinkovi
TELEVIZNÍ STUDIO OSTRAVA
Zlatník Ondra
XXVIII. dětský festival filmové a televizní tvorby Oty Hofmana - Ostrov 96
Čestné uznání poroty dospělých
České titulky Dana Hábová
Pierot 96 - čestné uznání za režii
Juditě Křížkové
Cyklus Ta naše povaha česká
Trilobit 96
Čestné uznání Karlu Bělohlavému,
Jaroslavu Večeřovi, Zdeňku Úlehlovi
Neváhej a toč
Nominace v anketě Týtý
1.2. PROGRAM ČT
1.2.1. CELKOVÝ POHLED NA PROGRAM
První dlouhodobější zkušenosti
České televize v konkurenčním prostředí
vzniklém se započetím a rozvojem vysílání
komerčních stanic, a zejména agresivní
programová politika a propaganda televize NOVA, přinesly
už v roce 1995 potřebu hlubšího zamyšlení
nad místem a způsobem existence veřejnoprávní
televize v českém audiovizuálním prostoru.
Provedená analýza se stala východiskem k
vypracování jak zveřejněné
programové strategie České televize, tak
i vysílacího schématu, které vstoupilo
v platnost 4. září 1995.
Další měsíce potvrdily zásadní
správnost obou dokumentů a naprosto přirozeně
se od nich odvíjela i programová koncepce stanovená
pro rok 1996, stvrzující základní
dlouhodobé cíle:
1. potvrdit a prohloubit veřejnoprávní charakter vysílání České televize;
2. zvýraznit její programovou odlišnost od komerčních televizí;
3. posílit a zvýšit podíl České televize na celkové sledovanosti v ČR;
4. koncipovat obsah vysílání na obou okruzích
tak, aby uspokojovalo požadavky co nejpočetnějšího
a nejširšího spektra současně,
včetně menšin, a zároveň aby
poskytovalo prostor pro rozrůzněnou vlastní
tvorbu a dramaturgii.
Vysílací schéma platné od září
1995 přineslo České televizi úspěch,
doložitelný vzestupem sledovanosti okruhu ČT2
i zdařilou emancipací a dynamickým růstem
prestiže programu ČT2. Tento trend vcelku pokračoval
i v roce 1996, především s tím poznatkem,
že se dále vyhraňovala především
obec stálých diváků České
televize obecně a programu ČT2, prvním rokem
ze zákona spravovaným Českou televizí,
zvlášť.
Z výsledků výzkumného projektu Media
Focus, který se zaměřuje na tzv. vůdčí
populaci v metropolích a velkých městech,
jak byl zveřejněn na podzim 1966, vyplývá
výrazný nárůst sledovanosti obou veřejnoprávních
programů s lichotivým konstatováním,
že "se tak projevuje hlavně divácké
chování obyvatel s vysokoškolským vzděláním
a špičkových odborníků, tedy
specialistů podnikových i z veřejného
sektoru, intelektuálních a uměleckých
profesí... Špičkoví odborníci,
přestože představují jen asi deset až
jedenáct procent dospělé populace, sehrávají
ve společnosti významnější úlohu,
spojenou s vyšší prestiží a sociálním
vlivem". Zvýšený podíl České
televize na trhu vysvětlují autoři projektu
tak, že se jí vyplatil důraz na kulturně
osvětovou funkci a vysoce profesionální zpravodajství.
Podle výzkumu APA SV se České televizi podařilo
v celoročním průměru zvýšit
svůj podíl na celkové sledovanosti na téměř
38%. V roce 1966 zaznamenala Česká televize dva
mimořádné úspěchy. Odvysílala
nejsledovanější pořad minulého
roku, finále mistrovství Evropy ve fotbale, které
sledovalo 67% všech obyvatel ČR starších
15 let, a uvedla 26 dílů seriálu Život
na zámku, který se stal nejsledovanějším
seriálem minulého roku s průměrnou
sledovaností 45%. Loňský rok ukázal
výrazný příklon českých
diváků k českým pořadům.
Tento trend symbolicky potvrdily žebříčky
z konce roku, dokládající sledovanost o vánocích
a Silvestru, které potvrdily, že v závěru
roku Česká televize oslovuje ještě více
diváků než obvykle.
Není pochyby, že tím, co přivádí
široké spektrum populace k obrazovkám České
televize, jsou především původní
pořady nejrůznějšího žánru,
zejména těch nejžádanějších,
jako jsou filmy a publicistika, či dostupných výhradně
na obrazovce České televize, jako jsou pohádky
a programy pro děti, dokumentární filmy,
velká umělecká díla - hudební,
dramatická, filmová.
1.2.2. VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ
POŘADY
PRODUCENTSKÉ CENTRUM PUBLICISTIKY A DOKUMENTARISTIKY
Vzdělávací pořady v pravém
slova smyslu nebyly cíleně vyráběny
mimo tvůrčí skupinu Ladman-Drdová,
nicméně ve volnějším výkladu
lze do tohoto přehledu zařadit i cykly: Z letopisů
Máselné Lhoty, Nedej se, Lapidárium a Československý
filmový týdeník.
Dominantní postavení ve výrobě vzdělávacích
pořadů zaujímá v České
televizi právě výše zmíněná
tvůrčí skupina.
Premiérové porady vzdělávacího
a výchovného charakteru
Cyklus DISCO LATINE 35x30 - netradiční kurz latiny
včetně kulturně-historických reálií.
Ke kurzu vyšly dvě učebnice s fotografiemi
z TV pořadů. Cyklus byl velmi příznivě
přijat diváky, nadšeně odborníky,
získal mezinárodní cenu a na mezinárodních
odborných seminářích sloužil
jako vzor perfektního moderního vzdělávacího
pořadu.
Cyklus Z RODU PŘEMYSLOVCŮ 21x15 - moderní
podoba televizních poznávání nejstarších
dějin národa. Cyklus měl přes odpolední
vysílací čas vysokou sledovanost, řada
historiků velmi ocenila jeho formu a pojetí. Je
zřejmé, že touto cestou lze pro historii získat
i mladé diváky, či ty, kteří
se o historii jinak nezajímají.
Cyklus BANKY A PENÍZE 2x8 - populárně vzdělávací
série zejména pro mladé diváky. Odborníci
s ním byli mimořádně spokojeni.
Cyklus PLANETA ZÁHAD 26x15 - původní český
cyklus cestovatele dr. Vašíčka zvedl podstatně
sledovanost úterní televizní univerzity,
ačkoli díly kvalitou nebyly vyrovnané. V
roce 1997-98 chceme pokračovat ve výrobě
dalších 26 dílů, aby tak vznikl ucelený
cyklus 52x15. Tentokrát je již dán předpoklad
pro stejnoměrnou (a vyšší) úroveň
všech pořadů cyklu.
Cyklus ZLATÉ ČASY MONTPARNASSU 10x50 - vynikající
cyklus kulturních dokumentů francouzské provenience.
Byl to cyklus pro náročné a tak byl také
diváky přijat.
Cyklus OČI HADŮ 9x30 - o drogách a drogové
závislosti, určený převážně
mladým divákům. O ohlasu lze soudit pouze
ze statistiky sledovanosti a ta pro nás není reprezentativní.
Jednotlivé díly měly pochopitelně
různou úroveň, ale při nedostatku
pořadů s touto náplní, je každá
kapka dobrá.
Cyklus DNEŠNÍ JAPONSKO 12x15 - cyklus dokumentů
českého autora přinášející
čerstvé informace o současném životě
v zemi asijského tygra, deroucího se na náš
trh.
Cyklus KONTAKT DEUTSCH - koprodukce EBU, německá
konverzace. Zájem diváků je u všech
jazykových kurzů velký. Tento kurz je moderní,
vtipný a metodicky výborný.
Cyklus KRTEK MAREK - kurz francouzštiny pro nejmenší
zaznamenal enormní úspěch.
Cyklus ANNA, SCHMIDT a OSKAR - kurz němčiny, který
se díky stykům v EBU podařilo získat
velmi levně. Jsme v začátcích, diváci
jej jistě ocení, protože němčiny
pro děti a mládež je málo.
Cyklus EVROPSKÁ TECHNIKA 10x10 - koprodukce EBU. Vynikající
seriál, který bychom chtěli opakovat.
Cyklus OBJEVUJEME SVÉ ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
- průměrný cyklus, leč obsahově
potřebný.
Cyklus MALÝ SPORT TAKY SPORT 10x10 - představil
zejména mladým divákům celkem neznámé
sporty. Byl připraven velmi dobře, s atraktivními
záběry a výkladem. Vzbudil pozornost u diváků
a jeden díl bude využit i v celovečerním
filmu, neboť záběry existují pouze v
našem pořadu.
Cyklus CO MÁM DĚLAT, KDYŽ - tzv. protimindráková
pohotovost dr. Cimického pro mládež. Kontaktní
pořad, na nějž diváci velice reagují
(a nejen ti mladí, ale i rodiče a prarodiče,
což je dobře).
Cyklus ODE ZDI KE ZDI - koprodukce EBU, pohledy na současnou
Evropu z různých úhlů. Naše příspěvky
v mezinárodní síti zvedly značně
laťku, na všech setkáních byly partnery
oceňovány, krom toho, že vždy byly v partnerských
zemích odvysílány, některé
byly i zakoupeny k vysílání jinými
stanicemi.
Cyklus OSTROV POKLADŮ - tyto dokumenty zavedly zejména
mladé diváky na místa známá
z literatury či historie (nákup a česká
verze). Nebyl to supercyklus, ale tematicky patří
k těm, které mají diváci rádi
a za které se Česká televize nemusí
stydět.
Cyklus CESTY ZA POZNÁNÍM - byl volnou sérií
populárně vědeckých pořadů,
které jsou tak vzácné. Proto jsme jej koupili
a připravili českou verzi.
Cyklus SEDM DIVŮ SVĚTA - viděných
očima slavných vědců, patřil
k tomu nejlepšímu na obrazovce České
televize, měl velký ohlas u odborníků.
Cyklus SILNICE A MY - série krátkých pořadů
o bezpečnosti na silnicích.
Cyklus ODPOLEDNE PRO VŠECHNY - reprezentuje každým
rokem naši letitou snahu přispívat bez sentimentu
k integraci postižených. To se nám daří,
neboť řada z těchto dokumentů získala
mezinárodní ocenění. To platí
i o koupeném pořadu ROK S PETREM. Po třech
letech úsilí se podařilo americký
film konečně získat, českou verzi
perfektně připravil dr. Kříž
a režisér Šmíd. Pořad získal
cenu na Japan Prize.
Cyklus SVĚT BEZ HRANIC - zahájil pravidelné
multikulturní vysílání v České
televizi. Podílejí se na něm jak renomovaní
čeští dokumentaristé (Kvasnička,
Merta, Poltikovič, Šandová a další),
tak i začínající tvůrci, např.
posluchači FAMU. Přes odpolední vysílací
čas si jej povšimli kritici a některé
díly označili za chloubu veřejnoprávní
televize.
TKN a TKN PLUS - jsou pravidelné cykly pro sluchově
postižené diváky a jejich přátele,
které mají pochopitelně v závislosti
na námětech a na potřebách dotyčných
diváků nerovnoměrnou úroveň.
Ohlasy zdravých diváků jsou velmi pozitivní.
Bylo též odvysíláno několik soliterních
premiér cyklů, které jsou v dlouhodobé
výrobě jako např. ČLOVĚK -
VĚDA - PŘÍSTROJE a HISTORIA MAGISTRA VITAE.
PRODUCENTSKÉ CENTRUM PŘEVZATÝCH POŘADŮ
Tvůrčí skupina Aleny Poledňákové
Vladimíra Tišnovského
Od září 1996 začala Česká
televize vysílat zábavně-výchovný
dětský seriál SEZAME, OTEVŘI SE (Open
Sesame). Splácí tím dluh vzdělávacímu
pořadu - dnes již téměř evergreenu,
který od svého vzniku v roce 1969 v americké
neprofitní společnosti Children's Television Workshop,
vychoval několik generací dětí doslova
po celém světě. Newyorská CTW sdružuje
v jednom tvůrčím a stále otevřeném
organismu pedagogy, analytiky a tvůrce, kteří
na základě odborných analýz a průzkumů
zájmů dětí, jejich rodičů
i pedagogů, vytváří stále aktuální
program, jehož cílem je vychovávat a seznamovat
se základními pojmy předškolní
výchovy a první třídy ZŠ. Nezbytnou
podmínkou je ovšem - děti bavit.
Podle sociologických výzkumů usnadňuje
dětem vstup do školy, probouzí zájem
o základní hygienické i společensko-hygienické
návyky, zájem o formulaci základních
pojmů, původu věcí kolem nás
atd. V 52 dílech, rozvržených po jednom týdně
do celého roku, se děti seznámí se
všemi písmenky a číslicemi do čtyřiceti.
Seriál přesahuje do roku 1997 a počítá
se s jeho vysíláním i dále.