3.3.2. VYSÍLÁNÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ

(Zahrnuje populaci dětí a mladých lidí od 0 - 18 let. Ve skutečnosti jsou obě hranice spíše teoretické, neboť děti do 2 let se dívají na televizi jen zřídkakdy, zatímco sedmnáctileté a osmnáctileté diváky již lze z mnoha příčin zařadit mezi diváky dospělé.)

Rada ČT považuje úroveň tzv. dětského vysílání ve veřejnoprávní televizi za jedno z nejdůležitějších měřítek hodnotového spektra televize. Tato úroveň neukazuje pouze určité místo v hodnotovém žebříčku, ale také váhu, kterou těmto hodnotám televize připisuje. Místo v hodnotovém žebříčku lze odvodit od pozice v programovém schématu, váhu pak od úsilí vynakládaného na dětské vysílání. Jinými slovy, místo na žebříčku je dobrým kvantitativním měřítkem, váha pak mírou kvality.

Rada ČT si je vědoma, že k posouzení televizní produkce nestačí pouze zjištění posloupnosti priorit, ale také sledování váhy, kterou má.

V současné mediální sféře se dětskému vysílání ve světě věnuje strmě stoupající pozornost. Zájem vyplývá z růstu poznatků o vlivu médií na mladého diváka, a to vlivu jak pozitivního, tak negativního. Zítřek, který patří dětem, je označován jako věk médií. Obrazy světa, virtuální realita, hry a různé výchovné, vzdělávací i zábavné pořady jsou zprostředkovány obrazovkou. Důležitými hledisky při posuzování vlivu jsou vývojové potřeby dětí, věková specifika, duševní, rodinné zdraví i rozvoj dětí stejně tak, jako kulturní a společenské zvláštnosti a svéráz. Není jistě náhodné, že byla přijata Světová dětská charta TV, kterou uveřejňujeme i ve zprávě za rok 1996 v závěru tohoto oddílu.

Rada ČT považuje dětské vysílání v roce 1996 za jednu z výrazných slabin veřejnoprávní České televize. Vedení České televize zamýšlelo v roce 1997 nedostatky zmírnit a v dalších létech odstranit tak, aby se veřejnoprávní televize celkovou strukturou dětského vysílání i jednotlivými pořady vřadila mezi vyspělé veřejnoprávní televize Evropy a znovuobnovila naši upadlou tradici umělecké a výchovné tvorby pro děti.

Sledování pořadů pro děti v novém roce 1997 však ukazuje, že k radikálnímu posunu v dětském vysílání nedošlo, chybí především jasná představa o tom, jak, proč a k jakým horizontům by se dětské vysílání mělo skutečně změnit. Jinými slovy, chybí koncepce, která by odpovídala současným poznatkům o dětech, jejich vnitřním životě, životě rodinném, společenském a možnostech i podobách duchovního růstu. Česká televize prakticky vůbec systematicky nesleduje dětské zájmy, věkové preference, není příliš informovaná o jejich starostech, představách a tužbách. A co je nejhorší, cestu k dětem nehledá, neboť s nimi nevede systematicky žádný dialog.

I v novém schématu chybí pořady, které by odpovídaly zájmům dětí. V dětském vysílání se znovu objevují pořady, které jsou v minulých analýzách i analýzách pro rok 1996 považovány za špatné nebo problematické. K některým se vrátíme v dalším pojednání.

Rada ČT si dala pro své potřeby i v roce 1996 vypracovat dvě na sobě zcela nezávislé expertizy, které měly patřit k vodítkům při posuzování tvorby pro děti v daném roce a měly být zároveň srovnávacím materiálem expertiz z roku 1993. K hodnocení využila Rada ČT i některých interních hodnocení České televize, která jsou Českou televizí prováděna za účelem sebereflexe.

Minulé analýzy, jmenovitě analýzy z roku 1993 provedené doc. Dr. P. Říčanem, členy katedry masové komunikace Fakulty sociálních věd UK a Eco Terrou reprezentovanou B. Blažkem, podrobily dětské vysílání zdrcující kritice, a to z hledisek koncepčních, dramaturgických, obsahových, moderátorských, žánrových, hodnotových, kulturních i z hlediska negativních jevů, jmenovitě z hlediska násilí na obrazovce. Dvě zprávy z konce roku 1996 nejsou příznivější.

Práce doc. PhDr. B. Köpplové a PhDr. J. Jiráka z Fakulty sociálních věd UK dochází k následujícím závěrům:

1. V současnosti zcela nebo takřka zcela chybí jasně čitelná koncepce televizního vysílání pro děti. (Rada ČT tuto skutečnost konstatuje od roku 1993.

2. Dětské vysílání nerespektuje společné životní podmínky dětí a dospělých. Vysílání České televize představuje dětský svět jako relativně uzavřený ekvivalent světa dospělých bez styčných ploch. Tento postoj byl např. na I. světovém summitu dětské televize v Melbourne v roce 1995 označen za zcela nedemokratický, protože považuje dětského diváka za okrajovou minoritu z řady hledisek, vyjma reklamního zájmu. Děti jsou reklamou velmi často zneužívány z ryze komerčních důvodů. V našich poměrech se kritika mnohem více týká televize komerční než televize veřejnoprávní. Žádnou studii, která by analyzovala naši reklamní televizní situaci, však nemáme.

Rada ČT má v této věci za to, že přezíravý, "adultcentrický" postoj dospělých k dětskému divákovi v naší televizi jen kopíruje celospolečenský postoj k dětem, neboť dětská práva a jejích nedodržování se zatím v naší společnosti nepovažují za vážný problém. Teprve nedávno se u nás začalo hovořit např. o týraných dětech. Jiné potíže, které mají děti s dospělými, však jako by neexistovaly.

3. S věkem dětí také prudce rostou jejich intelektové schopnosti, které se mimo jiné obrážejí v posuzování pořadů, které jsou pro ně připraveny. Česká televize však na tuto skutečnost prakticky nereaguje. Pokud ano, tak diletantsky, s pouhými kosmetickými úpravami.

4. Chování českého dětského diváka zasluhuje důkladnou analýzu, kterou nemůže podat jedna dílčí expertiza. Ve vlastním zájmu vedení České televize pak je, aby takovou analýzu dala vypracovat nezávislým posuzovatelem. Provedení takové analýzy musí zahrnovat věkové zvláštnosti dětí, proměny jejich potřeb i pohledu na svět, musí analyzovat věkově odlišné vztahy a jejich dopady na dětskou duši, musí se zabývat jejích osobními zájmy, hodnotami, které jsou pro dětský vývoj zásadní, musela by obsahovat analýzu komunikace, společenské orientace i životního stylu, stejně tak jako duchovních dimenzí dětského věku.

5. V naší společnosti přežívá představa již předem vzdělaného a kulturního diváka a zapomíná se na děti. Děti jsou chápány jako "malí dospělí". Děti se ale musí světu teprve učit.

6. Preferenční vzorce dětí různého věku jsou si v různých zemích dosti podobné, leč tato skutečnost je jen málo televizemi respektována a koncepce dětského vysílání se jí vůbec neřídí. Preferenční vzorce nejsou ničím jiným, nežli odrazem věkových zvláštností dětí. Znamenají provázanost rozumových schopností daného věku s hodnotami a preferencemi, které vyznávají.

7. Takřka pohromou je většina moderátorů dětských pořadů. Jejich vystoupení je, až na výjimky, křečovité, kýčovité, neprofesionální, neznalé dětské duše, často podbízivé, manipulativní, nepřesvědčivé a pokrytecké. Moderátoři se sebestředně pitvoří, předvádějí a dokonce zneužívají televizi k reklamě vlastních výrobků (kazety, videokazety atp. ). Patří mezi ně nejčastěji D. Patrasová, S. Hložek a další.

8. Česká televize není dostatečně citlivá na vysílání pořadů pro děti zcela nevhodných v době, kdy je sledována především dětskými diváky.

9. Ve sledovaných pořadech nebyla patrná žádná skutečná vůle nebo úsilí rozvíjet samostatné myšlení, tvořivost a duševní rozlet dětí. Soutěžní pořady jsou stereotypní a zaměřené jen na některé vlastnosti a schopnosti, především mechanickou paměť a pouze některé druhy logických operací.

10. Zdá se, že si Česká televize ani neuvědomuje, že má u nás přinejmenším dva výrazné soupeře, kteří jí berou dětské diváky. Je to "NOVA" a stále se rozrůstající síť počítačů a videoher. V blízké budoucnosti pak přistoupí televize kabelové, virtuální hry a herny a další elektronická média. Experti konstatují, že chce-li Česká televize vstoupit aktivně do soutěže o dětského diváka, musí uskutečnit řadu kroků, analýzou produkce svých konkurentů počínaje a zcela novou a promyšlenou koncepcí uvedenou v život konče. Podle expertizy však Česká televize žádné známky takového uvažování nevykazuje.

11. Zdá se, že si Česká televize není vědoma toho, že dětské vysílání nemá příliš dobrou pověst ani u dospělých posuzovatelů, ani u dětských diváků. Velká část publika pokládá speciální dětskou nabídku za nudnou, hloupou a zbytečnou. Již řadu let považují dětští diváci vysílání za kýčovité, dětinské a nezajímavé.

Podle jiných expertů je přesvědčení o kvalitě dětského vysílání např. v době Vánoc a jiných svátků dobré. I samo vedení České televize je přesvědčeno, že úspěch vysílání spočívá v kumulaci hojně sledovaných a nezřídka velmi kvalitních pohádek. Nikoliv pohádkami samotnými, ale celkovou skladbou vysílání jsou dětští diváci vedeni k pasivní konzumací a bezduchému sledování po sobě jdoucích pořadů. PhDr. O. Čálek, CSc. tuto skutečnost přirovnává k potravinám a stolování. Potraviny a jednotlivá jídla mohou být velmi kvalitní, ale tato skutečnost ještě netvoří kulturu stolování. Ta obsahuje mnohem víc.

Zdá se, že chybí ucelená představa pořadů, které by se zabývaly širokým spektrem dětských zájmů podobně, jako je široké spektrum zájmů a tak i pořadů pro dospělé. Neexistuje dětská publicistika, zabývající se palčivými tématy dětí, kterými žijí a které je trápí, neexistují debatní pořady, neexistuje dětské Nadoraz ani Receptář.

Tvůrcové dětského vysílání BBC vyhlásili program pod sloganem "Navzájem si naslouchat a spolu také hovořit". Tento program může být u nás nastartován pouze se změnou postoje odpovědných lidí.

12. Expertiza rovněž doporučuje, aby se Česká televize soustředila především na pořady, které mají prosociální vyznění a dávala více prostoru pořadům vzdělávacím.

Tato dvě doporučení v sobě obsahují velmi důležitý moment hodnotové orientace a moment těch vzdělávacích pořadů, které děti vedou k samostatné a tvořivé duševní práci, s níž se ve škole setkáváme spíše ojediněle. Příkladné jsou výchovně vzdělávací aktivity L. Bernsteina nebo prof. S. Hawkinga. Např. etické a náboženské pořady lze dělat, jak nám ukazují zahraniční zkušenosti, nesmírně zajímavě, poučně, nedogmaticky a nemanipulativně a přitom ukájet hlad po hodnotách i potřebu životní orientace u dospívajících dětí a mládeže.

Další expertiza byla vyhotovena na základě měsíčního sledování dětských pořadů znalkyní dětské televizní produkce ing. V. Mikuláškovou.

Expertiza měla dva úkoly:

1. Zodpovězení obecných otázek.

2. Posudek jednotlivých pořadů ve sledovaném období tak, jak běží za sebou.

Ad 1.1. Respektuje dětské vysílání všechny věkové kategorie? Nikoliv. Podle autorky proto, že děti do tří let jsou ještě velmi malé. Děti od třinácti samy sebe jíž za děti nepovažují. Autorka proto doporučuje, aby pořady pro ně určené nebyly nazývány dětskými.

Ad 1.2. Je dětský divák aktivně vtahován do pořadů? Z odpovědi na tuto víceznačnou otázku je zjevné, že tomu tak není, což vyplývá z povahy práce současného dětského vysílání České televize, ale i z toho, že možnosti k takové účastí Česká televize nevyužívá.

Ad 1.3. Na otázku, zdali Česká televize rozvíjí dialog mezi dětmi a dospělými, autorka odpovídá, že nedostatečně. Upozorňuje na to, že kvantita je větší než její pokleslá úroveň, a to vinou častých vulgárností (např. klipy), nízké myšlenkové úrovně, jazykové pokleslosti.

Ad 1.4. Na otázku po rovnoměrném zastoupení složek výchovných, uměleckých, morálních, tvořivých a vzdělávacích odpovídá lakonicky: Ne! Autorka upozorňuje, že původní dětská tvorba se redukuje na pohádky.

Ad 2. Autorka sleduje a analyzuje měsíční tvorbu a její závěry jsou tyto:

Nedělní rána jsou stejná jako před deseti roky. Žádná novinka nebo změna, která by posunula kvalitu výš.

Jů a Hele jsou podle ní často mnohomluvní, zdlouhaví. Děti nemají rády modernizované pohádky, zato je asi mají rádi někteří autoři. "Komu potom vlastně slouží", ptá se autorka. V Jů - Hele se vytratil cit pro děti i cit umělecký.

Mini - Maxi je pořad pokleslý, vulgární a obhroublý a místy nechutný. Nechápe, jak jej může veřejnoprávní televize vysílat. Špatné jsou klipy, jejich úroveň je v dětském vysílání (kromě několika výjimek) na nepřijatelné úrovni. Klipy označuje autorka za vulgární, odpudivé a místy dokonce nechutné. V Mini - Maxi povětšinou chyběla dramaturgie.

Autorka velmi chválí Večerníčky, ve kterých se děti nesetkávají se zrůdami, zlými a agresivními postavami. Rumcajs, Maková panenka, Křemílek a Vochomůrka, Maxipes Fík mají poezii, srdce a vtip. Jsou sice nákladné, ale vyplatí se. Je přesvědčena, že děti mají velký sklon k nápodobě ať dobrého, tak zlého. V tom se autorka shoduje s výzkumy pedagogů a psychologů.

Magion zachraňuje zpravidla převzatý příběh, jinak nuda a povrchnost a nepřípustná reklama prováděná S. Hložkem na jeho nebo jiné hudební produkty.

Kuřátka, kultivovaně a srozumitelně vedená Š. Haničincovou, jsou však dramaturgicky nezvládnutá. Chybí spád a jejich délku považuje autorka za předimenzovanou. Opět nepřípustná reklama. V Kuřátkách chválí autorka projev N. Konvalinkové, která nešišlá, nepitvoří se, nepředvádí se a ani nevnucuje svoje nahrávky ani CD hostů. D. Patrasová však je pravým opakem. Šišlá, "přehrává", pitvoří se, a co je nejpodstatnější, nemá k dětem skutečný vztah. Předvádí sebe i své nahrávky a zneužívá děti pro reklamu. To je ve veřejnoprávní televizi zcela nepřípustné.

Ciferník je pořad, který u autorky propadá. Opět bezduchá sebeprezentace a nedovolená reklama.

Hip hap hop. Slušný soutěžní pořad, který má sportovního ducha a také obsahuje jistou prověrku znalostí, bystrosti, postřehu a soustředění. Hodnotí pozitivně.

Zpívánky považuje za koncepčně velmi proměnlivé. Nechápe však, proč se neustále opakují.

Oáza je pořad, který částečně nahrazuje to, co v televizi pro děti chybí. Vzdělání o přírodě, pěstuje vztahy k živým tvorům i dětem navzájem. Hodnocení pozitivní.

Závěrem:

Je zjevné, že po celou dobu působnosti Rady ČT Česká televize pokračovala v původním pojetí dětského vysílání, jaké bylo před rokem 1989. Dětské vysílání se ze všech pořadových forem změnilo nejméně, některé expertní studie dokonce tvrdí, že jeho úroveň ještě poklesla.

Dětské vysílání trpí nedostatky, které vyplývají především z postojů k dětem. Ty jsou de facto pojímány prizmatem, který v dnešním světě patří dávnověku. Na obranu České televize musíme říci, že v tomto postoji není ojedinělá, že pouze obráží celospolečenské postoje k dětem dnešních dnů, jmenovitě pak postojů školy

Hodnocení se rozpadá na dvě části:

1. Hodnocení jednotlivých pořadů. Ty mají proměnlivou úroveň. Vedle vysloveně špatných se objevují práce velmi dobré. Spektrum pak je rozkolísané. Dětskou televizní tvorbu však nelze hodnotit pouze podle jednotlivých pořadů. Je třeba posoudit také její celkovou koncepci.

2. Nejslabším a stěžejním článkem dětského vysílání je jeho koncepce. Ta vlastně neexistuje. Rada ČT má za to, že je třeba jí důkladně a systematicky teprve budovat. Základem je nepochybně tvorba umělecká. Neobejde se ovšem bez systematické spolupráce s jinými odborníky, kteří se dětmi zabývají. Příkladem je nový pořad Kostičky, který má mnoho dobrých znaků dětské umělecké tvorby, ale výrazně selhává v oblastí znalosti myšlenkových možností dětí.

Rada ČT upozorňuje na absenci pořadů pro dětské minority. Zatímco v dospělém vysílání se objevují, byť ne zcela dostatečně, v dětském vysílání chybí úplně.

Rada ČT upozorňuje na "adultcentrismus", který by právě veřejnoprávní televize měla opouštět. Není to pouze jejím úkolem, ale také velkou příležitostí k tomu, aby naplnila své poslání. Vztahy, které si buduje u dětí a mladých lidí, jsou vztahy směřující do budoucna, což České televizi nemůže být lhostejné.

Na závěr přikládáme Chartu dětského televizního diváka.

SVĚTOVÁ DĚTSKÁ CHARTA PRO TV.

1. Dětem mají být předkládány pouze pořady vysoké kvality, pro ně specificky vyrobené, a to tak, aby bylo jakkoliv zabráněno zneužívání dětí.

2. Dětem má být dána možnost se vyjadřovat, naslouchat a poznávat se v rámci své vlastní kultury. Děti mají mít možnost komunikovat jazykem, kterému rozumí, který je vlastní jejich kultuře a odpovídá prostředí, které je jejich domovem. Toto právo má být chráněno a posilováno v televizních programech proto, aby byla podporována dětská individualita, smysl pro lidské společenství a místo na světě.

3. Dětské programy mají rozšiřovat vědomosti a pochopení jiných kultur vedle dítěti vlastní a domovské kultury.

4. Dětské programy mají být co nejširší co do žánru i obsahu a nemají obsahovat bezdůvodné, samoúčelné a dětem nepřiléhavé scény násilí a sexu.

5. Dětské programy mají být vysílány v pravidelných časech, kdy je děti mohou sledovat, a mají být šířeny dětem nejdostupnějšími médii a dalšími novými technologiemi.

6. K tomu, aby tyto programy mohly být vyráběny v co nejvyšší kvalitě, musí být zabezpečeno uvolnění dostatečného kapitálu.

7. Jednotlivé vlády, parlamenty, výrobci, distributoři i sponzoři by si měli uvědomit důležitost i zranitelnost původní dětské tvorby a učinit všechny kroky na její podporu a ochranu.

3.3.3. PŮVODNÍ DRAMATICKÁ TVORBA

Rada České televize oceňuje fakt, že se dramaturgii České televize podařilo v roce 1996 uvést tři nové, původní televizní seriály slušné úrovně, každý v jiném žánru. Je to relativně úspěšné završení pětiletého období, v němž v České televizi probíhaly ve všech oblastech podstatné změny a i práce dramaturgie se musela přizpůsobit podmínkám veřejnoprávní televize. Kromě 43 seriálů a sérií uvedla Česká televize v roce 1996 21 premiér původních televizních her a adaptací a spolufinancovala 6 filmů.

Pozornost, srovnatelnou s jinými typy pořadů, upoutávají zejména seriály. V celkovém ročním přehledu všech pořadů se "Život na zámku" s 46% sledovaností umístil na 11. místě, "Konec velkých prázdnin" s 35% na 38. místě a "Detektiv Martin Tomsa" z produkce brněnského studia s 34% na 45. místě. Z hlediska spokojeností diváků byl s koeficientem 6,5 nejúspěšnější "Konec velkých prázdnin"...

Z jednotlivých inscenací získaly největší přízeň publika epizody z "Manželských tonutí" (26%, koeficient 6,6), (odbornou kritikou přijaté spíše s rozpaky a výhradami), všeobecně dobře hodnocený "Golet v údolí" a "Zelňačka".

V analýzách expertů, které si Rada ČT objednala i ve statích seriózních kritiků nevypadají výsledky práce dramaturgie České televize za rok 1996 už tak jednoznačně pozitivně. Dr. I. Osolsobě sice píše: "Vzhledem k tomuto celkovému kontextu, ale i bez ohledu na něj, si myslím, že výsledky původní umělecké tvorby České televize, premiérované v II. kvartále 1996 byly pozoruhodné a že by to Rada ČT měla konstatovat", ale předtím považuje za nutné své stanovisko obhájit mimo jiné i takto: "Prostě se ztotožňuji s kondelíkovskými ideály a vybízím všecky kritiky těchto ideálů, aby si přečetli, co o tom kdysi psal Peroutka: svět Kondelíků není bůhvíjak impozantní ani fotogenický, je však bezpečný: nejsou v něm bomby a dá se v něm bydlet".

J. Peňás je přísnější. "O životě na zámku" píše: Soudě podle sledovanosti se dílo podařilo, ovšem gratulovat není k čemu... Ctižádostí autora J. Míky a dramaturgů bylo navázat na Dietla v onom dobrém, pozitivním, tedy na šikovné zeštrikování dramatické iluze "lidských osudů", sledovaných z velmi nízkého, lidového, nenáročně konverzačního horizontu... Výsledkem je "hypertrofovaná romanesknost" - myslím tím onu zarážející kumulaci životních zvratů, kotrmelců a malých revolucí, které se odehrávají v krátkém čase na malé a obyčejně ne až tak dramatické ploše jedné rodiny. Taková konstrukční přesycenost samozřejmě podtrhuje obsahovou nepravdivost celého produktu a zastírá jeho prázdnotu. Ale aspoň se něco děje... Jazyk, používány hrdiny, sice čímsi připomíná češtinu, jíž se dorozumívají zdejší mluvčí, ale jde o jazyk nasycený frázemi, jakousi kavárensko - publicistickou hatmatilku, která má simulovat řečový výraz obyčejných televizních lidí.

Rada České televize vidí hlavní problém dramaturgie České televize v tom, že institucí, které by měly veřejnoprávní charakter, nebo programově na sebe vzaly břemeno tohoto poslání, v posledních letech radikálně ubylo, a proto každé rozhodnutí o realizaci nebo podpoře nabízených projektů by mělo být velmi odpovědně, i když jistě ne úzkoprse, zvažováno. Televizní divák ze všeho nejméně snáší domýšlivé a svévolné producírování nedozrálých talentů a odtažité rozumování. Stejně nebezpečný a umrtvující je však i cynický postoj výrobců zábavy, pro něž je práce pro televizi jenom zdrojem příjmů, vydobytých pokud možno snadným způsobem. To je cesta, která by vedla k záhubě veřejnoprávní televize. Není náhodou, že nejvíce sledované a oceňované zahraniční seriály zpravidla spočívají na osvědčené literární předloze nebo poctivě napsaném scénáři, který přináší dobře vypracovanou zápletku, životné postavy a pozitivní mravní poslání.

Rada České televize není přesvědčena o tom, že by výroba bezbřehých, kdykoliv a jakkoliv nastavitelných seriálů, jejichž příběhy a postavy postrádají vnitřní logiku i věrohodnost, měla být ctižádostí dramaturgie veřejnoprávní televize. Z tohoto hlediska se jeví perspektivnější televizní "román" (kratší, uzavřený a komponovaný útvar), jako např. "Konec velkých prázdnin", než "Život na zámku". Podpora Svěrákova filmu "Kolja" (i když v televizi z pochopitelných praktických důvodů dosud neuvedeného) je v poslední době nejvýznamnějším činem dramaturgie i vedení České televize.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP