2. OBLAST OBCHODNĚ POLITICKÁ

a) Smluvně právní základ

Významná a stále pokračující liberalizace obchodu, ke které se Česká republika zavázala přijetím Dohody o zřízení Světové obchodní organizace (Dohoda o WTO) je uplatňována v kontextu dalších, velmi důležitých liberalizačních kroků.

Česká republika uzavřela řadu dohod o oblasti volného obchodu, z nich nejdůležitější je obchodní část Evropské dohody uzavřené s Evropskou unií. Stále důležitější roli v ekonomickém životě země hraje Středoevropská dohoda o volném obchodu, opomíjet nelze ani preferenční dohody s EFTA, jakož i s dalšími státy střední a východní Evropy. Předmětem těchto dohod je postupné, v krátké době realizované odstranění celních a netarifních překážek obchodu včetně bilaterálního řešení důležitých otázek vzájemných obchodních vztahů.

Zcela svébytnou roli hraje v ekonomickém životě České republiky Smlouva o vytvoření celní unie se Slovenskou republikou, která navázala na úzké ekonomické vazby z doby před zánikem federace.

Dne 3. října 1997 byla podpisem završena jednání o preferenční dohodě s Tureckem. Vláda zahájí rozhovory s Marokem o dohodě o oblasti volného obchodu, konzultace budou zahájeny i s jinými zeměmi, zejména s těmi, o jejichž kandidatuře členství v EU je v principu rozhodnuto.

Vláda bude i nadále uskutečňovat liberální zahraničně obchodní politiku, založenou na otevírání přístupu na trh s výrobky a službami. Vláda vychází z toho, že liberalizace obchodu na principu nediskriminace a to cestou snižování tarifních a netarifních překážek na mnohostranném základě v rámci Světové obchodní organizace nebo postupným odstraňováním překážek obchodu na dvoustranné bázi sjednáváním dohod o oblasti volného obchodu není jen cestou, jak rozvinout tržní ekonomiku v České republice, ale i způsobem, jak tržně konformní cestou umožnit českému zboží se bez překážek a za stejných podmínek, jako zboží země dovozu, realizovat na trzích jiných zemí.

Vláda bude nicméně při sjednávání takových dohod respektovat skutečnost, že mezi její priority náleží dosáhnout členství České republiky v Evropské unii a přizpůsobí tak tyto aktivity zejména geopolitickým a obchodně politickým zájmům Unie.

I nadále se při dalších jednáních o dohodách o oblasti volného obchodu bude vláda řídit principy, které platí i v rámci CEFTA a mezi něž náleží podmínka, aby partnerská země byla členem WTO a měla uzavřenu preferenční dohodu s Evropskou unií. Jejich splnění je zárukou toho, že partnerská země má konsolidovaný obchodně politický režim, vázaný jeho mezinárodními závazky a je ve sféře zájmu Evropské unie, jíž se ČR chce stát členem.

Vláda bude v úzké koordinaci s Evropskou unií sledovat vývoj v některých dalších teritoriích střední a východní Evropy, které zatím uvedené podmínky nesplňují (např. Chorvatsko, Ukrajina).

O vytvoření co nejpříznivějších podmínek pro přístup na trhy jiných zemí bude vláda dále usilovat sjednáváním oboustranně výhodných obchodních dohod, dohod o zamezení dvojího zdanění a dohod o podpoře a ochraně investic.

b) Tarifní opatření

S cílem dále podpořit konkurenceschopnost českého průmyslu připravuje vláda další opatření v tarifní oblasti. Liberalizací dovozu resp. osvobozením od cel těch výrobků, které mohou sehrát klíčovou roli při modernizaci průmyslu resp. zemědělství může být poskytnuta důležitá pomoc domácí výrobě.

Pokud jde o autonomní opatření v celní oblasti, bude se vláda zabývat návrhem nařízení, kterým se stanoví sazba dovozního cla pro progresivní technologie. Cílem tohoto kroku je stanovit nulovou celní sazbu pro dovoz technologií, které jsou vyspělým světem uznávány jako špičkové.

V oblasti mnohostranné obchodní politiky vláda v těchto dnech schválila Ministerskou deklaraci o obchodu s výrobky informačních technologií, na základě které všichni rozhodující světoví výrobci těchto výrobků přijali další závazek v rámci Světové obchodní organizace, snížit do roku 2000 na nulu celní překážky dovozu tohoto zboží.

Tarifní opatření tohoto druhu usnadní i vývoz české produkce, obecně však platí, že ČR je dovozcem těchto výrobků, a proto výsledek bude více stimulační pro rozvoj české výroby v jiných oblastech.

c) Veletrhy a výstavy

Propagace a prezentace českých výrobků a vývozců v zahraničí představuje stejně jako ve standardních tržních ekonomikách samostatný segment proexportní politiky vlády a je její neoddělitelnou součástí.

Současný systém podpory účastí na veletrzích a výstavách dbá na harmonizaci zájmu exportérů a obchodně politických zájmů státu s nezbytným přihlížením k finanční částce v daném roce na tento účel vyčleněné. To je zajišťováno úzkou spoluprací Ministerstva průmyslu a obchodu se Svazem průmyslu a dopravy, Hospodářskou komorou, Ministerstvem zahraničních věcí a dalšími subjekty.

V zájmu zefektivnění českých oficiálních účastí byla vypracována kategorizace oficiálních propagačních akcí a formy jejich financování, které jsou průběžně vyhodnocovány a brány v úvahu v následujícím období. Cílem tohoto kontinuálního procesu je maximální účelnost využívání prostředků vyčleněných státem na podporu státně propagačních aktivit s optimálním dopadem na podnikatelskou sféru. Z celkové částky 165 mil. Kč, která je v roce 1997 určená na ekonomickou propagaci, připadá 110 mil. Kč na veletrhy a výstavy.

Velmi důležitou úlohu při firemních prezentacích v zahraničí sehrávají samostatné výstavy České republiky v zahraničí. Jedná se o speciální druhy propagačních akcí, jejichž účelem je poskytnout širší prostor pro prezentaci nejen firem, ale i českého průmyslu a zemědělství vůbec. V této souvislosti jsou samostatné výstavy ČR doplňovány dalšími doprovodnými odbornými a kulturními programy.

Vláda si je vědoma prospěšnosti finanční podpory státu v této oblasti a je rozhodnuta poskytovat ji v budoucnu.

d) Publikační a další propagační činnost

Ekonomická propagace České republiky především v zahraničí je prováděna poskytováním pravidelných ekonomických informací do široké sítě známých zahraničních i tuzemských agentur. Jedná se především o prezentaci výsledků české ekonomiky, hodnoceni zahraničního obchodu i jednotlivých českých firem včetně jejich výrobního sortimentu, zejména formou článků a obchodních příloh umísťovaných v renomovaných světových periodikách. Svůj význam mají a budou mít periodika vydávaná v tuzemsku pro zahraničí. Účinnost těchto aktivit bude zvyšována jejich koncentrací do vybraných teritorií přednostního zájmu.

Do této oblasti je možno zařadit i státní sportovní reprezentaci jako příležitost pro prezentaci a propagaci českých výrobků zejména spotřebního průmyslu.

e) Obchodní a ekonomická diplomacie

Vláda si je vědoma potřeby rozšiřovat a prohlubovat styky s jednotlivými zeměmi cestou přijímání a vysílání návštěv představitelů státu či vysokých státních úředníků a možností, jak lze touto cestou ovlivnit ekonomické zájmy země.

Důležitou roli v této souvislosti hrají rovněž společné mezinárodní orgány zřízené pro sledování a rozvoj ekonomické spolupráce. Jde tu zejména o dvoustranné či vícestranné společné výbory nebo smíšené komise založené na mezivládní úrovni či na bázi jednání zástupců příslušných orgánů obou stran. Těchto jednání se využívá k prosazování obchodně politických zájmů České republiky a k jejich ochraně a k upozorňování na specifické možnosti české ekonomiky ve vztahu k danému teritoriu.

Členové vlády budou i nadále seznamovat renomovaná vědecká či podnikatelská fóra v zahraničí i v tuzemsku se současným ekonomickým klimatem v České republice, s podmínkami přístupu na trh a s možnostmi dalšího rozvoje ekonomické a obchodní spolupráce s Českou republikou.

Vláda bude i nadále k rozšiřování ekonomických styků podporovat uskutečňování podnikatelských misí, které skýtají mimořádně dobrou příležitost podnikové sféře prezentovat se v zahraničí. Nezanedbatelná je i psychologická stránka těchto aktivit, kdy účast zástupce státu s jeho případnou presentací pozitivně působí na subjekty partnerské země. Koordinovanost zájmů a postupů všech účastníků mise, a to jak zástupců státu tak i podnikatelů, je zásadní podmínkou úspěšnosti a efektivnosti této události.

Vláda bude i nadále pokračovat ve své aktivní činnosti v oblasti obchodní a ekonomické diplomacie s vědomím, že se jejich účinnost zvyšuje vhodnou koordinací.

f) Teritoriální koncepce

Není reálné, aby stát uskutečňoval zejména vlivovou proexportní politiku ve vztahu ke všem zemím světa. Brání tomu organizační, kapacitní i zdrojové příčiny. Bude proto nezbytné, aby byly identifikovány země či oblasti přednostního zájmu, na něž bude ve střednědobém horizontu upřena snaha upozornit na možnosti české ekonomiky a zásadněji obchod rozvinout.

Vybírány budou země či oblasti, o nichž bude zřejmé, že v nich existují optimální podmínky pro další rozvoj a navýšení obchodu. Zkoumány budou především tyto faktory:

- faktory ekonomické,

- faktory obchodně politické,

- faktory politické,

- faktory geografické,

- faktor komplementarity s českou ekonomikou atd.

Mikroekonomické otázky budou posuzovány především v úzké spolupráci s podnikatelskou sférou, výběr se omezí pouze na nevelký počet zemí či regionů na dané několikaleté období. Přitom bude nutno brát v úvahu i geopolitické a ekonomické zájmy Evropské unie.

Do takto stanovených teritorií pak budou po určitou dobu orientovány proexportní aktivity, zaměřené zejména na pořádání výstav a dalších propagačních akcí, vysílání oficiálních návštěv, výměna podnikatelských misí, směrování, bude-li to praktické, rozvojové technické pomoci a provádění dalších kroků.

Základní směry teritoriálního zaměření jsou obsaženy v přílohové části.

Cílem tedy je ve vybraném teritoriu ve stanoveném období vhodně kombinovat proexportní, tržně konformní aktivity, jejichž cílem je usnadnit přístup na trh pro české výrobky.

3. ZASTUPITELSKÉ ÚŘADY ČESKÉ REPUBLIKY V ZAHRANIČÍ

Vláda bude nadále orientovat činnost zastupitelských úřadů České republiky v zahraničí na ekonomické otázky. Základ dalšího postupu spatřuje v přesouvání těžiště aktivity od obecného ekonomického zpravodajství ve prospěch konkrétních a individualizovaných forem a iniciativ na podporu českých exportních potřeb. Návrhy jsou proto směřovány k úpravě dosavadního makroekonomického zpravodajství směrem k vyhledávání konkrétních dvoustranných obchodních vztahů a užitečných projektů podnikatelské spolupráce. Souběžně se připravuje vytváření prostoru ke konkrétním obchodním kontaktům a projektům, o které čeští obchodní partneři projeví seriózní zájem.

Vláda zpracovává projekt o možnosti poskytování příspěvku na zajištění rychlého zálohového nákupu podmínek vypisovaných zahraničních tendrů pro české podniky, které se jich budou moci, v případě, že předloží konkurenceschopnou nabídku, zúčastnit.

V zájmu podpory vývozu se každoročně uskutečňují aktivy s pracovníky ekonomicko obchodních úseků zastupitelských úřadů, kde je hodnocena nejen jejich činnost za uplynulé období, ale jsou diskutovány i formy a potřeby informačního ekonomického zpravodajství a metody zpracovávání trhů, vyhledávání nových, perspektivních exportních příležitostí pro české podniky v teritoriu, posilování jejich aktivní pozice na trhu včetně iniciování rozvoje jejich ekonomicky výhodné spolupráce s místními firmami.

Vláda dospěla k názoru, že nedostatečné institucionální propojení v oblasti vnějších ekonomických vztahů mezi Ministerstvem zahraničních věcí na straně jedné a Ministerstvem průmyslu a obchodu na straně druhé, znesnadňuje dosahování očekávaného cíle, kterým je efektivní prosazování ekonomických zájmů České republiky v zahraničí. Ministerstvo zahraničních věcí odpovídá za celkové zastoupení státu v zahraničí, zatímco Ministerstvo průmyslu a obchodu odpovídá za provádění zahraničně obchodní politiky.

Řešení této situace vláda spatřuje ve vytvoření takové struktury spolupráce mezi oběma ministerstvy, která by byla založena na smluvním základě, nenarušovala by integritu zastupitelského úřadu pod vedením velvyslance a zároveň by umožňovala přímou metodickou a meritorní spolupráci obchodně ekonomických úseků s MPO.

Vláda proto uložila ministru zahraničních věcí ve spolupráci s ministrem průmyslu a obchodu připravit návrh na efektivnější využívání obchodně ekonomických úseků zastupitelských úřadů České republiky.

4. OBLAST DOPRAVY

Geografická poloha České republiky, jakož i význam zahraničního obchodu pro její hospodářství, předurčují důležitost dopravy v našem státě. To je důvodem zahájení programu modernizace dopravních sítí v železniční, dálniční, letecké i vodní dopravě.

a) Hraniční odbavování

Vedle investičně náročných projektů je nemalá pozornost věnována i dalším oblastem. V úzké součinnosti s podnikatelskou sférou byla provedena analýza hlavních příčin čekání dopravních prostředků na hraničních přechodech. Bylo konstatováno, že problémy spočívají v hraničním odbavování jak na straně odbavujících, tak i odbavovaných, ve stavu a řešení přístupových komunikací, včetně dobudování odstavných parkovišť na hraničních přechodech a pod.

Pokud jde o problematiku pohraničního resp. celního odbavování, sjedná vláda Dohodu o společném celním odbavení se Spolkovou republikou Německo, hladšímu průjezdu hranic napomáhají i Ujednání o zřízení předsunutých pohraničních odbavovacích stanovišť se Slovenskem popř. uzavření dalších ujednání pro jednotlivé hraniční přechody.

Je však nutno vzít na vědomí skutečnost, že taková ujednání i praktické postupy na hraničních přechodech nejsou jen záležitostí českých orgánů, neboť dopad na odbavovací proces má i aplikace Schengenské dohody.

b) Hraniční přechody

S cílem eliminovat problémy vyplývající z nedostatečných přístupových cest k hraničním přechodům má vláda do roku 2000 v úmyslu řešit situaci na přechodech se SRN Rozvadov, Folmava a Rumburk, kde se budou realizovat výstavby silničních obchvatů a velkokapacitního přechodu na budoucí dálnici D 5, rozšířením stávající komunikace resp. výstavbou nových mostů bude zlepšena situace na přechodech Bohumín, Chotěbuz a Náchod s Polskem, přestavba se postupně realizuje na přechodu Mosty u Jablunkova se Slovenskem.

Snaha dále zlepšit situaci zejména v mezinárodní dopravě je naplňována i v rámci mezinárodních programů realizovaných z prostředků PHARE. Tyto programy jsou zaměřeny na přeshraniční spolupráci se SRN a s Rakouskem, na usnadnění tranzitu a modernizaci celního odbavení se orientují programy s Polskem a Slovenskem. Jejich předmětem je v krátké době uskutečnit dílčí rekonstrukci silnic v pohraničních oblastech, eliminovat úzká hrdla na příjezdových komunikacích k pohraničním přechodům a modernizovat některá zařízení Českých drah v pohraničních oblastech.

Česká republika investovala do rozvoje hraniční infrastruktury a výstavby příjezdových silnic k hraničním přechodům včetně odstavných parkovišť značné prostředky. Dosud však nejsou v dostatečné míře realizována obdobná opatření ze strany sousedních států, a proto vláda o ně bude usilovat na mezinárodních jednáních na všech úrovních.

5. REGIONÁLNÍ HOSPODÁŘSKÁ SPOLUPRÁCE V PŘÍHRANIČNÍCH OBLASTECH

Nikoli zásadní, avšak důležitou roli může sehrát rozvoj regionální hospodářské spolupráce v příhraničních oblastech. Tato spolupráce může nejen generovat zvýšení vývozu v regionálním měřítku, ale i napomoci řešení širších hospodářských problémů v těchto oblastech.

Vláda se podílí na významných projektech regionální ekonomické spolupráce, financovaných v rámci programu PHARE. Tyto projekty nepřímé podpory podnikání dosahují až 75% rozsahu rozpočtových nákladů projektu. Jedním z nejdůležitějších kritérií je i vztah projektu k opatřením, realizovaným na druhé straně hranice.

V zájmu rozvoje této oblasti spolupráce je i organizování výstav, setkání podnikatelů, organizování seminářů, sympozií a podobných akcí, seznamujících s možnostmi druhého regionu.

Vláda tyto formy podporovala a nadále bude podporovat. V těchto případech je však nezbytná zvýšená aktivita regionálních komor a dalších institucí v hospodářské oblasti, tato spolupráce je neodmyslitelná bez iniciativ podnikatelského sektoru.

6. ŠKOLSTVÍ

Vláda si je vědoma, že v návaznosti na ekonomické a společenské změny v našem státě došlo i ke změně struktury zájmu o středoškolské a vysokoškolské studium, a že již kolik let přetrvává odliv zájemců o technické vzdělávání. Tento jev společně s odchodem některých technických odborníků k zahraničním firmám způsobují. že české subjekty nemají k dispozici experty na vlastní výzkum a vývoj, který je nezbytnou podmínkou pro snížení a odstranění rozdílu v konkurenceschopnosti mezi českým a konkurujícím zbožím.

Pro prohloubení zájmu o technické a ekonomické obory ve vysokém školství jsou připravovány k zavedení, po experimentálním ověření, nové formy středoškolské přípravy v technických a ekonomických lyceích, které mají žáky orientovat ke studiu na technických a ekonomických fakultách. Posiluje se úloha vzdělávacích poradců na školách s cílem prohlubovat informovanost o významu a perspektivách technických oborů.

Rozšíření vzdělání orientovaného na zahraniční obchod se realizuje ve středním odborném školství, kde byly v posledních letech zavedeny nové obory připravující absolventy na zahraniční obchod. Podobně jsou na tuto problematiku orientovány nejméně tři nové obory právě zaváděných vyšších odborných škol. Zaměření na zahraniční obchod se stále výrazněji projevuje i v nových oborech, jakými jsou podnikání v oboru, management firem a obchodně podnikatelská činnost a pod.

Ve snaze intenzívněji sledovat procesy v podnikatelské sféře a lépe reagovat na její potřeby připravuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy s Hospodářskou komorou dohodu, jejímž cílem bude společné vytváření vzdělávacích programů i vyhodnocování jejich výsledků. Jedním z prvních kroků v této oblasti spolupráce je vytvoření výstupních standardů odborného vzdělávání a rozbíhající se obnovení statutu mistrovské zkoušky.

Vláda si uvědomuje, že významným prvkem proexportní politiky je poskytování stipendií k vysokoškolskému a postgraduálnímu studiu na vysokých školách v České republice studentům z rozvojových zemí. Vláda každoročně nabízí 200 stipendijních míst, z toho 100 pro vysokoškolská studia a 100 pro studia postgraduální. Zahraniční studenti studují za stejných podmínek jako občané České republiky.

Výstupy ze školské sféry mají vždy střednědobý až dlouhodobý horizont a mohou se do hospodářství státu promítnout až po příchodu nově orientovaných absolventů do praxe.

7. INFORMAČNÍ ČINNOST

a) Agrární informační agentura

Vláda si je vědoma specifičnosti agrárního sektoru včetně problematiky obchodu se zemědělskými výrobky. Uvažuje se proto, že v gesci Ministerstva zemědělství bude zřízena agentura, která bude poskytovat informace a marketingové služby zemědělským subjektům a subjektům potravinářského průmyslu za přijatelné ceny.

Tato organizace by měla zajišťovat cenově konjunkturální informace, tržní analýzy, statistické a legislativní informace. Předpokládá se i zpracovávání marketingových studií na zakázku a provádění odhadů vývoje na komoditních trzích.

b) Informatika

Vláda si je vědoma skutečnosti, že v České republice chybí ucelený systém poskytování informací hospodářské sféře. Subjektů, které různými formami poskytují informace, je více než dvacet a liší se jak zaměřením či kvalitou, tak i podmínkami poskytování služeb.

V současné době se tradiční způsob šíření informačních produktů zejména formou publikací ukazuje jako časově zdlouhavý a finančně nákladný, přičemž může oslovit pouze omezenou cílovou skupinu uživatelů. Aktualizace takto šířených informací je navíc dosti obtížná.

Východisko vláda spatřuje ve využití globální informační sítě, kde lze vytvořit "virtuální one-stop-shop", soustřeďující v elektronické podobě relevantní informace resp. umožňující relativně snadný přístup velkého počtu subjektů k velkému množství informací. Z technologického hlediska se jako nejperspektivnější jeví Internet, který je dostupný kdykoli, v něm obsažené údaje jsou dostatečné informativní a nepochybně má celosvětově budoucnost.

Pokud budou dobře vymezeny informační okruhy, bude možno hovořit o tom, že by pak v systému byly sdruženy všechny relevantní informace na bázi principu naprosté nediskriminace, neboť pro všechny subjekty budou existovat stejné podmínky a konkurenční výhoda jedněch by nevyplývala z nedostatku informací druhých.

c) Elektronická výměna dat v obchodní praxi

Jedním z dosud málo doceňovaných opatření ke všeobecnému zlepšení obchodu zejména zahraničního, je racionalizace procedur a technologie mezinárodně obchodních transakcí. Do toho spadá i tzv. "elektronický obchod". Jsou to opatření, která prokazatelně zvyšují efektivnost obchodu a na mezinárodním trhu jeho konkurenceschopnost. Zkušenosti již ukazují, že významní zahraniční partneři tyto nové postupy požadují a to včetně elektronické komerční komunikace. Používání těchto prostředků se stává jednou z podmínek pro úspěšnější vstup našich podniků na mezinárodní trh.

Vláda si je vědoma vzrůstající důležitosti racionalizace procedur v komerčním styku a v úzké spolupráci s Komisí pro racionalizaci procedur v mezinárodním obchodě při Hospodářské komoře ("FITPRO") se zúčastňuje prací Výboru pro rozvoj obchodu EHK. Tím je dán základ pro rozšíření používání standardu UN/EDIFACT pro elektronickou výměnu dat v mezinárodním styku, pro jeho zapracování do národních norem, pro aplikaci normalizovaných obchodních dokladů, kódů, datových prvků, metod a postupů.

8. VÝVOJ A VÝZKUM

Státní podpora výzkumu a vývoje se řídí zákonem č. 300/1992 Sb. ve znění zákona č. 1/1995 Sb. Tato právní regulace upravuje systém státní podpory výzkumu a vývoje a činnosti vlády zákonem předvídané jsou motivovány úsilím dále podpořit vědeckou frontu a tím i zvýšit technickou kvalitu a následně konkurenceschopnost české produkce.

Nad rámec této právní úpravy jdou dále i další programy, z nichž na podporu exportu je bezprostředně zaměřen program Zvýšení exportní výkonnosti českého průmyslu. Program, který se bude uplatňovat v roce 1998, je zaměřen na výzkum a vývoj nových výrobků a technologií s cílem zvýšení exportní výkonnosti českého průmyslu. Podporovány budou projekty inovačního charakteru zaměřené na výzkum a vývoj průmyslových výrobků a technologií se špičkovými technickoekonomickými parametry.

Projekty musí být ukončeny konkrétní realizací nejdéle do tří let od zahájení projektu, s předpokladem návratnosti vložených finančních prostředků nejdéle do pěti let po ukončení projektu.

V rámci programu budou podporovány projekty zaměřené na zlepšení struktury exportu a zvýšení konkurenceschopnosti českého průmyslu, dosahované především efektivnějším využitím tuzemských surovin včetně zpracování odpadů, snížením energetické náročnosti a vyšším stupněm přidané hodnoty.

Vedle projektů směřujících k posílení exportní výkonnosti mohou být podpořeny i projekty vývoje špičkových výrobků a technologií schopné zajistit alespoň částečnou náhradu dosud importovaných komodit.

Vláda si je vědoma úzké vazby mezi výzkumem a vývojem, technickou úrovní výrobků, jejich konkurenceschopností a vývozní úspěšností, a bude proto této problematice i nadále věnovat patřičnou pozornost.

IV. ZÁVĚR

Toto zaměření aktivit v oblasti podpory vývozu je orientováno na krátkodobé či střednědobé období. Četná opatření jsou motivována pozůstatky období přechodu od centrálně plánované k tržní ekonomice a mají poněkud specifickou povahu, jiná zcela odpovídají instrumentáriu, které používají vyspělé demokratické státy.

Příslušné orgány vlády budou proto s tímto programem nadále pracovat, sledovat účinky jednotlivých opatření na vývoz České republiky a podle zjištěných výsledků a v rámci svých pravomocí jej budou doplňovat a dále podle potřeby rozpracovávat.

Vláda ve svém usnesení č. 722 ze dne 19. listopadu 1997 uložila řadu konkrétních úkolů. Všichni její členové budou při zahraničních cestách a při přijímání zahraničních návštěv klást důraz na další rozvoj ekonomické a obchodní spolupráce s Českou republikou.

Dále vláda rozhodla, že místopředseda vlády a ministr zemědělství a ministři financí, dopravy a spojů a průmyslu a obchodu zpracují zaměření proexportních aktivit v rámci svých resortů. Tento krok umožní dále propracovat záměry a praktické kroky těch ústředních orgánů státní správy, které na aktivitách ve prospěch vývozu mohou mít rozhodující podíl.

Ministr zahraničních věcí připraví ve spolupráci s ministrem průmyslu a obchodu návrh na efektivnější využívání obchodně ekonomických úseků zastupitelských úřadů v zahraničí.

Vláda dále uložila ministru průmyslu a obchodu, aby ve spolupráci s místopředsedou vlády a ministrem zemědělství a s ministry financí a zahraničních věcí vypracoval program teritoriálního zaměření proexportních aktivit na nadcházející období.

Do konce května 1998 zpracuje ministr průmyslu a obchodu ve spolupráci s ministrem financí podmínky pro podporu vývozu poskytováním dlouhodobých vládních úvěrů za výhodných podmínek pro jednotlivé vývozní projekty.


Vláda nicméně konstatuje, že její opatření na podporu vývozu nejsou jediným možným souborem instrumentů, které lze v oblasti proexportu uskutečnit. Očekává proto, že jednotlivé podnikatelské subjekty, podnikatelské svazy či komory přijmou vlastní opatření, která budou dále rozvíjet s cílem šířeji se umístit na zahraničních trzích.

Je třeba mít na paměti, že četné proexportně působící kroky jsou v kompetenci pouze podnikatelské sféry. Příkladem toho mohou být velké tradingové společnosti, které by uskutečňovaly vývozní a dovozní operace a zabezpečovaly širokou škálu dalších souvisejících aktivit od projekčních prací po propagaci. Vytvářet v této oblasti nové státní podniky by za současné situace neodpovídalo dosaženému stupni rozvoje tržních vztahů. Pro vytvoření takových organizací na soukromoprávní bázi skýtá český právní řád dostatek prostoru.

Rozvíjení a prohlubování koncepčního myšlení v obou sférách, veřejnoprávní a soukromoprávní, umožní široký, strukturovaný dialog, který má všechny předpoklady pro to, aby došlo k dalšímu oživení českého vývozu.

Přílohová část

1) Základní směry teritoriálního zaměření

2) Charakteristika dosavadního vývoje zahraničního obchodu

3) Tabulky

ZÁKLADNÍ SMĚRY TERITORIÁLNÍHO ZAMĚŘENÍ

Myšlenka identifikovat určité teritoriální zahraničně obchodní priority není nikterak nová a řada vyspělých demokratických zemí této metody využívá. Dosti rozsáhlé zkušenosti má v tomto směru například Rakousko, které má propracovaný systém těchto aktivit, pojem teritoriální priorita není cizí Velké Británii a dalším zemím.

Aktivity, obsažené v teritoriální koncepci orientované na zahraniční obchod nemají, resp. nemusí mít vždy pouze obchodně politický obsah poskytnutím výhodnějšího zboží druhé straně než jiným zemím ve smyslu celních úlev a pod. Obchodně politický režim s určitou zemí je dán mezinárodními smlouvami mnohostranné či dvoustranné povahy a obvykle se opírá o poskytnutou doložku nejvyšších výhod. Poskytnout výhodnější zacházení lze pouze za podmínek, stanovených mezinárodní smlouvou a musí mít povahu dohody o oblasti volného obchodu či o vytvoření celní unie.

Sjednání takové dohody s určitou zemí není samozřejmě vyloučeno, je však třeba přihlížet k tomu, že Česká republika v procesu přidružení k Evropské unii musí v souladu s Evropskou dohodou konzultovat své záměry uzavírat preferenční dohody a dbát na to, aby se tento výjimečný režim poskytoval v souladu s geopolitickými zájmy EU.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP