C. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy zahrnují příjmy
ze splátek vládních úvěrů,
dále kreditní úroky z prostředků
státu u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, pokuty a penále aj. Z rozpočtované
částky nedaňových příjmů
bylo ke konci září inkasováno celkem
23,6 mld. Kč, tj. 67,4%. Vyšší plnění
proti stejnému období loňského roku
je ovlivněno zejména vyššími splátkami
vládních úvěrů a zejména
převodem prostředků ze zvláštního
účtu do VPS na likvidaci povodní.
a) Příjmy z vládních úvěrů
Ze splátek vládních a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí byly v 1 až
3. čtvrtletí 1997 dosaženy rozpočtové
příjmy v celkovém rozsahu 5457 mil. Kč,
což představuje 61,3% celoročně rozpočtované
částky a cca 127% těchto příjmů
dosažených ve stejném období v loňském
roce. Alikvotní podíl v plnění nebyl
dosažen ani u splátek vládních úvěrů
a pohledávek převzatých od ČSOB, ani
u rozpočtových příjmů z plynárenských
VIA.
Dosažené splátky vládních úvěrů
ve výši 1515 mil. Kč (tj. 66,8% rozpočtované
částky) se týkají pouze civilních
vládních úvěrů, neboť
u speciálních vládních úvěrů,
kde u Alžírska platí moratorium splátek
ve smyslu dohody s Pařížským klubem
věřitelů, nebyly realizovány žádné
splátky. Jejich celkové plnění bylo
ovlivněno inkasem úroků z Ruské federace,
které v souladu s mezivládní dohodou jsou
v roce 1997 realizovány ve dvou rovnoměrných
pololetních splátkách. Kromě první
květnové splátky ve výši 39,4
mil. USD a v korunové protihodnotě 1206 mil. Kč
byla koncem září inkasována ve stejné
dolarové částce i druhá splátka
zúčtována počátkem října
do příjmů státního rozpočtu
ve výši 1287 mil. Kč. Z dalších
realizovaných příjmů z civilních
vládních úvěrů ve výši
308,5 mil. Kč představovalo nejvyšší
objem (270 mil. Kč) čisté inkaso z deblokací
v Barmě, Nikaragui, Vietnamu a Ghaně.
Příjmy související s plynárenskými
VIA byly inkasovány ve výši 3596 mil. Kč,
což představuje 73,4% celoročně rozpočtovaných
příjmů. V rámci 2. etapy VIA byly
tyto příjmy realizovány dodávkami
zemního plynu z Ruské federace ve výši
cca 1,6 mld. m3. Příčinou nesplnění
tříčtvrtiletní alikvóty bylo
snížení objemu dodávek zemního
plynu z 200 mil. m3 měsíčně
na cca 150 mil. m3 měsíčně
tak, aby odpovídalo skutečnému tempu výstavby
objektů a tím růstu zadluženosti RF
vůči ČR.
Inkaso splátek z pohledávek převzatých
od ČSOB ve výši 346 mil. Kč představuje
plnění schváleného ročního
rozpočtu pouze na 21,2%. Příčinou
tohoto velmi nízkého plnění je skutečnost,
že z rozpočtované částky splátek
úroků z Ruské federace ve výši
1277,6 mil. Kč bylo do konce září
inkasováno pouze 68,6 mil. Kč a na počátku
října dalších 72,6 mil. Kč. Z
ostatních zemí se inkasované splátky
týkaly zejména Turecka a Rumunska.
b) Kreditní úroky
V 1. - 3. čtvrtletí 1997 byly vyúčtovány
kreditní úroky z prostředků státu
na bankovních účtech ve výši
2940 mil. Kč, což po odečtení daně
z příjmů představuje 2290 mil. Kč,
tj. 76,1% z rozpočtovaných celoročních
příjmů z tohoto titulu. Oproti stejnému
období roku 1996 jsou tyto příjmy nižší
o cca 26%, především v důsledku snižování
stavů na některých termínovaných
účtech státních finančních
aktiv, způsobeného zahájením splátek
půjček na podporu platební bilance v letošním
roce. Na tomto snížení se částečně
podílí též nedodržení limitu
zůstatku 5 mld. Kč na tzv. konsolidačním
účtě netermínovaných vkladů
státu během dvou pracovních dnů na
přelomu května a června, které mělo
za následek snížení úrokové
sazby u těchto vkladů na 0,5% p. a. za celé
2. čtvrtletí. Snížení příjmů
z tohoto titulu odhadujeme na cca 140 mil. Kč.
Z vyúčtovaných kreditních úroků
po zdanění tvoří největší
část (85%) úroky z termínovaných
vkladů na účtech státních finančních
aktiv. Zvýšení diskontní sazby z 10,5%
na 13% p. a., platné od 26.5. 1997, znamenalo u termínovaných
vkladů státu zvýšení celkové
částky kreditních úroků o cca
248 mil. Kč (po zdanění o 186 mil. Kč).
c) Příjmy rozpočtových a odvody
příspěvkových organizací
Příjmy rozpočtových organizací,
plněné zatím na 65%, nenaplňují
alikvotu devíti měsíců ročního
rozpočtu.
Z objemově významnějších kapitol
se nižší inkaso příjmů soustředilo
zejména do resortů ministerstva obrany (51,6%),
ministerstva zahraničních věcí (28,5%)
a Správy státních hmotných rezerv
45,5%.
Naopak vyšší plnění vykazuje ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
(89,7%), ministerstvo vnitra (140,5%) a ministerstvo práce
a sociálních věcí (143,1%).
3. Výdaje státního rozpočtu
Jak bylo řečeno již v úvodu, zejména
závěr 2. čtvrtletí a celé 3.
čtvrtletí bylo poznamenáno úsilím
vlády o prosazení účinnosti opatření
přijatých k zajištění vyrovnanosti
rozpočtového hospodaření v letošním
roce. Ve výsledcích státního rozpočtu
se postupně začaly projevovat "škrty"
ve výdajích, o nichž vláda rozhodla
v dubnu a v červnu t. r.
Ke zdůraznění žádoucího
vývoje v čerpání výdajů
státního rozpočtu a pro jejich zrovnoměrnění
současně přistoupilo ministerstvo financí
počínaje červencem t. r. k regulaci rozpočtových
výdajů jednotlivých kapitol. Při diferencovaném
přístupu k jednotlivým kapitolám nemělo
ke konci 3. čtvrtletí čerpání
těchto výdajů v souhrnu státního
rozpočtu přesáhnout 73,8% upraveného
rozpočtu.
Se stejným cílem, tzn. k podpoře žádoucí
rovnoměrnosti plnění příjmů
a výdajů státního rozpočtu
a dosažení vyrovnaného celoročního
rozpočtového hospodaření, se mimoto
ministr financí obrátil na jednotlivé ministry
dopisem, v němž je požádal, aby pro zbytek
roku přijali ve všech oblastech své působnosti
příslušná opatření pro
čerpání celkových výdajů
kapitoly s cílem dosažení maximální
hospodárnosti. Realizovány by měly být
pouze nejakutnější výdaje vyplývající
ze zákonů, uzavřených smluv, platebních
termínů apod.; opatření se netýká
výdajů na transfery obyvatelstvu. U podřízených
příspěvkových organizací je
třeba dále zajistit, aby výdaje z otevřených
limitů byly čerpány postupně podle
nabíhajících potřeb a stavu prostředků
na jejich účtech. Současně ministr
financí doporučil zvážit i možnost
dosažení úspor ve výdajích kapitoly
ke konci roku proti jejich stanovené výši.
Nastoupený příznivý trend ve vývoji
výdajů, který byl odrazem dosavadního
úsilí vlády o stabilizaci rozpočtového
hospodaření, byl později narušen v důsledku
nezbytnosti řešení dopadu červencových
povodní.
V těchto podmínkách byly výdaje zahrnuté
ve státním rozpočtu čerpány
za 1 až 3. čtvrtletí ve výši 377,9
mld. Kč, což představuje 73,9% rozpočtu
upraveného na základě usnesení vlády
č. 229/97 a 356/97 a 72,7% rozpočtu zahrnujícího
rozpočtová opatření provedená
k 30. 9. t. r. Absolutně byly výdaje státního
rozpočtu za devět měsíců v
porovnáni se stejným obdobím loňského
roku o 30,6 mld. Kč, tj. o 8,8% vyšší,
přičemž posledně platný rozpočet
na letošní rok předpokládá nárůst
proti dosažené skutečnosti roku 1996 o 7,3%
(rozpočet zahrnující pouze opatření
z vládních "balíčků"
počítá s růstem výdajů
o 5,6%).
v mld. Kč
|
|
|
|
| |||
Neinvestiční výdaje | 306,81 | 458,64 | 466,45 | 340,21 | 74,2 | 72,9 | 110,9 |
Výdaje rozpočtových oganizací | 107,98 | 132,42 | 130,03 | 91,13 | 68,8 | 70,1 | 84,4 |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 23,58 | 1,11 | 0,20 | 0,00 | |||
Příspěvky na činnost přísp. organizacím | 32,33 | 40,89 | 54,06 | 40,71 | 99,6 | 75,3 | 125,9 |
Úrokové platby | 10,20 | 17,74 | 17,74 | 13,95 | 78,6 | 78,6 | 136,8 |
Dotace, platby a příspěvky | 156,30 | 267,59 | 264,62 | 194,42 | 72,7 | 73,5 | 124,4 |
v tom: dotace podnikatelským subjektům | 19,74 | 25,39 | 26,99 | 21,29 | 83,9 | 78,9 | 107,9 |
dotace občanským sdružením | 1,32 | 1,62 | 1,63 | 1,23 | 75,9 | 75,5 | 93,2 |
ostatní dotace a příspěvky | 9,94 | 13,17 | 3,88 | 3,40 | 25,8 | 87,6 | 34,2 |
dotace jiným rozpočtům | 14,03 | 19,30 | 24,74 | 19,32 | 100,1 | 78,1 | 137,7 |
v tom: územním rozpočtům | 13,20 | 18,02 | 23,46 | 18,48 | 102,6 | 78,8 | 140,0 |
státním fondům | 0,83 | 1,28 | 1,28 | 0,84 | 65,6 | 65,6 | 101,2 |
platby a příspěvky obyvatelstvu -
sociální zabezpečení (vč. prostředků na státní politiku zaměstnanosti) | *) 110,76 | 207,15 | 206,54 | 148,49 | 71,7 | 71,9 | 134,1 |
z toho: důchody | 90,47 | 147,38 | 147,37 | 107,30 | 72,8 | 72,8 | 118,6 |
platby do zahraničí x) | 0,51 | 0,96 | 0,84 | 0,69 | 71,9 | 82,1 | 135,3 |
Investiční výdaje a dotace | 37,14 | 49,22 | 49,92 | 34,79 | 70,7 | 69,7 | 93,7 |
z toho: účelové prostředky pro územní orgány | 7,13 | **) 4,10 | 11,48 | 8,61 | 75,0 | 120,8 | |
Vládní úvěry | 3,39 | 3,66 | 3,66 | 2,96 | 80,9 | 80,9 | 87,3 |
Výdaje celkem | 347,34 | 511,52 | 520,03 | 377,96 | 73,9 | 72,7 | 108,8 |
*) podle údajů vykázaných k 30. 9. 1996; srovnatelně, tj. včetně výdajů na dávky státní podpory, činily výdaje na soc. zabezpečení v roce 1996 130,01 mld. Kč, meziroční index 114,2 (ve skutečnosti k 30. 9. 1996 jsou tyto výdaje ve výši 19,3 mld. Kč zahrnuty ve výdajích rozpočtových organizací, srovnatelný index 102,7; o uvedenou částku byly v roce 1996 srovnatelně nižší i účelové prostředky pro územní orgány)
**) pouze prostředky z kapitoly VPS; údaj o přesunu z ostatních kapitol není k dispozici
x) včetně prostředků převedených
do kapitoly MZV
Upravený rozpočet výdajů, vůči
kterému je prováděno hodnocení plnění
jednotlivých výdajových položek, zahrnuje
dva kroky:
po úpravách v důsledku vládních
"balíčků" (celkově představovaly
snížení výdajů kompenzovaně
o 37,6 mld. Kč) je v posledně platném rozpočtu
na letošní rok, zahrnujícím všechna
provedená rozpočtová opatření,
promítnuto naopak zvýšení výdajů
státního rozpočtu v letošním
roce, z nichž nejvýznamnější je
dopad povodní. Zvýšení výdajů
z tohoto titulu přesahuje 6,2 mld. Kč.
Další provedená rozpočtová opatření
znamenala další zvýšení výdajů
státního rozpočtu o cca 2,2 mld. Kč
- výčet těchto opatření je
uveden v úvodní části zprávy.
Celkový objem rozpočtu výdajů včetně
všech provedených rozpočtových opatření
činí 520,0 mld. Kč. Oproti rozpočtu
schválenému zákonem č. 315/96 Sb.
je tento objem o 29,1 mld. Kč nižší; z
celkového snížení se 13,4 mld. Kč
týká výdajů neinvestičních
a 15,8 mld. Kč výdajů investičních.
V rámci neinvestičních výdajů
byly výrazně sníženy zejména
výdaje rozpočtových organizací; z
celkového krácení o 12,5 mld. Kč představuje
3,5 mld. Kč krácení mzdových prostředků
a výdajů na pojistné a na příděly
do FKSP, zatímco krácení věcných
výdajů těchto organizací činilo
9,0 mld. Kč. Výdaje na transfery obyvatelstvu jsou
v upraveném rozpočtu nižší o 6,0
mld. Kč, z toho o 3,1 mld. Kč důchody a o
2,9 mld. Kč ostatní dávky sociálního
zabezpečení.
Dotace podnikatelským subjektům, vč. dotace
Státnímu fondu tržní regulace, byly
sníženy o 0,9 mld. Kč (na základě
"balíčků" vlády byly tyto
výdaje státního rozpočtu kráceny
o 2,5 mld. Kč - rozdíl představují
nově zahrnuté výdaje spojené s povodněmi).
V rámci výdajů poskytovaných příspěvkovým
organizacím došlo - při celkovém krácení
rozpočtu o 1,1 mld. Kč - k přesunům
prostředků z ostatních dotací a příspěvků
ve prospěch příspěvků na činnost
příspěvkových organizací. Dotace
občanským sdružením se snížily
o 0,2 mld. Kč.
Naproti tomu v souvislosti s trvalým deficitem rozpočtového
hospodaření v první polovině roku
a s financováním schodku za rok 1996 došlo
ke zvýšení rozpočtu u výdajů
na dluhovou službu státu, a to o 3,3 mld. Kč.
Dotace územním rozpočtům, schválená
Parlamentem, byla oproti objemu stanovenému zákonem
ve výši 18,5 mld. Kč přijatými
opatřeními vlády k vyrovnanosti státního
rozpočtu snížena o 0,5 mld. Kč. Částka
zahrnutá v posledně platném rozpočtu
dosahuje výše 23,5 mld. Kč a obsahuje dále
jednak přesuny prostředků, které byly
ve schváleném rozpočtu zahrnuty v jiných
položkách kapitoly Všeobecná pokladní
správa (cca 1,6 mld. Kč), jednak další
prostředky určené především
k odstraňování následků povodní.
na tento účel bylo z rozpočtu kapitoly VPS
vyčleněno celkem 1,9 mld. Kč, z ostatních
rozpočtových kapitol mají být do rozpočtů
okresních úřadů a obcí převedeny
2 mld. Kč.
Kromě prostředků vyčleněných
formou dotace počítá rozpočet po všech
opatřeních s dalšími účelovými
prostředky poskytovanými místním rozpočtům
zejména v investiční oblasti, kde je pro
tuto sféru uvažováno s částkou
11,5 mld. Kč, z toho 4,1 mld. Kč z kapitoly VPS
a 7,4 mld. Kč formou přesunů z ostatních
rozpočtových kapitol. Celkem dosahuje výše
prostředků vyčleněných v posledně
platném rozpočtu pro územní rozpočty
částky přes 35 mld. Kč.
Průběh čerpání celkových
výdajů v jednotlivých měsících
let 1996 a 1997 je zřejmý z následujícího
srovnání (údaje podle pokladního plnění
státního rozpočtu):
Průběh v letošním roce názorně
potvrzuje dosavadní vývoj výdajů státního
rozpočtu. Po kolísání v závěru
1. pololetí, které bylo vyvoláno stále
se prohlubujícím napětím ve státním
rozpočtu a snahou o udržení výdajů
v relaci s dosahovanými příjmy, je z grafu
patrný pokles výdajů v průběhu
3. čtvrtletí jako reakce na "balíčky"
vlády. Jestliže za 1. pololetí dosahoval průměrný
měsíční přírůstek
výdajů 42,7 mld. Kč, v následujících
třech měsících tento průměr
klesl na 40,5 mld. Kč.
Naopak v důsledku pozdějšího vlivu výdajů
spojených s odstraňováním povodňových
škod došlo v měsíci září
opět k nárůstu rozpočtových
výdajů.
Tento pohyb, tedy zpomalení výdajů v důsledku
vládních "balíčků"
na jedné straně a následný vliv povodňových
výdajů na straně druhé, ukazuje i
tabulka uvádějící srovnání
meziročního tempa čerpání výdajů
na konci 1. pololetí a v průběhu 3. čtvrtletí:
| ||
Leden - červen | ||
Červenec | ||
Srpen | ||
Září |
Strukturu rozpočtových výdajů vynaložených
do konce září ukazuje graf:
Uvedené členění výdajů
státního rozpočtu zahrnuje ve vztahu k rozpočtům
okresních úřadů a obcí pouze
dotaci stanovenou zákonem ve výši 18,5 mld.
Kč. Spolu s dalšími účelově
určenými prostředky k zabezpečení
finančních potřeb místních
orgánů, vč. prostředků plynoucích
do územních rozpočtů z jednotlivých
kapitol státního rozpočtu, bylo ke konci
září převedeno územním
orgánům 27,1 mld. Kč, tzn. již 77,1%
upraveného rozpočtu, z toho 6,9 mld. Kč bylo
uvolněno z jednotlivých kapitol (bližší
komentování těchto výdajů státního
rozpočtu je provedeno v následujících
částech zprávy).
Po zohlednění všech výdajů je
podíl územních orgánů na čerpání
výdajů státního rozpočtu v
1.- 3. čtvrtletí 1997 (vč. zákonné
dotace okresním úřadům a obcím)
výrazně vyšší a dosahuje téměř
7,2% - viz grafické znázornění na
následující straně:
Porovnání s loňským rokem je zkresleno
tím, že do takto vyčleněných
prostředků byly zahrnuty i výdaje státního
rozpočtu na úhradu dávek státní
sociální podpory podle zákona č. 117/1995
Sb. (na těchto výdajích bylo do konce září
1996 vyčerpáno 19,3 mld. Kč). Po vyloučení
těchto výdajů činil podíl prostředků
poskytovaných územním orgánům
v loňském roce 7,1%.
Celkové hodnocení čerpání výdajů
státního rozpočtu za devět měsíců
roku ukazuje, že přes vládou provedené
krácení výdajů je jejich čerpání
v letošním roce vyšší než ve
všech dřívějších letech
od vzniku ČR (viz tabulka uvádějící
srovnání vývoje příjmů
a výdajů státního rozpočtu
od roku 1993 v předcházející části
zprávy).
Ve zbývajících měsících
roku se zřejmě budou ve vývoji výdajů
prolínat dvě tendence - jejich pokračující
pokles jako důsledek přijatých opatření
vlády na jedné straně a naopak tradičně
vyšší čerpání výdajů
v závěru roku, zvýrazněné ještě
dalším čerpáním výdajů
spojených s odstraňováním povodňových
škod, na straně druhé.
V dalších částech zprávy je provedena
podrobnější analýza dosavadního
vývoje jednotlivých druhů rozpočtových
výdajů.
A. Neinvestiční výdaje
Běžné (neinvestiční výdaje)
byly za devět měsíců letošního
roku čerpány celkem na 72,9%, což je o 2,2
bodu více než v minulém roce, kdy bylo ve stejném
období vyčerpáno 70,7% celoročního
objemu výdajů.
Vývoj jednotlivých položek, zahrnutých
v běžných výdajích státního
rozpočtu, je dosti diferencovaný.
a) Transfery obyvatelstvu, tj. výdaje
na důchody, na dávky sociálního zabezpečení
(vč. státní sociální podpory)
a na státní politiku zaměstnanosti, se vyvíjejí
v podstatě rovnoměrně. Od začátku
roku do konce září bylo poskytnuto do této
oblasti celkem 148,5 mld. Kč, což představuje
plnění na 71,9% rozpočtu zahrnujícího
všechny provedené úpravy. Oproti stejnému
období loňského roku byly uvedené
výdaje v souhrnu vyšší o 18,5 mld. Kč,
tj. o 14,2%:
Transfery obyvatelstvu | *) 130 014 | 207 154 | 206 536 | 148 485 | 71,9 | 114,2 |
v tom: | ||||||
- důchody | 90 475 | 147 385 | 147 375 | 107 303 | 72,8 | 118,6 |
- ostatní dávky soc. zabezpečení x) | **) 18 425 | 25 336 | 24 728 | 16 380 | 66,2 | 88,9 |
- státní politika zaměstnanosti | 1 862 | 3 100 | 3 100 | 2 785 | 89,8 | 149,6 |
v tom: aktivní politika zaměstnanosti | 374 | 600 | 600 | 393 | 65,5 | 105,1 |
pasivní politika zaměstnanosti | 1 488 | 2 500 | 2 500 | 2 392 | 95,7 | 160,8 |
- státní sociální podpory | 19 252 | 31 333 | 31 333 | 22 017 | 70,3 | 114,4 |
*) uvedeno srovnatelně s metodikou roku 1997 (v roce 1996 byly transfery domácnostem rozpočtovány bez výdajů na dávky státní sociální podpory a k 30. 9. byly vykázány ve výši 110 762 mil. Kč)
**) vč. státního vyrovnávacího příspěvku ve výši 550 mil. Kč
x) mezi ostatní dávky je zahrnuto např. nemocenské,
podpora při OČR, vyrovnávací příspěvek
v mateřství, peněžitá pomoc v
mateřství apod.
Porovnání této skupiny výdajů
státního rozpočtu s minulým rokem
je provedeno srovnatelně se současně platnou
metodikou, t.zn. v roce 1996 včetně výdajů
na dávky státní sociální podpory,
jejichž výplatu zajišťují dávková
pracoviště okresních úřadů
a které v roce 1996 nebyly v této skupině
výdajů státního rozpočtu zahrnuty.
Potřebné prostředky byly v loňském
roce rozpočtovány jako výdaje rozpočtových
organizací a z kapitoly Všeobecná pokladní
správa byly v průběhu roku transferovány
územním rozpočtům. Přesunem
do transferů domácnostem výdaje státního
rozpočtu v této oblasti v roce 1997 výrazně
vzrostly (rozpočet schválený zákonem
č. 315/96 Sb. stanovil výdaje na sociální
zabezpečení ve výši 212,5 mld. Kč,
rozpočtem včetně všech provedených
opatření byla tato výše upravena na
206,5 mld. Kč, což je o 52,5 mld. Kč více
než činila skutečnost za rok 1996). Nárůst
výdajů na sociální zabezpečení
proti minulému roku, vykázaný v souhrnné
výdajové tabulce, je zkreslen právě
o tento vliv.
V transferech obyvatelstvu převažují především
vyplacené důchody, které tvoří
přes 72% všech výdajů této skupiny.
Dosáhly 107,3 mld. Kč a proti stejnému období
roku 1996 vzrostly o 16,8 mld. Kč, což představuje
rozhodující část růstu výdajů
v této oblasti.
Z celkových výdajů na dávky sociálního
zabezpečení tvoří větší
část dávky státní sociální
podpory, vyplacené za 1.- 3. čtvrtletí ve
výši 22,0 mld. Kč, což je o 2,8 mld. Kč
více než ve stejném období minulého
roku. Naproti tomu ostatní dávky sociálního
zabezpečení, které byly poskytnuty ve výši
16,4 mld. Kč, byly v porovnání s loňským
rokem o cca 2 mld. Kč nižší. V tomto vývoji
se odráží skutečnost, že u některých
dávek transformovaných do dávek státní
sociální podpory byla na počátku roku
1996 jejich část vyplácena ještě
podle dřívějších zákonných
norem - jednalo se o dávky, na které vznikl nárok
před 1. lednem 1996, jmenovitě pak především
o přídavky na děti a o státní
vyrovnávací příspěvek. Postupně
tyto dávky přešly do systému státní
sociální podpory.
Na státní politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo
2,8 mld. Kč, tj. asi o 900 mil. Kč více než
ve stejném období loňského roku. Důvodem
jsou rostoucí výdaje v oblasti pasivní politiky
zaměstnanosti. Graf ukazuje strukturu výdajů
na sociální zabezpečení:
Největší část transferů
obyvatelstvu byla uskutečněna prostřednictvím
ministerstva práce a sociálních věcí.
Z rozpočtu této kapitoly bylo vynaloženo 122,3
mld. Kč, v nichž jsou zahrnuty:
- důchody (bez zálohy na říjen) | 104 465 mil. Kč, plnění na 72,8%, index 118,7 |
- ostatní dávky sociálního zabezpečení | 15 005 mil. Kč, plnění na 67,3%, index 86,9 |
z toho: nemocenské | 12 885 mil. Kč |
podpora při OČR 647 | mil. Kč |
peněžitá pomoc v mateřství | 1 464 mil. Kč |
- státní politika zaměstnanosti | 2 785 mil. Kč, plnění na 89,8%, index 149,6 |
v tom: aktivní politika | 393 mil. Kč |
pasivní politika | 2392 mil. Kč |
Celkově byly výdaje uskutečňované
MPSV ve třech čtvrtletí letošního
roku o 15,2 mld. Kč vyšší než ve
stejném období loňského roku, což
bylo ovlivněno již zmíněným nárůstem
výdajů na důchody.
Výdaje na důchody, splněné na 72,8%,
vzrostly proti loňskému roku o 18,7%, což představuje
nárůst o 16,5 mld. Kč. V těchto výdajích
nejsou zahrnuty zálohy poskytnuté koncem září
České poště na výplaty důchodů
v prvních říjnových termínech
a další obdobné platby v celkové výši
2 984 mil. Kč. Po jejich zahrnuti by čerpání
důchodů činilo již 74,9%.
Vysoké tempo růstu výdajů na důchody
bylo ovlivněno dopadem tří valorizací
důchodů, z nichž dvě byly uskutečněny
v roce 1996, poslední pak k 1. srpnu letošního
roku podle nařízení vlády č.
129/97 Sb.
Jak již bylo řečeno, jsou v letošním
roce výrazně (zhruba o polovinu) vyšší
i výdaje na státní politiku zaměstnanosti.
Tento vývoj je odrazem nárůstu míry
nezaměstnanosti, která v průběhu roku
trvale stoupá. Proto také prakticky celý
nárůst těchto výdajů proti
loňskému roku se týká výdajů
na pasivní politiku zaměstnanosti (výplata
podpor v nezaměstnanosti).
Naproti tomu u ostatních dávek sociálního
zabezpečení byly výdaje proti loňskému
roku o cca 13% nižší. Souvisí to s již
komentovanou změnou výplaty řady dávek,
které podle přechodných ustanovení
zákona č. 117/95 Sb. byly na počátku
loňského roku vypláceny ještě
z rozpočtu kapitoly MPSV a teprve později se změnily
na dávky státní sociální podpory.
V letošním roce jsou již plně vypláceny
z tohoto systému. Ve snížení těchto
výdajů se odrážejí i nižší
výdaje na dávky vyplácené v nemoci
(především nemocenské, letos 12,9 mld.
Kč, loni 13,6 mld. Kč), ovlivněné
tím, že na počátku letošního
roku se nevyskytla chřipková epidemie.
Ostatními kapitolami bylo na sociální zabezpečení
vynaloženo dalších 4,2 mld. Kč, z kapitoly
VPS bylo uvolněno 22,0 mld. Kč na výplatu
dávek státní sociální podpory.