b) Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům čerpány celkem na 78,4% a bylo na nich vynaloženo 22,1 mld. Kč.
v mil. Kč
Dotace podnikatelským subjektům celkem | 20 565 | 26 532 | 28 129 | 22 050 | 78,4 | 107,2 |
z toho: | ||||||
- Ministerstvo dopravy a spojů | 4 073 | 5 516 | 6 013 | 4 211 | 70,0 | 103,4 |
- Ministerstvo průmyslu a obchodu | 4 048 | 4 461 | 5 439 | 4 197 | 77,2 | 103,7 |
- Ministerstvo zemědělství | 4 009 | 6 989 | 6 421 | 4 156 | 64,7 | 103,7 |
- Všeobecná pokladní správa | 8 389 | 9 390 | 10 011 | 8 983 | 89,7 | 107,1 |
z toho: dotace na teplo | 5 775 | 4 500 | 4 500 | 4 706 | 104,6 | 81,5 |
Tato skupina výdajů státního rozpočtu
byla výrazně dotčena změnami, k nimž
docházelo v průběhu dosavadního plnění
a které se postupně promítaly do rozpočtu.
Krácení na základě vládních
"balíčků" se oproti původně
schváleným objemům odrazilo ve snížení
neinvestičních dotací podnikatelským
subjektům celkem o 2,5 mld. Kč, což v porovnání
se skutečností dosaženou v roce 1996 znamenalo
absolutní útlum těchto výdajů
(index činil pouze 97,3). Následně provedené
úpravy, zahrnující zejména nové
výdaje spojené s řešením následků
povodní, znamenaly naopak zvýšení těchto
výdajů o 1,6 mld. Kč a růst proti
skutečnosti minulého roku o 3,2%, který však
je nižší než tomu bylo v původně
schváleném rozpočtu (ten uvažoval s
růstem dotací o 6,5%). Vykázané čerpání
převyšuje alikvotu 3/4 roku a rovněž růst
dotací proti minulému roku (index 107,2) je rychlejší
než nárůst předpokládaný
rozpočtem.
Nejrychlejší čerpání dotací
bylo v resortu ministerstva průmyslu a obchodu (77,2%),
kde jsou dotace účelově využívány
především k řešení dopadů
útlumu uhelných, rudných a uranových
dolů. Na tyto účely bylo do konce 3. čtvrtletí
vynaloženo téměř 3,3 mld. Kč,
z toho přes 2,2 mld. Kč na útlum uhelných
dolů.
Zbývající dotace byly využity k podpoře
úsporných energetických programů a
na svoz, uložení a likvidaci radioaktivních
odpadů. Kromě toho poskytl státní
rozpočet resortu cca 685 mil. Kč formou dotací
a návratných finančních výpomoci
určených na výzkumné a vývojové
práce.
V kapitole ministerstva dopravy a spojů (čerpání
na 70,0%) byly dotace využity zejména k úhradě
ztráty osobní železniční dopravy,
na niž bylo vynaloženo více než 4,0 mld.
Kč.
Dalších 145 mil. Kč bylo čerpáno
v souladu s usnesením vlády ČR č.
279/92 Českými aeroliniemi, a. s., Praha na splátky
úroků z úvěru na leasing letadel Boeing.
Na podporu obnovy vozového parku v autobusové dopravě
bylo vynaloženo cca 32 mil. Kč, dalších
23 mil. Kč pak na náklady vědy a výzkumu.
Zatím nejnižší čerpání
je vykázáno u dotací poskytovaných
resortu ministerstva zemědělství (64,7%),
kde z celkového objemu prostředků poskytnutých
podnikatelským subjektům tohoto resortu, výrazně
sníženého z původních 8,0 mld.
Kč na 6,4 mld. Kč, bylo přes 2,2 mld. Kč
využito prostřednictvím. Podpůrného
a garančního rolnického a lesnického
fondu; zbývající dotace ve výši
1,8 mld. Kč byla využita převážně
v agrárně potravinářském průmyslu,
pouze v malé míře (cca 118 mil. Kč)
v lesním hospodářství; na projekty
výzkumu a vývoje řešené v podnikatelské
sféře bylo poskytnuto 103 mil. Kč.
V rámci dotací poskytovaných z kapitoly Všeobecná
pokladní správa je vysoké čerpání
především u dotací na teplo, které
představují téměř čtvrtinu
všech výdajů této skupiny a kde se vysoké
plnění projevovalo i v předchozích
letech. Částka, schválená rozpočtem
ve výši 4,5 mld. Kč, byla již překročena,
když ke konci 3. čtvrtletí bylo vyčerpáno
4 706 mil. Kč. Tento vývoj také ovlivňuje
dosavadní vysokou úroveň celkového
čerpání neinvestičních dotací.
Podle žádostí, které předložili
vlastníci domovních objektů a podle nichž
je dotace finančními úřady poskytována,
však celkový požadavek pro letošní
rok dosahuje výše 5,2 mld. Kč. Toto překročeni
celoročního rozpočtovaného objemu
o cca 700 mil. Kč je způsobeno zejména zvýšením
věcně usměrňované ceny za 1/GJ
pro výrobce a dodavatele tepelné energie, která
od počátku roku vzrostla o 17 Kč, tj. o 6,6%
a která má přímý dopad na výši
dotace.
Překročení dotace schválené
ve státním rozpočtu bude, stejně jako
v minulých letech, vyrovnáno vratkami dotace, které
v průběhu roku 1997 vlastníci domovních
objektů, popř. jejich správci, provádějí
zpět do státního rozpočtu.
c) V čerpání neinvestičních výdajů rozpočtové sféry jsou zahrnuty výdaje rozpočtových organizací (s výjimkou samostatně hodnocených položek kapitoly VPS), dále dotace poskytované na činnost příspěvkových organizací, ostatní dotace a příspěvky a dotace občanským sdružením:
v mil. Kč
Výdaje rozpočtových organizací | *) 88 727 | 132 419 | 130 031 | 91 130 | 70,1 | 102,7 |
Příspěvky na činnost PO | 32 330 | 40 888 | 54 064 | 40 70 | 75,3 | 125,9 |
Ostatní dotace a příspěvky | 9 940 | 13 167 | 3 875 | 3 404 | 87,8 | 34,2 |
Dotace obč. sdružením | 1 323 | 1 618 | 1 629 | 1 232 | 75,6 | 93,1 |
*) výdaje rozpočtových organizací
uvedeny srovnatelně s metodikou roku 1997, tj. bez výdajů
na státní sociální podporu, které
k 30. 9. 1996 činily 19 252 mil. Kč
Z uvedeného přehledu je patrný především
další nárůst příspěvků
poskytovaných na činnost příspěvkových
organizací. Po přesunech z položky ostatní
dotace a příspěvky vzrostly tyto výdaje
státního rozpočtu proti loňskému
roku o cca 26%, tj. o 8,4 mld. Kč. Změna rozpočtu
se v rozhodující míře týkala
kapitoly ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy, kde prostředky pro školy
zřizované obcemi, původně rozpočtované
jako ostatní příspěvky, byly v průběhu
I. pololetí přesunuty do příspěvků
na činnost.
Zejména ostatní dotace a příspěvky
(čerpání na 87,8% upraveného rozpočtu),
ale i dotace občanským sdružením pak
svým plněním předstihují alikvotu
tří čtvrtin roku.
Celkem bylo na uvedené výdaje státního
rozpočtu za devět měsíců letošního
roku vynaloženo přes 136 mld. Kč a ty byly
v porovnání se stejným obdobím loňského
roku vyšší o 4,2 mld. Kč. Z celkové
vynaložené částky činily 2/3
výdaje rozpočtových organizací, téměř
1/3 pak příspěvky příspěvkovým
organizacím na činnost a ostatní dotace a
příspěvky; dotace občanským
sdružením představovaly necelé 1% těchto
výdajů.
Díky přijatým opatřením ministerstva
financí se čerpání příspěvků
ze strany příspěvkových organizací,
které bylo značným problémem rozpočtu
v minulém roce, částečně zrovnoměrnilo,
i když stále ještě je jejich čerpání
vždy na počátku čtvrtletí rychlejší.
Čerpání výdajů vlastních
rozpočtových organizací za devět měsíců
letošního roku na 70,1% je sice nižší
než činí alikvota tří čtvrtin
roku, je však třeba vidět, že čerpání
těchto výdajů se soustřeďuje
zejména do 4. čtvrtletí (loni byly ve stejném
období tyto výdaje plněny na 69,6% tehdy
platného rozpočtu).
Hodnocení čerpání výdajů
rozpočtových kapitol je uvedeno v následující
pasáži.
d) Rovněž čerpání některých
neinvestičních výdajů zahrnutých
v kapitole Všeobecná pokladní správa
předstihuje alikvotu devíti měsíců.
Čerpání dotace místním rozpočtům,
stanovené zákonem ve výši 18,5 mld.
Kč a následně upravené až na
23,5 mld. Kč, je vyšší než by odpovídalo
třem čtvrtinám roku. Do konce září
bylo místním rozpočtům poskytnuto
touto formou 18,5 mld. Kč, tzn. již 78,8% částky
uvažované pro letošní rok.
Provedenými rozpočtovými opatřeními
byly do této dotace zahrnuty především
další účelově určené
prostředky původně rezervované pro
územní orgány jako neinvestiční
výdaje v kapitole VPS. Z uvolněné částky
nejvíce představují prostředky určené
na pozemkové úpravy (770 mil. Kč) a na program
prevence kriminality a drogových závislostí
(144 mil. Kč). Správní výdaje na systém
dávek státní sociální podpory
si vyžádaly prostředky ve výši
92 mil. Kč, příspěvky zoologickým
zahradám 45 mil. Kč, prostředky na zabezpečení
uprchlíků a přesídlenců činily
přes 19 mil. Kč, apod. Z prostředků
vládní rozpočtové rezervy byla uvolněna
finanční výpomoc ve výši 50 mil.
Kč pro občany z osady U Sabotů v souvislosti
se změnami průběhu státních
hranic mezi ČR a SR, na finanční vypořádání
územních orgánů za rok 1996 bylo uhrazeno
téměř 72 mil. Kč.
Nově byly do dotace zahrnuty i prostředky určené
v kapitole VPS na řešení důsledků
povodní, které byly do konce září
čerpány v celkové výši 1 840
mil. Kč. Z ostatních kapitol státního
rozpočtu bylo do rozpočtů okresních
úřadů a obcí převedeno 1 489
mil. Kč.
V loňském roce byla v prostředcích
poskytovaných do územních rozpočtů
v neinvestiční oblasti zahrnuta i úhrada
dávek státní sociální podpory.
Ta ke konci září 1996 dosáhla 19,3
mld. Kč, po vyloučení těchto výdajů
činila výše prostředků poskytovaných
do rozpočtů okresních úřadů
a obcí v loňském roce 17,5 mld. Kč.
Spolu s prostředky převedenými do jednotlivých
regionů formou investičních výdajů
v celkové výši 8,6 mld. Kč (z toho 3,2
mld. Kč z kapitoly Všeobecná pokladní
správa a 5,4 mld. Kč z ostatních rozpočtových
kapitol) tak bylo v hodnoceném období uvolněno
k financování potřeb rozpočtů
okresních úřadů a obcí celkem
27,1 mld. Kč, tj. 77,1% částky zahrnuté
v upraveném rozpočtu na letošní rok.
V porovnání s rokem 1996 (po vyloučení
dávek státní sociální podpory)
je účast státního rozpočtu
na těchto výdajích v letošním
roce celkem o 2,4 mld. Kč vyšší.
Problémy v zajišťování rozpočtové
likvidity a růst úrokových sazeb zejména
v souvislosti s kurzovými opatřeními ČNB
v květnu 1997 jsou hlavními příčinami
výrazného růstu výdajů na
dluhovou službu státu. Na úhradu úroků
a poplatků státního dluhu byly do konce 3.
čtvrtletí 1997 poukázány rozpočtové
prostředky v celkové výši 14 029
mil. Kč (z toho 75 mil. Kč na úhradu poplatků),
což znamená, že proti loňsku došlo
ke zvýšení příslušné
položky rozpočtových výdajů o
37,1%.
Při červnové úpravě státního
rozpočtu nedošlo proto u výše uvedené
výdajové položky ke krácení.
Původní částka výdajů
na dluhovou službu státu ve schváleném
rozpočtu na letošní rok ve výši
14 542 mil. Kč byla naopak úpravou rozpočtu
zvýšena, a to na 17 842 mil. Kč (z čehož
částka 100 mil. Kč na úhradu poplatků
zůstala zachována). Ze státního rozpočtu
poukázané výdaje na dluhovou službu
státu jsou tedy po úpravě rozpočtu
plněny za 1.- 3. čtvrtletí na 78,6%.
Skutečné výdaje vynaložené na
dluhovou službu státu z umořovacího
účtu byly v 1.- 3. čtvrtletí nižší
a ve srovnání se stejným obdobím roku
1996, jakož i se schváleným a upraveným
rozpočtem na rok 1997 se realizovaly takto:
v mil. Kč
1. | Úhrady úroků státního dluhu | 10 178,3 | 14 442 | 17 742 | 13 739,9 | 77,4 | 135,0 |
v tom: z přímých úvěrů od bank | 346,3 | 64 | 64 | 63,9 | 99,8 | 18,5 | |
z přímých úvěrů ze zahraničí | 1 913,0 | 2 035 | 2 121 | 1 537,1 | 72,5 | 80,4 | |
ze státních pokladničních poukázek | 4 739,2 | 7 742 | 11 090 | 8 704,2 | 78,5 | 183,7 | |
ze střednědobých státních dluhopisů | 3 179,8 | 4 601 | 4 467 | 3 434,7 | 76,9 | 108,0 | |
2. | Úhrady poplatků státního dluhu | 25,1 | 100 | 100 | 53,7 | 53,7 | 213,9 |
Výdaje na dluhovou službu státu celkem | 10 203,4 | 14 542 | 17 842 | 13 793,6 | 77,3 | 135,2 |
Kromě úhrad úroků z přímých
úvěrů státu od bank, kde uskutečněni
úhrady v plné rozpočtované výši
je v souladu se záměry sekuritizace vnitřního
státního dluhu, došlo k překročení
třičtvrtěroční alikvoty dle
upraveného rozpočtu v úhradách úroků
ze státních dluhopisů, zejména pak
ze státních pokladničních poukázek.
To signalizuje jistá rizika v celkovém plnění
výdajů na dluhovou službu státu vzhledem
k možnému dalšímu růstu úrokových
sazeb na peněžním a kapitálovém
trhu a potřebě zvýšených emisí
SPP k pokryti výkyvů v rozpočtovém
hospodaření (blíže v komentáři
o emisích státních dluhopisů, jejich
úrokových nákladech a umístění
v části Vl. zprávy). Vyloučit do budoucna
nelze ani riziko v překročení úhrad
úroků z přímých úvěrů
přijatých ze zahraničí vzhledem k
možnému dalšímu zhoršení kurzu
české koruny.
Ve srovnání s 1.- 3. čtvrtletím 1996
jsou změny ve struktuře úhrad úroků
podle jednotlivých složek státního dluhu
odrazem pokračující sekuritizace, zvýšení
rozsahu emisí SPP na krytí schodků běžného
rozpočtového hospodaření a u střednědobých
státních dluhopisů jde o důsledek
přesunu prodeje neumístěné části
srpnové emise z roku 1996 na leden 1997.
Výdaje na pojistné zdravotního pojištění
hrazené státem za vybrané skupiny obyvatel
(§ 6c zákona ČNR č. 550/1991 Sb., v
platném znění) byly částkou
14,5 mld. Kč čerpány ke konci září
již na 79,3% objemu prostředků předpokládaných
pro tento účel ve výši 18,3 mld. Kč.
K úhradě částky 1,5 mld. Kč,
která byla v dubnu t. r. poskytnuta ministerstvem financí
jako předsunutá platba v souvislosti se změnou
frekvence plateb ze státního rozpočtu, byla
o polovinu, tj. o 750 mil. Kč, krácena platba státu
na pojistné zdravotního pojištění
v září. Po vyloučení zbývající
části předstihové platby je plnění
výdajů v uvedené položce na úrovni
75% rozpočtované částky. Uvolněný
objem je o cca 1,9 mld. Kč vyšší než
v loňském roce. V předstihu uvolněné
prostředky budou vyrovnány do konce roku.
Stejně jako v předchozích letech vynakládá
státní rozpočet i v letošním
roce značné prostředky formou státní
podpory stavebního spoření, realizované
na základě zákona č. 96/93 Sb., o
stavebním spoření. Tyto prostředky
jsou uvolňovány každoročně v
průběhu 1. pololetí, kdy je vůči
stavebním spořitelnám prováděna
úhrada výdajů za uplynulý kalendářní
rok.
Vzhledem k předloženým podkladům za
rok 1996 mohla být proto rozpočtem vyčleněná
částka na letošní rok ve výši
4,3 mld. Kč snížena na 3,8 mld. Kč.
Zvyšující se nároky na státní
rozpočet dokládá srovnání s
minulými roky: jestliže za rok 1995 bylo ze státního
rozpočtu uvolněno na tento účel celkem
1,1 mld. Kč, v roce 1996 to činilo již 2,3
mld. Kč a za devět měsíců letošního
roku již dokonce 3,8 mld. Kč.
Prostředky na majetkovou újmu peněžních
ústavů, vyčleněné v upraveném
rozpočtu ve výši 4,5 mld. Kč, byly v
hodnoceném období čerpány na 77,9%
a byly uvolněny v celkové výši téměř
3,5 mld. Kč.
Je však třeba vidět, že téměř
1/4 této částky, konkrétně
839 mil. Kč, představuje platba 4. splátky
zálohy těmto ústavům za rok 1996,
která byla v souladu s usnesením vlády č.
632 ze dne 11. prosince 1996 odložena do roku 1997 a byla
uskutečněna hned v prvních pracovních
dnech letošního roku. Po zohlednění
tohoto vlivu činí skutečné čerpání
prostředků v roce 1997 pouze 2685 mil. Kč,
což představuje 59,4% rozpočtu.
V rámci dotací poskytovaných podnikatelským
subjektům vykázaly vysoké čerpání
výdaje představující dotace na
podporu podnikání a poskytované prostřednictvím
Českomoravské záruční a rozvojové
banky. Rozpočtovaná částka byla snížena
z původních 1,2 mld. Kč na 0,9 mld. Kč
a v této výši byla do konce září
již také uvolněna.
Rovněž dotace na podporu exportu, snížená
provedenými úpravami rozpočtů z částky
1,2 mld. Kč na 0,8 mld. Kč, byla v hodnoceném
období uvolněna již ze 77%.
Naproti tomu některé jiné výdaje kapitoly
VPS alikvoty tří čtvrtin roku zatím
nedosahují.
Jde zejména o státní příspěvek
na penzijní připojištění, na
který byly ve státním rozpočtu vyčleněny
2 mld. Kč. Z této částky bylo do 30.
září poskytnuto zatím pouze cca 1,4
mld. Kč tj. 70,7% rozpočtu. Je však třeba
přihlédnout k tomu, že nároky na prostředky
státního rozpočtu jsou zúčtovávány
až po uplynutí čtvrtletí.
Nižší čerpání se týká
i výdajů na realizaci záruk, které
převzal státní rozpočet. Záruky
za úvěry nemocnic, které původně
měly být realizovány již v roce 1996
a jejichž realizace byla v dohodě s Konsolidační
bankou přesunuta na začátek letošního
roku (273 mil. Kč), jakož i záruky za úvěry
podniku Chepos Engineering, s. r. o., Brno, spojené s výstavbou
hliníkárny v Íránu (701 mil. Kč),
si vyžádaly zvýšení rozpočtu
v této položce z původních 0,5 mld.
Kč na 1,5 mld. Kč. Takto upravený objem byl
ke konci 3. čtvrtletí vyčerpán zatím
na 69,9%.
Nadále přetrvávalo pomalé čerpání
prostředků určených na státní
podporu hypotečního úvěrování
bytové výstavby, pro niž státní
rozpočet počítá s částkou
650 mil. Kč. Z té bylo v letošním roce
uvolněno zatím pouze 22 mil. Kč, což
bylo ovlivněno i tím, že o nových formách
podpory bytové výstavby bylo rozhodnuto až
k 1. červenci t. r. (nařízení vlády
ČR č. 148/97 Sb. a 149/97 Sb.).
V souladu s přijatými opatřeními vlády
jsou prostředky této položky výdajů
státního rozpočtu využívány
i pro poskytování bezúročné
půjčky na pořízení bytů
a návratného příspěvku fyzickým
osobám na částečnou úhradu
jistiny a úroku z hypotečního úvěru
na bytovou výstavbu. K tomuto účelu bylo
ze státního rozpočtu uvolněno dalších
cca 22 mil. Kč.
Rovněž z prostředků zahrnutých
ve státním rozpočtu jako dotace pro Státní
fond tržní regulace ve výši 1 138
mil. Kč (upravený rozpočet) bylo za devět
měsíců roku uvolněno pouze 758 mil.
Kč, což představuje čerpání
na 66,6% V první polovině roku byly potřeby
fondu hrazeny z jiných zdrojů, k využití
dotace dochází až ve II. pololetí v
souvislosti s nákupem obilí.
B. Investiční výdaje
Stejně jako v celém státním rozpočtu
i v jeho investiční části došlo
v průběhu 2. čtvrtletí k podstatným
změnám. V návaznosti na usnesení vlády
č. 229/97 a 356/97 bylo v součinnosti se správci
rozpočtových kapitol provedeno krácení
jednotlivých druhů výdajů, jehož
výsledkem bylo snížení prostředků
určených na investiční výdaje
státu celkem o 16,5 mld. Kč, což představuje
25,2% schváleného rozpočtu. Promítnutí
dalších rozpočtových opatření
znamenalo naopak zvýšení těchto výdajů
o 0,7 mld. Kč, celkově tak rozpočet vč.
všech provedených změn uvažuje pro letošní
rok s investičními výdaji ve výši
49,9 mld. Kč, což je objem o 15,8 mld. Kč,
tj. o 24,1% nižší než předpokládal
rozpočet schválený zákonem.
Rovněž meziroční růst kapitálových
výdajů byl výrazně redukován:
zatímco schválený rozpočet na letošní
rok počítal s růstem těchto výdajů
oproti skutečnosti dosažené za rok 1996 o téměř
42%, absolutně o 19,4 mld. Kč, v posledně
platném rozpočtu je již zapracován růst
pouze o 3,5 mld. Kč, tj. o 7,6%.
Snížení rozpočtu investičních
výdajů bylo provedeno (s výjimkou Senátu
a Akademie věd) u všech rozpočtových
kapitol, největší krácení provedly
kapitoly
- ministerstva dopravy a spojů | -3,3 mld. Kč (17,6%) |
- ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy | -1,4 mld. Kč (29,6%) |
- ministerstva zdravotnictví | -1,1 mld. Kč (30,0%) |
- ministerstva financí | -1,3 mld. Kč (34,7%) |
- ministerstva vnitra | -1,0 mld. Kč (27,5%) |
- Všeobecná pokladní správa | -3,3 mld. Kč (40,5%) |
Ze snížení rozpočtu v kapitole Všeobecná
pokladní správa se větší část
týká prostředků určených
pro okresní úřady a obce, které jsou
v rozpočtu po všech opatřeních nižší
o 1,8 mld. Kč. Z toho nejvíce byly kráceny
individuální investiční dotace (o
téměř 1,4 mld. Kč); prostředky
určené jako dotace na komunální ekologické
investice (0,4 mld. Kč) byly převedeny do rozpočtu
kapitoly ministerstva pro místní rozvoj, dotace
na obnovu autobusového parku (150 mil. Kč) do rozpočtu
ministerstva dopravy a spojů.
Vzhledem k tomu, že krácení výdajů
podle usnesení vlády ČR č. 356 z 18.
června t. r. bylo v rozpočtu promítnuto do
jednotlivých kapitol vcelku, tj. bez rozdělení
na jednotlivé hospodářsko-právní
formy, není možné provést hodnocení
plnění investičních výdajů
z tohoto pohledu. Dále je proto hodnocení provedeno
podle jednotlivých kapitol státního rozpočtu.
Vývoj a plnění investičních výdajů státního rozpočtu za tři čtvrtletí roku ukazuje následující přehled:
v mil. Kč
Investiční výdaje celkem | 37 142 | 49 226 | 49 919 | 34 788 | 69,7 | 93,7 |
z toho: | ||||||
- Ministerstvo obrany | 2 669 | 5 506 | 5 716 | 2 775 | 48,5 | 104,0 |
- Ministerstvo vnitra | 1 712 | 2 502 | 2 538 | 1 999 | 78,8 | 116,8 |
- Ministerstvo pro místní rozvoj *) | 645 | 3 268 | 3 678 | 2 256 | 61,3 | 349,8 |
- Ministerstvo dopravy a spojů | 9 102 | 15 777 | 15 454 | 11 034 | 71,4 | 121,2 |
- Ministerstvo zemědělství | 300 | 2 104 | 2 728 | 1 898 | 69,6 | 632,7 |
- Ministerstvo školství, mládeže a tělov. | 3 081 | 3 141 | 3 245 | 2 558 | 78,8 | 83,0 |
- Ministerstvo zdravotnictví | 2 264 | 2 504 | 2 568 | 2 044 | 79,6 | 90,3 |
- Všeobecná pokladní správa | 9 849 | 4 925 | 4 781 | 3 319 | 69,4 | 33,7 |
z celku: účelové prostředky pro
územní orgány **) | 7 131 | x) 4 100 | 11 478 | 8 607 | 75,0 | 120,7 |
*) ve skutečnosti za rok 1996 uveden údaj za Ministerstvo hospodářství
**) skutečnost včetně prostředků uvolňovaných prostřednictvím ČS (kvalifikovaný odhad)
x) pouze prostředky z kapitoly VPS; údaj o přesunu
z ostatních kapitol není k dispozici
Na investiční výdaje bylo do konce září
letošního roku vynaloženo celkem 34,8 mld. Kč,
tj. 69,7% celoročního upraveného rozpočtu.
Toto plnění je nižší jak ve vztahu
k alikvotě 3/4 roku, tak ve srovnání s loňským
rokem, kdy bylo touto dobou vyčerpáno již 80,1%
celoročně dosažené skutečnosti.
V dosavadním plnění se tedy zřetelně
odráží vliv "balíčků"
vlády z dubna a června t. r.; na druhé straně
je třeba přihlížet k tomu, že čerpání
investičních výdajů je tradičně
silnější až v závěru roku,
což bude v letošním roce ještě zvýrazněno
využitím prostředků určených
na řešení důsledků povodní.
Jestliže v roce 1996 zbývalo k čerpání
v posledním čtvrtletí 20% kapitálových
výdajů, letos činí podíl 4.
čtvrtletí ve vztahu k rozpočtu po všech
změnách ještě 30%.
Je tedy oprávněný předpoklad zrychlení
vývoje těchto výdajů v nadcházejícím
posledním období letošního roku.
Rovněž ve srovnání s rokem 1996 byly
investiční výdaje vyčerpané
do konce září absolutně nižší
o 2,3 mld. Kč, tj. o 6,3%, ačkoliv posledně
platný rozpočet počítá - i
po výrazném krácení v průběhu
roku - s meziročním růstem o 7,6%.
Z rozpočtových kapitol se na čerpání
investičních výdajů a dotací
nejvíce podílí ministerstvo dopravy a
spojů, kde jsou tyto prostředky směrovány
především na výstavbu a technickou obnovu
silnic a dálnic, nově jsou poskytovány prostředky
na rozvoj silniční sítě na území
hl. m. Prahy. V rámci dotací poskytovaných
podnikatelským subjektům jsou pak prostředky
využívány na úhradu výdajů
s. o. České dráhy a s. p. Česká
správa letišť. Celkem bylo na investičních
výdajích této kapitoly vynaloženo přes
11,0 mld. Kč, což představuje téměř
1/3 celkových investičních výdajů
státního rozpočtu.
Kapitálové výdaje vynakládané
v resortech ministerstva obrany a ministerstva vnitra se
na souhrnu kapitol podílejí zhruba 14%.
Převážná část prostředků
čerpaných ministerstvem pro místní
rozvoj (téměř 99%) a ministerstvem
zemědělství (cca 85%) byla převedena
obcím a okresním úřadům k financování
potřeb v regionech.
V kapitole ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy s celkovým čerpáním
2,6 mld. Kč směřovaly prostředky k
financování výstavby a zkvalitnění
technického stavu škol a školských zařízení,
u ministerstva zdravotnictví, kde čerpání
dosáhlo částky přes 2 mld. Kč,
se týkalo zejména řešení naléhavých
investičních potřeb na rozhodujících
akcích resortu, odstranění havarijních
stavů některých objektů a pořízení
vybrané zdravotnické techniky v rámci zdravotnických
programů.
Přehled čerpání kapitálových
výdajů ostatních kapitol je uveden v tabulkové
části zprávy.
Již bylo zmíněno, že významná
část celkových investičních
výdajů směřovala do územních
orgánů. Z celkové výše těchto
výdajů, které státní rozpočet
vynaložil do konce září, bylo 8,6 mld.
Kč, tj. 24,7% poskytnuto do rozpočtů okresních
úřadů a obcí Z této částky
byly 3,2 mld. Kč poskytnuty přímo ze státního
rozpočtu, z kapitoly Všeobecná pokladní
správa, dalších 5,4 mld. Kč představují
prostředky převedené z rozpočtů
jednotlivých kapitol. Podíl těchto prostředků
na celkových kapitálových výdajích
je výrazně vyšší než v minulém
roce, kdy rozpočet uvolnil pro potřeby územních
orgánů 19,2%.
Největší část prostředků
poskytnutých z kapitoly VPS - 900 mil. Kč - byla
použita na výstavbu a technickou obnovu základních
škol v působnosti okresních úřadů
a obcí. Další prostředky směřovaly
do této oblasti na výstavbu a technickou obnovu
zdravotnických zařízeni (600 mil. Kč),
na výstavbu pražského metra (rovněž
necelých 600 mil. Kč), na obnovu a rozvoj MHD (250
mil. Kč), na protiradonová opatření
(78 mil. Kč) a na ekologickou újmu v severních
Cechách (téměř 90 mil. Kč).
C. Financování vládních úvěrů
Rozpočtové výdaje spojené s financováním
vládních a obdobných úvěrů
poskytnutých do zahraničí byly v 1.- 3. čtvrtletí
1997 realizovány ve výši 2960 mil. Kč,
což představuje 81% celoročních rozpočtovaných
výdajů. Ve srovnání se stejným
obdobím minulého roku se jejich úroveň
snížila o cca 434 mil. Kč. Na překročení
alikvotního podílu těchto výdajů
(o 6 procentních bodů, které v hodnotovém
vyjádření představuje 218 mil. Kč)
se podílely výdaje na nárůst pohledávek
převzatých od ČSOB, výdaje na správu
a vedení účtů vládních
úvěrů a výdaje na plynárenské
VIA.
Výdaje související s plynárenskými
VIA realizované ve výši 2551 mil. Kč
byly čerpány na 81,5% ročního limitu,
což představuje alikvotní překročení
o 202 mil. Kč. V souladu s uzavřenou smlouvou z
roku 1995 mezi ministerstvem financí a o.z. Transgas byla
příslušná částka rozpočtových
prostředků použita k financování
vynaložených nákladů na stavby realizované
na území Ruské federace a předané
zahraničnímu zákazníkovi. Důvodem
vysokého čerpání, které se
projevilo již v prvních měsících
roku 1997, bylo profinancování skluzu dodávek
ze závěru roku 1996.
Rozpočtové výdaje na nárůst
pohledávek v nesměnitelných měnách
převzatých od ČSOB byly čerpány
ve výši 238 mil. Kč, což znamená
přečerpání celoročního
limitu o 77,6 procentních bodů. Důvodem byla
vrácená platba podniku GARA Trutnov ve výši
193,2 mil. Kč, týkající se dodávek
železné rudy z Ruska, které byly v minulosti
chybně proplaceny z podnikových zdrojů, ačkoliv
tehdy šlo o financování v rámci státního
clearingu.
Nízké čerpání vlastních
vládních úvěrů v rozsahu 66,3
mil. Kč (tj. jen na 22,8% ročního rozpočtu)
je ovlivněno hlavně politicko-hospodářskou
situací v Alžírsku, která neumožňuje
pokračovat v rozpracovaných investičních
akcích v rámci sjednaných kontraktů.
Civilní vládní úvěry nejsou
v roce 1997 čerpány vůbec a u speciálních
vládních úvěrů se vykázané
výdaje týkají doúčtování
faktur z roku 1996.