b) Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům čerpány celkem na 78,4% a bylo na nich vynaloženo 22,1 mld. Kč.

v mil. Kč

 
Skutečnost k 30. 9.96
Rozpočet 1997
Skutečnost k 30. 9.97
% plnění
Index 97/96
  
usn. vl. 229/97 a 356/97
vč. rozpoč. opatření
   
Dotace podnikatelským subjektům celkem 20 56526 532 28 12922 050 78,4107,2
z toho: 
   - Ministerstvo dopravy a spojů 4 0735 5166 013 4 21170,0103,4
   - Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 0484 4615 439 4 19777,2103,7
   - Ministerstvo zemědělství 4 0096 989 6 421 4 15664,7103,7
   - Všeobecná pokladní správa 8 3899 390 10 0118 98389,7 107,1
      z toho: dotace na teplo 5 7754 5004 500 4 706104,681,5

Tato skupina výdajů státního rozpočtu byla výrazně dotčena změnami, k nimž docházelo v průběhu dosavadního plnění a které se postupně promítaly do rozpočtu.

Krácení na základě vládních "balíčků" se oproti původně schváleným objemům odrazilo ve snížení neinvestičních dotací podnikatelským subjektům celkem o 2,5 mld. Kč, což v porovnání se skutečností dosaženou v roce 1996 znamenalo absolutní útlum těchto výdajů (index činil pouze 97,3). Následně provedené úpravy, zahrnující zejména nové výdaje spojené s řešením následků povodní, znamenaly naopak zvýšení těchto výdajů o 1,6 mld. Kč a růst proti skutečnosti minulého roku o 3,2%, který však je nižší než tomu bylo v původně schváleném rozpočtu (ten uvažoval s růstem dotací o 6,5%). Vykázané čerpání převyšuje alikvotu 3/4 roku a rovněž růst dotací proti minulému roku (index 107,2) je rychlejší než nárůst předpokládaný rozpočtem.

Nejrychlejší čerpání dotací bylo v resortu ministerstva průmyslu a obchodu (77,2%), kde jsou dotace účelově využívány především k řešení dopadů útlumu uhelných, rudných a uranových dolů. Na tyto účely bylo do konce 3. čtvrtletí vynaloženo téměř 3,3 mld. Kč, z toho přes 2,2 mld. Kč na útlum uhelných dolů.

Zbývající dotace byly využity k podpoře úsporných energetických programů a na svoz, uložení a likvidaci radioaktivních odpadů. Kromě toho poskytl státní rozpočet resortu cca 685 mil. Kč formou dotací a návratných finančních výpomoci určených na výzkumné a vývojové práce.

V kapitole ministerstva dopravy a spojů (čerpání na 70,0%) byly dotace využity zejména k úhradě ztráty osobní železniční dopravy, na niž bylo vynaloženo více než 4,0 mld. Kč.

Dalších 145 mil. Kč bylo čerpáno v souladu s usnesením vlády ČR č. 279/92 Českými aeroliniemi, a. s., Praha na splátky úroků z úvěru na leasing letadel Boeing. Na podporu obnovy vozového parku v autobusové dopravě bylo vynaloženo cca 32 mil. Kč, dalších 23 mil. Kč pak na náklady vědy a výzkumu.

Zatím nejnižší čerpání je vykázáno u dotací poskytovaných resortu ministerstva zemědělství (64,7%), kde z celkového objemu prostředků poskytnutých podnikatelským subjektům tohoto resortu, výrazně sníženého z původních 8,0 mld. Kč na 6,4 mld. Kč, bylo přes 2,2 mld. Kč využito prostřednictvím. Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu; zbývající dotace ve výši 1,8 mld. Kč byla využita převážně v agrárně potravinářském průmyslu, pouze v malé míře (cca 118 mil. Kč) v lesním hospodářství; na projekty výzkumu a vývoje řešené v podnikatelské sféře bylo poskytnuto 103 mil. Kč.

V rámci dotací poskytovaných z kapitoly Všeobecná pokladní správa je vysoké čerpání především u dotací na teplo, které představují téměř čtvrtinu všech výdajů této skupiny a kde se vysoké plnění projevovalo i v předchozích letech. Částka, schválená rozpočtem ve výši 4,5 mld. Kč, byla již překročena, když ke konci 3. čtvrtletí bylo vyčerpáno 4 706 mil. Kč. Tento vývoj také ovlivňuje dosavadní vysokou úroveň celkového čerpání neinvestičních dotací.

Podle žádostí, které předložili vlastníci domovních objektů a podle nichž je dotace finančními úřady poskytována, však celkový požadavek pro letošní rok dosahuje výše 5,2 mld. Kč. Toto překročeni celoročního rozpočtovaného objemu o cca 700 mil. Kč je způsobeno zejména zvýšením věcně usměrňované ceny za 1/GJ pro výrobce a dodavatele tepelné energie, která od počátku roku vzrostla o 17 Kč, tj. o 6,6% a která má přímý dopad na výši dotace.

Překročení dotace schválené ve státním rozpočtu bude, stejně jako v minulých letech, vyrovnáno vratkami dotace, které v průběhu roku 1997 vlastníci domovních objektů, popř. jejich správci, provádějí zpět do státního rozpočtu.

c) V čerpání neinvestičních výdajů rozpočtové sféry jsou zahrnuty výdaje rozpočtových organizací (s výjimkou samostatně hodnocených položek kapitoly VPS), dále dotace poskytované na činnost příspěvkových organizací, ostatní dotace a příspěvky a dotace občanským sdružením:

v mil. Kč

 
Skutečnost k 30. 9.96
Rozpočet 1997
Skutečnost k 30. 9.97
% plnění
Index 97/96
  
usn. vl. 229/97 a 356/97
vč. rozpoč. opatření
   
Výdaje rozpočtových organizací *)       88 727 132 419130 03191 130 70,1102,7
Příspěvky na činnost PO 32 33040 88854 064 40 7075,3125,9
Ostatní dotace a příspěvky 9 94013 1673 875 3 40487,834,2
Dotace obč. sdružením 1 3231 6181 629 1 23275,693,1

*) výdaje rozpočtových organizací uvedeny srovnatelně s metodikou roku 1997, tj. bez výdajů na státní sociální podporu, které k 30. 9. 1996 činily 19 252 mil. Kč

Z uvedeného přehledu je patrný především další nárůst příspěvků poskytovaných na činnost příspěvkových organizací. Po přesunech z položky ostatní dotace a příspěvky vzrostly tyto výdaje státního rozpočtu proti loňskému roku o cca 26%, tj. o 8,4 mld. Kč. Změna rozpočtu se v rozhodující míře týkala kapitoly ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kde prostředky pro školy zřizované obcemi, původně rozpočtované jako ostatní příspěvky, byly v průběhu I. pololetí přesunuty do příspěvků na činnost.

Zejména ostatní dotace a příspěvky (čerpání na 87,8% upraveného rozpočtu), ale i dotace občanským sdružením pak svým plněním předstihují alikvotu tří čtvrtin roku.

Celkem bylo na uvedené výdaje státního rozpočtu za devět měsíců letošního roku vynaloženo přes 136 mld. Kč a ty byly v porovnání se stejným obdobím loňského roku vyšší o 4,2 mld. Kč. Z celkové vynaložené částky činily 2/3 výdaje rozpočtových organizací, téměř 1/3 pak příspěvky příspěvkovým organizacím na činnost a ostatní dotace a příspěvky; dotace občanským sdružením představovaly necelé 1% těchto výdajů.

Díky přijatým opatřením ministerstva financí se čerpání příspěvků ze strany příspěvkových organizací, které bylo značným problémem rozpočtu v minulém roce, částečně zrovnoměrnilo, i když stále ještě je jejich čerpání vždy na počátku čtvrtletí rychlejší.

Čerpání výdajů vlastních rozpočtových organizací za devět měsíců letošního roku na 70,1% je sice nižší než činí alikvota tří čtvrtin roku, je však třeba vidět, že čerpání těchto výdajů se soustřeďuje zejména do 4. čtvrtletí (loni byly ve stejném období tyto výdaje plněny na 69,6% tehdy platného rozpočtu).

Hodnocení čerpání výdajů rozpočtových kapitol je uvedeno v následující pasáži.

d) Rovněž čerpání některých neinvestičních výdajů zahrnutých v kapitole Všeobecná pokladní správa předstihuje alikvotu devíti měsíců.

Čerpání dotace místním rozpočtům, stanovené zákonem ve výši 18,5 mld. Kč a následně upravené až na 23,5 mld. Kč, je vyšší než by odpovídalo třem čtvrtinám roku. Do konce září bylo místním rozpočtům poskytnuto touto formou 18,5 mld. Kč, tzn. již 78,8% částky uvažované pro letošní rok.

Provedenými rozpočtovými opatřeními byly do této dotace zahrnuty především další účelově určené prostředky původně rezervované pro územní orgány jako neinvestiční výdaje v kapitole VPS. Z uvolněné částky nejvíce představují prostředky určené na pozemkové úpravy (770 mil. Kč) a na program prevence kriminality a drogových závislostí (144 mil. Kč). Správní výdaje na systém dávek státní sociální podpory si vyžádaly prostředky ve výši 92 mil. Kč, příspěvky zoologickým zahradám 45 mil. Kč, prostředky na zabezpečení uprchlíků a přesídlenců činily přes 19 mil. Kč, apod. Z prostředků vládní rozpočtové rezervy byla uvolněna finanční výpomoc ve výši 50 mil. Kč pro občany z osady U Sabotů v souvislosti se změnami průběhu státních hranic mezi ČR a SR, na finanční vypořádání územních orgánů za rok 1996 bylo uhrazeno téměř 72 mil. Kč.

Nově byly do dotace zahrnuty i prostředky určené v kapitole VPS na řešení důsledků povodní, které byly do konce září čerpány v celkové výši 1 840 mil. Kč. Z ostatních kapitol státního rozpočtu bylo do rozpočtů okresních úřadů a obcí převedeno 1 489 mil. Kč.

V loňském roce byla v prostředcích poskytovaných do územních rozpočtů v neinvestiční oblasti zahrnuta i úhrada dávek státní sociální podpory. Ta ke konci září 1996 dosáhla 19,3 mld. Kč, po vyloučení těchto výdajů činila výše prostředků poskytovaných do rozpočtů okresních úřadů a obcí v loňském roce 17,5 mld. Kč.

Spolu s prostředky převedenými do jednotlivých regionů formou investičních výdajů v celkové výši 8,6 mld. Kč (z toho 3,2 mld. Kč z kapitoly Všeobecná pokladní správa a 5,4 mld. Kč z ostatních rozpočtových kapitol) tak bylo v hodnoceném období uvolněno k financování potřeb rozpočtů okresních úřadů a obcí celkem 27,1 mld. Kč, tj. 77,1% částky zahrnuté v upraveném rozpočtu na letošní rok. V porovnání s rokem 1996 (po vyloučení dávek státní sociální podpory) je účast státního rozpočtu na těchto výdajích v letošním roce celkem o 2,4 mld. Kč vyšší.

Problémy v zajišťování rozpočtové likvidity a růst úrokových sazeb zejména v souvislosti s kurzovými opatřeními ČNB v květnu 1997 jsou hlavními příčinami výrazného růstu výdajů na dluhovou službu státu. Na úhradu úroků a poplatků státního dluhu byly do konce 3. čtvrtletí 1997 poukázány rozpočtové prostředky v celkové výši 14 029 mil. Kč (z toho 75 mil. Kč na úhradu poplatků), což znamená, že proti loňsku došlo ke zvýšení příslušné položky rozpočtových výdajů o 37,1%.

Při červnové úpravě státního rozpočtu nedošlo proto u výše uvedené výdajové položky ke krácení. Původní částka výdajů na dluhovou službu státu ve schváleném rozpočtu na letošní rok ve výši 14 542 mil. Kč byla naopak úpravou rozpočtu zvýšena, a to na 17 842 mil. Kč (z čehož částka 100 mil. Kč na úhradu poplatků zůstala zachována). Ze státního rozpočtu poukázané výdaje na dluhovou službu státu jsou tedy po úpravě rozpočtu plněny za 1.- 3. čtvrtletí na 78,6%.

Skutečné výdaje vynaložené na dluhovou službu státu z umořovacího účtu byly v 1.- 3. čtvrtletí nižší a ve srovnání se stejným obdobím roku 1996, jakož i se schváleným a upraveným rozpočtem na rok 1997 se realizovaly takto:


v mil. Kč

 
Skutečnost 1. - 3. čtvrtl. 1996
Schválený rozpočet 1997
Upravený rozpočet 1997
Skutečnost 1. - 3. čvrtl. 1997
% plnění upraveného rozpočtu
Index 1997/96
1.Úhrady úroků státního dluhu 10 178,314 442 17 74213 739,9 77,4135,0
   v tom: z přímých úvěrů od bank 346,36464 63,999,818,5
               z přímých úvěrů ze zahraničí 1 913,02 0352 121 1 537,172,580,4
               ze státních pokladničních poukázek 4 739,27 74211 090 8 704,278,5183,7
               ze střednědobých státních dluhopisů 3 179,84 6014 467 3 434,776,9108,0
2.Úhrady poplatků státního dluhu 25,1100 10053,753,7 213,9
Výdaje na dluhovou službu státu celkem 10 203,414 542 17 84213 793,6 77,3135,2

Kromě úhrad úroků z přímých úvěrů státu od bank, kde uskutečněni úhrady v plné rozpočtované výši je v souladu se záměry sekuritizace vnitřního státního dluhu, došlo k překročení třičtvrtěroční alikvoty dle upraveného rozpočtu v úhradách úroků ze státních dluhopisů, zejména pak ze státních pokladničních poukázek. To signalizuje jistá rizika v celkovém plnění výdajů na dluhovou službu státu vzhledem k možnému dalšímu růstu úrokových sazeb na peněžním a kapitálovém trhu a potřebě zvýšených emisí SPP k pokryti výkyvů v rozpočtovém hospodaření (blíže v komentáři o emisích státních dluhopisů, jejich úrokových nákladech a umístění v části Vl. zprávy). Vyloučit do budoucna nelze ani riziko v překročení úhrad úroků z přímých úvěrů přijatých ze zahraničí vzhledem k možnému dalšímu zhoršení kurzu české koruny.

Ve srovnání s 1.- 3. čtvrtletím 1996 jsou změny ve struktuře úhrad úroků podle jednotlivých složek státního dluhu odrazem pokračující sekuritizace, zvýšení rozsahu emisí SPP na krytí schodků běžného rozpočtového hospodaření a u střednědobých státních dluhopisů jde o důsledek přesunu prodeje neumístěné části srpnové emise z roku 1996 na leden 1997.

Výdaje na pojistné zdravotního pojištění hrazené státem za vybrané skupiny obyvatel (§ 6c zákona ČNR č. 550/1991 Sb., v platném znění) byly částkou 14,5 mld. Kč čerpány ke konci září již na 79,3% objemu prostředků předpokládaných pro tento účel ve výši 18,3 mld. Kč.

K úhradě částky 1,5 mld. Kč, která byla v dubnu t. r. poskytnuta ministerstvem financí jako předsunutá platba v souvislosti se změnou frekvence plateb ze státního rozpočtu, byla o polovinu, tj. o 750 mil. Kč, krácena platba státu na pojistné zdravotního pojištění v září. Po vyloučení zbývající části předstihové platby je plnění výdajů v uvedené položce na úrovni 75% rozpočtované částky. Uvolněný objem je o cca 1,9 mld. Kč vyšší než v loňském roce. V předstihu uvolněné prostředky budou vyrovnány do konce roku.

Stejně jako v předchozích letech vynakládá státní rozpočet i v letošním roce značné prostředky formou státní podpory stavebního spoření, realizované na základě zákona č. 96/93 Sb., o stavebním spoření. Tyto prostředky jsou uvolňovány každoročně v průběhu 1. pololetí, kdy je vůči stavebním spořitelnám prováděna úhrada výdajů za uplynulý kalendářní rok.

Vzhledem k předloženým podkladům za rok 1996 mohla být proto rozpočtem vyčleněná částka na letošní rok ve výši 4,3 mld. Kč snížena na 3,8 mld. Kč. Zvyšující se nároky na státní rozpočet dokládá srovnání s minulými roky: jestliže za rok 1995 bylo ze státního rozpočtu uvolněno na tento účel celkem 1,1 mld. Kč, v roce 1996 to činilo již 2,3 mld. Kč a za devět měsíců letošního roku již dokonce 3,8 mld. Kč.

Prostředky na majetkovou újmu peněžních ústavů, vyčleněné v upraveném rozpočtu ve výši 4,5 mld. Kč, byly v hodnoceném období čerpány na 77,9% a byly uvolněny v celkové výši téměř 3,5 mld. Kč.

Je však třeba vidět, že téměř 1/4 této částky, konkrétně 839 mil. Kč, představuje platba 4. splátky zálohy těmto ústavům za rok 1996, která byla v souladu s usnesením vlády č. 632 ze dne 11. prosince 1996 odložena do roku 1997 a byla uskutečněna hned v prvních pracovních dnech letošního roku. Po zohlednění tohoto vlivu činí skutečné čerpání prostředků v roce 1997 pouze 2685 mil. Kč, což představuje 59,4% rozpočtu.

V rámci dotací poskytovaných podnikatelským subjektům vykázaly vysoké čerpání výdaje představující dotace na podporu podnikání a poskytované prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky. Rozpočtovaná částka byla snížena z původních 1,2 mld. Kč na 0,9 mld. Kč a v této výši byla do konce září již také uvolněna.

Rovněž dotace na podporu exportu, snížená provedenými úpravami rozpočtů z částky 1,2 mld. Kč na 0,8 mld. Kč, byla v hodnoceném období uvolněna již ze 77%.

Naproti tomu některé jiné výdaje kapitoly VPS alikvoty tří čtvrtin roku zatím nedosahují.

Jde zejména o státní příspěvek na penzijní připojištění, na který byly ve státním rozpočtu vyčleněny 2 mld. Kč. Z této částky bylo do 30. září poskytnuto zatím pouze cca 1,4 mld. Kč tj. 70,7% rozpočtu. Je však třeba přihlédnout k tomu, že nároky na prostředky státního rozpočtu jsou zúčtovávány až po uplynutí čtvrtletí.

Nižší čerpání se týká i výdajů na realizaci záruk, které převzal státní rozpočet. Záruky za úvěry nemocnic, které původně měly být realizovány již v roce 1996 a jejichž realizace byla v dohodě s Konsolidační bankou přesunuta na začátek letošního roku (273 mil. Kč), jakož i záruky za úvěry podniku Chepos Engineering, s. r. o., Brno, spojené s výstavbou hliníkárny v Íránu (701 mil. Kč), si vyžádaly zvýšení rozpočtu v této položce z původních 0,5 mld. Kč na 1,5 mld. Kč. Takto upravený objem byl ke konci 3. čtvrtletí vyčerpán zatím na 69,9%.

Nadále přetrvávalo pomalé čerpání prostředků určených na státní podporu hypotečního úvěrování bytové výstavby, pro niž státní rozpočet počítá s částkou 650 mil. Kč. Z té bylo v letošním roce uvolněno zatím pouze 22 mil. Kč, což bylo ovlivněno i tím, že o nových formách podpory bytové výstavby bylo rozhodnuto až k 1. červenci t. r. (nařízení vlády ČR č. 148/97 Sb. a 149/97 Sb.).

V souladu s přijatými opatřeními vlády jsou prostředky této položky výdajů státního rozpočtu využívány i pro poskytování bezúročné půjčky na pořízení bytů a návratného příspěvku fyzickým osobám na částečnou úhradu jistiny a úroku z hypotečního úvěru na bytovou výstavbu. K tomuto účelu bylo ze státního rozpočtu uvolněno dalších cca 22 mil. Kč.

Rovněž z prostředků zahrnutých ve státním rozpočtu jako dotace pro Státní fond tržní regulace ve výši 1 138 mil. Kč (upravený rozpočet) bylo za devět měsíců roku uvolněno pouze 758 mil. Kč, což představuje čerpání na 66,6% V první polovině roku byly potřeby fondu hrazeny z jiných zdrojů, k využití dotace dochází až ve II. pololetí v souvislosti s nákupem obilí.

B. Investiční výdaje

Stejně jako v celém státním rozpočtu i v jeho investiční části došlo v průběhu 2. čtvrtletí k podstatným změnám. V návaznosti na usnesení vlády č. 229/97 a 356/97 bylo v součinnosti se správci rozpočtových kapitol provedeno krácení jednotlivých druhů výdajů, jehož výsledkem bylo snížení prostředků určených na investiční výdaje státu celkem o 16,5 mld. Kč, což představuje 25,2% schváleného rozpočtu. Promítnutí dalších rozpočtových opatření znamenalo naopak zvýšení těchto výdajů o 0,7 mld. Kč, celkově tak rozpočet vč. všech provedených změn uvažuje pro letošní rok s investičními výdaji ve výši 49,9 mld. Kč, což je objem o 15,8 mld. Kč, tj. o 24,1% nižší než předpokládal rozpočet schválený zákonem.

Rovněž meziroční růst kapitálových výdajů byl výrazně redukován: zatímco schválený rozpočet na letošní rok počítal s růstem těchto výdajů oproti skutečnosti dosažené za rok 1996 o téměř 42%, absolutně o 19,4 mld. Kč, v posledně platném rozpočtu je již zapracován růst pouze o 3,5 mld. Kč, tj. o 7,6%.

Snížení rozpočtu investičních výdajů bylo provedeno (s výjimkou Senátu a Akademie věd) u všech rozpočtových kapitol, největší krácení provedly kapitoly

- ministerstva dopravy a spojů-3,3 mld. Kč (17,6%)
- ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy -1,4 mld. Kč (29,6%)
- ministerstva zdravotnictví-1,1 mld. Kč (30,0%)
- ministerstva financí-1,3 mld. Kč (34,7%)
- ministerstva vnitra-1,0 mld. Kč (27,5%)
- Všeobecná pokladní správa -3,3 mld. Kč (40,5%)

Ze snížení rozpočtu v kapitole Všeobecná pokladní správa se větší část týká prostředků určených pro okresní úřady a obce, které jsou v rozpočtu po všech opatřeních nižší o 1,8 mld. Kč. Z toho nejvíce byly kráceny individuální investiční dotace (o téměř 1,4 mld. Kč); prostředky určené jako dotace na komunální ekologické investice (0,4 mld. Kč) byly převedeny do rozpočtu kapitoly ministerstva pro místní rozvoj, dotace na obnovu autobusového parku (150 mil. Kč) do rozpočtu ministerstva dopravy a spojů.

Vzhledem k tomu, že krácení výdajů podle usnesení vlády ČR č. 356 z 18. června t. r. bylo v rozpočtu promítnuto do jednotlivých kapitol vcelku, tj. bez rozdělení na jednotlivé hospodářsko-právní formy, není možné provést hodnocení plnění investičních výdajů z tohoto pohledu. Dále je proto hodnocení provedeno podle jednotlivých kapitol státního rozpočtu.

Vývoj a plnění investičních výdajů státního rozpočtu za tři čtvrtletí roku ukazuje následující přehled:

v mil. Kč

 
Skutečnost k 30. 9.96
Rozpočet 1997
Skutečnost k 30. 9.97
% plnění
Index 97/96
  
usn. vl. 229/97 a 356/97
vč. rozpoč. opatření
   
Investiční výdaje celkem 37 14249 226 49 91934 788 69,793,7
z toho: 
   - Ministerstvo obrany 2 6695 5065 716 2 77548,5104,0
   - Ministerstvo vnitra 1 7122 5022 538 1 99978,8116,8
   - Ministerstvo pro místní rozvoj     *) 6453 2683 678 2 25661,3349,8
   - Ministerstvo dopravy a spojů 9 10215 77715 454 11 03471,4121,2
   - Ministerstvo zemědělství 3002 1042 728 1 89869,6632,7
   - Ministerstvo školství, mládeže a tělov. 3 0813 1413 245 2 55878,883,0
   - Ministerstvo zdravotnictví 2 2642 5042 568 2 04479,690,3
   - Všeobecná pokladní správa 9 8494 9254 781 3 31969,433,7
      z celku: účelové prostředky pro

                     územní orgány       **)

7 131x)     4 100 11 4788 60775,0 120,7

*) ve skutečnosti za rok 1996 uveden údaj za Ministerstvo hospodářství

**) skutečnost včetně prostředků uvolňovaných prostřednictvím ČS (kvalifikovaný odhad)

x) pouze prostředky z kapitoly VPS; údaj o přesunu z ostatních kapitol není k dispozici

Na investiční výdaje bylo do konce září letošního roku vynaloženo celkem 34,8 mld. Kč, tj. 69,7% celoročního upraveného rozpočtu. Toto plnění je nižší jak ve vztahu k alikvotě 3/4 roku, tak ve srovnání s loňským rokem, kdy bylo touto dobou vyčerpáno již 80,1% celoročně dosažené skutečnosti. V dosavadním plnění se tedy zřetelně odráží vliv "balíčků" vlády z dubna a června t. r.; na druhé straně je třeba přihlížet k tomu, že čerpání investičních výdajů je tradičně silnější až v závěru roku, což bude v letošním roce ještě zvýrazněno využitím prostředků určených na řešení důsledků povodní. Jestliže v roce 1996 zbývalo k čerpání v posledním čtvrtletí 20% kapitálových výdajů, letos činí podíl 4. čtvrtletí ve vztahu k rozpočtu po všech změnách ještě 30%.

Je tedy oprávněný předpoklad zrychlení vývoje těchto výdajů v nadcházejícím posledním období letošního roku.

Rovněž ve srovnání s rokem 1996 byly investiční výdaje vyčerpané do konce září absolutně nižší o 2,3 mld. Kč, tj. o 6,3%, ačkoliv posledně platný rozpočet počítá - i po výrazném krácení v průběhu roku - s meziročním růstem o 7,6%.

Z rozpočtových kapitol se na čerpání investičních výdajů a dotací nejvíce podílí ministerstvo dopravy a spojů, kde jsou tyto prostředky směrovány především na výstavbu a technickou obnovu silnic a dálnic, nově jsou poskytovány prostředky na rozvoj silniční sítě na území hl. m. Prahy. V rámci dotací poskytovaných podnikatelským subjektům jsou pak prostředky využívány na úhradu výdajů s. o. České dráhy a s. p. Česká správa letišť. Celkem bylo na investičních výdajích této kapitoly vynaloženo přes 11,0 mld. Kč, což představuje téměř 1/3 celkových investičních výdajů státního rozpočtu.

Kapitálové výdaje vynakládané v resortech ministerstva obrany a ministerstva vnitra se na souhrnu kapitol podílejí zhruba 14%.

Převážná část prostředků čerpaných ministerstvem pro místní rozvoj (téměř 99%) a ministerstvem zemědělství (cca 85%) byla převedena obcím a okresním úřadům k financování potřeb v regionech.

V kapitole ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy s celkovým čerpáním 2,6 mld. Kč směřovaly prostředky k financování výstavby a zkvalitnění technického stavu škol a školských zařízení, u ministerstva zdravotnictví, kde čerpání dosáhlo částky přes 2 mld. Kč, se týkalo zejména řešení naléhavých investičních potřeb na rozhodujících akcích resortu, odstranění havarijních stavů některých objektů a pořízení vybrané zdravotnické techniky v rámci zdravotnických programů.

Přehled čerpání kapitálových výdajů ostatních kapitol je uveden v tabulkové části zprávy.

Již bylo zmíněno, že významná část celkových investičních výdajů směřovala do územních orgánů. Z celkové výše těchto výdajů, které státní rozpočet vynaložil do konce září, bylo 8,6 mld. Kč, tj. 24,7% poskytnuto do rozpočtů okresních úřadů a obcí Z této částky byly 3,2 mld. Kč poskytnuty přímo ze státního rozpočtu, z kapitoly Všeobecná pokladní správa, dalších 5,4 mld. Kč představují prostředky převedené z rozpočtů jednotlivých kapitol. Podíl těchto prostředků na celkových kapitálových výdajích je výrazně vyšší než v minulém roce, kdy rozpočet uvolnil pro potřeby územních orgánů 19,2%.

Největší část prostředků poskytnutých z kapitoly VPS - 900 mil. Kč - byla použita na výstavbu a technickou obnovu základních škol v působnosti okresních úřadů a obcí. Další prostředky směřovaly do této oblasti na výstavbu a technickou obnovu zdravotnických zařízeni (600 mil. Kč), na výstavbu pražského metra (rovněž necelých 600 mil. Kč), na obnovu a rozvoj MHD (250 mil. Kč), na protiradonová opatření (78 mil. Kč) a na ekologickou újmu v severních Cechách (téměř 90 mil. Kč).

C. Financování vládních úvěrů

Rozpočtové výdaje spojené s financováním vládních a obdobných úvěrů poskytnutých do zahraničí byly v 1.- 3. čtvrtletí 1997 realizovány ve výši 2960 mil. Kč, což představuje 81% celoročních rozpočtovaných výdajů. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku se jejich úroveň snížila o cca 434 mil. Kč. Na překročení alikvotního podílu těchto výdajů (o 6 procentních bodů, které v hodnotovém vyjádření představuje 218 mil. Kč) se podílely výdaje na nárůst pohledávek převzatých od ČSOB, výdaje na správu a vedení účtů vládních úvěrů a výdaje na plynárenské VIA.

Výdaje související s plynárenskými VIA realizované ve výši 2551 mil. Kč byly čerpány na 81,5% ročního limitu, což představuje alikvotní překročení o 202 mil. Kč. V souladu s uzavřenou smlouvou z roku 1995 mezi ministerstvem financí a o.z. Transgas byla příslušná částka rozpočtových prostředků použita k financování vynaložených nákladů na stavby realizované na území Ruské federace a předané zahraničnímu zákazníkovi. Důvodem vysokého čerpání, které se projevilo již v prvních měsících roku 1997, bylo profinancování skluzu dodávek ze závěru roku 1996.

Rozpočtové výdaje na nárůst pohledávek v nesměnitelných měnách převzatých od ČSOB byly čerpány ve výši 238 mil. Kč, což znamená přečerpání celoročního limitu o 77,6 procentních bodů. Důvodem byla vrácená platba podniku GARA Trutnov ve výši 193,2 mil. Kč, týkající se dodávek železné rudy z Ruska, které byly v minulosti chybně proplaceny z podnikových zdrojů, ačkoliv tehdy šlo o financování v rámci státního clearingu.

Nízké čerpání vlastních vládních úvěrů v rozsahu 66,3 mil. Kč (tj. jen na 22,8% ročního rozpočtu) je ovlivněno hlavně politicko-hospodářskou situací v Alžírsku, která neumožňuje pokračovat v rozpracovaných investičních akcích v rámci sjednaných kontraktů. Civilní vládní úvěry nejsou v roce 1997 čerpány vůbec a u speciálních vládních úvěrů se vykázané výdaje týkají doúčtování faktur z roku 1996.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP