3. Výdaje
Celkové výdaje okresních úřadů
a obcí dosáhly ke konci 3. čtvrtletí
81,1% z celoročního rozpočtovaného
objemu upraveného o dopady ve smyslu usnesení vlády
ČR č. 229 a č. 356 z roku 1997. Výdaje
byly čerpány ve výši 104,2 mld. Kč,
to je o 5,6 mld. Kč více proti předchozímu
roku. Obce a DSO se na celkových výdajích
podílejí 85,4%. Výdaje místních
rozpočtů se zvýšily proti 3. čtvrtletí
minulého roku o 5,7% a dochází tak ke zpomalení
jejich vývoje. Snížení dynamiky je důsledkem
poklesu kapitálových výdajů.
v mil. Kč
|
| ||||||
I. Běžné výdaje (po konsolidaci) | 64 079,1 | 88 908,0 | 91 435,4 | 71 436,5 | 80,3 | 78,1 | 111,5 |
z toho: | |||||||
Platy zaměstnanců a ost. platby | 7 746,1 | 13 300,0 | 13 300,0 | 8 756,7 | 65,8 | 67,4 | 113,0 |
Povinné pojistné placené zaměstnavatelem | 2 571,0 | 4 550,0 | 4 550,0 | 2 978,9 | 65,5 | 65,5 | 115,9 |
Nákup materiálu | 3 811,0 | ||||||
Úroky a ostatní finační výdaje | 2 097,2 | ||||||
z toho: | |||||||
úroky | 1 297,9 | 1 500,0 | 1 500,0 | 1 876,1 | 125,1 | 125,1 | 144,5 |
Nákup vody, paliv, energie, služeb a ostatní nákupy | 21 095,5 | ||||||
Poskytnuté zálohy | 347,3 | ||||||
Výdaje související s neinv. nákupy, příspěvky a náhrady | 1 971,1 | ||||||
z toho: | |||||||
výdaje na dopravní obslužnost | 700,0 | 700,0 | 1 648,2 | 235,5 | 235,5 | ||
Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům | 5 371,9 | 7 900,0 | 7 900,0 | 6 547,7 | 82,9 | 82,9 | 121,9 |
Neinvestiční transfery nezisk. a podob. organizacím | 1 282,4 | ||||||
Neinvestiční transfery obcím v rámci souhr. dot. vztahu | 44,3 | ||||||
Neinvestiční příspěvky příspěvkovým organizacím | 12 670,0 | 17 396,0 | 17 396,0 | 13 140,1 | 75,5 | 75,5 | 103,7 |
Platby daní, popl., úhrad sank. povahy a vratky transf. j. r. | 3 847,1 | ||||||
z toho: | |||||||
vratky transf. poskytnutým v minulých rozpočt. obd. | 1 248,4 | ||||||
Neinvestiční transfery obyvatelstvu | 4 177,7 | ||||||
z toho: | |||||||
sociální dávky | 4 900,0 | 4 900,0 | 3 862,8 | 78,8 | 78,8 | ||
Neinvestiční půjčky | 395,8 | ||||||
Ostatní neinvestiční výdaje | 487,8 | ||||||
II. Kapitálové výdaje (po konsolidaci) | 34 465,5 | 36 400,0 | 36 922,0 | 32 724,0 | 89,9 | 88,6 | 94,9 |
z toho: | |||||||
Investiční výdaje | 28 824,7 | 28 900,0 | 28 900,0 | 27 020,1 | 93,5 | 93,5 | 93,7 |
Nákup akcií a majetkových podílů | 322,8 | ||||||
Investiční dotace podnikatelským subjektům | 2 696,2 | 3 300,0 | 3 300,0 | 2 675,2 | 81,1 | 81,1 | 99,2 |
Investiční transfery neziskovým a podob. organizacím | 123,9 | ||||||
Investiční transfery příspěvkovým organizacím | 2 492,9 | 4 200,0 | 4 200,0 | 2 246,3 | 53,5 | 53,5 | 90,1 |
Investiční půjčky | 248,2 | ||||||
Ostatní kapitálové výdaje | 53,7 | ||||||
III. Ostatní výdaje | |||||||
Výdaje celkem (po konsolidaci) | 98 544,6 | 125 308,0 | 128 357,4 | 104 160,5 | 83,1 | 81,1 | 105,7 |
Saldo příjmů a výdajů (po konsolidaci) | -1 389,6 | 67,9 | |||||
Financování po konsolidaci | -67,9 |
Běžné výdaje tvoří
68,6% celkových výdajů. K 30. září
dosáhly objemu 71,4 mld. Kč a představují
plnění na 78,1% celoročních rozpočtovaných
prostředků. Z porovnání se stejným
obdobím minulého roku došlo k nárůstu
7,3 mld. Kč. Největší položkou
je nákup vody, paliv, energie, služeb a ostatní
nákupů, která tvoří téměř
30% běžných výdajů nezbytných
pro běžný chod okresních úřadů
a obcí a jejich organizací. Nárůst
těchto výdajů je dán neustále
se zvyšujícími cenami služeb. Z titulu
zavedení nové rozpočtové skladby od
ledna letošního roku nelze provést srovnání
s vývojem ve stejném období minulého
roku, protože se zásadně změnila struktura
sledování těchto údajů.
Další objemově významnou položkou
jsou neinvestiční příspěvky
příspěvkovým organizacím. Okresní
úřady a obce jako zřizovatelé příspěvkových
organizací zejména v odvětvích zdravotnictví,
sociální péče, kultury a obce navíc
v odvětví školství poskytují
v souladu s ustanoveními vyhlášky č.
205/1991 Sb. příspěvky na provoz. Podrobná
struktura výdajů podle funkčního třídění
není v době zpracovávání výsledků
hospodaření okresních úřadů
a obcí zatím k dispozici.
Platy zaměstnanců a ostatní platby tvoří
12,3% běžných výdajů a vykazují
pomalejší dynamiku jak ke schválenému
rozpočtu (plnění na 67,4% z celoročního
rozpočtovaného objemu) tak v porovnání
se stejnými obdobími předchozích let.
Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům
dosáhly výše 6,5 mld. Kč a jsou ve srovnáním
s 3. čtvrtletím minulého roku vyšší
o 1,2 mld. Kč. Téměř celý objem
dotací vykazují ve svém účetnictví
obce a převážně se dotýkají
oblasti dopravy.
Do této skupiny výdajů se řadí
i neinvestiční transfery obyvatelstvu, zejména
na sociální dávky, které ve 3. čtvrtletí
dosáhly výše 3,9 mld. Kč, tj.plnění
na 78,8%. Vyšší plnění je způsobeno
vyšším čerpáním u okresů,
které byly postiženy povodněmi.
Obce se podílejí na celkových běžných
výdajích 81,0%.
Kapitálové výdaje okresních
úřadů a obcí dosáhly objemu
32,7 mld. Kč, což je o 1,7 mld. Kč méně
než ve srovnatelném období minulého
roku. Pokračuje trend zvyšování podílu
kapitálových výdajů obcí na
jejich celkových výdajích. Z výsledků
dosažených ke konci 3. čtvrtletí nelze
zatím usuzovat jaký vliv na dosažený
vývoj kapitálových výdajů u
obci mají dopady řešení následků
povodní v červenci letošního roku.
Investiční dotace poskytnuté okresním
úřadům a obcím z kapitoly VPS státního
rozpočtu a ze Státního fondu životního
prostředí se na jejich kapitálových
výdajích podílejí zhruba 14%. Převážná
část investic dotovaných z kapitoly VPS státního
rozpočtu je směrována na individuální
investiční akce schválené ve státním
rozpočtu na rok 1997, a to v odvětví zdravotnictví,
školství a dopravy.
Kromě výše zmíněných dotací
získávají územní rozpočty
další účelové prostředky
z rozpočtů ostatních kapitol státního
rozpočtu, zejména z rozpočtu ministerstva
pro místní rozvoj, ministerstva kultury, ministerstva
zemědělství, ministerstva životního
prostředí, ministerstva zdravotnictví a ministerstva
průmyslu a obchodu. Objemy poskytovaných dotací
do území budou součástí státního
závěrečného účtu vyjmenovaných
kapitol, které zároveň provedou finanční
zúčtování účelových
dotací.
Rozpočtová politika místních rozpočtů
preferuje financování oblasti bytové výstavby
včetně dostavby domů s pečovatelskou
službou a domů penzionů pro důchodce
a oblasti infrastruktury, a to zejména akce související
s odstraňováním následků povodňové
katastrofy v červenci roku 1997 a s ochranou životního
prostředí, jako je výstavba vodovodů,
kanalizací, čističek odpadních vod
a plynofikace. Téměř 80% kapitálových
výdajů financovaly obce ze svých zdrojů.
Součástí kapitálových výdajů
jsou investiční dotace podnikatelským subjektům.
Jedná se o investiční dotace organizacím
zajišťujícím dopravu v území,
které dosáhly ke konci sledovaného období
2,7 mld. Kč, tj. 81% celoročního rozpočtovaného
objemu.
Investiční transfery příspěvkovým
organizacím jsou ve srovnání se stejným
obdobím minulého roku nižší o 0,2
mld. Kč.
V souvislosti s novou rozpočtovou skladbou platnou od ledna
1997 byly realizovány i změny ve sledování
údajů o přijatých a poskytnutých
půjčkách. Z údajů dostupných
v účetních sestavách je patrné,
že obce přijaly ke konci 3. čtvrtletí
více půjček než splatily (od počátku
roku vykázané saldo činilo k 30. září
1,5 mld. Kč). Ze stejných podkladů je patrné,
že za účelem řízení likvidity
byly poskytnuty vyšší objemy půjček
než činily jejich splátky (saldo činí
0,6 mld. Kč).
V průběhu 3. čtvrtletí nebyla povolena
žádná emise komunálních obligací,
celkové údaje o vývoji v této oblasti
budou k dispozici až v závěru roku
Stav peněžních prostředků na
bankovních účtech se v souhrnu za místní
rozpočty mírně snížil (o 0,1
mld. Kč) oproti počátečnímu
stavu k 1. lednu 1997. Obce však vykázaly ke konci
září snížení stavu peněžních
prostředků na svých bankovních účtech
o 2,9 mld. Kč a okresní úřady přírůstek
o 2,8 mld. Kč. Důvodem je ta skutečnost,
že na účty okresních úřadů
byly poskytnuty účelové dotace, které
nebyly ke konci období převedeny do rozpočtů
obcí.
Vývoj hospodaření okresních úřadů
a obcí je ve sledovaném roce atypický z několika
hledisek, a proto je značně obtížné
odhadovat očekávané výsledky v závěru
roku. Vývoj české ekonomiky není v
letošním roce tak stabilní tak jako v minulých
letech a promítá se i do oblasti těch daňových
příjmů, na jejichž výnosech participují
územní rozpočty se státním
rozpočtem. V důsledku rozsáhlých škod
způsobených povodněmi v červenci zejména
na území Moravy dochází k dalšímu
výkyvu ve vývoji hospodaření územních
rozpočtů. Poslední změnou je zavedení
nové rozpočtové skladby a odlišný
způsob třídění a sledování
příjmových a výdajových položek.
IV. Výsledky hospodaření státního rozpočtu ke konci října 1997
Oproti předchozím třem čtvrtletím
se hospodaření státního rozpočtu
v měsíci říjnu zlepšilo Po schodku
ve výši 14.8 mld. Kč. jimž skončilo
rozpočtové hospodaření za I pololetí
a 10,2 mld. Kč za 1.- 3. čtvrtletí, snížil
se schodek státního rozpočtu ke konci října
na 3,9 mld. Kč
Přehled o vývoji státního rozpočtu
do konce října letošního roku podává
následující tabulka:
|
| ||||||
|
|
|
|
| |||
Příjmy | 394,0 | 508,4 | 516,9 | 418,1 | 82,2 | 80,9 | 106,1 |
Výdaje | 392,8 | 511,5 | 520,0 | 422,0 | 82,5 | 81,1 | 107,4 |
Saldo příjmů a výdajů | 1,2 | -3,1 x) | -3,1 x) | -3,9 | x | x | x |
x) vliv nerealizovaných legislativních úprav některých předpisů a opatření, navrhovaných k 1. 10. 1997
Pozn.: srovnatelně, tj. po vyloučení převodu
ze SFA ve výši 1,5 mld. Kč v roce 1996, činí
meziroční růst příjmů
106,5%.
Hodnocení plnění příjmů
a výdajů je - stejně jako ve zprávě
za 1. - 3. čtvrtletí -provedeno jednak ve vztahu
k rozpočtu zahrnujícímu krácení
výdajů podle usnesení vlády č.
229/97 a č. 356/97, jednak k rozpočtu vč.
provedených opatření. Údaje o skutečnosti
jsou čerpány z pokladního plnění
státního rozpočtu.
Zlepšení salda státního rozpočtu
v říjnu je výsledkem vyššího
inkasa příjmů, které za tento měsíc
vzrostly o 9,8 procentního bodu (ve vztahu k posledně
platnému rozpočtu), zatímco plnění
výdajů vzrostlo pouze o 8,4 bodu. Předstih
čerpání výdajů před
plněním příjmů, který
k 30. září činil 11,6 procentního
bodu, se ke konci října snížil na 0,3
bodu.
Poměrně příznivé výsledky
hospodaření státního rozpočtu
ke konci října nelze přeceňovat.
V příjmech se vykázané plnění
sice přiblížilo alikvotě 10 měsíců,
je však třeba vzít v úvahu, že
v nich jsou zahrnuty i prostředky na povodně, převedené
do státního rozpočtu podle rozhodnutí
vlády a Parlamentu České republiky. Proto
také dynamika příjmů, zohledňující
tyto převody, činí pouze 4,3%
Pokud jde o plnění výdajů, je možno
konstatovat, že v dosažených výsledcích
je patrný vliv přijatých úsporných
opatření vlády z dubna a června t.
r. na druhé straně je dosavadní plnění
výdajů na 81,1% stále relativně vysoké
vzhledem k tomu, že i v posledních měsících
budou dále čerpány prostředky v členěné
na řešení povodní.
Úroveň plnění příjmů
státního rozpočtu se v porovnání
s koncem 3. čtvrtletí výrazně zvýšila.
Jestliže za období do konce září
dosáhly celkové příjmy výše
367,7 mld. Kč, což představuje měsíční
průměr 40,9 mld. Kč, činil jejich
přírůstek za samotný měsíc
říjen 50,4 mld. Kč. Plnění
příjmů k posledně platnému
rozpočtu se zvýšilo z předchozích
71,1% (výsledek za devět měsíců)
na 80,9%, tj. o 9,8 procentního bodu a přiblížilo
se tak alikvotě 10 měsíců (ta činí
83,3%).
Přesto se s dosavadními výsledky nelze plně
spokojit. Je tomu tak především proto, že
značná část vykázaných
příjmů představuje prostředky,
které jsou rozhodnutími vlády a Poslanecké
sněmovny určeny k financování povodňových
škod a které byly do státního rozpočtu
převedeny z mimorozpočtových zdrojů
(především z Fondu národního
majetku, ze státních finančních aktiv
a z výnosů prodeje povodňových dluhopisů).
Celková výše prostředků převedených
k tomuto účelu do státního rozpočtu
ke konci října činila 7,1 mld. Kč.
O zatím nedostačující úrovni
příjmů svědčí i porovnání
s rokem 1996 Podle něho jsou příjmy státního
rozpočtu dosažené za deset měsíců
letošního roku sice o 24,1 mld. Kč, tj o 6,1%
vyšší než v loňském roce,
to vsak stále ještě nestačí k
dosažení záměru, který je zapracován
v posledně platném rozpočtu a který
uvažuje s jejich růstem o 7,1%.
Hlavní druhy příjmů ke konci října vykazují následující plnění:
v mld. Kč
Úroveň plnění příjmů
státního rozpočtu se v porovnání
s koncem 3. čtvrtletí výrazně zvýšila.
Jestliže za období do konce září
dosáhly celkové příjmy výše
367,7 mld. Kč, což představuje měsíční
průměr 40,9 mld. Kč, činil jejich
přírůstek za samotný měsíc
říjen 50,4 mld. Kč. Plnění
příjmů k posledně platnému
rozpočtu se zvýšilo z předchozích
71,1% (výsledek za devět měsíců)
na 80,9%, tj. o 9,8 procentního bodu a přiblížilo
se tak alikvotě 10 měsíců (ta činí
83,3%).
Přesto se s dosavadními výsledky nelze plně
spokojit. Je tomu tak především proto, že
značná část vykázaných
příjmů představuje prostředky,
které jsou rozhodnutími vlády a Poslanecké
sněmovny určeny k financování povodňových
škod a které byly do státního rozpočtu
převedeny z mimorozpočtových zdrojů
(především z Fondu národního
majetku, ze státních finančních aktiv
a z výnosů prodeje povodňových dluhopisů).
Celková výše prostředků převedených
k tomuto účelu do státního rozpočtu
ke konci října činila 7,1 mld. Kč.
O zatím nedostačující úrovni
příjmů svědčí i porovnání
s rokem 1996 Podle něho jsou příjmy státního
rozpočtu dosažené za deset měsíců
letošního roku sice o 24,1 mld. Kč, tj o 6,1%
vyšší než v loňském roce,
to vsak stále ještě nestačí k
dosažení záměru, který je zapracován
v posledně platném rozpočtu a který
uvažuje s jejich růstem o 7,1%.
Hlavní druhy příjmů ke konci října
vykazují následující plnění:
v mld. Kč
|
|
|
|
| |||
Příjmy celkem | 394,02 | 508,41 | 516,91 | 418,11 | 82,2 | 80,9 | 106,1 |
v tom: | |||||||
Daňové příjmy | 232,83 | 285,20 | 285,20 | 235,63 | 82,6 | 82,6 | 101,2 |
z toho: | |||||||
- DPH | 91,67 | 117,20 | 117,20 | 97,55 | 83,2 | 83,2 | 106,4 |
- spotřební daně | 49,93 | 64,00 | 64,00 | 52,39 | 81,9 | 81,9 | 104,9 |
- daň z příjmů PO | 39,50 | 40,60 | 40,60 | 33,91 | 83,5 | 83,5 | 85,8 |
- daň z příjmů FO | 24,06 | 32,50 | 32,50 | 27,08 | 83,3 | 83,3 | 112,6 |
- clo | 16,12 | 16,00 | 16,00 | 12,15 | 75,9 | 75,9 | 75,4 |
Pojistné SZ | 140,31 | 196,74 | 196,74 | 155,72 | 79,2 | 79,2 | 111,0 |
Nedaňové příjmy | 20,88 | 24,47 | 34,97 | 26,76 | 101,1 | 76,5 | 128,2 |
Z přehledu je patrné, že v rámci rozpočtových příjmů se alikvotě 3/4 roku nejvíce blíží plnění daňových příjmů, a to - s výjimkou spotřebních daní - zásluhou příznivého vývoje všech rozhodujících druhů daní. Plnění daňových příjmů se tak v samotném říjnu zlepšilo o 11 procentních bodů a výrazně předstihlo vývoj v předcházejících měsících.
Zlepšilo se zejména plnění daně z přidané hodnoty, kde v důsledku sezónního vývoje došlo v říjnu k přírůstku inkasa o 15,9 mld. Kč (průměr za předchozích 9 měsíců činil cca 9,1 mld. Kč).
Daň z příjmů právnických osob je sice plněna na 83,5%, její inkaso je však značně rozkolísané, v čemž se nepříznivě odráží vliv červencových povodní: jestliže za I. pololetí bylo na DPPO inkasováno měsíčně v průměru 3,9 mld. Kč, situace ve 3. čtvrtletí se výrazně zhoršila a dosažený měsíční průměr opět vzrostl, lze hodnotit jako stabilizaci situace v inkasu této daně.
Inkaso dané z přidané hodnoty a daně
z příjmů právnických osob v
průběhu roku podléhá sezónnosti,
která se projevuje každoročně, jak ukazuje
následující tabulka:
DPH |
|
|
|
|
|
|
DPPO |
|
|
|
|
|
|
Pozn.: v r. 1996 uvedeno % z celoroční skutečnosti
Celková úroveň příjmů státního rozpočtu je ovlivněna i nadále přetrvávajícím relativně nízkým plněním pojistného na sociální zabezpečení, které ke konci října činilo pouze 79,2% ročního úkolu (v roce 1996 v tuto dobu bylo inkasováno již 91,1% roční skutečnosti).
Rovněž nedaňové příjmy
pněním na 76,5% zatím zaostávají
za časovým průběhem, a to i přesto,
že jejich výše byla ovlivněna již
zmíněnými převody z mimorozpočtových
zdrojů k úhradě povodňových
škod. celkem byly nedaňové příjmy
posíleny touto formou o 7,1 mld. Kč, z toho v říjnu
o 854 mil. Kč.
Čerpání celkových výdajů
státního rozpočtu za deset měsíců
roku je třeba hodnotit za dvou pohledů:
Především ve vztahu k plnění
příjmů se - jak bylo zdůrazněno
již v úvodu této pasáže - čerpání
výdajů státního rozpočtu v
říjnu dále zpomalilo. Při nárůstu
příjmů celkem o 50,4 mld. Kč vzrostly
výdaje pouze o 44,1 mld. Kč, což přispělo
ke snížení dosavadního schodku státního
rozpočtu.
Po výrazném krácení výdajů,
k němuž vláda přistoupila ve 2. čtvrtletí,
je vykázané čerpání ke konci
října shodné s loňským rokem,
kdy bylo v této době vyčerpáno rovněž
81,1% celoroční skutečnosti. Uvedená
čísla svědčí o tom, že
opatření přijatá vládou
k omezení výdajové stránky státního
rozpočtu v rámci obou "balíčků"
se daří realizovat. To, že výše
uvedený nárůst výdajů v říjnu
je téměř o 2 mld. Kč vyšší
než průměr za předchozích 9 měsíců
(ten činil 42 mld. Kč), je současně
důsledkem čerpání výdajů
spojených s červencovými povodněmi.
Na druhé straně porovnání s rokem
1996 ukazuje, že ke konci října vzrostly výdaje
státního rozpočtu meziročně
o 29,2 mld. Kč, tj. o 7,4% a to je více než
růst, s nímž celoročně počítá
posledně platný rozpočet na letošní
rok (7,3%). Rozpočet zahrnující pouze krácení
výdajů na základě vládních
"balíčků" předpokládal
tento nárůst pouze ve výši 5,6%. Navíc
je třeba brát v úvahu, že ačkoliv
je plnění výdajů za 10 měsíců
prakticky shodné s rokem 1996, bude vývoj v posledních
měsících letošního roku odlišný:
zatímco rozpočet v závěru roku 1996
byl poznamenám mimořádným úsilím
o maximální úspory v jeho výdajové
části s cílem minimalizace celoročního
schodku, musí rozpočet pro zbývající
část roku 1997 počítat s nezbytným
dalším čerpáním výdajů
na odstranění povodňových škod.
Prostor pro čerpání výdajů
v měsících listopadu a prosinci letošního
roku je tudíž de facto mnohem nižší
než tomu bylo před rokem.
Po zbývající část roku se tudíž
budou ve vývoji výdajů zřejmě
i nadále projevovat dvě tendence - tj. zpomalování
čerpání výdajů jako odpověď
na přijatá opatření vlády na
jedné straně a naopak jejich tradičně
vyšší čerpání v závěru
roku, zvýrazněné navíc čerpáním
povodňových výdajů, na straně
druhé.
Jednotlivé druhy výdajů byly do konce října
čerpány takto:
v mld. Kč
|
|
|
|
| |||
Výdaje celkem | 392,78 | 511,52 | 520,03 | 421,98 | 82,5 | 81,1 | 107,4 |
- neinvestiční výdaje | 345,90 | 458,64 | 466,45 | 379,58 | 82,8 | 81,4 | 109,7 |
- výdaje RO | 97,49 | 132,42 | 130,03 | 101,01 | 76,3 | 77,7 | 103,6 |
- platby a příspěvky obyvatelstvu | 148,86 | 207,15 | 206,54 | 170,22 | 82,2 | 82,4 | 114,3 |
z toho: důchody | 105,27 | 147,38 | 147,37 | 124,66 | 84,6 | 84,6 | 118,4 |
- přísp. PO a ost. dotace a příspěvky | 48,87 | 54,06 | 57,94 | 48,45 | 89,6 | 83,6 | 99,1 |
- dotace podnikatelským subjektům | 19,93 | 25,39 | 26,99 | 21,70 | 85,5 | 80,4 | 108,9 |
- dotace územním rozpočtům | 16,25 | 18,02 | 23,46 | 21,17 | 117,5 | 90,2 | 130,3 |
- dotace fondům | 0,83 | 1,28 | 1,28 | 0,84 | 65,6 | 65,6 | 101,2 |
- dotace občanským sdružením | 1,66 | 1,62 | 1,63 | 1,30 | 80,2 | 79,8 | 78,3 |
- úrokové platby | 11,49 | 17,74 | 17,74 | 14,89 | 83,9 | 83,9 | 129,6 |
- platby do zahraničí | 0,52 | 0,96 | 0,84 | ||||
- investiční výdaje celkem | 42,92 | 49,22 | 49,92 | 38,84 | 78,9 | 77,8 | 90,5 |
- vládní úvěry | 3,96 | 3,66 | 3,66 | 3,56 | 97,3 | 97,3 | 89,9 |
Podle předběžných údajů
o pokladním plnění státního
rozpočtu se úrovni deseti měsíců
nejvíce blíží plnění neinvestičních
výdajů, zatímco výdaje investiční
i nadále vykazují nízké čerpání.
Naopak poměrně vysoké čerpání
výdajů na vládní úvěry
bylo zdůvodněno již ve zprávě
za 1. - 3. čtvrtletí.
Významnou položku neinvestičních výdajů
představují úrokové platby, které
vzhledem ke schodkovému hospodaření rozpočtu
v letošním roce jsou o 3,4 mld. Kč vyšší
než v roce 1996. Po nezbytném zvýšení
rozpočtu o 3,3 mld. Kč bylo na těchto výdajích
vynaloženo ke konci října již 14,9 mld.
Kč, plnění rozpočtu v podstatě
odpovídá hodnocenému období.
Výdaje v sociální oblasti nepřekračují
záměry rozpočtu, když byly ke konci
října čerpány celkem na 82,4%. Z transferů
domácnostem v celkové výši přes
170 mld. Kč představují největší
položku důchody vyplacené ve výši
124,7 mld. Kč a dávky státní sociální
podpory ve výši 24,4 mld. Kč. Na ostatních
dávkách sociálního zabezpečení
bylo vyplaceno 18,0 mld. Kč, na státní politiku
zaměstnanosti 3,2 mld. Kč.
Pozitivní je zjištění, že čerpání
příspěvků PO a ostatních dotací
a příspěvků se i na počátku
4. čtvrtletí udržuje na úrovni alikvoty
10 měsíců.
Rovněž čerpání neinvestičních
dotací podnikatelským subjektům, které
bylo ovlivněno povodňovými výdaji,
se proti výsledkům za 9 měsíců
(kdy alikvota hodnoceného období byla překročena
téměř o 4 procentní body) v samotném
říjnu značně zpomalilo.
V dotaci územním rozpočtům, vykázané
předběžně ve výši přesahující
21 mld. Kč, jsou zahrnuty jak další neinvestiční
prostředky poskytnuté z kapitoly VPS ve výši
4,2 mld. Kč, tak i prostředky převáděné
z ostatních rozpočtových kapitol (cca 1,7
mld. Kč)