4. Čerpání výdajů rozpočtových
kapitol
Přehled čerpání výdajů
jednotlivých kapitol k 30. 9. 1997 je uveden v tabulkové
části zprávy.
Celkem byly neinvestiční výdaje kapitol (bez
kapitoly VPS), zahrnující výdaje rozpočtových
organizací, příspěvky na činnost
příspěvkových organizací, ostatní
dotace a příspěvky a neinvestiční
dotace občanským sdružením, k 30. září
plněny na 71,9% rozpočtu upraveného o provedená
rozpočtová opatření. Po vyloučení
výdajů na sociální zabezpečení
činí čerpání těchto
výdajů 71,4%, zatímco ve stejném období
loňského roku to bylo pouze 69,2% tehdy platného
rozpočtu. Mezi jednotlivými kapitolami státního
rozpočtu však existují značné
rozdíly.
Z celkového počtu 32 rozpočtových
kapitol převažující část
čerpá své výdaje pod alikvotou tří
čtvrtin roku; téměř dvě třetiny,
přesněji 21 kapitol, vykazuje čerpání
mezi 60 až 70%.
Nad úrovní 75% se pohybují pouze dvě
kapitoly, konkrétně ministerstvo práce a
sociálních věcí a Kancelář
prezidenta republiky.
V kapitole ministerstva práce a sociálních
věcí, kde bylo vykázáno čerpání
neinvestičních výdajů celkem na 74,0%,
představují rozhodující část
(cca 95%) těchto výdajů transfery pro obyvatelstvo,
plněné ke konci 3. čtvrtletí na 72,4%.
Zbývající výdaje, které předstihují
alikvotu devíti měsíců (plnění
na 133,4%), byly ovlivněny především
výplatou zálohy na důchody na měsíc
říjen a obdobnými výdaji ve výši
3,0 mld. Kč. Po vyloučení tohoto vlivu činí
plnění zbývajících neinvestičních
výdajů kapitoly pouze 70,9%.
V kapitole Kanceláře prezidenta republiky
je vysoké čerpání neinvestičních
výdajů (celkem na 76,9%) ovlivněno zvýšenými
výdaji příspěvkové organizace
Správa Pražského hradu, vzniklými v
souvislosti s výstavou "Rudolf II. a Praha".
Příspěvky na činnost PO tak byly v
této kapitole do konce září čerpány
již na 86,0%; vyšší čerpání
příspěvku ze státního rozpočtu
v 1. pololetí povolilo ministerstvo financí.
Naproti tomu mimořádně nízké
čerpání neinvestičních výdajů
zaznamenaly čtyři kapitoly, mezi nimi i Senát
(46,3%) a Poslanecká sněmovna Parlamentu (54,0%).
V kapitole ministerstva průmyslu a obchodu (čerpání
zatím na 57,7%) se uvedené nízké plnění
soustřeďuje do oblasti výdajů rozpočtových
organizací, které čerpají přes
80% celkových neinvestičních výdajů
rozpočtové sféry. Mimořádně
nízké plnění bylo ovlivněno
především nečerpáním prostředků
na rozvojovou pomoc, převedených do rozpočtu
MPO z kapitoly VPS. Projevuje se zde i to, že věcné
a finanční plnění na základě
dosud uzavřených smluv na služby se promítne
převážně až ve 4. čtvrtletí.
Část prostředků na předpokládané
zakázky byla s ohledem na krácení rozpočtu
podle úsporných opatření vlády
zablokována.
Příspěvky vyčleněné
v kapitole na činnost příspěvkových
organizací, jako dotace občanským sdružením
a ostatní dotace a příspěvky, jsou
čerpány v souhrnu na 68,5%.
V Úřadu pro státní informační
systém, který byl nově zřízen
teprve k 1.listopadu minulého roku, bylo nízké
čerpání neinvestičních výdajů
(pouze na 41,9%) ovlivněno tím, že příspěvek
poskytnutý z kapitoly VPS ve výši 20 mil. Kč
na zabezpečení státního informačního
systému bude čerpán rovněž až
v posledním čtvrtletí roku.
Kapitoly ministerstva obrany (čerpání
na 65,6%) a ministerstva vnitra (na 68,7%), tedy kapitoly,
které čerpají zhruba jednu čtvrtinu
těchto výdajů stanovených státním
rozpočtem pro souhrn rozpočtových kapitol,
vykazují plnění blížící
se třem čtvrtinám roku a zhruba odpovídající
úrovni čerpání v minulých letech.
Celkově lze říci, že plnění
neinvestičních výdajů kapitol v souhrnu
na 71,4% je možno považovat za odpovídající.
Rovněž pokud jde o stanovenou regulaci rozpočtových
výdajů jednotlivých kapitol pro 3. čtvrtletí
(obecně na úrovni 73,8% upraveného rozpočtu),
je možno konstatovat, že podle vykázaných
výsledků ke konci září se tento
záměr zatím daří naplňovat.
S přihlédnutím ke zkušenosti, podle
níž se vyšší čerpání
těchto výdajů soustřeďuje zpravidla
až do závěru roku, je však této
problematice i v nadcházejícím období
třeba věnovat zvýšenou pozornost.
Usnesením vlády č. 229/97 bylo m.j. uloženo
členům vlády a vedoucím ostatních
ústředních orgánů státní
správy přijmout opatření k omezení
nákupu importované produkce (např. nenakupovat
osobní automobily zahraniční výroby)
a o učiněných opatřeních informovat
ministra financí vždy po skončení kalendářního
čtvrtletí v roce 1997. Ministru financí současně
bylo uloženo vždy s předložením čtvrtletní
zprávy o plnění státního rozpočtu
za druhé a třetí čtvrtletí
1997 a v závěrečném účtu
za rok 1997 o provedených krocích informovat vládu.
Z podkladů předaných jednotlivými
ústředními orgány vyplývá,
že správci jednotlivých rozpočtových
kapitol na tento úkol vesměs reagovali navazujícími
úspornými opatřeními ve svém
resortu, která se týkala jak vlastního ústředního
orgánu, tak podřízených organizací.
Přijatá opatření jsou zaměřena
na nákupy neinvestičního i investičního
charakteru s tím, že zboží z dovozu je
možno pořizovat pouze v případě
absence českých výrobků na trhu, resp.
jsou preferováni tuzemští dodavatelé
a výrobci
Z předložených podkladů je zřejmé,
že plánované nákupy importované
produkce byly v převážné většině
orgánů a organizací přehodnoceny.
Úkol je často těžko zajistitelný
např. u spotřební elektroniky, výpočetní
techniky a podobného sortimentu, kde na domácím
trhu potřebné výrobky chybí vůbec
nebo nejsou srovnatelné z hlediska kvality, zajišťování
náhradních dílů apod.
Nákup dovážených automobilů se
podle údajů kapitol omezil.
Podrobné zhodnocení plnění citovaného
úkolu z usneseni vlády č. 229/97 podle jednotlivých
kapitol bude provedeno ve státním závěrečném
účtu za rok 1997.
5. Čerpání rezerv státního
rozpočtu
Ve schváleném rozpočtu na rok 1997 byly zahrnuty
rezervy v celkové částce 4,5 mld. Kč.
Jedná se zejména o vládní rozpočtovou
rezervu, dále jsou v kapitole Všeobecná pokladní
správa obsaženy rezervy např. na návratné
finanční výpomoci při slučování
zdravotních pojisťoven (l mld. Kč), na realizaci
státních záruk, na splátky úvěrů
od EIB (vždy 500 mil. Kč), dále rezerva na
sociální problémy (400 mil. Kč), na
platy vč. pojistného (434 mil. Kč), na vyrovnání
finančních nároků vyplývajících
z financování soukromých škol (200 mil
Kč) a některé další.
V důsledku krácení výdajů státního
rozpočtu došlo i ke snížení těchto
rezerv celkem o více než 1,1 mld. Kč. Nejvíce
byla krácena vládní rozpočtová
rezerva (-800 mil. Kč), rezerva na slučování
zdravotních pojišťoven (-500 mil. Kč),
na platy (-312 mil. Kč) a na splátky úvěrů
od EIB (-396 mil. Kč); jak bylo uvedeno již v předchozí
části zprávy, byla o 1 mld. Kč naopak
zvýšena rezerva na realizaci státních
záruk.
Tyto rezervy byly k 30. září uvolněny
ve výši 2190 mil. Kč, tj. na 64,7% upraveného
rozpočtu (z uvedené částky představují
441 mil. Kč rozpočtová opatření,
jimiž byly prostředky převedeny do jednotlivých
kapitol):
v tis. Kč
| |||||
| |||||
Rezerva na realizaci státních záruk | |||||
Rezerva na správu skládek pro s. p. DIAMO | |||||
Rezerva na sociální problémy | |||||
Vládní rozpočtová rezerva | |||||
Rezerva na platy vč. pojistného | |||||
Rezerva na humanitární pomoc | |||||
Rezerva na návrat. finanční výpomoce při slučování zdravotních pojišťoven | |||||
Rezerva na zřízení společného depozitáře knihoven Poslanecké sněmovny a Senátu | |||||
Rezerva na vyrovnání finančních nároků vyplývajících z financování soukromých škol v roce 1997 | |||||
Rezerva pro Pražskou komorní filharmonii | |||||
Rezerva na zřízení Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami dle z. č. 87/95 Sb. | |||||
Rezerva na neinvestiční výdaje hasičských záchranných sborů | |||||
Rezerva na urychlení výstavby a řešení havarijních situací | |||||
Rezerva na splátky úvěrů od EIB | |||||
Rezerva na investice Poslanecké sněmovny Parlamentu (parlamentní knihovna) | |||||
Rezervy celkem |
Z vládní rozpočtové rezervy, schválené
rozpočtem na rok 1997 ve výši 1151 mil. Kč
a v důsledku přijatých opatření
snížené na 351 mil. Kč, bylo do konce
září vyčerpáno zatím
pouze cca 167 mil. Kč, tzn. 47,6% upravené částky.
Na základě zmocnění daného
ministru financí usnesením vlády č.
478/96 ke státnímu rozpočtu na rok 1997 a
na základě dalších rozhodnutí
vlády byly uvolněny prostředky VVR na tyto
účely:
v tis. Kč | |
Úhrada úroků nemocnicím poskytnutých se státní zárukou | 86 078 |
Dotace Fondu pomoci místní zprávě | 1 000 |
Odměna za výkon funkce členů Grant. agentury - usn. vl. č. 625/96 | 300 |
Dotace Sdružení býv. pol. vězňům let 1948-49 | 150 |
Úhrada fin. ztrát a. s. MUFIS | 2 970 |
Humanitární pomoc čs. krajanům v Rumunsku - usn. vl. č. 25/96 | 10 952 |
Valorizace náhrad po skončení prac. neschopnosti z odpovědnosti sov. armády | 1 147 |
Půjčka na úhradu poplatku - MS v klas. lyžování v r. 2003 | 3 153 |
Poskytnutí fin. výpomoci občanům osady U Sabotů - usn. vl. č. 120/97 | 50 000 |
Pojištění uměleckých děl - výstava Rudolf II. a Praha - usn. vl. č. 287/97 | 6 000 |
Min. financí - příprava výroč. zasedání guvernérů MMF/SB v roce 2000 v Praze | 3 500 |
Dotace Fondu pomoci místní správě - usn. vl. č. 517/97 | 1 500 |
Ostatní výdaje | 52 |
Celkem | 166 802 |
III. Hospodaření rozpočtů okresních
úřadů a obcí za 1. - 3. čtvrtletí
1997
Výsledky hospodaření okresních úřadů
a obcí ke konci 3. čtvrtletí 1997 byly ovlivněny
především restriktivními opatřeními
přijatými vládou ČR. V návaznosti
na usnesení vlády ČR č. 229/1997 o
opatřeních k zajištění vyrovnanosti
státního rozpočtu byly vázány
investiční dotace okresním úřadům
a obcím z kapitoly VPS státního rozpočtu
ve výši 1,2 mld. Kč. Usnesením vlády
ČR č. 356/1997 bylo provedeno další
vázání rozpočtovaných prostředků
ve výši 1,1 mil. Kč.
Kromě opatření přijatých vládou
k omezení výdajové stránky rozpočtů
byly v rámci "balíčků" realizovány
další restriktivní kroky směřující
k tlaku na rozpočtovou vyrovnanost územních
rozpočtů. V minulých obdobích docházelo
k rostoucímu deficitnímu hospodaření
nejen v důsledků zvyšováni míry
zadluženosti, ale také v důsledku čerpání
rezerv z minulých období. Je tedy evidentní,
že okresní úřady a zejména obce
nepřizpůsobovaly svou výdajovou politiku
objemu příjmů rozpočtového
roku. Proto bylo nutné v průběhu prvního
pololetí roku 1997 přistoupit k apelu na přednosty
okresních úřadů a jejich prostřednictvím
na statutární orgány obcí a na primátory
magistrátních měst k prosazování
vyrovnaného hospodaření. Součástí
apelu vlády byl i požadavek vůči všem
kapitolám státního rozpočtu, v jejichž
rozpočtech na rok 1998 budou zahrnuty dotace do územních
rozpočtů, aby při poskytování
účelových dotací obcím a okresním
úřadům v letech 1998 až 2000 přihlédly
k tomu, jak se žadatel o dotaci vyrovnal s výzvou
vlády. Za tím účelem přijala
vláda usnesení č. 707/97 k dalšímu
postupu při poskytování státních
účelových dotací obcím a okresním
úřadům v roce 1998. Na základě
toho ministerstvo financí zpracovalo metodický pokyn
pro žadatele o státní účelové
dotace, který bude podkladem pro posouzení kriterií
dosažení vyrovnaného hospodaření
obcí a okresních úřadů. Tímto
pokynem se budou řídit všechny ústřední
orgány státní správy, v jejichž
rozpočtu budou zahrnuty dotace územním orgánům.
Červencové záplavy na Moravě a v části
východních Čech ovlivnily ve sledovaném
období především příjmovou
část rozpočtů okresních úřadů
a obcí. Ministerstvo financí začalo sice
uvolňovat do území první dotace již
v závěru měsíce července a
potom postupně v srpnu a v záři, ale kromě
záchranných prací, které bylo nezbytné
realizovat okamžitě včetně poskytování
sociálních dávek, se jedná o dotace,
které vyžadují dodržení určitého
postupu, což se projevuje v jejich časovém
užití.
K 30. září 1997 bylo z kapitoly VPS uvolněno
pro okresní úřady a obce 1,9 mld. Kč
na řešení následků povodňové
katastrofy. Navíc byly na tento účel vyčleněny
pro Ministerstvo pro místní rozvoj finanční
prostředky ve výši 1,2 mld. Kč, které
z této částky uvolnilo do rozpočtů
okresních úřadů a obcí 0,7
mld. Kč. Obdobně byly do rozpočtu ministerstva
zemědělství převedeny finanční
prostředky ve výši 80 mil. Kč na zabezpečení
zdrojů pitné vody, ale tento resort ke stanovenému
datu zatím neuvolnil žádné finanční
prostředky. Státní fond životního
prostředí uvolnil do územích rozpočtů
částku 150 mil. Kč. Celkově tak
bylo na okresní úřady a na obce převedeno
ke 30. září 2,8 mld. Kč v rámci
prostředků vyčleněných na řešení
následků povodní. Údaje o čerpání
uvolněných finančních prostředků
na řešení následků povodní
u okresních úřadů a obcí budou
známy až v rámci SZÚ za rok 1997.
1. Celkové výsledky hospodaření
okresních úřadů a obcí
Okresní úřady a obce získaly za 1.
- 3. čtvrtletí 1997 do svých rozpočtů
104,2 mld. Kč, což představuje plnění
rozpočtu na 81,2%. Proti stejnému období
minulého roku jsou příjmy vyšší
o 7,0 mld. Kč, meziroční nárůst
tak dosáhl výše 7,3%. Obce se na dosažených
příjmech podílejí 82,6% a proti srovnatelnému
období loňského roku vykazují jejich
příjmy nárůst o 6,3%.
Výdaje okresních úřadů a obcí
dosáhly výše 104,2 mld. Kč, tj. o 5,6
mld. Kč více než v minulém roce. V porovnání
s vývojem za stejná období let 1995 a 1996,
kdy přírůstek výdajů činil
téměř 14,6 mld. Kč, se jedná
o zpomalení dynamiky vývoje výdajů.
Okresní úřady vykazují za první
tři čtvrtletí letošního roku
přebytek ve výši 2,9 mld. Kč, obce a
dobrovolné svazky obcí (dále jen DSO) schodek
ve výši 2,9 mld. Kč. Proti stejnému
období minulého roku se přebytek okresních
úřadů zvýšil o 0,8 mld. Kč,
schodek obcí se snížil o 0,6 mld. Kč.
Za předpokladu, že okresní úřady
a obce použily v uvedeném období 50% z prostředků
uvolněných na řešení následků
povodní ve výši 2,8 mld. Kč, znamenalo
by to, že územní rozpočty mají
"navíc" 1,4 mld. Kč a tudíž
vykázaly schodek stejný jako ve 3. čtvrtletí
minulého roku (tj. 1,4 mld. Kč).
Hodnocení plnění příjmů
a výdajů okresních úřadů
a obcí je prováděno ke schválenému
rozpočtu upravenému o sníženi daňových
příjmů na nižší očekávanou
skutečnost (o 9,2 mld. Kč), o usnesení vlády
č. 229/97 a o další usnesení vlády
č. 356/97 a rozpočtová opatření
investičních a neinvestičních dotací
z kapitoly VPS.
2. Příjmy
V příjmové základně obcí
a okresních úřadů nebyly ve sledovaném
období provedeny žádné změny
v porovnání se stejným obdobím minulého
roku.
Sdílenými daněmi státního rozpočtu
a místních rozpočtů byla i nadále
daň z příjmů ze závislé
činnosti a daň z příjmů právnických
osob.
Celkové příjmy územních
rozpočtů dosáhly ke konci září
104,2 mld. Kč a byly splněny na 81,2%. Po odpočtu
účelových dotací poskytnutých
k 30. září na řešení následků
povodní ve výši 2,8 mld. Kč (včetně
dotací z rozpočtů kapitol a ze SFŽP)
vykazují celkové příjmy dynamiku zhruba
79%.
Příjmová základna okresních
úřadů a obcí se opírá
především o daňové příjmy,
v nichž dominuje výnos daně z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti.
Přijaté dotace se na celkových příjmech
podílejí zhruba na 26%. Nejvyšší
plnění vykazují kapitálové
příjmy, jejich podíl na celkových
příjmech ovšem tvoří 6%.
Daňové příjmy vykazují
k 30. září objem 54,1 mld. Kč, tj.
71,8% rozpočtu po všech změnách, proti
stejnému období minulého roku vykazují
nárůst o 5,9 procentního bodu. Jejich podíl
na celkových příjmech okresních úřadů
a obcí činí v tomto období 51,9% a
představuje pokles proti roku minulému o 0,6 procentního
bodu. Obce se na dosažených daňových
příjmech podílejí 86,7%, což
je srovnatelné se stejným obdobím minulého
roku.
Tabulka na následující straně ukazuje
plnění příjmů rozpočtů
okresních úřadů a obcí byly
za 9 měsíců letošního roku
(v mil. Kč)
| |||||||
I. Daňové příjmy | 51 024,1 | 75 300,0 | 75 300,0 | 54 059,5 | 71,8 | 71,8 | 105,9 |
z toho: | |||||||
Daň z příjmů fyzických osob | 35 934,3 | 55 700,0 | 55 700,0 | 38 520,7 | 69,2 | 69,2 | 107,2 |
z toho: | |||||||
ze závislé činnosti a funkčních požitků | 24 087,1 | 39 700,0 | 39 700,0 | 26 641,2 | 67,1 | 67,1 | 110,6 |
ze samostatné výdělečné činnosti | 11 847,2 | 16 000,0 | 16 000,0 | 11 804,0 | 73,8 | 73,8 | 99,6 |
Daně z příjmů právnických osob | 10 185,4 | 12 000,0 | 12 000,0 | 10 019,1 | 83,5 | 83,5 | 98,4 |
z toho: | |||||||
daň z příjmů právnických osob *) | 8 342,1 | 10 000,0 | 10 000,0 | 7 419,7 | 74,2 | 74,2 | 88,9 |
daň z příjmů právnických osob za obce | 1 843,3 | 2 000,0 | 2 000,0 | 2 594,2 | 129,7 | 129,7 | 140,7 |
Správní a soudní poplatky | 1 466,7 | 2 300,0 | 2 300,0 | 1 442,1 | 62,7 | 62,7 | 98,3 |
Poplatky za zneč. živ. prostř. a využ. přír. zdrojů | 749,4 | ||||||
Ostat. daně a poplatky z vyb. čin. a služeb | 956,6 | 1 300,0 | 1 300,0 | 993,6 | 76,4 | 76,4 | 103,9 |
Daně z majetku | 2 319,2 | 4 000,0 | 4 000,0 | 2 319,3 | 58,0 | 58,0 | 100,0 |
Ostatní daňové příjmy | 13,2 | ||||||
II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) | 14 934,4 | 19 400,0 | 19 400,0 | 16 318,7 | 84,1 | 84,1 | 109,3 |
z toho: | |||||||
příjmy z vlastní činnosti a odvody příspěvkových org. | 10 182,4 | 8 200,0 | 8 200,0 | 5 959,0 | 72,7 | 72,7 | 58,5 |
příjmy z pronájmu majetku | 4 971,4 | ||||||
příjmy z úroků a realizace finančního majetku | 1 567,8 | ||||||
z toho: | |||||||
příjmy z úroků | 893,6 | 1 318,5 | 147,5 | ||||
přijaté sankční platby | 229,9 | ||||||
přijaté vratky transferů | 453,5 | ||||||
příjmy z prodeje neinvestičního majetku | 148,3 | ||||||
přijaté splátky půjček (mimo pol. 2441,2442,2449) | 375,7 | ||||||
III. Kapitálové příjmy | 4 898,3 | 5 200,0 | 5 200,0 | 6 412,7 | 123,3 | 123,3 | 130,9 |
z toho: | |||||||
příjmy z prodeje investičního majetku | 4 898,3 | 5 200,0 | 5 200,0 | 4 988,5 | 95,9 | 95,9 | 101,8 |
Vlastní příjmy (po konsolidaci) | 70 856,8 | 99 900,0 | 99 900,0 | 76 790,9 | 76,9 | 76,9 | 108,4 |
IV. Přijaté dotace (po konsolidaci) | 26 363,0 | 25 408,0 | 28 457,4 | 27 362,9 | 107,7 | 96,2 | 103,8 |
z toho: | |||||||
neinvestiční přijaté dotace ze stát. rozpočtu | 1 108,0 | 3 635,4 | 4 532,3 | 409,1 | 124,7 | ||
neinv. přijaté dotace ze SR v rámci souhr. dot. vztahu | 13 206,3 | 17 420,0 | 17 420,0 | 13 492,0 | 77,5 | 77,5 | 102,2 |
neinvestiční přijaté dotace ze státních fondů | 204,5 | ||||||
neinv. přijaté dotace od rozpočt. centr. úrovně j.n. | 94,4 | ||||||
investiční přijaté dotace ze stát. rozpočtu | 3 780,0 | 4 302,0 | 5 834,3 | 154,3 | 135,6 | ||
inv. přijaté dotace ze SR v rámci souht. dot. vztahu | 600,0 | 600,0 | 433,0 | 72,2 | 72,2 | ||
investiční přijaté dotace ze státních fondů | 1 406,5 | 2 500,0 | 2 500,0 | 1 258,8 | 50,4 | 50,4 | 89,5 |
inv. přijaté dotace od rozpočt. centr. úrovně j.n. | 32,8 | ||||||
Příjmy celkem (po konsolidaci) | 97 155,0 | 125 308,0 | 128 357,4 | 104 153,8 | 83,1 | 81,1 | 107,2 |
Oprava příjmů celkem po konsolidaci | 74,6 | ||||||
Příjmy celkem po opravě (po konsolidaci) | 97 155,0 | 125 308,0 | 128 357,4 | 104 228,4 | 83,2 | 83,2 | 107,3 |
Daň z příjmů fyzických osob
dosáhla ke konci září 38,5 mld.
Kč, což je 69,2% upraveného celoročního
rozpočtovaného objemu, obce se na těchto
příjmech podílejí 81,5%.
Výnos daně z příjmů fyzických
osob ze závislé činnosti a funkčních
požitků činil ke konci sledovaného
období 26,6 mld. Kč, tj. plnění na
67,1%. Inkaso této daně podle údajů
ČNB činilo 27,4 mld. Kč. Rozdíly ve
stavu účtů v obou evidencích jsou
dány výší daňových výnosů,
které nemohly nebo nestihly finanční úřady
převést na účty jejich příjemců
do konce zúčtovacího období. Ve srovnání
se stejným obdobím minulého roku se výnos
daně zvýšil o 2,6 mld. Kč, tj. o 10,6%.
Daň z příjmů fyzických osob
ze samostatné výdělečné činnosti
je vykazována v účetnictví obcí
v objemu 11,8 mld. Kč, tj. plnění na 73,8%
z upraveného rozpočtu, což je ve srovnání
s 3. čtvrtletím minulého roku zhruba na stejné
úrovni. Inkaso na účtech ČNB činilo
ve stejném období 12,3 mld. Kč.
Výnos daně z příjmů právnických
osob je vykazován v objemu 7,4 mld. Kč a je
plněn na 74,2%. Proti roku minulému je výnos
této daně nižší o 0,9 mld. Kč.
Výnos daně z příjmů právnických
osob za obce, kde poplatníkem je obec, činí
2,6 mld. Kč a je vyšší proti srovnatelnému
období o 0,8 mld. Kč. Jedná se o podnikatelské
aktivity obcí, kdy obec je plátcem daně i
poplatníkem. Vývoj výnosu daně
z majetku je na úrovni minulých srovnatelných
obdobích, inkaso této daně činilo
2,7 mld. Kč, na účty obcí byly převedeny
2,3 mld. Kč.
Na správních poplatcích bylo vybráno
1,4 mld. Kč, tj. pouze 62,7% schváleného
celoročního objemu. Výše správních
poplatků je nepatrně nižší proti
třetímu čtvrtletí roku 1996.
Do daňových příjmů jsou od
letošního roku zahrnuty i poplatky za znečišťování
životního prostředí a za využívání
přírodních zdrojů, zejména
úhrady z vydobývaného prostoru a z vydobytých
vyhrazených nerostů, které dosáhly
ve sledovaném období výše 0,7 mld. Kč
a ostatní daně a poplatky z vybraných
činností a služeb. Tato položka zahrnuje
především místní poplatky a její
plnění ve výši 1,0 mld. Kč se
pohybují na úrovni minulého roku.
Nedaňové příjmy byly ke konci
září splněny na 84,1% upraveného
rozpočtu a dosáhly výše 16,3 mld. Kč.
Na celkových příjmech územních
rozpočtů se podílejí 15,7 procenty,
podíl obcí činí 91,6%.
Objemově nejvýznamnější položkou
jsou příjmy z vlastní činnosti a odvody
příspěvkových organizací,které
dosáhly 6,0 mld. Kč a byly tak splněny na
72,7%. Příjmy z pronájmu majetku činily
5,0 mld. Kč.
Na přijatých úrocích inkasovaly obce
1,3 mld. Kč, proti roku minulému se jedná
o nárůst o 0,4 mld. Kč. Vývoj této
položky je spojen s růstem kapitálových
příjmů, zejména s finančními
operacemi na kapitálovém trhu.
Kapitálové příjmy se zvýšily
proti třetímu čtvrtletí minulého
roku o 30,9% a dosáhly výše 6,4 mld. Kč.
Jedná se o nárůst 1,5 mld. Kč. Jsou
to zejména příjmy z prodeje hmotného
majetku a z prodeje akcií a majetkových podílů.
Příjmy získané z prodeje hmotného
majetku jsou zhruba na úrovni srovnatelného období
minulého roku.
Významnou součástí příjmové
základny okresních úřadů a
obcí jsou přijaté dotace, jejichž
podíl na celkových příjmech územních
orgánů činí 26,3%. Polovinu těchto
dotací představují dotace v rámci
souhrnného dotačního vztahu územních
orgánů ke státnímu rozpočtu.
Ze schváleného objemu dotací ve výši
18,0 mld. Kč byla do konce září uvolněna
částka 13,9 mld. Kč, tj. 77% (jedná
se o neinvestiční a investiční dotace).
Kromě této dotace byly obcím a okresním
úřadům poskytnuty účelové
dotace ze státního rozpočtu z kapitoly
Všeobecná pokladní správa ve výši
6,9 mld. Kč. Jedná se o dotace investičního
a neinvestičního charakteru, které jsou poskytovány
územním orgánům přímo
na základní běžný účet
a jsou se státním rozpočtem zúčtovány
v rámci finančního vypořádání
nebo se jedná o formu otevření limitu zejména
u velkých investičních akcí.
Počínaje lednem letošního roku bylo
rozhodnuto, že některé ústřední
orgány státní správy budou v rámci
svých kompetencí poskytovat dotace okresním
úřadům a obcím přímo
ze svého rozpočtu a pro okresní úřady
a obce vykazují vyšší plnění
u tohoto ukazatele.
K 30. září bylo uvolněno do rozpočtů
obcí a okresních úřadů neinvestiční
dotace v celkovém objemu 3,4 mld. Kč.
Z této částky bylo z kapitoly VPS uvolněno
1,9 mld. Kč na řešení následků
povodní. Největší objem finančních
prostředků ve výši 660 mil. Kč
byl poskytnut na rekonstrukce místních komunikací
a mostů ve vlastnictví obcí včetně
souvisejících inženýrských sítí.
Dotace ve výši 640 mil. Kč byla uvolněna
na záchranné práce, v rámci této
dotace získal každý postižený okres
17,0 mil. Kč. Na dotace na úhradu sociálních
dávek bylo poskytnuto 295,9 mil. Kč, na dotace na
řešení škod způsobených
povodněmi v oblasti školství, na úhradu
vynaložených nákladů škol, předškolních
a školských zařízení zřizovaných
obcemi a na zdravotní a sociální účely
ve výši 141,963 mil. Kč. Na pomoc v oblasti
bydlení bylo uvolněno 80,1 mil. Kč a na posílení
činnosti hasičských záchranných
sborů při záchranných pracích
a likvidaci škod při povodních na Moravě
34,5 mil. Kč.
Kromě účelových prostředků
určené na povodně byly územním
rozpočtům poskytnuty neinvestiční
dotace na pozemkové úpravy (770 mil. Kč),
na prevenci kriminality a drogových závislostí
(115 mil. Kč), na regeneraci městských památkových
rezervací (291 mil. Kč). Zbývající
částka byla poukázána na likvidaci
moru prasat, na humanitární pomoc občanům
v dočasném útočišti, na integraci
krajanů a uprchlíků, na protidrogovou politiku,
na výpomoc občanům u Sabotů, na dofinancování
9. tříd, na činnost ZOO a na poštovné
související s výplatou dávek státní
sociální podpory.
K 30. září byly poskytnuty okresním
úřadům a obcím investiční
dotace z kapitoly VPS ve výši 3,5 mld. Kč,
a to zejména na individuálně dotované
stavby v oblasti zdravotnictví a školství,
na dopravu (výstavba metra), na akce související
s ochranou životního prostředí. Dále
to byly dotace na obnovu vozidel MHD, na investice v oblasti požární
ochrany, na ekologickou újmu v severních Čechách,
na protiradonová opatření, na investice v
oblasti požární ochrany a na obnovu významných
památkových objektů (rekonstrukce zámku
Valašské Meziříčí, Kroměříž,
rekonstrukce divadla Šumperk a Jablonec nad Nisou).
Další investiční dotace byly uvolněny
z kapitoly VPS na výstavbu kanalizací, vodovodů
a čističek odpadních vod, na revitalizaci
vodních toků a nádrží. Některým
okresním úřadům byly poukázány
finanční prostředky na výstavbu archivů
a dostavbu budov okresních úřadů v
souvislosti se zabezpečením výplat státní
sociální podpory. Kromě těchto dotací
byly poskytnuty z resortů investiční dotace
na obnovu silniční sítě statutárních
měst a na rekonstrukce a dostavby sociálních
zařízení, především domovů
důchodců a ústavů sociální
péče.
Další zdroj příjmů některých
obcí představují transfery ze Státního
fondu životního prostředí. Tyto příjmy
činily 1,5 mld. Kč a směřovaly především
na výstavbu čistíren odpadních vod,
kanalizací, vodovodů a plynofikaci.