k § 20:

V otázce náhrady škody způsobené při výkonu práce věznici nebo jinému zaměstnávajícímu subjektu není důvodu volit jinou právní úpravu, než jaká platí podle zákoníku práce na vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Ochrana práv odsouzeného, který vzhledem ke svému postavení má ztíženou možnost kvalifikovaně vystupovat vůči zaměstnávajícímu subjektu, vyžaduje, aby požadovaná náhrada škody byla projednána též s věznicí.

k § 21:

Na úpravu odpovědnosti odsouzeného za škodu způsobenou zaměstnávajícím subjektu při výkonu práce logicky navazuje stejná konstrukce odpovědnosti za škodu způsobenou naopak odsouzenému. Pod tento režim nebudou spadat škody vzniklé při provádění prací uvedených v § 16 odst. 3, neboť nemají povahu prací vykonávaných v rámci zaměstnávání a za úplatu. Podmínky odpovědnosti za takovou škodu se budou posuzovat podle obecných předpisů (§ 415 a násl. občanského zákoníku).

k § 22:

Pokud odsouzený nepracuje a nelze náklady výkonu trestu hradit z jeho odměny za práci, není důvod mu povinnost úhrady prominout a tím jej zvýhodňovat ve srovnání s odsouzenými, kteří pracují. Ustanovení umožňuje prominout povinnost úhrady nákladů výkonu trestu odsouzenému, jehož sociální situace je na hranici životního minima.

k § 23:

Pokud odsouzený zaviněně nepracuje, není důvod jej zvýhodňovat ve srovnání s odsouzenými, kteří své povinnosti plní. Poznatky praxe nasvědčují tomu, že je třeba zabraňovat jednání odsouzených popsaném v tomto ustanovení. Jedním ze způsobů je zakotvení povinnosti odsouzeného hradit skutečně vynaložené zbytečné náklady.

k § 24:

Ustanovení zajišťuje rovnost práv všech odsouzených, a to bez ohledu na zařazení do typu věznice, ve které trest vykonávají.

k § 25:

Odsouzeným se v zákoně zaručují podmínky, které odpovídají požadavkům jejich tělesného a duševního rozvoje.

V souladu s požadavky zakotvenými v Evropských vězeňských pravidlech se odsouzenému zajišťují rovněž standardní podmínky k ochraně zdraví. Odsouzenému se zaručuje právo na zdravotní péči za podmínek, které stanoví zvláštní zákon. Rovněž na úhradu nákladů této péče je odsouzený povinen přispívat podle zvláštních předpisů stejně jako kterýkoliv jiný pacient.

k § 26:

V podmínkách výkonu trestu odnětí svobody není důvod ke stanovení jakýchkoliv omezujících opatření týkajících se korespondence, a to jak z hlediska výběru osob, s nimiž si odsouzený může dopisovat, tak z hlediska frekvence korespondence. Kontrola korespondence představuje oprávnění (nikoliv ve všech případech povinnost) Vězeňské služby se seznámit s obsahem korespondence (ať již pocházející od odsouzeného nebo pro něj určené). Důvodem je potřeba v některých případech předejít tzv. mimořádným událostem ve věznici. Zákon v souladu s požadavky obsaženými v mezinárodních dokumentech i v trestním řádu stanoví výjimky z tohoto oprávnění. Další výjimku představují omezení, která se uplatní u odsouzeného, u něhož je dále důvod vazby podle § 67 písm. b/ tr. řádu.

k § 27:

Nové ustanovení umožňuje v souladu s právní úpravou obvyklou v zemích Evropského společenství využití telefonu při žádoucích kontaktech odsouzeného s osobami mimo věznici. Důvodem oprávnění (nikoliv ve všech případech povinnosti Vězeňské služby) seznámit se s obsahem telefonického hovoru je potřeba předejít v některých případech tzv. mimořádným událostem ve věznici - obdobně jako při kontrole korespondence.

k § 28:

Návštěvy patří mezi významný prvek při udržování pozitivních sociálních vztahů odsouzenými. Z tohoto důvodu se možnost přijímat návštěvy upravuje obdobně jako v zemích Evropského společenství. Navštěvovat mohou odsouzeného především jemu blízké osoby. Ředitel věznice může odsouzenému povolit i návštěvu jiné osoby, jestliže lze mít důvodně za to, že to přispěje k dosažení účelu výkonu trestu nebo jestliže je pro takové rozhodnutí dán důležitý důvod.

k § 29:

Právo odsouzených na duchovní a další obdobné služby, sledující humanitární cíle ve smyslu zákona č. 308/1991 Sb., o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností, se nijak neomezuje, neboť se jedná o aktivity, které napomáhají k dosažení účelu trestu.

k § 30:

Právo odsouzeného na své náklady odebírat tisk a jiné publikace nijak neodporuje účelu výkonu trestu a proto se v tomto směru v zásadě nijak neomezuje. Výjimku představují publikace, jejichž obsah jednoznačně odporuje požadavku pozitivního působení na odsouzeného. V jednotlivých věznicích jsou zřízeny knihovny s podobným inventářem, jaký mají tzv. veřejné knihovny. Odsouzený může využívat služeb této knihovny bez ohledu na to, zda jinak má dostatek finančních prostředků na nákup vlastních publikací.

k § 31:

Právo odsouzeného mít ve věznici a používat i další věci není vázáno na výčet takových věcí,neboť by nemohl být vyčerpávající. Proto se volí takové vymezení, jehož kritériem je účel těchto věcí, jejich povaha a ochrana práv odsouzených.

k § 32:

S částí finančních prostředků, které si odsouzený vydělá nebo které mu jsou do věznice poukázány, může nakládat kromě jiného i tak, že je použije na nákup věcí uvedených v tomto ustanovení. Zřizování prodejen v jednotlivých věznicích se osvědčilo; z mnoha hledisek se ukázalo jako vhodnější opatření, než je vymezení podmínek zasílání balíčků.

k § 33:

Právo odsouzeného přijímat balíčky během výkonu trestu se v souladu s právní úpravou obvyklou v zemích Evropského společenství omezilo na 2 balíčky v kalendářním roce. Omezení je odůvodněno zejména skutečností, že i přes náležitou kontrolu se zejména prostřednictvím balíčků dostávají do věznice drogy a návykové látky. Odsouzený má širokou možnost nákupů za peníze, které si s sebou do věznice přinesl nebo které mu byly během výkonu trestu zaslány. Tento postup je daleko vhodnější, neboť odsouzený může nakupovat průběžně, aniž by zboží, zejména potraviny hromadil a vystavoval je nebezpečí zkázy a sebe poškození na zdraví. Navíc dostupný sortiment vylučuje možnost získání nepovolených věcí.

k § 34:

Odsouzenému se v podstatě ponechává volnost při dispozici s finančními prostředky, které jsou mu do věznice zaslány nebo které si s sebou do věznice přinesl, anebo které představují tzv.kapesné. Výjimkou jsou případy, kdy odsouzený nemá v úschově věznice dostatek finančních prostředků, které v případě svého propuštění potřebuje k cestě do místa bydliště, nebo tehdy, jestliže nemá uhrazeny všechny pohledávky spojené s trestním řízením (zejména náklady trestního řízení, náklady vazby a výkonu trestu, škodu způsobenou trestným činem nebo škodu způsobenou během výkonu trestu).

k § 35:

V souladu s požadavky obsaženými v Evropských vězeňských pravidlech se odsouzeným zaručuje právo podávat stížnosti orgánům, oprávněným o nich rozhodovat nebo provádět šetření. Rovněž se jim zaručuje právo žádat o rozmluvu s úřední osobou, která provádí kontrolu ve věznici. Právo odsouzených na poskytování právní pomoci advokátem (v jiných než trestních věcech) je zaručeno tímto zákonem.

k § 36:

Navrhuje se převzít princip působení na odsouzeného formou programu, který v co největší míře přihlíží k osobnosti odsouzeného, jeho intelektové úrovni, vzdělání i délce uloženého trestu. Pojem resocializační program je nahrazen pojmem program zacházení, který lépe odpovídá běžně používanému anglickému pojmu treatment.

Program zacházení se zpracovává na základě komplexní zprávy o odsouzeném, vypracované během výkonu trestu v nástupním oddělení. Pokud u odsouzeného přichází v úvahu více variant programu zacházení, umožní se mu výběr. Podmínkou účinnosti programu zacházení je jeho aktualizace v závislosti na vývoji chování odsouzeného.

k § 37:

V souladu s ústavním vymezením postavení soudů a rozsahem jejich působnosti podle zákona se těmto orgánům v zákoně neukládají žádné obecné preventivně výchovné povinnosti. K naplňování účelu výkonu trestu mohou soudy přispívat především včasným a správným rozhodováním o otázkách, které jim v konkrétních věcech v průběhu výkonu trestu příslušejí. Totéž platí i o státním zastupitelství.

k § 38:

Navrhuje se předem nevymezovat určitý okruh subjektů, které se mohou podílet na působení na odsouzené během výkonu trestu odnětí svobody. Rozhodující je vždy možnost pozitivního ovlivnění chování odsouzeného, nikoliv formální označení nebo zařazení takového subjektu. Právě z tohoto hlediska posuzuje generální ředitel Vězeňské služby, a ve věcech, které si nevyhradil, též ředitel věznice, zda připustí účast takového subjektu na působení na odsouzeného během výkonu trestu. Pokud taková činnost má mít smysl, vyžaduje aktivní přístup ke spolupráci s takovým subjektem ze strany samotného odsouzeného, který je zpravidla založen na osobní znalosti. V případě potřeby je ředitel věznice povinen pro uvedenou činnost vyčlenit potřebné prostory, resp. zajistit i jiné podmínky.

k § 39:

Navrhuje se upustit od institutu samospráv odsouzených, které se ukázaly jako nevyhovující. Odsouzeným je zachována možnost podílet se na způsobu řešení otázek souvisejících s jejich životem ve věznici předkládáním návrhů a připomínek.

k § 40:

Odměny představují výrazný nástroj k posílení motivace odsouzených k pozitivním aktivitám. Jejich výčet se upravuje tak, aby pro odsouzeného znamenaly byť jednorázové zlepšení jeho postavení a nebyly jím chápány jen jako formální záležitost.

k § 41:

Výčet kázeňských trestů se doplňuje o pokutu až do výše 1000,-Kč a odnětí výhod vyplývajících z předchozí kázeňské odměny. Nově se připouští odklad výkonu některých trestů na zkušební dobu. Kázeňské tresty se formulují tak, aby nenarušovaly plnění úkolů programu zacházení.

k § 42:

V kázeňském řízení se zakotvují obecné požadavky řádného zjištění skutkového stavu věci a přiměřenosti kázeňského trestu povaze a závažnosti kázeňského přestupku.

k § 43:

Zákonné podmínky pro uložení kázeňského trestu propadnutí věci jsou formulovány shodně s úpravou obsaženou v trestním zákoně nebo v zákoně ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.

k § 44:

Nová úprava výkonu kázeňských trestů celodenního umístění do uzavřeného oddělení a umístění do samovazby vychází z Evropských vězeňských pravidel a respektuje podmínky stanovené pro výkon těchto kázeňských trestů.

k § 45:

Zákonné podmínky pro zabrání věci jsou formulovány shodně s úpravou obsaženou v trestním zákoně nebo v zákoně ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.

k § 46:

K zajištění zákonnosti při vyřizování kázeňských přestupků má přispět úprava, podle níž je kázeňská pravomoc svěřena pouze k tomu určeným zaměstnancům Vězeňské služby.

k § 47:

Ve všech případech se připouští, aby odsouzený podal stížnost proti rozhodnutí, jímž mu byl uložen kázeňský trest. Stížnost zásadně nemá odkladný účinek, neboť tím by se vyvolával stav ohrožující udržení pořádku ve věznici. Pouze v případech, kdy by nebylo možné napravit následky vyvolané rozhodnutím učiněným v prvním stupni, pokud by stížnost byla shledána jako důvodná, se takové stížnosti přiznává odkladný účinek. Pokud by odsouzený další manipulací s věcí, na níž se vztahuje nepravomocné rozhodnutí o propadnutí, narušoval pořádek nebo bezpečnost, lze mu takovou věc podle úpravy obsažené v § 31 odejmout a uložit do úschovy věznice.

k § 48:

Smyslem ukládání kázeňských trestů není další potrestání odsouzeného, ale především udržení pořádku a klidu ve věznici a motivace odsouzeného k pozitivnímu chování. Proto se připouští, aby za stanovených podmínek byl kázeňský trest prominut nebo se od jeho výkonu upustilo.

k § 49:

Institut zahlazení kázeňského trestu se v praxi osvědčil jako prostředek motivace odsouzeného k pozitivnímu chování. Zahlazení kázeňského trestu má význam zejména pro řízení o podmíněném propuštění.

k § 50:

Vyřizování přestupků v kázeňském řízení, pokud takové přestupky byly spáchány během výkonu trestu, odpovídá právní úpravě obsažené v § 10 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů a jeho nejjednodušší a relativně účinná forma se přebírá.

Shodně s ustanovením § 11 odst. 1 písm. g/ a § 172 odst. 2 písm. b/ trestního řádu se navrhuje v zákoně o výkonu trestu odnětí svobody zakotvit zásadu, podle níž vyřízení trestného činu v kázeňském řízení nevytváří překážku rei iudicatae.

k § 51:

Dikce tohoto ustanovení v zásadě přebírá dosavadní úpravu. Nově je stanoven maximální počet dní na které může ředitel věznice přerušit výkon trestu jednotlivému odsouzenému v kalendářním roce.

k § 52:

Poměrně početné skupině odsouzených je vedle trestu odnětí svobody ukládáno i ochranné léčení (protialkoholní, protitoxikomanické, sexuální, psychiatrické). Důvody, pro které je takové léčení ukládáno, úzce souvisejí s příčinami trestné činnosti, a je proto žádoucí, aby se odsouzený ochrannému léčení podrobil ještě během výkonu trestu. Pokud je léčba úspěšná, lze očekávat i výraznější efekt výkonu trestu. Proto se stanoví, že s výkonem takového léčení má být započato co nejdříve po nástupu výkonu trestu. Pokud odsouzený z jakéhokoliv důvodu ochranné léčení do svého propuštění nevykoná, správa věznice poskytne zdravotnickému zařízení potřebné podklady k pokračování v jeho výkonu.

Ochranné léčení v podmínkách výkonu trestu odnětí svobody nemůže Vězeňská služba zajišťovat vlastními prostředky, ale v součinnosti s resortem zdravotnictví. Proto se v tomto směru ministři spravedlnosti a zdravotnictví zmocňují ke stanovení organizačních zásad, podle nichž se léčba (ať již v ústavní nebo ambulantní formě) bude provádět.

k § 53:

V úvodu této části zákona se zdůrazňuje vztah zvláštní právní úpravy výkonu trestu odnětí svobody týkající se jednotlivých kategorií odsouzených k ostatním obecným ustanovením tohoto zákona.

k § 54:

Zvláštní postavení při výkonu trestu odnětí svobody by měly mít tzv. věznice pro místní výkon trestu, v nichž by trest odnětí svobody vykonávali odsouzení ke krátkodobým trestům odnětí svobody. Na správě těchto věznic by se měly podílet též obce a odsouzení by měli vykonávat práce především podle jejich požadavků.

Předpokladem zřízení věznice pro místní výkon trestu je vždy dohoda mezi ministrem a příslušnou obcí. Iniciativa k jejímu zřízení by vždy měla vzejít od obce, neboť jen ona může zvážit, zda k provozu takové věznice má vhodné podmínky a v závislosti na nich posoudit i ekonomický, případně jiný přínos z takové věznice. Zákon stanoví oblasti, v nichž by měla být působnost obce a naopak v nichž by měla být zachována působnost Vězeňské služby. Předpokladem zájmu obcí na zřizování a provozování těchto věznic je, že stát jim bude na provoz poskytovat příspěvek podle určitého klíče. Jako nejjednodušší se jeví výši příspěvku odvozovat od počtu odsouzených v takové věznici. Postup při určení výše příspěvku by měl rozhodně respektovat oboustrannou výhodnost provozu věznice - jak pro stát, který by výkon trestu touto formou zajišťoval při vynaložení nižších finančních částek než při výkonu trestu v klasických státních věznicích, tak i pro obce, které by provozem věznice vytvořily volná pracovní místa, zajistily by si provádění neatraktivních prací a získávaly tak i určité finanční prostředky do svého rozpočtu.

Samotný výkon trestu v takové věznici by měl pro řadu odsouzených daleko vyšší účinek, než v anonymním prostředí velkých uzavřených věznic.

Do " místního výkonu trestu" se zařazují odsouzení ke krátkodobému trestu zásadně v blízkosti místa svého bydliště. Určitý difamující účinek výkonu trestu v takovém místě naopak vyváží skutečnost, že odsouzenému ředitel věznice zpravidla výkon trestu přeruší na dny pracovního klidu. Tento postup se vylučuje u odsouzeného, u něhož není záruka, že přerušení trestu nezneužije.

k § 55:

Jak vyplývá z § 5a odst. 2 se podle tohoto zákona za mladistvého považuje jednak odsouzený, který během výkonu trestu nedovršil osmnáctý rok, jednak odsouzený, který byl ve věznici pro mladistvé ponechán i po dovršení 18. roku.

U mladistvých se zdůrazňuje výchovná stránka výkonu trestu a nutnost zajistit jejich přípravu na budoucí povolání nebo ukončení školní docházky.

k § 56:

S přihlédnutím k psychice mladistvých se jim umožňuje přijímat návštěvy ve větším rozsahu než u dospělých odsouzených.

k § 57:

U mladistvých se přihlíží k potřebě udržovat styky s rodinou a mezi ně patří i zasílání balíčků. Na rozdíl od dospělých odsouzených mají mladiství zpravidla méně peněžních prostředků, z nichž by mohli hradit nákupy (zejména jestliže nepracují, ale docházejí do školy nebo se jinak připravují na zaměstnání).

k § 58:

S přihlédnutím k potřebě udržovat styky s rodinou se jako odměna zařazuje mimořádné povolení balíčku, který má pro mladistvé osobní význam.

k § 59:

Výčet kázeňských trestů, které lze uložit mladistvým, se od obecné úpravy platné pro dospělé odsouzené odlišuje tak, aby se zdůraznil výchovný prvek trestu. Tato změna je rovněž odůvodněna psychikou mladistvých. Při ukládání kázeňského trestu mladistvému a při stanovení jejich výměry platí obecné ustanovení uvedené u § 42, tj., že uložený kázeňský trest musí být úměrný závažnosti spáchaného kázeňského přestupku a musí být v souladu se zájmem na nápravě odsouzeného. U mladistvých tento princip znamená povinnost přihlížet též k jejich věku (např. u patnáctiletých mladistvých budou kázeňské tresty za stejné provinění zpravidla mírnější, než u osmnáctiletých).

k § 60:

Při udělování přerušení výkonu trestu mladistvým se zdůrazňuje, že vedle obecných hledisek pro rozhodnutí je třeba se zabývat kvalitou prostředí, v němž by se během přerušení výkonu trestu nacházel.

k § 61:

Výkon trestu u odsouzených žen se od výkonu trestu u odsouzených mužů nutně odlišuje především ve výběru programů zacházení a jejich uplatňování. Vedle toho se umožňuje určitá individuální úprava zevnějšku i ubytovacích prostor.

k § 62:

I když trestní řád v zásadě vylučuje výkon trestu na těhotné ženě nebo matce dítěte do jednoho roku věku, přesto v § 323 odst. 3 per analogiam a § 325 odst. 2 připouští vyjímky. Za situace, kdy taková žena vykonává trest odnětí svobody, s přihlédnutím k jejímu zdravotnímu stavu, případně i z důvodu ochrany zdraví nenarozeného dítěte, se omezuje výčet kázeňských trestů, které jí mohou být uloženy.

k § 63:

Z § 322 odst. 2 a § 325 odst. l trestního řádu vyplývá, že výkon trestu na matce dítěte do jednoho roku věku je až na vyjímky vyloučen. Pokud taková žena nastoupí výkon trestu (ať již předtím, než dítě dovrší l rok věku, nebo po tomto datu), a soud neshledá důvodu rozhodnout o svěření dítěte do péče jiné osoby, připouští se, aby se odsouzená žena starala o dítě i během výkonu trestu. Tento postup je podmíněn tím, že je ve prospěch nezletilého dítěte a podmínky ve věznici to umožňují.

k § 64:

U odsouzených žen, které před nástupem trestu řádně pečovaly o své nezletilé děti, se připouští, aby maximální počet dnů stanovený v § 51 byl vyšší oproti ostatním odsouzeným o 10 v kalendářním roce.

k § 65:

Do kategorie odsouzených trvale pracovně nezařaditelných se zahrnují jednak odsouzení, jejichž zdravotní stav nedovoluje soustavný výkon práce, jednak odsouzení, kteří svým věkem jinak splňují podmínky pro přiznání starobního důchodu a nepožádají o zařazení do práce. U těchto odsouzených je třeba při formulaci programu zacházení přihlížet k absenci pracovní složky a volit přiměřené náhradní aktivity. S přihlédnutím k věku nebo zdravotnímu stavu těchto odsouzených se za kázeňské přestupky připouští uložit jen mírnější druhy kázeňských trestů, stejných jako u mladistvých.

k § 66:

U odsouzených s poruchami duševními a s poruchami chování je třeba respektovat zvláštnosti jejich psychiky a volit tomu odpovídající přístupy, založené zejména na výsledcích lékařského a psychologického vyšetření.

k § 67:

Při výkonu doživotního trestu se zvlášť definuje jeho obsah, neboť výkon takového trestu nemůže být obecně zaměřen na vytvoření podmínek umožňujících reintegraci odsouzených do společnosti. Obsah programů zacházení se prioritně soustřeďuje na specifické problémy chování a jednání těchto odsouzených.

Vedle obecných požadavků stanovených v § 53 (zejména požadavku přihlížet k psychickým, fyziologickým a věkovým zvláštnostem jednotlivých kategorií odsouzených) se u odsouzených k doživotnímu trestu zdůrazňuje nutnost přihlížet ke specifikům tohoto trestu a zároveň i přijmout odpovídající opatření, která jsou nutná vzhledem k nebezpečnosti těchto odsouzených.

k § 68:

U odsouzených cizinců se zdůrazňuje nutnost poučit je v souladu s tím, co stanoví jak mezinárodní smlouvy (zejména o předávání odsouzených nebo konzulární úmluvy), tak i jiné mezinárodní dokumenty (zejména standardní minimální pravidla pro zacházení s vězni a Evropská vězeňská pravidla). Jedná se především o jejich právo obracet se na příslušné orgány státu, jehož jsou státními občany, popřípadě jsou-li uprchlíci či bezdomovci, na orgány státu pověřeného chránit jejich zájmy, žádat o konzulární návštěvu, jakož i o předání k výkonu trestu do domovského státu, jestliže takový postup umožňuje mezinárodní smlouva, jíž je Česká republika vázána.

k § 69:

Namísto dosavadních institutů "upuštění od výkonu zbytku trestu" a "podmíněného propuštění", které jsou upraveny trestněprávními předpisy, se v návrhu nového zákona stanoví důvody propuštění odsouzeného z výkonu trestu, které dosud byly stanoveny jen řádem výkonu trestu (vyhláškou Ministerstva spravedlnosti).

k § 70:

V případě, že odsouzený vykonává střednědobý či dlouhodobý trest odnětí svobody ve věznici s vyšším stupněm zajištění bezpečnosti, je třeba jej připravit na samostatný život po propuštění z výkonu trestu. Smyslem pobytu ve výstupním oddělení není jen vést odsouzeného k určité samostatnosti při obstarávání svých záležitostí, ale též posoudit, do jakého prostředí a s jakými předpoklady se bude odsouzený po svém propuštění vracet a případně učinit potřebná opatření v oblasti postpenitenciární pomoci.

k § 71:

Na výkon trestu odnětí svobody by u těch odsouzených, jejichž situace to vyžaduje, měla plynule navazovat postpenitenciární pomoc. Předpokladem jejího úspěchu je individuální znalost poměrů odsouzeného a možnost na situaci, která nastane po jeho propuštění, v nutných případech v předstihu reagovat.

k § 72:

Úkony postpenitenciární sociální pomoci ve vztahu k k propuštěným osobám provádějí zejména k tomu určení zaměstnanci orgánů veřejné správy (sociální kurátoři), i když při výkonu této činnosti nemají výlučné postavení. Na rozdíl od nestátních subjektů, které se věnují dobrovolné práci v této oblasti, lze orgány veřejné správy zákonem směrovat alespoň na základní otázky, které by v součinnosti s věznicemi a dalšími institucemi podílejícími se na působení na odsouzené uměly řešit. Jejich spolupráce s věznicemi by se měla zejména zaměřovat na aktualizaci programu zacházení u odsouzených vykonávajících trest ve výstupním oddělení. Do tohoto oddělení se zařazují odsouzení, kteří mají zpravidla největší potíže s přechodem do civilního života. Obdobná je situace i u mladistvých odsouzených, u nichž je péče orgánů sociální péče žádoucí. Těmto orgánům se ukládá povinnost postupovat v součinnosti se soudy, resp. pověřenými zaměstnanci soudů, kteří u některých odsouzených budou vykonávat tzv.sociální dohled (zejména kontrolovat, jak odsouzený plní konkrétní omezení nebo povinnosti vyslovené v rámci podmíněného propuštění nebo přerušení výkonu trestu). V této části návrh vychází z připraveného modelu sociální práce v rámci justice.

k § 73:

Jestliže má odsouzený vykonat několik trestů odnětí svobody postupně uložených, je třeba upravit otázku, zda se na výkon každého z těchto trestů má pohlížet izolovaně, nebo jako na trest jediný, který je součtem dosud nevykonaných trestů. Tato otázka má zásadní význam jak pro rozhodování o společném výkonu takových trestů, ale i pro přeřazování odsouzených a pro řízení o podmíněném propuštění. Ze dvou v úvahu připadajících variant se volí druhá, která je nejen logičtější, a pro odsouzené pochopitelnější, ale i lépe odpovídající představám o obsahu výkonu trestu v průběhu pobytu odsouzeného ve věznici. Tato varianta lépe vyhovuje i nárokům kladeným na účel výkonu trestu.

k § 74:

Stávající právní úprava (zákon ČNR č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži) neumožňuje použít uvedené omezující prostředky ani vůči odsouzenému, u něhož lze vzhledem k dosavadnímu chování důvodně usuzovat, že se bude chovat násilným způsobem. Ochrana osobní integrity a bezpečnosti vězeňského personálu si použití těchto prostředků vynucuje alespoň ve vztahu k odsouzeným, kteří trest vykonávají ve věznici s ostrahou nebo zvýšenou ostrahou (tj. ve věznicích s vyšším stupněm zajištění bezpečnosti).

k § 75:

Zásada zakotvená v § 16 trestního zákona se nevztahuje na úpravu výkonu trestu. Přijetí nového zákona o výkonu trestu automaticky nepřináší zhoršení postavení odsouzených a proto se i v zájmu jednotné právní úpravy stanoví, že ustanovení tohoto zákona se vztahují i na tresty, pravomocně uložené před jeho účinností.

k § 76:

Výkon dozoru a kontroly nad výkonem trestu odnětí svobody ve věznicích se v souladu s čl. 4 a 5 Evropských vězeňských pravidel navrhuje svěřit nezávislému orgánu stojícímu mimo soustavu vězeňské správy. Tato úprava je obdobná té, která v České republice platila do roku 1947. Výkon dozoru a kontroly nepředpokládá rozhodování podle procesních předpisů, a proto není třeba, aby jej prováděli soudci; tato agenda se svěřuje předsedovi soudu jako představiteli státní správy, který jednotlivými úkony může pověřit další k tomu určené zaměstnance soudů.

Vedle výkonu dozoru a kontroly nad výkonem trestu odnětí svobody se navrhuje zachovat dozor prováděný ministrem spravedlnosti jako logickou součást správy Vězeňské služby. Předmětem dozoru ministra není jen hledisko zákonnosti postupu kontrolovaných orgánů, ale i další činnost Vězeňské služby (např. účelnost organizace činnosti, její ekonomická náročnost, úroveň řízení).

k § 77:

Navrhuje se výslovně připustit možnost, aby věznice přijímaly finanční a věcné dary na podporu své činnosti. Takto získané prostředky netvoří součást rozpočtu věznice, resp. o jejich výši se věznici rozpočet nesnižuje. Aby se předešlo narušování účelu výkonu trestu, nebo se touto formou vlastně odškodňoval konkrétní odsouzený za trestnou činnost spáchanou ve prospěch dalších osob, stanoví se podmínky pro použití takových prostředků.

k § 78:

Zmocnění ministra spravedlnosti dávat souhlas k ověřování nových metod uplatňování programů zacházení s odsouzenými, obsahově koresponduje s dosavadním § 72 zákona o výkonu trestu odnětí svobody.

k § 79:

Prováděcí předpis stanoví podrobněji organizaci výkonu trestu odnětí svobody ve věznicích, aniž by zakládal nebo omezoval práva a povinnosti.

k § 80:

Dosud je výkon trestu odnětí svobody upraven zákonem citovaným v tomto ustanovení. Uvedený zákon se logicky navrhuje zrušit.

k § 81:

Určení data účinnosti vychází z předpokládaného průběhu legislativního procesu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP