V rámci kontrolní činnosti právní
odbor Úřadu při zjištění
nedostatků v zápisech v obchodních rejstřících
dává podněty příslušným,
dnes krajským soudům k napravení zjištěných
nedostatků.
Jedná se zejména o neoprávněné
zápisy předmětu činnosti - provozování
rozhlasového či televizního vysílání,
kdy jsou rozhlasová a televizní vysílání
zapisována subjektům, které neobdržely
licenci k provozování vysílání
ať rozhlasového či televizního.
Převážná většina podnětů
zaslaných příslušným soudům
byla vyřízena bezproblémově a rychle,
některé podněty soudy k dnešnímu
dni nevyřídily, ač jim byla z naší
strany poskytnuta potřebná součinnost. U
společnosti Cet 21. a ČNTS. byl soudem návrh
na uvedení vadného zápisu do souladu se skutečným
právním stavem po využití všech
právních postupů, které nám
právní předpisy umožňují,
zamítnut, změna byla provedena až na vlastní
návrh těchto společností.
Uvedené chybné zápisy dle našeho názoru
vyplývají zejména z toho, že subjekty,
které obdržely licenci k provozování
rozhlasového či televizního vysílání
mají založeny ještě další
společnosti, nerozlišují přesně,
které z těchto společností byla licence
udělena, podají vadný návrh na zápis
předmětu činnosti a obchodní rejstříky
tyto vadné návrhy na zápis provedou.
V roce 1994
Obvodní soud pro Prahu 1 - Obchodní rejstřík,
upozornění na neoprávněný zápis
lokálního rozhlasového vysílání
u společnosti Kos - Euro K s. r. o., která není
držitelem licence. Usnesením z 27.2.1995 byl neoprávněně
zapsaný předmět podnikání vymazán.
V roce 1995
Okresní soud v Hradci Králové - Obchodní
rejstřík, upozornění na neoprávněný
zápis lokálního rozhlasového vysílání
u společnosti Radio Panag 91,6 FM s. r. o.
Obvodní soud pro Prahu 1 Radě 30.10. 1995 sdělil
(aniž uvedl důvod, proč tuto věc vyřizuje
za OS Hradec Králové), že výzva Okresního
soudu v Hradci Králové uvedené společnosti
byla nedoručitelná, a proto je třeba rozhodnout
o zrušení společnosti a její likvidaci.
Okresní soud v Hradci Králové - Obchodní
rejstřík, upozornění na neoprávněný
zápis provozování rozhlasového vysílání
u společnosti Radio Černá Hora s. r. o.,
které nebyla udělena licence. Usnesením Krajského
soudu z února 1996 bylo rozhodnuto o zrušení
společnosti a nařízena její likvidace
vzhledem k tomu, že společnost nemá licenci
k provozování rozhlasovému vysílání,
kterou jako jedinou má uvedenou v předmětu
podnikání.
Obvodní soud pro Prahu 1 - Obchodní rejstřík,
upozornění na neoprávněný zápis
rozhlasového vysílání společnosti
Cet 21, které nebyla licence k rozhlasovému vysílání
udělena, zároveň upozornění
na neoprávněný zápis provozování
televizního vysílání u společnosti
ČNTS, které nebyla udělena licence.
Přes několikeré urgence a nakonec i stížnost
předsedovi Krajského soudu v Praze, Rada nedocílila
zrušení neoprávněného zápisu
ani u jedné uvedené společnosti. Ke stížnosti
předsedovi Krajského obchodního soudu nám
bylo v říjnu 1996 sděleno, že o zápisu
předmětu činnosti bylo pravomocně
rozhodnuto, a je proto rozhodnutím konečným.
Společnosti pak na nátlak Rady provedly změny vadných zápisů v roce 1997 samy.
Okresní soud České Budějovice - Obchodní
rejstřík, upozornění na neoprávněný
zápis rozhlasového vysílání
u společnosti Simmons, k.s., která neobdržela
licenci k tomuto vysílání.
Okresní soud v Českých Budějovicích
zahájil řízení o dosažení
shody zápisu se skutečností a Krajský
soud v Českých Budějovicích usnesením
ze dne 15.1. 1996 neoprávněně zapsaný
předmět podnikání vymazal.
V roce 1997
Krajský obchodní soud v Praze - Obchodní
rejstřík, upozornění na neprovedení
zápisu předmětu podnikání společností
Cobra s. r. o., která obdržela licenci k provozování
rozhlasového vysílání. Dle sdělení
soudu z 16.6. 1997 nelze příslušnou změnu
v rejstříku provést, vzhledem k tomu, že
společnost je v konkursu a proto jsou všechna řízení
ze zákona přerušena.
Krajský obchodní soud v Českých Budějovicích
- Obchodní rejstřík, upozornění
na zápis obce Studená do obchodního rejstříku
v rozporu se zákonem. Dle sdělení z 16.4.
1997 soud výmaz zápisu této společnosti
vyřídí buď na základě
návrhu obce, či na základě řízení
zahájeného z úřední povinnosti.
Krajský obchodní soud v Ústí nad Labem
- Obchodní rejstřík, upozornění
na neoprávněný zápis provozování
rozhlasového vysílání u společnosti
Radioclub FM 88.0 s. r. o., která licenci k provozování
rozhlasového vysílání neobdržela.
Usnesením z 9. 6. 1997 soud neoprávněný
zápis vymazal.
Podle způsobu financování a zadání
jeho úkolů lze rozhlasové a televizní
vysílání členit na veřejnoprávní
a soukromé. Zvláštní případ
představuje vysílání neziskové
(non profitní): tato kategorie je však v ČR
zastoupena velmi okrajově (dvě rozhlasové
stanice) a neprobíhá zřejmě ani formou
univerzitního vysílání.
Bez ohledu na tato hlediska lze vysílání
jako celek členit na problematiku
a) programovou
b) vlastnickou
c) provozně-organizační,
přičemž body b) a c) se prolínají.
Částečně se prolíná
i činnost příslušných regulačních
institucí, tj. této Rady, Rady ČT a Rady
ČRo, a to v bodě a) při vysílání
veřejnoprávních institucí.
Obecně platí, že při podezření
na porušení mediálních předpisů,
resp. zákona o vysílání zahajuje Rada
příslušné správní řízení
vydáním upozornění se lhůtou
k nápravě, přičemž dotčený
subjekt má samozřejmě právo se k věci
vyjádřit. Řízení přitom
Rada zahajuje z vlastní iniciativy či na základě
vnějšího podnětu (stížnosti).
Týká-li se záležitost programu ČT
či ČRo, snaží se Rada většinou
získat stanovisko rad těchto institucí, ať
již písemné nebo na společném
jednání. Takto lze postupovat především
tehdy, nehrozí-li nebezpečí z prodlení.
U soukromého vysílání postupuje Rada
stejně: zde však vedle zákona samého
dohlíží i na dodržování
tzv. licenčních podmínek. Dle terminologie
novely č. 301/95 Sb. jde o údaje, týkající
se programové skladby, uvedené žadatelem v
žádosti o licenci, které Rada učinila
závaznými v rozhodnutí o udělení
licence. Pro větší přehlednost budeme
však v dalším textu užívat nadále
původního pojmu: ten ostatně zůstal
vinou nedočištění při novelizaci
na některých místech zákona ve své
původní podobě. Navíc některé
licenční podmínky nadále platí
u těch provozovatelů, kterým byla licence
udělena před uvedenou novelou a kteří
nepožádali o jejich zrušení, resp. požádali
o zrušení pouze některých z nich.
Výše uvedený postup se nevztahuje na nyní
aktuální problematiku zákonné povinnosti
poskytovat objektivní a vyvážené informace.
Toto ustanovení není totiž zahrnuto ve výčtu
možných pokut, a proto na něj lze vztáhnout
jen a přímo § 15 tj. fakultativní odnětí
licence pro porušování povinností ze
zákona o vysílání, a to závažným
způsobem (platí ovšem i pro povinnosti jiných
právních předpisů, což je velmi
široké vymezení). Prokázat by se tedy
musela zmíněná závažnost, přičemž
zároveň záleží na Radě,
zda tuto nejkrajnější sankci aplikuje (srv.
dikci "může odejmout"). Při stížnostech
dotčených subjektů Rada odkazuje na občanskoprávní
řízení a současně žádá
o zaslání výsledných judikátů.
Zřejmě totiž až po větším
počtu sporů prohraných provozovatelem by
bylo možné ze strany Rady prejudikovat závažné
porušování (ne tedy jednorázové
porušení) zákona a zahájit na tomto
podkladě řízení o odnětí
licence. Uvedená problematika se týká zejména
zpravodajství a publicistiky, může však
zahrnovat i jiné typy pořadů.
Řada problémů vyplývá z nejasnosti
či absence definic a pojmů a nedostatečné
vazby na jiné právní předpisy (obchodní
zákoník, správní řád,
zákon o ochraně hospodářské
soutěže, zákon o regulaci reklamy aj.). Do
tohoto okruhu patří právě zmiňované
licenční podmínky, některé
povinné údaje o provozovateli a dále režim
změn licence. Novelizovaná ustanovení jsou
přitom často pramenem výkladových
sporů, což působí problémy při
aplikační praxi, a to zejména u licencí
vydaných před novelou.
Jak jsme již výše uvedli, licenční podmínky v původním pojetí, kdy je Rada vybírala z projektu žadatele či je stanovila i nad jeho rámec, byly již zrušeny. U nových žádostí může Rada do rozhodnutí o licenci vtělit pouze veškeré či některé údaje obsažené v žádosti. Znamená to, že de facto rozhoduje o svých budoucích programových závazcích provozovatel sám. Provozovatelé s licencí dle původního zákona měli možnost (nárok) požádat Radu o zrušení licenčních podmínek. Rada byla povinna této žádosti vyhovět, pokud tak učinili ve stanovené lhůtě. Zpočátku sporné bylo to, zda přitom Rada může při takovém rozhodnutí nově formulovat závazné údaje, byť převzaté z žádosti, či zda může pouze "proškrtávat" již dříve existující licenční podmínky. Na základě postoje navrhovatele novely (skupina poslanců Stálé komise) byla akceptována druhá varianta, příznivější pro provozovatele. Nepolepšili si ovšem ti, v jejichž programových podmínkách byl zakotven odkaz na celý projekt.
I bez ohledu na tuto novelu byly však licenční
podmínky mnoha stanic liberalizovány na základě
standardní žádosti.
Programové podmínky soukromých celoplošných
televizí (Novy a Primy TV)
Aktuální dikci obou ovlivnila řada faktorů
a vnějších či vnitřních
okolností. Kromě zmíněné novelizace
zákona o vysílání to byla rovněž
nezkušenost Rady v době udělování
licence, nedostatečná (a také zřejmě
nemožná) extrapolace budoucího vývoje,
rozpad federace, souběh s řešením privátního
lokálního a regionálního televizního
vysílání, společensky nadhodnocené
fungování volného trhu, dominantní
postavení TV Nova, lobbistické skupiny aj. To ovšem
platí i pro problematiku obsaženou sub 2. Při
současném stupni poznání a jiném
společenskopolitickém klimatu hodnotíme dnes
zpětně řadu věcí již jinak,
bohužel však nadále často tendenčně.
Je jistě možné přezkoumávat nyní
někdejší projekty a to co z nich je vlastně
realizováno: musíme však přitom vycházet
z aktuálních licenčních podmínek.
Je rovněž nutné brát zřetel na
to, že mnohá rozhodnutí Rady, která
navíc prošla opakovaně personální
obměnou, jsou dnes možná kritizovatelná,
leč zřejmě legální a není
ani v možnostech Rady jednostranně měnit existující
právní vztahy, chybí-li k tomu zákonný
podklad. Platí-li totiž pro soukromé subjekty
zásada "co není zakázáno, je
dovoleno", pak Rada jako státní orgán
smí zasahovat jen dle zákona. Ústavní
Listina základních práv a svobod totiž
říká: "Každý může
činit, co není zákonem zakázáno
a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon
neukládá. Státní moc lze uplatňovat
jen v případech a v mezích stanovených
zákonem, a to způsobem, který zákon
stanoví."
Konečně, učinila-li věcnou či
formální chybu Rada či došlo-li k pochybení
na obou stranách (Rada i provozovatel), je zřejmě
na místě napravit věc posunem do právně
akceptovatelného stavu v součinnosti s provozovatelem,
nikoliv tak extrémními prostředky jako je
buď odvolání Rady parlamentem či postih
provozovatele pokutou či odnětím licence.
První řešení by totiž instalovalo
novou Radu do starého právního prostředí,
navíc s nedostatečnými kompetencemi, druhé
řešení by bylo zřejmě nespravedlivé
a za současné legislativy i právně
sporné.
Uvedená východiska se týkají i aktuálních
otázek majetkových vztahů (křížení
a koncentrace vlastnictví, možnosti propojování
televizí) a provozování vysílání.
Zkušenosti, získané Radou v rámci správního
řízení o udělení pokuty za
vysílání bez potřebného oprávnění,
nás vedou k závěru, že legislativní
úprava této otázky není zcela dostatečná.
Řízení vůči jednomu subjektu
bylo sice většinovým rozhodnutím zastaveno,
s dalšími však pokračuje a objevují
se další možné zorné úhly
pohledu. Rozšiřuje se tak okruh momentů, které
by při řešení analogických problémů
v budoucnu mohla či měla Rada zkoumat. Je však
nutné si uvědomit, že lze sice po určitou
dobu v řízeních pokračovat či
zahájit nová, v zájmu právní
jistoty by se však neměla táhnout řadu
let či neustále znovu otevírat. V duchu Listiny
základních práv a svobod pak musí
být jejich řešení principiálně
shodné pro všechny typově stejné případy.
Při stávajících nejasnostech se navíc
objevují i opačně znějící
expertizy. Vhodnější by proto bylo definovat
související základní pojmy lépe
v nové legislativě: v diskusích nad novým
zákonem lze pak lépe uplatnit existující
rozdílné názory a upravit režim jednotně
pro všechny subjekty.
Objevují se námitky, že Rada nemá připouštět
existenci tzv. servisních organizací, že má
v souvisejících řízeních uložit
pokutu a nechat věc na přezkoumání
soudem. K tomu lze uvést, že hranice legálního
a nelegálního servisu pro provozovatele vysílání
je dosud nejasná a navíc Rada svými někdejšími
rozhodnutími existenci takových modelů umožnila
(podvázanou ovšem tehdy existujícími
licenčními podmínkami). Za takových
okolností by bylo zřejmě i soudní
projednávání velmi komplikované a
zdlouhavé. I proto se Rada většinově
přiklání k názoru, že u licencí
již udělených je vhodnější
upravit existující vztahy do akceptovatelnější
polohy, dále posunutelné na základě
tzv. přechodných ustanovení připravovaného
mediálního zákona. U licencí, které
uděleny teprve budou, a to i před přijetím
nové právní úpravy, pak Rada může
již mnohem lépe zkoumat způsob tzv. organizačního
zajištění vysílání (§
11 stávajícího zákona o vysílání).
V rámci stávajících řízení
Rada zkoumala a zkoumá především společenské
smlouvy či zakladatelské listiny dotčených
servisních organizací (včetně vkladu
provozovatele coby společníka), jejich vztah k provozovateli
(obchodní smlouva, otázka exkluzivity dodávek
programu), vliv provozovatele na obsah programu včetně
personálního zabezpečení (zejména
u zpravodajství a publicistiky), obchodní rejstříky
a způsob uzavření smluv s organizacemi spojů
a ochrannými organizacemi autorskými. Rada se přitom
vyrovnává především s obtížnou
otázkou, jaké jednání by bylo již
zakázaným převodem licence, co vlastně
znamená pojem "provozování vysílání",
které činnosti musí provozovatel činit
sám, a které si může zajišťovat
externě, co vše může činit jiný
subjekt jeho jménem atd. Je přitom těžké
vymezit pevný okruh relevantních skutečností.
Navíc ani to nezaručuje skutečný soulad
právního stavu se stavem faktickým, pro jehož
zjištění nemá Rada dostatek kompetencí
ani expertní odbornost. Sem mohou patřit například
některé otázky finanční resp.
daňové, které by pomohly ozřejmit
např. otázku, nakolik je dotyčný provozovatel,
podnikatelem dle existující definice obchodního
zákoníku. V řízení vůči
ČNTS navíc figurovalo více účastníků
s diametrálně odlišnými stanovisky,
k dispozici byly odporující si analýzy. V
minulosti problematická byla rovněž součinnost
rejstříkového soudu.
a) provozovatelé ze zákona
počty okruhů
k 31. 1 94 | k 31.1. 95 | k 31.1. 96 | k 30.9. 96 | K 31.1. 98 | |
Česká televize | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Český rozhlas | 2 SV | 2 SV | 2 SV | 2 SV | 2 SV |
2 VKV | 2 VKV | 2 VKV | 2 VKV | 3 VKV | |
1 DV | 1 DV | 1 DV | 1 DV | 1 DV | |
1 KV | 1 KV | 1 KV | 1 KV | 1 KV | |
reg. VKV | reg. VKV | reg. VKV | reg. VKV | reg. VKV |
b) provozovatelé s licencí
typ vysílání - počty provozovatelů
televizní celoplošné | |||||
televizní teletext (samost. licence) | |||||
televizní regionální | |||||
televizní lokální | |||||
TV vysílání systémem MMDS | |||||
satelitní vysílání | |||||
televizní kabelové rozvody celkem: | |||||
(z toho klasické kabelové rozvody | |||||
programový kanál | |||||
filmový kanál | |||||
hotelový kab. rozvod | |||||
magistrátní kanál Praha) | |||||
rozhlasové celoplošné (FM) | |||||
rozhlasové v oblastech (FM) | |||||
rozhlas po drátě | |||||
rozhlasové zahraniční (krátké vlny) | |||||
CELKEM s licencí: |
c) provozovatelé s registrací
typ vysílání - počty provozovatelů
satelitní televizní | ||
televizní kabelové rozvody celkem: | ||
z toho klasické kabelové rozvody | ||
programový kanál | ||
hotelový kabelový rozvod | ||
CELKEM s registrací: |
*/ RTV Gemma, s. r. o. má oprávnění
k šíření vysílání
prostřednictvím satelitu i televizních kabelových
rozvodů a je započítána v rámci
provozovatelů satelitního vysílání.
CELKEM provozovatelů
s licencí a registrací |
Terestrické rozhlasové vysílání
v ČR realizuje veřejnoprávní ČRo
- tzv. provozovatel ze zákona - svými celoplošnými
a regionálními okruhy (stanicemi) a soukromé
stanice celoplošného, regionálního a
lokálního charakteru - tzv. provozovatelé
s licencí. ČRo je tedy současně provozovatelem
jak celoplošného, tak regionálního vysílání
na rozdíl od soukromých stanic, kde je územní
rozsah vysílání jednotlivých provozovatelů
diferencován.
Celoplošnými okruhy ČRo jsou Radiožurnál,
Praha a Vltava. Vedle nich působí 7 regionálních
studií ČRo (Praha, Hradec Králové,
Ústí nad Labem, Plzeň, České
Budějovice, Brno, Ostrava, Olomouc).
ČRo se rovněž s několika dalšími
stanicemi podílí na atypickém celoplošném
projektu ČRo6/RFE (dalšími participanty jsou
Radio Svobodná Evropa, BBC, VOA a Deutsche Welle). Toto
vysílání si získalo stálou,
byť minoritní skupinu posluchačů (share
0,75%) a tím i své místo v nabídce
zpravodajsko - publicistických pořadů.
Kromě toho vysílá ČRo rovněž
do zahraničí, a to v pásmu krátkých
vln (Radio Praha). K tomu je oprávněn dle zákona
č.36/93 Sb., par. 9a) na základě objednávky,
přičemž náklady s tím spojené
hradí objednatel.
Toto vysílání jako státní zakázku
zadává Ministerstvo zahraničních věcí
ČR formou každoročního výběrového
řízení. V praxi se ho zúčastňuje
ČRo a rovněž i soukromé subjekty. Zvolený
postup se však ukazuje jako komplikovaný a nevhodný.
Zúčastněné subjekty jsou dnes již
ve shodě, jak by měl být celý problém
do budoucna lépe řešen. S ohledem na všechny
souvislosti se jako nejvhodnější cesta jeví
propracovaná legislativní úprava, která
by trvale přidělila toto oprávnění
do působnosti ČRo spolu s vymezením jeho
práv a povinností při zajišťování
tohoto vysílání. Současně by
vyřešila nejzásadnější problém,
tj. otázku financování. Je přitom
třeba vycházet ze skutečnosti, že se
jedná o státní zakázku. ČRo
tedy jako veřejnoprávní instituce nemůže
pokrývat náklady na její realizaci z výnosu
z koncesionářských poplatků. Nejde
přitom jen o vlastní program, ale i o potřebné
technické prostředky (např. studia, přenosové
trasy). Uvažovaná speciální nová
legislativa pro zahraniční vysílání
by odstranila i další existující problém:
pokud by totiž měl vysílání do
zahraničí realizovat soukromý subjekt, je
k tomu třeba získat licenci, a to v licenčním
řízení před Radou, nikoliv ve výběrovém
řízení od Ministerstva zahraničních
věcí. (Co se ČRo týče, ten
licenci od Rady již z povahy věci dostat nemůže.)
Další diskuse lze vést o tom, nakolik je tento
druh státní propagace efektivní, zda plní
své poslání a jaká je jeho poslechovost.
Z odpovědí na tyto otázky by pak mělo
být zřejmější, kolik finančních
prostředků by na tuto činnost měl
stát vlastně uvolnit. Touto problematikou se průběžně
zabývá i Rada ČRo a Stálá komise
(viz příloha č. 5, str. 141 - 144), sleduje
ji zřejmě i zahraniční výbor
PSP.
ČRo dále vysílá rovněž
v pásmu dlouhých vln, které mu trvale přidělila
novela č. 301/95 Sb., a to program Radiožurnál.
Před přijetím této novely užíval
ČRo tento okruh prakticky na základě "zvykového
práva". Svou roli přitom hrál i fakt,
že pro soukromé vysílání je tento
technický prostředek nevhodný. Tento vysílací
okruh (dosahující až na východní
Slovensko) vhodně doplňuje nedostatečnou
slyšitelnost v pásmu VKV, která se na některých
místech republiky ještě, byť v minimální
míře, vyskytuje.
Nejposlouchanější stanicí (nejen ČRo),
ale v rámci všech stanic na rozhlasovém trhu)
je Radiožurnál. K poslechovosti rozhlasových
stanic v ČR a jejich podílu na trhu dle Mediaprojektu
za 3. a 4. kvartál r. 1997 viz. příloha č.
19, str. 187 - 196, bližší komentář
viz níže.
Českého rozhlasu se významně dotkla
novela č. 135/1995 Sb., která mj. novelizovala sazbu
tzv. koncesionářského poplatku (rozhlasový
poplatek) z 25,- Kč na 37,- Kč a zúžila
rozsah času pro vysílání reklam. ČRo
smí nyní na každém celoplošném
okruhu vysílat 3 minuty reklamy z denního vysílacího
času, na každém regionálním okruhu
pak 5 minut bez možnosti načítání
nespotřebovaného času. Tato nová ustanovení
jsou v účinnosti od 1. 1. 1998. Jejich základem
se stala dohoda mezi ČRo a APSV, dosažená ještě
před přijetím této novely. Tím
byly ukončeny stížnosti soukromých rádií,
že ČRo, financovaný primárně
z koncesionářských poplatků, ubírá
navíc příliš mnoho peněz z reklamního
trhu. Citovaným zákonem nedotčen zůstal
rozsah sponzoringu, který by za určitých
okolností mohl klasickou reklamu ve vysílání
ČRo nahradit a cíl nové úpravy tak
poněkud zpochybnit. Uvedená dohoda proto upravuje
i tuto otázku. ČRo se zavazuje využít
sponzoring zejména na podporu neziskových projektů.
APSV se za to zavázala, že její členské
rozhlasové stanice odvysílají kampaň
v rozsahu 30 až 50 spotů, směřujících
k podpoře řádného placení koncesionářských
poplatků. Rada tuto skutečnosti oceňuje s
vědomím, že vstřícnost a kooperativnost
obou sektorů vysílání je ku prospěchu
nejen samotným provozovatelům, ale i posluchačské
veřejnosti.
Mnohem podrobnější informace o vysílání ČRo budou obsaženy ve výroční zprávě Rady ČRo. Rada se s ní pravidelně schází (dle časových možností obou stran většinou kvartálně) k diskusím o styčných problémech (způsob vzájemné komunikace a spolupráce rad, kmitočtová politika, plnění úkolů veřejnoprávní služby a její programové standardy, vysílání do zahraničí, skrytá reklama ve vysílání ČRo aj.).
Předmětem několikaleté diskuse jsou
tzv. úkoly veřejné služby, čili
plnění poslání veřejnoprávního
vysílání. Na rozdíl od programových
závazků komerčních provozovatelů
je definiční soubor znaků veřejnoprávního
vysílání poměrně vágní
(povinnost vzdělávat, bavit a informovat). Vzhledem
k tomu že ČRo je příjemcem tzv. koncesionářských
poplatků, nabízí se otázka, zda by
s ohledem na legitimitu jejich výběru neměly
být povinnosti ČRo (a ČT) přesněji
zakotveny.
V soukromém rozhlasovém vysílání
dochází k částečnému
propojování rozhlasových stanic, a to ve
sféře programové (Evropa 2), know-how (Kiss
98 FM), obchodní, tj. při prodeji národní
reklamy (MMS, RRM, Radio Net) a vlastnické. Síťování
rozhlasových stanic vnímá Rada jako logický
důsledek vývoje české mediální
krajiny. Co se týče sítí programových,
k přebírání programu jiné stanice
je třeba souhlasu Rady. Totéž platí
o propojování vlastnickém, nikoliv však
již obchodním.
Propojení programové - síť Evropy
2
Programové propojení spočívá
v přebírání většinové
části panelového programu stanice Evropa
2, "zesíťovanými" lokálními
a regionálními rádii podle shodného
schématu. Přebíraný program je doplňován
vlastním programem dané stanice. Vlastní
program tvoří většinou několikaminutové
zpravodajské a reklamní vstupy mezi 6.00 - 23.00
hod. denně a dále souvislé hodinové
bloky v poledním a večerním čase
Uvedený model se týká Radia České
Budějovice - Evropa 2, Radia Lion, Evropy 2 - Radioclub,
Radia Evropa 2 - Hradec Králové, Radia Diana, Radia
West Plzeň a Radia Duha Vrchlabí. Evropa 2 (Praha)
kromě toho získala v loňském roce
dokrývací kmitočty v Liberci, Znojmě
a Zlíně.
Mediálním zastupitelstvím pro národní
reklamu těchto stanic (a zároveň stanic Frekvence
1, Country Radio, Radio 1 a Radio Limonádový Joe)
je Regie Radio Music (RRM).
Propojení v oblasti know-how
O určité programové propojení se snažil
i Kiss 98 FM (Praha). Programové sjednocení pražského
radia se stanicemi v jiných městech je však
poměrně citlivou a obtížnou záležitostí
a ne každý mimopražský posluchač
je ochoten akceptovat pražský program. Pražský
Kiss 98 FM nakonec dosáhl oficiální spolupráce
s Radiem KISS Hády (Brno), Radiem KISS ProTon (Plzeň)
a Radiem KISS Morava (Frýdek-Místek). Ta probíhá
ve formě sjednocené propagace a know-how. Po obchodní
stránce má tato síť název Kiss
radio a je součástí širší
sítě Radio Net (viz příloha č.
19, str. 187 - 196). Došlo i k masívnímu vlastnickému
propojení, které se promítlo i do názvu
participujících stanic (Radio Kiss Hády,
Radio Kiss Morava, Radio Kiss Proton).
Propojení obchodní
K zastoupení stanic na národním trhu reklamy
viz příloha č. 19, str. 187 - 196. Paradoxem
národního trhu reklamy je fakt, že na existujících
2 celoplošných stanicích se realizuje pouze
jedna třetina národních investic, zatímco
v lokálních a regionálních seskupeních
a sítích dvě třetiny. Soukromé
celoplošné rozhlasové stanice se tak potýkají
s nedostatkem financí a pravděpodobně pracují
s dlouhodobou ztrátou.
První soukromé rozhlasové stanice začaly
vysílat již v r. 1991, ještě před
přijetím zákona o vysílání
na základě tzv. experimentálních licencí.
První obchodní síťování
se objevilo v letech 1992-93, kdy mediální zastupitelství
RRM začalo zastupovat více stanic. Těsně
poté zahájilo činnosti mediální
zastupitelství IP Praha (později Multimédia),
v r. 1996 vzniklo MMS.
Po stránce obchodní je nejsilnějším
sdružením Media Marketing Services (MMS), zahrnující
celoplošné Rádio Alfa a skupinu lokálních
a regionálních stanic pod názvem Hit radio
network.
Ve snaze docílit konkurenceschopnosti vůči
podílu MMS na národním trhu reklamy vznikl
tzv. Gold Net jako speciální společný
produkt dvou jinak konkurenčních mediálních
zastupitelství RRM (total) a Radio Net (total). Podle posledních
výsledků Mediaprojektu 97 se však náskok
MMS ani takto nepodařilo vyrovnat.
Mezi soukromými rádii v ČR se objevuje jediný
případ, kdy je jedna rozhlasová stanice zastupována
dvěma obchodními zastoupeními (Radio Contact
Liberec v síti Radio Net a MMS).
Kromě takto zastupovaných stanic existuje skupina
stanic, které nejsou členy žádných
z uvedených obchodních zastoupení.
Propojení vlastnické
O vlastnickém propojení většinou diskutujeme,
často s neklidem a bez přímých důkazů,
v rovině soukromých televizí. Vychází
se přitom z názoru (ovšem bez hlubšího
a kvalifikovaného rozboru), že takový jev je
převážně negativní a mělo
by se mu zabránit: hledá se přitom orgán,
který by měl k takovému zákroku příslušné
kompetence.
Poněkud stranou těchto diskusí stojí
rádia. Podle údajů, které má
Rada k dispozici, existují v této oblasti následující
propojení:
- Radio Krumlov Marketing,s. r. o.
má 52% podíl ve společnosti V + P, s. r.
o. (Radio Pracheň) a 100 % podíl v Radiu Vox, s.
r. o. (Radio Vox);
- MII Praha,s. r. o. má 80 %
podíl ve společnosti Agentura TRS,s. r. o. (Radio
1) a 85% podíl ve společnosti Country Radio, s.
r. o. (Country Radio);
- Radio Investments, s. r. o. má
100 % podíl v Radiu Bohemia,s. r. o. (Kiss 98 FM) a v Radiu
ProTon,s. r. o. (Radio Kiss ProTon), 90 % podíl v Radiu
Morava,s. r. o. (Radio Kiss Morava) a 75 % podíl v Radiu
Station Brno (Radio Kiss Hády);
- Evropa 2,s. r. o. (Evropa 2) má
25% podíl v R.G.Evropa 1,a. s. (Frekvence 1) a 35% podíl
v Lion Praha,s. r. o. (Radio Lion); Europe Développement
má 59% podíl v R.G.Evropa 1,a. s. (Frekvence 1)
a 95% podíl v Evropě 2,s. r. o. (Evropa 2);
- Infinitiv,s. r. o. má 5% podíl
v R.G.Evropa 1,.a. s. (Frekvence 1) a 5% podíl v Evropě
2,s. r. o. (Evropa 2);
- Barrandov FM,a. s. (Radio Limonádový
Joe) má 10% podíl v R.G.Evropa 1,.a. s. (Frekvence
1);
- Dr.Jiří Chlíbec
má 1,66% podíl v Barrandov FM,a. s. (Radio Limonádový
Joe) a 1,25% podíl v R.G.Evropa 1,.a. s. (Frekvence 1).
Sektor elektronických médií se velmi dynamicky
rozvíjí. Ani rádia nejsou výjimkou.
Mění se nejen používané programové
formáty, ale i řada dalších dat u jednotlivých
provozovatelů tohoto vysílání.
Změny
Obecné pojednání o problematice změn
licence je obsaženo v kapitole II. 6., str. 33nn. V dalším
textu proto uvádíme již jen přehled
správních řízení o konkrétních
změnách u provozovatelů rozhlasového
vysílání, které Rada projednávala
v období této Zprávy. Jedná se přitom
jak o změny, které dle zákona oznámil
provozovatel, tak i o změny, které zjistila Rada
sama při výkonu své kontrolní činnosti
a provozovatel reagoval až na její podnět.
V rámci svých zákonných možností
Rada pak samozřejmě vyvodila z tohoto faktu příslušné
důsledky. Zákon však řeší
především situaci, kdy změny licencí
nejsou oznámeny vůbec: nedostatečně
však upravuje situaci, kdy jsou sice nahlášeny,
ale až po jejich provedení (přitom mnohdy se
značným časovým odstupem).
Přehled změn u provozovatelů rozhlasového
vysílání projednané Radou:
- složení společnosti
a vklady jednotlivých společníků:
Rádio Vox, s. r. o., V plus P, s. r. o., Radio Crystal
Česká Lípa, s. r. o., Hallo World, s. r.
o., Contact Opava, s. r. o., Reklamní Agentura Club, s.
r. o., Radio Bonton, a. s., Lion Praha, s. r. o., Radio Bohemia,
s. r. o., Kaskol, s. r. o., M+M,. s. r. o., Radio Sprint, s. r.
o., Country Radio, s. r. o., Cobra, s. r. o., Radio ProTon, s.
r. o., Radio Morava, s. r. o., Media Party,s. r. o.;
- výše základního
jmění: Lion Praha, s. r. o., Country Radio, s. r.
o., Radio Bonton, a. s., Radio Morava, s. r. o.;
- složení statutárního
orgánu: Triangl, s. r. o., Hallo World, s. r. o., Radio
Crystal Česká Lípa, s. r. o., Agentura TRS,
s. r. o., Contact Opava, s. r. o., Reklamní Agentura Club,
s. r. o., Lion Praha, s. r. o., V plus P, s. r. o., M+M, s. r.
o., Radio ProTon, s. r. o., Radio Bonton, a. s., Radio Morava,
s. r. o., Radio Vox, s. r. o., Agentura TRS, s. r. o.;
- sídlo společnosti:
Radio Vox, s. r. o., Valc, a. s.Brno, Hallo World, s. r. o., Contact
Opava, s. r. o., Jaramo, s. r. o., En-Daxi, s. r. o., Lion Praha,
s. r. o., Radio Zlín, s. r. o., Agentura TRS, s.r.o, V
plus P, s. r. o.;
- programová skladba: Antre,
s. r. o., Cobra, s. r. o., P. Macharovský, Kaskol, s. r.
o., Radio Station Brno, s. r. o., Radio ProTon, s. r. o., Radio
Morava, s. r. o., Radio Bohemia, s. r. o., Definitely, s. r. o.,
BBC, Radio Bonton, s. r. o., Radio Zlín, s. r. o., Ing.J.Doubek,
M. Habrda, Ateliéry Zlín, s. r. o.;
- časový rozsah vysílání:
RFE/RL, Inc.;
- název stanice: Antre, s. r.
o., P. Macharovský, Definitely, s. r. o.;
- společné vysílání:
V plus P, s. r. o. a B. Pingitzer, Radio Station Brno, s. r. o.
a Radio Jih, s. r. o.;
- rozšíření
o vysílání v síti rozhlasu po drátě:
JUDr. L. Faktor;
- územní rozšíření
oblasti pokrytí (dokrývací kmitočty):
BBC, Kaskol, s. r. o., R.G.Evropa 1, a. s., M. Černý,
P. Macharovský, B. Pingitzer, Radio Life, s. r. o., Radio
Sprint, s. r. o., P. Suchý, K. Svoboda, P. Šmíd,
Ambo, s. r. o., Definitely, s. r. o., Ing. J. Doubek, En-Daxi,
s. r. o., Evropa 2, s. r. o., JUDr. L. Faktor, RNDr. P. Foretník,
J. Hejl, Hellax, s. r. o., Inwest Leasing, a. s., Karyon, s. r.
o., Lion Praha, s. r. o., Medes, s. r. o., Media Party, s. r.
o., Nonstop, s. r. o., North Music, s. r. o., Orion, s. r. o.,
Radio Euro K, s. r. o., Radio Bonton, a. s., Radio Crystal Česká
Lípa, s. r. o., Radio Dragon K.V., s. r. o., Radio FM Plus
Plzeň, s. r. o., Radio Jih, s. r. o., Radio Metuje, s.
r. o., Radio Most, s. r. o., Radio Profil, s. r. o., Radio Proglas,
s. r. o., Radio ProTon, s. r. o., Radio Relax, s. r. o., Radio
Publikum, s. r. o., Radio Station Brno, s. r. o., Radio Vox, s.
r. o., Reklamní Agentura Club, s. r. o., RKR, s. r. o.,
RTV Cheb, k. s., Valc, a. s.Brno.
- zrušení licenčních
podmínek provozovatele podle čl. VI. odst 2 novely
č. 301/95 Sb.: Radio Venkow, s. r. o. (dokončeno
správní řízení přerušené
z důvodu zahájení řízení
o odnětí licence);. dále JUDr. L. Faktor,
Radio FM Plus Plzeň,s. r. o., Antre, s. r. o. a Ambo, s.
r. o. (tyto žádosti o zrušení licenčních
podmínek byly podány po uplynutí lhůty
stanovené v článku VI. odst. 2 novely č.
301/95 Sb. Rada, přestože k tomu již nebyla povinna,
žádosti projednala a zčásti vyhověla).
Monitoring vysílání rozhlasových
stanic
Na základě usnesení Stálé komise
č. 3/1996 provedl Úřad monitoring plnění
licenčních programových podmínek ve
vysílání soukromých rozhlasových
stanic ve dvou dnech v říjnu r.1996. Ačkoliv
se toto zadání vztahovalo ke zprávě
o činnosti Rady za rok 1996, pokládá Rada
za vhodné tuto analýzu zmínit i zde, neboť
kontrola vysílání má svou kontinuitu.
Navíc výsledky monitoringu byly vzhledem k jeho
plošnému rozsahu a nutnosti získat i vyjádření
provozovatelů ke zjištěným nedostatkům
zpracovávány během období, které
pokrývá tato zpráva.
Podrobná informace o výsledcích této
rozsáhlé kontroly byla předána Stálé
komisi 3. 6. 1997. Souhrnně se dá říci,
že nedostatky různého stupně závažnosti
byly shledány u většiny existujících
stanic. Čestnou výjimku z kontrolovaného
počtu 60 stanic tvořilo zhruba 8 rádií.
Porušení se týkala buď nedodržení
zákona (ustanovení o povinné archivaci záznamu;
ustanovení o rozeznatelnosti a zvukovém oddělení
reklamy; skrytá reklama) nebo licenčních
podmínek. Vedle programových závad zjistila
Rada touto cestou současně i další prohřešky
jiného typu (vesměs neohlášené
změny u osoby provozovatele, v základním
jmění ap.). S dotčenými subjekty Rada
zahájila správní řízení
a uložila jim lhůtu k nápravě, příp.
pokutu. V některých případech uložila
Úřadu provést další kontrolní
monitoring.
Častou reakcí na vydaná upozornění
byly kromě vyjádření i žádosti
postižených o změkčení licenčních
podmínek. Většinou je žádáno
o povolení posunu k méně náročnějšímu
programu (snížení povinného limitu mluveného
slova, snížení procenta zpravodajství
a publicistiky, vypuštění speciálních
pořadů, vypuštění či snížení
limitu pro domácí hudební produkci atp.).
Při řešení takových případů
stojí Rada před otázkou, nakolik jim vyhovět
s ohledem na kapacitu relevantního trhu při současném
zohlednění charakteru původní licence.
Rada se většinou přiklání ke
kompromisnímu řešení.
Pro naplnění této povinnosti Rada požádala
o zvýšení rozpočtu, protože za
dosavadních personálních a zejména
finančních podmínek by nebylo možné
analýzy v požadovaném a odpovídajícím
rozsahu a hloubce provádět a při zdlouhavém
plnění úkolu by výsledky ztrácely
smysl. Rada se přitom neobejde bez externí spolupráce
pro přípravu a zpracování prvotní
analýzy. Rada rovněž pokládá
za vhodné rozšířit počet sledovaných
vysílacích dní, neboť monitoring pouze
dvou dnů má ve struktuře komerčního
vysílání minimální vypovídací
hodnotu. Na základě doporučení Stálé
komise byl rozpočet Rady při projednávání
státního rozpočtu pak skutečně
navýšen, mj. i na tento účel.
Standardní celoplošné soukromé rozhlasové
vysílání provozují dva provozovatelé:
R. G. Evropa 1, a. s. (Radio Frekvence 1) a Kaskol, s. r. o. (Rádio
Alfa). Oběma provozovatelům dne 24.2.1999 končí
platnost licencí. Rada proto rozhodla o vyhlášení
licenčního řízení na celoplošné
rozhlasové vysílání s uzávěrkou
pro příjem žádostí 31.3.1998.
Během sledovaného období řešila
Rada opakovaně žádosti o změnu programového
schematu Rádia Alfa, zahájila a zastavila řízení
o odnětí licence jeho provozovateli a pokračovala
v řízení o udělení pokuty za
vysílání bez potřebného oprávnění,
vedeného s Rádiem Alfa, a. s. Rekapitulaci těchto
problémů najdete v kapitole IV. 1. a), str. 64nn.
Poněkud nestandardním provozovatelem celoplošného
vysílání je společnost Radio Free
Europe, Inc. (Radio Svobodná Evropa). I tomuto provozovateli
končí dne 7.7.1998 doba platnosti licence. Rada
rozhodla o vyhlášení licenčního
řízení na udělení licence k
provozování rozhlasového vysílání
v pásmu středních vln v kmitočtové
síti 1287 kHz, 1233 kHz a 1071 kHz v časovém
rozsahu 4 hod. denně ve všední dny a 3.10 hod.
v sobotu, v neděli a ve svátek. (V ostatních
časech vysílá na uvedených kmitočtech
v rámci zákonem přiděleného
druhého vysílacího okruhu ČRo program
ČRo6.)
Do licenčního řízení na udělení
licence k provozování rozhlasového vysílání
v pásmu středních vln s uzávěrkou
pro příjem žádostí 19.12.1997
se přihlásil jen stávající
provozovatel. Předběžné a veřejné
slyšení proběhlo 3. a 4.2.1998.
V období od 1. 2. 1997 do 31. 1. 1998 se uskutečnilo
licenční řízení v Praze a v
Plzni s uzávěrkou pro příjem žádostí
1. 9. 1997. Kmitočet pro rozhlasové vysílání
v Praze byl uvolněn společností Hallo World,s.
r. o. (Radio City), která požádala o odnětí
licence. Kmitočet pro rozhlasové vysílání
v Plzni nebyl předtím využíván.
a) licenční řízení Praha
Hallo World, s. r. o. a CLT Multi Media - Radio City
V průběhu roku 1995 se rozhodla společnost
CLT Multi Media (dále CLT/MM), zahraniční
společník a investor spol. Hallo World,s. r. o.
(dále HW), ukončit své působení
v oblasti rozhlasového vysílání v
ČR. Za tímto účelem zahájila
jednání jak uvnitř společnosti, tak
mezi tuzemskými a zahraničními subjekty s
cílem odprodat svůj menšinový podíl
(49%) a získat zpět vložené investice,
odhadnuté ve výši zhruba 37 mil. Kč.
V zájmu urychlení transakce navrhla CLT/MM jednomu
z českých společníků, aby odprodal
svůj podíl společně, takže by
vznikla nabídka k odprodeji majority a tím i možnost
snáze získat zájemce a nového investora.
Návrh přijat nebyl.
CLT/MM o svých záměrech informovala Radu,
kterou zároveň požádala o stanovisko
k celé věci. Rada podala kladné vyjádření
s tím, že by ve spol. HW uvítala českého
investora. V průběhu roku 1996 proběhlo před
Radou několik jednání za účasti
obou stran, avšak bez dohody. Jednání se zastavila.
HW navrhla CLT/MM částku (cca 22 mil. Kč)
jako vyrovnávající pohledávku, ta
však byla odmítnuta jako nedostatečná.
Celou situaci zkomplikoval problém "neexistujícího
společníka" CLT/MM, neboť na valné
hromadě společnosti HW 9.1.97 zástupci CLT/MM
uvedli, že jejich společnost nemá právní
subjektivitu, a že název CLT/MM je pouze obchodní
značkou. Zahraniční společník
bez vědomí jednatele i společníků
HW provedl návrh na tzv. opravu chybného zápisu
v obchodním rejstříku tak, aby se společníkem
namísto CLT/MM stala společnost CLT S.A. s tím,
že CLT/MM neexistuje. Dle oficiálního
zdroje (ročenka CLT) se tato neexistence neprokázala,
naopak byl potvrzen vstup CLT /MM do HW (společenská
smlouva z 12.12.1991 a opětovný podpis z 5.3.93)
a její právní existence se sídlem
v Kolíně nad Rýnem. Tento postup přivedl
společníky HW k přesvědčení,
že důsledky jsou jednoznačné a dříve
nebo později by vedly k zániku HW anebo k odebrání
licence. Také CLT deklarovalo ústně na Radě,
že další spolupráce s českými
společníky není možná.
Protože smír byl za dané situace již nereálný,
rozhodli se většinoví čeští
společníci pro vlastní řešení,
které spočívalo v žádosti o odejmutí
licence a v účasti v následujícím
licenčním řízení (již
ovšem samostatně, v novém složení).
Jednatel společnosti proto podal příslušnou
žádost.
Rada je povinna dle §15 zákona o vysílání
licenci odejmout, jestliže provozovatel s licencí
o to požádá, což se stalo 1.7.1997. Licence
byla odňata správním rozhodnutím ze
dne 5.8.97 (v právní moci od 11.8.1998).
Společnost CLT UFA podala proti rozhodnutí opravný
prostředek spolu s návrhem na odložení
vykonatelnosti tohoto rozhodnutí. Opravný prostředek
byl Městským soudem v Praze usnesením
z 29. ledna 1998 odmítnut vzhledem k tomu, že
uvedená společnost (CLT) nebyla účastníkem
řízení o odnětí licence, neboť
řízení o odnětí licence bylo
vedeno se společností HW. Tímto rozhodnutím
nebyla přímo dotčena práva a právem
chráněné zájmy nebo povinnosti společnosti
CLT.
Tímto krokem skončila z hlediska Rady první
etapa. Druhá začala licenčním řízením,
které Rada vyhlásila na 22.- 24.9.97. S ohledem
na to, že šlo o pražský kmitočet,
byl zájem poměrně značný a
výsledné rozhodnutí Rady bylo poté
v mediálních kuloárech hojně komentováno.
Do licenčního řízení v Praze
se přihlásilo 11 žadatelů (1 žadatel
vzal žádost zpět), z toho 2 stávající
provozovatelé, kteří takto žádali
o územní rozšíření svého
vysílání, 1 stávající
provozovatel, který zamýšlel šířit
odlišný program a 7 nových žadatelů.
Rada udělila licenci k provozování rozhlasové
stanice s názvem City 93,7 FM společnosti City Multimedia,
s. r. o. Podle názoru Rady tento provozovatel předložil
nejlepší realizovatelný projekt a osoby na
něm zúčastněné prokázaly
již dříve potřebné znalosti a
schopnosti. Rada rovněž nechtěla favorizovat
některé z již existujících pražských
rádií udělením další licence.
Řešením nebyl ani zcela nový provozovatel,
neboť v přeplněném pražském
prostředí by měl jen málo šancí
na přežití. Pokud by se zapojil do některé
ze sítí, opět by vychýlil křehkou
rovnováhu a již tak vypjatou soutěž na
místním trhu.
b) licenční řízení Plzeň
Do licenčního řízení v Plzni
se přihlásilo 11 žadatelů - z toho 3
stávající provozovatelé, kteří
takto žádali o územní rozšíření
svého vysílání, 1 nový žadatel
s projektem stávající rozhlasové stanice
a 7 nových žadatelů. Rada udělila licenci
k provozování rozhlasové stanice s názvem
Radio West Plzeň společnosti Radio West Plzeň,
s. r. o.
c) další licenční řízení
Dále Rada vyhlásila dvě licenční
řízení na kmitočty užívané
stávajícími provozovateli, kterým
v průběhu roku 1998 končí doba platnosti
licence.
Do licenčního řízení bylo možno
podat přihlášku na jednotlivé kmitočty
i na kombinaci kmitočtů. Jedná se o kmitočty
101,1 MHz/ 1 kW Praha, 89,8 MHz/ 1 kW České Budějovice,
98,6 MHz/ 1 kW Plzeň, 105,8 MHz/ 1 kW Ústí
nad Labem, 99,1 MHz/ 1 kW Hradec Králové, 101,3
MHz/ 0,15 kW Brno (na těchto kmitočtech do 7.7.1998
vysílá BBC). Uzávěrka pro příjem
žádostí byla stanovena na 30. 12. 1997. Do
licenčního řízení se přihlásilo
10 žadatelů, z toho 2 vzali žádost zpět,
3 (z toho 1 stávající provozovatel) žádali
o kombinaci všech kmitočtů, 3 stávající
provozovatelé, kteří žádali o
některé kmitočty k územnímu
rozšíření vysílání,
a 2 noví žadatelé na jednotlivé kmitočty.
Slyšení proběhla 3. 2. 1998 a 4. 2. 1998.
Také v tomto licenčním řízení,
kde bylo možné podat přihlášku
na jednotlivé kmitočty i na kombinaci kmitočtů,
se na kmitočty 105,3 MHz/3 kW Trutnov, 87,8 MHz/1 kW Králíky,
96,2 MHz/ 0,1 kW Hradec Králové (na těchto
kmitočtech do 22.10.1998 vysílá Radio Černá
Hora) 92,8 MHz/ 1 kW Ostrava, 98,3 MHz/ 1 kW Třinec (na
těchto kmitočtech do 27.10.1998 vysílá
Rádio Sprint) 97,1 MHz/1 kW Liberec (na tomto kmitočtu
do 8.10.1998 vysílá Radio Euro K) 91,6 MHz/0,5 kW
Pardubice (na tomto kmitočtu do 10.12.1998 vysílá
Radio Life) přihlásilo 21 žadatelů,
z toho 2 vzali žádost zpět, 4 stávající
provozovatelé žádají o licenci znovu,
4 stávající provozovatelé, kteří
takto žádají o územní rozšíření
vysílání, 1 stávající
provozovatel, který zamýšlí šířit
odlišný program a 10 nových žadatelů.
Uzávěrka pro příjem žádostí
byla 15.10.1997, slyšení se uskuteční
3. a 4. března 1998.
Poslechovost
V současné době tvoří veřejnoprávní
vysílání 33% poslechu rozhlasu v ČR.
Přes obvyklý výkyv v letních měsících
ve prospěch soukromých rádií se situace
proti začátku roku 1997 nezměnila. Pozitivní
trend se ke konci roku objevil zejména u ČRo2/Praha,
kde se podařilo poprvé zastavit dlouholetý
pokles sledovanosti. Ke konci roku byl rovněž registrován
mírný vzestup regionálních studií
ČRo (o cca 0,9%). Pozoruhodný je také pokles
ČRo6/RFE, vysvětlitelný mj. přechodem
stále většího množství posluchačů
ze středních na velmi krátké vlny.
Situace v soukromých celoplošných rádiích
je velmi vážná. U Radia Frekvence 1 klesl podíl
na trhu z 11,28% na konci prvního pololetí na 9,02%
v druhém pololetí, tedy o 2,26%. Podíl Alfy
klesl v téže době z 9,16% na 8,33%, tj. o 0,83%.
Kromě přirozeného evropského trendu,
jímž je rostoucí zájem veřejnosti
o lokální a regionální rozhlasové
vysílání, jsou příčinou
tohoto poklesu zřejmě především
marketingové chyby obou stanic. V cílových
skupinách si obě soukromé celoplošné
stanice nekonkurují - Rádio Alfa oslovuje především
mladší věkové vrstvy (20 - 40 let),
Radio Frekvence 1 starší (nad 40 let).
Soukromé lokální stanice dominují
především u nižších věkových
skupin, které dávají přednost hudbě
před jakýmkoli druhem mluveného slova. Výrazný
zlom přichází průměrně
kolem čtyřicátého roku věku
- starší posluchači dávají přednost
celoplošným stanicím s různorodou nabídkou
a rozhlas chápou nikoli jako hudební, ale především
jako informační médium.
V Praze je stále nejúspěšnější
Country rádio, ale jeho trend je sestupný, podobně
jako u Radia Zlatá Praha 97 a City 93,7 FM. V hlavním
městě si v uplynulém roce nejvíce
polepšil Radiožurnál, který tu v první
polovině devadesátých let průběžně
ztrácel.
Situace v regionech je zhruba stejná - o největší
sledovanost soupeří obvykle nejúspěšnější
regionální stanice s Radiožurnálem nebo
veřejnoprávním regionálním
studiem. Sledovanost se v průběhu loňského
roku ve většině případů
nezměnila, ale v posledním období začaly
mírně ztrácet některé velké
soukromé regionální stanice (Radio Černá
hora, Radio Faktor, Radio FM Plus, Radio Helax) a to buď
ve prospěch Radiožurnálu nebo ostatních
menších místních stanic. Jedinou stanicí
s výrazným vzestupem byl v loňském
roce Radio Kiss ProTon, jehož poslechovost druhém
pololetí stoupla z 31 000 posluchačů na 78
000 posluchačů denně.
21 největších celoplošných, regionálních
a lokálních (veřejnoprávních
i soukromých stanic), t. j. 30% vysílajících
subjektů, má nad 100 000 posluchačů
denně. Těchto 30% vysílajících
stanic oslovuje 70% publika. Nevyplývá z toho ale
automaticky, že oněch 70% stanic je tu zbytečně
nebo produkuje špatný program. V některých
případech jde o omezené pokrytí (např.
území s malou hustotou obyvatel), v řadě
jiných je příčinou malé sledovanosti
okrajový žánr (např. Radio 1 nebo Classic
FM).
Investice do rozhlasové reklamy se v roce 1997 zvýšily
v hrubém objemu z 845,8 mil. Kč na 908,9 mil. Kč,
tj. o 63 miliónů Kč, a to především
díky růstu lokální reklamy. Celkový
podíl rozhlasu na veškeré mediální
reklamě však přesto mírně klesl
- z 8,50% na 8,34%. Odpovídá však evropskému
standardu.
Stížnosti na cenovou politiku a zneužívání
monopolního postavení ČRa zaznívají
ze strany soukromých provozovatelů od samého
počátku duálního systému vysílání
v ČR.
Meziroční nárůst cen služeb ČRa
je, dle tvrzení provozovatelů s licencí,
takového rázu, že brzdí prosperitu i
stanicím na předních místech poslechovosti,
snižuje jejich zisky a ovlivňuje existenci a úroveň
soukromého vysílání.
Konkurenční prostředí v šíření
rozhlasového a televizního signálu je minimální.
Pouze několika provozovatelům s licencí se
podařilo vybudovat na vlastní náklady vysílací
zařízení s moderní technologií.
Je rovněž otázkou, zda existuje dostatek vhodných
volných kót.
V této souvislosti je rovněž často poukazováno
na zastaralé technologie ČRa, vyžadující
náročnou údržbu a obsluhu, stejně
tak i příliš velké objekty a energetická
náročnost spotřebují značné
prostředky.
Jako příklad lze uvést celoplošnou stanici
Frekvenci 1. Tato nejposlouchanější celoplošná
soukromá stanice vkládá cca 23, 4 %. svých
finančních prostředků do nákladů
na dopravu a šíření signálu,
čímž jsou další investice do programu
zásadně sníženy.
Dalším limitujícím faktorem je např.
jedno z kritérií pro tvorbu tarifů. Podle
ČRa "pro obdobné subjekty musí být
cena obdobná" to znamená, že neexistuje
rozlišení jak mezi ČRo a celoplošnými
stanicemi, tak i mezi subjekty v privátním sektoru
samotném.
APSV stále upozorňuje na negativní důsledky
monopolu ČRa. Zde je však nutné uvést,
že jde o monopol především historického
původu, vybudovaný v minulých desetiletích,
jehož omezení je těžko proveditelné
z důvodů, dotýkajících se bezprostředně
stavu celého kmitočtového spektra. Změnu
tohoto stavu lze zřejmě očekávat po
nástupu nových technologií.
Rada nemá žádné možnosti regulace
vůči ČRa. Ke změnám může
přistupovat pouze z hlediska kmitočtové politiky
formou přesunů kmitočtů na základě
požadavků provozovatelů, a to pouze v omezeném
rozsahu a tam, kde by takové úpravy kmitočtové
spektrum neznehodnotily.
V tomto typu vysílání k žádným
změnám nedošlo. Stále trvá rozhodnutí
Rady žádné nové licence na tento typ
vysílání neudělovat, protože
sítě rozhlasu po drátě jsou již
zastaralé a neskýtají možnost dalšího
rozvoje. Příležitostně se sice objevují
dotazy na tento typ vysílání, kdy zájemce
uvažuje o tom, že by se stal současně
provozovatelem i majitelem sítě, ale žádná
konkrétní žádost podána nebyla.
V celoplošném televizním vysílání
nedošlo v období této Zprávy k zásadním
změnám provozovatelů tohoto vysílání.
Provozovateli ze zákona - České televizi
- zůstávají nadále dva celoplošné
vysílací okruhy ČT 1 a ČT 2. Rada
v období 1. 2. 1997 - 31. 1. 1998 přidělila
ČT celkem 47 dokrývacích kmitočtů.
ČT se dotkla novela č. 135/97 Sb., která upravila sazbu tzv. koncesionářského poplatku (televizní poplatek z 50,- Kč na 75,-Kč). Na rozdíl od ČRo novela nezúžila u televizního vysílání rozsah času pro vysílání reklam, nicméně posílila veřejnoprávní charakter ČT o novou povinnost opatřit alespoň 25% vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené. Připravenost opatřit určité % vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené byla zařazena i do kritérií pro posuzování žádostí o udělení licence soukromým provozovatelům Radou.
Podrobné informace o vysílání ČT
budou obsaženy ve výroční zprávě
Rady ČT. S Radou ČT se Rada pravidelně schází
k projednávání problematiky televizního
vysílání, zvláště otázek
veřejnoprávního charakteru vysílání.
I pro televizní vysílání veřejnoprávní
platí to, o čem jsme se již zmínili
u vysílání rozhlasového, že požadavky
pro naplnění veřejnoprávního
poslání jsou zákonem stanoveny velmi obecně,
a proto je třeba se zamyslet nad tím, zda by tyto
povinnosti neměly být upraveny přesněji.
Diskuse o úkolech veřejné služby, jak
ukazují celosvětové zkušenosti, nebude
však nikdy ukončena.
Celoplošnými provozovateli soukromého televizního
vysílání jsou nadále CET 21, s. r.
o. (stanice Nova) a FTV Premiéra, s. r. o. (stanice změnila
název z Premiéra TV na Prima TV).
Přehled podaných žádostí, uskutečněných
jednání a vydaných správních
rozhodnutí, vztahující se ke společnostem
celoplošných provozovatelů televizního
vysílání s licencí, je obsažen
v časové řadě (viz přílohy
č.15 a 16, str. 175nn).
Některým problémům vysílání
stanice Nova je věnována zvláštní
kapitola IV. 1. b), str. 67nn a vysílání
stanice Prima TV zvláštní kapitola IV. 1. c),
str. 71nn
Územní pokrytí stanice Prima TV se v období
Zprávy zvýšilo o 20 vydaných kmitočtových
přídělů, takže v současné
době Prima TV pokrývá 57,1% území.
Novým faktorem v celoplošném televizním
vysílání bylo zavedení systému
peoplemeterového měření sledovanosti,
na němž se podílejí všechny celoplošné
televizní stanice, jak veřejnoprávní,
tak soukromé. Peoplemeterové měření
nahradilo od 1. 6. 1997 ne zcela přesnou tzv. deníčkovou
metodu.
Z výsledků výzkumu sledovanosti od 1. 6.
1997 vyplývá, že nejsledovanější
televizní stanicí je Nova s téměř
52% podílem na trhu. Dále se z hlediska podílu
na trhu televizní stanice řadí: ČT
1 na 28%, Prima TV přes 9% a ČT 2 přes 7%.
Podíl na trhu vlastních programů TKR a zahraničních
satelitních programů nedosahuje ani 4%. Největší
sledovanost mají Televizní noviny na Nově
(téměř 35%), zatímco Události
na ČT 1 dosahovaly v tomto období téměř
20%. Sledovanost celoplošných televizních stanic
obsahuje příloha č. 20, str. 197 - 201 s
vybranými výsledky peoplemeterového měření
sledovanosti.
Místní terestrické televizní vysílání
se v ČR realizuje dvojím způsobem - jednak
jako lokální (obecní) vysílání
(8 W vyzářeného výkonu), jednak jako
skutečné regionální vysílání
pokrývající území řádově
několika okresů (vyšší vyzářené
výkony).
K 31. 1. 1998 bylo uděleno celkem osm licencí k
provozování regionálního televizního
vysílání, charakter regionální
licence dále získaly tři licence k lokálnímu
televiznímu vysílání tím, že
v regionálním licenčním řízení
v říjnu 1997 obdržely další kmitočet,
resp. kmitočty jako územní rozšíření
stávající lokální licence.
V tomto řízení o udělení regionálních
televizních licencí, které bylo vyhlášeno
na jednotlivé kanály s vyššími
výkony již přidělené společnosti
FTV Premiéra, s. r. o. v Mariánských Lázních,
Táboře, Děčíně, Ústí
nad Labem, Svitavách, Jihlavě, Brně, Hodoníně,
Valašských Kloboukách, Olomouci a Ostravě,
byly dále uděleny tři licence novým
provozovatelům a třem stávajícím
provozovatelům bylo rozšířeno územní
pokrytí (viz Seznam provozovatelů vysílání
v příloze č. 1, str. 103 - 123).
K 31. 1. 1998 bylo dále uděleno celkem 51 licencí
k provozování lokálního televizního
vysílání (z toho tři, jak uvedeno
výše, mají nyní regionální
charakter - viz Seznam provozovatelů vysílání
v příloze). V období této Zprávy
byly v rámci licenčního řízení
na lokální televizní vysílání,
jehož veřejná slyšení se uskutečnila
28. - 31. 3. a 5. 4. 1994 a zúčastnilo se jej 41
subjektů se 76, resp. po územní specifikaci
77 žádostmi, po koordinaci kmitočtů
uděleny další dvě licence na tento typ
vysílání. Shrnutí licenčního
řízení z roku 1994 k 31. 1. 1998 je následující:
uděleno celkem 51 licencí, 12 žádostí
zamítnuto, 7 licencí odejmuto (z toho 4 nejsou v
právní moci), 2 žadatelé odstoupili
a 5 žádostí pro neukončené koordinace
není dosud rozhodnuto (Jan Markes / Pečky, Zdenko
Dvořáček / Tábor, Triangl, s. r. o.
/ Jablonec n. Nisou, Studio ReVi, s. r. o. / Jablonec n. Nisou,
Kabel plus Severní Morava / Ostrava-Poruba).
Časový proces mezinárodní koordinace
kanálů, která probíhá v součinnosti
s ČTÚ, nemohou Rada ani jiné orgány
ČR ovlivnit.
V současné době je evidováno 46 nových
žádostí o licence k provozování
lokálního televizního vysílání
s různým časovým rozsahem, z nichž
u některých je již kanál mezinárodně
zkoordinován, a 25 žádostí o licence
k regionálnímu televiznímu vysílání
podaných v časovém rozpětí
od června 1991 do října 1997.
V naprosté většině pak regionální
i lokální televize sdílejí společné
kmitočty se společností FTV Premiéra,
s. r. o. (Prima TV) - provozovatelem centrálního
programu - a jsou jim vyhrazena tzv. časová okna
(většinou jedna hodina denně v intervalu 6.30
- 8.30 hod. a dvě hodiny denně v intervalu 15.00
- 18.00 hod.), ve kterých vysílají na vlastní
licenci. V některých lokalitách, kde je vysílán
program Prima TV, ale licence k regionálnímu nebo
lokálnímu televiznímu vysílání
zde dosud udělena není, dodávají pořady
místního charakteru pro Primu TV produkční
televizní společnosti na základě smlouvy
s FTV Premiéra, s. r. o. V tomto případě
jsou však příslušné subjekty /TV
studia/ v postavení výrobce pořadu, dodávaného
pro FTV Premiéru. Nejde pak tedy o jejich vlastní
licencované vysílání a zákonnou
odpovědnost za obsah pořadů včetně
identifikace nese FTV Premiéra, s. r. o.
Výjimkou z výše uvedené zásady
"oken" je regionální licence FTV Premiéra,
s. r. o. v Praze a lokální licence Martina Kindernaye
(stanice Galaxie) v Hradci Králové. Kindernay zkušebně
vysílá na svém kmitočtu bez časového
omezení, neboť v této lokalitě je k
dispozici volný kmitočet, který není
třeba pro žádnou z celoplošných
televizí (ČT1, ČT2, Nova, Prima TV).
Možnost vysílat až tři hodiny denně
dosud plně nevyužívá žádná
z regionálních ani lokálních televizí.
Sama praxe tedy v dlouhodobém kontextu potvrzuje, že
původní koncepce Rady byla správná
a představy některých žadatelů
o 24 hodinovém regionálním vysílání
naopak zcela nereálné. Jediný tlak související
s časovou specifikací, který provozovatelé
regionálního a lokálního televizního
vysílání dnes vyvíjejí - a
lze říci, že oprávněně,
neboť odpolední čas je zvláště
v letních měsících skutečně
nevyhovující -, je tlak na posunutí vysílacích
"oken" k 19. hodině. Zatím bylo v tomto
ohledu dodatečně zavedeno 5minutové okénko
právě před 19. hodinou. Vydané regionální
a lokální televizní licence takové
změny vysílacích časů "oken"
nevylučují - nutnou podmínkou je však
logicky dohoda s FTV Premiérou, tj. provozovatelem centrálního
programu.
V lednu 1998 se na půdě Rady uskutečnilo
třístranné jednání (Rada, FTV
Premiéra, s. r. o., APRTV) o časovém umístění
regionálních "oken". Jedním z problémů
je různorodá úroveň vysílání
v jednotlivých regionech a jejich schopnost naplnit svěřený
čas. Celou situaci navíc komplikuje skutečnost,
že kromě desítky regionálních
televizí na principu časových "oken"
koexistuje s televizí Prima TV na padesát provozovatelů
lokálních, ve skutečnosti přesněji
obecních televizních stanic.
Realitou pak je také fakt, že na základě
smlouvy mezi FTV Premiéra, s. r. o. a jednotlivými
regionálními provozovateli vysílá
Prima TV i v intervalech věnovaných regionům
a regiony naopak v časech patřícím
Primě TV zase přinášejí několikaminutové
regionální zpravodajství. Paradoxně
tak za vysílání regionů nese právní
odpovědnost FTV Premiéra, s. r. o. a naopak. Stížnosti
FTV Premiéry, s. r. o., že někdy ne zcela profesionálně
zpracovaná "okna" některých regionálních
či lokálních provozovatelů odrazují
diváka, který přepne na jiný kanál
a na Primu TV se již nevrátí, jsou zřejmě
oprávněné. Právě tak oprávněné
jsou však i stížnosti regionální
a lokálních provozovatelů, že FTV Premiéra,
s. r. o. s nimi často jedná jako jejich nadřízený
a ne jako rovnoprávný partner. Právě
v této souvislosti je ale nutné zmínit skutečnost,
že jedním z důvodů proč v tehdejším
licenčním řízení uspěla
právě Premiéra TV, dnes Prima TV, byla její
idea a příslib regionálních "oken".
Jakkoliv ji tento režim může oproti Nově
handicapovat.
Za této situace Rada všem zainteresovaným navrhla
variantu přesného a jednotného - nikoli v
intervalu variabilního - vymezení regionálních
"oken" mezi 18. a 19. hodinou a reprízu mezi
22. a 23. hodinou, případně ráno.
Dohodě by se však museli přizpůsobit
i lokální provozovatelé. Rada sama nemůže
časovou specifikaci licencí svévolně
měnit. O tuto změnu musejí požádat
sami provozovatelé, což celou dohodu značně
komplikuje, neboť zájmy zainteresovaných jsou
velice rozmanité a často protichůdné.
Další jednání na toto téma se
uskuteční v březnu 1998.
V některých případech lokálního
televizního vysílání však nejde
jen o úpravu časového rozsahu vysílání:
řada lokálních televizních stanic
usiluje současně o propojení a o změnu
centrálního programu, a to v souvislosti se snahou
realizovat projekt Galaxie jako další celoplošný
program, šířený kombinací různých
technických prostředků (terestriální
kmitočty, satelit, resp. světlovody a TKR). V rámci
tohoto kombinovaného systému by zúčastněné
lokální stanice vysílaly vedle vlastního,
tj. původního programu jako dominující
složku převzatý program Galaxie, z něhož
by se flexibilně odpojovaly na dobu svých lokálních
vstupů.
Problém, který přetrvává, je
souběh lokálního a regionálního
vysílání v některých lokalitách
se stejným pilotním programem (Prima TV) ve zbývajících
hodinách. Jednání, která o tomto problému
Rada vedla s FTV Premiéra, s. r. o., dosud nepřinesla
výsledek a FTV Premiéra, s. r. o. lokální
kmitočty, které v zásadě nepotřebuje,
nevrací. V této souvislosti je však nutné
zmínit, že Rada nemá právní nástroje,
jak tyto kmitočty - jednou již přidělené
- odejmout. Totéž se týká i kmitočtů
dalších celoplošných televizních
stanic. Jednání, které Rada k otázce
uvolnění nadbytečných televizních
kanálů svolala v návaznosti na harrachovské
zasedání Stálé komise, nepřineslo
žádný výsledek. Neochota stávajících
provozovatelů je zřejmě mj. motivována
snahou neposkytovat prostor potenciální konkurenci.
Jediným dosaženým pozitivem bylo kmitočtové
řešení celoplošného TV vysílání
v oblasti Svitavy (výměna kmitočtů
mezi Nova a TV Prima).
Rada nadále zastává názor, že
vysílání na takových kmitočtech,
stejně jako na dalších kmitočtech nepotřebných
pro sítě našich čtyř celoplošných
televizí, které se v budoucnu objeví, nehodlá
podvazovat spoluprací s FTV Premiéra, s. r. o..
Pokládá však za nutné upozornit, že
představy některých potenciálních
místních provozovatelů o samostatném
vysílání jsou někdy velmi nereálné.
Otázkou tedy je, čím by byl vysílací
čas zaplněn.
Na podzim roku 1997 se v souvislosti s regionálními
televizemi a jejich financováním objevily informace
o záměru vytvořit v jednotlivých regionech
akciové společnosti s majetkovou účastí
Besedy Holding. Tyto společné podniky, které
by sdružovaly regionální provozovatele s licencí,
Besedu Holding a místní investory, by pravděpodobně
fungovaly jako tzv. obstaravatelské firmy pro regionální
televize, obdobně jako v případě Novy
(ČNTS, s. r. o.) a Primy TV (Premiéra TV, a. s.
respektive Prima Plus, s. r. o.). Obdobné spekulace se
vynořily i ohledně firmy Chemapol a jejího
záměru spolupracovat s regionálními
televizemi. Nový zákon o vysílání
bude muset jednoznačně stanovit vztah mezi provozovateli
s licencí a obstaravatelskými společnostmi
tak, aby podobné konstrukce, které zákon
výslovně nezakazuje, byly dostatečně
transparentní. S ohledem na obtížnost financování
regionálního a lokálního televizního
vysílání jsou totiž pokusy o propojování
těchto stanic celkem pochopitelné.
S odkazem na obecné pojednání o změnách
v kapitole II., 6., str. 33nn zde uvádíme pouze
přehled správních řízení
o změnách u provozovatelů regionálního
a lokálního televizního vysílání
za období od 1. 2. 1997 do 31. 1. 1998, který obsahuje
jako změny oznámené provozovatelem, tak změny
zjištěné Radou:
- složení společnosti
a vklady jednotlivých společníků:
LOCAL TV PLUS, s. r. o., RTT media, s. r. o., Kabelová
televize DAKR, s. r. o., ZAK TV, s. r. o.;
- výše základního
jmění: LOCAL TV PLUS, s. r. o., ZAK TV, s. r. o.
Kabel Plus CB, a. s.;
- složení statutárního
orgánu: Kabelová televize DAKR, s. r. o., ZAK TV,
s. r. o. Kabel Plus CB, a. s.;
- sídlo společnosti:
LOCAL TV PLUS, s. r. o., Kamil Spáčil-EMURFILM;
- programová skladba: Martin
Kindernay, Jaroslav Novák, Elektronika TVS, s. r. o. Příbram,
Kabelová televize DAKR, s. r. o.;
- časový rozsah vysílání:
viz text výše;
- název stanice: FTV Premiéra,
s. r. o., Martin Kindernay, Kabelová televize DAKR, s.
r. o.;
- zrušení licenčních
podmínek podle čl. VI, odst. 2, zákona č.
301/95 Sb.: LOCAL TV PLUS, s. r. o. (provozovatel vzal žádost
o zrušení podmínek zpět, neboť
dodatečně usoudil, že pro něj nemá
zrušení licenčních podmínek žádný
význam a stávající licenční
podmínky "mu nikterak nevadí"), Služby
města Konice, s. r. o., SEMAR, s. r. o.; čtyři
řízení o zrušení licenčních
podmínek nebyla dosud ukončena, neboť provozovatel
od podání žádosti v roce 1996 nepředložil
Radě v souladu s § 11, odst. 1) zákona č.
468/91 Sb. programovou skladbu a návrh vysílacího
schématu na přidělený časový
rozsah vysílání;
- územní rozšíření:
GIMI, s. r. o. (4 x), Kamil Spáčil-EMURFILM, Kabelová
televize DAKR, s. r. o., Kabel Plus Střední Morava,
a. s., ZAK TV. s. r. o.;
- technické parametry (změna
stanoviště, zvýšení výkonu):
LOCAL TV PLUS, s. r. o., Martin Kindernay, GIMI, s. r. o., Kabelová
televize DAKR, s. r. o.
- změna charakteru licence:
GIMI, s. r. o., Kabel Plus Střední Morava, a. s.,
Kabelová televize DAKR, s. r. o., Ing. Jiří
Svoboda,