VYSÍLÁNÍ V SYSTÉMU MMDS

(MULTIKANÁLOVÝ MIKROVLNNÝ DISTRIBUČNÍ SYSTÉM

V PÁSMU 2,1 - 2,3 GHZ)

Rada dlouhodobě sleduje využití systému MMDS (Microwave Multipoint Distribution System) a možnosti jeho dalšího rozvoje. Tento systém umožňuje bezdrátový přenos několika televizních kanálů, zpravidla 8 nebo 16, ale i více, od vysílače k uživatelům. Nahrazuje přenos v kabelových rozvodech v místech, kde je obtížné, zdlouhavé nebo vůbec nemožné kabel položit. Může se jednat o staré historické části měst, památkově chráněné zóny nebo i odlehlé, řídce osídlené lokality, v nichž je výstavba klasické kabelové sítě málo efektivní.

Výhody a nevýhody systému MMDS v pásmu 2,1 - 2,3 GHz lze shrnout následovně:

Výhody systému:

- teoretická možnost náhrady výkonných televizních vysílačů systémem mikrovlnných vysílačů malého výkonu, odlehčení kmitočtového spektra v oblasti metrových vln,

- možnost rychlého zavedení,

- možnost distribuce televizních programů s relativně malými náklady,

- snadná možnost zavedení abonentských televizních okruhů (podobně, jako u televizních kabelových rozvodů či satelitní televize).

Nevýhody systému:

- možnost zavedení pouze v podmínkách respektujících šíření centimetrových vln na přímou viditelnost,

- relativně snadná možnost narušení systému rušením v místě přijímacího stanoviště,

- relativně nízká přenosová kapacita,

- nárůst nákladů na přijímací straně diváka (topset konvertor, příp. dekodér),

- omezená doba trvání tohoto typu vysílání, a to do konce roku 2000; od tohoto roku budou dle mezinárodních dohod určená pásma využita pro jiné služby.

Provoz zařízení MMDS se řídí opatřením MH ČR č.j. 710836/93-42.

Pro provoz MMDS je nyní celoevropsky uvolněno pásmo 40,5 - 42,5 GHz. Tato skutečnost byla potvrzena na plánovací konferenci v Ženevě, která se konala v říjnu 1997. Současně využívané pásmo 2,1 - 2,3 GHz je dle Národní kmitočtové tabulky uvolněno pouze dočasně do 31. 12. 2000 s tím, že mezinárodně koliduje s kosmickým vědeckým výzkumem. Další rozvoj MMDS po roce 2000 je možný pouze v mezinárodně koordinovaném pásmu 40,5 - 42,5 GHz.

Problematika vysílání v pásmu 40,5 - 42,5 GHz, resp. celého systému MVDS (Microwave Video Distribution System), je komplexně řešena v rámci projektu Evropské unie CRABS (Cellular Radio Acces for Broadband Services), jenž v současnosti probíhá ve vybraných 5 evropských zemí, mezi kterými je zastoupena společností TES Litvínov, s. r. o. také Česká republika. V souladu s tímto projektem uskutečnil TESTCOM v lokalitě Prahy 6 v průběhu roku 1997 experimentální ověření této nové technologie. V současných dnech též probíhá ověřovací měření, tzv. "homologační řízení" technického zařízení Philips. Zároveň dne 10. 11. 1997 vydal ČTÚ společnosti TES Litvínov, s. r. o. povolení pro zkušební provoz v systému MVDS (standard MPT 1550) v pásmu 40,535-41,2135 GHz (24 kanálů) s využitím technického zařízení zn. Philips. Povolení platí do 10. 9. 1998. Na základě uvedeného povolení vyslovila Rada souhlas se zkušebním provozem pro uvedenou společnost v lokalitě Louny. Nově přidělené pásmo 40,5 - 42,5 GHz však naráží na současnou technologickou nepřipravenost výrobců dodat provozovatelům odpovídající technické zařízení.

Technické vlastnosti systému MMDS předurčují tento prostředek šíření signálu k použití značně specifickému ve srovnání s běžným terestrickým vysíláním. V praxi jde především o náhradu kabelové sítě v situacích, kdy její položení je z nějakého důvodu nemožné nebo obtížné. Tento režim použití systému MMDS ovšem vedl k rozporným pohledům na způsob přidělování oprávnění: obdoba s kabelovým šířením signálu naznačovala možnost pouhé registrace, nakonec však převážil princip šíření elektromagnetickými vlnami, který - jak bylo výše zmíněno - teoreticky (a s četnými nevýhodami především na straně individuálního přijímatele signálu) připouští i širší použití než jen jako doplněk kabelové sítě. Z těchto důvodů se Rada rozhodla, že vysílání systémem MMDS je i nadále licencováno a nelze jej tudíž kvalifikovat jako vysílání, které by mělo podléhat pouze souhlasu ČTÚ, jak je stále z různých stran požadováno.

Problematika vysílání systémem MMDS vyžaduje podrobnější legislativní ošetření v novém zákonu o vysílání, jakož i koordinované úpravy příslušných částí nového zákona o telekomunikacích s odpovídajícím propojením do kompetenčního zákona.

K 31. 1. 1998 je uděleno celkem 11 licencí k provozování televizního vysílání systémem MMDS (viz Seznam provozovatelů vysílání v příloze č. 1, str. 103 - 123). Stávajícím jedenácti provozovatelům v současnosti platí licence udělené do 31. 12. 2000. Žadatelé jsou průběžně informováni o tom, že platnost udělených licencí skončí 31. 12. 2000.

Na základě licenčního řízení uskutečněného v prosinci 1996 Rada dne 17. 12. 1996 předběžně rozhodla o udělení 7 licencí k vysílání systémem MMDS v pásmu 2,1 - 2,3 GHz. Z tohoto počtu Rada definitivně udělila dne 1. 7. 1997 jednomu subjektu 2 licence poté, kdy žadatel doložil požadované povolení ČTÚ ke zřízení a provozování vysílacích rádiových stanic pohyblivé pozemní služby a pevné služby v pásmu v pásmu 2,1 - 2,3 GHz.

Požadavek doložení uvedeného povolení vyplynul z dohodnutého postupu při udělování licencí Rady k vysílání systémem MMDS v pásmu 2,1-2,3 GHz s tím, že podle dohody s ČTÚ definitivní udělení licence předpokládá příslušná povolení ke zřízení a provozování vysílacích rádiových stanic pohyblivé pozemní služby a pevné služby ČTÚ. Na základě tohoto požadavku a s tím souvisejícího časového skluzu ve vydání licence a zahájení realizace projektu jeden subjekt vybraný z licenčního řízení v prosinci 1996 k 31. 1. 1998 stornoval své dvě žádosti o udělení licence. Ostatní žadatelé k uvedenému datu platná povolení nedoložili a jejich řízení nadále trvá (viz kapitola Udělování a odnímání licencí II., 4., str. 26nn).

Rada dále odebrala licenci k provozování vysílání systémem MMDS 1 subjektu, protože provozovatel nezahájil vysílání ve zákonné lhůtě (viz kapitola Udělování a odnímání licencí II. 4., str. 26nn).

V současné době je přerušeno z technických důvodů správní řízení u 19 žádostí o udělení licence k vysílání systémem MMDS. Z uvedeného počtu je 7 žádostí na vysílání systémem MVDS v pásmu 40,5 - 42,5 GHz.

Ve sledovaném období od 31. 1. 1997 - 31. 1. 1998 Rada v souladu s § 14 odst. 1 a 2, zákona o vysílání průběžně projednávala žádosti provozovatelů o změny ve složení společnosti, změny programové skladby vysílání, a změny územního rozsahu vysílání systémem MMDS.

S odkazem na obecné pojednání o změnách v kapitole II. 6., str. 33nn zde uvádíme pouze přehled správních řízení o změnách u provozovatelů vysílání systémem MMDS za období od 1. 2. 1997 do 31. 1. 1998, který obsahuje jako změny oznámené provozovatelem, tak změny zjištěné Radou:

- složení společnosti a vklady jednotlivých společníků: TES Litvínov, s. r. o., Kabel Net Holding, a. s. (projednané změny ve složení společnosti provozovatelů související se vstupy strategických zahraničních investorů byly Radou schváleny podle zákona o vysílání před 1. 7. 1997);

- výše základního jmění: Kabel Plus CB, a. s., Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Olomouc), Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Zlín)

- složení statutárního orgánu: TES Litvínov, s. r. o., Kabel Plus CB, a. s., Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Olomouc), Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Zlín)

- sídlo společnosti: Kabel Plus Střední Morava, a. s.(Olomouc), Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Zlín)

- programová skladba: TES Litvínov, s. r. o., Kabel Net Holding, a. s. (Praha), Kabel Net Holding, a. s.(Brno)

- termín zahájení vysílání: TES Litvínov, s. r. o., Kabel Net Holding, a. s.

- způsob financování: TES Litvínov, s. r. o.

- územní rozšíření: TES Litvínov, s. r. o., Kabel Plus Střední Morava, a. s., Kabel Plus CB, a. s.

- účastnické poplatky: Kabel Net Holding, a. s., Kabel Net Holding, a. s., Kabel Net Holding, a. s.

- dozorčí rada: Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Olomouc), Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Zlín)

- předmět činnosti: Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Olomouc), Kabel Plus Střední Morava, a. s. (Zlín).

III.2.c) ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ V TKR

K 31. 1. 1998 bylo zaregistrováno celkem 72 subjektů k provozování vysílání v televizních kabelových rozvodech, z toho 68 oprávnění k vysílání v klasických televizních kabelových rozvodech, 3 oprávnění k vysílání programového kanálu v televizních kabelových rozvodech a 1 oprávnění k vysílání v hotelových kabelových rozvodech. Mimo uvedenou statistiku má 1 subjekt zaregistrováno oprávnění jako provozovatel vysílání prostřednictvím satelitu a zároveň kabelových rozvodů. Jedna registrace byla zrušena na žádost provozovatele.

Rada v období 1. 2. 1997 - 31. 1. 1998 celkově projednala 23 přihlášek k registraci, z toho 17 nových, s tímto výsledkem: v 15 případech byla registrace udělena, 3 přihlášky Rada odmítla, neboť nebyly odstraněny vady přihlášky ve stanovené lhůtě, 1 subjekt vzal přihlášku zpět a u 4 subjektů trvá přerušení řízení z důvodu vad podání přihlášek. Z celkového počtu 23 podaných přihlášek k registraci bylo 6 řízení zahájeno před 1. 2. 1997.

Žádná přihláška nesplňovala při podání náležitosti dle zákona o vysílání, proto Rada ve všech případech správní řízení o registraci nejprve přerušila na dobu 20 až 90 dnů. Nedostatky podání přihlášek se týkaly všech údajů stanovených v § 16 odst. 2 písm. a) - f) zákona o vysílání. Ani poté však nebyly některé přihlášky úplné a Rada řízení opět přerušovala.

Průběh registračních řízení je zachycen v Přehledu registrací oprávnění k vysílání v TKR (viz kapitola II. 5., str. 28nn).

Příloha č. 4, str. 134nn obsahuje přehled zahraničních televizních programů a provozovatele TKR, kteří je mají zaregistrované.

Z přehledu zahraničních televizních programů zastoupených v programové nabídce provozovatelů vysílání v kabelových televizních rozvodech vyplývá, že nejrozšířenějšími programy v TKR jsou především ARD, Cartoon Network/TNT, CNN, DW, DSF, Eurosport, PRO 7, RTL 2, SAT 1, TV 5, VIVA, VOX, VTV. Na druhé straně jsou programy, které jsou v programové skladbě jednotlivých provozovatelů zastoupeny minimálně, jedná se zejména o programy Art Channel, Childrens Channel, Cine Classic, ESPN, Euro 7, Kinder Atelier, La Cinqueme, Bloomberg TV, Wheather Channel, atd.

Správní řízení o změnách

S odkazem na obecné pojednání o změnách v kapitole II. 6., str. 33nn zde uvádíme pouze přehled správních řízení o změnách u provozovatelů vysílání v TKR za období od 1. 2. 1997 do 31. 1. 1998, který obsahuje jako změny oznámené provozovatelem, tak změny zjištěné Radou:

K 31. 1. 1998 zahájila Rada řízení o změnách registrace u 27 subjektů s tím, že za sledované období zaregistrovala změny u 16 subjektů a u dalších 11 subjektů trvá přerušení řízení z důvodu vad oznámení změny registrace. Jedno řízení o změně registrace může zahrnovat několik změn. Z rozsahu zaregistrovaných změn u 16 subjektů byla 1 změna odmítnuta.

Přehled řízení o změnách:

- složení společnosti a vklady jednotlivých společníků: TES Litvínov, s. r. o., TES Litvínov, s. r. o., Kabel Plus Jižní Morava, a. s., Kabel Plus Východní Čechy, a. s., SELF servis, s. r. o., Kabel Plus Severní Morava, a. s., NOEL, v.o.s.

- výše základního jmění: Kabel Plus Východní Čechy, a. s., Kabel Plus Severní Čechy, a. s., Kabel Plus Střední Morava, a. s., SELF servis, s. r. o., Kabel Plus CB, a. s., Kabel Plus Severní Morava, a. s.

- sídlo společnosti: KATRO SERVIS, s. r. o., Kabel Plus Střední Morava, a. s.

- název společnosti: TM-KATEL, a. s., Kabel Plus Severní Čechy, a. s.

- statutární orgán: Kabel Plus Východní Čechy, a. s., TES Litvínov, s. r. o. (Praha), TES Litvínov, s. r. o. (severní Čechy), Kabel Plus Jižní Morava, a. s., Kabel Plus Severní Čechy, a. s., Kabel Plus Střední Morava, a. s., TV D.I.S., a. s., SELF servis, s. r. o., Kabel Plus CB,a. s., Kabel Plus Severní Morava, a. s., NOEL, v.o.s.

- způsob financování: TES Litvínov, s. r. o.

- územní rozšíření: AMOS, v.o.s., Kabel Plus Střední Morava, a. s., Kabel Plus Střední Morava, a. s., Kabelová televize Ostrava-jih, s. r. o., INNET, s. r. o., Kabel Plus Praha, a. s., Jaromír Hurt, TES Litvínov, s. r. o., Kabel Plus Střední Morava, a. s., SATTURN HOLEŠOV, s. r. o., CABTEL mont ZLÍN, s. r. o., Kabelová televize, s. r. o., Česká Třebová, Kabelová televize severozápadní Čechy, a. s., Kabel Plus Východní Čechy, a. s., Kabel Plus CB, a. s., KATRO-SERVIS, s. r. o., Kabel Plus Severní Morava, a. s.

- zvýšení počtu účastnických zásuvek u zaregistrovaných lokalit: Kabelová televize Ostrava-jih, s. r. o., Kabel Plus Východní Čechy, a. s., Kabel Plus Jižní Morava, a. s.

U změny týkající se navýšení počtu účastnických zásuvek u konkrétního kabelového rozvodu si Rada stanovila kritérium, že pokud se jedná o nárůst větší jak 25 %, je tato změna schvalována v rámci správního řízení a podléhá tím zaplacení příslušného správního poplatku za provedení změny. U navýšení účastnických zásuvek do 25 % zůstává provozovateli oznamovací povinnost s tím, že Rada vezme pouze změnu na vědomí bez správního řízení a platby správního poplatku.

- programová skladba: AMOS, v.o.s., Kabel Net Holding, a. s., Kabel Plus Východní Čechy, a.s, INNET, s. r. o., Kabel Plus Praha, a. s., TES Litvínov, s. r. o., Kabel Plus Jižní Morava, a. s., Kabel Plus Severní Čechy, a. s., Kabel Plus Střední Morava, a. s., Kabel Plus CB, a. s., Kabel Net Holding, a. s., Kabel Plus Severní Morava, a. s.

- kanálová obsazenost: Kabel Plus Východní Čechy, a.s, Kabel Plus Praha, a. s., TES Litvínov, s. r. o., Kabel Plus Jižní Morava, a. s., Kabel Plus Severní Čechy, a. s., Kabel Plus Střední Morava, a. s., Kabel Plus CB, a. s., Kabel Plus Severní Morava, a. s., Kabel Net Holding, a. s.

Ostatní změny:

- dozorčí rada: Kabel Plus Východní Čechy, a. s., Kabel Plus Střední Morava, a. s.

- předmět podnikání: SELF servis, s. r. o., Kabel Plus Střední Morava, a. s.

- technické parametry: Kabel Plus Praha, a. s.

- účastnické poplatky: Kabel Net Holding, a. s., Kabel Plus Praha, a. s.

III.2.d) TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ SATELITNÍ

Režim satelitního vysílání je shodný s kabelovým. Oprávnění k šíření vysílání prostřednictvím satelitu vzniká od přijetím novely č. 301/95 Sb. registrací. Na registraci je při splnění zákonných ustanovení právní nárok.

Na rozdíl od licenčního řízení tedy nemůže Rada při posuzování přihlášek registrace satelitního vysílání přihlížet k zajištění podmínek pro pluralitu a vyváženost nabídky programů, k rovnoměrné dostupnosti kulturních hodnot, informací a názorů, jakož i k zajištění rozvoje vlastní kultury národů, národností a etnických skupin v České republice a rozsahu dosavadního podnikání žadatele v oblasti hromadných sdělovacích prostředků. Při posouzení se tudíž ani nepřihlíží k připravenosti žadatele opatřit určité procento vysílaných pořadů skrytými titulky pro sluchově postižené. Při posuzování přihlášek Rada nemůže přihlížet ani k tomu, aby žádný ze žadatelů nezískal dominantní postavení v hromadných sdělovacích prostředcích, k přínosu žadatele pro rozvoj původní domácí tvorby, jakož i k majetkové účasti českých osob a jejich zastoupení v orgánech společnosti, ani brát v úvahu vztahy na mediálním trhu. Zákonem není omezena doba platnosti registrace a není uvedena zákonná lhůta pro zahájení vysílání.

Původní držitelé licencí před novelou č. 301/95 Sb., pokud chtěli i nadále provozovat tento způsob vysílání, museli podat k Radě v 90denní lhůtě, tj. do 2. 4. 1996, přihlášku k registraci. Ta musela být vždy, po splnění zákonem požadovaných náležitostí, kladně vyřízena (viz Přehled registrací přihlášek satelitního vysílání II. 5., str. 33).

K 31. 12. 1995 měly v České republice licenci k provozování satelitního televizního vysílání tři společnosti - Art Production K, a. s. (program Bohemia TV), CET 21, s. r. o. (program Supernova) a FTV Premiéra, s. r. o. (program Premiéra TV). Vysílala však pouze FTV Premiéra, s. r. o. (v té době pouze terestriálně). Z těchto tří subjektů k 2. 4. 1996 podala přihlášku k registraci pouze FTV Premiéra, s. r. o. a 27. 8. 1996 Rada tuto společnost zaregistrovala jako provozovatele satelitního vysílání s registrací. U zbývajících dvou licencí je Rada toho názoru, že jejich platnost po novele nepodáním přihlášky k registraci zanikla, což ani jeden z dotčených subjektů nezpochybňuje.

K 31. 1. 1998 je v České republice zaregistrováno 8 subjektů k provozování satelitního vysílání, k tomuto datu jich 5 skutečně vysílá, z toho jeden provozovatel dva programy.

Přihlášku k registraci satelitního vysílání společnosti Bohemian Security, s. r. o. s programem erotického kanálu Babylon blue Rada odmítla z důvodu neodstranění nedostatků v přihlášce přes opakované výzvy. Program je přesto v České republice vysílán satelitem AMOS. Rada ve spolupráci s ČTÚ zjišťuje, kdo a odkud program vysílá a nejde-li tudíž o neoprávněné televizní vysílání, podléhající sankci.

V současné době se šíří digitálně české rozhlasové a televizní programy přes následující družice:

- DFS 2 Kopernikus, pozice 28.5° E, kmitočet 11477 MHz, H polarizace, symbolová rychlost 30000 Msymb/s, FEC 3/4 - zachytitelné programy v paketu Czech link MPEG II (od 23. 1. 1997) - ČT1, ČT2, PRIMA TV, KABEL PLUS FILM, Český rozhlas 1, 2, 3 tj. programy Radiožurnál, Praha a Vltava, Rádio Svobodná Evropa česká a srbská mutace. Televizní programy jsou kódovány systémem Cryptoworks, rozhlasové jsou volně přístupné. Vysílání slouží hlavně pro distribuci signálu na síť pozemních vysílačů a kabelových rozvodů. Individuální příjem je možný již od průměru parabol 80 cm. Dekódovací karty jsou distribuovány spolu se zakoupením digitálního přijímače. Odkrytí karty následuje po vyplnění žádanky. Žadatel musí být českým rezidentem. Pro příjem veřejnoprávních programů musí navíc předložit potvrzení o zaplacení koncesionářských poplatků. Příjem placeného kanálu Kabel plus film je účtován.

- Amos 1, pozice 4.0° W, kmitočet 11224,5 MHz, H polarizace, symbolová rychlost 27500 Msymb/s, FEC 3/4 - programy v paketu HBO v normě MPEG II HBO, Max 1 a SuperMax slouží výhradně k distribuci signálu do kabelových rozvodů, programy jsou kódovány systémem Scientific/Atlanta, verze 1,5.

- EUTELSAT II-F2, pozice 10.0° E, FEC 1/2, modulace QPSK, bitová rychlost 192 kB/s, H polarizace, kmitočet 12600 MHz rádio Frekvence 1, kmitočet 12608 MHz rádio Evropa 2, 12609 MHz, 512 kB/s, V polarizace rádio Alfa. Vysílání slouží výhradně k distribuci signálu na pozemní vysílače.

Ani zde, pravděpodobně z ekonomických důvodů, nedošlo po přijetí novely č. 301/95 Sb. k nárůstu tohoto typu vysílání.

IV. VYBRANÉ AKTUÁLNÍ OTÁZKY

IV.1. JEDNOTLIVÉ KAUZY

IV.1.a) KASKOL, s. r. o. / RÁDIO ALFA

(Pozn.: Pro větší přehlednost a srozumitelnost jsou v následujícím textu mnohdy užívány názvy stanic.)

Vývoj soukromé celoplošné rozhlasové stanice Rádio Alfa je nejen terčem námitek jejích privátních kolegů či konkurentů, ale i předmětem zájmu Stálé komise, a to v minulém i stávajícím volebním období. Související problematikou se zabýval i Úřad na ochranu hospodářské soutěže, zřejmě však bez závěru ve formě konkrétního správního rozhodnutí. Informace o této stanici podávala Rada opakovaně, mj. i ve Zprávě za r. 1996.

Rádio Alfa získalo licenci na 6 let v licenčním řízení v březnu r.1993 zároveň s rádiem Frekvence 1. Na rozdíl od Frekvence 1, která vítězně obhájila projekt univerzální rodinné stanice, zvolil si Rádio Alfa formát zpravodajsko-publicistický s cílem rozbít informační monopol někdejšího Československého, resp. Českého rozhlasu. Ambiciózní projekt, připomínající svým charakterem spíše veřejnoprávní vysílání, hodlal konkurovat i Svobodné Evropě. Obsahoval proto profilující dramaturgické okruhy, odpovídající uvedeným cílům. Jejich dodržování mu pak formou odkazu na předložený projekt uložily licenční podmínky Rady.

Stanice začala vysílat na podzim r. 1993: poměrně brzy se však dostala do finančních problémů. Provozovatel je řešil jednak hledáním nového investora, který by vstoupil do společnosti Kaskol, s. r. o. (dále "Kaskol") a stal se jeho přímým společníkem, jednak odklonem od původního formátu. Vybral si společnost CME, figurující však již majoritně v ČNTS, servisně zajišťující Novu. Toto propojení proto Rada nepovolila a příslušnou žádost v r. 1994 zamítla. Proti tomuto rozhodnutí provozovatel opravný prostředek nepoužil a věc posléze řešil vstupem CME do své servisní organizace (Rádio Alfa, a. s., do nějž CME dle vyjádření svého právního zástupce z 24.7.97 investovala jako majoritní akcionář již více než jedno sto milionů Kč). Licenční podmínka, která alespoň zčásti dovolovala Radě ingerovat do vztahu mezi provozovatelem a takovou společností, musela být v důsledku novely zákona o vysílání v r. 1996 zrušena a Rada tak ztratila možnost získat o existujícím stavu potřebné informace a účinně jej ovlivnit. Pro úplnost je však třeba uvést, že určité propojení či vazba mezi zmiňovanými subjekty se týkala rovněž účasti České spořitelny, kterou Kaskol v říjnu 1995 definuje jako společného spoluvlastníka.

Vstup CME do společnosti, zajišťující servisně vysílání rádia, přinesl potřebné investice a promítl se zřejmě i do otázek programových. Byla uzavřena smlouva o programové spolupráci s Novou a program se stočil do lehčího a méně náročného hudebně zábavného formátu, v němž se vedle cross-promotion s TV Nova objevily se svými pořady i některé osobnosti, známé z této TV obrazovky. Publicistika byla slyšet spíše v posluchačsky slabých večerních hodinách a tzv. mluvené slovo, na který kladly licenční podmínky specifický důraz, pak v hodinách nočních ve formě humoristických scének a skečů. Spolupráce s Novou byla podtržena změnou názvu: stanice začala používat označení Rádio Nová Alfa a zahájila v tomto duchu i masívní propagační kampaň, informující veřejnost o začátku nového vysílání. Co se týče souvisejících právních náležitostí, tak o změnu názvu provozovatel řádně Radu požádal: z výše naznačených důvodů však Rada i tuto žádost zamítla. Provozovatel podal proti tomuto rozhodnutí opravný prostředek k soudu: neuspěl ale a tak se musel posléze vrátit k názvu původnímu.

U celkového obsahu tohoto nového vysílání už to bylo složitější. Již před jeho zahájením byla totiž Rada nespokojena s někdejším programem stanice a po aktuálním monitoringu (léto 1995) vydala upozornění na nutnost dodržovat licenci se lhůtou k nápravě do konce srpna 1995. Provozovatel nejprve uznal výtky za oprávněné a deklaroval ochotu k nápravě, požaduje jen prolongaci stanovené lhůty, neb prý stanice prochází vnitřním přerodem. Chce splnit "nároky na rozhlasové vysílání s vysokým podílem zpravodajství a informací....zintenzívnit žurnalistické formy..." aj., čili přizpůsobit stávající vysílání svým původním závazkům. Poukázal ale na to, že v mezidobí projekt zastaral a připomínal projekt svého "strategického partnera" CME, odevzdaný v únoru 1995 Úřadu. (Rada tento projekt neprojednávala: vedle toho, že de facto orientoval na jiný formát, CME nebylo držitelem licence a jeho vstup do Kaskolu Rada v minulosti neschválila.) Provozovatel nicméně slíbil zintenzívnění žurnalistické formy co do výběru témat a hodnověrnosti s tím, že vysílání v modernější podobě, které nastartuje od podzimu 1995, získá přízeň posluchačů právě pro svou informační a zpravodajskou sílu. Aby mohl zjednat nápravu, požadoval termín posunout až na 15.10.95 s tím, že potom "....už bude transformace Rádia Alfa vykonána a bude v souladu s licenčními podmínkami".

Rada souhlasila s prodloužením lhůty k nápravě, avšak do konce září 1995. Poté by posoudila, zda je licence skutečně už řádně naplňována.

Dopisem z 13. 9.1995 pak Kaskol oznamuje změny a další skutečnosti ve stanici Rádio Alfa s tím, že dle nového schématu chce začít vysílat již od 2.10. 1995, ovšem již s modifikovaným názvem stanice na Rádio Nová Alfa. Uvádí přitom, že původní název zůstal nezměněn (?!) a že jde pouze o "mírnou komerční obměnu".

S tímto výkladem se Rada neztotožnila, mj. byl totiž užíván i během vysílání při identifikaci stanice. Nicméně podle tehdejší právní úpravy mohl provozovatel skutečně změny oznamovat až následně a doložit je do 15 dnů od jejich provedení. Rada měla možnost žádosti vyhovět, zamítnout ji či dokonce licenci odebrat.

Anotované nové vysílání se skutečně rozběhlo, a to v programové spolupráci s Nova, viz výše. Doprovodné propagační prvky stanice - již pod názvem Rádio Nová Alfa - se tehdy objevily vedle bilboardů např. i v televizní relaci Volejte řediteli. Po prvních dnech tohoto vysílání byla Rada velmi překvapena tím, že toto má být slibovaná náprava stavu. Silně znepokojena mediálními výroky o tom, že stará a Nová Alfa mají společné pouze frekvence a že jde o sesterskou stanici Nova, začala neprodleně jednat s provozovatelem. Ten vysvětlil, že jde pouze o snahu změnit dosavadní zápornou image stanice a podpořit komerční aktivity, nikoliv o majetkovou účast nebo závislost. Bylo však zřejmé, že nová tvář vysílání připomíná původní projekt jen velmi vzdáleně. Mluvené slovo se v něm v určitém objemu sice vyskytovalo, avšak v podobě infotainmentu (informace jako zábava).

8. 10. 1995 pak podal Kaskol na Radu materiál, obsahující vedle uvedeného vysvětlení rovněž nové definitivní programové schéma, žádost o změnu poměru hudba/slovo (což je dosud jedno z měřených kritérií), žádost o úpravu názvu a informaci o tzv. dramaturgických okruzích (aktuální stav s ohledem na nutnost dodržet původní projekt, v němž byly obsaženy). S ohledem na obsah tohoto materiálu, jakož i podání z 13. 9. 1995, se tedy jednalo o žádost o změnu licence v uváděných parametrech (podmínkách). Provozovatel však uvedl, že se až do vyřízení žádosti o změnu snaží některé původní programové formáty zachovat.

Shrneme-li tedy celkově reakci provozovatele na upozornění Rady, tvrdil tehdy, že nové vysílání vychází z požadavku dodržovat formát a částečně jej naplňuje; současně však žádá o jeho úpravu. (Pro zajímavost uvádíme, že podobně, tj. žádostí o změkčení licenčních podmínek, reagovala řada rádií na výsledky monitoringu z r. 1996.)

Popsaný postup byl formálně v souladu s někdejší právní úpravou. Nicméně provozovatel těsně poté, zřejmě veden obavou z možnosti Rady licenci i odejmout, oznámil již 1. 11. 1995, že cit. materiál z 8. 10. 1995 "v žádném případě nemá povahu oznámení změn". Právně to znamená, že změny v materiálu popsané provedeny nebyly a jsou zatím pouze plánované. To však bylo v evidentním rozporu - nejen při srovnání obsahu obou materiálů, ale i náplně aktuálního programu, vysílaného již pod názvem Rádio Nová Alfa. 9. 11. 1995 proto Rada došla k závěru, že za těchto okolností již nemá smysl ustavičně benevolentně vyčkávat a udělila provozovateli miliónovou pokutu za nedodržení stanovené programové skladby. Pokuta byla uložena v polovině možného rozpětí a byla tehdy nejvyšší dosud udělenou pokutou. Pro ilustraci ještě dodáváme, že den poté provozovatel zaslal Radě další dopis, v němž tentokrát uvedl, že jeho vlastní formulace z 1. 11. 1995 byla nepřesná, že změny neoznamuje, ale že o ně předběžně žádá: jedná se prý o změny, kterých teprve chce dosáhnout (čili: ke změnám dle jeho výkladu ještě nedošlo). 4. 12. 1995 pak ještě dodal některá upřesnění stran inovace dramaturgických okruhů s odmítnutím specifikace rozsahu mluveného slova v jednotlivých dnech či jejich částech.

Po popsaných nejasnostech Rada nakonec tyto materiály akceptovala jako žádost o změnu licence: souhlasit s ní v předložené podobě by však znamenalo legalizaci odklonu od zpravodajsko-publicistického formátu, projektu a podmínek licence a rovněž popření smyslu již udělené pokuty, byť rozhodnutí o ní nebylo zatím pravomocné. Provozovatel totiž podal proti udělení pokuty opravný prostředek k soudu.

Rada proto dala najevo pouze ochotu snížit povinný limit mluveného slova a zabývat se více jeho obsahem než rozsahem. Vyžádala si proto odpovídající konkretizaci uváděných dat a řízení o žádosti o změnu licence počátkem r. 1996 přerušila.

Dlouho se pak s touto žádostí nedělo nic. Zaprvé povinnost Rady rozhodnout o žádostech o změnu do 60 dnů tehdy ještě neexistovala. Zadruhé, s ohledem na časový souběh se soudním přezkumem rozhodnutí Rady o pokutě nemělo ani smysl v tomto řízení pokračovat. Zatřetí, proti ev. zamítavému rozhodnutí Rady mohl provozovatel opět podat opravný prostředek k soudu a tak by rovněž nebylo pravomocné čili by nic neřešilo. Za tohoto právního stavu by bylo problematické i ev. zahájení řízení o odnětí licence.

Obě strany tedy de facto zaujaly vyčkávací pozice v naději, že soud jim dá svým rozhodnutím oporu pro další postup. Provozovatel nově požadované údaje nedoplnil, vysílal mezitím nový program, zatímco druhé soukromé celoplošné rádio - Frekvence 1 - usilovně protestovalp na nejrůznějších úrovních (Rada, ministerstvo kultury, Rada pro reklamu, ministerstvo, resp. Úřadu pro hospodářskou soutěž). Rada však nemohla rozhodnutí soudu urychlit ani jinak ovlivňovat, poskytla však požadované informace posledně jmenovanému úřadu. Je ovšem nutno připomenout i dobový kontext: ve stejné době jiné názorové skupiny požadovaly naopak v kauze rádia Alfa na Radě liberální postup s ohledem na tehdy převládající politiku nepříliš regulované soutěže volného trhu. Určitou roli sehrála i novela zákona o vysílání, která právě podmínky vysílání v tomto duchu výrazně zliberalizovala.

Soud nakonec napadené rozhodnutí Rady potvrdil 22. 10. 1996. Totéž se dělo u názvu stanice: i tento soud Rada vyhrála. Provozovatel v návaznosti na to posléze upravil název stanice do původní podoby a zahájil vyjednávání o splatnosti pokuty a aktualizaci své staré žádosti z r. 95. Tato jednání probíhala od počátku r. 1997, bohužel se však protahovala, ač Rada dala své záměry najevo dostatečně jasně. I nadále byla ochotna povolit určité změny, trvala však na zachování původního charakteru stanice dle licence s důrazem na zpravodajství, publicistiku a souvztažný obsah mluveného slova.

Nově doplněná žádost však požadované parametry ani tentokrát neobsahovala a byla formulačně příliš vágní: licence by tak byla de facto nekontrolovatelná. Rada proto tuto žádost v březnu 1997 zamítla. Současně došla k závěru, že provozovateli poskytla již dostatek času a příležitosti k nápravě stavu, a zahájila proto řízení o odnětí licence ve snaze dosáhnout konečně zřetelných efektů.

Provozovatel tentokrát opravný prostředek k zamítnutí žádosti o změnu licence nepoužil. Podal žádost novou, což je přípustné, a formuloval ji již přijatelně. Pozitivní posun prokázal i aktuální monitoring vysílání, v němž se již neprojevuje programová spolupráce s TV Nova. Rada nakonec s touto žádostí souhlasila (září 1997) a v souvislosti s tím i zastavila řízení o odnětí licence (listopad 1997). Zohlednila přitom i fakt, že platnost této licence brzy skončí a nebylo by proto efektivní jít za této situace do dalších soudních sporů.

V souvislosti s rádiem Alfa dosud probíhá ještě jedno správní řízení, a to řízení o udělení pokuty za vysílání bez potřebného oprávnění. Toto řízení je analogické s obdobnými řízeními vůči společnostem ČNTS (již zastaveno) a Premiéra TV. Tato dvě řízení, byť byla zahájena již v létě 1996, se dosud nepodařilo ukončit, i když dotčené subjekty již realizovaly řadu pozměňujících právních opatření. Objevují se totiž některé nové pohledy na legalitu vztahu mezi provozovatelem vysílání a jeho servisními společnostmi. Rada byla rovněž novelou zákona rozšířena o 4 nové členy, kteří se musejí v této obtížné problematice teprve zorientovat. O souvisejících problémech a legalitě současného stavu se proto v Radě i jinde nadále diskutuje.

Popisu otázek spojených s Rádiem Alfa a rekapitulaci jejího minulého vývoje je zde věnována širší prostor nejen na základě požadavků Stálé komise, ale i proto, že je předmětem častých dotazů či námitek. Důležitý je i fakt, že končí šestileté licenční období a Rada bude v relativně blízkém časovém období rozhodovat o příštím provozovateli. V této souvislosti musí nutně vyhodnotit i dosavadního provozovatele - velmi podrobně, bude-li žádat o licenci na příštích 6 let a obecněji i ve vztahu k reálnosti obdobně náročných projektů, budou-li Radě v následujícím licenčním řízení předloženy. Obdobné vyhodnocení se samozřejmě týká i provozovatele Frekvence 1, jejíž licence rovněž končí. Nedodržování licence v tomto rozsahu však u ní Rada v průběhu licence nezjistila a tudíž ani neřešila.

Uzávěrka žádostí na příští provozování obou celoplošných rozhlasových stanic je stanovena na 31. 3. 1998. Dříve než Rada rozhodne, musí být ještě poskytnuta lhůta na odstranění vad došlých podání a uspořádána tzv. neveřejná a veřejná slyšení žadatelů. Rozhodnutí přitom musí být učiněno v termínu, který dle zákona poskytne vítězným subjektům 180 dní na přípravu vysílání. Problematická ovšem může být náplň vysílání během doby, kdy už bude rozhodnuto o příštích provozovatelích a přitom ještě budou dobíhat licence původní, pokud by šlo i jiné než dosavadní majitele licence. S ohledem na zmíněnou zákonnou lhůtu 180 dnů nelze související rizika vyloučit. Bylo by ovšem nešťastné, a to i z hlediska posluchačů, aby se dané frekvence odmlčely.

IV.1.b) CET 21, s. r. o. /ČNTS, s. r. o. /NOVA

Na dosavadní historii vysílání komerční celoplošné stanice Nova lze ilustrovat většinu základních problémů vývoje české mediální krajiny a její regulace. Během poměrně krátké doby vysílání se Nova stala nejsledovanější televizní stanicí, získala dominantní postavení na trhu reklamy a dokonce začala svým provozovatelům přinášet na české poměry značný zisk. Udělení licence č. 001/1993 společnosti CET 21 bylo od samého počátku přijímáno kontroverzně a legitimita jejího udělení byla zpochybňována nejprve neúspěšnými žadateli o tuto licenci, některými politiky a posléze i poslanci. V červenci 1994 byla Rada, která tuto licenci udělila, PSP odvolána. Podobná situace se pak opakuje v roce 1997, kdy Stálá komise ustavila pracovní skupinu, pověřenou prošetřením okolností udělení licence společnosti CET 21.

Domníváme se, že pro pochopení podstaty problémů, souvisejících s vysíláním Nova a úzce souvisejících s vývojem celé oblasti elektronických médií v ČR, je nejprve nutné sestavit základní časovou řadu událostí, mapujících klíčové body posledních čtyř let, která poslouží jako základní kostra následující analýzy.

Časová řada událostí, vztahujících se k vysílání televizní stanice Nova

1. Říjen 1991

Je schválen zákon o vysílání, umožňující vznik duálního systému vysílání. Přináší pojem "licence" a její nepřevoditelnosti na jiný subjekt. Jako překlad anglického "broadcaster" se objevuje sousloví "provozovatel vysílání", později tak problematizované. Pro soukromé televizní vysílání je vyhrazen tehdejší kanál OK 3.

2. Prosinec 1992

Uzávěrka licenčního řízení na OK 3, vypsaného Radou. Dne 22. 12. ČNR schvaluje zákon, kterým určuje k privatizaci nikoliv OK 3, ale někdejší F 1.

3. Leden 1993

Licenční řízení se tomuto rozhodnutí přizpůsobuje. Vedle řady dalších žadatelů v něm vystupuje společnost CET 21 a jako její budoucí smluvní partner - investor americká společnost CEDC/CME. Dne 30.1. Rada přiděluje licenci právě společnosti CET 21; radních je tehdy 6, spolu s federací skončil i mandát tří členů. Radě je tehdy i později vytýkáno, že měla počkat s rozhodnutím na dovolbu tří členů, i když usnášení schopnost podle zákona byla zachována.

4. Dne 9. 2. 1993

Vedle CEDC/CME potvrzuje svůj záměr kapitálové účasti i Česká spořitelna. Rada schvaluje licenční podmínky, v nichž je kromě programových podmínek zachycena i budoucí investorská a provozní společnost - dnes servisní ČNTS. PSP již dovolila chybějící 3 členy Rady.

5. Duben 1993

CET 21, CEDC/CME a Česká spořitelna podepisují vzájemnou smlouvu. Rada se smlouvou souhlasí.Společníkem CET 21 se stává V. Železný. (Jeho vstup je dnes ze strany jednoho ze společníků CET 21 P. Kršáka problematizován.)

6. Květen 1993

CET 21 žádá Radu o změnu dvou z původního počtu 31 licenčních podmínek. Rada změnu částečně schválí a připojuje výklad obsahu. Tento výklad původně dosti tvrdé programové podmínky značně změkčuje.

7. Červenec 1993

Do obchodního rejstříku se zapisuje ČNTS. Jejím generálním ředitelem je V. Železný. Jako předmět činnosti ČNTS uvádí "celoplošné TV vysílání". U jedné licence se tak objevují dvě společnosti; jedna, která ji získala a druhá, která se má spolupodílet na realizaci vysílání. Majoritním společníkem ČNTS je CEDC/CME. Tento model se později objevuje i jinde (např. Rádio Alfa, Premiéra TV) a Rada jej považuje za legální, právní pochybnosti vzbudil až později. Důvodem vzniku tohoto modelu byly především obavy Rady z majoritního podílu zahraničního kapitálu ve společnosti držitele licence. Pojistkou tohoto modelu uspořádání byly licenční podmínky, které i po jejich změkčení Rada považovala za dostatečný nástroj regulace vysílání.

8. Únor 1994

Dne 4. 2. zahajuje CET 21 celoplošné televizní vysílání s názvem stanice Nova.

9. Červen 1994

PSP neschvaluje výroční zprávu Rady za rok 1993. Požaduje m.j. doplnit ji "o chybějící skutečnosti, na které poukázal kulturní výbor, informacemi o oblasti satelitního vysílání a licenčního řízení na satelitní vysílání a o právním stavu soukromého celoplošného TV vysílání". Dále pověřuje Stálou komisi, aby do 30.6. 1994 uskutečnila nutné pohovory s kandidáty na členství v Radě (viz Příloha č. 5, str. 141nn).

10. Červenec 1994

PSP neschválí ani doplňkovou zprávu a Radu odvolá. Prakticky ihned volí novou - v jejím složení se v zájmu nutné kontinuity objevují tři z původních členů (jeden z nich je dnes předsedou Rady).

11. Prosinec 1995

PSP schvaluje zásadní novelu zákona o vysílání, ruší licenční podmínky a Rada tak ztrácí přímý vliv na ČNTS a její vazbu na CET 21.

12. Leden - červen 1996

CET 21 na základě novely žádá o zrušení téměř všech licenčních podmínek. Rada tak nečiní ihned, zkoumá právní vztahy mezi CET 21 a ČNTS. Snaží se, aby sporné body byly odstraněny, nápravy však je dosahováno pomalu. Licenční podmínky jsou zatím v platnosti.

13. Červenec 1996

Rada zahajuje vůči ČNTS řízení o neoprávněném vysílání. Druhá strana, s poukazem na někdejší souhlas Rady, protestuje na Radě, v televizi i v PSP.

14. Září 1996

Na zasedání Stálé komise se po vystoupení V. Železného Radě nedaří obhájit její dosavadní postup. Komise "žádá Radu, aby neprodleně zrušila licenční podmínky, pokud provozovatel vysílání o jejich zrušení včas požádal". Spor ohledně legality vysílání stanice Nova doporučuje řešit smírnou cestou do 31.10.1996.

15. Říjen - listopad 1996

CET 21 a ČNTS předkládají návrh na smírné řešení v jednotlivých právních krocích; Rada po připomínkách jednomyslně souhlasí s navrženým postupem.

16. Prosinec 1996

Po částečném úspěchu ohledně právních dokumentů CET 21 i ČNTS Rada ruší licenční podmínky dle žádosti. Řízení o neoprávněném vysílání s ČNTS však pokračuje.

17. Leden - červenec 1997

CET 21 a ČNTS postupně dokládají realizaci přislíbených kroků. Dne 3.6. se Rada usnáší na tom, že jsou takto splněny předpoklady pro zastavení řízení; tento krok je okamžitě medializován. S ostrou kritikou vystupuje mj. místopředseda Rady a tiskový mluvčí Štěpánek. Rada posléze souhlasí, že přezkoumá ještě jednu související otázku (otázka pasivní legitimace v soudních sporech)

Poslanec Matulka předkládá PSP návrh na zřízení vyšetřovací komise pro otázku udělení licence CET 21 a vysílání na jejím základě. PSP podnět zamítá a pověřuje přezkoumáním udělení licence svou Stálou komisi. Ta pro tento účel zřizuje pracovní komisi pod vedením poslance Plevy.

18. Podzim 1997

Dne 16. 9. po prozkoumání zbývající právní otázky Rada zastavuje řízení vůči ČNTS. Soudí, že odpadly důvody, pro které bylo vedeno a byl dosažen právně akceptovatelný stav; kampaň v části tisku však pokračuje. P. Kršák, jeden z účastníků řízení, napadá toto rozhodnutí Rady opravným prostředkem u soudu.

19. Leden 1998

Dne 23. 1. podává poslanec Pleva jménem pracovní skupiny Stálé komisi informaci o svých zjištěních spolu s návrhem usnesení. Někteří poslanci kritizují Radu za zastavení řízení ve věci ČNTS, tedy za krok, který jí v září 1996 doporučovali. Komise nakonec přerušuje zasedání, bere informaci poslance Plevy na vědomí a žádá Radu o vyjádření do 28.2.1998.

Dne 18. 3.1998 má Stálá komise pokračovat v projednávání tohoto bodu. Je otázkou, nakolik Rada obhájí spolu s podáním vysvětlení údajně sporných bodů i svou nezávislost.

Základní problémové okruhy, vztahující se k vysílání TV Nova

Vztah provozovatele s licencí k obstaravatelským (servisním) organizacím

Při udělování licence společnosti CET 21 Rada v obavě, že by majoritní podíl zahraničního kapitálu ve společnosti držitele licence mohl ovlivnit nezávislost celoplošného vysílání, přijala takové uspořádání, které investora oddělovalo od vlastního držitele licence. Tak vznikla (po řadě připomínek Rady) Společenská smlouva, kterou byla založena společnost ČNTS, jejímž majoritním vlastníkem je CEDC/CME. Vedle společnosti držitele licence tak v přímé vazbě na ni vznikla další společnost, mající se spolupodílet na realizaci vysílání.

Z právního hlediska tato konstrukce neodporovala ani neodporuje žádnému zákonu, založila však problémy, které se po zkušenostech s jejím fungováním v praxi jistě promítnou do připravovaného nového zákona o vysílání. V době svého vzniku měla tato konstrukce své oprávnění a logiku; navíc nedílnou součástí tohoto uspořádání byly licenční podmínky, stanovené Radou, kterými bylo vyloučeno nepřípustné ovlivňování vysílání obstaravatelskou společností ČNTS.

V případě licence č. 001/1993 šlo celkem o 31 podmínek, z nichž ocitujeme obzvláště podmínky č. 17 a 18, které byly z hlediska výše uvedené konstrukce klíčové:

- podmínka č. 17: "držitel licence se zavazuje, že jakékoli změny právnické osoby, která je držitelem licence, skladby kapitálu investorů a ustanovení obchodní smlouvy mezi držitelem licence a investory předloží předem ke schválení Radě. Účastníky této obchodní smlouvy jsou držitel licence, CEDC a Česká spořitelna, a to v rozsahu a za podmínek stanovených obchodní smlouvou, jež bude do 90 dnů od nabytí právní moci rozhodnutí o udělení licence předložena Radě; obchodní smlouva bude respektovat ustanovení dohody o obchodní smlouvě mezi držitelem licence a CEDC, jež je přílohou podmínek k licenci;"

- podmínka č. 18: "CEDC jako v podmínkách licence stanovený účastník obchodní smlouvy a další investoři stanovení obchodní smlouvou nebudou zasahovat žádným způsobem do programování televizní stanice a zvláště nebudou zasahovat do redakční nezávislosti zpravodajských pracovníků."

Rada se domnívá, že institut licenčních podmínek ve spojitosti s výše uvedenou konstrukcí vztahu mezi držitelem licence a obstaravatelskými nebo servisními organizacemi byl nezbytnou pojistkou, která dostatečně definovala hranice pojmu "provozování vysílání", které zákon o vysílání blíže nespecifikuje. To byl hlavní důvod, proč Rada zásadním způsobem protestovala proti novele zákona o vysílání, která licenční podmínky bez náhrady zrušila. Po přijetí novely totiž Rada prakticky ztratila možnost kontrolovat ČNTS a její vztah k CET 21. Vzhledem k tomu, že analogický model byl použit i u Premiéry TV a Rádia Alfa, byl dosah zrušení licenčních podmínek o to závažnější, neboť zbavil Radu účinného nástroje regulace celoplošných médií. Společnost CET 21 požádala o zrušení licenčních podmínek prakticky ihned a stejně postupovaly i ostatní jmenované společnosti.

Již v průběhu roku 1995 Rada zkoumala podněty vztahující se k otázce jednoznačnosti určení, která z existujících společností v rámci výše uvedené konstrukce je provozovatelem vysílání (mj. pro potřeby eventuálních soudních sporů). Rada v této souvislosti nejprve konstatovala určité nesrovnalosti v zápisech v obchodním rejstříku, které se pokusila řešit jednáním s dotčeným subjektem a podnětem příslušnému soudu. Nečinila však žádné razantnější kroky, neboť licenční podmínky zajišťovaly dostatečně transparentní vazbu mezi držitelem licence a obstaravatelskými organizacemi. Situace se zásadním způsobem změnila poté, co novela zákona o vysílání nabyla účinnosti. Licenční podmínky, které prakticky garantovaly legalitu existujících vazeb mezi držitelem licence a servisními firmami, byly anulovány a Rada musela řešit otázku, jak za nastalé situace řešit problém výrazného rozvolnění možností regulace a především jak zabránit případným pokusům o organizační a vlastnické přesuny, které by mohly ohrozit podmínku nepřevoditelnosti licence na jiný subjekt, než kterému byla udělena. Rada si nechala vypracovat k souvisejícím otázkám expertní posudek a na jeho základě vyvolala postupně jednání s dotčenými společnostmi a zahájila správní řízení ve věci neoprávněného vysílání. (Podrobnosti viz výroční zpráva Rady za rok 1996.)

Je třeba zde připomenout, že tehdejší společensko-politické klima tyto obavy Rady nesdílelo. Stálá komise v situaci, kdy Rada odkládala zrušení licenční podmínky č. 17 ve snaze ponechat si co nejdéle možnost účinně zkoumat právní vztah mezi CET 21 a ČNTS, vyzvala Radu, aby "neprodleně zrušila licenční podmínky, pokud provozovatel vysílání o jejich zrušení včas požádal" a "pokusila se o smírné řešení problémů, spojených s provozováním společností ČNTS/Nova, Premiéra TV a Rádia Nová Alfa do 31. 10. 1996". (viz Příloha č. 5, str. 141nn)

Rada tehdy jako celek deklarovala, že cílem jejího snažení není odnětí licence společnosti CET 21, ale dosažení právně akceptovatelného stavu. CET 21 a ČNTS se zavázaly vykonat příslušné kroky, spočívající ve změnách zápisů v obchodních rejstřících a společenských a obchodních smlouvách. Rada projevila ochotu zrušit dotčené licenční podmínky, budou-li zmíněné úpravy provedeny - obojí se posléze stalo, i když k pozdějšímu datu, než které Radě doporučila Stálá komise.

CET 21 a ČNTS postupně dokládají realizaci přislíbených kroků. V této souvislosti je dobré si uvědomit, že tato fáze probíhala již na pozadí proměňujícího se společensko-politického klimatu, které se od výrazně liberálních tendencí (pod vlivem praktických problémů s jejich důsledky - např. v bankovnictví) začalo přesouvat k potřebě stanovení jasných pravidel regulace. Poslanec Matulka předkládá PSP návrh na zřízení vyšetřovací komise pro otázku udělení licence Nově a vysílání na jejím základě. PSP podnět zamítá a pověřuje přezkoumáním udělení licence svou Stálou komisi; ta pro tento účel zřizuje pracovní skupinu pod vedením poslance Plevy.

Ještě před zastavením správního řízení o neoprávněném vysílání s ČNTS se však zkomplikovala situace ze strany jeho účastníků a následně i situace uvnitř Rady samotné. Jako další účastník řízení přistoupil jeden ze společníků CET 21, P. Kršák, který v důsledku neshod s ostatními společníky tvrdil, že je poškozován ve svých právech, že CET 21 podle jeho názoru nevysílá, že ČNTS je třeba udělit pokutu a dále zahájit řízení o odnětí licence společnosti CET 21. Dle dostupných informací vede P.Kršák též soudní spor o podíly uvnitř společnosti CET 21. Rada se s jeho námitkami neztotožnila a řízení s ČNTS v září 1997 zastavila, protože podle jejího názoru po splnění scénáře kroků, dohodnutých s ČNTS a CET 21, odpadly důvody, pro které bylo řízení o neoprávněném provozování vysílání vedeno.

Toto rozhodnutí Rady však již nebylo - na rozdíl od dřívější doby - jednomyslné. Hlasování poměrem 5 pro, 3 proti, jeden se zdržel, vyjadřovalo obavy a pochybnosti některých radních nad otázkou, zda scénář dohodnutých kroků, jakkoli upravoval právní stav vztahů mezi CET 21 a ČNTS formálně jednoznačně, je naplněn i ve skutečnosti. Je třeba říci, že plně uspokojeni výsledkem více než ročního snažení nebyli ani radní, kteří hlasovali pro ukončení správního řízení o neoprávněném vysílání. Vycházeli však z nutnosti akceptovat platný zákon o vysílání jakož i kontinuitu rozhodování Rady a nepředjímat nově připravovaný zákon o vysílání. Ten dozajista bude reflektovat zásadní připomínky Rady, vznášené ostatně již při přípravě novely zákona o vysílání.

I přes velké názorové rozdíly na tuto kauzu - možná přesněji kvůli nim - dospěla Rada ke gentlemanské dohodě, že tato výroční zpráva bude obsahovat i názor těch členů Rady, kteří zůstali při inkriminovaném hlasování v menšině.

Dle onoho menšinového názoru se Rada dostatečně nevypořádala s prvotními materiály, které byly podnětem pro zahájení řízení (námitky uplatněné v obou posudcích JUDr. Bárty - např. otázky prodeje a zúčtování reklam).

Rada se taktéž nevypořádala s námitkami obsaženými ve stanovisku JUDr. Kubáta. Jde především o otázky spojené se zákonem o zaměstnanosti a faktickým provozováním vysílání - tj. zda lze kompletně převést provozování na jiný subjekt. Lidově řečeno - opravdu může mít držitel licence k celoplošnému televiznímu vysílání jediného zaměstnance, nemít jedinou kameru a nevlastnit práva k jedinému pořadu?

Rada se nevypořádala s usnesením Kulturního výboru PSP z roku 1994 o neoprávněném vysílání, kvůli kterému byla předchozí Rada odvolána.

Rada nevyužila možnosti vyžádat si v rámci řízení doklady týkající se finančních toků mezi ČNTS a CET 21, které by napomohly zjištění, co a za kolik je vlastně prodáváno.

V mezidobí se navíc objevily i skutečnosti, které "scénář" sepsaný více než před rokem neobsahoval. Kupříkladu Rada nezkoumala dostatečně jednotlivé případy ukončených soudních sporů na ochranu osobnosti, kde se dle dostupných informací pasívně legitimuje jako povinná osoba ČNTS, nikoli CET 21.

Je nutno zdůraznit, že problematizované rozhodnutí Rady o zastavení řízení bude přezkoumávat soud, neboť P. Kršák podal opravný prostředek. Judikát by měl ukončit přetrvávající pochybnosti o legalitě existence obdobných modelů vysílání, vnést jasno do sporných právních otázek a pomoci Radě řešit další analogické případy. Nové souvislosti dávají celé kauze signály o možném propojování televize Nova s druhou celoplošnou stanicí Prima TV, i když to provozovatelé těchto televizních stanic popírají. Výše uvedené námitky proti zastavení řízení o neoprávněném vysílání a také skutečnost, že od ledna 1998 působí Rada v rozšířeném třináctičlenném složení přivedly Radu na prvním lednovém zasedání k rozhodnutí, že všechny materiály, týkající se tohoto správního řízení a další související dokumenty znovu prozkoumá. V případě, že zjistí jakékoli nesrovnalosti či pochybení, je Rada připravena zahájit příslušné správní řízení. Tento svůj úmysl Rada zřetelně deklarovala ve svém Stanovisku k situaci českých celoplošných komerčních televizí (viz Příloha č. 6, str. 145 - 148).

IV.1.c) FTV PREMIÉRA, s. r. o. / PREMIÉRA TV, a. s. / PRIMA TV

- Premiéra TV, a. s. - správní řízení o udělení pokuty za provozování televizního vysílání bez oprávnění

- FTV Premiéra, s. r. o. - žádost o změnu licence

V následujícím textu jsou oba výše uvedené případy s ohledem na jejich obsahovou souvislost pojednány společně.

V průběhu sledovaného období nadále probíhalo správní řízení o udělení pokuty za neoprávněné vysílání, které bylo zahájeno dne 23. července 1996 vůči společnosti Premiéra TV, a. s..(dále jen "PTV"). Rada je zahájila s přihlédnutím ke skutečnosti, že příslušné dokumenty a smlouvy o spolupráci mezi provozovatelem s licencí společností FTV a obstaravatelskou společností Premiéra TV, a. s. nezaručovaly dostatečný soulad s právními předpisy, což na základě analogie potvrdily i vyžádané právní expertizy existujícího stavu. Svou roli přitom sehrál i fakt, že v r.1996 musely být v důsledku novely č. 301/1995 Sb. zrušeny licenční podmínky, které dříve zajišťovaly potřebnou míru vlivu Rady na toto uspořádání.

Na základě zjištěných nedostatků měla PTV postupně učinit následující opatření:

- uvést do souladu s licencí předmět podnikání v obchodním rejstříku,

- uzavřít smlouvy s ochrannými organizacemi autorskými tak, aby byly uzavřeny s FTV,

- upravit smlouvy s ČRa tak, aby byly uzavřeny pro FTV,

- upravit obchodní smlouvy mezi PTV a FTV tak, aby byla zajištěna kontrola nad programem ze strany provozovatele s licencí a rovněž kontrola v případě, že dojde ke změnám ve společnosti PTV,

- zajistit další doklady potvrzující, že vysílání provozuje provozovatel s licencí.

Ještě v průběhu roku 1996 podnikly obě společnosti některé výše uvedené kroky, jež jsou podrobně uvedeny ve zprávě Rady za období 1.10. 1996 - 31.1. 1997, a další vykonaly v prvním pololetí r.1997. Účastník řízení tak vytýkané nedostatky odstranil. Rada proto dospěla k názoru, že správní řízení je možno zastavit, avšak takové rozhodnutí nevydala, neboť se vyskytly některé nové skutečnosti.

Dne 1. 7. 1997 požádala společnost FTV, vlastněná stoprocentně IPB, a. s. předem o souhlas se změnou ve složení společnosti, spočívající v převodu 90% obchodního podílu FTV na společnost Domeana, s. r. o., která je rovněž vlastněna 100% Investiční a obchodní bankou. Tato žádost vyvolala v některých kruzích dojem, že se jedná o spekulaci, neboť znamenala masivní pohyb (přesun vlastnictví) ve společnosti provozovatele s licencí, tj. FTV.

I když se mělo jednat o převod mezi subjekty, vlastněné IPB, Rada tuto žádost po opakovaných ústních jednáních s žadatelem nakonec dne 21. 1. 1998 zamítla. Žadatel jednak nedoložil požadované podklady (rozbor bankovních předpisů, které si údajně tuto změnu vynucují). Za druhé byl takový převod v rozporu se stanoviskem Rady k možnému limitu změn vlastnických vztahů v maximální výši 49%. Ten si Rada stanovila v reakci na novelu č. 135/97 Sb. a rovněž na relativně častéa zásadní vlastnické změny. Dle svého stanoviska Rada trvá na zachování majority v osobě provozovatele, který licenci získal, po celou dobu trvání licence. Znamená to, že nejméně 51% původních společníků po celou dobu platnosti licence musí zůstat neměnných.

Ve sledovaném období se představenstvo FTV rozhodlo ukončit exkluzivní smlouvu s PTV a současně uzavřít zřejmě analogickou smlouvu s nově vzniklou společností Prima Plus, a. s., s níž FTV spolupracuje od 5. ledna 1998 na základě dohod. Všechny právní kroky, potřebné k provedení změn zamýšlených provozovatelem, však pravděpodobně dosud nebyly provedeny, resp. zatím nebyly Radě doloženy příslušnými doklady. V mezidobí funguje dle sdělení FTV provizorní režim a pokračuje příprava nové smlouvy, včetně jednání o právním vypořádání smluv obou servisních společností s FTV. Dle dostupných informací má být pro futuro PTV servisní organizací technického zaměření.

Novou skutečností se stal rovněž převod 75% akcií společnosti Prima Plus na společnost Beseda Holding, a. s. (spol. vlastněna fyzickými osobami s akciemi na majitele, provozující některé komerční aktivity na základě smlouvy pro ČNTS a zřejmě nyní i FTV. Údajně probíhá jednání i s ČT). Společnost Prima Plus však není provozovatelem s licencí, jakkoliv se zřejmě stane - místo PTV - servisním dodavatelem programu (či pořadů) pro FTV. (Změny v servisních organizacích však již po zrušení licenčních podmínek nepodléhají souhlasu Rady.)

Za této situace se řízení s PTV stává pravděpodobně bezpředmětným, Rada se nicméně rozhodla vyčkat na dořešení souvisejících právních záležitostí a jejich doložení příslušnými podklady. Proto dále pokračuje ve správním řízení s cílem rozkrýt vazby mezi zainteresovanými subjekty a přivést zúčastněné strany k takovému řešení, kterým budou odstraněny veškeré pochybnosti o legalitě aktuálního uspořádání.

Kromě zmíněných skutečností měla sice vedlejší, ale nezanedbatelný vliv na průběh uvedených správních řízení souběžně probíhající jednání o privatizaci IPB s novým investorem japonskou společností Nomura. Rada předpokládá, že za jiných okolností by FTV i vedení IPB věnovaly jednáním s Radou a FTV pozornost, jakou si tato kauzy zasluhují.

IV.2. NĚKTERÉ OBECNÉ OTÁZKY

ROZHLASOVÉHO A TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ

IV.2.a) KONCEPCE ROZHODOVÁNÍ O KMITOČTOVÝCH PŘÍDĚLECH

VČETNĚ STÁVAJÍCÍHO PRÁVNÍHO RÁMCE

Níže uvedený dokument Rada vypracovala jako doplněk k materiálu "Koncepce kmitočtového plánování rozhlasového a televizního vysílání" na základě usnesení č. 19/97 Stálé komise ze dne 30. 1. 1997.

A) Podle § 2 odst. 1 písm. j) zákona o Radě vykonává Rada státní správu kmitočtového spektra, určeného pro rozhlasové a televizní vysílání. Na základě této kompetence mj. vydává tzv. kmitočtové příděly, a to jak provozovatelům s licencí, tak i provozovatelům ze zákona.

Termín "kmitočtový příděl" však není nikde v zákonech výslovně zakotven a v současné době se mj. v souvislosti s nástupem digitálních technologií znovu otevírají otázky související s kompetencí Rady (viz kapitola IV. 2. h, str. 96).

a) Provozovatelé ze zákona, tj. ČRo a ČT, mají zákonem vymezeno nejen oprávnění vysílat, ale i přenosové cesty pro toto vysílání, a to stanoveným počtem vysílacích okruhů (ČRo) či programů (ČT). Takto je zároveň zákonem rozděleno použitelné kmitočtové spektrum na prostor pro vysílání veřejnoprávní a prostor pro vysílání soukromé. Kmitočtový příděl pro ČRo či ČT obsahuje i definici, pro který "jejich" okruh či program je kmitočet určen.

V praxi se místy střetávají požadavky ČRo či ČT s požadavky privátních žadatelů. Zákon přitom nevypočítává (a logicky ani vypočíst nemůže) konkrétní vysílače a kmitočty, na něž mají tito provozovatelé ze zákona přednostní nárok. Nastane-li taková situace, přiznává Rada určitý stupeň priority veřejnoprávnímu vysílání (srov. níže zásadu č. 3). Současně se však snaží dbát na rozvoj plurality vysílání a proporcionalitu obou jeho sektorů, což je jejím zákonným úkolem. Praktickou ilustrací tohoto problému je řešení otázky celoplošného dokrytí programů ČT 2 a Prima TV, čili realizace tzv. modelu 2 + 2 v TV vysílání. (nelze zaměňovat s termínem "duální model vysílání").

b) Provozovatelé s licencí: u nich je kmitočtový příděl součástí licence. Může přitom obsahovat více kmitočtových pozic (typicky u celoplošného vysílání). Zároveň neplatí vždy, že jedna licence rovná se (pouze) jeden kmitočtový příděl. Tak jako u ČT a ČRo objevují se i v soukromém sektoru požadavky provozovatelů na dokrytí, ev. rozšíření pokrývaného území. Pokud existuje volný kmitočet a Rada požadavku vyhoví, postupuje cestou rozšíření, resp. změny licence a vydá provozovateli další kmitočtový příděl.

V praxi tu může nastat kolize nejen s požadavky veřejnoprávního sektoru (viz výše) či soukromých konkurentů, ale i s žádostmi nových subjektů, které licenci dosud nemají. Z důvodů variability situací (reliéf terénu, kvalita použitelného kmitočtu a možný výkon, kvalita pokrytí u stávajících provozovatelů, lidnatost daného území, kapacita trhu aj.) neplatí zdánlivě logická zásada vyhlašování licenčního řízení na jakýkoliv kmitočet stoprocentně. Rada pak musí v každém konkrétním případě rozhodnout o tom, zda jsou dány předpoklady vzniku a existence další nové stanice (tj. licenční řízení) či zda lze s ohledem na existující omezení použít daný kmitočet jen jako dokrývací. Často se přitom vyskytuje i kombinace uvedených variant, a sice licenční řízení, kterého se účastní jak noví žadatelé o licenci, tak stávající provozovatelé s žádostí o dokrytí (rozšíření licence).

Souhrnně lze konstatovat, že i přes omezenou kapacitu trhu a vysoký počet existujících stanic nadále přetrvává enormní zájem o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Tento zájem přitom vysoce převyšuje nad počtem disponibilních kmitočtů. Výhledově je zřejmě řešitelný až s nástupem digitálních technologií. Do té doby Rada rozhodně nemůže vyhovět všem žadatelům, což je jedna z hlavních příčin setrvalé kritiky jejího rozhodování. Rovněž tak nelze provést optimální přerozdělení již užívaných kmitočtů (což by zejména u televizních celoplošných sítí přineslo rovnoměrnější pokrytí území ČR), neboť Rada nemá - až na jedinou zákonnou výjimku (viz zásada č. 8) - možnost direktivně měnit kmitočtové příděly.

B) Zásady hospodaření s kmitočty

1. Zásada neměnnosti stockholmských a ženevských kmitočtů.

Základní sítě rozhlasového a televizního vysílání byly naplánovány a zkoordinovány mezinárodně v r. 1961 (Stockholm/TV) a 1975 a 1984 (Ženeva/rozhlas). Změny v těchto plánech jsou sice možné, ale podléhají mezinárodní koordinaci, při níž v převážné většině případů dojde ke zhoršení původních technických parametrů (omezení výkonu, vyzařovacího diagramu nebo obojího). Aby tedy nedošlo k redukci přírodního bohatství státu, je nutno zásahy na těchto kmitočtech minimalizovat.

2. Zásada nutnosti letecké koordinace.

Hustá síť VKV rozhlasu podstatně zvyšuje riziko rušení letecké radionavigační služby, které by mohlo mít katastrofální následky. Proto je naprosto nutné při každém novém návrhu provést i výpočet rušení této služby a při indikaci defektů uskutečnit měření zkušebním obletem. Tato zásada vede mj. i k omezování dalších kmitočtových přídělů na nezbytně nutné případy.

3. Zásada kategorizace jednotlivých provozovatelů, resp. žádostí.

Tato zásada se většinou, nikoliv však stoprocentně, kryje s pořadím přednosti při řešení souběhu požadavků na tentýž kmitočet. S určitou výhradou lze takto rozlišit následující hierarchii:

- veřejnoprávní vysílání

- celoplošné

- regionální

- lokální.

4. Zásada operativního třídění kmitočtů do jednotlivých kategorií

Kvalita vysílání na jednotlivých kmitočtech je určena několika hledisky:

- nadmořskou a efektivní výškou vysílací antény

- vyzářeným výkonem

- rušením ostatními službami

- členitostí terénu

- polohou v kmitočtovém spektru.

Z tohoto důvodu nelze jednoduše (např. jen dle výkonu) rozdělit kmitočty na základní, které podléhají licenčnímu řízení, a na dokrývací, které lze přidělovat volně. Rada proto musí o každém novém kmitočtu zvlášť rozhodnout. Zpravidla (ne však vždy) bývají kmitočty s výkonem ERP 1 kW a méně zařazovány do kategorie dokrývacích.

5. Zásada přísné kontroly na rušení.

Síť VKV rozhlasu i síť televizních vysílačů je v ČR velmi hustá. Prakticky všechny použitelné kmitočty byly již přiděleny. Jakékoliv další příděly mají vysokou pravděpodobnost omezení (rušení) stávajících provozovatelů. Proto je přísná kontrola navržených kmitočtových pozic naprosto nezbytná. S pomocí nejmodernějších výpočetních metod se nutně provádí nejprve teoretický výpočet: pokud indikuje rušení, nelze vydat kmitočtový příděl bez tzv. zkušebního provozu. Výsledky tohoto provozu musí být rovněž schváleny těmi provozovateli, jejichž vysílání by mohlo být rušeno.

6. Zásada konzumace kmitočtových přídělů.

Je nezbytné vyžadovat zahájení vysílání na nově přidělených kmitočtech v nejkratších možných termínech. V opačném případě nevyužité kmitočty blokují další požadované úpravy kmitočtového spektra, a to i v sítích jiných služeb. Zákon proto dokonce stanoví krajní limity lhůty pro zahájení vysílání a zároveň možnost odejmout licenci při jejím nedodržení či pro případ, že dotyčný subjekt po zákonem stanovenou dobu v roce nevysílá.

7. Zásada uvolňování nových televizních kmitočtů v závislosti na vývoji v oblasti digitálních technologií.

Rada má k dispozici návrh sítě digitálního rozhlasu ve třetím televizním pásmu. Zde se počítá (a je to nutné i z mezinárodního hlediska) s plošným uvolněním 12. televizního kanálu. Součástí návrhu je i úprava sítě televizních vysílačů a převaděčů, která se dotkne 2 základních vysílačů a několika desítek převaděčů, pro něž je nutné najít nové kmitočty. Tyto úpravy budou mít prioritu před přidělováním kmitočtů dalším žadatelům. Zřejmě drastické zásahy do stávajícího rozdělení kmitočtů si pak vyžádá realizace návrhu sítě digitální televize. V obou uvedených okruzích případů půjde o klasický moment prolomení následující zásady.

8. Zásada neměnnosti kmitočtového přídělu, resp. licence bez souhlasu provozovatele.

Rada zásadně nemá možnost jednostranně, z moci úřední měnit udělené kmitočtové příděly ani jiné parametry licence. Může tak činit pouze na základě jeho žádosti s výjimkou případu, kdy je to nezbytné k dodržení mezinárodních závazků, jimiž je ČR vázána (zákonná výjimka).

Jak plyne z výše uvedeného, řídí se Rada při hospodaření s kmitočty určitými obecnými zásadami. Ani na jejich základě však neexistuje pro konkrétní rozhodování o licencích a kmitočtech jednotné univerzální a jediné kritérium, které by bylo vždy a beze zbytku aplikovatelné na všechny značně různorodé případy v praxi. Taková kritéria ostatně nestanoví ani zákon, který s ohledem na nutnost reagovat na konkrétní situaci, čas, místo a aktuální potřeby dává Radě dispoziční možnosti pro tzv. správní uvážení. Jakkoliv lze v budoucí legislativě uvažovat o určité objektivizaci, z povahy věci zřejmě vyplývá i nutná přítomnost subjektivního prvku (v případě kolektivního rozhodování násobeného počtem členů Rady).

Relativně nejjednodušší je situace, kdy končí platnost licence. V případě, že její provozovatel dodržoval zákon i podmínky licence a nebyly na něj oprávněné stížnosti, existuje vysoké procento pravděpodobnosti, že tuto licenci "obhájí" i pro další licenční období, a to i v konkurenci s ostatními provozovateli či zcela novými žadateli. Toto lze chápat i jako další z výše uvedených zásad.

Zásadou č. 1 (výše neuvedenou) je však okolnost, že vysílání není jen prostým podnikáním. Z této základní myšlenky vychází zákon o vysílání i Rada při své praktické činnosti.

C) Při rozhodování o kmitočtech jedná Rada v úzké součinnosti s ČTÚ, spadajícím do resortu MDS ČR. Tento resort obstarává mezinárodní i vnitrostátní koordinaci celého kmitočtového spektra. Na základě jeho výstupů pak Rada spravuje jen tu část, která je určena pro rozhlasové a televizní vysílání, přičemž mj. uděluje kmitočtové příděly. Její působnost je však stanovena jen obecným termínem ("správa kmitočtového spektra určeného pro rozhlasové a televizní vysílání"), aniž by zákon definoval související pojmy a nutnou spoluúčast ČTÚ/MDS ČR.

Tuto mezeru sice vyplňují Pravidla o vzájemné spolupráci Rady a ČTÚ, avšak kompetence Rady jsou z nejrůznějších důvodů často zpochybňovány. Je proto namístě přistoupit k přesnější precizaci v novém zákoně o vysílání i v zákoně o telekomunikacích, s adekvátním odrazem do kompetenčního zákona, a to včetně tzv. nových technologií.

Kmitočtové spektrum včetně rozhlasového a televizního vysílání původně spravoval předchůdce MDS ČR. Tento model se v podmínkách prudkého rozvoje rozhlasových a televizních stanic a jejich licencování neosvědčil, a tak zákonodárce převedl v r. 1994 správu příslušné části kmitočtového spektra na Radu. S ohledem na realizaci zákona o vysílání by byl návrat do původního stavu aktuálně nemožný a výhledově dysfunkční. Přesto se objevuje jako výchozí myšlenka v návrhu nového zákona o telekomunikacích (viz kapitola IV. 2. h), str. 96).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP